Το μεγαλύτερο ποτάμιο σπήλαιο στην Ελλάδα στερεύει λόγω έλλειψης νερού

Μπροστά σε μια απρόσμενη εικόνα βρέθηκαν φέτος τα μέλη της σπηλαιολογικής ομάδας του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου (ΕΟΣ) Καβάλας 1933 στην ετήσια εξερεύνηση που πραγματοποίησαν στο μη επισκέψιμο τμήμα του σπηλαίου των πηγών του ποταμού Αγγίτη.

Με έκπληξη διαπίστωσαν πως η στάθμη του νερού στο μεγαλύτερο ποτάμιο σπήλαιο της Ελλάδας, είναι η ιδιαίτερα χαμηλή, «η χαμηλότερη των τελευταίων ετών», όπως τονίζουν χαρακτηριστικά και στην ανακοίνωσή τους.

Συνολικά δεκατρία μέλη, σπηλαιολόγοι του Ε.Ο.Σ Καβάλας 1933, μετά από άδεια, που ευγενικά τους παραχώρησε η Εφορία Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας Βόρειας Ελλάδας βρέθηκαν στο μη επισκέψιμο τμήμα του σπηλαίου «Πηγών Αγγίτη» (Μααράς), που τροφοδοτείται υδρολογικά, τόσο από το Μενοίκιο όρος όσο και τις καταβόθρες του λεκανοπεδίου του Κάτω Νευροκοπίου.

«Στα αξιοσημείωτα της επίσκεψης – εξερεύνησης, πέρα από τις μεγάλες και εντυπωσιακές σε διαστάσεις και σπηλαιοθέματα αίθουσες, είναι η πιο χαμηλή στάθμη νερού που έχουμε παρατηρήσεις όλα αυτά τα χρόνια των επισκέψεών μας.

Η μείωση αυτή οφείλεται στις αυξημένες θερμοκρασίες και τις μειωμένες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις, δείγμα προφανώς των δεινών, που οι αλόγιστες ανθρώπινες παρεμβάσεις προκαλούν στους καρστικούς υδροφορείς και το παγκόσμιο κλίμα», επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Οι σπηλαιολόγοι του Ε.Ο.Σ. Καβάλας 1933 πραγματοποιούν τακτικές εξερευνήσεις στο μη επισκέψιμο τμήμα του σπηλαίου Αγγίτη, στο οποίο δεν έχουν πρόσβαση οι χιλιάδες επισκέπτες που συρρέουν όλο τον χρόνο για να θαυμάσουν από κοντά αυτό το μοναδικό μνημείο της φύσης.

Ωστόσο, το μη επισκέψιμο τμήμα θεωρείται ακόμα πιο εντυπωσιακό για όσους έχουν το προνόμιο να το δουν από κοντά. Το σπήλαιο βρίσκεται 23 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της πόλης της Δράμας, στην κοινότητα Κοκκινογείων του δήμου Προσοτσάνης και είναι το μόνο εκμεταλλεύσιμο ποτάμιο σπήλαιο στην Ελλάδα.

Το φυσικό περιβάλλον εντυπωσιάζει τον επισκέπτη, ενώ οι καταρράχτες που σχηματίζονταν μέσα στο φαράγγι όταν υπήρχε επάρκεια νερού δημιουργούσαν μια ατμόσφαιρα μοναδικής φυσικής ομορφιάς.

Δυστυχώς, η σημερινή εικόνα του παραποτάμιου σπηλαίου είναι αποκαρδιωτική για όσους το είχαν επισκεφθεί στο παρελθόν και σήμερα αντικρίζουν ένα σχεδόν στεγνό φυσικό τοπίο.

Κ. Παπαδόπουλος: «Χρειάζονται χιόνια για να εμπλουτιστεί ο υδροφόρος ορίζοντας»

«Τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια είναι η πρώτη φορά που η στάθμη του ποταμού έπεσε τόσο χαμηλά», τονίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Κυριάκος Παπαδόπουλος, προϊστάμενος του τμήματος Πολιτισμού – Τουρισμού του δήμου Προσοτσάνης, που διαχειρίζεται το σπήλαιο του Αγγίτη.

