Συναγερμός στην οικονομία – Ενιαία ευρωπαϊκή γραμμή ζητά ο Μητσοτάκης

Σε κρίσιμη συγκυρία συνεδριάζει σήμερα το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με φόντο τις ανατροπές στο παγκόσμιο εμπόριο και την απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να επιβάλουν νέους δασμούς σε προϊόντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μητσοτάκης: «Η Ελλάδα είναι έτοιμη για τις προκλήσεις»

Ο πρωθυπουργός, μιλώντας στη συνεδρίαση, υπογράμμισε πως η ελληνική οικονομία είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που φέρνει η «αιφνίδια αλλαγή κανόνων του παιχνιδιού» από τις ΗΠΑ. Τόνισε πως απαιτείται ενιαία ευρωπαϊκή αντίδραση, βασισμένη σε μελέτη και ανάλυση, ώστε να είναι αποτελεσματική.

Δύο είναι, όπως είπε, τα βασικά μηνύματα:

  • Η δημοσιονομική σταθερότητα είναι πιο κρίσιμη από ποτέ

  • Η επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας είναι πλέον επιτακτική

Διπλός ρόλος του Συμβουλίου

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης διευκρίνισε πως το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής θα λειτουργεί:

  1. Συντονιστικά, για τις δράσεις των παραγωγικών υπουργείων με βάση άμεσους και μεσοπρόθεσμους στόχους.

  2. Στρατηγικά, για τη χάραξη εθνικής οικονομικής πολιτικής, υπό τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στο διεθνές περιβάλλον.

Στόχος: Η άμυνα της ελληνικής οικονομίας

Αναφερόμενος στις οικονομικές επιδόσεις, ο πρωθυπουργός σημείωσε:

  • Η Ελλάδα αναπτύσσεται με ρυθμούς υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

  • Δημιουργήθηκαν 500.000 νέες θέσεις εργασίας.

  • Αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις λειτουργούν ως ανάχωμα στον πληθωρισμό.

Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι «δεν βρισκόμαστε ακόμη στο σημείο που θέλουμε», υπογραμμίζοντας πως οι επενδύσεις, η ανταγωνιστικότητα και το ανθρώπινο κεφάλαιο θα βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομικής πολιτικής.

Για τους δασμούς των ΗΠΑ

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ σε προϊόντα όπως οι ελιές, το λάδι και η φέτα δεν έχει λογική, καθώς δεν παράγονται εκεί. Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία διείσδυσης ελληνικών προϊόντων σε νέες αγορές και αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο της Ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο.

Η πολιτική σταθερότητα ως ασπίδα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκλεισε την εισήγησή του λέγοντας πως η πολιτική σταθερότητα και η εσωτερική συνοχή είναι πιο απαραίτητες από ποτέ, καθώς ο κόσμος βιώνει παράλληλες γεωπολιτικές και οικονομικές κρίσεις. «Η οικονομική ευρωστία είναι ο βραχίονας για την προστασία της κοινωνίας», υπογράμμισε.

Συμμετοχές στη συνεδρίαση

Στη σημερινή συνεδρίαση συμμετέχουν:

  • Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης

  • Οι Υπουργοί: Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, Περιβάλλοντος Σταύρος Παπασταύρου, Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, Εργασίας Νίκη Κεραμέως, Υποδομών Χρίστος Δήμας, Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας, Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας, Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη και Ψηφιακής Πολιτικής Δημήτρης Παπαστεργίου.




Στουρνάρας: Διπλάσια η ελληνική ανάπτυξη από την ευρωπαϊκή την επόμενη τριετία

Για διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με την ευρωζώνη έκανε λόγο ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας στο 2ο Συνέδριο “Invest in Greece” με θέμα “Επενδύσεις και ελληνική οικονομία”. Παράλληλα, ο Γιάννης Στουρνάρας κάνει λόγο για βελτίωση της ποιότητας των επενδύσεων στην Ελλάδα, ζητά ταχύτητα στην απορρόφηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και επισημαίνει τα προβλήματα στην προσέλκυση επενδύσεων από τη χώρα μας. Μάλιστα, τονίζει με νόημα πως «Η Ευρώπη θα δει ένα νέο κύμα επενδύσεων κι εμείς θα πρέπει να είμαστε παρόντες και εξωστρεφείς όχι μόνο ως παραγωγοί αλλά και ως επενδυτές, κάτι που θα αποφέρει μακροχρόνια οφέλη στη χώρα μας».

Όπως είπε ο ίδιος «Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα παραμείνει δυναμικός την επόμενη τριετία, διπλάσιος περίπου της Ευρωζώνης, επιτρέποντας τη συνέχιση της διαδικασίας σύγκλισης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ Ελλάδας και Ευρωζώνης», ενώ συμπλήρωσε με νόημα ότι «Πλέον της ιδιωτικής κατανάλωσης, βασική συνιστώσα της οικονομικής μεγέθυνσης προβλέπεται να είναι και οι επενδύσεις, κυρίως χάρη στη συμβολή του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF)».

Στουρνάρας: Η εικόνα των επενδύσεων

Θετική είναι η εικόνα του κ. Στουρνάρα και για την άνοδο των επενδύσεων στη χώρα μας, καθότι όπως είπε «από το 2019 και μετά, οι συνολικές επενδύσεις έχουν σημειώσει σημαντική άνοδο. Ο ακαθάριστος σχηματισμός πάγιου κεφαλαίου σε πραγματικούς όρους αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά περίπου 60% το 2024 έναντι του 2019, σε σύγκριση με μείωση κατά 0,4% στη ζώνη του ευρώ. Ως εκ τούτου, η συμβολή των επενδύσεων στον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ φθάνει μεταπανδημικά κατά μέσο όρο τις 1,6 ποσοστιαίες μονάδες, έναντι μόλις 0,3 της ποσοστιαίας μονάδας στην ευρωζώνη».

Παράλληλα, ο διοικητής της ΤτΕ «βλέπει» και βελτίωση της ποιότητα αυτών, σημειώνοντας: «Αξιοσημείωτη είναι επίσης η παρατηρούμενη βελτίωση στη σύνθεση των επενδύσεων. Πριν από την κρίση χρέους, σχεδόν οι μισές ιδιωτικές επενδύσεις αφορούσαν την κατασκευή κατοικιών, ενώ οι παραγωγικές επενδύσεις παρέμεναν ανεπαρκείς, υπονομεύοντας τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Σήμερα όμως η εικόνα έχει αντιστραφεί: τα 4/5 των ιδιωτικών επενδύσεων είναι σε παραγωγικό κεφάλαιο και το υπόλοιπο 1/5 σε κατοικίες. Αυτή η μεταβολή στη σύνθεση, εφόσον διατηρηθεί και συνδυαστεί με αύξηση του όγκου των συνολικών επενδύσεων, θα συμβάλει στην αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και την αναπτυξιακή δυναμική».

Ταμείο Ανάκαμψης

Ωστόσο, ο κ. Στουρνάρας τονίζει την ανάγκη να υπάρχει γρήγορη απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείο Ανάκαμψης, επισημαίνοντας: «Βασική όμως προϋπόθεση για την αύξηση του όγκου των επενδύσεων είναι η έγκαιρη απορρόφηση των πόρων του RRF, που ανέρχονται σε 36 δισεκ. ευρώ.  Δεδομένου του οπισθοβαρούς προφίλ διοχέτευσης των πόρων στην πραγματική οικονομία και της περιορισμένης διάρκειας ζωής του RRF, χρειάζεται ενίσχυση της προσπάθειας για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρης επίτευξη των θετικών επιδράσεων του μέσου αυτού στον ρυθμό ανάπτυξης και στην παραγωγικότητα της οικονομίας τα επόμενα χρόνια».

Τα εμπόδια στις επενδύσεις

Από εκεί και πέρα, κάνει λόγο και για αδυναμίες και εμπόδια στην αύξηση των επενδύσεων. Όπως είπε, «το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, όπως επισημαίνει πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».

Συγκεκριμένα, το σχετικά πολύπλοκο και ευμετάβλητο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που συχνά στερείται διαφάνειας, αυξάνει το διοικητικό βάρος για τις επιχειρήσεις, ενώ το νομικό σύστημα δεν είναι αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό όσον αφορά τα δικαιώματα ιδιοκτησίας. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη για τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας. Η έλλειψη ενός σταθερού φορολογικού συστήματος συγκαταλέγονται επίσης στους κυριότερους περιορισμούς που εμποδίζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα όσα τονίζει ο κ. Στουρνάρας.

Η ύπαρξη σημαντικών εμποδίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την προαναφερόμενη έρευνα της ΕΤΕπ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις ανησυχούν ιδιαίτερα για το ενεργειακό κόστος, το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων (business regulation) και την οικονομική αβεβαιότητα. Σημειώνεται επίσης ότι το μερίδιο των ελληνικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην εξωτερική χρηματοδότησή τους, είναι σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (11,1% έναντι 6,8% το 2024). Ως εκ τούτου, τα 3/4 των επενδύσεων χρηματοδοτήθηκαν με εσωτερικούς πόρους το τελευταίο οικονομικό έτος (έναντι 66% στην ΕΕ), γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη προώθησης εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης.

Παρότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αναλαμβάνουν επενδυτικές πρωτοβουλίες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και της ψηφιακής μετάβασης, εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ σε αρκετούς τομείς. Για παράδειγμα, μόνο το 1/3 των ελληνικών επιχειρήσεων (32%) αναφέρει ότι επενδύει στην ενεργειακή απόδοση (έναντι 50% στην ΕΕ), σηματοδοτώντας την ανάγκη ενίσχυσης του μίγματος των επενδύσεων προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας. Παράλληλα, οι ελληνικές επιχειρήσεις υστερούν σημαντικά στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών σε σχέση με  εκείνες της ΕΕ (53% έναντι 74%), συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων τεχνολογιών, όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of Things – IoT), τα μεγάλα δεδομένα και η τεχνητή νοημοσύνη.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα:

Ομιλία του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα στο 2ο Συνέδριο “Invest in Greece” με θέμα «Επενδύσεις και ελληνική οικονομία»

Κυρίες και κύριοι,

Είναι χαρά και τιμή μου να βρίσκομαι σήμερα εδώ για να συζητήσουμε για τις προοπτικές των επενδύσεων εν μέσω αυξημένης αβεβαιότητας στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Σήμερα θα μιλήσω για την πορεία των επενδύσεων τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις που διαμορφώνουν το επενδυτικό τοπίο.

Η ελληνική οικονομία και η πορεία των επενδύσεων

H στρατηγική γεωπολιτική θέση της χώρας, η σταθερότητα του πολιτικού περιβάλλοντος, η συνεπής οικονομική πολιτική και η δημοσιονομική πειθαρχία προσφέρουν μια θετική βάση για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Ταυτόχρονα, η ελληνική οικονομία επιδεικνύει ιδιαίτερη ανθεκτικότητα απέναντι σε διαδοχικές εξωτερικές διαταραχές, σημειώνοντας μεταπανδημικά ισχυρούς ρυθμούς μεγέθυνσης, σημαντικά υψηλότερους από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα παραμείνει δυναμικός την επόμενη τριετία, διπλάσιος περίπου της Ευρωζώνης, επιτρέποντας τη συνέχιση της διαδικασίας σύγκλισης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ Ελλάδας και Ευρωζώνης. Πλέον της ιδιωτικής κατανάλωσης, βασική συνιστώσα της οικονομικής μεγέθυνσης προβλέπεται να είναι και οι επενδύσεις, κυρίως χάρη στη συμβολή του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF).

Οι επενδύσεις σε φυσικό και ανθρώπινο κεφάλαιο έχουν καθοριστική σημασία για την ανταγωνιστικότητα, τη συνολική παραγωγικότητα αλλά και τη διατηρήσιμη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας, ιδίως αν λάβουμε υπόψη τον ανασταλτικό ρόλο διαρθρωτικών αδυναμιών, όπως η γήρανση του πληθυσμού, το χαμηλό ποσοστό γεννήσεων και η περιορισμένη συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό.

Ωστόσο, η Ελλάδα καλείται να καλύψει το επενδυτικό κενό που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους σε μια περίοδο υψηλής αβεβαιότητας. Ειδικότερα, ο λόγος επενδύσεων προς ΑΕΠ, ο οποίος κυμαινόταν γύρω στο 24% πριν το 2008, κοντά στον μέσο όρο της ευρωζώνης, κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της κρίσης και διαμορφώθηκε περίπου στο 12% κατά μέσο όρο τη δεκαετία που ακολούθησε, ενώ παραμένει χαμηλότερος σε σύγκριση με την ευρωζώνη (15,3% το 2024 έναντι 21,1%).

Παρ’ όλα αυτά, από το 2019 και μετά, οι συνολικές επενδύσεις έχουν σημειώσει σημαντική άνοδο. Ο ακαθάριστος σχηματισμός πάγιου κεφαλαίου σε πραγματικούς όρους αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά περίπου 60% το 2024 έναντι του 2019, σε σύγκριση με μείωση κατά 0,4% στη ζώνη του ευρώ. Ως εκ τούτου, η συμβολή των επενδύσεων στον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ φθάνει μεταπανδημικά κατά μέσο όρο τις 1,6 ποσοστιαίες μονάδες, έναντι μόλις 0,3 της ποσοστιαίας μονάδας στην ευρωζώνη.

