Προέδρος Επιμελητηρίου Δράμας για το «Πάγωμα» των Ανταποδοτικών Δασμών από τις ΗΠΑ

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δράμας, παρακολουθώντας στενά τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα του εμπορίου, σχολίασε θετικά την πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών να προχωρήσει σε «πάγωμα» 90 ημερών των ανταποδοτικών δασμών, σε χώρες που δεν απάντησαν με αντίποινα, όπως η Ελλάδα. Η απόφαση αυτή, όπως ανακοίνωσε ο Αμερικανός Πρόεδρος κ. Τραμπ, δίνει μια ανάσα στις αγορές και δημιουργεί περιθώριο για εποικοδομητικό διάλογο.

Ο Πρόεδρος επεσήμανε ότι κατά το διάστημα αυτό, θα εφαρμοστεί ενιαίος δασμός 10% για όλες τις χώρες, πλην της Κίνας, στην οποία επιβλήθηκαν επιπλέον δασμοί 125%, ως απάντηση στις κινήσεις της. Η εξέλιξη αυτή θεωρείται ελπιδοφόρα, καθώς περιορίζει προσωρινά την ένταση στις εμπορικές σχέσεις και δίνει τη δυνατότητα για διαπραγμάτευση και αναζήτηση μίας λογικής, αμοιβαία επωφελούς λύσης.

Ο Πρόεδρος χαιρέτισε τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία αντέδρασε με ψυχραιμία και υπευθυνότητα, επιλέγοντας τον δρόμο του διαλόγου και της διπλωματίας. Όπως δήλωσε, «μια τέτοια στάση αποτελεί το θεμέλιο για τη διασφάλιση των συμφερόντων των Ελλήνων εξαγωγέων και της εγχώριας παραγωγής».

Ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει τις ήδη σοβαρές επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η αβεβαιότητα της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ σε εξαγωγικές επιχειρήσεις της Δράμας, οι οποίες διατηρούν εμπορικές σχέσεις με την αμερικανική αγορά. Η ανακοίνωση των δασμών δημιούργησε έντονο προβληματισμό και προκάλεσε οικονομικές αναταράξεις σε τοπικές επιχειρήσεις-μέλη του Επιμελητηρίου.

Ολοκληρώνοντας τη δήλωσή του, ο Πρόεδρος τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ του διαλόγου και κατά της μονομερούς επιβολής δασμών και κάθε μορφής εμπορικού προστατευτισμού. «Ένας εμπορικός πόλεμος δεν ευνοεί κανέναν», τόνισε, επισημαίνοντας τις δυσμενείς συνέπειες που μπορεί να έχει: ύφεση, μείωση του ΑΕΠ, απώλεια θέσεων εργασίας – όλα όσα η παγκόσμια και η ελληνική οικονομία πρέπει να αποφύγουν.




Στα άκρα η εμπορική σύγκρουση ΗΠΑ – Κίνας | Δασμοί 145% και διπλωματικός αναβρασμός

Η ένταση μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας κλιμακώνεται εκ νέου, μετά την απόφαση του πρώην Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να αυξήσει τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές σε συνολικό ποσοστό 145%.

Η απόφαση αυτή, που προκάλεσε σοκ στις διεθνείς αγορές, συνιστά τη μεγαλύτερη επιβάρυνση σε κινεζικά προϊόντα από την έναρξη του εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.

Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, οι νέοι δασμοί φτάνουν το 125% και προστίθενται στον επιπλέον δασμό 20% που επιβλήθηκε νωρίτερα μέσα στο έτος για θέματα που αφορούν την εμπορία της φαιντανύλης. Οι δηλώσεις του Τραμπ δεν άφησαν περιθώρια αμφιβολιών: «Ανταποκρίθηκαν με γκρίνια. Τους έδωσα 90 μέρες χάριτος. Αν απαντήσουν, θα τους διπλασιάσω τους δασμούς», τόνισε με χαρακτηριστική αμεσότητα.

Το Πεκίνο από την πλευρά του διαμηνύει ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσει, έχοντας ήδη καταρτίσει σχέδια για να μειώσει τη μακροχρόνια εξάρτηση της κινεζικής οικονομίας από τις εξαγωγές. Παράλληλα, αφήνει αιχμές για στοχευμένα αντίμετρα που θα πλήξουν βασικούς τομείς της αμερικανικής οικονομίας, όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, τομείς από τους οποίους εξαρτάται η εκλογική βάση του Τραμπ.

Την ίδια στιγμή, στην Ευρώπη, οι εξελίξεις αντιμετωπίζονται με προσοχή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αναστείλει τα αντίμετρα για 90 ημέρες, δίνοντας περιθώριο για διαπραγματεύσεις. «Έχουμε πατήσει το κουμπί της παύσης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Όλοφ Γκιλ, προσθέτοντας όμως πως «όλα παραμένουν στο τραπέζι».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προοπτική μιας «win-win» εμπορικής συμφωνίας συζητήθηκε έντονα, τόσο από τον Αμερικανό πρόεδρο όσο και από τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με την Κομισιόν να χαιρετίζει τη δυνατότητα μιας αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας.

Ωστόσο, το μέλλον των εμπορικών σχέσεων ΗΠΑ – Κίνας εξακολουθεί να παραμένει αβέβαιο, με τους δασμούς να διαμορφώνουν πλέον ένα τοπίο ασφυκτικής πίεσης, όχι μόνο για τους άμεσα εμπλεκόμενους, αλλά και για τις παγκόσμιες αγορές.

Καθώς οι δύο πλευρές διαμορφώνουν στρατηγικές για το επόμενο βήμα, η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με ανησυχία, προσδοκώντας αποκλιμάκωση αλλά προετοιμαζόμενη για νέα επεισόδια σε έναν εμπορικό πόλεμο που δείχνει να μην έχει σύντομα τέλος.




Δασμοί 104% από ΗΠΑ στην Κίνα

Ο πλανήτης παρακολουθεί παγωμένος τις ραγδαίες εξελίξεις που ακολουθούν την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην εξουσία των ΗΠΑ. Ο πρώην και νυν πρόεδρος μετέτρεψε τον σινοαμερικανικό εμπορικό πόλεμο σε ολοκληρωτική σύγκρουση, με κινήσεις που προκαλούν ισχυρές γεωοικονομικές και πολιτικές αναταράξεις σε όλο τον κόσμο.

Δασμοί στα ύψη – Το χρονικό της σύγκρουσης

Ήδη από τις 9 Απριλίου, ο Τραμπ επέβαλε νέους δασμούς 54% στην Κίνα, στους οποίους το Πεκίνο είχε απαντήσει από τις 5 Μαρτίου με αντίποινα 34%. Ο Αμερικανός πρόεδρος έθεσε τελεσίγραφο ζητώντας την απόσυρση των κινεζικών μέτρων, αλλιώς οι δασμοί των ΗΠΑ θα αυξάνονταν στο 104% — κάτι που τελικά συνέβη στις 8 Μαρτίου.

Η θέση των ΗΠΑ

Ο Αμερικανός Υπουργός Οικονομικών, Σκοτ Μπέσεντ, δήλωσε στο CNBC:

«Ήταν μεγάλο λάθος αυτή η κινεζική κλιμάκωση […] Τους εξάγουμε το 1/5 από όσα μας εξάγουν. Είναι χαμένο χαρτί για αυτούς».

Ο Τραμπ, σύμφωνα με τον Μπέσεντ, σκοπεύει να συμμετάσχει προσωπικά στις διαπραγματεύσεις, ενώ όλα τα μέσα πίεσης είναι “στο τραπέζι” — ακόμα και απέναντι στην Ευρώπη.

Η απάντηση της Κίνας

Το Πεκίνο χαρακτήρισε την πολιτική του Τραμπ «εκβιασμό» και ξεκαθάρισε πως “θα πολεμήσει μέχρι τέλους”.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε:

«Η Κίνα θα παλέψει μέχρι τέλους αν οι ΗΠΑ είναι αποφασισμένες να ακολουθήσουν τη λάθος πορεία».

Αντιδράσεις & επιπτώσεις

  • Ο Τζέιμισον Γκριρ, Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, δήλωσε πως η Κίνα δεν δείχνει πρόθεση για αμοιβαίες εμπορικές σχέσεις.

  • Η ΕΕ ανακοίνωσε πως είναι έτοιμη να προτείνει αντισταθμιστικούς δασμούς 25% και συζητά εμπορική συμφωνία «μηδέν προς μηδέν».

  • Η Ταϊβάν, χτυπημένη από δασμούς 32%, εκφράζει ετοιμότητα για άρση φραγμών και επενδύσεις στις ΗΠΑ.

Αγορές σε αναταραχή

Παρά το κλίμα έντασης:

  • Ο δείκτης Nikkei αυξήθηκε κατά 6% (μετά από 18μηνο χαμηλό).

  • Τα κινέζικα blue-chips ανέκαμψαν κατά 0,7%.

  • Ο δείκτης Hang Seng του Χονγκ Κονγκ σημείωσε άνοδο 2%.

Ο δισεκατομμυριούχος Μπιλ Άκμαν, υποστηρικτής του Τραμπ, πρότεινε μορατόριουμ (πάγωμα) στον εμπορικό πόλεμο.

Προς έναν διπολικό κόσμο

Αναλυτές, όπως ο Wen-ti Sung, βλέπουν έναν κόσμο που οδεύει προς μια διπολική τάξη πραγμάτων, με Κίνα και ΗΠΑ σε διαρκή ανταγωνισμό:

«Σαν δύο αγωνιστικά αυτοκίνητα που πηγαίνουν το ένα κατά πάνω στο άλλο… Όποιος στρίψει πρώτος, χάνει».

Η παγκόσμια οικονομία μπαίνει σε μια νέα φάση εμπορικών εντάσεων, όπου τίποτα δεν φαίνεται δεδομένο. Επόμενο βήμα; Ίσως το τραπέζι των διαπραγματεύσεων – ίσως ένα ακόμα επεισόδιο σύγκρουσης.




Δασμοί ΗΠΑ: Διπλό πλήγμα στις εξαγωγές

Σοβαρές αναταράξεις στις ελληνικές εξαγωγές αναμένεται να προκαλέσει η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλει δασμούς σε ευρωπαϊκά προϊόντα, με την Ελλάδα να βρίσκεται στο επίκεντρο της επίπτωσης, σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ αποκτούσαν διαρκώς μεγαλύτερη σημασία ως εξαγωγικός προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), η αξία των ελληνικών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ το 2024 διαμορφώθηκε σε 2,411 δισ. ευρώ, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να κατατάσσονται στην πέμπτη θέση των μεγαλύτερων εξαγωγικών προορισμών της χώρας. Μάλιστα, την περίοδο 2020-2024, οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ κατέγραψαν εντυπωσιακή μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 20,4%, ενώ το μερίδιο των ΗΠΑ στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών αυξήθηκε από 3,75% σε 4,89%.

Ωστόσο, η επιβολή δασμών εκ μέρους της Ουάσινγκτον φέρνει δύο ειδών πλήγματα:

1. Άμεσο πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα

Οι δασμοί καθιστούν τα ελληνικά προϊόντα ακριβότερα στην αμερικανική αγορά, γεγονός που τα καθιστά λιγότερο ανταγωνιστικά. Παρά τις προσπάθειες των ελληνικών επιχειρήσεων και των αντιπροσώπων τους στις ΗΠΑ να απορροφήσουν μέρος του κόστους, η τελική τιμή για τον καταναλωτή αναμένεται να αυξηθεί. Προϊόντα όπως οι ελιές, το ελαιόλαδο, το τσιμέντο, το αλουμίνιο, η φέτα και οι κομπόστες ροδάκινου είναι μεταξύ αυτών που αναμένεται να πληγούν περισσότερο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ είναι η πέμπτη σημαντικότερη αγορά για τις εξαγωγές ελληνικής φέτας, ενώ η περίπτωση του κρασιού παραμένει ανοιχτή, καθώς γίνονται προσπάθειες από τον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) να εξαιρεθεί από τα αντίμετρα της Ε.Ε. στο αμερικανικό κρασί και το μπέρμπον. Παρότι το ελληνικό κρασί δεν ανήκει στα 10 κορυφαία εξαγόμενα προϊόντα προς τις ΗΠΑ, η υψηλή μέση τιμή του στην αγορά προσδίδει προστιθέμενη αξία για τους παραγωγούς.

2. Έμμεσο πλήγμα μέσω Ευρώπης

Η δεύτερη απώλεια είναι πιο σύνθετη και αφορά τη γενικότερη επίπτωση στους εμπορικούς εταίρους της Ελλάδας εντός της Ε.Ε. Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΠΣΕ, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, το 65% των ελληνικών εξαγωγών κατευθύνεται προς χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Γαλλία. Η επιβολή δασμών στις ΗΠΑ αναμένεται να επιβαρύνει τις οικονομίες αυτών των χωρών, περιορίζοντας την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών τους και, κατ’ επέκταση, τη ζήτηση για ελληνικά προϊόντα.

Πρόσφατη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας εκτιμά ότι μια οριζόντια αύξηση των δασμών κατά 10% σε όλα τα ευρωπαϊκά προϊόντα που εξάγονται στις ΗΠΑ θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά 1,7% σε σταθερές τιμές και του ελληνικού ΑΕΠ κατά 0,4% μέχρι τα τέλη του 2026.

Αχτίδες αισιοδοξίας και επόμενα βήματα

Παρά τις αρνητικές εξελίξεις, οι εξαγωγείς διακρίνουν κάποιες ευκαιρίες. Η αυξανόμενη τάση των Αμερικανών καταναλωτών να επενδύουν σε ποιοτικά προϊόντα, ακόμη και με υψηλότερη τιμή, σε συνδυασμό με την ισχυροποίηση του δολαρίου έναντι του ευρώ, μπορεί να λειτουργήσουν αντισταθμιστικά.

Το μεγάλο στοίχημα για τις ελληνικές επιχειρήσεις, όπως υπογραμμίζει ο κ. Καλαμπόκης, είναι το άνοιγμα σε νέες αγορές εκτός Ε.Ε. – όπως οι αραβικές χώρες, η ΝΑ Ασία, η Ιαπωνία και ο Καναδάς – ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από ευμετάβλητους εμπορικούς εταίρους και γεωπολιτικές αναταράξεις.




Πώς μέσα από μια διαρροή αποκαλύφθηκε η απέχθεια των ΗΠΑ για την Ευρώπη

Τα επόμενα 24ωρα μόνο ήρεμα δεν θα είναι για τους κορυφαίους αξιωματούχους των μυστικών υπηρεσιών των HΠΑ, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα ανελέητο σφυροκόπημα από τους Δημοκρατικούς, στον απόηχο του τεράστιου και σοβαρού λάθους που αφορούσε την ασφάλεια της χώρας, όταν ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας, Μάικ Γουόλτς απέστειλε απόρρητα έγγραφα επί στρατιωτικών σχεδίων σε group chat (ομαδική συνολιμία) στην οποία μετείχε δημοσιογράφος.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο υπουργός Άμυνας, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας και άλλα κορυφαία μέλη του υπουργικού συμβουλίου χρησιμοποίησαν μια εμπορική εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων, την πλατφόρμα Signal, για να συζητήσουν μυστικά σχέδια πολέμου για την Υεμένη, με “θεατή” τον αρχισυντάκτη του Atlantic, Τζέφρι Γκόλντμπεργκ.

Ο ίδιος ο Γκόλντμπεργκ ανέφερε πως μεταξύ άλλων είδε απόρρητα στρατιωτικά σχέδια για την επίθεση κατά των Χούθι, τα οποία περιλάμβαναν πακέτα οπλισμού, συγκεκριμένους στόχους αλλά και το χρονικό πλαίσιο της επιχείρησης, όλα αυτά δύο ώρες πριν ξεκινήσουν οι βομβαρδισμοί.

