Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μαραθώνιο θρίλερ στο Eurogroup | Τι δήλωσαν για τη συμφωνία οι Ευρωπαίοι

Μαραθώνια ήταν και η χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup. Μετά από 11 ώρες συνεδρίασης βγήκε «λευκός καπνός» για το κλείσιμο της αξιολόγησης, την εκταμίευση της δόσης ύψους 10,3 δισ. ευρώ, σε δύο υποδόσεις, τον Ιούνιο (7,5 δισ. ευρώ) και τον Σεπτέμβριο (2,8 δισ. ευρώ) και το χρέος.

 

Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν  στο θέμα του χρέους, όπου οι διαφορές ΔΝΤ και Γερμανίας ήταν αγεφύρωτες γεφύρωτες.

Λίγο πριν από τη 1:00 μετά τα μεσάνυχτα πραγματοποιήθηκε κατ’ ιδίαν συνάντηση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με τον Πολ Τόμσεν του ΔΝΤ, παρουσία του προέδρου του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ σε ρόλο «διαιτητή». Στις 2:00 τα ξημερώματα η συνεδρίαση διακόπηκε εκ νέου προκειμένου ο Πολ Τόμσεν να επικοινωνήσει με την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.

Τσακαλώτος: Αρχή εξόδου της χώρας από την ύφεση η συμφωνία

Αισιόδοξος ότι η συμφωνία του Eurogroup θα αποτελέσει την αρχή εξόδου της Ελλάδαςς από το φαύλο κύκλο της οικονομικής ύφεσης, εμφανίστηκε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, λίγο μετά τη λήξη του Eurogroup στις Βρυξέλλες.

«Μετά από 11 ώρες συνομιλιών φτάσαμε σε συμφωνία», τόσο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, όσο και για την εκταμίευση της δόσης που συνδέεται με αυτήν, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών. «Ελπίζαμε σε δόση μεταξύ 9 και 11 δις ευρώ, τελικά θα είναι 10,3 δις ευρώ», τόνισε ο Ευ. Τσακαλώτος, σημειώνοντας ότι ένα τμήμα της δόσης προορίζεται για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.

Όσον αφορά τη συμφωνία για το χρέος, ο Ευ. Τσακαλώτος τόνισε ότι κάποια μέτρα θα εφαρμοστούν βραχυπρόθεσμα, δηλαδή, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την εκταμίευση της δόσης και ως τη λήξη του προγράμματος. Πρόσθεσε ότι υπάρχει συμφωνία και για μέτρα σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, τα οποία θα συγκεκριμενοποιηθούν το 2018, αλλά ήδη γνωρίζουμε τη μορφή τους, καθώς επίσης συμφωνία και για λήψη μέτρων σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.

«Είναι σημαντική στιγμή για την Ελλάδα, μετά από πολύ καιρό», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών. Όπως εξήγησε, η συμφωνία του περασμένου καλοκαιριού προέβλεπε ότι μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα ακολουθήσουν οι συζητήσεις για το χρέος και τώρα υπάρχει ένα «συνολικό πακέτο».

«Υπάρχει το κατάλληλο έδαφος για να μπορούμε να αισιοδοξούμε ότι αυτή είναι η αρχή αντιστροφής του φαύλου κύκλου στον οποίο είχε περιέλθει η Ελλάδα, με ύφεση και μέτρα, και ότι η χώρα με την επιστροφή των επενδυτών θα μπει σε έναν ενάρετο κύκλο», κατέληξε ο Ευ. Τσακαλώτος.

Τόμσεν: Το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο, όλοι το γνωρίζουν

Την ικανοποίηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για το γεγονός ότι πλέον όλοι αναγνωρίζουν ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο, εξέφρασε ο Πόουλ Τόμσεν, επικεφαλής του ευρωπαϊκού τμήματος του ΔΝΤ, μετά το πέρας της συνεδρίασης του Eurogroup.

«Όλοι δέχονται πως η Ελλάδα χρειάζεται ελάφρυνση του χρέους της και πως δεν μπορεί να το καταστήσει βιώσιμο μόνο με τις δικές της προσπάθειες», υπογράμμισε ο Π. Τόμσεν, συμπληρώνοντας ότι το ΔΝΤ έδειξε «ευελιξία». 

Ντάισελμπλουμ: Πλήρης συμφωνία Ελλάδας – θεσμών, το ΔΝΤ παραμένει στο πρόγραμμα

Για την συμφωνία Ελλάδας και θεσμών στο μαραθώνιο Eurogroup μίλησε ο Γερούν Ντάισελμπλουμ στην συνέντευξη Τύπου, ενώ ανακοίνωσε την παραμονή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.

