Δημοτικά Συμβούλια: Ασάφεια, αντιδράσεις και προβληματισμός για τον νέο πρότυπο κανονισμό

Ο νέος πρότυπος κανονισμός για τις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και διχογνωμία σε ολόκληρη τη χώρα. Αν και τυπικά πρέπει να εφαρμοστεί παντού, η έλλειψη σαφούς υποχρεωτικότητας έχει δημιουργήσει διαφορετικές προσεγγίσεις από δήμο σε δήμο.

Στην Καβάλα, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Παναγιώτης Μαμτσαδέλης, είχε ενημερώσει το σώμα εδώ και ενάμιση μήνα για την ύπαρξη του νέου κανονισμού. Ωστόσο, μέχρι να ληφθεί απόφαση για την υιοθέτησή του ή τυχόν προσαρμογές, συνεχίζει να εφαρμόζεται ο παλιός.

Ο ίδιος εκτιμά ότι ο νέος κανονισμός δεν είναι δεσμευτικός, καθώς αν ήταν, δεν θα χαρακτηριζόταν «πρότυπος», αλλά «υποχρεωτικός». Παράλληλα, θεωρεί πως τα Δημοτικά Συμβούλια πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν τον κανονισμό στις ανάγκες τους, χωρίς να περιορίζονται από απόλυτες οδηγίες.

Ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη είναι η πρόβλεψη για την κατάργηση των εκτός ημερησίας διάταξης θεμάτων, ένα σημείο που έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις σε όσους δήμους επιχειρήθηκε η εφαρμογή του. Σε αρκετές περιπτώσεις, η αντιπολίτευση αντέδρασε έντονα, ενώ σε ορισμένα Δημοτικά Συμβούλια υπήρξαν και ομαδικές αποχωρήσεις από συνεδριάσεις.

Οι πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων σε όλη τη χώρα συζητούν το ζήτημα μεταξύ τους και έχουν απευθυνθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, ζητώντας διευκρινίσεις. Υπάρχει μάλιστα πιθανότητα να πραγματοποιηθεί συνάντηση για το θέμα, ώστε να αποσαφηνιστούν οι δυνατότητες τροποποίησης ή εφαρμογής του νέου κανονισμού.




«Βόμβα» από το ΣτΕ | βάζει «φρένο» στον νέο οικοδομικό κανονισμό

Σοβαρό πονοκέφαλο δημιουργεί στο Μαξίμου το νέο φιάσκο με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον έκρινε αντισυνταγματικό, βάζοντας «φρένο» σε σειρά διατάξεων.

Ειδικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ επιβεβαίωσε τα όσα είχε δηλώσει εδώ και καιρό το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κρίνοντας αντισυνταγματικές τις ρυθμίσεις για κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστής δόμησης, ύψους), που είχαν φέρει και σημαντική σύγκρουση ανάμεσα σε κυβέρνηση και δήμους. Παράλληλα, κρίθηκε ότι είναι αντισυνταγματική και η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης, των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια.

Ωστόσο, το Συμβούλιο της Επικρατείας, απεφάνθη ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος η απόφαση δεν θα έχει αναδρομική ισχύ και δεν επηρεάσει οικοδομικές άδειες που έχουν ήδη εκδοθεί και έχει ξεκινήσει η κατασκευή.

Η απόφαση του ΣτΕ, μάλιστα, θα τεθεί άμεσα σε ισχύ, από τις πρώτες ημέρες του 2025.  Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του προέδρου του ΣτΕ Μιχάλη Πικραμένου, το δικαστήριο έκρινε:

«Ι. Το σύστημα των διατάξεων του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25), με το οποίο θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστή δόμησης, ύψους) για την ανέγερση των κτηρίων, με αντιστάθμισμα την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, αντίκειται στo άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος.

Τούτο, όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου τους, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση, και μάλιστα ουσιώδη, από τους ισχύοντες κατά το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης. Τα παρεχόμενα με τις διατάξεις αυτές κίνητρα πρέπει να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν και να έχουν σταθμισθεί οι συνέπειές τους στο οικιστικό περιβάλλον κάθε περιοχής κατά το στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, κατόπιν ειδικής επιστημονικής μελέτης που να τεκμηριώνει τις περιεχόμενες στις διατάξεις αυτές ρυθμίσεις σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες και την εν γένει φυσιογνωμία κάθε οικισμού.

