Τέσσερις συλλήψεις στη Θεσσαλονίκη για υποβάθμιση περιβάλλοντος

Τέσσερα άτομα συνελήφθησαν με την κατηγορία της υποβάθμισης περιβάλλοντος για ανεξέλεγκτη απόρριψη αποβλήτων εκσκαφών σε χωράφι που βρίσκεται στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Καβάλας. Πρόκειται για τον νόμιμο εκπρόσωπο και διαχειριστή κατασκευαστικής εταιρείας και τρεις οδηγούς φορτηγών.

Από την αστυνομική έρευνα προέκυψε η απόρριψη φορτίων (απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων) που προέρχονταν από εργασίες σε εργοτάξιο ανέγερσης εργοστασίου.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Αστυνομίας, «οι συγκεκριμένες ενέργειες είχαν ως αποτέλεσμα από τη συγκέντρωση μεγάλων όγκων αποβλήτων εκσκαφών να προκαλείται υποβάθμιση του περιβάλλοντος με αλλοίωση της γενικής φυσικής γεωμορφολογίας του, της φυσικής κλίσης απορροής των ομβρίων υδάτων και των σταθμών αφετηρίας μέτρησης των υψομέτρων, καθιστώντας αυτό ακατάλληλο για τις επιθυμητές του χρήσεις και την πρόκληση αρνητικών επιπτώσεων στην οικολογική ισορροπία».

 Σε βάρος των συλληφθέντων σχηματίστηκε δικογραφία, με την οποία οδηγούνται στον εισαγγελέα.




Ένα ιδιαίτερο υποβρύχιο σε σχήμα “τορπίλης” εξερευνά το Θρακικό Πέλαγος

Με ανάρτησή του ο καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ Γιώργος Συλαίος μας γνωρίζει τα εξής:

«Τα τελευταία χρόνια δουλεύουμε στο Θρακικό με ένα υποβρύχιο αυτοκινούμενο ρομποτικό όχημα σε σχήμα τορπίλης (glider, SEA EXPLORER της ALSEAMAR), το οποίο προγραμματίζουμε για την πορεία που θέλουμε να ακολουθήσει στην θάλασσα και αυτό κινείται πάνω σε αυτή την πορεία για περίπου ένα μήνα, όσο δηλ. διαρκεί η μπαταρία του.

Κατά την κίνησή της, η ρομποτική αυτή τορπίλη εκτελεί συνεχείς βουτιές κινούμενη από την επιφάνεια της θάλασσας έως τον πυθμένα και φτάνει μέχρι τα 1000 μ. βάθος.

Η μύτη της ρομποτικής τορπίλης είναι εφοδιασμένη με αισθητήρες καταγραφής των συνθηκών της θάλασσας, όπως η θερμοκρασία νερού, αγωγιμότητα, αλατότητα, pH, διαλυμένο οξυγόνο, χλωροφύλλη, CDOM.

Δείτε το ρεπορτάζ του ENA Channel :




Επτά τρόποι άμυνας σε ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον

Υψηλό είναι το ποσοστό των ανθρώπων που εργάζονται σε τοξικό εργασιακό περιβάλλον.

Υπολογίζεται ότι ένας στους πέντε ζει το ένα τρίτο της ημέρας του σε χώρους που τον αποθαρρύνουν και του προκαλούν ψυχικά τραύματα. Απορροφούν όλη την ενέργεια και τον ενθουσιασμό για δημιουργία και προσφορά και γεμίζουν τον εργαζόμενο με φόβο και στρες.

Το χρόνιο άγχος είναι αποδεδειγμένο ότι οδηγεί στην εμφάνιση σοβαρών νόσων, όπως καρδιακές παθήσεις και καρκίνο, αλλά και σε ψυχικές διαταραχές.

Η τοξικότητα μπορεί να προκαλείται από μια ποικιλία λόγων. Από τους πιο συχνούς είναι οι αντιπαλότητες μεταξύ των εργαζομένων ή και των προϊσταμένων τους, ο εκφοβισμός, η έλλειψη σεβασμού και η απουσία αισθήματος ασφάλειας, ο παράλογος φόρτος εργασίας, η λεκτική κακοποίηση, η σεξουαλική παρενόχληση. Αυτές οι συνθήκες εργασίας αφενός έχουν αντίκτυπο στο ανθρώπινο δυναμικό, αφετέρου βλάπτουν την παραγωγικότητα, αφού οι εργαζόμενοι είτε απουσιάζουν συχνά γιατί προσπαθούν να ξεφύγουν από το εχθρικό περιβάλλον, είτε απορροφάται η ενέργειά τους από την προσπάθειά τους να προστατεύσουν την ψυχολογία τους.

Επομένως, θα πρέπει να αναζητούνται διέξοδοι, τόσο από τους εργαζόμενους όσο και από τους εργοδότες, αφού ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον δεν ωφελεί κανέναν.

«Ένα εργασιακό περιβάλλον καθίσταται τοξικό όταν αποτυγχάνει η διοίκηση να προωθήσει την ποικιλομορφία, την ισότητα και την ενσωμάτωση, ώστε οι εργαζόμενοι να αντιλαμβάνονται ότι τους σέβονται, ότι αναγνωρίζεται η αξία και η καταλυτικής σημασίας συμβολή τους. Η εργασία σε τοξικά περιβάλλοντα αποτελεί τον ισχυρότερο λόγο παραίτησης, ο οποίος θεωρείται σημαντικότερος ακόμα και απ’ ότι το ύψος της αμοιβής που λαμβάνεται για τις υπηρεσίες που προσφέρονται, από την εργασιακή ανασφάλεια ή την έλλειψη αναγνώρισης της απόδοσης», επισημαίνει η Κοινωνική Λειτουργός – Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt κ. Τζένη Κούκουρα.

Βέβαια, ο επιπολασμός των τοξικών χώρων εργασίας διαφέρει αναλόγως του είδους της εργασίας. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία [American Psychological Association (APA)] για να ερευνήσει τις ανάγκες και τις προσδοκίες των εργαζομένων αναφορικά με την ψυχική τους υγεία διαπίστωσε ότι τα άτομα που απασχολούνται στην εξυπηρέτηση πελατών/ασθενών είχαν περισσότερες πιθανότητες από τους εργαζόμενους σε γραφεία να χαρακτηρίσουν τον χώρο εργασίας τους ως τοξικό. Οι γυναίκες, τα άτομα με αναπηρίες, οι εργαζόμενοι σε μη κερδοσκοπικούς και κυβερνητικούς οργανισμούς είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν ότι ζουν σε τοξικό εργασιακό περιβάλλον. Αντιθέτως, όσοι κατείχαν ανώτερα αξιώματα και θέσεις εργασίες δεν ένιωθαν ότι το εργασιακό τους περιβάλλον είναι τοξικό.

Οι επιπτώσεις της εργασίας σε ένα τέτοιο χώρο μπορεί να είναι μακροχρόνιες και επιζήμιες. Το μόνιμο άγχος που βιώνουν προκαλεί μια σειρά βιολογικών αντιδράσεων που μπορεί να επηρεάσει τη σωματική και ψυχική υγεία. Για παράδειγμα, η αυξημένη παραγωγή της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης, μαζί με την νορεπινεφρίνη (η οποία δρα όπως η αδρεναλίνη) μπορεί να γίνει αιτία καρδιαγγειακών προβλημάτων. Άλλες επιπτώσεις του χρόνιου στρες περιλαμβάνουν την αϋπνία, τα προβλήματα μνήμης, την εξάντληση, τους σωματικούς πόνους και την αίσθηση τρόμου.

Επτά τρόποι άμυνας σε ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον

Η συνειδητοποίηση της κακομεταχείρισης στην εργασία θα πρέπει να γίνει το εφαλτήριο για την αναζήτηση τρόπων άμυνας.