Αξιοσημείωτη είναι επίσης η παρατηρούμενη βελτίωση στη σύνθεση των επενδύσεων. Πριν από την κρίση χρέους, σχεδόν οι μισές ιδιωτικές επενδύσεις αφορούσαν την κατασκευή κατοικιών, ενώ οι παραγωγικές επενδύσεις παρέμεναν ανεπαρκείς, υπονομεύοντας τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Σήμερα όμως η εικόνα έχει αντιστραφεί: τα 4/5 των ιδιωτικών επενδύσεων είναι σε παραγωγικό κεφάλαιο και το υπόλοιπο 1/5 σε κατοικίες. Αυτή η μεταβολή στη σύνθεση, εφόσον διατηρηθεί και συνδυαστεί με αύξηση του όγκου των συνολικών επενδύσεων, θα συμβάλει στην αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και την αναπτυξιακή δυναμική.

Η θετική πορεία των επενδύσεων επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ),[1] σύμφωνα με την οποία το μερίδιο των ελληνικών επιχειρήσεων που επενδύει – αν και είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ – αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια.

Κρίσιμοι παράγοντες που συνέβαλαν στην άνοδο των επενδύσεων τα τελευταία χρόνια είναι η αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας, η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και η συνακόλουθη ενίσχυση της εμπιστοσύνης. Επισημαίνεται ότι, με βάση πρόσφατους δείκτες διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας, η Ελλάδα παρουσιάζει εμφανή πρόοδο σε τομείς που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας, την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα και την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων, καθώς και την ευκολία σύστασης μιας επιχείρησης.[2] Επιπρόσθετα, ιδιαίτερα θετικά στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος επέδρασε η ανάκτηση πιστοληπτικής αξιολόγησης στην επενδυτική κατηγορία για τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου το 2023.

Παράλληλα, η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην εδραίωση της θετικής πορείας των επενδύσεων και της οικονομίας. Η αποτελεσματική εποπτεία του τραπεζικού συστήματος, η μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών επέτρεψαν στα πιστωτικά ιδρύματα να χρηματοδοτούν πιο ενεργά την οικονομία. Πράγματι, στη διάρκεια του 2024 η τραπεζική χρηματοδότηση των επιχειρήσεων ενισχύθηκε σημαντικά έναντι του 2023 και το κόστος δανεισμού υποχώρησε.

Βασική όμως προϋπόθεση για την αύξηση του όγκου των επενδύσεων είναι η έγκαιρη απορρόφηση των πόρων του RRF, που ανέρχονται σε 36 δισεκ. ευρώ.  Δεδομένου του οπισθοβαρούς προφίλ διοχέτευσης των πόρων στην πραγματική οικονομία και της περιορισμένης διάρκειας ζωής του RRF, χρειάζεται ενίσχυση της προσπάθειας για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων ώστε να καταστεί δυνατή η πλήρης επίτευξη των θετικών επιδράσεων του μέσου αυτού στον ρυθμό ανάπτυξης και στην παραγωγικότητα της οικονομίας τα επόμενα χρόνια.

Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς η Ελλάδα καθιερώνεται ως ελκυστικός επενδυτικός προορισμός, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες σε στρατηγικούς τομείς. Για παράδειγμα, ο κλάδος της τεχνολογίας και της καινοτομίας γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη, με δυναμικό οικοσύστημα νεοφυών επιχειρήσεων (startups) και επενδύσεις σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή οικονομία. Η πρόσφατη συμμετοχή της χώρας στην υλοποίηση του GOVSATCOM Hub, που θα αποτελεί τον κόμβο διαχείρισης και παροχής ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών της ΕΕ, σηματοδοτεί τον σημαντικό ρόλο της και στον τομέα της ψηφιακής ασφάλειας. Παράλληλα, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ιδίως η ηλιακή και η αιολική, προσφέρουν μεγάλες επενδυτικές προοπτικές, καθώς η χώρα επιδιώκει τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία.

Η στρατηγική γεωγραφική θέση της Ελλάδας ευνοεί επίσης τις επενδύσεις σε υποδομές και μεταφορές, καθιστώντας τη χώρα σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο. Τέλος, ο κλάδος του τουρισμού συνεχίζει να αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης, με σημαντική επενδυτική δραστηριότητα.

Αδυναμίες και εμπόδια στην αύξηση των επενδύσεων

Ωστόσο, παρά τη σημαντική πρόοδο των τελευταίων ετών, το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, όπως επισημαίνει πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.[3] Συγκεκριμένα, το σχετικά πολύπλοκο και ευμετάβλητο κανονιστικό και διοικητικό πλαίσιο που συχνά στερείται διαφάνειας, αυξάνει το διοικητικό βάρος για τις επιχειρήσεις, ενώ το νομικό σύστημα δεν είναι αρκετά αποτελεσματικό και προστατευτικό όσον αφορά τα δικαιώματα ιδιοκτησίας. Οι κανονιστικοί φραγμοί, η παραοικονομία και η περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη για τον ανταγωνισμό, τις ιδιωτικές επενδύσεις και την αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας. Η έλλειψη ενός σταθερού φορολογικού συστήματος συγκαταλέγονται επίσης στους κυριότερους περιορισμούς που εμποδίζουν την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων.[4]

Η ύπαρξη σημαντικών εμποδίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την προαναφερόμενη έρευνα της ΕΤΕπ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις ανησυχούν ιδιαίτερα για το ενεργειακό κόστος, το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων (business regulation) και την οικονομική αβεβαιότητα. Σημειώνεται επίσης ότι το μερίδιο των ελληνικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην εξωτερική χρηματοδότησή τους, είναι σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (11,1% έναντι 6,8% το 2024). Ως εκ τούτου, τα 3/4 των επενδύσεων χρηματοδοτήθηκαν με εσωτερικούς πόρους το τελευταίο οικονομικό έτος (έναντι 66% στην ΕΕ), γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη προώθησης εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης.

Παρότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αναλαμβάνουν επενδυτικές πρωτοβουλίες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και της ψηφιακής μετάβασης, εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ σε αρκετούς τομείς. Για παράδειγμα, μόνο το 1/3 των ελληνικών επιχειρήσεων (32%) αναφέρει ότι επενδύει στην ενεργειακή απόδοση (έναντι 50% στην ΕΕ), σηματοδοτώντας την ανάγκη ενίσχυσης του μίγματος των επενδύσεων προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας. Παράλληλα, οι ελληνικές επιχειρήσεις υστερούν σημαντικά στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών σε σχέση με  εκείνες της ΕΕ (53% έναντι 74%), συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων τεχνολογιών, όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων (Internet of Things – IoT), τα μεγάλα δεδομένα και η τεχνητή νοημοσύνη.

Καταληκτικές παρατηρήσεις

Προκειμένου να επιτευχθεί διατηρήσιμη αύξηση των επενδύσεων στην Ελλάδα, απαιτούνται στοχευμένες παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον.

Η αποτελεσματική λειτουργία των θεσμών, όπως η ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης, καθώς και η καταπολέμηση της πολυνομίας και της κακονομίας, σε συνδυασμό με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης, θα περιορίσουν την αβεβαιότητα και το διοικητικό βάρος. Ένα πιο αποτελεσματικό ρυθμιστικό και θεσμικό πλαίσιο που διασφαλίζει την εκτέλεση των συμβάσεων και την προστασία των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας θα ενθαρρύνει την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων. Παράλληλα, η σταθερότητα του φορολογικού συστήματος και η παροχή περαιτέρω φορολογικών κινήτρων, όπως επιταχυνόμενες αποσβέσεις και μεγαλύτερες εκπτώσεις φόρου για επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη θα ενισχύσουν την ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού.

Επίσης, απαιτείται επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών που μειώνουν τους φραγμούς εισόδου και περιορίζουν τις ολιγοπωλιακές δομές. Εκτός αυτού, η αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου, μέσω της βελτίωσης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης σε νέες τεχνολογίες θα προσελκύσει επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας και θα αυξήσει την παραγωγικότητα των συντελεστών παραγωγής, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία.

Τέλος, η καλύτερη λειτουργία των χρηματοπιστωτικών αγορών θα επιτρέψει στις ελληνικές επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση στα απαιτούμενα κεφάλαια για να αναπτυχθούν και να καινοτομήσουν. Η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί από θεσμικές παρεμβάσεις, όπως η ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης αλλά και η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Ένωσης Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων, που θα εξασφαλίσουν οικονομίες κλίμακας στα διαθέσιμα κεφάλαια και ομαλή ροή επενδύσεων σε όλη την ΕΕ. Η ίδρυση κοινού εποπτικού μηχανισμού για τις αγορές κεφαλαίων της ΕΕ, η ενοποίηση των κατακερματισμένων υποδομών των ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών αγορών και η τυποποίηση προϊόντων για ιδιώτες επενδυτές μπορούν να κινητοποιήσουν τόσο τις αποταμιεύσεις της ΕΕ όσο και ξένο κεφάλαιο. Επιπλέον, η βάθυνση της αγοράς τιτλοποιήσεων και η απλοποίηση της σχετικής νομοθεσίας μπορούν να συμβάλουν στην προσέλκυση επενδυτών. Σε εθνικό επίπεδο, ειδικά για τις μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν εμπράγματες εγγυήσεις κρίνεται αναγκαία η διευκόλυνση της πρόσβασής τους σε εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης μέσω των κεφαλαιαγορών, καθώς και μέσω της αξιοποίησης του νέου Ταμείου Μικροπιστώσεων.

Είναι επίσης επιτακτικά αναγκαία η συνέχιση της προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων (ΞΑΕ), οι οποίες αυξήθηκαν κατά περίπου 34% το 2024 έναντι του 2019 – φθάνοντας τα 6 δισεκ. ευρώ – γεγονός που υποδηλώνει τη θετική δυναμική τους. Σημαντική επιτάχυνση στις ΞΑΕ μπορεί να προέλθει από την ταχύτερη υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Ωστόσο, κρίσιμος παράγοντας για τις επενδύσεις είναι η πολιτική σταθερότητα. Η αυξημένη παγκόσμια αβεβαιότητα και οι εμπορικές διαμάχες είναι πιθανό να μεταβάλουν, εκτός από τις εμπορικές ροές, και τις διασυνοριακές ροές κεφαλαίων και τις ΞΑΕ – αυτό αποτελεί κίνδυνο αλλά ενδεχομένως και ευκαιρία για την Ελλάδα.

Εν κατακλείδι, η Ελλάδα διανύει μια περίοδο δυναμικής ανάπτυξης, με σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες και αισιόδοξες προοπτικές. Οφείλουμε επομένως να συνεχίσουμε τις μεταρρυθμίσεις, να διαφυλάξουμε τη δημοσιονομική αξιοπιστία και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, να μειώσουμε τα εμπόδια και να επιταχύνουμε την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση. Ταυτόχρονα, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να μείνουν αμέτοχες στις νέες επενδυτικές ευκαιρίες και συνεργασίες που διανοίγονται εν όψει των ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών, όπως για ενίσχυση της ευρωπαϊκής κοινής άμυνας, της ενεργειακής αυτονομίας, της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ευρώπης, των ψηφιακών δικτύων και των υποδομών μεταφορών. Η Ευρώπη θα δει ένα νέο κύμα επενδύσεων κι εμείς θα πρέπει να είμαστε παρόντες και εξωστρεφείς όχι μόνο ως παραγωγοί αλλά και ως επενδυτές, κάτι που θα αποφέρει μακροχρόνια οφέλη στη χώρα μας.

 

Πηγή:ot.gr




Νέα μείωση των επιτοκίων από την Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα

Σε μείωση των επιτοκίων της κατά 0,25% προχώρησε η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα.

Όπως ανακοίνωσε η ΕΚΤ, το Διοικητικό Συμβούλιο της Τράπεζας κατά τη σημερινή του συνεδρίαση αποφάσισε να μειώσει τα επιτόκιά της κατά 0,25%. Κατόπιν τούτου το βασικό επιτόκιο (αποδοχής καταθέσεων) διαμορφώνεται στο 2,5%.

Πρόκειται για τη δεύτερη συνεχόμενη μείωση των επιτοκίων από την αρχή του έτους καθώς η ΕΚΤ είχε μειώσει και στις 5 Φεβρουαρίου τα επιτόκια της κατά 0,25%.

Η απόφαση της ΕΚΤ λαμβάνεται εν μέσω αυξημένων εντάσεων που έχουν προκαλέσει στις αγορές η δημοσιονομική χαλάρωση στη Γερμανία και o εμπορικός πόλεμος που έχει ξεκινήσει από τις ΗΠΑ με την επιβολή δασμών.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΚΤ έχει μειώσει τα επιτόκια πέντε φορές από τον Ιούνιο, καθώς ο πληθωρισμός υποχωρεί και η οικονομική ανάπτυξη παραπαίει.