ΙΙ. Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε ότι αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης (δυνάμει του άρθρου 11 παρ. 6 του ΝΟΚ), των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια (άρ. 19 παρ. 2 του ΝΟΚ). Αυτά μπορούν να κατασκευάζονται προσμετρώμενα στον συντελεστή δόμησης. Αντιθέτως, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων.

Κατόπιν τούτων, οι προσβαλλόμενες άδειες πρέπει να ακυρωθούν για τους παραπάνω λόγους.

ΙΙΙ. Τέλος, το δικαστήριο, σταθμίζοντας αφενός τις αρχές της ασφάλειας δικαίου, της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, έκρινε ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας πρέπει να μην καταλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων η υλοποίηση (οικοδομικές εργασίες) έχει αποδεδειγμένα αρχίσει πριν από την παρούσα ανακοίνωση. Ο περιορισμός των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας δεν καταλαμβάνει εκκρεμείς δίκες.

Η δημοσίευση της απόφασης αναμένεται τον Ιανουάριο του ερχόμενου έτους».

efsyn.gr




Συνάντηση Αντιδημάρχου με κατοίκους της Παναγίας για αλλαγές στον κανονισμό στάθμευσης

Την Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στην Παλιά Μουσική, στην Παναγία, μεταξύ του Αντιδημάρχου κ. Χρήστου Τσιτσιλικάκη και των κατοίκων της συνοικίας, με κύριο θέμα την εφαρμογή του ειδικού κανονισμού στάθμευσης και το ενδεχόμενο μικρών απαραίτητων αλλαγών. Ο κανονισμός αυτός είναι σε ισχύ εδώ και λίγους μήνες και δίνει για πρώτη φορά το δικαίωμα στους μόνιμους κατοίκους της Παναγίας να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους εντός της συνοικίας.

Παρά την εφαρμογή του κανονισμού, έχουν προκύψει πολλά θέματα λόγω των συνεχών ειδικών περιπτώσεων που πρέπει να ικανοποιηθούν. Στη συνάντηση θα εξεταστεί η ωριμότητα ιδεών για περαιτέρω αλλαγές, οι οποίες, εφόσον αποφασιστούν, θα πρέπει να εγκριθούν από το Δημοτικό Συμβούλιο.Ένα από τα θέματα που ήδη βρίσκεται υπό συζήτηση είναι η δυνατότητα χορήγησης κάρτας ελεύθερης στάθμευσης και στα μικρά επαγγελματικά οχήματα των κατοίκων της Παναγίας, καθώς μέχρι στιγμής το δικαίωμα αυτό ισχύει μόνο για τα ΙΧ. Αντίθετα, το αίτημα των ιδιοκτητών καταλυμάτων τύπου Airbnb να δοθούν κάρτες στάθμευσης που θα μπορούν να παραχωρούν στους πελάτες τους, φαίνεται πως δεν θα γίνει αποδεκτό.




Αλαλούμ με τον κανονισμό αιγιαλού και παραλίας – Τι γίνεται με την εφαρμογή του στους Αμμολόφους

Ο Ανδρέας Ζιρτιλίδης, ιδιοκτήτης ενός δημοφιλούς beach bar στους Αμμόλοφους, εξέφρασε τις ανησυχίες του σχετικά με τις επιπτώσεις του νέου νόμου για τους αιγιαλούς και τις παραλίες.

Σύμφωνα με τον κ. Ζιρτιλίδη, ο νέος νόμος παρουσιάζει σοβαρές αγκυλώσεις που δυσχεραίνουν την καθημερινότητα τόσο των επιχειρηματιών όσο και των λουομένων.

“Ο νέος νόμος επιβάλλει περιορισμούς που δεν λαμβάνουν υπόψη την πραγματικότητα των παραλιών μας. Οι κανόνες είναι υπερβολικά αυστηροί και δεν προσφέρουν την ευελιξία που χρειαζόμαστε για να εξυπηρετήσουμε τους επισκέπτες μας. Ένα από τα πιο προβληματικά σημεία είναι το γεγονός ότι εάν κάποιος λουόμενος χρειαστεί να πάει στην τουαλέτα, πρέπει να μεταβεί σε μια οργανωμένη παραλία, κάτι που είναι απλώς παράλογο και εξαιρετικά άβολο.”

Ο κ. Ζιρτιλίδης τονίζει ότι οι νέες ρυθμίσεις μόνο περιπλέκουν την καθημερινή λειτουργία των beach bars, αλλά και αποθαρρύνουν τους επισκέπτες από το να απολαύσουν τις παραλίες.

