Νίκος Παναγιωτόπουλος | Πενήντα χρόνια μετά, οι πληγές παραμένουν ανοιχτές

Το μήνυμα του για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, μετέφερε ο Υπουργός Μετανάστευσης και ασύλου Νίκος Παναγιωτόπουλος

Η 20ή Ιουλίου 1974 είναι μια ημερομηνία που παραμένει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη του Ελληνισμού. Σήμερα, συμπληρώνονται πενήντα χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, γνωστή και ως επιχείρηση “Αττίλας”. Η εισβολή αυτή είχε τραγικές συνέπειες για το νησί, οδηγώντας σε εν ψυχρώ δολοφονίες αμάχων, εκτοπισμούς, καταστροφή περιουσιών και την παράνομη κατοχή μεγάλου μέρους της Κύπρου, γεγονός που αποτελεί παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου.

Πενήντα χρόνια μετά, οι πληγές παραμένουν ανοιχτές. Οι μνήμες των ηρώων μας, που αγωνίστηκαν με γενναιότητα, ηρωισμό και αυτοθυσία για την ελευθερία της Κύπρου, είναι ζωντανές. Σήμερα, αποτίουμε φόρο τιμής σε αυτούς που έδωσαν τη ζωή τους, στους νεκρούς, στους τραυματίες, στους αγνοούμενους και σε όλους τους μαχητές.

Η πάνδημη βούληση για επίλυση του Κυπριακού στη βάση των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ παραμένει ισχυρή. Δεν ξεχνάμε τις θυσίες τους και συνεχίζουμε τον αγώνα για μια ελεύθερη και ενωμένη Κύπρο, όπου η ειρήνη και η δικαιοσύνη θα επικρατήσουν.

 




Μακάριος Λαζαρίδης: «Νέα Δημοκρατία: Πενήντα χρόνια στην σωστή πλευρά της ιστορίας»

Τη διαχρονική προσφορά της Νέας Δημοκρατίας στον τόπο καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορικής της πορείας, υπογράμμισε ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας του κόμματος, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, μιλώντας στο 15ο Συνέδριό του, στο Ζάππειο Μέγαρο.

«Πενήντα χρόνια Νέα Δημοκρατία! Πενήντα χρόνια στην σωστή πλευρά της ιστορίας! Από τότε, όταν ο αείμνηστος Εθνάρχης, Κωνσταντίνος Καραμανλής ίδρυε την παράταξή μας και δημοσίευε την Ιδρυτική της Διακήρυξη. Οι αρχές και οι αξίες μας ταυτισμένες με έννοιες, όπως η πατρίδα, η κοινωνική συνοχή και η πρόοδος.

Αγκαλιά με όλους τους πολίτες, χωρίς διακρίσεις. Ενωμένοι και αποφασισμένοι πάντοτε τα καταφέρναμε, με μπροστάρηδες τους ιστορικούς αρχηγούς μας:

Τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον Γεώργιο Ράλλη, τον Ευάγγελο Αβέρωφ, τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, τον Μιλτιάδη Έβερτ, τον Κώστα Καραμανλή, τον Αντώνη Σαμαρά, τον Βαγγέλη Μεϊμαράκη, τον Γιάννη Πλακιωτάκη και φυσικά τον σημερινό Πρόεδρό μας, Κυριάκο Μητσοτάκη».

Ειδικά την τελευταία πενταετία, σημείωσε ο κ. Λαζαρίδης, «κατά την οποία έχω την τιμή να εκπροσωπώ στη Βουλή τους πολίτες της Καβάλας, έχουμε καταφέρει πολλά, παρά τις αντιξοότητες που προέκυψαν στην πορεία. Από τη μεταπολίτευση και μετά, καμία Κυβέρνηση δεν κλήθηκε να διαχειριστεί τόσες πολλές κρίσεις σε τόσο λίγο χρόνο. Όμως, σταθήκαμε όρθιοι. Και όχι μόνο αυτό. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί τις δεσμεύσεις της, όπως περιγράφονται στο προεκλογικό της πρόγραμμα και στέκεται πάντα στο ύψος των περιστάσεων. Κοιτάμε με αυτοπεποίθηση και με αξιοπρέπεια όλους στα μάτια. Ναι, η Ελλάδα σήμερα είναι πιο ισχυρή σε σχέση με το 2019, σε όλα τα επίπεδα!».

