Σεισμός κοντά στο Λεωνίδιο, αισθητός και στην Αττική | «Το ρήγμα μπορεί να δώσει μεγάλους σεισμούς, δεν έχουμε όμως ιστορικό»

Σεισμός 4,8 Ρίχτερ σημειώθηκε νωρίς το πρωί της Τρίτης, με το επίκεντρο να εντοπίζεται 16 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του Λεωνιδίου, σύμφωνα με τη νεότερη εκτίμηση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου.

Το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών ανακοίνωσε ότι σήμερα, στις 07:20 ώρα Ελλάδος, το σεισμολογικό δίκτυο κατέγραψε ασθενή σεισμική δόνηση μεγέθους 4,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ. Ο σεισμός έγινε σε απόσταση 101 χλμ. ΝΔ των Αθηνών. Το επίκεντρο της δόνησης εντοπίζεται στον θαλάσσιο χώρο 16 χλμ. ΒΑ του Λεωνιδίου.

Στην πρώτη εκτίμηση το επίκεντρο εντοπιζόταν 11 χιλιόμετρα δυτικά νοτιοδυτικά του Κρανιδίου Αργολίδας. Εκεί γινόταν, επίσης, λόγος για μέγεθος 4,7 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ. To Ευρωμεσογειακό Ινστιτούτο υπολογίζει, επίσης, τον σεισμό στα 4,8 Ρίχτερ. Μέσα στη νύχτα είχαν προηγηθεί μικρότερης έντασης σεισμοί.

Ο σεισμός έγινε αισθητός και στην Αττική. Κάτοικοι της Αργολίδας και της Επιδαύρου, που μίλησαν στο Mega, ανέφεραν ότι ξύπνησαν από τον σεισμό και ταρακουνήθηκαν αρκετά.

Κλειστά θα παραμείνουν τα σχολεία στην Κυνουρία. Ειδικότερα, ο δήμαρχος δήμαρχος Νότιας Κυνουρίας, Εμμανουήλ Δολιανίτης, ανακοίνωσε το κλείσιμο των σχολείων για προληπτικούς λόγους και λόγω των μετασεισμών που σημειώνονται στην περιοχή.

Σύμφωνα με τον διευθυντή ερευνών του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, Αθανάσιο Γκανά, ο σεισμός σημειώθηκε ανοιχτά του Λεωνιδίου, στη μέση περίπου του Αργολικού Κόλπου. «Εκεί υπάρχει ένα μεγάλο ρήγμα. Πρέπει να περιμένουν, για να δούμε. Δεν είμαστε ακόμα σίγουροι (σ.σ. αν είναι ο κύριος σεισμός), πρέπει να περιμένουμε. Το βάθος του ρήγματος είναι μεγάλο. Μπορεί να δώσει μεγάλους σεισμούς, δεν έχουμε όμως ιστορικό. Η περιοχή, ενώ έχει μεγάλα ρήγματα, δεν έχει σεισμικότητα».

«Χρειαζόμαστε χρόνο», επέμεινε ο κ. Γκανάς στην ΕΡΤ, ενώ είπε ότι έγιναν δύο μετασεισμοί σε κοντινή στο επίκεντρο περιοχή της τάξεως των 3,1 και 3,3 βαθμών Ρίχτερ και «αυτό είναι καλό».

Για μια περιοχή που δεν έχει έντονη σεισμικότητα έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ και καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής Εφαρμοσμένης Γεωλογίας & Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του ΕΚΠΑ, Ευθύμης Λέκκας.

«Ο σεισμός είναι σε μία περιοχή που δεν έχει έντονη σεισμικότητα. Γειτνιάζει βεβαίως με την περιοχή του Λεωνιδίου που υπάρχουν μεγάλες δομές και ρήγματα, αλλά θα δούμε την εξέλιξη του φαινομένου. Μέχρι στιγμής δεν παρουσιάζεται κάτι το ιδιαίτερο μέσα στον Αργολικό κόλπο», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λέκκας και τόνισε ότι ακόμη «δεν γνωρίζουμε αν πρόκειται για τον κύριο σεισμό, είναι νωρίς, είναι δύσκολο να το πούμε ακόμη».

