Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Κωνσταντίνος Γκαρέλας | Κούγκι και Αρμαγεδδών

Τι να γράψει κανείς για τα «κατορθώματα» και τη διαγωγή, ή αλλιώς τη «διαπραγματευτική τακτική» της νέας ελληνικής κυβέρνησης… Ήδη στα προηγούμενα δύο άρθρα μου, που επιλέγονταν «Αξιοπρεπείς ζητιάνοι» και «Νηπιακό παίγνιο», και μόνο από τους τίτλους –και από τις 3000 περίπου λέξεις που τα δύο αυτά άρθρα περιείχαν- καταλαβαίνει κανείς τη θέση μου. Αλλά οι περισσότεροι Συνέλληνες προφανώς δεν την καταλαβαίνουν και δεν τη συμμερίζονται, αντίθετα εξακολουθούν να ενθουσιάζονται με την… «πρώτη φορά διαπραγμάτευση» -αλά αριστερά. Το ότι αυτή η δήθεν διαπραγμάτευση μας έχει τοποθετήσει ήδη στην κατηγορία του κράτους-παρία, του κράτους-ζήτουλα, του αδιόρθωτου και μη-συνεργάσιμου και μη-συνεννοήσιμου κράτους, κανείς μέσα στην έξαρση της «υπερηφάνειάς» του δε φαίνεται να το αντιλαμβάνεται. Φυσικά τίποτα από όσα συμβαίνουν δεν είναι περίεργο ή μη προβλέψιμο. Γιατί η συμπεριφορά των ανθρώπων και έτσι και των κρατών είναι το αποτέλεσμα των ιδεών, της «φιλοσοφίας», της κοσμοθεωρίας τους. Και εφόσον γνωρίζουμε όλα τα τελευταία, σε ότι αφορά και την παρούσα κυβέρνηση και το λαό μας, δεν πρέπει και δεν εκπλησσόμαστε βέβαια από όλα αυτά τα περίεργα που συμβαίνουν. Υπάρχει μια δυσκολία συνεννόησης και συμφωνίας μεταξύ των δύο μερών, ελληνικής κυβέρνησης, των άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και των… «Θεσμών», των αρμόδιων δηλαδή εκείνων οργάνων (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) που παλιά ονομάζονταν «τρόικα». Οι υπεύθυνοι και αρμόδιοι διαπραγματευτές των «Θεσμών» είναι φυσικά ακριβώς οι ίδιοι, τα ίδια φυσικά πρόσωπα, που ήταν και επί της εποχής της «αλήστου μνήμης» και τρισκατάρατης «τρόικας». Τίποτα δηλαδή δεν άλλαξε, μόνο το όνομα! Η παροιμία «άλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς» έχει εδώ πλήρη εφαρμογή.