Ο επικεφαλής του Eurogroup είπε χαρακτηριστικά:

«Το κύριο ζήτημα ήταν αυτό της Ελλάδος. Έχουμε πλήρη συμφωνία θεσμών – Ελλάδας και αυτό ήταν καλοδεχούμενο. Σχετικά με πακέτο μεταρρυθμίσεων έχουμε πλήρη συμφωνία. Υπάρχει ο και ο μηχανισμός έκτακτης ανάγκης. ο ESM θα μπορέσει να υποστηρίξει το επιπλέον μνημόνιο και να μιλήσουμε για τα 3,3 δισεκατομμύρια

Μετά τη σημερινή συμφωνία το πρόγραμμα είναι καλύτερο. Η Ελλάδα έχει κάνει πάρα πολλά για να προχωρήσει προς τα εμπρός. Φυσικά αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε μια θετική ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Είχαμε υποσχεθεί ότι θα συζητήσουμε για το χρέος. Θέλαμε να έχουμε το 15% και στο μέλλον όταν το χρέος έχει κατέβει να έχουμε το 20%. Σχεδιάσαμε και συμφωνήσαμε απόψε σε μια σειρά μέτρων που μπορεί να ληφθούν βραχυπρόθεσμα και μια σειρά μέτρων για μεσοπρόθεσμα αν αυτά χρειαστούν. Έχουμε και μια σειρά μέτρων για μακροπρόθεσμα.

Επιπλέον υπάρχει επιπλέον μηχανισμός για μακροπρόθεσμα μέτρα. Το βραχυπρόθεσμο είναι διαχείριση χρέους, άρα για θέματα που σχετίζονται με τη μείωση ων κινδύνων των επιτοκίων. Θα υπάρχει και ένα waver. Είναι δύσκολο να πούμε ποιος θα είναι ο οικονομικός αντίκτυπος. Το μεσοπρόθεσμο: Θα τα ξαναδούμε στα μέσα το 2018. Αν ολοκληρωθεί επιτυχώς το πρόγραμμα, θα κάνουμε περισσότερα. Θα δούμε το πρόγραμμα από το 2018 και μετά.

Επιπλέον μιλήσαμε για το εξής. Αν θυμάστε στο προηγούμενο πρόγραμμα είχαμε συμφωνήσει να επιστρέψουμε ένα κομμάτι των κερδών στην Ελλάδα. Το 2014 η προσπάθεια ανεκόπη αλλά αυτό το ποσό θα είναι διαθέσιμο από το 2017 και εμείς θα επανακινήσουμε αυτή τη διαδικασία. Τρίτο στοιχείο σε αυτό το πακέτο είναι η διαχείριση των υποχρεώσεων και εμείς θα δούμε τα δάνεια προς την Ελλάδα και πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε νέους πόρους προς τον ESM. Υπάρχουν 20 δις. Ευρώ που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ως τώρα.

Πέραν τούτου θα δούμε και για τους μελλοντικούς κινδύνους και ένα κομμάτι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για το επίσημο χρέος. Το ΕΤΧΣ θα μπορέσει να κάνει κάποια σχέδια και να δει πως θα γίνουν οι αποσβέσεις στο μέλλον. Επιπλέον μιλήσαμε για ένα μηχανισμό που αν χρειαστεί θα μπορεί να λάβει επιπλέον μέτρα για το χρέος. Πρέπει να διασφαλίσουμε πως θα έχουμε περισσότερο χρόνο. Θα πρέπει η Ελλάδα να συμμορφωθεί με το πλαίσιο των δικών μας δημοσιονομικών κανονισμών.

Κατόπιν τούτων το σημείο κλειδί είναι αν θα είναι το ΔΝΤ μαζί μας. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι το Ταμείο έχει εκφράσει τη δική του πρόταση για να υπάρχει κάποια ρύθμιση ως το τέλος του έτους. Άρα το Ταμείο θα είναι ένα κομμάτι του προγράμματος στήριξης της Ελλάδας. Το Ταμείο θα πρέπει να έχει μια νέα πολιτική και να αξιολογεί την τρέχουσα κατάσταση στην Ελλάδα και κατόπιν τούτων το Ταμείο θα αξιολογήσει αυτά που αξιολογήσαμε εμείς απόψε.

Είναι σημεία κλειδιά που πρέπει να αξιολογηθούν από το Ταμείο. Η πιθανή ελάφρυνση του χρέους θα γίνει στο τέλος του προγράμματος. Ο σκοπός είναι η αναθεώρηση αυτού του μηχανισμού. Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι η Ελλάδα θα παραμείνει εποπτεία στη δημοσιονομική της πολιτική. Ανυπομονούμε για την επιτυχή έκβαση της πρώτης αξιολόγησης. Είναι ένα σημείο καμπής στο ελληνικό πρόγραμμα. Η εμπιστοσύνη έχει αρχίσει να αποκαθίσταται.

