Ένταση στα Ελληνοτουρκικά για Θαλάσσια Πάρκα και Ενεργειακή Διασύνδεση

Η βήμα-βήμα προσπάθεια διατήρησης του ήπιου κλίματος και η διαχείριση των θεμάτων που μπορεί να προκαλέσουν εντάσεις το αμέσως προσεχές διάστημα είναι το πλαίσιο που κινείται η διαδικασία ελληνοτουρκικής προσέγγισης, καθώς φυσικά η διαπίστωση της μεγάλης απόστασης που χωρίζει τις δύο χώρες στο μείζον θέμα της οριοθέτησης βάζει και το πλαίσιο αλλά και τα όρια του δύσκολου εγχειρήματος.

Η Αθήνα και στις τελευταίες επαφές των δύο υπουργών Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν όσο και των υφυπουργών Εξωτερικών Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου και Μεχμέτ-Κεμάλ Μποζάι διαπιστώνει ότι η Τουρκία, χωρίς να απομακρύνεται από το πλαίσιο των θέσεών της, δείχνει διάθεση διατήρησης του ήπιου κλίματος λόγω και της περιρρέουσας διεθνούς κατάστασης.

Με όλα τα μέτωπα ανοιχτά και την αβεβαιότητα στη Συρία που αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα εθνικής ασφάλειας της Τουρκίας, να κορυφώνεται μετά την ανατροπή Άσαντ, εκτιμάται ότι η Αγκυρα δεν επιθυμεί να ανοίξει νέο μέτωπο με την Ελλάδα, το οποίο θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στις σχέσεις της με την Ε.Ε., αλλά και με την Ουάσινγκτον, και μάλιστα στην έναρξη της νέας θητείας του Ντόναλντ Τραμπ.

Αυτό πάντως δεν σημαίνει ότι η Τουρκία δεν θα συνεχίσει να αντιδρά, πολύ συχνά με ασύμμετρο τρόπο, σε κάθε κίνηση άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων και αρμοδιοτήτων της Ελλάδας τις οποίες εκλαμβάνει ως προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων εις βάρος της «Γαλάζιας Πατρίδας». Καθώς μάλιστα προχωράει η προετοιμασία για τη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας, που προγραμματίζεται πιθανότατα για τον Φεβρουάριο, θα πρέπει να υπερπηδηθούν οι «σκόπελοι» που αναδύονται.

Τα Θαλάσσια Πάρκα

Η θέσπιση των Θαλάσσιων Πάρκων σε Ιόνιο και Αιγαίο είναι στην τελική φάση τους και πλέον ο σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί και απομένει η έγκριση από την πολιτική ηγεσία, με τις όποιες προσαρμογές απαιτηθούν, ώστε να προωθηθεί η υπογραφή των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων. Η όλη διαδικασία πάντως έχει χρονικό ορίζοντα τις αρχές του 2025, πιθανότατα όμως θα ολοκληρωθεί μετά τη συνεδρίαση του ΑΣΣ στην Αγκυρα προκειμένου να αποφευχθούν αναταράξεις πριν από τη συνάντηση αυτή.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, τα δύο Θαλάσσια Πάρκα δεν έχουν ενιαία μορφή, καθώς καλύπτουν περιοχές αποκλειστικά των χωρικών υδάτων και αφορούν κατά βάση μικρά νησιά αλλά και νησίδες. Μεταξύ αυτών είναι και νησίδες τις οποίες η Τουρκία αυθαίρετα και παράνομα και κατά παράβαση των διεθνών συνθηκών συμπεριλαμβάνει στις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες» (όπως Σύρνα, Αυγό, Ζαφορά, Κανδελούσα, Λέβιθα κ.λπ.).

Να θυμίσουμε ότι τον Απρίλιο, όταν είχε ανακοινωθεί αρχικά η θεσμοθέτηση των Θαλάσσιων Πάρκων, είχε υπάρξει έντονη αντίδραση από την Τουρκία με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών στις 9 Απριλίου 2024. «Συνιστούμε στην Ελλάδα να μην εμπλέξει τα εκκρεμή ζητήματα του Αιγαίου και τα ζητήματα που αφορούν το καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βράχων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει παραχωρηθεί στην Ελλάδα από τις διεθνείς συνθήκες, στο πλαίσιο της δικής της ατζέντας.

Θα θέλαμε επίσης να συμβουλέψουμε τρίτους, συμπεριλαμβανομένης της Ε.Ε., να μη γίνουν εργαλείο για τις πολιτικά υποκινούμενες προσπάθειες της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά προγράμματα… Με την ευκαιρία επισημαίνουμε ότι δεν θα δεχθούμε τετελεσμένα γεγονότα που μπορεί να δημιουργήσει η Ελλάδα, σε γεωγραφικά χαρακτηριστικά των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται…».

