Σταϊκούρας: Τα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο είναι σήμερα πολύ καλύτερα από τον Φεβρουάριο του 2023

Τα συστήματα ασφαλείας, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS και GSMR, είναι σήμερα πολύ καλύτερα από ό,τι ήταν τον Φεβρουάριο του 2023, πολύ περισσότερο δε από το 2019, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρου Καζαμία.

«Κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών που παρουσίασε στοιχεία, συγκριτικά με το 2019, όχι μόνο για την πρόοδο των έργων με στόχο την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο αλλά και στοιχεία που δείχνουν ότι ο κόσμος εμπιστεύεται όλο και περισσότερο τον σιδηρόδρομο. «Στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι καλύτερη η κατάσταση απ’ ό,τι ήταν πριν από δύο χρόνια. Το 2024 έγιναν επτακόσιες εξήντα έξι χιλιάδες εννιακόσιες εξήντα πέντε μετακινήσεις στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Αθήνα και τον Ιανουάριο του 2025 έγιναν πενήντα οκτώ χιλιάδες οκτακόσιες εβδομήντα τρεις μετακινήσεις, όταν τον Ιανουάριο του 2024 είχαν γίνει σαράντα οκτώ χιλιάδες και τον Ιανουάριο του 2019 σαράντα έξι χιλιάδες. Είναι πρόταγμα για εμάς η ασφάλεια», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Σήμερα, σε σχέση με το 2023 και το 2019, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο. Έχουμε ολοκληρωμένη και λειτουργική σηματοδότηση, σε όλον τον άξονα Αθήνα Θεσσαλονίκη, εκτός από την περιοχή που επλήγη από τον Daniel, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του συστήματος ETCS. Έχουμε ολοκληρώσει το αντικείμενο των συμβάσεων εγκατάστασης του παρατρόχιου συστήματος ETCS, με την εξαίρεση του τμήματος που έχει πληγεί από τον Daniel. Υπάρχει ενεργή σύμβαση ανάταξης του επί συρμού συστήματος ETCS, η οποία έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 63% και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2025. Υπάρχει έγκριση λειτουργίας του παρατρόχιου συστήματος ETCS από τη ΡΑΣ, τον Νοέμβριο του 2022, για τα τμήματα Πλατύ-Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας. Έχει αδειοδοτηθεί τον Ιούνιο του 2023 το τμήμα Δομοκός-Λάρισα, το οποίο δυστυχώς καταστράφηκε από τον Daniel. Για τα τμήματα ΣΚΑ-Οινόη, Οινόη-Τιθορέα, Τιθορέα-Δομοκός και Λάρισα-Πλατύ, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής φακέλων από τον ΟΣΕ στη ΡΑΣ, προκειμένου να αδειοδοτηθούν. Αδειοδοτήθηκε τον Νοέμβριο του 2022, από τη ΡΑΣ, το επί συρμού σύστημα ETCS, και δρομολογούνται οι διαδικασίες προκειμένου να ξεκινήσουν οι δοκιμές ενσωμάτωσης το καλοκαίρι του 2025», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε ότι «μετά από αυτές τις εργασίες, το σύστημα, με δεδομένο ότι υπάρχει πλέον σηματοδότηση, θα είναι όπως πρέπει πλήρως λειτουργικό».

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το ETCS το παρατρόχιο είναι λειτουργικό, ακόμα και αν δεν είναι οn board. «Εμείς πρέπει να το κάνουμε πλήρως λειτουργικό», είπε ο κ. Σταϊκούρας. Παράλληλα και αναφορικά με το GSM-R (παραρόχιο σύστημα), ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι είναι εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ., δηλαδή στο 78%. Υπολείπεται το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, για να ολοκληρωθεί στο 100% του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, και έχουν γίνει τα τεύχη δημοπράτησης. Για το GSM-R επί συρμών, σήμερα, είναι εγκατεστημένες σε τρένα 100 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), έχοντας λάβει τον Ιούλιο του 2023, τη σχετική αδειοδότηση από τη ΡΑΣ.

Συνεπώς, σήμερα, σε σχέση με το 2019 και τον Φεβρουάριο του 2023, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο, είπε ο κ. Σταϊκούρας και επισήμανε: «Έχει ληφθεί, από τον Ιούλιο του 2022, η αδειοδότηση από τη ΡΑΣ για το παρατρόχιο σύστημα GSM-R, οπότε και μπήκε σε λειτουργία το σύστημα, καθιστώντας δυνατή την επικοινωνία, μέσω αυτού, του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής επί της γραμμής. Βρίσκεται σε φάση υλοποίησης η σύμβαση συντήρησης και ανάταξης του παρατρόχιου συστήματος GSM-R, που περιλαμβάνει και τη συντήρηση των εγκαταστημένων μονάδων (On Board συσκευές Cab Radios) προκειμένου να είναι λειτουργικές. Εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Μαρτίου του 2025 θα έχουμε 118 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios) σε 59 τρένα που θα εξυπηρετούν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2025, θα έχουμε 158 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), δηλαδή 38 επιπλέον από το 2019.

«Συμπερασματικά, τα συστήματα ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι σήμερα πολύ καλύτερα από τον Φεβρουάριο του 2023, πολύ περισσότερο δε από το 2019», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Δεν άκουσα καμία συγκεκριμένη απάντηση, όσον αφορά το ερώτημά μου: Λειτουργεί αυτή τη στιγμή το σύστημα ελέγχου ασφάλειας των σιδηροδρόμων ETCS ή όχι;», σχολίασε ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας και πρόσθεσε: «Μου λέτε ότι τα τρένα σήμερα είναι ασφαλέστερα. Και λέτε ότι έχουν επιτευχθεί πρόοδοι. Σας ερωτώ, μετά από 57 νεκρούς, μπορούμε να λέμε στους πολίτες απλώς ότι είναι ασφαλέστερα και όχι ότι είναι ασφαλή; Μπορούμε να τους λέμε ότι τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα από όσο ήταν πριν και ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία ολοκλήρωσης, η οποία όμως δεν έχει ολοκληρωθεί; Οι άνθρωποι φοβούνται να ανέβουν στα τρένα».

Ο κ. Καζαμίας είπε ότι το ETCS είναι σύστημα που προϋποθέτει δύο εγκαταστάσεις, μια εγκατάσταση επί των γραμμών και μια επί των συρμών. «Πρόκειται για επικοινωνία, ανάμεσα σε αυτά τα δύο συστήματα, όπου πληροφορίες κάνουν τα τρένα να σταματούν, αν δεν βρίσκονται σε απόσταση ασφαλείας από άλλα τρένα. Με άλλα λόγια πρόκειται για σύστημα ζωτικό, όσον αφορά την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Αυτό που κατάλαβα από την απάντησή σας είναι ότι το δεύτερο τμήμα που αφορά την εγκατάσταση του συστήματος στους συρμούς, δηλαδή πάνω στα τρένα, το on board όπως λέτε, βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά από το στάδιο ολοκλήρωσης και συνεπώς το σύστημα δεν λειτουργεί», είπε ο βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας. Ο κ. Καζαμίας ανέφερε επίσης ότι η κυβέρνηση και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δίνουν εσκεμμένα παραπλανητικές απαντήσεις διότι δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι οι σιδηρόδρομοι είναι ασφαλείς, «δύο χρονιά με το έγκλημα των Τεμπών», γιατί τα συστήματα είναι «υπό ολοκλήρωση».

«Για εμάς, πρόταγμα είναι η μέγιστη ασφάλεια του επιβάτη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί λειτουργικό το ETCS αρκεί και μόνο να είναι στο παρατρόχιο. Και σας απαντώ πιο υπεύθυνα, από τη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι το σύστημα αυτό υφίσταται στην Ελλάδα, τα χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ, σε 163,67 χλμ, γιατί πιάνει μόνο το παρατρόχιο. Και το θεωρεί λειτουργικό», απάντησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενεργοποίησε το σύστημα επί παραβάσει όχι για το σύστημα ETCS. «Αν το είχε γι΄αυτόν τον λόγο, θα έπρεπε να είχε παραπεμφθεί όλη η Ευρώπη, που έχει βάλει μόνο παρατρόχιο ETCS, στο 14% του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Άρα εμείς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ, έχουμε στο 26% αλλά είναι μόνο το παρατρόχιο. Και ναι, συμφωνώ ότι πρέπει να είναι και επιτρόχιο και αδειοδότηση, και integration test», είπε ο κ. Σταϊκούρας.

Και συμπλήρωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα, επί της οποίας η χώρα μας έχει τοποθετηθεί έγκαιρα και αρμοδίως, επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με τις συνολικές απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, σύμφωνα με την Οδηγία 798, του 2016. Πουθενά μέσα δεν είναι το ETCS, είναι γενικώς τα συστήματα ασφαλείας. Διαβάζω το δελτίο της ΕΕ: “Η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της. Οι ελλείψεις είναι συστημικές και απορρέουν επίσης από την νοοτροπία ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι έπειτα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, σχετικά με την κατάσταση της υλοποίησης και της εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα, η Ελληνική Κυβέρνηση ενέκρινε σχέδιο δράσης, κατόπιν διαβουλεύσεων και συμφωνίας με τις υπηρεσίες της Επιτροπής. Το σχέδιο δράσης αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του, με την Ελλάδα να υποβάλλει διμηνιαίες εκθέσεις στην Επιτροπή σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί”».

Προφανώς, είπε ο κ. Σταϊκούρας, «δεν είμαι εδώ για να ωραιοποιήσω καταστάσεις ούτε για να πω όλα καλά. Δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί τις προηγούμενες δεκαετίες και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστημική, συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια. Υποστηρίζω όμως ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα».