Από την κυβέρνηση την παρούσα δε θα περίμενα βέβαια κάτι διαφορετικό, ή κάτι καλύτερο, γιατί με συνέπεια εφαρμόζει την «πολιτική» και τις «ιδέες» της. Και χαίρομαι που δείχνει παρόλα αυτά, έστω και αρχικά, έστω και μέτρια, δείγματα προσαρμογής και προσγείωσης στην –πραγματικά- πολύ δύσκολη πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα αυτή, σε αντίθεση με ότι μας λένε κύριοι όπως ο κατά τα άλλα σεβαστός κ. Μίκης Θεοδωράκης ή ο Μανώλης Γλέζος, οι «επαναστατημένοι» δεξιοί δημοσιογράφοι του είδους του κύριου Γιώργου Τράγκα και των ομοίων του, είναι ότι η χώρα για να συνεχίσει να υπάρχει με τον ευρωπαϊκό, έστω μερικώς ευρωπαϊκό, τρόπο που γνωρίζουμε, και για να μη γίνει κάτι σαν Ουκρανία, Συρία και Λίβανος μαζί, χρειάζεται τη βοήθεια, διάβαζε τη χρηματοδότηση, δηλαδή τα (πολλά!!) χρήματα από τους Εταίρους μας. Για να συνεχίσουν να μας τα δίνουν όμως οι τελευταίοι πρέπει να συμφωνήσουν μαζί μας σε ένα «πρόγραμμα», σε ένα σχέδιο, για το πώς θα ξαναγίνει η χώρα μας παραγωγική και οικονομικά αυτάρκης και αυτόνομη, οι δύο τελευταίες λέξεις όχι φυσικά με την απόλυτη έννοιά τους, αλλά με τη σχετική Γιατί τη σήμερον ημέρα (και σε αντίθεση με ότι διατείνονται ξενοφοβικά «κόμματα» του είδους της «Χρυσής Αυγής») μόνο μέσα σε ένα διεθνές πλαίσιο συνύπαρξης και συνεργασίας μπορεί να υπάρξει αξιοπρεπώς μία χώρα (απομονωμένες χώρες όπως η Βόρεια Κορέα και η Κούβα γνωρίζουμε ελπίζω τι –ανύπαρκτο- βιοτικό επίπεδο –αλλά και ανύπαρκτη ελευθερία- «προσφέρουν» στους υποτακτικούς τους –γιατί «πολίτες» σίγουρα δε διαθέτουν). Πρέπει λοιπόν να είμαστε σε θέση να συνεννοηθούμε και να συνεργαστούμε με τις άλλες χώρες, στα πλαίσια των Διεθνών Οργανώσεων και των Θεσμών όπου έχουμε την τύχη και το προνόμιο να συμμετέχουμε. Δυστυχώς, οι προηγούμενες κυβερνήσεις μας, πριν τη σημερινή της αριστεράς (με ολίγη από ακροδεξιά) «έλαμψαν» δια της ανικανότητάς τους να συνεννοηθούν τίμια και να τιμήσουν το λόγο τους με τους «Εταίρους» μας. Δυστυχώς εφαρμόζοντας πολιτική Καραγκιόζη, που άλλα λέει και άλλα κάνει, με πονηριά, ιδιοτέλεια και τελικά μικρόνοια, δεν έπραξαν το καθήκον τους που ήταν να εφαρμόσουν τις μεταρρυθμιστικές εκείνες πολιτικές που θα βοηθούσαν τη χώρα να ανασυγκροτηθεί και να ξεκολλήσει από το οικονομικό και παντοειδές άλλο (κοινωνικό, πνευματικό κλπ.) τέλμα όπου έχει καθηλωθεί. Έτσι, με τη διγλωσσία που εφάρμοζαν και τα ανεπαρκέστατα συνεπώς αποτελέσματα πολιτικής που «επιτύγχαναν», έφεραν τους πολίτες σε αγανάκτηση και ανέδειξαν στη διακυβέρνηση ένα κόμμα με ασαφή ιδεολογία και πολιτική, που όμως υποσχόταν στους πολίτες «τον ουρανό με τα άστρα». Το τελευταίο δεν ήταν βέβαια καθόλου πρωτότυπο, γιατί περίπου η ίδια ήταν η «πολιτική» πρόταση και όλων των κατά περασμένους καιρούς «επιτυχημένων» κομμάτων. «Επιτυχημένων» στο ότι καταλάμβαναν τελικά την εξουσία, γιατί άλλη από αυτή ουσιαστική επιτυχία, που θα αφορούσε τη χώρα και το λαό, και όχι του ίδιους τους εξουσιαστές μας, ΔΕΝ είχε κανένα κόμμα. Απλά το παρόν κύριο κυβερνητικό «κόμμα» (ας το ονομάσουμε έτσι για την οικονομία της συζήτησης) στην παρούσα συγκυρία πλειοδότησε σε υποσχέσεις, ανέφικτες κατά το μέγιστο και ουσιώδες μέρος τους, και «φυσικά», με την «ποιότητα» (σε πολιτική αντίληψη εννοώ) πολιτών-καταναλωτών ψευδών υποσχέσεων που διαθέτει η χώρα μας, κατέκτησε την εξουσία. Σπουδαίο κατόρθωμα!