Οι ισχυρισμοί αυτοί απορρίφθηκαν ρητά και κατηγορηματικά τόσο από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών όσο και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που έχει δηλώσει ότι τα Θαλάσσια Πάρκα θα προχωρήσουν κανονικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρωθεί και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) και έχει ενημερωθεί υπηρεσιακώς η Κομισιόν, καθώς η χώρα μας βρίσκεται υπόλογη μια και η σχετική προθεσμία έχει λήξει από το 2021. Ο ΘΧΣ πλέον περιμένει τις τελευταίες παρατηρήσεις και από την πολιτική ηγεσία προκειμένου να ολοκληρωθεί και να κατατεθεί επίσημα στην Κομισιόν.

Ο σχεδιασμός του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού θέτει μια σειρά σοβαρών διλημμάτων με αφορμή και την πολύ έντονη αντίδραση της Τουρκίας στον χάρτη που συνοδεύει την ενημερωτική σελίδα για την Ελλάδα στην ιστοσελίδα της αρμόδιας υπηρεσίας της Κομισιόν και στον οποίο περιλαμβάνει το Αιγαίο με τα δυνητικά 12 ν.μ. χωρικών υδάτων, την ελληνική κηρυγμένη ΑΟΖ (ελληνοϊταλική και ελληνοαιγυπτιακή Συμφωνία), καθώς και την ΑΟΖ όπως περιγράφεται και από τη γνωστή τροπολογία Μανιάτη (που θεσμοθετεί ως εξωτερικό όριο της ελληνικής ΑΟΖ σε περίπτωση μη ύπαρξης συμφωνίας οριοθέτησης, τη μέση γραμμή).

Στον ΘΧΣ προφανώς θα συμπεριλαμβάνονται και όλα τα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες χωρίς καμία εξαίρεση, οι οποίες έτσι θα καταγραφούν σε ένα ακόμη κείμενο ως ευρωπαϊκό έδαφος (παλαιότερη καταγραφή στη Natura 2000). Το ερώτημα είναι αν θα περιοριστεί ο ΘΧΣ μόνο σε χωρικά ύδατα και κηρυγμένες ζώνες βάσει των συμφωνιών με την Ιταλία και την Αίγυπτο ή αν θα επεκταθεί σε θαλάσσιες περιοχές μεταξύ των διάσπαρτων ελληνικών νησιών.

Επίσης, ΘΧΣ δεν νοείται χωρίς τη συμπερίληψη των περιοχών εκτός χωρικών υδάτων εντός ελληνικής ΑΟΖ νοτίως της Κρήτης όπου ήδη έχουν εκδοθεί άδειες ερευνών για υδρογονάνθρακες, όπου η χωροθέτηση των οικοπέδων έγινε βάσει της τροπολογίας Μανιάτη. Και βεβαίως θα πρέπει να εξηγηθεί αν θα εξαιρεθούν άλλες περιοχές που έχει εφαρμογή ο νόμος 4001/2011 περί μέσης γραμμής.

Οι έντονες ανακοινώσεις του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και οι δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας της Τουρκίας, προδιαγράφουν και το πλαίσιο των αντιδράσεων της Τουρκίας στη θεσμοθέτηση των Θαλάσσιων Πάρκων αλλά και του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Και οι αντιδράσεις αυτές θα επαναφέρουν με οξύτητα στην επιφάνεια τον σκληρό πυρήνα των διεκδικήσεων της Τουρκίας έναντι της χώρας μας και της αμφισβήτησης όχι μόνο κυριαρχικών δικαιωμάτων, αλλά και της ίδιας της κυριαρχίας μέσω των «γκρίζων ζωνών».

Η πόντιση καλωδίου

Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται το «κρυφτούλι» με το θέμα των ερευνών για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, με την έκδοση από τον Σταθμό του Ηρακλείου μιας σειράς NAVTEX για την περιοχή νοτίως της Κάσου, που όλες όμως αφορούν περιοχή ελληνικών χωρικών υδάτων.

Στις συναντήσεις Γεραπετρίτη – Φιντάν, αλλά και στον πολιτικό διάλογο έχει τεθεί το θέμα ότι πρέπει να υπάρχει αυτοσυγκράτηση και δεν πρέπει να στρατιωτικοποιούνται θέματα στα οποία υπάρχει προφανής διάσταση θέσεων, πολύ περισσότερο όταν αφορούν δραστηριότητες όπως η έρευνα για την πόντιση καλωδίων, που εμπίπτει στις ελευθερίες που προβλέπει το Δίκαιο της Θάλασσας για τα διεθνή ύδατα.

Οπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, οι διαφορετικές θέσεις της Τουρκίας εκφράζονται και με τις ρηματικές διακοινώσεις και με τις (παράνομες) αντι-NAVTEX που εκδίδει και δεν υπάρχει κανένας λόγος, ούτε συμβάλλει στην ενίσχυση των θέσεών της η στρατιωτικοποίηση της κατάστασης, όπως έγινε με την αποστολή τουρκικών πολεμικών πλοίων τον Ιούλιο ή με την παρακολούθηση από απόσταση των εργασιών του «Ievoli Relume», όταν ακόμη αυτό κινούνταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Καθώς όμως δεν έχει υπάρξει σαφής εικόνα ότι η Τουρκία έχει πειστεί ώστε να αλλάξει τακτική, η έξοδος του ερευνητικού πλοίου σε διεθνή ύδατα, εντός ακόμη και της οριοθετημένης ΑΟΖ με την Αίγυπτο, προκαλεί προβληματισμό και διαρκή πηγή ανησυχίας.

Η μικρή ατζέντα

Η Αθήνα, πάντως, βλέποντας ότι τα μεγάλα θέματα δύσκολα θα προχωρήσουν, εκτιμά ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και να δοκιμαστεί η καλή διάθεση που επιδιώκεται από τουρκικής πλευράς, τουλάχιστον για την αντιμετώπιση χρονιζόντων θεμάτων.

Ενα από αυτά είναι η μεγάλη εκκρεμότητα της χορήγησης άδειας για την ανέγερση νέου κτιρίου της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα, στο οικόπεδο που είχε παραχωρήσει στο ελληνικό κράτος ο ίδιος ο Κεμάλ Ατατούρκ, ένα θέμα στο οποίο δεν έχει δοθεί λύση από το…1938. Το οικόπεδο, ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, δεσπόζει στο κέντρο της τουρκικής πρωτεύουσας και αυτός ίσως είναι και ο λόγος που η Τουρκία για σχεδόν έναν αιώνα δεν έχει διευκολύνει την έκδοση αδειών για την ανέγερση του κτιρίου που θα στεγάσει την ελληνική πρεσβεία.

Επίσης η ελληνική πλευρά έθεσε στις τελευταίες επαφές με την τουρκική αντιπροσωπεία και το θέμα της επίσπευσης των διαδικασιών για την αγορά νέου κτιρίου που θα στεγάσει το ελληνικό Γενικό Προξενείο στην Κωνσταντινούπολη. Το παρόν παραδοσιακό κτίριο είναι μικρό και δεν μπορεί πλέον να καλύψει τις πρακτικές ανάγκες που προκύπτουν, όπως η υποχρεωτική διατήρηση των αρχείων για τις δεκάδες χιλιάδες θεωρήσεις που εκδίδονται για Τούρκους πολίτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον της στο ιστορικό και εμβληματικό κτίριο του Κεντρικού Παρθεναγωγείου Κωνσταντινούπολης, το οποίο παραμένει κλειστό εδώ και σχεδόν 35 χρόνια και έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του. Το κτίριο έχει αποχαρακτηριστεί από σχολείο και έχει μετατραπεί σε εμπορικό ακίνητο με αίτημα της Εφοροεπιτροπής του Βακουφίου, προκειμένου να μπορέσει να πωληθεί. Γι’ αυτού του είδους τα ακίνητα, το κατώτατο τίμημα καθορίζεται από αρμόδιο δικαστήριο, στο οποίο πρέπει να υποβληθεί σχετικό αίτημα από την Εφοροεπιτροπή.

Από ελληνικής πλευράς τίθεται και μια σειρά ακόμη αιτημάτων που αφορούν την ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης. Χρονίζον θέμα είναι η αναγνώριση του δικαιώματος συμμετοχής σε περισσότερα των δύο Δ.Σ. των βακουφίων, ώστε να αντιμετωπιστεί έτσι το πρόβλημα στελέχωσής τους λόγω και της συρρίκνωσης της μειονότητας, ενώ μεγάλο θέμα παραμένει η επίλυση της εκκρεμότητας με την αναγνώριση των κληρονομικών περιουσιακών δικαιωμάτων στους ομογενείς.

Θέμα «μειονότητας»

Στις συζητήσεις βεβαίως η Τουρκία επιμένει να θέτει θέματα «μειονότητας» στη Θράκη, με αιχμή το εκπαιδευτικό αλλά και της αναγνώρισης των ψευδομουφτήδων.

Σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς περί επιλεκτικού κλεισίματος μειονοτικών σχολείων, η ελληνική πλευρά έχει παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία με τον αριθμό μαθητών αλλά και με τον αριθμό των ελληνικών σχολείων που έχουν κλείσει λόγω απουσίας μαθητών. Εξετάζονται πάντως και ορισμένα μέτρα που, χωρίς να θίγουν τον σκληρό πυρήνα της μειονοτικής εκπαίδευσης, είναι βήμα εξορθολογισμού και μεγαλύτερης προσέγγισης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογείται και η εφαρμογή του νόμου για τις Μουφτείες, με την προετοιμασία για την ανάδειξη του Μουφτή Διδυμοτείχου, όπου υπάρχει ένας υποψήφιος μέσω της εκλεκτορικής επιτροπής που προβλέπεται από τον νέο νόμο.

protothema.gr

 