“Αντί να διευκολύνουμε την πρόσβαση και την άνεση των πολιτών στις παραλίες, δημιουργούμε νέα εμπόδια. Αυτό δεν είναι προς όφελος κανενός και θα πρέπει να το επανεξετάσουμε,” καταλήγει.




Δήμος Σερρών | Παράταση για τον Κανονισμό Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων

Ο Δήμος Σερρών ενημερώνει τους δημότες του, ότι εκδόθηκε η υπ΄ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/38071/1172/10-04-2024 (ΦΕΚ 2194/τ.Β’/10-04-2024) Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και ΕνέργειαςΚλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, και Εσωτερικών  σχετικά με την εφαρμογή του «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων», δίνονται οι εξής παρατάσεις

  • Για τα υφιστάμενα κτίρια, το Έντυπο Αξιολόγησης της Επικινδυνότητας και η Τεχνική Έκθεσημε τα συνοδευτικά τους στοιχεία, υποβάλλονται από τον εξουσιοδοτημένο διαχειριστή έως την 10η Μαΐου 2024. Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου υποβάλλει τη Δήλωση Εφαρμογής των μέτρων πυρασφαλείας μέχρι την 10η Ιουνίου 2024.
  • Για τους οικισμούς, οι Ο.Τ.Α. ολοκληρώνουν το Έντυπο Αξιολόγησης της Επικινδυνότητας και την Τεχνική Έκθεση ως προς τη διαμόρφωση άκαυστης ζώνης και τυχόν διαβάθμιση αυτής περιμετρικά των ορίων του οικισμού έως την 26η Μαΐου 2024.

  Επισημαίνεται ότι,  για την αντιπυρική περίοδο του 2024, στα ακίνητα του πεδίου εφαρμογής με υφιστάμενα κτίρια εφαρμόζονται μόνο τα μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας, δηλαδή:

  • Εξασφάλιση καθαρής από καύσιμες ύλες πρόσβασης στο ακίνητο.
  • Τακτικός καθαρισμός, ο οποίος περιλαμβάνει τακτικό κλάδεμα και καθαρισμό δένδρων και θάμνων από τυχόν υπάρχοντα ξερά, αραίωμα της µη ανθεκτικής στη φωτιά δενδρώδους βλάστησης, κοπή κλαδιών που εφάπτονται ή βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τα εξωτερικά δομικά στοιχεία του κτιρίου, καθαρισμός εδάφους (πευκοβελόνες), κούρεμα χόρτων.
  • Τακτικός έλεγχος και συντήρηση του αρδευτικού συστήματος, καθαρισμός στεγών και υδρορροών από καύσιμες ύλες.
  • Μεταφορά υλικών που τυχόν αποθηκεύονται ελεύθερα στο ακίνητο, όπως απορρίμματα, καυσόξυλα, δοχεία με καύσιμα, χρώματα κ.λ.π. σε κλειστό χώρο ή πυράντοχο ερμάριο.
  • Σύνταξη από τον/τους ιδιοκτήτες του ακινήτου του σχεδίου προετοιμασίας εκκένωσης, δηλαδή μίας λίστας ελέγχου και ενεργειών που θα αυξήσει τον βαθμό ετοιμότητας σε περίπτωση συμβάντος δασικής πυρκαγιάς, στην οποία καταγράφονται οι απαραίτητες ενέργειες πριν την εκκένωση του κτιρίου, καθώς και ο τρόπος διαφυγής των χρηστών από το ακίνητο, σε ασφαλές μέρος.
  • Σχεδιασμός των περιμετρικών ζωνών προστασίας σε οικισμούς, δηλαδή των τριών επιπέδων διαβαθμισμένης προστασίας γύρω από κτίριο, όπου γίνεται διαδοχική μείωση των καύσιμων υλών όσο πλησιάζουμε σε αυτό.

Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 2 της νέας ΚΥΑ προβλέπεται ότι κατόπιν σχετικής κατά περίπτωση τεκμηρίωσης, στην Τεχνική Έκθεση είναι δυνατή η απόκλιση από τα μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας των υποπαρ. 3.1.1 (Πρόσβαση στο κτίριο), 3.1.2 (Δημιουργία ζώνης προστασίας) και 3.1.3 (Αποθήκευση υλικών).

