Τι γινεται με τα Ωνάσεια σχολεία στην Ξάνθη – Ανησυχία από τους εκπαιδευτικούς

Δυο «Ωνάσεια Σχολεία» θα αριθμεί η Ξάνθη, από την επόμενη σχολική χρονιά και πιο συγκεκριμένα, το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο Γενικό Λύκειο, αφού επικυρώθηκε και επίσημα, χθες το πρωί, με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, η δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση με τα 22 πρότυπα δημόσια σχολεία σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις.




Κινητοποιήσεις για τα Ωνάσεια σχολεία από τους εκπαιδευτικούς

Με καταλήψεις και κινητοποιήσεις μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς διεκδικούν τα σχολεία τους να μην γίνουν «Ωνάσεια» μετά την τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας και αναμένεται να ψηφιστεί αύριο Τετάρτη στη Βουλή.

Η συνεργασία με το «Ίδρυμα Ωνάση», που θα καταβάλει ένα ποσό για την κτιριακή αναβάθμιση των σχολείων αλλά θα συμμετέχει και στη διοικούσα επιτροπή των ιδρυμάτων, αλλάζει και τον τρόπο λειτουργίας αυτών των σχολείων καθώς πλέον η φοίτηση σε αυτά θα γίνεται μετά από εξετάσεις που μοιάζουν με αυτές των Πρότυπων Σχολείων.

Κινητοποιήσεις έχουν ξεκινήσει ήδη σε αρκετές περιοχές με την εκπαιδευτική κοινότητα να αντιδρά σημειώνοντας ότι η μετατροπή των ήδη υφιστάμεων σχολείων σε «Ωνάσεια» σημαίνει ότι οι μαθητές της γειτονιάς εξορίζονται από τα σχολεία τους και πολύ πιθανόν και από την περιοχή τους.




Καβάλα | Το 6ο Γυμνάσιο φιλοξένησε μαθητές και εκπαιδευτικούς από το Γυμνάσιο Loekamp

Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 6 Οκτωβρίου, το σχολείο μας, το 6ο Γυμνάσιο Καβάλας είχε τη χαρά να φιλοξενήσει είκοσι μαθητές και μαθήτριες και δύο εκπαιδευτικούς από το Γυμνάσιο Loekamp που βρίσκεται στην πόλη Marl της Γερμανίας.

Η εβδομάδα φιλοξενίας πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σχολικής ανταλλαγής, η οποία χρηματοδοτείται από το ελληνογερμανικό ίδρυμα νεολαίας και έχει ως θέμα τις ελληνογερμανικές σχέσεις μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Υπεύθυνη του προγράμματος της σχολικής ανταλλαγής είναι η φιλόλογος του σχολείου, κυρία Α. Γερακίνη.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Loekamp φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες μαθητών και μαθητριών του 6ου Γυμνασίου Καβάλας. Την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου οι μαθητές, οι μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί του Γερμανικού σχολείου έφτασαν στον χώρο του σχολείου, όπου πραγματοποιήθηκε μία λιτή τελετή υποδοχής, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε η σημασία της φιλοξενίας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Η Δευτέρα, 30η Σεπτεμβρίου ήταν ημέρα γνωριμίας με το σχολείο μας. Αρχικά, τα μέλη της γερμανικής αποστολής παρακολούθησαν μαθήματα στον χώρο του σχολείου. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν τα εκπαιδευτικά συστήματα δύο χωρών και πραγματοποιήθηκε συζήτηση για τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα.

Παρούσα στη συζήτηση ήταν και η συντονίστρια των εκπαιδευτικών Γερμανικής Γλώσσας, κυρία Μ. Ευθυμιάδου, η οποία συνέβαλε στον εποικοδομητικό διάλογο  με τις ουσιώδεις παρεμβάσεις της και γι’ αυτό την ευχαριστούμε.

Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα, παρουσιάστηκε το πρόγραμμα της εβδομάδας με έμφαση στους τόπους μνήμης της Καβάλας, τους οποίους οι μαθητές, οι μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί θα επισκέπτονταν τις επόμενες ημέρες.

