Στο Μαξίμου σήμερα ο γ.γ. του ΝΑΤΟ – Τι φέρνει στις βαλίτσες του ο Ρούτε και ποιες είναι οι προσδοκίες της Αθήνας

Ποια θέματα θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνάντησής του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Ο προϋπολογισμός του 2025 πρωταγωνίστησε στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο, η συνεδρίαση του οποίου διήρκεσε τρεισήμισι ώρες υπό τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επισημαίνει ότι ο νέος προϋπολογισμός συνδυάζει τη δημοσιονομική σοβαρότητα με την οικονομική ανάπτυξη, καθώς στόχο έχει να απαντήσει σε εθνικές και κοινωνικές προτεραιότητες, επουλώνοντας τις πληγές της κρίσης της περασμένης δεκαετίας και συντελώντας στο να ανέβει η πατρίδα μας ακόμα ψηλότερα.

Μεταξύ άλλων αυτό που συζητήθηκε είναι ότι η εξυγίανση των οικονομικών του κράτους επιτρέπει την κάλυψη εθνικών αναγκών όπως η ενίσχυση των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Ένα θέμα που αναμένεται να κυριαρχήσει σήμερα κατά τη συνάντηση του πρωθυπουργού στις 12.00 στο Μέγαρο Μαξίμου με τον γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ο οποίος έρχεται στην Ελλάδα προσερχόμενος από την Άγκυρα, καθώς χθες είχε συνάντηση με τον πρόεδρο της Τουρκίας, με τον οποίο συνομίλησε για τις αυξανόμενες προκλήσεις και τη «συλλογική μας ασφάλεια», αλλά και με τους υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας, Χακάν Φιντάν και Γιασάρ Γκιουλέρ αντίστοιχα.

Στο «τραπέζι» της συνάντησης Μητσοτάκη – Ρούτε τα δύο ανοιχτά πολεμικά μέτωπα

Νωρίτερα ο πρώην πρωθυπουργός της Ολλανδίας, Μαρκ Ρούτε, θα βρεθεί στα υπουργεία Άμυνας και Εξωτερικών για συνομιλίες με Νίκο Δένδια και Γιώργο Γεραπετρίτη αντίστοιχα. Στο επίκεντρο της σημερινής συνάντησης Μητσοτάκη – Ρούτε αναμένεται να βρεθούν τα δύο ανοιχτά πολεμικά μέτωπα, ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία και η κρίση στη Μέση Ανατολή, ενόψει και της ανάληψης της Προεδρίας των ΗΠΑ από τον Ντόναλντ Τραμπ τον Ιανουάριο, η αλληλεγγύη των συμμάχων του ΝΑΤΟ και η συμβολή της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ ως σύμμαχος.

Αυτό που επισημαίνεται από την ελληνική πλευρά είναι ότι συνολικά οι δαπάνες για την Άμυνα το 2025 θα είναι αυξημένες κατά 73% σε σχέση με το 2019, καθώς οι φυσικές παραλαβές –καθώς αναμένεται μεταξύ άλλων η παραλαβή των φρεγατών Belharra– αναμένεται να αυξηθούν κατά 746 εκατ. το 2025 και να διαμορφωθούν σε 1,641 δισ. έναντι 896 εκατ. το 2024. «Δαπανούμε κάτι παραπάνω από το 3% του ΑΕΠ μας για αμυντικές δαπάνες», επανέλαβε χθες ο πρωθυπουργός και αυτό αναμένεται να τονίσει και σήμερα στον Μαρκ Ρούτε, ο οποίος και θα πραγματοποιήσει το πρώτο του ταξίδι ως γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ στη χώρα μας μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη Παρασκευή ο νέος γ.γ. του ΝΑΤΟ συναντήθηκε με τον Ντόναλντ Τραμπ για πρώτη φορά μετά την επανεκλογή του στην προεδρία των ΗΠΑ, με τον οποίο συζήτησε για «το εύρος των παγκόσμιων ζητημάτων ασφαλείας που αντιμετωπίζει η συμμαχία». Θετικό είναι για την Ελλάδα το γεγονός ότι Ντόναλντ Τραμπ σε δηλώσεις του έχει επιμείνει ότι ένα ισχυρό ΝΑΤΟ απαιτεί από όλα τα κράτη-μέλη να κάνουν το δικό τους μέρος αναλόγως της οικονομικής τους δύναμης.