Αναφερόμενος στην αντιπολίτευση, ο κ. Λαζαρίδης τόνισε:

«Απέναντί μας, το παρελθόν, ο λαϊκισμός και η υποκρισία. Οι αντίπαλοί μας, μην έχοντας τίποτα ουσιαστικά να προτείνουν για το παρόν και το μέλλον, επιλέγουν το μόνο που ξέρουν να κάνουν πραγματικά πολύ καλά. Να κατασκευάζουν με ψέματα μια μίζερη εικονική πραγματικότητα και να χρησιμοποιούν fake news και απίστευτη τοξικότητα».

Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε, «όλοι αντιλαμβανόμαστε την κρισιμότητα των εκλογών της 9ης Ιουνίου για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Συγκρούονται η αλήθεια και η υπευθυνότητα με το ψέμα και τις επικίνδυνες ιδεοληψίες. Στο χέρι όλων μας είναι να πετύχουμε μια ακόμα ηχηρή νίκη, ανανεώνοντας το συμβόλαιο τιμής με την κοινωνία. Από αυτόν εδώ τον χώρο, το Ζάππειο, όπου ο Εθνάρχης υπέγραψε τη συμφωνία πλήρους ένταξης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα, ας σημάνουμε την τελική αντεπίθεση, ανοίγοντας μια νέα μεγάλη και σημαντική σελίδα στην ιστορία της παράταξης και της Ελλάδας».




Τελευταία ημέρα της ανακωχής Χαμάς και Ισραήλ, συνομιλίες για την παράτασή της

Ηανακωχή ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, που επέτρεψε την απελευθέρωση ομήρων και φυλακισμένων και τη διανομή κάποιων ποσοτήτων ανθρωπιστικής βοήθειας που χρειαζόταν απελπιστικά, διανύει σήμερα την τέταρτη και τελευταία ημέρα της, με φόντο συνομιλίες για την παράτασή της.

Τη νύχτα της Κυριακής προς Δευτέρα, το ένοπλο παλαιστινιακό ισλαμιστικό κίνημα διαβεβαίωσε σε ανακοίνωσή του πως «επιδιώκει την παράταση της ανακωχής πέραν των τεσσάρων ημερών» που προέβλεπε η συμφωνία, με σκοπό να «αυξηθεί ο αριθμός των κρατουμένων που θα αφεθούν ελεύθεροι».

Πρόκειται για κάτι που προβλεπόταν στη συμφωνία.

Πηγή του Γαλλικού Πρακτορείου προσκείμενη στη Χαμάς εξήγησε ότι το κίνημα «ενημέρωσε τους μεσολαβητές» πως θέλει η ανακωχή να παραταθεί για «δυο ως τέσσερις ημέρες».

Η συμφωνία, που κλείστηκε με μεσολάβηση του Κατάρ —με την υποστήριξη της Αιγύπτου και των ΗΠΑ— και τέθηκε σε ισχύ την Παρασκευή, προέβλεπε 4ήμερη παύση των εχθροπραξιών, τη διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα και την απελευθέρωση 50 ομήρων από τους 200 και πλέον που κρατούνται στον παλαιστινιακό θύλακο, με αντάλλαγμα την αποφυλάκιση 150 φυλακισμένων Παλαιστίνιων.

Από την Παρασκευή, αφέθηκαν ελεύθεροι 39 όμηροι στο πλαίσιο της συμφωνίας και 24 εκτός αυτού του πλαισίου, στην πλειονότητά τους Ταϊλανδοί που εργάζονταν στο Ισραήλ, καθώς και 117 παλαιστίνιοι φυλακισμένοι, καθώς η συμφωνημένη αναλογία είναι 1 προς 3.