H σημερινή απόφαση της ΕΚΤ εδράζεται στις νέες προβλέψεις για την ικανοποιητική πορεία του πληθωρισμού (καθώς εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει στο 2,3% το 2025, στο 1,9% το 2026 και 2% το 2027) αλλά και την επιβράδυνση της ανάκαμψης της ευρωζώνης με το ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 0,9% για το 2025, 1,2% για το 2026 και σε 1,3% για το 2027.

Σύμφωνα με τις προηγούμενες προβλέψεις που είχε δημοσιοποιήσει η ΕΚΤ τον Δεκέμβριο του 2024, το ΑΕΠ μετά από μία αύξησή του κατά 0,7% την προηγούμενη χρονιά, εκτιμάτο ότι θα αυξηθεί κατά 1,1% το 2025, κατά 1,4% το 2026 και κατά 1,3% το 2027.

 

Πηγή:newsbeast.gr




Ο Τραμπ θέλει να διαλύσει την Ευρωπαϊκή Ένωση και να την αναδημιουργήσει, όπως την οραματίζεται

Ο Ντόναλντ Τραμπ προσπάθησε και απέτυχενα βρει ένα αδύναμο σημείο στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω ενός εμπορικού πολέμου κατά την πρώτη του θητεία. Ωστόσο, τώρα φαίνεται να έχει εντοπίσει ένα πιο ευάλωτο σημείο: την τεράστια κρίση ασφαλείας που δημιούργησε αποσύροντας την αμερικανική υποστήριξη στην Ουκρανία, εκθέτοντας έτσι δυνητικά θανατηφόρα ρήγματα στο μπλοκ των 27, όπως αναφέρει σε ανάλυσή του το Politico.

Ο αμερικανός πρόεδρος έχει εκδηλώσει εδώ και καιρό την ανοιχτή του περιφρόνηση προς την ΕΕ, την οποία έχει περιγράψει λανθασμένα ως έναν οργανισμό που δημιουργήθηκε «για να εξαπατήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες». Για τον Τραμπ, η ΕΕ βρίσκεται δίπλα σε άλλους υπερεθνικούς οργανισμούς που θεωρεί εχθρικούς, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, οι οποίοι χρειάζονται «χτυπήματα» για να σταματήσουν να εκμεταλλεύονται την Αμερική.

Μόλις στις πρώτες εβδομάδες της δεύτερης θητείας του, η κυβέρνηση Τραμπ δείχνει να απορρίπτει τις Βρυξέλλες. Ο επικεφαλής εμπορικής πολιτικής της ΕΕ επισκέφθηκε την Ουάσιγκτον, μόνο για να δει τον Τραμπ να προχωρά με τα σχέδιά του για δασμούς. Η επικεφαλής εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ αγνοήθηκε επιδεικτικά από τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ενώ οι ευρωβουλευτές αναγκάστηκαν να επιστρέψουν με το μάθημα ότι η Αμερική θα αγνοήσει τους κανονισμούς τεχνολογίας της ΕΕ, αποκαλώντας τους «λογοκρισία».

Θα παίξει το παιχνίδι του

Το μήνυμα είναι σαφές: ο Τραμπ θα παραμερίσει την ΕΕ και θα παίξει το παιχνίδι του «διαίρει και βασίλευε» με τους εθνικούς ηγέτες. Αυτό δεν ήταν δυνατό στον εμπορικό πόλεμο της πρώτης του θητείας, όταν η Ευρώπη ενωμένη αντέτεινε αντίσταση. Τώρα, οι διαφωνίες για τον πόλεμο στην Ουκρανία θέτουν υπαρξιακά ερωτήματα για την ενότητα του μπλοκ.

Η αντιευρωπαϊκή πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ ευθυγραμμίζεται με τη μακροχρόνια εχθρότητα του Κρεμλίνου προς την ΕΕ και προκαλεί κρίση στα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Η ΕΕ, ως μπλοκ, προσπαθεί να αποδείξει τη χρησιμότητά της, καθώς εθνικοί ηγέτες, όπως ο γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν και ο βρετανός πρωθυπουργός, Κιρ Στάρμερ, προχωρούν μπροστά για να αναλάβουν την ευθύνη για την αντίδραση της Ευρώπης απέναντι στον Τραμπ.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπου οι 27 εθνικοί ηγέτες πρέπει να λαμβάνουν σημαντικές αποφάσεις εξωτερικής πολιτικής με συναίνεση, εκτίθεται πλέον σφοδρά ως υπερβολικά διαιρεμένο και ανεπαρκές για να ανταποκριθεί στην ένταση της καταιγίδας που πυροδοτεί ο Τραμπ γύρω από την Ουκρανία.

Οι διπλωμάτες της ΕΕ ήδη μετριάζουν τις προσδοκίες για σημαντικές εξελίξεις στην έκτακτη σύνοδο του Συμβουλίου στις Βρυξέλλες αυτήν την εβδομάδα, λόγω της αντίθεσης της Ουγγαρίας στην περαιτέρω βοήθεια για την Ουκρανία. Αντίθετα, ο Στάρμερ και ο Μακρόν αναγκάζονται να εργαστούν εκτός των θεσμικών οργάνων της ΕΕ, προσκαλώντας χώρες όπως η Τουρκία και ο Καναδάς και αφήνοντας απ’ έξω ηγέτες της ΕΕ που θεωρούνται φιλορώσοι.

«Η κρίση μεταφέρει το κέντρο βάρους της Ευρώπης πίσω στις εθνικές πρωτεύουσες», δήλωσε ο Μουτζτάμπα Ραχμάν, διευθυντής για την Ευρώπη στην Eurasia Group, μια δεξαμενή σκέψης. «Ο ρόλος των θεσμών σε αυτό το πλαίσιο είναι σημαντικός, αλλά όχι κρίσιμος», συμπληρώνει.

Η ΕΕ «κρατιέται από τα μαλλιά της»

Οι κορυφαίοι αξιωματούχοι της ΕΕ, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και Αντόνιο Κόστα, θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτήν τη νέα πραγματικότητα και να αναγνωρίσουν ότι η ΕΕ «κρατιέται από τα μαλλιά της», όπως ανέφερε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης.

Η ενίσχυση της εθνικής κυριαρχίας και η ανάπτυξη των ακροδεξιών δυνάμεων στην Ευρώπη είναι μια άλλη πτυχή της στρατηγικής του Τραμπ, καθώς υποστηρίζει την άνοδο των εθνικιστικών κομμάτων, με στόχο τη διάλυση της ΕΕ και την επιστροφή σε μια πιο χαλαρή συνομοσπονδία χωρών, που θα είναι πιο εξαρτημένες από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή ίσως από τη Ρωσία.

«Αυτό που έκανε ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Τζ. Ντ. Βανς στο Μόναχο… δείχνει την επιθυμία να καταστραφεί η προοδευτική Ευρωπαϊκή Ένωση και να δημιουργηθεί μια νέα, που θα συμμαχεί με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα είναι μια Ευρώπη εθνών με συντηρητική κατεύθυνση», δήλωσε ο Τανγκί Στρυγι ντε Σβιελάντε, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο UCLouvain και ειδικός στις σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ.

Η άγρια κριτική του Τραμπ προς την ΕΕ δεν είναι κάτι καινούριο. Πάντα τον ενοχλούσε το γεγονός ότι η ΕΕ λειτουργεί ως εμπορική δύναμη με πλεονάσματα στο εμπόριο αγαθών με τις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα στηρίζεται στην Αμερική για την στρατιωτική της προστασία. Ο Τραμπ έχει εκφράσει έντονη δυσαρέσκεια για τον αριθμό των πολυτελών γερμανικών αυτοκινήτων στη 5η Λεωφόρο του Μανχάταν, ενώ το Βέλγιο, όπου εδρεύουν οι θεσμοί της ΕΕ, θεωρείται από εκείνον μια από τις χώρες «σκουπιδότοπος» .

Ωστόσο, ο Τραμπ αναγκάστηκε να συνεργαστεί με κορυφαίους αξιωματούχους της ΕΕ. Κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας, είχε ακόμη και κάποιες καλές σχέσεις με μερικούς από αυτούς. Ο Μαργαρίτης Σχινάς, πρώην επικεφαλής εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θυμάται τις σχέσεις του Τραμπ με την ΕΕ ως τεταμένες αλλά λειτουργικές, με κάποια δόση χιούμορ κατά τη διάρκεια του εμπορικού πολέμου της πρώτης του θητείας.

«Πάντα υπήρχε μια παράσταση», είπε ο Σχινάς, αναφερόμενος στην ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια των εμπορικών εντάσεων. «Αλλά η αλήθεια είναι ότι ο Τραμπ συμπαθούσε τον Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και τον Ντόναλντ Τουσκ. Είχαν μια σχέση συνεργασίας, και το έβλεπαν ως αποδεκτό», συμπλήρωσε.

Αυτή τη φορά, όμως, ο Τραμπ φαίνεται να μην είναι διατεθειμένος να συνεργαστεί με τους αξιωματούχους της ΕΕ. Από όλους τους ηγέτες της ΕΕ, μόνο η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι και ο Ούγγρος Βίκτορ Όρμπαν κατάφεραν να εξασφαλίσουν επίσημη πρόσκληση στην ορκωμοσία του. Αυτός ο φιλικός προς την ακροδεξιά προσανατολισμός δείχνει την προτίμηση του Τραμπ σε χώρες που δεν ασκούν κριτική στην πολιτική του.

Εν τω μεταξύ, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είχε συναντήσεις με τον Βανς στο Μόναχο, αλλά ουδείς από τους ηγέτες της ΕΕ έχει συναντήσει προσωπικά τον Τραμπ μετά την εκλογή του.

Η απουσία σημαντικών συναντήσεων με Τραμπ για κορυφαία στελέχη της ΕΕ δείχνει ότι η ΕΕ απομακρύνεται από τις προτεραιότητες της αμερικανικής πολιτικής. Οι ηγέτες της ΕΕ, που βρίσκονται σε θέσεις με λιγότερη εξουσία και πιο ασαφή ρόλο, θα πρέπει να παλέψουν σκληρά για να διατηρήσουν τη σημασία τους στην τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση, ενώ οι αξιωματούχοι που ελέγχουν χρήματα και σκληρές πολιτικές θα έχουν μεγαλύτερη επιρροή.

Μπέρμπον, τζιν και μοτοσικλέτες

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ως πρόεδρος της Επιτροπής, έχει την εξουσία να επηρεάσει σημαντικά το εμπόριο και την πολιτική ανταγωνισμού της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλλει δασμούς στους αμερικανικούς κλάδους, όπως τομπέρμπον, τα τζιν και τις μοτοσικλέτες, και να τιμωρήσει τις αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες με πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων.

Αυτό δημιουργεί έναν νέο κύκλο γεωπολιτικής δυναμικής στην Ευρώπη, όπου οι ηγέτες της ΕΕ που ασχολούνται με τα πιο κρίσιμα θέματα, όπως το εμπόριο και η πολιτική ανταγωνισμού, θα πρέπει να αναλάβουν τον ηγετικό ρόλο, ενώ άλλοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στην αλλαγή του πολιτικού σκηνικού.

Η ένταση μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ, με τις προσβολές και τις ψυχρές υποδοχές, είναι εμφανής σε κάθε τομέα. Ο Τραμπ δείχνει να μην ενδιαφέρεται πλέον να συναντηθεί με ηγέτες της ΕΕ και να αντιμετωπίσει τα ζητήματα σε επίπεδο θεσμών. Η υποστήριξή του στην Ουγγαρία και άλλες χώρες που είναι πιο κοντά στις θέσεις του Κρεμλίνου, όπως η Πολωνία, ενισχύει την επιρροή του.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Κόστα θα πρέπει να αγωνιστούν για να διατηρήσουν την επιρροή τους σε αυτή την εποχή της ισχύος, ενώ οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα πρέπει να βρουν στρατηγικές για να παραμείνουν σημαντικοί στο νέο παγκόσμιο σκηνικό.

 

Πηγή:newsbeast.gr




«Συνάντηση Μητσοτάκη με τον ΥΠΕΞ της Σερβίας: Στήριξη στην ευρωπαϊκή πορεία της Σερβίας»

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Υπουργό Εξωτερικών της Σερβίας, Marko Đurić.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι εξαιρετικές διμερείς σχέσεις και η ευρωπαϊκή πορεία της Σερβίας.

Ο Πρωθυπουργός επανέλαβε τη στήριξη της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή προοπτική της Σερβίας και, ενόψει της αποψινής Συνόδου Κορυφής ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων στις Βρυξέλλες, υπογράμμισε ότι η χώρα μας στηρίζει το άνοιγμα της Δέσμης 3 των Διαπραγματευτικών Κεφαλαίων της Σερβίας.

protothema.gr




Μητσοτάκης: Περισσότεροι πόροι για την ευρωπαϊκή άμυνα

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στις Βρυξέλλες, όπου σήμερα Πέμπτη συμμετέχει στις εργασίες της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

«Η Ελλάδα έχει υπάρξει πρωταγωνίστρια στην διαμόρφωση μιας πιο ενεργούς αμυντικής πολιτικής της Eυρωπαϊκής Ένωσης. Θα έχουμε την ευκαιρία τα θέματα αυτά με τα συζητήσουμε και σε μία έκτακτη σύνοδο κορυφής του Φεβρουαρίου, είναι όμως απολύτως ξεκάθαρο για εμένα ότι η Ευρώπη πρέπει να διαθέσει περισσότερους ευρωπαϊκούς πόρους για την κοινή ευρωπαϊκή της άμυνα. Θα έχω την ευκαιρία για ακόμη μια φορά να παρουσιάσω τις θέσεις γύρω από το ζήτημα αυτό», είπε ο πρωθυπουργός προσερχόμενος στη Σύνοδο, σημειώνοντας ότι «αυτό το οποίο πρώτο διατυπώθηκε από την Ελλάδα πριν από κάποιους μήνες και έμοιαζε ίσως ως ένα πολύ μακρινό όνειρο, τώρα αρχίζει να αντιμετωπίζεται με μια αίσθηση κατεπείγοντος από πολλές ευρωπαϊκές χώρες».

