Την Παναγιά της γιορτάζει η Θάσος τον Δεκαπενταύγουστο

Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, γνωστή και ως το «Πάσχα του Καλοκαιριού», γιορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα στον οικισμό της Παναγίας στη Θάσο για περισσότερους από δύο αιώνες. Οι εορταστικές εκδηλώσεις, που προσελκύουν πλήθος πιστών, ξεκινούν το βράδυ της παραμονής με τον πανηγυρικό Εσπερινό. Οι ντόπιοι διατηρούν την παράδοση να ξενυχτούν προσευχόμενοι προς την Υπεραγία Θεοτόκο.

Την ημέρα της εορτής, τελείται η Θεία Λειτουργία υπό την προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ. Στέφανου. Στη συνέχεια, πραγματοποιείται η περιφορά της ιεράς εικόνας της Παναγίας στους δρόμους του οικισμού, συνοδευόμενη από πλήθος πιστών. Η περιφορά ολοκληρώνεται με την παράθεση του παραδοσιακού Κουλμπανίου, ένα κοινό γεύμα για όλους τους προσκυνητές.

Ο Ιερός Ναός της Παναγίας, που ολοκληρώθηκε το 1830 με τη συμβολή των κατοίκων και τη στήριξη της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, είναι σημαντικό μνημείο της πνευματικής κληρονομιάς της Θάσου. Το περίτεχνο τέμπλο του ναού, έργο εκκλησιαστικής τέχνης που ολοκληρώθηκε το 1881, καθώς και η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Παντοβλεπούσας, η οποία χρονολογείται από το 1814, αποτελούν αντικείμενα βαθιάς λατρείας.

Ο ναός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη του τοπικού πληθυσμού κατά την τουρκοαιγυπτιακή κατοχή της Θάσου, συμβάλλοντας στη διατήρηση της ελληνικής πολιτιστικής και εθνικής ταυτότητας. Στο Εκκλησιαστικό Κειμηλιαρχείο του ναού εκτίθενται παλαιές ιερές εικόνες, προσφέροντας στους επισκέπτες μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν την πλούσια ιστορική και πνευματική κληρονομιά της περιοχής.




Καβάλα : Τζαζ στην Παναγία την Κυριακή 28 Ιουλίου 2024

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 28 Ιουλίου, στις 21:00, στην οδό Πουλίδου 24, στην Παναγία.

Το συγκρότημα αποτελείται από τους εξής μουσικούς:

Γιάννης Παπατριανταφύλλου στο κοντραμπάσο

James Wylie στο σαξόφωνο

Δημήτρης Αγγελάκης στο βιμπράφωνο

Γεώργιος Κλουντζός-Χρυσίδης στα ντραμς

Η εκδήλωση διοργανώνεται από τον Δημήτρη Γερόπουλο, Μηχανολόγο Μηχανικό και Msc. Βιομηχανική Διοίκηση.

Ελάτε να απολαύσετε μια βραδιά γεμάτη τζαζ μουσική από ένα εξαιρετικό κουαρτέτο!




Το κάψιμο του Ιούδα στην Παναγία της Θάσου

Για μια ακόμη χρονιά πραγματοποιήθηκε το Έθιμο του Καψίματος του Ιούδα από το Σύλλογο, την Κυριακή του Πάσχα, με πλήθος κόσμου να παρευρίσκεται στο προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού της Παναγίας για να το παρακολουθήσει, μαζί με τη “λειτουργία της αγάπης”, τη μοναδική που πραγματοποιείται στο νησί της Θάσου, λόγω του εθίμου.

Όπως θέλει το έθιμο, προηγήθηκε η περιφορά του ομοιώματος του Ιούδα στο χωριό και στη συνέχεια οδηγήθηκε στην εκκλησία όπου και κάηκε με το άκουσμα του “Χριστός Ανέστη”.

Φυσικά υπήρχε και το κείμενο που συνοδεύει πάντα το έθιμο, με τον πύρινο λόγο του Ιούδα, ο οποίος καυτηρίασε τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο.




Η Θρακική Εστία τιμά την Παναγία Σηλυβριανή

Κάθε χρόνο, στις αρχές του Σεπτέμβρη (7 και 8 του μήνα) εορτή γεννήσεως της Θεοτόκου, στον Μητροπολιτικό Ιερό ναό Τιμίου Προδρόμου στην Καβάλα τιμάται η Παναγία η Σηλυβριανή

Εδώ όπου φυλάσσεται από το 1922 η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας. Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας είναι αυτή που μπροστά της προσευχόταν ο Άγιος Νεκτάριος. Η εικόνα της Παναγίας βρισκότανε στον Μητροπολιτικό ναό του Γενέθλιου της Θεοτόκου, στην Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης και την φέρανε με τον ξεριζωμό τον Νοέμβριο του 1922 οι πρόσφυγες, ανατολικοθρακιώτες από τη Σηλυβρία στην Καβάλα. Ήτανε αναγκασμένοι να αφήσουν τις πατρογονικές εστίες, περιουσίες και υπάρχοντα.