Το «αστείο» είναι ότι οι περισσότεροι συμμέτοχοι-στελέχη αυτής της κυβέρνησης, καλή τη πίστη και στα σοβαρά λέγανε και διακήρυσσαν όλα αυτά τα ανεδαφικά που υπόσχονταν, όπως πρώτος και καλύτερος ο προαναφερθείς κύριος Μανώλης Γλέζος, ο οποίος προς τιμήν του ζήτησε συγνώμη από τους ψηφοφόρους, στην παραπλάνηση των οποίων παραδέχτηκε ότι συνέβαλε, έστω και αν αφελώς πράττοντας πίστευε ότι είναι δυνατόν να κάνει η καινούργια, ή η οποιαδήποτε άλλη, κυβέρνηση, όλα αυτά τα «θαύματα». Γιατί στην απλούστατη ερώτηση «από πού τα χρήματα για όλα αυτά», έχουν τη φαντασιακή απάντηση όλων των αριστερών έτοιμη, «χρήματα υπάρχουν», στην «αριστερή» εκδοχή του μύθου «πλούτος υπάρχει». Φτάνει, υποτίθεται, να απλώσουμε το χέρι και να τον πάρουμε, εννοείται από εκείνους που κακώς τον έχουν (κατά το ίδιο ιδεολόγημα), από τους κακούς δηλαδή «πλούσιους». Έτσι εξηγείται το φαινόμενο, μαζί με την υπάρχουσα φανερή απειρία και την άγνοια, στις προγραμματικές τους δηλώσεις οι περισσότεροι υπουργοί να πήραν φόρα και υποσχέθηκαν «της Παναγιάς τα μάτια», χωρίς να κάνουν τον κόπο να στοιχειοθετήσουν το «από πού», το «πόθεν» της χρηματοδότησής των (τζάμπα) εξαγγελιών τους. Προφανώς ακόμα, σαν καλοί πιστοί της θρησκείας του Σοσιαλισμού (ή του Κομμουνισμού, ανάλογα πόσο αριστερά τοποθετούνται στο… αριστεροσκόπιο -κατά το «φασματοσκόπιο!) πιστεύουν στα θαύματα! Δυστυχώς όμως τα θαύματα τελείωσαν… Και τα καλάθια δε γεμίζουν πια καρβέλια και ψάρια με μια προσευχή στον Πάτερ Ουράνιο, ούτε το νερό στα πιθάρια μετατρέπεται άλλο σε κρασί, όπως τον παλιό καλό καιρό… Εκτός αν ο κ. Τσίπρας και οι συν αυτώ ζήλωσαν τη δόξα του… Ιησού!

Αλλά ούτε αυτό συμβαίνει! Δεν πρόκειται για τον διάδοχο του Μεσσία, ούτε καν του… Μέσι, σε πολιτική έκδοση. Είναι αυτού του είδους η «πολιτική» η συνέχεια του «πολέμου», της «διεκδίκησης» όπως την έμαθαν στα φοιτητικά αμφιθέατρα και στους συνδικαλιστικούς-συντεχνιακούς αγώνες. Γιατί τι άλλο έμαθαν οι κ.κ. «αριστεροί», ελληνικής κόπιας, εκτός από το να «διεκδικούν δυναμικά», δηλαδή να εκβιάζουν με κάθε τρόπο την «ικανοποίηση» των πιο ιδιοτελών και συχνότατα παράλογων «αιτημάτων» τους; Τα οποία πάντα βάφτιζαν «κοινωνικές διεκδικήσεις και κατακτήσεις», για να αποκρύψουν το μερικότατο και ιδιοτελέστατο των «κοινωνικών» κατά τα άλλα αιτημάτων. Και μπορεί το «κόλπο γκρόσο», στην παραλυμένη και α-λογική ελληνική κοινωνία να έπιανε. Στην Ευρώπη όμως τέτοιες συμπεριφορές δεν έχουν καμιά ελπίδα. Αντίθετα, καταδικάζουν και μακροπρόθεσμα καταστρέφουν όσους θέλουν να τις εφαρμόσουν. Και αυτοί είμαστε μόνο εμείς και κανείς άλλος: Δεν έχουμε καμία «υποστήριξη» από λαούς ή άλλες κυβερνήσεις, ότι κι αν από μόνοι μας φανταζόμαστε και λέμε. Αντίθετα, «στα κάγκελα» ανέβηκαν όλοι οι λαοί, φτωχοί και πλούσιοι, με τις «περήφανες» αξιώσεις μας, να μας χρηματοδοτούν δηλαδή για να ζούμε πλουσιοπάροχα, πολύ πάνω από τις παραγωγικές δυνατότητές μας, εξόδοις εκείνων, χωρίς ελέγχους και πολλά-πολλά, παρά μόνο με την απειλή της αμοιβαίας καταστροφής, τύπου «Αρμαγεδδώνα» (Βαρουφάκης) ή ενός ολοκαυτώματος τύπου «Κούγκι» (Καμμένος). Και αυτοί οι εν παρενθέσει παρατιθέμενοι λέγονται κατά τα άλλα «πολιτικοί» στη χώρα μας. Πιστεύω θα έκαναν θραύση και μεγάλη καριέρα σε χώρες όπως το… Ισλαμικό Χαλιφάτο, όπου οι απειλές και τα ολοκαυτώματα είναι στην ημερήσια διάταξη. Στην Ευρώπη όπως της Δημοκρατίας, του σεβασμού των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, του Διαφωτισμού, του Ανθρωπισμού, το να απειλείς και να βάζεις στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων «επιχειρήματα» τύπου Αρμαγεδδώνα και Κούγκι, τι είναι;!

