Συμφωνία ΔΕΗ Ανανεώσιμες με Ομίλους Κοπελούζου και Σαμαρά για το Υπεράκτιο Αιολικό Πάρκο 216 ΜW ανοικτά της Αλεξανδρούπολης

Συμφωνία υπέγραψαν η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και οι όμιλοι Κοπελούζου και Σαμαρά για την απόκτηση μετοχών της εταιρείας «ΘΡΑΚΙΚΗ ΑΙΟΛΙΚΗ 1 Α.Ε.» που διαθέτει την Άδεια Παραγωγής για το Υπεράκτιο Αιολικό Πάρκο (ΥΑΠ) 216 ΜW ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Το Υπεράκτιο Αιολικό Πάρκο διαθέτει σήμερα Άδεια Παραγωγής ισχύος 216MW και εμπίπτει στις προβλέψεις του άρθρου 174 του Ν. 4964/2022 για την Πιλοτική εφαρμογή Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων. Προβλέπεται δε να εγκατασταθεί στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Αλεξανδρούπολης και να είναι σταθερής έδρασης.

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΑΠ) έχει ήδη εκδώσει Άδεια Έρευνας που αφορά στη θαλάσσια περιοχή, η οποία εκτείνεται νοτίως της ακτογραμμής της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και βορείως-βορειοανατολικώς της Σαμοθράκης και ορίζεται ως περιοχή ανάπτυξης πιλοτικών Έργων ΥΑΠ, συνολικής ισχύος έως 600MW. Η περιοχή έρευνας εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών (ΕΠΑ-ΥΑΠ), η υλοποίηση των οποίων θα συνδράμει σημαντικά στην επίτευξη του εθνικού στόχου, όπως αυτός ορίζεται στο υπό οριστικοποίηση, Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).

Η ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία του υπεράκτιου Αιολικού Πάρκου θα καταστήσει την Ελλάδα πρωτοπόρο στην ανάπτυξη υπεράκτιας αιολικής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και, παράλληλα, θα δημιουργήσει ισχυρή εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα, ενισχύοντας την εθνική οικονομία, προσφέροντας πράσινες θέσεις εργασίας, και συμβάλλοντας στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης.

Τα μέρη θα επιδιώξουν, μέσω της συνεργασίας τους, να αξιοποιήσουν την εκτεταμένη εξειδίκευση, την εμπειρία και την τεχνική, εμπορική και χρηματοοικονομική τεχνογνωσία τους, στο σχεδιασμό, ανάπτυξη, υλοποίηση και λειτουργία μεγάλης κλίμακας έργων ΑΠΕ, με έμφαση στα αιολικά πάρκα, με στόχο την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη ανάπτυξη του πιλοτικού αυτού υπεράκτιου αιολικού πάρκου. Η συμφωνία προβλέπει ότι η ΔΕΗ Ανανεώσιμες θα καταστεί μοναδικός μέτοχός της «ΘΡΑΚΙΚΗ ΑΙΟΛΙΚΗ 1 Α.Ε.».