Και για να γίνει αυτό θα πρέπει:
• να γίνει γνωστό το πρόβλημα στα ανώτερα κλιμάκια της διοίκησης, με παράθεση στοιχείων της κακοποιητικής συμπεριφοράς, διάκρισης, παρενόχλησης κ.λπ.
• να οριοθετηθούν όσα ορίζει ο εργαζόμενος, δηλαδή τον εαυτό του, τον χρόνο του και τις επαγγελματικές κατακτήσεις του
• να υπάρχει αποσύνδεση από την εργασία με τη λήξη του ωραρίου (εκτός εκτάκτων αναγκών)
• να δημιουργείται χρόνος χαλάρωσης και αποστασιοποίησης στο σπίτι, με την αποφυγή συζητήσεων και αναλύσεων στο οικογενειακό περιβάλλον για τις συνθήκες εργασίας
• η προσοχή να εστιάζεται σε όσα πραγματικά αξίζουν στη ζωή
• να υιοθετούνται πρακτικές ενσυνειδητότητας και χαλάρωσης, και
• να εξετάζεται η πιθανότητα αλλαγής εργασιακού περιβάλλοντος, όταν όλες οι προσπάθειες και πρακτικές δεν στέφονται με επιτυχία.

«Η πιο αποτελεσματική πρακτική για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων ενός τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος είναι η συμμετοχή σε συμβουλευτικές συνεδρίες. Και αυτό ισχύει τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους εργοδότες.

Για τους πρώτους μπορεί να βοηθήσει ώστε να εντοπιστούν οι κατάλληλοι τρόποι αντιμετώπισης του στρες, του φόβου, της ανασφάλειας, του θυμού και εν γένει κάθε ενοχλητικού ή απειλητικού συναισθήματος που μπορεί να πηγάζει από τις συμπεριφορές που βιώνονται σε ένα τοξικό περιβάλλον, καθώς και αποφυγής της επιδείνωσής τους.

Η συζήτηση με έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας δεν αποτελεί το ύστατο βήμα, αλλά το αρχικό, προτού ο εργαζόμενος νιώσει αδυναμία διαχείρισης της κατάστασης και των συναισθημάτων του. Και αυτό γιατί μπορεί αφενός να μεταδώσει τις γνώσεις του σχετικά με τους τρόπους επικοινωνίας με τους συναδέλφους και προϊσταμένους, ώστε να επέλθει εργασιακή ειρήνη και να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που ο εργαζόμενος θα μπορεί να αφοσιωθεί και να προσφέρει. Και αφετέρου να διδάξει τεχνικές διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων που ταλαιπωρούν τον εργαζόμενο.

Στους υπεύθυνους των τμημάτων ανθρωπίνων πόρων, των εργοδοτών, και εν γένει όσων είναι επιφορτισμένοι με θέματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού η συμβουλευτική μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος σεβασμού και ασφάλειας για τους εργαζομένους. Μπορεί να επικοινωνήσει τρόπους υιοθέτησης πρακτικών ισότητας, αποφυγής εκφοβισμού και παρενόχλησης, έχοντας πάντα ως γνώμονα την προστασία των ανθρώπων που απασχολούνται, αφού η ικανοποίηση και η άριστη ψυχολογία τους είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καλή πορεία της επιχείρησης.

Για όσους δε, ο φόρτος εργασίας αποτελεί εμπόδιο για την προσθήκη άλλης μιας υποχρέωσης στο πρόγραμμά τους, υπάρχει η επιλογή των διαδικτυακών συνεδριών, οι οποίες προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία, χωρίς να υπολείπονται σε αποτελεσματικότητα. Μελέτη έχει δείξει ότι σχεδόν δύο στους τρείς την προτιμούν.

Μέσω αυτών οι εργαζόμενοι μπορούν να βρουν διέξοδο από τα προβλήματα που προκύπτουν σε ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον και οι προϊστάμενοι/εργοδότες να μάθουν πώς να εντοπίζουν, να βοηθούν και να υποστηρίζουν τους εργαζόμενους που κινδυνεύουν από επιδείνωση της υγείας τους, ψυχικής και σωματικής», καταλήγει η κ. Κούκουρα.




Σχεδόν 80oC στο Σιδηρόκαστρο Σερρών «έδειξε» η Γεωθερμική Γεώτρηση της ΕΑΓΜΕ

Σημαντικός ο ρόλος της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.) στην εθνική πρωτοβουλία έρευνας και αξιοποίησης του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας.

Προς αυτή την κατεύθυνση επιστημονικό και τεχνικό κλιμάκιο της ΕΑΓΜΕ, αποτελούμενο από τους Δρ. Απόστολο Αρβανίτη – Προϊστάμενο Τμήματος Γεωθερμίας και Ιαματικών Φυσικών Πόρων (ΓΕΩΘΕ), Βασίλειο Ζόραπα – Προϊστάμενο Τμήματος Υδρογεωλογίας και Υδρολογίας (ΥΔΡΟΓΕ), Παναγιώτη Βακαλόπουλο – Γεωλόγο Τμήματος ΓΕΩΘΕ και Βασίλειο Μαραμαθά – Εργοδηγό Τμήματος ΥΔΡΟΓΕ, πραγματοποίησε δοκιμαστική άντληση στη γεωθερμική ερευνητική γεώτρηση μεγάλης διαμέτρου Sd17PN στο ΒΑ/κό τμήμα του Γεωθερμικού Πεδίου Σιδηροκάστρου της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών. 

Η γεωθερμική γεώτρηση κατασκευάσθηκε με ίδια μέσα από την ΕΑΓΜΕ, έφτασε στα 153,80m και εντόπισε γεωθερμικό ταμιευτήρα σε βάθος μεγαλύτερο των 98m, με ρευστά θερμοκρασίας 78oC και όχι ιδιαίτερα επιβαρυμένα σε άλατα. 

Η μικρή δε πτώση στάθμης και η σταθεροποίησή της σε σύντομο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με την ταχύτατη επαναφοράς στάθμης, αποδεικνύουν το σημαντικό δυναμικό του γεωθερμικού ταμιευτήρα στη θέση της συγκεκριμένης γεώτρησης, με παροχές που ξεπερνούν τα 120 m3/h.

Η υψηλή θερμοκρασία του γεωθερμικού ρευστού (78oC), που αποτελεί τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα καταγεγραμμένη θερμοκρασία νερού σε γεωθερμικά πεδία χαμηλής ενθαλπίας του Νομού Σερρών, σε συνδυασμό με το πολύ μεγάλο δυναμικό του γεωθερμικού ταμιευτήρα και τα γεωλογικά χαρακτηριστικά, ενισχύουν την άποψη της τροφοδοσίας του πεδίου Σιδηροκάστρου από τη συγκεκριμένη  περιοχή. Απομένει να αποσαφηνισθεί ο τρόπος τροφοδοσίας του πεδίου, που εκτείνεται ΔΝΔ/κά της συγκεκριμένης γεώτρησης, γεγονός που θα συντελέσει στην ορθολογική και βιώσιμη διαχείρισή του. 

Τα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα της πραγματοποιθείσας δοκιμαστικής άντλησης ενίσχυσαν το ενδιαφέρον αξιοποίησης του γεωθερμικού δυναμικού γενικότερα στο Νομό Σερρών και αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης και περαιτέρω αξιοποίησης στις συναντήσεις που πραγματοποίησε το κλιμάκιο της ΕΑΓΜΕ με φορείς και υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Οι εργασίες ανόρυξης και δοκιμαστικής άντλησης της γεωθερμικής ερευνητικής γεώτρησης μεγάλης διαμέτρου πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Υποέργου «ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΓΕΩΘΕΡΜΙΑΣ – GEOTHERM» της Πράξης: «Μελέτες και έρευνες στήριξης του ενεργειακού τομέα της βιομηχανίας και της επιχειρηματικότητας – ΟΠΥΓΕΚ», που εκτελείται από το Τμήμα ΓΕΩΘΕ της ΕΑΓΜΕ και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» – ΕΠΑνΕΚ.




