Μακάριος Λαζαρίδης – Δημήτρης Μαρκόπουλος: «Διασφάλιση της σταυροδοσίας με μοντέλο επιστολικής ψήφου»

Την επέκταση του μοντέλου διασφάλισης της σταυροδοσίας που εφαρμόστηκε στις Ευρωεκλογές μέσω της επιστολικής ψήφου σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες στις οποίες οι πολίτες ψηφίζουν δια ζώσης, προτείνουν οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Μακάριος Λαζαρίδης (Καβάλας) και Δημήτρης Μαρκόπουλος (Β’ Πειραιά).

Συγκεκριμένα, στην επιστολική ψήφο ο εκλογέας, παράλληλα με τους σταυρούς δίπλα στα επιθυμητά ονόματα υποψηφίων, ανέγραφε σε συγκεκριμένο σημείο στο τέλος του ψηφοδελτίου και τον συνολικό αριθμό των επιλεγμένων του υποψηφίων.

Εν προκειμένω, αν οι σταυροί που είχε βάλει παραπάνω ήταν 0, 1, 2, 3 ή 4. Στόχος της συγκεκριμένης κίνησης ήταν να αποτυπώνεται εγγράφως από τον ίδιο τον ψηφοφόρο ο αριθμός των σταυρών του ψηφοδελτίου του και να μην περνά καν η σκέψη οποιουδήποτε να «σταυρώσει» εκ των υστέρων ένα ή περισσότερα άλλα ονόματα της αρεσκείας του, στο ίδιο ψηφοδέλτιο.

Οι δύο Βουλευτές, με κοινό τους άρθρο, εκφράζουν την άποψη ότι η ενδιαφέρουσα αυτή πρωτοβουλία που αφορούσε μόνο τη διαδικασία μέσω της επιστολικής ψήφου, «κάλλιστα θα μπορούσε -και επιβάλλεται – να γενικευτεί και να εφαρμοστεί και σε όλες τις  εκλογές όπου οι πολίτες ψηφίζουν δια ζώσης, προσερχόμενοι στα εκλογικά κέντρα. Δηλαδή και στις ευρωεκλογές (όχι μόνο με την επιστολική ψήφο) και στις εθνικές και στις αυτοδιοικητικές κάλπες, ανεξάρτητα αν κάποιος ασκεί το εκλογικό του δικαίωμα από κοντά ή εξ αποστάσεως, προκειμένου να μην τίθεται εν αμφιβόλω η φερεγγυότητα και το αδιάβλητο της όλης διαδικασίας».

Όπως αναφέρουν οι κ. Λαζαρίδης και Μαρκόπουλος, «ήρθε η στιγμή να διασφαλιστεί απόλυτα και κατηγορηματικά ότι οι σταυροί που καταμετρώνται μετά το κλείσιμο της κάλπης, είναι αυτοί τους οποίους πραγματικά έχουν επιλέξει οι ψηφοφόροι. Τεχνικά θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό να γίνει και θα μπορούσε μάλιστα να εφαρμοστεί από τις επόμενες κιόλας εκλογές».

Πρόκειται, όπως εξηγούν, «για ένα ζήτημα ενίσχυσης της Δημοκρατίας, χωρίς ασφαλώς ιδεολογικά ή άλλα πρόσημα και για ένα ακόμα “λιθαράκι” το οποίο θα μπορούσε να συμβάλλει στην ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα, γιατί όχι και στην αύξηση της συμμετοχής στην εκλογική διαδικασία».

Ενόψει δε της συζήτησης που αναμένεται να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο για επέκταση της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές, οι δύο Βουλευτές επισημαίνουν ότι «θα μπορούσε και η συγκεκριμένη πρόταση να περιληφθεί στην σχετική ατζέντα του δημοσίου διαλόγου. Ο καθένας, το κάθε κόμμα και ο κάθε βουλευτής θα βρεθούν προ των ευθυνών τους και θεωρούμε ότι, με την υιοθέτησή της, θα γίνει ένα ακόμα βήμα προς τα εμπρός όσον αφορά την αδιαμφισβήτητη εφαρμογή της λαϊκής κυριαρχίας στο κορυφαίο πολιτικό, δημοκρατικό κεκτημένο της Μεταπολίτευσης».




