Τα έθιμα της Πρωτομαγιάς

Η Πρωτομαγιά είναι περισσότερο γνωστή ως η μεγαλύτερη γιορτή της άνοιξης καθώς συμβολίζει την αναγέννηση της φύσης. Για αυτό και το πιο γνωστό έθιμο αποτελεί το μαγιάτικο στεφάνι! Υπάρχουν όμως ένα σορό άλλα έθιμα και συμβολισμοί της Πρωτομαγιάς ανά την Ελλάδα που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, όμως είναι σχεδόν άγνωστα. Ζητήσαμε από την Διευθύντρια του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Αικατερίνη Πολυμέρου- Καμηλάκη να μας ξεναγήσει στα ελληνικά έθιμα της Πρωτομαγιάς!

Ο Μάης με τα τριαντάφυλλα…

Η Πρωτομαγιά, ανοιξιάτικη γιορτή πολύ πριν γίνει εργατική γιορτή, κοντά πάντοτε στο Πάσχα, συνδυάζει αρχέγονα λατρευτικά στοιχεία που σχετίζονται με τη λατρεία των νεκρών (Λεμούρια, Ροζάρια) και την αναγέννηση της φύσης. Θεωρείται παρετυμολογικά ευνοϊκή για τα μάγια, όπως και ολόκληρος ο μήνας Μάιος.

Kρατήστε την όρεξή σας για εορτασμούς της πρωτομαγιάς για μετά το Πάσχα. Το ίδιο και για την γιορτή του Άη Γιώργη. Οι εκδηλώσεις χαράς και ευωχίας που συνδέονται με την γιορτή της φύσης, όπως είναι η πρωτομαγιά, με σκοπό την γονιμότητα και την ευφορία δεν συνάδουν προς την ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας.

 

Το μαγιάτικο στεφάνι

Το στεφάνι που πλέκεται την παραμονή της Πρωτομαγιάς είναι το μοναδικό σχεδόν έθιμο, που εξακολουθεί να μας δένει με την παραδοσιακή πρωτομαγιά, μια γιορτή της άνοιξης και της φύσης με πανάρχαιες ρίζες, πλούσια σε εκδηλώσεις σε παλιότερες εποχές. Το στεφάνι κατασκευαζόταν με βέργα από ευλύγιστο και ανθεκτικό ξύλο κρανιάς ή κλήματος και στολιζόταν με λουλούδια και θαλερά κλαδιά από καρποφόρα δέντρα (αμυγδαλιά με αμύγδαλο, συκιά με τα σύκα, ροδιά με ρόδι ) αλλά και στάχυα από σιτάρι και κριθάρι, κρεμμύδι και σκόρδο για το μάτι.

Η χρήση πρασινάδας και όχι τόσο λουλουδιών με σκοπό τη μετάδοση της θαλερότητας και της γονιμότητάς τους στον άνθρωπο είναι το κύριο χαρακτηριστικό των μαγιάτικων συνηθειών. Στον αγροτικό, μάλιστα, χώρο δεν ήταν απαραίτητο το πλέξιμο στεφανιών αλλά η τοποθέτηση πάνω από την πόρτα του σπιτιού δέσμης από χλωρά κλαδιά ελιάς, συκιάς, νερατζιάς, πορτοκαλιάς κ.ά. μαζί με λουλούδια. Απαραίτητη ήταν η ύπαρξη μεταξύ των λουλουδιών και χλωρών κλαδιών, φυτών αποτρεπτικών του κακού, όπως τσουκνίδα, σκόρδο, δαιμοναριά, αγκάθια. Σε ορισμένες περιοχές οι μαγικές ενέργειες για υγεία συνοδεύονται από ομαδικές εκδηλώσεις, όπως αγερμούς (παιδιά στεφανωμένα με λουλούδια και κρατώντας κλαδιά καρποφόρων δένδρων έλεγαν τραγούδια του Μάη:

Μάη, Μάη χρυσομάη ,τί μας άργησες;
να μας φέρεις τα λουλούδια και την άνοιξη; ή
Μάη, Μάη δροσερέ κι Απρίλη λουλουδάτε (με τα ρόδα) κ.ά.