Η PricewaterhouseCoopers Business Solutions S.A. (PwC) ενήργησε ως Xρηματοοικονομικός Σύμβουλος και η Δικηγορική Εταιρεία Βύζας – Κατρινάκης και Συνεργάτες, ως Νομικός Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες στο πλαίσιο της εξαγοράς. Η Norton Rose Fulbright ενήργησε ως Νομικός Σύμβουλος από την πλευρά των Ομίλων Κοπελούζου και Σαμαρά.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος ΑΠΕ και Αποθήκευσης Ενέργειας του Ομίλου Κοπελούζου, κ. Γιάννης Καρύδας, ανέφερε: «Η συμφωνία με την εταιρεία ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ σχετικά με την ανάπτυξη και υλοποίηση του υπεράκτιου αιολικού πάρκου στην Αλεξανδρούπολη είναι ιδιαίτερα σημαντική διότι η τεχνογνωσία και εμπειρία της ΔΕΗΑΝ στην ανάπτυξη και υλοποίηση αιολικών πάρκων, σε συνδυασμό με την εξειδίκευση και τεχνογνωσία του Ομίλου Κοπελούζου θα βοηθήσουν στην ταχύτερη ανάπτυξη του υπεράκτιου πάρκου, το οποίο θα είναι από τα πρώτα που θα υλοποιηθούν στην χώρα μας, δημιουργώντας έτσι μια νέα αγορά με πολύ σημαντικά ενεργειακά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας, συμβάλλοντας όχι μόνο ταχύτερη ενεργειακή μετάβαση στην πράσινη οικονομία και στην ενεργειακή της επάρκεια, αλλά και στην ενίσχυση του παραγωγικού της ιστού, αναπτύσσοντας τις απαραίτητες υποδομές και εφοδιαστικές αλυσίδες, δημιουργώντας σημαντική εγχώρια προστιθέμενη αξία στη χώρα μας».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, κ. Κωνσταντίνος Μαύρος, δήλωσε: «Η συμφωνία αυτή αποτελεί μία ακόμη στρατηγική κίνηση για τον Όμιλο ΔΕΗ, ένα σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην Ελλάδα, και μία επιβεβαίωση της αποφασιστικότητάς μας να επιτύχουμε μία μακροπρόθεσμη, βιώσιμη και κοινωνικά ωφέλιμη ανάπτυξη. Η χώρα μας, με σημαντικό δυναμικό στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, χρειάζεται συνεργασίες που θα ενισχύουν την τοπική κοινωνία, θα αξιοποιούν τους τοπικούς πόρους ενέργειας και θα παρέχουν αειφόρο ανάπτυξη. Είμαι βέβαιος ότι αυτή η συνεργασία θα αποδειχθεί απολύτως επιτυχημένη, υιοθετώντας και συνδυάζοντας τις καλύτερες πρακτικές, την τεχνογνωσία και την εμπειρία των δύο μερών, και οδηγώντας μας σε ένα κοινό μέλλον προάσπισης του περιβάλλοντος και παραγωγής βιώσιμης ενέργειας για τη χώρα μας».




Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το FSRU της Gastrade | Ελμίνα Κοπελούζου: Ένα ορόσημο για την ακριτική πόλη της Ελλάδας

Στο αγκυροβόλιο του λιμένα Αλεξανδρούπολης κατέπλευσε το πρωί της Κυριακής το ειδικά διαμορφωμένο δεξαμενόπλοιο της Gastrade, η υπεράκτια μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου -μήκους περίπου 300 μέτρων- που μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Seatrium στη Σιγκαπούρη.

Η άφιξη του FSRU στο μόνιμο αγκυροβόλιό του, σηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός έργου με εμβληματική Εθνική και τοπική σημασία. Τις επόμενες ημέρες, το FSRU θα δέσει μέσω ενός συστήματος αγκυροβόλησης 12 σημείων. Στη συνέχεια, θα συνδεθεί  με υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ο οποίος μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα παραδίδει φυσικό αέριο στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ ») και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω στη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά. Ο τερματικός σταθμός, με την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής λειτουργίας, δρομολογείται η εκκίνηση της εμπορικής του λειτουργίας το πρώτο τρίμηνο του 2024 και θα έχει δυνατότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως. Το FSRU που θα  φιλοξενηθεί μόνιμα στα νερά του Θρακικού Πελάγους ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το έργο από το ξεκίνημά του.

Ελμίνα Κοπελούζου: Ένα ορόσημο για την ακριτική πόλη της Ελλάδας

«Από την πλευρά μου, θα ήθελα να αφιερώσω την ημέρα αυτή στον πατέρα μου, Δημήτρη Κοπελούζο», είπε η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου

«Η σημερινή ημέρα, με την άφιξη του πρώτου ειδικά διαμορφωμένου δεξαμενόπλοιου της Gastrade, αποτελεί για όλους εμάς μια ιδιαίτερα ξεχωριστή ημέρα», τονίζει η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου. «Μια ημέρα-σταθμός που σηματοδοτεί την υλοποίηση της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου και ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του LNG Αλεξανδρούπολης. Ένα ορόσημο για την ακριτική αυτή πόλη της Ελλάδας, που αναβαθμίζεται σε ενεργειακό κόμβο για ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ευρώπη» συνεχίζει η κυρία Κοπελούζου.

