«Βόμβα» από το ΣτΕ | βάζει «φρένο» στον νέο οικοδομικό κανονισμό

Σοβαρό πονοκέφαλο δημιουργεί στο Μαξίμου το νέο φιάσκο με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον έκρινε αντισυνταγματικό, βάζοντας «φρένο» σε σειρά διατάξεων.

Ειδικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ επιβεβαίωσε τα όσα είχε δηλώσει εδώ και καιρό το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κρίνοντας αντισυνταγματικές τις ρυθμίσεις για κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστής δόμησης, ύψους), που είχαν φέρει και σημαντική σύγκρουση ανάμεσα σε κυβέρνηση και δήμους. Παράλληλα, κρίθηκε ότι είναι αντισυνταγματική και η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης, των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια.

Ωστόσο, το Συμβούλιο της Επικρατείας, απεφάνθη ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος η απόφαση δεν θα έχει αναδρομική ισχύ και δεν επηρεάσει οικοδομικές άδειες που έχουν ήδη εκδοθεί και έχει ξεκινήσει η κατασκευή.

Η απόφαση του ΣτΕ, μάλιστα, θα τεθεί άμεσα σε ισχύ, από τις πρώτες ημέρες του 2025.  Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του προέδρου του ΣτΕ Μιχάλη Πικραμένου, το δικαστήριο έκρινε:

«Ι. Το σύστημα των διατάξεων του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25), με το οποίο θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστή δόμησης, ύψους) για την ανέγερση των κτηρίων, με αντιστάθμισμα την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, αντίκειται στo άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος.

Τούτο, όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου τους, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση, και μάλιστα ουσιώδη, από τους ισχύοντες κατά το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης. Τα παρεχόμενα με τις διατάξεις αυτές κίνητρα πρέπει να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν και να έχουν σταθμισθεί οι συνέπειές τους στο οικιστικό περιβάλλον κάθε περιοχής κατά το στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, κατόπιν ειδικής επιστημονικής μελέτης που να τεκμηριώνει τις περιεχόμενες στις διατάξεις αυτές ρυθμίσεις σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες και την εν γένει φυσιογνωμία κάθε οικισμού.

ΙΙ. Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε ότι αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης (δυνάμει του άρθρου 11 παρ. 6 του ΝΟΚ), των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια (άρ. 19 παρ. 2 του ΝΟΚ). Αυτά μπορούν να κατασκευάζονται προσμετρώμενα στον συντελεστή δόμησης. Αντιθέτως, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων.

Κατόπιν τούτων, οι προσβαλλόμενες άδειες πρέπει να ακυρωθούν για τους παραπάνω λόγους.

ΙΙΙ. Τέλος, το δικαστήριο, σταθμίζοντας αφενός τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, έκρινε ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας πρέπει να μην καταλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει πριν από την παρούσα ανακοίνωση. Ο περιορισμός των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας δεν καταλαμβάνει εκκρεμείς δίκες.

Η δημοσίευση της απόφασης αναμένεται τον Ιανουάριο του ερχόμενου έτους».

efsyn.gr




Μάκης Παπαδόπουλος | «Η διοίκηση του Δήμου Καβάλας βάζει αυξήσεις 50% στα τιμολόγια της ΔΕΥΑΚ!»

Η διοίκηση της ΔΕΥΑΚ προχωρά σε νέα οριζόντια αύξηση 50% στην πάγια χρέωση στα τιμολόγια του νερού, που φτάνει από τα 4 ευρώ στα 6 ευρώ τον μήνα για κάθε νοικοκυριό αδιακρίτως και άσχετα με την κατανάλωση που κάνει!

Δηλαδή το κάθε νοικοκυριό θα πληρώνει: 12 μήνες * 6 ευρώ = 72 ευρώ τον χρόνο!