Στην Κέρκυρα για παράδειγμα περιέφεραν κορμό τρυφερού κυπαρισσιού στολισμένου με λουλούδια, μαντήλια, κορδέλες και φρούτα της εποχής (μούσμουλα) και χορταρικά. Αυτό ήταν το μαγιόξυλο.

Μάηδες-Ζαφείρης-Φουσκοδέντρι

Σε περιοχές του Βορειοελλαδικού χώρου διαδραματίζονταν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μαγικά δρώμενα νεκρανάστασης, αναπαραστάσεις της αναγέννησης της φύσης. Τέτοια δρώμενα είναι οι Μάηδες στο Πήλιο: Περιφορά νέου, του Μαγιόπουλου, στολισμένου με λουλούδια και φύλλα, συνοδευόμενου από προσωπιδοφόρους, στους δρόμους των χωριών και αναπαράσταση γάμου, θανάτου του γαμπρού και ανάστασής του με μαγιάτικα τραγούδια. Αλλά και στην ορεινή Ναυπακτία δρώμενα με Μάηδες και φουστανελλάδες έδιναν τον γονιμικό και ευετηρικό χαρακτήρα της γιορτής. Στο Ζαγόρι το έθιμο του Ζαφείρη, ουσιαστικά πανάρχαιο ανοιξιάτικο έθιμο, περιλαμβάνει, όπως και στο Πήλιο, πρόθεση νεκρού και ανάστασή του. Συγκεκριμένα : Ένα παιδί κάνει τον πεθαμένο, το στολίζουν και το κλαίνε με παραδοσιακό τραγούδι:

Για ιδέστε νιό που ξάπλωσα, για ιδέστε κυπαρίσσι…
δε σειέται, δε λυγίζεται, δε σέρν’ τη λεβεντιά του…

Το ίδιο ανοιξιάτικο έθιμο με τελετουργικά στοιχεία γινόταν στην Καστανιά Στυμφαλίας. Ήταν το Φουσκοδένδρι, αναπαράσταση νεκρικής τελετής με θρήνο και ανάσταση του υποτιθεμένου νεκρού, καθώς και χορό γύρω από το κενό μνήμα.

Τα έθιμα έχουν σχέση προφανώς προς τα Αδώνια και τα Ανθεστήρια των αρχαίων Ελλήνων και τον Μαϊουμά των Βυζαντινών και αποβλέπουν στην αναγέννηση της φύσης και την υγεία.

Πέρα από τα σύνθετα ανοιξιάτικα δρώμενα την Πρωτομαγιά έβγαιναν όλοι στο ύπαιθρο και κυλιόνταν στο γρασίδι σε μια προσπάθεια να μεταδώσουν στο σώμα τους τη δροσιά της χλόης, επειδή υπήρχε η αντίληψη ότι ο Μάης τα κάνει όλα νέα.

Μάιος – μάγια – μαγεύω

Επειδή όμως ο Μάης έχει όνομα ομόηχο με τη λέξη μαγεία θεωρείται μήνας που ευνοεί τη μαγεία. Πιάνουν τα μάγια κατά την διάρκειά του. Για αυτό και αποβραδύς κάνουν σταυρούς πίσω από την πόρτα του σπιτιού, έτρωγαν σκόρδο για να μη βασκαίνονται κ.α. Την πρωτομαγιά μάζευαν νερό της βροχής για να φτιάξουν ξίδι.

Οι πρώτες ημέρες του Μαϊου έχουν άστατο καιρό και πολλές φορές πέφτει κατάστρεπτικό χαλάζι. Γι αυτό και λέγεται ότι στον καταραμένο τόπο το Μάη χαλαζώνει. Γενικότερα η βροχή του Μάη είναι καταστροφή για τη σοδειά (δημητριακά και αμπέλια). Έτσι της Αγίας Μαύρας (3 Μαϊου), του αγίου Ιωάννου του Θεολόγου (8 Μαϊου), του αγίου Χριστοφόρου (9 Μαϊου) οι αμπελουργοί κυρίως αργούν, για να αποφύγουν το χαλάζι.