«Η εικόνα είναι στενάχωρη», συνεχίζει, «και χωρίς το νερό το φυσικό τοπίο του σπηλαίου και του περιβάλλοντα χώρου έχει μεταβληθεί. Είναι μεγάλη, μάλιστα, η έκπληξη εκείνων των επισκεπτών που έχουν έρθει ξανά στο σπήλαιο και θυμόνται το νερό να αποτελεί το κυρίαρχο στοιχείο και σήμερα διαπιστώνουν πως το νερό είναι πραγματικά ελάχιστο».

Το σπήλαιο, βέβαια, παραμένει ένα εντυπωσιακό μνημείο της φύσης. Ωστόσο, η έλλειψη νερού αποτελεί ένα στοιχείο καθοριστικό. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως αυτό δημιουργήθηκε από τη διάβρωση των ασβεστολιθικών πετρωμάτων του Φαλακρού Όρους.

Σε ένα ταξίδι 12 χλμ. που αρχίζει εδώ και χιλιάδες χρόνια από τις καταβόθρες της κλειστής λεκάνης του Νευροκοπίου, όπου συγκεντρώνεται το νερό από τα χιόνια του χειμώνα και τις βροχές, μεταφέρεται ο υγρός θησαυρός μέχρι τη δραμινή πεδιάδα.

Ο κ. Παπαδόπουλος υπογραμμίζει πως δεν αρκούν μόνο οι βροχές για να εμπλουτιστεί ο υδροφόρος ορίζοντας, πρέπει να υπάρξουν ικανές χιονοπτώσεις ώστε να ποτιστεί η γη και να γεμίσουν ξανά οι υπόγειες φυσικές δεξαμενές.

Αύξηση 18% στην επισκεψιμότητα του σπηλαίου

Το σπήλαιο του ποταμού Αγγίτη παρέμενε συνήθως κλειστό τρεις με τέσσερεις μήνες τον χρόνο, γιατί ανέβαινε η στάθμη του ποταμού και ήταν δύσκολη η πρόσβαση. «Οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν καθοριστικά την πρόσβαση στο ποτάμιο σπήλαιο», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδόπουλος και προσθέτει: «συνήθως είναι ανοιχτό εννέα με δέκα μήνες τον χρόνο.

Υπήρχε μια χρονιά που το σπήλαιο έμεινε κλειστό εφτά ολόκληρους μήνες, καθώς οι βροχοπτώσεις ήταν πολλές, με αποτέλεσμα να μην κατέβει για καιρό η στάθμη του ποταμού.

Επιπλέον, οι χιονοπτώσεις επηρεάζουν το σπήλαιο, αφού με το λιώσιμο του χιονιού σχηματίζονται μεγάλες ποσότητες νερού που το διαπερνούν, βρίσκοντας διέξοδο στον κάμπο. Το σπήλαιο έχει την μοναδική ικανότητα να αναγεννάται από μόνο του.

Το γεγονός ότι κάποιους μήνες τον χρόνο είναι κλειστό και δεν υπάρχει καμία ανθρώπινη παρουσία διατηρεί τη φυσική ισορροπία του». Το 2024, το σπήλαιο δεν έκλεισε καθόλου αφού η στάθμη του νερού ήταν χαμηλή, οπότε μπορούσε να παραμένει επισκέψιμο ολόκληρο τον χρόνο.

Για πρώτη φορά το 1978 Έλληνες και Γάλλοι σπηλαιολόγοι καταδύθηκαν στο νερό και προχώρησαν στα πρώτα 500μ. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν εξερευνηθεί περίπου 12 χλμ. και έχουν χαρτογραφηθεί 10 χλμ. διαδρομής.

