AUTOMOTO
Τέλος το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης | Πότε θα εξαφανιστεί, τι πρέπει να γνωρίζουμε

Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας θα περάσει το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, στο οποίο απομένουν μόνο λίγα χρόνια ζωής.
Για να κάτσει κάποιος πίσω από το τιμόνι οφείλει να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης, δηλαδή του εγγράφου που πιστοποιεί ότι πληρούνται τα απαραίτητα κτριτήρια για να συνυπάρξει κανείς με τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου, δίχως να διαταράσσει την οδική ασφάλεια.
Στη χώρα μας, σήμερα, οι κάτοχοι αδειών οδήγησης διαθέτουν είτε το παλιό ροζ τρίπτυχο έγγραφο, είτε το νέου τύπου κάρτας, το οποίο έχει σημαντικές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία.
Επίσης, με δεδομένο ότι τα στοιχεία του κατόχου αναγράφονται με λατινικούς χαρακτήρες, το νέο δίπλωμα ευνοεί τη χρήση του στο εξωτερικό, την ίδια ώρα που δεν φθείρεται όπως το παλιό.
Τα μεγάλα πλεονεκτήματα του διπλώματος υπό τη μορφή πλαστικοποιημένης κάρτας έναντι του χάρτινου, δεν έχουν περάσει απαρατήρητα από τους νομοθέτες οι οποίοι έχουν θέσει τις βάσεις για την πλήρη κατάργηση του τελευταίου, ορίζοντας ως καταληκτική ημερομηνία ισχύος του τις 19 Ιανουαρίου 2033.
Μέχρι το 2033, βέβαια, τα εναπομείναντα παλιά διπλώματα θα είναι ελάχιστα, δεδομένου ότι η νομοθεσία ορίζει ότι όποιος οδηγός συμπληρώνει το 65ο έτος της ηλικίας του και επομένως πρέπει να το ανανεώσει, αυτομάτως προμηθεύεται το νέο δίπλωμα τύπου πλαστικοποιημένης κάρτας.
Ακόμα και αυτή, όμως, η άδεια οδήγησης -και παρά τo διαφαινόμενο «μονοπώλιό» της- δεν πρόκειται να μακροημερεύσει, εν μέσω μιας πρωτοφανούς διαδικασίας ψηφιοποίησης των πάντων, που συν τω χρόνω αναμένεται να αυξάνει ρυθμούς.
Ήδη από τις 27 Ιουλίου του 2022, οι οδηγοί της χώρας μας μπορούν να «περάσουν» το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό τους τηλέφωνο (στο gov.gr wallet), στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνησης να διευκολυνθούν οι πολίτες, αλλά αλλά προκειμένου να διενεργείται ευκολότερα και με πιο αποτελεσματικό τρόπο η εξακρίβωση στοιχείων από τις αστυνομικές και ελεγκτικές αρχές.
Το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης (όπως και η ψηφιακή ταυτότητα), άλλωστε, ισοδυναμεί με τα φυσικά, παραδοσιακά διπλώματα (πλαστικοποιημένη κάρτα, τρίπτυχο έγγραφο) και επομένως οι πολίτες δεν χρειάζεται κουβαλούν τα τελευταία συνέχεια μαζί τους.
Έρχεται το ευρωπαϊκό δίπλωμα οδήγησης στο κινητό
Τη μετάβαση σε ένα καθεστώς ψηφιακών διπλωμάτων οδήγησης προωθεί και η ΕΕ, η οποία υποστηρίζει ότι η ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης συνεπάγεται πρωτοφανή ευκολία όσον αφορά την ανανέωση και την αντικατάστασή τους -αμφότερες οι διαδικασίες θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Παράλληλα, ένα ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης με κοινά χαρακτηριστικά σε κοινοτικό επίπεδο θα διευκολύνει την επίτευξη του ξεκάθαρα διατυπωμένου στόχου της ΕΕ για τη δημιουργία ενός συστήματος γρήγορου εντοπισμού και άμεσης επιβολής ποινών σε εκείνους που υποπίπτουν σε τροχαίες παραβάσεις σε χώρα άλλη από αυτή που εξέδωσαν την άδεια οδήγησής του.
AUTOMOTO
Πέντε περιπτώσεις όπου η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την αποζημίωση