Δεν άφησαν όμως εκεί τα ιερά τους κειμήλια, όπως εικόνες και ιερά σκεύη των ναών, έτσι την έφεραν και την τοποθέτησαν στον ιερό ναό του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου στην Καβάλα.

Οι ξεριζωμένοι από τα πατρογονικά εδάφη τους, πρόσφυγες από τη Σηλυβρία της Ανατολικής Θράκης, μαζί με την θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Σηλυβριανής φέρανε επίσης και τα λείψανα της Οσίας Ξένης αλλά και την Τιμία κάρα του Αγίου Αγαθόνικου.

Η οικογένεια που την φύλαξε από την μανία των Τούρκων και την έφερε στην Ελλάδα ήταν η οικογένεια του Τηλέμαχου Κιτσικόπουλου.

Το πανηγύρι της Παναγίας Σηλυβριανής στην Ανατολική Θράκη κρατούσε ένα μήνα περίπου και ερχόταν κόσμος από όλη την Ανατολική Θράκη, στην παραλιακή πόλη της Σηλυβρίας καθώς επίσης κι από όλα τα παράλια της Μικράς Ασίας και ήταν θαυματουργή.

Δεν γνωρίζουμε την ταυτότητα του αγιογράφου όμως γνωρίζουμε ότι σε αυτή την εικόνα μπροστά προσευχόταν ο Άγιος Νεκτάριος, ο οποίος καταγότανε από την Σηλυβρία. Η Παναγία η Σηλυβριανή τιμάται στο Γενέσιον της Θεοτόκου.

Η Μητρόπολη μας Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου, ο Ιερός Ναός Τιμίου Προδρόμου,  όπως και η Θρακική Εστία Καβάλας κάθε χρόνο έχουν την γενική φροντίδα του διημέρου των λατρευτικών εκδηλώσεων. Οι Θρακιώτες και οι Καβαλιώτες  τιμούν πάντα με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο την θαυματουργική εικόνα.

Την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023 στις 7 το απόγευμα θα γίνει ο Μέγας Εσπερινός και η Λιτάνευση της Εικόνας. Την επομένη μέρα Παρασκευή στις 7 το πρωί θα τελεστεί η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία. Οι σύλλογοι που επιθυμούν να λάβουν μέρος στις λατρευτικές εκδηλώσεις μπορούν να προσέλθουν με τα λάβαρα τους και Θρακιώτικη ενδυμασία.

 

 

 




Τραπεζούντα: Ιστορική μέρα για την Παναγία Σουμελά – Το πρωί η Θεία Λειτουργία χοροστατούντος του Οικουμενικού Πατριάρχη

Σήμερα στις 10 το πρωί τελέστηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη η θεία λειτουργία στην Παναγία Σουμέλα, το ιστορικό Μοναστήρι του Εύξεινου Πόντου, σύμβολο πίστεως και μαρτυρίου για τους Χριστιανούς.

Χτες, παραμονή της γιορτής της Θεοτόκου, τον Εσπερινό τέλεσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στο καθολικό ναό της Σάντα Μαρία, καθώς δεν υπάρχει ορθόδοξος ναός στην πόλη.

Στο κήρυγμά του μετά τη λειτουργία, ο οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στην ιστορικότητα της Τραπεζούντας και μνημόνευσε τον καθολικό ιερέα της πόλης Αντρέα Σαντόρο που δολοφονήθηκε το 2006.

Τέλος ευχαρίστησε τον Πάπα Φραγκίσκο και τις τουρκικές αρχές για την παραχώρηση της άδειας για τη λειτουργίας, η οποία βέβαια εστάλη αργά, μόλις την Παρασκευή.

ertnews.gr

 




Πολεμάρχα: Η Παναγιά των πειρατών

Αλλη μια Παναγιά που έχει αυτές τις μέρες την τιμητική της. Η Πολεμάρχα βρίσκεται στην Αργολίδα και συγκεκριμένα στην Επίδαυρο και αποτελείται από δύο υπέροχες ακρογιαλιές με καταγάλανα, καθαρά νερά και ένα πευκοδάσος που φτάνει μέχρι τη θάλασσα και θυμίζει νησί των Σποράδων.

Το όνομά της το πήρε από το ομώνυμο μεσαιωνικό μοναστήρι που  εγκαταλήφθηκε λόγω των πειρατών αλλά στέκει ακόμη πάνω από μια από τις ωραιότερες ακτές της Πελοποννήσου και  προτιμούν κάθε καλοκαίρι οι εραστές του ελεύθερου κάμπινγκ.

Καλά κρυμμένη σε ένα πανέμορφο κατάφυτο όρμο, με πεύκα και ελαιόδεντρα, η Παναγιά η Πολεμάρχα, ένα μέρος θρυλικό, βρίσκεται αιώνες τώρα σε δάσος πυκνό, στη διαδρομή ανάμεσα στη Νέα και την Παλιά (Αρχαία) Επίδαυρο.