Μετεωρολόγοι: 10 φορές πιο πιθανές οι πλημμύρες στην Ελλάδα – «Μια φορά στα 100 χρόνια αυτό που έγινε στην Θεσσαλία»

Πολύ μεγαλύτερες είναι πλέον οι πιθανότητες για ακραία φαινόμενα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν πλημμύρες, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε Βουλγαρία, Τουρκία και Λιβύη

Στη σχετική μελέτη Ελλήνων, Αμερικανών, Ολλανδών, Γερμανών και Βρετανών ερευνητών, μελών της World Weather Attribution (WWA), αναφέρεται ότι οι κλιματολόγοι εκτιμούν, πως η υπερθέρμανση έχει κάνει «έως και 10 φορές πιο πιθανό στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Τουρκία και έως και 50 φορές πιο πιθανό στη Λιβύη», την επανάληψη τέτοιων φονικών πλημμυρών, όπως αυτές της κακοκαιρίας Daniel.

Η Φρεντερίκε Ότο, κλιματολόγος στο Grantham Institute από το Imperial College του Λονδίνου και συν-συγγραφέας της μελέτης, αναφέρεται στην περίπτωση της Λιβύης, σημειώνοντας, ότι «η ακριβής έκταση της βροχόπτωσης σε αυτήν την περιοχή είναι αβέβαιη», λόγω της μη ύπαρξης δεδομένων από μετεωρολογικούς σταθμούς, ωστόσο «σε όλες τις περιπτώσεις, τα μοντέλα υποδεικνύουν συστηματικά μια αύξηση στην ένταση και την πιθανότητα αυτών των φαινομένων».

Μια φορά στα 100 χρόνια αυτό που έγινε στην Θεσσαλία

Για την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, η μελέτη της ομάδας WWA εκτιμά έως και 40% περισσότερες βροχοπτώσεις, λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη, με τους ερευνητές να εκτιμούν ωστόσο ότι στην κεντρική Ελλάδα, όπου οι βροχοπτώσεις ήταν πιο ακραίες, το συμβάν είναι «λιγότερο πιθανό» να επαναληφθεί και θα πρέπει να συμβαίνει μόνο «μία φορά κάθε 80 έως 100 χρόνια».

«Η αποψίλωση των δασών και τα σχετικά υψηλά ποσοστά αστικοποίησης έχουν αλλάξει το τοπίο με την πάροδο του χρόνου, αυξάνοντας τον αριθμό των ανθρώπων και των ακινήτων που εκτίθενται σε πλημμύρες και μειώνοντας την αποστράγγιση των όμβριων υδάτων», επισημαίνει η εφημερίδα.

newsit.gr




Λαϊκή Συσπείρωση: Εκδήλωση για την Πολιτική προστασία και το Περιβάλλον

Η Λαϊκή Συσπείρωση Σερρών θέτοντας ως προτεραιότητα την ασφάλεια της λαϊκής περιουσίας και την προστασία του περιβάλλοντος, σας καλεί στην εκδήλωση – σύσκεψη με θεμα την ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΟ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023 στις 19:00 στο Καφέ Αμάν (Πεζόδρομος Χατζηιακώβου) με ομιλητές την Φιλιώ Σαραντίδυυ, υποψήφια Περιφερειακή Σύμβουλο και τον Αθανάσιο Μπόικο, υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο.

Θα ακολουθήση συζήτηση.




Κλιμματική Αλλαγή: Σχεδόν το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού επηρεάστηκε από την υπερθέρμανση του πλανήτη το καλοκαίρι

Σχεδόν το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού επηρεάστηκε από υψηλές θερμοκρασίες το διάστημα Ιουνίου- Αυγούστου, λόγω της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε αργά χθες, Πέμπτη

Το καλοκαίρι του 2023 για το βόρειο ημισφαίριο ήταν το θερμότερο που έχει καταγραφεί από τότε που διατηρούνται αρχεία, με παρατεταμένους καύσωνες στη Βόρεια Αμερική και τη νότια Ευρώπη, οι οποίοι προκάλεσαν καταστροφικές πυρκαγιές και αύξησαν τα επίπεδα θνησιμότητας.

Ο Ιούλιος ήταν ο θερμότερος μήνας που έχει καταγραφεί ποτέ, ενώ οι μέσες θερμοκρασίες τον Αύγουστο ήταν κατά 1,5 βαθμό Κελσίου υψηλότερες από την προβιομηχανική εποχή.

Έρευνα του Climate Central, μιας ερευνητικής ομάδας με έδρα τις ΗΠΑ, εξέτασε τις θερμοκρασίες σε 180 χώρες και 22 περιφέρειες και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το 98% του παγκόσμιου πληθυσμού εκτέθηκε σε θερμοκρασίες υψηλότερες από το κανονικό. Εξάλλου εκτίμησε ότι το γεγονός αυτό κατέστη δύο φορές πιο πιθανό λόγω της μόλυνσης από το διοξείδιο του άνθρακα.

«Σχεδόν κανένας στη Γη δεν γλίτωσε από τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης τους προηγούμενους τρεις μήνες», δήλωσε ο Άντριου Πέρσινγκ, αντιπρόεδρος αρμόδιος για την επιστήμη στο Climate Central.

«Σε κάθε χώρα που μπορέσαμε να αναλύσουμε, περιλαμβανομένου του νότιου ημισφαιρίου όπου αυτή θα έπρεπε να είναι η πιο κρύα περίοδος του έτους, είδαμε θερμοκρασίες που θα ήταν δύσκολο – και σε κάποιες περιπτώσεις σχεδόν αδύνατ0– (να καταγραφούν) χωρίς την ανθρωπογενή κλιματική αλλαγή», πρόσθεσε.

Το Climate Central εκτιμά αν τα κύματα καύσωνα έγιναν πιο πιθανά λόγω της κλιματικής αλλαγής συγκρίνοντας τις θερμοκρασίες που καταγράφηκαν με αυτές που παρήγαγαν μοντέλα τα οποία αφαιρούν την επιρροή των αεριών του θερμοκηπίου.

Σύμφωνα με την έκθεση, το καλοκαίρι που πέρασε έως και 6,2 δισεκ. άνθρωποι στη Γη έζησαν τουλάχιστον μία ημέρα κατά την οποία καταγράφηκαν αυξημένες θερμοκρασίες, φαινόμενο το οποίο έγινε πέντε φορές πιο πιθανό λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Στη Βόρεια Αμερική και τη νότια Ευρώπη δεν θα ήταν δυνατό να καταγραφούν αυτοί οι καύσωνες χωρίς την κλιματική αλλαγή, δήλωσε η Φριντερίκε Ότο κλιματολόγος στο Grantham Institute for Climate Change and Environment.

«Εξετάσαμε μεμονωμένους καύσωνες», είπε. «Δεν έγιναν πέντε φορές πιο πιθανοί, έγιναν απεριόριστα πιο πιθανοί, διότι δεν θα είχαν συμβεί χωρίς την κλιματική αλλαγή», τόνισε.

newsbeast.gr

 




Αντώνης Γραβάνης: «Δυνατά» με προτεραιότητα το Περιβάλλον

Επειδή το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ είναι πρωταρχική και άμεση προτεραιότητα της παράταξης μας «ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΔΥΝΑΤΑ», σχεδιάσαμε ένα ολοκληρωμένο  Στρατηγικό Σχέδιο Πολιτικών και Δράσεων 7 Σημείων με κύριο Στόχο μας να μετατρέψουμε το Δήμο Κομοτηνής,  σε «Πράσινο Δήμο» υιοθετώντας τις αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, με δράσεις και έργα συγκεκριμένα, και υλοποιήσιμα.

Προτεραιότητά μας η καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους τους δημότες, και η μείωση των εξόδων του δήμου σε ενέργεια και απορρίμματα.

