Το πυρηνικό εργοστάσιο της Ουκρανίας που θέλει ο Τραμπ

Τον έλεγχο των εγκαταστάσεων ηλεκτρικής και πυρηνικής ενέργειας της Ουκρανίας από τις ΗΠΑ φέρεται να πρότεινε ο Τραμπ κατά την επικοινωνία του με τον Ζελένσκι.

Την πρόθεση των ΗΠΑ να αναλάβουν τα πυρηνικά εργοστάσια της Ουκρανίας εξέφρασε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στον Ουκρανό πρόεδρο, Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία των δύο ηγετών την Τετάρτη (19/03), όπως έγινε γνωστό από τον Λευκό Οίκο.

Λίγες ώρες αργότερα, ο Ζελένσκι διευκρίνισε ότι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία του με τον Τραμπ συζήτησε το ενδεχόμενο να περάσει υπό αμερικανικό έλεγχο μόνο ένας πυρηνικός σταθμός της Ουκρανίας, αυτός στη Ζαπορίζια, ο οποίος έχει καταληφθεί από τις ρωσικές δυνάμεις. Ο Λευκός Οίκος ανέφερε ότι έχει «ξεπεράσει» την ιδέα της απόκτησης των ουκρανικών ορυκτών πόρων στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων. «Εστιάζουμε πλέον σε μια μακροπρόθεσμη ειρηνευτική συμφωνία», δήλωσε η εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, ΚαρολάινΛέβιτ.

«Συζητήσαμε μόνο για έναν σταθμό, ο οποίος τελεί υπό ρωσική κατοχή», είπε ο Ουκρανός πρόεδρος σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σχετικά με την τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό ομόλογό του. Παράλληλα, ο Ζελένσκι δήλωσε μετά την κλήση ότι πιστεύει πως «η διαρκής ειρήνη μπορεί να επιτευχθεί μέσα στη χρονιά» υπό την ηγεσία του Τραμπ.

Την Τετάρτη ήταν η πρώτη φορά που οι δύο άνδρες μίλησαν από τότε που συναντήθηκαν στο Οβάλ Γραφείο, αν και οι ομάδες τους είχαν έκτοτε συναντηθεί στη Σαουδική Αραβία και είχαν διαπραγματευτεί μια προτεινόμενη 30ήμερη εκεχειρία. Αν και η Ουκρανία και οι ΗΠΑ υποστηρίζουν την πρόταση, ο Πούτιν την απέρριψε κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής του επικοινωνίας με τον Τραμπ την Τρίτη, αναφέρει το BBC.

Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του με τον Τραμπ, ο Ζελένσκι ανέφερε ότι είναι ανοιχτός σε μια μερική εκεχειρία, η οποία θα περιλαμβάνει την παύση επιθέσεων σε ενεργειακές υποδομές, σιδηροδρομικές και λιμενικές εγκαταστάσεις που θα μπορούσε να τεθεί άμεσα σε ισχύ, αλλά προειδοποίησε ότι η Ουκρανία θα απαντήσει εάν η Μόσχα παραβιάσει τους όρους της εκεχειρίας. «Καταλαβαίνω ότι μέχρι να συμφωνήσουμε [με τη Ρωσία], μέχρι να υπάρξει ένα αντίστοιχο έγγραφο ακόμα και για μια μερική εκεχειρία, νομίζω ότι όλα θα συνεχίσουν να εκτοξεύονται», είπε, αναφερόμενος σε drones και πυραύλους.

Σε ανάρτησή του στο Truth Social, ο Τραμπ δήλωσε ότι η κλήση, η οποία όπως είπε διήρκησε περίπου μία ώρα, είχε ως στόχο την ευθυγράμμιση της Ουκρανίας και της Ρωσίας «ως προς τα αιτήματά τους και τις ανάγκες τους», προσθέτοντας ότι οι προσπάθειες για εκεχειρία βρίσκονται σε καλό δρόμο.

Αργότερα, σε πιο λεπτομερή δήλωση, ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο ανέφερε ότι ο Τραμπ συμφώνησε να βοηθήσει την Ουκρανία να εξασφαλίσει πρόσθετα συστήματα αεράμυνας, ιδίως από την Ευρώπη. Οι δύο ηγέτες «συμφώνησαν να μοιράζονται πληροφορίες στενά μεταξύ των αμυντικών τους επιτελείων καθώς εξελίσσεται η κατάσταση στο πεδίο της μάχης», δήλωσε. Η ανακοίνωση του Ρούμπιο ανέφερε επίσης ότι ο Τραμπ και ο Ζελένσκι συζήτησαν την «ηλεκτροδότηση της Ουκρανίας και τους πυρηνικούς σταθμούς της», με τον Τραμπ να δηλώνει ότι «οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη διαχείριση αυτών των σταθμών με την τεχνογνωσία τους στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και των υποδομών κοινής ωφέλειας»«Η αμερικανική ιδιοκτησία αυτών των σταθμών θα ήταν η καλύτερη προστασία για αυτήν την υποδομή και στήριξη της ενεργειακής υποδομής της Ουκρανίας», πρόσθεσε o Ρούμπιο.

Οι εξελίξεις αυτές θα αποτελέσουν ανακούφιση για τον Ζελένσκι, ο οποίος περιέγραψε τη συνομιλία του με τον Τραμπ ως «θετική», «ειλικρινή» και «ιδιαίτερα ουσιαστική» κατά τη διάρκεια διαδικτυακής ενημέρωσης των δημοσιογράφων την Τετάρτη. «Πιστεύουμε ότι μαζί με την Αμερική, με τον Πρόεδρο Τραμπ, και υπό αμερικανική ηγεσία, μπορεί να επιτευχθεί διαρκής ειρήνη εντός του έτους», έγραψε στο X.

Κατά τη διάρκεια της βιντεοκλήσης με δημοσιογράφους, ο Ζελένσκι ανέφερε ότι πιστεύει πως ο Πούτιν δεν θα συμφωνήσει σε πλήρη εκεχειρία όσο τα ουκρανικά στρατεύματα παραμένουν στη δυτική ρωσική περιοχή του Κουρσκ, μετά την αιφνιδιαστική επίθεση που εξαπέλυσε το Κίεβο στην περιοχή τον Αύγουστο του περασμένου έτους.