Ουσιαστικά οι  Αμερικανοί αξιωματούχοι έδωσαν στον δημοσιογράφο του Atlantic, προνομιακή πρόσβαση στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων γύρω από το στρατιωτικό χτύπημα – μια πρωτοφανής διαρροή πληροφοριών που έχει προκαλέσει οργή, ειδικά στους Ρεπουμπλικάνους που είχαν απαιτήσει ποινικές διώξεις κατά της Χίλαρι Κλίντον και άλλων για κατάχρηση ευαίσθητων δεδομένων.

Η διαρροή όμως αυτή είχε και άλλες προεκτάσεις.

Εκ πρώτης όψεως, το χτύπημα κατά των Χούθι φαίνεται να συνδέεται περισσότερο με τις πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ για την προστασία του θαλάσσιου εμπορίου και την ανάσχεση του Ιράν, παρά με τις ανησυχίες για την Ευρώπη που απολαμβάνει τις αμυντικές δαπάνες και τη στρατιωτική υπεροχή των ΗΠΑ.

Ωστόσο, ο Τζει Ντι Βανς φαίνεται αποφασισμένος να χρησιμοποιήσει την “ευρωπαϊκή αδράνεια” ως βασικό επιχείρημα για την αναβολή της επίθεσης κατά των Χούθι.

Νομίζω ότι κάνουμε λάθος“, έγραψε ο Αμερικανός αντιπρόεδρος, επισημαίνοντας πως μόλις το 3% του αμερικανικού εμπορίου περνά από τη Διώρυγα του Σουέζ, σε αντίθεση με το 40% του ευρωπαϊκού. “Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος το κοινό να μην καταλαβαίνει γιατί είναι απαραίτητο αυτό το χτύπημα. Ο πιο ισχυρός λόγος για να προχωρήσουμε είναι, όπως είπε και ο [Τραμπ], για να στείλουμε ένα μήνυμα“, πρόσθεσε.

Ποιο μήνυμα είναι αυτό; Ότι για άλλη μια φορά οι ΗΠΑ κάνουν αυτό που θα έπρεπε να κάνει η Ευρώπη. Εντελώς συνεπής δηλαδή ο Βανς με τις προηγούμενες δηλώσεις του και επιχειρήματα ότι οι ΗΠΑ πληρώνουν υπερβολικά για την ευρωπαϊκή ασφάλεια. Χαρακτηριστικός είναι και ο χλευασμός που επέδειξε προς τους Ευρωπαίους συμμάχους – πιθανότατα τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο- αποκαλώντας τους “κάποιες τυχαίες χώρες που έχουν να πολεμήσουν 30 ή 40 χρόνια” (παρόλο που και οι δύο συμμετείχαν σε επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν, ενώ η Βρετανία πολέμησε και στο Ιράκ στο πλευρό των ΗΠΑ).

Ο Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, παραδεχόμενος -έστω και έμμεσα- ότι η δική του προσέγγιση στην εξωτερική πολιτική διαφέρει από εκείνη του Ντόναλντ Τραμπ και λέγοντας ότι μία επίθεση σε βάρος των Χούθι θα υπονομεύσει την πολιτική του προέδρου απέναντι στην Ευρώπη. Μία πολιτική που ο ίδιος έχει επιχειρήσει να διαμορφώσει, με χαρακτηριστική την έντονα διχαστική ομιλία του στη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου, όπου κατηγόρησε τους Ευρωπαίους ηγέτες ότι τρέχουν να ξεφύγουν από τους ψηφοφόρους τους.

Δεν είμαι σίγουρος ότι ο πρόεδρος γνωρίζει πόσο ασυνεπές είναι αυτό με το μήνυμά του προς την Ευρώπη αυτή τη στιγμή“, έγραψε ο Βανς, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο απότομης αύξησης στις τιμές του πετρελαίου. “Είμαι πρόθυμος να στηρίξω τη συναίνεση της ομάδας και να κρατήσω αυτές τις ανησυχίες για τον εαυτό μου. Ωστόσο, υπάρχει ισχυρό επιχείρημα για να καθυστερήσει η επίθεση για έναν μήνα, να γίνει η απαραίτητη επικοινωνιακή δουλειά για να εξηγηθεί γιατί είναι αναγκαία, να δούμε πού βρίσκεται η οικονομία κ.λπ.“.

Κατά βάθος, η διαφωνία κρύβει μία βαθύτερη διάσταση: Οι απόψεις του Βανς δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τον τρόπο που ο Ντόναλντ Τραμπ αντιλαμβάνεται την εξωτερική πολιτική. Ο Τραμπ προσεγγίζει τον κόσμο με όρους συναλλαγής και οι αισιόδοξοι στην Ευρώπη διατηρούν την αισιοδοξία ότι θα μπορούσε να επιβάλει ένα θετικό αποτέλεσμα, υποχρεώνοντας τις χώρες να αυξήσουν τις αμυντικές τους δαπάνες.

Ο Βανς όμως εμφανίζεται πολύ πιο συγκρουσιακός, χωρίς να κρύβει την αντιπάθειά του προς τη διατλαντική συμμαχία, ενώ έχει επιτεθεί στους Ευρωπαίους ηγέτες, κατηγορώντας τους ότι υπερασπίζονται αξίες οι οποίες, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν συνάδουν με τα συμφέροντα και τις αρχές των ΗΠΑ.

Αυτό κάνει τον Βανς ακόμη πιο ανησυχητικό για την Ευρώπη. Η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ, Κάγια Κάλας, τον κατηγόρησε ότι “προσπαθεί να προκαλέσει ρήξη” με τους Ευρωπαίους συμμάχους, ενώ άλλος Ευρωπαίος διπλωμάτης δήλωσε: “Είναι πολύ επικίνδυνος για την Ευρώπη… ίσως ο πιο επικίνδυνος στην κυβέρνηση“. Άλλος πάλι τον περιέγραψε ως “εμμονικό” με την ιδέα να διαρρήξει τη σχέση ΗΠΑ–ΕΕ.

Μεταξύ των μηνυμάτων που εστάλησαν στην πλατφόρμα Signal και τα οποία διέρρευσαν, ορισμένοι προσπάθησαν να μετριάσουν τη στάση του Βανς.

Για παράδειγμα, ο υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ υποστήριξε ότι το χτύπημα θα προωθούσε “θεμελιώδεις” αμερικανικές αξίες, όπως η ελευθερία της ναυσιπλοΐας και η στρατηγική αποτροπή. Ωστόσο, παραδέχτηκε ότι οι επιθέσεις μπορούσαν να περιμένουν, εφόσον αυτό κρινόταν σκόπιμο.

Από την άλλη, ο Μάικ Γουόλτς, πιο κοντά στην παραδοσιακή σχολή εξωτερικής πολιτικής, έγραψε: “Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να είναι εκείνες που θα ανοίξουν ξανά τους ναυτικούς διαδρόμους“. Συμφώνησε, όμως, πως η κυβέρνηση πρέπει να “καταγράψει το κόστος και να το μετακυλίσει στους Ευρωπαίους“.

Ο Βανς απάντησε κοφτά: “Αν θεωρείτε ότι πρέπει να το κάνουμε, ας το κάνουμε. Απλώς, με εξοργίζει να σώζουμε ξανά την Ευρώπη” και ο Χέγκσεθ συμφώνησε: “Συμμερίζομαι πλήρως την απέχθειά σου για τη στάση των Ευρωπαίων. Είναι αξιολύπητο”. Και πρόσθεσε: “Αλλά είμαστε οι μόνοι στον πλανήτη που μπορούμε να το κάνουμε αυτό“.

Ο Στέφεν Μίλερ στενός συνεργάτης του Ντόναλντ Τραμπ, έβαλε τέλος στη συζήτηση, υπενθυμίζοντας τη θέση του προέδρου: “Πράσινο φως, αλλά σύντομα θα καταστήσουμε σαφές σε Αίγυπτο και Ευρώπη τι περιμένουμε ως αντάλλαγμα“.

Τα παραπάνω έρχονται να υπενθυμίσουν πως οι πολιτικές της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την Ευρώπη έρχονται στο επίκεντρο και είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν την υποστήριξή τους στο ΝΑΤΟ ή στην Ευρώπη γενικότερα. Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του Στιβ Γουίτκοφ, ο οποίος συλλογιζόμενος τη δυνατότητα των οικονομιών του Κόλπου να αντικαταστήσουν τις ευρωπαϊκές, είπε: “Θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη από την Ευρώπη. Η Ευρώπη είναι δυσλειτουργική σήμερα“. Αντίστοιχη ήταν και η δήλωση του Τάκερ Κάρλσον, δημοσιογράφου και έμπιστου του Τραμπ, ο οποίος είπε: “Θα ήταν καλό για τον κόσμο, γιατί η Ευρώπη πεθαίνει“.

news247.gr




Πούτιν: ΗΠΑ και Ουκρανία του πέταξαν το «μπαλάκι» – Τι θα κάνει ο Ρώσος πρόεδρος;

Ο Βλαντίμιρ Πούτιν είχε υπ’ όψιν του τι θα μπορούσε να προκύψει από τις συνομιλίες ΗΠΑ-Ουκρανίας στην Τζέντα, γεγονός που πιθανότατα εξηγεί τη σφοδρή επίθεση της Ρωσίας στο Κουρσκ.

Δεν αποκλείεται, δε, να δούμε κάτι ανάλογο στο Ποκρόφσκ, μιας και η συμφωνία Ουάσινγκτον-Κιέβου για εκεχειρία 30 ημερών (προέκυψε από τις συνομιλίες στην Τζέντα) πιέζει τον Ρώσο πρόεδρο.

Όπως είναι γνωστό, ο Τραμπ σπεύδει να υλοποιήσει αυτό που είχε υποσχεθεί προεκλογικά: να τελειώσει γρήγορα τον πόλεμο της Ουκρανίας. Μέσω της εξέλιξης της Τρίτης (11/3), ο Αμερικανός πρόεδρος πέταξε το «μπαλάκι» στον Ρώσο ομόλογό του.

Αυτό που φαντάζει σχεδόν βέβαιο είναι πως το Κίεβο θα αναγκαστεί σε σοβαρές παραχωρήσεις

Εάν ο Πούτιν αγνοήσει τη συμφωνία της Τζέντας, τότε το θετικό κλίμα που έχει οικοδομήσει με τον Τραμπ θα μπορούσε να μεταβληθεί επί τα χείρω.

Από την άλλη, μια εκεχειρία σημαίνει πάγωμα των μετώπων, κάτι που στην παρούσα φάση μπορεί να μην είναι ό,τι καλύτερο για τη Ρωσία. Διότι εν τω μέσω μιας εκεχειρίας, ο Πούτιν μπορεί να κληθεί να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όπου δεν θα ήθελε να φέρει μειονεκτήματα.

Τέτοια θα μπορούσαν να είναι η μη ανακατάληψη ολόκληρης της περιφέρειας του Κουρσκ και η μη κατάληψη του Ποκρόφσκ, που αποτελεί στρατηγικό στόχο για τη Μόσχα. Ο Πούτιν θέλει να καθίσει σε ένα τέτοιο τραπέζι έχοντας όλα τα καλά χαρτιά στα δικά του χέρια, προκειμένου να ελαττώσει στο μέγιστο τυχόν παραχωρήσεις εκ μέρους του Κρεμλίνου.

Αυτό που φαντάζει σχεδόν βέβαιο είναι πως το Κίεβο θα αναγκαστεί σε σοβαρές παραχωρήσεις – που θα είναι σοβαρότερες εάν διαπραγματευθεί όντας ηττημένο στα προαναφερθέντα μέτωπα. Το μαρτυρούν οι τελευταίες δηλώσεις του Μάρκο Ρούμπιο.

Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών δήλωσε λίγο πριν από την έναρξη των συνομιλιών στην Τζέντα, στις οποίες μετείχε και ο ίδιος, πως η Ουκρανία θα πρέπει να κάνει παραχωρήσεις για τα εδάφη που έχει καταλάβει η Ρωσία από το 2014 ως μέρος οποιασδήποτε συμφωνίας για τον τερματισμό του πολέμου.

 

«Το πιο σημαντικό πράγμα με το οποίο πρέπει να φύγουμε από εδώ είναι η ισχυρή αίσθηση ότι η Ουκρανία είναι έτοιμη να κάνει δύσκολα πράγματα, όπως και οι Ρώσοι θα πρέπει να κάνουν δύσκολα πράγματα για να τερματίσουν αυτή τη σύγκρουση ή τουλάχιστον να την σταματήσουν με κάποιο τρόπο, σχήμα ή μορφή», δήλωσε ο Ρούμπιο στους δημοσιογράφους.

Ο Μάρκο Ρούμπιο αρνήθηκε να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες για μια πιθανή ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, αλλά ξεκαθάρισε ότι οι παραχωρήσεις και από τις δύο πλευρές θα έχουν κεντρικό ρόλο στη διπλωματία.

«Νομίζω ότι και οι δύο πλευρές πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχει στρατιωτική λύση σε αυτή την κατάσταση. Οι Ρώσοι δεν μπορούν να κατακτήσουν όλη την Ουκρανία και προφανώς θα είναι πολύ δύσκολο για την Ουκρανία σε οποιοδήποτε λογικό χρονικό διάστημα να αναγκάσει κατά κάποιον τρόπο τους Ρώσους να επιστρέψουν σε όλη τη διαδρομή που βρίσκονταν το 2014», υποστήριξε ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας.

Ο Ρούμπιο πρόσθεσε ότι στις μελλοντικές συνομιλίες με τη Μόσχα θα πρέπει να καθοριστεί τι είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει η Ρωσία. «Δεν γνωρίζουμε πόσο απέχουν πραγματικά», σημείωσε.

Αν και οι ΗΠΑ έχουν σταματήσει να μοιράζονται κάποιες πληροφορίες με την Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένων των δορυφορικών εικόνων, ο Αμερικανός ΥΠΕΞ δήλωσε ότι εξακολουθούν να παρέχουν στο Κίεβο πληροφορίες που του επιτρέπουν να συνεχίσει να αμύνεται έναντι των ρωσικών επιθέσεων.

 

Είπε επίσης ότι δεν υπήρξε ποτέ απειλή αφαίρεσης της πρόσβασης της Ουκρανίας στην Starlink, την εταιρεία παροχής υπηρεσιών διαδικτύου που ανήκει στη SpaceX του Έλον Μασκ.

Το μήνυμα του Τραμπ και η αντίδραση της Μόσχας

Μετά από τις συνομιλίες στην Τζέντα, ο Τραμπ προχώρησε σε δηλώσεις, επισημαίνοντας ότι είναι έτοιμος να καλέσει ξανά τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι στον Λευκό Οίκο. «Θέλουμε να τελειώνουμε με τον πόλεμο στην Ουκρανία», είπε από τους κήπους του Λευκού Οίκου, έχοντας στο πλευρό του τον Έλον Μασκ.

Ο Τραμπ δήλωσε ακόμη ότι θα μιλήσει με τον Πούτιν, αλλά προειδοποίησε ότι «χρειάζονται δύο για να χορέψουν τανγκό». Εξέφρασε ακόμη την ελπίδα να υπάρξει πλήρης κατάπαυση του πυρός τις επόμενες ημέρες.

Η είδηση της συμφωνίας ΗΠΑ-Ουκρανίας αντιμετωπίστηκε με αρνητικά σχόλια από την ηγεσία της ρωσικής Δούμας. Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Δούμας Βιάτσεσλαβ Βολόντιν τόνισε ότι οι ειρηνευτικές συνομιλίες μπορούν να ξεκινήσουν «όταν θα έχουν εκπληρωθεί όλοι οι στόχοι που έθεσε η Ρωσία στην αρχή της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης».