Το πρόγραμμα της Δευτέρας έκλεισε με την παρακολούθηση της βραβευμένης ταινίας “n’ordinary teen”που δημιούργησε το Μουσικό Σχολείο Καβάλας και την εκπόνηση ομαδικών δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής με αφορμή την ταινία.

Την Τρίτη, 1η Οκτωβρίου, η διαδρομή μας ξεκίνησε από τον καθεδρικό ναό του Αποστόλου Παύλου. Κατευθυνθήκαμε προς τις καπναποθήκες πίσω από το εργατικό κέντρο Καβάλας και είδαμε το συγκρότημα καπναποθηκών Schinazi.

Στις 9.30 έγινε η υποδοχή όλων των μαθητών και των μαθητριών στο Δημαρχείο Καβάλας από τον κύριο Μιχαλάκη, αντιδήμαρχο παιδείας και προσχολικής αγωγής και ακολούθησε επίσκεψη και ξενάγηση στο Μουσείο Καπνού.

Αφού, στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το μνημείο Ολοκαυτώματος στην Καβάλα, η επόμενη συνάντησή μας ήταν στο κτίριο του Λυκείου Ελληνίδων Καβάλας. Εκεί, η αντιπρόεδρος του ΛΕΚ, κυρία Σαμαρά και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, κυρίες Ζαρζαβατσάκη και Τσουλκάνη μας μίλησαν τόσο για την ιστορία του κτιρίου όσο και για τον ρόλο, τους στόχους και τις δραστηριότητες του Λυκείου Ελληνίδων.

Τέλος, ανηφορίσαμε προς την παλιά πόλη, περιηγηθήκαμε σε όλα τα αξιοθέατα και φτάσαμε στο Κάστρο, όπου θαυμάσαμε από ψηλά την πόλη μας. Την Τετάρτη, 2 Οκτωβρίου επισκεφτήκαμε την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Εκεί, ξεναγηθήκαμε στο Εβραϊκό Μουσείο καθώς και στη μεγάλη Συναγωγή. Περπατήσαμε μέχρι την Πλατεία Ελευθερίας και είδαμε το λιτό μνημείο Ολοκαυτώματος και αργότερα ανεβήκαμε στον Λευκό Πύργο  και περπατήσαμε μέχρι τις Ομπρέλες του Γ. Ζογγολόπουλου, πριν πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής.

Την Πέμπτη 3 Οκτωβρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες των δύο χωρών, αφού έπαιξαν παραδοσιακά ελληνικά παιχνίδια στο γυμναστήριο και στην αυλή του σχολείου, εργάστηκαν ομαδικά και ετοίμασαν παρουσιάσεις για τις ελληνογερμανικές σχέσεις στο παρελθόν και στο παρόν, αναφέροντας προβλήματα και δυσκολίες αλλά και προοπτικές στις σχέσεις των δύο χωρών, στο πλαίσιο της παρουσίας και της συνεργασίας τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πρόγραμμα της Πέμπτης ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή μαθητών, μαθητριών και εκπαιδευτικών στη δράση που οργάνωσε η ομάδα Erasmus+ του σχολείου μας για τις ευρωπαϊκές μέρες πολιτιστικής κληρονομιάς. Τη δράση επιμελήθηκαν οι εκπαιδευτικοί της παιδαγωγικής ομάδας του σχολείο μας Erasmus+ Ε.Ξουβερούδη και Μ. Χατζηγιάννη.

Την Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου, ξεκινήσαμε με μία σύντομη παρουσίαση στο σχολείο για τον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων. Έπειτα, πήγαμε στο μονοπάτι της Παλιάς Καβάλας, στο οποίο χαρήκαμε το φυσικό περιβάλλον.

Ακολούθησε η επίσκεψή μας στο βαπτιστήριο της Λυδίας και στον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων. Το βράδυ πραγματοποιήθηκε αποχαιρετιστήρια γιορτή στον χώρο του σχολείου όπου όλοι οι συμμετέχοντες και όλες οι συμμετέχουσες (μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικοί και γονείς) είχαν τη δυνατότητα να διασκεδάσουν, να τραγουδήσουν, να χορέψουν παραδοσιακούς και μοντέρνους χορούς και να γευτούν τα πλούσια εδέσματα που ετοίμασαν οι γονείς με μεγάλη αγάπη και φροντίδα.