Και συνολικά για τα 45.000 υδρόμετρα της ΔΕΥΑΚ, όλοι οι δημότες θα επιβαρυνθούν επιπλέον με 1.080.000 ευρώ τον χρόνο! Θα φτάσουμε δηλαδή να πληρώνουμε 3.240.000 ευρώ “χαράτσι” στη ΔΕΥΑΚ όλοι οι δημότες κάθε χρόνο, και κυρίως οι δημότες με χαμηλή κατανάλωση!

Αυτές είναι οι συνέπειες της κακοδιαχείρισης, της κατασπατάλησης χρημάτων, των ανεξέλεγκτων αναθέσεων δεκάδων χιλιάδων ευρώ! Δήμαρχος Καβάλας και Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ δημιούργησαν χρέος στη ΔΕΗ 4.000.000 ευρώ!

Δήμαρχος Καβάλας και Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ αδιαφόρησαν για τις ζημίες που συσσωρεύονταν κάθε χρόνο στα οικονομικά της επιχείρησης και έχουν φτάσει τα 32.500.000 ευρώ!

Με τον Θόδωρο Μουριάδη Δήμαρχο και τον Απόστολο Χρόνη Πρόεδρο στη ΔΕΥΑΚ, η δημοτική επιχείρηση εμφανίζει μόνο ζημίες! Οι ζημίες μόνο για το 2022 έφτασαν κοντά στις 900.000 ευρώ!

Η Διοίκηση του Δήμου έλεγε προεκλογικά ότι δε θα μετακυλήσει στους δημότες το κόστος των επιλογών της… Τώρα που πέρασαν οι δημοτικές εκλογές όμως, Δήμαρχος και
Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ έδειξαν το πραγματικό τους “πρόσωπο”…




Μάκης ΠΗ διοίκηση του Δήμου Καβάλας βάζει αυξήσεις 50% στα τιμολόγια της ΔΕΥΑΚ!

Η διοίκηση της ΔΕΥΑΚ προχωρά σε νέα οριζόντια αύξηση 50% στην πάγια χρέωση στα τιμολόγια του νερού, που φτάνει από τα 4 ευρώ στα 6 ευρώ τον μήνα για κάθε νοικοκυριό αδιακρίτως και άσχετα με την κατανάλωση που κάνει!

Δηλαδή το κάθε νοικοκυριό θα πληρώνει: 12 μήνες * 6 ευρώ = 72 ευρώ τον χρόνο!

Και συνολικά για τα 45.000 υδρόμετρα της ΔΕΥΑΚ, όλοι οι δημότες θα επιβαρυνθούν επιπλέον με 1.080.000 ευρώ τον χρόνο!

Θα φτάσουμε δηλαδή να πληρώνουμε 3.240.000 ευρώ “χαράτσι” στη ΔΕΥΑΚ όλοι οι δημότες κάθε χρόνο, και κυρίως οι δημότες με χαμηλή κατανάλωση!

Αυτές είναι οι συνέπειες της κακοδιαχείρισης, της κατασπατάλησης χρημάτων, των ανεξέλεγκτων αναθέσεων δεκάδων χιλιάδων ευρώ!

Δήμαρχος Καβάλας και Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ δημιούργησαν χρέος στη ΔΕΗ 4.000.000 ευρώ!

Δήμαρχος Καβάλας και Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ αδιαφόρησαν για τις ζημίες που συσσωρεύονταν κάθε χρόνο στα οικονομικά της επιχείρησης και έχουν φτάσει τα 32.500.000 ευρώ!

Με τον Θόδωρο Μουριάδη Δήμαρχο και τον Απόστολο Χρόνη Πρόεδρο στη ΔΕΥΑΚ, η δημοτική επιχείρηση εμφανίζει μόνο ζημίες!

Οι ζημίες μόνο για το 2022 έφτασαν κοντά στις 900.000 ευρώ!

Η Διοίκηση του Δήμου έλεγε προεκλογικά ότι δε θα μετακυλήσει στους δημότες το κόστος των επιλογών της…

Τώρα που πέρασαν οι δημοτικές εκλογές όμως, Δήμαρχος και Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ έδειξαν το πραγματικό τους “πρόσωπο”…




Ψηφιακό «δίχτυ» σε καταθέσεις, θυρίδες, ηλεκτρονικά πορτοφόλια βάζει η εφορία

Σφίγγει ο κλοιός για όσους αποκρύπτουν εισοδήματα καθώς η ΑΑΔΕ ενεργοποιεί το «Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας» προκειμένου να ελέγχει περιπτώσεις αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας που υποκρύπτουν τη διάπραξη αδικημάτων εκτεταμένης και μεγάλης φοροδιαφυγής.

