Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επικίνδυνες ισορροπίες μετά τις αποφάσεις του Eurogroup

Ένα εξαιρετικά επικίνδυνο σκηνικό έχει δημιουργηθεί από το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου με την ελληνική πλευρά να βρίσκεται στη «γωνία», αν και πήρε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.

Λίγες ώρες με το Eurogroup η Αθήνα τονίζει ότι δεν πρόκειται να πάρει άλλα μέτρα, όμως το ΔΝΤ και ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε κέρδισαν στα σημεία στο Eurogroup δίνοντας για αντάλλαγμα τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Ο Β. Σόιμπλε κέρδισε όπως ήθελε να διατηρηθούν τα υψηλά πλεονάσματα 3,5% για αρκετά ακόμη χρόνια, ενώ το ΔΝΤ ζητάει μέτρα 2% του ΑΕΠ, δηλαδή πάνω από 4 δισ. ευρώ, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Πλέον το ΔΝΤ φτάνει στην Αθήνα με άγριες διαθέσεις…

Χθες ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης έβαλαν ευθέως και δημοσίως χθες εναντίον του Ταμείου, τη στάση του οποίου διαχώρισαν σαφώς από εκείνη των Ευρωπαίων εταίρων.

Ο κ. Τζανακόπουλος μάλιστα «κάρφωσε» τον Πολ Τόμσεν για τη στάση του στο προχθεσινό Eurogroup: «Ο κ. Τόμσεν, κατά την ομιλία του στο Eurogroup, αντί να πιέσει στην κατεύθυνση μείωσης των πλεονασμάτων, φάνηκε να αποδέχεται τις ακραίες θέσεις για 10ετή συνέχιση του στόχου για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα και να πιέζει μόνο προς τη μεριά της ελληνικής κυβέρνησης για τη λήψη νέων μέτρων. Σ’ αυτό, ακριβώς, εντοπίζουμε μια μεγάλη αντίφαση σε ό,τι αφορά τη στάση του ΔΝΤ. Εάν εννοεί πραγματικά αυτό το οποίο λέει, ότι δηλαδή δεν υποστηρίζει τη συνέχιση της λιτότητας, τότε οφείλει αυτή του τη θέση να την κάνει πράξη, όχι μόνο στο δημόσιο χώρο, αλλά και όταν έρχεται η ώρα να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Δεν μπορεί να συνεχίσει να πιέζει την ελληνική κυβέρνηση για νέα μέτρα και όχι τους Ευρωπαίους εταίρους για μείωση των πλεονασμάτων», είπε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο πνεύμα ο κ. Χουλιαράκης, μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τόνισε ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν ζητούν πρόσθετα μέτρα μετά το 2018 και ότι το πρόβλημα είναι το ΔΝΤ.

Η συνολική συμφωνία που επεξεργάζονται οι Ευρωπαίοι και το ΔΝΤ για την Ελλάδα, θα κλείσει πιθανότατα εντός του Ιανουαρίου και θα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, την ελάφρυνση του χρέους και την απόφαση του ΔΝΤ για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα θα ληφθεί εντός του Ιανουαρίου.

Το πακέτο με τα βραχυπρόθεσμα μέτρα δεν προκάλεσε κάποια έκπληξη στις αγορές, ενώ το κόστος της άρσης της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου θα συνίσταται στα κέρδη που θα απωλέσουν τα κράτη μέλη. Οποιοδήποτε κόστος από τα τρία σχήματα για την μείωση του επιτοκιακού ρίσκου θα βαρύνει την Ελλάδα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση της ανταλλαγής ομολόγων και στο swap επιτοκίων. Αυτά τα βραχυπρόθεσμα κόστη αντισταθμίζονται και με το παραπάνω από τα μακροπρόθεσμα οφέλη του όλου εγχειρήματος για την Ελλάδα..

Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις που έκανε η κυβέρνηση μετά τη λήξη του Eurogroup, το βραχυπρόθεσμο πακέτο μέτρων επιφέρει μείωση του συσσωρευμένου χρέους ως αναλογία του ΑΕΠ περίπου κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες. Αυτή η μείωση -η οποία κατά την ελληνική κυβέρνηση μεταφράζεται σε 45 δισ. ευρώ- δεν είναι ισομερώς κατανεμημένη στο βάρος των επόμενων 44 ετών, καθώς τα οφέλη αποτυπώνονται ύστερα από αρκετά χρόνια.

