Quantcast
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαλαβάνη | Όσοι δεν ενταχθούν στη ρύθμιση θα πάει η εφορία

Έντονες αντιρρήσεις για άρθρα του νομοσχεδίου για την επανεκκίνηση της οικονομίας από την αντιπολίτευση
Προειδοποίηση ότι αργά η γρήγορα θα ελεγχθούν από την εφορία οι οφειλέτες οι οποίοι δεν θα ενταχθούν στη ρύθμιση για τις 100 δόσεις, ενώ τους δίνεται η δυνατότητα, απηύθυνε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη.

Απορρίπτοντας τις προτάσεις για φορολογικό έλεγχο εκείνων που θα ενταχθούν στη ρύθμιση – ώστε να καταδειχθεί αν μπορούσαν να πληρώσουν και δεν το έκαναν ή όντως δεν είναι σε θέση σήμερα να το κάνουν -, η κα Βαλαβάνη είπε χαρακτηριστικά: «Αν θέλουμε να μην μπουν ας το κάνουμε έτσι. Δεν υπάρχει τίποτα πιο αποτρεπτικό απ’ αυτό. Αν θέλουμε να είμαστε καθαροί πρέπει να το αντιστρέψουμε: Να πούμε όσοι δεν θα μπουν ενώ μπορούν (εξαιρούμενων ούτως ή άλλως όσων έχουν δικαστικές εμπλοκές) να είναι σίγουροι ότι αργά ή γρήγορα θα περάσει η εφορία».

Κατά την τοποθέτησή της επί του νομοσχεδίου, η κα Βαλαβάνη αντέκρουσε τις έντονες αμφιβολίες που εξέφρασαν τόσο η ΝΔ όσο και το Ποτάμι για την επιτυχία της ρύθμισης, επισημαίνοντας ότι ήδη τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως θα πετύχει. Επίσης, η αρμόδια υπουργός δεν αποδέχθηκε την κριτική της αντιπολίτευσης, ότι το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται καν στον τίτλο του «περί επανεκκίνησης της Οικονομίας».

Το νομοσχέδιο είναι άρτιο και αποτελεί ένα συνολικό ρυθμιστικό σχέδιο, αντέτεινε η υπουργός, δηλώνοντας ταυτοχρόνως υπερήφανη ότι «δεν μάς το έδωσε κανείς ούτε μας το διόρθωσε», αλλά κυρίως για το γεγονός ότι μπορεί να επηρεάσει στην εφαρμογή του ουσιαστικά και θετικά την καθημερινή ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.
«Αμφισβητούν τον τίτλο του νομοσχεδίου μόνο όσοι δεν έχουν τον βραχνά της αιχμαλωσίας σε ένα χρέος που δεν μπορούν να αποπληρώσουν. Μόνο αυτοί δεν βλέπουν ότι μια ρύθμιση για το χρέος, ουσιαστικά τελική, δεν συμβάλλει στην επανεκκίνηση της οικονομίας απελευθερώνοντας ανθρώπους που ακόμη και σήμερα συλλαμβάνονται και επιχειρήσεις, που έχουν παγωμένους τους λογαριασμούς και δεν μπορούν να πληρώσουν τίποτα» είπε η αρμόδια υπουργός. Μάλιστα, εξήγησε ότι αυτοί είναι 3,5 εκατ. φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αποπληρώσουν έως 3.000 κι άλλα 3,7 εκατ. που δεν μπορούν να αποπληρώσουν έως 5.000 ευρώ.

Σχετικώς με τα άρθρα για τα οποία τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζήτησαν την απόσυρσή τους, η κα Βαλαβάνη έδωσε, επίσης, απαντήσεις, ενώ και ειδικώς για το άρθρο 24, για την εταιρεία παράκτιο μέτωπο που αντέδρασε με σφοδρότητα η ΝΔ, είπε πως πλέον είναι άρτιο πολιτικά και τεχνικά. Δεσμεύτηκε δε να μελετήσει και να δεχθεί προτάσεις των κομμάτων, όπως για τη ρύθμιση χρεών των δημοτών προς Νομικά Πρόσωπα.