Τη μουσική επιμέλεια της βραδιάς ανέλαβε ο πρώην μαθητής του σχολείου μας Γιάννης Καράμπελας, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά. Τέλος, το Σάββατο, 5 Οκτωβρίου απολαύσαμε μία σύντομη επίσκεψη στο νησί της Θάσου.

Επισκεφτήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο, είδαμε σημαντικά ευρήματα και ήρθαμε σε επαφή με την ιστορία του νησιού, ανεβήκαμε στο αρχαίο θέατρο και περπατήσαμε στα γραφικά δρομάκια της Θάσου.

Την Κυριακή το πρωί, 6 Οκτωβρίου  η γερμανική αποστολή ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής για την πατρίδα της. Ανανεώσαμε το ραντεβού μας για τον Μάρτιο, όταν με τη σειρά μας θα επισκεφτούμε το Γυμνάσιο Loekamp στην πόλη Marl για να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα ανταλλαγής των δύο σχολικών μονάδων.

Ευχαριστούμε θερμά το ελληνογερμανικό ίδρυμα νεολαίας που χρηματοδότησε το πρόγραμμα ανταλλαγής και έδωσε σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τα μέλη μιας σχολικής μονάδας από τη Γερμανία και να ανταλλάξουν ιδέες, στοιχεία πολιτισμού και εμπειρίες, να διευρύνουν ορίζοντες και να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο πτυχές της τοπικής και εθνικής μας ιστορίας.

Πάνω απ’ όλα όμως ευχαριστούμε τους μαθητές, τις μαθήτριες και τους γονείς τους που άνοιξαν τα σπίτια τους, έδειξαν τη φιλόξενη διάθεσή τους, αγκάλιασαν τους μαθητές και τις μαθήτριες του γερμανικού σχολείου και συνέβαλαν με κάθε τρόπο σε μία ουσιαστική και εποικοδομητική εβδομάδα φιλοξενίας.

 

www.proininews.gr




Κοινωνικό φροντιστήριο | Εθελοντές εκπαιδευτικούς αναζητά ο Δ. Κομοτηνής

Λειτουργεί με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης – Απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. 

Ο Δήμος Κομοτηνής σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στο πλαίσιο λειτουργίας κοινωνικού φροντιστηρίου – τμημάτων εξ αποστάσεως ενισχυτικής – υποστηρικτικής διδασκαλίας μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου για την σχολική χρονιά 2024-2025,θα πραγματοποιήσει και φέτος το Κοινωνικό Φροντιστήριο.

Για τις ανάγκες λειτουργίας του Κοινωνικού Φροντιστηρίου του Δήμου Κομοτηνής καλούνται όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται να διδάξουν εθελοντικά εξ αποστάσεως ή δια ζώσης, να υποβάλουν αίτηση εγγράφως ή ηλεκτρονικά στην Διεύθυνση Κοινωνικών Πολιτικών (τηλ. επικοινωνίας: 2531083344, email: kpkomotinis@gmail.com).

Στην αίτηση πρέπει να αναγράφονται: η ειδικότητα, το τηλέφωνο και το e-mail. Αιτούμενες ειδικότητες: μαθηματικοί, φυσικοί, βιολόγοι, χημικοί, φιλόλογοι.




Βραβείο σε εκπαιδευτικούς που έσωσαν τη ζωή μαθητών

Βραβεύτηκαν από το υπουργείο Παιδείας τρεις εκπαιδευτικοί που έσωσαν τη ζωή παιδιών που βρέθηκαν σε κίνδυνο, όπως αναφέρει ο Κυριάκος Πιερρακάκης σε ανάρτησή του.

Στην ανάρτηση, ο υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης ευχαριστεί τους τρεις εκπαιδευτικούς «για το σπουδαίο παράδειγμα που δίνουν σε όλους μας!».

