Θεσσαλία: Οι πλημμύρες επηρέασαν τη γονιμότητα του εδάφους -Τι έδειξαν οι πρώτες μετρήσεις στη λάσπη

Επίσκεψη για δειγματοληψίες και επιτόπιες παρατηρήσεις σχετικά με την έρευνα για την επίδραση των πλημμυρικών φαινομένων στα εδάφη της Θεσσαλίας

Επιτόπια επίσκεψη στις περιοχές της Νέας Λεύκης, Χάλκης, Πλατυκάμπου, Αχιλλείου, Κιλελέρ με το κινητό Εργαστήριο Αναλύσεων Εδαφών και Νερών του Ινστιτούτου Βιομηχανικών και Κτηνοτροφικών Φυτών του ΕΛΓΟ «Δημητρα», για δειγματοληψίες, μακροσκοπική παρατήρηση και εκτίμηση των συνθήκων που έχουν διαμορφωθεί μετά τις πλημμύρες.

Οι επιπτώσεις της πλημμύρας στους αγρούς

Διαπιστώθηκε σημαντική ποικιλομορφία των επιπτώσεων της πλημμύρας στους αγρούς ανάλογα με το ανάγλυφο και τη θέση τους.

Πραγματοποιήθηκε συλλογή 5 δειγμάτων φερτών υλικών ιζημάτων/λάσπης στις περιοχές Χάλκης και Πλατυκάμπου για την εκτίμηση της συγκέντρωσης βαρέων μετάλλων και άλλων φυσικοχημικών ιδιοτήτων που επηρεάζουν τη γονιμότητα του εδάφους.

Στη περιοχή της Νέας Λέυκης πέριξ του χειμάρρου «Γκουσμπασανιώτης» διαπιστώθηκε σε μεγάλες εκτάσεις, η απώλεια του επιφανειακού γόνιμου εδάφους εξαιτίας της σφοδρής κίνησης του νερού κατά τη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων.

Διανύθηκε συνολική απόσταση περίπου 100-120χλμ.

Εικόνες από δειγματοληψίες ιζημάτων λάσπης

Πλημμυρισμένος αγρός με δέντρα Φιστικιάς στη περιοχή Αχιλλείου (14/9/2023)

Καλλιέργεια Βάμβακος στη Χάλκη (14/9/2023)

Δειγματοληψίες ιζημάτων λάσπης από τις περιοχές Χάλκης Πλατυκάμπου (14/9/2023)

Τα νερά στο δρόμο από Αχίλλειο προς Καλαμάκι.




Κόντρα Μαρκόπουλου-Ζησίμου για την ποιότητα του εδάφους και των υδάτων στο Ερατεινό

Ξεκίνησαν οι προεκλογικές κόντρες στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ.

Πιο συγκεκριμένα ο περιφερειακός σύμβουλος Καβάλας της Περιφερειακής Σύνθεσης Θόδωρος Μαρκόπουλος αναδεικνύει ένα πρόβλημα ρύπανσης υδάτων και εδάφους σε αγροτεμάχιο στον Δήμο Νέστου.

Δείτε τι δήλωσε ο κ. Μαρκόπουλος στο ENA Channel

Από την άλλη πλευρά για ανεύθυνη και επικίνδυνη στάση από πλευράς των υποψ. περιφερειακών συμβούλων της παράταξης του κ. Τοψίδη κάνει λόγο ο υποψ. περιφερειακός σύμβουλος με την παράταξη Μέτιου Παύλος Ζησίμου.

Ακολουθεί η ανακοίνωση Ζησίμου :