Ένα εγκαταλελειμμένο μεσαιωνικό  μοναστήρι, κτισμένο τον 15ο αιώνα από έναν ιερομόναχο της μονής Αγνούντος, που ονομαζόταν Αντώνιος.

Διαβάστε περισσότερα στο www.carnetdevoyage.gr




Η Παναγία Γλυκοφιλούσα της Λέσβου με τα 114 λαξευμένα σκαλιά σε βράχο -Ένα άκρως ευλαβικό προσκύνημα

Δεκαπενταύγουστος στην Παναγία τη Γλυκοφιλούσα στην Πέτρα, σ’ ένα από το πιο παραδοσιακά, γραφικά και ευλαβικά προσκυνήματα της Λέσβου

Η Παναγία του βράχου

Πλήθος πιστών συμμετείχαν στις θρησκευτικές εκδηλώσεις και τη λιτανεία της εικόνας της Παναγίας Γλυκοφιλούσας την παραμονή, την οποία συνόδευαν στην αγορά και σοκάκια της Πέτρας, καβαλάρηδες πάνω στ’ άλογά τους ενώ οργανοπαίκτες έπαιζαν παραδοσιακή μουσική.Οπως αναφέρει η ΕΡΤ οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν στον παραλιακό δρόμο με χορούς από το χορευτικό τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Πέτρας, ενώ ο Ιππικός Όμιλος Πέτρας βράβευσε τα καλύτερα άλογα.

Λιτανεία με άλογα

Η ιστορική εκκλησία είναι χτισμένη στην κορυφή ενός ηφαιστειακού βράχου, ύψους 40 μέτρων, που βρίσκεται στο κέντρο του οικισμού, στον οποίο και οφείλει το χωριό το όνομά του. Τα 114 σκαλιά λαξευμένα στον Ιερό βράχο ανεβαίνουν χιλιάδες πιστοί για να προσκυνήσουν την θαυματουργή εικόνα της Παναγίας.

Ο Ναός της Παναγίας της Γλυκοφιλούσας βρίσκεται σε θέση οχυρή και απόρθητη, που κατά τους χρόνους της ηγεμονίας των Γατελούζων στη Λέσβο ήταν μικρό φρούριο.

Η ιστορική εκκλησία είναι χτισμένη στην κορυφή ενός ηφαιστειακού βράχου, ύψους 40 μέτρων

Η πρώτη εκκλησία πιθανότατα χτίστηκε το 1609 ως το Καθολικό γυναικείας Μονής. Σύμφωνα με την παράδοση, ήταν γυναικείο Μοναστήρι, πράγμα που μαρτυρούν και τα κελιά που είναι κτισμένα γύρω από το ναό. Στο ναό φυλάσσεται η εικόνα της Παναγίας της Γλυκοφιλούσας.

iefimerida.gr

 




Δεκαπενταύγουστος: Η Παναγία και οι φάροι ελπίδας των πιστών στην Καβάλα

Παντού υπάρχει μια εκκλησιά της Παναγιάς. Πάνω στο βουνό ή δίπλα στη θάλασσα. Μέσα στην πόλη ή σε κάποια εξοχή. Όπου κι αν τιμάται η χάρη Της, χιλιάδες προσκυνητές τις μέρες του Δεκαπενταύγουστου θα διανύσουν χιλιόμετρα για να την προσκυνήσουν

Δε θα παραπονεθούν για κούραση μέχρι να φτάσουν στην εκκλησία. Δε θα βαρυγκωμήσουν κάτω από τον καυτό ήλιο. Δε θα χάσουν την υπομονή τους περιμένοντας στην ουρά για να ανάψουν το κερί τους. Δε θα διαμαρτυρηθούν για κάποιον που πιθανόν τους πήρε τη σειρά. Με ευλάβεια, υπομονή κυρίως όμως με πίστη και αφοσίωση στη μητέρα του Θεανθρώπου θα σκύψουν ταπεινά το κεφάλι εκπληρώνοντας ο καθένας το προσωπικό του τάμα.

Κάθε χρόνο παραμονή και ανήμερα της μεγάλης Θεομητορικής γιορτής του Δεκαπενταύγουστου πιστοί κάθε ηλικίας θα αναζητήσουν τη δική τους εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγία ή στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Θα αναζητήσουν εκείνη τη θαυματουργή εικόνα που θα οδηγήσει τα βήματά τους στην προσωπική σωτηρία.

Από το Μετόχιο στις Σέρρες, μέχρι τις παρυφές της οροσειράς του Παγγαίου και της Ροδόπης, από τα γυαλοχώρια του δήμου Παγγαίου, μέχρι το κατάφυτο νησί της Θάσου, αλλά και μέσα στην πόλη της Καβάλας, οι πιστοί θα σπεύσουν να προσκυνήσουν τη χάρη Της, αποδίδοντας τον προσήκοντα σεβασμό προς το ιερό πρόσωπο της μητέρας του Θεανθρώπου.