Ελληνοτουρκικά | Δημόσια διαφωνία για τα θαλάσσια πάρκα

Οι δυσκολίες που εκ των πραγμάτων περιλαμβάνει η προσπάθεια προσέγγισης Ελλάδας και Τουρκίας χαρακτήρισαν και τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Αγκυρα, παρά τα θετικά βήματα, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα είπαν χθες οι, έχοντες την μπαγκέτα της πολιτικής διεύθυνσης των ελληνοτουρκικών επαφών, υπουργοί Εξωτερικών. Είναι ενδεικτικό ότι χθες ο Γιώργος Γεραπετρίτης ανέφερε ότι τα θαλάσσια πάρκα θα γίνουν όταν προχωρήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες, ενώ ο ομόλογός του της Τουρκίας Χακάν Φιντάν σημείωσε ότι για την Αγκυρα το συγκεκριμένο θέμα «δεν είναι ένα αθώο περιβαλλοντικό σχέδιο».

Συγκεκριμένα, ο κ. Γεραπετρίτης χθες (ΕΡΤ) υπεραμύνθηκε της ανάγκης να «υπάρχει μια τακτική περιοδικότητα στις επαφές», σημειώνοντας ότι «δεν χρειάζεται κάθε φορά που βρισκόμαστε να παράγονται πολλαπλές συμφωνίες, να υπάρχουν μείζονα θέματα τα οποία να διαχειριζόμαστε». Στη συνέχεια ο υπουργός Εξωτερικών υπογράμμισε ότι, παρά τα όσα αναφέρονται από την τουρκική πλευρά, «θέματα κυριαρχίας δεν βρίσκονται στη συζήτηση». Και επισήμανε ότι «η τουρκική πλευρά μπορεί πράγματι να έχει τις δικές της θέσεις που αφορούν την κυριαρχία και τα θέματα τα οποία η ατζέντα η τουρκική πάντοτε περιλάμβανε. Εντούτοις, στη δική μας συζήτηση, θέματα κυριαρχίας δεν πρόκειται να ενταχθούν». Σημείωσε ακόμη ότι «η Ελλάδα ασκεί πλήρως την κυριαρχία της, ασκεί πλήρως τα κυριαρχικά της δικαιώματα».

Ως προς τα θαλάσσια πάρκα ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι «θα γίνουν» όταν ολοκληρωθεί η φάση μελέτης για τον καθορισμό των τεχνικών περιβαλλοντικών κριτηρίων. «Οταν ολοκληρωθούν αυτά, τότε τα πάρκα θα τοποθετηθούν στον χάρτη», ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών, υπογραμμίζοντας ότι το θέμα δεν αφορά μόνο την ελληνική κυριαρχία αλλά και το περιβάλλον.

«Η Ελλάδα ασκεί πλήρως την κυριαρχία της, ασκεί πλήρως τα κυριαρχικά της δικαιώματα», ανέφερε ο Ελληνας υπουργός Εξωτερικών.

Αναφερόμενος στο ενδεχόμενο αναθέρμανσης των διερευνητικών επαφών, ήτοι των συζητήσεων που είναι απαραίτητες προτού προχωρήσει οποιαδήποτε διαδικασία οριοθέτησης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι πρέπει να υπάρχουν δύο προϋποθέσεις. Πρώτον, «να εδραιωθεί έτι περαιτέρω η καλή κατανόηση και ειλικρίνεια μεταξύ των μερών. Και το δεύτερο είναι να αποτιμήσουμε τις συμφωνίες οι οποίες έχουν υπογραφεί, έτσι ώστε να έχει παραχθεί ένα καλό και ωφέλιμο αποτέλεσμα». Ο Ελληνας ΥΠΕΞ θα ενημερώσει σήμερα την αρμόδια Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων και Αμυνας της Βουλής για τα ελληνοτουρκικά.

Παράλληλα, χθες, ο κ. Φιντάν αποκάλυψε πως στη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν η Αγκυρα εξέφρασε την ξεκάθαρη αντίδρασή της στο ελληνικό σχέδιο για τα θαλάσσια πάρκα και υποστήριξε πως «οι δύο πλευρές συμφωνούν σήμερα ότι δεν πρέπει να γίνονται μονομερή βήματα». Στη συνέντευξη Τύπου μετά τη συνάντησή του με τον Αυστριακό ομόλογό του Αλεξάντερ Σάλενμπεργκ, ο κ. Φιντάν ερωτήθηκε για τη συνάντηση των δύο ηγετών και ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «καταγράψαμε τις επιφυλάξεις και τις σκέψεις μας σχετικά με το θαλάσσιο πάρκο. Τις εκφράσαμε. Είπαμε ότι δεν πρόκειται για ένα αθώο περιβαλλοντικό σχέδιο στα μάτια μας, ότι αν προχωρήσει θα μπει σε θέματα που αφορούν την υφαλοκρηπίδα, που είναι μια κόκκινη γραμμή που μας προβληματίζει, και ότι δεν θα το δεχθούμε. Υπήρξε επίσης κατανόηση της αρχής ότι δεν πρέπει να γίνουν εκατέρωθεν μονομερή βήματα χωρίς να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα. Και οι δύο πλευρές συμφωνούν σήμερα ότι δεν θα πρέπει να κάνουμε μονομερή βήματα, εκατέρωθεν βήματα, και ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε λύση για να συζητήσουμε τα υπάρχοντα προβλήματα, όσο δύσκολα και αν είναι αυτά».