Αναφορικά με τις «τριγωνικές συναλλαγές» (άρθρο 21), η αν. υπουργός Οικονομικών υπεραμύνθηκε της ρύθμισης, λέγοντας πως επιχειρεί να πατάξει το φαινόμενο της φοροδιαφυγής και να επιτύχει τη μείωση των τιμών των προϊόντων. Σχετικώς με τα άρθρα 16 και 17 επισήμανε πως δεν δημιουργούν συγκεντρωτισμό στον υπουργό – όπως αιτιάται η αντιπολίτευση – παρά πρόκειται για εξουσιοδοτικές διατάξεις από τις οποίες δεν κινδυνεύει η αυτοτέλεια της γενικής γραμματείας.

Οι εισηγητές των κομμάτων

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Στάθης Γιαννακίδης, τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες που έχει διαμορφώσει η οικονομική κρίση στον κόσμο της εργασίας, αλλά και την ανάγκη της οικονομίας για μεγαλύτερη ρευστότητα, σημειώνοντας μάλιστα ότι η συμμόρφωση στις νέες ρυθμίσεις συνεπάγεται μια σειρά από ευεργετήματα για τον οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, η χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας και η άρση των κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων. Όπως τόνισε «δημιουργείται το πλαίσιο όχι μόνο για την προστασία των μικροοφειλετών, αλλά και για τον άμεσο τερματισμό των διώξεων απέναντί τους». Ιδιαίτερη μνεία έκανε στις διατάξεις του άρθρου 21, με το οποίο επιχειρείται να μπει ένα τέλος στις τριγωνικές συναλλαγές, επισημαίνοντας ότι «η κυβέρνηση παραμένει συνεπής στη δέσμευσή της για πάταξη της φοροδιαφυγής, ξεκινώντας από τις έκνομες δραστηριότητες των μεγάλων επιχειρήσεων παραβατών». Πρόσθεσε πως ταυτόχρονα, λαμβάνεται μέριμνα υπέρ των πιο αδύνατων κοινωνικών στρωμάτων, καθώς θεσπίζεται ευνοϊκότερος τρόπος φορολόγησης του τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει για φορολογούμενους χωρίς εισόδημα, ενώ προβλέπεται η κατάργηση της ελάχιστης ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης σε περίπτωση απόκτησης εισοδήματος μόνον από τόκους και ακίνητα. Όπως ακόμη σημείωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός δικαιότερου φορολογικού πλαισίου τροποποιούνται μια σειρά από διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ και επίσης επιχειρείται να αντιμετωπιστούν ζητήματα που προκύπτουν για μία σειρά από υπόχρεους, όπως είναι για παράδειγμα οι αγρότες κανονικού καθεστώτος και αφορούν στην πολυπλοκότητα και την ασάφεια του παρόντος καθεστώτος. Τέλος, επισήμανε ότι η ενίσχυση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων συνιστά μία εκ των βασικών παραμέτρων του νομοσχεδίου, το οποίο πέρα από το εισπρακτικό κομμάτι λαμβάνει μέριμνα και για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρομεσαίων, τη συντήρηση των επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, αλλά και την ανάσχεση του υφεσιακού κλίματος της οικονομίας και την επανεκκίνησή της.

Εκ μέρους της ΝΔ, ο εισηγητής Απόστολος Βεσυρόπουλος, αφού δήλωσε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θα τηρήσει τη στάση της απόλυτης άρνησης που είχε υιοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, μη ψηφίζοντας καν την προηγούμενη ρύθμιση για τη διευθέτηση των οφειλών, παρά θα στηρίξει τις ευνοϊκές για τον κόσμο διατάξεις, εξέφρασε τις ενστάσεις του κόμματός του σε σειρά άρθρων και πρότεινε βελτιώσεις σε άλλα.

