Quantcast
Connect with us

ΚΑΒΑΛΑ

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων | «Πέρσες» του Αισχύλου

Το αντιπολεμικό έργο του Αισχύλου «Πέρσες»  είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του  Κρατικού  Θεάτρου  Βορείου Ελλάδος, σεσκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

Οι «Πέρσες» αποτελούν μια τραγωδία διαχρονική, με οικουμενικό λόγο και αναλλοίωτες αξίες, που διερευνά με συναρπαστικό τρόπο το θέμα της «ύβρεως», της ανθρώπινης αλαζονείας, της ελευθερίας του ατόμου και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Ένα διαχρονικό μάθημα ηθικής πάνω στην άκαμπτη συνείδηση του κάθε δυνάστη, που, ιστορικά, έχει προκαλέσει πολέμους και ανθρώπινο πόνο.

Η παράσταση, την οποία θα παρουσιάσει το Κ.Θ.Β.Ε. το καλοκαίρι του 2014 σε μια μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, θα  παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, («57o Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου 2014», την Παρασκευή 25 και το Σάββατο 26 Ιουλίου.

 Η καλοκαιρινή περιοδεία του έργου «Πέρσες»  πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του ΕΟΤ.

Λίγα λόγια για το έργο

Το αντιπολεμικό έργο του Αισχύλου είναι η πρώτη από τις σωζόμενες τραγωδίες που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα, καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα. Ενώ πρόκειται για έναν έμμεσο ύμνο του ελληνικού πνεύματος που συνέτριψε τους Ασιάτες, το θέμα είναι ιδωμένο με μοναδικό τρόπο από την πλευρά των ηττημένων. Σε ολόκληρη την τραγωδία δεν ακούγεται ούτε ένα ελληνικό όνομα.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Τι εγυρεύαμεν εκεί στη Σαλαμίνα

στόλους να κουβανούμε και να ναυμαχούμε.

Τώρα θα πάμε πίσω στα Εκβάτανά μας,

θα πάμε στην Περσέπολί μας και στα Σούσα.

Θα πάμε, πλην σαν πρώτα δεν θα τα χαρούμε.

Οτοτοτοί, οτοτοτοί∙ η ναυμαχία

αυτή γιατί να γένεται και ν’ απαιτήται.

Οτοτοτοί, οτοτοτοί∙ γιατί να πρέπη

να σηκωνόμεθα, να παραιτούμεν όλα,

κ’ εκεί να πιαίνουμε να ναυμαχούμε αθλίως.

Έτσι γιατί να ήναι∙ μόλις κανείς έχει

τα περιώνυμα Εκβάτανα, τα Σούσα

και την Περσέπολιν, ευθύς αθροίζει στόλο

και πηαίνει προς τους Έλληνας να ναυμαχήση.

Α ναι βεβαίως· άλλο λόγο να μη λέμε:

οτοτοτοί, οτοτοτοί, οτοτοτοί.

Α ναι τω όντι∙ τί μας μένει πια να πούμε :

οά, οά, οά, οά, οά, οά.

K.Π. Καβάφης, Η ναυμαχία

Διαβάζοντας τους Πέρσες ένοιωσα εξ αρχής την παρουσία των νεκρών να στοιχειώνουν το έργο. Στον πρώτο κιόλας στίχο του πρωτοτύπου υπάρχει η μετοχή «οιχωμένων» και αποδίδεται «αυτοί που έχουν φύγει».

Η αγωνία που κουβαλά ο Χορός των Περσών και οι τρεις γυναίκες, «νύφες του πένθους», γι’ αυτούς που πήγαν μακριά να επιτεθούν, μετατρέπεται σε φόβο με τον ερχομό της τρομαγμένης Άτοσσας και στη συνέχεια σε καθολικό τρόμο με τη λεπτομερέστατη αφήγηση του Αγγελιαφόρου. Έτσι οι απόντες γίνονται οριστικά «αυτοί που έφυγαν και δεν θα γυρίσουν ποτέ πια». Απαρηγόρητοι οι ζωντανοί αναζητούν βοήθεια από τον πεθαμένο βασιλιά Δαρείο. Όμως ούτε ο Δαρείος μπορεί να αλλάξει το πεπρωμένο της χώρας τους. Αντίθετα, αναθέτει στον Χορό και την Άτοσσα τη φροντίδα του ηττημένου Ξέρξη.

ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ δείχνουν τον Ξέρξη ως μοναδικό υπαίτιο της καταστροφής. Αψύς, άφρων, άμυαλος, επηρμένος, αλαζών, υβριστής, ο Ξέρξης ξεπερνά κάθε όριο, αγνοώντας πως προκαλεί τους Θεούς και πως οι Θεοί θα τον τιμωρήσουν ανελέητα. Ο μηχανισμός της Δικαιοσύνης λειτουργεί αυτόματα και τιμωρεί όποιον προσβάλλει τη Φύση και τους Θεούς.

Ο Ξέρξης επιστρέφει ως ο μόνος επιζών, αλλά ως εσαεί Βασιλιάς, θα ξανασταθεί στα πόδια του.

Οι Πέρσες θα μάθουν;

Έργο βαθιά πολιτικό που αντιπαραθέτει τη Δημοκρατία με την Τυραννία, την ελευθερία του ατόμου με την απόλυτη υποταγή στην εξουσία, την ομοψυχία και την αυταπάρνηση στη μάχη με τη λιποψυχία και την άτακτη φυγή, υμνεί τους Έλληνες, αλλά ταυτόχρονα κρούει τον κώδωνα στην αμετροέπεια και την αλαζονεία των ανθρώπων και κυρίως των ηγετών τους, που μπορούν να προκαλέσουν τον αφανισμό ενός ολόκληρου λαού με τα μεγαλεπήβολα σχέδιά τους.

Νικαίτη Κοντούρη

Συντελεστές

Μετάφραση: Πάνος Μουλλάς

Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη

Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας

Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ

Μουσική: Σοφία Καμαγιάννη

Χορογραφία: Κώστας Γεράρδος

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Δραματουργική ανάλυση: Λεωνίδας Παπαδόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης

Βοηθός Σκηνοθέτης: Γιάννης Παρασκευόπουλος

Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πανά

Βοηθός ενδυματολόγου: Ήρις Τσαγκαλίδου

Βοηθός χορογράφου: Δέσποινα Κέη

Οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζης

Πρωταγωνιστούν: Γιάννης Φέρτης (Δαρείος), Άκης Σακελλαρίου (Άτοσσα), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγγελιαφόρος), Γιώργος Κολοβός (Ξέρξης).

Χορός

Κορυφαίος: Βασίλης Σπυρόπουλος

Κορυφαίοι-Χορός (με αλφαβητική σειρά): Απόλλων Δρικούδης, Δημήτρης Δρόσος, Νίκος Καπέλιος, Δημήτρης Καραβιώτης, Θανάσης Κεραμίδας, Νίκος Μαραγκόπουλος, Σπύρος Σαραφιανός, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Τουρνάκης, Στέλιος Τράκας, Γιάννης Χαρίσης, Κωνσταντίνος Χατζησάββας, Γιώργος Ψυχογιός.

«Νύφες του πένθους» (με αλφαβητική σειρά):

Λαμπρινή Αγγελίδου, Μομώ Βλάχου, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου.

Tσέλο: Θοδωρής Παπαδημητρίου

Aρχαίο Θέατρο Φιλίππων: 25 & 26 Ιουλίου

Tιμές Εισιτηρίων στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10 €

Τιμή προπώλησης: 12 €

Κανονικό εισιτήριο: 15 €

Φοιτητικό/ Άνω των 65 / Ανέργων / Ομαδικό: 12 €

Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας

που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8€

Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €

Προπώληση εισιτηρίων φιλιπποι

ΚΑΒΑΛΑ: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ), Κεντρική   Πλατεία, τηλ. 2510/620.566

