Τέλος το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης | Πότε θα εξαφανιστεί, τι πρέπει να γνωρίζουμε

Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας θα περάσει το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, στο οποίο απομένουν μόνο λίγα χρόνια ζωής.

Για να κάτσει κάποιος πίσω από το τιμόνι οφείλει να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης, δηλαδή του εγγράφου που πιστοποιεί ότι πληρούνται τα απαραίτητα κτριτήρια για να συνυπάρξει κανείς με τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου, δίχως να διαταράσσει την οδική ασφάλεια.

Στη χώρα μας, σήμερα, οι κάτοχοι αδειών οδήγησης διαθέτουν είτε το παλιό ροζ τρίπτυχο έγγραφο, είτε το νέου τύπου κάρτας, το οποίο έχει σημαντικές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία.

Επίσης, με δεδομένο ότι τα στοιχεία του κατόχου αναγράφονται με λατινικούς χαρακτήρες, το νέο δίπλωμα ευνοεί τη χρήση του στο εξωτερικό, την ίδια ώρα που δεν φθείρεται όπως το παλιό.

Τα μεγάλα πλεονεκτήματα του διπλώματος υπό τη μορφή πλαστικοποιημένης κάρτας έναντι του χάρτινου, δεν έχουν περάσει απαρατήρητα από τους νομοθέτες οι οποίοι έχουν θέσει τις βάσεις για την πλήρη κατάργηση του τελευταίου, ορίζοντας ως καταληκτική ημερομηνία ισχύος του τις 19 Ιανουαρίου 2033.

Μέχρι το 2033, βέβαια, τα εναπομείναντα παλιά διπλώματα θα είναι ελάχιστα, δεδομένου ότι η νομοθεσία ορίζει ότι όποιος οδηγός συμπληρώνει το 65ο έτος της ηλικίας του και επομένως πρέπει να το ανανεώσει, αυτομάτως προμηθεύεται το νέο δίπλωμα τύπου πλαστικοποιημένης κάρτας.

Ακόμα και αυτή, όμως, η άδεια οδήγησης -και παρά τo διαφαινόμενο «μονοπώλιό» της- δεν πρόκειται να μακροημερεύσει, εν μέσω μιας πρωτοφανούς διαδικασίας ψηφιοποίησης των πάντων, που συν τω χρόνω αναμένεται να αυξάνει ρυθμούς.

Ήδη από τις 27 Ιουλίου του 2022, οι οδηγοί της χώρας μας μπορούν να «περάσουν» το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό τους τηλέφωνο (στο gov.gr wallet), στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνησης να διευκολυνθούν οι πολίτες, αλλά αλλά προκειμένου να διενεργείται ευκολότερα και με πιο αποτελεσματικό τρόπο η εξακρίβωση στοιχείων από τις αστυνομικές και ελεγκτικές αρχές.

Το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης (όπως και η ψηφιακή ταυτότητα), άλλωστε, ισοδυναμεί με τα φυσικά, παραδοσιακά διπλώματα (πλαστικοποιημένη κάρτα, τρίπτυχο έγγραφο) και επομένως οι πολίτες δεν χρειάζεται κουβαλούν τα τελευταία συνέχεια μαζί τους.

Έρχεται το ευρωπαϊκό δίπλωμα οδήγησης στο κινητό

Τη μετάβαση σε ένα καθεστώς ψηφιακών διπλωμάτων οδήγησης προωθεί και η ΕΕ, η οποία υποστηρίζει ότι η ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης συνεπάγεται πρωτοφανή ευκολία όσον αφορά την ανανέωση και την αντικατάστασή τους -αμφότερες οι διαδικασίες θα γίνονται ηλεκτρονικά.

Παράλληλα, ένα ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης με κοινά χαρακτηριστικά σε κοινοτικό επίπεδο θα διευκολύνει την επίτευξη του ξεκάθαρα διατυπωμένου στόχου της ΕΕ για τη δημιουργία ενός συστήματος γρήγορου εντοπισμού και άμεσης επιβολής ποινών σε εκείνους που υποπίπτουν σε τροχαίες παραβάσεις σε χώρα άλλη από αυτή που εξέδωσαν την άδεια οδήγησής του.




Κέιτ Μίντλετον: Όλα όσα γνωρίζουμε για τη διάγνωση καρκίνου της πριγκίπισσας της Ουαλίας

Ο καρκίνος με τον οποίο διαγνώστηκε η Κέιτ μετά από χειρουργική επέμβαση στην κοιλιακή χώρα προκαλεί ερωτήματα σχετικά με τη θεραπεία και την ανάρρωσή της

Σοκ έχει προκαλέσει σε όλο τον κόσμο η εξομολόγηση της Κέιτ Μίντλετον για το πρόβλημα της υγείας της κάτι που είχε πυροδοτήσει αρκετές θεωρίες συνωμοσίας.

Με ένα βίντεο στο Instagram η πριγκίπισσα της Ουαλίας ανακοίνωσε ότι διαγνώστηκε με καρκίνο. Η Κέιτ εμφανίζεται χαμογελαστή καθιστή σε ένα παγκάκι στο Ουίνδσορ και όπως αποκαλύπτει η περιπέτεια με την υγεία της άρχισε τον Ιανουάριο, όταν υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση και στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι υπήρχε καρκίνος.

Η είδηση έχει πρωτοσέλιδο σε όλο τον πλανήτη ενώ τα βρετανικά ΜΜΕ ασχολούνται με αναλύσεις του για το τι σημαίνει η διάγνωση αυτή.

Ο Guardian δημοσιεύει άρθρο με ερωταπαντήσεις σχετικά με όλα όσα έχουν γίνει γνωστά για την υγεία του δημοφιλέστερου μέλους της βασιλικής οικογένειας.

Με τι είδους καρκίνο έχει διαγνωστεί;

Η Κέιτ έχει διαγνωστεί με μια απροσδιόριστη μορφή καρκίνου. Σε προσωπικό της μήνυμα που δημοσίευσε το βράδυ της Παρασκευής (22/3), η πριγκίπισσα είπε ότι όταν υποβλήθηκε σε σοβαρή επέμβαση στην κοιλιά τον Ιανουάριο, «θεωρήθηκε ότι η κατάστασή μου δεν ήταν καρκινική».

Η χειρουργική επέμβαση, που έγινε στην κλινική του Λονδίνου, ήταν επιτυχής. Μετά από 13 νύχτες στο νοσοκομείο, η πριγκίπισσα έφυγε από την κλινική στις 29 Ιανουαρίου. «Ωστόσο, οι εξετάσεις μετά την επέμβαση διαπίστωσαν ότι υπήρχε καρκίνος», είπε την Παρασκευή. Το Παλάτι του Κένσινγκτον είπε ότι δεν θα κοινοποιήσει περαιτέρω ιατρικές πληροφορίες σχετικά με τη μορφή ή το στάδιο του καρκίνου που ανακαλύφθηκε.

Τι είδους εξετάσεις έκανε;

Λεπτομέρειες για το είδος της εξέτασης δεν έχουν αποκαλυφθεί, αλλά οι διαγνωστικές εξετάσεις για καρκίνο μπορεί να περιλαμβάνουν εξετάσεις αίματος, βιοψίες κ.α. Η βιοψία είναι μια ιατρική διαδικασία που περιλαμβάνει τη λήψη ενός μικρού δείγματος, ώστε να μπορεί να εξεταστεί σε μικροσκόπιο για να εντοπιστεί εάν υπάρχουν καρκινικά κύτταρα. Η Κέιτ είπε ότι «οι εξετάσεις μετά την επέμβαση διαπίστωσαν ότι υπήρχε καρκίνος».

Τι κάνει αυτήν τη στιγμή;

Στο προσωπικό της μήνυμα, η πριγκίπισσα είπε ότι η ιατρική της ομάδα της συμβούλεψε να υποβληθεί σε προληπτική χημειοθεραπεία. Η χημειοθεραπεία είναι μια θεραπεία όπου το φάρμακο χρησιμοποιείται για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι φαρμάκων χημειοθεραπείας, αλλά όλα λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο. Σταματούν την αναπαραγωγή των καρκινικών κυττάρων, γεγονός που τα εμποδίζει να αναπτυχθούν και να εξαπλωθούν στο σώμα. Η Κέιτ είπε την Παρασκευή ότι βρισκόταν «στα αρχικά στάδια» της θεραπείας.

Πότε ξεκίνησε τη θεραπεία;

Ο Guardian γράφεο ότι η Κέιτ ξεκίνησε την προληπτική χημειοθεραπεία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Πότε θα τελειώσει η θεραπεία;

Είναι ακόμα στα αρχικά στάδια και η απόφαση για το πότε θα μπορούσε να ολοκληρωθεί θα υπόκειται σε ιατρική συμβουλή.

Η ψυχολογική της κατάσταση

Η ίδια ανέφερε ότι οι τελευταίοι δύο μήνες ήταν «απίστευτα δύσκολοι» για εκείνη και την οικογένειά της, αλλά ήταν σε καλή διάθεση και επικεντρώθηκε στην ανάρρωσή της. «Είμαι καλά και γίνομαι πιο δυνατή κάθε μέρα εστιάζοντας σε πράγματα που θα με βοηθήσουν να θεραπευτώ, στο μυαλό, στο σώμα και στο πνεύμα μου». Η πριγκίπισσα πρόσθεσε ότι ανυπομονεί να επιστρέψει στη δουλειά, αλλά προς το παρόν «πρέπει να επικεντρωθεί στην πλήρη ανάρρωσή της».

Η διάγνωσή της θα ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη;

Ναι. Όταν ο πεθερός της, ο βασιλιάς Κάρολος, κοινοποίησε τη διάγνωσή του για καρκίνο νωρίτερα φέτος, υπήρξε σημαντική αύξηση στις αναζητήσεις για την πάθηση στον ιστότοπο του NHS.

Ο επικεφαλής του NHS περιέγραψε τη διάγνωση καρκίνου της Κέιτ ως «σοκαριστική», αλλά την επαίνεσε που μίλησε δημόσια για την πάθησή της. Η Amanda Pritchard, διευθύνουσα σύμβουλος του NHS England, δήλωσε: «Το να μιλάς ανοιχτά για αυτό είναι πραγματικά γενναίο και μπορεί να βοηθήσει άλλους να δουν τα ανησυχητικά συμπτώματα».




Τι γνωρίζουμε για τον θάνατο του Αλεξέι Ναβάλνι στον «Πολικό Λύκο», τη σκληρή ρωσική φυλακή του Αρκτικού Κύκλου

Λίγες ημέρες μετά την πρώτη αναφορά του θανάτου του Αλεξέι Ναβάλνι, οι πληροφορίες σχετικά με το τι συνέβη στον αντίπαλο του ρώσου προέδρου, Βλαντίμιρ Πούτιν, παραμένουν ελάχιστες. Σύμφωνα με ρωσικές μαρτυρίες, ο 47χρονος έκανε έναν σύντομο περίπατο στη φυλακή του στη Σιβηρία, δήλωσε ότι αισθάνθηκε αδιαθεσία, στη συνέχεια κατέρρευσε και δεν ανέκτησε ποτέ τις αισθήσεις του.

Το Σάββατο η οικογένεια του Ναβάλνι επιβεβαίωσε ότι ο πολιτικός ακτιβιστής πέθανε στις 14:17 τοπική ώρα την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου.

Οι Αρχές της φυλακής όπου κρατούνταν δήλωσαν ότι υπέστη «σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου», ανέφερε η ομάδα του. Δεν είναι σαφές αν έχει διενεργηθεί ακόμη νεκροψία στη σορό του.

Δεν είναι επίσης σαφές πού βρίσκεται η σορός του. Η μητέρα του Ναβάλνι, Λουντμίλα, η οποία έφτασε στην περιοχή το Σάββατο, επισκέφθηκε το νεκροτομείο στην πόλη Σαλεχάρντ κοντά στη φυλακή, όπου της είπαν ότι είχε μεταφερθεί η σορός του.

Η εκπρόσωπος του πολιτικού, Kira Yarmysh, δήλωσε ότι δεν επετράπη στη Λουντμίλα να εισέλθει στις εγκαταστάσεις και ότι ο δικηγόρος του γιου της απωθήθηκε από το κτίριο. Το προσωπικό δεν επιβεβαίωσε αν η σορός του βρισκόταν εκεί. Σύμφωνα με την κ. Yarmysh, η έρευνα μιας ρωσικής επιτροπής για τον θάνατο παρατάθηκε επ’ αόριστον. Της είχαν ήδη πει αξιωματούχοι ότι η σορός του Ναβάλνι δεν θα παραδιδόταν μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα.

Ο ηγέτης της αντιπολίτευσης φαινόταν καλά στην υγεία του πριν από τον θάνατο

Η κατάσταση του Ναβάλνι είχε επιδεινωθεί κατά τη διάρκεια των τριών ετών που βρισκόταν στη φυλακή, όπου παραπονέθηκε ότι του αρνήθηκαν την ιατρική περίθαλψη και ότι πέρασε σχεδόν 300 ημέρες στην απομόνωση. Μέχρι τη σύλληψή του τον Ιανουάριο του 2021, είχε περάσει μήνες αναρρώνοντας από την επίθεση με νευροτοξικό παράγοντα.

Ακόμα κι έτσι, εμφανίστηκε σε σχετικά καλή διάθεση και υγεία σε ένα δικαστικό βίντεο μια ημέρα πριν από τον θάνατό του. Η διεθνής κοινή γνώμη δεν φαίνεται να συμφωνεί με την αφήγηση της Ρωσίας για το τι του συνέβη στο ΙΚ-3, ή «Πολικός Λύκος» – μία από τις βορειότερες και σκληρότερες φυλακές της Ρωσίας, σημειώνει το βρετανικό BBC. Ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι ο Ναβάλνι «πλήρωσε με τη ζωή του την αντίστασή του στη ρωσική καταπίεση», προσθέτοντας ότι ο θάνατός του αποτελεί υπενθύμιση της «πραγματικότητας του καθεστώτος του Βλαντίμιρ Πούτιν».

Η μητέρα του Ναβάλνι δήλωσε ότι ο γιος της ήταν «ζωντανός, υγιής και ευτυχισμένος» όταν τον είδε για τελευταία φορά στις 12 Φεβρουαρίου, σε ανάρτησή της στο Facebook, την οποία επικαλείται η εφημερίδα Novaya Gazeta.

Τι λένε τα ρωσικά δημοσιεύματα για την κατάρρευσή του

Το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Interfax αναφέρει ότι οι γιατροί πέρασαν μισή ώρα προσπαθώντας να τον επαναφέρουν. Σύμφωνα με τις Αρχές της φυλακής, οι γιατροί ήταν μαζί του μέσα σε δύο λεπτά και ένα ασθενοφόρο ήταν διαθέσιμο μέσα σε έξι.

Το κρατικό δίκτυο RT -που είναι απαγορευμένο σε πολλές δυτικές χώρες- αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο θρόμβωσης. Ο Ντμίτρι Πεσκόφ, εκπρόσωπος του Πούτιν, δήλωσε ότι «οι γιατροί πρέπει με κάποιο τρόπο να το καταλάβουν».

Η υγεία του επιδεινώθηκε στη φυλακή

Τους μήνες που ακολούθησαν τη φυλάκιση του Ναβάλνι με την κατηγορία του «εξτρεμισμού» και της «διαφθοράς», εκδόθηκαν διάφορες προειδοποιήσεις και από τους δικηγόρους του ότι η κατάστασή του επιδεινωνόταν, ότι ήταν βαριά άρρωστος ή ότι ήταν άγνωστο πού βρισκόταν.

Παραπονιόταν για σοβαρό πόνο στην πλάτη, πυρετό και μούδιασμα στα πόδια του. Μίλησε για στέρηση ύπνου εξαιτίας των ωριαίων «ελέγχων» από φρουρούς που φώτιζαν με φακούς τα μάτια του και δεν είχε ακόμη ξεπεράσει τις σοβαρές συνέπειες της επίθεσης με νευροτοξικό παράγοντα.

Πηγή: Newbeast.gr




«Ο βασιλιάς έχει καρκίνο» – Σε σοκ η Βρετανία μετά την αποκάλυψη για τον Κάρολο, τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής

Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στη Μεγάλη Βρετανία. Ο βασιλιάς Κάρολος έχει διαγνωστεί με καρκίνο, ανακοίνωσε το παλάτι του Μπάκιγχαμ. Ο τύπος του καρκίνου δεν έχει αποκαλυφθεί – δεν πρόκειται για καρκίνο του προστάτη, αλλά ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια της πρόσφατης θεραπείας του για διευρυμένο προστάτη, σύμφωνα με το BBC.

Ο βασιλιάς ξεκίνησε «τακτικές θεραπείες» τη Δευτέρα και θα αναβάλει τα δημόσια καθήκοντα κατά τη διάρκειά τους, ανέφερε το παλάτι. Ο 75χρονος μονάρχης «παραμένει απόλυτα θετικός για τη θεραπεία του και προσβλέπει στην επιστροφή του σε πλήρη δημόσια καθήκοντα το συντομότερο δυνατό», προστίθεται. Δεν έγιναν γνωστές περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με το στάδιο του καρκίνου.

Ο Κάρολος ενημέρωσε προσωπικά και τους δύο γιους του για τη διάγνωση και ο πρίγκιπας της Ουαλίας λέγεται ότι βρίσκεται σε τακτική επαφή με τον πατέρα του. Ο δούκας του Σάσεξ, πρίγκιπας Χάρι, ο οποίος ζει στις ΗΠΑ, μίλησε με τον πατέρα του και θα ταξιδέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να τον δει τις επόμενες ημέρες.

Ο βασιλιάς επέστρεψε στο Λονδίνο από το Sandringham στο Νόρφολκ το πρωί της Δευτέρας και το παλάτι λέει ότι έχει ξεκινήσει θεραπεία. Αν και θα διακόψει τις δημόσιες εκδηλώσεις του, ο βασιλιάς θα συνεχίσει τον συνταγματικό του ρόλο ως αρχηγός του κράτους, συμπεριλαμβανομένων και των ιδιωτικών συναντήσεων.

Οι εβδομαδιαίες ακροάσεις του με τον πρωθυπουργό Ρίσι Σουνάκ θα συνεχιστούν και θα γίνονται αυτοπροσώπως, εκτός εάν οι γιατροί συμβουλεύσουν να περιορίσει τις επαφές αυτές.

Υπάρχει ένας συνταγματικός μηχανισμός για τις περιπτώσεις που ο αρχηγός του κράτους δεν είναι σε θέση να εκτελέσει τα επίσημα καθήκοντά του – σε αυτή την περίπτωση μπορούν να διοριστούν «σύμβουλοι του κράτους» για να αναπληρώσουν τον μονάρχη. Σημειώνεται πως ο πρίγκιπας Ουίλιαμ είχε επίσης αποσυρθεί προσωρινά από τις δημόσιες υποχρεώσεις του, καθώς βοηθούσε τη σύζυγό του Κέιτ, την πριγκίπισσα της Ουαλίας, καθώς ανάρρωνε από την εγχείριση στην κοιλιακή χώρα στην οποία υποβλήθηκε τον περασμένο μήνα.

Ο Κάρολος διαδέχθηκε στον βρετανικό θρόνο τη μητέρα του, Ελισάβετ Β΄, μετά τον θάνατό της τον Σεπτέμβριο του 2022. Παρότι τα μέλη της βασιλικής οικογένειας αποφεύγουν τη δημοσιοποίηση λεπτομερειών για θέματα υγείας, ο βασιλιάς Κάρολος επέλεξε να γνωστοποιήσει τη διάγνωσή του.

Ο λόγος που ο βρετανός μονάρχης αποφάσισε να δημοσιοποιήσει τη διάγνωσή του εξηγείται στην ανακοίνωση, ήταν για να αποτρέψει τη φημολογία σχετικά με την κατάσταση της υγείας του και να ευαισθητοποιήσει παράλληλα τους πολίτες σχετικά με τον καρκίνο.

Ενδεικτικά είναι τα σημερινά πρωτοσέλιδα του βρετανικού Τύπου για τον βασιλιά Κάρολο… «Ο βασιλιάς έχει καρκίνο», «Ο βασιλιάς ξεκινά θεραπεία για καρκίνο», «Σοκ με τον καρκίνο του βασιλιά» είναι κάποιοι τίτλοι.

πηγή: Newsbeast.gr




Σέρρες: Η αρχαία πόλη «γρίφος» που αποκαλύπτεται στην Κάτω Κοιλάδα – Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τα εντυπωσιακά ευρήματα

Στα χνάρια μίας αρχαίας πόλης της Κάτω Κοιλάδας του Στρυμόνα στην τοποθεσία «Παλαιόκαστρο» της Τερπνής του δήμου Βισαλτίας, στις Σέρρες, βρίσκονται οι αρχαιολόγοι

Η αρχαία πόλη υπολογίζεται πως είχε ζωή από το τέλος τον 6ο αιώνα π.Χ. έως τον 6ο αιώνα μ.Χ., και η έρευνα  διεξάγεται για δεύτερη χρονιά στην περιοχή, από την Εφορία Αρχαιοτήτων Σερρών σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών.

Η αρχαιολογική έρευνα, αποκαλύπτει εντυπωσιακά μνημεία και συμπληρώνει τις γνώσεις των αρχαιολόγων αλλά το παζλ του αρχαίου χάρτη της περιοχής. Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΜΠΕ η Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών Δημητρία Μαλαμίδου, «η θέση Παλαιόκαστρο, ταυτίζεται με μια από τις αρχαίες πόλεις της κάτω κοιλάδας του Στρυμόνα που είναι γνωστές από τις αρχαίες ιστορικές πηγές».

«Ελπίζουμε ότι με την καινούργια έρευνα θα υπάρξουν ευρήματα (επιγραφές, νομίσματα) που θα επιτρέψουν τον ασφαλή προσδιορισμό του ονόματός της. Είναι πάντως ήδη φανερό ότι η στρατηγική της θέση ανάμεσα στην εύφορη κοιλάδα του ποταμού Στρυμόνα και στις πλαγιές των πλούσιων σε μεταλλεύματα βουνών Κερδύλλιον και Βερτίσκος, συνέβαλε στην μακραίωνη επιτυχημένη ιστορική της πορεία. Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των παλαιότερων ευρημάτων ξεχωρίζει επιγραφή που αναφέρει τη λέξη «αδάμαϛ», όρο που αναφέρεται στο χρυσό και πιθανότατα στην εκμετάλλευσή του», επισημαίνει η κα Μαλαμίδου.

Στο ίδιο μήκος κλίματος και οι απόψεις του αρχαιολόγου Ευθυμίου Ρίζου, αρχαιολόγου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών και μέλος της ανασκαφικής ομάδας του έργου στην Τερπνή.

«Γνωρίζουμε από τις πηγές ότι εδώ ήκμαζαν διάφορες πόλεις κατά την αρχαιότητα, όμως για πολλούς λόγους οι περισσότερες από τις πόλεις αυτές δεν μπορούν να ταυτιστούν με βεβαιότητα. Δεν ξέρουμε ποια πόλη είναι ο κάθε ένας από αυτούς τους οικισμούς. Ο οικισμός της Τερπνής με την αρχαιολογική του διερεύνηση μας έχει δώσει σαφή στοιχεία ότι ξεκινάει η ζωή του τουλάχιστον από την αρχαϊκή εποχή, ίσως και ακόμη παλαιότερα. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι, πότε σταματάει η ζωή της πόλης αυτής όπου είναι μετά τα τέλη του 6ου αιώνα μ.Χ.. Σε καμιά περίπτωση δεν κατοικείται στη διάρκεια της βυζαντινής εποχής. Το όνομα της πόλης είναι ένα από τα μυστήρια της ακόμη. Αυτό που ελπίζουμε να έχουμε είναι κάποια επιγραφική επιβεβαίωση που να μας δώσει το όνομα της. Υπάρχει επιγραφή η οποία επιβεβαιώνει ότι στα ρωμαϊκά αυτοκρατορικά χρόνια ο οικισμός αυτός είχε καθεστώς πόλεως, είχε θεσμούς πολιτικούς. Άρα είναι όντως μία από τις αρχαίες πόλεις της αρχαίας Βισαλτίας», τονίζει ο κ. Ρίζος επισημαίνοντας πως αυτός ο οικισμός άκμαζε λόγω της εκμετάλλευσης του χρυσού.

«Ο λόγος ο οποίος ο οικισμός αυτός ακμάζει σε αυτό το σημείο είναι η εκμετάλλευση του χρυσού τον οποίο κατέβαζε ο παρακείμενος χείμαρρος. Αυτό μπορεί να εξηγήσει σε κάποιο βαθμό την ευημερία της πόλης και στη Ρωμαϊκή και στην Πρωτοβυζαντινή εποχή. Κάποιες από τις επιγραφές της ρωμαϊκής εποχής μας δίνουν τη βάση να πούμε ότι εδώ έχουμε συστηματική εκμετάλλευση του χρυσού» λέει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αρχαιολόγος.

Τι αποκαλύπτουν τα αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή

«Η γεωγραφική αυτή ζώνη αρχικά βρισκόταν υπό τον έλεγχο του θρακικού φύλλου των Βισαλτών, αλλά γρήγορα προσέλκυσε το ενδιαφέρον των Ελλήνων από τις πόλεις του Νότου και από το Μακεδονικό βασίλειο. Τα ευρήματα των ανασκαφών αποδεικνύουν την παρουσία ελληνικής κεραμικής ήδη από τον 6ο αι. π.Χ. Οι ανασκαφές στο λόφο αποκάλυψαν μέχρι τώρα οικοδομικές φάσεις των ελληνιστικών χρόνων, τμήμα της οχύρωσης, ρωμαϊκή βασιλική (δημόσιο κτίριο) με συγκρότημα θερμών, εργαστηριακό χώρο με πατητήρια για κρασί (ληνεώνας) ρωμαϊκών χρόνων, και δυο χριστιανικές εκκλησίες στον τύπο της τρίκλιτης βασιλικής. Πρόκειται λοιπόν για μια πόλη με διάρκεια ζωής από το τέλος τον 6ο αιώνα π.Χ. έως τον 6ο αιώνα μ.Χ.

Στην επικράτειά της έχουν κατά καιρούς ανασκαφεί αρκετοί τάφοι διαφόρων εποχών, καθώς και τάφος «μακεδονικού» τύπου που ανήκε στα αδέλφια Ιππώνακτα και Διοσκουρίδη, γιών του Απολλοδώρου, ο οποίος ήταν, σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, εταίρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών.

Πότε ξεκίνησε η αρχαιολογική έρευνα

Όπως εξιστορεί η κ. Μαλαμίδου, «οι πρώτες έρευνες στην περιοχή πραγματοποιήθηκαν από την Ευγενία Γιούρη, το 1965, με την ανασκαφή ενός τάφου «μακεδονικού τύπου» σε απόσταση περίπου 2 χλμ ανατολικά από τη θέση Παλαιόκαστρο. Χρονολογήθηκε σύμφωνα με ένα νόμισμα γύρω στο 328 π.Χ., και σύμφωνα με τις επιγραφές χαραγμένες στο εσωτερικό του ταφικού θαλάμου, ανήκε στους αδελφούς Ιππώνακτα και Διοσκουρίδη, μέλη της μακεδονικής αριστοκρατίας, γιούς του Απολλόδωρου, ο οποίος ταυτίζεται πιθανότατα με τον εγκατεστημένο στην Αμφίπολη εταίρο του μεγάλου Αλεξάνδρου.

Λίγο αργότερα, το 1981, εκτεταμένες εργασίες ισοπέδωσης προκάλεσαν φθορές στην κορυφή του λόφου Παλαιόκαστρο, φέρνοντας στο φως τμήματα αρχαίων κτιρίων, αρχιτεκτονικά μέλη, ανάγλυφα, καθώς και μια επιγραφή του 3ου αι. μ.Χ. Οι πρώτες διερευνητικές ανασκαφικές τομές που έγιναν το 1985 αποκάλυψαν ένα ρωμαϊκό κτίριο και χαμηλότερα τοίχους τις ελληνιστικής περιόδου.

Το 1993, υπό τη διεύθυνση της Μαριάννας Καραμπέρη, αρχαιολόγου της τότε ΙΗ΄ ΕΠΚΑ Καβάλας, πραγματοποιήθηκε η πρώτη συστηματική ανασκαφή στη θέση». Ερευνήθηκαν τότε συνολικά τρεις ζώνες:

Αποκαλύφθηκε ένα τμήμα του οχυρωματικού περιβόλου πλάτους 1,70 μ, το οποίο, στη βόρεια πλευρά του λόφου, διατηρείται σε ύψος 1,80 μ..

Στον τομέα του συνεχίσθηκε η ανασκαφή τμήματος ρωμαϊκού κτιρίου που περιλαμβάνει ληνούς και υπολήνια, δεξαμενές και πίθους, σύνολο που προφανώς σχετίζεται με την παραγωγή οίνου. Σε μεγαλύτερο βάθος, η ανασκαφή έφτασε σε τοίχους ελληνιστικής εποχής. Μεταξύ των ευρημάτων περιλαμβάνονται και αρκετά νομίσματα από τις αρχές του 4ου έως και 1ου αι. π.Χ.

Στον τομέα που υπέστη τις παράνομες εργασίες ισοπέδωσης το 1981, αποκαλύφθηκε ένα μεγάλο κτίριο με τυπική κάτοψη ρωμαϊκής βασιλικής και δάπεδα στρωμένα με πλάκες μαρμάρου, σε άμεση γειτνίαση με εγκατάσταση θερμών. Μια επιγραφή του 2ου-3ου αι. μ.Χ. που βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο των Σερρών και προέρχεται πιθανότατα από το νεκροταφείο της αρχαίας πόλης, αναφέρεται στην οικοδόμηση βασιλικής με τη συνδρομή της Ιουλίας, από κληροδότημα του συζύγου της Φιλίππου υπό την επιμέλεια του Πόπλιου Αιλίου Κλαρανού Αλεξάνδρου. Είναι αρκετά πιθανόν να πρόκειται για το κτίριο που αποκάλυψε η ανασκαφή. Το κτίριο φαίνεται ότι ήταν σε χρήση για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, από τον 2ο έως και τις αρχές του 4ου αι. μ.Χ., με αρκετές φάσεις ανακατασκευής και πιθανή μετατροπή του σε χριστιανική εκκλησία που λειτουργούσε τουλάχιστον μέχρι και τον 6ο αιώνα», τονίζει η Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών.

Οι στόχοι της αρχαιολογικής έρευνας

Οι εργασίες του νέου προγράμματος της συστηματικής αρχαιολογικής έρευνας στην αρχαία πόλη στη θέση Παλαιόκαστρο, που βρίσκεται κοντά στο ξωκλήσι του Αγίου Μανδηλίου, σε μία έκταση 17 στρεμμάτων, δυτικά της Τερπνής του Δήμου Βισαλτίας συνεχίζονται για δεύτερη χρονιά, με τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών και της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και την αμέριστη υποστήριξη του Δήμου Βισαλτίας.

Το πρόγραμμα είναι πενταετές (2022-2026), εγκεκριμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού, με προοπτική παράτασης στο μέλλον . Περιλαμβάνει ανασκαφική έρευνα στο πεδίο, καθώς και γεωμορφολογική και περιβαλλοντική έρευνα στην επικράτεια του οικισμού. Συνυπεύθυνες του προγράμματος είναι Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών, Δημητρία Μαλαμίδου και η Διευθύντρια Σπουδών της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, Laurianne Martinez-Sève, ενώ συμμετέχουν ερευνητές και φοιτητές από την Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο και τον Καναδά.

«Εμείς ξεκινήσαμε το 2022 συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Σερρών, υπό τη Διεύθυνση της κ. Μαλαμίδου και της κ. Laurianne Martinez-Sève . Ανοίξαμε τρία σκάματα. Το ένα είναι μία δεύτερη εκκλησία που σκάβει ο κ. Ρίζος, η δεύτερη είναι μία τομή που σκάβει η κ. Μαλαμίδου και μάλλον έχουμε βρει ένα κλίβανο και στη δυτική μεριά του λόφου είναι ένας τομέας που έχουμε πέσει σε οικιστικά κατάλοιπα, δηλαδή σπίτια, δρόμους και οργάνωση του οικισμού .

Πρόκειται για ένα πολύ παλιό οικισμό από τις πρώτες φάσεις της ελληνικής εμφάνισης στο χώρο, του ελληνικού αποικισμού στο Βόρειο Αιγαίο, δεν ξέρουμε βεβαίως του κατά πόσο στις πρώτες φάσεις του ο οικισμός ήταν ελληνικός ή συνυπήρχαν Έλληνες και Θράκες κάτι το οποίο είναι μάλλον το πιο πιθανόν. Οι οικισμοί σε εκείνες τις φάσεις ήταν κυρίως συνεργασίες των δύο πληθυσμών» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το επιστημονικό μέλος της Γαλλικής Σχολής Αθηνών Ιωάννης Χαλαζωνίτης.

Ο στόχος των αρχαιολόγων

«Άμεσος στόχος μας είναι να αποδώσουμε στο κοινό έναν πολύ σημαντικό χώρο, ο οποίος ευελπιστούμε να αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών και πηγή πολιτισμικής και οικονομικής αναβάθμισης της περιοχής. Δράσεις πληροφόρησης του κοινού και κοινοποίησης των αποτελεσμάτων της έρευνας έχουν τεθεί σε εφαρμογή άμεσα και παράλληλα με τις ερευνητικές διαδικασίες. Οι δράσεις αυτές ευελπιστούμε ότι θα λειτουργούν για τον Δήμο Βισαλτίας ως εργαλείο τουριστικής αξιοποίησης και προβολής.

Την ίδια ώρα ο Δήμος Βισαλτίας, σε αγαστή συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Σερρών, κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα, ήδη από το 2019, να ολοκληρώσει τον καθαρισμό ενός χώρου ανεκμετάλλευτου επί χρόνια, ενώ συνεχίζει να στηρίζει σταθερά και με κάθε τρόπο την ερευνητική ομάδα.

Κοινή συνισταμένη μας είναι η ανάδειξη του συγκεκριμένου ιστορικού χώρου, υπό το πρίσμα πάντα της προστασίας των αρχαιοτήτων και του φυσικού περιβάλλοντος, με κύριο στόχο φυσικά την εξασφάλιση επισκεψιμότητας στο χώρο», καταλήγει η Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών, Δημητρία Μαλαμίδου.

newsit.gr

 

 

 




Κορονοϊός: Τι γνωρίζουμε για τις νέες παραλλαγές – Τι θα γίνει τον χειμώνα

Η μετάδοση του SARS-CoV-2 αυξάνεται σε πολλές χώρες και στην Ελλάδα.

Η υπό-παραλλαγή Eris της “οικογένειας” Omicron που εξαπλωνεται με γρήγορους ρυθμούς, παρακολουθείται προσεκτικά από τον ΠΟΥ, ενώ τις τελευταίες ημέρες την προσοχή των ειδικών έχει τραβήξει μια άλλη νέα παραλλαγή που εμφανίστηκε στο Ισραήλ και τη Δανία (η ΒΑ.2.86), επειδή φέρει πολλές νέες μεταλλάξεις (πάνω από 30). Λόγω της εξελισσόμενης επιδημιολογίας της Covid-19, η τήρηση του προγράμματος εμβολιασμού είναι απαραίτητη για την προστασία των ατόμων υψηλού κινδύνου για σοβαρή ασθένεια και θάνατο. Οι χώρες θα πρέπει να αξιολογήσουν την ετοιμότητά τους να εντοπίσουν ομάδες-στόχους και να διεξάγουν έγκαιρες εκστρατείες εμβολιασμού κατά της Covid 19, αναφέρουν διεθνείς οργανισμοί.

Νέα επικαιροποιημένα εμβόλια που στοχεύουν τις υπο-παραλλαγές τής Omicron θα είναι διαθέσιμα στις ΗΠΑ τέλη Σεπτεμβρίου και στη χώρα μας αναμένεται μέσα φθινοπώρου, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, παθολόγος, καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ. Προσθέτει ότι θα είναι προαιρετικά, ενώ μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν νέες συστάσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες συστάσεις, ωφέλεια από τους επικαιροποιημένους εμβολιασμούς έχουν οι ευπαθείς ομάδες, κυρίως τα άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας, καθώς και τα άτομα με προβλήματα υγείας. Παράλληλα τα διαθέσιμα αντιιικά φάρμακα εξακολουθούν να είναι αποτελεσματικά.

Τα πιθανά σενάρια για την εξέλιξη της Covid τον χειμώνα

Στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό BMJ (British Medical Journal) δημοσιεύθηκε στις 15 Αυγούστου άρθρο με θέμα “Covid is on the rise again- so what next?” (Η Covid βρίσκεται ξανά σε άνοδο – άρα μετά τι;), όπου καταγράφεται η αύξηση των περιστατικών Covid στη Μεγάλη Βρετανία, από τις αρχές του Ιουλίου 2023, με τις ημερήσιες εισαγωγές στα νοσοκομεία με Covid να αυξάνονται. Οι παραλλαγές που αυξάνονται επί του παρόντος στο Ηνωμένο Βασίλειο εξακολουθούν να είναι υπο-παραλλαγές της Omicron και από μόνες τους δεν φαίνεται ότι θα προκαλέσουν μεγάλο κύμα.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ερευνητές, σχεδόν όλα τα άτομα κάτω των 50 ετών δεν έχουν κάνει εμβόλιο τους τελευταίους 18 μήνες και τα περισσότερα άτομα κάτω των 75 ετών δεν έχουν εμβολιαστεί τουλάχιστον για έναν χρόνο. Η προστασία από προηγούμενη μόλυνση έχει μειωθεί επίσης, λόγω απουσίας μεγάλου κύματος για αρκετούς μήνες. Είναι επομένως πιθανό, σύμφωνα με το άρθρο, αυτό το κύμα να χτυπά έναν πιο ευαίσθητο πληθυσμό και μπορεί να προκαλέσει ένα μεγάλο κύμα τον Σεπτέμβριο, σε συνδυασμό με την επιστροφή στο σχολείο, την εργασία και την παραμονή σε εσωτερικούς χώρους, όπου ο ιός εξαπλώνεται πιο εύκολα.

Όπως αναφέρει η κυρία Ψαλτοπούλου, δεδομένης της προστασίας από εμβόλια και προηγούμενες μολύνσεις, είναι απίθανο αυτό το κύμα να προκαλέσει μεγάλη αύξηση στις εισαγωγές στα νοσοκομεία ή στους θανάτους. Ωστόσο, οποιαδήποτε αύξηση του φόρτου στα νοσοκομεία είναι θέμα, όπως και οι επιπτώσεις από long Covid (π.χ. λόγω επίμονης κόπωσης), καθώς και η απομάκρυνση των νοσούντων από το εργατικό δυναμικό. Θα μπορούσε επίσης τον ερχόμενο χειμώνα να πιεστεί το σύστημα υγείας με τον κορονοϊό, τη γρίπη και τον αναπνευστικό συγκυτιακό ιό που προέκυψαν πέρυσι το χειμώνα, σχεδόν την ίδια στιγμή.

Μέσα φθινοπώρου στην Ελλάδα τα επικαιροποιημένα εμβόλια

Η Pfizer (PFE.N)/BioNTech SE (22UAy.DE), η Moderna (MRNA.O) και η Novavax (NVAX.O) δημιούργησαν όλες τις νέες ενημερωμένες αναμνηστικές δόσεις των εμβολίων τους ώστε να στοχεύουν υποπαραλλαγές της Omicron, όπως την XBB.1.5. Η EG.5 είναι παρόμοια με την XBB.1.5, αν και η νεότερη υποπαραλλαγή φέρει μία μετάλλαξη στην πρωτεΐνη ακίδας, το τμήμα του ιού που στοχεύει το εμβόλιο. Τα επικαιροποιημένα εμβόλια θα είναι ευρέως διαθέσιμα στις ΗΠΑ την τρίτη ή την τέταρτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, και παράλληλα τα διαθέσιμα αντιιικά φάρμακα εξακολουθούν να είναι αποτελεσματικά. Στη χώρα μας τα επικαιροποιημένα εμβόλια θα έρθουν περίπου στα μέσα του φθινοπώρου και θα είναι προαιρετικά, ενώ μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν νέες συστάσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες συστάσεις, ωφέλεια από τους επικαιροποιημένους εμβολιασμούς έχουν οι ευπαθείς ομάδες, κυρίως τα άτομα τρίτης και τέταρτης ηλικίας, καθώς και τα άτομα με προβλήματα υγείας.

Νέα παραλλαγή του SARS-CoV-2 – Η εξέλιξη της Eris

Τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με το BMJ, άλλη νέα παραλλαγή εμφανίστηκε στο Ισραήλ και τη Δανία (η ΒΑ.2.86), η οποία έχει τραβήξει την προσοχή πολλών ειδικών επειδή έχει πολλές νέες μεταλλάξεις. Είναι πολύ πιθανό και αυτή η νέα παραλλαγή να εξαφανιστεί, αλλά μπορεί να λειτουργήσει ως υπενθύμιση να ενταθεί η επιτήρηση ενόψει της φθίνουσας ανοσίας, αναφέρει η κυρία Ψαλτοπούλου.

Οι λοιμώξεις από Covid καθώς και οι νοσηλείες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αυξάνονται. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ταξινόμησε την EG.5, που έχει ονομαστεί και “Eris”, ως “παραλλαγή ενδιαφέροντος”, υποδεικνύοντας ότι θα πρέπει να παρακολουθείται πιο προσεκτικά. Ωστόσο, ο ΠΟΥ επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να αποτελεί μεγαλύτερη απειλή για τη δημόσια υγεία από άλλες παραλλαγές και ότι «δεν υπάρχουν στοιχεία για αύξηση της σοβαρότητας της νόσου που να σχετίζεται άμεσα με την EG.5». Η EG.5 είχε βρεθεί σε περισσότερες από 50 χώρες, σύμφωνα με τον ΠΟΥ. Είναι η πιο κοινή και ταχύτερα αναπτυσσόμενη υποπαραλλαγή του COVID-19 στις ΗΠΑ, και ευθύνεται για πάνω από το 17% των σημερινών περιπτώσεων Covid-19, σύμφωνα με το CDC. Στις ΗΠΑ, η ποσότητα του ιού που εντοπίστηκε στα λύματα σε όλη τη χώρα, καθώς και ο αριθμός των εβδομαδιαίων συνταγών Paxlovid για τη θεραπεία της Covid έχουν αυξηθεί σημαντικά τον τελευταίο μήνα. Ωστόσο, αυτοί οι αριθμοί παραμένουν πολύ χαμηλότεροι από τα στοιχεία νοσηλείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και δεν υποδεικνύουν την ανάγκη για μέτρα κοινωνικής απόστασης ή χρήση μάσκας, σημειώνει η κυρία Ψαλτοπούλου.

Η τελευταία εβδομαδιαία έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης αναπνευστικών λοιμώξεων του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), έδειξε αύξηση της θετικότητας και αύξηση στον αριθμό των νοσοκομειακών εισαγωγών για Covid-19. Η Eris από 11% που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα έφτασε στο 16%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα γονιδιωματικής ανάλυσης. Η επιτήρηση του ιικού φορτίου στα αστικά λύματα έδειξε αύξηση της κυκλοφορίας του ιού SARS -CoV-2 σε 9 από τις 10 περιοχές που ελέγχθηκαν.

Πού οφείλεται η αύξηση των περιστατικών

Τα περιστατικά που καταγράφονται από τον ΕΟΔΥ, αλλά και διεθνώς, αποτελούν ένα ποσοστό των συνολικών νέων περιστατικών με Covid. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, για παράδειγμα:

Ασυμπτωματική νόσηση που οφείλεται σε μία γενετική παραλλαγή του συμπλέγματος HLA, που τη διαθέτει μέχρι και το 20% των ατόμων. Σύμφωνα με μία πρόσφατη δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Nature “A common allele of HLA is associated with asymptomatic SARS-CoV-2 infection” (Ιούλιος 2023), τα άτομα αυτά έχουν θετικό τεστ όταν νοσούν, αλλά δεν εμφανίζουν κανένα σύμπτωμα.

Υποκλινική παρουσίαση, λόγω της μεγάλης εμβολιαστικής κάλυψης και προηγούμενων νοσήσεων με άλλες υποπαραλλαγές της Όμικρον.

Ελαφρά συμπτωματολογία (μικρή πυρετική κίνηση κ.ά.) που γρήγορα υποχωρεί, δεν μπορεί να διαφοροδιαγνωστεί συγκριτικά με άλλες ιογενείς λοιμώξεις, και δεν οδηγεί τον ασθενή να προβεί στις αντίστοιχες διαγνωστικές εξετάσεις.

Τα ευάλωτα άτομα πρέπει να συνεχίζουν να προσέχουν

Η νέα παραλλαγή είναι μέρος μιας αναμενόμενης εξέλιξης του ιού, σημειώνει η κυρία Ψαλτοπούλου. Τα άτομα, ιδιαίτερα εκείνα που είναι πιο ευάλωτα στον ιό (ηλικιωμένοι και άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας), θα πρέπει να συνεχίσουν να προσέχουν περισσότερο, λόγω της μεγαλύτερης πιθανότητας για βαριά νόσηση. Επίσης, όταν κάποιος έχει έρθει σε επαφή με νοσούντα ή έχει συμπτώματα από το ανώτερο αναπνευστικό συστήνεται να κάνει το αντίστοιχο test, καταλήγει η κυρία Ψαλτοπούλου.