Υπάρχει ρήτρα στη συμφωνία που επιτρέπει την παράταση της ανακωχής, με προϋπόθεση την απελευθέρωση 10 ομήρων την ημέρα, που θα έχει αντάλλαγμα την απελευθέρωση 30 Παλαιστίνιων, όπως μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο και αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Υιοθετημένη από το Ισραήλ

Ανάμεσα στους ομήρους που απελευθερώθηκαν χθες ήταν κοριτσάκι 4 ετών με αμερικανική υπηκοότητα, το μικρό όνομα του οποίου είναι Αμπιγκέιλ. Το παιδί έμεινε ορφανό στην επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ την 7η Οκτωβρίου. Έκλεισε τα 4 ενώ κρατείτο από τη Χαμάς.

«Έχει υποστεί φρικτό ψυχικό τραύμα», είπε ο αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, σύμφωνα με τον οποίο η μικρή είδε τους γονείς της να σκοτώνονται μπροστά στα μάτια της.

Πρόσθεσε πως θέλει την παράταση της ανακωχής.

Παρομοίως η κυβέρνηση της Γαλλίας.

«Δεν έχει πια γονείς, όμως όλη η χώρα την παίρνει στην αγκαλιά της. Θα τη φροντίσουμε», είπε ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου, που συζήτησε τηλεφωνικά με τον κ. Μπάιντεν.

Η ρήτρα που προέβλεπε την παράταση της ανακωχής είναι μεν «ευλογία», πρόσθεσε ο κ. Νετανιάχου, όμως «έχω επίσης πει πως μετά τη συμφωνία θα επιστρέψουμε στον σκοπό μας: να εξαλείψουμε τη Χαμάς και να εγγυηθούμε ότι η Λωρίδα της Γάζας δεν θα είναι πια αυτή που ήταν», συμπλήρωσε.

«Νίκη;»

Ο ισραηλινός πρωθυπουργός, ο οποίος αναμένεται σήμερα να ζητήσει από την κυβέρνησή του να εγκρίνει προϋπολογισμό «πολέμου», ύψους 30 δισεκατομμυρίων σέκελ (7,3 δισ. ευρώ), διεμήνυσε πως οι στρατιωτικές επιχειρήσεις θα συνεχιστούν ως «τη νίκη». Έκανε τη δήλωση αυτή στη βόρεια Γάζα, όπου πήγε —για πρώτη φορά μετά τη μονομερή αποχώρηση του Ισραήλ από τον παλαιστινιακό θύλακο το 2005— να επιθεωρήσει στρατιώτες.

Στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, λεωφορεία της Διεθνούς Επιτροπής του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου (ΔΕΕΣ) μετέφεραν στη Ραμάλα και στην Μπεϊτούνια αποφυλακισθέντες που υποδέχθηκαν πλήθη ανεμίζοντας σημαίες της Παλαιστίνης, της Χαμάς και άλλων οργανώσεων.

«Αισθάνομαι χαρούμενος και ταυτόχρονα θλιμμένος για το αίμα των μαρτύρων μας. Θλίβομαι για τους μάρτυρές μας αλλά χαίρομαι για τη νίκη της αντίστασής μας», είπε στην Μπεϊτούνια ο Γιάζαν Σαμπά, νεαρός κρατούμενος που αφέθηκε ελεύθερος στο πλαίσιο της ανακωχής.

Το Ισραήλ άρχισε την επίθεση στη Λωρίδα της Γάζας μετά την έφοδο μαχητών της Χαμάς σε νότιους τομείς της ισραηλινής επικράτειας την 7η Οκτωβρίου με 1.200 νεκρούς, κατά τις ισραηλινές αρχές. Κατά τη διάρκεια της πιο πολύνεκρης επίθεσης που υπέστη ποτέ το Ισραήλ από καταβολής κράτους εξάλλου απήχθησαν 240 άνθρωποι και οδηγήθηκαν στον παλαιστινιακό θύλακο.