Της Γονατιστής

Κυριακή, λοιπόν, της Γονυκλισιάς ή Γονατιστής πηγαίνουν στην εκκλησία με φύλλα καρυδιάς που τα στρώνουν στο δάπεδο της εκκλησίας για να γονατίσουν και να σκύψουν να μη δουν τις ψυχές που περνούν δακρυσμένες.
Κλείνουν τα μάτια καθώς γονατίζουν με φύλλα καρυδιάς, αρμπαρόρριζας, τριαντα-φυλλιάς κ.ά. για να μην τους γνωρίσουν οι νεκροί που περνούν για να κατεβούν στον Κάτω Κόσμο και πισογυρίσουν.

Είναι η μέρα που οι ψυχές περνούν το περίφημο “της Τρίχας το γεφύρι”. Κι όσες είναι καθαρές πάνε στον Παράδεισο, όσες είναι αμαρτωλές πέφτουν στην Κόλαση. Δύσκολη ώρα για νεκρούς και ζωντανούς, μια πρόγευση για τη “ζυγοστασία της ψυχής”, που ρυθμίζει στην παραδοσιακή κοινωνία συμπεριφορές και διαθέσεις.

Σε πολλά μέρη φέρνουν στην εκκλησία κόλλυβα και ψυχούδια και τα μοιράζουν για τη συγχώρεση των νεκρών.
Και όπως συνήθως συμβαίνει στα αγροτοποιμενικά έθιμα οι νεκρολατρικές γιορτές συμφύρονται και συνυπάρχουν με τις γονιμικές τελετουργίες που αποβλέπουν στη συνέχιση της ζωής. Έτσι στην Κάρπαθο πηγαίνοντας στην εκκλησία παίρνουν μια χούφτα χώμα στο μαντήλι τους και το τοποθετούν μπροστά στις εικόνες για να “ευχολογηθεί”. Από αυτό ρίχνουν στις ρίζες των δέντρων για να καρποφορούν.

“Αλλάζουν τον παππού”

Οι Βλάχοι της Πίνδου, κυρίως οι νέες γυναίκες, έβγαιναν το απόγεμα της Πεντηκοστής στο βουνό να μαζέψουν λάχανα και αφού δειπνήσουν από κοινού, “αλλάζουν τον παππού”, δηλ. μια ηλικιωμενη γυναίκα μεταμφιέζεται με φύλλα, κλαδιά και άνθη σε όλο της το σώμα. Σκεπάζει μάλιστα το πρόσωπό της με μιά γάζα και κρεμώντας στο λαιμό της μια άδεια νεροκολοκύθα παίρνει στο χέρι της ένα ξύλο και χορεύει μπροστά διαδοχικά με όλους τους άντρες, ενώ οι άλλες τραγουδούν με ελευθεροστομία ή οποία κρατάει όλη τη νύχτα. Έτσι κλείνει για κάθε χρονιά ο κύκλος της άνοιξης, της αναπαραγωγής, που ξεκίνησε με τις μεταμφιέσεις της αποκριάς. Ακολουθεί η περίοδος της ωρίμανσης, της συγκομιδής, των καλοκαιρινών πανηγυριών.

Οι Μάηδες στο Πήλιο…

Στο Πήλιο ο ερχομός του Μάη γιορταζόταν παλιότερα –και αναβίωσε κάποιες φορές από το 1957 και εξής στη Μακρινίτσα- με ιδιαίτερες εκδηλώσεις. Κατά μία περιγραφή, την παλαιότερη, του Ζωσιμά Εσφιγμενίτη το 1892 «Τη α΄ Μαϊου άγουσι τινές νουμηνίαν μετημφιεσμένοι και προσωπιδοφορημένοι όντες εν συνεταιρισμώ και συνοδεία δέκα έως δώδεκα, ων έκαστος φέρει ίδιον όνομα, ως ιατρός, γενίτσαρος, αράπης κτλ. Έχοντες μεθ’ εαυτών και νεα-νίαν τινά όλον κεκαλυμμένον δι’ ανθέων, όν ονομάζουσι «μαγιόπουλον» και περιερχόμενοι ανά τας οδούς και ρύμας του χωρίου άδουσι και χορεύουσιν επί προεραιτική αμοιβή. Τα αδόμενα δε ιδιόρρυθμα άσματα εισί τάδε:

