Μετά την άφιξή του στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι ευχαρίστησε τους Ευρωπαίους ηγέτες για την «ισχυρή υποστήριξη» που έδειξαν στη χώρα του.
«Σε όλη αυτή την περίοδο, και την περασμένη εβδομάδα, μείνατε μαζί μας. Δεν είμαστε μόνοι, και αυτά δεν είναι μόνο λόγια, το νιώθουμε. Στείλατε ένα ισχυρό μήνυμα στον ουκρανικό λαό και οι πολίτες το εκτιμούν» τόνισε.
Ο Ουκρανός ηγέτης στάθηκε για αρκετή ώρα στο κόκκινο χαλί κουβεντιάζοντας με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αντόνιο Κόστα και την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προτού ανέβει στο βήμα.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έκανε λόγο για μία στιγμή καθοριστική. «Είναι τόσο σημαντικό να είμαστε ενωμένοι. Η Ουκρανία είναι μέρος της ευρωπαϊκής οικογένειας», λέει.
«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει έναν σαφή και παρών κίνδυνο, και ως εκ τούτου πρέπει να είναι σε θέση να προστατεύσει τον εαυτό της, να αμυνθεί» πρόσθεσε.
Αλλά μετά από μια εξαντλητική εβδομάδα την οποία μονοπώλησε η δημόσια αντιπαράθεσή του με τον Τραμπ στον Λευκό Οίκο, η απόφαση του Ζελένσκι να ταξιδέψει στις Βρυξέλλες αυτοπροσώπως αντανακλά την αίσθηση του ότι τώρα είναι η ώρα να ενεργήσει επειγόντως
Πηγή:newsbomb.gr
Και κάτι ευχάριστο: Μειώθηκαν οι θάνατοι στη χώρα κατά 9,6%
Τι αναφέρεται στα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ.
Μείωση κατά 12.436 θανάτους ή 9,6% σημείωσαν οι θάνατοι στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που αποδόθηκαν σε Covid-19, τις πρώτες 48 εβδομάδες του 2023 (2/1/2023- 3/12/2023) και ανήλθαν σε 116.808 θανάτους (59.202 άνδρες και 57.606 γυναίκες), ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (3/1/2022- 4/12/2022) είχαν ανέλθει σε 129.244 θανάτους (64.991 άνδρες και 64.253 γυναίκες).
Μείωση κατά 2.652 θανάτους (2,2%) σημειώθηκε σε σχέση με το μέσο όρο των συνολικών θανάτων των πρώτων 48 εβδομάδων για τα έτη της περιόδου 2017- 2022 (119.460 θάνατοι). Τα αντίστοιχα ποσοστά μεταβολής, ανά έτος, ανέρχονται σε -0,9% το 2022 σε σχέση με το 2021 (130.425 θάνατοι), σε 10,4% το 2021 σε σχέση με το 2020 (118.125 θάνατοι), σε 3% το 2020 σε σχέση με το 2019 (114.659 θάνατοι), σε 4,4% το 2019 σε σχέση με το 2018 (109.831 θάνατοι) και σε -4,1% το 2018 σε σχέση με το 2017 (114.473 θάνατοι).
Σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, τις πρώτες 48 εβδομάδες του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, παρατηρείται μείωση των θανάτων σε όλες τις εβδομάδες πλην της 29η (17/7/2023- 23/7/2023), της 34ης (21/8/2023- 27/8/2023), της 38ης (18/9/2023- 24/9/2023) και της 18ης (1/5/2023- 7/5/2023) εβδομάδας, οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση κατά 12,5%, 9,7%, 8,2% και 1,5% αντίστοιχα. Οι κυριότερες μειώσεις παρατηρούνται στην 31η (31/7/2023- 6/8/2023), στην 32η (7/8/2023- 13/8/2023) και στην 4η (23/1/2023- 29/1/2023) εβδομάδα κατά 23,9%, 23,1% και 22,6% αντίστοιχα.
Ανά ηλικιακή ομάδα, παρατηρείται μείωση στις περισσότερες ηλιακές ομάδες, με τις κυριότερες μειώσεις, σε απόλυτες τιμές, να καταγράφονται για τις ηλικιακές ομάδες 85 έως 89 ετών (-3.277 θάνατοι), 80 έως 84 ετών (-3.087 θάνατοι) και άνω των 90 ετών (-2.972 θάνατοι).
Κατά περιφέρεια μόνιμης διαμονής του θανόντα, παρατηρείται ότι οι θάνατοι παρουσιάζουν μείωση και στις 13 περιφέρειες της χώρας. Οι σημαντικότερες μειώσεις, σε απόλυτες τιμές, παρουσιάζονται στις περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας κατά 3.493, 3.039 και 1.175 θανάτους αντίστοιχα.
