Το «κουρμπάνι» του Καλαμπακίου: Ένα ζωντανό κομμάτι της αυλης πολιτιστικής κληρονομιάς

Ανήμερα του Αγίου Αθανασίου, στο Καλαμπάκι της ακριτικής Δράμας, αναβιώνει κάθε χρόνο το φημισμένο «κουρμπάνι», ένα από τα παλαιότερα έθιμα που ενώνει τις μνήμες και την παράδοση των κατοίκων με τις ρίζες τους στη Μικρά Ασία.

Το έθιμο, βαθιά συνυφασμένο με την τοπική ταυτότητα, διατηρείται ζωντανό χάρη στην αφοσίωση των μελών του πολιτιστικού συλλόγου του χωριού, που κάθε χρόνο αναλαμβάνουν τη διοργάνωση με μεράκι και σεβασμό στην παράδοση. Το κουρμπάνι περιλαμβάνει την παρασκευή και διανομή ευλογημένου φαγητού, το οποίο συμβολίζει τη συλλογικότητα και τη θυσία, στοιχεία που σφυρηλατούν τους δεσμούς της τοπικής κοινότητας.

Η σπουδαιότητα του εθίμου αναγνωρίστηκε πρόσφατα με την ένταξή του στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας από το Υπουργείο Πολιτισμού. Η αναγνώριση αυτή αποτελεί μια τιμητική διάκριση για τους κατοίκους του Καλαμπακίου και επιβεβαιώνει τη σημασία της διατήρησης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας.

Το κουρμπάνι του Καλαμπακίου δεν είναι μόνο μια θρησκευτική εκδήλωση. Είναι ένας τρόπος να κρατηθεί ζωντανή η συλλογική μνήμη, ένα σύμβολο της αδιάρρηκτης σύνδεσης των ανθρώπων με τον τόπο τους και την ιστορία τους.




«Θέλουμε να κρατήσουμε το χωριό μας ζωντανό»

Ο Σίμος Τσοτσόπουλος είναι πρόεδρος σε μια από τις μικρότερες πληθυσμιακά δημοτικές κοινότητες του Δήμου Καβάλας. Στις όμορφες Κορυφές.

Η 12μηνη προσπάθεια του είχε αξιοπρόσεκτα αποτελέσματα. Ο κόσμος στο χωριό είναι λίγος. Τα προβλήματα του λύνονται ώστε όσο και αν γίνεται ο πληθυσμός να αυξηθεί. Οι Κορυφές άλλωστε δεν είναι και τόσο μακριά από την Καβάλα.

Η συνέντευξη

Ερ: Συμπληρώνεται ένας χρόνος παρουσίας σας ως πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Κορυφών. Αξιοπρόσεκτη η προσπάθεια σας, όντας και ο μικρότερος ηλικιακά πρόεδρος τοπικού συμβουλίου… Πώς το διαχειριστήκατε;

Απ: Δεν είχα προηγούμενη αυτοδιοικητική εμπειρία, ήμουν ωστόσο ενεργός στα τοπικά δρώμενα, δραστηριοποιούμενος μέσω του πολιτιστικού συλλόγου του χωριού. Παρά το γεγονός πως είμαστε ένα μικρό χωριό, ο κόσμος ανεβαίνει στα σπίτια του τα Σαββατοκύριακα. Το χωριό γεμίζει. Οι μόνιμοι κάτοικοι τη χειμερινή περίοδο είναι περίπου 30. Εμείς προσπαθούμε να συνδράμουμε και να προσφέρουμε στο χωριό, θεωρώντας πως οι κάτοικοι είναι υπερπολλαπλάσιοι. Είναι γεγονός πως στη σύγχρονη εποχή, η ζωή στα ορεινά χωριά τείνει να εγκαταλειφθεί ολοένα και περισσότερο. Θέλουμε να κρατήσουμε το χωριό μας ζωντανό,  να το κάνουμε περισσότερο ελκυστικό, τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες. Στο χωριό υπάρχει μια μόνο ταβέρνα, ενώ από τη νέα χρονιά –και σε συνεργασία με τον Δήμο-θα γίνει μια διαδικασία δημοπράτησης, προκειμένου το ισόγειο της κοινότητας να μετατραπεί και να λειτουργήσει ως χώρος εστίασης.

Ερ: Η προσπάθεια σας αποδίδει σ’ όλους τους τομείς (ηλεκτροφωτισμός, καθαριότητα, ευπρεπισμός κοινοχρήστων χώρων)…

Απ: Με τη βοήθεια του Σωτήρη Τσεκμέζογλου, τον οποίο θα ήθελα και να ευχαριστήσω, προχωρήσαμε σε αντικατάσταση ενός μεγάλου μέρος του δικτύου ηλεκτροφωτισμού, τοποθετώντας λάμπες LED. Το περασμένο καλοκαίρι ξεκίνησε να λειτουργεί η νέα γεώτρηση του χωριού, η οποία καλύπτει πλήρως τις ανάγκες ύδρευσης του χωριού. Να πω και ένα ακόμη ευχαριστώ, στον πρόεδρο της ΔΕΥΑΚ, κ. Απόστολο Χρόνη, όπως επίσης και στον κ. Όμηρο Κυριακίδη, ο οποίος βρίσκεται δίπλα μας, όποτε και όταν παρουσιαστεί η ανάγκη…