Τα εν λόγω μέτρα θα αρχίσουν να εφαρμόζονται άμεσα, δεν συνοδεύονται από καμία προϋπόθεση, ενώ εκτιμάται ότι θα μειώσουν το χρέος κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ μέχρι το 2060. Αυτό θα γίνει μέσω επιμήκυνσης της αποπληρωμής μέρους των δανείων από τα 28,3 στα 32,5 χρόνια, μέσω της μετατροπής κυμαινόμενων επιτοκίων δανείων σε σταθερά και άλλων μικρότερων παρεμβάσεων διαχειριστικού χαρακτήρα.
Το κόστος του μέτρου θα είναι μηδαμινό για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, δεδομένου ότι μπορεί να εκμεταλλευθεί τη διεθνή συγκυρία και την άριστη πιστοληπτική του ικανότητα (ΑΑΑ) και να δανειστεί με χαμηλό επιτόκιο σε μεγάλο βάθος χρόνου.

Όμως στο Eugroup φάνηκε η επιμονή του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για τα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ετησίως μετά το 2018 και για κάποια χρόνια. Στην Αθήνα οι εκπρόσωποι των θεσμών θα ετοιμάσουν ένα νέο μηχανισμό, στην ουσία θα πρόκειται για επέκταση του υφιστάμενου δημοσιονομικού «κόφτη» που τελειώνει με τη λήξη του μνημονίου. Μάλιστα οι Γερμανοί φρόντισαν να συνδέσουν τα πλεονάσματα με μια άλλη σημαντική απόφαση που θα ληφθεί εκείνη την περίοδο και αφορά την υλοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.

Το δύσκολο 2018

Το μεγάλο αγκάθι όμως είναι το 2018, έτος κατά το οποίο η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι έχει έρθει πολύ κοντά σε συμφωνία με το ευρωπαϊκό σκέλος των δανειστών αναφορικά με το ύψος του δημοσιονομικού κενού.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά τους υπολογισμούς του ΔΝΤ, το δημοσιονομικό κενό του 2018, εφόσον ο πήχης του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι 3,5% όπως τέθηκε από το Eurogroup αγγίζει το 2% του ΑΕΠ.

Είναι αυτό το 2% το οποίο μνημόνευσε την περασμένη Παρασκευή κυβερνητικός αξιωματούχους, αναφέροντας ότι το ΔΝΤ εφόσον δεν μειωθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5%, φτάνει να ζητά μέτρα έως 4,2 δισ. ευρώ.

Οι απαντήσεις του ESM

Απαντήσεις για το ελληνικό χρέος και τι ισχύει μετά τις αποφάσεις του Eurogroup, αναλύει ο ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM).

Με ανακοίνωσή του δίνει απαντήσεις σε 16 ερωτήματα σχετικά με τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους

Αναφέρεται στο κόστος της συμφωνίας, αν θα υπάρξουν μέτρα στο μέλλον, πότε θα εφαρμοστούν τα μέτρα κ.λπ.

Αναλυτικά οι 16 ερωτήσεις – απαντήσεις είναι οι εξής:

1. Πότε αποφασίστηκε να κερδίσει η Ελλάδα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους;

Στην ανακοίνωση του στις 25 Μαίου του 2016, το Eurogroup έδωσε εντολή στον ESM να εργαστεί πάνω σε μια πρώτη δέσμη μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, που αναφέρονται ως βραχυπρόθεσμα μέτρα. Οι υπουργοί τόνισαν ότι τα μέτρα αυτά θα εφαρμοστούν μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και πριν από το τέλος του υφιστάμενου προγράμματος του ESM (του τρίτου προγράμματος).
Η πρώτη αξιολόγηση ολοκληρώθηκε. Στις 5 Δεκεμβρίου του 2016, ο ESM παρουσίασε λεπτομερή σχέδια για βραχυπρόθεσμα μέτρα για το Eurogroup, τα οποία συμφώνησε να τα υιοθετήσει.

