Guardian | Έτσι στήθηκε η επιχείρηση “Μαύρο Σάββατο” στο Ισραήλ από την Χαμάς
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Guardian ακολουθήθηκαν κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες από την Χαμάς :




Σύμφωνα με δημοσίευμα της Guardian ακολουθήθηκαν κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες από την Χαμάς :




Η 27η Οκτωβρίου, 20 μέρες δηλαδή μετά τις σφαγές της Χαμάς, ο ισραηλινός στρατός εισέβαλε στην περιοχή της Λωρίδας της Γάζας. Από τότε έχει προχωρήσει αρκετά χιλιόμετρα, έχει περικυκλώσει την πόλη της Γάζας και βομβαρδίζει συγκεκριμένους στόχους τους οποίους αποδίδει στη Χαμάς ότι χρησιμοποιεί ως κρησφύγετα ή κέντρα επιχειρήσεων.
Η πρόοδος στο πεδίο της μάχης φαίνεται και σε φωτογραφικά ντοκουμέντα που δημοσιεύει η Washington Post και δείχνουν ουσιαστικά τους Ισραηλινούς να έχουν αποκόψει την πόλη της Γάζας από το νότο, όπως φαίνεται σε νέες δορυφορικές εικόνες.
Τα ίχνη των οχημάτων που έγιναν την περασμένη εβδομάδα και είναι ορατά στις εικόνες του Planet Labs που ελήφθησαν στις 3 Νοεμβρίου δείχνουν πρόοδο κατά μήκος τριών κύριων διαδρομών, από τα βορειοδυτικά, τα βορειοανατολικά και τα νότια. Παρόλο που οι ισραηλινές δυνάμεις κατά μήκος της νότιας διαδρομής έχουν προχωρήσει μέχρι τη Μεσόγειο, φαίνεται ότι δεν έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο κατά μήκος άλλων διαδρομών τις τελευταίες ημέρες, και βίντεο έδειξαν σφοδρές μάχες σε ορισμένες από αυτές τις τοποθεσίες.
Ο Άντονι Μπλίνκεν έκανε μια ξαφνική επίσκεψη στον Παλαιστίνιο πρόεδρο Αμπάς στη Δυτική Όχθη .
Χθες Σάββατο ο Μπλίνκεν συναντήθηκε με υπουργούς Εξωτερικών της Μέσης Ανατολής στην Ιορδανία.
Ο Μπλίνκεν υποστηρίζει τα αραβικά κράτη καθώς το Ισραήλ συνεχίζει της στρατιωτικές του επιχειρήσεις στη Γάζα .
Ο Μπλίνκεν επισκέφθηκε σήμερα την Τουρκία και αύριο θα συναντήσει τον Τούρκο Ομόλογό του Χακάν Φιντάν .
Ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν με τον Τούρκο Υπουργό Εξωτερικών θα συναντήσει αύριο θα μιλήσουν για την Γάζα και για τα Περιφερειακά θέματα και στης διμερείς σχέσεις.
Γιάννης Γ.
Διάγγελμα απηύθυνε ο ηγέτης της Χεζμπολάχ Σαγιέντ Χασάν Νασράλα. Είναι η πρώτη φορά που ο ηγέτης της οργάνωσης με έδρα τον Λίβανο εκφράζεται δημόσια για τις εξελίξεις στην περιοχή μετά το ξέσπασμα του πολέμου εταξύ Ισραήλ και Χαμάς.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας της Χαμάς, 8.706 άνθρωποι, εκ των οποίων 3.648 παιδιά, σκοτώθηκαν στη Λωρίδα της Γάζας από την έναρξη του πολέμου με το Ισραήλ, που ξέσπασε μετά την πρωτόγνωρης έκτασης και βίας επίθεση του παλαιστινιακού ισλαμιστικού κινήματος στις 7 Οκτωβρίου στο ισραηλινό έδαφος.
Η Αίγυπτος θα ανοίξει εκ νέου το συνοριακό πέρασμα της Ράφα την Πέμπτη για να επιτρέψει στους Παλαιστίνιους με διπλή υπηκοότητα να εγκαταλείψουν τη Λωρίδα της Γάζας, δήλωσε η παλαιστινιακή συνοριακή αρχή του πολιορκημένου παράκτιου θύλακα.
Σε ανακοίνωσή της στο Facebook, η αρχή ανέφερε ότι η Αίγυπτος επιτρέπει την είσοδο μόνο σε όσους έχουν προεγγραφεί και τα ονόματά τους εμφανίζονται στον κατάλογο που άρχισαν να εγκαταλείπουν τη Ράφα νωρίτερα σήμερα.
«Μέχρι τις 16.30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), 76 τραυματισμένοι Παλαιστίνοι, επιβαίνοντες σε ασθενοφόρα και 335 ακόμα που διαθέτουν ξένα διαβατήρια και επέβαιναν σε έξι λεωφορεία» πέρασαν στο αιγυπτιακό έδαφος, ανέφερε ένας Αιγύπτιος αξιωματούχος που μίλησε τηλεφωνικά με το Γαλλικό Πρακτορείο από την Ισμαηλία.
Οι ΗΠΑ περιμένουν να δουν κάποιους από τους πολίτες τους να εγκαταλείπουν τη Γάζα μέσω του συνοριακού περάσματος της Ράφα στην Αίγυπτο σήμερα, δήλωσε ο Τζο Μπάιντεν.
Ο Αμερικανός πρόεδρος, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δήλωσε ότι αναμένεται να απομακρυνθούν περισσότεροι Αμερικανοί πολίτες από τη Γάζα τις επόμενες ημέρες. Ο ίδιος πρόσθεσε:
«Δεν θα σταματήσουμε να εργαζόμαστε για να βγάλουμε τους Αμερικανούς από τη Γάζα».
Στην επόμενη φάση έχει περάσει, πλέον, ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας, ενώ μετά το «σφυροκόπημα» των Ισραηλινών στη Γάζα το βράδυ της Παρασκευής, οι ενδείξεις οδηγούν σε νέα, παρόμοια επιχείρηση ίσως και μέσα στις επόμενες ώρες. Το πρωί της Κυριακής ήχησαν ξανά σειρήνες στη Γάζα, μετά από επτά ώρες σιωπής κι ενώ οι επικοινωνίες άρχισαν να αποκαθίστανται, ενώ ήδη από χθες το μεσημέρι, ο ισραηλινός στρατός προειδοποιεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα τους κατοίκους στη Γάζα να μετακινηθούν προς τα νότια, καθώς επίκειται «ένταση των εχθροπραξιών».
Νέο αίτημα για εκκένωση της βόρειας Γάζας από τον ισραηλινό στρατό – Φτάνει ανθρωπστική βοήθεια την Κυριακή
«Οι άμαχοι στη βόρεια Γάζα, στην πόλη της Γάζας θα πρέπει προσωρινά να μετακινηθούν νότια της Γάζας σε μια ασφαλέστερη περιοχή», δήλωσε ο αντιναύαρχος Ντάνιελ Χάγκαρι σε ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του IDF το πρωί της Κυριακής. «Οι τρομοκράτες της Χαμάς επιχειρούν μέσα και κάτω από πολιτικά κτίρια, ακριβώς επειδή γνωρίζουν ότι ο Ισραηλινός Στρατός κάνει διάκριση μεταξύ τρομοκρατών και αμάχων», αναφέρει η λεζάντα στο βίντεο του IDF, με τον εκπρόσωπο Τύπου να τονίζει πως θα προχωρήσουν στην επόμενη φάση του πολέμου από αέρος, εδάφους και θαλάσσης.
Νετανιάχου: Δύσκολος και μακρύς ο πόλεμος – Υποκριτές όσοι μας κατηγορούν για εγκλήματα πολέμου
Και ο Μπενιαμίν Νετανιάχου κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος, στη συνάντηση που είχε με τις οικογένειες των ομήρων, προσπαθώντας παράλληλα να τους διαβεβαιώσει πως η απελευθέρωσή τους αποτελεί «ύψιστη εθνική προτεραιότητα για τη χώρα του».
«Αυτή είναι η δεύτερη φάση του πολέμου» τόνισε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός σε συνέντευξη Τύπου, όπου προχώρησε σε δηλώσεις μαζί με το πολεμικό του συμβούλιο, και προσέθεσε: «Όσοι μας κατηγορούν για εγκλήματα πολέμου είναι υποκριτές. Ο πόλεμος μέσα στη Λωρίδα της Γάζας θα είναι δύσκολος και μακρύς. Η Χαμάς χρησιμοποιεί τον λαό της ως ασπίδα. Βασικός μας στόχος η διασφάλιση της ύπαρξης του Ισραήλ και η απόλυτη ήττα του εγκληματικού εχθρού».
«Χθες, τα στρατεύματά μας εισήλθαν στη Γάζα από τις πύλες του κακού. Υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες ένα κράτος αντιμετωπίζει δύο επιλογές: την ύπαρξη ή τον θάνατο» συμπλήρωσε ξεκαθαρίζοντας ότι το Ισραήλ δεν θα αφήσει αναπάντητες τις τρομοκρατικές ενέργειες της Χαμάς.
«Το Ισραήλ κάνει ό,τι μπορεί για να αποφύγει τις απώλειες αμάχων» υπογράμμισε ο Νετανιάχου ενώ ευχαρίστησε τη Δύση που στέκεται στο πλευρό του Ισραήλ. «Θα πολεμήσουμε και θα νικήσουμε… αυτή είναι η αποστολή της ζωής μας» κατέληξε ο Ισραηλινός πρωθυπουργός στο μήνυμά του.
Κατάρ: Χαοτικές οι συνομιλίες για τους ομήρους… αλλά συνεχίζουμε
Στο κρίσιμο θέμα των ομήρων, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις των εμπλεκόμενων πλευρώ, με εμσολαβητή το Κατάρ για την απελευθέρωσή τους. Χθες, εκπρόσωπος της Χαμάς τόνισε πως αναζητούνται 8 αιχμάλωτοι ρωσικής ισραηλινής υπηκοότητας για να απελευθερωθούν, λόγω των καλώ σχέσεων της Μόσχας με την παλαιστινιακή οργάνωση. Την ίδια στιγμή, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Κατάρ, δήλωσε ότι οι εμπλεκόμενοι εξετάζουν το ενδεχόμενο μιας συμφωνίας ανταλλαγής κρατουμένων. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο χειρισμός του θέματος των ομήρων από τη Χαμάς γίνεται «με χαοτικό τρόπο» λόγω της κατάστασης. Σύμφωνα με πηγές, η Χαμάς υπέβαλε πρόσφατα αίτημα για απελευθέρωση κρατουμένων ασφαλείας σε αντάλλαγμα για την απελευθέρωση των ομήρων, αλλά το Ισραήλ δεν έδωσε καμία συγκατάθεση.