Συγχαρητήρια της βρετανικής ηγεσίας στην Ελλάδα για το μεταναστευτικό – Το «ευχαριστώ» σε Οικονόμου
Το μήνυμα της Σουέλα Μπρέιβερμαν και το «ευχαριστώ» στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Οικονόμου.
Σήμερα (03/11), η Υπουργός Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου, Σουέλα Μπρέιβερμαν, απέδωσε θερμά συγχαρητήρια στην Ελλάδα, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τον Υπουργό, Γιάννη Οικονόμου, κατά την επίσκεψη στην Αλεξανδρούπολη, όπου ενημερώθηκε λεπτομερώς για τις προσπάθειες που κάνει η χώρα μας, αναφορικά με τη διαχείριση του μεταναστευτικού.
Συγκεκριμένα, η κυρία Μπρέιβερμαν, την οποία συνοδεύουν ο κ. Οικονόμου και ο Υφυπουργός, Κώστας Κατσαφάδος, έκανε λόγο για τεράστια επιτυχία της Ελλάδας στην καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης.
«Πρόκειται για μία παγκόσμια πρόκληση, αλλά μπορούμε να δούμε εδώ, από όσα έχουν κάνει η ελληνική κυβέρνηση και οι ελληνικές αρχές, πως πρόκειται για μία πραγματική πρόοδο».
Αναφερόμενη στον φράχτη στον Έβρο, η Βρετανίδα Υπουργός σημείωσε πως πρόκειται για ένα ασφαλές χερσαίο σύνορο και συμπλήρωσε ότι «ένας ισχυρός φράχτης έχει κατασκευασθεί γρήγορα για να παρέχει αποτροπή, να απορροφά ένα τεράστιο ποσό πόρων από την αστυνομία, από το στρατό, από τον Frontex, για την παροχή επιτήρησης».
Η κυρία Μπρέιβερμαν τόνισε ότι η χώρα μας με αυτά τα μέσα, αλλά και συνεργασίες με άλλες χώρες, έχει επιτύχει να σημειώσει «σημαντική μείωση των παράνομων διελεύσεων σε αυτό το χερσαίο σύνορο εδώ, στον Έβρο».
«Σας ευχαριστώ κύριε Υπουργέ, που δείξατε στην ομάδα μου και σε μένα πώς καταφέρατε αυτή την επιτυχία και ανυπομονώ να συνεργασθώ στενότερα μαζί σας για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειρογνωμοσύνης», επεσήμανε.
Από την πλευρά του, ο Γιάννης Οικονόμου τόνισε πως «είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε όλες τις ενέργειες που έχει αναλάβει η Ελληνική Αστυνομία, οι ελληνικές αρχές στο σύνολό τους, με σκοπό τη φύλαξη των συνόρων μας, την αντιμετώπιση των εγκληματικών οργανώσεων των λαθροδιακινητών και τους τρόπους με τους οποίους αντιμετωπίζουμε την παράνομη είσοδο στη χώρα μας».
Συνέχισε λέγοντας πως «ασκούμε μία αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική που έχει φέρει αποτελέσματα. Αν αναλογιστεί κανείς που ήταν η κατάσταση και τι αντιμετωπίζαμε το 2015, το 2017 και πως είναι σήμερα.
Πάντοτε σε εγρήγορση, πάντοτε σε ετοιμότητα, με συνεχή ενίσχυση και σε ανθρώπινους πόρους και σε μηχανολογικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, με την επέκταση του φράκτη του Έβρου που είναι μία σημαντική πρόκληση , ένα σημαντικό στοίχημα για την ελληνική κυβέρνηση.
Ήδη προχωράμε την επέκταση του νέου κομματιού και είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων. Γνωρίζετε τη βούλησή μας να αναπτύξουμε τον φράκτη κατά μήκος όλου του ποταμού και βεβαίως, να εξοπλίσουμε τον Φράκτη με όλα τα σύγχρονα μέτρα επιτήρησης που απαιτούνται για να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί».
«Δεν θα ανεχτούμε ποτέ παραχάραξη συνόρων» είπε ο Μητσοτάκης στον Ζελένσκι -Το «ευχαριστώ» του Ουκρανού προέδρου
Τον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα στην ευρύτερη περιοχή επισφραγίζει η σημερινή επίσκεψη του Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην Αθήνα
Ο Ουκρανός πρόεδρος αφίχθη, δίχως να έχει ανακοινωθεί, υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας, στην Αθήνα, και γύρω στις 18:20 έφτασε στο Μέγαρο Μαξίμου. Εκεί τον υποδέχθηκε θερμά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Μητσοτάκης μετέφερε στον Βολοντίμιρ Ζελένσκι το μήνυμα ότι η Ελλάδα, η οποία στάθηκε στη σωστή πλευρά της Ιστορίας από την πρώτη στιγμή στηρίζοντας την Ουκρανία χωρίς αστερίσκους, θα συνεχίζει να στηρίζει αμυντικά και ανθρωπιστικά την Ουκρανία και την ευρωατλαντική της προοπτική.
