Σεισμός στη Μιανμάρ: Μετρούν τις πληγές τους με πάνω από 1.600 νεκρούς

Στη διαχείριση της ανθρωπιστικής κρίσης μετατοπίζεται σταδιακά η προσοχή στο Μιανμάρ καθώς οι ελπίδες να βρεθούν ζωντανοί οι εγκλωβισμένοι πάνω από 48 ώρες μετά τον καταστροφικό σεισμό των 7,7 Ρίχτερ (τον μεγαλύτερο στη χώρα μετά από έναν αιώνα), λιγοστεύουν επικίνδυνα.

Ο μέχρι τώρα απολογισμός κάνει λόγο για 1.644 νεκρούς, 3.408 τραυματίες και 139 αγνοούμενους, πάντα με δεδομένο πως τα συγκεκριμένα νούμερα ενδέχρται να διαφέρουν, καθώς η χούντα της Μιανμάρ ελέγχει ασφυκτικά τη ροή των πληροφοριών προς το εξωτερικό. Παράλληλα, για έξι νεκρούς και δεκάδες αγνοούμενους κάνουν λόγο και οι αρχές της γειτονικής Ταϊλάνδης, που επίσης επηρεάστηκε από τον μεγάλο σεισμό.

Εξάλλου, η έκκληση της χούντας σε όλες τις χώρες και τους οργανισμούς να βρεθούν στην Μιανμάρ και να βοηθήσουν με κάθε τρόπο στην διαχείριση της καταστροφής μαρτυρά και την αδυναμία της χώρας να αντεπεξέλθει και το μέγεθος του προβλήματος.

Δεκάδες -αν όχι και εκατοντάδες – χιλιάδες είναι εκείνοι που έμειναν για δεύτερη νύχτα στην ύπαιθρο, καθώς δεν είχαν ηλεκτρικό ρεύμα ή πρόσβαση σε επικοινωνίες λόγω του σεισμού.

Μαρτυρίες από τους κατοίκους λένε ότι τα νοσοκομεία είναι στα όριά τους – «ακόμη και αν βρούμε τους εγκλωβισμένους ζωντανούς δεν μπορούν τα νοσοκομεία να τους περιθάλψουν», λένε. «Προσπάθησα, έβγαλα τρεις νεκρούς από τα ερείπια, ο τέταρτος ήταν ζωντανός αλλά πέθανε στα χέρια μου», προσθέτει άλλη μια μαρτυρία.

Έτσι, αυτό που απομένει είναι ένα μικρό θαύμα, όπως αυτό στη Μανταλέι όπου βρέθηκε ζωντανή μια γυναίκα έπειτα από 30 ώρες στα ερείπια. Για άλλους οι ελπίδες είναι πια ελάχιστες.

Σε άλλη περίπτωση, στην ίδια πόλη οι συγγενείς ψάχνουν στα χαλάσματα κάποιο ίχνος από τους επιζώντες. Σε εξαώροφο κτίριο που φιλοξενούσε ιδιωτικό λύκειο, κατέρρευσε μέσα σε δευτερόλεπτα, τουλάχιστον επτά άνθρωποι – δύο εκπαιδευτικοί και πέντε μαθητές – παραμένουν παγιδευμένοι στο εσωτερικό του. Άλλοι επτά σκοτώθηκαν και δύο ανασύρθηκαν ζωντανοί ώρες μετά τον σεισμό.

Στο σχολείο φοιτούσαν περίπου 200 μαθητές, ηλικίας 12-15 ετών. Το τρίμηνο είχε τελειώσει και, ευτυχώς, οι περισσότεροι από αυτούς είχαν φύγει. Όσοι βρίσκονταν στο ένα από τα δύο κτίρια του πρόλαβαν να φύγουν. Εκείνοι που βρίσκονταν στο άλλο και έκαναν πρόβες χορού για την επικείμενη γιορτή του νερού, το παραδοσιακό νέο έτος στη Μιανμάρ, παγιδεύτηκαν στα ερείπια.




Τις πληγές τους μετρούν οι αγρότες σε Παγγαίο και Νέστο | Ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες

Τις πληγές τους μετρούν και οι αγρότες στο Οφρυνιο Καβάλας μετά τη θεομηνία που έπληξε για σχεδόν μία ώρα την περιοχή προκαλώντας ανυπολόγιστες καταστροφές σε καλλιέργειες βερίκοκου.

Όπως λένε αγρότες που καλλιεργούν βερίκοκα «το 95% περίπου της παραγωγής έχει καταστραφεί, έπεσε στο έδαφος και πλέον δεν μπορεί ούτε να πωληθεί ούτε να δοθεί για κομπόστα ή για χυμό».