Σε αντίποινα για την επίθεση αυτή, ο στρατός του Ισραήλ, όπου η πολιτική ηγεσία ορκίστηκε να «εξαλείψει» το παλαιστινιακό ισλαμιστικό κίνημα που πήρε την εξουσία το 2007 στη Λωρίδα της Γάζας, εξαπέλυσε ακατάπαυστους βομβαρδισμούς και την 27η Οκτωβρίου άρχισε χερσαία επιχείρηση.

Με βάση τον πιο πρόσφατο απολογισμό του υπουργείου Υγείας της Χαμάς, 14.854 άνθρωποι, ανάμεσά τους 6.150 παιδιά, σκοτώθηκαν στους ισραηλινούς βομβαρδισμούς. Η πολιτική προστασία στη Γάζα κάνει λόγο για άλλους 7.000 αγνοούμενους, μεγάλο μέρος των οποίων θάφτηκε στα συντρίμμια.

«200 φορτηγά την ημέρα για δυο μήνες»

Μολονότι η ανακωχή προσέφερε μια ανάπαυλα στους Γαζαίους, η ανθρωπιστική κατάσταση παραμένει «επικίνδυνη» και οι ανάγκες «χωρίς προηγούμενο», σύμφωνα με το Γραφείο Αρωγής και Έργων των Ηνωμένων Εθνών για τους Παλαιστίνιους Πρόσφυγες στην Εγγύς Ανατολή (UNRWA).

Από την Παρασκευή, 248 οχήματα φορτωμένα με ανθρωπιστική βοήθεια μπόρεσαν να εισέλθουν στη Λωρίδα της Γάζας, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

«Θα έπρεπε να στέλνουμε 200 φορτηγά την ημέρα για τουλάχιστον δύο μήνες προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες», τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος του UNRWA, ο Αντνάν Αμπού Χάσνα, εξηγώντας πως ακόμα δεν έχουν φθάσει «ούτε πόσιμο νερό, ούτε τρόφιμα» σε ορισμένους τομείς.

«Μιλάνε για παραδόσεις βοήθειας και καυσίμων, αλλά είμαι στο πρατήριο καυσίμων εννιά ώρες κι είναι ακόμα κλειστό», διαμαρτυρόταν χθες στη Χαν Γιούνις ο Μπιλάλ Ντιάμπ, κάτοικος της πόλης.

Ο ισραηλινός στρατός, που χαρακτηρίζει το βόρειο τρίτο του θυλάκου εμπόλεμη ζώνη, είχε ήδη διατάξει επανειλημμένα τον άμαχο πληθυσμό να φύγει και απαγόρευσε σε οποιονδήποτε να επιστρέψει κατά τη διάρκεια της παύσης των επιχειρήσεων.

Παρά τις προειδοποιήσεις του, χιλιάδες εκτοπισμένοι κάτοικοι της Λωρίδας της Γάζας προσπάθησαν να γυρίσουν στα σπίτια τους στον βορρά κατά τη διάρκεια της ανακωχής.

Στην πόλη της Γάζας, που έχει μετατραπεί κατά το μεγαλύτερο μέρος της σε συντρίμμια, κάτοικοι κινούνταν χθες μέσα σε σύννεφα σκόνης, ανάμεσα σε σωρούς υπολειμμάτων σπιτιών και άλλων κτιρίων, κατέγραψαν κάμερες του AFP.

Οι μισές και πλέον κατοικίες στη Λωρίδα της Γάζας έχουν υποστεί ζημιές ή καταστραφεί εντελώς, σύμφωνα με τον ΟΗΕ· η πλειονότητα των κατοίκων της, 1,7 εκατ. από τα 2,4 εκατ., έχουν υποστεί εξαναγκαστικό εκτοπισμό.

Στα νοσοκομεία στο νότιο τμήμα του θυλάκου συνεχίζουν να εισάγονται πολλοί τραυματίες που διακομίζονται σ’ αυτά από το βόρειο, όπου σχεδόν όλες οι δομές υγείας έχουν πλέον πάψει να λειτουργούν.