Για παράδειγμα, ζήτησε να συμπεριληφθούν και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και κυρίως προς τις ΔΕΥΑ, ώστε να είναι ολοκληρωμένο το πλαίσιο της ρύθμισης οφειλών προς τους ΟΤΑ. Σαν στρεβλώσεις και αλλαγές επί τω δυσμενέστερω, ο κ. Βεσυρόπουλος εκτίμησε την απαλλαγή προσαυξήσεων και προστίμων, όπως και την επέκταση του ορίου οφειλών που μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση άνω του ενός εκατομμυρίου. «Πρέπει να υπάρχει διαχωρισμός περιπτώσεων ή κατ’ ελάχιστον, να υπάρξουν σαφή κριτήρια και διασταυρώσεις για το αν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία ή καταθέσεις στους μεγαλοφειλέτες, είτε είναι φυσικά πρόσωπα είτε επιχειρήσεις, προκειμένου να ενταχθούν στο ευνοϊκό πλαίσιο ρυθμίσεων» είπε συγκεκριμένα, συμπληρώνοντας πως «δεν μπορούν να ενταχθούν αυτοί που αποδεδειγμένα έχουν αλλά δεν πληρώνουν, «κι αυτό μπορεί εύκολα να διακριβωθεί από τις διασταυρώσεις στοιχείων που αφορούν καταθέσεις ή περιουσιακά στοιχεία».

Εξήγησε, πάντως, πως η καλοπιστία με την οποία η ΝΔ αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο και το πλαίσιο της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν μπορεί να εξαλείψει τις σοβαρές ενστάσεις για τα άρθρα εκείνα (16, 17, 21 και 24) που δεν σχετίζονται με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, τα οποία και ζήτησε να αποσυρθούν.

Από τη ΧΑ, ο Γιώργος Γαλέος είπε πως το νομοσχέδιο δεν δικαιολογεί ουδόλως τον τίτλο του περί «…επανεκκίνησης της οικονομίας», διερωτώμενος «πώς θα γίνει αυτό, με τα λεφτά που θα μαζέψετε από κάποιους που δεν έχουν να πληρώσουν και ό,τι μπορέσουν θα το δώσουν ή παίρνοντας κάποια ακίνητα, βάζοντάς τα στον αέρα για ένα διάστημα;». «Η επανεκκίνηση της οικονομίας έρχεται με ανάπτυξη και σε αυτό το νομοσχέδιο δεν βλέπουμε» ανέφερε, προσθέτοντας πως αντιθέτως κινείται σε τελείως διαφορετικές κατευθύνσεις.

Από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο Δημήτρης Καμμένος σχολίασε πως ο λόγος για τον οποίο σε ρύθμιση βρίσκονται μόλις 2 δισ. από τα 77 δισ. των χρεών είναι διότι ο κόσμος είναι φτωχός και δεν έχει να πληρώσει, για να επισημάνει ότι τη λύση τη φέρνει το νομοσχέδιο και να ζητήσει να στηριχθεί από όλους και από το άλφα έως το ωμέγα «παρά τις όποιες αδυναμίες του, οι οποίες θα διορθωθούν, διότι πρώτη φορά υπάρχει ένα ελληνικό σχέδιο να συζητήσουμε».
O Γιάννης Κουτσούκος, ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, τόνισε πως το κόμμα του ψηφίζει επί της αρχής του το νομοσχέδιο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, αφού είναι συνέχεια των ρυθμίσεων που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ με βελτιώσεις, και δεν θα το υπονομεύσει όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ που κατέθεσε τότε πρόταση νόμου για τη λεγόμενη «σεισάχθεια». Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για τις τριγωνικές συναλλαγές, ο κ. Κουτσούκος σημείωσε ότι αποτελούν παραδοχή ως ορθών των όσων κατηγορούσε στο παρελθόν και ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ να ζητήσει συγγνώμη. Τέλος, εξέφρασε την έντονη αντίδρασή του στη συγχώνευση της ΕΤΑΔ στο «υποτιθέμενο νέο Ταμείο», σχολιάζοντας πως μόνο το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει τώρα.