Μάη μου, Μάη δροσερέ κι Απρίλη λουλουδάτε,
Ο Μάης με τα τριαντάφυλλα κι Απρίλ’ς με τα λουλούδια,
Όλον τον κόσμο γέμουσι τ’ άθη και το λουλούδι,
Το νιόνε περικύκλουσες μες της κυράς την πόρτα.
Άνοιξε, πόρτα της κυράς, πόρτα της μαυρομάτας,
Να μπω να διώ τη λιγυρή, πώς στρώνει, πώς κοιμάται,
Πώς στρώνει στα τριαντάφυλλα, κοιμάται στα λουλούδια.
Πώς να την πω να σηκωθεί, πώς να την πω να κάτσει.
Να την ειπώ αγιόκλημα, το κλήμα κόμπους έχει,
Να την ειπώ τριαντάφυλλο κι από τ’αγκάθι βγαίνει,
Να την ειπώ βασιλικό κι από τη μυρουδιά του. Ακόμη:
Αφέντη κι αφεντούτσικε, πέντε φορές αφέντη,
Λύσε τ(ο), αφέντη μ’, λύσε το, το χρυσομάντηλό σου,
Κι αν έχεις γρόσια δός μας τα, φλουργιά μη τα λυπάσαι,
Κι αν τα λυπάσαι τα φλουριά, δος μας δεκαπεντάρια.
Δος μας τα, αφέντη, δος μας τα, να πούμε για την υγειά σου,
Για την υγειά σ’, αφέντη μου, για την καλή χρονιά σου,
Να ζήσης χρόνους εκατό και να τους ξεπεράσεις,
Κι απ’ τους διακόσιους κι εμπροστά, ν’ ασπρίσεις, να γεράσεις,
Ν’ασπρίσεις σαν τον Όλυμπο, σαν τ’ άσπρο περιστέρι. Και του χρόνου.

Το έθιμο έχει ζωγραφίσει στις αρχές του 20ού αιώνα ο λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, ενώ ο Γεώργιος Αδρακτάς κάνοντας λόγο για την σηροτροφία (καματερός) στο Πήλιο αναφέρεται στη συνήθεια των γυναικών για προληπτικούς λόγους «κατά την πρωτομαγιάν αποσπώσιν εκ του μάη ήτοι του παιδός, όστις εστολισμένος δι’ ανθέων χορεύει κατά την πρώτην του Μαϊου προ των οικιών υπό τον ήχον τυμπάνου, τεμάχιον ορμαθιάς από μαϊολούλουδα, ταύτα δε μετά χαράς κρεμώσιν εις την πρώτην σταντοσιάν, επειδή τούτο θεωρείται ως συντελεστικόν καλής εσοδείας».

Περιγραφή των Μάηδων στο Πήλιο μας δίνει το 1931 στη Νέα Εστία ο Γιάνης Κορδάτος. Μετά την αναβίωσή τους (1957) οι περιγραφές είναι πολλές (Κ. Λιάπης, Αποστολία Νάνου-Σκοτεινιώτη. Δ. Λαμπαδάρης, Κ. Καρυδάκης κ.ά.) και αφορούν σε όλα τα χωριά του Πηλίου. Σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες πληροφορίες ομάδες ανδρών ντυμένων με διάφορα ρούχα και προσωπίδες παράσταιναν τον αράπη, το γιατρό, το γέρο και τη γριά, τον φουστανελλά, τον γενίτσαρο, τη χανούμισσα και στη μέση πάντοτε έναν νέο στολισμένο με λουλούδια, που κρατούσε ένα ξύλο στολισμένο επίσης με λουλούδια, το μαγιόξυλο. Η ομάδα συνοδευόταν από οργανοπαίχτες με ζουρνά, νταούλι, βιολί και περιερχόταν τα σπίτια και τα μαγαζιά και παρίστανε πως ο νέος πέθαινε και ο γιατρός με τη βοήθεια και της γριάς τον ξανάφερναν στη ζωή.