Τέλος να ενημερώσουμε ότι μέχρι τη λειτουργία σχετικής Ειδικής Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας, όπου θα καταχωρούνται τα παραπάνω, τα στοιχεία αυτά θα υποβάλλονται σε έντυπη μορφή, εις διπλούν, στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σερρών, που βρίσκεται στο ισόγειο του Δημαρχείου (επί της οδού Διονυσίου Σολωμού).

 




Πυροπροστασία | Δεν εφαρμόζουν τον κανονισμό οι δήμοι χωρίς προσωπικό και πόρους

Την …επιστροφή του Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων ως ανεφάρμοστου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποφάσισαν οι δήμαρχοι της χώρας με την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) να προειδοποιεί κατά τη συνεδρίαση του Διοικητικού της Συμβουλίου την Τετάρτη με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για την αντισυνταγματικότητα της ρύθμισης.

Οι δήμαρχοι μάλιστα αφού επεσήμαναν ότι δεν υπήρξε καμία ενημέρωση για το θέμα εκτός της αιφνιδιαστικής εγκυκλίου που είχε εκδοθεί στις 15 Μαρτίου δινοντας αρχικά 15ήμερη προθεσμία σε πολίτες και δήμους, έκαναν λόγο για προσπάθεια του κράτους να μεταβιβάσει άρον άρον τις όποιες ευθύνες προκύψουν από τις φωτιές που έρχονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση εκφράζοντας την άρνησή τους να αναλάβουν χωρίς πόρους και προσωπικό αυτήν την αρμοδιότητα.

«Δεν είναι ούτε δική μας αρμοδιότητα ούτε μπορούμε να την αποδεχτούμε καθώς δε διαθέτουμε τα απαραίτητα μέσα. Είναι το φύλλο συκής που θα χρησιμοποιήσουν οι κρατικές αρχές σε περίπτωση που κάτι κακό συμβεί και μπει φωτιά σε αστικό ιστό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Α΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Προσπάθεια να παρακαμφθούν οι αντιδράσεις με παρατάσεις

Την ίδια στιγμή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιχειρεί να παρακάμψει τις αντιδράσεις με απανωτές μικρές παρατάσεις των προθεσμιών, ανακοινώνοντας την Τετάρτη τη δεύτερη παράταση για την υποβολή των τεχνικών εκθέσεων από τους πολίτες, οι οποίοι πλέον θα πρέπει να το πράξουν έως τις 10 Μαίου. Σε πρώτη φάση είχε δοθεί μία παράταση 15 ημερών.

Διαμαρτύρονται οι πολίτες

Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι θα επιβαρυνθούν με ένα μέσο κόστος που υπολογίζεται σε 500 ευρώ το χρόνο χωρίς να υπολογίζεται στο ποσό αυτό το κόστος από τις κοπές δέντρων, απομακρύνσεις ή κατασκευές, φορείς, αλλά και η αντιπολίτευση υπογραμμίζουν ότι ο Κανονισμός είναι ανεφάρμοστος. Σημειώνουν ότι το κεντρικό κράτος μετατοπίζει την πλήρη ευθύνη στους πολίτες καλώντας τους να υποβάλουν τεχνικές εκθέσεις από «αρμόδιους τεχνικούς επιστήμονες», την ειδικότητα των οποίων δεν αποσαφηνίζει σε μία πλατφόρμα, η οποία όχι μόνο δεν έχει λειτουργήσει, αλλά δεν έχει καν δημουργηθεί!

Την ίδια στιγμή σύγχυση έχει προκληθεί και με το ποια ακίνητα αφορά ο κανονισμός με τους αιρετούς να επισημαίνουν οτι με τον τρόπο που έχουν διατυπωθεί οι ρυθμίσεις αφορούν τουλάχιστον το 30% έως 35% των αστικών και περιαστικών δήμων.

Οι υποχρεώσεις του Κανονισμού

Κι αυτό καθώς σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου, ο Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων, αφορά σε ακίνητα που βρίσκονται μέσα σε οικόπεδα ή γήπεδα σε δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, σε περιαστικό πράσινο, σε κηρυγµένες δασωτέες ή αναδασωτέες εκτάσεις, καθώς και εντός ακτίνας 300 µέτρων από αυτές ή βρίσκονται µέσα σε πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών.

Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις ιδιοκτητών και δήμων ύστερα και από τις νέες παρατάσεις ο Κανονισμός επιβάλλει:

  • Για τα υφιστάμενα κτίρια, το Έντυπο Αξιολόγησης της επικινδυνότητας και η Τεχνική Έκθεση με τα συνοδευτικά τους στοιχεία, να υποβάλλονται από τον εξουσιοδοτημένο διαχειριστή έως την 10η Μαΐου 2024.
  • Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου να υποβάλλει τη δήλωση εφαρμογής των μέτρων πυρασφαλείας μέχρι την 10η Ιουνίου 2024.
  • Για τους οικισμούς, οι ΟΤΑ πρέπει να ολοκληρώνουν το Έντυπο Αξιολόγησης της επικινδυνότητας και την Τεχνική Έκθεση ως προς τη διαμόρφωση άκαυστης ζώνης και τυχόν διαβάθμιση αυτής περιμετρικά των ορίων του οικισμού έως την 26η Μαΐου 2024.

Επίσης ορίζεται ότι οι διατάξεις προληπτικής πυροπροστασίας θα εφαρμοστούν υποχρεωτικά από τη φετινή αντιπυρική περίοδο, ενώ οι διατάξεις παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας εφαρμόζονται υποχρεωτικά από τις 31/03/2025 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως υψηλής και ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας και από τις 31/03/2026 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως χαμηλής ή μεσαίας επικινδυνότητας.

Σε διαφορετική περίπτωση τα πρόστιμα που προβλέπονται είναι ιδιαίτερα υψηλά.

Το υπουργείο σημειώνει πως για την αντιπυρική περίοδο του 2024, στα ακίνητα του πεδίου εφαρμογής με υφιστάμενα κτίρια εφαρμόζονται μόνο τα μέτρα προληπτικής πυροπροστασίας, δηλαδή:

  • Εξασφάλιση καθαρής από καύσιμες ύλες πρόσβασης στο ακίνητο,
  • Τακτικός καθαρισμός, ο οποίος περιλαμβάνει τακτικό κλάδεμα και καθαρισμό δένδρων και θάμνων από τυχόν υπάρχοντα ξερά, αραίωμα της µη ανθεκτικής στη φωτιά δενδρώδουςβλάστησης, κοπή κλαδιών που εφάπτονται ή βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τα εξωτερικά δομικά στοιχεία του κτιρίου, καθαρισμός εδάφους (πευκοβελόνες), κούρεμα χόρτων.
  • Τακτικός έλεγχος και συντήρηση του αρδευτικού συστήματος, καθαρισμός στεγών και υδρορροών από καύσιμες ύλες.
  • Μεταφορά υλικών που τυχόν αποθηκεύονται ελεύθερα στο ακίνητο, όπως απορρίμματα, καυσόξυλα, δοχεία με καύσιμα, χρώματα κ.λπ. σε κλειστό χώρο ή πυράντοχο ερμάριο.
  • Σύνταξη από τον ή τους ιδιοκτήτες του ακινήτου του σχεδίου προετοιμασίαςεκκένωσης, δηλαδή μίας λίστας ελέγχου και ενεργειών που θα αυξήσει τον βαθμό ετοιμότητας σε περίπτωση συµβάντος πυρκαγιάς, στην οποία καταγράφονται οι απαραίτητες ενέργειες πριν την εκκένωση του κτιρίου, καθώς και ο τρόπος διαφυγής των χρηστών από το ακίνητο σε ασφαλές μέρος.
  • Σχεδιασμός των περιμετρικών ζωνών προστασίας σε οικισμούς, δηλαδή των τριών επιπέδων διαβαθμισμένης προστασίας γύρω από κτίριο, όπου γίνεται διαδοχική μείωση των καύσιμωνυλών όσο πλησιάζουμε σε αυτό.

Με προσφυγή στο ΣτΕ θα απαντήσει η ΚΕΔΕ εάν πιεστεί για άμεση εφαρμογή

Για ακόμα μία αρμοδιότητα που μεταφέρεται στους δήμους χωρίς την παραμικρή διαβούλευση ή έστω ενημέρωση και χωρίς να παρέχονται οι απαραίτητοι πόροι και το προσωπικό, κάνει λόγο η ΚΕΔΕ, η οποία αρνείται την ανάληψη της αρμοδιότητας και την ευθύνη εφαρμογής του Κανονισμού απειλώντας ακόμα και με προσφυγή στο ΣτΕ.

Τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και οι ήδη επιβαρυμένοι δήμοι έρχονται αντιμέτωποι με υποχρεώσεις και αρμοδιότητες που δεν τους αναλογούν, καθώς η κεντρική διοίκηση δεν έχει μεριμνήσει, ως οφείλει, να τους παράσχει τα απαραίτητα και αναγκαία εργαλεία για να ανταποκριθούν, επεσήμαναν οι δήμαρχοι.

Τόνισαν ότι ο Κανονισμός τους καθιστά υπεύθυνους για να παραλάβουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες δικαιολογητικά από τους πολίτες, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν υπάρξει συγκεκριμένες οδηγίες, ενώ δεν είναι ακόμη έτοιμη η σχετική πλατφόρμα.

Επίσης οι δήμοι υποχρεούνται να συγκροτήσουν τριμελή επιτροπή, για τη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων καθόλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή από την 1η Μαΐου έως και 31 Οκτωβρίου εκάστου έτους, αποτελούμενη από έναν δασολόγο ή γεωπόνο, έναν μηχανικό και έναν ακόμη υπάλληλο της Πολιτικής Προστασίας του δήμου, τη στιγμή που πολλοί δήμοι δεν διαθέτουν ούτε τμήματα Πολιτικής Προστασίας, ούτε δασολόγο ή γεωπόνο, ακόμη και μηχανικό, για να καταστεί δυνατή η εφαρμογή των μέτρων.

«Έχουμε για μία ακόμη φορά την επίκληση μεταφοράς αρμοδιοτήτων και ευθύνης στους δήμους χωρίς να έχει προηγηθεί η οποιαδήποτε διαβούλευση. Τώρα μας μεταφέρεται η εφαρμογή, ανεφάρμοστων στην πράξη, μέτρων πυροπροστασίας ιδιοκτησιών, χωρίς να διασφαλίζονται οι αναγκαίοι πόροι και το αντίστοιχο προσωπικό για την άσκησή τους, όπως ρητά ορίζει το άρθρο 102 του Συντάγματος. Ως εκ τούτου δηλώνουμε ότι όχι μόνο αδυνατούμε να ανταποκριθούμε στην άσκηση αυτής της αρμοδιότητας, αλλά ως ΚΕΔΕ επιφυλασσόμαστε να προσφύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, διότι η εφαρμογή του νόμου δεν μπορεί να γίνεται με αντισυνταγματικό τρόπο», τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου.

Αντιδράσεις από τους ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και την ΠΟΕ-ΟΤΑ

Ανεφάρμοστες είχε χαρακτηρίσει εξαρχής τις ρυθμίσεις η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινητων (ΠΟΜΙΔΑ), η οποία τονίζει ότι αποτελεί θετικό βήμα η παράταση που δόθηκε από το υπουργείο.

Σημειώνει ωστόσο ότι ακόμα υπάρχουν πέντε βασικές εκκρεμότητες και συγκεκριμένα:

  1. Εκκρεμεί ο σαφής ορισμός των επαγγελματικών κατηγοριών των “ειδικών επιστημόνων” – “εξουσιοδοτημένων διαχειριστών” που έχουν το δικαίωμα να συντάσουν το Έντυπο Αξιολόγησης της επικινδυνότητας και την Τεχνική Έκθεση με τα συνοδευτικά τους στοιχεία.
  2. Εκκρεμεί η έναρξη λειτουργίας της ειδικής πλατφόρμας υποβολής των ανωτέρω στοιχείων στο ΥΠΕΝ.
  3. Εκκρεμεί η διαγραφή από τις σχετικές υποχρεώσεις των ιδιοκτητών όλων εκείνων των προδιαγραφών που η τήρησή τους είναι ιδιαίτερα δαπανηρή και αφόρητα γραφειοκρατική και ως εκ τούτου πρακτικά αδύνατη, όπως η κοπή δένδρων, η ανέγερση υψηλών συμπαγών μανδροτοίχων, η αντικατάσταση των εξωτερικών θερμομονώσεων και κουφωμάτων με πυρίμαχα υλικά κλπ.
  4. Εκκρεμεί η διενέργεια ενημερωτικής εκστρατείας πανελλήνιας εμβέλειας για την ανάγκη λήψης μέτρων πυροπροστασίας, ώστε να ενημερωθούν οι εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι εκατομμύρια, ιδιοκτήτες ακινήτων της χώρας για τις υποχρεώσεις τους.
  5. Εκκρεμεί η απαλοιφή οποιουδήποτε προστίμου ή ποινικής δίωξης για την αντιπυρική περίοδο του 2024, όχι μόνον για το κεφάλαιο της Πυροπροστασίας, αλλά και για το κεφάλαιο του καθαρισμού των οικοπέδων, επί του οποίου δεν έχει εκδοθεί η σχετική εγκύκλιος, ούτε έχει τεθεί σε λειτουργεία η προβλεπόμενη ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Από την πλευρά της η ΠΟΕ-ΟΤΑ που εκπροσωπεί τους εργαζομένους στους δήμους έχει διαμηνύσει προς την κυβέρνηση πως« χωρίς προσλήψεις προσωπικού και χωρίς πόρους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση οι εργαζόμενοι στους Ο.Τ.Α. όλης της χώρας δεν θα γίνουν ούτε οι φοροεισπράκτορες, ούτε οι «ρουφιάνοι» της γειτονιάς».

