Το «πυρηνικό» χαρτί της Κίνας

Καθώς η εμπορική αντιπαράθεση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας αναζωπυρώνεται, ένα σενάριο-εφιάλτης επανέρχεται στο προσκήνιο των παγκόσμιων αγορών: θα μπορούσε το Πεκίνο να τραβήξει τη σκανδάλη της «πυρηνικής επιλογής» και να ρευστοποιήσει μαζικά τα αμερικανικά κρατικά ομόλογα που διακρατεί;

Η απειλή αυτή πλανάται επί χρόνια, αλλά οι νέοι δασμοί 145% που επέβαλε η Ουάσιγκτον στις κινεζικές εισαγωγές, σε συνδυασμό με ορισμένες αινιγματικές κινήσεις του Πεκίνου, αναζωπυρώνουν τους φόβους. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ιανουαρίου 2025, η Κίνα κατέχει περί τα 761 δισ. δολάρια σε αμερικανικό χρέος. Ορισμένες εκτιμήσεις, όπως του οικονομολόγου Robin Brooks (Brookings Institution), ανεβάζουν το ποσό ακόμη και στο 1 τρισεκατομμύριο, αν ληφθούν υπόψη και οι τοποθετήσεις μέσω ευρωπαϊκών οχημάτων.

Οικονομικός εκβιασμός ή αυτοτραυματισμός;

Η θεωρία μιας μαζικής πώλησης ομολόγων από την Κίνα μοιάζει ελκυστική ως απάντηση σε εμπορικές επιθέσεις. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σύνθετη. Μια τέτοια κίνηση θα εκτόξευε τις αποδόσεις, αυξάνοντας δραματικά το κόστος δανεισμού για την αμερικανική κυβέρνηση, τη στιγμή που το δημοσιονομικό της έλλειμμα βρίσκεται ήδη σε υψηλά επίπεδα. Το σοκ στις αγορές θα ήταν άμεσο και βαθύ.

Αλλά και για την ίδια την Κίνα, οι επιπτώσεις θα ήταν βαριές. Με πάνω από 3 τρισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία σε δολάρια, οποιαδήποτε μαζική πώληση θα οδηγούσε σε κατάρρευση του δολαρίου – πλήττοντας ευθέως την αξία των κινεζικών αποθεμάτων. Όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Mark Williams, επικεφαλής οικονομολόγος της Capital Economics, «θα ήταν σαν να πετάς μια χειροβομβίδα σε κάποιον απέναντί σου – μόνο που το τραπέζι είναι μικρό».

Θεματική Στοιχείο Τιμή / Ποσό Σχόλιο
Δασμοί Αμερικανικοί δασμοί στις κινεζικές εισαγωγές 145% Υψηλοί προστατευτικοί δασμοί από ΗΠΑ
Κινεζικοί δασμοί στις αμερικανικές εισαγωγές 84% Αντίμετρα από την Κίνα
Εξαγωγές αγαθών (2024) Εξαγωγές Κίνας προς ΗΠΑ 500 δισ. $ Μεγάλη εξάρτηση από την αμερικανική αγορά
Εξαγωγές ΗΠΑ προς Κίνα 143,5 δισ. $ Σαφώς μικρότερες σε όγκο
Αμερικανικά ομόλογα Ομόλογα ΗΠΑ στην κατοχή της Κίνας 760 δισ. $ Η Κίνα είναι ο 2ος μεγαλύτερος πιστωτής μετά την Ιαπωνία

Το νομισματικό δίλημμα του Πεκίνου

Μια μαζική εκποίηση και επαναπατρισμός κεφαλαίων θα οδηγούσε σε ανατίμηση του γιουάν – εξέλιξη που η Κίνα θέλει πάση θυσία να αποφύγει, ειδικά τώρα που η οικονομία της επιβραδύνεται και η αγορά ακινήτων παραπαίει. Παράλληλα, δεν υπάρχουν εναλλακτικοί προορισμοί τέτοιου μεγέθους για τα κινεζικά κεφάλαια: τα ευρωπαϊκά και ιαπωνικά ομόλογα στερούνται του βάθους και των αποδόσεων των αμερικανικών.