Η ανάρτηση του Κυριάκου Πιερρακάκη

Σήμερα είναι μια πραγματικά ξεχωριστή ημέρα για το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς απονείμαμε σε τρεις εκπαιδευτικούς μας έπαινο ως ηθική αμοιβή για εξαιρετικές πράξεις κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους, σώζοντας τη ζωή παιδιών που βρέθηκαν σε κίνδυνο.ADVERTISEMENT

Στα πρόσωπα της Αντωνίας Βαγενά, του Γεωργίου Παπαδαντωνάκη και του Ιωάννη – Ερρίκου Τρουμούλη επιβραβεύουμε τη γνώση, την ετοιμότητα και το γνήσιο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τα παιδιά μας. Τους ευχαριστούμε από καρδιάς για το σπουδαίο παράδειγμα που δίνουν σε όλους μας!

Στο ολοήμερο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Σερρών, η υπεύθυνη εκπαιδευτικός, Αντωνία Βαγενά, κλήθηκε να παράσχει πρώτες βοήθειες σε έναν μικρό μαθητή, ο οποίος πνιγόταν και δεν μπορούσε να σηκωθεί από τη θέση του. 

«Δεν ένιωσα τίποτα, παρά μόνο ανακούφιση που σώθηκε ο μαθητής. Ευτυχώς, γνώριζα πρώτες βοήθειες και έκανα τη λαβή Heimlich», ανέφερε και πρόσθεσε ότι μετά το περιστατικό, δημιουργήθηκαν στενοί δεσμοί εμπιστοσύνης, αγάπης και ασφάλειας μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.

 




Καταγγελίες για περιστατικά βίας από γονείς σε εκπαιδευτικούς!

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετές καταγγελίες από εκπαιδευτικούς για περιστατικά βίας από γονείς (!) επειδή διαφωνούν με τις βαθμολογίες των παιδιών τους.

Όπως εξήγησε η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καβάλας Ελένη Σακαλή στην proini

Τα περιστατικά βίας τα οποία αντιμετωπίζουμε, τα περιγράφουμε στην ανακοίνωση μας. Δεν μπορούμε να γίνουμε περισσότερο συγκεκριμένοι. Είναι περιστατικά τα οποία γίνονται συνήθως στο διάλειμμα. Οι μαθητές μαλώνουν μεταξύ τους, τσακώνονται και χτυπιούνται μεταξύ τους. Υπάρχουν φραστικές επιθέσεις αλλά υπάρχουν και φραστικές επιθέσεις των γονέων απέναντι στους εκπαιδευτικούς. Οι αιτίες είναι πολλές. Κυρίως οι γονείς νομίζουνε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν επιτελούν το έργο τους όπως πρέπει. Αυτό αφορά κυρίως τον τρόπο με τον οποίο βαθμολογούν. Νομίζουν ότι τα παιδιά τους αξίζουν περισσότερο και επιτίθενται φραστικά τους εκπαιδευτικούς.

Για το θέμα μίλησε και το μέλος του Δ.Σ της ΟΛΜΕ Νεκτάριος Κορδής στο enanews.gr




Απροσπέλαστο το κέντρο της Αθήνας | Πορείες από μελισσοκόμους, υγειονομικούς, εκπαιδευτικούς και φοιτητές

Απροσπέλαστο είναι το κέντρο της Αθήνας εξαιτίας συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας από μελισσοκόμους, υγειονομικούς, εκπαιδευτικούς και φοιτητές.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο κατά της ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων που βρίσκεται που σε εξέλιξη, σύμφωνα με την ΕΛΑΣ, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έχουν εφαρμοστεί επί της οδού Πανεπιστημίου, στην οδό Σταδίου και στις οδούς πέριξ της Πλατείας Συντάγματος και στις υπόλοιπες οδούς όπου θα κινηθούν οι διαδηλωτές

Επίσης, διακοπές κυκλοφορίας θα σημειωθούν στη Λεωφόρο Αμαλίας, καθώς και στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας από το ύψος της οδού Σέκερη.

