Νέα μείωση φορολογίας | Η κυβέρνηση στοχεύει στη μεσαία τάξη
Η κυβέρνηση σχεδιάζει το επόμενο βήμα για τη μείωση της φορολογίας μέσα στην επόμενη διετία, με στόχο την ενίσχυση της σχέσης της με τη λεγόμενη «μεσαία τάξη», η οποία της γύρισε την πλάτη στις τελευταίες ευρωεκλογές.
Μετά την εκλογική νίκη του 2019, η ΝΔ προχώρησε σε οριζόντιες ελαφρύνσεις, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35%, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 4,4% και η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης αρχικά για τον ιδιωτικό τομέα και αργότερα για τους δημόσιους υπαλλήλους και συνταξιούχους. Επίσης, μείωσε τον φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από 26% στο 22% και περιόρισε την προκαταβολή φόρου.
Μετά τη δεύτερη νίκη της ΝΔ, εφαρμόστηκε η τεκμαρτή φορολόγηση για αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, παρά τις αντιδράσεις, και ενισχύθηκε η χρήση του συστήματος MyData για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Ο στόχος ήταν η δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών ανάμεσα σε μισθωτούς και μη μισθωτούς, με το τελευταίο σύστημα να στοχεύει στη μείωση της φοροδιαφυγής από τους δεύτερους.
Οι οικονομικά ασθενέστεροι έχουν ήδη επωφεληθεί από τη μείωση του πρώτου φορολογικού συντελεστή στο 9% για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, καθώς και από αυξήσεις σε επιδόματα και συντάξεις. Ωστόσο, η μεσαία τάξη έχει παραμείνει σε μεγάλο βαθμό εκτός ειδικών επιδομάτων.
Η φορολογική κλίμακα, που περιλαμβάνει συντελεστή 22% για εισοδήματα από 10.001 έως 20.000 ευρώ και φτάνει το 44% για εισοδήματα πάνω από 40.000 ευρώ, έχει δημιουργήσει αδικίες. Η κυβέρνηση επιδιώκει να διορθώσει αυτές τις αδικίες, προετοιμάζοντας αλλαγές που θα της επιτρέψουν να ανακτήσει ένα σημαντικό μέρος των ψηφοφόρων της μεσαίας τάξης, ιδιαίτερα ενόψει των επόμενων εκλογικών αναμετρήσεων.
Παρά τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι δημοσιονομικοί κανόνες, η καλή πορεία των εσόδων δίνει την ευκαιρία για φοροελαφρύνσεις σε εκείνους που έχουν επωφεληθεί κυρίως από οριζόντια μέτρα, χωρίς όμως να έχουν δει σημαντική ελάφρυνση στη φορολογία εισοδήματος.