Αν και τόσο ο Ζελένσκι όσο και ο Πούτιν έχουν δηλώσει ότι θα συμφωνούσαν να σταματήσουν τις επιθέσεις σε ενεργειακές υποδομές, και οι δύο έχουν έκτοτε κατηγορήσει ο ένας τον άλλον για συνεχιζόμενες επιθέσεις.

Ζαπορίζια: Ο μεγαλύτερος πυρηνικός σταθμός στην Ευρώπη

Ο πυρηνικός σταθμός Ζαπορίζια στο Ενερχοντάρ της Ουκρανίας, είναι ο μεγαλύτερος πυρηνικός σταθμός στην Ευρώπη και μεταξύ των 10 μεγαλύτερων στον κόσμο.

Η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 από τη Σοβιετική Ένωση, κοντά στην πόλη Ενερχοντάρ, στη νότια όχθη της τεχνητής λίμνης Καχόβκα στον ποταμό Δνείπερο, με τους πρώτους πέντε αντιδραστήρες να τίθενται σε λειτουργία μεταξύ 1985 και 1989, και τον έκτο το 1995. ​

Το εργοστάσιο διαθέτει 6 πυρηνικούς αντιδραστήρες ελαφρού ύδατος υπό πίεση VVER-1000 (PWR), ο καθένας με καύσιμο εμπλουτισμένο ουράνιου U235 και παράγει 950 MWe, για συνολική ισχύ εξόδου 5.700 MWe.

Πριν από τον πόλεμο, ο σταθμός παρήγαγε σχεδόν το ήμισυ της ηλεκτρικής ενέργειας της Ουκρανίας που προέρχεται από πυρηνική ενέργεια και περισσότερο από το ένα πέμπτο της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται στη χώρα. Σήμερα, ο σταθμός είναι αποσυνδεδεμένος από το δίκτυο και έχει υποστεί ζημιές από επιθέσεις με drones και συνεχή βομβαρδισμό. Όλοι οι αντιδραστήρες βρίσκονται πλέον σε κατάσταση απενεργοποίησης, ενώ υπάρχουν ανησυχίες για τη συντήρηση του σταθμού, καθώς εκρήξεις συνεχίζουν να σημειώνονται στην περιοχή, σύμφωνα με την ομάδα της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (IAEA) που βρίσκεται στο πεδίο.

Η Energoatom, η κρατική εταιρεία διαχείρισης των πυρηνικών σταθμών της Ουκρανίας, ανέφερε ότι ο σταθμός έχει βιώσει οκτώ γενικές διακοπές ρεύματος και μία μερική διακοπή λειτουργίας από την έναρξη της ρωσικής εισβολής.

Τον Μάρτιο του 2022, ο σταθμός καταλήφθηκε από τις ρωσικές δυνάμεις, κατά τη διάρκεια της Μάχης του Ενερχοντάρ, και έκτοτε βρίσκεται υπό τον έλεγχό τους.  Σύμφωνα με τον εξόριστο δήμαρχο της Ενερχοντάρ, Ντμίτρο Όρλοβ, περίπου 1.000 Ρώσοι στρατιώτες είχαν αναπτυχθεί στον χώρο του σταθμού στα τέλη του καλοκαιριού του 2024.

Μία ημέρα μετά τις συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας στο Ριάντ στα τέλη Φεβρουαρίου, ο Αλεξέι Λιχατσόφ, επικεφαλής της ρωσικής κρατικής εταιρείας πυρηνικής ενέργειας Rosatom, δήλωσε ότι η Ρωσία σχεδιάζει να επανεκκινήσει τον σταθμό, αναφέρει το KyivIndependent.

Ο επικεφαλής της Energoatom, Πέτρο Κότιν, δήλωσε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες, αυτό είναι αδύνατο καθώς η Ρωσία δεν διαθέτει τις απαραίτητες γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ούτε εξειδικευμένο προσωπικό, ενώ τα πυρηνικά καύσιμα του σταθμού δεν είναι πλέον κατάλληλα για χρήση.

Επιθεωρητές της IAEA βρίσκονται στη ρωσοκρατούμενη εγκατάσταση από το φθινόπωρο του 2022 με σκοπό την παρακολούθηση των κινδύνων και την εξασφάλιση της ασφαλούς λειτουργίας του σταθμού. Σύμφωνα με τους κανονισμούς, το προσωπικό της IAEA πρέπει να εναλλάσσεται κάθε 80 ημέρες. Στις αρχές Μαρτίου, η IAEA πραγματοποίησε για πρώτη φορά την αλλαγή του προσωπικού της μέσω ρωσοκρατούμενων εδαφών, γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Κιέβου.

Ο ΟλεξάντρΧαρτσένκο, γενικός διευθυντής του Κέντρου Έρευνας της Ενεργειακής Βιομηχανίας με έδρα το Κίεβο, εκτιμά ότι αν ο σταθμός παραμείνει υπό ρωσικό έλεγχο σε περίπτωση εκεχειρίας, η Μόσχα αργά ή γρήγορα θα καταφέρει να τον επαναλειτουργήσει, έστω και με δυσκολίες.




Το ερώτημα που αιωρείται πάνω από το μέλλον της Ουκρανίας και «ο ελέφαντας στο δωμάτιο» στη σύνοδο κορυφής της ΕΕ

Αγκαλιές. Φωτογραφίες. Υπόσχεση για συνέχιση του εξοπλισμού της Ουκρανίας. Παρά τα όσα συνέβησαν στις έξι σύντομες εβδομάδες από τότε που ο Ντόναλντ Τραμπ επέστρεψε στον Λευκό Οίκο, αυτό ήταν το μόνο που είχαν να προσφέρουν οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον ουκρανό πρόεδρο, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, σε μια έκτακτη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες την Πέμπτη, γράφει το Politico.