Το πρωί της Πέμπτης στην πλατεία Συντάγματος πραγματοποίησαν συγκέντρωση μελισσοκόμοι από όλη τη χώρα, σε μια προσπάθεια να αναδείξουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος τους. Η φωτιά στον Έβρο, οι πλημμύρες στη Θεσσαλία καθώς και οι ελληνοποιήσεις προϊόντων έχουν οδηγήσει τους παραγωγούς σε απόγνωση. Οι μελισσοκόμοι ζητούν αυστηρούς ελέγχους και μέτρα στήριξης, ώστε να μη χαθεί ένας από τους πιο σημαντικούς τροφοδότες της υπαίθρου, η μέλισσα.

Λίγο αργότερα έγινε Πανελλαδική πανυγειονομική κινητοποίηση στο κέντρο της Αθήνας από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ).

Η εκπρόσωπος τύπου της ΕΛΑΣ για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Σήμερα, 22 Φεβρουαρίου βρίσκονται, ήδη, σε εξέλιξη πορείες –συγκεντρώσεις επαγγελματιών της μελισσοκομίας και του κλάδου Υγείας, οι οποίες κατά περίπτωση κινήθηκαν μέσω της Λεωφόρου Αθηνών προς το Σύνταγμα και από την Πλατεία Μαβίλη, ομοίως, με κατεύθυνση το κέντρο της πόλης.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ληφθεί μέτρα αποσυμφόρησης της κίνησης πραγματοποιώντας εκτροπές και διακοπές κυκλοφορίας, όπου ήταν απαραίτητες, κατά το μήκος των ανωτέρω διαδρομών.
Ειδικότερα, οι μελισσοκόμοι έχουν αφιχθεί στο Σύνταγμα οπότε εφαρμόζονται μέτρα Τροχαίας και βρίσκονται στη λεωφορειολωρίδα στη Λεωφόρο Αμαλίας, ενώ οι εργαζόμενοι στον κλάδο υγείας πορεύονται σε μία λωρίδα κυκλοφορίας και ως εκ τούτου η κίνηση των οχημάτων πραγματοποιείται κανονικά στο οδικό δίκτυο.

Τα μέτρα τροχαίας αναμένεται να λάβουν πλήρη έκταση στις 12:00 το μεσημέρι, που έχει προγραμματιστεί πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο κέντρο της πόλη

Ειδικότερα, θα υπάρξουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί της οδού Πανεπιστημίου, στην οδό Σταδίου και στις οδούς πέριξ της Πλατείας Συντάγματος και στις υπόλοιπες οδούς όπου θα κινηθούν οι διαδηλωτές.

Διακοπές κυκλοφορίας θα υπάρξουν στη Λεωφόρο Αμαλίας, καθώς και στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας από το ύψος της οδού Σέκερη.

Παρακαλούνται οι οδηγοί των οχημάτων να αποφύγουν τη μετακίνησή τους στους ανωτέρω οδικούς άξονες μέχρι την ολοκλήρωση των κινητοποιήσεων.

Θα παρέχουμε συνεχή πληροφόρηση για περαιτέρω κυκλοφοριακές ρυθμίσεις».

Πηγή: Newsbeast.gr




Καλή και ασφαλή σχολική χρονιά ευχήθηκε ο Δήμαρχος Σερρών σε μαθητές και εκπαιδευτικούς

Ο Δήμαρχος Σερρών Αλέξανδρος Χρυσάφης επισκέφθηκε το πρωί σήμερα, Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου το 1ο  Γυμνάσιο Σερρών , το 1ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών και το Αριστοτέλειο Εκπαιδευτήριο, όπου παρακολούθησε τον καθιερωμένο Αγιασμό και ευχήθηκε καλή σχολική χρονιά στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς

Ο Δήμαρχος θα παραστεί το απόγευμα στον Αγιασμό στο 4ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Σερρών.

«Στον καινούριο κύκλο της σχολικής ζωής, που ανοίγει σήμερα, θέλω να εκφράσω τις πιο θερμές ευχές μου για μια δημιουργική και παραγωγική σχολική χρονιά στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

Στο Δήμο Σερρών είναι καθημερινή η προσπάθειά μας, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες μάθησης και εκπαίδευσης. Θέλω επίσης, να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς, που καλούνται να φέρουν σε πέρας μια δύσκολη αποστολή με μεγάλη ευθύνη και να προτρέψω τα παιδιά μας να θέσουν και να επιτύχουν υψηλούς στόχους.