Θετικά λόγια

Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας αναφέρθηκε και στη συνεργασία της Ελλάδας και της Τουρκίας για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και μίλησε με θετικά λόγια για τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης. «Οπως γνωρίζετε, εδώ και χρόνια βλέπουμε ότι τρομοκράτες που έφευγαν από την Τουρκία πρώτα πήγαιναν στην Ελλάδα και στη συνέχεια διασκορπίζονταν σε διάφορα μέρη της Ευρώπης, ενώ όσοι δεν διασκορπίζονταν παρέμεναν εκεί και δημιουργούσαν στρατόπεδα. Με την κατάργηση του στρατοπέδου στο Λαύριο, είδαμε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη ουσιαστικά εξάλειψε μια προβληματική περιοχή που αποτελούσε ζήτημα εντός της Ελλάδας, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ευαισθησίες της Τουρκίας στο θέμα αυτό. Αυτή ήταν μια σημαντική εξέλιξη», υπογράμμισε ο κ. Φιντάν.

kathimerini.gr




Ελληνοτουρκικά | Απροσδόκητη όξυνση, με φόντο τα θαλάσσια πάρκα

Οι ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη την περασμένη Τρίτη για τη δημιουργία δύο θαλάσσιων πάρκων, το ένα στο Ιόνιο και το άλλο στο Αιγαίο έχουν προκαλέσει την καχυποψία αλλά και την αντίδραση της Τουρκίας, με τον πρωθυπουργό να απαντά από τις Βρυξέλλες στις αιτιάσεις της Άγκυρας, δηλώνοντας ότι η Αθήνα δεν θα κάνει βήμα πίσω από την άσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.

Τι προκάλεσε την ένταση

Η Αθήνα δεσμεύθηκε για τη δημιουργία των δύο πάρκων για περιβαλλοντικούς λόγους, με τον πρωθυπουργό να ανακοινώνει, μάλιστα, επιτήρηση των δύο προστατευόμενων θαλάσσιων περιοχών με drones και τεχνητή νοημοσύνη, ενέργειες που η Τουρκία χαρακτηρίζει μονομερείς και αντίθετες με το πνεύμα συνεργασίας που καλλιεργείται το τελευταίο διάστημα μεταξύ των δύο χωρών, με ανοιχτό τον πολιτικό διάλογο.

Η τουρκική αντίδραση, μάλιστα, κορυφώθηκε την Πέμπτη (18/4), με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Άμυνας της γειτονικής χώρας να δηλώνει ότι η Τουρκία βρίσκεται σε επιφυλακή.

«Δηλώνουμε για άλλη μια φορά απευθυνόμενοι στην Ελλάδα ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας, ότι δεν πρέπει να γίνουν βήματα που θα βλάψουν την εξομάλυνση και πως σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου. Ευελπιστούμε ότι θα ενεργήσουν με κοινή λογική και πως θα ενισχύουμε τη βούλησή μας για τη συνέχιση της διαδικασίας εξομάλυνσης», δήλωσε ο Ομέρ Τσελίκ, εκπρόσωπος του κόμματος του Ερντογάν.

Η αντίδραση Τσελίκ ήρθε ως συνέχεια της ανακοίνωσης του τουρκικού ΥΠΕΞ, με την οποία επανέφερε θέμα γκρίζων ζωνών στο Αιγαίο, αμφισβητώντας ξανά το καθεστώς κυριαρχίας νησιών και βραχονησίδων. Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που Αθήνα και Άγκυρα βρίσκονται σε διαδικασία επαναπροσέγγισης, με τον νέο γύρο συνομιλιών για τα ΜΟΕ να έχει προγραμματιστεί στις 22 Απριλίου, ενώ Μητσοτάκης και Ερντογάν θα συνεχίσουν τον πολιτικό διάλογο που άνοιξε στο Βίλνιους, στα μέσα Μαΐου στην Άγκυρα και συγκεκριμένα στις 14/5.

Η Άγκυρα ταράζει τα ήρεμα νερά στο Αιγαίο

Η Τουρκία, για όλα τα παραπάνω, μιλά για ελληνοτουρκική κρίση: Έτσι παρουσιάζεται και έτσι επικοινωνείται από τα ΜΜΕ της χώρας…

Το θέμα το ανακίνησε η αντιπολίτευση, αλλά το υιοθέτησε αμέσως η κυβέρνηση για να μην κατηγορηθεί ίσως πάλι για παραχωρήσεις προς την Ελλάδα. Τώρα, λέει ξεκάθαρα στην Ελλάδα ότι «σε βλέπω τι κάνεις και θα αντιδρώ», δηλαδή προσπαθεί ξεκάθαρα να «φρενάρει» την Ελλάδα να κάνει αυτή την κίνηση, όπως μεταδίδει η ανταποκρίτρια του OPEN και του ethnos.gr στην Τουρκία, Μαρία Ζαχαράκη.