Ο αντιπρόεδρος, Βίκτορ Σομπόλεφ, δήλωσε από την πλευρά του ότι «οι ΗΠΑ θα επανεξοπλίσουν την Ουκρανία στις 30 ημέρες της εκεχειρίας και θα ξεκινήσουν ξανά τον πόλεμο». «Η Ρωσία δεν θα συμφωνήσει σε αυτό» πρόσθεσε. Παράλληλα, το υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας σχολίασε πως δεν αποκλείει επαφές με τους εκπροσώπους των Ηνωμένων Πολιτειών τις επόμενες ημέρες.

Τέλος, ο Ζελένσκι τόνισε μεταξύ άλλων: «Η Ουκρανία είναι έτοιμη να αποδεχτεί την πρόταση. Τη βλέπουμε ως ένα θετικό βήμα και είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε. Τώρα, επαφίεται στις ΗΠΑ να πείσουν τη Ρωσία να κάνει το ίδιο. Η Ουκρανία επιδιώκει την ειρήνη από το πρώτο δευτερόλεπτο αυτού του πολέμου».

Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωσή του.

«Έλαβα μια αναφορά από την αντιπροσωπεία μας σχετικά με τη συνάντησή τους με την αμερικανική ομάδα στη Σαουδική Αραβία. Η συζήτηση διήρκεσε σχεδόν όλη την ημέρα και ήταν καλή και εποικοδομητική, οι ομάδες μας κατάφεραν να συζητήσουν πολλές σημαντικές λεπτομέρειες.

Η θέση μας παραμένει απολύτως σαφής: Η Ουκρανία επιδιώκει την ειρήνη από το πρώτο δευτερόλεπτο αυτού του πολέμου και θέλουμε να κάνουμε τα πάντα για να την επιτύχουμε το συντομότερο δυνατό και με αξιόπιστο τρόπο, ώστε ο πόλεμος να μην επιστρέψει.

Στη συνάντηση με τους Αμερικανούς, η Ουκρανία πρότεινε τρία βασικά σημεία: Κατάπαυση πυρός στον αέρα, τερματισμός των πυραυλικών επιθέσεων, των βομβαρδισμών και των επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη μεγάλου βεληνεκούς. Κατάπαυση πυρός στη θάλασσα.

Πραγματικά μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης σε αυτήν τη συνεχιζόμενη διπλωματική διαδικασία, που σημαίνει πρωτίστως την απελευθέρωση των αιχμαλώτων πολέμου και των κρατουμένων, τόσο στρατιωτών όσο και αμάχων, και την επιστροφή των Ουκρανών παιδιών που μεταφέρθηκαν βίαια στη Ρωσία.

Η αμερικανική πλευρά κατανοεί τα επιχειρήματά μας και εξετάζει τις προτάσεις μας. Είμαι ευγνώμων στον Πρόεδρο Τραμπ για την εποικοδομητική συζήτηση μεταξύ των ομάδων μας.

Κατά τη διάρκεια των σημερινών συνομιλιών, η αμερικανική πλευρά πρότεινε ένα ακόμη μεγαλύτερο πρώτο βήμα, μια πλήρη προσωρινή εκεχειρία 30 ημερών, η οποία δεν θα αφορά μόνο τον τερματισμό των επιθέσεων με πυραύλους, drones και βόμβες, ούτε μόνο τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και ολόκληρη τη γραμμή του μετώπου.

Η Ουκρανία είναι έτοιμη να αποδεχθεί αυτήν την πρόταση τη βλέπουμε ως ένα θετικό βήμα και είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε. Τώρα, εναπόκειται στις Ηνωμένες Πολιτείες να πείσουν τη Ρωσία να πράξει το ίδιο. Αν η Ρωσία συμφωνήσει, η εκεχειρία θα τεθεί σε ισχύ άμεσα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανάρτηση του».

 

Πηγή:in.gr

 




Οι ΗΠΑ δεν φαίνονται διατεθειμένες να δεσμευτούν σε συμφωνία για αποφυγή των δασμών, λέει ο Επίτροπος Εμπορίου Σέφκοβιτς

Ο Επίτροπος Εμπορίου Μάρος Σέφκοβιτς εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι η αμερικανική κυβέρνηση δε φαίνεται διατεθειμένη να δεσμευτεί σε μία συμφωνία για την αποφυγή δασμών στον ευρωπαϊκό χάλυβα και στο αλουμίνιο.

Ερωτηθείς σχετικά, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο Μάρος Σέφκοβιτς ανέφερε ότι τον προηγούμενο μήνα ταξίδεψε στις ΗΠΑ επιδιώκοντας έναν «εποικοδομητικό διάλογο», για να αποφευχθεί ο «περιττός πόνος των μέτρων και των αντίμετρων». Όπως είπε, εντοπίστηκαν από κοινού ορισμένοι τομείς που θα επέτρεπαν σε ΕΕ και ΗΠΑ να προχωρήσουν με αμοιβαία οφέλη, αλλά «τελικά η κυβέρνηση των ΗΠΑ δε φαίνεται να δεσμεύεται να κάνει μια συμφωνία».

Ο Επίτροπος Εμπορίου υπογράμμισε ότι η ΕΕ θα προστατεύσει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους καταναλωτές από τους «αδικαιολόγητους δασμούς». Ωστόσο, απηύθυνε μια τελευταία έκκληση προς την αμερικανική διοίκηση, λέγοντας: «οι πόρτες μας θα παραμείνουν ανοιχτές για εποικοδομητική δέσμευση» με τις ΗΠΑ, «θέλουμε να έχουμε μια εποικοδομητική και θετική σχέση».

«Είμαστε απολύτως πεπεισμένοι ότι κανείς δεν κερδίζει από τους δασμούς», συνέχισε ο Μ. Σέφκοβιτς, σημειώνοντας τον τεράστιο όγκο των εμπορικών σχέσεων ΕΕ-ΗΠΑ που ανέρχεται σε 1,6 τρισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. «Θα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί πώς αντιμετωπίζουμε το εμπόριο μεταξύ μας», καθώς πρόκειται για μια εμπορική σχέση που αντιπροσωπεύει πάνω από το 30% του παγκόσμιου εμπορίου και έχει παγκόσμιο αντίκτυπο.

Αναφέρθηκε, επίσης, στις ευρωπαϊκές εταιρείες που είναι οι μεγαλύτεροι ξένοι επενδυτές στις ΗΠΑ, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της και δημιουργώντας θέσεις εργασίας εκεί. «Οι αμερικανικές εταιρείες μπόρεσαν επίσης να αποφέρουν σημαντικά έσοδα επενδύοντας εδώ στην ΕΕ, που είναι μια μεγάλη ενοποιημένη, σταθερή και προβλέψιμη αγορά και ευνοϊκή για τις επιχειρήσεις», σημείωσε ο Μ. Σέφκοβιτς.

 

Πηγή:protothema.gr




ΗΠΑ: Αναμένουμε πρόοδο στις συνομιλίες για την Ουκρανία, ελπίζουμε σε συμφωνία για τα ορυκτά

Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναμένουν να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος στις συνομιλίες για την Ουκρανία αυτή την εβδομάδα και ελπίζουν ότι μπορεί να υπογραφεί συμφωνία για τα καίριας σημασίας ορυκτά, δήλωσε σήμερα ο απεσταλμένος του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τη Μέση Ανατολή, Στιβ Γουίτκοφ.

Σημειώνεται ότι οι Αμερικανοί διαπραγματευτές θα συναντηθούν με τους Ουκρανούς αυτή την εβδομάδα. «Νομίζω ότι πηγαίνουμε εκεί με την προσδοκία ότι θα σημειώσουμε ουσιαστική πρόοδο» δήλωσε ο Γουίτκοφ σε συνέντευξή του στο Fox News.

Ερωτηθείς αν νομίζει ότι ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι θα επιστρέψει στις ΗΠΑ για να υπογράψει τη συμφωνία για τα ορυκτά αυτή την εβδομάδα ο Γουίτκοφ είπε: «Είμαι πράγματι αισιόδοξος. Όλες οι ενδείξεις είναι πολύ, πολύ θετικές».

Ο Γουίτκοφ είπε ότι μεταξύ των σημαντικών ζητημάτων που θα είναι στο τραπέζι θα είναι τα πρωτόκολλα ασφαλείας για τους Ουκρανούς και εδαφικά θέματα.

Η ανταλλαγή πληροφοριών θα συζητηθεί επίσης στις συναντήσεις αυτής της εβδομάδας, δήλωσε ο Γουίτκοφ στο Fox News λίγο πριν αναχωρήσει για συνομιλίες στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες, είπε, δεν σταμάτησαν ποτέ να δίνουν πληροφορίες για κάθε τι που έχει σχέση με την άμυνα της Ουκρανίας.

 

Πηγή:protothema.gr




Ο Tραμπ μετατρέπει τις ΗΠΑ σε «Μέκκα» κρυπτονομισμάτων: Η πρώτη «Σύνοδος Crypto»

Mετά από έναν σχετικό δισταγμό κατά την πρώτη του θητεία,ο Aμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ «αγκαλιάζει» πλέον με κάθε τρόπο τα κρυπτονομίσματα. Ο Λευκός Οίκος φιλοξενεί σήμερα (7/3) Σύνοδο Κορυφής για τα κρυπτονομίσματα, σε μια πρώτη εκδήλωση του είδους που αναμένεται να υπογραμμίσει τη σημαντική αλλαγή πλεύσης σε σύγκριση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Ο Τραμπ, ο οποίος έχει ποσοστό σε μια επιχείρηση κρυπτογράφησης που ονομάζεται World Liberty Financial την οποία εγκαινίασε ο ίδιος και η οικογένειά του τον Σεπτέμβριο του 2024 και το δικό του νόμισμα meme, υποσχέθηκε στην εκστρατεία να κάνει τις Ηνωμένες Πολιτείες την «πρωτεύουσα κρυπτονομισμάτων του πλανήτη».

Ο Λευκός Οίκος δεν έδωσε στη δημοσιότητα λεπτομέρειες σχετικά με τη μορφή της Συνόδου κορυφής και το ποιος θα παρευρεθεί, αλλά την εκδήλωση θα συντονίσει το τμήμα Τεχνητής Νοημοσύνης και ο τσάρος κρυπτονομισμάτων Ντέιβιντ Σακς, καθώς επίσης και ο Μπο Χάινς, ο οποίος συμβουλεύει τον Λευκό Οίκο για τα ψηφιακά στοιχεία.

Σε μία άλλη σημαντική εξέλιξη εν τω μεταξύ ο Σακς ανακοίωνσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το βράδυ της Πέμπτης ότι ο Τραμπ έκανε πράξη την υπόσχεσή του να δημιουργήσει ένα στρατηγικό αποθεματικό κρυπτονομισμάτων, υπογράφοντας σχετικό εκτελεστικό διάταγμα.

Σύμφωνα με τη νέα εντολή, η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα διατηρήσει τα εκτιμώμενα 200.000 bitcoin που έχουν ήδη κατασχεθεί σε ποινικές και αστικές διαδικασίες. «Οι ΗΠΑ δεν θα πουλήσουν κανένα bitcoin που έχει κατατεθεί στο αποθεματικό. Θα διατηρηθεί ως αποθεματικό, σαν ένα ψηφιακό Fort Knox για το κρυπτονόμισμα που συχνά αποκαλείται «ψηφιακός χρυσός», δήλωσε ο Σακς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Το εκτελεστικό διάταγμα απαιτεί μια «πλήρη λογιστική» των διαθεσίμων bitcoin της κυβέρνησης, τα οποία ο Sacks είπε ότι δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ πλήρως. Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει πουλήσει στο παρελθόν περίπου 195.000 bitcoin την τελευταία δεκαετία για 366 εκατομμύρια δολάρια. Είπε ότι αυτά τα bitcoin θα άξιζαν περίπου 17 δισεκατομμύρια δολάρια εάν η κυβέρνηση τα είχε κρατήσει.

Η κυβέρνηση θα αποθηκεύσει επίσης άλλους τύπους ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων που κατασχέθηκαν σε δικαστικές αγωγές, είπε, αλλά δεν θα επιδιώξει να αγοράσει περισσότερα από αυτά.

Τραμπ: «Η στάση μου άλλαξε»

Σκεπτικιστής του κλάδου κάποτε, ο Τραμπ που έλεγε πριν από μερικά χρόνια ότιτο bitcoin «μοιάζει με απάτη», πλεον έχει αγκαλιάσει τα ψηφιακά νομίσματα και τον ανεπίσημο ρόλο του ως «πρόεδρος κρυπτογράφησης» με τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν τη βιομηχανία κρυπτογράφησης και σύμφωνα με τους επικριτές του να πλουτίσουν τον ίδιο και την οικογένειά του.

«Έχουμε μια πολύ εχθρική SEC… Ήταν πολύ εχθρικοί απέναντι στα κρυπτονομίσματα, προς όλα αυτά, τόσο εχθρικοί που κανείς δεν μπορούσε να το πιστέψει» είπε ο Τραμπ τον Σεπτέμβριο. «Η στάση μου είναι πλέον διαφορετική. Εάν δεν το κάνουμε, θα το κάνει η Κίνα. Η Κίνα θα το κάνει ούτως ή άλλως.»

Τις τελευταίες εβδομάδες, η κυβέρνησή του απέσυρε τις έρευνες και τις αγωγές κατά επιχειρήσεων κρυπτογράφησης ενώ η Γερουσία ψήφισε επίσης να απαλλαγεί από έναν κανόνα της εποχής Μπάιντεν που απαιτούσε από ορισμένες επιχειρήσεις κρυπτογράφησης να αναφέρουν πληροφορίες στην Εσωτερική Υπηρεσία Εσόδων.

Η δημιουργία αποθεματικού bitcoin ήταν μια από τις πολλές υποσχέσεις που σχετίζονταν με τα κρυπτονομίσματα που έδωσε ο Τραμπ στην προεκλογική περίοδο. Παράλληλα πιέζει το Κογκρέσο να εγκρίνει νομοθεσία φιλική προς τη βιομηχανία και υπό τη διοίκησή του η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έχει αρχίσει να αποσύρει τα μέτρα επιβολής που είχε λάβει κατά ορισμένων μεγάλων εταιρειών κρυπτογράφησης.

Βitcoin: Το πιο δημοφιλές κρυπτονόμισμα

Το Bitcoin είναι το παλαιότερο και πιο δημοφιλές κρυπτονόμισμα. Δημιουργήθηκε ως απάντηση στην οικονομική κρίση του 2008 από ένα ανώνυμο άτομο ή άτομα και απο πείραμα των οπαδών της κρυπτογραφίας μετατράπηκε σε περιουσιακό στοιχείο με κεφαλαιοποίηση περίπου 1,7 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Αν και δεν έχει απογειωθεί ως τρόπος πληρωμής για καθημερινά πράγματα, το bitcoin είναι δημοφιλές ως αποθήκη αξίας που δεν ελέγχεται από τράπεζες, κυβερνήσεις ή άλλες ισχυρές οντότητες.

 

Πηγή:newsbomb.gr




ΗΠΑ: Συνεχίζονται οι εκκαθαρίσεις στη CIA

Στην απόλυση ορισμένων υπαλλήλων που είχαν προσληφθεί πρόσφατα, προχώρησε η CIA, στο πλαίσιο των πολιτικών της κυβέρνησης Τραμπ, που έχουν στόχο να συρρικνώσουν την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, σύμφωνα με εκπρόσωπο της υπηρεσίας, που επικαλούνται οι New York Times.