Το σύστημα θα αξιοποιεί τα δεδομένα του Αρχείου Χρηματοπιστωτικών Προϊόντων και Αναλυτικών Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών με στόχο την ταχεία λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν σε ελεγχόμενα πρόσωπα. Έτσι θα κάνει φύλλο και φτερό τους τραπεζικούς λογαριασμούς, σαρώνοντας τις κινήσεις των φορολογούμενων για να εντοπίζει τις περιπτώσεις εκείνες όπου τα ποσά των καταθέσεων είναι πολύ μεγάλα σε σύγκριση με τα εισοδήματα που έχουν συμπεριλάβει στις φορολογικές δηλώσεις τους.

Με την ενεργοποίηση ενός νέου αυτοματοποιημένου συστήματος («Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας – «Bank Account Nexus Crosscheck APPlication» – BANCAPP), η φορολογική Διοίκηση θα έχει άμεση πρόσβαση στους λογαριασμούς των φορολογουμένων και τα περιουσιακά τους στοιχεία. Με αυτόματο αίτημα μετά την έκδοση εντολής ελέγχου, οι τράπεζες και όλα τα υπόχρεα πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στα χρηματοοικονομικά θα υποχρεούνται εντός 2 δύο ημερών να παράσχουν όλα τα στοιχεία που ζητά η ΑΑΔΕ.

Πληκτρολογώντας το ΑΦΜ κάθε ελεγχόμενου, οι μονάδες ελέγχου της ΑΑΔΕ θα έχουν την πλήρη εικόνα των τραπεζικών κινήσεών του.

Και συγκεκριμένα:

  1. Τρεχούμενους λογαριασμός πρώτης ζήτησης
  2. Προθεσμιακούς λογαριασμούς
  3. Λογαριασμούς χορηγήσεων
  4. Επενδυτικούς λογαριασμούς με παντός είδους χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, Repos κ.λπ.
  5. Πιστωτικές Κάρτες
  6. Τραπεζικές Θυρίδες
  7. Λογαριασμούς Πληρωμών
  8. Προπληρωμένες κάρτες (prepaid)
  9. Ηλεκτρονικά πορτοφόλια (e-wallets)

Τι είναι το BANCAP

Το Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας («Bank Account Nexus Crosscheck APPlication» – BANCAP) επιτρέπει την αυτοματοποιημένη διαβίβαση των αιτημάτων άρσης χρηματοπιστωτικού απορρήτου, που αποστέλλονται από την ΑΑΔΕ.

Στόχος του συστήματος όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές είναι «η ταχεία λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν σε ελεγχόμενα πρόσωπα, κατά τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο, προκειμένου να καταστεί ταχύτερος και αποδοτικότερος ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης και αποτελεσματικότερη η φορολογική ελεγκτική διαδικασία, με τελικό σκοπό την περιστολή της φοροδιαφυγής, την προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος και την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης».

Τα αιτήματα άρσης αφορούν σε κάθε στοιχείο και πληροφορία για φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των αρχών και υπηρεσιών του δημοσίου.

Πηγή: newsbeast.gr




Γενόσημα: Έρχεται ρύθμιση που θα βάζει κόφτη στα 3 ευρώ μετά τις αντιδράσεις

Νέα ρύθμιση ετοιμάζει το Υπουργείο Υγείας για τα γενόσημα φάρμακα και τη συμμετοχή των πολιτών σε αυτά, μετά τις αντιδράσεις των τελευταίων ημερών. Όπως προανήγγειλε ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, θα μπει «κόφτης» έτσι ώστε οι πολίτες να μην επιβαρύνονται με περισσότερα από συνολικά 3 ευρώ, ανεξαρτήτως της τιμής των γενοσήμων.