Σίγουρα, κατέστρωσαν σχέδια για την ενίσχυση του αμυντικού τομέα της ΕΕ, αλλά – και βραχυπρόθεσμα αυτό είναι ίσως αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία – δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε νέες δεσμεύσεις για την ενίσχυση της Ουκρανίας στο άμεσο μέλλον.

Το Κίεβο παλεύει με τη διακοπή της στρατιωτικής βοήθειας και της ανταλλαγής πληροφοριών των ΗΠΑ, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ αυξάνει την πίεση στον Ζελένσκι για να επιτύχει μια γρήγορη ειρηνευτική συμφωνία με τον ρώσο πρόεδρο, Βλαντίμιρ Πούτιν. Πριν από τη συνάντηση στις Βρυξέλλες, διπλωμάτες από χώρες που υποστηρίζουν σταθερά την Ουκρανία είχαν εκφράσει την ελπίδα ότι η συνάντηση θα έφερνε νέες δεσμεύσεις που θα έθεταν το Κίεβο σε ισχυρότερη θέση.

Αλλά μετά από 10 ώρες συνομιλιών και παρά τον δημόσιο εναγκαλισμό του Ζελένσκι – ο οποίος απευθύνθηκε στους δημοσιογράφους πλαισιωμένος από τους ηγέτες των δύο κορυφαίων θεσμικών οργάνων της ΕΕ, την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και τον Αντόνιο Κόστα – τα τελικά συμπεράσματα μεταξύ των ηγετών επικεντρώθηκαν μόνο στις συλλογικές τους προσπάθειες για την οικοδόμηση ενός κατακερματισμένου αμυντικού τομέα.

Το κομμάτι για την Ουκρανία δεν πέρασε καν την έγκριση των 27 μελών λόγω της αντίθεσης του ούγγρου πρωθυπουργού, Βίκτορ Όρμπαν, ο οποίος δεν έχει κρύψει την υποστήριξή του στον Πούτιν και ο οποίος δήλωσε την αντίθεσή του στη δήλωση πριν από τη συνάντηση και επέμεινε σε αυτή τη στάση.

Χωρίς την Ουγγαρία, 26 χώρες υπέγραψαν μια δήλωση για την Ουκρανία που χαράζει κόκκινες γραμμές για μελλοντικές ειρηνευτικές συνομιλίες, ζητεί την ένταξη του Κιέβου στο μπλοκ και δεσμεύεται για μελλοντική στρατιωτική βοήθεια χωρίς συγκεκριμένους στόχους.

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο

Το κύριο ερώτημα που αιωρείται πάνω από το μέλλον της Ουκρανίας είναι εάν η ΕΕ μπορεί να αντικαταστήσει ή να αντισταθμίσει με κάποιο τρόπο τη διακοπή της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας και των πληροφοριών.

Η πρωθυπουργός της Εσθονίας Κρίστεν Μιχάλ έθεσε το θέμα κατά τη διάρκεια των συζητήσεων που έγιναν κεκλεισμένων των θυρών, σύμφωνα με αξιωματούχο της ΕΕ ρωτώντας: «Μπορούμε να το κάνουμε μόνοι;». Η απάντηση που έλαβε ήταν μια ηχηρή σιωπή, σχολιάζει το δημοσίευμα.

Οι χώρες της ΕΕ έχουν συλλογικά δεσμευτεί να κάνουν περισσότερα για την Ουκρανία όσον αφορά την οικονομική και στρατιωτική υποστήριξη από ό,τι οι ΗΠΑ από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας πριν από τρία χρόνια. Αυτή η υποστήριξη θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες και μεταφράζεται σε περίπου 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε οικονομική βοήθεια που προορίζεται για το 2025 μέσω δανείων από τα δεσμευμένα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας.

Αλλά το τέλος της στρατιωτικής υποστήριξης των ΗΠΑ αφήνει ένα κενό στην ικανότητα των συμμάχων να υποστηρίζουν την Ουκρανία σε όλες τις πτυχές του πολέμου της, κυρίως όταν πρόκειται για πληροφορίες και στόχευση πληροφοριών για όπλα ακριβείας.

«Το τέλος της ανταλλαγής πληροφοριών είναι πράγματι πολύ σημαντικό για την Ουκρανία», δήλωσε στο Politico ο συνταγματάρχης Φίλιπ Ίνγκραμ, πρώην αξιωματικός των πληροφοριών του βρετανικού στρατού. «Σημαίνει ότι χάνεται η πρόσβαση σε πληροφορίες απόκτησης στόχων για πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, αλλά και αναχαίτιση εισερχόμενων ρουκετών και drones. Τα κράτη μέλη της ΕΕ απλώς δεν έχουν πολλές δυνατότητες στρατηγικής πληροφόρησης επειδή εστιάζουν περισσότερο στο εσωτερικό τους – χώρες όπως η Γερμανία εξαρτώνται αποκλειστικά από το ΝΑΤΟ. Αυτές, αντιμετωπίζουν τώρα την προοπτική να πρέπει να ανεβάσουν ρυθμό, αλλά χρειάζονται δεκαετίες και εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια».

Σύμφωνα με το Politico, όταν οι 27 κάθισαν χθες στο τραπέζι των συζητήσεων ο αγώνας τους να αποφύγουν την απώλεια της εγγύησης ασφαλείας των ΗΠΑ αποδείχθηκε ότι ήταν η προτεραιότητά τους. Η ενίσχυση της Ουκρανίας στο πεδίο της μάχης κατέληξε να είναι μια μακρινή ανησυχία δεύτερης τάξης – όπως αποδεικνύεται από τον χρόνο που ξόδεψαν μιλώντας για την Ουκρανία έναντι της άμυνας.

«Η συζήτηση για την άμυνα διήρκεσε τις περισσότερες από τις 10 ώρες, με τους ηγέτες να κλείνουν τις απόψεις τους για το πώς θα χρηματοδοτήσουν μια αμυντική ενίσχυση 800 δισεκατομμυρίων ευρώ και πόσο από την επένδυσή τους θα ξοδέψουν σε ευρωπαϊκές πηγές έναντι μη κοινοτικών πηγών. Οι συνομιλίες για την Ουκρανία, ωστόσο, έγιναν σε περίπου 15 λεπτά, σύμφωνα με διπλωμάτη της ΕΕ. Αυτό τα λέει όλα», καταλήγει το δημοσίευμα.