Από τα πιο σημαντικά ωστόσο προσκυνήματα αφιερωμένα στη Θεοτόκο είναι η Ιερά Μονή Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας στους πρόποδες του Παγγαίου, όπου κάθε χρόνο παραμονή και ανήμερα της μεγάλης γιορτής συρρέουν χιλιάδες πιστοί από για να προσκυνήσουν τη θαυματουργή εικόνα.

Ιερά Μονή Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας

Στη βόρεια πλευρά του Παγγαίου, σε υψόμετρο 743μ. βορειοδυτικά της Καβάλας, μέσα σε μια κατάφυτη τοποθεσία απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς που προκαλεί το θαυμασμό του επισκέπτη βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα μοναστικά συγκροτήματα της Ελλάδας, η Ιερά Μονή της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας.

Η Παναγία της Εικοσιφοίνισσας είναι η δεύτερη σημαντικότερη μονή της Μακεδονίας όπου κάθε χρόνο τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου συρρέουν χιλιάδες πιστοί για να ασπαστούν την αχειροποίητο θαυματουργή εικόνα της.

Δεν είναι γνωστή η ακριβής ημερομηνία ίδρυσης της ιστορικής Μονής, καθώς αυτή χάνεται στα βάθη των αιώνων. Ωστόσο, πολλές ιστορικές παραδόσεις αναφέρουν ως πρώτο κτήτορα της μόνης τον Άγιο Γερμανό που ήρθε το 518 μ.Χ. στο Παγγαίο από την Παλαιστίνη μετά από όραμα αγγέλου.

Σύμφωνα με την παράδοση ο Άγιος Γερμανός αναζήτησε στο δάσος ένα ξύλο κατάλληλο για να εικονίσει την Παναγία ως ένδειξη ευχαριστίας. Όταν το επεξεργάστηκε και το ετοίμασε το ξύλο ράγισε, ο άγιος λυπήθηκε και σκέφτηκε να το αφήσει. Τότε ένα «φοινικούν», δηλαδή κοκκινωπό φως, έλουσε το σχισμένο ξύλο και φάνηκε η Παναγία μαζί με τον Χριστό και μια φωνή ακούστηκε να λέει «Παιδί μου ήλπισε. Εγώ είμαι εδώ» και αμέσως εντυπώθηκε η Παναγία πάνω στο ξύλο. Αυτό το φως έδωσε μάλλον και το όνομα της αχειροποίητου εικόνας.

Την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας η συμβολή της Μονής υπήρξε ανεκτίμητη. Η δράση των μονάχων στην περιοχή προκάλεσε την οργή των οθωμανών, οι οποίοι το 1507 θανάτωσαν και τους 172 μοναχούς. Το 1917 οι Βούλγαροι κατακτητές άρπαξαν τα περισσότερα κειμήλια και τα μετέφεραν στη χώρα τους οπού σήμερα φυλάσσονται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο της Σόφιας.

Την περίοδο αυτής της δεύτερης βουλγαρικής κατοχής των επιθέσεων και των αρπάγων, ένα Βούλγαρος αξιωματικός επιχείρησε να συλήσει την ιερή εικόνα της Παναγίας, αλλά τινάχθηκε και εξέπνευσε, ενώ η μπότα του και το πιστόλι του αποτυπώθηκαν στις μαρμάρινες πλάκες του δαπέδου θυμίζοντας μέχρι σήμερα το θαύμα.

Κατά την τρίτη και τελευταία βουλγαρική κατοχή το 1943, οι στρατιώτες εκδίωξαν και πάλι τους μονάχους, έβαλαν φωτιά και κάηκε όλο το μοναστήρι εκτός από τον ναό. Η Μονή αφέθηκε έρημη μέχρι την επαναλειτουργία της το 1967, αυτή τη φορά ως γυναικείο μοναστήρι. Ο εντυπωσιακός τετράγωνος ναός της Μονής, το καθολικό, είναι αφιερωμένο στα Εισόδεια της Θεοτόκου και διαθέτει ξυλόγλυπτο επίχρυσο τέμπλο του 11ου αιώνα μέσα στο οποίο φυλάσσεται η θαυματουργή αχειροποίητη εικόνα της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας.

Ιερά Μονή Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας στην Ξάνθη

Βορειοανατολικά της Ξάνθης, στις παρυφές του ορεινού όγκου της Ροδόπης, με θέα προς τον κάμπο, βρίσκεται το μοναστήρι της Παναγίας της Αρχαγγελιώτισσας. Το μοναστήρι καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και ιδιαίτερα το Δεκαπενταύγουστο γίνεται τόπος πανθρακικού προσκυνήματος. Χιλιάδες προσκυνητές προσέρχονται για να προσκυνήσουν τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας.