Click to comment

Απάντηση

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα | Το ελληνικό πρόβλημα

Κλιματική κρίση, αυξημένο κόστος παραγωγής, πληθωρισμός της απληστίας και αυξημένες εισαγωγές είναι κάποιες οι αιτίες για τις οποίες οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα στην Ελλάδα, είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Αύξηση 5,4% κατέγραψαν οι τιμές των τροφίμων τον Απρίλιο, οριακά αυξημένες σε σχέση με την αύξηση κατά 5,3% που κατέγραψαν σε ετήσια βάση τον περασμένο Μάρτιο. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για τον Απρίλιο, αν τα τρόφιμα παρέμεναν στις περσινές – ήδη υψηλές – τιμές τους, ο πληθωρισμός για τον περασμένο μήνα αντί 3,1%, θα ήταν 2%.

Με άλλα λόγια, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ευθύνονται για το 1/3 του μέσου πληθωρισμού. Οι λόγοι για τους οποίους οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα αυξάνονται με ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της ευρωζώνης (τον Μάρτιο είχαμε αυξήσεις στην Ελλάδα 5,3% και 1,8% στην Ευρωζώνη) είναι πολλοί.

Ο πρώτος είναι το κόστος παραγωγής. Η έλλειψη εργατικών χεριών για την πρωτογενή παραγωγή αύξησε τα μεροκάματα. Επίσης, η πρωτογενής παραγωγή έχει ακόμη υψηλή εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα και ειδικά από το πετρέλαιο. Οι ανατιμήσεις του πετρελαίου από την αρχή του χρόνου, λόγω της κρίσης στη Μέση Ανατολή, αύξησαν περαιτέρω το κόστος παραγωγής, οδηγώντας τους αγρότες σε κινητοποιήσεις στις αρχές του χρόνου.

Δεύτερος λόγος είναι οι φυσικές καταστροφές. Οι περσινές ζημιές της Θεσσαλία, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στο ζωικό και φυτικό κεφάλαιο, δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένη παραγωγή με υψηλές τιμές και αθρόες εισαγωγές – επίσης σε υψηλές τιμές – για να καλυφθεί η ζήτηση στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, στην ανάλυσή του κατά είδος τροφίμων, είναι ενδεικτικός. Εκτός από την αύξηση ρεκόρ κατά 63,7% στην τιμή του ελαιόλαδου, λόγω της περσινής κακής παραγωγής, καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των νωπών φρούτων κατά 10,6%, των νωπών ψαριών κατά 10,7%, του ρυζιού κατά 8,5% των λαχανικών κατά 6,4%, ενώ και τα λοιπά βιομηχανικά τρόφιμα είχαν αύξηση τιμών κατά 5%.

Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός των δημητριακών, που αυξήθηκε τη διετία 2022 -2023 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να υποχωρεί. Στην κατεύθυνση αυτή καταγράφονται μείωση τιμών κατά 16,6% στα υπόλοιπα βρώσιμα έλαια (ηλιέλαια, καλαμποκέλαια), 3,5% στις τιμές των ζυμαρικών και 0,7% στην τιμή του ψωμιού.

Οι τεράστιες διαφορές από το χωράφι στο ράφι

Τρίτος λόγος είναι οι τεράστιες αυξήσεις από το “χωράφι στο ράφι”. Το καθεστώς που διέπει τις τιμές από τον παραγωγό στο καταναλωτή έχει πολλούς μεσάζοντες, οι οποίοι αυξάνουν υπερβολικά τις τελικές τιμές, με έναν μηχανισμό ο οποίος δεν είναι απολύτως διαφανής.

Τέταρτος λόγος είναι ο πληθωρισμός της απληστίας Στα επεξεργασμένα τρόφιμα οι βιομηχανίες του χώρου διατηρούν τα ποσοστά κέρδους τους, παρά τις ανατιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα “υποφέρει” από το δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό απληστίας εντός της ΕΕ, ο οποίος αυξάνει τον μέσο πληθωρισμό κατά 1%.

Τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το 2022 μέχρι σήμερα με τα καλάθια του νοικοκυριού και στη συνέχεια το κυνήγι των προσφορών είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ανατιμήσεις.