 

Πηγή: newsbeast.gr




Χρήστος Σταϊκούρας: 34 σημαντικές παρεμβάσεις στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

Τα σημαντικά έργα υποδομής που υλοποιούνται στο σύνολο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μαζί με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλο Τοψίδη, σε Συνέντευξη Τύπου στην έδρα της Περιφέρειας στην Κομοτηνή.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε,μεταξύ άλλων, σε μια σειρά σημαντικών παρεμβάσεων που αφορούν:

  • Στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου
  1. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
  2. Τη Σιδηροδρομική Σύνδεση – «Sea – 2 – Sea».
  3. Την Οδική Σύνδεση με την Τουρκία.
  4. Την κατασκευή Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.
  5. Τη μελέτη του Φράγματος Δερείου.
  6. Την κατασκευή της Λιμνοδεξαμενής Ξηροποτάμου στη Σαμοθράκη.
  7. Την αντικατάσταση και Υπογειοποίηση των Αρδευτικών Δικτύων ΤΟΕΒ Ερυθροποτάμου.
  8. Τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση και Τεχνική Διαχείριση Κτιρίων Στέγασης Υπηρεσιών 5 Αστυνομικών Διευθύνσεων, ανάμεσα στα οποία και αυτό της Αλεξανδρούπολης, μέσω ΣΔΙΤ.
  9. Τη Μελέτη Αντιμετώπισης Ακτομηχανικών Προβλημάτων στο Αλιευτικό Καταφύγιο και την ευρύτερη περιοχή Θέρμων, στη Σαμοθράκη.
  10. ΤηνΑποκατάσταση Προσήνεμου Μώλου και Προστασία Εισόδου Αλιευτικού Καταφυγίου Μάκρης,Δήμου Αλεξανδρούπολης.
  11. ΤονΚάθετο Άξονα της Εγνατίας Οδού «Αρδάνιο – Ορμένιο» / Παράκαμψη Προβατώνα.
  12. Την αναβάθμιση του Ελικοδρομίου Σαμοθράκης.
  13. Την αναβάθμιση του Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης.
  • Στην Περιφερειακή Ενότητα Δράμας
  1. Τον Κάθετο Άξονα Δράμας – Αμφίπολης.
  2. Το Δημοτικό Σχολείο Κάτω Νευροκοπίου.
  3. Το Γενικό Κατάστημα Κράτησης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
  4. Τα σιδηροδρομικά έργα.
  • Στην Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης
  1. Τον διασυνοριακό Άξονα Ξάνθη – Εχίνος – Rudozem–Smolyan–Plovdiv
  2. Το Μουσουλμανικό Ιεροσπουδαστήριο Ξάνθης.
  3. Την ανέγερση (α) κτιρίου Μουσικού Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις στο Δήμο Αβδήρων και (β) κτιρίου Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) Γενισέων Ξάνθης.
  4. Τον εξοπλισμό σχολικών μονάδων.
  5. Τις επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης και εξοικονόμησης ενέργειας του Γενικού Νοσοκομείου Ξάνθης.
  • Στην Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας
  1. Τον κάθετο Άξονα Εγνατίας Οδού / Τμήμα «Δράμα – Καβάλα» / Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός».
  2. Την κατασκευή του Φράγματος Μαρμαρά.
  3. Τηνολοκλήρωση των αρδευτικών δικτύων της Δυτικής Πεδιάδας του Νέστου.
  4. Τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας.
  5. Την κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.
  6. Την Αντιπλημμυρική Προστασία της Περιοχής Τεναγών Φιλίππων Ν. Καβάλας – Δράμας – Σερρών.
  7. Το Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
  8. Το Ειρηνοδικείο και το Πταισματοδικείο Θάσου.
  • Στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης
  1. Την κατασκευή του Φράγματος Ιασίου.
  2. Την οριστική Μελέτη του Φράγματος Ιάσμου.
  3. ΤοΔικαστικό Μέγαρο Κομοτηνής.
  4. Την παραλλαγή της Χάραξης της Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Ιάσμου – Πολύανθου (ΠΕ Ροδόπης) και Μέστης – Αλεξανδρούπολης (ΠΕ Έβρου).




Σταϊκούρας από Κομοτηνή : “Δημιουργούμε καλύτερες συνθήκες με έργα υποδομών στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ”

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αλεξανδρούπολη και τη Ροδόπη, όπου συναντήθηκε με τοπικούς φορείς και επιθεώρησε σημαντικά έργα υποδομών στην περιοχή. Η επίσκεψη αυτή είχε ως στόχο την ενημέρωση για την πρόοδο των έργων και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου και των τοπικών αρχών ενόψει και των Ευρωεκλογών.

Στην Αλεξανδρούπολη, ο Υπουργός επισκέφθηκε το λιμάνι, όπου επιθεώρησε τα έργα αναβάθμισης των υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι παρεμβάσεις αυτές αναμένεται να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια του λιμανιού, καθιστώντας το έναν ακόμη πιο σημαντικό κόμβο μεταφορών και εμπορίου για την περιοχή.

Στην συνέχεια ο Υπουργός στην Ροδόπη είχε συνάντηση με ιδιωτικές επιχειρήσεις στη ΒΙ.ΠΕ Κομοτηνής.

Ο κ. Σταϊκούρας, σχολιάζοντας την επίσκεψη σε Αλεξανδρούπολη και Ροδόπη τόνισε: «Η βελτίωση των υποδομών στις περιφέρειες είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών. Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γρήγορους ρυθμούς και να ολοκληρώσουμε τα έργα που θα ενισχύσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και θα συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής».




Χρ. Σταϊκούρας | 4 παρεμβάσεις στη Ροδόπη

Στα σημαντικά αρδευτικά, σιδηροδρομικά και κτιριακά έργα που υλοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Ροδόπης αναφέρθηκε σήμερα, Σάββατο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε συνέντευξη Τύπου στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης, στην Κομοτηνή.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε τέσσερις σημαντικές παρεμβάσεις στην Π.Ε. Ροδόπης που αφορούν:

  1. Την κατασκευή του Φράγματος Ιασίου.
  2. Την οριστική Μελέτη του Φράγματος Ιάσμου.
  3. Το Δικαστικό Μέγαρο Κομοτηνής.
  4. Την παραλλαγή της Χάραξης της Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Ιάσμου – Πολύανθου (Π.Ε. Ροδόπης) και Μέστης – Αλεξανδρούπολης (Π.Ε. Έβρου).

«Αυτές τις πολιτικές πρωτοβουλίες έχουμε την ισχυρή βούληση να τις τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως ‘‘παίκτης’’ θετικής μνημόνευσης», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του.

Νωρίτερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών συμμετείχε σε σύσκεψη με τον αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Ροδόπης, Μανώλη Ταπατζά, ενώ συναντήθηκε με τον Πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Φώτιο Μάρη, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ.κ. Παντελεήμονα, καθώς και με εκπροσώπους επιμελητηρίων και παραγωγικών φορέων στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης.

Αναλυτικά τα έργα που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στη συνέντευξη Τύπου:

1. Κατασκευή Φράγματος Ιασίου

Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή φράγματος χωρητικότητας 22,6 εκατ. κ.μ. νερού.

Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή του αναγκαίου οδικού δικτύου για την εξασφάλιση της πρόσβασης στο φράγμα και την αποκατάσταση της επικοινωνίας στην περιοχή, η οποία διακόπτεται λόγω κατάκλυσης από τον ταμιευτήρα του φράγματος.

Το φράγμα είναι ύψους 45,50 μέτρων, μήκους στέψης 400 μέτρων, και πλάτους στέψης 11 μέτρων.

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου 20,5 εκατ. ευρώ, και η χρηματοδότησή του είναι από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 – 2020.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η υπογραφή της σύμβασης έγινε στις 10 Μαΐου 2002, η προθεσμία περαίωσης ήταν η 31η Δεκεμβρίου 2021 και η κατασκευή του φράγματος έχει ολοκληρωθεί, ενώ υπεγράφη, στις 31 Μαρτίου 2021, το Συμφωνητικό για την σύνταξη του φακέλου πρώτης πλήρωσης (ΦΕΠΠ) του φράγματος, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Διοικητικής Αρχής Φραγμάτων (το οποίο αποτελεί υποέργο της πράξης της κατασκευής του φράγματος), η οποία ολοκληρώνεται.

Η Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι Τελικός Δικαιούχος του έργου της κατασκευής και της υπηρεσίας για την σύνταξη του φακέλου πρώτης πλήρωσης του φράγματος.

2. Οριστική Μελέτη Φράγματος Ιάσμου.

Σκοπός των προτεινόμενων έργων, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, είναι η διάθεση του επιφανειακού νερού για την άρδευση καλλιεργούμενων εκτάσεων περίπου 200.000 στρεμμάτων, που σήμερα αρδεύονται από υπόγεια νερά, και συνεπώς η δρομολόγηση της επίλυσης των προβλημάτων άρδευσης της περιοχής.

Η υπογραφή της σύμβασης έγινε στις 28 Νοεμβρίου 2007, ενώ η τελευταία εγκεκριμένη παράταση ήταν για τις 30 Σεπτεμβρίου 2016.

Όπως αναφέρεται από το υπουργείο Υποδομών, σύμφωνα με τελευταία ενημέρωση, με έγγραφο της 29ης Ιουνίου 2016, της αρμόδιας Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο φάκελος της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει τεθεί στο Αρχείο, καθώς υπάρχουν δύο αρνητικές γνωμοδοτήσεις σχετικά με τον σχεδιασμό του εν λόγω έργου, από την Διεύθυνση Προστασίας Βιοποικιλότητας, Εδάφους και Διαχείρισης Αποβλήτων και από τον Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Νέστου, Βιστωνίδας και Ισμαρίδας.