2. Θα υπάρξουν περαιτέρω μέτρα στο μέλλον;

Στην ανακοίνωση του στις 25 Μαίου του 2016, το Eurogrοup ανέφερε ακόμα μια πιθανή δεύτερη δέσμη μέτρων, εφόσον χρειαστεί, μετά την επιτυχημένη εφαρμογή του προγράμματος του ESM από την Ελλάδα. Αυτά είναι τα λεγόμενα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Για το μακροπρόθεσμο διάστημα, το Eurogroup έχει συμφωνήσει σε ένα έκτακτο μηχανισμό για την διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του χρέους σε περίπτωση που προκύψει ένα πιο δυσμενές οικονομικό σενάριο για τη χώρα.

3. Ποιες είναι οι κατευθυντήριες αρχές για επιπρόσθετη ελάφρυνση χρέους;

Το Eurogroup έχει αποκλείσει οποιοδήποτε ονομαστικό κούρεμα. Επιπλέον, έχει συμφωνήσει ότι τα μέτρα θα: α) διευκολύνουν την πρόσβαση στις αγορές για την Ελλάδα, ώστε να αντικαταστήσει το χρηματοδοτούμενο από το δημόσιο χρέος με χρέος του ιδιωτικού τομέα β)θα εξομαλύνουν το προφίλ αποπληρωμής γ)θα παράσχουν κίνητρα για την διαδικασία προσαρμογής της χώρας, ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος του ESM και δ)θα διασφαλίσουν ευελιξία απέναντι στην αβέβαιη οικονομική ανάπτυξη και τις μεταβολές των επιτοκίων στο μέλλον.

4. Ποια βραχυπρόθεσμα μέτρα θα εφαρμοστούν;

Υπάρχουν τρεις ομάδες βραχυπρόθεσμων μέτρων.

  • εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής της Ελλάδας.
  • μείωση του επιτοκιακού ρίσκου.
  • άρση της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου για το 2017.

5. Πως λειτουργεί η εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής;

Η εξομάλυνση του προφίλ αφορά το δεύτερο πρόγραμμα της Ελλάδας, με τον EFSF. Η μέση σταθμισμένη ωρίμανση των δανείων στο πρόγραμμα αυτό είχε συμφωνηθεί αρχικά στα 32,5 έτη. Εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, υποχώρησε στα 28 έτη. Η ωρίμανση θα επανέλθει τώρα πάλι στα 32,5 έτη, ώστε μια σειρά απότομων αυξήσεων στο κόστος αποπληρωμής τις δεκαετίες του 2030 και 2040 να απλωθούν σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

6. Και σχετικά με το δεύτερο μέτρο, την μείωση του ρίσκου γύρω από τα επιτόκια;

Υπάρχουν τρία διαφορετικά σχήματα (schemes) για το δεύτερο μέτρο. Το πρώτο είναι η ανταλλαγή ομολόγων. Για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ο EFSF/ESM προσέφερε δάνεια στην Ελλάδα συνολικής αξίας 42,7 δισ. ευρώ. Τα δάνεια αυτά δεν εκταμιεύτηκαν σε μετρητά, αλλά στη μορφή τίτλων κυμαινόμενου επιτοκίου. Η Ελλάδα χρησιμοποίησε τους τίτλους για να ανακεφαλαιοποίησει τις τράπεζες. Οι τίτλοι θα ανταλλαχθούν τώρα για ομόλογα με σταθερό επιτόκιο με μεγαλύτερη ωρίμανση.

Επειδή τα νέα ομόλογα έχουν σταθερά επιτόκια, η Ελλάδα δεν θα είναι πλέον αντιμέτωπη με το ρίσκο να αυξηθούν τα επιτόκια. Οι τράπεζες απαγορεύεται να πουλήσουν τους τίτλους κυμαινόμενου και σταθερού επιτοκίου στην αγορά, αλλά μπορούν να τους πουλήσουν στην ΕΚΤ. Οι τίτλοι που έχουν πουλήσει ήδη οι τράπεζες εξαιρούνται από την ανταλλαγή. Μετά από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ο EFSF/ESM θα επαναγοράσει τους τίτλους σταθερού επιτοκίου που έχουν ακόμα οι ελληνικές τράπεζες για να μην αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν το ρίσκο των επιτοκίων. Αυτό θα γίνει με πόρους που θα αντληθούν από την αγορά.