Σιωπηρές κινήσεις μέσα στη νύχτα

Παρόλα αυτά, υπάρχουν ενδείξεις ότι το Πεκίνο ίσως «δοκιμάζει τα νερά». Την εβδομάδα που επιβλήθηκαν οι νέοι δασμοί, η απόδοση του 10ετούς ομολόγου αυξήθηκε από 4,1% σε 4,5% κατά τις ασιατικές ώρες, όταν η αγορά είναι πιο «ρηχή». Οι κινήσεις αυτές, πιθανώς μέσω πλατφορμών όπως οι BrokerTec και CME Globex, ενδέχεται να μην είναι τυχαίες. Η στρατηγική πίεση μέσω της αγοράς ομολόγων μπορεί να γίνεται σταδιακά, χωρίς να διαταραχθεί ανοιχτά η ισορροπία.

Το κρυφό όπλο των MBS

Πέραν των κρατικών ομολόγων, μια λιγότερο προβεβλημένη αλλά κρίσιμη αγορά είναι αυτή των ενυπόθηκων στεγαστικών τίτλων (MBS), όπου η Κίνα είναι επίσης σημαντικός παίκτης. Εάν επιταχύνει τις πωλήσεις της εκεί, τα στεγαστικά επιτόκια στις ΗΠΑ θα αυξηθούν, πλήττοντας την αγορά κατοικίας και τη γενικότερη κατανάλωση – έναν ακόμη δίαυλο οικονομικής πίεσης.

Οικονομικός ψυχρός πόλεμος χωρίς τέλος

Η ουσία είναι ότι η Κίνα δεν χρειάζεται να τραβήξει πλήρως τη «σκανδάλη». Η απλή απειλή, η αβεβαιότητα, η μεταβλητότητα, ίσως να αρκούν. Σε έναν νέο τύπο ψυχρού πολέμου –όχι με πυραύλους, αλλά με ομόλογα και επιτόκια– η οικονομική ισχύς αποκτά χαρακτήρα γεωπολιτικού όπλου.

Η παγκόσμια οικονομία πλέον λειτουργεί υπό τη σκιά μιας πιθανής νομισματικής σύγκρουσης. Και όσο η Κίνα συνεχίζει να κρατά τα «κλειδιά» του αμερικανικού χρέους, η απειλή μιας χρηματοοικονομικής κρίσης θα παραμένει, όχι ως πράξη, αλλά ως διαρκής υπενθύμιση του πόσο εύθραυστο είναι το σύστημα.




Το πυρηνικό εργοστάσιο της Ουκρανίας που θέλει ο Τραμπ

Τον έλεγχο των εγκαταστάσεων ηλεκτρικής και πυρηνικής ενέργειας της Ουκρανίας από τις ΗΠΑ φέρεται να πρότεινε ο Τραμπ κατά την επικοινωνία του με τον Ζελένσκι.

Την πρόθεση των ΗΠΑ να αναλάβουν τα πυρηνικά εργοστάσια της Ουκρανίας εξέφρασε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στον Ουκρανό πρόεδρο, Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία των δύο ηγετών την Τετάρτη (19/03), όπως έγινε γνωστό από τον Λευκό Οίκο.

Λίγες ώρες αργότερα, ο Ζελένσκι διευκρίνισε ότι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία του με τον Τραμπ συζήτησε το ενδεχόμενο να περάσει υπό αμερικανικό έλεγχο μόνο ένας πυρηνικός σταθμός της Ουκρανίας, αυτός στη Ζαπορίζια, ο οποίος έχει καταληφθεί από τις ρωσικές δυνάμεις. Ο Λευκός Οίκος ανέφερε ότι έχει «ξεπεράσει» την ιδέα της απόκτησης των ουκρανικών ορυκτών πόρων στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων. «Εστιάζουμε πλέον σε μια μακροπρόθεσμη ειρηνευτική συμφωνία», δήλωσε η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, ΚαρολάινΛέβιτ.