Εύχομαι στους γονείς, να έχουν υπομονή και να στέκονται πάντοτε στο πλευρό των παιδιών τους. Ας στηρίξουμε, λοιπόν, με κάθε μέσο τις προσπάθειες και τα όνειρά τους», τόνισε ο κ.Χρυσάφης.

 




ΟΙΕΛΕ: Συμβόλαια «μηδενικών ωρών» και κινδύνους που κρύβει η εφαρμογή για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς

Ο νομικός εκπρόσωπος της ΟΙΕΛΕ Γ. Μελισσάρης για τα συμβόλαια «μηδενικών ωρών» και για τους τεράστιους κινδύνους που κρύβει η εφαρμογή τους για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς

Την περασμένη εβδομάδα η ΟΙΕΛΕ, με αφορμή διαρροή του Υπουργείου Εργασίας στην «Καθημερινή» που έκανε λόγο για εφαρμογή συμβολαίων «κατά παραγγελία» (συμβόλαια μηδενικών ωρών ή ondemand) στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, εξέδωσε σχετική ανακοίνωση που επεσήμαινε τον τεράστιο κίνδυνο που διατρέχουν τα (εναπομείναντα) εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία, Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών.

Απέστειλε, δε, επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, ζητώντας την παρέμβασή του και τη δέσμευση ότι δεν θα απεμπολήσει το συνταγματικά καθορισμένο εποπτικό ρόλο του Υπουργείου στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Σήμερα, ο Γιώργος Μελισσάρης, νομικός σύμβουλος της ΟΙΕΛΕ με πολύχρονη ενασχόληση με το εργατικό δίκαιο, απαντά σε ερωτήσεις της Ομοσπονδίας για τα συμβόλαια μηδενικών ωρών και τις συνέπειες της ενδεχόμενης εφαρμογής τους στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

  1. Είστε ίσως ο μοναδικός νομικός του εργατικού δικαίου που επισημαίνετε το τελευταίο διάστημα τον κίνδυνο η εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας (Οδηγία (ΕΕ) 2019/1152της 20ής Ιουνίου 2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου) να οδηγήσει σε συμβόλαια «μηδενικών ωρών». Τι ακριβώς είναι αυτά τα συμβόλαια και πώς μπορεί να εφαρμοστούν στον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα;

Και η ΟΙΕΛΕ είναι η μοναδική, όπως δήλωσα και δημόσια, δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση που ασχολήθηκε σοβαρά και εξέδωσε ανακοίνωση για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα. Οι συμβάσεις μηδενικών ωρών είναι μια μορφή ευέλικτης εργασίας κατά την οποία τα χρονικά όρια της εργασίας δεν είναι εκ των προτέρων καθορισμένα. Από τη μία έχουμε την υποχρέωση του εργαζομένου να είναι διαθέσιμος για εργασία όπως και όταν απαιτείται, από την άλλη ο εργοδότης δεν είναι απαραίτητα υποχρεωμένος να δώσει στον εργαζόμενο οποιαδήποτε εργασία.

Η καταβολή του μισθού γίνεται αναλόγως των ωρών της πραγματικής εργασίας που θα προσφέρει ο εργαζόμενος, μετά την πρόσκληση του εργοδότη. Η μορφή αυτή της άτυπης απασχόλησης ήταν για αρκετό χρονικό διάστημα διαδεδομένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδίως στη Μεγάλη Βρετανία όπου το φαινόμενο ανθεί (υπολογίζεται ότι οι απασχολούμενοι με τέτοιες συμβάσεις είναι πάνω από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι), υπάρχει όμως η τάση περιορισμού του, ακριβώς λόγω της κατάχρησης εκ μέρους των εργοδοτών αλλά και της τεράστιας εργασιακής ανασφάλειας που γεννά στους εργαζόμενους.