Τα 7 σημεία  του Στρατηγικού Σχεδίου Πολιτικών και Δράσεων για τον Άξονα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ της παράταξης ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΔΥΝΑΤΑ αφορούν σε:

  1. Αναζωογόνηση των δημόσιων και κοινόχρηστων χώρων, ανάπτυξη χώρων πρασίνου και μια νέα πνοή στις γειτονίες
  2. Ενεργειακή Αναβάθμιση των Δημόσιων Κτιρίων
  3. Πράσινες Μεταφορές
  4. Δημιουργία νέου συστήματος άρδευσης και εξοικονόμηση ύδατος για τον αγροτικό τομέα στους οικισμούς του Δήμου
  5. Αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας
  6. Εναλλακτική διαχείριση απορριμμάτων
  7. Ενίσχυση Περιβαλλοντικής συνείδησης των Δημοτών. 

Για να πάμε τον Δήμο Κομοτηνής δυνατά στην νέα εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης, του βιοκλιματικού σχεδιασμού και όχι της προχειρότητας, της βιώσιμης γειτονιάς με παρεμβάσεις ουσίας και όχι της εγκατάλειψης.

Αναλυτικά:

 Αναζωογόνηση των δημόσιων και κοινόχρηστων χώρων, ανάπτυξη χώρων πρασίνου και μια νέα πνοή στις γειτονιές 

Δημιουργία του μεγαλύτερου Πρωτοποριακού και καινοτόμου περιβαλλοντικού έργου – Βιοκλιματικό Πάρκο Κομοτηνής στην περιοχή Καρυδόρεμα, με αίτημα παραχώρησης από την ΕΤΑΔ και το Υπ. Οικονομικών.   Χρηματοδότηση Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Δημιουργία Δικτύου Πάρκων Τσέπης, που θα αναβαθμίσουν τον αστικό ιστό και θα δημιουργήσουν πνεύμονες πρασίνου σε εγκαταλελειμμένα σημεία της πόλης τα οποία παράλληλα θα δώσουν ζωή στις γειτονιές της πόλης.

  • Μετατροπή οδών γύρω από την κεντρική πλατεία σε ήπιας κυκλοφορίας
  • Δημιουργία σκιασμένων επιφανειών σε πλατείες από φυσικά ή τεχνητά υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, όπου είναι αδύνατη η τοποθέτηση δέντρων (Δημοτικό παρκινγκ)
  • Αναβάθμιση Πάρκου Αγ. Παρασκευής
  • Δημιουργία σημείων υγρού στοιχείου με νέας μορφής σιντριβάνια
  • Τοποθέτηση καλλωπιστικών φυτών, χαμηλής βλάστησης σε κεντρικές οδούς της πόλης (Ν. Ζωίδη, Ορφέως κλπ)
  • Δενδροφύτευση, περιμετρικά του χώρου υγειονομικής ταφής των απορριμμάτων για την περιβαλλοντική και αισθητική προστασία των οικισμών που βρίσκονται σε κοντινές αποστάσεις
  • Επαναλειτουργία και εκσυγχρονισμό του Δημοτικού Φυτωρίου

Ενεργειακή Αναβάθμιση των Δημόσιων Κτιρίων

Η αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών βελτιώνει την κατανάλωση ενέργειας, μειώνει τα δημοτικά έξοδα και εξασφαλίζει την απρόσκοπτη σύγχρονη λειτουργία των δημόσιων κτιρίων που χρησιμοποιούμε όλοι οι δημότες.

  • Παιδικών σταθμών & Σχολείων
  • Δημαρχιακού Μεγάρου & Δημοτικών Επιχειρήσεων
  • Δημοτικού Κολυμβητηρίου
  • Κλειστό Γυμναστήριο
  • Δημοτικά Μουσεία

Πράσινες Μεταφορές

  • Σταδιακή ανανέωση του στόλου των οχημάτων του Δήμου, όπως απορριμματοφόρα με ηλεκτρικά και  φιλικά προς το περιβάλλον
  • Δημιουργία σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
  • Επέκταση του ποδηλατοδρόμου για ασφαλέστερη και καλύτερη πρόσβαση στον αστικό ιστό με περαιτέρω διάδοση χρήσης των ποδηλάτων
  • Αναβάθμιση συστήματος ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων με δωρεάν πρόσβαση στους νέους
  • Δημιουργία νέων χώρων φιλικότερων και πράσινων σημείων στάθμευσης

Δημιουργία νέου συστήματος άρδευσης και εξοικονόμηση ύδατος για τον αγροτικό τομέα στους οικισμούς του Δήμου

  • Δημιουργία ταμιευτήρων για την ορθολογική χρήση των υδάτων στους οικισμού του Δήμου μας.

Αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας

  • Δημιουργία αυτόνομης ενεργειακής κοινότητας του Δήμου Κομοτηνής με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και αξιοποίηση της βιομάζας.
  • Ωρίμανση μελετών Αξιοποίησης του γεωθερμικού πεδίου της Λίμνης Μητρικού

Εναλλακτική διαχείριση απορριμμάτων

  • Ενίσχυση και εφαρμογή ανακύκλωσης στους οικισμούς του Δήμου
  • Εφαρμογή προγραμμάτων κοσμποστοποίησης πρωτίστως σε επιχειρήσεις εστίασης αλλά και νοικοκυριά
  • Εφαρμογή νέων μεθόδων ανακύκλωσης των συσκευασιών φυτοφαρμάκων
  • Ανακύκλωση Βιοαποδομήσιμων Αποβλήτων κλαδιών, υπολειμμάτων κοπής δέντρων, θάμνων, κήπων, πάρκων και δημόσιων χώρων

Ενίσχυση Περιβαλλοντικής συνείδησης των Δημοτών.

  • Όλοι οι δημότες μπορούμε και θα συμμετέχουμε δυναμικά με δράσεις και πρωτοβουλίες που θα περιλαμβάνουν
  • Εκστρατείες ενημέρωσης
  • Εφαρμογή μέτρων παρακίνησης, όπως μείωση ή απαλλαγή δημοτικών τελών
  • Εκπαιδευτικές παρουσιάσεις σε μαθητές
  • Δωρεάν χρήση δημοτικών ποδηλάτων για τους νέους, φοιτητές και μαθητές.

 

 




Κλιματική Αλλαγή: «Οι τρεις τελευταίοι μήνες οι θερμότεροι εδώ και 120.000 χρόνια»

Το πιο καυτό καλοκαίρι από τις απαρχές της ιστορίας της ανθρωπότητας ήταν το φετινό, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό παρατηρητήριο Copernicus, με τους επιστήμονες να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

Τους τελευταίους τρεις μήνες καταγράφηκαν οι υψηλότερες μέσες θερμοκρασίες που έχουν ποτέ καταγραφεί, ανακοίνωσε το παρατηρητήριο, που θεωρεί ότι το 2023 θα είναι πιθανότατα η θερμότερη χρονιά στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Κύματα καύσωνα, ξηρασίας, πλημμύρες και πυρκαγιές έπληξαν την Ασία, την Ευρώπη, την Βόρεια Αμερική κατά την περίοδο αυτή σε δραματικές ή πρωτοφανείς διαστάσεις, με υψηλό τίμημα σε ζωές και ζημίες για τις οικονομίες και το περιβάλλον.

«Η κλιματική κατάρρευση έχει ξεκινήσει»

Στο νότιο ημισφαίριο καταρρίφθηκαν επίσης διαδοχικά ρεκόρ ζέστης εν μέσω χειμώνα.

«Η περίοδος Ιουνίου-Ιουλίου-Αυγούστου», που αντιστοιχεί στο θέρος στο βόρειο ημισφαίριο, όπου κατοικεί και το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού, «ήταν μακράν η θερμότερη που έχει ποτέ καταγραφεί στον κόσμο, με μέση παγκόσμια θερμοκρασίας 16,77°C», ανακοίνωσε το Copernicus.

Αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 0,66°C σε σχέση με τις μέσες θερμοκρασίες της περιόδου 1991-2020, η οποία χαρακτηρίσθηκε από την άνοδο των μέσων θερμοκρασιών εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που προκαλείται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Οι θερμοκρασίες ήταν πολύ υψηλότερες -κατά δύο τρίτα- σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ του 2019.

«Η κλιματική κατάρρευση έχει ξεκινήσει» δηλώνει σε ανακοίνωσή του ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.

Ο Ιούλιος ήταν ο θερμότερος μήνας που έχει ποτέ καταγραφεί, ο Αύγουστος 2023 είναι ο δεύτερος θερμότερος, διευκρινίζει το παρατηρητήριο Copernicus.

Και στο επίπεδο των οκτώ πρώτων μηνών του έτους, η μέση θερμοκρασία του πλανήτη είναι μόνο κατά 0,01°C κάτω του 2016, της θερμότερης χρονιάς που έχει ποτέ καταγραφεί.

Αλλά το ρεκόρ αυτό δεν κρέμεται πια παρά από μία κλωστή, με δεδομένες τις προγνώσεις και την δυναμική επιστροφή στον Ειρηνικό Ωκεανό του κλιματικού φαινομένου El Niño, που αποτελεί συνώνυμο της επιπλέον υπερθέρμανσης.

Και «με δεδομένη την υπερβολική άνοδο της θερμοκρασίας της επιφάνειας των ωκεανών, είναι πιθανόν ότι το 2023 θα γίνει η θερμότερη χρονιά που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα» δήλωσε η Σαμάνθα Μπέρτζες, η υποδιευθύντρια της υπηρεσίας για την κλιματική αλλαγή του Copernicus.

Η βάση δεδομένων του Copernicus ανατρέχει μέχρι το 1940, αλλά υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης με το κλίμα των περασμένων χιλιετιών στον πλανήτη, όπως έχει καταγραφεί με βάση την εποχιακή κυκλική ανάπτυξη του κορμού των δένδρων και τα δείγματα (καρότα) πάγου (ice core) που εξάγονται από τους παγετώνες για να αποτυπωθεί η κλιματική εξέλιξη πριν από την έναρξη των μετρήσεων. Αυτή η συνθετική εικόνα παρουσιάσθηκε στην τελευταία έκθεση των ειδικών του ΟΗΕ για το Κλίμα (Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή, IPCC, Giec).

Σε αυτήν την βάση, οι τρεις τελευταίοι μήνες που ζήσαμε είναι οι θερμότεροι εδώ και 120.000 χρόνια, δηλαδή από τις απαρχές της ιστορίας της ανθρωπότητας», δηλώνει η Σαμάνθα Μπέρτζες.

Σε πρωτοφανή επίπεδα η μέση θερμοκρασία της επιφάνειας των θαλασσών

Παρά τις τρεις διαδοχικές χρονιές του φαινομένου La Niña (του αντίστροφου του El Niño), που έκρυψε μερικώς την υπερθέρμανση του πλανήτη, οι χρονιές 2015-2022 ήταν ήδη οι θερμότερες που είχαν ποτέ καταγραφεί.

Η υπερθέρμανση των θαλασσών του πλανήτη, που συνεχίζουν να απορροφούν το 90% της υπερβάλλουσας θερμότητας που προκαλεί η ανθρώπινη δραστηριότητα από την έναρξη της βιομηχανικής εποχής, παίζει σημαντικό ρόλο στο φαινόμενο.

Από τον Απρίλιο, η μέση θερμοκρασία της επιφάνειας των θαλασσών εξελίσσεται σε πρωτοφανή επίπεδα υψηλών θερμοκρασιών.

«Από τις 31 Ιουλίου μέχρι τις 31 Αυγούστου», ξεπερνούσε κάθε μέρα το προηγούμενο ρεκόρ του Μαρτίου 2016», σημειώνει το ευρωπαϊκό παρατηρητήριο, φθάνοντας το συμβολικό όριο των 21°C, σημαντικά υψηλότερο όλων των καταγραφών που έχουν γίνει ποτέ.

«Η υπερθέρμανση των ωκεανών προκαλεί την υπερθέρμανση της ατμόσφαιρας και αύξηση της υγρασίας, πράγμα που προκαλεί εντονότερες βροχοπτώσεις και αύξηση της διαθέσιμης ενέργειας για τους τροπικούς κυκλώνες», επισημαίνει η Σαμάνθα Μπέρτζες.

Η υπερθέρμανση επηρεάζει επίσης την βιοποικιλότητα: «μειώνει τις θρεπτικές ουσίες και το οξυγόνο στους ωκεανούς», πράγμα που απειλεί την ζωή της πανίδας και της χλωρίδας, λέει η επιστήμονας του Copernicus, που αναφέρεται στην λεύκανση των κοραλλιών, τον πολλαπλασιασμό των επιζήμιων αλγών ή την εν δυνάμει κατάρρευση των κύκλων αναπαραγωγής των ειδών.

«Οι θερμοκρασίες θα συνεχίσουν να αυξάνονται όσο δεν κλείνουμε την βρύση των εκπομπών» που προέρχονται από την καύση του άνθρακα, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, υπενθυμίζει η Σαμάνθα Μπέρτζες τρεις μήνες πριν από την COP28 στο Ντουμπάι.

Στόχος της διάσκεψης αυτής των Ηνωμένων Εθνών για το Κλίμα είναι να επιστρέψει η ανθρωπότητα στην τροχιά της συμφωνίας του Παρισιού: περιορισμός της αύξησης της θερμοκρασίας κάτω των +2°C και, ει δυνατόν, στον + 1,5°C σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή. Μία σφοδρή μάχη για το τέλος των ορυκτών καυσίμων αναμένεται να εκτυλιχθεί στο Ντουμπάι.

tanea.gr

 

 

 




Έρευνα μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα για τα χάρτινα καλαμάκια – Εντοπίστηκαν χημικές ουσίες που πιθανώς να βλάπτουν την υγεία και το περιβάλλον

Νέα έρευνα μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα αναφορικά με τα χάρτινα καλαμάκια και τη χρήση τους καθώς ενδέχεται να είναι επιβλαβή προς την υγεία των ανθρώπων και των ζώων, αλλά και προς το περιβάλλον

Σε αυτή την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Food Additives & Contaminants και αναπαράγει η ΕΡΤ, παρουσιάζεται μια πρώτη ανάλυση τέτοιου είδους που αφορά στην Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, Βέλγοι ερευνητές εξέτασαν 39 μάρκες καλαμακίων από πέντε υλικά: χαρτί, μπαμπού, γυαλί, ανοξείδωτο ατσάλι και πλαστικό προκειμένου να μελετήσουν την παρουσία της ομάδας συνθετικών χημικών ουσιών που είναι γνωστές ως πολυ- και υπερφθοροαλκυλικές ουσίες (PFAS).

Τα PFAS χρησιμοποιούνται για την κατασκευή καθημερινών προϊόντων, από ρούχα εξωτερικού χώρου μέχρι αντικολλητικά τηγάνια, ανθεκτικά στο νερό, τη θερμότητα και τους λεκέδες. Ωστόσο, είναι δυνητικά επιβλαβή για τους ανθρώπους, την άγρια ζωή και το περιβάλλον. Διασπώνται πολύ αργά και μπορούν να επιμείνουν για χιλιάδες χρόνια στο περιβάλλον, μια ιδιότητα που τα έχει οδηγήσει στο να είναι γνωστά ως «παντοτινά χημικά» (forever chemicals). Έχουν συσχετιστεί επίσης με μια σειρά από προβλήματα υγείας, όπως χαμηλότερη απόκριση στα εμβόλια, χαμηλότερο βάρος γέννησης, νόσο του θυρεοειδούς, αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, ηπατική βλάβη, καρκίνο των νεφρών και καρκίνο των όρχεων.