«Συζητήσαμε μόνο για έναν σταθμό, ο οποίος τελεί υπό ρωσική κατοχή», είπε ο Ουκρανός πρόεδρος σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σχετικά με την τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό ομόλογό του. Παράλληλα, ο Ζελένσκι δήλωσε μετά την κλήση ότι πιστεύει πως «η διαρκής ειρήνη μπορεί να επιτευχθεί μέσα στη χρονιά» υπό την ηγεσία του Τραμπ.

Την Τετάρτη ήταν η πρώτη φορά που οι δύο άνδρες μίλησαν από τότε που συναντήθηκαν στο Οβάλ Γραφείο, αν και οι ομάδες τους είχαν έκτοτε συναντηθεί στη Σαουδική Αραβία και είχαν διαπραγματευτεί μια προτεινόμενη 30ήμερη εκεχειρία. Αν και η Ουκρανία και οι ΗΠΑ υποστηρίζουν την πρόταση, ο Πούτιν την απέρριψε κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής του επικοινωνίας με τον Τραμπ την Τρίτη, αναφέρει το BBC.

Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του με τον Τραμπ, ο Ζελένσκι ανέφερε ότι είναι ανοιχτός σε μια μερική εκεχειρία, η οποία θα περιλαμβάνει την παύση επιθέσεων σε ενεργειακές υποδομές, σιδηροδρομικές και λιμενικές εγκαταστάσεις που θα μπορούσε να τεθεί άμεσα σε ισχύ, αλλά προειδοποίησε ότι η Ουκρανία θα απαντήσει εάν η Μόσχα παραβιάσει τους όρους της εκεχειρίας. «Καταλαβαίνω ότι μέχρι να συμφωνήσουμε [με τη Ρωσία], μέχρι να υπάρξει ένα αντίστοιχο έγγραφο ακόμα και για μια μερική εκεχειρία, νομίζω ότι όλα θα συνεχίσουν να εκτοξεύονται», είπε, αναφερόμενος σε drones και πυραύλους.

Σε ανάρτησή του στο Truth Social, ο Τραμπ δήλωσε ότι η κλήση, η οποία όπως είπε διήρκησε περίπου μία ώρα, είχε ως στόχο την ευθυγράμμιση της Ουκρανίας και της Ρωσίας «ως προς τα αιτήματά τους και τις ανάγκες τους», προσθέτοντας ότι οι προσπάθειες για εκεχειρία βρίσκονται σε καλό δρόμο.

Αργότερα, σε πιο λεπτομερή δήλωση, ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο ανέφερε ότι ο Τραμπ συμφώνησε να βοηθήσει την Ουκρανία να εξασφαλίσει πρόσθετα συστήματα αεράμυνας, ιδίως από την Ευρώπη. Οι δύο ηγέτες «συμφώνησαν να μοιράζονται πληροφορίες στενά μεταξύ των αμυντικών τους επιτελείων καθώς εξελίσσεται η κατάσταση στο πεδίο της μάχης», δήλωσε. Η ανακοίνωση του Ρούμπιο ανέφερε επίσης ότι ο Τραμπ και ο Ζελένσκι συζήτησαν την «ηλεκτροδότηση της Ουκρανίας και τους πυρηνικούς σταθμούς της», με τον Τραμπ να δηλώνει ότι «οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διαχείριση αυτών των σταθμών με την τεχνογνωσία τους στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και των υποδομών κοινής ωφέλειας»«Η αμερικανική ιδιοκτησία αυτών των σταθμών θα ήταν η καλύτερη προστασία για αυτήν την υποδομή και στήριξη της ενεργειακής υποδομής της Ουκρανίας», πρόσθεσε o Ρούμπιο.

Οι εξελίξεις αυτές θα αποτελέσουν ανακούφιση για τον Ζελένσκι, ο οποίος περιέγραψε τη συνομιλία του με τον Τραμπ ως «θετική», «ειλικρινή» και «ιδιαίτερα ουσιαστική» κατά τη διάρκεια διαδικτυακής ενημέρωσης των δημοσιογράφων την Τετάρτη. «Πιστεύουμε ότι μαζί με την Αμερική, με τον Πρόεδρο Τραμπ, και υπό αμερικανική ηγεσία, μπορεί να επιτευχθεί διαρκής ειρήνη εντός του έτους», έγραψε στο X.