 

Πηγή:newsbeast.gr




Ζελένσκι: Αν δεν μας δεχτούν στο ΝΑΤΟ, πρέπει να φτιάξουμε το δικό μας εντός της Ουκρανίας

Η Ουκρανία θα πρέπει να δημιουργήσει το δικό της «ΝΑΤΟ», εάν η χώρα δεν γίνει δεκτή στη Βορειοατλαντική Συμμαχία, δήλωσε ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι σε ανάρτησή του στο Twitter, δείχνοντας να αναγνωρίζει τις δυσκολίες του συγκεκριμένου εγχειρήματος.

«Το ΝΑΤΟ είναι η πιο αποδοτική επιλογή για την αποτροπή ενός νέου πολέμου. Είναι η απλούστερη και πιο λογική λύση» έγραψε ο Ουκρανός πρόεδρος, ο οποίος συνέχισε, αναφερόμενος στο «plan B» για τη χώρα του σε περίπτωση που, τελικά, δεν ενταχθεί στη Συμμαχία.

 

«Εάν η Ουκρανία δεν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, θα πρέπει να δημιουργήσουμε το ΝΑΤΟ εντός της Ουκρανίας, πράγμα που σημαίνει τη διατήρηση ενός στρατού αρκετά ισχυρού για να αποκρούσει την επίθεση, τη χρηματοδότησή του, την παραγωγή και αποθήκευση αρκετών δικών μας όπλων και τη διαπραγμάτευση με τους εταίρους μας σχετικά με τη συμμετοχή τους για να αποτρέψουμε τη Ρωσία από το να ξεκινήσει έναν ακόμη πόλεμο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο σύστημα εγγυήσεων ασφαλείας – στρατιωτικών, οικονομικών και πολιτικών. Πρέπει να σταθμίσουμε τα πάντα – τι είναι φθηνότερο, τι είναι πιο ρεαλιστικό και τι μπορεί να γίνει πιο γρήγορα. Είμαι ευγνώμων σε όλους όσοι υποστηρίζουν την Ουκρανία στο έργο μας για πραγματική ασφάλεια» πρόσθεσε ο Ζελένσκι.

 

Πηγή:protothema.gr




Ρούμπιο και Λαβρόφ αποφασίζουν την Τρίτη το μέλλον της Ουκρανίας

Προς συμπλήρωση οδεύει το παζλ των συμμετεχόντων από Ρωσία και ΗΠΑ στις διαπραγματεύσεις για το μέλλον της Ουκρανίας που θα γίνουν αύριο Τρίτη (18/2) στην Σαουδική Αραβία.

Όπως επιβεβαίωσε το Κρεμλίνο ο Μάρκο Ρούμπιο θα έχει για συνομιλητή του τον υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ. Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων εκτός από τον Λαβρόφ παρών στις συνομιλίες θα είναι και ο σύμβουλος του Βλαντιμίρ Πούτιν για θέματα εξωτερικής πολιτικής, Γιούρι Ουσάκοφ.

Όλα αυτά έγιναν γνωστά σήμερα το μεσημέρι την ώρα πουοι ευρωπαίοι ηγέτες συναντώνται σε έκτακτη σύνοδο κορυφής προκειμένου να συζητήσουν για το σχέδιο Τραμπ για τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς φοβούνται ότι θα μείνουν έξω από τις διαπραγματεύσεις.

Ηγέτες από τη Γερμανία, τη Βρετανία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Ισπανία, την Ολλανδία και τη Δανία αναμένεται να συμμετάσχουν σε συνάντηση στο Παρίσι, μαζί με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αντόνιο Κόστα, την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε, όπως ανακοινώθηκε από το γαλλικό προεδρικό μέγαρο των Ηλυσίων.

Ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν οργάνωσε τη συνάντηση για να αρχίσουν διαβουλεύσεις για την κατάσταση στην Ουκρανία και τις προκλήσεις για την ασφάλεια στην Ευρώπη, αναφέρεται στην ανακοίνωση, στην οποία προστίθεται ότι η διαδικασία μπορεί να συνεχισθεί με άλλα σχήματα.

Η συνάντηση οργανώθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα το σαββατοκύριακο στη διάρκεια της Διάσκεψης του Μονάχου για την Ασφάλεια.

Η επιτάχυνση της διπλωματίας σχετικά με την Ουκρανία σημαίνει πως η Ευρώπη χρειάζεται να κάνει περισσότερα και με καλύτερο τρόπο, δήλωσε αξιωματούχος της γαλλικής προεδρίας ενόψει των σημερινών συνομιλιών.

«Πιστεύουμε ότι, ως αποτέλεσμα της επιτάχυνσης του ζητήματος της Ουκρανίας, καθώς επίσης ως αποτέλεσμα αυτών που λένε αμερικανοί ηγέτες, είναι ανάγκη οι Ευρωπαίοι να κάνουμε περισσότερα, καλύτερα και με πιο συγκροτημένο τρόπο για τη συλλογική μας ασφάλεια», δήλωσε ο αξιωματούχος σε δημοσιογράφους.

«Οι πρωτοβουλίες αυτές είναι μια ευκαιρία με την έννοια ότι μπορούν να βοηθήσουν να επιταχυνθεί ο τερματισμός του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά προφανώς χρειάζεται να συμφωνήσουμε και να δούμε με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να επιτευχθεί το τέλος του πολέμου», ανέφερε επίσης ο αξιωματούχος ο οποίος πρόσθεσε πως κατά τη διάρκεια των συνομιλιών θα εξετασθούν «οι εγγυήσεις ασφαλείας που μπορούν να δοθούν από τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς, μαζί ή χωριστά».