Η πλειοψηφία των brands που μελετήθηκαν (27/39, 69%) περιείχε PFAS, με 18 διαφορετικά PFAS να ανιχνεύονται συνολικάΤα χάρτινα καλαμάκια ήταν πιο πιθανό να περιέχουν PFAS, με τις χημικές ουσίες να ανιχνεύονται στα 18/20 (90%) των εμπορικών σημάτων που δοκιμάστηκαν. Τα PFAS ανιχνεύθηκαν επίσης σε 4/5 (80%) μάρκες μπαμπού, 3/4 (75%) των μάρκες πλαστικών καλαμακίων και 2/5 (40%) μάρκες γυάλινων καλαμακίων. Δεν εντοπίστηκαν σε κανέναν από τους πέντε τύπους μεταλλικών καλαμακίων που δοκιμάστηκαν.

Το πιο συχνά εντοπιζόμενο PFAS, το υπερφθοροκτανοϊκό οξύ (PFOA), έχει απαγορευτεί παγκοσμίως από το 2020. Ανιχνεύθηκαν επίσης τριφθοροξικό οξύ (TFA) και τριφθορομεθανοσουλφονικό οξύ (TFMS), PFAS «υπερμικρής αλυσίδας», τα οποία είναι εξαιρετικά υδατοδιαλυτά και έτσι μπορεί να εκπλυθούν από τα καλαμάκια σε ποτά.

«Μπορούν να προσθέσουν στο χημικό φορτίο που υπάρχει ήδη στο σώμα»

Οι συγκεντρώσεις PFAS ήταν χαμηλές και λαμβάνοντας υπόψη ότι οι περισσότεροι άνθρωποι τείνουν να χρησιμοποιούν καλαμάκια μόνο περιστασιακά, ενέχουν περιορισμένο κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία. Ωστόσο, τα PFAS μπορούν να παραμένουν στο σώμα για πολλά χρόνια και οι συγκεντρώσεις μπορεί να αυξηθούν με την πάροδο του χρόνου. «Μικρές ποσότητες PFAS, αν και δεν είναι επιβλαβείς από μόνες τους, μπορούν να προσθέσουν στο χημικό φορτίο που υπάρχει ήδη στο σώμα», λέει ο Thimo Groffen, περιβαλλοντικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας που συμμετείχε σε αυτή τη μελέτη. Δεν είναι γνωστό πάντως αν τα PFAS προστέθηκαν στα καλαμάκια από τους κατασκευαστές για στεγανοποίηση ή αν ήταν αποτέλεσμα μόλυνσης από το έδαφος ή το νερό κατά τη διάρκεια της παραγωγής.

Ένας αυξανόμενος αριθμός χωρών, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και του Βελγίου, έχουν απαγορεύσει την πώληση πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης, συμπεριλαμβανομένων των καλαμακίων, και οι εκδόσεις με βάση τα φυτά έχουν γίνει δημοφιλείς εναλλακτικές λύσεις. «Τα καλαμάκια από φυτικά υλικά, όπως το χαρτί και το μπαμπού, συχνά διαφημίζονται ως πιο βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον από αυτά που κατασκευάζονται από πλαστικό», λέει ο Groffen, «Ωστόσο, η παρουσία PFAS σε αυτά τα καλαμάκια σημαίνει ότι αυτό δεν είναι απαραίτητα αλήθεια».

newsbeast.gr

 




«Η ρύπανση των ωκεανών από πλαστικά είναι μικρότερη αλλά παραμένει εκεί για περισσότερο καιρό» σύμφωνα με νέα έρευνα

Μικρότερες από αυτές που θεωρούσαν μέχρι σήμερα οι επιστήμονες είναι οι ποσότητες του πλαστικού που απορρίπτονται στους ωκεανούς. Ωστόσο, τα πλαστικά αυτά απορρίμματα παραμένουν στην επιφάνεια των θαλασσών για περισσότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε από ομάδα ερευνητών.

Επιστήμονες από την Ολλανδία και τη Γερμανία πραγματοποίησαν μοντελοποίηση μέσω υπολογιστή με βάση πλήθος δεδομένων που προήλθαν από παρατηρήσεις τόσο στις ακτές όσο και στην επιφάνεια και τα βάθη των ωκεανών, για να καταλήξουν σε εκτιμήσεις σχετικά με το πρόβλημα της ρύπανσης από τα πλαστικά.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Nature geoscience, πολύ λιγότερα πλαστικά καταλήγουν στις θάλασσες σε σχέση με τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις, αλλά υπάρχουν περισσότερα και επί μακρότερον επιπλέοντα απορρίμματα.

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι 470-540 χιλιάδες τόνοι καταλήγουν κάθε χρόνο στους ωκεανούς – αριθμός που φαίνεται μεγάλος, αλλά είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με την εκτίμηση παλαιότερων μελετών που τα ανέβαζαν στα 4 – 12 εκατομμύρια τόνους.

Με βάση τις εκτιμήσεις της μελέτης, η συνολική ποσότητα των επιπλεόντων πλαστικών απορριμμάτων – περί τα 3,2 εκατομμύρια τόνοι – είναι πολύ σημαντικότερη από την εκτιμώμενη μέχρι σήμερα. «Η πλειονότητα της μάζας των πλαστικών συντίθεται από μεγάλα αντικείμενα (μεγαλύτερα των 2,5 εκατοστών) που επιπλέουν ευκολότερα», εξηγούν οι συγγραφείς της μελέτης.

Η καλή είδηση είναι ότι τα μεγάλα αντικείμενα στην επιφάνεια των θαλασσών περισυλλέγονται πιο εύκολα από τα μικροπλαστικά. Η κακή είδηση είναι ότι παραμένουν επί μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα στους ωκεανούς από όσο εθεωρείτο στο παρελθόν.

«Αυτό σημαίνει ότι θα χρειασθεί μεγαλύτερος χρόνος για να γίνουν ορατά τα αποτελέσματα των μέτρων για την αντιμετώπιση των πλαστικών απορριμμάτων», επισημαίνει ο Μίκαελ Κάαντορπ του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης, βασικός συγγραφέας της μελέτης.

«Ακόμη πιο δύσκολη θα είναι η επιστροφή στην προτεραία κατάσταση. Και αν δεν δραστηριοποιηθούμε τώρα, οι συνέπειες θα είναι αισθητές για πολύ περισσότερο χρόνο», προειδοποιεί.

Απέναντι στη ρύπανση από πλαστικά που είναι παρούσα σε ολόκληρο τον πλανήτη, συμφωνήθηκε επί της αρχής η εκπόνηση δεσμευτικής συνθήκης για την καταπολέμηση της μάστιγας τον Φεβρουάριο 2022 στο Ναϊρόμπι, έδρα του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον. Η αρχική αυτή υπόσχεση θα πρέπει τώρα να λάβει σάρκα και οστά μέσα από διαδοχικούς κύκλους διαπραγματεύσεων.

Κατά τη διάρκεια του δεύτερου γύρου διαπραγματεύσεων στο Παρίσι, 175 χώρες αποφάσισαν να καταρτίσουν μία «πρώτη εκδοχή» μελλοντικής συνθήκης μέχρι το επόμενο διαπραγματευτικό ραντεβού τον Νοέμβριο στην Κένυα.

newsbeast.gr

 




Κλιματική κρίση: Καίει ο αέρας, βράζουν οι ωκεανοί

Η κλιματική κρίση κινείται προς αχαρτογράφητες περιοχές, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του βόρειου ημισφαιρίου βιώνει έναν τρομερό καύσωνα, πολλές χώρες πνίγονται από τις βροχές, οι θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας φτάνουν σε νέα υψηλά και ο πάγος της Ανταρκτικής σε νέα χαμηλά επίπεδα

Μεγάλος αριθμός ρεκόρ που αφορούν το κλίμα – αν και ορισμένα ανεπίσημα – έχουν καταρριφθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Πολλοί είναι οι παράγοντες που συνδράμουν σε αυτή την εξέλιξη, συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής αλλαγής αλλά και του φαινομένου «Ελ Νίνιο», καθώς και του καλοκαιριού στο βόρειο ημισφαίριο.