ΔΡΑΜΑ: δισκοπωλείο ΑΡΙΩΝ, Παππά Εμμανουήλ 1, τηλ: 25210-23762

ΞΑΝΘΗ: Βιβλιοπωλείο Πυργελή, Ανδρέου Δημητρίου 57, τηλ: 25410-72363

Προπώληση εισιτηρίων για όλες τις παραστάσεις του ΚΘΒΕ

Ταμεία και ιστοσελίδα ΚΘΒΕ www.ntng.gr

Viva Τηλ. 11876 & www.viva.gr

Kαταστήματα PublicΘεσσαλονίκης, www.public.gr

  • Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33
  • Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos

Καταστήματα Ιανός

Καταστήματα SevenSpots

Για τις παραστάσεις των «Περσών» στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, προπώληση εισιτηρίων γίνεται επιπρόσθετα από τα Ταμεία του ΚΘΒΕ (Βασιλικό Θέατρο)

Ώρες λειτουργίας ταμείων:

Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): 8:30-16:30 (Δευτέρα-Τρίτη)

8:30-21:30 (Τετάρτη-Πέμπτη-Παρασκευή)

Τηλ. πληροφοριών: 2315 200200 & www.ntng.gr

 * Ειδικά για το ξενόγλωσσο κοινό διατίθεται δωρεάν έντυπο που περιέχει αναλυτικά την υπόθεση του έργου στην αγγλική γλώσσα.

Click to comment

Απάντηση

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Πιέσεις του Περιφερειάρχη για την ένταξη της Θάσου και της Σαμοθράκης στην βίζα express για τους Τούρκους

Η κινητικότητα που δημιούργησε το μέτρο της ειδικής επταήμερης τουριστικής βίζας εξπρές σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Ρόδο, όπου πρωτοεφαρμόστηκε, οδήγησε, σε τριπλασιασμό των αφίξεων Τούρκων επισκεπτών έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.   Οι Τούρκοι τουρίστες από τις 30 Απριλίου 2024, έχουν τη δυνατότητα να επισκέπτονται με την ειδική βίζα επιπλέον το Καστελόριζο, τη Σύμη, την Κάλυμνο, τη Λέρο και τη Λήμνο.

Δυστυχώς στην συγκεκριμένη ανακοίνωση δεν υπήρχαν τα νησιά της Θάσου και της Σαμοθράκης. Σε δηλώσεις του στο ENA Channel ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Χρ. Τοψίδης τόνισε ότι ήδη ασκεί πιέσεις έτσι ώστε να αποκτήσουν και τα δύο αυτά νησιά την δυνατότητα να φιλοξενούν Τούρκους τουρίστες μόνο με την έκδοση βίζας express.

Continue Reading

ΘΑΣΟΣ

Συνεργείο της Ρουμανικής τηλεόρασης στην Θάσο το Πάσχα -Γέμισε με τουρίστες το νησί

Ανάμεσα στους πολλούς τουρίστες που έφτασαν στο νησί της Θάσου λόγω των Άγιων ημερών του Πάσχα ήταν κι ένα συνεργείο από το Pro TV, έναν από τους μεγαλύτερους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας της Ρουμανίας. Οι δημοσιογράφοι πραγματοποιούν απευθείας μεταδόσεις από το νησί και κάνουν ρεπορτάζ σε διαφορά σημεία με θέμα το Πάσχα στη Θάσο.

Δείτε το σχετικό ρεπορτάζ :

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Το κάψιμο του Ιούδα στην Παναγία της Θάσου

Για μια ακόμη χρονιά πραγματοποιήθηκε το Έθιμο του Καψίματος του Ιούδα από το Σύλλογο, την Κυριακή του Πάσχα, με πλήθος κόσμου να παρευρίσκεται στο προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού της Παναγίας για να το παρακολουθήσει, μαζί με τη “λειτουργία της αγάπης”, τη μοναδική που πραγματοποιείται στο νησί της Θάσου, λόγω του εθίμου.

Όπως θέλει το έθιμο, προηγήθηκε η περιφορά του ομοιώματος του Ιούδα στο χωριό και στη συνέχεια οδηγήθηκε στην εκκλησία όπου και κάηκε με το άκουσμα του “Χριστός Ανέστη”.

Φυσικά υπήρχε και το κείμενο που συνοδεύει πάντα το έθιμο, με τον πύρινο λόγο του Ιούδα, ο οποίος καυτηρίασε τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en