«Οι συνομιλίες συνεχίζονται με όλα τα μέρη, όλο το 24ωρο για να βεβαιωθούμε ότι θα καταλήξουμε σε συμφωνία και ελπίζουμε να τα καταφέρουμε», δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ του Κατάρ, προσθέτοντας ότι η επέκταση της ισραηλινής στρατιωτικής δραστηριότητας στη Γάζα καθιστά ακόμα πιο δύσκολες τις προσπάθειες. Σύμφωνα με τον ίδιο, «παρά την επέκταση της δραστηριότητας, ο Νετανιάχου αναφέρθηκε σήμερα (χθες) στις συνομιλίες διαμεσολάβησης για μια συμφωνία απελευθέρωσης κρατουμένων. Εκπρόσωπος της Χαμάς δήλωσε πριν από λίγα λεπτά ότι είναι έτοιμοι για ανταλλαγή κρατουμένων. Οι προσπάθειες θα επιτρέψουν να οδηγηθούμε στην απελευθέρωση περισσότερων ομήρων».
Η Ρωσία δεν πρόκειται να στηρίξει την πρόταση των ΗΠΑ στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ αναφορικά με τoν πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας και προωθεί ένα εναλλακτικό προσχέδιο ψηφίσματος, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ρωσία: «Δεν μπορούμε να στηρίξουμε το αμερικανικό σχέδιο ψηφίσματος»
«Όλος ο κόσμος περιμένει από το Συμβούλιο Ασφαλείας μια έκκληση για γρήγορη και άνευ όρων κατάπαυση του πυρός» εξήγησε ο Ρώσος πρεσβευτής στα Ηνωμένα Έθνη, Βασίλι Νεμπένζια, μιλώντας στο Συμβούλιο Ασφαλείας. «Αυτό ακριβώς δεν υπάρχει στο αμερικανικό προσχέδιο. Επομένως, δεν βλέπουμε κάποιο λόγο ύπαρξής του και δεν μπορούμε να το στηρίξουμε», πρόσθεσε.
Δείτε την ανταπόκριση του Δημήτρη Λιάτσου από την Μόσχα στο ENA Channel :
Ο Γενικός Γραμματέας προλογίζοντας τις εργασίες του συμβουλίου ανέφερε ότι η επίθεση της Χαμάς εναντίον του Ισραήλ δεν διαπράχθηκε «εν κενώ» με τον υπουργό Εξωτερικών του Ισραήλ εκτός εαυτού να του απαντά και τον πρέσβη του Ισραήλ στα Ηνωμένα Έθνη να ζητά την παραίτηση Γκουντέρες.
Η σύγκληση της Συνόδου «είναι σωστή. Οι στιγμές είναι κρίσιμες για την περιοχή», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρέμβασή του.
«Το μήνυμα κλειδί που πρέπει να στείλουμε σήμερα είναι ότι όλοι καταδικάζουμε την τρομοκρατία σε όλες τις μορφές της. Θρηνούμε την απώλεια ζωών και το κακό που πλήττει αθώους πολίτες, από τις βιαιότητες στο Ισραήλ και τη Γάζα μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου από τη Χαμάς. Υπάρχουν αθώα θύματα και από τις δύο πλευρές. Υπάρχουν πολίτες που κρατούνται όμηροι και δεν μπορεί να υπάρξουν ειρηνευτικές συνομιλίες μέχρι την απελευθέρωσή τους, είπε ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον βομβαρδισμό του νοσοκομείου Αλαχλί στη Γάζα, στους πολίτες που σκοτώθηκαν ή βασανίστηκαν βάναυσα ή που δολοφονήθηκαν μέσα στα σπίτια τους στο Ισραήλ.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός επανέλαβε τις θέσεις της Αθήνας. «Το Ισραήλ έχει δικαίωμα στην αυτοάμυνα, αλλά σε συμφωνία με το διεθνές δίκαιο», είπε. Στον πόλεμο, υπάρχουν όρια στο κακό που μπορείς να προκαλέσεις. Η συλλογική τιμωρία απαγορεύεται από τους νόμους που διέπουν τους πολέμους. Και η νομοθεσία αυτή είναι έτσι σχεδιασμένη ώστε να διασφαλίζει τα όρια της βλάβης που μπορούμε να επιφέρουμε σε άλλους ανθρώπους ακόμη κι όταν ένας πόλεμος βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: Συλληπητήρια στον ισραηλινό λαό και τον αποτροπιασμό του για τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς, εξέφρασε στον Ισραηλινό πρωθυπουργό ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Benjamin Netanyahu.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε τα συλληπητήριά του στον ισραηλινό λαό και τον αποτροπιασμό του για τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς.
Ο Πρωθυπουργός επαναβεβαίωσε τη στήριξή του στο δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα.
Υπογράμμισε ακόμα την ανάγκη να προστατευθούν οι άμαχοι στη Λωρίδα της Γάζας.
Συναγερμό σε όλη την Ευρώπη έχει σημάνει η εκρηκτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή, τόσο για τους κινδύνους που εγκυμονεί για θέματα ασφάλειας, όσο και για τον κίνδυνο νέων προσφύγων.
Το θέμα της κατάστασης στην Μέση Ανατολή απασχόλησε χθες και την τηλεδιάσκεψη των ηγετών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος – με την συμμετοχή και του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη -όπου κοινή ήταν η θέση ότι θα πρέπει να αποφευχθεί μία νέα ανθρωπιστική κρίση.
Η ανθρωπιστική βοήθεια δεν πρέπει να διακοπεί αλλά να συνεχιστεί στοχευμένα και να φτάνει εκεί που πρέπει παρά τις όποιες ενέργειες της Χαμάς, συμφώνησαν όλοι όσοι έλαβαν μέρος στην τηλεδιάσκεψη, μη κρύβοντας ωστόσο την ανησυχία τους για μαζική φυγή ανθρώπων από τις εστίες τους.
Η εκτίμηση που υπάρχει τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη είναι ότι έχουμε
εισέλθει σε μία μακρά κρίση στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, ενώ εστιάζουν και στο ενδεχόμενο επέκτασης των συγκρούσεων, με την συμμέτοχη και άλλων αραβικών χωρών (π.χ. Συρία, Λίβανο, Ιράν), κάτι που συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.
Την ανησυχία εντείνει και η σύγκρουση του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν με τη Δύση, με το ενδεχόμενο να οδηγήσει σε άνοιγμα των συνόρων, κάτι που θα πιέσει την Ελλάδα και κατ’ επέκταση όλη την Ευρώπη.
Η κυβέρνηση προετοιμάζεται για όλα τα σενάρια και έχει αποφασίσει να ρίξει βάρος στην αυστηρή επιτήρηση των θαλασσίων και χερσαίων συνόρων.
«Δεν εφησυχάζουμε. Ξέρουμε πολύ καλά ότι κάθε κρίση μπορεί να είναι αφορμή για περισσότερες μεταναστευτικές ροές και γι’ αυτό σας μεταφέρω και πάλι εδώ, από τον ακριτικό Έβρο, την αδιαπραγμάτευτη βούληση μου να μην κάνουμε ούτε ένα βήμα πίσω από την πολιτική της αυστηρής φύλαξη των συνόρων με όσα μέσα χρειάζεται. Είτε αυτό είναι φράκτης, είτε αυτά είναι καινούργια μέσα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, είτε αυτό είναι το ανθρώπινο δυναμικό» δήλωσε χθες ο Πρωθυπουργός από την Αλεξανδρούπολη.
Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε πεπεισμένος ότι οι Βρυξέλλες ενστερνίζονται την σημασία της «ενεργητικής αποτροπής και φύλαξης των συνόρων. Έχουμε πια πείσει την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι είναι η ενδεδειγμένη πολιτική και ότι καμία ευρωπαϊκή πολιτική για το προσφυγικό – μεταναστευτικό δεν μπορεί τελικά να έχει περιεχόμενο εάν δεν στηρίζεται στην ουσιαστική και αποτελεσματική φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.
Η Αθήνα στρέφει το βλέμμα της στην Τουρκία και για έναν ακόμη λόγο. Η κρίση αυτή στη Μέση Ανατολή έρχεται σε μια στιγμή που έχουν ενεργοποιηθεί οι δίαυλοι επικοινωνίας Ελλάδας – Τουρκίας. Και είναι προφανές ότι αν ο Ερντογάν ανοίξει τα σύνορα, θα πρόκειται για μία εξέλιξη που θα πάει πίσω τον επιχειρούμενο διάλογο.
«Κατ΄ αρχάς, να πούμε ας περιμένουμε τι θα συμβεί. Εμείς προχωράμε τη διαδικασία του διαλόγου με την Τουρκία. Αλλά, όπως έχουμε πει, σε κάθε επιμέρους ζήτημα όλα αξιολογούνται διαρκώς. Όμως, θεωρούμε ότι είναι πολύ καλύτερο με τους γείτονές μας, παρά τις ξεκάθαρες διαφωνίες, οι οποίες υπάρχουν, να είμαστε σε μια φάση διαλόγου. Όμως, συνεχώς η διαδικασία αυτή αξιολογείται» δήλωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.
Ξεκίνησε η εκκένωση της Γάζας κατόπιν εντολής που εξέδωσε ο ισραηλινός στρατός σε πάνω από 1 εκατ. άμαχους κατοίκους στο βόρειο τμήμα.
Ωστόσο, ο ισραηλινός στρατός παραδέχθηκε σήμερα ότι η εντολή απομάκρυνσης των Παλαιστινίων από τη βόρεια Γάζα θα «χρειαστεί χρόνο». «Προσπαθούμε να δώσουμε χρόνο και καταβάλλουμε πολλές προσπάθειες, και καταλαβαίνουμε ότι θα αυτό δεν θα πάρει 24 ώρες», δήλωσε ο εκπρόσωπος του στρατού Ντάνιελ Χαγκάρι σε συνέντευξη Τύπου.
Δείτε φωτογραφίες από την εκκένωση της Γάζας:


Στη γενική συνέλευση του ΣΕΒ, το βράδυ της Δευτέρας, το κυρίαρχο θέμα συζήτησης στα πηγαδάκια ήταν οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, οι πιθανές συνέπειες που μπορεί να υπάρξουν στην ελληνική οικονομία από τον πόλεμο που έχει ξεσπάσει μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς.
Η κυβέρνηση δεν δείχνει να ανησυχεί. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συζήτηση με τον Πρόεδρο του ΣΕΒ Δημήτρη Παπαλεξόπουλο, εξέπεμψε μήνυμα σιγουριάς για την αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας. Έθεσε ως στόχο τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας και την σύγκλιση των ελληνικών μισθών με τους ευρωπαϊκούς. Δεν έδειξε ιδιαίτερα προβληματισμένος για τυχόν επιπτώσεις από τη σύρραξη που έχει ξεσπάσει.
Η εκτίμηση ότι ο πόλεμος «δεν φαίνεται να έχει επιπτώσεις στην οικονομία» αφορά τις μέχρι σήμερα εξελίξεις. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι μπορεί να συμβεί αν η σύγκρουση κλιμακωθεί και επεκταθεί, τι θα συμβεί στην περίπτωση που επικρατήσει ένα γενικότερο χάος στη Μέση Ανατολή. Μια δεύτερη πολεμική σύρραξη, όταν παραμένει ανοιχτό και το μέτωπο στην Ουκρανία, ενδεχομένως μπορεί να επιφέρει αναταράξεις στην ευρωπαϊκή οικονομία. Μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει παρατηρηθεί κάποια απότομη αύξηση στα ορυκτά καύσιμα, όπως υπογραμμίζουν κυβερνητικές πηγές «δεν φαίνεται να επηρεάζονται».