Μεγάλες είναι οι ζημιές που έχουν υποστεί και όσοι καλλιεργούν ελιές και σιτηρά, ενώ, περιμένουν το κλιμάκιο του ΕΛΓΑ, που θα πάει να εκτιμήσει την κατάσταση και να αρχίσει η διαδικασία απόδοσης των αποζημιώσεων καθώς όπως λένε τα έξοδα τρέχουν και η χρονιά πλέον είναι χαμένη γι’ αυτούς τους ανθρώπους.

Ολική ζημιά σε ακτινίδια

Σε απόγνωση είναι οι καλλιεργητές ακτινιδίων στο Νέστο. Οι ισχυροί άνεμοι, τη Μεγάλη Παρασκευή, βρήκαν τα φυτά πάνω στην ανθοφορία, καταστρέφοντας μεγάλο μέρος της παραγωγής. Η ζημιά στα ακτινίδια αγγίζει το 80% και θα φανεί περισσότερο τις επόμενες ημέρες.




Ανυποχώρητοι οι αγρότες | Κλείνουν τους δρόμους και μετρούν αντίστροφα για την κάθοδό τους στην Αθήνα

Βήμα πίσω δεν κάνουν οι αγρότες. Η αντιπαράθεση τους με την κυβέρνηση μετά την ολοκλήρωση πανελλαδικής σύσκεψης εχθές στη Λάρισα οδηγείται στα άκρα και όπως ανακοινώθηκε χθες από σήμερα, Τετάρτη (7/2) ξεκινούν ταυτόχρονους δίωρους αποκλεισμούς των Εθνικών Οδών.

Δηλώνοντας πρόθυμοι να κατέβουν στην Αθήνα για να πραγματοποιήσουν συλλαλητήριο οι αγρότες επιμένουν στο αίτημα για αφορολόγητο αγροτικό πετρέλαιο στην αντλία, μετά και τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι θα επιστραφεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του 2024.

«Δεν μας αρέσει η εικόνα χειροπέδες, ΜΑΤ και σύγκρουση. Ο αγώνας συνεχίζεται. Ούτε βήμα πίσω», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του αγροτικού συνεταιρισμού Λάρισας, Χρήστος Σιδηρόπουλος.

Με τη συμμετοχή εκπροσώπων από 50 αγροτικά μπλόκα και 70 ομοσπονδίες, στην πανελλαδική σύσκεψη οι παραγωγοί αποφάσισαν κλιμάκωση των κινητοποιήσεων με:

  • Αποκλεισμό εθνικών οδών, τελωνείων και κινητοποιήσεις μέσα στις πόλεις
  • Συλλαλητήριο με τρακτέρ στην Αθήνα.

Ποια σημεία θα κλείσουν οι αγρότες από σήμερα

Από την Τετάρτη οι αγρότες θα κλείνουν τα εξής σημεία στις εθνικές οδούς:

  • Τον κόμβο παλαιάς και νέας Εθνικής Οδού στον Πλατύκαμπο Λάρισας
  • Ε65 στην Καρδίτσα
  • Εγνατία στο μπλόκο του Ευόσμου

Οι αγρότες σημειώνεται πως θα αποφασίζουν κάθε βράδυ ποιους δρόμους θα κλείνουν.

Τα αιτήματα των αγροτών

  • Ζητούν αγροτικό ρεύμα με κόστος 7 λεπτών την κιλοβατώρα, απορρίπτοντας την έκπτωση 10% την περίοδο από τον Μάιο μέχρι τον Σεπτέμβριο
  • Ζητούν επιδότηση σε εφόδια και ζωοτροφές. Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει μείωση του ΦΠΑ από 13% σε 6% για ζωοτροφές και λιπάσματα.
  • Ζητούν επαναδιαπραγμάτευση της ΚΑΠ. Ήδη η ελληνική πλευρά πέτυχε παύση του καθεστώτος αγρανάπαυσης το 2024 και διαπραγματεύεται 6 ακόμη σημεία.
  • Απαιτούν αποζημίωση για το 100% της σοδειάς που χάνεται από ασθένειες ή καταστροφές. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ήδη έχει καταργηθεί η παρακράτηση 20% του ΕΛΓΑ.
  • Λένε όχι στις παράνομες ελληνοποιήσεις των γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Από την κυβέρνηση διατείνονται πως με ευθύνη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης πραγματοποιούνται έλεγχοι στα σημεία εισόδου της χώρας και σε βιομηχανίες για την προστασία προϊόντων ΠΟΠ.

πηγή: newsbeast.gr