Κατά τις 20:00 έγιναν και οι προγραμματισμένες δηλώσεις.
Μητσοτάκης: Δεν θα δεχθούμε ποτέ παραχάραξη συνόρων
Οι δηλώσεις ξεκίνησαν με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη (σημ: στο τέλος του κειμένου ολόκληρη η δήλωση), ο οποίος μίλησε με θερμά λόγια για τον αγώνα του Ουκρανικού λαού «που με υψηλό φρόνημα αντιστέκεται για την ελευθερία του και την ανεξαρτησία του. Αποτελείται έμπνευση για όλους τους δημοκρατικούς πολίτες του πλανήτη».
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «δεν υπάρχει καμία περίπτωση να δεχτούμε ποτέ απόπειρα παραχάραξης συνόρου με την χρήση στρατιωτικής βίας. Δεν θα αναγνωρίσουμε ποτέ παράνομη προσάρτηση περιοχών της Ουκρανίας με την χρήση όπλων από την Ρωσία. Είναι μία θέση που ταυτίζεται και με τα συμφέροντα της χώρας μας που στο παρελθόν έχει αντιμετωπίσει ανάλογες καταστάσεις. Είμαστε κατά κάθε παράνομου κατοχικού δεδικασμένου. Κάτι ανάλογο εξάλλου συμβαίνει και στην Κύπρο. Δεν ξεχνάμε τα εγκλήματα κατά της Μαριούπολης, μιας πόλης με ελληνικό αίμα. ΟΌως και στην Οδησσό, στο Κίεβο κι άλλες περιοχές που δέχονται επιδρομές, με χιλιάδες αμάχους να γίνονται στόχοι. Καταδικάζουμε τα εγκλήματα πολέμου που πρέπει να τιμωρηθούν από την Διεθνή δικαιοσύνη».
Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «η Μόσχα χρησιμοποίησε ως όπλο το φυσικό αέριο, δημιουργώντας μία παγκόσμια κρίση και κατάργησε την Συμφωνία της Μαύρης Θάλσσσας για τα σιτηρά. Επομένως οι συνέπειες του πολέμου δεν σταματούν στα ευρωπαϊκά σύνορα, αλλά επεκτείνονται σε όλον τον πλανήτη».
Ο πρωθυπουργός είπε στον Ουκρανό πρόεδρο ότι «θέλουμε να συνδράμουμε στην ευρωπαϊκή σας πορεία. Για αυτό εξάλλου υπογράψαμε κοινή δήλωση για την Ευρωατλαντική πορεία της Ουκρανίας. Απτή απόδειξη ότι είμαστε συμπαραστάτες και συνοδοιπόροι. Η υποστήριξή μας ήταν από την αρχή έμπρακτη και θα συνεχιστεί. Η Ελλάδα θα είναι παρούσα στην τιτάνια προσπάθεια ανοικοδόμησης της χώρας, με την πείρα της στον κατασκευαστικό τομέα. Θα προσφέρουμε τις δυνάμεις μας με έμφαση στην Οδησσό. Το ιστορικό κέντρο της οποίας, με την υποστήριξη της Ελλάδας, αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Συζητήσαμε πως μπορούμε να συνδράμουμε με ασφάλεια στην ανοικοδόμηση της πόλης που είναι συνδεδεμένη με ιστορίες και των δύο λαών».
Κλείνοντας ο κ. Μητσοτάκης είπε: «Βολόντιμιρ καλωσήρθες στην Αθήνα και αυτή η στενή συνεργασία ελπίζω θα συνεχιστεί με μία σύντομα , ελεύθερη και ειρηνική Ουκρανία. Και όπως έχει πει ο Ν. Καζαντζάκης: Μην καταδέχεσαι να ρωτάς αν θα νικήσουμε ή θα νικηθούμε. Πολέμα. Η πέτρα, το σίδερο και το ατσάλι δεν αντέχουν. Ο άνθρωπος αντέχει. Και εσείς, οι Ουκρανοί, αντέχετε».
Το «ευχαριστώ» του Ζελένσκι
Ο Ουκρανός πρόεδρος, παίρνοντας στη συνέχεια τον λόγο, είπε ότι «είναι μεγάλη τιμή να είμαι σήμερα μαζί σας για να δώσω μια νέα ώθηση στις σχέσεις μας και να κάνουμε τη συνεργασία μας ακόμη καλύτερη για τους λαούς της Ουκρανίας και της Ελλάδας».