Κατά τη διάρκεια της βιντεοκλήσης με δημοσιογράφους, ο Ζελένσκι ανέφερε ότι πιστεύει πως ο Πούτιν δεν θα συμφωνήσει σε πλήρη εκεχειρία όσο τα ουκρανικά στρατεύματα παραμένουν στη δυτική ρωσική περιοχή του Κουρσκ, μετά την αιφνιδιαστική επίθεση που εξαπέλυσε το Κίεβο στην περιοχή τον Αύγουστο του περασμένου έτους.

Αν και τόσο ο Ζελένσκι όσο και ο Πούτιν έχουν δηλώσει ότι θα συμφωνούσαν να σταματήσουν τις επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές, και οι δύο έχουν έκτοτε κατηγορήσει ο ένας τον άλλον για συνεχιζόμενες επιθέσεις.

Ζαπορίζια: Ο μεγαλύτερος πυρηνικός σταθμός στην Ευρώπη

Ο πυρηνικός σταθμός Ζαπορίζια στο Ενερχοντάρ της Ουκρανίας, είναι ο μεγαλύτερος πυρηνικός σταθμός στην Ευρώπη και μεταξύ των 10 μεγαλύτερων στον κόσμο.

Η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 από τη Σοβιετική Ένωση, κοντά στην πόλη Ενερχοντάρ, στη νότια όχθη της τεχνητής λίμνης Καχόβκα στον ποταμό Δνείπερο, με τους πρώτους πέντε αντιδραστήρες να τίθενται σε λειτουργία μεταξύ 1985 και 1989, και τον έκτο το 1995. ​

Το εργοστάσιο διαθέτει 6 πυρηνικούς αντιδραστήρες ελαφρού ύδατος υπό πίεση VVER-1000 (PWR), ο καθένας με καύσιμο εμπλουτισμένο ουράνιου U235 και παράγει 950 MWe, για συνολική ισχύ εξόδου 5.700 MWe.

Πριν από τον πόλεμο, ο σταθμός παρήγαγε σχεδόν το ήμισυ της ηλεκτρικής ενέργειας της Ουκρανίας που προέρχεται από πυρηνική ενέργεια και περισσότερο από το ένα πέμπτο της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται στη χώρα. Σήμερα, ο σταθμός είναι αποσυνδεδεμένος από το δίκτυο και έχει υποστεί ζημιές από επιθέσεις με drones και συνεχή βομβαρδισμό. Όλοι οι αντιδραστήρες βρίσκονται πλέον σε κατάσταση απενεργοποίησης, ενώ υπάρχουν ανησυχίες για τη συντήρηση του σταθμού, καθώς εκρήξεις συνεχίζουν να σημειώνονται στην περιοχή, σύμφωνα με την ομάδα της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (IAEA) που βρίσκεται στο πεδίο.

Η Energoatom, η κρατική εταιρεία διαχείρισης των πυρηνικών σταθμών της Ουκρανίας, ανέφερε ότι ο σταθμός έχει βιώσει οκτώ γενικές διακοπές ρεύματος και μία μερική διακοπή λειτουργίας από την έναρξη της ρωσικής εισβολής.

Τον Μάρτιο του 2022, ο σταθμός καταλήφθηκε από τις ρωσικές δυνάμεις, κατά τη διάρκεια της Μάχης του Ενερχοντάρ, και έκτοτε βρίσκεται υπό τον έλεγχό τους.  Σύμφωνα με τον εξόριστο δήμαρχο της Ενερχοντάρ, Ντμίτρο Όρλοβ, περίπου 1.000 Ρώσοι στρατιώτες είχαν αναπτυχθεί στον χώρο του σταθμού στα τέλη του καλοκαιριού του 2024.

Μία ημέρα μετά τις συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας στο Ριάντ στα τέλη Φεβρουαρίου, ο Αλεξέι Λιχατσόφ, επικεφαλής της ρωσικής κρατικής εταιρείας πυρηνικής ενέργειας Rosatom, δήλωσε ότι η Ρωσία σχεδιάζει να επανεκκινήσει τον σταθμό, αναφέρει το KyivIndependent.