Οι σχέσεις Μητσοτάκη – Ρούτε δεν θα χτιστούν από την αρχή, καθώς επί πρωθυπουργίας του Ολλανδού είχαν συναντηθεί και μάλιστα στη συνάντηση που είχαν πριν από περίπου έναν χρόνο στη Χάγη ο Μαρκ Ρούτε είχε αποδώσει τα εύσημα στην Ελλάδα για την πρόοδο στην οικονομία της, με την χώρα μας να έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα.

Παράλληλα η συνάντηση γίνεται και λίγα 24ωρα μετά την αποκάλυψη από την «Καθημερινή της Κυριακής» ότι στην πρόσφατη επίσκεψη του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, στις ΗΠΑ αυτό που συζήτησε μεταξύ άλλων με τον Τζο Μπάιντεν ήταν η ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στο ΝΑΤΟ, όταν οι πολιτικές συνθήκες το επιτρέψουν.

«Μην ξεχνάμε ότι Αθήνα και Λευκωσία ακολουθούν κοινή γραμμή πλεύσης και έχουν διαρκώς ανοικτούς τους διαύλους επικοινωνίας», σχολίαζε κυβερνητικός αξιωματούχος και τόνιζε επίσης ότι «για να φτάσουμε στον στόχο αυτό θα πρέπει να έχουν προηγηθεί θετικές εξελίξεις στο κυπριακό πρόβλημα και πρόοδος στα ευρωτουρκικά».

Όπως και να έχει, η άφιξη του γ.γ. του ΝΑΤΟ στην Αθήνα μία ημέρα μετά την επίσκεψή του στην Άγκυρα θεωρείται από μόνη της είδηση.




Σούπερ μάρκετ | Προσδοκίες για αύξηση των πωλήσεων λόγω ανατιμήσεων (ΙΕΛΚΑ)

Συνέχιση της μείωσης του όγκου πωλήσεων και το πρώτο εξάμηνο του 2024 «βλέπουν» τα στελέχη των σούπερ μάρκετ, εξέλιξη που σχετίζεται με την επίδραση των ανατιμήσεων στη ζήτηση.

Σύμφωνα με την κυλιόμενη έρευνα τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναμένεται μείωση του όγκου πωλήσεων το α’ εξάμηνο του 2024 (-1,3%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023. Επίσης, αναμένεται αύξηση της αξίας των πωλήσεων το α’ εξάμηνο του 2024 (+1,6%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023. Την ίδια ώρα, αναμένεται διατήρηση του επίπεδου του οικονομικού κλίματος σε θετικά επίπεδα. Τα αποτελέσματα καταγράφουν επίσης, ηπιότερη επίδραση των ανατιμήσεων στη λειτουργία των επιχειρήσεων και μειωμένη εκτίμηση για μακροχρόνιες αρνητικές επιπτώσεις.

Σημειώνεται ότι η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 15 έως 31 Ιανουαρίου 2024 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 130 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονομικών.

Προσδοκίες για αύξηση των πωλήσεων, με μείωση του όγκου

Αναλυτικότερα, σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 62% οι οποίοι θεωρούν ότι η αξία των πωλήσεων του κλάδου θα αυξηθεί το επόμενο εξάμηνο (έναντι 80% στην προηγούμενη μέτρηση), με ένα μικρό ποσοστό 15% οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσει μείωση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 1,6% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2024-Ιούνιος 2024 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2023.

Αντίθετα, τα στελέχη εκτιμούν μείωση του όγκου πωλήσεων το Α’ εξάμηνο του 2024 (-1,4%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023, η οποία είναι μάλιστα εντονότερη οριακά αυτής της προηγούμενης μέτρησης (-1,1%). Η διαφορά αυτή αποδίδεται, σύμφωνα με την έρευνα, στις πληθωριστικές τάσεις που επηρεάζουν αρνητικά τις καταναλωτικές συνήθειες, με τους καταναλωτές να προσαρμόζουν τη δαπάνη τους στο αντίστοιχο επίπεδο τιμών.

Η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2022 και το 2023, οριακά διατηρείται και στην παρούσα μέτρηση, αλλά με ξεκάθαρα βελτιούμενη τάση. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο 2024 το 35% θεωρούν ότι η οικονομική κατάσταση το τελευταίο εξάμηνο βελτιώθηκε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 38% ότι χειροτέρεψε. Η μέτρηση αυτή είναι η τρίτη καλύτερη σε σχέση με την μέτρηση που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο 2017 που πραγματοποιείται η παρούσα μελέτη και η καλύτερη της τελευταίας 3ετίας.