Χθες (17/4) ο Ομέρ Τσελίκ είπε ότι δεν θα επιτρέψουμε την υλοποίησή τους. Σήμερα το υπουργείο Άμυνας είπε «είμαστε σε επαγρύπνηση». Αυτό σημαίνει άραγε ότι αν η Ελλάδα κάνει κίνηση θα βγάλει τα πλοία της στο Αιγαίο η Τουρκία; Προς το παρόν, δεν είναι σαφές τι εννοεί το υπουργείο Άμυνας.

Πάντως, πρόκειται για μία κλιμάκωση για την οποία κυριαρχεί το ερώτημα «γιατί τώρα;». Τώρα βρήκε την αφορμή. Οι εθνικιστικοί πυρήνες ήταν σε μία χειμερία νάρκη, θα λέγαμε, λόγω της εξομάλυνσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά πάντα παραφυλούσαν να βρεθεί η αφορμή για να ανάψει πάλι η σπίθα.

Πάντως, δεν δείχνει αυτή η ξαφνική έξαρση να λαμβάνει διαστάσεις.

Η Αθήνα δεν θέλει να ακολουθήσει την Άγκυρα

Η ελληνική κυβέρνηση εξέλαβε ως δυσάρεστη έκπληξη τις τουρκικές αντιδράσεις, κυρίως την οξύτητα της αντίδρασης για ένα θέμα που δεν είναι καθόλου στρατιωτικό, όπως μεταδίδει η απεσταλμένη του OPEN στις Βρυξέλλες, Έφη Κουτσοκώστα.

Πρόκειται για πάρκα που θα εκτείνονται από τις Κυκλάδες μέχρι και τα Δωδεκάνησα και σίγουρα δεν έχουν καμία σχέση με τις Ένοπλες Δυνάμεις και τη δραστηριότητά τους.

Ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει πως θα προχωρήσει με τις δεσμεύσεις που ανέλαβε. Η Τουρκία, την ίδια ώρα, δεν έχει μετακινηθεί ούτε λίγο από τις θέσεις της για τις γκρίζες ζώνες αλλά και τις μονομερείς διεκδικήσεις. Όλα αυτά, σε μια στιγμή που το κλίμα ήταν καλό.

ethnos.gr




Η απάντηση της Αθήνας στην Άγκυρα για τα θαλάσσια πάρκα | Δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα

Συνεχίζει τη ρητορική έντασης η Τουρκία, με αφορμή τις εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο. Το τουρκικό Υπουργείο Άμυνας δηλώνει σε επιφυλακή για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της χώρας κλιμακώνοντας τις αντιδράσεις αλλά και τις απειλές.

Ερωτηθείς για αυτές τις αντιδράσεις -στην απόφαση της κυβέρνησης να δημιουργηθούν δύο θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο– ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχουμε απαντήσει ξανά ότι δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και μοναδικό ζήτημα είναι η επίλυση της μιας και μόνης διαφοράς με την Τουρκία που είναι ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας με βάση το δίκαιο της θάλασσας αλλά έχουμε δρόμο ακόμα».

Και πρόσθεσε: «Η απόφαση για τα θαλάσσια πάρκα έχει να κάνει με περιβαλλοντολογικούς καθαρά σκοπούς και συνεχίζουμε με πιστεύουμε στη συνέχιση του διαλόγου».

Επιμένει η Τουρκία

Η Άγκυρα κλιμακώνει τις απειλές, αφού πηγές του Υπουργείου Άμυνας της Τουρκίας δήλωσαν σήμερα, σύμφωνα με την τουρκική Χουριέτ, ότι είναι σε επιφυλακή για να προστατεύσουν «τα δικαιώματα, τα συμφέροντα και τα οφέλη μας στο Αιγαίο και να αποτρέψουμε τις προσπάθειες της Ελλάδας να επιβάλει μονομερές καθεστώς».

Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας έκανε επίσης λόγο για «νησιά και νησίδες του Αιγαίου που δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους».

Χθες, ο εκπρόσωπος του κυβερνώντος κόμματος ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ σχολίασε πως με αυτή της την ενέργεια η Ελλάδα «σαμποτάρει» τη διαδικασία ομαλοποίησης των σχέσεων των δύο χωρών και ζητά να μην «εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας».

Παράλληλα, επισημαίνει ότι «η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου».