Η παρέμβαση του Υπουργείου Υγείας έρχεται μετά την αναστάτωση που έχει προκληθεί από την περασμένη Δευτέρα και τη διαπίστωση στην πράξη, μπροστά στους πάγκους των ιδιωτικών φαρμακείων, ότι σε κάποιες περιπτώσεις φαρμάκων το ποσό της συμμετοχή των ασφαλισμένων είναι αισθητά αυξημένη, παρότι δεν έχει αυξηθεί το ποσοστό.

Γιατί όμως αυξήθηκε η συμμετοχή; Σύμφωνα με νομοθετική ρύθμιση του 2022 καταργήθηκε η εξίσωση της ασφαλιστικής τιμής (τιμή αποζημίωσης) και της λιανικής τιμής ενός φαρμάκου για τα γενόσημα. Όλα τα φάρμακα, δηλαδή, εντάχθηκαν στον ίδιο κανόνα για τον υπολογισμό συνεισφοράς του ασθενούς. Ο νόμος πήρε παρατάσεις, με την τελευταία να λήγει τέλος του 2023. Ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, δεν έδωσε άλλη αναβολή, και έτσι τέθηκε σε ισχύ.

Η τιμή αποζημίωσης (ή ασφαλιστική τιμή) ενός φαρμάκου πάνω στην οποία ορίζεται και η συμμετοχή του ασθενούς στην αγορά του (10% ή 25% ανάλογα με το αν πρόκειται για χρόνιες ή μη παθήσεις), προσδιορίζεται με βάση το πιο φτηνό σκεύασμα στην κατηγορία. Αυτό αφορά στα φάρμακα για τα οποία δεν ισχύει προστασία πατέντας και έτσι ως ασφαλιστική τιμή προσδιορίζεται συνήθως η τιμή του πιο φτηνού. Αν τώρα ένας ασθενής επιλέξει να αγοράσει ένα πιο ακριβό φάρμακο με την ίδια δραστική ουσία, τότε η διαφορά ανάμεσα στη λιανική τιμή και την ασφαλιστική τιμή καλύπτεται από τον ίδιο.

Για τα γενόσημα έως σήμερα ίσχυαν τα εξής: Ο ΕΟΠΥΥ χρέωνε ως συμμετοχή του ασθενούς μόνο το 10% ή 25% που αναλογούσε στη λιανική τιμή, ανεξάρτητα αν επέλεγε το φθηνότερο ή κάποιο πιο ακριβό γενόσημο. Η διαφορά των δύο τιμών επιβάρυνε τον ΕΟΠΥΥ και ήταν της τάξης των 30 εκατ. ευρώ. Βέβαια το κόστος αυτό κατέληγε στις φαρμακευτικές εταιρείες μέσω του clawback (αυτόματες επιστροφές). Πλέον, όμως, η εξαίρεση για τα γενόσημα σταμάτησε και τη διαφορά την επιβαρύνονται οι πολίτες.

Αξίζουν κάποια παραδείγματα για να γίνει κατανοητή η αλλαγή:

• Γενόσημο σκεύασμα παθήσεων του πεπτικού συστήματος είχε λιανική (εξομοιωμένη με την ασφαλιστική) τιμή 4,35 ευρώ με το δελτίο τιμών του Δεκεμβρίου. Με το νέο δελτίο τιμών και ενσωματωμένες τις παραπάνω αλλαγές, έχει ασφαλιστική τιμή 2,41 ευρώ και λιανική τιμή 4,12 ευρώ. Ο πολίτης που έχει συμμετοχή 25% στα φάρμακα, συνήθιζε να πληρώνει για αυτό 1,09 ευρώ. Τώρα, καλείται να πληρώσει 0,60 ευρώ τη συμμετοχή 25% που υπολογίζεται επί της ασφαλιστικής τιμής (δηλαδή το 25% του 2,41 ευρώ) και επιπλέον τη διαφορά των δύο τιμών η οποία είναι 1,71 ευρώ. Επομένως, θα δώσει ως συνολική συμμετοχή 2,31 ευρώ.