Οικονομικό κλίμα

Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει πιο βελτιωμένη εικόνα, η οποία οφείλεται στο συνδυασμό των εκτιμήσεων των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Ο δείκτης καταγράφεται στο 0,33, με ελάχιστη πτώση σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση και στα σχετικά υψηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί γι’ αυτή τη μελέτη. Η αποκλιμάκωση οφείλετε στη εκτίμηση μικρότερης αύξησης των πωλήσεων και στην εκτίμηση για περιορισμό των ανατιμήσεων.

Μεταξύ των θεμάτων που εξετάστηκαν, είναι η εκτίμηση της παρούσας οικονομικής κατάστασης των επιχειρήσεων, αλλά και η επίδραση των ανατιμήσεων. Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων σε ποσοστό 58% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2024, ενώ 17% αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα, είτε δεν αναμένουν μεταβολή. Πρακτικά οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων (7 στις 10 επιχειρήσεις) αναμένουν κάποια μικρή κερδοφορία το 2024, ενώ λιγότερες από 1 στις 10 αναμένουν ζημιές.

Οι παράγοντες πουεπηρεάζουν αυξητικά τις τιμές το 2024

Στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφονται οι παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά τις τιμές το 2024. Όπως προκύπτει, το φαινόμενο είναι πολυπαραγοντικό. Οι παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά τις αυξήσεις τιμών σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου είναι: το κόστος μεταφορικών (85%), οι διεθνείς τιμές πρώτων υλών (75%), το κόστος ενέργειας (60%), το εργασιακό κόστος (59%), οι νομοθετικές ρυθμίσεις της πολιτείας (55%) και το κόστος χρήματος (53%).

Όπως σημειώνεται «τα στοιχεία αυτά δείχνουν την μεγάλη ένταση των πληθωριστικών πιέσεων και την πολυπλοκότητα αντιμετώπισης του φαινομένου, λόγω των πολλαπλών παραγόντων που επιδρούν στις τιμές».

πηγή: imerisia.gr




Συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν | Η ατζέντα, οι προσδοκίες και οι σχεδιασμοί

Στραμμένη στην επίσκεψη του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Αθήνα την προσεχή Πέμπτη 7/12 και τη συνάντησή του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, είναι η προσοχή και των δύο επιτελείων, ενώ την ίδια ώρα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ χαιρετίζει το διάλογο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο πλευρές όλο το προηγούμενο διάστημα εκφράζονται με θετικό τρόπο για την επικείμενη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας (ΑΣΣ) των δύο χωρών, που αναμένεται να επικεντρωθεί στη λεγόμενη «θετική ατζέντα».

Επισημαίνουν μάλιστα ότι η συνεδρίαση, που είχε συμφωνηθεί κατά τη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο Βίλνιους τον περασμένο Ιούλιο, αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην πορεία βελτίωσης των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας, αφού διατηρούνται ενεργοί οι πολλαπλοί δίαυλοι επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο χώρες.

Οι βασικοί άξονες των συνομιλιών

Οι βασικοί άξονες στους οποίους θα κινηθούν οι συνομιλίες των δύο αντιπροσωπειών είναι ο πολιτικός διάλογος, τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και η θετική ατζέντα. Τα θέματα που θα βρεθούν στην ατζέντα είναι η Οικονομική συνεργασία, ο Τουρισμός, ο Πολιτισμός και το Προσφυγικό-μεταναστευτικό, όπου αναμένεται να ανακοινωθεί η εγκατάσταση Έλληνα αξιωματικού στη Σμύρνη και Τούρκου αξιωματικού στη Μυτιλήνη, προκειμένου να επιτυγχάνεται ο περιορισμός των μεταναστευτικών ροών.

Στόχος της Αθήνας, είναι μεταξύ άλλων να εστιαστούν οι συζητήσεις στη θετική ατζέντα, που είναι μία σειρά από συμφωνίες που μπορούν να παράξουν ένα καλό κλίμα ανάμεσα στις δύο χώρες, καθώς και η βελτίωση διμερών σχέσεων, που είναι ο δρόμος για την εξομάλυνση των σχέσεων, ώστε, ει δυνατόν, κάποια στιγμή να συζητηθούν τα δύσκολα θέματα.

Όπως ξεκαθάρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, «οι κόκκινες γραμμές δεν τίθενται σε διαπραγμάτευση», ενώ κατέστησε σαφές πως «δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα».