Η Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών είχε θέσει στο στόχαστρό της υπαλλήλους που εργάζονταν για λογαριασμό της για δύο χρόνια ή λιγότερο, σε μια ομάδα που περιλαμβάνει από αναλυτές μέχρι νεαρούς αξιωματικούς, οι οποίοι εκπαιδεύονται για να εργαστούν μυστικά στο εξωτερικό.

«Οι υπάλληλοί μας αντιμετωπίζουν μοναδικές πιέσεις από την εργασία σε καταστάσεις που έχουν γρήγορο ρυθμό και υψηλό ρίσκο. Η δουλειά αυτή δεν είναι για όλους», ανέφερε ο εκπρόσωπος σε δήλωσή του, με την οποία επιχείρησε να δικαιολογήσει τις απολύσεις.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα των NYT, δεν είναι σαφές πόσοι υπάλληλοι έχουν απολυθεί.

Η CIA είχε ήδη προχωρήσει από τον προηγούμενο μήνα στην απόλυση άνω των 12 στελεχών, που εργάζονταν σε θέματα διαφορετικότητας, σε έναν πρώτο γύρο μαζικών απολύσεων. Τα εν λόγω στελέχη αμφισβήτησαν δικαστικά την απόλυσή τους, ωστόσο οι προσφυγές τους απορρίφθηκαν από ομοσπονδιακό δικαστή, ο οποίος έκρινε ότι ο διευθυντής της CIA, Τζον Ράτκλιφ είχε το δικαίωμα να ενεργήσει σε αυτό το κομμάτι κατά βούληση.

 

Πηγή:protothema.gr




Ο Τραμπ σχεδιάζει να απελάσει 240.000 χιλιάδες Ουκρανούς από τις ΗΠΑ

Εκατοντάδες χιλιάδες Ουκρανοί που κατέφυγαν στις Ηνωμένες Πολιτείες όταν ο Βλαντιμίρ Πούτιν εισέβαλε στη χώρα τους θα μπορούσαν να απελαθούν τον Απρίλιο.

Ένας ανώτερος αξιωματούχος και τρεις πηγές που γνωρίζουν το θέμα αποκάλυψαν στο Reuters ότι ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ σχεδιάζει να ανακαλέσει το προσωρινό νομικό καθεστώς για περίπου 240.000 Ουκρανούς που αναζήτησαν καταφύγιο στις ΗΠΑ.

Η ιστοσελίδα dailymail γράφει πως αυτή η δράση βρισκόταν σε εξέλιξη προτού ο Τραμπ διαπληκτιστεί δημοσίως με τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους στο Οβάλ Γραφείο την περασμένη εβδομάδα.

Αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της κυβέρνησης Τραμπ να αφαιρέσει το νομικό καθεστώς από περισσότερους από 1,8 εκατομμύρια μετανάστες που είχαν τη δυνατότητα να εισέλθουν στις ΗΠΑ στο πλαίσιο προσωρινών προγραμμάτων ανθρωπιστικής αποφυλάκισης που ξεκίνησαν υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν.

Διάταγμα του Τραμπ που εκδόθηκε στις 20 Ιανουαρίου καλεί το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας να «τερματίσει όλα τα κατηγορηματικά προγράμματα προσωρινής άδειας εισόδου».

Εκτός από τους 240.000 Ουκρανούς που διέφυγαν από την εισβολή της Ρωσίας και τους 530.000 Κουβανούς, Αϊτινούς, Νικαραγουανούς και Βενεζουελάνους, αυτά τα προγράμματα κάλυπταν περισσότερους από 70.000 Αφγανούς που έφυγαν μετά την κατάληψη του Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν.

 

Πηγή:newsbeast.gr




«Είναι εκτός πραγματικότητας» – ΗΠΑ και Ισραήλ απορρίπτουν το αιγυπτιακό σχέδιο ανοικοδόμησης της Γάζας

Οι ΗΠΑ και το Ισραήλ απέρριψαν το αραβικό σχέδιο για τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση της Λωρίδας της Γάζας, το οποίο θα επέτρεπε στους 2,1 εκατομμύρια Παλαιστίνιους που ζουν εκεί να παραμείνουν στη γη τους.

Η πρόταση, που εγκρίθηκε από τους Άραβες ηγέτες σε σύνοδο κορυφής στο Κάιρο, είναι η εναλλακτική τους πρόταση στην ιδέα του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να αναλάβουν οι ΗΠΑ τη Γάζα και να μετεγκαταστήσουν μόνιμα τον πληθυσμό της.

Η Παλαιστινιακή Αρχή και η Χαμάς χαιρέτισαν το αραβικό σχέδιο, το οποίο προβλέπει την προσωρινή διακυβέρνηση της Γάζας από μια επιτροπή ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων και την ανάπτυξη διεθνών ειρηνευτικών δυνάμεων εκεί.

Αλλά τόσο ο Λευκός Οίκος όσο και το ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσαν ότι «δεν αντιμετωπίζει την πραγματικότητα στη Γάζα» και στάθηκαν στο όραμα του Τραμπ.

Η σύνοδος κορυφής του Αραβικού Συνδέσμου πραγματοποιήθηκε εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας ότι η εύθραυστη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα θα μπορούσε να καταρρεύσει μετά τη λήξη της πρώτης φάσης των έξι εβδομάδων το περασμένο Σάββατο.

Το Ισραήλ έχει εμποδίσει την είσοδο βοήθειας στην περιοχή για να πιέσει τη Χαμάς να αποδεχθεί τη νέα πρόταση των ΗΠΑ για προσωρινή παράταση της εκεχειρίας, κατά την οποία θα απελευθερωθούν περισσότεροι όμηροι που κρατούνται στη Γάζα σε αντάλλαγμα με Παλαιστίνιους κρατούμενους.

Η Χαμάς επιμένει ότι η δεύτερη φάση πρέπει να ξεκινήσει όπως έχει συμφωνηθεί, οδηγώντας σε τερματισμό του πολέμου και πλήρη αποχώρηση των ισραηλινών στρατευμάτων.

Το αραβικό σχέδιο ύψους 53 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανοικοδόμηση της Γάζας μετά το τέλος του πολέμου παρουσιάστηκε από την Αίγυπτο σε έκτακτη σύνοδο κορυφής του Αραβικού Συνδέσμου την Τρίτη.

Η ανακοίνωση του Αραβικού Συνδέσμου που ενέκρινε το σχέδιο, έκανε λόγο για «κατηγορηματική απόρριψη κάθε μορφής εκτοπισμού του παλαιστινιακού λαού», περιγράφοντας μια τέτοια ιδέα ως «κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου, έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και εθνοκάθαρση».

Το σχέδιο προβλέπει ότι η ανοικοδόμηση θα πραγματοποιηθεί σε τρεις φάσεις και θα διαρκέσει πέντε χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων περίπου 1,5 εκατομμύριο εκτοπισμένοι κάτοικοι της Γάζας θα μεταφερθούν σε 200.000 προκατασκευασμένες κατοικίες και 60.000 επισκευασμένα σπίτια.

Στην πρώτη φάση, η οποία θα διαρκέσει έξι μήνες και θα κοστίσει 3 δισ. δολάρια, θα καθαριστούν εκατομμύρια τόνοι μπάζων και τυχόν μη εκραγμένα πυρομαχικά.

Στη δεύτερη φάση, που θα διαρκέσει δύο χρόνια και θα κοστίσει 20 δισ. δολάρια, θα ανακατασκευαστούν οι κατοικίες και οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Ένα αεροδρόμιο, δύο λιμάνια και μια βιομηχανική ζώνη θα κατασκευαστούν κατά την τρίτη φάση, η οποία θα διαρκέσει άλλα δύο χρόνια και θα κοστίσει 30 δισ. δολάρια.

Το αραβικό σχέδιο προτείνει επίσης μια «διοικητική επιτροπή» αποτελούμενη από ανεξάρτητους Παλαιστίνιους τεχνοκράτες να διοικήσει τη μεταπολεμική Γάζα για μια μεταβατική περίοδο, ενώ «θα εργάζεται για την ενδυνάμωση της Παλαιστινιακής Αρχής ώστε να επιστρέψει».

 

Πηγή:protothema.gr




Πολωνία – Τουσκ: Οι ΗΠΑ έχουν ήδη αναστείλει την αποστολή όπλων στην Ουκρανία μέσω του πολωνικού κόμβου

Ο πρωθυπουργός της Πολωνίας, Ντόναλντ Τουσκ επιβεβαίωσε την Τρίτη, πριν από την έναρξη του πολωνικού υπουργικού συμβουλίου, τις πληροφορίες σχετικά με την αναστολή αποστολής στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ προς την Ουκρανία μέσω του κόμβου της χώρας του.

«Όπως γνωρίζετε, σήμερα ανακοινώθηκε η απόφαση για την αναστολή της αμερικανικής βοήθειας προς την Ουκρανία και, ενδεχομένως, η έναρξη της άρσης των κυρώσεων κατά της Ρωσίας από την αμερικανική πλευρά. Σήμερα, δεν έχουμε κανένα λόγο να πιστεύουμε ότι αυτά είναι απλώς λόγια. Εξάλλου, οι αναφορές που έρχονται από τα σύνορα, από τον κόμβο μας στη Γιασιόνκα, επιβεβαιώνουν επίσης τις ανακοινώσεις της αμερικανικής πλευράς», δήλωσε ο Τουσκ.

Ο Πολωνός πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι αυτή η εξέλιξη «θέτει την Ουκρανία, την Ευρώπη και την Πολωνία σε μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπιστεί με κάποιο τρόπο».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η Πολωνία και η Ευρώπη αντιμετωπίζουν τώρα «τις μεγαλύτερες προκλήσεις ασφαλείας των τελευταίων δεκαετιών», ενώ υπενθύμισε ότι πρόσφατα πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Λονδίνο για το θέμα αυτό, όπου οι περισσότεροι ηγέτες συμφώνησαν πως πρέπει να αυξηθούν οι αμυντικές δαπάνες, καθώς και η βοήθεια προς την Ουκρανία.

Ο Τουσκ σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επίσης εκπονήσει ένα σχέδιο για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης, το οποίο θα επιτρέψει την αύξηση των αμυντικών δαπανών των χωρών της Ένωσης.

Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής της πολωνικής κυβέρνησης σημείωσε επίσης ότι η χώρα του θα διαθέσει πάνω από 7,2 δισ. ευρώ από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης για τις αμυντικές δαπάνες της χώρας.

Ο κόμβος της Γιασιόνκα είναι μία από τις κύριες οδούς για την παροχή στρατιωτικής και ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ουκρανία.

 

Πηγή:protothema.gr




ΗΠΑ – Ρωσία σπάνε τον πάγο: Οι πρώτες συνομιλίες μετά από χρόνια απομόνωσης

Ρώσοι και αμερικανοί διπλωμάτες συναντώνται σήμερα στην Τουρκία για συνομιλίες για την επίλυση διενέξεων αναφορικά με τη δουλειά των πρεσβειών τους στην Ουάσινγκτον και τη Μόσχα αντιστοίχως, σε μια πρώτη δοκιμασία της ικανότητάς τους να επαναπροσδιορίσουν τις ευρύτερες σχέσεις τους και να εργασθούν για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.

Η σύνοδος αυτή κεκλεισμένων των θυρών, που διεξάγουν Ρώσοι και Αμερικανοί αξιωματούχοι στην προξενική κατοικία των ΗΠΑ στην Κωνσταντινούπολη, είναι η δεύτερη συνάντηση που γίνεται ανάμεσα σε εκπροσώπους των δύο χωρών, έπειτα από μια πρώτη στις 18 Φεβρουαρίου στη Σαουδική Αραβία.

Το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών δημοσίευσε σύντομο βίντεο με την άφιξη της ρωσικής αντιπροσωπείας για τις συνομιλίες, σε ένα μαύρο βαν. Η ρωσική κρατική τηλεόραση μετέδωσε ότι οι συνομιλίες αναμένεται να διαρκέσουν πέντε με έξι ώρες.

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι οι σημερινές συνομιλίες δεν θα περιλάβουν καμία συζήτηση για την Ουκρανία ούτε για πολιτικά ζητήματα ή ζητήματα ασφαλείας, ωστόσο σημείωσε ότι εξακολουθούν να θεωρούνται τεστ για τις προθέσεις της Μόσχας.

Για να είμαστε σαφείς, δεν υπάρχουν πολιτικά ζητήματα ή ζητήματα ασφαλείας στην ατζέντα. Η Ουκρανία δεν βρίσκεται στην ατζέντα, σημείωσε εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Το πόσο εποικοδομητικές είναι αυτές οι συνομιλίες θα φανεί πολύ γρήγορα, είτε θα επιλυθούν θέματα είτε όχι. Θα μάθουμε σύντομα αν η Ρωσία προτίθεται όντως να μετάσχει καλή τη πίστει, πρόσθεσε.

Ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε παράλληλα ότι οι συνομιλίες θα εστιάσουν στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών για τους Ρώσους διπλωμάτες στις ΗΠΑ και τους Αμερικανούς ομολόγους τους στη Ρωσία, έπειτα από σειρά διενέξεων για τα επίπεδα στελέχωσης και τις ιδιοκτησίες των πρεσβειών.

Το αποτέλεσμα θα δείξει πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά μπορούμε να κινηθούμε, πρόσθεσε ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών, αναγνωρίζοντας ότι η Ρωσία είχε “δημιουργήσει άβολες συνθήκες” για τους Αμερικανούς διπλωμάτες στη Μόσχα, σε αντίποινα, όπως δήλωσε, για τη μεταχείριση των Ρώσων ομολόγων τους από την Ουάσινγκτον.

Οι πρώτες ρωσοαμερικανικές συνομιλίες από την έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 έγιναν μερικές ημέρες ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία ανάμεσα στον πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν και τον ομόλογό του των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 12 Φεβρουαρίου, με την οποία έσπασε η πολιτική της απομόνωσης της Μόσχας που ακολουθούσαν η Ουάσινγκτον και οι δυτικοί για τρία χρόνια.

Στη συνέχεια, Ρώσοι και Αμερικανοί δήλωσαν ότι θέλουν επανεκκίνηση της διμερούς τους σχέσης, προκαλώντας φόβους στο Κίεβο και στους Ευρωπαίους συμμάχους του για το ενδεχόμενο να παραμεριστούν στη διευθέτηση της σύγκρουσης στην Ουκρανία.

Μετά τις συνομιλίες τους, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ και ο Αμερικανός ομόλογός του Μάρκο Ρούμπιο δήλωσαν ότι επιθυμούν να αποκατασταθεί η φυσιολογική λειτουργία των πρεσβειών και των προξενείων, μετά τις πολλές απελάσεις μελών των αντίστοιχων διπλωματικών τους αποστολών εδώ και χρόνια.

Πέραν του θέματος αυτού, η Μόσχα και η Ουάσινγκτον δήλωσαν ότι εργάζονται για την αποκατάσταση της συνεργασίας τους στην οικονομία, στην ενέργεια -ιδίως στην Αρκτική- , και στο διάστημα.

 

Πηγή:newsbeast.gr




Άντριου Τέιτ: Ο αμφιλεγόμενος influencer και ο αδελφός του Τριστάν επιβιβάστηκαν σε πτήση με προορισμό τις ΗΠΑ

Ο αμφιλεγόμενος influencer Άντριου Τέιτ και ο αδελφός του Τριστάν έφυγαν από τη Ρουμανία νωρίς σήμερα το πρωί με ιδιωτική πτήση και προορισμό τις ΗΠΑ, μετέδωσε η ειδησεογραφική ιστοσελίδα G4media.ro επικαλούμενη πηγές του αεροδρομίου.