Για να εξασφαλιστεί μια ομαλή εκτέλεση, η διαδικασία αυτή θα πραγματοποιηθεί σε διάφορες φάσεις σε μια μακρά χρονική περίοδο.

Το δεύτερο σχήμα προβλέπει ότι ο ESM θα προβεί σε συμφωνίες swap (ανταλλαγών). Το σχήμα αυτό θα σταθεροποιήσει το συνολικό κόστος χρηματοδότησης για τον ESM και θα μειώσει το ρίσκο η Ελλάδα να αναγκαστεί να πληρώσει υψηλότερο επιτόκιο στα δάνεια της όταν τα επιτόκια στις χρηματοοικονομικές αγορές αρχίσουν να αυξάνονται στο μέλλον. Ένα swap είναι ένα χρηματοοικονομικό συμβόλαιο που επιτρέπει σε δυο συμβαλλόμενα μέρη να ανταλλάξουν, για παράδειγμα, πληρωμές σε σταθερό επιτόκιο με πληρωμές σε κυμαινόμενο επιτόκιο.

Το τρίτο σχήμα, γνωστό ως ανάλογη χρηματοδότηση (matched funding), προβλέπει ότι ο ESM θα χρεώσει ένα σταθερό επιτόκιο για ένα μέρος των μελλοντικών εκταμιεύσεων προς την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα εκδοθούν μακροπρόθεσμα ομόλογα που θα είναι σχεδόν ανάλογης ωρίμανσης με τα ελληνικά ομόλογα. Οι συνθήκες στις αγορές μπορεί να επηρεάσουν τον βαθμό στον οποίο μπορούν να εφαρμοστούν τα τρία μέτρα για την μείωση του επιτοκιακού ρίσκου.

7. Και το τρίτο μέτρο, η άρση της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου;

Η άρση της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου αφορά την δόση των 11,3 δισ. ευρώ του προγράμματος του EFSF (του δεύτερου προγράμματος) που χρησιμοποιήθηκε για τη χρηματοδότηση μιας επαναγοράς χρέους.
Αυτή την στιγμή δεν έχει χρεωθεί κανένα περιθώριο σε αυτό το δάνειο, αλλά αρχικά προβλεπόταν να επιβληθεί ένα περιθώριο 2% από την επόμενη χρονιά. Η αύξηση αυτή θα ανασταλεί για το 2017.

8. Χρειάζονται περαιτέρω επίσημα βήματα προτού εφαρμοστούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα;

Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα διοικητικά συμβούλια του ESM και του EFSF πρέπει να εγκρίνουν επίσημα τα μέτρα.

9. Πότε θα αρχίσετε να εφαρμόζετε τα μέτρα;

Η εξομάλυνση του προφίλ αποπληρωμής αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2017. Τα τρία σχήματα για τη μείωση του επιτοκιακού ρίσκου θα ακολουθηθούν στο βαθμό που το επιτρέπουν οι συνθήκες στην αγορά και είναι εφικτή η εφαρμογή τους. Η απόφαση για την άρση της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου για το 2017 προβλέπεται για πριν το τέλος αυτού του έτους.

10. Ποια θα είναι η εξοικονόμηση που θα προσφέρουν στην Ελλάδα αυτά τα μέτρα;

Στο βασικό σενάριο, ο αντίκτυπος αυτών των μέτρων είναι ουσιαστικός και θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά το λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ αλλά και τις Ακαθάριστες Χρηματοδοτικές Ανάγκες (GFN) για την περίοδο 2017-2060, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ESM.

H ανταλλαγή ομολόγων και το swap επιτοκίων αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο μέρος αυτής της μείωσης. Οι δευτερογενείς συνέπειες για τα επιτόκια χρηματοδότησης της Ελλάδας θα είναι ένα επιπρόσθετο όφελος.

Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα θα βελτιώσουν την βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή. Ο αντίκτυπος ορισμένων μέτρων θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες πέρα από τον έλεγχο μας. Μεταξύ αυτών είναι οι συνθήκες που θα επικρατούν στις αγορές όσον αφορά το επιτοκιακό περιβάλλον και τη δυνατότητα των υπόλοιπων συμμετεχόντων στην αγορά να ολοκληρώσουν ορισμένες συναλλαγές.