Προτείνεται, κατόπιν συνεννοήσεων με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου αλλά και τις τοπικές υπηρεσίες της Περιφέρειας, ο έλεγχος του επανασχεδιασμού των προτεινόμενων έργων, υδραυλικός και περιβαλλοντικός, προκειμένου να μπορέσει αρχικώς το έργο να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, να ολοκληρωθεί ο υδραυλικός σχεδιασμός του και, στη συνέχεια, να εξετασθεί η δυνατότητα κατασκευής του φράγματος, αλλά και η εκπόνηση και κατασκευή του έργου των αρδευτικών δικτύων, προκειμένου να καταστεί το έργο πλήρως λειτουργικό.

Προκειμένου να υλοποιηθούν αυτά, προγραμματίζεται, μέχρι τέλος του μήνα, σύσκεψη στην περιοχή, με τη συμμετοχή αρμοδίων υπηρεσιακών παραγόντων, επί του συγκεκριμένου θέματος.

3. Δικαστικό Μέγαρο Κομοτηνής

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, εκπονούνται μελέτες για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου.

Η ολοκλήρωσή τους εκτιμάται τον Ιούλιο του 2024.

4. Παραλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής Ιάσμου – Πολύανθου και Μέστης – Αλεξανδρούπολης

Η εκπόνηση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης έχει λάβει χρηματοδότηση από το CEF.

Ο διαγωνισμός για την ανάθεση των μελετών ολοκληρώθηκε και η συμβασιοποίησή της υπεγράφη στο τέλος του 2023.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το έργο, με την υλοποίησή του, στοχεύει στην επίτευξη των ακόλουθων:

  • Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της γραμμής με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.
  • Κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων.
  • Αντικατάσταση της γέφυρας Κομψάτου.
  • Συμμόρφωση με τις αρχές της διαλειτουργικότητας για τη διάταξη των σιδηροδρομικών γραμμών και τις οδικές προσβάσεις του σταθμού Ιάσμου και της στάσης Πολυάνθου.
  • Αναβάθμιση της υποδομής και επιδομής.
  • Αντιμετώπιση προβλημάτων σε υπάρχουσες γέφυρες και σήραγγες.
  • Κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης, μήκους 13 χλμ., της περιοχής ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης με το υφιστάμενο Σιδηροδρομικό Δίκτυο στον Σ.Σ. Ποταμού.

naftemporiki




Χρήστος Σταϊκούρας | Τέσσερις παρεμβάσεις στη Ροδόπη

Τα σημαντικά αρδευτικά, σιδηροδρομικά και κτιριακά έργα που υλοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Ροδόπης παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε Συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης, στην Κομοτηνή.

Χρήστος Σταϊκούρας: Πέντε σημαντικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Mεταφορών στη Δράμα

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε τέσσερις σημαντικές παρεμβάσεις στην Π.Ε. Ροδόπης που αφορούν:

1. Την κατασκευή του Φράγματος Ιασίου.

2. Την οριστική Μελέτη του Φράγματος Ιάσμου.

3. Το Δικαστικό Μέγαρο Κομοτηνής.

4. Την παραλλαγή της Χάραξης της Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Ιάσμου – Πολύανθου (Π.Ε. Ροδόπης) και Μέστης – Αλεξανδρούπολης (Π.Ε. Έβρου).

«Αυτές τις πολιτικές πρωτοβουλίες έχουμε την ισχυρή βούληση να τις τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως ‘‘παίκτης’’ θετικής μνημόνευσης», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του.

Νωρίτερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών συμμετείχε σε σύσκεψη με τον αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Ροδόπης, Μανώλη Ταπατζά, ενώ συναντήθηκε με τον Πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Φώτιο Μάρη, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ.κ. Παντελεήμονα, καθώς και με εκπροσώπους επιμελητηρίων και παραγωγικών φορέων στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης.

Tα 4 έργα

Αναλυτικά τα έργα που παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στη Συνέντευξη Τύπου:

1ον. Κατασκευή Φράγματος Ιασίου.

Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή φράγματος χωρητικότητας 22,6 εκατ. κ.μ. νερού.

Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή του αναγκαίου οδικού δικτύου για την εξασφάλιση της πρόσβασης στο φράγμα και την αποκατάσταση της επικοινωνίας στην περιοχή, η οποία διακόπτεται λόγω κατάκλυσης από τον ταμιευτήρα του φράγματος.

Το φράγμα είναι ύψους 45,50 μέτρων, μήκους στέψης 400 μέτρων, και πλάτους στέψης 11 μέτρων.

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου 20,5 εκατ. ευρώ, και η χρηματοδότησή του είναι από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 – 2020.

Η υπογραφή της σύμβασης έγινε στις 10 Μαΐου 2002.

Η προθεσμία περαίωσης ήταν η 31η Δεκεμβρίου 2021.

Η κατασκευή του φράγματος έχει ολοκληρωθεί.

Υπεγράφη, στις 31 Μαρτίου 2021, το Συμφωνητικό για την σύνταξη του φακέλου πρώτης πλήρωσης (ΦΕΠΠ) του φράγματος, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Διοικητικής Αρχής Φραγμάτων (το οποίο αποτελεί υποέργο της πράξης της κατασκευής του φράγματος), η οποία ολοκληρώνεται.

Η Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι Τελικός Δικαιούχος του έργου της κατασκευής και της υπηρεσίας για την σύνταξη του φακέλου πρώτης πλήρωσης του φράγματος.

2ον. Οριστική Μελέτη Φράγματος Ιάσμου.

Σκοπός των προτεινόμενων έργων είναι η διάθεση του επιφανειακού νερού για την άρδευση καλλιεργούμενων εκτάσεων περίπου 200.000 στρεμμάτων, που σήμερα αρδεύονται από υπόγεια νερά, και συνεπώς η δρομολόγηση της επίλυσης των προβλημάτων άρδευσης της περιοχής.

Η υπογραφή της σύμβασης έγινε στις 28 Νοεμβρίου 2007.

Η τελευταία εγκεκριμένη παράταση ήταν για τις 30 Σεπτεμβρίου 2016.

Σύμφωνα με τελευταία ενημέρωση, με έγγραφο της 29ης Ιουνίου 2016, της αρμόδιας Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο φάκελος της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει τεθεί στο Αρχείο, καθώς υπάρχουν δύο αρνητικές γνωμοδοτήσεις σχετικά με τον σχεδιασμό του εν λόγω έργου, από την Διεύθυνση Προστασίας Βιοποικιλότητας, Εδάφους και Διαχείρισης Αποβλήτων και από τον Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Νέστου, Βιστωνίδας και Ισμαρίδας.

Προτείνεται, κατόπιν συνεννοήσεων με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου αλλά και τις τοπικές υπηρεσίες της Περιφέρειας, ο έλεγχος του επανασχεδιασμού των προτεινόμενων έργων, υδραυλικός και περιβαλλοντικός, προκειμένου να μπορέσει αρχικώς το έργο να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, να ολοκληρωθεί ο υδραυλικός σχεδιασμός του και, στη συνέχεια, να εξετασθεί η δυνατότητα κατασκευής του φράγματος, αλλά και η εκπόνηση και κατασκευή του έργου των αρδευτικών δικτύων, προκειμένου να καταστεί το έργο πλήρως λειτουργικό.

Προκειμένου να υλοποιηθούν αυτά, προγραμματίζεται, μέχρι τέλος του μήνα, σύσκεψη στην περιοχή, με τη συμμετοχή αρμοδίων υπηρεσιακών παραγόντων, επί του συγκεκριμένου θέματος.

3ον. Δικαστικό Μέγαρο Κομοτηνής.

Εκπονούνται μελέτες για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου.

Η ολοκλήρωσή τους εκτιμάται τον Ιούλιο του 2024.

4ον. Παραλλαγή της Χάραξης της Σιδηροδρομικής Γραμμής μεταξύ Ιάσμου – Πολύανθου (Π.Ε. Ροδόπης) και Μέστης – Αλεξανδρούπολης (Π.Ε. Έβρου).

Η εκπόνηση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης έχει λάβει χρηματοδότηση από το CEF.

Ο διαγωνισμός για την ανάθεση των μελετών ολοκληρώθηκε και η συμβασιοποίησή της υπεγράφη στο τέλος του 2023.

Το έργο, με την υλοποίησή του, στοχεύει στην επίτευξη των ακόλουθων:

· Βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της γραμμής με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.

· Κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων.

· Αντικατάσταση της γέφυρας Κομψάτου.

· Συμμόρφωση με τις αρχές της διαλειτουργικότητας για τη διάταξη των σιδηροδρομικών γραμμών και τις οδικές προσβάσεις του σταθμού Ιάσμου και της στάσης Πολυάνθου.

· Αναβάθμιση της υποδομής και επιδομής.

· Αντιμετώπιση προβλημάτων σε υπάρχουσες γέφυρες και σήραγγες.

· Κατασκευή σιδηροδρομικής σύνδεσης, μήκους 13 χλμ., της περιοχής ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης με το υφιστάμενο Σιδηροδρομικό Δίκτυο στον Σ.Σ. Ποταμού.




Χρήστος Σταϊκούρας | Οκτώ σημαντικές παρεμβάσεις στην Π.Ε. Καβάλας

Τα σημαντικά οδικά, αρδευτικά, αντιπλημμυρικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά και κτιριακά έργα που υλοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα (Π.Ε.) Καβάλας παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας σε Συνέντευξη Τύπου στην Καβάλα, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε οκτώ σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν:

  1. Την κατασκευή του Φράγματος Μαρμαρά.
  2. Την ολοκλήρωση των αρδευτικών δικτύων της Δυτικής Πεδιάδας του Νέστου.
  3. Τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας.
  4. Την κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.
  5. Την Αντιπλημμυρική Προστασία Περιοχής Τεναγών Φιλίππων Ν. Καβάλας – Δράμας – Σερρών.
  6. Το Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
  7. Το Ειρηνοδικείο και το Πταισματοδικείο Θάσου.
  8. Το Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός» του Κάθετου Άξονα της Εγνατίας Οδού «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας».