Η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου δεν εγγυάται πάντα την καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση ατυχήματος. Υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου οι ασφαλιστικές εταιρείες διατηρούν το δικαίωμα να αρνηθούν την αποζημίωση. Παρακάτω παρουσιάζονται πέντε τέτοιες περιπτώσεις:
-
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών: Εάν αποδειχθεί ότι ο οδηγός βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών κατά τη στιγμή του ατυχήματος, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την αποζημίωση. Αν και η εταιρεία ενδέχεται να καλύψει τις ζημιές του τρίτου εμπλεκόμενου, διατηρεί το δικαίωμα να στραφεί νομικά κατά του ασφαλισμένου για την ανάκτηση του ποσού που κατέβαλε.
-
Οδήγηση με μη ενεργό δίπλωμα οδήγησης: Η οδήγηση χωρίς έγκυρο δίπλωμα, είτε επειδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες εξετάσεις, είτε επειδή το δίπλωμα έχει λήξει ή έχει κατασχεθεί, μπορεί να οδηγήσει σε άρνηση αποζημίωσης από την ασφαλιστική εταιρεία.
-
Έλλειψη Τεχνικού Ελέγχου ΚΤΕΟ: Το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) είναι υποχρεωτικό για όλα τα οχήματα. Εάν το όχημα δεν έχει περάσει τον απαιτούμενο τεχνικό έλεγχο και κριθεί ακατάλληλο για κυκλοφορία, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την αποζημίωση σε περίπτωση ατυχήματος.
-
Οδήγηση χωρίς πληρωμένα επασφάλιστρα: Σε περιπτώσεις όπου το όχημα οδηγείται από άτομο που δεν έχει δηλωθεί στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο, όπως νέοι οδηγοί ή άτομα εκτός των προβλεπόμενων ηλικιακών ορίων, και δεν έχουν καταβληθεί τα αντίστοιχα επασφάλιστρα, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την αποζημίωση.
-
Παράλειψη ενημέρωσης της ασφαλιστικής εταιρείας για σημαντικές αλλαγές: Η μη γνωστοποίηση σημαντικών αλλαγών, όπως η αλλαγή διεύθυνσης κατοικίας ή η μεταβίβαση του οχήματος, μπορεί να αποτελέσει λόγο άρνησης αποζημίωσης από την ασφαλιστική εταιρεία.
Για να διασφαλιστεί η κάλυψη σε περίπτωση ατυχήματος, είναι σημαντικό οι ασφαλισμένοι να τηρούν όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και να ενημερώνουν την ασφαλιστική εταιρεία για οποιαδήποτε αλλαγή σχετική με το όχημα ή τον οδηγό.
AUTOMOTO
3η Τετρακίνητη Συνάντηση στο Σουφλί Έβρου
















AUTOMOTO
Δήλωση Ακινησίας Ι.Χ. μέσω myCAR: Οδηγίες για Ιδιοκτήτες

Τη δυνατότητα να τα θέσουν σε ακινησία το όχημά τους αποφεύγοντας την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2025, το τεκμήριο διαβίωσης ακόμη και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σε όσους διαθέτουν Ι.Χ. άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών έχουν και φέτος οι φορολογούμενοι με την προθεσμία να λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Η κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας είναι πλέον εύκολη υπόθεση. Μπορεί να γίνει ψηφιακά μέσω της πλατφόρμας myCar της ΑΑΔΕ. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, όπως κλοπή ή καταστροφή του οχήματος οι φορολογούμενοι θα πρέπει να επισκεφθούν τη Δ.Ο.Υ. ή το ΚΕΦΟΔΕ για να υποβάλουν τη δήλωση ακινησίας και να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Οι οδηγίες της ΑΑΔΕ
1. Θέλω να θέσω το όχημα μου σε ψηφιακή ακινησία. Ποιες είναι οι ενέργειές μου;
Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) και ειδικότερα στην πλατφόρμα myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.
Επιλέγετε «Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία» όπου καταχωρείτε ή επιλέγετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία.
Καταχωρείτε τα στοιχεία της διεύθυνσης ακινητοποίησης του οχήματος, δηλαδή τον ταχ.κωδ. της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.
Επίσης δηλώνετε υπεύθυνα ότι ο χώρος στάθμευσης είναι, είτε ιδιόκτητος, είτε ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.
Υποβάλετε την αίτησή σας και εφόσον είστε μοναδικός ιδιοκτήτης, το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία.
Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται στην προσωποποιημένη πληροφόρηση για το αίτημα σας, το οποίο, με αντίστοιχη της προαναφερθείσας διαδικασίας, θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
2. Είναι δυνατή η θέση σε ψηφιακή ακινησία οποιουδήποτε οχήματος, ανεξάρτητα κατηγορίας και χρήσης;
Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ., τα οποία βρίσκονται «σε κίνηση» και ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.
3. Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες θα πρέπει να απευθυνθώ στη Δ.Ο.Υ ή το ΚΕΦΟΔΕ για να δηλώσω την ακινησία του οχήματος μου;
α) Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος
(β) Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό
(γ) Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί
(δ) Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού
(ε) Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή
(στ) Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση
(ζ) Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας
(η) Πλειστηριασμού του οχήματος
(θ) Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου
(ι) Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).
(ζ) Θανάτου του ιδιοκτήτη του οχήματος, όπου η ακινησία δηλώνεται από τους κληρονόμους του (εφόσον δεν έχει εκδοθεί ακόμα άδεια κυκλοφορίας στο όνομά τους), στη ΔΟΥ του θανόντος.
4. Είμαι συνιδιοκτήτης οχήματος. Μπορώ να το θέσω σε ψηφιακή ακινησία χωρίς να ενημερωθούν οι υπόλοιποι συνιδιοκτήτες;
Όχι. Θα πρέπει να είναι σύμφωνοι όλοι οι συνιδιοκτήτες είτε πρόκειται να τεθεί το όχημα σε ψηφιακή ακινησία είτε πρόκειται να γίνει άρση αυτής. Οι συνιδιοκτήτες ενημερώνονται μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης ή με e-mail εφόσον έχει δηλωθεί, και εφόσον συμφωνούν πρέπει να εγκρίνουν το αίτημα.
5. Εάν κατά τη διάρκεια ελέγχου, διαπιστωθεί από τα αρμόδια όργανα ότι το όχημα κυκλοφορεί ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο χώρο και φέρει πινακίδες, ενώ βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία, τι επιπτώσεις έχω;
Στην περίπτωση αυτή αίρεται η ακινησία, επιβάλλεται πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας και το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους, καθώς και διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη/κατόχου.
newsbeast.gr