Ρουμάνοι εισαγγελείς ενέκριναν το αίτημα του Άντριου Τέιτ–ο οποίος είναι ανοιχτός υποστηρικτής του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ– να ταξιδέψει στο εξωτερικό εκκρεμούσης της ποινικής έρευνας εις βάρος του, ανακοίνωσαν πριν από λίγο.

Ο Άντριου Τέιτ και ο αδελφός του Τριστάν, οι οποίοι είναι έχουν διπλή υπηκοότητα ΗΠΑ και Βρετανίας, συνελήφθησαν στη Ρουμανία το 2022 και κατηγορήθηκαν για εμπορία ανθρώπων, σεξουαλική παρενόχληση, ξέπλυμα χρήματος καθώς και για σύσταση ομάδας οργανωμένου εγκλήματος. Τα δύο αδέλφια έχουν αρνηθεί ότι έχουν διαπράξει αδικήματα.

Παρότι τους είχε απαγορευτεί να εγκαταλείψουν τη Ρουμανία, πηγές που επικαλούνται τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, είπαν ότι εισαγγελείς νωρίτερα μέσα στον μήνα δέχτηκαν το αίτημά τους να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ.

Την περασμένη εβδομάδα, οι Financial Times έγραψαν, επικαλούμενοι πηγές, ότι Αμερικανοί αξιωματούχοι αναφέρθηκαν στην υπόθεση των αδελφών Τέιτ–αμφότεροι πρώην αθλητές του κικ μπόξινγκ — στη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας με τη ρουμανική κυβέρνηση, ασκώντας πιέσεις για την άρση των εις βάρος τους περιορισμών.

 

 

Πηγή:protothema.gr




“Οι ΗΠΑ δεν θα φύγουν από την Αλεξανδρούπολη”, διαβεβαιώνει ο Τραμπ

«Δεν είναι σωστή ιστορία». Με αυτή την τοποθέτηση ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ και ο υπουργός ‘Αμυνας Πιτ Χέγκσεθ διέψευσαν δημοσίευμα στον ελληνικό Τύπο που είχε υποστηρίξει την Κυριακή ότι η νέα αμερικανική κυβέρνηση ετοιμάζεται να κλείσει την βάση στην Αλεξανδρούπολη που εξυπηρετεί τα αμερικανικά στρατεύματα.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα από δημοσιογράφο κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν στο Οβάλ Γραφείο. Ο Ντόναλντ Τραμπ εμφανίστηκε να μην γνωρίζει το θέμα και γύρισε το κεφάλι του προς τον υπουργό ‘Αμυνας που απάντησε ότι η συγκεκριμένη ιστορία δεν ευσταθεί. «Δεν είναι μια σωστή ιστορία» συμπλήρωσε και ο Αμερικανός πρόεδρος.




Ιαπωνία, Αυστραλία και ΕΕ προσπαθούν να βρουν μια λύση για τους δασμούς των ΗΠΑ

Τον αγώνα των «διαπραγματεύσεων» απέναντι στους γενικευμένους δασμούς των ΗΠΑ στον χάλυβα και το αλουμίνιο έχουν ξεκινήσει ορισμένες χώρες, σε μια προσπάθεια να βρουν μια μέση λύση και να μην μπουν σε ένα νέοο εμπορικό πόλεμο με μέτρα και αντίμετρα.

Σε αυτό το κλίμα, η Ιαπωνία ζήτησε από τις ΗΠΑ να εξαιρεθεί από τους πελώριους και γενικευμένους τελωνειακούς δασμούς στον χάλυβα και στο αλουμίνιο που αναγγέλθηκε από τον αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ πως θα τεθούν σε εφαρμογή τη 12η Μαρτίου.
«Είμαστε ενήμεροι για τη δημοσιοποίηση προεδρικού διατάγματος που αφορά επιπρόσθετους δασμούς στον χάλυβα και στο αλουμίνιο (…) ζητάμε από την αμερικανική κυβέρνηση να εξαιρεθεί η χώρα μας από αυτά τα μέτρα», δήλωσε στο Τύπο ο Γιοσιμάσα Χαγιάσι.

Η ιαπωνική κυβέρνηση θα «μελετήσει προσεκτικά το περιεχόμενο αυτών των μέτρων και τον αντίκτυπό τους στη χώρα μας και θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα», είπε ο κ. Χαγιάσι.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Αυστραλίαςανακοίνωσε πως δεν θα λάβει μέτρα ανταπόδοσης ακόμη και σε περίπτωση μη εξαίρεσης του αλουμινίου και του χάλυβα που εξάγει στην αγορά των ΗΠΑ από τους τελωνειακούς δασμούς που ανήγγειλε αυτή την εβδομάδα ο Ντόναλντ Τραμπ.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Καναδάς και η Ευρωπαϊκή Ένωση κατήγγειλαν χθες την επιβολή των δασμών.

Ο πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τριντό, η χώρα του οποίου θα επηρεαστεί περισσότερο από τους νέους δασμούς μετάλλων, χαρακτήρισε τις κυρώσεις «εντελώς αδικαιολόγητες» και δήλωσε ότι η Οτάβα θα αντισταθεί «σθεναρά και αποφασιστικά».

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έστειλε το δικό της μήνυμα την Τρίτη ότι θα προστατεύσει τα οικονομικά της συμφέροντα απέναντι στη δασμολογική επίθεση του Τραμπ, καθώς περίπου το 25% των ευρωπαϊκών εξαγωγών χάλυβα κατευθύνεται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία Roland Berger, μεταξύ άλλων από τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες, τη Ρουμανία, την Ιταλία και την Ισπανία.

Η Νότια Κορέα κι η Βρετανία προτίμησαν να εκφράσουν τη βούλησή τους να συνεργαστούν με την Ουάσιγκτον.

Δασμοί 25% για όλους

Υπενθυμίζεται πως ο Αμερικανός πρόεδρος υπέγραψε την Δευτέρα 10/2 δυο εκτελεστικά διατάγματα που προβλέπουν την επιβολή τελωνειακών δασμών 25% στον χάλυβα και στο αλουμίνιο «χωρίς εξαίρεση ή απαλλαγή».

Τα μέτρα αφορούν τον χάλυβα και το αλουμίνιο απ’ όπου κι αν προέρχονται, θα πλήξει ακόμη και οικονομικούς εταίρους των ΗΠΑ, που ωφελούνταν ως τώρα από απαλλαγές. Μέχρι τώρα οι χώρες αυτές ήταν η Αργεντινή, η Αυστραλία, ο Καναδάς, το Μεξικό και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πηγή:cnn.gr




Έλον Μασκ για ΗΠΑ: Η χώρα οδεύει προς τη χρεοκοπία – Τι προτείνει ο μεγιστάνας

Ο αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, ζήτησε την Τρίτη από τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες των ΗΠΑ να συνεργαστούν στενά με τον σύμβουλό του, Έλον Μασκ, με στόχο τη μείωση του αριθμού των ομοσπονδιακών υπαλλήλων. Ο Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, προειδοποίησε ότι η χώρα κινδυνεύει με «χρεοκοπία», αν δεν ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό των δαπανών.

Στο πλευρό του Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο, ο Μασκ εμφανίστηκε με τον 4χρονο γιο του, ενώ ο πρόεδρος υπέγραφε διάταγμα που απαιτεί από τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες να συνεργάζονται στενά μαζί του.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο Μασκ, φορώντας καπέλο με το σύνθημα «Make America Great Again», υπερασπίστηκε τον ρόλο του ως μη εκλεγμένου αξιωματούχου που έχει λάβει εκτεταμένες εξουσίες από τον Τραμπ.

«Έχουμε έλλειμμα 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και, αν δεν κάνουμε κάτι για αυτό, η χώρα οδεύει προς τη χρεοκοπία», υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla και της SpaceX.

Ο Τραμπ διόρισε τον Μασκ επικεφαλής της νεοσύστατης Υπηρεσίας Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας (DOGE), με αποστολή τη μείωση των δαπανών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Η ομάδα του Μασκ απέκτησε πρόσφατα πρόσβαση στο σύστημα πληρωμών του υπουργείου Οικονομικών, ωστόσο δικαστική απόφαση διέκοψε προσωρινά αυτήν την πρόσβαση το Σάββατο.

«Υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται στην ομοσπονδιακή γραφειοκρατία», σημείωσε ο Μασκ, προσθέτοντας ότι η γραφειοκρατία «δεν θα πρέπει να είναι αυτόνομη» και ότι «πρέπει να λογοδοτεί στους πολίτες».

Ο Μασκ απέρριψε επίσης τις κατηγορίες περί έλλειψης διαφάνειας, τονίζοντας ότι το DOGE δεν δημοσιοποιεί λεπτομέρειες για το προσωπικό του ούτε για τις εσωτερικές του δραστηριότητες, παρά μόνο τους αριθμούς των προγραμματισμένων περικοπών σε συγκεκριμένες υπηρεσίες.

«Αναμένω απολύτως ότι θα βρίσκομαι στο μικροσκόπιο (…) δεν είναι ότι θέλω να γλιτώσω από κάτι», δήλωσε.

Οι ενέργειες του Μασκ έχουν προκαλέσει αντιδράσεις από το Δημοκρατικό Κόμμα, που τις χαρακτηρίζει παράνομες, καθώς δεν κατέχει επίσημη κυβερνητική θέση. Οι Δημοκρατικοί κάνουν λόγο για «επιθετική εξαγορά» της κυβέρνησης.

«Δεν θα μπορούσα να έχω ζητήσει μια πιο ξεκάθαρη εντολή από αυτή που πήρα (…) από τους πολίτες», τόνισε ο Μασκ, αναφερόμενος στη νίκη του Τραμπ. «Οι πολίτες ψήφισαν υπέρ μεγάλων μεταρρυθμίσεων στην κυβέρνηση. Δεν θα πρέπει να υπάρχει αμφιβολία επ’ αυτού».

Ο Μασκ αποκάλυψε επίσης ότι συνομιλεί σχεδόν καθημερινά με τον Τραμπ.

Η κυβέρνηση Τραμπ, μετά το «πάγωμα» επιδοτήσεων δισεκατομμυρίων δολαρίων, διέταξε την αναστολή των προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και έδωσε τη δυνατότητα στους ομοσπονδιακούς υπαλλήλους να παραιτηθούν με αποζημίωση.

Το νέο διάταγμα του Τραμπ απαιτεί από τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες να προσλαμβάνουν έναν υπάλληλο για κάθε τέσσερις που αποχωρούν, με εξαίρεση τους τομείς δημόσιας ασφάλειας και μετανάστευσης, προκειμένου να μειωθεί το προσωπικό.

Παράλληλα, το DOGE αποκτά δικαίωμα βέτο στις νέες προσλήψεις, διασφαλίζοντας ότι θα γίνονται σε συνεννόηση με την υπηρεσία αυτή.

Πηγή:newsbeast.gr




Πρόταση στον Τραμπ για το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία από τον απεσταλμένο των ΗΠΑ

Ο ειδικός απεσταλμένος των Ηνωμένων Πολιτειών για τον πόλεμο μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας Κιθ Κέλογκ, ενημέρωσε τους συμμάχους ότι ετοιμάζει τις επιλογές για τον τερματισμό του πολέμου ώστε να τις παρουσιάσει στον Ντλοναλντ Τραμπ, αναφέρει ο δημοσιογραφικός ιστότοπος Semafor.

Ο ίδιος πάντως διέψευσε τις αναφορές ότι θα ήταν σε θέση, αυτή την εβδομάδανα υποβάλει πρόταση στη Διάσκεψη Ασφαλείας του Μονάχου ενώ δυτικός αξιωματούχος δήλβωσε πως ο Κέλογκ σκοπεύει να συναντηθεί και να συντονιστεί με αξιωματούχους από κάθε χώρα του ΝΑΤΟ.
Την ίδια ώρα ο Ντόναλντ Τραμπ επιβεβαώνει ότι μίλησε με τον Ρώσο ηγέτη Βλαντιμίρ Πούτιν για τον τερματισμό του πολέμου. Ερωτηθείς από τη New York Post πόσες φορές έχουν μιλήσει αυτός και ο Πούτιν, ο Τραμπ απάντησε: «Καλύτερα να μην πω».
Πηγή:cnn.gr



«Σοβαρά το εννοώ»: Ο Τραμπ εξηγεί γιατί θέλει να γίνει ο Καναδάς η 51η πολιτεία των ΗΠΑ

Ο Ντόναλντ Τραμπ υπογράμμισε ότι είναι σοβαρή η επιθυμία του να γίνει ο Καναδάς η 51η πολιτεία των ΗΠΑ σε συνέντευξη που προβλήθηκε χθες Κυριακή πριν τον αγώνα του Super Bowl στη Νέα Ορλεάνη.

«Ναι είναι σοβαρό», είπε απάντησε ο Τραμπ στον δημοσιογράφο Μπρετ Μπάιερ του δικτύου Fox News, όταν τον ρώτησε κατά πόσον αυτά που λέει περί προσάρτησης του Καναδά είναι «κάτι πραγματικό», όπως προειδοποίησε προ ημερών ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τριντό.

«Πιστεύω ότι ο Καναδάς θα τα πήγαινε πολύ καλύτερα ως 51η πολιτεία επειδή χάνουμε 200 δισ. δολάρια ετησίως με τον Καναδά. Και δεν θα αφήσω να συμβαίνει αυτό. Γιατί πληρώνουμε 200 δισ. δολάρια το χρόνο, ουσιαστικά μια επιδότηση στον Καναδά;», διερωτήθηκε ο Τραμπ.

Τραμπ: Ο Καναδάς θα τα πάει καλύτερα ως 51η πολιτεία των ΗΠΑ
Όπως σημειώνουν αμερικανικά ΜΜΕ οι ΗΠΑ δεν επιδοτούν τον Καναδά, αλλά αγοράζουν προϊόντα από την πλούσια σε φυσικούς πόρους γειτονική τους χώρα, ανάμεσά τους και πετρέλαιο και μολονότι το εμπορικό έλλειμμα εκτοξεύθηκε στα 72 δισ. δολάρια το 2023, σε μεγάλο βαθμό αντανακλά τις αμερικανικές εισαγωγές καναδικής ενέργειας.

Ο Τραμπ έχει επανειλημμένως ισχυριστεί ότι ο Καναδάς θα τα πάει καλύτερα αν δεχθεί να γίνει η 51η πολιτεία των ΗΠΑ, μια ιδέα λίαν αντιδημοφιλής στους Καναδούς πολίτες.

Τριντό: Ο Τραμπ έχει βάλει στο μάτι τους φυσικούς πόρους του Καναδά
Ο Τριντό είπε την Παρασκευή σε κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση με επιχειρηματίες και εργοδότες ότι αυτά που λέει ο Τραμπ περί προσάρτησης του Καναδά από τις ΗΠΑ είναι «κάτι πραγματικό» και συνδέεται με την επιθυμία του για πρόσβαση στους φυσικούς πόρους της χώρας.

«Ο κ. Τραμπ σκέφτεται ότι ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχει είναι απορροφώντας τη χώρα μας και αυτό είναι κάτι πραγματικό», είπε ο Τριντό σύμφωνα με το κρατικό δίκτυο CBC του Καναδά. «Γνωρίζουν τι πόρους διαθέτουμε και επιθυμούν διακαώς να επωφεληθούν απ’ αυτούς», πρόσθεσε.