Το μέτωπο που φαίνεται να ανησυχεί περισσότερο κυβερνητικούς αξιωματούχους είναι το μεταναστευτικό. Αυτή τη στιγμή, καθώς είναι νωρίς ακόμα, δεν παρατηρείται κάποια αυξημένη κινητικότητα στα σύνορα.
Ωστόσο ο κίνδυνος αυξημένων μεταναστευτικών ροών είναι υπαρκτός. Είναι κάτι που επεσήμανε ο Πρωθυπουργός στην συνάντηση που είχε με την Εσθονή ομόλογο του στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι στην περίπτωση ύπαρξης μεταναστευτικού ρεύματος δεν θα υπάρξουν πιέσεις στα σύνορα με την Τουρκία. Εκτιμούν ότι οι ροές θα υπάρξουν από την πλευρά της Αιγύπτου με την οποία επικοινωνεί η Λωρίδα της Γάζας.
Στην επιβεβαίωση της πληροφορίες που κυκλοφόρησε αργά το βράδυ της Δευτέρας ότι εντοπίστηκαν 1.500 σοροί ενόπλων της Χαμάς σε ισραηλινό έδαφος προχώρησε το πρωί της Τρίτης εκπρόσωπος των ισραηλινών ενόπλων δυνάμεων
Ο εκπρόσωπος του ιστραηλινού στρατού, ωστόσο, δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για το πώς βρέθηκαν εκεί – κοντά στα σύνορα με τη Γάζα – οι 1.500 σοροί.
Παράλληλα επιβεβαίωσε ότι ο αριθμός των νεκρών Ισραηλινών από την επίθεση της Χαμάς είναι 900 ενώ τόνισε ότι οι IDF έχουν ανακτήσει πλήρως τον έλεγχο του φράχτη στα σύνορα με τη Γάζα. Σύμφωνα με τον ίδιο η εκκένωση των ισραηλινών κοινοτήτων κοντά στη Λωρίδα της Γάζας έχει πλέον ολοκληρωθεί.
Οι δηλώσεις του αντισυνταγματάρχη Ρίτσαρντ Εχτ μαρτυρούν το εύρος της άνευ προηγουμένου επίθεσης που εξαπέλυσε το Σάββατο η Χαμάς στο νότιο Ισραήλ καθώς μέχρι σήμερα ο στρατός έκανε λόγο για περίπου 1.000 μαχητές της Χαμάς που διείσδυσαν στο ισραηλινό έδαφος.
Ανεβαίνει δραματικά ο αριθμός των νεκρών
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υγείας της Χαμάς την Δευτέρα ανακοίνωσε ότι από τις ισραηλινές επιχειρήσεις στη Λωρίδα της Γάζας έχουν σκοτωθεί μέχρι στιγμής 687 άνθρωποι και άλλοι 3.726 τραυματίστηκαν. Μεταξύ των νεκρών υπάρχουν 140 παιδιά και 105 γυναίκες, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου.
Πρακτικά μετά την επιβεβαίωση από τις IDF για τις 1.500 σορούς ενόπλων της Χαμάς, ο συνολικός αριθμός των θυμάτων και από τις δύο πλευρές μετά την επίθεση της παλαιστινιακής ένοπλης οργάνωσης ανεβαίνει σε 3.100.
Ανάμεσά στους νεκρούς από την επίθεση της Χαμάς βρίσκονται τουλάχιστον 11 Αμερικανοί υπήκοοι όπως δήλωσε ο πρόεδρος Μπάιντεν τη Δευτέρα το απόγευμα ενώ νεκρούς έχουν ανακοινώσει Γαλλία, Ταϊλάνδη, Νεπάλ, Αργεντινή.
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι αεροπορικές επιδρομές του Ισραήλ στη Γάζα καθώς, όπως ανακοινώθηκε μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας της Δευτέρας προς Τρίτη χτυπήθηκαν 200 στόχοι της Χαμάς.
«Περισσότεροι από 500 στόχοι», θέσεις της Χαμάς, στην εξουσία στη Λωρίδα της Γάζας και της οργάνωσης Παλαιστινιακός Ισλαμικός Τζιχάντ, επλήγησαν κατά τη διάρκεια της νύχτας της Κυριακής προς Δευτέρα.
Εξαπολύθηκαν αεροπορικά πλήγματα και βολές του πυροβολικού στον θύλακα, όπως ανακοίνωσε ο ισραηλινός στρατός.
«Αεροσκάφη, ελικόπτερα και το πυροβολικό έπληξαν πάνω από 500 στόχους των τρομοκρατών της Χαμάς και της Ισλαμικής Τζιχάντ», αναφέρει ο ισραηλινός στρατός (Τσαχάλ) σε δελτίο Τύπου που δημοσιοποίησε.
Εν τω μεταξύ, οι ισραηλινές δυνάμεις δίνουν μάχη εναντίον ενόπλων της Χαμάς σε επτά με οκτώ σημεία εκτός της Λωρίδας της Γάζας.
Αυτό δήλωσε σήμερα εκπρόσωπος του ισραηλινού στρατού, 48 ώρες μετά τη μεγαλύτερη επίθεση που έχει εξαπολύσει η ισλαμιστική οργάνωση εναντίον του Ισραήλ εδώ και δεκαετίες. Η ξαφνική και φρενήρης επίθεση οδήγησε σε επίσημη κήρυξη πολέμου στη Χαμάς.
Η «μαύρη μέρα του Ισραήλ», όπως τη χαρακτήριζε ο Μπενιαμίν Νετανιάχου, συγκλόνισε όλον τον κόσμο με δεκάδες ηγέτες να εκφράζουν την απόλυτη αλληλεγγύη τους στον ισραηλινό λαό.
Η απάντηση του Ισραήλ ήταν άμεση και σκληρή, αλλά όπως φαίνεται θα οδηγηθούμε σε μακρόχρονη σύρραξη.
«Παίρνει περισσότερο καιρό από όσο αναμέναμε», δήλωσε ο αντισυνταγματάρχης Ρίτσαρντ Χεκτ σε ενημέρωση των δημοσιογράφων.
«Επιστράτευση» των ελεγκτικών μηχανισμών, περισσότερη διαφάνεια αναφορικά με τη διαμόρφωση των τιμών στο ράφι αλλά και αναβάθμιση των τεχνολογικών εργαλείων που χρησιμοποιεί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αναφορικά με τις καταγγελίες των πολιτών περιλαμβάνει η δέσμη μέτρων με στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.
Με τα μέτρα αυτά η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει μια ομπρέλα προστασίας των καταναλωτών από κερδοσκοπικά φαινόμενα και παράλληλα να ενισχύσει τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων και μέσω αυτού να υπάρξει μείωση των τελικών τιμών στα ράφια των καταστημάτων.
Συγκεκριμένα τα τέσσερα μέτρα που ανακοινωθήκαν και θα συμπεριληφθούν σε τροπολογία που ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή το επόμενο διάστημα αφορούν:
Συγκεκριμένα, με ειδική πινακίδα θα αναδεικνύονται στο ράφι των σουπερμάρκετ τα προϊόντα στα οποία οι προμηθευτές, βιομηχανίες και λιανέμποροι θα προχωρούν σε μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.
Η πινακίδα θα είναι κάθετη στο ράφι για να είναι εμφανής στους καταναλωτές και η μείωση της τιμής θα είναι πάνω και πέρα των όποιων ειδικών προωθητικών προσφορών κάνουν ήδη οι επιχειρήσεις ενώ ως προς την τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται υπόψη η τιμή ραφιού πριν από την 20ή Σεπτεμβρίου 2023.
Οι επιχειρήσεις θα κάνουν τις μειώσεις των τιμών σε εθελοντική βάση, ωστόσο το υπουργείο τόσο από τις επαφές που ήδη έχει κάνει όσο και από το γεγονός ότι θα υπάρξει ανταγωνισμός αναμένει μείωση τιμών. Πάντως σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση, θα επιβάλλεται σε αυτήν πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Τα σουπερμάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ θα υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΥΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.
Τα σουπερμάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 θα υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά.
Οι τιμές θα αναρτώνται στον ιστότοπο e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις επικρατούσες τιμές στα οπωροκηπευτικά.
Ενισχύονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μέσω της αναβάθμισης του συστήματος υποβολής και διαχείρισης καταγγελιών όσον αφορά τόσο την τηλεφωνική γραμμή 1520 όσο και τον ειδικό ιστότοπο για τις καταγγελίες.
Ηδη σχεδιάζεται και θα ενεργοποιηθεί πριν από τα Χριστούγεννα ειδική εφαρμογή (app) για την υποβολή καταγγελιών και μέσω κινητού τηλεφώνου.
Ειδικά για την εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα διευκρινίστηκε από τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή και Εμπορίου Σωτήρη Αναγνωστόπουλο ότι θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνονται χρονικά και θα γεωεντοπίζεται μέσω GPS.
Τα δεδομένα αυτά θα χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για να επιβάλλονται πρόστιμα χωρίς να χρειάζεται να μεταβαίνουν επιτόπου τα συνεργεία των ελεγκτικών μηχανισμών. Θα μπορούν έτσι τα ελεγκτικά συνεργεία να είναι καθολικά σε όλη τη χώρα, ανέφερε ο Αναγνωστόπουλος.
Παράλληλα το επόμενο διάστημα θα υπάρξει ενίσχυση της ΔΥΜΕΑ με την ένταξη και πιστοποιημένων ιδιωτών ελεγκτών αυξάνοντας τον αριθμό των στελεχών της συγκεκριμένης υπηρεσίας – από τους 83 που είναι σήμερα – με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Με μια έμμεση ανάληψη ευθύνης για την επίθεση σε συγκροτήματα γραφείων στη Μόσχα τα ξημερώματα της Κυριακής, ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι προειδοποίησε ότι ο πόλεμος «φτάνει στη Ρωσία, στα στρατηγικά κέντρα και τις στρατιωτικές βάσεις της».
«Αυτή είναι μια αναπόφευκτη διαδικασία, φυσική και απολύτως δικαιολογημένη», είπε ο Ζελένσκι στο καθημερινό διάγγελμά του, στο περιθώριο μιας επίσκεψής του στο Ιβάνο-Φρανκίφσκ στη δυτική Ουκρανία.
Το πρώτο drone χτύπησε τον πύργο IQ Tower, που έχει 50 ορόφους, περίπου στις 03:20 τα ξημερώματα της Κυριακής. Περίπου μία ώρα αργότερα είχαμε άλλη μία επίθεση στον ουρανοξύστη Oko-2. Και στους δύο πύργους στεγάζονται γραφεία κυβερνητικών υπηρεσιών.