Μερικές χώρες έχουν δυσαρεστηθεί για το γεγονός ότι στη συνάντηση συμμετέχουν μόνο επιλεγμένοι ηγέτες και δεν είναι μια πλήρης σύνοδος κορυφής της ΕΕ, λένε ευρωπαίοι αξιωματούχοι τους οποίους επικαλείται το Ρόιτερς. Ο αξιωματούχος της γαλλικής προεδρίας δήλωσε ότι η συνάντηση θα διευκολύνει μελλοντικές συνομιλίες στις Βρυξέλλες και το ΝΑΤΟ. «Όλοι θα πρέπει να μπορούν να πάρουν μέρος στη συζήτηση», δήλωσε.

Οι χώρες της ΕΕ και η Ουκρανία ανησυχούν για την προοπτική οι ΗΠΑ και η Ρωσία να επιδιώξουν διμερώς μια ειρηνευτική διευθέτηση, ιδιαίτερα αφού ο Τραμπ μίλησε την περασμένη εβδομάδα με τον ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν.

Για να επιταχυνθεί η διαδικασία της διαπραγμάτευσης με τη Μόσχα, η κυβέρνηση Τραμπ παρουσίασε ένα σχέδιο που αποκλείει ενδεχόμενη ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ, κάνει εδαφικές παραχωρήσεις στη Ρωσία και κλείνει την πόρτα στη συμμετοχή των ΗΠΑ σε μελλοντικές επιχειρήσεις διατήρησης της ειρήνης. Στους ευρωπαϊκούς διαδρόμους της εξουσίας εκτιμάται ότι με τους όρους αυτούς η Ουάσινγκτον γυρίζει την πλάτη στους συμμάχους της για να κάνει συμφωνία με τον Πούτιν.

 

Πηγή:newsbomb.gr




Τραμπ: «Θέλουμε μερίδιο από τον πλούτο της Ουκρανίας» – Δώσαμε δισεκατομμύρια, πρέπει να πάρουμε κάτι

ΟΝτόναλντ Τραμπ αλλάζει την πολιτική των ΗΠΑ στην Ουκρανία. Η στήριξη στην Ουκρανία δεν είναι δωρεάν και ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ φροντίζει να το ξεκαθαρίσει σε κάθε τόνο. Σε συνέντευξή του στο Fox News, ο Ντόναλντ Τραμπ το είπε ξεκάθαρα.

Οι ΗΠΑ πρέπει να αποζημιωθούν. Μίλησε για 500 δισεκατομμύρια δολάρια. Για φυσικούς πόρους. Για ένα μερίδιο από τον ορυκτό πλούτο της Ουκρανίας. «Δώσαμε εκατοντάδες δισεκατομμύρια», είπε. «Πρέπει να πάρουμε κάτι πίσω».
«Τους είπα [στην Ουκρανία] ότι θέλω το ισοδύναμο όπως σπάνιες γαίες αξίας 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Και ουσιαστικά συμφώνησαν να το κάνουν αυτό, ώστε τουλάχιστον να μην αισθανόμαστε ηλίθιοι», δήλωσε ο Τραμπ.

«Διαφορετικά, είμαστε ηλίθιοι. Τους είπα ότι πρέπει – ‘πρέπει να πάρουμε κάτι. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να πληρώνουμε αυτά τα χρήματα», πρόσθεσε.

Η Ουκρανία κατέχει τεράστια κοιτάσματα κρίσιμων στοιχείων και ορυκτών, από λίθιο έως τιτάνιο, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την κατασκευή σύγχρονων τεχνολογιών. Διαθέτει επίσης τεράστια αποθέματα άνθρακα, καθώς και πετρέλαιο, φυσικό αέριο και ουράνιο, αλλά μεγάλο μέρος από αυτά βρίσκεται σε εδάφη υπό ρωσικό έλεγχο.

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι φέρεται να εξετάζει το να επιτρέψει στις ΗΠΑ να αναπτύξουν τους φυσικούς πόρους της χώρας του ως τακτική για να κρατήσει τον Τραμπ στο πλευρό του.

Η ιδέα ήταν επίσης μέρος του «σχεδίου νίκης» της Ουκρανίας, ενός καταλόγου οικονομικών πολιτικών και πολιτικών ασφαλείας που αποσκοπούν στην εξασφάλιση μιας δίκαιης ειρήνης με τη Ρωσία, τον οποίο ο Ζελένσκι παρουσίασε στους συμμάχους της χώρας πέρυσι.

«Οι Αμερικανοί βοήθησαν περισσότερο και επομένως οι Αμερικανοί πρέπει να κερδίσουν τα περισσότερα», δήλωσε ο Ζελένσκι την Παρασκευή σε συνέντευξή του στο Reuters. «Θα ήθελα επίσης να μιλήσω γι’ αυτό με τον πρόεδρο Τραμπ».

Ο Τραμπ, ο οποίος ελπίζει να νικήσει την Κίνα στην παγκόσμια κούρσα για τους πόρους, έχει εκφράσει και στο παρελθόν την επιθυμία του να εκμεταλλευτεί την αφθονία ορυκτών της Ουκρανίας.

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, δήλωσε στους δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο: «Επιδιώκουμε να κάνουμε μια συμφωνία με την Ουκρανία όπου θα διασφαλίσουν αυτό που τους δίνουμε με τις σπάνιες γαίες τους και άλλα πράγματα».

Τα σχόλιά του προκάλεσαν αντιδράσεις από τον Γερμανό καγκελάριο Όλαφ Σολτς, ο οποίος κατηγόρησε το συναλλακτικό στυλ εξωτερικής πολιτικής του Τραμπ ως «πολύ εγωιστικό, πολύ εγωκεντρικό».

 

Πηγή:newsbomb.gr




Σέρρες | Επίσκεψη του Γενικού Προξένου της Ουκρανίας

Στις 9 Οκτωβρίου 2024, η Δήμαρχος Σερρών, κ. Βαρβάρα Μητλιάγκα, υποδέχθηκε στο γραφείο της τον Γενικό Πρόξενο της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, κ. Yevhen Shkvyra, σε μια εθιμοτυπική συνάντηση γνωριμίας. Η συνάντηση αυτή σηματοδοτεί την αρχή μιας στενότερης συνεργασίας ανάμεσα στον Δήμο Σερρών και ουκρανικούς δήμους, με σκοπό την ανάπτυξη σχέσεων σε διάφορους τομείς, όπως η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και η οικονομία.