Από το 2000, που ξεκίνησε η λειτουργία του σπηλαίου, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τα πρώτα 500 μέτρα. Το σπήλαιο του ποταμού Αγγίτη ποταμού αποτελεί ένα εντυπωσιακό μνημείο της φύσης.

Χιλιάδες χρόνια μετά παραμένει ένα ενεργό και δραστήριο σπήλαιο. Ο επισκέπτης γίνεται αυτόπτης μάρτυρας της δημιουργίας ενός σταλαχτίτη ζώντας από κοντά το μεγαλείο της φύσης.

Αυτός είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι το επισκέπτονται και το θαυμάζουν από κοντά. Ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει «ότι τη φετινή χρονιά, η επισκεψιμότητα παρουσίασε αύξηση της τάξης του 18%. Μάλιστα, είχαμε και ξένους τουρίστες, που βρέθηκαν για πρώτη φορά στην περιοχή της Δράμας και το επισκέφθηκαν».

 

www.proininews.gr




Υπόμνημα γιατρών με προτάσεις για την έλλειψη μόνιμου ιατρικού προσωπικού στο Νοσοκομείο Λήμνου

Η Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου  Λήμνου κα Ελένη Φαρμάκη, συναντήθηκε την Παρασκευή 30.08.24 με τον Υπουργό Υγείας κ.Άδωνι Γεωργιάδη, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο νησί μας.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, έγινε αναφορά στις δυνατότητες και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Νοσοκομείο – ΚΥ Λήμνου, αλλά και στα γενικότερα προβλήματα του χώρου της υγείας, τόσο της ιατρικής κοινότητας όσο και των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού μας.

Ακολούθησε μια εποικοδομητική συζήτηση με τον Υπουργό Υγείας αλλά και με τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου κα Λ.Β.Βιλδιρίδη και τον Διοικητή της 2ης ΥΠΕ κο Χ.Ροϊλό, που τον συνόδευαν, σχετικά με τη δυνατότητα επίλυσης των θεμάτων που αναπτύχθηκαν και τους επιδόθηκε υπόμνημα με τις θέσεις και τα αιτήματα του ΙΣ Λήμνου.

Θέσεις και αιτήματα, όπως έχουν διαμορφωθεί από τη Γενική Συνέλευση του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου, σχετικά με τις ιδιαιτερότητες της “νησιωτικότητας” και τη θέσπιση ειδικών κινήτρων προκειμένου να στελεχωθούν επαρκώς οι Δομές Υγείας στα νησιά μας, να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στους πολίτες και να αυξηθεί το αίσθημα υγειονομικής ασφάλειας σε κατοίκους και επισκέπτες.

Στην ομιλία που παρέθεσε αργότερα στο ξενοδοχείο «Διαμαντίδης», ο Ι.Σ Λήμνου διαπίστωσε, ότι ο Υπουργός υιοθέτησε καταρχήν τα βασικά σημεία του υπομνήματος. Ευελπιστούμε ότι σύντομα αυτά θα εφαρμοστούν και στην πράξη.

«Ως Ιατρικός Σύλλογος Λήμνου επιδιώκουμε την εποικοδομητική συνεργασία με όλους τους Φορείς και τις Αρχές. Υπηρετώντας τον θεσμικό μας ρόλο συμμετέχουμε στον δημόσιο διάλογο, προτείνουμε, διεκδικούμε και αγωνιζόμαστε για μία Λήμνο με αξιοπρεπή Δημόσια Υγεία» σημειώνει στο Δελτίο Τύπου, ο Ιατρικός Σύλλογος του νησιού.

Διαβάστε, παρακάτω, το υπόμνημα που επιδόθηκε στον Υπουργό Υγείας, από τον Ιατρικό Σύλλογο του νησιού: 

ΑΓια την αντιμετώπιση της σοβαρής έλλειψης μόνιμου ιατρικού προσωπικού στο ΓΝ-ΚΥ Λήμνου,επιβάλλεται να δοθούν ισχυρά κίνητρα  στους ιατρούς προκειμένου να υπάρξει ενδιαφέρον εκ μέρους τους για τη στελέχωσή του, όπως και των υπόλοιπων νησιωτικών δομών υγείας.