«Εκφράζουμε για άλλη μια φορά, απευθυνόμενοι στην Ελλάδα, ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τον δρόμο της διπλωματίας, ότι δεν πρέπει να γίνουν βήματα που θα βλάψουν την εξομάλυνση και πως σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση οποιαδήποτε προσέγγιση για την ανακήρυξη αυτού του Θαλάσσιου Πάρκου», τόνισε ο εκπρόσωπος του AKP.

Πηγή: newsbeast.gr




«Γκρίζες ζώνες» για την Τουρκία τα θαλάσσια πάρκα στο Αιγαίο

Την ελληνική κυριαρχία νησιών του Αιγαίου αμφισβητεί πάλι η Τουρκία. Αφορμή, οι εξαγγελίες της Αθήνας για δημιουργία δύο θαλάσσιων πάρκων στο Αιγαίο και το Ιόνιο, για την προστασία θαλάσσιων θηλαστικών και θαλασσοπουλιών.

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας κάνει λόγο για «καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με διεθνείς συμφωνίες», προσθέτοντας ότι η Άγκυρα «δεν θα δεχθεί τετελεσμένα που μπορεί να δημιουργήσει η Αθήνα σε γεωγραφικούς σχηματισμούς, των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται».

Παράλληλα, «προειδοποιεί» την Ε.Ε. «να μη γίνει εργαλείο για τις πολιτικές κινήσεις της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά της προγράμματα».




Αυστηρή απάντηση της Αθήνας στην προειδοποίηση της Τουρκίας για τα θαλάσσια πάρκα σε Αιγαίο και Ιόνιο

Αυστηρή απάντηση δίνει το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών μετά τη χθεσινή ανακοίνωση – προειδοποίηση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών αναφορικά με τη δημιουργία θαλάσσιων πάρκων στο Ιόνιο και το Αιγαίο Πέλαγος.

«Η ανακοίνωση του τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών πολιτικοποιεί ένα αμιγώς περιβαλλοντικό ζήτημα. Η οικουμενική πρόκληση της προστασίας του περιβάλλοντος θα έπρεπε να ευαισθητοποιεί τις κυβερνήσεις και όχι να χρησιμοποιείται για τη δημιουργία εντυπώσεων.

Η ελληνική Κυβέρνηση θα συνεχίσει να υποστηρίζει απαρέγκλιτα την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας στο πλαίσιο εξωτερικής πολιτικής αρχών. Με έρεισμα στο διεθνές δίκαιο και, ιδίως, στη σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας, της οποίας η Ελλάδα αποτελεί συμβαλλόμενο μέρος. Η πρακτική της συναλλακτικής διπλωματίας και της χρήσης υβριδικών μέσων για γεωπολιτικά οφέλη δεν προσιδιάζουν στην ελληνική εξωτερική πολιτική», τονίζει το ελληνικό ΥΠΕΞ.

Η Τουρκία, στην ανακοίνωσή της «σχετικά με το Θαλάσσιο Πάρκο που θα ανακοινώσει η Ελλάδα στο Αιγαίο» σημείωνε:

«Στη δήλωσή του, το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα κηρύξει δύο νέα Θαλάσσια Πάρκα, το ένα στο Αιγαίο και το άλλο στο Ιόνιο Πέλαγος, κατά τη διάρκεια του “Our Ocean Conference” που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 16-17 Απριλίου 2024.

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα εδώ και καιρό προσπαθεί να επωφεληθεί σχεδόν από κάθε πλατφόρμα στο πλαίσιο των εκκρεμών θεμάτων του Αιγαίου. Παρά το πρόσφατο θετικό κλίμα στις σχέσεις μας, φαίνεται ότι η Ελλάδα εκμεταλλεύεται και πάλι περιβαλλοντικά ζητήματα.

Συνιστούμε στην Ελλάδα να μην εμπλέξει τα εκκρεμή ζητήματα του Αιγαίου και τα ζητήματα που αφορούν το καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βράχων, των οποίων η κυριαρχία δεν έχει εκχωρηθεί στην Ελλάδα από τις διεθνείς συνθήκες, στο πλαίσιο της δικής της ατζέντας.

Θα θέλαμε επίσης να συμβουλεύσουμε τρίτα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, να μη γίνουν εργαλείο στις προσπάθειες της Ελλάδας με πολιτικά κίνητρα σχετικά με περιβαλλοντικά προγράμματα.

Από την άλλη πλευρά, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι το διεθνές ναυτικό δίκαιο ενθαρρύνει τη συνεργασία, μεταξύ άλλων σε περιβαλλοντικά ζητήματα, μεταξύ παράκτιων κρατών σε κλειστές ή ημίκλειστες θάλασσες, και σε αυτό το πλαίσιο, η Τουρκία είναι πάντα έτοιμη να συνεργαστεί με την Ελλάδα στο Αιγαίο Πέλαγος.

Με την ευκαιρία αυτή θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι δεν θα αποδεχτούμε το τετελεσμένο γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει η Ελλάδα σε γεωγραφικά χαρακτηριστικά των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται.