Τα κόμματα

Για νέα αιφνιδιαστική μετάθεση ευθυνών της κυβέρνησης στους πολίτες για την πυροπροστασία των κτιρίων κάνουν λόγο σε κοινη δήλωσή τους οι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Ζαμπάρας (Περιβάλλοντος), Γ. Πούλου (Εσωτερικών) και Σ. Κεδίκογλου (Κλιματικής Κρίσης).

«Για μία ακόμη φορά τις ανεπάρκειες της κυβέρνησης θα τις πληρώσουν οι πολίτες και οι Δήμοι της χώρας, αφού η ανικανότητα της κυβέρνησης και των Υπουργείων να διαχειριστούν με αποτελεσματικό τρόπο την πρόληψη των πυρκαγιών είναι πλέον εμφανής», επισημαίνουν. Και συνεχίζουν: «Πρόκειται για μια «πατέντα» που μεταθέτει τις ευθύνες στους ιδιοκτήτες, υποχρεώνοντας τους να αναθέσουν σε μηχανικούς (ποιας ειδικότητας;) να συντάξουν έκθεση Αξιολόγησης Επικινδυνότητας και μελέτη πυροπροστασίας για το ακίνητο τους, να υποβάλουν τις δηλώσεις τους σε ανύπαρκτες πλατφόρμες! Ταυτόχρονα, υποχρεώνει τους υποστελεχωμένους Δήμους της χώρας να δημιουργήσουν Επιτροπές Ελέγχου με εξειδικευμένο προσωπικό, που δεν διαθέτουν».

Σε «χάος» με την πυροπροστασία των ακινήτων με ευθύνη της κυβέρνησης, αναφέρθηκε η υπεύθυνη Κ.Τ.Ε Εσωτερικών του ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής, Ευαγγελία Λιακούλη: «Η εκπόνηση και η υλοποίηση του σχεδίου για την πυροπροστασία της χώρας δεν γίνεται με πυροτεχνήματα και προχειρότητα. Με την θερινή περίοδο προ των πυλών, η θωράκιση της χώρας μας απέναντι στις πυρκαγιές δεν μπορεί να επιτευχθεί με την απλή μετακύλιση των ευθυνών της Πολιτείας σε Δήμους και πολίτες».

Ερώτηση για το ζήτημα αυτό έχουν καταθέσει προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρο Σκυλακάκη τέσσερεις βουλεύτριες της Νέας Αριστεράς με πρώτη υπογράφουσα την Πέτη Πέρκα.

ethnos.gr




Κυριάκος Πιερρακάκης | Αν ο γονιός δεν υπογράψει τον νέο σχολικό κανονισμό, το παιδί δεν θα εγγράφεται στο σχολείο

Για την νέα εθνική καμπάνια κατά της σχολικής βίας που παρουσιάστηκε χθες, Τρίτη, μίλησε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, σύμφωνα με τον οποίο στις πρώτες 12 ώρες λειτουργίας της νέας πλατφόρμας καταγγελιών για το bullying στα σχολεία υποβλήθηκαν έξι αναφορές.

Ο υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε εθνικό πρόβλημα το ζήτημα της ενδοσχολικής βίας και ξεχώρισε τον νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο εξηγώντας ότι «αν δεν υπογράψει ο γονιός τον νέο κανονισμό, το παιδί δεν εγγράφεται στο σχολείο».

Παράλληλα εξήγησε ότι «δεν βάζουμε εμείς απoβολές αλλά δίνουμε εργαλεία στους εκπαιδευτικούς για να αποφασίσουν τις ποινές».