Χωρίς αυτήν την εμπιστοσύνη θα ήταν πολύ δύσκολο. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Έλληνα ΥΠΟΙΚ και τους συνεργάτες του γιατί εργάστηκαν πάρα πολύ για να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο».

Τουσκ: Ισχυρό μήνυμα σταθερότητας για την Ελλάδα, την ΕΕ και την παγκόσμια οικονομία

Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ εξέφρασε σήμερα την ικανοποίησή του για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup.

“Πρόκειται για ενα ισχυρό μήνυμα σταθερότητας για την Ελλάδα, την Ευρώπη, αλλά και για την παγκόσμια οικονομία”, δηλωσε ο Τουσκ λίγο μετά το πέρας των εργασιών του Eurogroup, τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα στις Βρυξέλλες.

Ρέγκλινγκ: Οι δόσεις θα εκταμιεύονται μόνο αν εκπληρωθούν κι άλλα προαπαιτούμενα

Δέσμη προαπαιτούμενων θα πρέπει να εκπληρώνει η Ελλάδα κάθε φορά, προκειμένου να πάρει μία από τις υποδόσεις των συνολικά 10,3 δισ. ευρώ της δεύτερης δόσης του προγράμματος.

Ο Κλάους Ρέγκλινγκ ξεκαθάρισε ότι η εκταμίευση θα γίνεται υπό όρους. Η πρώτη δόση των 7,5 δισ. ευρώ θα καλύψει τις υποχρεώσεις του χρέους και θα μπορεί να εκταμιευθεί στο δεύτερο μισό του Ιουνίου, αν καλύπτονται τα προαπαιτούμενα και οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης έχουν δώσει την έγκρισή τους, δήλωσε ο επικεφαλής του ESM. Παράλληλα τόνισε ότι πρέπει να γίνουν διορθώσεις στα «κόκκινα» δάνεια και για το ασφαλιστικό και τις ιδιωτικοποιήσεις, γιατί οι Θεσμοί δεν είναι ικανοποιημένη από κάποιες λεπτομέρειες. «Μόνο αν ικανοποιηθούμε θα προχωρήσουμε», τόνισε.

«Η επόμενη θα εκταμιευθεί μετά από το καλοκαίρι, αφού πρώτα θα έχουν τηρηθεί οι υπόλοιπες υποχρεώσεις και η εξυπηρέτηση του χρέους», συμπλήρωσε.

«Οι δόσεις θα εκταμιευθούν μόνο αν εκπληρωθούν και άλλα προαπαιτούμενα για τις ιδιωτικοποιήσεις και το νέο ταμείο τους και προαπαιτούμενα στον τομέα της ενέργειας», τόνισε ο Ρέγκλινγκ.

Σόιμπλε: Δεν υπάρχει διχασμός με το ΔΝΤ

«Πρέπει να συζητήσουμε μερικά ακόμη θέματα και να δούμε τη συμφωνία με το ΔΝΤ. Νομίζω όμως ότι θα φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα» δήλωσε μετά το πέρας της συνεδρίασης του Eurogroup ο Βόλφανγκ Σόιμπλε.

Όπως τόνισε, «δεν υπάρχει διχασμός με το ΔΝΤ, αλλά υπάρχει συνεννόηση», ενώ υπογράμμισε ότι, «το ΔΝΤ συνεργάζεται- χωρίς αυτό δεν μπορεί να υπάρξει πρόγραμμα».

Σχετικά με την κριτική που δέχεται το Βερολίνο, αναφορικά με το αν η ευρωπαϊκή τοποθέτηση στο ελληνικό πρόγραμμα είναι σωστή, ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ τόνισε ότι «χρειαζόμαστε μια πιο ισχυρή και πιο ενωμένη Ευρώπη»,  ώστε να ξεπεραστεί κάθε τυχόν πρόβλημα.

Σημειώνεται ότι ο Π. Τόμσεν τόνισε ότι: «Όλοι αναγνωρίζουν ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο».

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εξέφρασε την πρόθεσή του να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα πριν από το τέλος του χρόνου. Θα πρέπει ωστόσο να προηγηθούν δύο βήματα: μια νέα ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και η αξιολόγηση των μέτρων για το χρέος που αποφασίστηκαν σήμερα.

Ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού τμήματος του ΔΝΤ, Πολ Τόμσεν, εξέφρασε την ικανοποίηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για το γεγονός ότι πλέον όλοι αναγνωρίζουν ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο. «Όλοι δέχονται πως η Ελλάδα χρειάζεται ελάφρυνση του χρέους της και πως δεν μπορεί να το καταστήσει βιώσιμο μόνο με τις δικές της προσπάθειες» υπογράμμισε, συμπληρώνοντας ότι το ΔΝΤ έδειξε «ευελιξία». 