Η πρακτική δείχνει ότι εφαρμόζεται σε αρκετούς τομείς του ιδιωτικού τομέα (σε κάποιες χώρες και στο δημόσιο) και ιδίως στη διαμονή και εστίαση, υγεία και κοινωνική εργασία, εμπόριο, εκπαίδευση κλπ. Με τη σημερινή απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων στην Ελλάδα, τη λεγκαλιστική προσέγγιση των εργασιακών ζητημάτων από την Επιθεώρηση Εργασίας («ό,τι λέει ο νόμος») και την ατιμωρησία των εργοδοτών από καταχρηστικές συμπεριφορές, είναι, κατά τη γνώμη μας, δεδομένο ότι η μορφή αυτή της απασχόλησης θα γενικευτεί σε όλο τον ιδιωτικό τομέα. 

  1. Σε πρόσφατη διαρροή του Υπουργείου Εργασίας δια του τύπου, υπάρχει αναφορά για εφαρμογή συμβολαίων μηδενικών ωρών και στην ιδιωτική εκπαίδευση. Πώς θα μπορούσε να συμβεί αυτό και ποιοι είναι οι κίνδυνοι που προκύπτουν για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και το νομοθετικό καθεστώς που διέπει το χώρο μας;

Το Υπουργείο Εργασίας δείχνει να αγνοεί τη διπλή υπόσταση της σύμβασης εργασίας του ιδιωτικού εκπαιδευτικού και συγκεκριμένα ότι, στο πλαίσιο της εποπτείας της ιδιωτικής εκπαίδευσης από το Υπουργείο Παιδείας, κάθε σύμβαση ολοκληρώνεται με το «διοριστήριο», δηλ. την έγκριση από το εποπτεύον Υπουργείο Παιδείας της σύναψης της εργασιακής σχέσης (εργασία εκπαιδευτικού σε ιδιωτικό σχολείο χωρίς διοριστήριο απαγορεύεται). Αν η επερχόμενη ρύθμιση δώσει τη δυνατότητα εισαγωγής των συμβάσεων μηδενικών ωρών στην εκπαίδευση, τίθενται σε κίνδυνο οι εξής βασικοί όροι της εργασιακής σχέσης των εκπαιδευτικών:

  1. i. Δεν θα ασκείται στην ουσία η απαραίτητη εποπτεία των ιδιωτικών σχολείων από τις αρμόδιες Δ/νσεις Εκπαίδευσης, αφού δεν θα μπορεί να προκύψει η τήρηση του υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών (όμοιο με των δημοσίων), η τήρηση του ωρολογίου προγράμματος, η επαρκής και των προτέρων κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών ανά τάξη, τμήμα κλπ.
  2. ii. Ουσιαστικά θα τεθεί σε κίνδυνο ο ίδιος ο θεσμός των αναπληρωτών, αφού ο ιδιοκτήτης του σχολείου θα μπορεί να αντλεί από μία δεξαμενή εργαζομένων με σύμβαση μηδενικών ωρών (η οποία, μέχρι την πραγματική απασχόλησή τους, θα είναι ανέξοδη για αυτόν), τον εκπαιδευτικό ή εκπαιδευτικούς εκείνους που θα αναπληρώσουν τον κωλυόμενο ή απόντα, για όσες ώρες ο ιδιοκτήτης επιθυμεί.

iii. Θα καταργηθεί κατ’ουσίαν το ίδιο το διοριστήριο, αφού δεν θα αναγράφεται πλέον σε αυτό ένας από τους πλέον βασικούς όρους εργασίας, δηλ. τα χρονικά όρια αυτής.