Η σημερινή περιοδεία του κ. Σταϊκούρα στην Π.Ε. Καβάλας ξεκίνησε με την επιθεώρηση του εργοταξίου του τελευταίου υποτμήματος «Κρηνίδες – Σταυρός», του οδικού άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» [Ε61], στο Δάτο. Το έργο μετά και την εξασφάλιση των επιπλέον απαιτούμενων κονδυλίων για την ολοκλήρωσή του, ύψους 15 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του ΕΠΑ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συνοδευόμενος από βουλευτές της Π.Ε. Καβάλας, πραγματοποίησε σειρά επισκέψεων στα Δημαρχεία Παγγαίου και Νέστου, στον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας, στο Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας και στο Λιμάνι της Κεραμωτής, ενώ συναντήθηκε με τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλο Τοψίδη και τον αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Καβάλας, Θεόδωρο Μαρκόπουλο, καθώς και με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Στέφανο.

Αναλυτικά τα έργα που παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στη Συνέντευξη Τύπου:

 1ον. Κατασκευή Φράγματος Μαρμαρά (Ακροποτάμου) (1ο Υποέργο της Πράξης).

Το έργο αφορά στην κατασκευή αρδευτικού φράγματος, προϋπολογισμού 11 εκατ. ευρώ, χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 -2020, με τελευταία εγκεκριμένη παράδοση του έργου τέλος του 2022.

Επειδή έχει εκτελεστεί άνω του 80% του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, και συγκεκριμένα περίπου το 95%, δόθηκε κατ’ εξαίρεση δυνατότητα να ολοκληρωθεί το έργο.

Η Διεύθυνση του Υπουργείου είναι ο τελικός δικαιούχος του έργου, καθώς Προϊσταμένη Αρχή είναι η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Διευθύνουσα Υπηρεσία το Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας.

Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του φράγματος Μαρμαρά, και για να εισέλθει αυτό στο στάδιο λειτουργίας του, πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της πρώτης πλήρωσης, μετά από έγκριση που θα χορηγηθεί από την Διοικητική Αρχή Φραγμάτων (ΔΑΦ), σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφαλείας Φραγμάτων.

Οι εργασίες της παρούσας σύμβασης έχουν – σε σημαντικό βαθμό – ολοκληρωθεί, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, και έχουν παραδοθεί, όπως αναφέρονται παρακάτω:

  •          Μητρώο Φράγματος, ενημερωμένο σε βαθμό που ανταποκρίνεται στη μέχρι σήμερα πρόοδο των εργασιών κατασκευής του έργου (λόγω διακοπής εργασιών του έργου και αδυναμίας ολοκλήρωσης του δε δύναται να ολοκληρωθεί το Μητρώο του φράγματος του ΦΕΠΠ).
  •          Σχέδιο Παρακολούθησης, ολοκληρωμένο.
  •          Εγχειρίδιο Λειτουργίας και Συντήρησης, ολοκληρωμένο σε ποσοστό 90%, υπολείπεται μόνο να προστεθούν  τα εγχειρίδια λειτουργία και συντήρησης των οργάνων και του εξοπλισμού που ακόμα δεν έχουν τοποθετηθεί.
  •          Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Καταστάσεων, ολοκληρωμένο.
  •          Μελέτη θραύσης φράγματος και  Διόδευσης Πλημμυρικού Κύματος, ολοκληρωμένη.

Η Σύμβαση δεν μπορεί να συνεχιστεί, ούτε να ολοκληρωθεί αν δεν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του έργου του φράγματος Μαρμαρά.

Έγινε αποδεκτό το αίτημα του αναδόχου για διάλυση της σύμβασης, έχει εκκινήσει η διαδικασία εκκαθάρισης της εργολαβίας, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ολοκλήρωση των εργασιών της κατασκευής του φράγματος.

Είμαστε σε συνεργασία με την Περιφερειακή Αρχή για να αξιολογήσουμε την ολοκλήρωση τόσο του έργου, όσο και της μελέτης των αρδευτικών δικτύων

2ον. Ολοκλήρωση Αρδευτικών Δικτύων Δυτικής Πεδιάδας Νέστου.

Η Εργολαβία έχει ως αντικείμενο την κατασκευή εγγειοβελτιωτικών έργων, που περιλαμβάνει την επέκταση του υφιστάμενου αρδευτικού δικτύου της Δυτικής Πεδιάδας Νέστου, συνολικής έκτασης 22.500 στρεμμάτων και τη βελτίωση του παράλληλου αγροτικού οδικού δικτύου.

Ο Προϋπολογισμός του έργου ήταν περίπου 11,7 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014 – 2020.

Η προθεσμία περαίωσης ήταν ο Οκτώβριος του 2020.

Υπήρξε βεβαίωση εμπρόθεσμης περαίωσης εργασιών.

Με απόφαση Ιουνίου 2022, εγκρίθηκε το Πρωτόκολλο Προσωρινής Παραλαβής του έργου.

Αναμένεται η υπογραφή της Απόφασης Ορισμού Επιτροπής Οριστικής Παραλαβής του έργου.

Συνεννοηθήκαμε με την Περιφέρεια για τη δρομολόγηση της Απόφασης.

3ον. Οργανισμός Λιμένος Καβάλας.

Στις 23 Νοεμβρίου 2023, υπεγράφη η σύμβαση υπό-παραχώρησης, διάρκειας 40 ετών, για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β», έναντι τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ.

Το έργο θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία.

Ειδικότερα, πέρα από το εφάπαξ τίμημα, ο υπο-παραχωρησιούχος θα επενδύσει 36 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων και δαπανών βαριάς συντήρησης.

Οι υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνουν την υποχρέωση του επενδυτή να κατασκευάσει κτίρια για την εξυπηρέτηση αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας, καθώς και τελωνειακό σταθμό, σύμφωνα με τις προτάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αλλά και τις προδιαγραφές της σύμβασης υπο-παραχώρησης.

Επιπρόσθετα, ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση της εκπόνησης μελέτης αναδάσωσης της περιοχής των Άσπρων Χωμάτων, της υλοποίησης του έργου της αναδάσωσης και τα έργα συντήρησης, καθαρισμού, προστασίας και φύλαξης της ανωτέρω περιοχής καθ’ όλη τη διάρκεια της υπο-παραχώρησης.

Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκκινήσει τη διαδικασία εκπόνησης του Master Plan για τον κεντρικό λιμένα «Απόστολο Παύλο», ώστε με τον τρόπο αυτό να επιτευχθεί η συνολική ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της Καβάλας.

Υπενθυμίζονται 2 έργα που έχει παραδώσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς χρήση:

  1. Επέκταση Προσήνεμου Μώλου Νέου Λιμένα Καβάλας, για την προστασία του Λιμένα, προϋπολογισμού 13,8 εκατ. ευρώ.
  2. Επέκταση κρηπιδωμάτων, με την κατασκευή επιπλέον 500 μέτρων, την αύξηση της επιφάνειας της χερσαίας ζώνης κατά 170 στρέμματα, την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων, ύψους 16 εκατ. ευρώ.

Ο στόχος είναι να αποκτήσει η Καβάλα σύγχρονες λιμενικές υποδομές, οι οποίες θα ενισχύσουν τις αναπτυξιακές και τουριστικές προοπτικές της πόλης και της Βόρειας Ελλάδας.

4ον. Κατασκευή Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής στο Τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες.

Η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό.

Είναι σε φάση οριστικοποίησης τα τεύχη δημοπράτησης, καθώς υπάρχουν εγκεκριμένες οριστικές μελέτες για τη νέα γραμμή.

Στα τέλη Μαρτίου 2024, έγινε η κήρυξη απαλλοτριώσεων για τις αναγκαίες εκτάσεις.

Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του 1ου εξαμήνου του 2024.

Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το 1ο τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028.

Για το συγκεκριμένο έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021 – 2027.

5ον. Αντιπλημμυρική Προστασία Περιοχής Τεναγών Φιλίππων Ν. Καβάλας – Δράμας – Σερρών.

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση προμελέτης και οριστικής μελέτης για την αποτελεσματική άρδευση και στράγγιση της περιοχής υπό τα γεωμορφολογικά δεδομένα που δημιούργησε και θα συνεχίσει να διαμορφώνει η συνίζηση των εδαφών.

Η υπογραφή της σύμβασης, ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ, έγινε στις 17 Σεπτεμβρίου 2018.

Η αρχικά εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης ήταν η 17η Σεπτεμβρίου 2020.

Η τελευταία εγκεκριμένη ημερομηνία περαίωσης είναι η 17η Μαΐου 2024.

Θα υπάρξει, σίγουρα, νέα παράταση, εξαρτώμενη από τη διαδικασία έκδοσης περιβαλλοντικών όρων. (εκτιμάται ότι η παράταση μπορεί να είναι και 2 χρόνια)

Αξιολογείται η χρηματοδότηση του έργου, από το Υπουργείο προς την Περιφέρεια, αφού θα απαιτηθούν και πρόσθετοι πόροι.

6ον. Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.

Είναι σε εξέλιξη, από τις «Κτιριακές Υποδομές», το έργο της λήψης μέτρων για την οριστική άρση του κινδύνου στο δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.

Το έργο, προϋπολογισμού 778.000 ευρώ, χρηματοδότησης από το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., αφορά την συνολική αποξήλωση της μαρμάρινης επένδυσης του κτιρίου και αντικατάστασής της με σύστημα εξωτερικής θερμοπρόσοψης.

Παράλληλα, στα πλαίσια των εργασιών επέμβασης στο κέλυφος του κτιρίου, θα γίνει επισκευή και ανακαίνιση των παλαιών χρωματισμένων μεταλλικών επιφανειών.

Το έργο θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα, τον Ιούνιο.