Ο κ. Ζελένσκι σημείωσε ότι «σήμερα με τον κ. Πρωθυπουργό έχουμε συζητήσει μερικές προτεραιότητες. Τον πληροφόρησα για την κατάσταση στη μάχη, για τους Ρώσους τρομοκράτες, τις ανάγκες και τις δυνατότητές μας. Έχω παραθέσει πολύ σημαντικές προτεραιότητες που έχουμε. Μας χρειάζεται η υποστήριξη της Ελλάδας και η προετοιμασία των πιλότων μας στα F-16 και σας ευχαριστώ πολύ για την πρότασή σας»
Ο Ουκρανός πρόεδρος τόνισε ότι το Κίεβο θα κάνει τα πάντα για να εξασφαλίσει την ασφάλεια της σίτισης στον κόσμο, όμως διευκρίνισε ότι «για να είναι σταθερός ο διάδρομος χρειαζόμαστε βοήθεια».
Σε εκείνο το σημείο τόνισε ότι ελληνικές εταιρείες είναι έτοιμες να μεταφέρουν τα ουκρανικά σιτηρά, ενώ ευχαρίστησε τον Έλληνα πρωθυπουργό για την πρωτοβουλία που ανέλαβε για την αναστήλωση της Οδησσού. «Οι κάτοικοι της Οδησσού θα είναι ευγνώμονες» είπε χαρακτηριστικά, λέγοντας για πολλοστή φορά «ευχαριστώ» προς την ελληνική πλευρά.
Η κοινή δήλωση Ελλάδας – Ουκρανίας για την ευρωατλαντική ενσωμάτωση της Ουκρανίας
«Αναγνωρίζοντας την ανάγκη να ενισχυθεί περαιτέρω η εδραιωθείσα ικανότητα της ευρωατλαντικής κοινότητας να αντιμετωπίζει υπάρχουσες και πιθανές παγκόσμιες προκλήσεις και απειλές ασφαλείας,
Τονίζοντας ότι η Ρωσική Ομοσπονδία αποτελεί σημαντική απειλή για την ασφάλεια των Συμμάχων και για την ειρήνη και σταθερότητα του ευρω-ατλαντικού χώρου, όπως προβλέπει το Στρατηγικό Δόγμα του ΝΑΤΟ του 2022, το οποίο υιοθετήθηκε από τους Αρχηγούς Κρατών και Κυβερνήσεων στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη στις 29 Ιουνίου 2022.
Υπενθυμίζοντας ότι το ΝΑΤΟ δεν επιδιώκει τη σύγκρουση, δεν απειλεί τη Ρωσική Ομοσπονδία και θα συνεχίσει να ανταποκρίνεται στις ρωσικές απειλές και εχθρικές ενέργειες με ενότητα και υπευθυνότητα, μεταξύ άλλων, μέσω της ενίσχυσης της αποτροπής και άμυνας όλων των Συμμάχων, μέσω της ενδυνάμωσης της ανθεκτικότητας και μέσω της υποστήριξης των εταίρων του προς αντιμετώπιση κακόβουλων παρεμβάσεων και επιθετικότητας,
Σημειώνοντας ότι, σε συνέχεια της Δήλωσης της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη της 29 Ιουνίου 2022, οι Σύμμαχοι επιβεβαίωσαν με τη Δήλωση της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους της 11ης Ιουλίου 2023 την πλήρη υποστήριξή τους στο εγγενές δικαίωμα της Ουκρανίας για αυτοάμυνα, όπως αυτό κατοχυρώνεται με το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, και τη σταθερή τους δέσμευση να αναβαθμίσουν περαιτέρω την πολιτική και πρακτική υποστήριξη προς την Ουκρανία όσο συνεχίζει να υπεραμύνεται της ανεξαρτησίας, της κυριαρχίας και της εδαφικής της ακεραιότητας εντός των διεθνώς αναγνωρισμένων συνόρων της,
Αναφερόμενοι στο άρθρο 10 της Συνθήκης της Ουάσιγκτων για το ΝΑΤΟ, το οποίο ρητώς αναφέρει ότι μπορεί να προσκληθεί για να προσχωρήσει στη Συνθήκη οποιοδήποτε άλλο ευρωπαϊκό κράτος είναι σε θέση να προωθεί τις αρχές της Συνθήκης και να συμβάλλει στην ασφάλεια του Βορειοατλαντικού χώρου,
Σημειώνοντας ότι το Σύνταγμα της Ουκρανίας ορίζει την πλήρη ένταξη στη Βορειοατλαντική Συμμαχία ως στρατηγικό στόχο του κράτους.