11. Έχουν κόστος τα μέτρα και ποιος θα το πληρώσει;

Το προσαρμοσμένο προφίλ αποπληρωμής δεν αναμένεται να έχει κόστος. Το κόστος της άρσης της αύξησης του επιτοκιακού περιθωρίου θα συνίσταται στα κέρδη που θα απωλέσουν τα κράτη μέλη. Οποιοδήποτε κόστος από τα τρία σχήματα για την μείωση του επιτοκιακού ρίσκου θα βαρύνει την Ελλάδα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση της ανταλλαγής ομολόγων και στο swap επιτοκίων. Αυτά τα βραχυπρόθεσμα κόστη αντισταθμίζονται και με το παραπάνω από τα μακροπρόθεσμα οφέλη του όλου εγχειρήματος για την Ελλάδα.

12. Υπάρχουν άλλα κόστη για άλλα κράτη μέλη του ESM και ειδικότερα για τις τέσσερις χώρες που συμμετείχαν σε προγράμματα διάσωσης;

Όχι. Το Eurogroup έθεσε ως όρο οι συναλλαγές να μην έχουν κανένα άμεσο κόστος για άλλες χώρες.

13. Θα έχει κόστος η ανταλλαγή ομολόγων για τις ελληνικές τράπεζες;

Το σχήμα αναμένεται να είναι ουδέτερο για τις ελληνικές τράπεζες και χρειάζεται τη συγκατάθεση τους για να εφαρμοστεί.

14. Ποιος είναι ο αντίκτυπος της στρατηγικής χρηματοδότησης του EFSF/ESM;

H στρατηγική χρηματοδότησης παραμένει απαράλλαχτη. Οποιαδήποτε αλλαγή στον όγκο χρηματοδότησης για το 2017 θα κοινοποιηθεί σύντομα στις αγορές.

15. Θα σταματήσετε να εκδίδετε τίτλους μικρότερης ωρίμανσης και θα επικεντρωθείτε σε τίτλους μεγαλύτερης διάρκειας;

Όχι, θα συνεχίσουμε να έχουμε παρουσία ως εκδότης χρέους σε ολόκληρη την καμπύλη των αποδόσεων.

16. Γιατί αποφάσισε το Eurogroup να εξετάσει μέτρα ελάφρυνσης χρέους για την Ελλάδα;

Τα μέτρα έχουν σαν στόχο να αντιμετωπίσουν μια ευρύτερη ανησυχία ότι οι μελλοντικές πληρωμές χρέους θα επιφέρουν ένα αθέμιτο βάρος στις δαπάνες, καταπνίγοντας την οικονομία. Οι Ακαθάριστες Χρηματοδοτικές Ανάγκες (GFN), το συνολικό ποσό που δαπανά μια χώρα κάθε έτος σε πληρωμές τόκων και στην αποπληρωμή χρέους που ωριμάζει, είναι το σημείο αναφοράς για την μέτρηση αυτού του βάρους. Το Eurogroup συμφώνησε ότι, σύμφωνα με το βασικό σενάριο, οι Ακαθάριστες Χρηματοδοτικές Ανάγκες της Ελλάδας θα παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά την μεσοπρόθεσμη περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος και κάτω από το 20% στη συνέχεια.

Click to comment

Απάντηση

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Θ. Μαρκόπουλος : «Το φράγμα Μαρμαρά αν δεν ολοκληρωθεί τώρα, δεν θα γίνει ποτέ»!

Επίσκεψη και επιτόπου επιθεώρηση – στο πλαίσιο της επίσκεψης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα – πραγματοποίησε ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θόδωρος Μαρκόπουλος στο Φράγμα του Μαρμαρά μαζί με το Διευθυντή Φραγμάτων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών κ. Αντώνη Κοτσώνη, με σκοπό να εκτιμήσουν την ακριβή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ημιτελή έργα. Στην επιθεώρηση που έγινε την Τετάρτη 29 Μαίου, ήταν παρόντες, ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Αλέξανδρος Ιωσηφίδης, όσο και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες από την Τεχνική Υπηρεσία της ΠΑΜΘ και του αρμόδιου υπουργείου και μεταξύ των οποίων ο Δ/ντης της Δ.Τ.Ε κ. Γιώργος Κυπραίος, ο προϊστάμενος του Τμ. Δομών και Περιβάλλοντος και ο κ. Ιωάννης Νεστορίδης, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Παγγαίου κ. Χρήστος Παρασκευάς κ.α.