Ένα από τα κύρια θέματα της συζήτησης ήταν η συνεργασία του Δήμου Σερρών με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ουκρανίας, προκειμένου να διευκολυνθεί η ανταλλαγή γνώσεων και η ενίσχυση των διμερών σχέσεων. Αυτή η πρωτοβουλία αποσκοπεί στη δημιουργία διαύλων επικοινωνίας και συνεργασίας που θα ωφελήσουν και τις δύο πλευρές.

Ο κ. Shkvyra εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς την Ελλάδα και ιδιαίτερα την πόλη των Σερρών για την υποστήριξη προς τον ουκρανικό λαό, ο οποίος δοκιμάζεται από τον συνεχιζόμενο πόλεμο. Αναφέρθηκε ειδικά στην Ελεγχόμενη Δομή Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Σερρών, όπου φιλοξενούνται Ουκρανοί πρόσφυγες. Η Δήμαρχος Σερρών υπογράμμισε τη σημασία της παροχής βοήθειας στους πρόσφυγες και τόνισε ότι η πόλη είναι πάντα πρόθυμη να στηρίξει όσους έχουν ανάγκη.

Η συνάντηση ολοκληρώθηκε σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού και φιλίας, με την ανταλλαγή αναμνηστικών δώρων. Η συγκεκριμένη επίσκεψη ενισχύει τις σχέσεις Ελλάδας-Ουκρανίας και υπογραμμίζει τη δέσμευση της τοπικής αυτοδιοίκησης να στηρίξει τους Ουκρανούς σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.




Ν. Παναγιωτόπουλος: «Ξεκάθαρη η ελληνική θέση για πολύπλευρη στήριξη της Ουκρανίας»

Την ξεκάθαρη ελληνική θέση κατά της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και εξ αυτής τη δέσμευση της χώρας μας από κοινού με συμμάχους και εταίρους για πολύπλευρη στήριξη της Ουκρανίας, ως πρώτης γραμμής άμυνας της Ευρώπης απέναντι σε αναθεωρητικές πολιτικές, επανέλαβε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Φιλίας, κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος κατά τη σημερινή διαδικτυακή συνάντηση με τον ομόλογό του κ. Viacheslav Medianyk, κατόπιν σχετικού αιτήματος του τελευταίου.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο κ. Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε τη σπουδαιότητα αξιοποίησης των χρονικών περιθωρίων, που στην παρούσα φάση προβάλλουν ιδιαιτέρως στενά.  Υπενθύμισε ότι η συμβολή της χώρας μας παραμένει σταθερή και ποικιλοτρόπως υποστηρικτική διά παροχών σε πολιτικό, διπλωματικό, οικονομικό, στρατιωτικό και ανθρωπιστικό επίπεδο και σημείωσε ότι πολλές εκ των χωρών της Δύσης πράττουν και οφείλουν να πράξουν δεόντως ως προς την υποστήριξη της Ουκρανίας σε όλα τα επίπεδα.  Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε ότι στην Ελλάδα φιλοξενούνται περί τις 24.000 πρόσφυγες από την Ουκρανία με καθεστώς Προσωρινής Προστασίας ΕΕ, ενώ μέχρι σήμερα έχουν εισέλθει στην επικράτεια άνω των 75.000 προσφύγων, που ως επί το πλείστον φιλοξενούνται.  Στο ίδιο πλαίσιο, η Ελλάδα έχει προσχωρήσει στην Κοινή Δήλωση Υποστήριξης της Ουκρανίας των ηγετών του G7 για την παροχή δεσμεύσεων ασφαλείας προς τη χώρα και βεβαίως συμμετέχει σε διεθνείς διαβουλεύσεις Συμβούλων Εθνικής Ασφάλειας και υποστηρίζει συναφώς την ευρωπαϊκή και ευρω-ατλαντική πορεία της Ουκρανίας.

Παράλληλα, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι η χώρα μας επιδιώκει την επέκταση των Λωρίδων Αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας προτείνοντας τη μεταφορά σιτηρών μέσω βαλκανικών χωρών προς τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης.  Μάλιστα, ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης υπογραμμίστηκε ο κομβικός του ρόλος, καθότι η γεωστρατηγικής σημασίας θέση του στην ευρύτερη περιοχή της Μαύρης Θάλασσας συμβάλλει στη  δυνατότητα ανεφοδιασμού και ενίσχυσης των νατοϊκών δυνάμεων. Επιπλέον, σημειώθηκε η ελληνική ετοιμότητα για συνδρομή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας με έμφαση στην περιοχή της Οδησσού.

Ο Ουκρανός αξιωματούχος διεμήνυσε ότι πράγματι η συμβολή των συμμάχων και εν γένει των χωρών της Δύσης είναι καίρια για τις εξελίξεις στο πεδίο, θεωρώντας ότι αποδεικνύεται ιδιαίτερα σημαντικό να πυκνώνουν οι επαφές κατά το δυνατό και μέσω διενέργειας τηλεδιασκέψεων. Ζήτησε μάλιστα, υποστήριξη και για την πραγματοποίηση διαδικτυακής συνάντησης μεταξύ των Προέδρων των δύο κοινοβουλευτικών Σωμάτων.

=




Γεραπετρίτης | Καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή – Η Ελλάδα παρούσα στην ανασυγκρότηση της Ουκρανίας

Το μήνυμα πως καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή, πως η Ελλάδα στέκεται αλληλέγγυα τόσο στο πλευρό της Ουκρανίας που δέχεται την επίθεση όσο και στη μάχη που δίνει για την κυριαρχία της, αλλά και ότι δηλώνει παρούσα στην προσπάθεια για την ανασυγκρότηση και ότι επιθυμεί να δώσει ένα δυναμικό παρών, έστειλε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης από το βήμα του Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικοδόμηση της Ουκρανίας που πραγματοποιείται σήμερα στην Αθήνα.