Μακάριος Λαζαρίδης | «Η υπερψήφιση της επιστολικής ψήφου είναι πρωτίστως ζήτημα Δημοκρατίας»

Τη σημασία εφαρμογής της επιστολικής ψήφου στις Ευρωεκλογές και στα δημοψηφίσματα, καθώς και της δυνατότητας επέκτασής της και στις εθνικές εκλογές για τους αποδήμους, υπογράμμισε ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης από το βήμα του Κοινοβουλίου.

Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Εκλογή́ ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών», ο κ. Λαζαρίδης αναφέρθηκε στα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας που συμπληρώνονται φέτος. «Θα τιμήσουμε τη σημαντική αυτή επέτειο με μια εμβληματική μεταρρύθμιση, με έντονο το συμβολικό, αλλά και ουσιαστικό της αποτύπωμα: Παρέχοντας πλέον τη δυνατότητα σε όλους, εντός και εκτός των συνόρων, να ασκήσουν ανεμπόδιστα το εκλογικό τους δικαίωμα», σημείωσε.

Είναι – όπως είπε – «το ύψιστης σημασίας νομοθέτημα που συζητάμε σήμερα εδώ, στο ναό της Δημοκρατίας. Μια γενναία θεσμική παρέμβαση που θεωρώ ότι θα έπρεπε να έχει λάβει χώρα πολύ νωρίτερα και πρακτικά διευρύνει το σώμα των πολιτών που προσέρχονται στις κάλπες. Αυτών – το ξεκαθαρίζουμε προς αποφυγήν παρερμηνειών – οι οποίοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους».
Ο κ. Λαζαρίδης τόνισε ότι «η επιστολική ψήφος, που έχει ήδη καθιερωθεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, επί της ουσίας αποτελεί έναν τρόπο διευκόλυνσης της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος. Μια τολμηρή μεταρρύθμιση που αναβαθμίζει την πολιτική ζωή της χώρας, δίνοντας την ευχέρεια σε όλους όσοι έχουν δικαίωμα ψήφου, είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό, να το ασκήσουν χωρίς πρόβλημα».

Η καθιέρωση αυτής της ψήφου, ανέφερε, «τυγχάνει και της απόλυτης αποδοχής των Ελλήνων του εξωτερικού. Χαρακτηριστικό είναι ότι εκπρόσωποι αυτών που είχαν κληθεί να καταθέσουν τις απόψεις τους στην επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, ζήτησαν το σύστημα αυτό να επεκταθεί και στις εθνικές εκλογές, προς διευκόλυνση των αποδήμων… Έτσι», είπε, «θεωρώ ότι όλοι θα πρέπει να υπερψηφίσουμε την σχετική τροπολογία που κατέθεσε η Υπουργός Εσωτερικών με την οποία επεκτείνεται το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων κατοίκων στο εξωτερικό με επιστολική ψήφο και στις εθνικές εκλογές».

Επιπρόσθετα, ξεκαθάρισε ότι «με το παρόν σχέδιο νόμου δεν χορηγούμε δικαίωμα ψήφου, αλλά διευκολύνουμε την άσκηση του ήδη υπάρχοντος δικαιώματος ψήφου. Μέλημά μας είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερους Έλληνες πολίτες να συμμετέχουν στην κορυφαία δημοκρατική διαδικασία. Θα θέλαμε να δημιουργήσουμε μια διευρυμένη κοινωνική και πολιτική συμμαχία σε ένα ζήτημα το οποίο ασφαλώς είναι πέρα και πάνω από κόμματα και ιδεολογίες. Η μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία επί του νομοσχεδίου και της τροπολογίας είναι βέβαιο ότι θα αποτυπώσει εμπράκτως την πολιτική ωριμότητα του καθενός. Έκαστος αναλαμβάνει τις ευθύνες του και θα λογοδοτήσει στους αποδήμους και στην ιστορία. Μέχρι και την τελευταία στιγμή προσδοκάμε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να στηρίξετε τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση. Είναι πρωτίστως ζήτημα Δημοκρατίας».