Επιπλέον ο κ. Λέκκας υπογράμμισε ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αναφορές για ζημιές, ενώ πρόθεσε ότι δεν αναμένεται προς το παρόν να συνεδριάσει η Μόνιμη Ειδική Επιστημονική Επιτροπή Εκτίμησης Σεισμικού Κινδύνου και Μείωσης της Σεισμικής Διακινδύνευσης του ΟΑΣΠ.




Ανησυχία μετά τον σεισμό στην Τουρκία | «Όσο δεν ενεργοποιείται το ρήγμα της Ανατολίας, τόσο μεγαλύτερη δόνηση θα δώσει»

Ανησυχία προκαλεί σε επιστήμονες ο σεισμός 5,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που σημειώθηκε στην Τουρκία το πρωί της Δευτέρας και έγινε αισθητός στην περιοχή της Θάλασσας του Μαρμαρά και στην Κωνσταντινούπολη.

Μιλώντας στο Mega, ο Ευθύμης Λέκκας, καθηγητής Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, τόνισε πως ο σεισμός στην Τουρκία είναι ανησυχητικός, καθώς εάν ενεργοποιηθεί το ρήγμα της Ανατολίας, οι καταστροφές που θα σημειωθούν θα είναι τεράστιες.

«Ανησύχησα για την Κωνσταντινούπολη, δεδομένου ότι ο σεισμός δεν ήταν μεγάλος και είχε πολύ μικρές ζημιές, έγινε αισθητός όμως στην Προύσσα, στην Κωνσταντινούπολη και το Ιζμίτ. Είναι περιοχές που είχαν πάθει κατστροφές το 1999 με τον σεισμό που είχε γίνει», δήλωσε.

Ανησυχία προκαλεί σε επιστήμονες ο σεισμός 5,1 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που σημειώθηκε στην Τουρκία το πρωί της Δευτέρας και έγινε αισθητός στην περιοχή της Θάλασσας του Μαρμαρά και στην Κωνσταντινούπολη. Μιλώντας στο Mega, ο Ευθύμης Λέκκας, καθηγητής Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, τόνισε πως ο σεισμός στην Τουρκία είναι ανησυχητικός, καθώς εάν ενεργοποιηθεί το ρήγμα της Ανατολίας, οι καταστροφές που θα σημειωθούν θα είναι τεράστιες.

«Ανησύχησα για την Κωνσταντινούπολη, δεδομένου ότι ο σεισμός δεν ήταν μεγάλος και είχε πολύ μικρές ζημιές, έγινε αισθητός όμως στην Προύσσα, στην Κωνσταντινούπολη και το Ιζμίτ. Είναι περιοχές που είχαν πάθει κατστροφές το 1999 με τον σεισμό που είχε γίνει», δήλωσε.

«Ο σεισμός δεν ήταν μεγάλος, αλλά είναι σε κομβικό σημείο που δρομολογεί τον σεισμό στην Κωνσταντινούπολη. Το ρήγμα της Ανατολίας διατρέχει όλη την Τουρκία, έχει μήκος της τάξης 1.500 χλμ κι αυτό το ρήγμα ενεργοποιείται σταδιακά και κατά τμήματα».

Οι επιστήμονες είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα πως το ρήγμα της Ανατολίας έπρεπε να είχε ενεργοποιηθεί μέχρι το 2020, αλλά δεν έχει ενεργοποιηθεί κι αυτό προκαλεί ανησυχία.

«Όσο το ρήγμα δεν ενεργοποιείται, σημαίνει ότι θα δώσει μεγαλύτερο σεισμό. Εάν δώσει ισχυρό σεισμό, περίπου 100.000 κτίρια μπορεί να καταρρεύσουν».

Ανάμεσα στα κτίρια που ενδέχεται να υποστούν ζημιές είναι και το ιστορικό μνημείο της Αγίας Σοφίας, καθώς πρόκειται για ένα κτίριο που κουβαλά ιστορία 1.500 ετών.