Το σημερινό κτίσμα του μοναστηριού χρονολογείται από το 1841, ωστόσο το μοναστήρι προϋπήρχε από εκατοντάδες χρόνια νωρίτερα, καταστράφηκε όμως από δύο μεγάλους σεισμούς που έπληξαν το μοναστήρι και την πόλη της Ξάνθης το 1829. Το μόνο ενδεικτικό στοιχείο από πλευράς κτισμάτων για την προ του 1821 εποχή είναι μια κρύπτη του μοναστηριού που βρίσκεται πίσω και κάτω από το ιερό βήμα η οποία ανάγεται στα 1.000 εώς 1.100 μ.Χ.

Από παλαιούς κώδικες και εκκλησιαστικά βιβλία πληροφορούμαστε ότι το μοναστήρι υπήρχε και έφερε το ίδιο όνομα ακόμα και κατά το 1559.

Κατά μια εκδοχή το μοναστήρι πήρε το όνομά του από τη μικρή θαυματουργή εικόνα του 16ου αιώνα πού παριστάνει τη Θεοτόκο να παραστέκεται από τους αρχαγγέλους Γαβριήλ και Μιχαήλ και η οποία έχει την επιγραφή: Αρχαγγελιώτισσα. Ανεξάρτητα πάντως από την ονομασία του μοναστηριού, όπως φαίνεσαι από το πέρασμα των αιώνων, αυτό υπήρξε φάρος πνευματικής ακτινοβολίας και παρηγοριάς για όλους τους κατοίκους της περιοχής και φυτώριο από το οποίο αναδείχθηκαν και φωτισμένοι αρχιερείς κατά τα δύσκολα εκείνα χρόνια.

Ο ιστορικός ναός της Παναγίας στη Θάσο

Ο ιστορικός και μεγαλοπρεπής ιερός ναός της Παναγίας της Θάσου αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια το πνευματικό καταφύγιο πολλών πιστών του νησιού του βορειοανατολικού Αιγαίου. Ταυτόχρονα, αποτελεί τόπο και σημείο προσκυνητών και επισκεπτών που προστρέχουν καθημερινά και ειδικότερα την ημέρα της Κοιμήσεως της Μεγαλόχαρης.

Για το πότε ακριβώς χτίστηκε ο πρώτος ναός δεν υπάρχουν ακριβείς μαρτυρίες. Ο σημερινός ναός ολοκληρώθηκε το 1831 από Καστοριανούς με χρήματα των κατοίκων και της ιεράς μεγίστης μονής Βατοπαιδίου. Το τέμπλο της ολοκληρώθηκε το 1881. Η εκκλησία έχει ύψος 18 μέτρα, ο ρυθμός της είναι βασιλική με τρούλο και αποτελεί κομμάτι της ζωής των κατοίκων. Η ιστορία του ιερού ναού μαρτυρεί κοινωνική και εθνική προσφορά στον τόπο. Η εκκλησία της Παναγίας αποτελούσε το εθνικό κέντρο στα χρόνια της τουρκοαιγυπτιακής κατάκτησης του νησιού και ήταν σημείο συσπειρώσεως σύσσωμου του λαού.

Καύχημα του ναού είναι η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Παντοβλεπούσας του 1814, το χειροποίητο τέμπλο της όπως και οι εικόνες, οι οποίες ευρίσκονται σε ειδικό σκευοφυλάκιο στην είσοδο του ναού χρονολογούνται από τον 14ο αι. έως τον 17ο αι.

Η Παναγία Φανερωμένη της Νέας Περάμου

Η παράδοση, οι μαρτυρίες και οι γραφές θέλουν το λιμάνι της Ν. Περάμου, στον σημερινό δήμο Παγγαίου, να χρησιμοποιείται το 1919 για την επιβίβαση του ελληνικού εκστρατευτικού σώματος με προορισμό τα παράλια της Μικράς Ασίας. Ένα από τα τελευταία βράδια πριν από την αναχώρηση ένας στρατιώτης ονειρεύτηκε την εικόνα της Παναγίας στον τόπο όπου κατασκήνωσαν. Το όνειρο κρίθηκε ως θεϊκό σημάδι και την επόμενη μέρα σκάβοντας βρέθηκε μια μικρή εικόνα σε οβάλ σχήμα που αναπαριστούσε την Θεοτόκο βρεφοκρατούσα.

Οι πρόσφυγες που το 1922 ήρθαν από την παλιά Πέραμο στην Καβάλα για να εγκατασταθούν και να δημιουργήσουν μια νέα πατρίδα, κατασκεύασαν ένα μικρό εξωκλήσι ώστε εκεί μέσα να φυλάξουν την εικόνα της Παναγίας. Το 1945 στην ίδια θέση με χρήματα των κατοίκων της περιοχής ανεγέρθη ένα μεγαλύτερο παρεκκλήσι. Δυστυχώς, η οβάλ εικόνα της Παναγίας κλάπηκε το 1977 μαζί με τάματα και αφιερώματα και έκτοτε κανείς δεν την είδε.

Η μοναδική αυτή ιστορία συνδέεται με την ιστορία μας άλλης εικόνας της Παναγίας Φανερωμένης που βρίσκονταν στο Μοναστήρι της Λανγκάδας στην παλιά Πέραμο, την οποία οι κάτοικοι τιμούσαν στις 15 Αυγούστου. Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης ή Περαμιώτισας μετά την καταστροφή του 1922 μεταφέρθηκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο όπου είναι μέχρι σήμερα.