Ένας άνδρας, που ήταν φρουρός ασφαλείας τραυματίστηκε από την έκρηξη, ενώ πληροφορίες μιλούν και για μια νεαρή γυναίκα που επίσης τραυματίστηκε.
Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι συμμετείχε στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ. Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι ακολούθησε την κλασική στρατηγική του στη σύνοδο του ΝΑΤΟ την Τρίτη και την Τετάρτη: εμφανίστηκε επιθετικός, πίεσε τους συμμάχους του πέρα από τη ζώνη της άνεσής τους και επέστρεψε στην πατρίδα του με λιγότερα από όσα είχε πει ότι επιθυμεί να πετύχει, αλλά περισσότερα από όσα έμοιαζαν εφικτά πριν μερικούς μήνες.
Στο Βίλνιους, ο Ζελένσκι δεν άφησε πολλά περιθώρια στους ηγέτες των χωρών του ΝΑΤΟ από το να απορρίψουν το αίτημά του για την παροχή στην Ουκρανία ξεκάθαρου δρόμου προς την ένταξή της στη Συμμαχία. Ωστόσο, έλαβε διαβεβαιώσεις ακλόνητης υποστήριξης, νέες δεσμεύσεις στρατιωτικής βοήθειας και ένα πλαίσιο εγγυήσεων ασφαλείας έναντι της Ρωσίας – απόδειξη του πόσο πιο κοντά βρίσκεται μετά τον πόλεμο η Ουκρανία στην Ατλαντική Συμμαχία.
Ο Ουκρανός πρόεδρος εμφανίστηκε οργισμένος και συγκρουσιακός την Τρίτη, πρώτη ημέρα της συνόδου, λέγοντας ότι θα ήταν «παράλογο» αν δεν δοθεί στο Κίεβο χρονοδιάγραμμα για την ένταξή του στο ΝΑΤΟ. Οι ηγέτες της Συμμαχίας αναγκάστηκαν να το δηλώσουν ξεκάθαρα: η Ουκρανία δεν μπορεί να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ όσο διαρκεί ο πόλεμος διότι αυτό θα σημαίνει ότι η ίδια η Συμμαχία θα βρεθεί σε πόλεμο με τη Ρωσία, κάτι που δεν είναι διατεθειμένοι να πράξουν. Πρέπει να πληρούνται «όροι», εξήγησαν, αν και κανείς δεν διευκρίνισε ποιοι είναι αυτοί, μεταδίδει το ΑΠΕ -ΜΠΕ.
Μέχρι το τέλος της συνόδου, και έπειτα από συναντήσεις που είχε πρόσωπο με πρόσωπο με ηγέτες του ΝΑΤΟ, ανάμεσά τους και ο Αμερικανός πρόεδροςΤζο Μπάιντεν, ο Ζελένσκι έριξε τους τόνους, χαρακτηρίζοντας το αποτέλεσμα «καλό», αλλά όχι «ιδανικό». «Είναι πολύ σημαντικό: για πρώτη φορά μετά την ανεξαρτησία μας, αποκτήσαμε θεμέλιο ασφαλείας για την Ουκρανία στην πορεία της προς το ΝΑΤΟ», τόνισε ο Ουκρανός πρόεδρος, ενώ πρόσθεσε ότι υπήρξε «καλή ενίσχυση με όπλα». Στο Κίεβο δεν δόθηκε πρόσκληση που ζητούσε για ένταξη στο ΝΑΤΟ, ωστόσο δεν θα χρειαστεί να ακολουθήσει το Ενταξιακό Σχέδιο Δράσης (MAP), ενώ πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου ΝΑΤΟ- Ουκρανίας που έχει στόχο να διαχειριστεί τη διμερή σχέση και τονίστηκε ότι «το μέλλον της Ουκρανίας είναι στο ΝΑΤΟ».
«Η Ουκρανία είναι τώρα ξεκάθαρα στο ευρωατλαντικό στρατόπεδο (…) Κατά τη γνώμη μου, μετά από αυτή τη σύνοδο η Ουκρανία βρίσκεται σε ένα πιο ισχυρό μέρος από αυτό στο οποίο ήταν πριν μία εβδομάδα», δήλωσε ο Νιλ Μέλβιν, αναλυτής του Royal United Services Institute. Στο περιθώριο της συνόδου οι χώρες της G7 παρουσίασαν ένα διεθνές πλαίσιο για την ενίσχυση της μακροπρόθεσμης ασφάλειας της Ουκρανίας έναντι της Ρωσίας. Παράλληλα ανακοινώθηκε σειρά νέων στρατιωτικών πακέτων βοήθειας για το Κίεβο.
Ήδη από τον Σεπτέμβριο, την ώρα που ο Ζελένσκι ζητούσε μια γρήγορη διαδικασία ένταξης της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ και εργαζόταν ώστε το Κίεβο να λάβει πρόσκληση για να ξεκινήσει την ενταξιακή του πορεία, παραδεχόταν ότι αυτό δεν θα είναι εφικτό όσο καιρό διαρκεί ο πόλεμος.
Χθες Τετάρτη υπήρξαν ενδείξεις αποδοχής από τους Ουκρανούς ότι η συμφωνία στην οποία κατέληξε το ΝΑΤΟ ήταν η καλύτερη που θα μπορούσαν να περιμένουν. Ο σύμβουλος του Ζελένκσι, ο Μιχαΐλο Ποντολιάκ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Reuters από το Κίεβο δήλωσε ότι αντιμετωπίζει «αισιόδοξα» το αποτέλεσμα της συνόδου. «Αυτή είναι η πρώτη μακροχρόνια στήριξη που λαμβάνει η Ουκρανία από στρατιωτική άποψη. Αυτά τα πακέτα βοήθειας δεν είναι μόνο για σήμερα αλλά και για τα επόμενα χρόνια», πρόσθεσε.
Η αντιπρόεδρος της ουκρανικής κυβέρνησης Όλχα Στεφανίσινα δήλωσε ότι το Κίεβο έχει προχωρήσει πολύ από τη σύνοδο του 2008 στο Βουκουρέστι, όταν το ΝΑΤΟ είχε επισημάνει ότι κάποια στιγμή η Ουκρανία θα μπορέσει να ενταχθεί στη Συμμαχία, χωρίς ωστόσο να της δώσει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως η αμφιθυμία για το μέλλον της Ουκρανίας την αφήνει ευάλωτη, πρόσθεσε. «Δυστυχώς η σύνοδος του Βίλνους δεν έβαλε τέλος στην εποχή της αβεβαιότητας, η οποία έχει αποφασιστική σημασία για τη γενικότερη ασφάλειά μας (…) μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα. Πρέπει να κερδίσουμε περισσότερα», υπογράμμισε η Στεφανίσινα.
Από την πλευρά του ο Άντριι Ζαγκοροντνιούκ, υπουργός Άμυνας της Ουκρανίας το 2019-2020, δήλωσε ότι η χώρα του δεν περίμενε πραγματικά ότι θα ενταχθεί στο ΝΑΤΟ τώρα, ούτε καν ένα χρονοδιάγραμμα προς την ένταξή της, όμως ήλπιζε ότι θα λάμβανε κάτι που «θα δημιουργούσε έναν οδικό χάρτη» προς την εισδοχή. «Αλλά αυτό δεν έγινε. Ουσιαστικά ειπώθηκε κάτι σαν: η Ουκρανία πρέπει να πληροί κάποιους όρους. Είναι εντελώς ασαφές ποιους όρους. Πότε, τι; Ουσιαστικά, τίποτα στην πραγματικότητα», είπε σε τηλεφωνική του επικοινωνία με το Reuters. Παρ’ όλα αυτά ο ίδιος εκτίμησε ότι η σύνοδος ήταν πολύ θετική για την Ουκρανία, αναφερόμενος στις ανακοινώσεις που έγιναν στο περιθώριό της, στην ακλόνητη υποστήριξη των χωρών του ΝΑΤΟ προς το Κίεβο, όπως διατυπώθηκε στην τελική ανακοίνωση, και στη δήλωση ότι η Συμμαχία αντιμετωπίζει την Ουκρανία ως μελλοντικό της μέλος. Οι ανακοινώσεις για την παροχή περισσότερων όπλων θα ενισχύσουν το ηθικό των ουκρανικών στρατευμάτων, σημείωσε ο Ζαγκοροντνιούκ.
Πηγή: newsbeast.gr
Κορυφαία στελέχη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών κατήγγειλαν χθες Τετάρτη (5/7) την αύξηση της βίας, ιδίως της σεξουαλικής βίας, σε βάρος γυναικών και κοριτσιών στο Σουδάν, όπου μαίνεται ένοπλη σύρραξη για πάνω από δυόμισι μήνες.
Με κοινή ανακοίνωσή τους, οι επικεφαλής υπηρεσιών του ΟΗΕ, ανάμεσά τους της Ύπατης Αρμοστείας για τους Πρόσφυγες (UNHCR), του Ταμείου για την Παιδική Ηλικία (UNICEF), των οργανισμών για τις γυναίκες (ΟΗΕ Γυναίκες) ή την υγεία (ΠΟΥ), δήλωσαν σοκαρισμένοι και «καταδίκασαν» τις πολλαπλασιαζόμενες αναφορές για βία εξαιτίας του φύλου στο Σουδάν, συμπεριλαμβανομένης της «σεξουαλικής βίας που συνδέεται με τη σύρραξη σε βάρος γυναικών και κοριτσιών που εκτοπίστηκαν ή μετατράπηκαν σε πρόσφυγες».
«Είναι εξωφρενικό το ότι οι γυναίκες και τα παιδιά του Σουδάν, οι ζωές των οποίων ανατράπηκαν απ’ αυτόν τον παράλογο πόλεμο, τραυματίζονται ακόμη χειρότερα με αυτόν τον τρόπο. Αυτό που βλέπουμε στο Σουδάν δεν είναι απλώς ανθρωπιστική κρίση, είναι κρίση για την ανθρωπότητα», συνόψισε ο αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών αρμόδιος για τις ανθρωπιστικές υποθέσεις, ο Μάρτιν Γκρίφιθς.
«Έπειτα από τόση απανθρωπιά και βαρβαρότητα, οι γυναίκες και τα κορίτσια αφήνονται με ελάχιστη ή καμιά ιατρική και ψυχολογική υποστήριξη», πρόσθεσε ο Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ο Φόλκερ Τουρκ.
Οι υπηρεσίες του έλαβαν αφότου ξέσπασε ο πόλεμος τον Απρίλιο «αξιόπιστες πληροφορίες για 21 περιστατικά σεξουαλικής βίας συνδεόμενα με τη σύγκρουση», με θύματα «τουλάχιστον 57 γυναίκες και κορίτσια», σύμφωνα με την ανακοίνωση, που διευκρινίζει ότι «τουλάχιστον 20 γυναίκες βιάστηκαν» μόνο σε μια από τις επιθέσεις αυτές κι ότι στα θύματα συγκαταλέγονται «τουλάχιστον» 10 παιδιά.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι δεν αναφέρονται όλες οι επιθέσεις που διαπράττονται, εξαιτίας «της ντροπής, του στιγματισμού, του φόβου αντιποίνων», είναι «αναμφίβολο» πως «ο πραγματικός αριθμός» των εγκλημάτων αυτής της φύσης «είναι πολύ πιο υψηλός».