Νέες απειλές Τραμπ κατά του Καναδά
Μιλώντας σε δημοσιογράφους στο προεδρικό αεροσκάφος Air Force One εν πτήσει προς τη Νέα Ορλεάνη για τον αγώνα του Super Bowl ο Τραμπ εκτόξευσε νέες απειλές προς μία από τις στενότερες συμμάχους των ΗΠΑ υποστηρίζοντας ότι ο Καναδάς «δεν είναι βιώσιμος ως χώρα» χωρίς τους εμπορικούς δεσμούς με τις ΗΠΑ. Ενώ προειδοποίησε ότι το ιδρυτικό μέλος του ΝΑΤΟ δεν μπορεί πλέον να επαφίεται στη στρατιωτική προστασία των ΗΠΑ.

«Ξέρετε, δεν πληρώνουν πολλά για το στρατό τους. Και ο λόγος που δεν πληρώνουν πολλά είναι επειδή υποθέτουν ότι θα τους προστατέψουμε. Αλλά δεν μπορούν να κάνουν μια τέτοια υπόθεση – γιατί να προστατέψουμε μια άλλη χώρα;», είπε ο Τραμπ.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε το Σαββατοκύριακο στο Fox News στη Φλόριντα ο Τραμπ είπε ακόμη ότι δεν έχει δει τον Καναδά και το Μεξικό να κάνουν αρκετά για να αποφύγουν τους δασμούς που απείλησε να τους επιβάλει μόλις λήξει μια προθεσμία ενός μηνός.

«Όχι, δεν είναι αρκετά. Κάτι πρέπει να γίνει. Δεν είναι βιώσιμο και θα το αλλάξω», τόνισε.

Ο Τραμπ συμφώνησε την περασμένη εβδομάδα να παγώσει για 30 μέρες τα σχέδιά του περί επιβολής δασμών 25% σε εισαγόμενα προϊόντα από το Μεξικό και τον Καναδά πλην του καναδικού πετρελαίου, φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, όπου οι δασμοί θα κυμαίνονται στο 10%, καθώς οι δύο χώρες έκαναν κάποια βήματα για να κατευνάσουν τις ανησυχίες τους για την ασφάλεια των συνόρων τους με τις ΗΠΑ και τη διακίνηση ναρκωτικών.

Πώς αντιδρά ο Καναδάς;
Οι Καναδοί έχουν κινητοποιηθεί ως απάντηση στην απειλή των δασμών του Τραμπ στη χώρα τους με εκτεταμένα μποϊκοτάζ στα ταξίδια και τα προϊόντα των ΗΠΑ.

Καναδοί ηγέτες έχουν επίσης αποσύρει τα εμπορικά σήματα των ΗΠΑ από τα ράφια των καταστημάτων και είπαν ότι δεν θα ανανεώσουν συμβάσεις με αμερικανικές επιχειρήσεις ενώ ο Καναδάς σχεδιάζει να επιβάλει εκτεταμένους δασμούς 25% σε αμερικανικά προϊόντα, εάν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί του Τραμπ στις καναδικές εισαγωγές.

Οι αιφνίδιες επιθέσεις του Τραμπ στον μακροχρόνιο σύμμαχο των ΗΠΑ προκάλεσαν σύγχυση σε αξιωματούχους στον Καναδά, που αποφάσισαν πάντως να μην συνθηκολογήσουν μαζί του, με τον υπουργό Απασχόλησης Στίβεν ΜακΚίνον να λέει στους δημοσιογράφους την Παρασκευή: «Ο Καναδάς θα επιλέξει τη μοίρα του, σας ευχαριστώ πολύ».

 

Πηγή:iefimerida.gr




Επιμένει στην πρόταση του ο Τραμπ – «Η Γάζα θα παραδοθεί στις ΗΠΑ μετά το τέλος των μαχών»

Απ’ ό,τι φαίνεται ο Ντόναλντ Τραμπ επιμένει στο σχέδιο του να μετατρέψει την Λωρίδα της Γάζας σε «Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής», παρά τις διεθνείς αντιδράσεις. «Η Λωρίδα της Γάζας θα παραδοθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες από το Ισραήλ στο τέλος των μαχών», τόνισε σε ανάρτηση του στο Truth Social ο πρόεδρος των ΗΠΑ.

«Οι Παλαιστίνιοι, άνθρωποι όπως ο Τσακ Σούμερ*, θα είχαν ήδη εγκατασταθεί σε πολύ πιο ασφαλείς και όμορφες κοινότητες, με νέα και σύγχρονα σπίτια, στην περιοχή. Θα είχαν πραγματικά την ευκαιρία να είναι ευτυχισμένοι, ασφαλείς και ελεύθεροι.
Πηγή:cnn.gr



Εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας

Η Κίνα δήλωσε σήμερα ότι είναι «κατηγορηματικά αντίθετη» στην αύξηση των αμερικανικών τελωνειακών δασμών στα προϊόντα της και κάλεσε την Ουάσινγκτον σε «διάλογο» αφού ανακοίνωσε χθες, Τρίτη, μια σειρά μέτρων ως απάντηση.

«Η Κίνα εκφράζει τη βαθιά της δυσαρέσκεια και είναι κατηγορηματικά αντίθετη» στα αμερικανικά μέτρα, δήλωσε ο Λιν Τζιαν, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, σε τακτική ενημέρωση των δημοσιογράφων.

«Αυτό που χρειαζόμαστε τώρα δεν είναι μια μονομερής αύξηση των δασμών, αλλά διάλογο και διαβουλεύσεις με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό», πρόσθεσε.

Η Κίνα, ως απάντηση στην εφαρμογή από την Ουάσινγκτον επιπλέον δασμών 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα, ανακοίνωσε σχέδιο να επιβάλει δασμούς έως 15% σε κάποιες αμερικανικές εισαγωγές από τις 10 Φεβρουαρίου, κάτι που δίνει χρόνο στην Ουάσινγκτον και το Πεκίνο για να προσπαθήσουν να καταλήξουν σε μια συμφωνία.

«Τα μέτρα που ελήφθησαν από την Κίνα είναι μια απαραίτητη ενέργεια για να υπερασπιστεί τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά της», δήλωσε ο εκπρόσωπος της κινεζικής διπλωματίας.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι δεν βιάζεται να μιλήσει στον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ για να προσπαθήσουν να οδηγήσουν σε εκτόνωση έναν νέο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο μεγαλυτέρων οικονομιών του κόσμου.

Ερωτηθείς για μια πιθανή μελλοντική επικοινωνία μεταξύ των δύο ηγετών, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών δεν έδωσε διευκρινίσεις.

www.newsbeast.gr




“Πεκίνο: Οι διαφορές με τις ΗΠΑ λύνονται με διάλογο”

Η Κίνα επανέλαβε σήμερα ότι μπορεί να λύσει τις εμπορικές της διαφωνίες με τις ΗΠΑ μέσω του διαλόγου και των διαβουλεύσεων, μετά τις δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ότι θα προτιμούσε να μην επιβάλει δασμούς στο Πεκίνο.

«Η οικονομική και εμπορική συνεργασία μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ είναι αμοιβαία επωφελής», δήλωσε η Μάο Νινγκ εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας στη διάρκεια της τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων.

«Δεν υπάρχουν νικητές στους εμπορικούς πολέμους και τους πολέμους δασμών, οι οποίοι δεν είναι προς το συμφέρον καμίας πλευράς, ούτε του κόσμου», πρόσθεσε η Μάο.

Σε ό,τι αφορά το εμπορικό έλλειμμα, κεντρικό ζήτημα στη διαμάχη Κίνας και ΗΠΑ, η Μάο επεσήμανε ότι το Πεκίνο ποτέ δεν επεδίωξε σκοπίμως να έχει εμπορικό πλεόνασμα και πρόσθεσε ότι υπάρχει «τεράστιος χώρος» για συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Fox News, το δεύτερο μέρος της οποίας μεταδόθηκε χθες, Πέμπτη, ο Τραμπ δήλωσε: «Έχουμε μια μεγάλη δύναμη επί της Κίνας και αυτή είναι οι δασμοί και δεν τους θέλουν». Ωστόσο πρόσθεσε: «Θα προτιμούσα να μη χρειαστεί να τη χρησιμοποιήσω, αλλά είναι μια φοβερή δύναμη επί της Κίνας».

protothema.gr




Ο Τραμπ απέσυρε τις ΗΠΑ από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας – «Ο ΠΟΥ μας έκλεβε»

Ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε χθες, Δευτέρα, διάταγμα με το οποίο απέσυρε τη χώρα του από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), τον οποίο έχει επικρίνει έντονα στο παρελθόν για τη διαχείριση της πανδημίας covid-19.

«Ο ΠΟΥ μας έκλεβε», κατήγγειλε ο Ρεπουμπλικάνος υπογράφοντας το διάταγμα αυτό λίγες ώρες μετά την ορκωμοσία του, καταγγέλλοντας ότι η αμερικανική οικονομική συμβολή στον οργανισμό ήταν μεγαλύτερη από αυτή της Κίνας.

«Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας μας έκλεβε, όλοι κλέβουν τις ΗΠΑ. Δεν θα συμβαίνει πια», τόνισε ο Τραμπ υπογράφοντας το διάταγμα.

Από την πλευρά του το Πεκίνο απάντησε σήμερα ότι «ο ρόλος του ΠΟΥ θα πρέπει να ενισχυθεί και όχι να αποδυναμωθεί».

«Η Κίνα, όπως έκανε πάντα, θα συνεχίσει να στηρίζει τον ΠΟΥ ώστε να μπορεί να εκπληρώνει την αποστολή του», ώστε να προωθεί «την υγεία στην ανθρωπότητα», υπογράμμισε ο Γκουό Ζιακούν εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών.

Στο διάταγμά του ο Τραμπ ζητεί από τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες «να αναστείλουν οποιαδήποτε μεταφορά χρημάτων, στήριξη ή πόρους της αμερικανικής κυβέρνησης προς τον ΠΟΥ» και τις καλεί να «βρουν αξιόπιστους αμερικανούς και διεθνείς εταίρους» ικανούς «να αναλάβουν τις δραστηριότητες» του οργανισμού.

Οι ΗΠΑ είναι βασικός δωρητής και εταίρος του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με έδρα τη Γενεύη. Η αποχώρησή τους από τον ΠΟΥ θα μπορούσε να ωθήσει τον οργανισμό σε μεγάλη αναδιάρθρωση και ενδέχεται να πλήξει τις παγκόσμιες προσπάθειες στον τομέα της δημόσιας υγείας, κυρίως σε ό,τι αφορά την εποπτεία και την αντιμετώπιση των επιδημιών.

Ο ΠΟΥ έχει κεντρικό ρόλο στον συντονισμό καταστάσεων παγκόσμιας υγειονομικής έκτακτης ανάγκης.

Στη διάρκεια της πρώτης του θητείας στην προεδρία των ΗΠΑ ο Τραμπ είχε προσπαθήσει να αποσύρει τη χώρα από τον ΠΟΥ, κατηγορώντας τον ότι «ελέγχεται από την Κίνα».

Ο διάδοχός του Τζο Μπάιντεν, όμως, ακύρωσε την αποχώρηση προτού αυτή τεθεί σε ισχύ, καθώς ο ΟΗΕ προβλέπει ότι πρέπει να περάσει ένας χρόνος από τη στιγμή που μια χώρα ανακοινώνει την αποχώρησή της από τον ΠΟΥ μέχρι αυτή να ισχύσει.

«Η απόφαση να αποχωρήσει από τον ΠΟΥ αποδυναμώνει την επιρροή της Αμερικής, αυξάνει τον κίνδυνο μιας φονικής πανδημίας και μας καθιστά πιο ευάλωτους», κατήγγειλε στο Χ ο Τομ Φρίντεν, πρώην αξιωματούχος υπεύθυνος για την υγεία επί προεδρίας Μπαράκ Ομπάμα.

Η αποχώρηση των ΗΠΑ από τον ΠΟΥ σημαίνει ότι θα χάσουν την προνομιακή πρόσβασή τους σε σημαντικά δεδομένα εποπτείας των επιδημιών, έχουν προειδοποιήσει πολλοί ειδικοί, γεγονός που ενδέχεται να βλάψει τις ικανότητές της εποπτείας και πρόληψης υγειονομικών απειλών από το εξωτερικό.

Παράλληλα οι αμερικανικές υπηρεσίες υγείας και οι φαρμακευτικές εταιρείες εξαρτώνται από τον ΠΟΥ «για να συγκεντρώνουν τα απαραίτητα δεδομένα για την ανάπτυξη εμβολίων και θεραπειών», τόνισε ο Λόρενς Γκόστιν καθηγητής δικαίου δημόσιας υγείας στο πανεπιστήμιο Τζορτζτάουν.

«Αντί να είμαστε οι πρώτοι που θα λαμβάνουμε εμβόλια, θα είμαστε τελευταίοι στην ουρά. Η απόσυρση από τον ΠΟΥ βλάπτει βαθιά την ασφάλεια των ΗΠΑ και το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην καινοτομία», πρόσθεσε.




ΗΠΑ | Το “who is who” της νέας κυβέρνησης Τραμπ – Μασκ, Πομπέο, Κένεντι και Ρούμπιο

Ήδη, ο Τραμπ ανακοίνωσε τον πρώτο σημαντικό του διορισμό: την 67χρονη Σούζι Γουάιλς, υπεύθυνη της προεκλογικής του εκστρατείας, στη θέση του προσωπάρχη του.

Ίλον Μασκ, Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, Μάικ Πομπέο, Μαρκ Ρούμπιο: δηλαδή ο πιο πλούσιος άνδρας του κόσμου, γνωστοί Ρεπουμπλικάνοι αλλά και πολλοί πιστοί υποστηρικτές του πιθανολογείται ότι θα συμμετάσχουν στη νέα κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ.

Η μεταβατική ομάδα του Ρεπουμπλικάνου αναμένεται να παρουσιάσει έναν πρώτο κατάλογο υπουργών και συμβούλων «τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες», πριν από την ορκωμοσία του στις 20 Ιανουαρίου.

Ποιο θα είναι το “who is who” της νέας κυβέρνησης Τραμπ;

«Υπάρχουν πρόσωπα που επιστρέφουν, κάποια νέα που εντάσσονται στην ομάδα, όχι αποκλειστικά μεγάλα ονόματα, αλλά και Δημοκρατικοί, ανεξάρτητοι, από τον χώρο των επιχειρήσεων», δήλωσε ο Τζέισον Μίλερ, σύμβουλος του δισεκατομμυριούχου, στο Fox News χωρίς να επιβεβαιώσει τα ονόματα που έχουν κυκλοφορήσει από τα μέσα ενημέρωσης.

Χθες, Πέμπτη, ο Τραμπ ανακοίνωσε τον πρώτο σημαντικό του διορισμό: την 67χρονη Σούζι Γουάιλς, υπεύθυνη της προεκλογικής του εκστρατείας, στη θέση του προσωπάρχη του. Πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας θέση στον Λευκό Οίκο, με τη Γουάιλς να γίνεται η πρώτη γυναίκα που την καταλαμβάνει.

Ο προσωπάρχης του προέδρου συνήθως έχει μεγάλη επιρροή: διαχειρίζεται το προσωπικό του Λευκού Οίκου, οργανώνει το πρόγραμμα και τον χρόνο του προέδρου και διατηρεί την επαφή με τις κυβερνητικές υπηρεσίες και τους κοινοβουλευτικούς.

«Η Σούζι είναι σκληρή, έξυπνη, καινοτόμα, τη θαυμάζουν και τη σέβονται όλοι», ανέφερε ο Τραμπ σε ανακοίνωσή του. «Δεν έχω αμφιβολίες ότι θα κάνει περήφανη τη χώρα μας».