Αναφερόμενος στα θέματα της ατζέντας των Ευρωπαίων ηγετών, είπε ότι θα συζητήσουν και τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, καθώς και ότι θα ενημερώσει τους ομολόγους του σχετικά με την επίσκεψή του στον Λίβανο.

«Προφανώς θα συζητήσουμε και τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Θα ενημερώσω τους ομολόγους μου για την επίσκεψη την οποία έκανα στο Λίβανο και κυρίως για την ανησυχία η οποία υπάρχει και στο Λίβανο και στη Συρία για την ανάγκη προστασίας των διαφόρων θρησκευτικών κοινοτήτων και αναφέρομαι ιδιαίτερα στους Ελληνορθόδοξους του Λιβάνου, αλλά πρωτίστως της Συρίας, οι οποίοι εμπίπτουν και στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αντιοχείας.
Το πιο σημαντικό αυτή τη στιγμή για τη Συρία είναι να διασφαλιστεί η εδαφική ακεραιότητα της χώρας και η νέα κυβέρνηση να είναι μια κυβέρνηση πρώτα και πάνω απ’ όλα συμπεριληπτική, η οποία και θα υποστηρίξει και θα διαφυλάξει τα δικαιώματα των θρησκευτικών μειονοτήτων. Και προφανώς σε αυτήν τη συζήτηση η Ευρώπη πρέπει να προσέλθει με μια ενιαία άποψη και η Ελλάδα θα έχει έναν καθοριστικό ρόλο στο να διαμορφώσει την ευρωπαϊκή προσέγγιση στα ζητήματα που αφορούν στη Συρία», είπε συγκεκριμένα ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στην αρχή της τοποθέτησης του, τόνισε ότι η τελευταία Σύνοδος Κορυφής του 2024 αφορά πρωτίστως την θέση της Ευρώπης στον κόσμο ενόψει και τον τελευταίων, πολύ σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων από την εκλογή του Τραμπ στις ΗΠΑ, μέχρι το συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία και από την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις εξελίξεις στη Συρία μέχρι τις σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον παγκόσμιο Νότο.

«Κοινός τόπος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι η ανάγκη της στήριξης της οικονομικής και γεωπολιτικής δυναμικής της ηπείρου μας. Είτε μιλάμε για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της σε συνέχεια των συστάσεων της έκθεσης Ντράγκι, είτε μιλάμε για την ενίσχυση της αμυντικής της δυνατότητας να μπορεί από μόνη της να αποτρέψει τις όποιες απειλές ενδεχομένως να εκδηλωθούν έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης», τόνισε ο πρωθυπουργός.

protothema.gr




Κομοτηνή | Ευρωπαϊκή διάκριση για την προσβασιμότητά της

Ο Δήμος Κομοτηνής απέσπασε την τιμητική διάκριση “URBACT Good Practice Label” για την πρωτοβουλία του “Κομοτηνή | Μια προσβάσιμη πόλη για όλους”. Το βραβείο αυτό απονέμεται σε πόλεις που υλοποιούν καινοτόμες πρακτικές με σκοπό την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της κοινωνικής ένταξης, και η Κομοτηνή, ανάμεσα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, διακρίθηκε για την ολοκληρωμένη προσέγγισή της στην εξασφάλιση μιας ισότιμης και φιλόξενης αστικής ζωής για όλους τους πολίτες.

Η πρακτική του Δήμου Κομοτηνής περιλαμβάνει ένα πολύπλευρο πρόγραμμα ανάπτυξης που στοχεύει στην αστική αναγέννηση και προσβασιμότητα, ενώ υποστηρίζεται από τη δημιουργία κοινωνικών δομών, όπως τα κέντρα κοινότητας και δραστηριοτήτων για άτομα με αναπηρίες. Παράλληλα, η πόλη επενδύει στην τεχνολογία “έξυπνης πόλης”, με καινοτόμες εφαρμογές που κάνουν το περιβάλλον πιο φιλικό και εύκολα προσβάσιμο. Σημαντικό ρόλο παίζει και η συνεργασία με τοπικές Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις (Μ.Κ.Ο.) και άλλους φορείς, ενισχύοντας την αίσθηση συμμετοχής και συνεισφοράς από την τοπική κοινωνία.

Ο Δήμαρχος Κομοτηνής, κ. Γιάννης Γκαράνης, υπογράμμισε τη σημασία της διάκρισης για την πόλη, αναφέροντας: «Η πρωτοβουλία μας ξεχώρισε για την καινοτομία και την αποτελεσματικότητά της, επιβεβαιώνοντας την αφοσίωσή μας στη δημιουργία μιας πόλης που αγκαλιάζει και υποστηρίζει όλους τους κατοίκους της, ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρίες». Ο κ. Γκαράνης τόνισε πως η αναγνώριση αυτή φέρνει διεθνή ορατότητα και ανοίγει νέες προοπτικές για την πόλη, η οποία θα παρουσιάσει τις πρακτικές της στο “URBACT City Festival” στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, τον Απρίλιο του 2025.

Η διάκριση αυτή αντικατοπτρίζει τη συλλογική προσπάθεια του Δήμου και των συνεργατών του και έρχεται να προστεθεί στην Ειδική Μνεία Ευρωπαϊκής Προσβάσιμης Πόλης που απονεμήθηκε στην Κομοτηνή το 2020. Η Κομοτηνή, μαζί με την Καβάλα, είναι οι μόνες ελληνικές πόλεις που βραβεύτηκαν ως “Καλές Πρακτικές” στο URBACT, και αποτελεί πρότυπο για την προώθηση της αστικής προσβασιμότητας στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Δήμος Κομοτηνής δεσμεύεται να συνεχίσει αυτό το έργο για μια πόλη που υπηρετεί ισότιμα τις ανάγκες όλων, κάνοντας την Κομοτηνή υπόδειγμα προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης.




Επτά ελληνικά πράσινα έργα εξασφαλίζουν ευρωπαϊκή επιχορήγηση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε 85 έργα μηδενικών εκπομπών ανά την Ευρώπη προκειμένου να λάβουν συνολική επιχορήγηση 4,8 δισ. ευρώ μέσω του Ταμείου Καινοτομίας.

Η υλοποίησή τους εκτιμάται ότι θα αποσοβήσει την έκλυση 476 εκατ. τόνων CO2 και θα συμβάλει στην επίτευξη των φιλόδοξων ευρωπαϊκών και εθνικών κλιματικών στόχων. Όσον αφορά την Ελλάδα, επτά έργα επελέγησαν, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον από πλευρά τεχνολογική και κλιματική.

Το πρώτο είναι το έργο της ΕΛΒΑΛ για εγκατάσταση συστήματος για την κάλυψη των προϊόντων αλουμινίου με χρήση υπεριώδους ακτινοβολίας και δέσμης ηλεκτρονίων. Δεδομένου του ότι η παραγωγική διαδικασία στο αλουμίνιο είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρος, η χρήση καθαρών μεθόδων έχει σημασία για την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου.

Παράλληλα, η Sunlight φιλοδοξεί να δημιουργήσει νέα παραγωγή σε μπαταρίες λιθίου για τη ΝΑ Ευρώπη προκειμένου να στηριχθεί η χρήση τους σε τομείς όπως οι βιομηχανικές μεταφορές.

Στην περίπτωση του υδρογόνου, περιλαμβάνεται στον κατάλογο το έργο Rhyno της Advent για χρήση μεμβράνων πολυμερών υψηλής θερμοκρασίας στις κυψέλες και για ηλεκτρολύτες PEM.

Ένα μικρό, αλλά ξεχωριστό σχέδιο είναι το SUNBREWED για χρήση της ηλιοθερμικής ενέργειας στον κλάδο τροφίμων και ποτών.

Στόχος είναι η εγκατάσταση ηλιοθερμικού σταθμού σε ζυθοποιία στην Πάτρα, ο οποίος θα προσφέρει τη θερμική ενέργεια για τις ανάγκες της.

Ακολουθεί το έργο IFESTOS της ΤΙΤΑΝ για την εφαρμογή της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στη διαδικασία παραγωγής σκυροδέματος. Η εταιρεία θεωρεί εφικτή τη δέσμευση του 98,5% των εκπομπών CO2 της μονάδας της στο Καμάρι.

Από τη λίστα δεν λείπει η Μότορ Όιλ, η οποία υλοποιεί το έργο IRIS για περιορισμό των εκπομπών στο διϋλιστήριο των Αγ. Θεοδώρων με την εφαρμογή δέσμευσης άνθρακα στη μονάδα ατμού-μεθανίου. Το δεσμευόμενο CO2 θα κατευθύνεται για αποθήκευση στην αποθήκη του Πρίνου που επίσης προωθείται από την ελληνική κυβέρνηση και την Energean.

Τέλος, το έργο Olympus της Ηρακλής αφορά τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα στη μονάδα της εταιρείας στην Εύβοια, με μείωση των εκπομπών κατά 95%.

www.newsit.gr




Η Ευρωπαϊκή Πορεία της Αλβανίας: Προστασία των Δικαιωμάτων της Ελληνικής Μειονότητας

Για την Αλβανία και την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων στην ΕΕ, μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Ευρωβουλευτής Φρέντης Μπελέρης στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή Σήμερα.

«Η θέση της Αλβανίας είναι στην ΕΕ.. Για πρώτη φορά τώρα, 15 Οκτωβρίου, μπήκανε ξεκάθαροι όροι και πια από διμερές θέμα ότι οι ελληνοαλβανικές διαφορές και η προστασία της ελληνικής μειονότητας είναι πολιτική της ΕΕ», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όπως ανέφερε ο ίδιος το κείμενο ξεκάθαρα μιλάει για χρονοδιάγραμμα σε ότι αφορά το περιουσιακό, πότε θα αποδοθούν οι περιουσίες και με ποια διαδικασία και «ένα άλλο θέμα που είχε να κάνει με τον αυτοπροσδιορισμό των μελών της ελληνικής μειονότητας, εκεί το κείμενο λέει ξεκάθαρα ότι εντός του έτους θα πρέπει να περάσουν 3 εφαρμοστικοί νόμοι που έχουν να κάνουν με τον αυτοπροσδιορισμό και τη χρήση της γλώσσας στις επικοινωνίες του πολίτη με το κράτος και τις δημόσιες υπηρεσίες. Πιστεύω είναι ένα σοβαρό βήμα».

Ερωτηθείς για το αν θα τα τηρήσει ο Έντι Ράμα, ο ίδιος σχολίασε πως στην Αλβανία υπάρχουν πολλοί που αμφισβητούν αν πραγματικά θέλει, ενώ αναφορικά με τις τουρκικές επενδύσεις ανέφερε πως «η αντιπολίτευση και αναλυτές λένε πως δεν υπάρχουν τουρκικές επενδύσεις αλλά μαύρα λεφτά αλβανικά που πάνε βόλτα στην Τουρκία και ξαναγυρίζουν. Η Τουρκία οικονομικά είναι σε κακό χάλι.»

Σχετικά με το αν η Αλβανία είναι κράτος δικαίου για να ενταχθεί στην Ευρώπη, ο κ. Μπελέρης δήλωσε πως «ασφαλώς και δεν είναι. Τώρα το ερώτημα που μπαίνει είναι αν θέλουμε μια Αλβανία στα πρόθυρα και να την ελέγχουμε ή μια Αλβανία ανεξέλεγκτη. Αυτό πιστεύω επικράτησε στο τέλος και σωστά η ελληνική κυβέρνηση συνηγόρησε.»

Η μοναδική λύση για την Αλβανία είναι στην Ευρώπη, πρόσθεσε ο κ. Μπελέρης σημειώνοντας πως «δεν συγκρίνεται το εντός με το εκτός Ευρώπης».

Για τη συμφωνία Μελόνι – Ράμα ανέφερε πως είναι ένα πυροτέχνημα και δεν θα λειτουργήσει καθόλου.

protothema.gr




Ευρωπαϊκή μάχη Μητσοτάκη στις Βρυξέλλες

Έντονο διπλωματικό παρασκήνιο, παζάρια και διαφωνίες μεταξύ των κρατών – μελών της Ε.Ε με αιχμή το μεταναστευτικό καταγράφονται στις Βρυξέλλες, καθώς σήμερα αναμένεται να συνεδριάσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το πρώτο του νέου ευρωπαϊκού κύκλου- το οποίο έχει βαριά ατζέντα στη σκιά των ραγδαίων εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και της αυξημένης ανησυχίας για αύξηση των μεταναστευτικών ροών από το Λίβανο.