«Το βόρειο ημισφαίριο έχει πολύ περισσότερη χερσαία έκταση, κάτι που σημαίνει ότι σε αυτή την περίοδο του χρόνου τείνει να είναι θερμότερο σε σύγκριση με το νότιο ημισφαίριο κατά τα δικά του καλοκαίρια» λέει ο Κιμ Ριντ από το Πανεπιστήμιο Monash.

Σημειώνεται πως ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Μετεωρολογίας (WMO) του ΟΗΕ όσο και η υπηρεσία NOAA των ΗΠΑ έχουν διαμηνύσει πως το φαινόμενο «Ελ Νίνιο» είναι σε εξέλιξη, η Υπηρεσία Μετεωρολογίας της Αυστραλίας έχει αποφύγει να κάνει κάτι τέτοιο επισήμως, ισχυριζόμενη ότι δεν υπάρχουν ακόμη τα σχετικά σημάδια στην ατμόσφαιρα.

Το σίγουρο είναι ότι καθώς αυξάνουν οι θερμοκρασίες στην ατμόσφαιρα, τα μοντέλα της ΝΟΑΑ δείχνουν ότι και οι αντίστοιχες στην επιφάνεια των θαλασσών είναι υψηλότερες από ό,τι τις τελευταίες δεκαετίες. Τα μηνιαία στοιχεία δείχνουν ότι οι αποκλίσεις στη θερμοκρασία είναι ανοδικές και με τάση αύξησης εδώ και δεκαετίες.

Οπως είναι γνωστό, οι ωκεανοί αποθηκεύουν μεγάλο μέρος της υπερβολικής θερμότητας σε παγκόσμιο επίπεδο – σχεδόν το 90% εδώ και μερικές δεκαετίες. «Επειδή εδώ και χρόνια είχαμε το «Λα Νίνια», μεγάλο μέρος της θερμότητας πήγε στους ωκεανούς.

Είναι σαν να κρύφτηκε για λίγο από εμάς που είμαστε στην επιφάνεια. Και τώρα, που το «Ελ Νίνιο» διαδέχεται τη «Λα Νίνια», μεγάλο μέρος αυτής της θερμότητας αναδύεται στην επιφάνεια» προσθέτει ο Ριντ.

Οταν η ατμόσφαιρα και η επιφάνεια της θάλασσας δέχονται μεγαλύτερα ποσά θερμότητας από τον μέσο όρο, τότε νέα αρνητικά ρεκόρ σημειώνονται στην ποσότητα του πάγου της Ανταρκτικής. Πρόκειται για μια τάση που συνεχίζεται εδώ και μερικά χρόνια.

Δορυφορικά δεδομένα από το National Snow and Ice Data Center δείχνουν ότι όχι μόνο ξεχωρίζει το 2023, αλλά ότι και το 2022 έκλεισε με τις ποσότητες του πάγου να είναι από τις χαμηλότερες που έχουν καταγραφεί. Φέτος, όμως, η απόσταση από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο για αυτή την εποχή μοιάζει να διευρύνεται.

Πάντως, ο Ριντ προειδοποιεί ότι η Γη – άρα και το κλίμα – είναι ένα περίπλοκο σύστημα, με πολλές πλευρές που μετακινούνται διαρκώς.

Το τι συμβαίνει, για παράδειγμα, στους πάγους στη θάλασσα της Ανταρκτικής έχει επίσης να κάνει με τους ανέμους, τις καταιγίδες και τα συστήματα πίεσης που αναπτύσσονται. «Ολα αυτά μπορούν να καθορίσουν τη θερμοκρασία του πλανήτη» τονίζει.

tanea.gr

 




Καστοριά | Βρέθηκε αρκούδα με δύο νεογέννητα μέσα σε αγρόκτημα

Εκτός κινδύνου τα ζώα.

Ο διοκτήτης αγροκτήματος στην κοινότητας Δισπηλιού του δήμου Καστοριάς βρήκε το μεσημέρι της Δευτέρας 20/2 μία αρκούδα με δύο νεογέννητα αρκουδάκια, περίπου 20 ημερών. Άμεσα ειδοποίησε τη Διεύθυνση Δασών Καστοριάς, η οποία με τη σειρά της ενεργοποίησε την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς προκειμένου να διαχειριστεί το περιστατικό.

Από τον θόρυβο των εργασιών καθαρισμού στο παρακείμενο χωράφι χάθηκε η οπτική επαφή με τα τρία ζώα και υπήρξε αγωνία για την τύχη των δύο νεογέννητων. Στο σημείο και ενώ υπήρχε ο κίνδυνος θανάτου των δύο νεογέννητων από πιθανή εγκατάλειψη της μητέρας τους, αλλά και για την ασφάλεια τυχαία διερχόμενων πολιτών, έφτασαν άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας και μέλη των περιβαλλοντικών οργανώσεων «ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ» και «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» προκειμένου να διαχειριστούν το περιστατικό.

Αισίως, τις νυχτερινές ώρες και έπειτα από τη χρήση κάμερας νυχτερινής όρασης, το ζώο εντοπίστηκε να βρίσκεται με τα δύο μικρά του στο ίδιο αγρόκτημα, σε σημείο όπου δεν είχαν γίνει εργασίες καθαρισμού.

Τα δύο νεογέννητα είναι καλά στην υγεία τους και κοντά στη μητέρα τους. Η Διεύθυνση Δασών Καστοριάς μαζί με την Ομάδα Άμεσης Επέμβασης παρακολουθούν από απόσταση την κατάσταση της υγείας των δύο νεογέννητων και ενημερώνουν τους πολίτες για την ύπαρξη των ζώων στην περιοχή.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Αμυράς, ευχαρίστησε ιδιαιτέρως τον ιδιοκτήτη του αγρού, Δημήτρη Τζιόλα, ο οποίος διέκοψε τις αγροτικές εργασίες προκειμένου να μην κινδυνεύσει η ασφάλεια της αρκούδας και των νεογέννητων, καθώς και τα μέλη της Ομάδας Άμεσης Επέμβασης και της Ελληνικής Αστυνομίας.

 

Πηγή: newsbeast.gr




Στο μικροσκόπιο των ειδικών δύο είδη φυτών που φυτρώνουν μόνο στο όρος Παγγαίο

Οι επιστήμονες τα βάφτισαν χαρίζοντάς τους ονόματα από τον τόπο όπου βρέθηκαν.

Δύο φυτά τα οποία φυτρώνουν μόνο στο όρος Παγγαίο, μπαίνουν στο μικροσκόπιο επιστημόνων με στόχο να αναδειχθούν αλλά και να ληφθούν μέτρα διατήρησής τους. Πρόκειται για το Centaurea pangea και το Campanula pangea, είδη που πήραν μάλιστα το όνομά τους από τον τόπο όπου βρέθηκαν.

Η μελέτη τους έχει συμπεριληφθεί στα 32 έργα για την έρευνα των ενδημικών και απειλούμενων ειδών της Ελλάδας που εγκρίθηκαν από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) στο πλαίσιο Προγραμματικής Σύμβασης με τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).

Με την καταγραφή αλλά και με την αξιολόγηση της Centaurea pangea θα ασχοληθεί ο Σπύρος Τσιφτσής, επίκουρος καθηγητής στο Διεθνές Ελληνικό Πανεπιστήμιο, προτείνοντας, με βάση τις εντοπισμένες απειλές, μέτρα διαχείρισης που θα βοηθήσουν τις τοπικές αρχές να διατηρήσουν αποτελεσματικά το είδος.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιφτσή, το Centaurea pangea είναι ένα είδος με ιδιαίτερα περιορισμένη κατανομή (στενό ενδημικό), που εμφανίζεται σε περιορισμένο αριθμό μικροθέσεων στο όρος Παγγαίο. Αναπτύσσεται σε υψόμετρα άνω των 1250μ. και περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1979, ενώ λόγω της σπανιότητάς του (μικρό μέγεθος πληθυσμού και περιορισμένη κατανομή), για αρκετά χρόνια κανείς δεν κατάφερε να το ξαναβρεί μέχρι το 2022.