Οι πρόσφυγες όταν εγκαταστάθηκαν στη Ν. Πέραμο συνέδεσαν την οβάλ εικόνα της Παναγίας με τη δική τους εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης, που δεν μπόρεσαν να φέρουν μαζί τους. Έτσι, αποφάσισαν να τιμούν την εκκλησία που ανέγειραν στην είσοδο της Ν. Περάμου στην ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Το 1938 ο αείμνηστος ιερέας Δημοσθένης Θεοδωρίδης αγιογράφησε ένα πιστό αντίγραφο της Παναγίας Φανερωμένης, μικρότερων διαστάσεων που όμως για τους κατοίκους της Ν. Περάμου έχει ιδιαίτερη συναισθητική και θρησκευτική αξία. Κάθε χρόνο, την παραμονή της εορτής της Κοιμήσεως με λιτανεία η εικόνα μεταφέρεται για προσκύνημα από το ναό του Αγίου Νικολάου όπου φυλάσσεται στην εκκλησία στην είσοδο της Ν. Περάμου.

Η Παναγία της παλιάς πόλης της Καβάλας

Η εκκλησία της Παναγίας έδωσε το όνομά της σε μια ολόκληρη συνοικία της παλιάς πόλης της Καβάλας. Η πρώτη εκκλησία χρονολογούταν από το 1700 και μέχρι το 1864 ήταν η μοναδική εκκλησία που διέθεταν οι υπόδουλοι χριστιανοί – Ρωμιοί της Καβάλας οπότε τότε ζήτησαν και έλαβαν άδεια από το Σουλτάνο για έξοδο από τα τείχη και επέκταση της πόλης πιο δυτικά. Ωστόσο, η παλιά και ταπεινή αυτή εκκλησία κατεδαφίστηκε το 1957 και στη θέση της οικοδομήθηκε ένας νέος, σύγχρονος ναός, που αγναντεύει το απέραντο γαλάζιο μέσα από τις φυλλωσιές των πεύκων και των κυπαρισσιών. Μόνο το καμπαναριό έχει διασωθεί για να θυμίζει την ιστορική συνέχεια του ναού.

Κάθε χρόνο την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου εκατοντάδες πιστοί ανηφορίζουν το λιθόστρωτο κεντρικό δρόμο της παλιάς πόλης για να επισκεφθούν την εκκλησία περιμένοντας υπομονετικά να ανάψουν το κερί και να προσκυνήσουν την εικόνα. Κάποιοι θα παραμείνουν στην ολονύχτια αγρυπνία και κάποιοι άλλοι θα περπατήσουν λίγα μέτρα ακόμα μέχρι το νοτιότερο άκρο της χερσονήσου για να θαυμάσουν από τον σβηστό πλέον φάρο την υπέροχη θέα της νυχτερινής Καβάλας.

Η Παναγία του Παληού

Μεγάλη είναι η προσέλευση των πιστών και στη δεύτερη εκκλησία της Παναγίας στο Παληό Καβάλας. Εκεί, σχηματίζεται ουρά χιλιομέτρων πάνω στην επαρχιακή οδό από τα αυτοκίνητα των προσκυνητών, που σπεύδουν να λάβουν τη χάρη της Παναγίας . Σαν εικόνα βγαλμένη από κάποιο νησιωτικό τοπίο η εκκλησία, «ντυμένη» στα λευκά και ακριβώς δίπλα στη θάλασσα, κατασκευάστηκε πριν από περίπου 80 χρόνια και έκτοτε αποτέλεσε τοπόσημο μια ολόκληρης περιοχής αλλά και σημείο αναφοράς της θρησκευτικής πίστης εκατοντάδων μόνιμων κατοίκων και τουριστών που ζουν ή επισκέπτονται το όμορφο παραθαλάσσιο τουριστικό προάστιο.

Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου «Βύσσιανης» στις Σέρρες

Σε απόσταση δέκα χιλιομέτρων βόρεια της πόλης των Σερρών και δύο χιλιομέτρων από το δημοτικό διαμέρισμα τού Μετοχίου, μέσα σε ένα καταπράσινο τοπίο βρίσκεται η γυναικεία Κερά Μονή της Κοιμήσεως Θεοτόκου. Η Μονή ιδρύθηκε το 1972 και έλαβε την προσωνυμία «Βύσσιανη» από το ομώνυμο βυζαντινό χωριό πού βρισκόταν σε κοντινή απόσταση. Για πρώτη ίσως φορά το χωριό αυτό συναντάται σε έγγραφο του 1320, καθώς και σε έγγραφα των ετών 1328 και 1344. Το χωριό καταστράφηκε το 1916 από τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής και σήμερα τον τόπο ύπαρξής του μαρτυρούν μόνο τα ερείπια κάποιων κατοικιών.