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης προσέρχεται στη Σύνοδο με εκπεφρασμένες θέσεις για το μεταναστευτικό, ζητώντας δίκαιο καταμερισμό των βαρών, ενίσχυση των χωρών πρώτης γραμμής αλλά και καλύτερη φύλαξη στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε.

Ωστόσο αναμένεται σκληρή μάχη μεταξύ των 27 ηγετών, καθώς ήδη υπάρχει διάσταση απόψεων για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών. Η Γερμανία έχει επαναφέρει ήδη τους εσωτερικούς ελέγχους στα χερσαία σύνορά της, η Ολλανδία και η Ουγγαρία ζητούν την εξαίρεσή τους από την κοινή μεταναστευτική πολιτική, ενώ και η Πολωνία θα ζητήσει από την ΕΕ να επικυρώσει την απόφασή της για προσωρινή αναστολή παροχής καθεστώτος ασύλου σε όσους περνούν τα σύνορα από τη γειτονική Λευκορωσία, καταγγέλλοντας τη Ρωσία για «εργαλειοποίηση» του μεταναστευτικού.

Πάντως στην πρόσκληση που απέστειλε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ προς τους ευρωπαίους ηγέτες κάνοντας ειδική αναφορά στο μεταναστευτικό επισημαίνει ότι θα συζητηθούν οι στρατηγικές για τη διαχείριση της παράτυπης μετανάστευσης, εστιάζοντας στον έλεγχο των συνόρων, τις εταιρικές σχέσεις και τις πολιτικές επιστροφής.

Ήδη η πρόεδρος της Κομισιόν είχε προλειάνει το έδαφος, καθώς σε επιστολή που έχει στείλει στους «27» εστιάζει μεταξύ άλλων στην αύξηση έως το τέλος Σεπτεμβρίου άνω του ενός τετάρτου των παράτυπων αφίξεων στην Ελλάδα από ξηρά και θάλασσα υπογραμμίζοντας την ανάγκη για περαιτέρω βελτίωσης της συνεργασίας με τις γειτονικές χώρες και διασφάλισης αποτελεσματικού ελέγχου των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε.

«Η μεταναστευτική πολιτική της ΕΕ μπορεί να είναι βιώσιμη μόνο εάν επιστραφούν ουσιαστικά όσοι δεν έχουν το δικαίωμα να παραμείνουν στην ΕΕ» επεσήμανε, διευκρινίζοντας ότι μόνο περίπου το 20% των υπηκόων τρίτων χωρών για τους οποίους υπάρχει απόφαση να φύγουν έχουν όντως επιστρέψει. «Οι διαδικασίες και οι πρακτικές επιστροφής των κρατών μελών ποικίλλουν σημαντικά: πρέπει να οικοδομήσουμε ένα επίπεδο εναρμόνισης και εμπιστοσύνης που θα διασφαλίζει ότι οι μετανάστες που έχουν απόφαση επιστροφής εναντίον τους σε μια χώρα δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ρωγμές στο σύστημα για να αποφύγουν την επιστροφή αλλού» τόνισε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Στο επίκεντρο η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα

Ως προς την ανταγωνιστικότητα και οικονομική ανθεκτικότητα της ΕΕ, η σημερινή ατζέντα περιλαμβάνει την προώθηση της Συμφωνίας για την ανταγωνιστικότητα που συμφωνήθηκε τον Απρίλιο για την ενίσχυση της οικονομικής ισχύος.

Η ελληνική πλευρά τάσσεται υπέρ των περισσότερων επενδύσεων για να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι ευρωπαϊκοί στόχοι, την ώρα που ο πρωθυπουργός έχει υπογραμμίσει ότι η έκθεση Ντράγκι είναι ένα τολμηρό κείμενο, το οποίο οι ευρωπαίοι ηγέτες πρέπει να συζητήσουν ουσιαστικά, τονίζοντας ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να πετύχει ταυτόχρονα όλους τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει χωρίς επιπλέον κοινή χρηματοδότηση, όπως για την άμυνα και την πράσινη μετάβαση.

 

www.newsbeast.gr




Μπελέρης: Η ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας απαιτεί σημαντικά βήματα

«Στις υποχρεώσεις της Αλβανίας αποτυπώνονται πλέον τα πάγια αιτήματά μας, οι αγώνες μας και οι αδικίες, που τόσα χρόνια υπoστήκαμε τα μέλη της ελληνικής εθνικής μειονότητας», τονίζει σε δήλωσή του ο ευρωβουλευτής της ΝΔ και του ΕΛΚ, Φρέντης Μπελέρης, με αφορμή την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Αλβανία.

Ο κ. Μπελέρης, αφού σημειώνει ότι οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις ξεκινούν, σήμερα, ύστερα από μια δεκαετία, και ότι «η θέση της Αλβανίας πρέπει να είναι στην Ευρώπη», υπογραμμίζει ότι «πλέον εναπόκειται στην Αλβανία η ταχύτητα, η αποφασιστικότητα και η τόλμη, με τις οποίες θα βαδίσει προς αυτήν την κατεύθυνση» και ότι «πρέπει να γνωρίζει ότι έχει πολλά ακόμα βήματα να κάνει με οδοδείκτη τον σεβασμό στο ευρωπαϊκό κεκτημένο, στο κράτος Δικαίου και στη Δημοκρατία».

«Πιστεύω ακράδαντα πως θα είναι μια απαιτητική, αλλά άκρως θεραπευτική διαδικασία για τη χώρα. Σε αυτήν, βέβαια, δεν χωρούν εκπτώσεις και εθνικοί εγωισμοί», προσθέτει στη δήλωσή του ο κ. Μπελέρης, ο οποίος είναι και μέλος της Αντιπροσωπείας του ΕΚ στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Σταθεροποίησης και Σύνδεσης ΕΕ-Αλβανίας.

Για το λόγο αυτό, όπως αναφέρει, περιμένει από την Ευρώπη «να δρα ως θεσμικός εγγυητής και άγρυπνος τοποτηρητής των κρίσιμων τομών που πρέπει να πραγματοποιήσει η Αλβανία στη θεσμική της ραχοκοκαλιά», καθώς «η Ένωση μας διαθέτει, άλλωστε, τους απαραίτητους μηχανισμούς, προκειμένου να επιτηρεί ουσιαστικά, να παρεμβαίνει διορθωτικά, να απαιτεί αποφασιστικά την υλοποίηση των ενταξιακών υποχρεώσεων της Αλβανίας».

«Σε αυτές τις υποχρεώσεις αποτυπώνονται πλέον τα πάγια αιτήματά μας, οι αγώνες μας και οι αδικίες που τόσα χρόνια υπoστήκαμε τα μέλη της ελληνικής εθνικής μειονότητας», υπογραμμίζει και προσθέτει: «Πλέον, στη πρώτη δέσμη κεφαλαίων που συνυπογράφουν 27 κράτη-μέλη, περιλαμβάνονται τα δικαιώματα της ελληνικής εθνικής μειονότητας και κυρίως τα περιουσιακά μας δικαιώματα, ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται ρητά η υποχρέωση της Αλβανίας να υιοθετήσει άμεσα τους εφαρμοστικούς νόμους που αφορούν το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό και στη χρήση της ελληνικής γλώσσας σε επαφές με δημόσιες υπηρεσίες».

«Αυτά οφείλει να πράξει η Αλβανία, προκειμένου να μην απωλέσει μια ιστορική ευκαιρία που ανοίγεται μπροστά της. Ευελπιστώ να εκπληρώσει μέχρι κεραίας τους ενταξιακούς όρους και να μην παρεκκλίνει από το ευρωπαϊκό μονοπάτι που επέλεξε», καταλήγει ο κ. Μπελέρης.

protothema.gr




Δράμα | Ευρωπαϊκή εβδομάδα περιφερειών και πόλεων

Ο Δήμαρχος Δράμας, Γιώργος Παπαδόπουλος, βρέθηκε πρόσφατα στις Βρυξέλλες, συμμετέχοντας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων (European Week of Regions and Cities), η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη ετήσια διοργάνωση που αφορά την περιφερειακή και αστική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εκδήλωση αυτή συγκεντρώνει φορείς, πολιτικούς και εκπροσώπους πόλεων και περιφερειών από όλη την Ευρώπη, με σκοπό την ανταλλαγή γνώσεων και την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των περιφερειών.

Ο Δήμαρχος συμμετείχε στην εκδήλωση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η οποία φιλοξενήθηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Ελλάδας στην Ε.Ε. Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, ο οποίος τόνισε τη σημασία των συνεργειών για την ανάπτυξη των περιφερειών. Ο κύριος Τοψίδης επεσήμανε πως οι συνέργειες αποτελούν ισχυρό μοχλό περιφερειακής ανάπτυξης, ενώ υπογράμμισε τη δυναμική του γραφείου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης στις Βρυξέλλες.

Με αφορμή την ολοκλήρωση του ταξιδιού του, ο Δήμαρχος Δράμας, κ. Γιώργος Παπαδόπουλος, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στις πόλεις και τις περιφέρειες να αναδείξουν τη δυναμική τους στην ανάπτυξη και την εφαρμογή της πολιτικής της Ε.Ε. Φέτος, η εκδήλωση επικεντρώθηκε στην περιφερειακή και αστική πολιτική, ενώ η συμμετοχή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απέδειξε την ικανότητά της να προωθεί την έξυπνη και βιώσιμη ανάπτυξη σε περιφερειακό επίπεδο».

Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε επίσης τη σημασία της παρουσίας της Δράμας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων, επισημαίνοντας πως τέτοιες εκδηλώσεις ενισχύουν τη θέση της πόλης στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, συμβάλλοντας στην επίτευξη αναπτυξιακών στόχων και στη διεύρυνση των συνεργασιών με άλλες περιφέρειες.

Στο ταξίδι του στις Βρυξέλλες, ο Δήμαρχος συνοδευόταν από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Δράμας, κ. Γιάννη Τσακίρη. Η συμμετοχή της αντιπροσωπείας της Δράμας στην εκδήλωση αυτή δείχνει τη δέσμευση της δημοτικής αρχής να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη βελτίωση των τοπικών κοινωνιών και την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης.




Καβάλα | Γιορτή για την Ευρωπαϊκή ημέρα γλωσσών

Με αφορμή τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, η Ένωση Εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας Καβάλας (ΕνΕΑΓΚ) διοργανώνει μια εκδήλωση γεμάτη εκπαιδευτικές δραστηριότητες, παιχνίδια και πολλές γλωσσικές εμπειρίες. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή στις 11 π.μ. στον προαύλιο χώρο του 12ου Δημοτικού Σχολείου Καβάλας.

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 26 Σεπτεμβρίου, αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία να αναδειχθεί η γλωσσική ποικιλία και να προωθηθεί η εκμάθηση ξένων γλωσσών σε όλες τις ηλικίες. Η φετινή εκδήλωση έχει ως στόχο να φέρει κοντά μικρούς και μεγάλους, προσφέροντας ένα πλούσιο πρόγραμμα γεμάτο γνώσεις και ψυχαγωγία.

Στη γιορτή θα συμμετέχουν επίσης το Europe Direct Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και η Γενική Διεύθυνση Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μέσω της πρωτοβουλίας αυτής, δίνεται έμφαση στη σημασία της πολυγλωσσίας και της διαπολιτισμικής επικοινωνίας στην Ευρώπη.

Ιδιαίτερη παρουσία θα έχει ο Κόμβος Βιώσιμης Διατροφής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ΕΙΤ FOOD, μέσω της ομάδας FoodEducators. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την αξία της βιώσιμης διατροφής μέσα από εκπαιδευτικές δράσεις που ενώνουν τη γλώσσα με τη διατροφή.

Η εκδήλωση απευθύνεται σε παιδιά και εκπαιδευτικούς, δημιουργώντας ένα κλίμα χαράς και γνώσης. Σας περιμένουμε όλους να γιορτάσουμε μαζί τις γλώσσες του κόσμου και να ανακαλύψουμε τη μαγεία που κρύβει κάθε λέξη.




Απόστολος Τζιτζικώστας: Το παρασκήνιο για το ενισχυμένο χαρτοφυλάκιο στη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Η ανάθεση του χαρτοφυλακίου των Μεταφορών στον Απόστολο Τζιτζικώστα στη νέα σύνθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ομολογουμένως δεν ήταν έκπληξη. Η προσθήκη και του χαρτοφυλακίου του τουρισμού, όμως, αναβαθμίζει το «πακέτο» του νέου Έλληνας επιτρόπου, με το χαρτοφυλάκιο να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της κυβέρνησης για ένα σημαντικό πόστο, με προϋπολογισμό και γενική διεύθυνση που θα υπόκειται στον νέο Επίτροπο.