Ο επικεφαλής της Energoatom, Πέτρο Κότιν, δήλωσε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες, αυτό είναι αδύνατο καθώς η Ρωσία δεν διαθέτει τις απαραίτητες γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ούτε εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ τα πυρηνικά καύσιμα του σταθμού δεν είναι πλέον κατάλληλα για χρήση.

Επιθεωρητές της IAEA βρίσκονται στη ρωσοκρατούμενη εγκατάσταση από το φθινόπωρο του 2022 με σκοπό την παρακολούθηση των κινδύνων και την εξασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας του σταθμού. Σύμφωνα με τους κανονισμούς, το προσωπικό της IAEA πρέπει να εναλλάσσεται κάθε 80 ημέρες. Στις αρχές Μαρτίου, η IAEA πραγματοποίησε για πρώτη φορά την αλλαγή του προσωπικού της μέσω ρωσοκρατούμενων εδαφών, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Κιέβου.

Ο ΟλεξάντρΧαρτσένκο, γενικός διευθυντής του Κέντρου Έρευνας της Ενεργειακής Βιομηχανίας με έδρα το Κίεβο, εκτιμά ότι αν ο σταθμός παραμείνει υπό ρωσικό έλεγχο σε περίπτωση εκεχειρίας, η Μόσχα αργά ή γρήγορα θα καταφέρει να τον επαναλειτουργήσει, έστω και με δυσκολίες.




Κίνα – Τουρκία: Σε τελικό στάδιο η συμφωνία για πυρηνικό σταθμό στην Ανατολική Θράκη

Οι διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Κίνα για πυρηνικό σταθμό στην περιοχή της Ανατολικής Θράκης πλησιάζουν στο τέλος τους, σύμφωνα με ρεπορτάζ της τουρκικής έκδοσης του κινεζικού δικτύου CGTN.

Το CGTN Türk επικαλείται δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, ο οποίος δήλωσε σε συνέντευξή του στο πλαίσιο της επίσκεψής του στην Κίνα: «Εργαζόμαστε για να ολοκληρώσουμε τη συμφωνία για νέο πυρηνικό σταθμό μεταξύ κυβερνήσεων εντός λίγων μηνών».

Ο ίδιος επισήμανε ότι πρώτον, οι δύο χώρες έχουν ευρείες ευκαιρίες συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας, αναφέροντας ότι οι επενδύσεις πρέπει να αυξηθούν προκειμένου να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας στην Τουρκία.

«Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τις ανανεώσιμες πηγές μας. Δεύτερον, πρέπει να προσθέσουμε την πυρηνική ενέργεια στο ενεργειακό μας μείγμα. Τρίτον, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το φυσικό αέριο ως μεταβατικό καύσιμο. Πρέπει επίσης να επενδύσουμε σε κρίσιμα ορυκτά και σε ορισμένες νέες τεχνολογίες, όπως η αποθήκευση και το υδρογόνο» είπε ο Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ.

Αναφερόμενος στη συνεργασία της χώρας του με την Κίνα στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας, ο Μπαϊρακτάρ ανέφερε: «Η συνεργασία μας με την Κίνα στον πυρηνικό τομέα χρονολογείται από το 2016 και υπογράψαμε συμφωνία συνεργασίας με κινεζική εταιρεία στον πυρηνικό τομέα.

Από τότε, βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις για την κατασκευή 4 πυρηνικών αντιδραστήρων στην (σ.σ. Ανατολική) Θράκη, μια από τις σημαντικές περιοχές ζήτησης (σ.σ. ηλεκτρικής ενέργειας). Τώρα έχουμε μπροστά μας έναν πιο στέρεο οδικό χάρτη και ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε όλες αυτές τις διαπραγματεύσεις με αυτή την εταιρεία».