Ερ: Σε μια περίοδο όπου η έλλειψη προσωπικού είναι πιο εμφανής από ποτέ, εσείς βρίσκετε τον τρόπο! Πώς τα καταφέρνετε;

Απ: Έχουμε ανθρώπους στο χωριό που νοιάζονται πραγματικά για τον τόπο αυτό. Ευελπιστούμε οι Κορυφές να αναβαθμιστούν και να υποδέχονται ακόμη περισσότερο κόσμο. Ήδη έχουμε προσεγγιστεί από ενδιαφερόμενους αγοραστές οικοπέδων…

www.proininews.gr



“Πήγαν να με κάψουν ζωντανό” -Συγκλονίζει η μαρτυρία του ηθοποιού Γιώργου Σταυρόπουλου από Ξάνθη

Ο ηθοποιός Γιώργος Σταυρόπουλος καταγγέλλει μέσα από την εκπομπή Αναλυτής του ENA CHANNEL  ότι ζει έναν εφιάλτη στην Ξάνθη, μετά την απόπειρα εμπρησμού της οικίας του με μολότοφ.

Ο ίδιος αναφέρει ότι η επίθεση έγινε με στόχο να καταπατηθεί το κτήμα του, έκτασης 10 στρεμμάτων. Σύμφωνα με τον ηθοποιό, συγκεκριμένοι Ρομά έχουν πουλήσει τμήματα του κτήματος σε άλλους, ενώ αντιμετωπίζει συνεχείς απειλές και βία.

Αυτή την στιγμή μάλιστα είναι άστεγος καθώς το σπίτι του υπέστη σοβαρές ζημιές λόγω της πυρκαγιάς.

Δείτε την συγκλονιστική συνέντευξη του ηθοποιού :




Κυριάκος Μητσοτάκης από τον Καναδά | Το μήνυμα της 25ης Μαρτίου αντηχεί ζωντανό σε όλη την οικουμένη

Στον Καναδά βρίσκεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης και μετά τη συνάντηση που είχε με τον Καναδό ομόλογό του, Τζάστιν Τριντό, παρακολούθησαν μαζί την παρέλαση συλλόγων της Ελληνικής Κοινότητας Μείζονος Μόντρεαλ για την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου.

Μετά την ολοκλήρωση της παρέλασης, στην οποία έλαβαν μέρος άνθρωποι κάθε ηλικίας από ομογενειακούς συλλόγους από δεκάδες περιοχές της Ελλάδας, ο πρωθυπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Είναι πραγματικά μεγάλη τιμή και μεγάλη χαρά να εκπροσωπώ σήμερα την πατρίδα μας, εδώ στο Μόντρεαλ, σε αυτή την πραγματικά εντυπωσιακή παρέλαση επ’ ευκαιρία της επετείου της Εθνικής Ανεξαρτησίας της 25ης Μαρτίου.

Εδώ στον Καναδά πράγματι η καρδιά του Ελληνισμού χτυπάει πολύ δυνατά και το μήνυμα της 25ης Μαρτίου αντηχεί ζωντανό και επίκαιρο σε όλη την οικουμένη και εδώ στον Καναδά. Ο αγώνας μας για εθνική ανεξαρτησία σε δύσκολες στιγμές είναι πάντα ιστορικά επίκαιρος.

Και βέβαια τη φετινή χρονιά η παρουσία μας στην ομογένεια έχει μία ξεχωριστή αξία, διότι για πρώτη φορά κάνουμε πράξη το όραμα δεκαετιών, Ελλήνων ομογενών, να μπορούν να ψηφίσουν επιστολικά από τον μόνιμο τόπο διαμονής τους.

Οπότε και πάλι ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στον Καναδό Πρωθυπουργό, ένα μεγάλο «ευχαριστώ» σε όσους οργάνωσαν αυτή την πραγματικά καταπληκτική παρέλαση, η οποία αποδεικνύει ότι ο Ελληνισμός εδώ στον Καναδά είναι ρωμαλέος και ζωντανός.

«Σε ευχαριστώ, Τζάστιν, που μου έδωσες την ευκαιρία να συμμετάσχω σε αυτή την απίθανη παρέλαση, σε αυτή την πολύ σημαντική ημέρα. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερο μέρος για να περάσω την Ημέρα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας απ’ ό,τι με εσένα και τους Ελληνοκαναδούς συμπατριώτες μου εδώ στο Μόντρεαλ».

«Οι Ελληνοκαναδοί είναι μια απίστευτα δυναμική κοινότητα, έχουν προσφέρει πολλά στον Καναδά, αλλά είναι επίσης πολύ περήφανοι για τις ελληνικές τους ρίζες και είναι υπέροχο που είμαστε μαζί σήμερα», ανέφερε από την πλευρά του ο Τζάστιν Τριντό.

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός και ο Καναδός ομόλογός του παρακολούθησαν μαζί τη δοξολογία για την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου στον Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου.

Οι δύο ηγέτες είχαν επίσης την ευκαιρία να επισκεφθούν καταστήματα ομογενών και να συνομιλήσουν με τους ιδιοκτήτες τους και με θαμώνες.

Πηγή: newsbeast.gr