Ο κ. Τζιτζικώστας έπαιξε για δύο θέσεις: αυτής του Επιτρόπου Μεταφορών ή της Περιφερειακής Συνοχής, η οποία εν τελεί μπήκε στο πορτφόλιο του προτεινόμενου αντιπροέδρου της Κομισιόν από την Ιταλία, Ρομπέρτο Φίττο. Το τελικό πόστο κλείδωσε πριν από λίγες μέρες, με βάση και τις εσωτερικές ισορροπίες της Κομισιόν, μιας και η κυρία Φον ντερ Λάιεν είχε να διαχειριστεί απρόοπτα της τελευταίας στιγμής με την απόσυρση του επιτρόπου της Σλοβενίας και την αλλαγή προσώπου από τη Γαλλία, μετά την ηχηρή παραίτηση του Τιερί Μπρετόν.

Σε κάθε περίπτωση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης που ήταν εκ των βασικών υποστηρικτών της κ. Φον ντερ Λάιεν για μια δεύτερη θητεία στην Επιτροπή είναι ικανοποιημένος από την επιλογή, με δεδομένο ότι αντανακλά, όπως λέει το Μαξίμου,τον αυξημένο γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας, ενώ παράλληλα αφορά και μια σειρά θεμάτων ελληνικού ενδιαφέροντος, όπως τη ναυτιλία και τις μεταφορές, αλλά και τις υποδομές. Επίσης, ο κ. Τζιτζικώστας καλείται να διαχειριστεί ένα πακέτο ευρωπαϊκών πόρων ύψους 26 δισ. σε βάθος των επόμενων ετών.

Σημειωτέον, η προσθήκη του πόστου του τουρισμού έγινε μετά από διαβουλεύσεις σε υψηλό επίπεδο, ενώ προς τούτο επιστολή είχε στείλει στην κ. Φον ντερ Λάιεν και η επικεφαλής των ευρωβουλευτών της ΝΔ Ελίζα Βόζενμπεργκ.

Βεβαίως, η ανάθεση του χαρτοφυλακίου στον κ. Τζιτζικώστα είναι μόνο η αρχή, καθώς το Ευρωκοινοβούλιο θα σταθεί σκληρά απέναντι στη νέα Κομισιόν και όλοι προεξοφλούν ότι θα υπάρξουν απορρίψεις υποψηφίων επιτρόπων. Ο κ. Τζιτζικώστας έχει το πλεονέκτημα του μη πολωμένου προφίλ, ενώ δεν υπήρξε και κυβερνητικό στέλεχος. Επίσης, έχει πέρασμα στα κόμματα σε όλο το φάσμα, με δεδομένη τη θητεία του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιφερειών και εκτιμάται ότι θα περάσει από τις ακροάσεις χωρίς πρόβλημα. Βεβαίως, θα χρειαστεί λεπτομερής προετοιμασία, καθώς οι ερωτήσεις των ευρωβουλευτών στις ακροάσεις δεν θα είναι «φιλικές».

protothema.gr

 




Δήμος Σερρών | Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2024

Για 16η συνεχή χρονιά, ο Δήμος Σερρών συμμετέχει ενεργά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, με κεντρικό θέμα φέτος «Δημόσιος χώρος ισομοιρασμένος σε όλους». Η διοργάνωση αυτή, που έχει πλέον καθιερωθεί ως θεσμός στην πόλη των Σερρών, αποσκοπεί στην προώθηση της βιώσιμης μετακίνησης και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω φιλικών προς το περιβάλλον υποδομών.

Δράσεις και Στόχοι της Εβδομάδας Κινητικότητας

Με σύνθημα «Συνδυάζω-Μετακινούμαι», οι φετινές δράσεις στοχεύουν στην προώθηση της χρήσης καθαρών και βιώσιμων μέσων μεταφοράς, στη βελτίωση των υποδομών και στη διαμόρφωση θετικής συμπεριφοράς προς την ενεργή κινητικότητα και τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας. Η Δήμαρχος Σερρών, κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, κάλεσε τους πολίτες να συμμετάσχουν ενεργά, τονίζοντας τη σημασία της βιώσιμης κινητικότητας για το περιβάλλον και την καθημερινότητα.

Εκπαιδευτικές Δράσεις και Συμμετοχές

Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Κινητικότητας, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί των σχολείων του Δήμου Σερρών θα λάβουν μέρος σε εκπαιδευτικά προγράμματα και βιωματικές δράσεις που προάγουν την ασφαλή μετακίνηση και την ορθή χρήση των μεταφορικών μέσων. Στο πλαίσιο των δράσεων, θα διανεμηθούν ερωτηματολόγια για να διερευνηθούν οι συνθήκες μετακίνησης από και προς τις σχολικές μονάδες, ενώ μαθητές θα επισκεφθούν το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής για να μάθουν περισσότερα για την κυκλοφοριακή αγωγή και την ασφαλή χρήση του ποδηλάτου.

Συνεργασία με την Εθελοντική Οργάνωση «Ενοδία»

Η φετινή Εβδομάδα Κινητικότητας θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά τη συμμετοχή της εθελοντικής οργάνωσης «Ενοδία», η οποία ειδικεύεται σε βιωματική εκπαίδευση για τη βιώσιμη κινητικότητα, την οδική ασφάλεια και την παροχή πρώτων βοηθειών. Οι εκπρόσωποι της «Ενοδίας» θα παρουσιάσουν εκπαιδευτικές δράσεις που αφορούν τη χρήση ποδηλάτων, την κυκλοφοριακή συμπεριφορά και τη σωστή οδήγηση, ενώ θα πραγματοποιηθεί και άσκηση απεγκλωβισμού από «φλεγόμενο» λεωφορείο, σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ Σερρών.

Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο

Η Εβδομάδα Κινητικότητας θα κορυφωθεί την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024 με την Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο, όπου θα πραγματοποιηθεί περίπατος στο πλαίσιο της SEREXPO, ενώ οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν για την Παγκόσμια Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο. Η δράση αυτή στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών για τη μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων και την υιοθέτηση πιο βιώσιμων μορφών μετακίνησης, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο.

Ο Ρόλος του Δήμου Σερρών στη Βιώσιμη Κινητικότητα

Ο Δήμος Σερρών παραμένει προσηλωμένος στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Υποδομών, Τεχνικών Έργων και Άμεσων Παρεμβάσεων, κ. Αθανάσιο Γάτσιο, η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας αποτελεί αφορμή για την αναβάθμιση των αστικών μετακινήσεων και τη βελτίωση των υποδομών, ενώ σημαντικά έργα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, όπως η εγκατάσταση «έξυπνων» αισθητήρων στάθμευσης.

Η συμμετοχή των πολιτών και των φορέων του Δήμου στις δράσεις της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2024 αποτελεί κρίσιμο βήμα για τη διαμόρφωση ενός μέλλοντος με πιο φιλικές προς το περιβάλλον πόλεις και ασφαλείς μετακινήσεις για όλους.

 

 




Δήμος Σερρών | Συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας με Δράσεις για την Προώθηση Βιώσιμων Μετακινήσεων

Ο Δήμος Σερρών θα συμμετάσχει ενεργά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 16 έως τις 22 Σεπτεμβρίου 2024.

Σκοπός των δράσεων αυτών είναι η προώθηση βιώσιμων τρόπων μετακίνησης και η ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς στον αστικό ιστό.

Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, μαθητές και μαθήτριες από σχολεία της πόλης των Σερρών θα επισκεφθούν το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, όπου θα ενημερωθούν από την Τροχαία Σερρών για την ασφαλή μετακίνηση. Παράλληλα, στον ίδιο χώρο θα διεξαχθούν εκπαιδευτικές δράσεις από την ΕΝΟΔΙΑ, και θα διανεμηθούν ερωτηματολόγια σε σχολεία και φορείς του Δήμου, με στόχο τη διερεύνηση των συνηθειών μετακίνησης των πολιτών.

Επιπλέον, προγραμματίζεται ανοιχτή εκδήλωση με θέμα «Δημόσιος χώρος για όλους», στο κέντρο της πόλης, με τη συμμετοχή της ΕΝΟΔΙΑΣ, της Τροχαίας Σερρών, καθώς και σχολείων και φορέων της περιοχής. Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν με την παρουσίαση των έργων του Δήμου Σερρών για τη βελτίωση της προσβασιμότητας, στο πλαίσιο της «Serexpo», ενώ παράλληλα μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο.

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, που καθιερώθηκε το 2002, αποτελεί τον σημαντικότερο θεσμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προώθηση βιώσιμων προτύπων κινητικότητας και την ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους.




Kατέβασαν την Ευρωπαική & την Δημοτική σημαία από το δημαρχείο Κομοτηνής

Από τους ιστούς σημαιών μπροστά στο δημαρχείο της Κομοτηνής, δεν κυματίζουν από εχθές το βράδυ οι δύο από τις τρείς σημαίες. Μπροστά στο δημοτικό κατάστημα υπάρχουν οι ιστοί με τις αντίστοιχες σημαίες, Ελληνική, με το λογότυπο του δήμου και η Ευρωπαική.

Παραμένει στην θέση της η Ελληνική σημαία , ενώ οι άλλες δύο , δηλαδή η Ευρωπαική και η σημαία του δήμου βρίσκονται  η μία στο κάτω μέρος του κονταριού και στο οδόστρωμα η δεύτερη.

Να σημειωθεί ότι πριν από λίγο καιρό , συγκεκριμένα τον Μάρτιο του 2024 , είχαν παρουσιαστεί παρόμοια φαινόμενα αφαίρεσης σημαιών από δημόσια και δημοτικά κτήρια με τον δράστη να είχε βρεθεί  περίπου δύο μήνες μετά και να υποστεί τις ανάλογες συνέπειες.

Για το νέο περιστατικό οι κάμερες που υπάρχουν στο κεντρικότατο σημείο της πόλης πιθανόν να δείξουν και τους υπεύθυνους της πράξης.

maronnews.gr




Δημος Παγγαιού | JuniorXpress – Ένα χρηματοδοτούμενο έργο από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Το Δημοτικό Συμβούλιο Νέων Δήμου Παγγαίου συμμετέχει ως εταίρος στο πρόγραμμα JunioXpress, το οποίο συντονίζεται από την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α.). Υπόλοιποι εταίροι: Actionaid Ελλάς Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Το Χαμόγελο Του Παιδιού, ο Δήμος Λαρισαίων, ο Δήμος Καβάλας, ο Δήμος Θέρμης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Βόλβης.

Σκοπός του Έργου JuniorXpress είναι η προώθηση μιας φιλικής προς τα παιδιά τοπικής διακυβέρνησης, δίνοντας έμφαση σε μαθήτριες και μαθητές Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων, καθώς και σε παιδιά και εφήβους που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, μέσω της αξιοποίησης 6 Δημοτικών Συμβουλίων της χώρας (των Δήμων Λαρισαίων, Παγγαίου, Καβάλας, Θεσσαλονίκης, Θέρμης και Βόλβης) και της διασύνδεσής τους με 9 Ελληνικούς Δήμους.
Στις 29, 30 και 31 Μαρτίου, στο πλαίσιο του χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση Έργου Junior Xpress, πραγματοποιήθηκε τριήμερη εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή 36 μελών από τα Δημοτικά Συμβούλια Νέων των δήμων Θεσσαλονίκης, Θέρμης, Λάρισας, Καβάλας και Παγγαίου καθώς και εκπροσώπων των δήμων.
Με απώτερο στόχο την ενδυνάμωση των παιδιών και τη συμμετοχή τους σε αποφάσεις που αφορούν τη ζωή τους και την κοινότητά τους, την προστασία και την προώθηση των δικαιωμάτων τους αλλά και την ενίσχυση των Δημοτικών Συμβουλίων Νέων, οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες εκπαιδεύτηκαν στις ακόλουθες θεματικές:
▪️Εκπαίδευση πάνω στα δικαιώματα των παιδιών, με έμφαση στον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων ώστε να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στις κοινότητες τους.
▪️Ενημέρωση και οδηγίες εφαρμογής της Πολιτικής Παιδικής Προστασίας: αρχές και κανόνες εφαρμογής, μηχανισμός αναφοράς περιστατικών και ο ρόλος των νεαρών προπονητών.
▪️Mentoring: Εκπαίδευση στη διαδικασία της διαβούλευσης και την ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων των παιδιών μέσω βιωματικών και συμμετοχικών δράσεων.
▪️Εκπαίδευση πάνω στην προσέγγιση των παιδιών που διατρέχουν τον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
▪️Εκπαίδευση στο συ-σχεδιασμό δράσεων για την πόλη μαζί με τα παιδιά
Αξίζει να σημειωθεί πως οι νέοι μας, αφήσαν εξαιρετικές εντυπώσεις στους διοργανωτές για τη συνέπεια, τη συνεργασία και τη συμμετοχή τους. Ο Δήμαρχος Παγγαίου Αναστασιάδης Φίλιππος συγχαίρει και στηρίζει έμπρακτα τις δράσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Νεών Δήμου Παγγαίου, έχοντας εμπιστοσύνη στη θέληση και τις δυνατότητες της νέας γενιάς.



Ολοκληρώθηκε η εκδήλωση «Αγροτική Πολιτική και Ευρωπαϊκή Ένωση» με τη συμμετοχή του ΥΠΑΑΤ κ. Λευτέρη Αυγενάκη

Απαντήσεις σε ερωτήματα αγροτών, κτηνοτρόφων και απασχολούμενων του Πρωτογενούς τομέα έδωσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Λευτέρης Αυγενάκης, όντας κεντρικός ομιλητής σε εκδήλωση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με τίτλο «Αγροτική Πολιτική και Ευρωπαϊκή Ένωση», που έγινε στην Κομοτηνή.