• Ακριβώς με τον παραπάνω τρόπο υπολογισμού και στην ίδια κατηγορία ποσοστού συμμετοχής, δηλαδή 25%, ο πολίτης για γενόσημο σκεύασμα μετφορμίνης έδινε συμμετοχή 7,01 ευρώ (λιανική και ασφαλιστική τιμή 28,02 ευρώ), ενώ πλέον χρειάζεται να δώσει 5,49 ευρώ τη συμμετοχή του επί της ασφαλιστικής τιμής (21,95 ευρώ με το νέο δελτίο τιμών) και τη διαφορά λιανικής (26,04 ευρώ) με ασφαλιστική τιμή. Συνεπώς, συνολικά 9,58 ευρώ.

• Γενόσημο σκεύασμα σιταγλιπτίνης και μετφορμίνης είχε συμμετοχή (25%) έως τώρα 7,01 ευρώ. Πλέον, με ασφαλιστική τιμή 20,49 ευρώ και λιανική τιμή 24,31 ευρώ έχει συμμετοχή επί της ασφαλιστικής τιμής 5,12 ευρώ και τη διαφορά των δύο τιμών που είναι 3,82 ευρώ. Άρα, συνολική συμμετοχή 8,94 ευρώ.

• Γενόσημο σκεύασμα για το καρδιαγγειακό σύστημα είχε συμμετοχή (25%) 4,69 ευρώ (κόστιζε 18,79 ευρώ), ενώ πλέον έχει συμμετοχή επί της ασφαλιστικής τιμής (15,13 ευρώ) που προκύπτει στα 3,78 ευρώ και επιπλέον τη διαφορά με τη νέα λιανική τιμή (17,44 ευρώ). Συνολική συμμετοχή, επομένως, 6,09 ευρώ.

• Υπάρχουν και περιπτώσεις με σημαντικές διαφοροποιήσεις. Ενδεικτικά, γενόσημο φάρμακο στην κατηγορία των στατινών με λιανική τιμή 23,28 ευρώ (και με το παλιό και με το νέο δελτίο τιμών) και ασφαλιστική τιμή 7,35 ευρώ, είχε ως συμμετοχή από τον πολίτη, για την κατηγορία του 25%, 5,82 ευρώ, ενώ πλέον ανέρχεται σε 17,70 ευρώ.

Με δεδομένες τις αντιδράσεις και την κατανόηση ότι σε ορισμένες θεραπευτικές κατηγορίες, η τιμή αποζημίωσης έχει μεγάλη διαφορά με τη λιανική τιμή ενός φαρμάκου, το Υπουργείο Υγείας προχωρά σε αλλαγές.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε (ΕΡΤ) ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, εντός της ημέρας επίκειται ρύθμιση ώστε για κανένα γενόσημο σκεύασμα να μην υπάρχει συνολική επιβάρυνση για τον πολίτη πάνω από 3 ευρώ. Οι αρμόδιες υπηρεσίες επεξεργάζονται τώρα τη ρύθμιση ώστε να μπει «κόφτης» στα 3 ευρώ συνολικής συμμετοχής από τους πολίτες. Τη διαφορά που θα προκύπτει θα καταβάλλει ο ΕΟΠΥΥ και θα μετακυλίεται ως clawback (αυτόματες επιστροφές) στις φαρμακευτικές εταιρείες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έχουν όλοι οι πολίτες 25% συμμετοχή στα φάρμακα. Η συμμετοχή προσδιορίζεται ανάλογα με τις παθήσεις. Ορισμένα χρόνια νοσήματα (καρκίνος, παραπληγία, νεφρική νόσος τελικού σταδίου, ψυχώσεις, διπολική διαταραχή, κ.ά) έχουν συμμετοχή 0%. Άλλα νοσήματα (διαβήτης, ΧΑΠ, Αλτσχάιμερ, κ.ά) έχουν συμμετοχή στα φάρμακα 10%. Η συμμετοχή 25% είναι για την πλειοψηφία των πολιτών χωρίς σοβαρές παθήσεις.