«Η Ελλάδα υποστηρίζει πλήρως την ανεξαρτησία της Ουκρανίας στο πλαίσιο των αναγνωρισμένων κυριαρχικά συνόρων της. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και διαυγής. Καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να προκαλεί ανθρώπινες απώλειες, έχοντας εκτοπίσει εκατομμύρια Ουκρανούς και έχοντας καταστρέψει βασικές υποδομές, μεταξύ των οποίων και σημαντικά μνημεία οικουμενικού πολιτισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακόμη, διαμήνυσε ότι η Ελλάδα δηλώνει παρούσα στην προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, επιθυμεί να δώσει ένα δυναμικό παρών. «Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται πολλές επιχειρήσεις και φορείς με συσσωρευμένη εμπειρία και συγκριτικό πλεονέκτημα στο χώρο της ανοικοδόμησης και ανασυγκρότησης. Τέτοιοι τομείς είναι οι ενεργειακές υποδομές, η ναυτιλία, η ψηφιοποίηση, οι κατασκευές, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο αγροτικός τομέας, ο τουρισμός και πολλοί άλλοι» υπογράμμισε ο υπουργός.

«Η κινητοποίηση της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας αλλά και του δημοσίου τομέα της χώρας μας για συμμετοχή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας θα συμβάλει ουσιωδώς και στην εκμετάλλευση των αναδυόμενων ευκαιριών που θα υπάρξουν πολύ σύντομα με την κίνηση σημαντικών κονδυλίων που προβλέπεται να δαπανηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά και από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα πρέπει να ιδωθούν ως μοχλός ανάπτυξης, όχι μόνο της Ουκρανίας, αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού χώρου» προσέθεσε.

Στον χαιρετισμό του, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο κ. Γεραπετρίτης καλωσόρισε στην Αθήνα τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους της ουκρανικής κυβέρνησης, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG NEAR) και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και τους εκπρόσωπους επιχειρηματικών φορέων Ελλάδας και Ουκρανίας. «Σας καλωσορίζω στην Αθήνα, ιδίως τους φίλους μας από την Ουκρανία. Είναι εξαιρετική τιμή να διοργανώνουμε αυτή τη σπουδαία εκδήλωση εδώ στην Αθήνα. Και προσβλέπουμε σε μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση. Όλοι γνωρίζουμε ότι στην Ουκρανία συνεχίζεται η απάνθρωπη επιθετικότητα της Ρωσίας εις βάρος ενός κυρίαρχου κράτους. Και αναμένουμε να συζητήσουμε για τον τερματισμό αυτής της τρομερής κατάστασης και για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας», ανέφερε.

Αναδεικνύοντας τη σημασία πραγματοποίησης του σημερινού Συνεδρίου, που διοργανώνει το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, επισήμανε ότι εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια της χώρας μας να συνδράμει για την ανασυγκρότηση και τον εκσυγχρονισμό της Ουκρανίας. Προσδιόρισε πως στόχος του Συνεδρίου είναι η ανάδειξη της σταθερής πολιτικής δέσμευσης και αλληλεγγύης προς την Ουκρανία, με παράλληλη αναγνώριση του σημαντικού ρόλου του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος μπορεί να συμβάλει στην πράσινη, στην κοινωνική, στην ψηφιακή μετάβαση της Ουκρανίας, καθώς η χώρα προβαίνει σε βασικές μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο και της υποψηφιότητάς της ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ένταξη την οποία η Ελλάδα ενθαρρύνει απαρέγκλιτα, προσέθεσε.

Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την «παράνομη και απρόκλητη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία», ο υπουργός Εξωτερικών την καταδίκασε εκ νέου, τονίζοντας πως είναι κατά παραβίαση κάθε έννοιας Διεθνούς Δικαίου. Μάλιστα, κατέστησε σαφές πως η Ελλάδα από την πρώτη μέρα του πολέμου, από κοινού με τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έλαβε μια ξεκάθαρη θέση αρχής. «Υποστήριξε απολύτως την Ουκρανία, στάθηκε σταθερά στο πλευρό του Διεθνούς Δικαίου απέναντι σε οποιαδήποτε απρόκλητη επίθεση, απέναντι σε οποιαδήποτε παραβίαση κυριαρχίας, απέναντι σε οποιαδήποτε διάθεση αναθεωρητισμού. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στο πλευρό της χώρας που δέχεται την επίθεση αυτή και θα στηρίξουμε την Ουκρανία με κάθε δυνατό τρόπο στην μάχη που δίνει για την κυριαρχία της», τόνισε.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στους μακροχρόνιους ιστορικούς δεσμούς που δικαιολογούν αυτήν τη στάση της ελληνικής πολιτείας, πέρα από την εξωτερική πολιτική αρχών, την οποία απαρέγκλιτα τηρεί η χώρα μας στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου. «Πολίτες ελληνικής καταγωγής έζησαν ειρηνικά επί αιώνες στις ακτές του Εύξεινου Πόντου, γι’ αυτό και κανείς δεν ξεχνά τα εγκλήματα στη Μαριούπολη. Μία πόλη με ελληνικό όνομα και με σημαντικό πληθυσμό ελληνικής καταγωγής, όπως επίσης και τις μάχες και τις απώλειες στην Οδησσό» υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Περαιτέρω, ο υπουργός ανέδειξε ότι η ρωσική στρατιωτική επίθεση κατά της Ουκρανίας δεν συνιστά απειλή μόνο για την ασφάλεια της Ευρώπης. Θέτει σε κίνδυνο, όπως είπε, την παγκόσμια ειρήνη και σταθερότητα, παραβιάζοντας κατάφωρα τον Καταστατικό Χάρτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και το παγιωμένο Διεθνές Δίκαιο, συμβατικό και εθιμικό.

