Η Τελευταία Νίκη του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Η Τελευταία Νίκη του Μεγάλου Αλεξάνδρου: Η Υποταγή των Ανυπότακτων Κοσσαίων

Λίγους μήνες πριν τον θάνατό του, ο Αλέξανδρος ο Μέγας κατέγραψε μία ακόμα στρατιωτική νίκη, υποτάσσοντας μια από τις πιο άγριες και ανυπότακτες φυλές της Ανατολής: τους Κοσσαίους.

Από την ηλικία των 16 ετών, ο Αλέξανδρος Γ’ της Μακεδονίας έδειξε τις στρατιωτικές του ικανότητες, ηγούμενος εκστρατειών σε εχθρικά θρακικά φύλα. Η πρώτη του πολεμική δράση καταγράφηκε το 340 π.Χ., όταν κατέστρεψε την πόλη Ιαμφορίνα των Μαίδων και ίδρυσε την Αλεξανδρόπολη. Ήταν μόνο η αρχή μιας ζωής αδιάλειπτης εκστρατείας.

Οι Κοσσαίοι: Ανυπόταχτοι Πολεμιστές των Ζάγκρος

Τον χειμώνα του 324 π.Χ., ο Αλέξανδρος θα έδινε την τελευταία μάχη της ζωής του. Στόχος του ήταν οι Κοσσαίοι, μια ορεσίβια και αδούλωτη φυλή που ζούσε στην οροσειρά Ζάγκρος, στο σημερινό βορειοανατολικό Ιράν. Θεωρούνται απόγονοι των αρχαίων Κασσιτών, οι οποίοι κυριάρχησαν στη Βαβυλωνία πριν εξοριστούν από τους Ασσύριους.

Οι Κοσσαίοι, ζώντας σε άγονες περιοχές, είχαν στραφεί στη ληστεία και τον πόλεμο. Πολεμούσαν σχεδόν αδιάκοπα, όπως περιγράφει ο Στράβων, και οι Πέρσες ποτέ δεν κατάφεραν να τους υποτάξουν — αντίθετα, τους έδιναν δώρα όταν διέσχιζαν τα εδάφη τους.

Η Εκστρατεία του Αλεξάνδρου στην Κοσσαία

Μετά από πορεία από τη Βαβυλώνα στα Εκβάτανα και στη σημερινή Ναχαβάντ, ο Αλέξανδρος οργάνωσε την επιχείρηση εναντίον των Κοσσαίων. Παρά τις δύσκολες συνθήκες του χειμώνα και το απόκρημνο έδαφος, δεν δίστασε. Όπως σημειώνει ο Αρριανός, “Καμία πολεμική επιχείρηση δεν ήταν πια ανέφικτη για τον Αλέξανδρο.”

Γνωρίζοντας τη στρατηγική των Κοσσαίων — να διασπώνται και να κρύβονται στα βουνά — ο Αλέξανδρος διέσπασε το στράτευμά του σε τέσσερα τμήματα, επιτιθέμενος από όλες τις πλευρές για να αποτρέψει κάθε διαφυγή.

Η εκστρατεία διήρκησε 40 ημέρες και κατέληξε στην πλήρη κατάληψη της περιοχής. Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος θυσίασε όλους τους άνδρες Κοσσαίους από την εφηβεία και πάνω στη μνήμη του Ηφαιστίωνα, ο οποίος είχε πρόσφατα πεθάνει και είχε ανακηρυχθεί θεός. Παράλληλα, ίδρυσε οχυρωμένες πόλεις στην περιοχή, εδραιώνοντας την παρουσία του.

Η Παροδική Υποταγή και η Ανάκτηση της Ελευθερίας

Παρόλο που ο Αλέξανδρος κατάφερε να επιβληθεί στους Κοσσαίους, η ειρήνη ήταν σύντομη. Ο Αρριανός αναφέρει ότι κάποιοι Κοσσαίοι εντάχθηκαν αργότερα στον στρατό του Πευκέστα, λίγους μήνες πριν τον θάνατο του Αλέξανδρου στις 10 Ιουνίου 323 π.Χ.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, έξι χρόνια μετά, όταν ο Αντίγονος ο Μονόφθαλμος πέρασε από την περιοχή, οι Κοσσαίοι είχαν ήδη επανέλθει στην παλιά τους ανεξαρτησία και εχθρικότητα, αποδεικνύοντας πως η υποταγή τους ήταν προσωρινή.