Άνθρωποι που έχουν συνεργαστεί με την Γουάιλς δήλωσαν χθες ότι θα προσφέρει σταθερότητα και συνετές συμβουλές στον Ρεπουμπλικάνο.

Η θέση της θα είναι ακόμη πιο κρίσιμη, καθώς ο Τραμπ στην προηγούμενη θητεία του στην προεδρία των ΗΠΑ (2017-2021) άλλαξε τέσσερις προσωπάρχες – έναν ασυνήθιστα υψηλό αριθμό—οι οποίοι δεν κατάφερναν να διαχειριστούν τον απρόβλεπτο πρόεδρο.

Μάλιστα ένας από αυτούς, ο απόστρατος στρατηγός Τζον Κέλι, τον χαρακτήρισε τον Οκτώβριο «φασίστα».

Η Γουάιλς έχει εργαστεί για την προεκλογική εκστρατεία του Ρόναλντ Ρήγκαν το 1980 και βοήθησε τον γερουσιαστή της Φλόριντα Ρον ΝτεΣάντις να εκλεγεί το 2018. Εργάστηκε επίσης και στις δύο προηγούμενες προεκλογικές εκστρατείες του Τραμπ, το 2016 και το 2020.

Γκρενέλ, Πομπέο, Μασκ και Κένεντι

Ο υπουργός Εξωτερικών αποτελεί το πρόσωπο των ΗΠΑ στο εξωτερικό και θα πρέπει να εφαρμόσει την πολιτική απομονωτισμού του «Πρώτα η Αμερική», που προωθεί ο Τραμπ, κυρίως έναντι της Ουκρανίας, του ΝΑΤΟ και της Ευρώπης.

Για τη θέση αυτή ακούγεται έντονα το όνομα του Ρίτσαρντ Γκρενέλ, πρώην πρεσβευτή των ΗΠΑ στη Γερμανία (2018-2020). Ο ίδιος έχει διατελέσει μεταβατικός διευθυντής Πληροφοριών και ειδικός απεσταλμένος για το Κόσοβο και τη Σερβία. Εξάλλου ο Γκρενέλ συμμετείχε στην πρόσφατη συνάντηση του Ρεπουμπλικάνου με τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι.

«Για να αποφύγουμε τον πόλεμο είναι καλύτερα να έχουμε έναν μπάσταρδο ως διπλωμάτη», είχε δηλώσει στις αρχές του έτους ο Τραμπ, ο οποίος επαίρεται ότι στην πρώτη του θητεία οι ΗΠΑ δεν ενεπλάκησαν σε νέους πολέμους και έχει δεσμευθεί να βάλει τέλος στις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον αμερικανικό Τύπο, ο Γκρενέλ θα μπορούσε να αναλάβει τη θέση του συμβούλου εσωτερικής ασφαλείας στον Λευκό Οίκο, στην οποία περίπτωση υπουργός Εξωτερικών θα γίνει ο Μάρκο Ρούμπιο.

Ο γερουσιαστής της Φλόριντα δήλωσε στο CNN ότι «εξακολουθεί να ενδιαφέρεται να υπηρετήσει τη χώρα».

Ο Μάικ Πομπέο, υπουργός Εξωτερικών στην προηγούμενη κυβέρνηση Τραμπ, εκτιμάται ότι θα αναλάβει επικεφαλής του Πενταγώνου.

Η Ρεπουμπλικάνα βουλεύτρια Ελίζ Στέφανικ, ένθερμη υποστηρίκτρια του Τραμπ ακούγεται για τη θέση της πρεσβεύτριας των ΗΠΑ στον ΟΗΕ, όπως δήλωσε πηγή που έχει γνώση της υπόθεσης.

Τη διεύθυνση της CIA ίσως αναλάβει ένας υπερσυντηρητικός πρώην βουλευτής από το Τέξας, ο Τζον Ράτκλιφ.

Εξάλλου ο Ίλον Μασκ, ο οποίος επένδυσε περισσότερα από 100 εκατ. στην προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ, ενδέχεται να αναλάβει να αναδιοργανώσει σε βάθος το ομοσπονδιακό κράτος, αναλαμβάνοντας ένα υπουργείο «Κυβερνητικής αποτελεσματικότητας».

Αν Μασκ και Τραμπ καταφέρουν να διατηρήσουν τη στενή σχέση που έχουν χτίσει, έχουν δηλώσει ότι επιθυμούν να περικόψουν 2 τρισεκ. δολάρια από τον προϋπολογισμό του ομοσπονδιακού κράτους, που ανέρχεται σε 7 τρισεκ. Όμως ακόμη δεν έχουν διευκρινίσει τον τρόπο.

Από την πλευρά του ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζούνιορ, ανιψιός του δολοφονημένου προέδρου των ΗΠΑ JFK και πρώην ανεξάρτητος υποψήφιος για την προεδρία που συντάχθηκε με τον Τραμπ, ενδέχεται να γίνει υπεύθυνος των πολιτικών δημόσιας υγείας.

Γνωστός επικριτής των εμβολίων, δήλωσε στο NBC ότι «δεν θα στερήσει τα εμβόλια από κανέναν», αλλά πρόσθεσε ότι οι Αμερικανοί θα πρέπει να μπορούν «να αποφασίζουν μόνοι τους».

Ο Τζάρεντ Κούσνερ, γαμπρός του Τραμπ, δεν θα επιστρέψει στον Λευκό Οίκο, ανέφεραν σήμερα οι Financial Times, όμως θα μπορούσε να συμβουλεύει τον νέο πρόεδρο για την πολιτική του στη Μέση Ανατολή.




Μητσοτάκης: «Οι σχέσεις Ελλάδας – ΗΠΑ δεν επηρεάζονται από τις εκλογές»

Το μήνυμα ότι «ανεξαρτήτως εκλογικού αποτελέσματος στις ΗΠΑ οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις είναι στρατηγικές και ως προς το περιεχόμενο δεν θα επηρεαστούν» έστειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνάντησή του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλουμε αφορμή τις σημερινές εκλογές στις ΗΠΑ.

«Πάλι ανεξαρτήτως αποτελέσματος η γεωπολιτική ενηλικίωση της ευρώπης καθίσταται απολύτως απαραίτητη. Με αφορμή, δε, την έκθεση της Ντράγκι έχει έρθει η ώρα η Ευρώπη να ανασκουμπωθεί για το πώς μπορεί να καλύψει το χαμένο έδαφος από τις ΗΠΑ και την Κίνα με δρομολόγηση πολιτικών που θα πρέπει να ξεφύγουν από την πεπατημένη» συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

Σημείωσε, δε, ότι «η έντονη πόλωση και τοξικότητα που βλέπουμε στις ΗΠΑ αποτελεί αυτοτελώς πρόβλημα για τις δημοκρατίες μας. Στη δημοκρατία μπορεί να είμαστε αντίπαλοι αλλά ποτέ εχθροί. Η Δημοκρατία προβλέπει σεβασμό στη γνώμη του άλλου και την αντιπαράθεση σχεδίων και απόψεων, όμως επειδή η Ελλάδα έχει πληρώσει την τοξικότητα δτου δημόσιου διαλόγου πρέπει να έχουμε υπόψη ότι η δημοκρατία ενισχύεται χωρίς τοξικότητα και αχρείαστες αντεγκλήσεις».

Ο κ. Μητσοτάκης ενημέρωσε την κυρία Σακελλαροπούλου και για την κατάθεση σε διαβούλευση δύο νομοσχέδιων που αφορούν το νέο φορολογικό νομοσχέδιο και τον νέο τρόπο υπολογισμού του κατώτατου μισθού από το 2028.

Για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι «περιλαμβάνει σημαντικές φορολογικές μειώσεις για το 2025. Είμαστε προσανατολισμένοι στη μείωση φόρων καθώς η οικονομία αναπτύσσεται και παλεύουμε τη μάστιγα της φοροδιαφυγής και το λέω αυτό γιατί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες οι κυβερνήσεις ακολουθούν αντίθετο δρόμο. Από εδώ και στο εξής η προσοχή στρέφεται στη μεσαία τάξη όσον αφορά τη μείωση των φόρων».

Με αφορμή, τέλος, το νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο υπολογισμού του κατώτατου μισθού από το 2028, σημείωσε ότι θα περιέχει τη ρητή δέσμευση ότι οι κατώτατοι μισθοί δεν θα μειώνονται για να προσθέσει ότι «παραμένουμε δεσμευμένοι για αύξηση 950 ευρώ του κατώτατου μισθού μέχρι το 2027».

Σακελλαροπούλου: Σημαντική η συνέχεια της αμερικανικής πολιτικής

Από την πλευρά της η Κατερίνα Σακελλαροπούλου αναφέρθηκε στο «ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχει η συνέχεια της πολιτικής που θα ασκήσει ο/η επόμενος πρόεδρος των ΗΠΑ» προσθέτοντας ότι «αναδεικνύεται η ανάγκη για μια ισχυρή και αυτόνομη Ευρώπη στρατηγικά».

Παράλληλ σημείωσε ότι «το θέμα των αναγκαίων συναινέσεων, η τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών και ο σεβασμός τους είναι πυρηνικό θέμα σε μια δημοκρατία. Είναι προφανές ότι η χώρα μας θα συνεργασεί με όποιον πρόεδρο επιλέξει ο αμερικανικός λαός διατηρώντας τους συμμαχικούς δεσμούς που έχει παραδοσιακά με τις ΗΠΑ».

Ως προς τη φορολογική δικαιοσύνη, τέλος, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημείωσε ότι «είναι κεντρικός πυρήνας της δημοκρατίας και όποιο μέτρο λαμβάνεται προς αυτή την κατεύθυνση είναι σηναμτικό. Είναι σημαντικό να επιβαρύνονται όλοι ανάλογα για να διατηρείται η κοινωνική ισορροπία».

protothema.gr




Ζελένσκι: “Ζήτησα από τις ΗΠΑ πυραύλους κρουζ και διέρρευσε στον τύπο”

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι επιβεβαίωσε δημοσίευμα της εφημερίδας New York Times σύμφωνα με το οποίο ζήτησε πυραύλους κρουζ τύπου Τόμαχοκ από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο του «σχεδίου για τη νίκη» στον πόλεμο με τη Ρωσία που παρουσίασε πρόσφατα.

«Αυτή είναι πληροφορία που είχε εμπιστευτικό χαρακτήρα» και το ζήτημα συζητήθηκε «ανάμεσα στην Ουκρανία και τον λευκό Οίκο», ανέφερε ο κ. Ζελένσκι σε δημοσιογράφους στην ισλανδική πρωτεύουσα Ρέικιαβικ.

Δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι το αίτημά του για την προμήθεια των πυραύλων αυτών διέρρευσε στον Τύπο.

«Πώς θα πρέπει να εκλάβουμε τα μηνύματα αυτά; Σημαίνει αυτό πως δεν υπάρχει τίποτε εμπιστευτικό (στις συνομιλίες) μεταξύ συμμάχων;» διερωτήθηκε.

Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ο κ. Ζελένσκι παρουσίασε σχέδιο πέντε σημείων προκειμένου να τερματιστεί ο πόλεμος με τη Ρωσία με τους όρους της Ουκρανίας.

Το σχέδιο φέρεται να προβλέπει να προσκληθεί η Ουκρανία να ενταχθεί στο NATO, καθώς και αναβάθμιση του στρατού της.

Ωστόσο η ένταξη της Ουκρανίας στον Οργανισμό του Συμφώνου του Βόρειου Ατλαντικού προτού τερματιστεί ο πόλεμος θα συνεπαγόταν πως όλα τα κράτη μέλη της θα εμπλέκονταν στη σύρραξη κι αυτό προκαλεί από δισταγμούς ως την ανοικτή απόρριψη της ιδέας από μέλη της στρατιωτικής συμμαχίας.

Οι πύραυλοι κρουζ Τόμαχοκ έχουν μέγιστο δραστικό βεληνεκές 2.400 χιλιομέτρων, κατά συνέπεια θα μπορούσαν να πλήξουν αν εκτοξεύονταν από την Ουκρανία μεγάλες ρωσικές πόλεις όπως η Αγία Πετρούπολη, η Μόσχα και η Γεκατέρινμπουργκ.

protothema.gr




11η Σεπτεμβρίου, η μέρα που άλλαξε τον κόσμο: Οι ΗΠΑ τιμούν τα θύματα με εκδηλώσεις μνήμης – Το χρονοδιάγραμμα των επιθέσεων

Μαύρη επέτειος η σημερινή για τις ΗΠΑ αφού κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τα πολλαπλά τρομοκρατικά χτυπήματα που άλλαξαν μια για πάντα το ρου της ιστορίας στις 11 Σεπτέμβρη του 2001. Ήταν η μέρα που τρομοκράτες της Αλ Κάιντα κατέλαβαν τέσσερις εμπορικές πτήσεις και σκόρπισαν τον θάνατο. Τα δύο αεροπλάνα καρφώθηκαν στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης, το τρίτο στο Πεντάγωνο και το τέταρτο συνετρίβη σε χωράφι στην Πενσιλβάνια.

Οι ΗΠΑ έπειτα από 23 χρόνια θυμούνται και συνεχίζουν να τιμούν τα θύματα της 11ης Σεπτεμβρίου. Οι επιθέσεις σκότωσαν 2.977 ανθρώπους και άφησαν χιλιάδες αδικοχαμένους συγγενείς και επιζώντες με σημάδια τόσο στο σώμα τους όσο και στη ψυχή τους.

Μετά το πρώτο debateπου είχαν χθες η Αντιπρόεδρος Κάμαλα Χάρις και ο πρώην Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αναμένεται σήμερα να παραστούν και οι δύο στις εκδηλώσεις εορτασμού της 11ης Σεπτεμβρίου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη και στο Εθνικό Μνημείο της Πτήσης 93 στην Πενσυλβάνια.

Παράλληλα, ο Τζο Μπάιντεν θα παρευρεθεί μαζί με την Κάμαλα Χάρις στις εκδηλώσεις μνήμης που έχουν διοργανωθεί στη Νέα Υόρκη, στην Πενσυλβάνια και στο Πεντάγωνο, τα τρία σημεία όπου συνετρίβησαν τα  εμπορικά αεροσκάφη. Σε πολλές κοινότητες διοργανώνουν διάφορες εκδηλώσεις όπως κατάθεση στεφάνων, πορείες, ραδιοφωνικά μηνύματα της αστυνομίας.

Στο σημείο μηδέν, τις πρώτες επετείους οι πρόεδροι και άλλοι αξιωματούχοι διάβαζαν ποιήματα, μέρη της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας και άλλα κείμενα. Αλλά αυτό τελείωσε αφού το Εθνικό Μνημείο και Μουσείο της 11ης Σεπτεμβρίου αποφάσισε το 2012 να περιορίσει την τελετή στους συγγενείς που διαβάζουν τα ονόματα των θυμάτων. Συγκεκριμένα, η τελετή του Πενταγώνου περιλαμβάνει μέλη του στρατού ή αξιωματούχους που διαβάζουν τα ονόματα των 184 ανθρώπων που σκοτώθηκαν εκεί. Στο Εθνικό Μνημείο της Πτήσης 93 συγγενείς και φίλοι των θυμάτων διαβάζουν τον κατάλογο των 40 επιβατών και μελών του πληρώματος των οποίων οι ζωές τελείωσαν στην αγροτική τοποθεσία κοντά στο Σάνκσβιλ της Πενσυλβάνια. Η πολύωρη τελετή στο Μνημείο της 11ης Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη είναι σχεδόν αποκλειστικά αφιερωμένη στα ονόματα των 2.977 θυμάτων και στις τρεις τοποθεσίες, καθώς και των έξι ανθρώπων που σκοτώθηκαν στη βομβιστική επίθεση στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου το 1993. Τα ονόματα όλων διαβάζονται από συγγενείς των θυμάτων που προσφέρονται εθελοντικά και επιλέγονται με κλήρωση.