Από τον επιτόπου έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το έργο – το οποίο είναι ολοκληρωμένο κατά 95% του φυσικού αντικειμένου- βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο, καθώς αν δεν προχωρήσουν γρήγορα τα έργα, με νέο διαγωνισμό, κινδυνεύει να υποστεί σοβαρή βλάβη. Να θυμίσουμε ότι μετά την τελευταία σύσκεψη που έγινε στην Καβάλα με την παρουσία του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και την συμμετοχή του Περιφερειάρχη ΑΜΘ Χριστόδουλου Τοψίδη, τέθηκε επιτακτικά το ζήτημα της συνέχισης των εργασιών.

Μετά την προχθεσινή επιθεώρηση ο κ. Μαρκόπουλος τόνισε στον κ. Κοτσώνη την κρισιμότητα της κατάστασης, σημειώνοντας ότι «Το φράγμα Μαρμαρά βρίσκεται σε ένα δύσκολο σημείο και αυτό συνίσταται στο γεγονός ότι όσο παραμένει σε αυτή την ημιτελή κατάσταση και χωρίς να πληρωθεί με νερό, κινδυνεύει το σύνολο του έργου. Ως εκ τούτου έγινε στην Κομοτηνή το πρωί, μια σύσκεψη του Περιφερειάρχη Χριστόδουλου Τοψίδη με τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταïκούρα και του γενικού διευθυντή φραγμάτων Αντώνη Κοτσώνη όπου εξετάστηκε το θέμα.

Εκεί ο κ. Τοψίδης πέτυχε την εξασφάλιση όλων των επιπλέον πιστώσεων για την ολοκλήρωση του έργου. Εκείνο το οποίο προκρίνεται μετά και την αυτοψία στο φράγμα είναι να μεταφερθούν οι διαθέσιμοι πόροι στο Υπουργείο Υποδομών και εκείνο να προκηρύξει την ολοκλήρωση του έργου. Είναι μια δύσκολη προσπάθεια στην οποία το Υπουργείο έχει εμπειρία στην κατασκευή φραγμάτων και στην λεγόμενη πρώτη πλήρωση με νερό, οπότε πρέπει να προχωρήσει το θέμα και από την δική μας πλευρά θα προσπαθήσουμε να ολοκληρώσουμε την μελέτη της κατασκευής του αρδευτικού δικτύου μέσα στις προθεσμίες που υπάρχουν. Την ίδια στιγμή θα αναληφθεί προσπάθεια επίσπευσης και της μελέτης που αφορά το αρδευτικό δίκτυο.

Όταν θα ολοκληρωθούν όλα αυτά, θα πρέπει να αναζητήσουμε και τις σχετικές ευθύνες των ανθρώπων που οδήγησαν σε αυτό το αδιέξοδο αυτό το σημαντικό αναπτυξιακό έργο. Την παρούσα στιγμή αγωνιζόμαστε να ολοκληρώσουμε το έργο και θα το πετύχουμε».

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Συνάντηση της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Καβάλας με τους εκπροσώπους του Σωματείου Επαγγελματικών Σκαφών Αναψυχής Χωρίς Πλήρωμα

Το Επιμελητήριο Καβάλας μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Στήριξης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων Enterprise Europe Network Hellas (EEN), σας ενημερώνει αναφορικά με την συνάντηση εργασίας της Διοίκησης του Επιμελητηρίου Καβάλας με τους εκπροσώπους του Σωματείου Επαγγελματικών Σκαφών Αναψυχής χωρίς πλήρωμα, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 31 Μαΐου στα γραφεία του Επιμελητηρίου Καβάλας.

Στον γόνιμο διάλογο που αναπτύχθηκε, το παρόν έδωσαν οι εκπρόσωποι του σωματείου κα. Δανάη Γιαννακοπούλου και κ. Χριστόφορος Γκριντζελάκης, ενώ από την Διοίκηση του Επιμελητηρίου συμμετείχαν  Πρόεδρος, κ. Μάρκος Δέμπας, ο Υπεύθυνος του Τμήματος ΓΕΜΗ & Υπηρεσίας Μίας Στάσης, κ. Γιάννης Κούτρας, καθώς και ο Υπεύθυνος Επιχειρηματικής Πληροφόρησης, κ. Λευτέρης Κουκουτίνης.