 

Η ανακοίνωση του Eurogroup για χρέος, δόσεις, ΔΝΤ

Τα όσα αποφασίστηκαν για τις δόσεις προς την Ελλάδα, το χρέος και τη συμμετοχή του ΔΝΤ καταγράφει η ανακοίνωση που εξέδωσε το Eurogroup μετά από τη μαραθώνια συνεδρίαση.

«Το Eurogroup χαιρετίζει το γεγονός ότι έχει επιτευχθεί μια πλήρης συμφωνία (staff level agreement) ανάμεσα στην Ελλάδα και τους θεσμούς. 

Επίσης, η Ευρωομάδα σημειώνει με ικανοποίηση ότι οι ελληνικές αρχές και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα έχουν καταλήξει σε συμφωνία σχετικά με τον προληπτικό μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, ο οποίος είναι σύμφωνος με τη δήλωση του Eurogroup που εγκρίθηκε στις 9 Μαΐου, ιδίως όσο αφορά στην ενδεχόμενη θέσπιση μόνιμων διαρθρωτικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των μέτρα ενίσχυσης των εσόδων, που θα συμφωνηθούν με τα θεσμικά όργανα. 

Ως εκ τούτου, παρέχει περαιτέρω διαβεβαιώσεις ότι η Ελλάδα θα εκπληρώσει τους πρωταρχικούς στόχους του πλεονάσματος του προγράμματος ΕΜΣ (3,5% του ΑΕΠ), με την επιφύλαξη των υποχρεώσεων της Ελλάδα στο πλαίσιο του SGP και του Fiscal Compact.

Το Eurogroup χαιρετίζει επίσης την έγκριση από το ελληνικό κοινοβούλιο των περισσότερων από τα συμφωνηθέντα πριν από τις δράσεις για την πρώτη αξιολόγηση, ιδίως την υιοθέτηση της νομοθεσίας για τα μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ που θα επιτρέψουν την κάλυψη των δημοσιονομικών στόχων του 2018, όπως  αυτή για το άνοιγμα της αγοράς για την πώληση των δανείων και για να καθορίσει την πλήρη και ανεξάρτητη λειτουργία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων. 

Η Ευρωομάδα έδωσε εντολή στο EWG να εξακριβώσει στις επόμενες μέρες την πλήρη εφαρμογή των εκκρεμών ενεργειών με βάση την αξιολόγηση από τα θεσμικά όργανα, ιδίως οι διορθώσεις στην νομοθεσία για το άνοιγμα της αγοράς για την πώληση των δανείων, και για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, καθώς και την ολοκλήρωση όλων των προηγούμενων ενεργειών που σχετίζονται με τις εκκρεμείς ενέργειες της κυβέρνησης στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων.

Μετά την πλήρη εφαρμογή όλων των προηγούμενων δράσεων και με την επιφύλαξη της ολοκλήρωσης των εθνικών διαδικασιών, τα διοικητικά όργανα του ESM αναμένεται να εγκρίνουν το συμπληρωματικό μνημόνιο της συμφωνίας, καθώς και την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του προγράμματος ESM. 

Η δεύτερη δόση στο πλαίσιο του προγράμματος, ύψους 10,3 δις ευρώ θα δοθεί σε πολλές εκταμιεύσεις, αρχίζοντας με μια πρώτη καταβολή τον Ιούνιο (7,5 δισεκατομμύρια ευρώ) για την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του χρέους και για να υπάρξει κάθαρση ενός αρχικού μέρους των καθυστερημένων οφειλών, ένα μέσο για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας. 

Οι επόμενες εκταμιεύσεις που θα χρησιμοποιηθούν για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών και την περαιτέρω ανάγκη εξυπηρέτησης του χρέους θα γίνει μετά το καλοκαίρι. Οι εκταμιεύσεις για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών θα υπόκεινται σε υποβολή εκθέσεων από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για την εκκαθάριση των καθυστερήσεων. 

Η πρόσθετη εκταμίευση για τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους θα υπόκεινται σε ορόσημα που σχετίζονται με τις ιδιωτικοποίησεις, συμπεριλαμβανομένου του νέου Ταμείου Επενδύσεων και Ιδιωτικοποιήσεων, την τραπεζική διακυβέρνηση, την υπηρεσία εσόδων και τον τομέα της ενέργειας, που θα πρέπει να αξιολογούνται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και να επαληθεύονται από το EWG και τον ΔΣ του ESM.