Ως προς αυτό, επαναλαμβάνουμε ότι τα εν λόγω Θαλάσσια Πάρκα δεν θα έχουν καμία νομική συνέπεια στο πλαίσιο των ζητημάτων μεταξύ των δύο χωρών στο Αιγαίο Πέλαγος».

Σημειώνεται πως, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην αρχική ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, η ελληνική κυβέρνηση θα ανακοινώσει την άμεση θεσμοθέτηση δύο μεγάλων, εθνικών, θαλάσσιων πάρκων. Πρόκειται για δύο πάρκα, στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, τα οποία θα είναι από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο. Για την επιτήρησή τους θα αξιοποιηθεί υπερσύγχρονο σύστημα παρακολούθησης, με drones, ραντάρ, δορυφόρους και σκάφη, σε πραγματικό χρόνο (real time). Για την υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών θα διατεθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπρόσθετα, θα ενισχυθεί θεσμικά ο ρόλος του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), ενώ άμεση θα είναι η συνεργασία των αρμοδίων με το Λιμενικό Σώμα. Τελικός σκοπός είναι η επέκταση των Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών, έτσι ώστε να καλύπτουν το 30% της θάλασσάς μας, ενώ έως το 2030 στο 10% των θαλασσών μας δεν θα επιτρέπεται η επαγγελματική αλιεία.

Πηγή: newsbeast.gr




«Κομοτηνή Δυνατά» – Μωυσίδου Κατερίνα: Δημιουργούμε τα πρώτα 10 Πάρκα Τσέπης και αλλάζουμε τις γειτονιές της Κομοτηνής

Η συνεχής υποβάθμιση τμημάτων του αστικού και περιαστιακού ιστού έχει οδηγήσει στην υποβάθμιση της αισθητική και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της πόλης μας

Δεκάδες σημεία εγκαταλελειμμένα, μη ασφαλή,έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπους, σημεία συγκέντρωσης αδέσποτων ζώων και εστίες μόλυνσης.

Στο πλαίσιο των προγραμματικών μας θέσεων και των παρεμβάσεων της παράταξης«Κομοτηνή Δυνατά», που αφορούν το περιβάλλον, προτεραιότητα μας αποτελούν έργα ήπιας ανάπλασης των πυκνοδομημένων περιοχών της πόλης μας, χαρακτηρισμένα σημεία αστικού πρασίνου.

Μετά από μελέτη και έρευνα, θέτοντας ως προτεραιότητα τον βιοκλιματικό σχεδιασμό υπαίθριων χώρων δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην μετατροπή μη λειτουργικών και προβληματικών τμημάτων γης, σε ζωτικούς χώρους (πάρκα τσέπης).

Τα πάρκα αυτά είναι μικρά σημεία «ξεχασμένης» αστικής γης, τα οποία θα διαμορφωθούν αναλόγως προκειμένου να συμβάλουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο, ως μηχανισμός βελτίωσης του μικροκλίματος της γειτονιάς και ειδικότερα του μετριασμού της θερμικής νησίδας. Οι χώροι πρασίνου που θα δημιουργηθούν θα μειώσουν τους αστικούς θορύβους, θα φιλτράρουν τον αέρα από σκόνη και ρύπους, και αποτελούν χώρους φιλοξενίας πουλιών και μικρών ζώων που τείνουν να εκλείψουν από το αστικό περιβάλλον. Παράλληλα θα δώσουν ζωή στις γειτονιές της πόλης ως χώροι ανάπαυσης, αθλητισμού, αθλοπαιδιών και πολιτιστικών δρωμένων.

Η επιλογή των 10 σημείων πάρκων,έχουν γίνει  σύμφωνα με τον εγκεκριμένο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό. Τα επιλεγμένα σημεία θα αποτελούν ένα ενιαίο δίκτυο με στόχο μελλοντικά να διευρυνθεί και να συμπεριληφθούν και άλλα σημεία.Η τελική μορφή τους, θα βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία τόσο με τις υποδομές των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όσο και με το συνεχές σύστημα δόμησης της πόλης μας ώστε να μην αποτελούν ένα ξένο σώμα αυτής.

Η πρόσβασή τους θα είναι ευδιάκριτη, θα παρέχουν κατάλληλο φωτισμό και καλή ορατότητα με αποτέλεσμα να συνδράμουν στην διατήρηση της ασφάλειας στην πόλη και στην αποφυγή δημιουργίας αστικών γκέτο.

Τα Πάρκα Τσέπης της πόλης μας, ως αστικά κοινά αγαθά, θα σηματοδοτήσουν τη δημιουργία κοινωνικών πυρήνων που αντανακλούν τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των συμπολιτών μας. Θα συμβάλουν στη δημιουργία κοινωνικού κεφαλαίου μέσω της συναναστροφής, της οικειότητας και της ασφάλειας που μπορούν να προσφέρουν.