«Για να φτάσουμε εδώ σήμερα συνέβαλαν πολλοί. Ιδιαίτερα όμως θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους κατοίκους και τους φορείς της Αλεξανδρούπολης, που στάθηκαν δίπλα μας όλο αυτό τον καιρό. Σαν ελάχιστη ανταπόδοση, ονομάσαμε το FSRU μας “Αλεξανδρούπολις”. Από την πλευρά μου, θα ήθελα να αφιερώσω την ημέρα αυτή στον πατέρα μου, Δημήτρη Κοπελούζο, ο οποίος βλέπει ένα τόσο σημαντικό έργο, που ο ίδιος οραματίστηκε και έβαλε σε τροχιά 15 χρόνια πριν, να μπαίνει σήμερα στην τελική ευθεία υλοποίησής του», καταλήγει η κυρία Κοπελούζου.

Αρχές Μαρτίου η λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade ΑΕ, Κωνσταντίνος Σιφναίος, περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το χρονοδιάγραμμα πρόσδεσης του μετασκευασμένου πλοίου στον θαλάσσιο χώρο της Αλεξανδρούπολης και λειτουργίας του FSRU, της νέας πύλης εισόδου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μίας στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια υποδομής καθώς διαφοροποιεί τον ενεργειακό χάρτη ως προς τις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου.

«Το δεξαμενόπλοιο είναι ήδη στο αγκυροβόλιο του λιμένος Αλεξανδρούπολης και μεθαύριο αναμένεται να φύγει για τη θέση της μόνιμης αγκυροβολίας του η οποία είναι 17 χιλιόμετρα – περίπου δέκα ναυτικά μίλια – νοτιοδυτικά από το λιμάνι απέναντι από τη Μάκρη…», δηλώνει ο κ. Σιφναίος σημειώνοντας πως το αργότερο εντός μίας εβδομάδας – αναλόγως των καιρικών συνθηκών – με τη συνδρομή ειδικών ρυμουλκών θα ολοκληρωθεί το δέσιμο του πλοίου με 12 άγκυρες, έξι μπροστά κι έξι πίσω.

Σύμφωνα με τον κ. Σιφναίο ακολουθεί η σύνδεση του πλωτού με τον «ομφάλιο λώρο», του συστήματος επικοινωνίας του πλωτού με την ακτή. «…ουσιαστικά είναι το σετ από τα καλώδια επικοινωνίας τα οποία θα μεταφέρουν την πληροφορία από το πλωτό προς την εγκατάσταση στο βυθό και από εκεί προς το βανοστάσιο της ακτής…».

Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί και η σύνδεση του υποθαλάσσιου σωλήνα με το πλωτό. «Αυτό θα γίνει μ’ έναν εύκαμπτο σωλήνα. Υπάρχει ένα «ειδικό μπαλκόνι» επάνω στο πλωτό στο οποίο θα συνδεθούν αυτά τα δύο εξαρτήματα (σ.σ. το σύστημα επικοινωνίας και ο υποθαλάσσιος σωλήνας) κι έτσι θα μπορεί να μεταδίδει πληροφορίες και κυρίως να μεταφέρει το αέριο το οποίο αεριοποιείται επάνω στο πλωτό προς τον υποθαλάσσιο σωλήνα και να φύγει προς το δίκτυο…».

Μεταξύ 15 και 20 Ιανουαρίου θα ξεκινήσουν οι δοκιμές

Μετά και την ολοκλήρωση των εργασιών εγκατάστασης «θα περιμένουμε πλέον το πρώτο πλοίο που θα δέσει για να ξεφορτώσει», αναφέρει ο κ. Σιφναίος διευκρινίζοντας ότι «αυτό θα είναι το δοκιμαστικό αέριο με το οποίο θα γίνουν όλες οι προαπαιτούμενες δοκιμές του συνόλου του εξοπλισμού (καυστήρων, αεριοποιητών κ.λ.π.). Ταυτόχρονα θα πραγματοποιηθεί και η σύνδεση του χερσαίου αγωγού με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ – ολοκληρώνεται ο μετρητικός και ρυθμιστικός σταθμός της Αμφιτρίτης – και πλέον το FSRU θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει τη λειτουργία του. «Πιστεύω ότι μεταξύ 15 και 20 Ιανουάριου θα έρθει το δοκιμαστικό φορτίο και θα γίνουν όλες οι δοκιμές σε διάστημα έξι με εφτά εβδομάδων, άρα λογικά τέλη Φεβρουαρίου αρχές Μαρτίου θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε», καταλήγει ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade ΑΕ.