«Υπάρχει κίνδυνος για την Αγία Σοφία, γιατί είναι κτίριο συμβολικό, ένα κτίριο που έχει ηλικία της τάξης 1.500 ετών. Κατά περιόδους στους σεισμούς στο Βυζάντιο και στη συνέχεια έπαθε ζημιές από μεγάλους σεισμούς, όμως τώρα κουβαλά μία ιστορία 1.500 ετών», είπε ο κ. Λέκκας.Ο εγκέλαδος στην Κωνσταντινούπολη μπορεί να «χτυπήσει» σύντομα ή ακόμα και σε 10 χρόνια, δηλώνουν οι επιστήμονες, με τον Ευθύμη Λέκκα να τονίζει πως μπορεί ένα μέρος της Κωνσταντινούπολης να είναι εξαιρετικά αντισεισμικό, ωστόσο ένα μεγάλο τμήμα της έχει παλιές κατασκευές και μνημεία.




Λέκκας στην ΕΡΤ για σεισμό στην Τουρκία | Δεν ξέρουμε αν είναι ο κύριος – Ώριμο να σπάσει το ρήγμα

Ο σημερινός σεισμός στην Τουρκία έχει ιδιαίτερη σημασία κυρίως για το ρήγμα της Κωνσταντινούπολης όχι για την Ελλάδα, είπε ο κ. Ευθύμης Λέκκας, πρόεδρος ΟΑΣΠ και καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών μιλώντας στην ΕΡΤ.

«Η ανησυχία ουσιαστικά αυξάνεται, δεδομένου ότι ναι μεν έχουμε να κάνουμε με ένα μικρό σεισμό, ένα σεισμό της τάξεως των 5,2 βαθμών, επιφανειακό σεισμό, αλλά ο σεισμός αυτός εκδηλώθηκε όχι στο ρήγμα της Κωνσταντινούπολης, αλλά σε ένα παράλληλο ρήγμα το οποίο αρχίζει από το Ισμίτ και διέρχεται από την Προύσα».

«Το ρήγμα αυτό είχε δώσει το 1999 το μεγάλο σεισμό των 7,4 βαθμών και στη συνέχεια των 6,8 βαθμών» εξήγησε.

Σημειώνεται ότι ακολούθησε ο καταστροφικός σεισμός στην Αθήνα, στην Πάρνηθα.

«Είναι σε κομβικό σημείο αυτός ο σεισμός. Είναι δηλαδή σε ένα κλάδο του ρήγματος που έσπασε αυτό το χρονικό διάστημα πριν 20 λεπτά περίπου, έδωσε το σεισμό των 5,2 βαθμών και δείχνει ουσιαστικά ότι είναι ώριμο πλέον το ρήγμα να σπάσει».

Στη συνέχεια διευκρίνισε ότι «Ο σημερινός σεισμός στην Τουρκία έχει ιδιαίτερη σημασία κυρίως για το ρήγμα της Κωνσταντινούπολης όχι για την Ελλάδα. Θα πρέπει να γίνει ο σεισμός στην Κωνσταντινούπολη και μετά να εκτιμήσουμε το αν θα επηρεαστεί ο ελληνικός χώρος όπως επηρεάστηκε το 1999. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα. Δεν σημαίνει ότι κάθε σεισμός που γίνεται κοντά στην Κωνσταντινούπολη, στο δυτικό τμήμα του ρήγματος της Ανατολίας θα επηρεάσει και την Ελλάδα. Τον επηράσε το 1999 αλλά είχε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά».

«Όταν θα ενεργοποιηθεί το ρήγμα της Κωνσταντινούπολης, τότε θα δούμε τα χαρακτηριστικά για να δούμε εάν θα επηρεάσει τον ελληνικό χώρο ή όχι» ανέφερε.

Το ρήγμα της Κωνσταντινούπολης θα ενεργοποιηθεί σίγουρα, τόνισε αλλά δεν ξέρουμε πότε. «Όσο αργεί όμως, ο σεισμός θα είναι μεγαλύτερος» συμπλήρωσε.

«Δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε ακόμα αν είναι ο κύριος σεισμός ή όχι. Πρέπει να περάσουν κάποιες ώρες» είπε ακόμα.

Κίνδυνος για την Αγιά Σοφιά

«Ένας σεισμός, το ρήγμα νότια της Κωνσταντινούπολης και ένας σεισμός μεγάλος της τάξεως των 7 βαθμών, οπωσδήποτε θα έχει επιπτώσεις σε ένα μεγάλο τμήμα της Κωνσταντινούπολης και βέβαια στα μνημεία της Κωνσταντινούπολης. Η Αγιά Σοφιά στα 1.500 χρόνια που έχει διαγράψει την ιστορία της ναός σύμβολο για την Ορθοδοξία, έχει υποστεί τη φθορά του χρόνου, έχει υποστεί όλα αυτά που έχει υποστεί, συνεπώς έχει αυξημένη τρωτότητα. Δεν μπορούμε να πούμε τι ζημιές θα αναπτυχθούν και σε πόσο εύρος» τόνισε ο κ. Λέκκας.

Όπως εξήγησε ακόμα έχουν γίνει λεπτομέρειες, μελέτες και έρευνες και υπολογίζεται ότι ένας σεισμός της τάξεως των 7 Ρίχτερ στην Κωνσταντινούπολη ουσιαστικά θα έχει ως αποτέλεσμα να καταρρεύσουν 100.000 κτίρια.

Αισθητός και στην Κωνσταντινούπολη ο σεισμός

Σεισμική δόνηση μεγέθους 5,1 βαθμών σημειώθηκε στις 9:42 πμ ώρα Ελλάδας (τοπική 10:42 πμ) στην περιοχή του Γκέμλικ (Κίος) στο νότιοανατολικό τμήμα της Θάλασσας του Μαρμαρά. Το εστιακό βάθος κατεγράφη στα 8,98 χλμ.

Η δόνηση έγινε ιδιαίτερα αισθητή στην Κωνσταντινούπολη, κυρίως στην ασιατική πλευρά της μεγαλούπολης, στην Προύσα και στις γύρω περιοχές.

Τρία λεπτά αργότερα μετά την πρώτη δόνηση σημειώθηκε δεύτερη μεγέθους 4,5 βαθμών και ακολούθησαν άλλοι μικρότεροι μετασεισμοί.

Η δόνηση έγινε ιδιαίτερα αισθητή στην Κωνσταντινούπολη, κυρίως στην ασιατική πλευρά της μεγαλούπολης, στην Προύσα και στις γειτονικές επαρχίες του Μπαλίκεσιρ και των Δαρδανελίων, καθώς το εστιακό βάθος ήταν σχετικά μικρό, στα 8,98 χλμ.

Σε μήνυμά του στην πλατφόρμα Χ ο Τούρκος υπουργός Εσωτερικών, Αλί Γερλίκαγια, ανέφερε ότι συνεργεία μεταβαίνουν στην περιοχή για να ελέγξουν αν υπάρχουν ζημιές.

Ο νομάρχης Κωνσταντινούπολης, Νταβούτ Γκιουλ, δήλωσε ότι οι υπηρεσίες της νομαρχίας δεν δέχτηκαν κάποια αναφορά για ζημιές.

«Υπάρχει μια άλλη ζώνη ρήγματος που διέρχεται από το Γκέμλικ (Κίος), νότια της λίμνης της Νίκαιας. Οι σεισμοί εδώ μπορούν να προκαλέσουν μεγάλους σεισμούς» ανέφερε στο CNN Turk o σεισμολόγος Σουκρού Έρσοϊ και είπε ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν ενδείξεις που μπορούμε να πούμε ότι ο σεισμός αυτός είναι προάγγελος ενός μεγαλύτερου που θα ακολουθήσει.

Πηγή: ΕΡΤ, Ανταπόκριση – Γιάννης Μανδαλίδης