Έκπληκτος ενημερώθηκα από συμπολίτες του Νέστου για την ανακοίνωση των υποψ. περιφερειακών συμβούλων της παράταξης του κ. Τοψίδη για ζήτημα «πιθανής ρύπανσης στα ύδατα και το έδαφος του Ερατεινού στον Δήμο Νέστου» λόγω του χρώματος τους, ζητώντας απαντήσεις από την περιφέρεια.
Μάλιστα στην ανακοίνωση γινόταν λόγος για την ασφάλεια των φρούτων και λαχανικών της περιοχής από τις καλλιέργειες που αρδεύονται από τα συγκεκριμένα νερά κάνοντας λόγο για χημική ρύπανση.
Αντιλαμβανόμενος τη σοβαρότητα του ζητήματος έκανα το αυτονόητο και μίλησα με τον ΤΟΕΒ Χρυσούπολης, αγροτικούς συλλόγους και την αρμόδια υπηρεσία της περιφέρειας, από τους οποίους έλαβα τη διαβεβαίωση όχι απλά για την μη ύπαρξη προβλήματος μέχρι σήμερα αλλά και για τους συχνούς ελέγχους που πραγματοποιούνται καθώς και την απόλυτη ασφάλεια και υψηλή ποιότητα των φρούτων και λαχανικών που καλλιεργούνται.
Θεωρώ τουλάχιστον ανεύθυνο, αν όχι επικίνδυνο, για μικροπολιτικούς σκοπούς και για τη δημιουργία εντυπώσεων να τίθεται σε αμφιβολία η ασφάλεια των γεωργικών προϊόντων της περιοχής του Νέστου, σε μια περίοδο που οι αγρότες αγωνιούν για τη διάθεση τους και τη διαμόρφωση των καλύτερων δυνατών τιμών.
Θεωρώ ανεύθυνο να βγάζεις μια ανακοίνωση που βάζει σε κίνδυνο τη φήμη των τοπικών προϊόντων για ζήτημα που άπτεται επιστημονικής προσέγγισης χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας έλεγχος για την εγκυρότητα της καταγγελίας, παρά μόνο ένα βίντεο που δεν αποδεικνύει τίποτα παρά μόνο παραπλανεί.
Οι αγρότες δίνουν τις δικές τους μάχες καθημερινά με δεκάδες προβλήματα και δεν χρειάζονται ακόμα μεγαλύτερα από μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Τα προϊόντα της πεδιάδας του Νέστου είναι διεθνώς καταξιωμένα στις αγορές για την υψηλή ποιότητα τους και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να παίζει με την φήμη τους η οποία είναι αποτέλεσμα δεκαετιών σκληρής δουλειάς.
Και μόνο η συζήτηση για το θέμα κάνει προκαλεί ήδη κακό χωρίς λόγο.
Ας σταματήσουμε πια να αυτοχαστουκιζόμαστε σε αυτόν τον τόπο.



Ρύπανση εδάφους και υδάτων στο Ερατεινό Δήμου Νέστου

Ζήτημα ρύπανσης στο έδαφος, αλλά και στα ύδατα (τουλάχιστον επιφανειακά) φαίνεται ότι ανακύπτει στο αγροτεμάχιο του Ερατεινού στον Δήμο Νέστου

Η Περιφερειακή Σύνθεση, διά του Περιφερειακού Συμβούλου ΠΕ Καβάλας κου Θεόδωρου Μαρκόπουλου, αναδεικνύει το θέμα με σχετική επερώτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜΘ ζητώντας επισταμένες απαντήσεις το συντομότερο δυνατό.

Η επερώτηση:

Από το φωτογραφικό υλικό και σχετικό βίντεο που επισυνάπτεται είναι εμφανές ότι στην περιοχή του Δήμου Νέστου και συγκεκριμένα στο αγρόκτημα Ερατεινού υφίσταται ζήτημα ρύπανσης του εδάφους αλλά και του νερού, η οποία εμφανίζει έντονο σκούρο χρωματισμό. Είναι εμφανές ότι η ρύπανση των υδάτων, δια των υφιστάμενου δικτύου εγκαταστάσεων επεκτείνεται και στο αρδευτικό νερό των υφιστάμενων εγκαταστάσεων στην περιοχή. Το ζήτημα εντοπίζεται ήδη πριν από 27/7.

Με δεδομένη την ιδιαίτερη περιβαλλοντική σημασία της περιοχής (Natura, Ramsar, Εθνικό Πάρκο) καθώς και την ευπάθεια των καλλιεργουμένων φυτών στην περιοχή πολλά εκ των οποίων καταναλώνονται ως τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά κλπ) αλλά και των διαστάσεων που μπορεί να καταλάβει μία ενδεχόμενη χημική ρύπανση δια του αρδευτικού νερού, ερωτώνται ο Περιφερειάρχης και ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας:

  • Τι προκάλεσε την συγκεκριμένη εδαφική και υδατική ρύπανση;
  • Πως την αξιολογείτε;
  • Τι ενέργειες έγιναν προκειμένου για την αντιμετώπισή της από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας;
  • Πότε και με ποιον τρόπο ενημερώσατε τον ΤΟΕΒ και τους εμπλεκόμενους στην εν λόγω περιοχή (γεωργούς κ.α.;Πότε ενημερώσατε τον φορέα διαχείρισης της περιοχής και τις υπόλοιπες εμπλεκόμενες αρχές ;
  • Πότε ενημερώσατε τον φορέα διαχείρισης της περιοχής και τις υπόλοιπες εμπλεκόμενες αρχές ;