Τουρκία: Βαζει νέο «φρένο» στις εξαγωγές ελαιολάδου – «Οι αγρότες πρέπει να στηριχθούν»

Η τρίμηνη απαγόρευση εξαγωγών στο «πολύτιμο» πλέον ανά τον κόσμο ελαιόλαδο παρατάθηκε επ’ αόριστον στην Τουρκία

Η τρίμηνη απαγόρευση εξαγωγών στις εξαγωγές ελαιολάδου, η οποία επήλθε μετά τη σημαντική αύξηση των τιμών στην Τουρκία και σε όλο τον κόσμο, παρατάθηκε επ’ αόριστον. Οι παραγωγοί προειδοποίησαν ότι η ζήτηση έχει αρχίσει να μειώνεται και τόνισαν ότι θα υπάρξει αύξηση των τιμών στα νέα φυτικά προϊόντα.

Η απαγόρευση, η οποία δεν ισχύει για την εξαγωγή συσκευασμένου ελαιολάδου, αλλά σχετίζεται μόνο με το χύμα και το ελαιόλαδο σε βαρέλι, επεκτάθηκε για να σταθεροποιηθούν οι τιμές. Την περίοδο 2022-2023, οι χαμηλές αποδόσεις στις κορυφαίες χώρες παραγωγής ελαιολάδου στον κόσμο, λόγω της κλιματικής αλλαγής είχαν αυξήσει τη ζήτηση από το εξωτερικό για ελιές και ελαιόλαδο από την Τουρκία.

Στις 19 Ιουλίου, ελήφθη απόφαση να αφαιρεθούν 20 σεντ ανά κιλό από όλες τις εξαγωγές ελαιολάδου χύμα και βαρελιού και λόγω της συνεχιζόμενης αρνητικής επίδρασης των εξαγωγών στις εγχώριες τιμές καταναλωτή, τέθηκε σε ισχύ απαγόρευση εξαγωγών χύμα και βαρελιού ελαιολάδου μεταξύ 1ης Αυγούστου και 1ης Νοεμβρίου. Σε ανακοίνωση της 18ης Οκτωβρίου, το υπουργείο Εμπορίου ανέφερε ότι η άνοδος των παγκόσμιων τιμών του ελαιολάδου συνεχίζεται.

«Δεδομένης της μείωσης της παραγωγής στη χώρα μας αυτή την περίοδο λόγω της δύσκολης χρονιάς» καθώς και των απωλειών παραγωγής σε πολλές περιοχές της χώρας μας λόγω των δυσμενών κλιματικών συνθηκών κατά την περίοδο ανθοφορίας των ελαιόδεντρων, το γεγονός ότι δεν θα υπάρξει μείωση των ραγδαίων τιμών του ελαιολάδου στον κόσμο και η αυξανόμενη εξωτερική ζήτηση θα συνεχιστεί, κατέστη αναγκαία η συνέχιση του μέτρου που εφαρμόζεται στις εξαγωγές ελαιολάδου χύμα και βαρελιού», αναφέρει σε γραπτή ανακοίνωση το υπουργείο.

Προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα από την πλευρά της προσφοράς όσον αφορά την ευημερία των καταναλωτών και τις εγχώριες τιμές, η εξέλιξη των αποδόσεων των προϊόντων θα παρακολουθείται για κάποιο χρονικό διάστημα, προστίθεται στην ανακοίνωση.

Αξιολογώντας την απαγόρευση, ο Aλπερ Αλχάτ, πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Akhisar, είπε ότι απαιτείται συγκεκριμένος χρόνος για τη μέτρηση της προσφοράς και της ζήτησης. «Η τιμή του ελαιολάδου ήταν 180 τουρκικές λίρες πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση των εξαγωγών και τώρα είναι πάνω από 200 λίρες», είπε.