Εν συνεχεία, τόνισε πως πρωταρχικός στόχος της ανοικοδόμησης θα πρέπει να είναι ο μετασχηματισμός της ουκρανικής οικονομίας και κοινωνίας με τις αναγκαίες εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις για τις υποδομές στους οικονομικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς επί τη βάσει του ευρωπαϊκού κεκτημένου. «Η βιώσιμη ανάπτυξη και η ανοικοδόμηση προϋποθέτει τον ιδιωτικό τομέα, μέσω των επενδύσεων που θα πρέπει να υπάρξουν και των εταιρικών σχέσεων μεταξύ των επιχειρήσεων» σημείωσε και συμπλήρωσε ότι ο αρμόδιος υφυπουργός Εξωτερικών για θέματα Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας, κ. Φραγκογιάννης, παρακολουθεί στενά το ζήτημα αυτό και θα βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό των ενδιαφερομένων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Γεραπετρίτης επισήμανε ότι ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Ουκρανίας, η ανθεκτικότητα της κοινωνίας κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, η διαφοροποιημένη οικονομία της στο σημαντικό μέγεθος αγοράς και το υψηλής ποιότητας εργατικό δυναμικό καταδεικνύουν τις σημαντικές ευκαιρίες για την επιχειρηματική δραστηριότητα. Συνάμα, σημείωσε ότι η Ουκρανία αποτελεί και έναν πόλο σε ό,τι αφορά τη διατροφική αλυσίδα, έχοντας ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στη διακίνηση των σιτηρών που έχει πληγεί εξαιτίας της ρωσικής στάσης σε σχέση με την πρωτοβουλία για τα σιτηρά.

Συνοψίζοντας το μήνυμά του, ο υπουργός Εξωτερικών θέλησε να καταστήσει επίσης σαφές ότι η Ελλάδα, στο πλαίσιο της εξωτερικής πολιτικής αρχών, με προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο και κατά κάθε έννοιας αναθεωρητισμού στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον, θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια της Ουκρανίας και θα βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο κάθε πρωτοβουλίας για την ανάπτυξη, την ανασυγκρότηση και τη διαμόρφωση σύγχρονων θεσμών που θα βοηθήσουν την Ουκρανία.

Το Συνέδριο διοργανώνεται από το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η θεματολογία του Συνεδρίου εστιάζεται στους τομείς των κατασκευών, των μεταφορών, της ενέργειας, των τεχνολογιών πληροφορικής, των νεοφυών επιχειρήσεων και της υγείας. Εισηγητές του Συνεδρίου είναι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG NEAR) και της ουκρανικής κυβέρνησης, καθώς και εμπειρογνώμονες πολυμερών αναπτυξιακών Τραπεζών (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων/EIB και Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανοικοδόμηση και την Ανάπτυξη/EBRD) και εκπρόσωποι επιχειρηματικών φορέων Ελλάδας και Ουκρανίας.

Κ. Φραγκογιάννης: Είμαστε παρόντες, για μία επιτυχημένη ελληνική συμβολή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας

Ο κ. Φραγκογιάννης, από την πλευρά του, τονίζοντας την «ακλόνητη πολιτική υποστήριξη της Ελλάδας προς την Ουκρανία» και την ανάγκη για «πιο απτές ενέργειες» επισήμανε ότι «η σημερινή εκδήλωση καταδεικνύει τη δέσμευσή μας να είμαστε παρόντες κατά την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας».

Με βάση τον στόχο της ΕΕ να διαδραματίσει θεμελιώδη και κομβικό ρόλο σε αυτήν ο υφυπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι «θα διερευνήσουμε πώς ο ελληνικός επιχειρηματικός τομέας μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτές τις ανάγκες χρησιμοποιώντας τα δικά του συμφέροντα, πόρους και τεχνογνωσία για την υλοποίηση σχετικών έργων». Σε αυτό το πλαίσιο ανέδειξε ως «πολλά υποσχόμενο παράδειγμα ελληνικής οικονομικής δέσμευσης» την «εμπορική ναυτιλία της Ελλάδας, η οποία έχει επιδείξει σημαντικές δυνατότητες να χειρίζεται ένα σημαντικό μέρος των αποστολών από και προς την Ουκρανία, ακόμη και σε ένα προκλητικό γεωπολιτικό περιβάλλον».

«Μέσω της συνεργασίας και της αλληλεγγύης» κατέληξε ο κ. Φραγκογιάννης «θα προσπαθήσουμε από κοινού να βοηθήσουμε την Ουκρανία να σταθεί στα πόδια της, ακόμη πιο σίγουρη, ακόμη πιο ευημερούσα και ακόμη πιο ευρωπαϊκή», εκφράζοντας την βεβαιότητα ότι «αυτό το Συνέδριο, σε συνδυασμό με το εργαστήριο επιχειρηματικού προσανατολισμού το απόγευμα, θα ανοίξει ουσιαστικά το δρόμο για μια επιτυχημένη ελληνική συμβολή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας».

Πηγή: Newsbeast.gr




Η Ρωσία λέει πως απέτρεψε επίθεση της Ουκρανίας εναντίον ενεργειακής υποδομής

Συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας απέτρεψαν απόπειρα ουκρανικής επίθεσης με drones που είχε στόχο εγκατάσταση παραγωγής καυσίμων και ενέργειας στην περιφέρεια Αριόλ (ανάμεσα στην Κουρσκ και στην Καλούγκα), ανέφερε σήμερα ο Αντρέι Κλίτσκοφ, ο περιφερειάρχης, μέσω Telegram.

Η Ουκρανία έχει πολλαπλασιάσει από πέρυσι τις επιθέσεις —ειδικά με drones— εναντίον στόχων στη Ρωσία, πλήττει κυρίως παραμεθόριες περιοχές, δίνοντας έμφαση σε ενεργειακές υποδομές και βάσεις της αεροπορίας.

Την 30ή Δεκεμβρίου, στην ομώνυμη πρωτεύουσα της περιφέρειας Μπιέλγκοροντ εξαπολύθηκε η πιο πολυαίμακτη ουκρανική επίθεση στο ρωσικό έδαφος μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τη 24η Φεβρουαρίου 2022. Σκοτώθηκαν 25 άνθρωποι κι άλλοι περίπου εκατό τραυματίστηκαν.

πηγή: newsbeast.gr