Τραγουδούσαν και τα παραπάνω τραγούδια. Ως προς τις λεπτομέρειες οι περιγραφές που διαθέτουμε διαφέρουν μεταξύ τους. Ωστόσο κοινό στοιχείο που χαρακτηρίζει το μαγικοθρησκευτικό δρώμενο του Πηλίου και το συνδέει με ανάλογα ανοιξιάτικα δρώμενα του ελληνικού χώρου (Ζαφείρης, Φουσκοδέντρι, «Πεθαμένος») είναι η συμβολική μιμική αναπαράσταση θανάτου και ανάστασης στο αποκορύφωμα της άνοιξης και στην αρχή της καρποφορίας.

Όπως έχει γράψει για την παλιά «Αθηναϊκή Πρωτομαγιά» ο Δημ. Καμπούρογλους, η «η πρώτη Μαϊου συνεκέντρωσε την ελπίδα της βλαστήσεως, την χαράν της ανθίσεως και την αθανασίαν της καρπώσεως, εκπροσωπήσασα συμβολικώς και την άνοιξιν ολόκληρον».




Απεργία Πρωτομαγιάς | «Παραλύει» η χώρα – Οι κινητοποιήσεις και η λειτουργία σε μετρό, λεωφορεία, τρένα

«Παραλύει» η χώρα από τη γενική 24ωρη απεργία που έχει προκηρύξει ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ και ΠΑΜΕ για σήμερα, Μεγάλη Τετάρτη (1/5). Μπορεί η αργία της Πρωτομαγιάς να έχει μετατεθεί με υπουργική απόφαση την Τρίτη 7 Μαΐου 2024 καθώς η 1η Μαΐου συμπίπτει με τη Μεγάλη Τετάρτη, ωστόσο αρκετοί κλάδοι θα συμμετάσχουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις που θα γίνουν σήμερα (1/5).

«Για τα συνδικάτα, η Πρωτομαγιά είναι ημέρα απεργίας και όχι μεταφερόμενης αργίας τονίζει η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) που επισημαίνει ότι καθημερινά αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας, της εκτίναξης του κόστους διαβίωσης, στέγασης και του ενεργειακού κόστους.

Ποιοι απεργούν

Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, γιορτάζουν την Πρωτομαγιά με συγκεντρώσεις και στάσεις εργασίας στα μέσα μεταφοράς.

Στην απεργία θα συμμετέχει και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και έτσι δεν θα πραγματοποιηθούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια, ενώ ανάλογη απόφαση έλαβε και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών. Στην απεργία συμμετέχουν και οι δημοσιογράφοι. Όπως αποφασίστηκε, τη Μεγάλη Τρίτη δεν κυκλοφόρησαν οι εφημερίδες, ενώ την Πρωτομαγιά, δεν θα λειτουργήσουν τα ειδησεογραφικά sites και θα τροποποιηθεί το πρόγραμμα σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.

Tραβούν «χειρόφρενο» τα ΜΜΜ

Στην απεργία που κήρυξε η ΓΣΕΕ για την Πρωτομαγιά θα συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Σύμφωνα με τη μέχρι τώρα ενημέρωση των συνδικάτων στα μέσα μεταφοράς, ακινητοποιημένοι θα παραμείνουν την Μ. Τετάρτη οι συρμοί μετρό, ηλεκτρικού και τραμ, οι αμαξοστοιχίες του ΟΣΕ και ο προαστιακός, ενώ τα πλοία θα μείνουν δεμένα στα λιμάνια.

Στην ανακοίνωση του συνδικάτου εργαζομένων και θυγατρικών εταιρειών του ΟΑΣΑ αναφέρεται ότι θα πάρουν μέρος στην συγκέντρωση που θα γίνει στις 11πμ στην πλατεία Κλαυθμώνος. Οι εργαζόμενοι ζητούν την ενίσχυση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, προσλήψεις προσωπικού και ανανέωση του στόλου των λεωφορείων.

24ωρη απεργία στην Hellenic Train

Σε 24ωρη απεργία προχωρούν οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο. Η Hellenic Train ανακοίνωσε ότι, λόγω της απεργιακής κινητοποίησης που εξήγγειλε η Γ.Σ.Ε.Ε., για την ημέρα της Εργατικής Πρωτομαγιάς, στην οποία συμμετέχει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (Π.Ο.Σ.), θα υπάρξουν αναστολές και τροποποιήσεις στα δρομολόγια σε όλο το δίκτυο, συμπεριλαμβανομένου και του Προαστιακού.

Ωστόσο, για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, η Hellenic Train θα πραγματοποιήσει τα παρακάτω δρομολόγια με προσωπικό ασφαλείας:

  • Στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα: 52,53,56 και 57
  • Στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη – Λάρισας: 1591,1592,2593,2594,1597 και 1598
  • Στο τμήμα Πειραιάς – Κιάτο – Πειραιάς: 1300,1305,1318,1323,1326 και 2301
  • Στο τμήμα Πειραιάς – Αεροδρόμιο – Πειραιάς: 1206,1207,1222,1223,1230 και 1231
  • Στο τμήμα Αθήνα – Χαλκίδα – Αθήνα: 1532,1535,1550,1553,2530 και 2533

Στο τμήμα Κιάτο – Πάτρα – Κιάτο θα πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια των λεωφορείων:

Από Πάτρα C15 (14:25) και C23 (18:25)

Από Κιάτο C14 (16:05) και C24 (20:05)

Επίσης, λόγω της απεργίας τροποποιούνται τα παρακάτω δρομολόγια:

Δεν θα πραγματοποιήσουν δρομολόγια τα πλοία

Δεμένα θα παραμείνουν τα πλοία καθώς η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισε, την συμμετοχή της στην κινητοποίηση που εξήγγειλε η ΓΣΕΕ. Η απεργία που αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων πανελλαδικά θα αρχίσει στις 00.01 ώρα τα ξημερώματα της Τετάρτης 1-5-2024, και θα λήξει στις 24.00 της ίδιας ημέρας.

Απεργούν οι δημοσιογράφοι

Με  κοινές αποφάσεις της ΠΟΕΣΥ, της ΠΟΣΠΕΡΤ, της ΠΟΕΠΤΥΜ και της ΕΤΗΠΤΑ προκηρύσσεται απεργία όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών και φωτορεπόρτερ σε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοτηλεοπτικά, διαδικτυακά) στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ΕΡΤ, ΓΓΕ, ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΟΤΑ, Γραφεία Τύπου και site, ως εξής:

  • Μ. Τρίτη, 30 Απριλίου 2024,  από τις 05.00 π.μ. έως τις 05.00 π.μ. της Μ. Τετάρτης, 1 Μαΐου 2024, όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών, φωτορεπόρτερ που εργάζονται στις εφημερίδες και τα περιοδικά.
  • Μ. Τετάρτη, 1 Μαΐου 2024, από τις 05.00 π.μ. έως τις 05.00 π.μ. της Μ. Πέμπτης, 2 Μαΐου 2024 όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών που εργάζονται σε όλα τα ραδιοτηλεοπτικά και διαδικτυακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, στην ΕΡΤ, στην ΓΓΕΕ, στα Δημοτικά Ραδιόφωνα και στα Γραφεία Τύπου, όλων των δημοσιογράφων της χώρας.