Η Μονή κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο των αγωνιστών και ως κρύπτη όπλων και πολεμοφοδίων. Στο καθολικό της Ιεράς Μονής φυλάσσεται σήμερα η θαυματουργή εικόνα τής Παναγίας, που σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση βρέθηκε από έναν γεωργό στον τόπο όπου είναι κτισμένο σήμερα το καθολικό, όταν για τέσσερις νύχτες έβλεπε ένα δυνατό φως να λάμπει εκεί όπου βρισκόταν η εικόνα. Σε θαύμα της Παναγίας Βύσσιανης αποδίδεται επίσης η ανάβλυση άφθονου νερού. Την παραμονή της εορτής, στις 14 Αυγούστου 1996, το επί σειρά ετών αποξηραμένο άγιασμα άρχισε να αναβλύζει και πάλι νερό μέχρι και σήμερα.

 




Μακάριος Λαζαρίδης: «Η Παναγιά ας είναι πάντοτε η σκέπη και το στήριγμά μας»

Ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, για την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, έκανε την εξής δήλωση:

«Σπουδαία ημέρα η σημερινή για την Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό.

Γιορτάζουμε και τιμούμε την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου.  

Της ταπεινής και ανιδιοτελούς Μάνας όλων μας, η οποία αποτελεί το ασφαλές καταφύγιό μας σε δύσκολους καιρούς, το διέξοδο για τους ασθενείς και πονεμένους, το διαχρονικό παράδειγμα θάρρους, υπομονής και παρηγοριάς. 

Από την αδιάκοπη προστασία της αντλούμε δύναμη και κοιτάζουμε μπροστά με ακλόνητη την πίστη μας, με αγάπη προς τον συνάνθρωπο, με θάρρος, αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία.

 Ας είναι πάντοτε η σκέπη και το στήριγμά μας, σύμμαχός μας στην προσπάθεια ανάδειξης του κοινού καλού.   

Χρόνια πολλά σε όλες και σε όλους.

 Καλή Παναγιά! »




Πανηγυρίζει η Παναγία της Θάσου – Δείτε το πρόγραμμα των ακολουθιών

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των ιερών ακολουθιών στην Παναγία της Θάσου, ενόψει του Δεκαπενταύγουστου:

Η ανακοίνωση αναφέρει:

Ο ιστορικός και μεγαλοπρεπής ιερός Ναός της Παναγίας της Θάσου αποτελεί τον πνευματικό τόπο προσευχής πολλών πιστών στο νησί της Θάσου.

Ειδικότερα την ημέρα της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, δίδεται η αφορμή σε όλους να προστρέξουν και να επικαλεσθούν την βοήθεια της Παναγίας μας, η οποία είναι το στήριγμα και η προστασία όλων των χριστιανών.

Το πρόγραμμα των ιερών ακολουθιών ξεκίνησε από τη Δευτέρα 14/8 και θα ολοκληρωθεί την Τετάρτη 16/8.

kavalanews.gr

 

 




Παναγία Θάσου: Η αναβίωση του εθίμου Αύγουστος-Παραύγουστος

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στην Παναγία – Θάσου, η αναβίωση του εθίμου Αύγουστος-Παραύγουστος, από τον Πολιτιστικό και Κοινωνικό Σύλλογο Γυναικών Παναγίας, στην πλατεία της τοπικής κοινότητας, όπως γίνεται εδώ και έντεκα χρόνια

Οι γυναίκες του συλλόγου, ντυμένες παραδοσιακά και κερνώντας σε δίσκους σταφύλια με καρύδια, ξεκίνησαν την διαδρομή με τα πόδια , από τις πηγές μαζί με τον Δήμαρχο Θάσου Ελευθέριο Κυριακίδη, μια πομπή που κατέληξε στην πλατεία του χωριού ενώ ο δρόμος από την Εκκλησία μέχρι την κοινότητα γέμισε με φωτιές που πηδούσαν τα μικρά παιδιά, φωνάζοντας Αύγουστος-Παραύγουστος και τραγουδούσαν.

 Πλήθος κόσμου, ντόπιοι και τουρίστες, παρακολούθησαν το δρώμενο και όλοι μαζί κατέληξαν στην πλατεία του χωριού. Εκεί έλαβε χώρα η προγραμματισμένη μουσικοχορευτική εκδήλωση του πολιτιστικού συλλόγου γυναικών Παναγίας.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Δήμαρχος Θάσου Ελευθέριος Κυριακίδης ο οποίος απήγγειλε έναν σύντομο χαιρετισμό, αμέσως μετά  προλόγισε την εκδήλωση η ποιήτρια Ανδρομάχη Διαμαντοπούλου, παρουσία της προέδρου του συλλόγου Σοφίας Τζεναλής – Χρυσάφη.