Στο πλαίσιο αυτό χαρακτήρισε «απόλυτη κόκκινη γραμμή την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος όταν παραβιάζονται προσωπικά δεδομένα παιδιών με βίντεο που καταγράφηκε με κινητό»

Ειδικά για την επιστροφή της πενταήμερης αποβολής ο Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε ότι «δεν υπάρχει μόνο πλαίσιο συνεπειών αλλά και δράσεις ενεργού πολιτή που θα πραγματοποιούνται στα σχολεία. Το πλαίσιο αυτό λειτουργούσε μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όχι πάντα τέλεια, πάντα προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε».

Ο υπουργός Παιδείας έκανε, μάλιστα, ειδική αναφορά στην εφαρμογή e-parents στην οποία οι γονείς θα μπορούν να βλέπουν στοιχεία όπως οι επιδόσεις των παιδιών τους, οι βαθμοί ή οι απουσίες βάσει των στοιχείων που θα προέρχονται από το δίκτυο myschool.

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε και στο ψηφιακό φροντιστήριο και «στην απλή ιδεά να δώσουμε δωρεάν μορφωτικό υλικό σε όλα τα παιδιά για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των Πανελλαδικών». Όπως είπε «θα ξεκινήσει σε μερικές εβδομάδες, πρώτα από το Γυμνάσιο με γλώσσα και μαθηματικά. Στόχος από τον Σεπέμβριο να χτίσουμε το υλικό για όλα τα μαθήματα για να βοηθήσουμε τα παιδιά που θα δίνουν πανελλαδικές με δωρεάν τηλεκπαίδευση τις απογευματινές ώρες για όσα παιδιά το επιθυμούν». 

Πηγή: protothema.gr




Αυγενάκης | Στον νέο κανονισμό του ΕΛΓΑ και κίνδυνοι που δεν καλύπτονταν

Στο νέο κανονισμό για τον ΕΛΓΑ θα περιλαμβάνονται κίνδυνοι που μέχρι σήμερα δεν καλύπτονταν ανέφερε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρης Αυγενάκης σε σύσκεψη με κτηνοτρόφους των Χανίων.

«Ο νέος κανονισμός του ΕΛΓΑ έρχεται με πνεύμα δικαιοσύνης να καλύψει όλα αυτά τα λάθη. Ό,τι απαιτηθεί στην πορεία των συζητήσεων για τον ΕΛΓΑ, η πόρτα μας είναι ορθάνοιχτη. Εδώ θα είμαστε να κάνουμε έναν κανονισμό σωστό», είπε χαρακτηριστικά.

Στο νέο κανονισμό θα περιλαμβάνονται καλύψεις για πλημμύρα, ανεμοθύελλα, χαλαζόπτωση, υπερβολικό ψύχος, κεραυνοί, κατολίσθηση, κίνδυνοι από άγρια ζώα.

Ο κ. Αυγενάκης σημείωσε ότι θα τροποποιηθεί η ΚΥΑ που αφορά στο μεταφορικό ισοδύναμο, στο οποίο η Κρήτη θα έχει κατανομή 25% κάτι που σημαίνει ότι για το 2023 από τα 8 εκατ. ευρώ θα ανέβει στα 10 εκατ. ευρώ.

Τόνισε ότι συνεχίζεται η πορεία εξυγίανσης του ΟΠΕΚΕΠΕ προς όφελος των αγροτών. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι εντός Απριλίου θα γίνει η πληρωμή των συνδεδεμένων ενισχύσεων ύψους 245 εκατ. ευρώ, ενώ το Πάσχα θα πιστωθούν τα 425 εκατ. ευρώ για τα Οικολογικά Σχήματα και τα 88 εκατ. ευρώ της Βασικής Ενίσχυσης που δεν είχαν απορροφηθεί.

Μιλώντας για τους ελέγχους για την αποφυγή ελληνοποιήσεων σε γάλα, κρέας, λάδι, οπωροκηπευτικά και στο μέλι, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης επισήμανε ότι θα συνεχιστούν και θα ενταθούν.

Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα αναθεώρησης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) 2023-2027, στάθηκε στις 19 προτάσεις που κατέθεσε η Ελλάδα, λέγοντας ότι θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στα Κράτη – Μέλη να μεταφέρουν χρήματα από πυλώνα σε πυλώνα ώστε να μη χάνονται πόροι.

πηγή: newsbeast.gr