Αρχικά, θα θέλαμε να τονίσουμε το ζήτημα των αμοιβών των ιατρών του ΕΣΥ, οι οποίες παραμένουν απαξιωτικά χαμηλές και δεν ικανοποιούν τις σημερινές ανάγκες διαβίωσης, ιδιαίτερα σε νησιά όπως η Λήμνος με υψηλά ενοίκια κατοικιών, ακριβά καύσιμα, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια και ΦΠΑ 24 %.

Εκτός από την επιτακτική ανάγκη αύξησης των μισθών ώστε να προσεγγίσουν το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδιαίτερα για τα Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας κατηγορίας «άγονο», επιβάλλεται η αναπροσαρμογή-αύξηση και άμεση χορήγηση του επιδόματος αγόνου γραμμής με βάση τους σημερινούς μισθούς.

Άλλα οικονομικά κίνητρα, όπως η χορήγηση στεγαστικού επιδόματος ή χαμηλότοκου δανείου για αγορά μόνιμης κατοικίας, καθώς και η φορολόγηση των τακτικών αποδοχών και των εισοδημάτων από εφημερίες με διαφορετικό συντελεστή, θα μπορούσαν να συμβάλλουν ισχυρά στην προσέλκυση των ιατρών στα νησιά.

Επιπλέον των οικονομικών, ως ισχυρά κίνητρα μπορούν να λειτουργήσουν:

α) η δυνατότητα λήψης διδακτορικών – μεταπτυχιακών, η χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών για μετεκπαίδευση ή εξειδίκευση, καθώς και η παρακολούθηση συνεδρίων με ανάληψη του κόστους από το Νοσοκομείο.
β) η προκήρυξη των κενών οργανικών θέσεων σε βαθμό Διευθυντή ή Επιμελητή Α’ και η ταχύτερη βαθμολογική εξέλιξη των ιατρών. 

Τα κίνητρα αυτά πρέπει να αφορούν όλους τους ιατρούς των Νοσοκομείων των άγονων και νησιωτικών περιοχών και όχι μόνο τους νεοδιοριζόμενους ή ιατρούς ορισμένων ειδικοτήτων, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η εύρυθμη λειτουργία του ιδρύματος σε συνθήκες ισότητας και δεοντολογίας.

Ιδιαίτερα για τα νησιωτικά Νοσοκομεία, όπως της  Λήμνου, σημαντικό είναι να μην υπάρχουν μονήρεις ειδικότητες αλλά να υπάρχουν τουλάχιστον δύο θέσεις ιατρών σε κάθε ειδικότητα, προκειμένου να δημιουργείται ένα γόνιμο και ασφαλές εργασιακό περιβάλλον (ισχυρό κίνητρο για την παραμονή του ιατρού στη θέση που διορίστηκε).

Επιπρόσθετα, οι προκηρύξεις που προκύπτουν άγονες  να παραμένουν ανοιχτές έτσι ώστε να αποφεύγεται η χρονοβόρα γραφειοκρατία και να καλύπτονται άμεσα οι κενές θέσεις μόλις υπάρξει ενδιαφέρον.

Β. Οι  Αγροτικοί Ιατροί που υπηρετούν στα Αγροτικά Ιατρεία του νησιού μας είναι  επιφορτισμένοι και με την εξυπηρέτηση των Επειγόντων Περιστατικών του ΓΝ – ΚΥ Λήμνου και συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο καθοριστικά στη λειτουργία του.

Γίνεται εμφανής η ανάγκη έγκαιρης προκήρυξης της θέσης και γρήγορης αναπλήρωσης του Αγροτικού Ιατρού που ολοκληρώνει την Υπηρεσία Υπαίθρου, προκειμένου να μη δημιουργούνται κενά στο πρόγραμμα εφημεριών και ταλαιπωρία στην εξυπηρέτηση των ασθενών. 