Ο κ. Αυγενάκης επεσήμανε ακόμη την ανάγκη διορθωτικών παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν στην πολιτική που χαράσσεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με τον Πρωτογενή Τομέα, στην νέα κοινοβουλευτική περίοδο που θα ξεκινήσει μετά τις εκλογές της 9ης Ιουνίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης στον χαιρετισμό του επεσήμανε μεταξύ άλλων «τη σημασία του να αποτελούμε ως Περιφέρεια μέλος της Ευρωπαϊκής Οικογένειας και να του να κάνουμε χρήση των δικαιωμάτων που εκπορεύονται από αυτήν, αλλά και να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας».

Σημείωσε ακόμα ότι «είμαστε πλέον σε θέση να υπερασπιστούμε τη θέση μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να την κάνουμε καλύτερη με γνώμονα πάντα το κοινό συμφέρον και το όφελος του τόπου μας και των ανθρώπων του».

Τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης συνόδευσε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου κ. Γεώργιος Στρατάκος. Την ημερίδα παρακολούθησαν εκπρόσωποι αγροτικών και κτηνοτροφικών ενώσεων από όλη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, μεμονωμένοι αγρότες, κτηνοτρόφοι και παραγωγοί, Δήμαρχοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι, ο Πρύτανης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και μέλη της Διοίκησης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Νωρίτερα, ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ κ. Χριστόδουλος Τοψίδης συμμετείχε σε σύσκεψη που έγινε προεξάρχοντος του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης με τους Προέδρους των Επιμελητήριων της ΑΜΘ και κεντρικό θέμα την δημιουργία αγροτικών τμημάτων στα Επιμελητήρια έως το τέλος του έτους.

d0024952 8cd8 461a 9a04 0aed19c2fb07

 

a7278cad 60ef 46bc 933a 7f3a6231c8de

 

a535f3f8 027b 4f80 bf80 467bc71b6f5b




Καιρίδης | Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση προς τους δήμους για την κοινωνική ένταξη μεταναστών και προσφύγων

Τη στρατηγική του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στον τομέα της κοινωνικής ένταξης των νόμιμων μεταναστών και προσφύγων που ζουν στην Ελλάδα, παρουσίασαν, στη διάρκεια ενημερωτικής ημερίδας, ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Δημήτρης Καιρίδης, η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σοφία Βούλτεψη και στελέχη του υπουργείου προς τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Στην ημερίδα, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων συμμετείχαν δήμαρχοι και εκπρόσωποι δημοτικών αρχών από 43 δήμους της χώρας, εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ, καθώς και εκπρόσωποι του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης, της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Δημήτρης Καιρίδης ανοίγοντας τις εργασίες της συνάντησης υπογράμμισε ότι η κοινωνική ένταξη των νόμιμων μεταναστών και προσφύγων αποτελεί στόχο της κυβέρνησης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αφορά τους 720 χιλιάδες νόμιμους μετανάστες, τους 50 χιλιάδες πρόσφυγες και τους 27 χιλιάδες Ουκρανούς υπό προσωρινή προστασία που ζουν σήμερα στην Ελλάδα. Για τον λόγο αυτό, αποφασίσθηκε, πρόσφατα, η σύσταση διυπουργικής ομάδας εργασίας, η οποία συνέρχεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα προκειμένου να συντονίζει καλύτερα όλους τους συναρμόδιους φορείς και να δίνει λύσεις στα γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα.

Ο Δημήτρης Καιρίδης τόνισε ότι οι τοπικές κοινωνίες διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην κοινωνική ένταξη και κάλεσε τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης να συνεργαστούν με το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και να προχωρήσουν στη δημιουργία Kέντρων Ένταξης Μεταναστών, αξιοποιώντας την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του ΤΑΜΕ (Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης), δεδομένου ότι σε όλη την Ευρώπη τα ζητήματα κοινωνικής ένταξης περνούν μέσα από τις τοπικές κοινωνίες, τους δήμους και τις περιφέρειες.

Η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σοφία Βούλτεψη ανέφερε ότι η ένταξη είναι υπόθεση όλων και κυρίως υπόθεση της τοπικής αυτοδιοίκησης και για τον λόγο αυτό το υπουργείο, θέλει να ενισχυθούν τα Κέντρα Ένταξης Μεταναστών.

Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν οι δράσεις του ΚΕΜ του Δήμου Αθηναίων, ως μοντέλο και για άλλους δήμους της χώρας. Ήδη λειτουργούν 11 ΚΕΜ σε 11 δήμους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σε 30.

πηγή:newsbeast.gr




Ευρωπαϊκή Εισαγγελία: Δίωξη κατά 23 προσώπων για τη σύμβαση «717»

Το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας, σύμφωνα με ανακοίνωση που δημοσιοποίησε, κίνησε χθες Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου ποινική δίωξη εις βάρος 23 υπόπτων για εγκλήματα που σχετίζονται με την εκτέλεση των Συμβάσεων για το έργο Ανάταξης και Αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, γνωστής ως «Σύμβασης 717». 

Οπως αναφέρει η ανακοίνωση του Γραφείου των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, η έρευνα που ξεκίνησε στις 28 Νοεμβρίου 2022 επικεντρώθηκε στις Συμβάσεις για την ανάταξη των συστημάτων Τηλεδιοίκησης και Σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ –θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για τη διαχείριση των Συμβάσεων– και της αναδόχου κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες, υπεύθυνες για την εκτέλεση του έργου.

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν οδήγησαν στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος 23 υπόπτων.

Συγκεκριμένα:

  • 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
  • 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
  • 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Σύμφωνα με το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 – γνωστής ως «Σύμβασης 717». Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με τη συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

«Τα αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν ποινική ευθύνη» σημειώνει το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, παραθέτοντας στη συνέχεια τους λόγους.

«Βάσει ιδιωτικού συμφωνητικού, οι δύο εταιρείες που αποτελούσαν την ανάδοχο κοινοπραξία, αμέσως μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Επιπλέον, η δεύτερη εταιρεία ανέθεσε την εκπόνηση των τεχνικών μελετών σχετικά με τα συστήματα Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Πλατύ σε μια τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε την απαιτούμενη ειδική τεχνογνωσία – κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης, οι οποίοι προέβλεπαν ότι η ειδική τεχνογνωσία έπρεπε να παρασχεθεί από την δανειοπάροχο εταιρεία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παραβίαση της συμβατικής υποχρέωσης σχετικά με την παροχή εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, για την οποία επιβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ δημοσιονομική διόρθωση ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε το 2018 από την Ελληνική Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.).

Ενώ το αρχικό αντικείμενο της Σύμβασης 717 περιελάμβανε την αναβάθμιση των υφιστάμενων Συστημάτων Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης, η ανάδοχος κοινοπραξία επιχείρησε να κατασκευάσει ένα εντελώς νέο σύστημα σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας. Η ενέργεια αυτή θεωρήθηκε ότι συνιστά παράνομη τροποποίηση της αρχικής Σύμβασης, η οποία οδήγησε σε αδικαιολόγητη αύξηση της αξίας αυτής, που δεν δικαιολογείται από απρόβλεπτες περιστάσεις.

Σύμφωνα με την ποινική έρευνα, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτόν, μετά την πάροδο περισσότερων από εννέα ετών από την υπογραφή της Σύμβασης 717,  το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.

Εικάζεται ότι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, υπεύθυνοι για τη διαχείριση του έργου, δήλωσαν σκόπιμα μη ορθά και ελλιπή στοιχεία στη Διαχειριστική Αρχή σχετικά με την ύπαρξη γεγονότων κρίσιμων για τη χορήγηση των ενισχύσεων και την έγκριση των παρατάσεων. Ως αποτέλεσμα, τα σχετικά αιτήματα εγκρίθηκαν από τη Διαχειριστική Αρχή, η οποία κατέβαλε τα κονδύλια στον δικαιούχο, την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία στη συνέχεια πλήρωσε την ανάδοχο κοινοπραξία.

Επιπλέον, εικάζεται ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνη για τη διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Εγινε αποδεκτό ότι, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν τη χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατ. ευρώ», επισημαίνει η ανακοίνωση.

Οπως τονίζεται, τα εγκλήματα για τα οποία κατηγορούνται οι κατηγορούμενοι τιμωρούνται με ποινές κάθειρξης έως 10 ετών και χρηματική ποινή.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της EPPO, η ποινική έρευνα αποκάλυψε, επίσης, γεγονότα που συνιστούν ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος από τους επιθεωρητές – ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αποφάσισε να παραπέμψει τη νέα αυτή υπόθεση στις αρμόδιες ελληνικές Αρχές, για τις δικές τους περαιτέρω νόμιμες ενέργειες, δοθέντος ότι τα πραγματικά περιστατικά που αποτελούν το αντικείμενο της νέας αυτής έρευνας δεν συνιστούν ποινικό αδίκημα εμπίπτον στην αρμοδιότητα του EPPO.

Σημειώνεται, τέλος, ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι η ανεξάρτητη Εισαγγελία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, υπεύθυνη για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Ε.




Επτά στους 10 Έλληνες πιστεύουν ότι η χώρα ωφελήθηκε από την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Επτά και πλέον στους δέκα Έλληνες και Ευρωπαίους πιστεύουν ότι η χώρα τους έχει ωφεληθεί από την ένταξη στην ΕΕ και ότι οι ενέργειες της ΕΕ έχουν αντίκτυπο στην καθημερινή τους ζωή, σύμφωνα με την έρευνα Ευρωβαρόμετρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα, έξι μήνες πριν από τις ευρωεκλογές (6η-9η Ιουνίου).

Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, το 72% των πολιτών της ΕΕ και το 73% των Ελλήνων πολιτών πιστεύει ότι η χώρα τους έχει ωφεληθεί από την ένταξη στην ΕΕ. Ο κύριος λόγος για το 50% των Ελλήνων ερωτηθέντων είναι η συμβολή της ΕΕ στη διατήρηση της ειρήνης και στην ενίσχυση της ασφάλειας (34% στην ΕΕ). Επίσης, για το 34% των Eυρωπαίων ερωτηθέντων, κύριος λόγος είναι η βελτιωμένη συνεργασία μεταξύ των χωρών της Ένωσης.

Το 87% των Ελλήνων (το τρίτο υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ, μετά την Κύπρο και τη Μάλτα), έναντι 70% των Ευρωπαίων, πιστεύουν ότι οι ενέργειες της ΕΕ έχουν αντίκτυπο στην καθημερινή τους ζωή. Θετική εικόνα για την ΕΕ έχει το 45% των Ευρωπαίων και το 43% των Ελλήνων, ενώ το 38% των Ευρωπαίων και των Ελλήνων έχει ουδέτερη εικόνα και το 16% των Ευρωπαίων έναντι 19% των Ελλήνων αρνητική εικόνα. Για το 61% των Ευρωπαίων, έναντι 49% των Ελλήνων, η συμμετοχή της χώρας τους στην ΕΕ είναι «κάτι καλό».

Στο ερώτημα «σε ποιο θέμα θα θέλατε να δώσει προτεραιότητα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;», τόσο οι Έλληνες (59%) όσο και πάνω από το ένα τρίτο των χωρών μελών της ΕΕ (36%), θέτουν ως πρώτη προτεραιότητα την καταπολέμηση της φτώχειας.

Δεύτερη προτεραιότητα για τους Έλληνες είναι η υποστήριξη της οικονομίας και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με ποσοστό 54% (τέταρτη προτεραιότητα για τους πολίτες της ΕΕ με ποσοστό 29%). Τρίτη προτεραιότητα για τους Έλληνες έχει η δημόσια υγεία (50%), ενώ για τους άλλους Ευρωπαίους η υγεία αποτελεί δεύτερη προτεραιότητα (34%). Τρίτη προτεραιότητα για τους ευρωπαίους πολίτες είναι οι δράσεις κατά της κλιματικής αλλαγής (29%, έναντι 26% για τους Έλληνες).

Στο ερώτημα «ποιες αξίες πρέπει να υπερασπιστεί κατά προτεραιότητα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;», το 38% των Ελλήνων και των Ευρωπαίων απαντά πρώτα «τη δημοκρατία». Εξίσου σημαντική είναι για το 38% των Ελλήνων (22% των Ευρωπαίων), «η αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και μεταξύ των περιφερειών της», ενώ για το 36% των Ελλήνων, και το 25% των ευρωπαίων, προτεραιότητα είναι επίσης «το κράτος δικαίου».

Οι κοινωνικοοικονομικές δυσκολίες εξακολουθούν να επηρεάζουν πολλούς Ευρωπαίους, ακόμη και αν οι δείκτες βελτιώθηκαν ελαφρώς κατά τη διάρκεια του τελευταίου εξαμήνου. Το 73% (6 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από την άνοιξη του 2023) των ερωτηθέντων στην ΕΕ πιστεύει ότι το βιοτικό τους επίπεδο θα χειροτερέψει το επόμενο έτος. Επίσης, το 47% των ευρωπαίων πολιτών, έναντι 70% των Ελλήνων (δεύτερο υψηλότερο ποσοστό μετά την Κύπρο) πιστεύει ότι το βιοτικό του επίπεδο έχει ήδη μειωθεί και αναμένει ότι αυτό θα συμβεί και τον επόμενο χρόνο. Το ίδιο πιστεύει η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε 22 κράτη-μέλη.