Η τελευταία εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν μια νίκη με έντονο συμβολισμό. Δεν είχε μόνο στρατιωτικό σκοπό, αλλά και συναισθηματικό βάρος — ήταν ένας φόρος τιμής στον αγαπημένο του Ηφαιστίωνα και ίσως μια ύστατη απόδειξη ότι ακόμα και οι πιο ανυπότακτοι μπορούσαν να νικηθούν, έστω και για λίγο.




Τουριστική προώθηση (και) Καβάλας, Αμφίπολης στα βήματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Το τουριστικό project με θέμα «Το πέρασμα του Μεγαλέξανδρου στην Ασία», που έχει ως στόχο να προσελκύσει επισκέπτες, πέραν της Ευρώπης, οι οποίοι ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν τα «βήματα» του πιο επιτυχημένου στρατηλάτη της ιστορίας, παρουσίασε ο δήμαρχος Αριστοτέλη της Χαλκιδικής, Στέλιος Βαλιάνος, στη συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ).

Πρόκειται για ένα project που αξιοποιεί καταγραφές από τα έργα των Ελλήνων φιλοσόφων Αριστοτέλη και Θεόφραστου. Στηρίζεται, μεταξύ άλλων, στην 30ετή έρευνα που πραγματοποιεί το Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ στη χλωρίδα του Αριστοτελικού Όρους, αλλά και σε λεπτομερείς αναφορές του φιλοσόφου Θεόφραστου, που ήταν διάδοχος του Αριστοτέλη στην περιπατητική σχολή.

Ο κ.Βαλιάνος ενημερώνοντας όλους τους δημάρχους της Κεντρικής Μακεδονίας ανέφερε πως για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος, το οποίο είναι οργανωτικά ώριμο, απαραίτητη προϋπόθεση, πέρα από τον δήμο Αριστοτέλη, είναι η συμμετοχή περιοχών της Βέροιας, της Νάουσας, της Πέλλας, της Θεσσαλονίκης, της Αμφίπολης, της Καβάλας κ.α.

(Στη φωτογραφία εικονίζεται σπάνιο άγαλμα του Μεγαλέξανδρου που ανακαλύφθηκε το 2010 στην Καβάλα και φιλοξενείται στο αρχαιολογικό μουσείο της Θεσσαλονίκης).

«Είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα τουριστικής προβολής που αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της περιοχής μας, την ιστορία και τον πολιτισμό. Θέλουμε το πρόγραμμα αυτό, να το κάνουμε όχημα ώστε να δημιουργήσουμε συνθήκες εξωστρέφειας για όλους τους δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας που σχετίζονται με το πέρασμα του Μέγα Αλέξανδρου και το οποίο θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε τουριστικά περιοχές πέραν της Ευρώπης», είπε ο κ.Βαλιάνος στη συνεδρίαση της ΠΕΔΚΜ.

Από την πλευρά της, η Μαρία Πάππα, σύμβουλος τουριστικού marketing του δήμου Αριστοτέλη, παρουσίασε το project στους δημάρχους λέγοντας πως οι δήμοι θα πρέπει να συμπορευτούν σχηματίζοντας το πρώτο μακεδονικό δίκτυο πολιτισμού το οποίο θα προβάλει τη μακεδονική ιστορία αρχικά στις Ινδίες και στη συνέχεια όπου απαιτηθεί. Η ΠΕΔΚΜ αποφάσισε ομόφωνα να θέσει υπό την αιγίδα της τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.

Πηγή: ΑΠΕ




Μακάριος Λαζαρίδης |«Καπναποθήκες, Εθνολογικό Μουσείο Ν. Καρβάλης και Κάστρο Μεγάλου Αλεξάνδρου εκπέμπουν SOS»

«Το όραμα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και προσωπικά του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει αποδεδειγμένα στο επίκεντρό του τον πολιτισμό. Η ασκούμενη πολιτική του πολιτισμού, αφήνοντας πίσω αγκυλώσεις και εμπόδια, ανοίγει χώρο στην ελεύθερη έκφραση και δημιουργία, ενώ προβάλει και αναδεικνύει τα μοναδικά μας ιστορικά μνημεία».

Αυτό τόνισε ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης, μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τη διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και την προστασία του ελληνόφωνου τραγουδιού.

Εκτενή αναφορά ο κ. Λαζαρίδης έκανε στα κυβερνητικά πεπραγμένα στην Καβάλα στον τομέα του Πολιτισμού την τελευταία πενταετία. «Αφού πρώτα εκπονήθηκε ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό σχέδιο, αναζητήθηκαν και βρέθηκαν κονδύλια, σήμερα είμαστε στην ευχάριστη θέση τα περισσότερα έργα να έχουν υλοποιηθεί και κάποια να “τρέχουν” ακόμη μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σχεδόν 12.000.000 ευρώ, δαπανήθηκαν ή έχουν εξασφαλιστεί, δημιουργώντας ένα σημαντικό απόθεμα “πολιτικής πολιτισμού”, κρίσιμο και για την τοπική οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λαζαρίδης.