ΓΈνα αξιόλογο και αξιόμαχο ιατρικό δυναμικό του νησιού μας και του συλλόγου μας αποτελούν οι Στρατιωτικοί Ιατροί που υπηρετούν στο Τάγμα Υγειονομικού της 88 ΣΔΙ. Οι συνάδελφοι θα μπορούσαν, μέσω ειδικής ρύθμισης, να στελεχώσουν και να ενισχύσουν τη λειτουργία του Νοσοκομείου μας, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των περιστατικών που αφορούν σε οπλίτες, στελέχη και μέλη των οικογενειών τους,  αντιμετωπίζεται από το πολιτικό Νοσοκομείο.

Προτείνουμε, επίσης, να μεριμνήσετε έτσι ώστε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να μετατίθενται στη  Λήμνο Στρατιωτικοί Ιατροί με ειδικότητες, οι οποίες εκλείπουν από το Νοσοκομείο, ώστε να καλύπτονται κάποια κενά, έστω και προσωρινά.

ΔΜετά την παράθεση των θέσεών μας για τα κίνητρα που θα βοηθήσουν στη στελέχωση των “άγονων” Νοσοκομείων, θα θέλαμε να τονίσουμε πως στο οικονομικό κόστος από τη θέσπιση των παραπάνω κινήτρων θα πρέπει να συνυπολογισθεί το άμεσο όφελος τόσο από την μείωση των αεροδιακομιδών όσο και από την ελάττωση των μετακινήσεων των ασθενών και συγγενών τους  σε δομές υγείας εκτός νησιού.

Όσον αφορά  τις αεροδιακομιδές, είναι επιβεβλημένη η ίδρυση βάσης μηχανισμού αεροδιακομιδών στο Βόρειο Αιγαίο και προτείνουμε να είναι και η Λήμνος στις επιλογές σας για το σκοπό αυτό, αφού το αεροδρόμιό μας διαθέτει την αναγκαία υποδομή.

Επιπλέον,  είναι σημαντικό η διαχείριση της αεροδιακομιδής και η εξεύρεση κλίνης στο Νοσοκομείο υποδοχής του επείγοντος να γίνεται από το ΕΚΑΒ και όχι από τον εφημερεύοντα ιατρό που αδυνατεί να ανταπεξέλθει στη χρονοβόρα αυτή διαδικασία, στη φροντίδα του ασθενούς που χρήζει διακομιδής και στις ανάγκες της εφημερίας του Νοσοκομείου.

ΕΕδώ αξίζει να σημειωθεί η ανάγκη διασύνδεσης του Νοσοκομείου μας με συγκεκριμένες δομές Τριτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας της ηπειρωτικής χώρας,  προκειμένου τόσο τα επείγοντα περιστατικά όσο και αυτά που παραπέμπονται για περαιτέρω έλεγχο να εξυπηρετούνται πιο άμεσα και αποτελεσματικά.

Πηγή : limnosfm100.gr




Καταγγελία ΟΛΜΕ -Γονείς πήγαν με ανεμιστήρες στα σχολεία λόγω έλλειψης κλιματισμού στις Πανελλαδικές

Η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) προχώρησε σε καταγγελία για την έλλειψη κλιματισμού στις σχολικές αίθουσες κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων, με αποτέλεσμα γονείς να αναγκάζονται να φέρνουν ανεμιστήρες στα σχολεία για να διευκολύνουν τις συνθήκες για τους μαθητές!

Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, η κατάσταση αυτή δημιουργεί ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες για τους υποψηφίους, οι οποίοι καλούνται να δώσουν τις εξετάσεις τους σε ακατάλληλο περιβάλλον, με υψηλές θερμοκρασίες που επηρεάζουν αρνητικά την απόδοσή τους.