Αντικείμενο της συζήτησης αποτέλεσε η προώθηση της συνεργασίας των δύο φορέων με στόχο την βελτίωση των υποδομών της περιοχής και την ενίσχυση του τουρισμού, ενώ τα ζητήματα που αναπτύχθηκαν ήταν:

  1. Οι πρόσφατες αυξήσεις στην τιμολόγηση των διερχόμενων σκαφών δια θαλάσσης

  2. Η έλλειψη μονίμων θέσεων στα επαγγελματικά σκάφη, καθώς και η απουσία ειδικού τιμοκαταλόγου

  3. Το φαινόμενο των αλλοδαπών σκαφών, τα οποία αν και εκτελούν τουριστικές διαδρομές, στερούνται των απαραίτητων αδειών

  4. Η ανάγκη διαφορετικής αντιμετώπισης των επαγγελματικών σκαφών, τα οποία θα πρέπει να τελούν σε διαφορετικό τιμολογιακό καθεστώς σε σχέση με τα διερχόμενα.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εφορία: Μόλις το 15% έχει υποβάλει φορολογική δήλωση | Οι διορίες και τα πρόστιμα

Με αργούς ρυθμούς «τρέχει» η υποβολή φορολογικών δηλώσεων.

Μέχρι χθες, μόλις το 15% των υπόχρεων έχουν υποβάλει δήλωση.

Μόλις το 15% έχει υποβάλει δήλωση

Εχει περάσει πάνω από ένας μήνας από το άνοιγμα της πλατφόρμας για την υποβολή των δηλώσεων και μόλις χθες έσπασε το φράγμα του 1 εκατομμυρίου.

Πέρσι, την ίδια εποχή είχαν υποβληθεί 2,15 εκατ. δηλώσεις, ενώ το 2022 πλησίαζαν τα 2 εκατ. στο τέλος Μαϊου.

Οι μισές δηλώσεις είναι μηδενικές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 51,48% των δηλώσεων είναι μηδενικές.

Χρεωστικές είναι το 26,66% και πιστωτικές το 21,86%.

Δύο διαφορετικές διορίες για την υποβολή δηλώσεων
Εν τω μεταξύ, προσοχή πρέπει να δείξουν οι φορολογούμενοι με τις διορίες και αυτό γιατί από φέτος εφαρμόζεται το καθεστώς των προσυμπληρωμένων δηλώσεων.

Συγκεκριμένα:

Στις 2 Ιουλίου θα υποβληθεί αυτόματα η δήλωση για όσους από το 1,3 εκ. φορολογούμενους δεν την υπέβαλαν νωρίτερα. Από τις 2 Ιουλίου και μετά, σε περίπτωση που δεν συμφωνούν με την εκκαθάριση θα πρέπει να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις. Για τους φορολογούμενους που ανήκουν στο 1,3 εκ. των προσυμπληρωμένων δεν υπάρχει χρονική διορία για την τροποποιητική, αρκεί να μην προκύπτει φόρος παραπάνω από 100 ευρώ συγκριτικά με την αρχική δήλωση.

Για τους υπόλοιπους υπόχρεους, η διορία υποβολής είναι μέχρι τις 26 Ιουλίου, σε περίπτωση που δεν δοθεί νέα παράταση από το υπουργείο Οικονομικών. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής θα επιβάλλεται πρόστιμο.

Τα πρόστιμα

Σημειώνεται ότι από πέρσι δεν επιβάλλεται πρόστιμο για όσους «χάσουν» την διορία, αρκεί το βεβαιωθέν ποσό φόρου να μην ξεπερνά τα 100 ευρώ.

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις τα πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής είναι τα εξής:

100 ευρώ για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις φυσικών προσώπων

250 ευρώ για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις φυσικών και νομικών προσώπων με απλογραφικά βιβλία

500 ευρώ για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις φυσικών και νομικών προσώπων με διπλογραφικά βιβλία

Πηγή: iefimerida.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
tractor in the background of the text
text about elections
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en