Σύμφωνα με το κοινό ανακοινωθέν του Eurogroup στις 9 Μαΐου, και ενόψει της επικείμενης πλήρους εφαρμογής όλων των προηγούμενων ενεργειών από την Ελλάδα και την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η Ευρωομάδα εξέτασε σήμερα την βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους.

Η Ευρωομάδα συμφωνεί με την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους σε σχέση με το ακόλουθο επίπεδο αναφοράς για ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες (GFN): σύμφωνα με το βασικό σενάριο, το GFN θα πρέπει να παραμείνει κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά την μεσοπρόθεσμη περίοδο μετα το προγράμμα και κάτω από το 20% του ΑΕΠ, έπειτα.

Το Eurogroup υπενθυμίζει τον μεσοπρόθεσμο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 και υπογραμμίζει τη σημασία της δημοσιονομικής πορείας σύμφωνα με τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις στο πλαίσιο της ΕΕ.

Το Eurogroup υπενθυμίζει τις ακόλουθες γενικές κατευθυντήριες αρχές που συμφωνήθηκαν στις 9 Μαΐου για τα πιθανά επιπλέον  μέτρα για το χρέος: 

-τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην αγορά, προκειμένου να αντικαταστήσει με την πάροδο του χρόνου την χρηματοδότηση του χρέους με ιδιωτική χρηματοδότηση 

-την ελάφρυνση του προφίλ αποπληρωμής 

-την παροχή κινήτρων για τη διαδικασία προσαρμογής της χώρας, ακόμη και μετά τη λήξη του προγράμματος 

-την ευελιξία να αντιμετωπίσει αβέβαιες εξελίξεις γύρω από την αύξηση του ΑΕΠ ή/και των επιτοκίων στο μέλλον. 

Στις 9 Μαΐου, η Ευρωομάδα επιβεβαίωσε επίσης ότι οι ονομαστικές περικοπές εξαιρούνται, και ότι όλα τα μέτρα που λαμβάνονται θα είναι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της ΕΕ και του ΕΜΣ και του ΕΤΧΣ.

Καθοδηγούμενη από αυτές τις αρχές και βάσει των τεχνικών εργασιών που πραγματοποιούνται από το EWG, το Eurogroup συμφώνησε σήμερα σε ένα πακέτο μέτρων για το χρέος που θα τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή, όπως είναι απαραίτητο για να πληροί το συμφωνημένο πλαίσιο για τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες και θα υπόκεινται στις προκαθορισμένες προϋποθέσεις του προγράμματος ESM.

Για τη βραχυπρόθεσμη περίοδο, η Ευρωομάδα συμφωνεί σε μια πρώτη δέσμη μέτρων που θα εφαρμοστούν μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης μέχρι το τέλος του προγράμματος και η οποία περιλαμβάνει:

-Εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής για το ΕΤΧΣ, σύμφωνα με την τρέχουσα σταθμισμένη μέση λήξη

-Χρήση της χρηματοδότησης από EFSF /ESM για τη μείωση του κινδύνου από τα επιτόκια χωρίς να συνεπάγεται κανένα επιπλέον κόστος

-Παραίτηση του περιθωρίου του step-up επιτοκίου που σχετίζεται με την επαναφορά χρέους από το δεύτερο ελληνικού πρόγραμμα για το έτος 2017

Το Eurogroup ζητά από τον EFSF και τον ESM να λάβει τα μέτρα αυτά εμπροσθοβαρώς στο πλαίσιο της εντολής τους, με βάση τις προπαρασκευαστικές εργασίες του EWG, και όπου χρειάζεται να προετοιμάσει την επίσημη λήψη αποφάσεων από τα σχετικά όργανα των EFSF και ESM. Η απόφαση για την εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής του EFSF και τη μείωση των κινδύνων επιτοκίου θα πρέπει να λαμβάνονται ως θέμα προτεραιότητας.

Μεσοπρόθεσμα, το Eurogroup αναμένει να εφαρμόσει μια πιθανή δεύτερη δέσμη μέτρων μετά την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος ESM. Αυτά τα μέτρα θα εφαρμοστούν εάν μια επικαιροποίηση της ανάλυσης της βιωσιμότητας του χρέους που παράγεται από τα αρμόδια όργανα στο τέλος του προγράμματος, δείξει ότι χρειάζονται για την κάλυψη του συμφωνηθέντος GFN, εφόσον υπάρξει θετική αξιολόγηση από τα θεσμικά όργανα και το Eurogroup για την εφαρμογή του προγράμματος.

-Κατάργηση του περιθωρίου επιτοκίου που σχετίζεται με την επαναγορά χρέους του 2ου ελληνικού προγράμματος για το 2018.