«Πρέπει να δούμε τις ακριβείς ποσότητες στη νέα σεζόν. Αλλά δεν είναι στα χέρια της Τουρκίας να μειώσει τις τιμές του ελαιολάδου. Οι τιμές του ελαιολάδου στην Ισπανία αυξήθηκαν κατά 100% τους τελευταίους 12 μήνες. Υπάρχει ευκαιρία σε συσκευασμένο ελαιόλαδο. Η Τουρκία πρέπει να το εκμεταλλευτεί».

«Υπάρχει πτώση της ζήτησης πάνω από 50% στην Τουρκία. Η πτώση της ζήτησης θα αποτρέψει την άνοδο των τιμών. Εάν δεν μπορέσουμε να αποτρέψουμε την πτώση της ζήτησης, οι προσπάθειες που έχουμε κάνει μέχρι τώρα για την προώθηση του ελαιολάδου θα είναι μάταιες». Ο Αλχάτ σημείωσε ότι οι τιμές του ελαιολάδου στις αγορές της Τουρκίας παρουσιάζουν μεγάλες διακυμάνσεις. «Πουλάνε ελαιόλαδο στις παλιές τιμές στις αγορές και πουλάνε τα υπόλοιπα προϊόντα που είναι αποθηκευμένα στις αποθήκες τους», είπε.

«Είναι δυνατό να βρούμε ελαιόλαδο στην τιμή των 175 λιρών. Στο άμεσο μέλλον, η τιμή στα ράφια θα ξεπεράσει τις 200 λίρες. Οι αγρότες πρέπει να στηριχθούν», πρόσθεσε. Οι εξαγωγές ελαιολάδου της Τουρκίας στην Ισπανία αυξήθηκαν κατά 27 φορές το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μετά τις αρνητικές επιπτώσεις της ξηρασίας.

Σύμφωνα με το Türkiye Exporters Assembly (TİM), οι εξαγωγές ελιάς και ελαιολάδου της Τουρκίας αυξήθηκαν κατά 190% στα 560 εκατομμύρια δολάρια το πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

ΠΗΓΗ: newsbomb.gr




Ελαιόλαδο: Αλυσίδα σούπερ μάρκετ βάζει πλαφόν στις αγορές

Με ανακοίνωσή του σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης έβαλε πλαφόν στις αγορές ελαιόλαδου

Είναι πλέον γεγονός. Το πρώτο σούπερ μάρκετ στη χώρα μας που έβαλε πλαφόν στις αγορές ελαιόλαδου είναι στη Θεσσαλονίκη, μαρτυρώντας το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει στην αγορά.

Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση, οι καταναλωτές μπορούν να προμηθευτούν μέχρι τρία τεμάχια σε όλα τα ελαιόλαδα 4 και 5 λίτρων και μέχρι τέσσερα τεμάχια σε όλα τα ελαιόλαδα ενός και δύο λίτρων.

Τα σενάρια για την τιμή του και η λύση του μικροτσίπ για να μπει τέλος στις κλοπές

Η κατακόρυφη άνοδος στην τιμή του ελαιόλαδου αλλά και οι κλοπές ελαιόκαρπων που πλέον αποτελούν συχνό φαινόμενο, συνθέτουν ένα δύσκολο «παζλ» για καταναλωτές και παραγωγούς.

Μιλώντας για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, ο πρόεδρος Ελαιουργών Ηραλκλείου Κρήτης, Βαγγέλης Πρωτογεράκης τόνισε ότι τα νέα δεν… είναι καλά για τον καταναλωτή: «Έχουμε μπει στην τελική ευθεία. Η τιμή θα κρατηθεί σε ένα καλό επίπεδο για τους παραγωγούς, αλλά η ποσότητα θα είναι μειωμένη και κρατήσει την τιμή ψηλά. Ευτυχώς για τον παραγωγό και δυστυχώς για την παραγωγή».

Όπως σημείωσε η άνοδο στην τιμή είναι ένα διεθνές φαινόμενο και αφορά χώρες όπως η Ισπανία, Πορτογαλία και η Τυνησία.