Για τις ευρωεκλογές τον Ιούνιο του 2024, δηλώνει ότι ενδιαφέρεται το 58% των Ελλήνων ερωτηθέντων, έναντι 57% των πολιτών στην ΕΕ (6 μονάδες υψηλότερο από το φθινόπωρο του 2018).

Το 77% των Ελλήνων, έναντι 53% των Ευρωπαίων, επιθυμεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να διαδραματίζει πιο σημαντικό ρόλο (πλειοψηφική άποψη σε 21 κράτη μέλη). Επίσης, στο ερώτημα «πότε θα διεξαχθούν οι επόμενες ευρωπαϊκές εκλογές;» το 18% των Ελλήνων, έναντι 28% των Ευρωπαίων έδωσε σωστή απάντηση. Στο ερώτημα, «αν οι επόμενες ευρωεκλογές ήταν προγραμματισμένες για την επόμενη εβδομάδα, πόσο πιθανό θα ήταν να ψηφίσετε;», το 75% των Ελλήνων, έναντι 68% των Ευρωπαίων απάντησε ότι είναι «πιθανό» (εννέα μονάδες υψηλότερα από το φθινόπωρο του 2018). «Ουδέτερο» απάντησε το 11% των Ελλήνων και «όχι πιθανό» το 12%.

Για το 63% των Ελλήνων, ο πρώτος λόγος που κατά τη γνώμη τους ψηφίζουν οι άνθρωποι στις ευρωπαϊκές εκλογές είναι «για να στηρίξουν ένα πολιτικό κόμμα» (37% στην ΕΕ), ο δεύτερος λόγος γιατί «είναι καθήκον τους ως πολίτες» με ποσοστό 42% (36% στην ΕΕ) και ο τρίτος γιατί «θέλουν να στηρίξουν ένα συγκεκριμένο υποψήφιο» με 39% (23% στην ΕΕ).

Το Ευρωβαρόμετρο εκπονήθηκε από τον ερευνητικό οργανισμό Verian (πρώην Kantar Public) μεταξύ της 25ης Σεπτεμβρίου και της 29ης Οκτωβρίου στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. Η έρευνα διενεργήθηκε με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων μέσω συνδέσεων βίντεο. Έγιναν συνολικά 26.523 συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα της ΕΕ σταθμίστηκαν ανάλογα με το μέγεθος του πληθυσμού κάθε χώρας.




Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Προτείνει αξιολόγηση και εξετάσεις κάθε 5 χρόνια για ηλικιωμένους οδηγούς

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει αξιολόγηση και εξετάσεις για τους ηλικιωμένους οδηγούς κάθε 5 χρόνια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι πρωτοπόρος στον αγώνα για την εξάλειψη των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους έως το 2050, προτείνοντας μια σειρά καινοτομιών στην έκδοση άδειας οδήγησης.

Οι προτάσεις της Επιτροπής περιλαμβάνουν μέτρα για την εκπαίδευση νέων οδηγών, έτσι ώστε να είναι έτοιμοι για την αποδοχή των οχημάτων μηδενικών εκπομπών που είναι στο ορίζοντα.

Ταυτόχρονα, η πρόταση αποσκοπεί στην προώθηση της ασφαλούς συνύπαρξης αυτών των οχημάτων με τους πιο ευάλωτους χρήστες των δρόμων, όπως πεζοί, ποδηλάτες και αναβάτες μοτοσικλέτας, ιδίως στο αστικό περιβάλλον.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, εξετάζεται επίσης η ανανέωση των αδειών οδήγησης για τους ηλικιωμένους οδηγούς, ένα θέμα που θέτει προκλήσεις λόγω των διαφορετικών νομοθεσιών στα κράτη μέλη.

Η Επιτροπή προτείνει τη θέσπιση ενιαίας πολιτικής για την ανανέωση των αδειών οδήγησης για ηλικιωμένους οδηγούς, με κοινά κριτήρια αξιολόγησης και εξετάσεις κάθε 5 χρόνια.

Η πρόταση αυτή δημιουργεί συζητήσεις σε πολλά κράτη μέλη.

Για παράδειγμα, στη Γερμανία, η άδεια οδήγησης έχει διά βίου ισχύ, ανεξάρτητα από την ηλικία.

Στη Μεγάλη Βρετανία συζητήθηκε ακόμη και η υποχρεωτική κατάθεση της άδειας μετά τα 70.

Στην Ελλάδα, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία μετά τα 65 έτη, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος.

Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί συμμορφώνονται με τις ασφαλείς πρακτικές οδήγησης και αποτελούν λιγότερο κίνδυνο για τα ατυχήματα σε σύγκριση με τους νεαρούς οδηγούς.

Οι προτάσεις της Επιτροπής αναμένεται να προκαλέσουν συζητήσεις και αντιπαραθέσεις στα εθνικά κοινοβούλια και τις αρχές, καθώς επιδιώκουν την εύρεση ισορροπίας μεταξύ ασφάλειας στους δρόμους και των δικαιωμάτων των οδηγών.

kavalanews.gr

 




Το νέο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ στη Ρωσία με εμπάργκο στο πετρέλαιο – Πρόταση να μπει στο στόχαστρο ο Πατριάρχης Μόσχας

ΗΕυρωπαϊκή Ένωση προτείνει την επιβολή κυρώσεων στον Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλο, για τον ρόλο του στον πόλεμο της Ουκρανίας, σύμφωνα με έγγραφο που επικαλείται το Γαλλικό Πρακτορείο (AFP). Η πρόταση γίνεται γνωστή την ώρα που ανακοινωνόταν το νέο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας που περιλαμβάνει σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.

Η επικεφαλής της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιν, ανακοίνωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει:

Εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο: «Θα καταργήσουμε σταδιακά την προμήθεια αργού πετρελαίου από τη Ρωσία εντός 6 μηνών και τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους» δήλωσε η πρόεδρος φον ντερ Λάιεν.

Κυρώσεις κατά υψηλόβαθμών στρατιωτικών αξιωματούχων της Ρωσίας και άλλων προσώπων που διέπραξαν εγκλήματα πολέμου

Το νέο πακέτο εντάσσει τη ρωσική τράπεζα Sberbank και άλλες μεγάλες τράπεζες στο μπλόκο από το σύστημα Swift

Αυτό είναι το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας

Ειδικότερα, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν παρουσίασε το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, το οποίο θα περιλαμβάνει ένα σταδιακό εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.

Πρώτον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει την πρόσθετη καταχώριση στη μαύρη λίστα με τις κυρώσεις, αξιωματούχων και άλλων προσώπων που ενεπλάκησαν στα εγκλήματα πολέμου στην Μπούτσα, αλλά και των υπεύθυνων για τις «απάνθρωπες» σκηνές στην πόλη της Μαριούπολης, όπως είπε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. «Αυτό είναι ακόμα ένα μήνυμα στους δράστες του Κρεμλίνου: γνωρίζουμε ποιοι είστε, θα σας κρατάμε υπόλογους και δεν θα διαφύγετε», πρόσθεσε.

Δεύτερον, το 6ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει τον αποκλεισμό πρόσθετων σημαντικών ρωσικών τραπεζών, μεταξύ των οποίων τη ρωσική τράπεζα Sberbank, τη μεγαλύτερη τράπεζα της Ρωσίας, που κατέχει περίπου το 37% του ρωσικού τραπεζικού τομέα. «Χτυπάμε τράπεζες που είναι συστημικά σημαντικές στο ρωσικό χρηματοπιστωτικό σύστημα και στην ικανότητα του Πούτιν να σπείρει την καταστροφή», δήλωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής.

Τρίτον, μετά την απαγόρευση του Sputnik και του RT, απαγορεύεται η μετάδοση στην ΕΕ, τριών ακόμη ρωσικών ειδησεογραφικών καναλιών. «Δεν επιτρέπεται να μεταδίδουν το περιεχόμενό τους πλέον στην ΕΕ, ούτε δορυφορικά ούτε μέσω διαδικτύου. Τα κανάλια αυτά είναι φερέφωνα των ψευδών ειδήσεων και της προπαγάνδας του Πούτιν και δεν πρέπει να τους δίνουμε άλλο βήμα», σημείωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Τέταρτον, το Κρεμλίνο βασίζεται σε λογιστές και συμβούλους από την Ευρώπη και αυτό θα σταματήσει. Δεν θα παρέχονται πλέον αυτές οι υπηρεσίες στη Ρωσία.

Πέμπτον, μετά την απαγόρευση του ρωσικού άνθρακα σήμερα θα απαγορευθούν σταδιακά οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. «Δεν θα είναι εύκολο, γιατί κάποια κράτη-μέλη εξαρτώνται από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά είναι κάτι που πρέπει να γίνει», παραδέχτηκε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Προτείνεται η απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου από την Ευρώπη, με πλήρη απαγόρευση εισαγωγής δια θαλάσσης και μέσω αγωγών διυλισμένου και αργού πετρελαίου. Αυτό θα γίνει με τρόπο σταδιακό, εντός 6 μηνών για το αργό πετρέλαιο και μέχρι το τέλος του έτους για τα διυλισμένα προϊόντα, ώστε «να περιοριστεί ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αγορά», ανέφερε η Πρόεδρος της Επιτροπής. «Έτσι θα μεγιστοποιηθεί η πίεση στη Ρωσία, ενώ ταυτόχρονα θα ελαχιστοποιήσουμε την παράπλευρη ζημιά σε εμάς και σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε.

Η Πρόεδρος της Επιτροπής επισήμανε ότι με όλα τα παραπάνω βήματα η Ευρώπη στερεί από τη ρωσική οικονομία τη δυνατότητά της να εκσυγχρονιστεί, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Η Ρωσία ήθελε να σβήσει την Ουκρανία από τον χάρτη, όμως η Ουκρανία έχει υψώσει το ανάστημά της ενωμένη και με γενναιότητα και ο Πούτιν τελικά θα καταστρέψει τη δική του χώρα», ανέφερε.

Επιπλέον, η Πρόεδρος της Επιτροπής τόνισε ότι η ΕΕ δεν θέλει μόνο να βοηθήσει την Ουκρανία να νικήσει τον πόλεμο, αλλά και να ορθοποδήσει μετά τον πόλεμο. Πρότεινε η ΕΕ να αρχίσει να εργάζεται σε ένα φιλόδοξο πακέτο ανοικοδόμησης της χώρας, το οποίο θα φέρει μαζικές επενδύσεις. Η ίδια σημείωσε ότι η ΕΕ έχει ήδη κάνει πολλά, με άμεση στήριξη στον ουκρανικό προϋπολογισμό και πακέτο μακροοικονομικής βοήθειας, ενώ οι δασμοί από τα προϊόντα της χώρας έχον σταματήσει. Τόνισε, επίσης, ότι το ΑΕΠ της Ουκρανίας θα μειωθεί κατά 35-50% φέτος και ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι από το Μάιο και μετά η Ουκρανία θα χρειάζεται 5 εκατομμύρια ευρώ το μήνα για να συνεχίσει να υπάρχει. «Πρέπει να τους στηρίξουμε, αλλά δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας. Καλωσορίζω ότι και οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν σοβαρή στήριξη στον προϋπολογισμό της Ουκρανίας και πρέπει να κάνουμε και εμείς το ίδιο, ως ΕΕ», είπε η Πρόεδρος της Κομισιόν, προσθέτοντας ότι σε δεύτερο στάδιο θα έρθει η ανοικοδόμηση της χώρας, μετά τη συγκλονιστική καταστροφή σε σπίτια, σιδηροδρόμους, σχολεία, εργοστάσια. «Μέσα στο χάος του πολέμου είναι δύσκολο να καταλήξουμε σε μια ακριβή εκτίμηση, αλλά οι οικονομολόγοι μιλούν για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ», ανέφερε η Πρόεδρος της Κομισιόν.

Ουγγαρία και Σλοβακία μπορούν να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικό αργό έως τα τέλη του 2023

Η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα είναι σε θέση να συνεχίσουν να αγοράζουν ρωσικό αργό έως τα τέλη του 2023 βάσει υφιστάμενων συμβολαίων, δήλωσε σήμερα ευρωπαϊκή πηγή στο Reuters, επωφελούμενες από τις εξαιρέσεις στο εμπάργκο πετρελαίου που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η Κομισιόν πρότεινε σήμερα να απαγορευτούν οι εισαγωγές ρωσικού αργού εντός έξι μηνών καθώς και των προϊόντων διύλισης έως τα τέλη του έτους. Σε μια προσπάθεια να πεισθούν οι επιφυλακτικές χώρες να μην ασκήσουν βέτο στην πρόταση, οι Βρυξέλλες πρότειναν μια μεγαλύτερη περίοδο για την εφαρμογή του εμπάργκο για την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, σύμφωνα με την πηγή.