Πρόβλημα και η χαμηλή αγοραστική δύναμη

Στη μεγάλη εικόνα, οι τιμές των τροφίμων σε επίπεδο γενικού δείκτη, σύμφωνα με την Eurostat, είναι χαμηλότερες κατά 9% σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας είναι οξύτερο στην Ελλάδα για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αφού, την ίδια ώρα, η αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών είναι 33% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διατηρώντας τους Έλληνες καταναλωτές τους δεύτερους φτωχότερους καταναλωτές εντός της Ένωσης των 27 χωρών μετά τους Βούλγαρους.

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Επαγγελματίες | Ερχονται «καμπάνες» 1.500 ευρώ για όσους δεν συνδεθούν με το IRIS

Αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα θα είναι από 1η Ιουλίου όσοι επαγγελματίες δεν συνδεθούν με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS. Το πρόστιμο για τους ελεύθερους επαγγελματίες ανέρχεται σε 1.500 ευρώ αλλά όσοι πληρώσουν το πρόστιμο εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση του θα καταβάλλουν μειωμένο πρόστιμο κατά 50%. Επιπλέον όσοι επαγγελματίες δεν δηλώσουν επαγγελματικό λογαριασμό θα πληρώσουν πρόστιμο 1.000 ευρώ.

Ο νόμος υποχρεώνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών προκειμένου να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει.

Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών.

Για τους καταναλωτές η υπηρεσία IRIS είναι δωρεάν και είναι διαθέσιμη είτε στο Internet είτε στο mobile banking και ο αριθμός των εγγεγραμμένων χρηστών υπερβαίνει τα 2 εκατομμύρια.

Μόνο το 41% έχει συνδεθεί

Πάντως σύμφωνα με τα στοιχεία υπολείπεται σημαντικά των 680.000 που ανέρχονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι,  ο αριθμός όσων έχουν εγγραφεί μέχρι στιγμής στο σύστημα αποδοχής πληρωμών μέσω του λογαριασμού τους, υπηρεσία που υποστηρίζεται από το ΙRIS της ΔΙΑΣ καθώς δεν ξεπερνούν τις 280.000.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και της ΑΑΔΕ θα λάβουν από τις τράπεζες μέχρι τέλος Ιουνίου τα ακριβή στοιχεία  για τον αριθμό όσων έχουν συνδεθεί και στη συνέχεια θα ενεργοποιήσουν τις εντολές προστίμων για όσους δεν συμμορφώθηκαν. Πάντως οι τράπεζες έχουν μειώσει τις προμήθειες κοντά στο 0,5% επί της συναλλαγής προκειμένου η υπηρεσία να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με τις κάρτες.

Η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση που εξέδωσαν τα συναρμόδια υπουργεία ΥΠΕΘΟ και Ανάπτυξης :

  1. Οι δικαιούχοι πληρωμής αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών και μέσα πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία I.R.I.S. online payments, εφόσον:

α) Παρέχουν υπηρεσίες σε καταναλωτές ή

β) λειτουργούν με Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας

  1. Από τους δικαιούχους πληρωμής εξαιρούνται:

α) Τα άτομα με αναπηρία όρασης με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω

β) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων (αυτόματοι πωλητές) μέχρι και την 31.12.2024.

  1. Αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια των ελέγχων, ορίζονται:

α) Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς του Υπουργείου Ανάπτυξης και

β) οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών της χώρας.

  1. Οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων εφόσον στα πλαίσια των ελέγχων που διενεργούν βάσει των αρμοδιοτήτων τους, διαπιστώσουν παράβαση συμπληρώνουν και διαβιβάζουν σχετική έκθεση ελέγχου προς τις αρμόδιες αρχές για τη βεβαίωση παραβάσεων και επιβολής προστίμων.
  2. Οι αρμόδιες αρχές συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους.

  3. Οι δικαιούχοι πληρωμής  δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., εντός προθεσμίας ενός μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας

  4. Στον επαγγελματικό λογαριασμό αποδέχονται συναλλαγές που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής όπως, ενδεικτικά, μέσα πληρωμής με κάρτα, εντολές άμεσης χρέωσης, μεταφορές πίστωσης, πάγιες εντολές, καθώς και συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές που διενεργούνται μέσω του επαγγελματικού λογαριασμού αφορούν αποκλειστικά την εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα του υπόχρεου.