«Αποδίδουμε μεγάλη σημασία στην ενεργειακή συνεργασία με την Κίνα», τόνισε μεταξύ άλλων ο Μπαϊρακτάρ, σημειώνοντας: «Η Κίνα είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από πολλές απόψεις. Η χώρα διαθέτει τους μεγαλύτερους προμηθευτές εξοπλισμού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον κόσμο. Στην πυρηνική ενέργεια, κατασκευάζει πολλούς νέους αντιδραστήρες. Ως εκ τούτου, νομίζω ότι έχουμε κοινή αντίληψη και στόχους σε αυτούς τους τομείς».

newsit.gr




Θεσσαλονίκη | Εισαγγελική έρευνα μετά από δημοσίευμα για «πυρηνικό ριφιφί στο ΑΠΘ»

Τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας παρήγγειλε ο εισαγγελέας για το δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» περί «απόπειρας επίθεσης, με αλυσοπρίονο, από κουκουλοφόρους στον υπόγειο χώρο της Φυσικομαθηματικής Σχολής του ΑΠΘ όπου βρίσκεται πυρηνικός αντιδραστήρας για να καταλάβουν πάλι τη Βιολογική Σχολή του Ιδρύματος».

Με εντολή προς τον εισαγγγελέα ποινικής δίωξης, ο διευθύνων την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Δημήτρης Σμυρνής ζήτησε να διεξαχθεί ποινική έρευνα από την Υποδιεύθυνση Κρατικής Ασφάλειας Θεσσαλονίκης της ΕΛΑΣ.

Τα διερευνώμενα αδικήματα, σύμφωνα με την ίδια παραγγελία, αφορούν τα εξής: διακεκριμένη φθορά πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος, κοινώς επικίνδυνη βλάβη (κατά συναυτουργία) από την οποία μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για ανθρώπους και σοβαρή διατάραξη λειτουργίας δημόσιας υπηρεσίας (κατά συναυτουργία).

Πηγή: protothema.gr




Διευκρινίσεις από τον πρύτανη του ΑΠΘ για το «πυρηνικό ριφιφί» | «Δεν υπήρξε καμία διαρροή από τον πυρηνικό αντιδραστήρα»

Για το περιστατικό που φέρεται να σημειώθηκε το προηγούμενο διάστημα στο υπόγειο της Σχολής Θετικών Επιστημών, εκεί όπου φυλάσσεται ένας μικρός, υποκρίσιμος, πυρηνικός αντιδραστήρας, μίλησε στο thestival.gr ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Χαράλαμπος Φείδας.

Σύμφωνα με όσα επισήμανε ο ίδιος, πρόκειται για ένα συμβάν, που πιθανόν έγινε πριν από περίπου 1,5 μήνα. Το μόνο που εντοπίστηκε είναι ένα σπασμένο λουκέτο σε πόρτα που οδηγεί στο υπόγειο της Σχολής Θετικών Επιστημών, εκεί όπου βρίσκεται ο πυρηνικός αντιδραστήρας.

Ο κ. Φείδας ξεκαθαρίζει ότι δεν υπήρξε καμία διαρροή ραδιενέργειας και πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να συμβεί, καθώς ο συγκεκριμένος πυρηνικός αντιδραστήρας χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς λόγους.

«Πρόκειται για έναν υποκρίσιμο πυρηνικό αντιδραστήρα, ο οποίος χρησιμοποιείται καθαρά για εκπαιδευτικούς λόγους από το 1974. Δεν τίθεται θέμα διαρροής ή ανάφλεξης. Υπόκειται σε όλους τους ρυθμιστικούς ελέγχους από την αρμόδια ελληνική και ευρωπαϊκή επιτροπή. Ο υποκρίσιμος πυρηνικός αντιδραστήρας φυλάσσεται σε υπόγειο χώρο, όπου υπάρχει θωρακισμένη πόρτα και συναγερμός.
Πριν ενάμιση μήνα βρέθηκε σπασμένο λουκέτο πόρτας, που οδηγεί στο υπόγειο. Δεν υπήρξε καμία άλλη παραβίαση. Δεν υπήρξε διαρροή ούτε υπάρχει δυνατότητα διαρροής, καθώς χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς λόγους. Τα μέτρα ασφαλείας έχουν ενταθεί για προληπτικούς λόγους», σημείωσε χαρακτηριστικά στο thestival.gr ο πρύτανης του ΑΠΘ, Χαράλαμπος Φείδας.

Ο υποκρίσιμος πυρηνικός αντιδραστήρας είναι υπό την εποπτεία του τμήματος Φυσικής του τομέα Πυρηνικής Φυσικής.