Επιπρόσθετα, μετά από έλεγχο, έχει ζητηθεί η ανάθεση στην ΚΤΥΠ ΑΕ της σχετικής σύμβασης αντικατάστασης 2 ψυκτών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, μετά και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης, ποσού 250.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, μέσω επιχορήγησης από το ΤΑΧΔΙΚ.

Θα επιδιώξουμε, με επείγουσες διαδικασίες, μετά τη χρηματοδότηση, το έργο να υλοποιηθεί.

7ον. Ειρηνοδικείο και Πταισματοδικείο Θάσου.

Με έγγραφο του Υπουργού Δικαιοσύνης, εντάχθηκε στον προγραμματισμό της ΚΤΥΠ το έργο της διαμόρφωσης χώρων στο ακίνητο ΑΒΚ 3417 της Θάσου, προκειμένου αυτό να στεγάσει τις Υπηρεσίες του Ειρηνοδικείου – Πταισματοδικείου Θάσου.

Εκπονήθηκε η μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 400.000 ευρώ, και αναμένεται η επιχορήγηση της ΚΤΥΠ από το ΤΑΧΔΙΚ, για την ανάθεση της σύμβασης έργου.

Θα επιδιώξουμε, με επείγουσες διαδικασίες, μετά τη χρηματοδότηση, το έργο να υλοποιηθεί.

8ον. Κάθετος Άξονας Εγνατίας Οδού / Τμήμα «Δράμα – Καβάλα» / Υποτμήμα «Κρηνίδες – Σταυρός».

Το έργο, προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αφορά στην κατασκευή του τελευταίου υπο-τμήματος του άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας» [Ε61], μήκους περίπου 8,3 χλμ.

Εργασίες εκτελούνται στο υποτμήμα Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας.

Το ποσό της προκαταβολής για τις αποζημιώσεις απαλλοτριωμένων εκτάσεων εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων εντός του εφετινού καλοκαιριού, οπότε και απελευθερώνεται πλήρως το μέτωπο των εργασιών, στο σύνολο του έργου.

Για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου απαιτείται Συμπληρωματική Σύμβαση Έργου, ύψους 15 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του ΕΠΑ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Μετά και την εξασφάλιση των επιπλέον απαιτούμενων κονδυλίων για την ολοκλήρωση του έργου, η περαίωση του έργου υπολογίζεται στο 1ο τρίμηνο του 2026.

 




Χρ. Σταϊκούρας | Συνολικά 50 έργα σε όλες τις περιφερειακές ενότητες της Περιφέρειας ΑΜΘ

Συνολικά 50 έργα σε όλες τις περιφερειακές ενότητες της Περιφέρειας ΑΜΘ και μεταξύ αυτών για την Π.Ε. της Καβάλας περιλαμβάνονται, το φράγμα του Μαρμαρά, η ολοκλήρωση του άξονα Δράμας – Καβάλας στο πρώτο εξάμηνο του 2026, η σιδηροδρομική σύνδεση Τοξότες – Ν. Καρβάλη με ολοκλήρωση του έργου το 2028 και επίσης το αρδευτικό δίκτυο στην πεδιάδα του Νέστου, γνωστοποιησε ο υπουργός κ. Σταϊκούρας πως έχουν δρομολογηθεί, οπως και οι επεμβάσεις στο Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας αλλα και στα πρωτοδικεία Ελευθερουπόλεως και Θάσου.

Ο κ. Τοψίδης εξέφρασε την ικανοποίηση του για τις εξαγγελίες του κ. Σταϊκούρα και αναφέρθηκε με ιδιαίτερα θετικά σχόλια στην εξαιρετική συνεργασία που έχουν για το σύνολο των θεμάτων της Περιφέρειας ΑΜΘ, στους τέσσερεις μήνες που έχει αναλάβει τα καθήκοντα και την ευθύνη του περιφερειάρχη ΑΜΘ.

 Επίσης ο κ. Τοψίδης σημείωσε ότι η διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ αγκαλιάζει θερμά κάθε αναπτυξιακή πρωτοβουλία που δημιουργεί θετικό κοινωνικό αποτύπωμα.




Σταϊκούρας | Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα «πράσινο» μοντέλο αεροπορικών μεταφορών

«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενθαρρύνει τη μετάβαση σε ένα “πράσινο” μοντέλο αεροπορικών μεταφορών, που θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού μετακινήσεων», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στο «2024 ICAO Seminar on Green Airports», το οποίο πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στους τέσσερις άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφεται η προσπάθεια της Ελλάδας για να γίνουν περισσότερο «πράσινα» τα αεροδρόμιά της:

  • Ο νέος κανονισμός AFIR, που αφορά την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.
  • Ο κανονισμός RefuelEU για την αεροπορία, που έχει ως στόχο να αυξήσει τη ζήτηση και την προσφορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
  • Η στρατηγική των αεροδρομίων για την προσαρμογή τους στην κλιματική αλλαγή.
  • Η δυνατότητα των αεροδρομίων να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μέσα από την ανάπτυξη πολιτικών και κινήτρων για τη μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας.

«Με αυτές τις πρωτοβουλίες χαράσσουμε ένα μονοπάτι που μας οδηγεί στην πράσινη μετάβαση στον τομέα των αερομεταφορών. Η Ελλάδα φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια όχι μόνο γιατί αποτελεί μια δέσμευση της ΕΕ, αλλά γιατί συνιστά μια επιλογή που συμβαδίζει με το μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση σε όλα τα πεδία του τομέα των μεταφορών», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, σε άτυπη μετάφραση:

«Είναι μεγάλη τιμή που επιλέξατε φέτος την πατρίδα μας για τη διεξαγωγή του σεμιναρίου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον της αεροπορικής κοινότητας.

Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν η θεματική του φετινού συνεδρίου αναδεικνύει ζητήματα που άπτονται της προστασίας του περιβάλλοντος.

Μια πρόκληση ζωτικής σημασίας για το παρόν και το μέλλον, που μας αφορά όλους και θέτει τον κλάδο της πολιτικής αεροπορίας μπροστά σε νέα δεδομένα.

Επιδιώκουμε:

  • ανάπτυξη αερολιμένων με χαμηλό ανθρακικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με έμφαση στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και την αξιοποίηση καθαρών πηγών ενέργειας, καθώς και
  • νέες λύσεις για την εξέλιξη των υποδομών στα αεροδρόμια με στόχο την κλιματική τους ανθεκτικότητα.

Τα ζητήματα αυτά έχουν μια προφανή περιβαλλοντική διάσταση. Ταυτόχρονα, όμως, έχουν και σημαντικές οικονομικές, κοινωνικές, αλλά και επιστημονικές προεκτάσεις.

Αυτή η συζήτηση αφορά άμεσα την Ελλάδα.

Το 2023 η χώρα μας κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης ξεπερνώντας τα 72 εκατ. επιβάτες στα αεροδρόμιά μας, σημειώνοντας αύξηση κατά 14% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Κατά τους πρώτους μήνες του 2024, η αυξητική τάση είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Επιπλέον, δεν αμφισβητείται ότι ο τομέας των μεταφορών είναι, μακράν, η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης από άνθρακα στην Ευρώπη. Σύμφωνα με προβλέψεις, έως το 2030, οι μεταφορές θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 44% των εκπομπών της ΕΕ.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενθαρρύνει τη μετάβαση σε ένα «πράσινο» μοντέλο αεροπορικών μεταφορών, που θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού μετακινήσεων.

Ταυτόχρονα, μεριμνά για τη διαρκή ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας των αεροδρομίων, σε άμεση συνεργασία με τον Οργανισμό, ο οποίος στην πρόσφατη επιθεώρησή του αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε αυτό το δυναμικό πεδίο.

Η Ελλάδα αύξησε τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων από το 69,1% στο 74,9%, όταν, παγκοσμίως, ο μέσος όρος βρίσκεται στο 69,3%.Και από αυτό το βήμα, θα ήθελα να εκφράσω, για ακόμη μια φορά, τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας για περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας μας με σκοπό τη διατήρηση και ενίσχυση των προτύπων ασφάλειας και των ρυθμιστικών πολιτικών στον τομέα της αεροπορίας στην Ελλάδα.

Εστιάζοντας στη θεματική του συνεδρίου , επιτρέψτε μου να σας παρουσιάσω τι έχει κάνει η Ελλάδα στην κοινή προσπάθεια να γίνουν περισσότερο «πράσινα» τα αεροδρόμιά μας.

Οι ενέργειές μας αναπτύσσονται σε τέσσερις άξονες:

  1. Νέος κανονισμός AFIR

Στο πλαίσιο του σχεδίου προτάσεων «Fit for 55», η Ελλάδα και τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ψήφισαν έναν νέο Κανονισμό για την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.

Οι ειδικοί στόχοι του προτεινόμενου κανονισμού είναι:

  • να εξασφαλιστεί η ελάχιστη υποδομή για την υποστήριξη της απαιτούμενης χρήσης οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς και σε όλα τα κράτη μέλη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ.
  • να εξασφαλιστεί η πλήρης διαλειτουργικότητα της υποδομής.

Όσον αφορά στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, ο νέος κανονισμός θέτει στόχους για την ανάπτυξη της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα αεροσκάφη, στα αεροδρόμια του πυρήνα του ΔΕΔ-Μ και στο εκτεταμένο δίκτυο.

  1. Κανονισμός RefuelEU για την αεροπορία

Ο κύριος στόχος του νέου κανονισμού RefuelEU για την αεροπορία, ως βασικό μέρος του κοινοτικού σχεδίου «Fit for 55», είναι να αυξήσει τη ζήτηση και την προσφορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, τα οποία έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO2 από την κηροζίνη, διασφαλίζοντας παράλληλα ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε ολόκληρη την αγορά αεροπορικών μεταφορών της ΕΕ.

Η νέα νομοθεσία στοχεύει να θέσει τις αεροπορικές μεταφορές στην τροχιά των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030 και το 2050, καθώς τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα είναι ένα από τα βασικά βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα εργαλεία για την απεξάρτηση των αερομεταφορών από τον άνθρακα.