-Χρήση των κερδών του 2014 από τον ESM και αποκατάσταση της μεταφοράς των ANFA και SMP κερδών στην Ελλάδα (από το οικονομικό έτος 2017) προς τον ESM για τη μείωση των μελλοντικών ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών.

-Διαχείριση Ευθύνης – πρόωρη, μερική εξόφληση των υφιστάμενων επίσημων δανείων προς την Ελλάδα με τη ενεργοποίηση αχρησιμοποίητων πόρων στο πλαίσιο του προγράμματος ESM με σκοπό να μειωθεί το κόστος των επιτοκίων και να επεκταθούν οι διάρκειες.

-Εάν είναι απαραίτητο, κάποια στοχευμένη αναδιαμόρφωση του EFSF (π.χ. επέκταση της μέσης σταθμισμένης διάρκειας, εκ νέου απόσβεση του προφίλ του EFSF, καθώς και μείωση ή αναβολή των πληρωμών τόκων) στο βαθμό που απαιτείται για να κρατήσει το GFN κάτω από το συμφωνηθέν σημείο αναφοράς, προκειμένου να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ και χωρίς να συνεπάγεται κανένα επιπλέον κόστος για τις χώρες του προηγούμενου προγράμματος ή για τον EFSF.

Μακροπρόθεσμα, η Ευρωομάδα είναι πεπεισμένη ότι η εφαρμογή αυτής της συμφωνίας σχετικά με τα κύρια χαρακτηριστικά των μέτρων για το χρέους, σε συνδυασμό με την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος και την εκπλήρωση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα, όπως αναφέρεται ανωτέρω, θα φέρει το δημόσιο χρέος της Ελλάδας σε βιώσιμη πορεία μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα και θα διευκολύνει τη σταδιακή επιστροφή στη χρηματοδότηση από τις αγορές. Την ίδια στιγμή, η Ευρωομάδα συμφωνεί σε ένα μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το χρέος που θα ενεργοποιηθεί μετά το πρόγραμμα ESM για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους μακροπρόθεσμα, σε περίπτωση που ένα πιο δυσμενές σενάριο προκύψει.

Το Eurogroup θα εξετάσει την ενεργοποίηση του μηχανισμού υπό τον όρο ότι τα πρόσθετα μέτρα για το χρέος που απαιτούνται για την εκπλήρωση του κριτηρίου αναφοράς GFN και οτι θα υπόκειται σε απόφαση του Eurogroup, το οποίο και θα επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. 

Τέτοιος μηχανισμός θα μπορούσε να συνεπάγεται μέτρα όπως η περαιτέρω αναδιαμόρφωση του EFSF και η αναβολή των πληρωμών τόκων. Επίσης, το Eurogroup δεσμεύεται για μακροπρόθεσμη τεχνική βοήθεια για την ενίσχυση της ελληνικής ανάπτυξης.

 

Το Eurogroup αναγνωρίζει ότι σε αυτό το εξαιρετικά μεγάλο χρονικό ορίζοντα για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους δεν μπορεί να υπάρχουν προβλέψεις, παρά μόνο υποθέσεις, δεδομένου του μεγάλου βαθμού αβεβαιότητας για τις μακροοικονομικές εξελίξεις.

Στο πλαίσιο της επικείμενης επιτυχούς ολοκλήρωση της πρώτης αναθεώρησης και τη συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους, το Eurogroup χαιρετίζει την πρόθεση των στελεχών του ΔΝΤ να εισηγηθούν στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ταμείου την έγκριση της οικονομικής συμφωνίας πριν από το τέλος του 2016, που θα στηρίξει την εφαρμογή των συμφωνημένων δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. 

Αναγνωρίζεται ότι, σύμφωνα με τις πολιτικές του ΔΝΤ, η έγκριση αυτής της ρύθμισης, θα πρέπει επίσης να βασίζεται σε μια νέα DSA και σε μια αξιολόγηση των πιθανών μέτρων ελάφρυνσης του χρέους που αναφέρθηκαν παραπάνω. Η πιθανή ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να παραδοθεί στο τέλος του προγράμματος, στα μέσα του 2018 και θα καθοριστεί από το Eurogroup βάσει μιας αναθεωρημένης DSA, σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, λαμβάνοντας υπόψη το ευρωπαϊκό πλαίσιο και σε πλήρη εφαρμογή του προγράμματος.

Η Ευρωομάδα είναι έτοιμη, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική, να υποστηρίξει την ολοκλήρωση των μελλοντικών αναθεωρήσεων υπό την προϋπόθεση ότι η δέσμη μέτρων πολιτικής, συμπεριλαμβανομένου του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης, εφαρμόζεται όπως έχει προγραμματιστεί. Η Ευρωομάδα επιβεβαιώνει ότι η εφαρμογή του προγράμματος, καθώς και οι προϋποθέσεις και οι στόχοι, θα επανεξετάζονται τακτικά με βάση τα στοιχεία από τα θεσμικά όργανα».