Ήδη προτού η ανελέητη σύγκρουση για την εξουσία ανάμεσα στους δύο σουδανούς στρατηγούς μετατραπεί σε ανοικτό πόλεμο τη 15η Απριλίου, «πάνω από 3 εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια απειλούνταν από τη βία εξαιτίας του φύλου, συμπεριλαμβανομένης της βίας από μέρους του συντρόφου τους», κατά τις εκτιμήσεις του ΟΗΕ.
Ο αριθμός αυτός πλέον εκτιμάται πως έχει φθάσει τα 4,2 εκατομμύρια, σύμφωνα με την ανακοίνωση, η οποία τονίζει πως ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος στις τάξεις των πληθυσμών εκτοπισμένων και προσφύγων.
«Οι ομάδες μας στην περιοχή περιγράφουν τα φρικιαστικά μαρτύρια που έζησαν γυναίκες και κορίτσια όταν έφυγαν για να σωθούν», τόνισε ο επικεφαλής της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες, ο Φιλίπο Γκράντι.
«Αυτή η σοκαριστική σειρά παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πρέπει να σταματήσει. Επείγει να προσφερθεί βοήθεια στις επιζήσασες και σε όσες κινδυνεύουν, αλλά, μέχρι σήμερα, οι χρηματοδοτήσεις απέχουν πάρα πολύ από το να ανέρχονται στο ύψος των περιστάσεων», πρόσθεσε, την ώρα που υπολογίζεται ότι ο πόλεμος μετέτρεψε 2,8 εκατομμύρια άμαχους σε εσωτερικά εκτοπισμένους και πρόσφυγες.
Πηγή: newsbeast.gr
Το νεοσύστατο Κέντρο θα είναι το κλειδί για τη διερεύνηση του εγκλήματος της επίθεσης της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και τη διευκόλυνση της δημιουργίας υποθέσεων για μελλοντικές δίκες. Θα παρέχει μια δομή για την υποστήριξη και ενίσχυση των συνεχιζόμενων και μελλοντικών ερευνών για το έγκλημα της επίθεσης και θα συμβάλει στην ανταλλαγή και ανάλυση των αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν από την έναρξη της ρωσικής επίθεσης.
Η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σημείωσε ότι «η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνεχίζει να φέρνει ανείπωτη φρίκη καθημερινά. Τα βαθιά ανησυχητικά νέα σχετικά με σκόπιμες επιθέσεις εναντίον αμάχων, συμπεριλαμβανομένων παιδιών, έχουν γίνει μια σκληρή καθημερινή υπενθύμιση της αιματοχυσίας που έφερε ο Πούτιν πίσω στην ήπειρό μας.
Το Κέντρο, που ιδρύθηκε με την υποστήριξη της Επιτροπής, αποτελείται από επιλεγμένους εθνικούς εισαγγελείς που ήδη συμμετέχουν στην Κοινή Ομάδα Έρευνας, με την οποία συνδέεται το Κέντρο στις δραστηριότητές του. Οι συμμετέχοντες εμπειρογνώμονες θα μπορούν να συνεργάζονται καθημερινά, να ανταλλάσσουν γρήγορα στοιχεία και να συμφωνούν σε μια κοινή στρατηγική.
Ρωσικό πυραυλικό πλήγμα σε εστιατόριο στην πόλη Κραματόρσκ της Ουκρανίας (ανατολικά) είχε αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον οκτώ άνθρωποι και να τραυματιστούν άλλοι 56, αναφέρει νεότερος απολογισμός των θυμάτων που δημοσιοποιήθηκε σήμερα από τις υπηρεσίες άμεσης βοήθειας.
Ανάμεσα στα θύματα είναι τρία παιδιά, διευκρίνισε η υπηρεσία αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων της Ουκρανίας μέσω της πλατφόρμας Telegram. «Σωστικά συνεργεία ψάχνουν στα συντρίμμια του κατεστραμμένου κτιρίου» για να εντοπίσουν παγιδευμένους, πρόσθεσε, όπως αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Πηγή: newsbeast.gr
Τουλάχιστον 12 άμαχοι σκοτώθηκαν χθες Κυριακή σε βομβαρδισμούς του στρατού και των παραστρατιωτικών οι οποίοι πλέον άρχισαν να μάχονται σε ακόμη μια πόλη του Νταρφούρ, αχανούς περιοχής στο δυτικό Σουδάν από όπου συνεχίζεται η μαζική και ακατάπαυστη φυγή χιλιάδων προσφύγων.
«Ο πρώτος προσωρινός απολογισμός είναι 12 άμαχοι νεκροί στη Νιάλα», την πρωτεύουσα της πολιτείας Νότιο Νταρφούρ, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο γιατρός που εργάζεται στην πόλη αυτή, υπό τον όρο να μην κατονομαστεί.
«Όμως ξέρουμε πως πέθανε και τραυματίστηκε κόσμος που δεν είχε δυνατότητα να φθάσει σε νοσοκομείο, καθώς (…) οι μάχες εμποδίζουν τις μετακινήσεις», πρόσθεσε.
Από την 15η Απριλίου, ο πόλεμος ανάμεσα στις ένοπλες δυνάμεις του στρατηγού Άμπντελ Φάταχ αλ Μπουρχάν, de facto προέδρου του Σουδάν μετά το πραξικόπημα του 2021, και τους παραστρατιωτικούς των Δυνάμεων Ταχείας Υποστήριξης (ΔΤΥ) του στρατηγού Μοχάμεντ Χαμντάν Ντάγκλο, ή «Χαμέτι», υπαρχηγού της χούντας που μετατράπηκε σε ορκισμένο εχθρό του, έχουν στοιχίσει τη ζωή σε πάνω από 2.800 ανθρώπους, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εκτίμηση της μη κυβερνητικής οργάνωσης ACLED, ενώ έχει ξεριζώσει πάνω από 2,5 εκατομμύρια άλλους, που μετατράπηκαν σε εσωτερικά εκτοπισμένους και πρόσφυγες, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
Ένας από τους βαρύτερους απολογισμούς είναι χωρίς αμφιβολία αυτός στην Ελ Τζενέινα, την πρωτεύουσα της πολιτείας του Δυτικού Νταρφούρ, όπου από τα τέλη Απριλίου, μαχητές φυλών και οπλισμένοι άμαχοι έχουν εμπλακεί στις μάχες ανάμεσα στον στρατό και στους παραστρατιωτικούς.
Σε αυτή την πόλη έχουν καταμετρηθεί τουλάχιστον «1.100 νεκροί» σύμφωνα με τον ΟΗΕ, κι έχουν διαπραχθεί ωμότητες που ενδέχεται να αποτελούν «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας», σύμφωνα με τον ειδικό απεσταλμένο του.
Στους δρόμους, που είναι σπαρμένοι πτώματα, θύματα κείτονται κάτω από τον ήλιο που ζεματάει, ενώ μπάρες καταστημάτων είναι κατεβασμένες ή διαλυμένες από αυτούς που τα λεηλάτησαν.
Ανάμεσά τους, άνθρωποι που έχουν ξεκινήσει να φύγουν οικογενειακώς προσπαθούν να αποφύγουν τις σφαίρες τα τριάντα χιλιόμετρα που χωρίζουν την πόλη από το γειτονικό Τσαντ. Σχεδόν 160.000 Σουδανοί έχουν ήδη καταφύγει εκεί για να σωθούν από τον πόλεμο.
Στην άλλη πλευρά των συνόρων, στην Αντρέ, συνωστίζονται κάτω από λινάτσες απλωμένες πάνω σε κομμένα κλαδιά ή σχηματίζουν μεγάλες ουρές για να μπορέσουν να πάρουν νερό ή τρόφιμα.
Κάπου 2,2 εκατ. άνθρωποι εκτιμάται πως έχουν εκτοπιστεί στο εσωτερικό του Σουδάν και μισό εκατομμύριο έχουν φύγει από τη χώρα.
Ο ΟΗΕ και ανθρωπιστικές οργανώσεις προσπαθούν να βοηθήσουν τις οικογένειες που έφυγαν βιαστικά, σε πολλές περιπτώσεις χωρίς να πάρουν τίποτα μαζί τους από τα σπίτια τους, πολλά από τα οποία έχουν καταληφθεί από τους παραστρατιωτικούς.
Αλλά είναι αντιμέτωπος με έλλειψη κεφαλαίων. Ο ΟΗΕ δεν εξασφάλισε υποσχέσεις παρά για το μισό από το ποσό που χρειάζεται στην πρόσφατη σύνοδο της Γενεύης. Οι ΜΚΟ, από την πλευρά τους, καταγγέλλουν τη σουδανική γραφειοκρατία που εμποδίζει να περάσουν τα φορτία τους από το Πορτ Σουδάν, στην Ερυθρά Θάλασσα, και δεν δίνει ούτε βίζες ούτε άδειες μετακίνησης στις ομάδες τους.
Ως πρότινος, οι Αμερικανοί και οι Σαουδάραβες διαπραγματεύονταν συμφωνίες κατάπαυσης του πυρός για να βοηθούν τις ΜΚΟ. Αλλά από την περασμένη Τετάρτη, η Ουάσιγκτον εγκατέλειψε κάθε προσπάθεια. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των απεσταλμένων των δύο πλευρών στην πραγματικότητα δεν άρχισαν ποτέ. Και, ενώ οι συνομιλίες σέρνονταν, οι δυνάμεις των δυο πλευρών λάμβαναν θέσεις.
Ο στρατός εντείνει τους αεροπορικούς βομβαρδισμούς στο Χαρτούμ. Οι ΔΤΥ πολλαπλασίασαν τις ομοβροντίες του πυροβολικού εναντίον βάσεων του στρατού και της αστυνομίας. Και οι δυο εμπόλεμες πλευρές ανακοινώνουν καθημερινά νέες επιθέσεις.
Χθες πηγή του Γαλλικού Πρακτορείου στις τάξεις των παραστρατιωτικών δήλωσε ότι οι ΔΤΥ «κατέλαβαν τον έλεγχο του αρχηγείου της αστυνομίας στο νότιο Χαρτούμ».
Μια ημέρα νωρίτερα, οι παραστρατιωτικοί ανακοίνωναν πως κατέρριψαν δυο αεροσκάφη του στρατού.
Ο τελευταίος από την πλευρά του ανακοίνωσε πως απώθησε το Σάββατο «τρεις επιθέσεις των παραστρατιωτικών ανταρτών», όπως αποκαλεί τις ΔΤΥ.
Οι κάτοικοι της σουδανικής πρωτεύουσας, που πέρα από την παραλυτική ζέστη αντιμετωπίζουν ολοένα πιο κραυγαλέες ελλείψεις, νερού, τροφίμων, ηλεκτρικού, τρέμουν όταν ακούν πυρά.
Την Κυριακή, έκαναν λόγο για ομοβροντίες στο νότιο τμήμα της πόλης και μάχες εκ του συστάδην σε προάστια. «Ρουκέτες πλήττουν σπίτια», είπε κάτοικος στην Ομντουρμάν, βορειοδυτικό προάστιο του Χαρτούμ.