Δημοσιογράφοι μέλη της ΕΣΗΕΘΣτΕΕ, οπουδήποτε και εάν απασχολούνται, απεργούν από τις 05.00 π.μ. της Μ. Τετάρτης 1η Μαΐου 2024 έως και τις 0.5.00 π.μ. της Μ. Πέμπτης 2 Μαΐου 2024.

Η ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ

Η φετινή Πρωτομαγιά, έξι χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια, βρίσκει όλους τους εργαζόμενους αντιμέτωπους με  έναν «ακήρυχτο» οικονομικό πόλεμο εκ μέρους της εργοδοσίας, με ανυπαρξία Συλλογικών Συμβάσεων, αμφισβήτηση και καπήλευση των συλλογικών μας δικαιωμάτων και της εργασιακής μας αξιοπρέπειας.

Σε μια άνευ προηγουμένου υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και της διαβίωσης, η ακρίβεια, η φτώχεια, οι ανισότητες, ο περιορισμός εργασιακών δικαιωμάτων, η επισφάλεια και η ανασφάλεια στους χώρους εργασίας, αναδεικνύονται σε κυρίαρχες συνέπειες των εφαρμοζόμενων πολιτικών.

Με  κοινές αποφάσεις της ΠΟΕΣΥ, της ΠΟΣΠΕΡΤ, της ΠΟΕΠΤΥΜ και της ΕΤΗΠΤΑ προκηρύσσεται απεργία όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών και φωτορεπόρτερ σε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοτηλεοπτικά, διαδικτυακά) στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ΕΡΤ, ΓΓΕ, ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΟΤΑ, Γραφεία Τύπου και site, ως εξής:

  • Μ. Τρίτη, 30 Απριλίου 2024,  από τις 05.00 π.μ. έως τις 05.00 π.μ. της Μ. Τετάρτης, 1 Μαΐου 2024, όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών, φωτορεπόρτερ που εργάζονται στις εφημερίδες και τα περιοδικά.
  • Μ. Τετάρτη, 1 Μαΐου 2024, από τις 05.00 π.μ. έως τις 05.00 π.μ. της Μ. Πέμπτης, 2 Μαΐου 2024 όλων των δημοσιογράφων, τεχνικών, διοικητικών που εργάζονται σε όλα τα ραδιοτηλεοπτικά και διαδικτυακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, στην ΕΡΤ, στην ΓΓΕΕ, στα Δημοτικά Ραδιόφωνα και στα Γραφεία Τύπου, όλων των δημοσιογράφων της χώρας.
  • Δημοσιογράφοι μέλη της ΕΣΗΕΘΣτΕΕ, οπουδήποτε και εάν απασχολούνται, απεργούν από τις 05.00 π.μ. της Μ. Τετάρτης 1η Μαΐου 2024 έως και τις 0.5.00 π.μ. της Μ. Πέμπτης 2 Μαΐου 2024.

Οι άνθρωποι της ενημέρωσης, ως αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας, που βιώνουμε την επιδείνωση των καθημερινών προβλημάτων και της αβεβαιότητας για κάθε εργαζόμενο, άνεργο, συνταξιούχο και ελεύθερο επαγγελματία, συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματά μας και ταυτόχρονα διεκδικούμε την επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, την αποκατάσταση της επαγγελματικής μας αξιοπρέπειας και κυρίως το σεβασμό στους κανόνες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, αντιδρώντας σε κάθε απόπειρα ευτελισμού της Ενημέρωσης, με χρήση των SLAPPs και  φαινομένων «παρακολούθησης» του δημοσιογραφικού έργου.

 

Η προστασία και ενίσχυση των θέσεων εργασίας,  η αποκατάσταση του θεσμού των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, η απόκρουση των απολύσεων, των περικοπών στους μισθούς και τα επιδόματα, η λήψη ουσιαστικών μέτρων υπέρ των ανέργων, η  προστασία των ασφαλιστικών Ταμείων, ώστε να είναι εύρωστα και βιώσιμα,  και της  δωρεάν δημόσιας υγείας για όλους τους ασφαλισμένους, αποτελούν πάγιες αγωνιστικές, διεκδικήσεις  όχι μόνο για το δημοσιογραφικό κόσμο αλλά για όλους τους εργαζόμενους, για όλη την κοινωνία.