  1. iv. Θα υπάρξει τεράστιο θέμα με την αναγνώριση της προϋπηρεσίας στο ΑΣΕΠ αφού οι εργαζόμενοι με τέτοιες συμβάσεις δεν θα συμπληρώνουν την προϋπόθεση της συνεχούς υπηρεσίας τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό, την οποία σήμερα ο νόμος επιβάλει.
  2. v. Όσο για τους εκπαιδευτικούς των φροντιστηρίων και των ΚΞΓ, όπου απουσιάζει η άμεση κρατική συμμετοχή στην πρόσληψή τους, οι συνέπειες θα είναι εξαιρετικά δυσμενείς. Και τούτο διότι θα εκλείψουν οι συμβάσεις εργασίας εγγυημένων ωρών απασχόλησης, ενώ οι εργοδότες (τουλάχιστον μεγάλος αριθμός αυτών) θα μετατρέψουν τις συμβάσεις των εκπαιδευτικών σε συμβάσεις μηδενικών ωρών έτσι ώστε να μπορούν ανά πάσα στιγμή να ανακυκλώνουν ανέξοδα το προσωπικό. Αυτό θα οδηγήσει όχι μόνο σε εργασιακή ανασφάλεια αλλά και στη διόγκωση του αισθήματος φόβου και αποδοχής κάθε αυθαιρεσίας, λόγω του κινδύνου απώλειας του ελάχιστου αυτού εισοδήματος των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν, οι έχοντες ορισμένου χρόνου συμβάσεις (η μεγάλη πλειονότητα αυτών) θα συμπληρώνουν τον απαιτούμενο αριθμό των 120 ενσήμων για να λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας τους καλοκαιρινούς μήνες.
  3. Ασχολείστε στενά με το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης τα τελευταία 3 χρόνια. Πώς βλέπετε να διαμορφώνονται οι εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών μετά την εφαρμογή του Νόμου Κεραμέως; Τι θα πρέπει να προσέχουν οι συνάδελφοι και πότε θεωρείτε ότι θα πρέπει να καταγγέλλουν στην ΟΙΕΛΕ και στις αρχές παραβιάσεις της νομοθεσίας;

Η ιδιωτική εκπαίδευση και ιδίως οι λειτουργοί της, έγιναν για άλλη μία φορά, πεδίο εξυπηρέτησης των συμφερόντων των ιδιοκτητών (της μερίδας εκείνων που η ιδιωτική εκπαίδευση θεωρείται τόπος κερδοφορίας και όχι τμήμα της συλλογικής προόδου), υπό την έννοια ότι την προηγούμενη 4ετία οι ρυθμίσεις που εισήχθησαν διακρίνονταν από την θεσμοθέτηση πάγιων εργοδοτικών αιτημάτων (όπως ήταν η μη αιτιολόγηση της απόλυσης κλπ.).

Οι συνέπειες της εφαρμογής του Ν. 4713/2020 είναι εδώ, καταδεικνύονται δε καθημερινά από τα δελτία τύπου της ΟΙΕΛΕ, με κυρίαρχες αυτές των απολύσεων (εκδικητικών ή μη), των αυθαίρετων συμπεριφορών (μονομερείς μεταβολές των όρων εργασίας-μειώσεις ωραρίου κλπ.) αλλά και τη συνεχιζόμενη εργασιακή εξουθένωση των εκπαιδευτικών, ιδίως από την περίοδο της πανδημίας και μετά.

Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε τα ολοένα αυξανόμενα φαινόμενα ηθικής παρενόχλησης σε βάρος εκπαιδευτικών, από κάποιους ιδιοκτήτες αλλά και από τους ίδιους του γονείς, φαινόμενα που επηρεάζουν κατά πολύ και την ποιότητα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ίδιων των εργαζομένων αλλά και του σχολείου προς τους μαθητές του.

Για το ζήτημα αυτό ετοιμάζουμε, σε συνεργασία με την ΟΙΕΛΕ, ειδικό σεμινάριο το επόμενο διάστημα, για τα αίτια του φαινομένου και τους τρόπους αντιμετώπισής του. Ακριβώς λόγω της κατάστασης αυτής, πολλοί εκπαιδευτικοί σπεύδουν να αποχωρήσουν με συνταξιοδότηση, ακόμα και πρόωρη, προκειμένου να προστατεύσουν και την ψυχική τους υγεία (λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος, θα υπάρξει ειδική ενημέρωση, σε συνεργασία με την ΟΙΕΛΕ, για συνταξιοδοτικά θέματα των εκπαιδευτικών, το προσεχές διάστημα).

Σε κάθε περίπτωση, προτρέπουμε τους εκπαιδευτικούς να απευθύνονται στους Συλλόγους τους-μέλη της ΟΙΕΛΕ, για κάθε παραβίαση της εκπαιδευτικής και εργατικής νομοθεσίας, έτσι ώστε να γίνονται οι απαραίτητες νομικές κινήσεις από την Ομοσπονδία.