Η υποχρέωση των προμηθευτών αεροπορικών καυσίμων να διασφαλίζουν ότι όλα τα καύσιμα που διατίθενται στους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών στα αεροδρόμια της ΕΕ, να περιέχουν ένα ελάχιστο μερίδιο βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων από το 2025 και από το 2030, ένα ελάχιστο μερίδιο συνθετικών καυσίμων, με αμφότερα τα μερίδια να αυξάνονται σταδιακά έως το 2050.

Οι προμηθευτές καυσίμων θα πρέπει να ενσωματώσουν 2% βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα το 2025, 6% το 2030 και 70% το 2050.

  1. Στρατηγική των αεροδρομίων για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

Η Ελλάδα σε συντονισμό με τη στρατηγική της ΕΕ για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή (Εθνικός Κλιματικός Νόμος), υιοθέτησε μια νέα στρατηγική, η οποία περιλάμβανε και υποδομές ζωτικής σημασίας, όπως τα αεροδρόμια, προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να γίνουν ανθεκτικές στο κλίμα έως το 2050.

  1. Δυνατότητα των αεροδρομίων να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Πολλά αεροδρόμια στην Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως ηλιακή, αιολική, αλλά και το υδρογόνο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε πολιτικές και κίνητρα για τη μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας και το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών διατηρεί στη χώρα μας την πρωτιά φιλόδοξων πρωτοβουλιών για την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Η δέσμευσή του στην πρωτοβουλία «Route 2025», ώστε να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2025, πολύ νωρίτερα από τον στόχο της αεροπορικής βιομηχανίας για το 2050, αποτελεί οδηγό και για τα υπόλοιπα αεροδρόμια στην Ελλάδα.

Με αυτές τις πρωτοβουλίες χαράσσουμε ένα μονοπάτι που μας οδηγεί στην «πράσινη» μετάβαση στον τομέα των αερομεταφορών.

Η Ελλάδα φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια όχι μόνο γιατί αποτελεί μια δέσμευση της ΕΕ, αλλά γιατί συνιστά μια επιλογή που συμβαδίζει με το μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση σε όλα τα πεδία του τομέα των μεταφορών.

Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Σεμιναρίου του ICAO και αναμένω με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα συμπεράσματα σας.

Πηγή: newsbeast.gr




Χρήστος Σταϊκούρας | Η Αλεξανδρούπολη αποκτά ρόλο καταλύτη για την εφοδιαστική αλυσίδα και το διεθνές εμπόριο

Τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί στους τομείς των υποδομών και των μεταφορών, με σκοπό την ανάπτυξη της Θράκης, του Έβρου και της Αλεξανδρούπολης, παρουσίασε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο «2ο East Macedonia & Thrace Forum», που πραγματοποιείται στην Αλεξανδρούπολη.

 «Η Αλεξανδρούπολη αποκτά ρόλο καταλύτη για την εφοδιαστική αλυσίδα και το διεθνές εμπόριο», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, ο οποίος αναφέρθηκε, εκτενώς, στις ενέργειες που αφορούν στην αξιοποίηση της γεωστρατηγικής αξίας του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης, όπως η δυνατότητα δημιουργίας πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, αλλά και η ανάπτυξη μιας ακόμη γραμμής αλληλεγγύης (solidarity lane), με αντικείμενο τη μεταφορά ουκρανικών προϊόντων.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε αναλυτικά οκτώ πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από το Υπουργείο για την ανάπτυξη της Θράκης, του Έβρου και της Αλεξανδρούπολης και αφορούν:

–          Αξιοποίηση του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης,

–          Βελτίωση της Οδικής Σύνδεσης με την Τουρκία,

–          Κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης,

–          Μελέτη Φράγματος Δερείου,

–          Κατασκευή Λιμνοδεξαμενής Ξηροποτάμου στη Σαμοθράκη,

–          Αντικατάσταση και Υπογειοποίηση Αρδευτικών Δικτύων ΤΟΕΒ Ερυθροποτάμου,

–          Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση και Τεχνική Διαχείριση Κτιρίων Στέγασης Υπηρεσιών πέντε (5) Αστυνομικών Διευθύνσεων και

–          Αναβάθμιση Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης.

«Αυτές τις πρωτοβουλίες έχουμε την ισχυρή βούληση να τις «τρέξουμε» με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως «παίκτης» θετικής μνημόνευσης», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα

Θέλω να ευχαριστήσω τους εμπνευστές του Συνεδρίου για την εξαιρετική διοργάνωση και για την ευγενική πρόσκληση.

Πρόσκληση να καταθέσω τη συμβολή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην ανάπτυξη της Θράκης, του Έβρου, της Αλεξανδρούπολης.

Γι’ αυτό θα σας μιλήσω για οκτώ (8) συγκεκριμένα ζητήματα.

1ον. Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Η Ελληνική Κυβέρνηση επεδίωξε, εγκαίρως, να αναδείξει και να αξιοποιήσει την δυναμική της γεωστρατηγικής αξίας του λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Ως απόρροια, το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέταξε τον λιμένα στο αναθεωρημένο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ΤΕΝ-T.

Η χώρα μας, ενταγμένη στον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής Θάλασσας – Ευξείνου Πόντου – Αιγαίου Πελάγους, γνωστός ως “3seas corridor”, έρχεται εγγύτερα με χώρες με τις οποίες παραδοσιακά δεν υπήρχε διασύνδεση και συνεργασία.

Παράλληλα, μέσω αυτού του διαδρόμου, δίνεται η δυνατότητα για την ανάπτυξη μιας ακόμη γραμμής αλληλεγγύης (solidarity lane), με αντικείμενο τη μεταφορά ουκρανικών προϊόντων στο λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Συνέπεια αυτών, η Αλεξανδρούπολη αποκτά ρόλο καταλύτη για την εφοδιαστική αλυσίδα και το διεθνές εμπόριο.

Στην κατεύθυνση επίτευξης αυτού του στόχου:

  • Ενεργοποιούμε τριμερή συνεργασία με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, για τη δημιουργία πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών.
  • Υποβάλλαμε, τον Ιανουάριο του 2024, πρόταση, στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης Connecting Europe Facility (CEF-II), για την ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

2ον. Οδική Σύνδεση με Τουρκία.

Διατηρούμε ανοικτό τον δίαυλο επικοινωνίας με την γείτονα χώρα, σε πεδία της λεγόμενης θετικής ατζέντας.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί συμφωνία με την Τουρκία για την κατασκευή δεύτερης συνοριακής οδικής γέφυρας, στο πέρασμα Κήποι – Ύψαλα, με στόχο την εξυπηρέτηση της αυξανόμενης ζήτησης εμπορικής κυκλοφορίας και της ανάγκης ενίσχυσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στη διασυνοριακή περιοχή.

3ον. Κατασκευή Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, συμβατικού ποσού άνω των 26 εκατ. ευρώ.

Εκκρεμεί η κατάληψη απαλλοτριωμένων ακινήτων, καθώς και η μετατόπιση των δικτύων της ΔΕΔΔΗΕ και της ΔΕΥΑΑ εκτός της περιοχής εκτέλεσης του έργου.

Εξαιτίας αυτών των εκκρεμοτήτων, η ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται το 2025.

4ονΜελέτη Φράγματος Δερείου, προϋπολογισμού περίπου 5 εκατ. ευρώ.

Η κατασκευή του θα προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στην τοπική όσο και στην περιφερειακή ανάπτυξη, αφού επιτυγχάνεται:

  • Άρδευση σημαντικών γεωργικών εκτάσεων, της τάξεως των 400.000 στρεμμάτων, από το Διδυμότειχο μέχρι την Αλεξανδρούπολη.
  • Αντιπλημμυρική προστασία των κατάντη του φράγματος περιοχών, περιλαμβανομένης της πόλης του Διδυμοτείχου, με έλεγχο των πλημμυρικών απορροών.
  • Ύδρευση οικισμών και βελτίωση της δημόσιας υγείας λόγω της χρήσης ελεγχόμενου πόσιμου νερού.
  • Δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Υποβλήθηκε, στις 2 Φεβρουαρίου, το Πρακτικό Αξιολόγησης και Βαθμολόγησης Τεχνικών Προσφορών της Επιτροπής Διαγωνισμού.

Αναμένεται η υπογραφή της Απόφασης έγκρισης αυτού.

Έπεται το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των συμμετεχόντων.

Εφόσον δεν υποβληθούν προσφυγές κατά των συγκεκριμένων αποφάσεων, η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται το 2ο εξάμηνο του 2024.

5ον. Κατασκευή Λιμνοδεξαμενής Ξηροποτάμου στη Σαμοθράκη, προϋπολογισμού περίπου 4 εκατ. ευρώ.

Μετά την καταστροφική θεομηνία του Σεπτεμβρίου του 2017, όπου στον Ξηροπόταμο άλλαξαν τα τοπογραφικά δεδομένα της κοίτης λόγω των προσχώσεων και εκσκαφών που προξένησε η νεροποντή, εγκρίθηκε τροποποίηση της αρχικής μελέτης.

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τέλος Μαΐου.

Απαιτείται η εξεύρεση πρόσθετης χρηματοδότησης για την κατασκευή του βανοστασίου και του περιμετρικού φωτισμού, ώστε να είναι δυνατή η ασφαλής παροχέτευση του νερού στο υφιστάμενο ήδη αρδευτικό δίκτυο.

Η σχετική πρόσθετη διαδικασία αναμένεται να διαρκέσει περίπου 1 έτος.

6ον. Αντικατάσταση και Υπογειοποίηση Αρδευτικών Δικτύων ΤΟΕΒ Ερυθροποτάμου, προϋπολογισμού 9,5 εκατ. ευρώ.