Η 1η του Μάη, σύμβολο στον αγώνα των εργαζομένων όλου του κόσμου για καλύτερες συνθήκες εργασίας και αμοιβές, δυναμώνει και ισχυροποιεί τη φωνή όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ για:

  • ΣΣΕ σε όλα τα ΜΜΕ τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Καλούμε την κυβέρνηση να υλοποιήσει χωρίς καθυστέρηση την πρόσφατη διαβεβαίωση της για υπογραφή συλλογικών συμβάσεων στα δημόσια ΜΜΕ και τους εργοδότες των ιδιωτικών ΜΜΕ να καθίσουν στο τραπέζι των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Προς τούτο επισημαίνουμε ότι στην πρόσφατη οδηγία της Ε.Ε για «επαρκείς κατώτατους μισθούς», καλούνται τα κράτη-μέλη να ενισχύσουν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ώστε να καλύπτονται από αυτές το 80% των εργαζομένων.
  • Ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας που εξανεμίζει τους μισθούς και οδηγεί τους εργαζόμενους  στην εξαθλίωση.
  • Αποτελεσματικά μέτρα  για  την αντιμετώπισης της ανεργίας και την προστασία των θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα
  • Μέτρα για την στήριξη και ενίσχυση της κυκλοφορίας του Τύπου και της φιλαναγνωσίας, όπως  γίνεται σε άλλα προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη
  • Εθνικά και ευρωπαϊκά μέτρα στήριξης για την προστασία των εισοδημάτων και των θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα
  • Ενημέρωση με αξιοπιστία , πλουραλισμό και κοινωνική ευαισθησία

Η υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων και η επαναφορά του συλλογικού εργατικού δικαίου είναι η  υπεράσπιση των αρχών της Δημοκρατίας, της Ισότητας, της Δικαιοσύνης, με απώτερο σκοπό την Ελευθεροτυπία, την αξιόπιστη κι ελεύθερη Ενημέρωση, με κανόνες δεοντολογίας, αξιοπιστίας και πλουραλισμού.

Οι Ομοσπονδίες καλούν τα μέλη τους να συμμετέχουν μαζικά στην απεργία της Πρωτομαγιάς, τα αιτήματα της οποίας αφορούν όλους τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

Εξαιρούνται οι συνάδελφοι που θα καλύψουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις της 1ης Μάϊου, οι οποίες, όμως, θα προβληθούν και θα μεταδοθούν μετά τη λήξη της απεργίας, την επόμενη ημέρα.

Έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων

Έκτακτα κυκλοφοριακά μέτρα θα εφαρμόσει η Ελληνική Αστυνομία από τις 09:30 το πρωί της Μεγάλης Τετάρτης στο κέντρο της Αθήνας, για την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας λόγω πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων – συγκεντρώσεων στο πλαίσιο του εορτασμού της Εργατικής Πρωτομαγιάς.

Συγκεκριμένα, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν σταδιακά και κατά περίπτωση -όπου είναι απαραίτητο και ανάλογα με την κίνηση των διαδηλωτών- σε οδούς περιμετρικά των Προπυλαίων, της Πλατείας Ομονοίας (Πατησίων, Αιόλου κ.λπ.), της Πλατείας Συντάγματος (Όθωνος, Λεωφόρους Αμαλίας και Βασιλίσσης Σοφίας) καθώς και στους οδικούς άξονες της Πανεπιστημίου και της Σταδίου.

Στην ανακοίνωσή της η ΕΛΑΣ απευθύνει έκκληση στους οδηγούς των οχημάτων να αποφύγουν τη μετακίνησή τους στους παραπάνω οδικούς άξονες μέχρι την ολοκλήρωση των συναθροίσεων – συγκεντρώσεων.

Πηγή: ethnos.gr