«Ουδέποτε παραβιάστηκε ή επιχειρήθηκε να παραβιαστεί ο χώρος όπου φυλάσσεται η πυρηνική διάταξη» αναφέρουν οι πρυτανικές αρχές του ΑΠΘ

«Στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ λειτουργεί μικρής κλίμακας πυρηνική διάταξη, η οποία χρησιμοποιείται καθαρά για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Δεν τίθεται θέμα διαρροής ραδιενεργού υλικού, ούτε ανάφλεξης, διότι δεν μπορεί να φτάσει ποτέ λόγω φύσης σε κατάσταση κρισιμότητας», τονίζεται σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι πρυτανικές Αρχές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, με αφορμή δημοσίευμα εφημερίδας που αναφέρεται σε απόπειρα να παραβιαστεί από άγνωστα άτομα ο χώρος στη Σχολή Θετικών Επιστημών, όπου υπάρχει πυρηνικός αντιδραστήρας.

Η πυρηνική διάταξη, όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωση του ΑΠΘ και μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, «υπόκειται σε όλους τους απαραίτητους ρυθμιστικούς ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές, με ετήσιους επιτόπιους ελέγχους για την πληρότητα των προδιαγραφών λειτουργίας και χρήσης», ενώ «τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας και φυλάσσεται σε χώρο, ο οποίος έχει θωρακισμένη πόρτα και υπάρχει συναγερμός». «Ουδέποτε παραβιάστηκε ή επιχειρήθηκε να παραβιαστεί ο χώρος όπου φυλάσσεται η διάταξη αυτή», καταλήγει η ανακοίνωση.

Πηγή: newsbeast.gr




«Πυρηνικό ριφιφί» στο ΑΠΘ: Μπήκαν με αλυσοπρίονο σε χώρο με πυρηνικό αντιδραστήρα

Την απόπειρα επίθεσης με αλυσοπρίονο που πραγματοποιήθηκε σε υπόγειο χώρο της Φυσικομαθηματικής Σχολής, όπου βρίσκεται πυρηνικός αντιδραστήρας και φαίνεται να σημειώθηκε πριν από μερικά εικοσιτετράωρα φέρνει σήμερα (19/3) στο «φως» η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ». Αυτή, σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ, πραγματοποιήθηκε από κουκουλοφόρους καταληψίες του ΑΠΘ.

Οι πληροφορίες θέλουν οι κουκουλοφόροι να έχουν σπάσει το εξωτερικό περίβλημα της προστασίας του πυρηνικού αντιδραστήρα και έτσι ήταν έντονος ο κίνδυνος έκλυσης ποσότητας ραδιενέργειας από ράβδους ουρανίου ή από ειδική συσκευή νετρονίων.

Σύμφωνα με «Τα Νέα», επρόκειτο για μια «εφιαλτική» επιχείρηση σε έναν από τους πιο ευαίσθητους και επικίνδυνους χώρους εντός και εκτός του πανεπιστημίου, που έχει σκορπίσει μεγάλη ανησυχία σε μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Κατά το ρεπορτάζ της εφημερίδας σε περίπτωση που η απόπειρα επετύγχανε, οι «εισβολείς» θα ήταν οι πρώτοι που θα αντιμετώπιζαν τις συνέπειες μιας διαρροής από τις συγκεκριμένες συσκευές, όπως και όσοι θα ερχόταν σε επαφή μαζί τους.

Τα ίδια στελέχη της Κατεχάκης επισημαίνουν επίσης ότι κινδύνευσαν να καταστραφούν και διάφορες συσκευές μέτρησης ραδιενέργειας καθώς και άλλες εξαιρετικά ευαίσθητες, που χρησιμοποιούνται σε κρίσιμα πειράματα, συνολικής αξίας 6.000.000 ευρώ

ΑΠΘ

Οι μαρτυρίες

Σύμφωνα με μαρτυρίες προ μερικών ημερών υπήρχε κίνηση καταληψιών της Σχολής Θετικών Επιστημών προς τον χώρο του υπογείου κτιρίου.