  5. Δήλωση ίδιου επαγγελματικού λογαριασμού από διαφορετικούς δικαιούχους πληρωμής δεν επιτρέπεται και η Α.Α.Δ.Ε. προβαίνει σε απενεργοποίηση των λογαριασμών.

  6. Σε όποιον δεν προχωρήσει στη σύνδεση με το IRIS επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός 30 ημερών από την κοινοποίησή της. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα ημερών από την κατάθεση της προσφυγής.

  7. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ αν:

α) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου.

β) Ο υπόχρεος εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.

  1. Για μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού, επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ.

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πώς κλειδώθηκαν 3 στους 4 Έλληνες έξω από την αγορά κατοικίας

Άπιαστο όνειρο για την συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων έχει καταστεί η αγορά κατοικίας, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αναφορικά με τους μισθούς και τις τιμές των ακινήτων. Αντίθετα η ελληνική αγορά κατοικίας συνεχίζει να είναι ελκυστική για τους ξένους καθώς έχει αποκτήσει και επενδυτικό χαρακτήρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη πραγματική δυνατότητα πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό για τα ελληνικά νοικοκυριά. Με βάση τις τρέχουσες συνθήκες, πρόσβαση στην αγορά κατοικίας έχει περίπου το 25% των Ελλήνων με βάση το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ εάν επικεντρωθούμε στην αγορά των νεόδμητων κατοικιών τα τρέχοντα επίπεδα τιμών απευθύνονται στο 3% με 10%.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν χθες από τον Δημήτρη Ανδρίτσο, διευθύνοντα σύμβουλο της Cerved Property Services (CPS) κατά τη διάρκεια του 17ου Red Meeting Point και στο πλαίσιο μελέτης του υπό τον τίτλο «Affordable Housing Special Report» στην οποία, μεταξύ άλλων, επιχειρείται η σύγκριση της αγοράς κατοικίας το 2008 με το 2023:

  • Το 2008 (όταν η αγορά κατοικίας ήταν στο υψηλότερο επίπεδο της σύγχρονης ιστορίας) το μέγεθος της άγγιζε τα 22 δις., ενώ το 2023 ήταν στα 9 δις. ευρώ με την Μεταβολή Επιπέδου Τιμών σε Εθνικό επίπεδο το 2023 έναντι 2008, -3.4%.
  • Το 80% των πράξεων για αγορά κατοικίας το 2008 γινόταν με τραπεζικό δανεισμό (13,2 δις. οι ετήσιες εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων). Το 2023 μόνον το 20% των πράξεων έχουν τραπεζικό δανεισμό (1,2 δις. τα στεγαστικά δάνεια).
    Και οι διαφορές δεν σταματούν στα παραπάνω.
  • Το 2008 η συμμετοχή ξένων υπηκόων στο σύνολο των πράξεων αγοράς κατοικίας ήταν 1,5% με 2%, ενώ το 2023 αγγίζει το 25%. Βάσει των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος το 2023 οι συνολικές επενδύσεις σε ακίνητα από ξένους ήταν 2,133 δις. ευρώ.

Το επενδυτικό προφίλ των κατοικιών – Ελκυστικές τιμές για τους… ξένους

Πριν 16 χρόνια οι κατοικίες δεν είχαν επενδυτικό προφίλ και σε αυτές δεν επένδυαν οι ΑΕΕΑΠ (Εταιρίες Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) συνθήκες που έχουν πλέον διαφοροποιηθεί.

Η χρυσή βίζα και η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κάνει ακόμα και τους Έλληνες να αγοράζουν κατοικίες για επενδυτικούς λόγους. Στη λογική αυτή έχουν μπει και θεσμικοί επενδυτές όπως είναι οι ΑΕΕΑΠ οι οποίοι επίσης επενδύουν σε κατοικίες, κάτι αδιανόητο στην Ελλάδα το 2008.

Βασικό συμπέρασμα της εν λόγω μελέτης αποτελεί ότι το μέσο ελληνικό εισόδημα σήμερα δεν ανταποκρίνεται στις αυξημένες τιμές των κατοικιών. Αντιθέτως για τους μη εγχώριους αγοραστές οι τιμές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές.