Στην εκδήλωση παρόντες ήταν και ο πρόεδρος ΔΕΥΑΘ κύριος Κωνσταντίνος Μανίτσας, ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Παναγίας κύριος Γιάννης Κοντοβάς, ο κύριος Γιάννης Οικονόμου καθώς και ο Αρχιμανδρίτης πάτερ Παντελεήμων Σάββας του χωριού. Κέφι, χορός, χαρά ένωσαν τους ντόπιους με τους ξένους σε ένα αληθινό πανηγύρι αγάπης και ανθρωπιάς που κράτησε για πολλές ώρες και τελείωσε με την λαχειοφόρο αγορά και την αίσθηση ότι οι άνθρωποι μπορούν να ενωθούν πολύ πιο άμεσα μέσα από τις παραδόσεις και τα έθιμα.




Απαγόρευση Πατριαρχικής Θείας Λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως με μία λιτή ανακοίνωση του, ενημέρωσε ότι η Θεία Λειτουργία του Δεκαπενταύγουστου στην Ιερά Μονή Παναγία Σουμελά δεν θα πραγματοποιηθεί επειδή δεν εδόθη η απαιτούμενη άδεια από τις αρμόδιες κυβερνητικές (τουρκικές) αρχές

“Η νέα αυτή απρόκλητη και αδικαιολόγητη αλλαγή στάσης από την πλευρά της επίσημης τουρκικής πολιτείας, έρχεται λίγες μόνον μέρες μετά από την συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο, όπου υποτίθεται ότι διαπιστώθηκε θετικό κλίμα και τέθηκαν οι βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των δύο κρατών.

Για ακόμη μία φορά γίναμε μάρτυρες της διπρόσωπης πολιτικής που εξυφαίνει η γείτονα χώρα. Για ακόμη μία φορά ο Τούρκος Πρόεδρος προκαλεί ευθέως όχι μόνον το θρησκευτικό συναίσθημα των Ελλήνων Ποντίων και ολόκληρου του Ελληνισμού, αλλά και την ιστορική μνημοσύνη θίγοντας παραδόσεις αιώνων και παίζοντας με τα ιερά σύμβολα ενός λαού που οι πρόγονοι του φέρουν το βάρος της Γενοκτονίας του.

Απέναντι σε αυτήν τη θρασύτατη πρόκληση οι Έλληνες Πόντιοι και όχι μόνον, ολόκληρος ο Παγκόσμιος Ελληνισμός, εκφράζουμε την αγανάκτηση μας και στεκόμαστε σθεναρά αντίθετοι στην ιταμή στάση της Τουρκίας. Απαιτούμε από την τουρκική πλευρά την άμεση ανάκληση της απαγόρευσης¨.




Δημοτικό Συμβούλιο Νεολαίας Καβάλας | «Δίνουμε άρωμα στην Παναγία»

“Το Δημοτικό Συμβούλιο Νεολαίας Καβάλας διοργανώνει, από κοινού με το Σωματείο «Διάλογος των Νέων», την Αντιδημαρχία Ποιότητας Ζωής και τον εξωραϊστικό πολιτιστικό σύλλογο «Το Κάστρο», φυτεύσεις στη συνοικία της Παναγίας. , με τη φύτευση καλλωπιστικών και αρωματικών φυτών.

Η δράση δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την εξαιρετική συνεισφορά της εταιρίας Selecta Hellas, η οποία στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ανέλαβε τη δωρεά 900 φυτών, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τον καλλωπισμό του χώρου. Ιδιαιτέρα σημαντική είναι η συμβολή του γεωπόνου της εταιρείας Θεοχάρη Πατσαρού, ο οποίος φρόντισε με τον επαγγελματισμό του για την άψογη κατάσταση των φυτών. Μάλιστα ο ίδιος θα επιβλέψει και θα συντονίζει τις αυριανές φυτεύσεις μαζί με τον γεωπόνο του Δήμου Καβάλας και τον Αντιδήμαρχο κ. Σταυρίδη. Η Selecta Hellas στηρίζει έμπρακτα τις δράσεις της νεολαίας του δήμου και ομορφαίνει την πόλη της Καβάλας.
Η πρωτοβουλία έχει προγραμματισθεί για την Πέμπτη 28 Απριλίου 2022, στις 11.00 π.μ. με σημείο εκκίνησης την Παλιά Μουσική. Σας περιμένουμε όλους εκεί για να δώσουμε χρώματα και αρώματα στην πόλη μας!”

Τα παραπάνω αναφέρονται σε σχετική ανάρτηση στη σελίδα του Δήμου Καβάλας σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

 




Θάσος | Ο απόλυτος Πασχαλινός προορισμός

Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της ορθοδοξίας, όπου γιορτάζεται η ανάσταση του Χριστού. Με ιδιαίτερη κατάνυξη με πολλά έθιμα γιορτάζεται το Πάσχα και στη Θάσο. Ο συμβολισμός της θυσίας του Θεανθρώπου Κυρίου είναι πολλαπλός. Κάθε γωνιά της Ελλάδας γιορτάζει το Πάσχα με μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη, δεν υπάρχει εκκλησία που νιώσει κανείς αυτή τη μοναδική μυσταγωγία που μόνο οι λειτουργίες του Πάσχα μπορούν να προσφέρουν….