 

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Xάος με τις προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Τον κίνδυνο να βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων αντιμετωπίζουν χιλιάδες φορολογούμενοι, λόγω των πολλών προβλημάτων που καταγράφονται στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

Έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων δεν έχουν αναρτηθεί ακόμα στο taxisnet, ορισμένα υπουργεία, υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι Δήμοι δεν έχουν αποστείλει βεβαιώσεις αποδοχών, στα προσυμπληρωμένα εισοδήματα συνταξιούχων καταγράφονται λάθη, ενώ το ίδιο ισχύει και σε ορισμένες βεβαιώσεις τόκων καταθέσεων που έχουν αποσταλεί από κάποιες τράπεζες.

Όπως σημειώνουν Οικονομικό Επιμελητήριο και Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) παρ’ ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου, ακόμα δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις. Προσθέτουν ακόμα ότι «οι φορείς του δημοσίου και οι τράπεζες, υπέβαλλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους. Επίσης παρατηρούμε πως οι μηχανογραφικές εταιρίες ακόμα δεν έχουν προλάβει να αναβαθμίσουν τα προγράμματα τους με τα νέα έντυπα φορολογίας γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών».

Οι λογιστές καταγράφουν και πολλά παράπονα από υπερήλικες για το γεγονός ότι πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν φέτος τον IBAN – τον οποίο δεν γνωρίζουν- ως προϋπόθεση για την υποβολή της δήλωσης. Η πρόβλεψη αυτή, παρ’ ότι συνεπάγεται ταλαιπωρία για ορισμένους φορολογούμενους μεγάλης ηλικίας είναι απαραίτητη καθώς η ΑΑΔΕ λόγω έλλειψης IBAN αναζητά μάταια 185.000 φορολογουμένους προκειμένου να τους επιστρέψει φόρους 60 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους λογιστές, τα προβλήματα αφορούν:

*Παραλείψεις στα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων

*Καθυστερήσεις στην αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών από διάφορα υπουργεία όπως το Αγροτικής Ανάπτυξης, υγειονομικές περιφέρειες και δήμους

*Ελλιπή στοιχεία για τόκους καταθέσεων και δανείων

*Λάθη στις παρακρατήσεις ελευθέρων επαγγελματιών

*Μη συμπλήρωση του κωδικού 727 για την επιστρεπτέα προκαταβολή

*Ο κωδικός 781 κατά την εκκαθάριση δεν καλύπτει τεκμήρια και υπάρχει λανθασμένος υπολογισμός εκκαθάρισης

*Λάθη στην μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών για γεωργικές επιχειρήσεις

*Αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται στο έντυπο Ε1.

Περίπου 1,3 εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι που έχουν επιλεγεί για την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα στοιχεία που έχουν προ συμπληρωθεί στο έντυπο Ε1 από την φορολογική διοίκηση. Επιβάλλεται να ελέγξουν με σχολαστικότητα τους κωδικούς με τα ποσά των μισθών και των συντάξεων, το ύψος των ηλεκτρονικών αποδείξεων, το εμβαδόν και τη διεύθυνση της κύριας ή της δευτερεύουσας ή της εξοχική κατοικίας, τα αυτοκίνητα, τις τυχόν δαπάνες για αποπληρωμή δανείων καθώς και τα προσωπικά δεδομένα.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει ενημερώσει ήδη τους φορολογούμενους για τους οποίους οι δηλώσεις θα συμπληρωθούν αυτόματα, με e-mail στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp. Μάλιστα, έχει ήδη εκδώσει και το …προσωρινό εκκαθαριστικό σημείωμα το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά τις όποιες διορθώσεις υπάρξουν από την πλευρά των φορολογουμένων.

Όσοι από τους φορολογούμενους δεν διαπιστώσουν λάθη, κενά ή παραλείψεις στα «προκάτ» στοιχεία δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί αυτόματα από την ΑΑΔΕ την Τρίτη 2 Ιουλίου 2024. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να πατήσουν νωρίτερα το «κουμπί». Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή λείπουν δεδομένα οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της στις 26 Ιουλίου.

Σύμφωνα με το χρονολόγιο της ΑΑΔΕ:

– Μέχρι την Δευτέρα 1 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

– Από την Τρίτη 2 Ιουλίου μέχρι την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνση των φορολογούμενων στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– Τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και:

– Το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

Επίσης, οι φορολογούμενοι που  έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ καθώς και όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το δεύτερο 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει για αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόλπα πολυεθνικών με τις τιμές στην Ελλάδα

Τέλος στα παιχνίδια των τιμών των πολυεθνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να βάλει η κυβέρνηση, ζητώντας βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεκαθαρίσουν οι όροι τιμολόγησης των προϊόντων εντός της κοινότητας. 