To χρονοδιάγραμμα των επιθέσεων

Αναλυτικά όσα συνέβησαν την 11η Σεπτεμβρίου συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων του τότε Προέδρου Τζορτζ Μπους :

6:31 π.μ.: Ο Πρόεδρος Μπους πηγαίνει για τζόκινγκ γύρω από το Colony Beach and Tennis Resort στο Longboat Key της Φλόριντα, όπου ο ίδιος και το προσωπικό του πέρασαν τη νύχτα.

7:59: Η πτήση 11 της American Airlines αναχωρεί με πέντε αεροπειρατές επιβαίνοντες.

8:00: Ο Πρόεδρος Μπους έχει την καθημερινή του ενημέρωση. Ενημερώνεται για την εξέγερση των Παλαιστινίων στο Ισραήλ και άλλα σχετικά θέματα. Δεν γίνεται λόγος για τον Οσάμα Μπιν Λάντεν ή την Αλ Κάιντα.

8:14: Η πτήση 175 της United Airlines αναχωρεί με πέντε αεροπειρατές.

8:14: Στην πτήση 11 γίνεται αεροπειρατεία ενώ το αεροπλάνο πετά πάνω από την κεντρική Μασαχουσέτη. Οι αεροπειρατές στρέφουν το αεροπλάνο βορειοδυτικά και μετά νότια με κατεύθυνση τη Νέα Υόρκη.

8:20: Η πτήση 77 της American Airlines αναχωρεί με πέντε αεροπειρατές επιβαίνοντες.

8:42: Η πτήση 93 της United Airlines αναχωρεί με τέσσερις αεροπειρατές επιβαίνοντες.

8:42 – 8:46: Στην πτήση 175 γίνεται αεροπειρατεία πάνω από το βορειοδυτικό Νιου Τζέρσεϊ. Οι αεροπειρατές στρέφουν το αεροπλάνο βορειοανατολικα

8:46:40: Η πτήση 11 συντρίβεται στη βόρεια όψη του Βόρειου Πύργου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, μεταξύ των ορόφων 93 και 99. Κανένας επιβάτης δεν επέζησε από τη συντριβή και άγνωστος αριθμός ατόμων μέσα στο κτίριο σκοτώνεται επίσης ακαριαία.

8:50 – 8:54: Στην πτήση 77 γίνεται αεροπειρατεία πάνω από το νότιο Οχάιο. Οι αεροπειρατές στρέφουν το αεροπλάνο προς τα νοτιοανατολικά. Ο αεροπειρατής-πιλότος Hani Hanjour απενεργοποιεί τον αναμεταδότη.

8:55: Ο Πρόεδρος Μπους φτάνει στο Δημοτικό Σχολείο Emma E. Brooker στη Sarasota της Φλόριντα, ως μέρος μιας προγραμματισμένης επίσκεψης για την προώθηση της εκπαίδευσης. Ο Επιτελάρχης Andrew Card τον ενημερώνει ότι ένα αεροπλάνο έπεσε στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου. Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος μιλά στη Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας Κοντολίζα Ράις, η οποία βρίσκεται στον Λευκό Οίκο.

9:03: Ο Πρόεδρος Μπους μπαίνει σε μια τάξη κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, αποφασίζοντας να συνεχίσει το πρόγραμμά του παρά τα νέα για την επίθεση.

9:03:02: Η πτήση 175 συντρίβεται στη νότια όψη του Νότιου Πύργου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, μεταξύ των ορόφων 77 και 85. Κανένας επιβάτης ή πλήρωμα δεν επέζησε από τη συντριβή και άγνωστος αριθμός ατόμων μέσα στο κτίριο σκοτώνεται επίσης ακαριαία.

9:05: Ο Πρόεδρος Μπους συνεχίζει την επίσκεψή του στο σχολείο, όταν ο αρχηγός του προσωπικού Andrew Card τον διακόπτει και του ψυθυρίζει: «Ένα δεύτερο αεροπλάνο χτύπησε τον δεύτερο πύργο. Η Αμερική δέχεται επίθεση». Ο πρόεδρος αποφασίζει να συνεχίσει την ανάγνωση ενός βιβλίου που είχε ήδηξεκινήσει.

9:14: Ο Πρόεδρος Μπους μπαίνει σε μια παρακείμενη τάξη που διοικείται από τις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ. Ο πρόεδρος μιλά με τον Αντιπρόεδρο Ντικ Τσένι , την Κοντολίζα Ράις, τον κυβερνήτη της Νέας Υόρκης Τζορτζ Πατάκι και τον διευθυντή του FBI Ρόμπερτ Μιούλερ. Ετοιμάζει σύντομες παρατηρήσεις.

9:28: Στην πτήση 93 γίνεται αεροπειρατεία πάνω από το βόρειο Οχάιο. Οι αεροπειρατές στρέφουν το αεροπλάνο προς τα νοτιοανατολικά.

9:29: Ο Πρόεδρος Μπους κάνει τις πρώτες του δηλώσεις για τις επιθέσεις στο Δημοτικό Σχολείο Emma E. Brooker δηλώνοντας ότι θα επιστρέψει στην Ουάσιγκτον. «Δύο αεροπλάνα… έπεσαν… στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου… σε μια προφανή τρομοκρατική επίθεση στη χώρα μας>>.

9:37:46: Η πτήση 77 πέφτει στη δυτική πλευρά του Πενταγώνου. Όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα σκοτώνονται, συμπεριλαμβανομένων 125 ατόμων που ήταν στο έδαφος.

9:45: Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας κλείνει τον εναέριο χώρο των Ηνωμένων Πολιτειών.

9:57: Στην πτήση 93, ο Τοντ Μπίμερ, ο Μαρκ Μπίνγχαμ, ο Τοντ Μπέρνετ, ο Τζέρεμι Γκλικ και άλλοι επιβάτες ξεκινούν μια εξέγερση και κινούνται ενάντια στους αεροπειρατές που προσπαθούν να πάρουν ξανά τον έλεγχο του αεροπλάνου.

9:57: Ο Πρόεδρος Μπους φεύγει από τη Σαρασότα της Φλόριντα. Το αεροπλάνο φτάνει αποκτά ύψος και κάνει κύκλους για περίπου 40 λεπτά, ενώ το προσωπικό του Προέδρου συζητά για τον προορισμό.

9:58:59: Ο Νότιος Πύργος του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου καταρρέει, 56 λεπτά μετά την πρόσκρουση. Ο Πύργος κατέρρευσε πιο γρήγορα από τον Βόρειο Πύργο λόγω της ταχύτητας πρόσκρουσης της συντριβής.

10:03:11: Η πτήση 93 συνετρίβη από τους αεροπειρατές της νοτιοανατολικά του Πίτσμπουργκ στην κομητεία Σόμερσετ της Πενσυλβάνια. Η Επιτροπή της 11ης Σεπτεμβρίου πιστεύει ότι στόχος της πτήσης ήταν είτε το κτίριο του Καπιτωλίου των Ηνωμένων Πολιτειών είτε ο Λευκός Οίκος στην Ουάσιγκτον. Ο Khalid Sheikh Mohammed, ο οποίος αποκαλούνταν ως «ο κύριος αρχιτέκτονας των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου», ισχυρίζεται ότι ο στόχος ήταν ο Καπιτώλιο των ΗΠΑ.

10:20: Ο Πρόεδρος Μπους λέει στον Αντιπρόεδρο Τσένι ότι έχει εξουσιοδοτήσει την κατάρριψη αεροσκάφους αν χρειαστεί.

10:28:25: Ο Βόρειος Πύργος του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου καταρρέει, 1 ώρα και 42 λεπτά μετά την πρόσκρουση.

10:50:19: Πέντε όροφοι της δυτικής πλευράς του Πενταγώνου καταρρέουν λόγω της φωτιάς που ξεκίνησε από τη συντριβή.

13:04 μ.μ.: Ο Πρόεδρος Μπους θέτει τον αμερικανικό στρατό σε κατάσταση υψηλού συναγερμού παγκοσμίως. Μαγνητοσκοπεί μια δήλωση, λέγοντας ότι «η ίδια η ελευθερία δέχτηκε επίθεση σήμερα το πρωί από έναν απρόσωπο δειλό και θα υπερασπιστεί την ελευθερία».

14:50: Το Air Force One προσγειώνεται στην αεροπορική βάση Offutt, Bellevue, Nebraska. Ο Πρόεδρος Μπους συγκαλεί τηλεδιάσκεψη του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας από το καταφύγιο STRATCOM των ΗΠΑ.

16:36: Ο Πρόεδρος Μπους αναχωρεί από την αεροπορική βάση Offutt.

17:20:33: Το κτίριο 7 του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου καταρρέει μετά από ζημιές που προκλήθηκαν από συντρίμμια και πυρκαγιά που ξέσπασε μέσα στο κτίριο.

18:54: Ο Πρόεδρος Μπους φτάνει στον Λευκό Οίκο.

20:30. Ο Πρόεδρος απευθύνεται με δήλωσή του προς τη χώρα δηλώνοντας: «Οι τρομοκρατικές επιθέσεις μπορούν να κλονίσουν τα θεμέλια των μεγαλύτερων κτιρίων μας, αλλά δεν μπορούν να αγγίξουν τα θεμέλια της Αμερικής. Αυτές οι πράξεις καταστρέφουν το ατσάλι, αλλά δεν μπορούν να χαλάσουν το ατσάλι της αμερικανικής αποφασιστικότητας».

21:00: Ο Πρόεδρος συναντά το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας του και λαμβάνει στοιχεία ότι ο Οσάμα Μπιν Λάντεν είναι υπεύθυνος για τις επιθέσεις. Ο Μπους λέει, «Πες στους Ταλιμπάν ότι τελειώσαμε μαζί τους».

23:30: Ο Πρόεδρος Μπους γράφει στο ημερολόγιό του πριν κοιμηθεί: «Το Περλ Χάρμπορ του 21ου αιώνα έγινε σήμερα…Πιστεύουμε ότι είναι ο Οσάμα Μπιν Λάντεν».

Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι περίπου 6.000 με 25.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν στις επιθέσεις, με αποτέλεσμα 2.996 άνθρωποι να σκοτωθούν, συμπεριλαμβανομένων των 19 τρομοκρατών της Αλ Κάιντα που πραγματοποίησαν τις επιθέσεις.

skai.gr

 

 




Οι ΗΠΑ θα σταματήσουν την πώληση όπλων στη Σαουδική Αραβία

Η κυβέρνηση Μπάιντεν αποφάσισε να σταματήσει την πώληση όπλων στη Σαουδική Αραβία,γιατί θέλει να τελειώσει ο πόλεμος στην Υεμένη .

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ενημέρωσε το Κογκρέσο να σταματήσει την πώληση όπλων είπε ένας βοηθός του Κογκρέσου . Ενώ η πηγή ανέφερε στο Reuters ότι μπορούν οι πωλήσεις να γίνουν και από την επόμενη εβδομάδα.

Γιάννης Γεωργαλής.




«Πυρετός» στην Μέση Ανατολή για αντίποινα κατά του Ισραήλ – Πολεμικά πλοία συγκεντρώνουν οι ΗΠΑ

Στην μεγαλύτερη συγκέντρωση πολεμικών πλοίων στην Μέση Ανατολή από την 7η Οκτωβρίου και εξής προχωρούν οι Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς ο φόβος για αντίποινα εναντίον του Ισραήλ μετά τη δολοφονία του ηγέτη του πολιτικού γραφείου της Χαμάς, Ισμαήλ Χανίγια εντείνει το κλίμα στην ευρύτερη περιοχή.

Μετά την τηλεφωνική επικοινωνία του Αμερικανού Προέδρου, Τζο Μπάιντεν με τον Ισραηλινό Πρωθυπουργό, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, στην οποία ο Λευκός Οίκος δεσμεύτηκε να υποστηρίξει αμυντικά το Τελ Αβίβ σε ενδεχόμενα χτυπήματα της Χαμάς, της Χεζμπολάχ και των Χούθι, οι ΗΠΑ στέλνουν τώρα αεροπλανοφόρο, πολεμικά πλοία και μοίρα μαχητικών στη Μέση Ανατολή καθώς η περιοχή προετοιμάζεται για ιρανικά αντίποινα

Οι ΗΠΑ στέλνουν μια ομάδα κρούσης αερομεταφορέων, μια μοίρα μαχητικών και επιπλέον πολεμικά πλοία στη Μέση Ανατολή, μετά την πρόθεση του Ιράν να απαντήσει με αντίποινα στη δολοφονία του Χανίγια, στην Τεχεράνη.

Σύμφωνα με το CNN, «είναι ίσως η μεγαλύτερη μετακίνηση αμερικανικών δυνάμεων στην περιοχή από τις πρώτες μέρες του πολέμου στη Γάζα, όταν το Πεντάγωνο έστειλε δύο ομάδες κρούσης αερομεταφορέων προς τη Μέση Ανατολή σε μια πολύ δημόσια προειδοποίηση προς τις περιφερειακές μαχητικές ομάδες να μην επεκτείνουν τις μάχες», τη στιγμή που οι Ιρανοί και οι σύμμαχοί τους έχουν πραγματοποιήσει ήδη το πρώτο ραντεβού, παρόντος και του Αγιατολάχ Αλί Χαμενεϊ, προκειμένου να σχεδιάσουν τα αντίποινα κατά του Ισραήλ.

Στο πλαίσιο αυτό, «ακούσαμε τον Ανώτατο Ηγέτη δυνατά και ξεκάθαρα ότι σκοπεύει να εκδικηθεί αυτή τη δολοφονία ενός ηγέτη της Χαμάς στην Τεχεράνη και ότι θέλουν να πραγματοποιήσουν άλλη μια επίθεση στο Ισραήλ», δήλωσε ο Τζον Κίρμπι, συντονιστής στρατηγικής επικοινωνίας για το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας στο CNN, συμπληρώνοντας πως «δεν μπορούμε απλώς να υποθέσουμε ότι δυνητικά θα γίνουμε θύματα τέτοιου είδους επιθέσεων, επομένως πρέπει να βεβαιωθούμε ότι έχουμε τους σωστούς πόρους και δυνατότητες στην περιοχή».

Ήδη χθες, ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Λόιντ Όστιν διέταξε την ομάδα κρούσης «USS Abraham Lincoln» να αντικαταστήσει την ομάδα κρούσης «USS Theodore Roosevelt», η οποία επιχειρεί αυτή τη στιγμή στον Κόλπο του Ομάν, όσον αφορά τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, ενώ αντιτορπιλικά και καταδρομικά -ικανά για βαλλιστική πυραυλική άμυνα- θα σταλούν επίσης στη Μέση Ανατολή και τη Μεσόγειο. Σημειωτέον ότι δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην ανατολική Μεσόγειο συμμετείχαν στην αναχαίτιση του μπαράζ των επιδρομών που εξαπέλυσε το Ιράν εναντίον του Ισραήλ, τον περασμένο Απρίλιο. Ταυτόχρονα, ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ διέταξε επίσης την ανάπτυξη μιας μοίρας μαχητικών στην περιοχή, ενώ οι ΗΠΑ διαθέτουν ήδη το επιθετικό πλοίο USS Wasp στην περιοχή, το οποίο λειτουργεί με την 24η Εκστρατευτική Μονάδα Πεζοναυτών, ικανή να πραγματοποιήσει εκκένωση Αμερικανών πολιτών στον Λίβανο, εάν διαταχθεί.