Πηγή: newsbeast.gr
Οι ΗΠΑ θα προσφέρουν 1,3 δισεκ. δολάρια επιπλέον βοήθεια στην οικονομία της Ουκρανίας, κυρίως στις βασικές υποδομές, ανακοίνωσε σήμερα ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Άντονι Μπλίκεν από το Λονδίνο όπου διεξάγεται διάσκεψη δωρητών για την εμπόλεμη χώρα.
«Όσο διάστημα η Ρωσία συνεχίζει να καταστρέφει, θα είμαστε εκεί για να βοηθήσουμε την Ουκρανία να ανοικοδομηθεί: να ανοικοδομήσει ζωές, να ανοικοδομήσει τη χώρα, να ανοικοδομήσει το μέλλον της», τόνισε ο Μπλίνκεν.
Περίπου η μισή αμερικανική βοήθεια (520 εκατ. δολάρια) θα χρησιμοποιηθεί για την ανοικοδόμηση των ενεργειακών υποδομών της Ουκρανίας, ενώ 657 εκατ. δολάρια θα χρησιμοποιηθούν για τον «εκσυγχρονισμό» των ουκρανικών σιδηροδρόμων, των λιμανιών, των συνόρων και «όλων των σημαντικών υποδομών που συνδέουν τη χώρα με την Ευρώπη», εξήγησε ο Αμερικανός υπουργός.
Τα υπόλοιπα χρήματα θα πάνε για τη στήριξη ουκρανικών επιχειρήσεων και τη χρηματοδότηση της διαδικασίας ψηφιοποίησης της ουκρανικής δημόσιας διοίκησης, κυρίως με στόχο «να παταχθεί η διαφθορά», πρόσθεσε ο ίδιος, ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους Ουκρανούς ηγέτες από τους οποίους ζήτησε να συνεχίσουν τις μεταρρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Από την αρχή της ρωσικής εισβολής οι ΗΠΑ έχουν αποδεσμεύσει περισσότερα από 20 δισεκ. δολάρια για να στηρίξουν την ουκρανική οικονομία και ανάπτυξη και περισσότερα από 40 δισεκ. για τη στρατιωτική στήριξη της χώρας.
Όμως, όπως δήλωσαν και άλλοι Ευρωπαίοι ηγέτες στη σύνοδο, όπως ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάινεν, ο Μπλίνκεν κάλεσε και τον ιδιωτικό τομέα να δεσμευθεί στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας.
«Αν και οι κυβερνήσεις και οι οικονομικοί θεσμοί έχουν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να κινητοποιήσει το απαραίτητο επίπεδο επενδύσεων για να ικανοποιήσει τις μαζικές ανάγκες της χώρας», εκτίμησε.
Παράλληλα ο Μπλίνκεν επέμεινε ότι η Ρωσία θα πρέπει να πληρώσει για τις ζημιές που προκάλεσε η εισβολή της. «Η Ρωσία ευθύνεται για την καταστροφή της Ουκρανίας. Και η Ρωσία πρέπει τελικά να στηρίξει το κόστος ανοικοδόμησης της Ουκρανίας».
Από την πλευρά της η φον ντερ Λάιεν εκτίμησε ότι η ΕΕ έχει «ειδική ευθύνη» έναντι στην Ουκρανία μακροπρόθεσμα, καθώς παρουσίασε τα επενδυτικά σχέδια του μπλοκ για τη χώρα.
«Αυτά είναι για τις άμεσες ανάγκες της Ουκρανίας. Αλλά ας μιλήσουμε για το μέλλον. Πιστεύω ότι η ΕΕ έχει ειδική ευθύνη», σημείωσε. «Οι Ουκρανοί μάς λένε ότι, όταν φαντάζονται το μέλλον τους, βλέπουν τη σημαία της Ευρώπης να κυματίζει στις πόλεις τους. Και δεν έχω καμία αμφιβολία ότι η Ουκρανία θα γίνει μέλος της ένωσής μας».
Η Γερμανίδα υπουργός Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ υπογράμμισε την ανάγκη να συνδεθεί η ανάκαμψη της Ουκρανίας με την ένταξή της στην ΕΕ.
«Είμαι πεπεισμένη ότι πρέπει να συνδέσουμε κι άλλο την ανάκαμψη της Ουκρανίας με τη διαδικασία ένταξης στην ΕΕ», σχολίασε. «Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε στην ανοικοδόμηση μιας Ουκρανίας που θα ταιριάζει στην ΕΕ».
Εξάλλου η Γαλλίδα ομόλογός της Κατρίν Κολονά παρουσίασε έναν νέο μηχανισμό ασφάλισης από τις επιπτώσεις του πολέμου για να στηριχθεί η ανάκαμψη της Ουκρανίας.
«Ανακοινώνω σήμερα τη δημιουργία ενός μηχανισμού ασφάλισης για την κάλυψη των επενδύσεων στην Ουκρανία από κινδύνους που συνδέονται με τον πόλεμο, μέσω της γαλλικής κρατικής τράπεζας επενδύσεων», εξήγησε η Κολονά.
Πηγή: protothema.gr
Σε συναγερμό βρίσκεται η Ουκρανία καθώς η Ρωσία τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης (20/6) εξαπέλυσε εκτεταμένες αεροπορικές επιδρομές. Οι αρχές της πρωτεύουσας, πόλεων και περιφερειών από το ανατολικό ως το δυτικό τμήμα της χώρας να κάνουν λόγο για πλήγματα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της πληθυσμού πέρασε τη νύχτα αφουγκραζόμενο τις σειρήνες της αεράμυνας και τις εκρήξεις.
Η στρατιωτική διοίκηση της Λβιβ των 70.000 κατοίκων, περίπου 70 χιλιόμετρα από την Πολωνία, κράτος μέλος του NATO, ανέφερε πως οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις έπληξαν «κρίσιμη υποδομή» με αποτέλεσμα να προκληθεί πυρκαγιά. Κατά τις πρώτες πληροφορίες, δεν υπήρξαν θύματα.
Ο Γιούρι Μαλάσκο, επικεφαλής της στρατιωτικής διοίκησης στην περιφέρεια Ζαπορίζια (νοτιοανατολικά), ανέφερε, όπω μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων μέσω Telegram πως αεροπορικά πλήγματα της Ρωσίας έβαλαν στο στόχαστρο τηλεπικοινωνιακές υποδομές, αγροτικές και κτηνοτροφικές μονάδες. Και σε αυτή την περιφέρεια, δεν έχουν αναφερθεί θύματα ως αυτό το στάδιο.
Νωρίτερα, η στρατιωτική διοίκηση Κιέβου ανέφερε πως η αντιαεροπορική άμυνα ενεργοποιήθηκε για να απωθήσει ρωσική επιδρομή με τηλεκατευθυνόμενα μη επανδρωμένα αεροσκάφη-καμικάζι στην ουκρανική πρωτεύουσα και στην περιφέρειά της.
Ούτε το συνολικό εύρος της επιχείρησης ούτε η πλήρης έκταση των ζημιών έχουν ξεκαθαρίσει, τουλάχιστον προς το παρόν.
Πηγή: newsbeast.gr
Η Ρωσία εξαπέλυσε μία ακόμη αεροπορική επιδρομή εναντίον του Κιέβου σήμερα το πρωί, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τουλάχιστον τρεις άνθρωποι, ανάμεσά τους ένα παιδί.
Σύμφωνα με τις ουκρανικές αρχές, η αντιαεροπορική άμυνα κατέστρεψε τους δέκα ρωσικούς πύραυλους που εκτοξεύθηκαν εναντίον της πρωτεύουσας, αλλά συντρίμμια τους, τα οποία έπεσαν κοντά σε παιδιατρική κλινική στη συνοικία Ντεσνιάνσκι, προκάλεσαν τον θάνατο τριών ανθρώπων και τον τραυματισμό 16 άλλων.
Όπως δήλωσε ο Ουκρανός υπουργός Εσωτερικών Ιγκόρ Κλιμένκο, οι τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν την ώρα που προσπαθούσαν να φτάσουν σε καταφύγιο, το οποίο όμως ήταν κλειστό, παρά το γεγονός ότι είχε σημάνει συναγερμός.
«Τρεις άνθρωποι σκοτώθηκαν στο Κίεβο, δύο γυναίκες και ένα κορίτσι 9 ετών, που προσπαθούσαν να εισέλθουν σε κλειστό καταφύγιο. Ένα καταφύγιο κλειστό σε καιρό πολέμου: δεν πρόκειται απλώς για αδιαφορία, αλλά για έγκλημα», κατήγγειλε.
Ο σύζυγος ενός από τα θύματα, ο Γιάροσλαβ Ριαμπτσούκ, εξήγησε ότι συνήθως το υπόγειο αυτό καταφύγιο είναι ανοικτό, αλλά όχι αυτή τη φορά. Σημείωσε ότι προσπαθούσαν να βρουν τον φύλακα της κλινικής που βρίσκεται δίπλα στο καταφύγιο, όταν σημειώθηκε η έκρηξη.
«Όταν ανέκτησα τις αισθήσεις μου υπήρχε πολύ αίμα, παιδιά, γυναίκες ξαπλωμένες εκεί, φωνές, σκόνη», διηγήθηκε. «Έχω παιδιά που δεν έχουν πια μητέρα», πρόσθεσε.
Η στρατιωτική διοίκηση του Κιέβου, που ανακοίνωσε ότι καταστράφηκαν εν πτήσει και οι δέκα βαλλιστικοί πύραυλοι και οι πύραυλοι κρουζ που εκτόξευσε η Ρωσία, εξέφρασε τη λύπη της «που η πτώση συντριμμιών προκάλεσε την απώλεια ανθρώπινων ζωών και καταστροφές».
Πηγή: protothema.gr
Συνεχίζονται οι εμπόλεμες συρράξεις στο Χαρτούμ, την έκτη ημέρα της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός η ισχύς της οποίας εκπνέει απόψε και υποτίθεται πως θα επέτρεπε τη διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας, αλλά στην πραγματικότητα ουδέποτε τηρήθηκε από τις ένοπλες δυνάμεις και τους παραστρατιωτικούς που ενεπλάκησαν στον πόλεμο στο Σουδάν την 15η Απριλίου.
Ενώ στο Νταρφούρ, αχανή περιοχή στο δυτικό τμήμα της αφρικανικής χώρας, ο κυβερνήτης κάλεσε τους πολίτες να οπλιστούν, αφήνοντας να πλανάται το φάσμα του ξεσπάσματος ευρύτερης εμφύλιας σύρραξης.
«Ακούμε πυρά στο νότιο τμήμα της πόλης», είπαν χθες βράδυ κάτοικοι της σουδανικής πρωτεύουσας στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Οι ΗΠΑ και η Σαουδική Αραβία, που διαπραγματεύθηκαν τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός με τις ένοπλες δυνάμεις του στρατηγού Άμπντελ Φάταχ αλ Μπουρχάν και τους παραστρατιωτικούς των Δυνάμεων Ταχείας Υποστήριξης (ΔΤΥ) του στρατηγού Μοχάμεντ Χαμντάν Ντάγκλο, ζήτησαν να παραταθεί η ισχύς της πέραν της συμφωνημένης προθεσμίας — απόψε στις 22:25 (ώρα Ελλάδας).