Ήδη, ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα έφτασε τον Απρίλιο στο 3,2%, σχεδόν μια μονάδα πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη όπου ο μέσος πληθωρισμός υποχώρησε τον ίδιο μήνα στο 2,4% λόγω κυρίως των τιμών των τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός έχει πλέον αμιγώς “ελληνικά” χαρακτηριστικά. Ένα μεγάλο ποσοστό της ακρίβειας στα τρόφιμα (κυρίως τα βιομηχανοποιημένα) και σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων καθημερινής χρήσης είναι διαπιστωμένο πλέον ότι οφείλεται στον λεγόμενο “πληθωρισμό της απληστίας” από κάποιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Οι εταιρείες αυτές έχουν επιβάλλει “ελληνικές” τιμές, πολύ υψηλότερες από τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Στην κατεύθυνση να βρεθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να αποστείλει τη Δευτέρα επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν για το θέμα. Το βασικό αίτημα της κυβέρνησης είναι να ενεργοποιηθούν οι επιτροπές Ανταγωνισμού και Εσωτερικής Αγοράς, ώστε οι πολυεθνικές να αναγκαστούν να παραδεχθούν την κατά περίπτωση τιμολόγηση των προϊόντων τους και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε μια εξομάλυνση των τιμών τους.

Τούτο, ενώ είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι τη βάση για τις “ελληνικές” τιμές στα ράφια δίνει το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς και τα προβλήματα ανταγωνισμού που οδηγούν σε δεσπόζουσα θέση τις λίγες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Τα κόλπα με τις τιμές 

Με δεδομένο ότι για τις εταιρείες αυτές ο βασικός στόχος είναι η μεγιστοποίηση των κερδών τους, έχουν θεσπίσει μια σειρά από τεχνικές στις οποίες συνεργάζονται η μητρική εταιρεία με τις θυγατρικές της σε κάθε χώρα (εν προκειμένω την Ελλάδα) για να αυξήσουν ή να διατηρήσουν ψηλά τις τιμές τους.

Συγκεκριμένα: 

  • Στην περίπτωση που η θυγατρική στην Ελλάδα δεν έχει παραγωγική αλλά μόνο εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει υψηλότερο κόστος χρήσης της φίρμας των προϊόντων (Royalties) κρατώντας έτσι τις τιμές ψηλά για μια συγκεκριμένη αγορά.
  • Στην περίπτωση που έχει και παραγωγική εκτός από εμπορική δραστηριότητα, μπορεί η μητρική να επιβάλλει την αγορά πρώτων υλών με υψηλές τιμές από άλλες θυγατρικές της που έχουν έδρα εκτός Ελλάδας, διατηρώντας ή και αυξάνοντας τις τιμές για τον καταναλωτή στην Ελλάδα.

  • Επίσης, αν μια εταιρεία κατέχει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό, η θυγατρική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα είναι δυνατό να εμφανίζει ότι δανείζεται από τη μητρική της με -σκόπιμα- υψηλά επιτόκια, μεταφέροντας το υψηλό κόστος δανεισμού στις τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Γενικά, η μεγιστοποίηση του κέρδους οδηγεί τις πολυεθνικές να συγκρατούν το κόστος των προϊόντων τους σε μεγάλες αγορές όπου αντιμετωπίζουν ισχυρό ανταγωνισμό, αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους σε μικρότερες αγορές όπου κατέχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εφαρμόζοντας εναρμονισμένες πρακτικές στις διαμόρφωση των τιμών.

Το παράδειγμα του βρεφικού γάλακτος 

Πιο πρόσφατο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα, εναρμονισμένης πρακτικής είναι το πρόβλημα που προέκυψε πριν από λίγους μήνες με τιμή στο βρεφικό γάλα. Λόγω και του ανελαστικού της δαπάνης αγοράς του από οικογένειες με βρέφη, εντοπίστηκε ότι οι τιμές στην Ελλάδα ήταν αυξημένες από 32% έως και 130% σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή εντός της ΕΕ, ανάλογα με τη μάρκα και τη συσκευασία του προϊόντος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης αναγκάστηκε να επιβάλλει πλαφόν στο κέρδος των εταιρειών. Συγκεκριμένα, στο τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο Ανάπτυξης όρισε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών. Μάλιστα, θεσπίστηκε και υψηλά πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το ποσοστό κέρδους άπαξ ή κατ’ εξακολούθηση.

capital.gr

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en