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Τα social media δεν κερδίζουν εκλογές

* Γράφει ο Αντώνης Μουντάκης

Στις εκλογές του 2019 ένας καλός φίλος ήταν υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στα Χανιά και καθώς τον έβλεπα να απουσιάζει (κυριολεκτικά) από παντού, διερωτήθηκα αν έχει αποσύρει την υποψηφιότητα του ή αν έχει παραδώσει τα όπλα και -απογοητευμένος- εγκατέλειψε τον προεκλογικό αγώνα.

Τον πήρα λοιπόν τηλέφωνο και βγήκαμε για καφέ (να τον δει και… θεού πρόσωπο) και, αφού του κατέθεσα τον προβληματισμό μου, έμεινα κυριολεκτικά άφωνος μ’ αυτά που μου είπε… «Εγώ φίλε, όχι μόνο θα
εκλεγώ σίγουρα, αλλά θα είμαι κι από αυτούς που θα πάρουν τους περισσότερους σταυρούς. Θα το δεις…!» Δεν πίστευα στ’ αυτιά μου, αλλά δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ και αποφάσισα να φρενάρω την υπεραισιοδοξία του φίλου μου.

«Καλά ρε συ, είσαι απών από παντού, δεν κυκλοφορείς σχεδόν καθόλου, στο ραδιόφωνο δεν βγαίνεις όπως πολλοί υποψήφιοι, ούτε σε εφημερίδες δημοσιοποιείς την υποψηφιότητα σου, πως θα εκλεγείς;», του απάντησα με ύφος λίγο επιθετικό, όπως μου επιτρέπει η μακροχρόνια φιλία μας.

«Τι να τα κάνω εγώ αυτά που μου τρώνε τσάμπα τον χρόνο και κοστίζουν κιόλας! Εγώ προβάλλομαι από το Facebook που με βλέπουν χιλιάδες άτομα και είναι και τσάμπα! Ξέρεις πόσα likes μαζεύει κάθε ανάρτηση μου;», ήταν η τσεκουράτη απάντηση του φίλου μου. Τόσο τσεκουράτη ήταν που δεν μου επέτρεψε να συνεχίσω την συζήτηση επί του θέματος κι έτσι περιοριστήκαμε στα «περί ανέμων και υδάτων». Το μόνο που του είπα, λίγο πριν αποχαιρετιστούμε, ήταν να ξανασκεφτεί τον τρόπο που προβάλλει την υποψηφιότητα του, όχι γιατί δεν θα το βοηθήσει ΚΑΙ το Facebook, αλλά γιατί ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ δεν είναι ικανό να του εξασφαλίσει την εκλογή. Κούνησε το κεφάλι του και μόνο που δεν μου θύμισε την κούνια που με κούναγε…

Πέρασαν οι μέρες και φτάσαμε στη βραδιά των εκλογών. Τον πήρα τηλέφωνο πολλές φορές, αλλά απάντηση δεν πήρα. Κι εκεί που έβλεπα τη σταυροδοσία των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων, μια κρυάδα την ένιωσα. Ο φίλος μου μετά βίας είχε ξεπεράσει τους 100 σταυρούς, όσο για την σειρά κατάταξης, ας μην το συζητάμε. Απογοητευτική… Τον ξαναείδα μετά από αρκετό καιρό και από τότε δεν συζητήσαμε ποτέ ξανά για εκείνες τις εκλογές. Δυστυχώς και ο φίλος μου πάτησε την πεπονόφλουδα που λέγεται μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία δυστυχώς πάτησαν πολλοί σ’ εκείνες τις εκλογές, όπως -απ’ ότι διαπιστώνω- την πατάνε αρκετοί και κατά την τρέχουσα προεκλογική περίοδο. Κατ’ αρχήν οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος – κυρίως των νέων 18-30 ετών- έχουν μετακομίσει σχεδόν αποκλειστικά στο Instagram και στο Tik Tok και δεν θυμούνται ούτε τους κωδικούς του Facebook.