Η διάθεση του ελαιόλαδου από τουε παραγωγούς θα ξεκινήσει με μεγάλη άνοδο στην τιμή του: «Πέρσι ξεκινήσαμε από τα 4,80 και φέτος θα πάει πάνω από 8 ευρώ. Επίσημα ξεκινάει 1 Νοεμβρίου η ελαιοκομική περίοδος. Το πρώτο λάδι που βγαίνει είναι και το πιο ακριβό αλλά παράλληλα και ένας δείκτης για το πώς θα καταλήξει ο καρπός».

Μάλιστα σε ό,τι αφορά τις κλοπές όπως ειπε η παραγωγή βλέπουν θετικά το ενδεχόμενο να τοποθετηθούν μικροτσίπ στα ελαιόδεντρα: «Είναι μια λύση που θα φέρει αποτέλεσμα, ελπίζω κάποια εταιρεία να το κάνει πράξη», σημείωσε ο κ. Πρωτογεράκης.




Εξετάσεις αίματος: Βάζει «φρένο» ο ΕΟΠΥΥ – Πότε θα αποζημιωνονται

Με «κόφτες» και χρονικούς περιορισμούς θα διενεργούνται στο εξής απλές εξετάσεις αίματος, κάποιες εκ των οποίων ιδιαίτερα φθηνές, καθώς παρατηρούνται φαινόμενα υπερ-συνταγογράφησης και ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥεπιχειρεί να βάλει «φρένο» στις δαπάνες.

Έτσι, από την περασμένη Δευτέρα, 9/10, μια σειρά εξετάσεων δεν μπορούν να συνταγογραφηθούν εκ νέου και να αποζημιωθούν, δηλαδή να πληρώσει ο πολίτης μόνο τη συμμετοχή, εάν δεν μεσολαβήσει διάστημα τεσσάρων ημερών, 60 ημερών, 90 ημερών, έξι μηνών και ενός έτους, αναλόγως την εξέταση. Αυτό σημαίνει ότι οι γιατροί θα έχουν… απαγορευτικό στο να συνταγογραφήσουν την ίδια εξέταση, ενώ και οι πολίτες πρέπει να είναι προσεκτικοί τηρώντας το χρονικό διάστημα των παραπεμπτικών τους ώστε να μην χάνουν την προθεσμία εκτέλεσης.

Η σχετική υπουργική απόφαση, που ουσιαστικά καταπολεμά την καταχρηστική συνταγογράφηση, είχε ψηφιστεί από τον πρώην υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη, τον Σεπτέμβριο του 2022. Σκοπός της ήταν να αντιμετωπιστούν οι υπέρμετρες δαπάνες συνταγογράφησης, καθώς σε ορισμένες εξετάσεις έπιαναν «κόκκινο». Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η βιταμίνη D, για τον έλεγχο των επιπέδων της οποίας τα διαγνωστικά εργαστήρια πληρώθηκαν το 2021 περίπου 50 εκατ. ευρώ. Ειδικά για τη βιταμίνη D, είχε μπει στο «μικροσκόπιο» και σε σχέση με τα σκευάσματα που συνταγογραφήθηκαν στους ασφαλισμένους, η δαπάνη των οποίων μαζί με τα σκευάσματα μαγνησίου και σιδήρου ανήλθε το 2021 σε 75 εκατ.ευρώ – τα 45 εκατ. ευρώ αφορούσαν στη βιταμίνη D.

Πλέον η εξέταση της βιταμίνης D μπορεί να επαναλαμβάνεται μόνο ανά εξάμηνο, βάσει της απόφασης του ΕΟΠΥΥ. Εάν επιτευχθεί ο στόχος υπουργείου Υγείας και ΕΟΠΥΥ και μειωθεί η καταχρηστική συνταγογράφηση, τότε εκτιμάται ότι θα μειωθεί και το ύψος του clawback που επιβαρύνει τους ιδιώτες εργαστηριακούς γιατρούς και τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνταγογράφηση κατά παρέκκλιση των χρονικών ορίων επιτρέπεται αλλά στο παραπεμπτικό που εκδίδεται σημειώνεται ότι η εξέταση δεν αποζημιώνεται για διενέργεια σε ιδιώτη πάροχο, αλλά πρέπει να εκτελεστεί μόνο σε δημόσια δομή.