Η κατασκευή του έργου θα ωφελήσει σημαντικά περίπου 4.300 παραγωγούς, μέλη του Τ.Ο.Ε.Β..

Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τέλος Ιουνίου του 2024.

7ον. Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση και Τεχνική Διαχείριση Κτιρίων Στέγασης Υπηρεσιών 5 Αστυνομικών Διευθύνσεων, ανάμεσα στα οποία και αυτό της Αλεξανδρούπολης, μέσω ΣΔΙΤ.

Με Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», της 1ης Φεβρουαρίου, αναδείχθηκε Προσωρινός Ανάδοχος.

Το συγκεκριμένο έργο καλύπτει περίοδο 30 ετών, εκ των οποίων τα 2 έτη αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο και τα επόμενα 28 έτη την περίοδο λειτουργίας.

Το συνολικό εμβαδό υπόγειων και υπέργειων χώρων κτιρίων και υποδομών περιβάλλοντός χώρου για την Αστυνομική Διεύθυνση Αλεξανδρούπολης ανέρχεται στα 4.735 τ.μ.

Εκτιμάται η υπογραφή της Σύμβασης μέσα στο 2024.

8ον. Αναβάθμιση Κρατικού Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης.

Ο Αερολιμένας αποτελεί έναν από τους τέσσερις πυλώνες των Συνδυασμένων Μεταφορών της Θράκης.

Η θέση εγκατάστασής του γειτνιάζει με τις οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές της Αλεξανδρούπολης.

Διαχειρίζεται, τα τελευταία πέντε (5) έτη, κατά μέσο όρο περίπου 16.000 κινήσεις αεροσκαφών σε ετήσια βάση, και διακινεί περισσότερους από 180.000 επιβάτες ετησίως.

Είναι ο μοναδικός αερολιμένας στην Ελλάδα με 24ωρη ετοιμότητα ενεργοποίησης, με προηγούμενη ειδοποίηση 20 λεπτών της ώρας, για την εξυπηρέτηση επιχειρησιακών κρατικών, στρατιωτικών, νοσοκομειακών ή πυροσβεστικών πτήσεων.

Ενδεικτικά, εξυπηρετεί, σε 24ωρη βάση, τις κινήσεις και τις επιχειρησιακές δραστηριότητες όλων των χωρών του ΝΑΤΟ και του Ελληνικού Στρατού.

Ενώ εξυπηρετεί και τα εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιχειρησιακής δυναμικότητας του Αερολιμένα είναι ότι, στην πρόσφατη μέγα-πυρκαγιά της περιοχής, εξυπηρέτησε περισσότερα από 32 εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης, φιλοξένησε 140 μέλη πληρωμάτων και τεχνικών, και διαχειρίστηκε – με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα – περισσότερες από 7.500 κινήσεις αεροσκαφών, χωρίς να επηρεαστούν οι τακτικές εμπορικές πτήσεις και οι άλλες δραστηριότητές του.

Επιδίωξή μας, και προς αυτή την κατεύθυνση ήδη κινούμαστε, είναι η περαιτέρω ενίσχυση του Αερολιμένα.

Αυτές είναι 8 πολιτικές πρωτοβουλίες που αναλάβαμε στην αρχή της νέας διακυβέρνησης.

Αυτές έχουμε την ισχυρή βούληση να τις τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως «παίκτης» θετικής μνημόνευσης.




Την πορεία των έργων του Ε65 επιθεώρησε ο Σταϊκούρας | «Τα έργα ολοκληρώνονται, η Ελλάδα αποκτά πρόσθετες υποδομές»

Την πορεία των έργων κατασκευής του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) επιθεώρησε, σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Κατά την επίσκεψή του σε εργοτάξιο του Νότιου Τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα στη Φθιώτιδα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, δήλωσε:

«Σήμερα είχαμε την ευκαιρία να επιβλέψουμε την πορεία εκτέλεσης ενός ακόμη εμβληματικού έργου. Αυτό της κατασκευής του νέου Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, του Ε65, που συνδέει τη Μακεδονία με τη Νότια Ελλάδα, διασχίζοντας τη Δυτική Θεσσαλία και τη Φθιώτιδα.

Αυτοκινητόδρομος που εξασφαλίζει ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις στην Κεντρική Ελλάδα. Αυτοκινητόδρομος που ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη. Η πορεία υλοποίησης του έργου μέχρι την Καλαμπάκα είναι εξαιρετική. Έχει ολοκληρωθεί το 97% – 98%.

Τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα αναμένεται να παραδοθούν, αν δεν υπάρξουν κυρίως καιρικές εκπλήξεις, πριν από το Πάσχα του 2024. Τα έργα ολοκληρώνονται, η Ελλάδα αποκτά πρόσθετες υποδομές που εξυπηρετούν την κοινωνία και υποστηρίζουν την εθνική οικονομία».

Στη συνέχεια, ο κ. Σταϊκούρας μετέβη και σε εργοτάξιο κατασκευής του Βόρειου Τμήματος, Τρίκαλα – Καλαμπάκα, στα Τρίκαλα, όπου τον υποδέχθηκε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.




Σταϊκούρας | Στα 10 δισ. ευρώ ετησίως η «Οικονομία του Υδρογόνου» το 2050

«Σύμφωνα με τη μελέτη για το Εθνικό Σχέδιο Στρατηγικής, ο ετήσιος κύκλος εργασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας υδρογόνου εκτιμάται ότι θα ανέρχεται, στην Ελλάδα, στα 10 δισ. ευρώ το 2050, οδηγώντας στην ανάπτυξη της “Οικονομίας του Υδρογόνου”», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο Hydrogen Conference: Η Οικονομία του Υδρογόνου: Προοπτικές, Δυνατότητες και Ευκαιρίες για την Ελλάδα. Όπως σημείωσε ακόμη, «η χώρα μας διαθέτει τις ιδανικές συνθήκες για την παραγωγή του νέου καυσίμου, δηλαδή αιολικά και ηλιακά πεδία, οι οποίες μπορούν να της παρέχουν το ενεργειακό προβάδισμα στην Ευρώπη (Κρήτη – δημιουργία Κοιλάδων υδρογόνου – Hydrogen Valleys)».

Σύμφωνα με έρευνες, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, «το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το 20% –50% της ενεργειακής ζήτησης στις μεταφορές, και το 5% – 20% στη ευρωπαϊκή βιομηχανία έως το 2050».

Πρόσθεσε μάλιστα, ότι στην Ελλάδα, η ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου αναμένεται να κατευθυνθεί, κατά προτεραιότητα, στους τομείς των βαρέων οδικών μεταφορών και της αεροπλοΐας.

Όπως έκανε γνωστό ο κ. Σταϊκούρας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουν εκδώσει Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία περιγράφει τις διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας πρατηρίων υδρογόνου.

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι, η δευτερογενής νομοθεσία θα συμπληρωθεί με μία δεύτερη Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις, καθώς και τις προδιαγραφές ασφαλείας για την έναρξη λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης υδρογόνου, καθώς και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την έναρξη επαγγέλματος του τεχνίτη συντήρησης και επισκευής οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, στόχος είναι η δημιουργία τουλάχιστον 26 πρατηρίων υδρογόνου στην χώρα μας έως το 2030. Όπως είπε, πρόκειται για μια προσπάθεια στην οποία θα υπάρξει συναρμοδιότητα πολλών Υπουργείων, όπως το Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το Εσωτερικών, το Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το Ναυτιλίας και το Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και φορέων, όπως είναι η ΑΑΔΕ. «Αυτό αποδεικνύει το πόσο σύνθετο, αλλά συγχρόνως και το πόσο σημαντικό, είναι το εγχείρημα για τη θεσμοθέτηση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών», δήλωσε.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Σταϊκούρα…

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην Ευρώπη, και ειδικά στην Ελλάδα, για τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποτελεί οδηγό των πολιτικών μας, προβλέπει μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 στο 55% σε σύγκριση με το 1990, και μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.

Όμως, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια δίδυμη κρίση, την κλιματική αλλαγή, που οι συνέπειές της διαρκώς εντείνονται, και την ενεργειακή, με τη σταδιακή απεξάρτηση από το φυσικό αέριο. Η ίδια η πραγματικότητα μας δείχνει τον δρόμο.

Πρέπει να δρομολογήσουμε πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά, πιο αποφασιστικά, τη διαδικασία της Πράσινης Μετάβασης και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.

Σ’ αυτή την προσπάθεια θα συμβάλλει η χρήση του υδρογόνου, την φυσική επέκταση της ηλεκτροκίνησης, αρχικά ως καύσιμου μεταφορών και στη συνέχεια για κάθε βιομηχανική χρήση.

Πρόκειται για σύγχρονη ενεργειακή τεχνολογία, η οποία μπαίνει σιγά – σιγά στην καθημερινότητα των πολιτών, σε όλο τον πλανήτη.

Η χρήση του υδρογόνου μπορεί να υποστηρίξει τη μετάβαση στις πράσινες μεταφορές, να συμβάλει στη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης και την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας, και συγχρόνως να προσελκύσει νέες επενδύσεις που θα τονώσουν την οικονομική μεγέθυνση και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις απασχόλησης.

Το υδρογόνο, προς το παρόν, έχει εξαιρετικά μικρή διείσδυση στον ενεργειακό τομέα, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 2% του ενεργειακού μείγματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παγκοσμίως, σχεδόν όλη η παραγωγή του οφείλεται σε πηγές υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, αφού το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό του παραγόμενου υδρογόνου προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, και ένα μόνο μικρό ποσοστό μέσω ηλεκτρόλυσης του νερού.

Ωστόσο, η σύγχρονη έρευνα στοχεύει σε καθαρούς τρόπους παραγωγής.

Το πράσινο υδρογόνο, το οποίο παράγεται με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης του νερού από ηλεκτρική ενέργεια προερχόμενη μόνο από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, θα κατέχει βασικό ρόλο στη δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, καθώς καταναλώνεται χωρίς να παράγει ρύπους, απελευθερώνοντας μόνο ενέργεια και νερό.