Βάσει των στοιχείων που παρατίθενται η τιμή ανά τ.μ. στην Ελλάδα το 2023 είναι υψηλότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Λετονία τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και χαμηλότερη από όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Πορτογαλία, Ισπανία Πολωνία, Σλοβενία κ.λ.π.).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη ανθεκτικότητας τιμών (Sustainability Index) της CPS το επίπεδο τιμών στις κατοικίες του 2021 ήταν το ανώτερο όριο για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Με βάση την αξία ενός ακινήτου, το επίπεδο τιμών του 2021 για μια μέση κατοικία (περίπου 60 τ.μ. και ηλικίας 20-30 ετών) με σκοπό την ιδιοκατοίκηση, απαιτούνται εισοδήματα περίπου 8,5 ετών για την αγορά του, σε εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ο δείκτης τιμών οικιστικών ακινήτων αυξήθηκε 6,43%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε 2,33%. Το 2020 είχαμε αύξηση στις τιμές κατοικιών 6,21% και αύξηση του μέσου μισθού 0,38%, με τα αντίστοιχα νούμερα για 2021, 2022 και 2023 να είναι 7,34% με 6,38% (κάπως συγκλίνουν οι ποσοστιαίες διαφορές), 11,08% με 5,28% και 16,52% με 6,38%.

Πώς ορίζεται η βιώσιμη αγορά

Σύμφωνα με τον κ. Ανδρίτσο «βιώσιμη είναι η αγορά όπου το επίπεδο τιμών α) δίνει τη δυνατότητα στους εγχώριους αγοραστές να αποκτήσουν κατοικία και β) δεν αναμένεται να σημειώσει έντονες μεταβολές στο μεσοπρόθεσμο διάστημα».

Όπως τόνισε «οι Περίοδοι Μη-Ανθεκτικότητας τιμών στην κτηματαγορά ορίζονται ως περίοδοι κατά τις οποίες οι τιμές των ακινήτων βιώνουν σημαντική και παρατεταμένη υπερτίμηση, αποκλίνοντας από την πραγματική τους αξία. Ενδείξεις για την ύπαρξη τέτοιων περιόδων αποτελούν συνηθέστερα η αποσύνδεση τιμών και ενοικίων από την διακύμανση των εισοδημάτων και οι διακυμάνσεις στην οικονομία όπως ο εκτεταμένος δανεισμός και η εκτεταμένη κατασκευαστική δραστηριότητα».

Ο «Δείκτης Ανθεκτικότητας τιμών» της CPS λαμβάνει υπόψιν του μεταξύ άλλων τα ακόλουθα βασικά στοιχεία: Λόγος τιμών ακινήτων και τιμών ενοικίασης, λόγος τιμών ακινήτων και διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό, λόγος τιμών ακινήτων «περιοχής δείκτη» σε σχέση με την χώρα, συνολική κατασκευαστική δραστηριότητα ως προς το ΑΕΠ, Δανεισμός ως προς το ΑΕΠ. Ο δείκτης δεν παρέχει δυνατότητες πρόβλεψης σχετικά με το πότε ή εάν θα πραγματοποιηθεί μια διόρθωση.

Επομένως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της CPS, όταν αναφέρεται στον «κίνδυνο μη – ανθεκτικότητας τιμών”, υποδεικνύει τον κίνδυνο σημαντικής διόρθωσης τιμής, αλλά δεν μπορεί να προβλέψει πότε μπορεί να συμβεί αυτή η διόρθωση.
Όπως επίσης υπογράμμισε «η διατήρηση χαμηλών όγκων συναλλαγών και η τρέχουσα μείξη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην αγορά δημιουργεί συνθήκες ανοδικής πίεσης των τιμών ακινήτων και ως εκ τούτου υπάρχει η ανάγκη διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών κοινωνικής κατοικίας που θα τονώσουν και τη δυνατότητα προσφοράς κατοικιών».

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
tractor in the background of the text
white night text
food track
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en