Η κίνηση έγινε σε μία προσπάθεια να φτάσουν στη Βιολογική Σχολή, η οποία τελούσε υπό κατάληψη πάρα πολλά χρόνια και εκκενώθηκε έπειτα από παρέμβαση της Αστυνομίας πριν από 24 μήνες.

Οι άγνωστοι δε για να κινηθούν ευκολότερα στον χώρο του υπογείου και για να φτάσουν στον «στόχο» τους, κατέστρεψαν το πρώτο από τα δύο συστήματα θωράκισης του πυρηνικού αντιδραστήρα χαμηλής ισχύος του Εργαστηρίου Ατομικής και Πυρηνικής Φυσικής, που παραχωρήθηκε στο ΑΠΘ το 1971, από την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας.

newsbeast.gr




Ζαπορίζια | Ουκρανικές δυνάμεις βομβάρδισαν τον υπό ρωσικό έλεγχο πυρηνικό σταθμό

Εκρηκτικός μηχανισμός ερρίφθη στην περιοχή κοντά στον φράκτη όπου βρίσκονται δεξαμενές καυσίμου ντίζελ, ανακοίνωσε η διοίκηση του πυρηνικού σταθμού, προσθέτοντας ότι ειδικοί του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (IAEA) στον σταθμό ενημερώθηκαν για τον βομβαρδισμό.

Το Reuters μετέδωσε ότι δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει άμεσα τις πληροφορίες που προέρχονται και από τις δύο πλευρές στα πεδία των μαχών.

Στο μεταξύ, ένας άνθρωπος σκοτώθηκε και τρεις τραυματίσθηκαν σήμερα από ουκρανικά πλήγματα με στόχο τη ρωσική περιφέρεια του Μπελγκορόντ που συνορεύει με την Ουκρανία, ανακοίνωσε ο περιφερειακός κυβερνήτης Βιατσεσλάβ Γκλάντκοφ.

Η δήλωση αυτή έγινε ενώ το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πως κατέστρεψε στη διάρκεια της νύκτας 14 ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη στις περιφέρειες του Μπελγκορόντ και του Κουρσκ, που συνορεύει επίσης με την Ουκρανία.

Οι επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη με στόχο το ρωσικό έδαφος πολλαπλασιάζονται τις τελευταίες ημέρες καθώς πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές που πρόκειται να διεξαχθούν από τις 15 ως τις 17 Μαρτίου στη Ρωσία και στις οποίες ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αναμένεται να θριαμβεύσει για μια νέα εξαετή θητεία.

«Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ένας οδηγός σκοτώθηκε από πλήγμα με στόχο το όχημά του» στην περιφέρεια του Μπελγκορόντ, έγραψε ο Γκλάντκοφ στο Telegram, διευκρινίζοντας ότι ασθενοφόρα έσπευσαν επιτόπου για να βοηθήσουν δύο γυναίκες και έναν άνδρα που τραυματίσθηκαν.

Μέσα στην πόλη του Μπέλγκοροντ, δύο κατοικίες και ένα ιατρικό ίδρυμα υπέστησαν ζημιές από τα πλήγματα, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Από την πλευρά του, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε πως «στη διάρκεια της περασμένης νύκτας εμποδίσθηκαν απόπειρες του καθεστώτος του Κιέβου να πραγματοποιήσει τρομοκρατικές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον τοποθεσιών στο ρωσικό έδαφος».

Συνολικά «14 μη επανδρωμένα αεροσκάφη αναχαιτίσθηκαν και καταστράφηκαν πάνω από την περιφέρεια του Μπέλγκοροντ (11) και αυτή του Κουρσκ (3)», διευκρίνισε.

Χθες, Τετάρτη, δεκάδες ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη είχαν στοχοθετήσει ρωσικές περιφέρειες επιτιθέμενα κυρίως σε ενεργειακές υποδομές.

Από πέρυσι ο ουκρανικός στρατός έχει πολλαπλασιάσει τις επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον της Ρωσίας, πλήττοντας όλο και πιο μακριά μέσα στο ρωσικό έδαφος για να απαντήσει στις επιθέσεις της Μόσχας εναντίον του δικού του εδάφους.

πηγή: newsit.gr