«Είναι σημαντικό οι διαφωνίες να μην παράγουν κρίσεις», σημείωσε και πρόσθεσε πως «ο διάλογος ως μια διαδικασία είναι σημαντικός και είναι καθήκον και των δύο πλευρών να τον προστατεύουν». Κάθε «επεισόδιο» διαλόγου θα πρέπει να μας οδηγεί σταθερά μπροστά», συμπλήρωσε.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, από τη συνάντηση, ο Ερντογάν στοχεύει σε συμφωνίες για το μεταναστευτικό, προσδοκά σε οδικό χάρτη για την οριοθέτηση ΑΟΖ-Υφαλοκρηπίδας, ενώ θα θέσει επί τάπητος ζητήματα μειονότητας στη Θράκη, και θέματα Ενέργειας.

Τα μέλη των αντιπροσωπειών

Τον Ερντογάν θα συνοδεύουν στην Αθήνα, έξι χρόνια μετά την προηγούμενη επίσκεψη του στη χώρα μας, ο υπουργός Εξωτερικών της γείτονος, Χακάν Φιντάν και ο διπλωματικός σύμβουλος του Τούρκου προέδρου, Ακίφ Τσαγατάι Κιλίτς.

Δίπλα στον Έλληνα πρωθυπουργό θα βρίσκονται ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης και η επικεφαλής του διπλωματικού γραφείου του πρωθυπουργού, Άννα Μαρία Μπούρα, όπως και στις δύο προηγούμενες διευρυμένες συνομιλίες, στο Βίλνιους και στη Νέα Υόρκη.

Το πρόγραμμα επαφών

Ο Τούρκος πρόεδρος αναμένεται να φτάσει στην ελληνική πρωτεύουσα την Πέμπτη το πρωί.

Αρχικά θα έχει συνάντηση με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και στη συνέχεια με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με τον οποίο θα συζητήσει τις επικείμενες συμφωνίες και την επόμενη μέρα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Μετά τη συνάντηση οι δύο ηγέτες θα κάνουν δηλώσεις στον Τύπο.

Στη συνέχεια, θα συνεδριάσει η Ολομέλεια του ΑΣΣ υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τη μορφή γεύματος εργασίας στο Μέγαρο Μαξίμου.

Η αναχώρηση του Τούρκου προέδρου αναμένεται νωρίς το απόγευμα. Όσο θα παραμείνει στην Αθήνα τα μέτρα ασφαλείας θα είναι δρακόντεια.

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Στηρίζουμε τις συζητήσεις Αθήνας – Άγκυρας

Την επικείμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας ΕλλάδαςΤουρκίας που θα πραγματοποιηθεί αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα χαιρετίζουν οι ΗΠΑ.

Εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν ρωτήθηκε σχετικά σημείωσε ότι οι ΗΠΑ υποστηρίζουν τις συζητήσεις μεταξύ της Αθήνας και της ‘Αγκυρας σε όλα τα επίπεδα με στόχο τη διασφάλιση της ηρεμίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Όπως σημείωσε ο εκπρόσωπος, «οι Ηνωμένες Πολιτείες χαιρετίζουν τις εποικοδομητικές επαφές μεταξύ των νατοϊκών συμμάχων Τουρκίας και Ελλάδας. Μας ενθαρρύνει η συνεδρίαση του επερχόμενου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας που θα πραγματοποιηθεί αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν τις διμερείς συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα ώστε η Ελλάδα και η Τουρκία να συνεργαστούν για την προώθηση της ειρήνης, της ασφάλειας και της ευημερίας στην περιοχή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν να ενθαρρύνουν την ηρεμία στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο μεταξύ των Συμμάχων μας στο ΝΑΤΟ».

Αναφορικά με το θέμα της πώλησης των μαχητικών F-16 στην Τουρκία, ο εκπρόσωπος περιορίστηκε στο να διατυπώσει την πάγια πολιτική του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που δεν επιτρέπει την επιβεβαίωση και τον σχολιασμό προτεινόμενων πωλήσεων ή μεταφορών αμυντικού εξοπλισμού έως ότου αυτές κοινοποιηθούν επίσημα στο Κογκρέσο. Τέλος, επανέλαβε ότι οι ΗΠΑ ανυπομονούν να καλωσορίσουν τη Σουηδία στο ΝΑΤΟ το συντομότερο δυνατό.