Δεύτερον, το Facebook, το τελευταίο δεκάμηνο έχει «φρενάρει» την ευρεία προβολή των αναρτήσεων κι ενώ εσύ πιστεύεις ότι σε βλέπουν οι πάντες, το κοινό σου έχει περιοριστεί δραματικά. Επίσης, όσοι μετράνε τα likes, καλό θα ήταν κατ’ αρχήν να διαπιστώσουν αν εκείνοι που τα κάνουν ψηφίζουν στον ίδιο Δήμο, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλοί που κάνουν like και εύχονται «καλή επιτυχία» στους πάντες! Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών -και μάλιστα αυτών που είναι πολιτικοποιημένοι και πάνε σίγουρα στις κάλπες- είτε δεν διαθέτει προφίλ στο Facebook είτε -αν διαθέτει- μπαίνει ελάχιστα έως καθόλου.

Αναμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν το νέο πεδίο, πέραν των παραδοσιακών μέσων, όπου η πολιτική βρήκε εδώ και μερικά χρόνια πρόσφορο έδαφος για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου. Ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει τεράστια βήματα για τη μετατόπιση του πολιτικού διαλόγου από τους παραδοσιακούς τρόπους, προς τα social media. Μπορούν όμως τα social media να «εκλέξουν» βουλευτή, δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο; Στο ερώτημα αυτό απαντούν άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί πολύ με την επικοινωνία.   «Δεν μπορούν από μόνα τους»

Όπως η δρ. Χριστιάνα Καραγιάννη, Λέκτορας με ειδικότητα «Μέσα Επικοινωνίας και Πολιτισμικές Μελέτες» στο Τμήμα Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Frederick, η οποία τονίζει:

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παίξουν όντως ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση αλλά ίσως όχι με τον τρόπο που οι περισσότεροι νομίζουν. Αδιαμφισβήτητα μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο προώθησης (προβολής) για τους υποψηφίους σε περίοδο εκλογών που μπορεί να τους βοηθήσει να κερδίσουν ψήφους. Θεωρώ πως δεν μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από μόνα τους, να παίξουν τόσο καθοριστικό ρόλο σε οποιεσδήποτε εκλογές, τουλάχιστον όχι ακόμη, ώστε να υπερισχύσουν αυτής της κουλτούρας και να καθορίσουν απόλυτα την εκλογή κάποιου υποψηφίου».

«Ιδανικός ο συνδυασμός»

«Tα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τον υποψήφιο δήμαρχο, ακόμη και για κάποιον που είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, που θέλει να απευθυνθεί σε εν δυνάμει ψηφοφόρους», σημειώνει ο βραβευμένος σε θέματα πολιτικής επικοινωνίας και εκλογών Γεράσιμος Ζαγορίτης, προσθέτοντας όμως πως «οποιοσδήποτε σας πει ότι μπορεί κάποιος να εκλεγεί μόνο μέσα από το διαδίκτυο σας λέει ψέματα. Ο υποψήφιος, όμως, που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τις συνδυάζει σωστά με άλλες παραδοσιακές μορφές εκστρατείας (εφημερίδες, ραδιόφωνα, προσωπικές επαφές) είναι σίγουρο ότι έχει σημαντικό πλεονέκτημα».

Το «like» δεν σημαίνει ψήφο

«Εγώ αυτό που λέω πάντα είναι ότι το ‘like’ δεν είναι ψήφος» λέει ο ιδρυτής της Ierax Analytix Χάρης Λαλάτσης. Και εξηγεί «γιατί μπορεί εγώ ως πολιτικός να εμφανίζομαι πάρα πολύ συχνά στα social media.

Αλλά το θέμα είναι εάν αυτοί που θα πάνε να ψηφίσουν, πρώτον είναι στα social media κι αν επηρεάζονται πραγματικά από αυτά. Δηλαδή η νέα γενιά, οι άνθρωποι κάτω των 30 χρόνων δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν όσο οι πολίτες άνω των 50 χρόνων. Άρα πολλές φορές ίσως αξίζει πολύ περισσότερο το κλασσικό να πάω μια επίσκεψη στη λαϊκή αγορά ή σε ένα ΚΑΠΗ και να σφίξω χέρια από το να κάνω ένα post στα social media και να πάρω 400 ‘likeς’. Γιατί μπορεί να πάρω ‘likeς’ αλλά αυτά δεν σημαίνουν ψήφο. Γιατί πολύ πιθανόν αυτό το νεανικό κοινό να μην πάει να ψηφίσει την Κυριακή».

*Ο Αντώνης Μουντάκης είναι δημοσιογράφος – εκδότης της εφημερίδας «Νέοι Ορίζοντες Κρήτης» και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en