Τα δυο στρατόπεδα αλληλοκατηγορούνται για τις παραβιάσεις της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός, που υποτίθεται πως θα επέτρεπε τη δημιουργία ασφαλών ανθρωπιστικών διαδρόμων προκειμένου να μπορέσουν να φύγουν παγιδευμένοι άμαχοι και να διανεμηθεί βοήθεια, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Τα δύο στρατόπεδα είχαν πει στους μεσολαβητές πως είχαν σκοπό να προχωρήσουν σε αποκλιμάκωση (…) και μολαταύτα, λαμβάνουν θέσεις για κλιμάκωση», τόνισαν οι μεσολαβητές σε ανακοίνωσή τους, προσθέτοντας πως «πρέπει να δοθεί περισσότερος χρόνος στους εργαζόμενους σε ανθρωπιστικές οργανώσεις για να φέρουν σε πέρας το ζωτικής σημασίας έργο τους».
Οι οργανώσεις βοήθειας υπογραμμίζουν πως δεν έχουν μπορέσει να διανείμουν παρά πολύ μικρές ποσότητες τροφίμων και φαρμάκων, την ώρα που σύμφωνα με τον ΟΗΕ τα 24 από τα 45 εκατομμύρια των πολιτών του Σουδάν έχουν ανάγκη βοήθεια για να επιζήσουν.
Η μη κυβερνητική οργάνωση Γιατροί Χωρίς Σύνορα ( Médecins sans frontières, MSF) προειδοποίησε χθες πως ίσως αναγκαστεί να αναστείλει τη δραστηριότητά της στο Σουδάν.
Ο πόλεμος που ξέσπασε την 15η Απριλίου έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 1.800 ανθρώπους, σύμφωνα με την ACLED, αμερικανική ΜΚΟ ειδικευμένη στην ενημέρωση για τις εμπόλεμες ζώνες, ενώ πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι εκτοπίστηκαν εντός χώρας και πάνω από 300.000 άλλοι έγιναν πρόσφυγες, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

Οι ΔΤΥ δήλωσαν «διατεθειμένες να διαπραγματευτούν την παράταση της κατάπαυσης του πυρός», υπό τον όρο της τήρησης της τρέχουσας συμφωνίας από τον στρατό. Ο στρατός από την πλευρά του σημείωσε πως «εξετάζει την πιθανότητα να αποδεχθεί παράταση».
Αλλά όπως και στις προηγούμενες συμφωνίες, η εκεχειρία δεν εφαρμόστηκε, οι μάχες συνεχίστηκαν.
Η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη στο Νταρφούρ, την περιοχή που μαζί με το Χαρτούμ έχει αιματοκυλιστεί περισσότερο από τον Απρίλιο και είχε ήδη ρημαχτεί από τον πόλεμο που είχε ξεσπάσει το 2003.
Ο κυβερνήτης του Νταρφούρ, ο άλλοτε ηγέτης των ανταρτών Μίνι Μαναουί, σήμερα προσκείμενος στον στρατηγό Μπουρχάν, παρότρυνε χθες: «νέοι και γέροι, άνδρες και γυναίκες, πάρτε τα όπλα για να υπερασπιστείτε όσα σας ανήκουν».
Ήδη, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, οπλισμένοι πολίτες και μαχητές φυλών ή οργανώσεων ανταρτών εμπλέκονται στις συγκρούσεις μεταξύ του στρατού και των παραστρατιωτικών.
Καθώς, σύμφωνα με το Small Arms Survey, το 6,6% των Σουδανών κατέχει τουλάχιστον ένα όπλο, ο στρατός κάλεσε την Παρασκευή έφεδρους και απόστρατους να καταταγούν «εθελοντικά». Στις αρχές Μαΐου, στο ανατολικό τμήμα της χώρας, εκατοντάδες μέλη της φυλής Μπέζα διαδήλωσαν απαιτώντας από τον στρατηγό Μπουρχάν να τους μοιράσει όπλα.
«Κόσμος που ανήκει σε μη βίαια κινήματα σκέφτεται πλέον να οπλιστεί για να προστατευτεί», εξήγησε η αγωνίστρια για τη δημοκρατία Ράγκα Μακάουι.
Το κόμμα Ούμα, από τα κυριότερα στη χώρα, προειδοποίησε χθες «εναντίον των εκκλήσεων να οπλιστούν οι πολίτες με πρόφαση την προστασία τους», στις οποίες βλέπει «προσπάθειες να οδηγηθεί η χώρα σε εμφύλιο πόλεμο».

Προχθές Σάββατο, ο στρατηγός Μπουρχάν απαίτησε να αντικατασταθεί ο ειδικός επιτετραμμένος του ΟΗΕ στο Σουδάν, ο Φόλκερ Πέρτες, στον οποίο επέρριψε ευθύνη για το ξέσπασμα του πολέμου.
Ο αρχηγός του στρατού και de facto ηγέτης του Σουδάν κατηγόρησε τον κ. Πέρτες πως «απέκρυψε» την εκρηκτική κατάσταση στο Χαρτούμ, υποστηρίζοντας πως χωρίς τα «ψέματά του», ο στρατηγός Ντάγκλο «δεν θα είχε εξαπολύσει στρατιωτικές επιχειρήσεις».
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε «σοκαρισμένος» για τις κατηγορίες, διαβεβαιώνοντας πως περιβάλλει με «την απόλυτη εμπιστοσύνη του» τον επιτετραμμένο του. Η Ουάσιγκτον του εξέφρασε την «αποφασιστική υποστήριξή της».
Παράλληλα με τους Αμερικανούς και τους Σαουδάραβες, η Αφρικανική Ένωση, που ανέστειλε τη συμμετοχή του Σουδάν στις εργασίες της μετά το πραξικόπημα των σήμερα αντίπαλων δυο στρατηγών τον Οκτώβριο του 2021, προσπαθεί να οργανώσει συνομιλίες με την IGAD (Διακυβερνητική Αρχή για την Ανάπτυξη, περιφερειακός οργανισμός του οποίου είναι μέλος το Σουδάν), υπό την αιγίδα του προέδρου του Σουδάν, του Σάλβα Κιρ, που παραδοσιακά παίζει ρόλο μεσολαβητή.
Χθες η παναφρικανική οργάνωση ανέφερε πως «υιοθέτησε οδικό χάρτη» που προβλέπει «τον τερματισμό των εχθροπραξιών» και την «επανέναρξη της μετάβασης σε δημοκρατική κυβέρνηση υπό την ηγεσία πολιτών».
Πηγή: newsbeast.gr
«Είμαι ευτυχής που επιτέλους η εκπαίδευση πιλότων για τα F-16 έχει ξεκινήσει σε πολλές χώρες, στην Πολωνία για παράδειγμα. Θα πάρει χρόνο, αλλά το συντομότερο το καλύτερο», ανακοίνωσε κατά την έναρξη της συνόδου των υπουργών Άμυνας της ΕΕ στις Βρυξέλλες που είναι αφιερωμένη στη στρατιωτική υποστήριξη προς την Ουκρανία.
«Εξασφαλίσαμε το πράσινο φως της Ουάσινγκτον για την εκπαίδευση στα F-16 και εργαζόμαστε σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για να ξεκινήσουμε τις εκπαιδεύσεις. Είναι σημαντικό να το κάνουμε το ταχύτερο δυνατό», δήλωσε η Ολλανδή υπουργός Άμυνας Κάισα Ολόνγκρεν.
«Κατ΄αρχάς, ξεκινάμε με τις εκπαιδεύσεις. Η παροχή αεροσκαφών θα είναι το επόμενο στάδιο», δήλωσε, κάνοντας λόγο για «μια κοινή προσπάθεια με τη Δανία, το Βέλγιο, τη Βρετανία και άλλους συμμάχους». Η Ολόνγκρεν δεν ανέφερε την Πολωνία, όμως ο Δανός ομόλογός της Τρολς Λουντ Πούλσεν δήλωσε πως το θέμα των F-16 έχει συζητηθεί με τη Βαρσοβία.
Η προμήθεια αεροσκαφών προμηνύεται ωστόσο περίπλοκη. «Η Βρετανία δεν διαθέτει F-16», παραδέχθηκε η Ολλανδή υπουργός.
Επίσης, ούτε η Γαλλία ούτε η Γερμανία διαθέτουν F-16. «Δεν κάνουμε μια σχετική συμβολή απλώς διότι δεν έχουμε F-16 και δεν μπορούμε να εκπαιδεύσουμε πιλότους», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Μπόρις Πιστόριους.
Τα μαχητικά θα μπορούσαν να παρασχεθούν στο Κίεβο από άλλες χώρες της ΕΕ, που δεν έχουν κάνει ακόμη ανακοινώσεις, ή από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Θα «επιτρέψουν στην Ουκρανία να ενισχύσει την αντιαεροπορική άμυνά της», δήλωσε ο Σουηδός υπουργός Παλ Τζόνσον.
Οι υπουργοί αναμένεται να συζητήσουν σήμερα την προμήθεια πυρομαχικών και άλλων όπλων. «Πρέπει να παράσχουμε στην Ουκρανία όλα τα όπλα που χρειάζεται», είπε ο Εσθονός Χάνο Πέβκουρ.
«Θα παραδώσουμε», διαβεβαίωσε ο Ζοζέπ Μπορέλ, λέγοντας πως «συγκεκριμένα στοιχεία» για τις προμήθειες πυρομαχικών θα ανακοινωθούν στο τέλος της συνόδου.
«Τα κράτη μέλη μας παρουσίασαν λογαριασμούς για ένα ποσό 10 δισ. ευρώ, κάτι που είναι πολύ περισσότερα από ό,τι προβλεπόταν» για τα όπλα που έχουν παραδοθεί στην Ουκρανία αφότου ξεκίνησε ο πόλεμος που εξαπέλυσε η Ρωσία, όπως ανακοίνωσε.
Αποζημιώσεις της τάξης του 40% των ποσών θα δοθούν από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό για την Ειρήνη (FEP), που δημιουργήθηκε και χρηματοδοτήθηκε από τις συνεισφορές των κρατών μελών εκτός του προϋπολογισμού της ΕΕ τον οποίο διαχειρίζεται η Επιτροπή.
Νέες ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις εξαπολύθηκαν εναντίον του Κιέβου και άλλων περιοχών της Ουκρανίας τα ξημερώματα, καθώς κινέζος απεσταλμένος βρίσκεται στην πρωτεύουσα της χώρας στο πλαίσιο διπλωματικής πρωτοβουλίας με σκοπό να εξασφαλιστεί «πολιτική διευθέτηση» της ένοπλης σύρραξης, η οποία οδεύει να συμπληρώσει δεκαπέντε μήνες την επόμενη εβδομάδα.