Ενδεικτικά υπογράμμισε την αναβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, της «Επιδαύρου της Βορείου Ελλάδος», σύμφωνα με τον Εθνάρχη Κωνσταντίνο Καραμανλή, με προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα 2.500.000 ευρώ, την αποκατάσταση της Βασιλικής Β’ στον ίδιο χώρο, την αποκατάσταση και ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου Θάσου, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 4.000.000 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, σημείωσε ο κ. Λαζαρίδης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, προχωρούν σημαντικά έργα, όπως:

 Η πυρόσβεση του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, με προϋπολογισμό 2.500.000 ευρώ.

 Η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του υπαίθριου θεάτρου εντός του εξωτερικού περίβολου του Φρούριου Καβάλας.

 Η αναβάθμιση των υποδομών της δημοτικής πινακοθήκης Καβάλας, με προϋπολογισμό που αγγίζει το 1.000.000 ευρώ.

Ο κ. Λαζαρίδης κατέθεσε στην Υπουργό Πολιτισμού και μια δέσμη από προτάσεις για την περαιτέρω πολιτιστική ανάπτυξη της Π.Ε. Καβάλας.

Συγκεκριμένα πρότεινε:

 Τη δημιουργία ενός νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, καθώς – όπως τόνισε – «το υπάρχον κάθε άλλο παρά περιποιεί τιμή στην ιστορία μας».

 Την αναζήτηση της ενδεδειγμένης λύσης, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και το Δήμο Καβάλας, για τη διάσωση των καπναποθηκών, οι οποίες απειλούνται με κατάρρευση.

 Τη συνεργασία των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τη σωτηρία του Μουσείου του Κέντρου Καππαδοκικών Μελετών και του παραδοσιακού και διατηρητέου οικισμού Ακόντισμα της Νέας Καρβάλης, που κινδυνεύουν με κλείσιμο.

 Τη φροντίδα από την Πολιτεία του Κάστρου του Παλαιοχωρίου, του Δήμου Παγγαίου, γνωστού και ως Κάστρου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. «Φοβάμαι να πω ότι το μόνο που θα υπάρχει σε λίγα χρόνια από αυτό είναι ένας σωρός από πέτρες και οι φωτογραφίες από τους κατά καιρούς επισκέπτες του χώρου. Είναι το τελευταίο βυζαντινό οχυρό του Παγγαίου που στέκεται ακόμη όρθιο», τόνισε.




“Προλαμβάνοντας την έμφυλη βία στη ζωή των νέων” -Η Καβάλα στο επίκεντρο της πρόληψης ενός μεγάλου προβλήματος

Για το θέμα της έμφυλης βίας στους νέους μίλησε στην τηλεοπτική εκπομπή «Περίμετρος» της ΕΡΤ το μέλος του «Συλλόγου για το Παιδί και την Οικογένεια» ΠΝΟΗ Ελένη Ψυρούκη.

Το έργο είναι χρηματοδοτούμενο από το ίδρυμα «Βοδοσάκη» και τον φορέα Solidarity της Νορβηγίας. Το εταιρικό σχήμα απαρτίζεται από τους παρακάτω φορείς:

  • ΠΝΟΗ «Σύλλογος για το Παιδί και την Οικογένεια» με έδρα την Καβάλα
  • Όμιλος για την επιχειρηματικότητα και την Οικονομία-ΕΚΟ με έδρα την Αθήνα
  • Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής-Τμήμα Κοινωνικής εργασίας με έδρα την Αθήνα
  • Terram Pacis με έδρα το Oslo της Νορβηγίας




Τριπλασιάστηκαν τα απορρίματα της Καβάλας λόγω του μεγάλου αριθμού επισκεπτών

Τα απορρίματα της Καβάλας έχουν τριπλασιαστεί το τελευταίο διάστημα και όπως φαίνεται το φαινόμενο αυτό συνδεέται άμεσα  με την αυξημένη κίνηση των τουριστών το τελευταίο δεκαπενθήμερο.

Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ. Κυριάκο Σταυρείδη τα απορρίματα εντοπίζονται κυρίως στο κέντρο της πόλης.

Δείτε το σχετικό ρεπορτάζ απο το ENA CHANNEL: