Ανασχηματισμός προ των πυλών: Αμετακίνητος ο Γεραπετρίτης, αλλαγές σε Οικονομικών, Μεταφορών, αντικαθίσταται και ο Κικίλιας

Θέμα ημερών θεωρείται ο ανασχηματισμός της κυβέρνησης από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η ορκωμοσία του νέου Υπουργικού Συμβουλίου αναμένεται να γίνει μετά την ορκωμοσία του νέου Πρόεδρου τα Δημοκρατίας, Κώστα Τασούλα, ο οποίος ορκίζεται στη Βουλή στις 13 Μαρτίου.

Ο Γιώργος Γεραπετρίτης, όπως και όλο το επιτελείο του υπουργείου Εξωτερικών δεν θα μετακινηθούν ενώ για το υπουργείο Οικονομικών επικρατέστεροι είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης και η Νίκη Κεραμέως.

Εάν μετακινηθεί ο κ. Πιερρακάκης στη θέση του θα μετακινηθεί η Σοφία Ζαχαράκη και στη δική της θέση στο υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας θα μετακινηθεί η Ειρήνη Αγαπηδάκη.

Αμετακίνητος φαίνεται πως θα είναι και ο Νίκος Δένδιας από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο Άδωνις Γεωργιάδης από το υπουργείο Υγείας, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος.

Στο υπουργείο Μεταφορών αναμένεται να μετακινηθεί ως αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Ο Βασίλης Κικίλιας αναμένεται να μετακινηθεί από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στη θέση του ενδέχεται να μετακινηθεί ο Κώστας Σκρέκας.

Η πολιτική συντάκτρια, Σοφία Φασουλάκη, μετέφερε στο κεντρικό δελτίο του Mega, τις δικές της πληροφορίες αναφορικά με τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με αυτές, ο Κωστής Χατζηδάκης μεταφέρεται από το υπουργείο Οικονομικών στο Μέγαρο Μαξίμου στη θέση του αντιπροέδρου της Κυβέρνησης. Ο Παύλος Μαρινάκης παραμένει στη θέση του, όπως και ο Γιώργος Μυλωνάκης. Στο Μέγαρο Μαξίμου παραμένουν και οι Στέλιος Κουτνατζής και Άκης Σκέρτσος ενώ θα μπει ένα νέο πρόσωπο στην επικοινωνία.

Όσον αφορά τις μετακινήσεις που αναμένονται: στο υπουργείο Οικονομικών (είναι ο Κωστής Χατζηδάκης), οι επικρατέστεροι είναι ο Θεόδωρος Σκυλακάκης και η Νίκη Κεραμέως. Για το υπουργείο Εργασίας (είναι η Νίκη Κεραμέως) ακούγονται τα ονόματα των Μάκη Βορίδη και Δημήτρη Καιρίδη.

Για το υπουργείο Υποδομών επικρατέστεροι είναι ο Θάνος Πλεύρης και Κώστας Σκρέκας, με αναπληρωτή τον Κώστα Κυρανάκη. Όσον αφορά το υπουργείο Ενέργειας, ο Σταύρος Παπασταύρου και ο Μάκης Βορίδης φιγουράρουν, όπως επίσης ακούγονται και για το Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Αν τελικά αποχωρήσει από το Πολιτικής Προστασίας, ο Βασίλης Κικίλιας ενδέχεται να μετακινηθεί στο Εμπορικής Ναυτιλίας. Αμετακίνητοι είναι οι Γιώργος Γεραπετρίτης στο Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας στο Άμυνας, Άδωνις Γεωργιάδης στο Υγείας και Τάκης Θεοδωρικάκος στο Ανάπτυξης.

 

Πηγή:thetoc.gr




Στο Παρίσι για τη Διεθνή Διάσκεψη για τη Συρία ο Γεραπετρίτης

Στη Γαλλία, και συγκεκριμένα στο Παρίσι, μεταβαίνει ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης για τη Συρία.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές που επικαλείται η ΕΡΤ η πρόσκληση προς τη χώρα μας να συμμετάσχει στη Διάσκεψη επιβεβαιώνει το ισχυρό διπλωματικό αποτύπωμα και τη θέση της Ελλάδας ως αξιόπιστου συνομιλητή όλων των μερών.

Στη Διάσκεψη θα εξετασθούν οι προκλήσεις που τίθενται για τη Συρία, την επαύριον της πτώσης του καθεστώτος Άσαντ, καθώς και τρόποι βέλτιστης συνδρομής στη διαδικασία σταθεροποίησης της χώρας. Η Διάσκεψη των Παρισίων θα δώσει, τη δυνατότητα σε γειτονικές χώρες και σε διεθνείς εταίρους της Συρίας να συντονίσουν τις δράσεις τους.

Η συμμετοχή του Γ. Γεραπετρίτη στη Διάσκεψη πραγματοποιείται λίγα εικοσιτετράωρα μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας επισκέφθηκε το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Ραμάλα, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Συρία.

Η Διεθνής Διάσκεψη των Παρισίων πραγματοποιείται σε συνέχεια των Διασκέψεων της Άκαμπα (14/12) και του Ριάντ (12/01).

Σημειώνεται πως στη Διάσκεψη συμμετέχουν, επίσης, η Συρία, κράτη του Αραβικού Συνδέσμου (Αίγυπτος, Ιράκ, Ιορδανία, Λίβανος), τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Ομάν, Σαουδική Αραβία), καθώς και τα κράτη της Ομάδας G7 (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς), η Ισπανία, η Τουρκία, ο Γενικός Γραμματέας του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Αραβικού Συνδέσμου, ο Ειδικός Απεσταλμένος των ΗΕ για τη Συρία και η Επίτροπος της ΕΕ για τη Μεσόγειο, Dubravka Suica.

Η συμμετοχή του Γ. Γεραπετρίτη στη Διάσκεψη πραγματοποιείται λίγα εικοσιτετράωρα μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας επισκέφθηκε το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Ραμάλα, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Συρία.

Η συμμετοχή του Γ. Γεραπετρίτη στη Διάσκεψη πραγματοποιείται λίγα εικοσιτετράωρα μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας επισκέφθηκε το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Ραμάλα, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Συρία.

Η Διεθνής Διάσκεψη των Παρισίων πραγματοποιείται σε συνέχεια των Διασκέψεων της Άκαμπα (14/12) και του Ριάντ (12/01).

Σημειώνεται πως στη Διάσκεψη συμμετέχουν, επίσης, η Συρία, κράτη του Αραβικού Συνδέσμου (Αίγυπτος, Ιράκ, Ιορδανία, Λίβανος), τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Ομάν, Σαουδική Αραβία), καθώς και τα κράτη της Ομάδας G7 (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς), η Ισπανία, η Τουρκία, ο Γενικός Γραμματέας του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Αραβικού Συνδέσμου, ο Ειδικός Απεσταλμένος των ΗΕ για τη Συρία και η Επίτροπος της ΕΕ για τη Μεσόγειο, Dubravka Suica.

Η συμμετοχή του Γ. Γεραπετρίτη στη Διάσκεψη πραγματοποιείται λίγα εικοσιτετράωρα μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας επισκέφθηκε το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Ραμάλα, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Συρία.

Πηγή:cnn.gr




Παρίσι: Στη Διάσκεψη για τη Συρία ο Γιώργος Γεραπετριτης

ΟΥπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, μεταβαίνει στο Παρίσι, όπου θα συμμετάσχει, κατόπιν πρόσκλησης της Γαλλίας, στη Διεθνή Διάσκεψη για τη Συρία.

Η Διεθνής Διάσκεψη των Παρισίων πραγματοποιείται σε συνέχεια των Διασκέψεων της Άκαμπα (14.12.2024) και του Ριάντ (12.01.2025). Η πρόσκληση προς τη χώρα μας να συμμετάσχει στη Διάσκεψη επιβεβαιώνει το ισχυρό διπλωματικό αποτύπωμα και τη θέση της Ελλάδας ως αξιόπιστου συνομιλητή όλων των μερών.
Σημειώνεται πως στη Διάσκεψη συμμετέχουν, επίσης, η Συρία, κράτη του Αραβικού Συνδέσμου (Αίγυπτος, Ιράκ, Ιορδανία, Λίβανος), τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Ομάν, Σαουδική Αραβία), καθώς και τα κράτη της Ομάδας G7 (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία, Καναδάς), η Ισπανία, η Τουρκία, ο Γενικός Γραμματέας του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Αραβικού Συνδέσμου, ο Ειδικός Απεσταλμένος των ΗΕ για τη Συρία και η Επιτροπος της ΕΕ για τη Μεσόγειο, Dubravka Suica.
Η συμμετοχή του κ. Υπουργού στη Διάσκεψη πραγματοποιείται λίγα εικοσιτετράωρα μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας του στη Μέση Ανατολή, κατά τη διάρκεια της οποίας επισκέφθηκε το Κατάρ, το Ισραήλ, τη Ραμάλα, την Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Συρία.

Στη Διάσκεψη θα εξετασθούν οι προκλήσεις που τίθενται για τη Συρία, την επαύριον της πτώσης του καθεστώτος Assad, καθώς και τρόποι βέλτιστης συνδρομής στη διαδικασία σταθεροποίησης της χώρας. Η Διάσκεψη των Παρισίων θα δώσει, τη δυνατότητα σε γειτονικές χώρες και σε διεθνείς εταίρους της Συρίας να συντονίσουν τις δράσεις τους.

Στοχεύσεις της Διάσκεψης είναι:
  • ο συντονισμός των προσπαθειών για την προώθηση μίας ειρηνικής και συμπεριληπτικής πολιτικής μετάβασης της Συρίας
  • η κινητοποίηση των κύριων εταίρων της Συρίας για εντατικοποίηση της συνεργασίας και για συντονισμό της παρεχόμενης συνδρομής προς το συριακό λαό και τη συριακή οικονομία, με στόχο την ανάπτυξη και την ανοικοδόμηση της χώρας.

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Γεραπετρίτης υπήρξε ένας από τους πρώτους Υπουργούς Εξωτερικών κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επισκέφθηκε τη Συρία, τονίζοντας έτσι το ισχυρό ενδιαφέρον της Ελλάδας για τη χώρα. Κατά τις επαφές του στη Διάσκεψη, ο Υπουργός Εξωτερικών αναμένεται να αναδείξει τη βούληση της Ελλάδας να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην επόμενη μέρα στη Συρία, τόσο διμερώς, όσο και μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΗΕ.

 

Ως εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας, η Ελλάδα αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο στη συνδιαμόρφωση της διεθνούς πολιτικής για την παγκόσμια αρχιτεκτονική ασφάλειας και πρωτοβουλίες για την προώθηση της ειρήνης και της ευημερίας στην περιοχή.

 

Πηγή:newsbomb.gr




“Γεραπετρίτης: Διαφωνήσαμε με Φιντάν, πρέπει να σταματήσουμε τη συζήτηση;”

Σε αυστηρή διάψευση των καταγγελιών της αντιπολίτευσης για άσκηση μυστικής διπλωματίας στον ελληνοτουρκικό διάλογο προχώρησε από την Ολομέλεια της Βουλής ο κ. Γιώργος Γεραπετρίτης.

Ο Υπουργός Εξωτερικών επανέλαβε πως κατά την πρόσφατη συνάντηση με τον Τούρκο ομόλογο του, Χακάν Φιντάν διαπιστώθηκε η διαφωνία των δύο πλευρών ως προς την μόνη και μείζονα διαφορά που αφορά την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, πρόσθεσε ωστόσο ότι ο διάλογος θα συνεχιστεί καθώς είναι ο μόνος τρόπος για να εξασφαλιστεί το ήρεμα κλίμα στο Αιγαίο.

«Εν τελεί διαφωνήσαμε πράγματι. Διαφωνήσαμε χωρίς παραχωρήσεις, χωρίς υποχωρήσεις χωρίς έκπτωση στην κυριαρχία μας. Θεωρείτε ότι πρέπει να σταματήσουμε την συζήτηση;» είπε ο κ. Γεραπετρίτης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του κ. Αλέξανδρου Καζαμία της Πλεύσης Ελευθερίας για να προσθέσει ότι παρά την διαφωνία ο διάλογος θα συνεχιστεί καθώς ήδη έχει προκύψει θετικά αποτελέσματα σε άλλους τομείς αναφέροντας ενδεικτικά την επανέναρξη των συζητήσεων για το Κυπριακό και τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.

«Με προσήλωση στο διεθνές δίκαιο, με σθένος και διπλωματικό κεφάλαιο μπαίνουμε με ασφάλεια, περηφάνια και αυτοπεποίθηση στην συζήτηση και θα πράξουμε το εθνικά συμφέρον» σημείωσε ο υπουργός.

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης ότι η κυβέρνηση «διολισθαίνει σε εφ όλης της ύλης διάλογο με την Τουρκία» είπε: «Δεν έχουμε κανένα φοβικό σύνδρομο γιατί δεν θα διολισθήσουμε. Η Ελλάδα είναι στο υψηλότερο δυνατό πεδίο διπλωματικής ισχύος. Εξακολουθούμε να πιστεύουμε στον ελληνοτουρκικό διάλογο. Αν δεν καταφέρουμε να συμφωνήσουμε για το μεγάλο θέμα θα φροντίσουμε κατά τα λοιπά να συνεχιστεί ο διάλογος ώστε να μην έχουμε εντάσεις στην περιοχή μας».

Τέλος, είπε «μπορούμε να διαφωνούμε αλλά να διατηρούμε παράλληλα τους διαύλους επικοινωνίας ανοικτούς για να μην υπάρχουν εξάρσεις και κρίσεις. Αυτό πράττουμε ανυποχώρητα χωρίς καμία υποχώρηση και συζήτηση κυριαρχίας» ενώ για τα περί μυστικής διπλωματίας σημείωσε: «Σας διαψεύδει η πραγματικότητα. Μην θέσετε εκ νέου το θέμα μυστικής διπλωματίας. Δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει στο παρελθόν τόσο αναλυτική και συστηματική ενημέρωση προς όλους σας. Η μυστική διπλωματία όχι απλά δεν υφίσταται αλλά ισχύει το αντίθετο».

protothema.gr




Γεραπετρίτης: “Σκοπός μας να φέρουμε κοντά τους δυο λαούς”

Στην ανάγκη διατήρησης του θετικού κλίματος που έχει διαμορφωθεί, καθώς και ενίσχυσης της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, στάθηκαν στις κοινές τους δηλώσεις οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών, Γιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν.

Οι δύο υπουργοί αναφέρθηκαν και στο ζήτημα της οριοθέτησης ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας. Ο κ. Γεραπετρίτης έκανε λόγο για «αρχική και ειλικρινή προσέγγιση ενός δύσκολου ζητήματος» και τόνισε: «Οι θέσεις μας, όσον αναφορά το εύρος της συζήτησης αφίστανται. Με τη θέση μας να αφορά τη μία και μόνη διαφορά, ωστόσο προσηλωμένοι σε μια ειλικρινή προσπάθεια επίτευξης προόδου μέσω του διαλόγου, θα συνομιλήσουμε για το θέμα αυτό σε επόμενη συνάντησή μας στο εγγύς μέλλον».

Από την πλευρά του, ο κ. Φιντάν έκανε λόγο για διαφορά απόψεων στο Αιγαίο. «Πρέπει να φερόμαστε ρεαλιστικά. Υπάρχουν διάφορα ζητήματα στο Αιγαίο που είναι αλληλένδετα και πρέπει να αναζητήσουμε λύσεις. Δεν μπορούμε να περιορίσουμε αυτά τα προβλήματα μόνο στα θέματα υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ. Όλα τα θέματα που μπορούν να προκαλέσουν ένταση και κρίση πρέπει να συζητιούνται στη βάση αμοιβαίου σεβασμού».




Υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ η μόνη διαφορά, λέει ο Γεραπετρίτης

«Ζέσταμα» πριν από την συνάντηση την οποία θα έχουν αύριο στην Αθήνα οι υπουργοί εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας στην έναρξη του Διαλόγου για την αναζήτηση τρόπων συζήτησης της διαφοράς για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας κάνουν σήμερα οιΓιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν με συνεντεύξεις που παραχώρησαν στη Hurriyet και «ΤΑ ΝΕΑ» αντίστοιχα.

Με τις συνεντεύξεις αυτές με ήπιο και διαλεκτικό τρόπο επιβεβαιώνεται η τεράστια απόσταση που χωρίζει τις δυο πλευρές, καθώς παρά την βούληση που δηλώνεται ότι υπάρχει για επίλυση των προβλημάτων, από τουρκικής πλευράς διατυπώνονται οι γνωστές σκληρές θέσεις τόσο για τα Ελληνοτουρκικά όσο και για το Κυπριακό.

Ο Φιντάν δηλώνει ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία στον διάλογο τότε μπορεί να γίνει προσφυγή στην διεθνή δικαιοδοσία με μια «ολιστική προσέγγιση», όρο που είχε χρησιμοποιήσει προσφάτως ο Ταγίπ Ερντογάν για να ορίσει το πακέτο των «διαφορών» και θέτει ως όρο την «άρση των επιφυλάξεων και των εμποδίων και την απαλλαγή από αβάσιμους φόβους». Δήλωση με την οποία ουσιαστικά ζητά την άρση των επιφυλάξεων που εχει θέσει η Ελλάδα στην δικαιοδοσία τουΔιεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης για θέματα κυριαρχίας και εθνικής άμυνας.

Ο Φιντάν ξεκάθαρα προβάλει την τουρκική θέση για εξέταση υπό μορφή πακέτου όλων των «προβλημάτων» λέγοντας ότι «έχουμε πολλά αλληλένδετα προβλήματα που δεν μπορούν να περιοριστούν μόνο στο ζήτημα της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ. Πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα ζητήματα με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό και τη συνεργασία».

Ο Έλληνας Υπουργός εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, απαντώντας σε αντίστοιχες ερωτήσεις της Hurriyet δηλώνει ότι «η εθνική κυριαρχία των κρατών δεν μπορεί να είναι αντικείμενο συζήτησης ή διεθνούς δικαιοδοσίας» και απορρίπτοντας την συζήτηση υπό μορφή πακέτου προσθέτει ότι «μπορούμε να προχωρήσουμε συντεταγμένα και με αμοιβαία εποικοδομητικό πνεύμα σε μια ουσιαστική συζήτηση για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και τηςΑποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), που είναι η μία και μοναδική διαφορά μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας η οποία μπορεί να αχθεί ενώπιον διεθνούς δικαιοδοσίας». Σε περίπτωση που δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία εντός εύλογου χρονικού διαστήματος «τα ενδιαφερόμενα κράτη πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης βάσει συνυποσχετικού» τονίζει ο Υπουργός εξωτερικών και παραδέχεται ότι πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα.

Οι δυο υπουργοί απαντούν και σε ερώτηση και για το θέμα του θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο το οποίο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις της Τουρκίας με τον Φιντάν να κατηγορεί την Ελλάδα ότι εκμεταλλεύεται οικουμενικές αξίες όπως το περιβάλλον για πολιτικούς σκοπούς και ενεργεί σαν «να μην υπάρχουμε εμείς στην άλλη όχθη του Αιγαίου» προτείνοντας συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών. Παραπέμπει μάλιστα στην θέση που είχε εκφράσει το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών την περασμένη άνοιξη όταν εξαγγέλθηκε το θαλάσσιο πάρκο που είχε ισχυρισθεί ότι στην περιοχή υπάρχουν «νησιά αδιευκρίνιστης κυριαρχίας» ακόμη και μέχρι τις Κυκλάδες, λέγοντας ότι «δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε τις ευαισθησίες μας σε αυτό το θέμα».

Ο Γ. Γεραπετρίτης απαντά ότι η ελληνική πλευρά δεν έχει πρόθεση να παραπλανήσει με οποιονδήποτε τρόπο και ότι τα δυο θαλάσσια πάρκα, στο Αιγαίο και το Ιόνιο Πέλαγος, τα όρια των οποίων καθορίζονται με αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια, δεν θίγουν τα δικαιώματα άλλων κρατών.
Σε ό,τι αφορά στο Κυπριακό επιβεβαιώνεται ότι η Τουρκία παραμένει σταθερά στην σκληρή γραμμή της λύσης των δυο κρατών με τον Χ. Φιντάν να «παγώνει» κάθε προσδοκία από την προγραμματιζόμενη σύγκληση άτυπης «διευρυμένης» συνάντησης υπό τον ΟΗΕ (αποφεύγει τον όρο της πενταμερούς, καθώς η τουρκική πλευρά προκρίνει την τετραμερή) επισημαίνοντας ότι «θα πρέπει πλέον να γίνει κατανοητό ότι η σελίδα της “Eπανένωσης” του νησιού της Κύπρου έχει κλείσει» και πρέπει να αναζητηθεί λύση βασισμένη στις «στις πραγματικότητες του νησιού. Υπάρχουν δύο ξεχωριστοί λαοί και δύο ξεχωριστά κράτη στο νησί. Μπορούν να ζήσουν δίπλα δίπλα με συνεργασία, ως γείτονες». Η λύση αυτή κατά τον Φιντάν θα καταστήσει εφικτό τον πλούτο, την ασφάλεια, την ελευθερία, την ειρήνη και την κυριαρχία τόσο των Ελληνοκυπρίων όσο και των Τουρκοκυπρίων»
Για την Ελλάδα είναι σαφές ότι οι διεργασίες στον ΟΗΕ αλλά και η διευρυμένη συνάντηση θα πρέπει να έχει σαφές αντικείμενο και στόχο την επιδίωξη λύσης στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΟΗΕ και όπως τονίζει οΓ. Γεραπετρίτης «εμείς παραμένουμε στη διάθεση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για να συμβάλουμε στον διάλογο για την εξεύρεση μιας δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης του Κυπριακού προβλήματος στο πλαίσιο των Ψηφισμάτων του ΟΗΕ».
Η τουρκική εφημερίδα έθεσε στον Γεραπετρίτη το ερώτημα «εναντίον τίνος η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει τα οπλικά συστήματα με τα οποία εξοπλίζονται οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις», θέμα το οποίο απασχολεί συχνά τα τουρκικά ΜΜΕ. Ο Έλληνας υπουργός περιγράφοντας το ιδιαίτερα επικίνδυνο διεθνές περιβάλλον, καθώς η περιοχή μας βρίσκεται μεταξύ δυο πολέμων, τονίζει ότι «πιστεύουμε στον διάλογο και την ειρηνική επίλυση των διαφορών στη βάση του διεθνούς δικαίου και του σεβασμού της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας όλων των κρατών. Την ίδια στιγμή, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τις σύγχρονες απειλές ασφάλειας», προσθέτοντας ότι «σε αυτές τις συνθήκες, αποτελεί καθήκον μας να διασφαλίσουμε την αμυντική θωράκιση και την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας μας. Στόχος μας είναι να μη χρειαστεί ποτέ να χρησιμοποιήσουμε τα αμυντικά μας μέσα, διότι σε περίπτωση που γίνει αυτό, η διπλωματία μας θα έχει αποτύχει».
Καθώς αυτή η διαδικασία διαλόγου είναι προφανές ότι αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα εμπόδια λόγω των αξιώσεων και διεκδικήσεων της Τουρκίας, η Αθήνα αποδίδει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επόμενη ημέρα ενός ενδεχόμενου αδιεξόδου με τον Γ. Γεραπετρίτη να τονίζει στην συνέντευξη του στην Hurriyet ότι «σε κάθε περίπτωση, πρέπει να διατηρήσουμε καλή συνεργασία και ωφέλιμους διαύλους επικοινωνίας», καθώς «η μόνιμη ένταση, η εχθροπαθής ρητορική και ο διαρκής κίνδυνος θερμού επεισοδίου δεν ωφελούν κανέναν. Πρωτίστως, δεν ωφελούν τους δύο λαούς»…
Οι δυο υπουργοί θα συναντηθούν το πρωί της Παρασκευής στις 10:30 στο Υπουργείο Εξωτερικών και στις 12:30 θα προβούν σε δηλώσεις, χωρίς να προβλέπονται ερωτήσεις δημοσιογράφων. Ο Χακάν Φιντάν θα μεταβεί και στην τουρκική πρεσβεία όπου είθισται να συναντάται με τους ψεδομουφτηδες και με εκπροσώπους της λεγόμενης «Ανώτατης Συμβουλευτικής Επιτροπής Τούρκων Δυτικής Θράκης».
protothema.gr



Γεραπετρίτης | «Πρέπει να συζητήσουμε και τα δύσκολα με την Τουρκία»

Γεωστρατηγικό πόλο και «πυλώνα ασφάλειας όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη τη νοτιοαανατολική Ευρώπη»  χαρακτήρισε την Αλεξανδρούπολη ο υπουργός εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, στο συνέδριο του  East Macedonia & Thrace Forum II που διοργανώνεται στην Αλεξανδρούπολη με στόχο την ανάδειξη του κρίσιμου γεωστρατηγικού και οικονομικού ρόλου της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

«Πρέπει να συζητήσουμε και τα δύσκολα με την Τουρκία» είπε ο ΥΠΕΞ

Ο ίδιος σημείωσε ότι προφανώς και η Ελλάδα θα λάβει μέρος στο θαλάσσιο διάδρομο για τη Γάζα, προσθέτοντας ότι χρειάζονται να γίνουν κι άλλα για να αντιμετωπιστεί η ανθρωπιστική κρίση.

«Ως πρώτη ναυτική δύναμη δεν έχουμε μόνο προνόμια έχουμε και υποχρεώσεις»

Αναφερόμενος στην εμπλοκή της φρεγάτας Ύδρα σε επεισόδιο στην Ερυθρά Θάλασσα, είπε ότι «δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια» στην κατάσταση με τις επιθέσεις των Χούθι στην περιοχή, προσθέτοντας ότι «είμαστε εκεί με αμυντικό και όχι επιθετικό ρόλο».

Απαντώντας «σε όσους λένε ότι πρέπει να είμαστε ουδέτεροι» είπε πως ως «πρώτη ναυτική δύναμη δεν έχουμε μόνο προνόμια, έχουμε και υποχρεώσεις», ενώ ερωτηθείς για τους κινδύνους απάντησε πως «πάντα υπάρχει στάθμιση κινδύνου» και επανέλαβε: «Δεν θα εμπλακούμε σε επιθετικές ενέργειες» και ότι «βρισκόμαστε εκεί για να προστατεύσουμε την ελληνική ναυσιπλοΐα». Ξεκαθάρισε παράλληλα πως δεν θα σταλούν ελληνικές στρατιωτικές μονάδες στην Ουκρανία.

«Πρέπει να συζητήσουμε και τα δύσκολα με την Τουρκία»

Σε ό,τι αφορά στα ελληνοτουρκικά, ο κ. Γεραπετρίτης, αφού είπε ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, συμπλήρωσε πως πρέπει να πάρουμε τα πράγματα σε λογική σταδιακής εμβάθυνσης. «Πρέπει να συζητήσουμε και τα μείζονα προβλήματα» είπε ο κ. Γεραπετρίτης, αναφερόμενος στην οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών και της υφαλοκρηπίδας. Πρόσθεσε πως ο διάλογος με Φιντάν θα συνεχίσει για όλα τα ζητήματα και έκανε γνωστό πως θα συναντηθεί με τον τούρκο ομόλογό του, πριν τη συνάντηση Μητσοτάκη -Ερντογάν τον Μάιο.

Συμπλήρωσε ωστόσο ότι «αντιλαμβανόμαστε τη δυσκολία να διαχειριστούμε ζητήματα που έχουν παράγει κρίσεις στο παρελθόν». Για το Κυπριακό είπε ότι είναι σημαντικό οι ενδιαφερόμενοι να καθίσουν να συζητήσουν το μέλλον της Κύπρου στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΣΑ του ΟΗΕ. Παράλληλα, χαρακτήρισε «ζήτημα ευρωπαϊκό και όχι διμερές» την υπόθεση Μπελέρη. «Διατηρούμε ανοιχτές όλες τις επιλογές», είπε προσθέτοντας ότι «το βέτο δεν είναι αυτοσκοπός».




Γεραπετρίτης | Ο στρατηγικός χαρακτήρας των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Βουλγαρίας αποτελεί πρότυπο συνεργασίας για την περιοχή

«Το άριστο επίπεδο και ο στρατηγικός χαρακτήρας των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Βουλγαρίας αποτελεί πρότυπο συνεργασίας για την περιοχή μας αλλά και παράδειγμα μετασχηματισμού των σχέσεων δύο χωρών που βαδίζουν μαζί στο κοινό ευρωπαϊκό τους μέλλον» τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης σε δηλώσεις του μετά από τη συνάντησή του με την αναπληρώτρια πρωθυπουργό και υπουργό Εξωτερικών της Βουλγαρίας Mariya Gabriel στη Σόφια.

«Δεν είναι μόνο η γεωγραφία που μας ενώνει αλλά και η συναντίληψη στα θεμελιώδη» ανέφερε και πρόσθεσε: «Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την υποστήριξη προς την Ελλάδα, ώστε να συμμετάσχει στην Πρωτοβουλία Τριών Θαλασσών και στις ευρύτερες πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας».

Στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί στη Βουλγαρία, ο κ. Γεραπετρίτης συναντήθηκε και με τον πρωθυπουργό Nikolai Denkov, ενώ αναμένεται να γίνει δεκτός και από τον Πρόεδρο της χώρας Rumen Radev.

Ο υπουργός Εξωτερικών συνεχάρη την ομόλογό του για την επικείμενη ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Schengen με την κατάργηση των συνοριακών ελέγχων στις εναέριες και θαλάσσιες μεταφορές.

Πιστός στην πάγια πολιτική της Ελλάδας, η οποία πρωτοστάτησε στην ένταξη της Βουλγαρίας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, ο κ. Γεραπετρίτης εξέφρασε την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στην ένταξη της Βουλγαρίας στην Ευρωζώνη και τον ΟΟΣΑ, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα την ουσιαστική πρόοδο που έχει σημειώσει η Σόφια.

Ο υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι Ελλάδα και Βουλγαρία έχουν εξελιχθεί σε έναν διευρωπαϊκό κόμβο μεταφορών, επικοινωνιών και ενέργειας, ο οποίος διαμορφώθηκε επί τη βάσει του Κάθετου Διαδρόμου Νότου-Βορρά.

«Οι χώρες μας έχουν αναδείξει τη σημασία της αλληλεγγύης σε δύσκολους καιρούς» επεσήμανε ο κ. Γεραπετρίτης. Η Ελλάδα τροφοδότησε τη Βουλγαρία με φυσικό αέριο την άνοιξη του 2022, όταν η Ρωσία διέκοψε την τροφοδοσία. Τον Οκτώβριο του 2022, εγκαινιάστηκε ο διασυνδετήριος αγωγός IGB, ο οποίος συνέβαλε στη μεγάλη αύξηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που διακινούνται μεταξύ των δύο χωρών, ενώ το καλοκαίρι του 2023 θεμελιώθηκε το δεύτερο ηλεκτρικό καλώδιο που συνδέει Ελλάδα και Βουλγαρία. Η δε επικείμενη λειτουργία της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) της Αλεξανδρούπολης είναι ένα έργο που θα μετασχηματίσει θετικά την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της περιοχής.

Κατά τη συνάντηση των δύο υπουργών Εξωτερικών, συζητήθηκαν ακόμη οι διμερείς οικονομικές και εμπορικές σχέσεις, οι οποίες έχουν αποκτήσει αυξημένη δυναμική, με τη Βουλγαρία να αποτελεί τον δεύτερο εξαγωγικό προορισμό για την Ελλάδα και τις ελληνικές επενδύσεις να βρίσκονται στην τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης στη Βουλγαρία.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο θέμα της διαχείρισης των υδάτων του ποταμού Άρδα, με την ελληνική πλευρά να εκφράζει την προσδοκία ότι θα υπάρξει άμεση και σύμφωνη με το δίκαιο της ΕΕ διευθέτηση του ζητήματος επ’ ωφελεία και των δύο χωρών.

Σύμπτωση απόψεων διαπιστώθηκε σε σχέση με την ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, της Ουκρανίας και της Μολδαβίας, «η οποία θα πρέπει να βασίζεται στην αρχή των ίδιων επιδόσεων και στην τήρηση των καθορισμένων κριτηρίων όπως ο σεβασμός στο Διεθνές Δίκαιο, η τήρηση των συμφωνηθέντων, η εμπέδωση των σχέσεων καλής γειτονίας και ο σεβασμός στο Κράτος Δικαίου», όπως εξήγησε ο Έλληνας υπουργός Εσωτερικών.

Γεραπετρίτης και Gabriel συμφώνησαν στην ανάγκη συνέχισης της υποστήριξης της Ουκρανίας στη μάχη που δίνει για την υπεράσπιση της κυριαρχίας και της εδαφικής της ακεραιότητας, δύο χρόνια μετά την παράνομη και απρόκλητη ρωσική εισβολή. «Δεν πρόκειται για πόλεμο μεταξύ δύο χωρών, αλλά για την άμυνα των αξιών της φιλελεύθερης δημοκρατίας και του Διεθνούς Δικαίου απέναντι στην επιθετικότητα και τον αναθεωρητισμό» παρατήρησε ο υπουργός Εξωτερικών.

Αναφερόμενος στην κατάσταση στην Μέση Ανατολή, ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι οι τραγικές απώλειες των αμάχων δοκιμάζουν τις αρχές του ανθρωπισμού, ενώ η χρήση των ομήρων ως διαπραγματευτικού όπλου παραβιάζει κάθε έννοια ανθρώπινης αξίας. «Κάθε περαιτέρω μέρα σύρραξης επιβαρύνει μια ήδη δραματική κατάσταση» επεσήμανε.

Από την πλευρά της, η υπουργός Εξωτερικών της Βουλγαρίας τόνισε ότι οι στρατηγικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών σχηματίζουν έναν «άξονα σταθερότητας» για ολόκληρη την περιοχή.

Η κα Gabriel ευχαρίστησε την Ελλάδα για την υποστήριξη στην πλήρη προσχώρηση της Βουλγαρίας στον χώρο Schengen, αλλά και για τη βοήθεια που παρείχε μετά από τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου από την Ρωσία.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η Βουλγάρα υπουργός Εξωτερικών στην ανάπτυξη της διασυνδεσιμότητας στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών και των υποδομών, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευση της Βουλγαρίας στη σχετική Κοινή Διακήρυξη που υπογράφτηκε το 2023 με την Ελλάδα, την Κροατία και τη Ρουμανία.

Τέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Πρωτοβουλία Τριών Θαλασσών, αλλά και την ευγνωμοσύνη της Σόφιας για τη στήριξη που παρέχει η Αθήνα στην ένταξη της Βουλγαρίας στην Ευρωζώνη και τον ΟΟΣΑ.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ο κ. Γεραπετρίτης δεν παρέλειψε να επαινέσει τη Βουλγάρα ομόλογό του για τη «βαθιά προσήλωσή της» στις ευρωπαϊκές αξίες και στο όραμα της ευρωπαϊκής ενοποίησης, ενώ τη συνεχάρη για την εξαιρετικά πετυχημένη θητεία της ως Ευρωπαίας Επίτροπου, στο πλαίσιο της οποίας κατόρθωσε να αναβαθμίσει καθοριστικά την εικόνα της χώρας της στα διεθνή φόρα. «Είμαι βέβαιος ότι, όπως αφήσατε την προσωπική σας σφραγίδα ως Ευρωπαία Επίτροπος και ως Υπουργός Εξωτερικών, το ίδιο θα κάνετε και μετά τις 6 Μαρτίου και την ορκωμοσία σας ως Πρωθυπουργός, σε μία δυναμική Βουλγαρία που μεταρρυθμίζεται και εκσυγχρονίζεται» δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης και προσκάλεσε την κα Gabriel να επισκεφτεί σύντομα την Ελλάδα υπό τη νέα της ιδιότητα.

Πηγή: Newsbeast.gr




Γεραπετρίτης | Καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή – Η Ελλάδα παρούσα στην ανασυγκρότηση της Ουκρανίας

Το μήνυμα πως καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή, πως η Ελλάδα στέκεται αλληλέγγυα τόσο στο πλευρό της Ουκρανίας που δέχεται την επίθεση όσο και στη μάχη που δίνει για την κυριαρχία της, αλλά και ότι δηλώνει παρούσα στην προσπάθεια για την ανασυγκρότηση και ότι επιθυμεί να δώσει ένα δυναμικό παρών, έστειλε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης από το βήμα του Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικοδόμηση της Ουκρανίας που πραγματοποιείται σήμερα στην Αθήνα.

«Η Ελλάδα υποστηρίζει πλήρως την ανεξαρτησία της Ουκρανίας στο πλαίσιο των αναγνωρισμένων κυριαρχικά συνόρων της. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και διαυγής. Καμία αναθεωρητική επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί σε μία σύγχρονη εποχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να προκαλεί ανθρώπινες απώλειες, έχοντας εκτοπίσει εκατομμύρια Ουκρανούς και έχοντας καταστρέψει βασικές υποδομές, μεταξύ των οποίων και σημαντικά μνημεία οικουμενικού πολιτισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακόμη, διαμήνυσε ότι η Ελλάδα δηλώνει παρούσα στην προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, επιθυμεί να δώσει ένα δυναμικό παρών. «Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται πολλές επιχειρήσεις και φορείς με συσσωρευμένη εμπειρία και συγκριτικό πλεονέκτημα στο χώρο της ανοικοδόμησης και ανασυγκρότησης. Τέτοιοι τομείς είναι οι ενεργειακές υποδομές, η ναυτιλία, η ψηφιοποίηση, οι κατασκευές, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο αγροτικός τομέας, ο τουρισμός και πολλοί άλλοι» υπογράμμισε ο υπουργός.

«Η κινητοποίηση της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας αλλά και του δημοσίου τομέα της χώρας μας για συμμετοχή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας θα συμβάλει ουσιωδώς και στην εκμετάλλευση των αναδυόμενων ευκαιριών που θα υπάρξουν πολύ σύντομα με την κίνηση σημαντικών κονδυλίων που προβλέπεται να δαπανηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αλλά και από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα πρέπει να ιδωθούν ως μοχλός ανάπτυξης, όχι μόνο της Ουκρανίας, αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού χώρου» προσέθεσε.

Στον χαιρετισμό του, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο κ. Γεραπετρίτης καλωσόρισε στην Αθήνα τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους της ουκρανικής κυβέρνησης, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG NEAR) και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και τους εκπρόσωπους επιχειρηματικών φορέων Ελλάδας και Ουκρανίας. «Σας καλωσορίζω στην Αθήνα, ιδίως τους φίλους μας από την Ουκρανία. Είναι εξαιρετική τιμή να διοργανώνουμε αυτή τη σπουδαία εκδήλωση εδώ στην Αθήνα. Και προσβλέπουμε σε μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση. Όλοι γνωρίζουμε ότι στην Ουκρανία συνεχίζεται η απάνθρωπη επιθετικότητα της Ρωσίας εις βάρος ενός κυρίαρχου κράτους. Και αναμένουμε να συζητήσουμε για τον τερματισμό αυτής της τρομερής κατάστασης και για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας», ανέφερε.

Αναδεικνύοντας τη σημασία πραγματοποίησης του σημερινού Συνεδρίου, που διοργανώνει το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, επισήμανε ότι εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια της χώρας μας να συνδράμει για την ανασυγκρότηση και τον εκσυγχρονισμό της Ουκρανίας. Προσδιόρισε πως στόχος του Συνεδρίου είναι η ανάδειξη της σταθερής πολιτικής δέσμευσης και αλληλεγγύης προς την Ουκρανία, με παράλληλη αναγνώριση του σημαντικού ρόλου του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος μπορεί να συμβάλει στην πράσινη, στην κοινωνική, στην ψηφιακή μετάβαση της Ουκρανίας, καθώς η χώρα προβαίνει σε βασικές μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο και της υποψηφιότητάς της ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ένταξη την οποία η Ελλάδα ενθαρρύνει απαρέγκλιτα, προσέθεσε.

Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την «παράνομη και απρόκλητη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία», ο υπουργός Εξωτερικών την καταδίκασε εκ νέου, τονίζοντας πως είναι κατά παραβίαση κάθε έννοιας Διεθνούς Δικαίου. Μάλιστα, κατέστησε σαφές πως η Ελλάδα από την πρώτη μέρα του πολέμου, από κοινού με τους εταίρους της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έλαβε μια ξεκάθαρη θέση αρχής. «Υποστήριξε απολύτως την Ουκρανία, στάθηκε σταθερά στο πλευρό του Διεθνούς Δικαίου απέναντι σε οποιαδήποτε απρόκλητη επίθεση, απέναντι σε οποιαδήποτε παραβίαση κυριαρχίας, απέναντι σε οποιαδήποτε διάθεση αναθεωρητισμού. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στο πλευρό της χώρας που δέχεται την επίθεση αυτή και θα στηρίξουμε την Ουκρανία με κάθε δυνατό τρόπο στην μάχη που δίνει για την κυριαρχία της», τόνισε.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στους μακροχρόνιους ιστορικούς δεσμούς που δικαιολογούν αυτήν τη στάση της ελληνικής πολιτείας, πέρα από την εξωτερική πολιτική αρχών, την οποία απαρέγκλιτα τηρεί η χώρα μας στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου. «Πολίτες ελληνικής καταγωγής έζησαν ειρηνικά επί αιώνες στις ακτές του Εύξεινου Πόντου, γι’ αυτό και κανείς δεν ξεχνά τα εγκλήματα στη Μαριούπολη. Μία πόλη με ελληνικό όνομα και με σημαντικό πληθυσμό ελληνικής καταγωγής, όπως επίσης και τις μάχες και τις απώλειες στην Οδησσό» υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.

Περαιτέρω, ο υπουργός ανέδειξε ότι η ρωσική στρατιωτική επίθεση κατά της Ουκρανίας δεν συνιστά απειλή μόνο για την ασφάλεια της Ευρώπης. Θέτει σε κίνδυνο, όπως είπε, την παγκόσμια ειρήνη και σταθερότητα, παραβιάζοντας κατάφωρα τον Καταστατικό Χάρτη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και το παγιωμένο Διεθνές Δίκαιο, συμβατικό και εθιμικό.

Εν συνεχεία, τόνισε πως πρωταρχικός στόχος της ανοικοδόμησης θα πρέπει να είναι ο μετασχηματισμός της ουκρανικής οικονομίας και κοινωνίας με τις αναγκαίες εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις για τις υποδομές στους οικονομικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς επί τη βάσει του ευρωπαϊκού κεκτημένου. «Η βιώσιμη ανάπτυξη και η ανοικοδόμηση προϋποθέτει τον ιδιωτικό τομέα, μέσω των επενδύσεων που θα πρέπει να υπάρξουν και των εταιρικών σχέσεων μεταξύ των επιχειρήσεων» σημείωσε και συμπλήρωσε ότι ο αρμόδιος υφυπουργός Εξωτερικών για θέματα Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας, κ. Φραγκογιάννης, παρακολουθεί στενά το ζήτημα αυτό και θα βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό των ενδιαφερομένων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Γεραπετρίτης επισήμανε ότι ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Ουκρανίας, η ανθεκτικότητα της κοινωνίας κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, η διαφοροποιημένη οικονομία της στο σημαντικό μέγεθος αγοράς και το υψηλής ποιότητας εργατικό δυναμικό καταδεικνύουν τις σημαντικές ευκαιρίες για την επιχειρηματική δραστηριότητα. Συνάμα, σημείωσε ότι η Ουκρανία αποτελεί και έναν πόλο σε ό,τι αφορά τη διατροφική αλυσίδα, έχοντας ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στη διακίνηση των σιτηρών που έχει πληγεί εξαιτίας της ρωσικής στάσης σε σχέση με την πρωτοβουλία για τα σιτηρά.

Συνοψίζοντας το μήνυμά του, ο υπουργός Εξωτερικών θέλησε να καταστήσει επίσης σαφές ότι η Ελλάδα, στο πλαίσιο της εξωτερικής πολιτικής αρχών, με προσήλωση στο Διεθνές Δίκαιο και κατά κάθε έννοιας αναθεωρητισμού στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον, θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια της Ουκρανίας και θα βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο κάθε πρωτοβουλίας για την ανάπτυξη, την ανασυγκρότηση και τη διαμόρφωση σύγχρονων θεσμών που θα βοηθήσουν την Ουκρανία.

Το Συνέδριο διοργανώνεται από το υπουργείο Εξωτερικών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η θεματολογία του Συνεδρίου εστιάζεται στους τομείς των κατασκευών, των μεταφορών, της ενέργειας, των τεχνολογιών πληροφορικής, των νεοφυών επιχειρήσεων και της υγείας. Εισηγητές του Συνεδρίου είναι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG NEAR) και της ουκρανικής κυβέρνησης, καθώς και εμπειρογνώμονες πολυμερών αναπτυξιακών Τραπεζών (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων/EIB και Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανοικοδόμηση και την Ανάπτυξη/EBRD) και εκπρόσωποι επιχειρηματικών φορέων Ελλάδας και Ουκρανίας.

Κ. Φραγκογιάννης: Είμαστε παρόντες, για μία επιτυχημένη ελληνική συμβολή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας

Ο κ. Φραγκογιάννης, από την πλευρά του, τονίζοντας την «ακλόνητη πολιτική υποστήριξη της Ελλάδας προς την Ουκρανία» και την ανάγκη για «πιο απτές ενέργειες» επισήμανε ότι «η σημερινή εκδήλωση καταδεικνύει τη δέσμευσή μας να είμαστε παρόντες κατά την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας».

Με βάση τον στόχο της ΕΕ να διαδραματίσει θεμελιώδη και κομβικό ρόλο σε αυτήν ο υφυπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι «θα διερευνήσουμε πώς ο ελληνικός επιχειρηματικός τομέας μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτές τις ανάγκες χρησιμοποιώντας τα δικά του συμφέροντα, πόρους και τεχνογνωσία για την υλοποίηση σχετικών έργων». Σε αυτό το πλαίσιο ανέδειξε ως «πολλά υποσχόμενο παράδειγμα ελληνικής οικονομικής δέσμευσης» την «εμπορική ναυτιλία της Ελλάδας, η οποία έχει επιδείξει σημαντικές δυνατότητες να χειρίζεται ένα σημαντικό μέρος των αποστολών από και προς την Ουκρανία, ακόμη και σε ένα προκλητικό γεωπολιτικό περιβάλλον».

«Μέσω της συνεργασίας και της αλληλεγγύης» κατέληξε ο κ. Φραγκογιάννης «θα προσπαθήσουμε από κοινού να βοηθήσουμε την Ουκρανία να σταθεί στα πόδια της, ακόμη πιο σίγουρη, ακόμη πιο ευημερούσα και ακόμη πιο ευρωπαϊκή», εκφράζοντας την βεβαιότητα ότι «αυτό το Συνέδριο, σε συνδυασμό με το εργαστήριο επιχειρηματικού προσανατολισμού το απόγευμα, θα ανοίξει ουσιαστικά το δρόμο για μια επιτυχημένη ελληνική συμβολή στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας».

Πηγή: Newsbeast.gr




Γεραπετρίτης | Μπλίνκεν εγκαινιάζουν τον 5ο Στρατηγικό Διάλογο ΗΠΑ-Ελλάδας στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ

Το πρόγραμμα της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης στις ΗΠΑ ξεκινά σήμερα με μια σειρά κρίσιμων διπλωματικών επαφών. Ο ΥΠΕΞ θα εγκαινιάσει από κοινού με τον Αμερικανό ομόλογό του Άντονι Μπλίνκεν τον 5ο γύρο του Στρατηγικού Διαλόγου ΗΠΑ-Ελλάδας στην Ουάσνιγκτον. Στη συνέχεια, θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στις ΗΠΑ, ο κ. Γεραπετρίτης θα έχει τη δυνατότητα να προβάλει τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια η ελληνική διπλωματία, αλλά και να επιβεβαιώσει την ενισχυμένη θέση της χώρα μας στη διεθνή σκηνή.

Ειδικότερα, διπλωματικές πηγές που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων εκτιμούν ότι ο Στρατηγικός Διάλογος ΗΠΑ-Ελλάδας επιβεβαιώνει το ιστορικά υψηλό επίπεδο των ελληνοαμερικανικών σχέσεων και ενθαρρύνει την περαιτέρω εντατικοποίηση της διμερούς συνεργασίας σε μια σειρά από κρίσιμους τομείς. Υπό αυτό το πρίσμα, αναδεικνύει την Ελλάδα ως αξιόπιστο εταίρο των ΗΠΑ και αναπόσπαστο τμήμα της περιφερειακής αρχιτεκτονικής ασφάλειας στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Από το υπόλοιπο πρόγραμμα στην Ουάσινγκτον ξεχωρίζουν η συζήτηση που θα έχει ο Γιώργος Γεραπετρίτης με τον Τζον Κέρι στο «Wilson Center» αλλά και η ομιλία που θα πραγματοποιήσει στο Πανεπιστήμιο Georgetown. Όσον αφορά το πρόγραμμα στη Νέα Υόρκη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ομιλία που θα πραγματοποιήσει ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ για θέματα κλιματικής αλλαγής και διατροφικής ασφάλειας.

Το πρόγραμμα του Στρατηγικού Διαλόγου

Στις 1:05 μμ. τοπική ώρα Ουάσινγκτον, ο Γιώργος Γεραπετρίτης θα εισέλθει στο «Treaty Room» του Στέιτ Ντιπάρτμεντ μαζί με τον Άντονι Μπλίνκεν. Οι δύο υπουργοί θα πραγματοποιήσουν κοινές δηλώσεις διάρκειας πέντε λεπτών, κηρύσσοντας έτσι και επίσημα την έναρξη του Στρατηγικού Διαλόγου, στον οποίο θα συμμετάσχουν μεταξύ άλλων η υφυπουργός Εξωτερικών, Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, και ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης.

Στη συνέχεια, θα διεξαχθεί τελετή υπογραφής στην οποία ο κ. Γεραπετρίτης θα επικυρώσει την προσχώρηση της Ελλάδας στις συμφωνίες διαστημικής συνεργασίας «Artemis Accords». Κατόπιν, θα μιλήσουν ο διοικητής της NASA, Μπιλ Νέλσον, και ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Διαστήματος, Ιωάννης Δαγκλής.

Οι θεματικές που καλύπτει ο 5ος Στρατηγικός Διάλογος είναι:

  • οι περιφερειακές πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις.
  • η άμυνα και ασφάλεια.
  • οι ανθρωπιστικές προκλήσεις και η ετοιμότητα για την αντιμετώπιση καταστροφών.
  • η ενέργεια και το περιβάλλον.
  • η εφαρμογή του νόμου και η αντιμετώπιση της τρομοκρατίας.
  • το εμπόριο και οι επενδύσεις.
  • οι δεσμοί μεταξύ της κοινωνίας των πολιτών.

Η θεματολογία του Στρατηγικού Διαλόγου

Όσον αφορά τον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, αναμένεται ότι θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη διμερή αμυντική συνεργασία, στις περιφερειακές προκλήσεις ασφάλειας, στις πρωτοβουλίες ασφάλειας του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, στην υποστήριξη της Ουκρανίας, αλλά και στη χρήση τεχνολογιών από αξιόπιστους προμηθευτές. Στα ζητήματα περιφερειακού ενδιαφέροντος περιλαμβάνεται η Ανατολική Μεσόγειος και η Τουρκία, τα Δυτικά Βαλκάνια και η ευρωπαϊκή προοπτική τους, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς, η κρίση στη Μέση Ανατολή και η Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και η Ουκρανία, ο Νότιος Καύκασος και η Κίνα.

Σχετικά με τις ανθρωπιστικές προκλήσεις και την ετοιμότητα για την αντιμετώπιση καταστροφών, θα συζητηθεί εκτενώς η διεύρυνση της συνεργασίας στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένεται ότι θα συζητηθούν η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, τα εναέρια μέσα, καθώς και μακροπρόθεσμα θέματα συντονισμού που έχουν να κάνουν με την αναδάσωση και την αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων. Επιπλέον, θα συζητηθούν θέματα που έχουν να κάνουν με την διαδικασία αίτησης ασύλου και τους πρόσφυγες.

Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα του Στρατηγικού Διαλόγου που έχει να κάνει με την ενέργεια και το περιβάλλον. Η ελληνική και η αμερικανική αντιπροσωπεία θα έχουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις για την ενεργειακή μετάβαση, τη Διεθνή Διάσκεψή για τους Ωκεανούς (Our Ocean Conference) που θα φιλοξενηθεί στη χώρα μας, και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης.

Από εκεί και πέρα θα ακολουθήσει η ενότητα που έχει να κάνει με την εφαρμογή του νόμου και την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας. Εκεί θα τεθούν επί τάπητος η συνοριακή συνεργασία, η αντιμετώπιση παράνομων δραστηριοτήτων, η αντιτρομοκρατική συνεργασία, καθώς και η ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας.

Όπως είναι αναμενόμενο ένα μεγάλο τμήμα του Στρατηγικού Διαλόγου θα είναι αφιερωμένο σε θέματα συνεργασίας που έχουν να κάνουν με την οικονομία, το εμπόριο, και τις επενδύσεις. Κατά τη διάρκεια αυτών των συζητήσεων θα γίνει εκτενή αναφορά στους τομείς της τεχνολογίας, του τουρισμού, και της φαρμακοβιομηχανίας.

Τέλος, θα συζητηθούν οι δεσμοί μεταξύ της κοινωνίας των πολιτών, όπου θα καλύψουν θέματα που έχουν να κάνουν με τις ανταλλαγές φοιτητών, την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη διατήρηση της Μνήμης του Ολοκαυτώματος.

Η Πολιτική Στόχευση του Στρατηγικού Διαλόγου

Στο πολιτικό επίπεδο, η ελληνική πλευρά αναμένεται να δώσει έμφαση στην ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας και του τριμερούς σχήματος 3+1, το οποίο περιλαμβάνει την Κυπριακή Δημοκρατία, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ. Υπενθυμίζεται ότι σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, o βοηθός υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Τζόσουα Χακ απάντησε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι η Ουάσινγκτον συνεχίζει να στηρίζει απόλυτα το σχήμα 3+1 και αρνήθηκε την κριτική ότι οι ΗΠΑ το έχουν βάλει στο πάγο.

Από εκεί και πέρα, θα συζητηθεί εκτενώς η εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η προμήθεια αμυντικού υλικού, ιδίως των μαχητικών F-35, για την Ελλάδα. Και σε αυτό το τομέα, ο κ. Χακ είχε ξεκαθαρίσει ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν τον σχεδιασμό για τον εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων των ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων.

Ένας άλλος τομέας, ο οποίος παίζει σημαίνοντα ρόλο στη διμερή σχέση, είναι η ενεργειακή διασύνδεση και ασφάλεια. Σε αυτό το πλαίσιο, θα αναδειχθεί η προώθηση της ενεργειακής διασυνδεσιμότητας μέσω αγωγών και έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης. Ωστόσο, θα συζητηθεί και η διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η κυβέρνηση Μπάιντεν δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενεργειακή μετάβαση και ως εκ τούτου βλέπει την Ελλάδα ως μια χώρα που έχει τεράστιες δυνατότητες στην ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Επίσης, η ελληνική πλευρά επιδιώκει να αυξήσει ακόμα περισσότερο τη συνεργασία με την USAID. Μια τέτοια εξέλιξη εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη καλύτερη αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή.

Τέλος, εξίσου μεγάλη προτεραιότητα αποτελεί η περαιτέρω σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων, ιδίως στους τομείς του τουρισμού και της ναυτιλίας. Η Ελλάδα ενδιαφέρεται να προσελκύσει άμεσες ξένες επενδύσεις, ειδικά στους τομείς της φαρμακοβιομηχανίας και των καινοτόμων τεχνολογιών.

Συζήτηση Γ. Γεραπετρίτη-Τζον Κέρι στο Wilson Institute

Ο υπουργός Εξωτερικών θα συμμετάσχει την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου στην εκδήλωση «Αντίστροφη Μέτρηση για τη Διάσκεψη των Ωκεανών (Our Ocean Conference), Ελλάδα 2024: Ένας Ωκεανός με Προοπτική», η οποία θα πραγματοποιηθεί στη δεξαμενή σκέψης «Wilson Center» στην Ουάσινγκτον. Στη συνδεδεμένη με το αμερικανικό Κογκρέσο δεξαμενή σκέψης, ο κ. Γεραπετρίτης θα παρουσιάσει τους στόχους της Ελλάδας για την 9η Διάσκεψη των Ωκεανών που θα πραγματοποιηθεί στις 16 και 17 Απριλίου στην Αθήνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση θα συμμετάσχει και ο Τζον Κέρι, Ειδικός Απεσταλμένος του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για την κλιματική αλλαγή. Ο βετεράνος πολιτικός ήταν ο εμπνευστής της πρωτοβουλίας «Our Ocean Conference» κατά τη διάρκεια της θητείας του στο αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών και αποτελεί σε διεθνές επίπεδο μία από τις πιο δυνατές φωνές υπέρ της προστασίας των ωκεανών.

Ομιλία στο Πανεπιστήμιο Georgetown

Αμέσως μετά, ο κ. Γεραπετρίτης θα μεταβεί στο Πανεπιστήμιο Georgetown, όπου θα είναι ο βασικός προσκεκλημένος στην εκδήλωση «Προκλήσεις και ευκαιρίες: Το μέλλον της Ευρώπης, η σχέση ΕΕ-ΗΠΑ, η Μέση Ανατολή και ο ρόλος της Ελλάδας στο παγκόσμιο στερέωμα». Κατά τη συνομιλία του με τον επίκουρο καθηγητή Νομικής, δικηγόρο και διπλωμάτη Mark Vlasic, ο υπουργός Εξωτερικών θα αναφερθεί σε μία σειρά θεμάτων που άπτονται της εξωτερικής πολιτικής.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, ο κ. Γεραπετρίτης θα αναδείξει τον αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο της Ελλάδας, ο οποίος πηγάζει από την διαρκή ανοδική της πορεία τα τελευταία χρόνια, αλλά και τη λειτουργία της ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, θα αναλύσει τις εξελίξεις στη συνεχιζόμενη κρίση στη Μέση Ανατολή, υπογραμμίζοντας την ετοιμότητα της Ελλάδας να ενεργήσει ως έντιμος διαμεσολαβητής ανάμεσα στις αντιμαχόμενες πλευρές.

Επιπλέον, ο υπουργός Εξωτερικών θα έχει τη δυνατότητα να αναφερθεί στο άριστο επίπεδο των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, αλλά και να συζητήσει για το μέλλον της Ευρώπης υπό το πρίσμα των επικείμενων ευρωεκλογών. Η εκδήλωση στο «European Policy Organization» του γνωστού για τη διπλωματική του παράδοση Πανεπιστημίου Georgetown συνδιοργανώνεται από την πρεσβεία της Ελλάδας στην Ουάσινγκτον.

πηγή: Newsbeast.gr




Γεραπετρίτης | Η Αίγυπτος αποτελεί σημαντικό περιφερειακό πυλώνα σταθερότητας

Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης συμμετείχε σήμερα στο 10ο Συμβούλιο Σύνδεσης ΕΕ-Αιγύπτου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες.

Μιλώντας στο Συμβούλιο Σύνδεσης, στο οποίο εκτός από τους υπουργούς Εξωτερικών των κρατών-μελών της ΕΕ έλαβαν μέρος ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας Zoζέπ Μπορέλ και ο Επίτροπος Γειτονίας και Διεύρυνσης Όλιβερ Βάρχελι, ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε τη σημασία της αναβάθμισης των θεσμικών σχέσεων της Αιγύπτου με την Ένωση σε στρατηγικές.

Ο υπουργός Εξωτερικών χαρακτήρισε την Αίγυπτο πυλώνα σταθερότητας για ολόκληρη την περιοχή, ειδικά κατά την τρέχουσα εύθραυστη γεωπολιτική συγκυρία. Ο κ. Γεραπετρίτης εξήρε τον εποικοδομητικό και μετριοπαθή ρόλο του Καΐρου στο πλαίσιο της κρίσης στη Μέση Ανατολή αλλά και σε σχέση με τις ευρύτερες περιφερειακές εξελίξεις.

Υπενθυμίζεται ότι ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών μετέβη την προηγούμενη εβδομάδα στο Κάιρο για επίσκεψη εργασίας, ενώ χθες καλωσόρισε τον Αιγύπτιο ομόλογό του, Σάμεχ Σούκρι στο πρόγευμα εργασίας των υπουργών Εξωτερικών των χωρών της ΕΕ.




Γεραπετρίτης στη Βουλή | Τους τελευταίους 8 μήνες είχαμε μόνο 8 τουρκικές παραβιάσεις, από 1.000 τον Ιανουάριο

«Τους τελευταίους 8 μήνες είχαμε συνολικά 8 παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας (σ.σ. από την Τουρκία) όταν μόνο τον περασμένο Ιανουάριο είχαμε 1.000. Ελπίζουμε να συνεχιστεί η μακρά περίοδος ησυχίας πάνω απ’ το Αιγαίο» τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, ενόψει (και) της συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Αθήνα στις 7 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας. «Η άποψή μας είναι πως πρέπει να προσέλθουμε στον διάλογο καθώς είναι σημαντικό και ωφέλιμο να συζητούν δυο γειτονικές χώρες καλή τη πίστει. Αυτό δεν σημαίνει ότι αναιρούμε ούτε κατ’ ίχνος οποιαδήποτε από τα εθνικά μας συμφέροντα. Ούτε θέματα κυριαρχίας μπορούν να τεθούν» πρόσθεσε.

Ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας αναφέρθηκε και στην υπόθεση με την ανταλλαγή ΝΟΤΑΜ μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας για την εμπλοκή της νήσου Ζουράφας σε τουρκική στρατιωτική άσκηση, λέγοντας πως «δεν μπορεί να τεθεί εν αμφιβόλω ούτε κατά διάνοια η κυριαρχία της νήσου Ζουράφας. Η υπόθεση της νήσου Ζουράφας είναι ζήτημα κυριαρχίας. Η βραχονησίδα είναι ελληνική κυριαρχία, αποτελεί ελληνική επικράτεια».

Διευκρίνισε δε πως «καμία από τις ΝΟΤΑΜ που κατατέθηκαν από την Τουρκία δεν περιείχε τον όρο Ζουράφα και δεν τίθεται εν αμφιβόλω η κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα. Σε κάθε περίπτωση από την άσκηση πυρών δεν υπήρξε καμία παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου που σημαίνει ότι έγινε αποδεκτή η ελληνική ΝΟΤΑΜ. Τα FIR Αθηνών και Κωνσταντινούπολης καθορίστηκαν το 1950 και 1952 και είναι εγκεκριμένα στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου με την συμμετοχή και της Τουρκίας, κατά συνέπεια η Ζουράφα ανήκει στο FIR Αθηνών. Η NOTAM που αναφέρατε δεν είχε αναφορά στην Ζουράφα, όριζε μια περιοχή που θα γινόταν άσκηση εκτέλεσης πραγματικών πυρών, δεν είχε την Ζουράφα αλλά ένα μέρος του ελληνικού εναέριου χώρου. Γι αυτό και εκδόθηκε από την Ελληνική ΥΠΑ που ακύρωνε την τουρκική αγγελία για το τμήμα του ελληνικού εναέριο χώρου. Και εκ του αποτελέσματος δεν υπήρξε καμία απολύτως παραβίαση ελληνικού εναέριου χώρου από τουρκικά μαχητικά»

Ο υπουργός απάντησε και στις ερωτήσεις βουλευτών αναφορικά με παλαιότερη δήλωσή για την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. «Όταν ομιλούμε για κυριαρχία ομιλούμε για χωρικά ύδατα. Όταν μιλάμε για ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα μιλάμε για κυριαρχικά δικαιώματα» ανέφερε.

Ερωτηθείς ποια είναι σήμερα η κυριαρχία της χώρας απάντησε πως «σήμερα είναι στα 6 μίλια. Η Ελλάδα όμως διατηρεί μονομερώς αποκλειστικά και χωρίς καμία έκπτωση την δυνατότητα να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα στα 12 μίλια όταν το κρίνει η ίδια διπλωματικά και πολιτικά σκόπιμο».

Τέλος, αναφέρθηκε και για τις πρόσφατες δηλώσεις του πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζορτζ Τσούνη για το μεταναστευτικό λέγοντας «η απόδοση ελληνικής ιθαγένειας ρυθμίζεται με νόμο σύμφωνα με το Σύνταγμα και δεν επηρεάζεται από καμιά δήλωση ξένου παράγοντα ή διπλωμάτη, χωρίς να χρειάζεται να υπεισέλθω στο τι εννοούσε ο κ. Τσούνης» και πρόσθεσε «Κατηγορηματικά λέω ότι δεν υφίσταται κανένα σχέδιο ούτε και σκέψη ώστε η Ελλάδα να δεχθεί Παλαιστίνιους. Η Ελλάδα δεν είναι μέρος ενός τέτοιου σχεδίου ούτε πρόκειται να γίνει».




Γεραπετρίτης: Η Ελλάδα θα αποστείλει ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα – Τη Δευτέρα αναχωρεί C-130

«ΗΕλλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που πήρε πρωτοβουλία για ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα, Η ελληνική διπλωματία συνεισέφερε θετικά στην ευρωπαϊκή διπλωματία. Η στάση μας παραμένει συνολικά ανθρωπιστική», τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης στη Βουλή απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας, Αλέξανδρου Καζαμία, ο οποίος επέμεινε «σε αυστηρή στάση από την κυβέρνηση απέναντι στο Ισραήλ που διαπράττει εγκλήματα πολέμου και μια μορφής εθνοκάθαρση».

Ο υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι τη Δευτέρα ελληνικό C-130 θα αναχωρήσει με είδη πρώτης ανάγκης, φάρμακα, τρόφιμα και νερό τα οποία θα μεταφερθούν στη Γάζα.

Ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στην αποχή από την ψηφοφορία στο Συμβούλιο Ασφαλείας τονίζοντας ότι δεν ήταν στάση καταψήφισης, αλλά αποχής, καθώς δεν περιελήφθη στοιχειώδες και αυτονόητο περιεχόμενο που έχει να κάνει με την απαράφραστη καταδική τρομοκρατικών ενεργειών.

«Εγώ ο ίδιος μέχρι και πριν από την ψήφιση του ψηφίσματος ήμουν σε επαφή με ομολόγους μου του αραβικού κόσμου, ειδικά με τον ομόλογό μου της Ιορδανίας. Η στάση μας παραμένει μία στάση συνολικά ανθρωπιστική».

Σχετικά με την ανθρωπιστική βοήθεια, ο Γιώργος Γεραπετρίτης επανέλαβε ότι η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεννόηση με ομόλογες κυβερνήσεις της Κύπρου και της Γαλλίας «για ένα έργο με εξαιρετικά μεγάλη τεχνική δυσκολία, καθώς δεν υπάρχει ασφαλής λιμένας στη Γάζα».

 




Γεραπετρίτης: Τα πάθη που κληρονομήθηκαν δεν διαγράφονται μονοκονδυλιά -Να χτίσουμε πάνω σε αυτά που μας ενώνουν

Την επανεκκίνηση του πολιτικού διαλόγου, της θετικής ατζέντας και των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης αποφάσισαν κατά τη συνάντησή τους ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης και ο Τούρκος ομόλογός του Χακάν Φιντάν, όπως ανέφεραν στις δηλώσεις που ακολούθησαν της συνάντησης

Είναι απαραίτητο «να χτίσουμε πάνω σε αυτά που μας ενώνουν και να κατανοήσουμε καλύτερα αυτά που μας χωρίζουν», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης.

Όπως επισήμανε ο Έλληνας υπουργός, με τον Τούρκο ομόλογό του συμφώνησαν ότι ο οδικός χάρτης θα περιλαμβάνει τα εξής τρία επίπεδα:

«Πρώτον, το επίπεδο του πολιτικού διαλόγου, ο οποίος θα εκκινήσει με ευθύνη, από ελληνικής πλευράς, της υφυπουργού Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου και θα εκκινήσει στις 16 Οκτωβρίου».

Δεύτερον, προσέθεσε, το επίπεδο της εφαρμογής και ενίσχυσης των ΜΟΕ το αμέσως προσεχές διάστημα.

Τρίτον, προσέθεσε, το επίπεδο των συνομιλιών για την προώθηση της θετικής ατζέντας συνεργασίας, σε τομείς όπως, μεταξύ άλλων, οι επενδύσεις, η γεωργία, ο τουρισμός, το εμπόριο, η ναυτιλία, η κλιματική κρίση και οι οποίες θα επανεκκινήσουν υπό τον αρμόδιο υφυπουργό Κώστα Φραγκογιάννη.

Αποστολή των δύο υπουργών, όπως επεσήμανε είναι:

«Πρώτον, να επιλύουμε τα θέματα αιχμής που ανακύπτουν μεταξύ των δύο χωρών και να αποσυμπιέζουμε εντάσεις με σκοπό να προλαμβάνουμε εν δυνάμει επικίνδυνες καταστάσεις»

«Δεύτερον, να κατευθύνουμε τις συζητήσεις που γίνονται μεταξύ των δύο πλευρών σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή τον πολιτικό διάλογο, τη θετική ατζέντα και τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης, ώστε να υπάρχει διαρκής παρακολούθηση, ενιαία προσέγγιση και υψηλή λογοδοσία για την παραγωγή ωφέλιμων και απτών αποτελεσμάτων».

«Τρίτον, να προετοιμάζουμε τις επαφές των δύο ηγετών, ώστε να προκύπτει διαρκής ισχυρή πολιτική εντολή και νομιμοποίηση στο υψηλότερο επίπεδο».

Κομβικά σημεία, όπως τόνισε, θα είναι πρώτα απ’ όλα η συνάντηση που θα έχουν ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στις 18 Σεπτεμβρίου και η διοργάνωση μετά από 7 χρόνια του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη, μέχρι το τέλος του έτους.

«Έχουμε ξεκινήσει μια θετική εποχή», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, σημειώνοντας ότι η αρχή έγινε από τη συνάντηση των Μητσοτάκη και Ερντογάν στο Βίλνιους σε θετικό κλίμα.

Προσέθεσε δε πως υπάρχει «ταύτιση απόψεων για επίλυση διαφορών μέσω διαλόγου».

Τα βασικά σημεία των δηλώσεων Φιντάν-Γεραπετρίτη
Χακάν Φιντάν

  • Εύχομαι να επουλωθούν οι πληγές από τις πυρκαγιές. Είμαστε έτοιμοι πάντα να βοηθήσουμε την Ελλάδα.
  • Έχουμε μια νέα και θετική εποχή στις σχέσεις μας με την Ελλάδα.
  • Θετικό κλίμα στην τελευταία συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν.
  • Εμείς παρακολουθήσαμε τα θέματα που συζήτησαν σε εκείνη τη συνάντηση οι δύο ηγέτες.
  • Σε 2 εβδομάδες θα συναντηθούν Ερντογάν-Μητσοτάκης.
  • Προς το τέλος του έτους το 5ο ανώτατο συμβούλιο συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη.
  • Τα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν με εποικοδομητικό διάλογο.
  • Σε ό,τι αφορά την Ανατολική Μεσόγειο, υποστηρίζουμε τον δίκαιο διαμοιρασμό.
  • Για το Κυπριακό οι θέσεις μας είναι γνωστές.
  • Συζητήσαμε για εμπόριο.
  • Συνεργασία με τη γείτονά μας στον αγώνα κατά της τρομοκρατίας.
  • Συνεργασία στο μεταναστευτικό, να μην έχουμε άλλους νεκρούς στο Αιγαίο.
  • Μεγάλη σημασία στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα.
  • Επαναλάβαμε τις προσδοκίες μας από την ΕΕ.
  • Μπορούμε να επιλύσουμε τις διαφορές μας με αμοιβαίο σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο.

Γιώργος Γεραπετρίτης

  • Εκφράζω την ικανοποίησή μου για το κλίμα συνεργασίας που έχουμε καταφέρει να οικοδομήσουμε.
  • Αποκλιμάκωση κρίσεων και γερές βάσεις για τις σχέσεις των 2 χωρών.
  • Σχέσεις που θέλουμε να εξεταστούν βάσει του Διεθνούς Δικαίου.
  • Οι εξωγενείς κρίσεις είναι κανονικότητα και όχι εξαίρεση.
  • Συζητήσαμε για τις διμερείς μας σχέσεις και θέματα περιφερειακού και διεθνούς ενδιαφέροντος.
  • Πρώτον, να επιλύουμε τα θέματα που προκύπτουν και να αποσυμπιέζουμε εντάσεις.
  • Να κατευθύνουμε τις συζητήσεις ώστε να υπάρχει διαρκής παρακολούθηση.
  • Να προετοιμάζουμε τις επαφές των δύο ηγετών.
  • Συμφωνήσαμε για οδικό χάρτη, πολιτικός διάλογος θα ξεκινήσει στις 16 Οκτωβρίου, μέτρα ανοικοδόμησης, θετική ατζέντα για τουρισμό, επενδύσεις στη γεωργία, εμπόριο, ναυτιλία, κλιματική κρίση.
  • Μετά από 7 χρόνια του ανωτάτου συμβουλίου συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας.
  • Μιλήσαμε για Κυπριακό, οι θέσεις μας είναι γνωστές, άμεση επανεκκίνηση συνομιλιών. Η Ελλάδα υποστηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας. Προσβλέπω σε αγαστή συνεργασία για πρόοδο.
  • Για τις μειονότητες μιλήσαμε. Οι μειονότητες είναι γέφυρες συνεργασίας.
  • Για το μεταναστευτικό είναι προς το κοινό μας συμφέρον να στραφούμε κατά των διακινητών.
  • Τα πάθη που δημιουργήθηκαν από γενιά σε γενιά δεν διαγράφονται μονοκοντυλιά.
  • Όπου υπάρχουν διαφωνίες να μην προκαλούνται κρίση.
  • Εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου.
  • Να χτίσουμε πάνω σε αυτά που μας ενώνουν.

iefimerida.gr