«Η σειρά αεροπορικών επιθέσεων στο Κίεβο, άνευ προηγουμένου ως προς την ισχύ τους, την έντασή τους και την ποικιλομορφία τους, συνεχίζεται. Αυτή είναι η ένατη αεροπορική επίθεση στην πρωτεύουσα από τον Μάιο», συνόψισε η πολιτική και στρατιωτική διοίκηση της ουκρανικής πρωτεύουσας.


Σύμφωνα με την ανακοίνωση, πύραυλοι κρουζ εκτοξεύτηκαν από ρωσικά στρατηγικά βομβαρδιστικά που πέταγαν στην περιοχή της Κασπίας θάλασσας και ακολούθησαν πτήσεις αναγνώρισης μη επανδρωμένων αεροσκαφών. «Όλοι» οι στόχοι στον εναέριο χώρο του Κιέβου «εντοπίστηκαν και καταστράφηκαν», διαβεβαίωσε.
Πυρκαγιά εκδηλώθηκε σε χώρο επιχείρησης εξαιτίας πτώσης συντριμμιών, πάντως δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ως τώρα, ανέφερε μέσω Telegram ο δήμαρχος Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο.
Όμως ένας άνθρωπος σκοτώθηκε και άλλοι δύο τραυματίστηκαν στην Οδησσό, λιμάνι στρατηγικής σημασίας στη Μαύρη Θάλασσα, σε επίθεση εναντίον βιομηχανικής εγκατάστασης, σύμφωνα με την περιφερειακή στρατιωτική διοίκηση.
Ο στρατός έκανε επίσης λόγο για επιθέσεις με «πυραύλους κρουζ» στην περιφέρεια Βίνιτσα (κεντρικά), ενώ ουκρανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν πως ακούστηκαν εκρήξεις στη Χμελνίτσκι, περίπου εκατό χιλιόμετρα προς δυσμάς.
Η νέα σειρά πληγμάτων καταγράφεται ενώ βρίσκεται στο Κίεβο ο Λι Χουί, ειδικός επιτετραμμένος της Κίνας για τις ευρασιατικές υποθέσεις, πρώην πρεσβευτής στη Μόσχα, ο οποίος σκοπό έχει να συζητήσει σύμφωνα με το Πεκίνο την «πολιτική διευθέτηση» της σύρραξης.
Ο κ. Λι συναντήθηκε χθες Τετάρτη με τον επικεφαλής της ουκρανικής διπλωματίας Ντμίτρο Κουλέμπα, ο οποίος «εξήγησε λεπτομερώς στον κινέζο ειδικό επιτετραμμένο τις αρχές για να υπάρξει βιώσιμη και δίκαιη ειρήνη, βασισμένη στον σεβασμό της εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας», σύμφωνα με το ουκρανικό ΥΠΕΞ.
«Υπογράμμισε πως η Ουκρανία δεν θα αποδεχθεί καμιά πρόταση που συνεπάγεται απώλεια εδαφών της ή το πάγωμα της σύρραξης», κατά την ανακοίνωση των υπηρεσιών του κ. Κουλέμπα.
Το Κίεβο φοβάται πως θα πιεστεί να αποδεχθεί συμβιβασμό με τη Μόσχα και απαιτεί να του επιστραφούν όλα τα εδάφη που κυρίευσε η Ρωσία – συμπεριλαμβανομένης της Κριμαίας, που προσαρτήθηκε το 2014.

Είναι «πιθανή» συνάντηση του κ. Λι με τον ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, μετέδωσε χθες, Τετάρτη (17/5) στο Γαλλικό Πρακτορείο ανώτερος ουκρανός αξιωματούχος υπό τον όρο να μην κατονομαστεί. Θα πρόκειται για συνάντηση χωρίς προηγούμενο ανάμεσα στον κ. Ζελένσκι, που ζητεί το Πεκίνο να ασκήσει πίεση στον ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν, και ανώτερο κινέζο αξιωματούχο.
Ο κ. Λι αναμένεται, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, να μεταβεί επίσης στην Πολωνία στη Γαλλία, στη Γερμανία και στη Γαλλία.
Η Κίνα, εταίρος της Ρωσίας, ουδέποτε καταδίκασε δημόσια τη ρωσική στρατιωτική εισβολή. Και κατά την επίσκεψη του στη Μόσχα τον Μάρτιο, ο κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ προσέφερε αξιοσημείωτη υποστήριξη στον Βλαντίμιρ Πούτιν, αν μη τι άλλο στο επίπεδο του συμβολισμού.
Το Πεκίνο δημοσιοποίησε τον Φεβρουάριο κείμενο 12 σημείων για τον τερματισμό του πολέμου, που η Δύση αντιμετώπισε με σκεπτικισμό αν όχι απόρριψη, κρίνοντας πως δεν αποτελεί ειρηνευτικό σχέδιο.
Η επίσκεψη του κ. Λι στο Κίεβο καταγράφεται αμέσως μετά την περιοδεία του κ. Ζελένσκι στην Ευρώπη, κατά τη διάρκεια της οποίας έλαβε υποσχέσεις για νέες παραδόσεις όπλων, μέρος των οποίων θεωρείται απαραίτητο για την πολυσυζητημένη μεγάλη αντεπίθεση του στρατού του.
Άκουσε υποσχέσεις για διάφορα είδη οπλικών συστημάτων –αντιαεροπορικούς πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη επίθεσης, τεθωρακισμένα…–, ενώ το Κίεβο εκφράζει ικανοποίηση διότι πλέον συζητείται πολύ πιο σοβαρά το ενδεχόμενο να του δοθούν δυτικά μαχητικά αεροσκάφη, που ως τώρα οι σύμμαχοί του δίσταζαν να διαθέσουν.
Εξάλλου χθες οι ΗΠΑ επιβεβαίωσαν πως συστοιχία του συστήματος αντιαεροπορικής άμυνας Patriot υπέστη ζημιά από ρωσικό πύραυλο, αλλά παρέμεινε επιχειρησιακή.
Προχθές Τρίτη ο ρωσικός στρατός ανέφερε πως κατέστρεψε τη συστοιχία αυτή με πλήγμα «υψηλής ακριβείας» που έγινε με «υπερηχητικό πύραυλο Κιντζάλ».
Η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε στα τέλη του 2022 παράδοση συστημάτων Patriot, ικανών να καταρρίπτουν πυραύλους κρουζ, βαλλιστικούς πυραύλους μικρού βεληνεκούς και αεροσκάφη σε πολύ μεγαλύτερα ύψη από ό,τι συστήματα που είχε στείλει ήδη στο Κίεβο.
Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ συνεδριάζει απόψε, στις 22:00 ώρα Ελλάδας, για να συζητήσει σχετικά με την κατάσταση στην Ουκρανία.
Χθες εξάλλου Μόσχα και Κίεβο συμφώνησαν να παραταθεί η συμφωνία που επιτρέπει να εξάγονται ουκρανικά σιτηρά, κρίσιμη για τον παγκόσμιο εφοδιασμό με τρόφιμα, με μεσολάβηση της Άγκυρας και των Ηνωμένων Εθνών. Η ισχύς της συμφωνίας παρατάθηκε «για δυο μήνες», ανακοίνωσε ο τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Η παράτασή της είναι «καλή είδηση για τον κόσμο», ήταν η αντίδραση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.
Πηγή: newsbeast.gr
Τηλεφωνική επικοινωνία με τον υπουργό Εξωτερικών της Ουκρανίας Ντμίτρο Κουλέμπα είχε την Τρίτη (16/5) o Έλληνας ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας.
Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας οι δύο υπουργοί συζήτησαν, όπως ανέφερε σε ανάρτησή του στο Twitter ο Νίκος Δένδιας, για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων και για τις εξελίξεις σχετικά με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Πηγή: newsbeast.gr
Εκρήξεις και πυρά ακούγονται σήμερα στο Χαρτούμ, κατά την εικοστή ημέρα των σφοδρών μαχών ανάμεσα στις ένοπλες δυνάμεις και τους παραστρατιωτικούς, που διεκδικούν την εξουσία στο Σουδάν με κίνδυνο να βυθίσουν ολόκληρη την περιοχή σε κρίση.
Παρά την ανακοίνωση μιας «κατ’ αρχήν συμφωνίας» για την παράταση μέχρι τις 11 Μαΐου μιας εκεχειρίας που ουδέποτε έγινε σεβαστή, «συγκρούσεις και εκρήξεις» συγκλονίζουν τα βόρεια προάστια του Χαρτούμ, ανέφεραν τα χαράματα κάτοικοι στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Οι πέντε εκατομμύρια κάτοικοι της πρωτεύουσας ζούν πλέον στο ρυθμό των βομβαρδισμών, προσπαθώντας να αποφύγουν αδέσποτες σφαίρες κλεισμένοι μέσα σε σπίτια χωρίς νερό ούτε ηλεκτρικό, με όλο και λιγότερα χρήματα και τρόφιμα και όλα αυτά μέσα σε αποπνικτική ζέστη.
Σφοδροί βομβαρδισμοί ακούγονται επίσης από τις γειτονικές πόλεις Ομντουρμάν και Μπάχρι, μεταδίδει το Reuters και αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Στο μεταξύ, τα Ηνωμένα Έθνη άσκησαν χθες, Τετάρτη, πίεση στις εμπόλεμες παρατάξεις να εγγυηθούν την ασφαλή διέλευση ανθρωπιστικής βοήθειας, αφού έξι φορτηγά λεηλατήθηκαν και αεροπορικά πλήγματα στην πρωτεύουσα υπονόμευσαν την υποτιθέμενη εκεχειρία.

Ο συντονιστής της έκτακτης αρωγής του ΟΗΕ Μάρτιν Γκρίφιθς δήλωσε πως ελπίζει να συναντηθεί μέσα στις επόμενες δύο με τρεις ημέρες με τα εμπόλεμα μέρη στο Σουδάν για να εξασφαλίσει απ’ αυτά εγγυήσεις για τις οχηματοπομπές που μεταφέρουν ανθρωπιστική βοήθεια.
Από τις 15 Απριλίου, ο πόλεμος ανάμεσα στις ένοπλες δυνάμεις του στρατηγού Αμπντέλ Φάταχ αλ-Μπουρχάν και στους παραστρατιωτικούς των Δυνάμεων Ταχείας Υποστήριξης (ΔΤΥ) του στρατηγού Μοχάμεντ Χαμντάν Νταγκλό έχουν στοιχίσει τη ζωή σε 550 ανθρώπους ενώ οι τραυματίες ανέρχονται σε 5.000, σύμφωνα με έναν απολογισμό που πιστεύεται πως υπολείπεται κατά πολύ της πραγματικότητας. Τα νοσοκομεία δεν μπορουν να ανταποκριθούν: λιγότερα από ένα στα πέντε εξακολουθούν να λειτουργούν στο Χαρτούμ και σχεδόν κανένα στο Νταρφούρ (δυτικά).
Οι μάχες έχουν προκαλέσει τον εκτοπισμό περισσότερων από 335.000 ανθρώπων και έχουν ωθήσει 115.000 άλλους στην εξορία, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, ο οποίος αναμένει πως οι πρόσφυγες θα οκταπλασιασθούν.
Πηγή: newsbeast.gr