Η χώρα μας διαθέτει τις ιδανικές συνθήκες για την παραγωγή του νέου καυσίμου, δηλαδή αιολικά και ηλιακά πεδία, οι οποίες μπορούν να της παρέχουν το ενεργειακό προβάδισμα στην Ευρώπη (Κρήτη – δημιουργία Κοιλάδων υδρογόνου – Hydrogen Valleys).

Σύμφωνα με έρευνες, το υδρογόνο μπορεί να καλύψει το 20% – 50% της ενεργειακής ζήτησης στις μεταφορές, και το 5% – 20% στη ευρωπαϊκή βιομηχανία έως το 2050.

Επιμένω στα μεγέθη της αγοράς, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη για το Εθνικό Σχέδιο Στρατηγικής, ο ετήσιος κύκλος εργασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας υδρογόνου εκτιμάται ότι θα ανέρχεται, στην Ελλάδα, στα 10 δισ. ευρώ το 2050, οδηγώντας στην ανάπτυξη της «Οικονομίας του Υδρογόνου».

Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτή η βαρύτητα που έχει αυτό το «ελαφρύ» καύσιμο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα, η ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου αναμένεται να κατευθυνθεί, κατά προτεραιότητα, στους τομείς των βαρέων οδικών μεταφορών και της αεροπλοΐας.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, η συνολική κατανάλωση πράσινου υδρογόνου εκτιμάται στα 63,6 TWh/έτος μέχρι το 2050, με περίπου 70% αυτού να αξιοποιείται για την παραγωγή σύνθετων καυσίμων, με στόχο τη χρήση στις μεταφορές.

Το στοίχημα είναι σημαντικό. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις, δεν υπάρχουν άμεσες απαντήσεις. Πρόκειται για ενεργειακό κλάδο που «χτίζεται» εκ θεμελίων, και πρέπει να δομηθεί σε στέρεα θεμέλια.

Γι’ αυτό, βήμα-βήμα, δημιουργούμε μια εθνική στρατηγική για το υδρογόνο, με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο για την υδρογονοκίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουν εκδώσει Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία περιγράφει τις διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας πρατηρίων υδρογόνου, γιατί, όπως είναι νομίζω αντιληπτό, δεν γίνεται να μιλάμε για υδρογονοκίνηση χωρίς σταθμούς εφοδιασμού.

Συνεπώς, έχουν ήδη καθοριστεί οι τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στη χωροθέτηση και τους όρους ασφαλείας που πρέπει να πληρούν οι εγκαταστάσεις των πρατηρίων υδρογόνου, τα οποία θα υποστηρίξουν την κυκλοφορία ελαφρών και βαρέων οχημάτων υδρογόνου.

Η δευτερογενής νομοθεσία θα συμπληρωθεί με δύο ακόμη πράξεις. Μια 2η Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις, καθώς και τις προδιαγραφές ασφαλείας για την έναρξη λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης υδρογόνου, καθώς και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την έναρξη επαγγέλματος του τεχνίτη συντήρησης και επισκευής οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.

Πριν από λίγες εβδομάδες, εκδόθηκε, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο νέος Κανονισμός Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων, ο οποίος υποχρεώνει όλες τις ευρωπαϊκές χώρες για την διάθεση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών έως το 2030.

Μάλιστα, ο ευρωπαϊκός κανονισμός προβλέπει υποχρεωτική υποβολή εκθέσεων προόδου, σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Παράλληλα, συστάθηκε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου, για τη χρηματοδότηση όλων των αναγκαίων δράσεων.

Τέλος, προβλέπει ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη μόνο από ΑΠΕ και υποχρέωση για δημιουργία τουλάχιστον 26 πρατηρίων υδρογόνου στην χώρα μας έως το 2030. Αυτός είναι και ο στόχος μας. Πρόκειται για μια προσπάθεια στην οποία θα υπάρξει συναρμοδιότητα πολλών Υπουργείων, όπως το Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το Εσωτερικών, το Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το Ναυτιλίας και το Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και φορέων, όπως είναι η ΑΑΔΕ. Αυτό αποδεικνύει το πόσο σύνθετο, αλλά συγχρόνως και το πόσο σημαντικό, είναι το εγχείρημα για τη θεσμοθέτηση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών. Είμαστε όμως αποφασισμένοι, αυτό το στοίχημα, να το κερδίσουμε, μεθοδικά και υπεύθυνα.




Σταϊκούρας: Δράσεις και άξονες για τα εμβληματικά έργα και την αποκατάσταση ζημιών από την κακοκαιρία «Daniel»

«Εργαζόμαστε συστηματικά, υπεύθυνα και σοβαρά, σχεδιάζοντας, δρομολογώντας και υλοποιώντας, συγκεκριμένες δέσμες πολιτικών πρωτοβουλιών», δήλωσε ο Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια εκδήλωση του 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών-ITC 2023

Στο επίκεντρο της τοποθέτησής του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, έθεσε τους πυλώνες και τους άξονες για τον συνολικό εθνικό σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομών, τις καίριες πρωτοβουλίες για τις μεταφορές, αλλά και τον σχεδιασμό για την ανάληψη δράσεων με σκοπό την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία «Daniel».

Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τις έξι βασικές δέσμες δράσεων για την πραγματοποίηση μικρών και μεγάλων δημοσίων έργων, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Μετρό της Αθήνας, αλλά και τα μεγάλα οδικά έργα. Επεσήμανε την κατασκευή μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων, τον έλεγχο και τη συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής, με τις γέφυρες να αποτελούν σημαντικό μέρος του δομικού πλούτου της χώρας μας. Πρόσθεσε επίσης την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την ανάταξη, ενίσχυση και επέκταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά και τη δημιουργία μητροπολιτικών φορέων, υπεύθυνων για το κυκλοφοριακό, σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Σταϊκούρας, μιλώντας για την πρόσφατη θεομηνία «Daniel», έκανε λόγο για «κόστος βαρύ, σε ανθρώπινες ζωές, περιουσίες, φυτικό και ζωικό κεφάλαιο, περιβάλλον και υποδομές» και υπογράμμισε τους δύο βασικούς άξονες δράσεων: την άμεση αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών, με έργα κυρίως οδικά και σιδηροδρομικά, αλλά και την υλοποίηση νέων έργων, υψηλότερης ανθεκτικότητας, ώστε να μετριάσουμε, όσο είναι εφικτό, μελλοντικούς κινδύνους.

Ολόκληρη η ομιλία του Χρήστου Σταϊκούρα
Θέλω να ευχαριστήσω για την πρόσκληση τους διοργανωτές του εξαιρετικού, ετήσιου Συνεδρίου του ITC. Συνέδριο θεσμός, που μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες του κλάδου των υποδομών και των μεταφορών στη χώρα μας, συνεκτιμώντας τις προκλήσεις που αναδεικνύει η νέα πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής.

Στο Υπουργείο γνωρίζουμε ότι το σύστημα των υποδομών και μεταφορών αποτελεί ισχυρό προσδιοριστικό παράγοντα του ρυθμού μεγέθυνσης και ανάπτυξης της οικονομίας, της ποιότητας ζωής των πολιτών όλης της επικράτειας και, σε τελική ανάλυση, της προώθησης της συνολικής ισχύος της χώρας.

Η Ελλάδα βρίσκεται σε γεωγραφική, γεωπολιτική και γεωοικονομική θέση κρίσιμης σημασίας. Έπαιζε, ανέκαθεν, σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή. Όμως, η θέση από μόνη της δεν αρκεί. Το σύστημα υποδομών και μεταφορών δίνει υψηλή προστιθέμενη αξία στο ρόλο που απορρέει από τη θέση της χώρας. Γι’ αυτό το λόγο, στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, πριν από 2 περίπου μήνες, αναφέρθηκα στους βασικούς πυλώνες της νέας στρατηγικής στόχευσης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Τους θυμίζω:

Η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων και ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέας δέσμης έργων.
Η ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών.
Η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών.
Η βελτίωση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων, εθνικών και ευρωπαϊκών.
Η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα.
Η ενίσχυση των «πράσινων» υποδομών και μεταφορών.
Η ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων.
Πάνω σε αυτούς τους πυλώνες εργαζόμαστε, συλλογικά και συνεκτικά, συστηματικά και μεθοδικά, υπεύθυνα και σοβαρά, υλοποιώντας, δρομολογώντας και σχεδιάζοντας συγκεκριμένες δέσμες πολιτικών πρωτοβουλιών μέσα στους πρώτους μήνες της νέας διακυβέρνησης.

1η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση δημοσίων έργων.

Πράγματι, αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την επικράτεια, με στόχο τις σύγχρονες υποδομές και τις ασφαλείς μεταφορές.

Ανάμεσα σε αυτά και τα μεγάλα, εμβληματικά έργα.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει μέσα στο 2024. Οριστικοποιείται, άμεσα, η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του.

Σημαντικό τμήμα του Ε65 παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024, και το υπόλοιπο, μέχρι την Εγνατία, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά. Έχει ήδη ολοκληρωθεί το 25% του έργου, και αναμένεται, στο σύνολό του, να παραδοθεί το 2025.

Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, το επόμενο δίμηνο.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης προχωρά.

Στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν οι μισές από τις πρόδρομες εργασίες, ενώ ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα μέτρα και βρίσκεται στο στάδιο που χαρακτηρίζουν οι μηχανικοί ως συστηματοποίηση της εκσκαφής. Η πρώτη φάση της ανάπτυξης της γραμμής Άλσος Βεΐκου – Γουδί αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029, και θα περιλαμβάνει 15 σύγχρονους σταθμούς που θα συμπληρώνουν το σημερινό δίκτυο.

iefimerida.gr