Στην αξιολόγηση κατηγορίας κινδύνου της Campanula pangea, ενός νέου και τοπικού ενδημικού είδους, με βάση λεπτομερών στοιχείων εξάπλωσής του, στοχεύει με το έργο που ανέλαβε ο Γιάννη Τσιριπίδης, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ.

Η Campanula pangea περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1998 και έχει αξιολογηθεί ως ευάλωτο είδος το 2009 στο Κόκκινο Βιβλίο Σπάνιων και Απειλούμενων Φυτών στην Ελλάδα, αλλά δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο φυτών της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας της Φύσης (IUCN), με αξιολογούμενη κατηγορία απειλής.

 

Όπως αναφέρει ο κ. Τσιριπίδης, έχει βρεθεί, μέχρι σήμερα, μόνο στο όρος Παγγαίο, αλλά έχει υποτεθεί ότι μπορεί να υπάρχει και σε γειτονικά βουνά. Η μελέτη του στοχεύει στη συλλογή ακριβών και λεπτομερών δεδομένων που μπορούν να οδηγήσουν σε μια ασφαλή αξιολόγηση της κατηγορίας απειλής της Campanula pangea, σύμφωνα με τα κριτήρια της IUCN.

Στα 32 έργα που εγκρίθηκαν πρόσφατα από τον ΟΦΥΠΕΚΑ για την υλοποίηση του ερευνητικού προγράμματος «Μελέτες πεδίου ενδημικών, απειλούμενων και εθνικής σημασίας ειδών της Ελλάδας», συνολικού προϋπολογισμού 330.000 ευρώ, περιλαμβάνονται και μελέτες για τη σαύρα της Μήλου, τον ασπροπάρη, το πιο απειλούμενο είδος πτηνού της Ελλάδας, το ενδημικό μυρμήγκι-λεγεωνάριος καθώς και πολλά ακόμη ενδημικά και απειλούμενα είδη φυτών και ζώων.

Πηγή φωτογραφιών: Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων

 

Πηγή: newsbeast.gr

 




ΓΕΩΤΕΕ ΑΜ | Μήνυμα για την Παγκόσμα Ημέρα Νερού

Η 47 η Σύνοδος της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ το 1992, έχοντας υπόψη τις προτάσεις που διατυπώθηκαν στη Συνδιάσκεψη του ΟΗΕ για το «Περιβάλλον και την Ανάπτυξη», που πραγματοποιήθηκε στην Αργεντινή το 1977, αποφάσισε να ορίσει την 22 η Μαρτίου κάθε χρόνου ως Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό. Το φετινό σύνθημα της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού 2022, όπως ορίζεται από τα Ηνωμένα Έθνη, συνοψίζεται στο «Κάνοντας το αόρατο ορατό» και επικεντρώνεται στα υπόγεια ύδατα, τα οποία καθώς η κλιματική αλλαγή θα χειροτερεύει, θα μας είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε. Για αυτό το λόγο και θα πρέπει να βρούμε τρόπους για την αειφορική διαχείριση του πολύτιμου υπόγειου νερού.

 Σε παγκόσμιο επίπεδο, πάνω από το 80% των λυμάτων που παράγονται από την κοινωνία ρέει πίσω στο οικοσύστημα χωρίς να υποστούν επεξεργασία ή
επαναχρησιμοποίηση.

 1,8 δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν μια πηγή πόσιμου νερού μολυσμένου με κόπρανα, θέτοντας τον εαυτό τους σε κίνδυνο να προσβληθούν από χολέρα, δυσεντερία, τυφοειδή πυρετό και πολιομυελίτιδα. Επισφαλές νερό, κακή υγιεινή και ελλιπής επεξεργασία νερού προκαλούν γύρω από 842.000 θανάτους κάθε έτος. Οι πολεμικές συγκρούσεις στις διάφορες περιοχές του Πλανήτη και η προσφυγιά που αυτές προκαλούν επιτείνουν αυτά τα προβλήματα.

 663 εκατομμύρια άνθρωποι εξακολουθούν να στερούνται βελτιωμένες πηγές πόσιμου νερού.

 Μέχρι το 2050, κοντά στο 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε πόλεις, σε σύγκριση με σημερινό 50%. Επί του παρόντος, οι περισσότερες πόλεις στις
αναπτυσσόμενες χώρες δεν διαθέτουν επαρκείς υποδομές και πόρους για την αντιμετώπιση της διαχείρισης των λυμάτων με ένα αποτελεσματικό και βιώσιμο τρόπο.

 Οι ευκαιρίες από την αξιοποίηση των αποβλήτων ως πόρου είναι τεράστιες. Η διαχείριση των λυμάτων με ασφάλεια είναι μια προσιτή και βιώσιμη πηγή ύδατος, ενέργειας, θρεπτικών ουσιών και άλλων ανακτήσιμων υλικών.

 Το κόστος της διαχείρισης των λυμάτων αντισταθμίζονται σε μεγάλο βαθμό από τα οφέλη για την υγεία του ανθρώπου, την οικονομική ανάπτυξη και την
περιβαλλοντική βιωσιμότητα παρέχοντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και δημιουργία «πράσινων» θέσεων εργασίας.

 Λύσεις όπως η δενδροφύτευση για την ενίσχυση των δασών, η αποκατάσταση των υγροτόπων, η διάνοιξη και αποκατάσταση φυσικών ρεμάτων, καθώς και η κατασκευή πράσινων υποδομών στον αστικό ιστό, είναι βιώσιμες και οικονομικά συμφέρουσες, έτσι ώστε να αποκατασταθεί ο κύκλος του νερού, να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή και να βελτιωθούν η δημόσια υγεία και η ποιότητα ζωής με την εξυγίανση, τον καθαρισμό και την επαναχρησιμοποίηση του νερού.

 Η Ανατολική Μακεδονία (Δράμα, Καβάλα και Σέρρες) είναι από τις πιο προικισμένες από την φύση περιοχές όσον αφορά τους διαθέσιμους υδατικούς πόρους με μεγάλα ποτάμια και έργα αξιοποίησης τους (φράγματα στον Νέστο, Λίμνη Κερκίνη, Τενάγη Φιλίππων κ.α.) καθώς και υπόγεια υδροφόρα στρώματα, ορισμένα από τα οποία είναι και Γεωθερμικά.

Οι επιστήμονες του Γεωτεχνικού χώρου συμβάλουν με τη γνώση και την καθημερινή εργασία τους στη διαφύλαξη ενός τόσο πολύτιμου πόρου που είναι το νερό, αφού η αγροτική παραγωγή, την οποία μεταξύ άλλων υποστηρίζουν, αποτελεί τον μεγαλύτερο καταναλωτή υδατικών πόρων στην Ελλάδα, επιφανειακών και υπογείων (70% περίπου του συνολικού όγκου) και συνεπώς η λελογισμένη χρήση αυτού στην αγροτική παραγωγή, σε συνδυασμό με τις άλλες χρήσεις του (ύδρευση, βιομηχανική χρήση), αποτέλεσε και θα αποτελεί μέριμνα των Γεωτεχνικών.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να τονίσουμε τον καταλυτικό ρόλο που παίζουν οι Γεωτεχνικοί Επιστήμονες και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο που τους εκπροσωπεί στην ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων της χώρας μας, ρόλο που άλλωστε είναι θεσμοθετημένος, τόσο επιστημονικά, όσο και νομοθετικά. Για αυτούς τους λόγους λοιπόν ας εντείνουμε τις προσπάθειες μας, στους διεθνείς οργανισμούς και τις κυβερνήσεις, ευαισθητοποιώντας παράλληλα τις τοπικές κοινωνίες για
να επιτύχουμε τους στόχους μας.