Πότε λήγει η διορία για το επίδομα θέρμανσης | Στις 700.000 έχουν φτάσει οι αιτήσεις
Δύο εβδομάδες έχουν περιθώριο για να κάνουν αίτηση και να λάβουν το επίδομα θέρμανσης οι δικαιούχοι. Η καταληκτική ημερομηνία είναι η 8η Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι αιτήσεις μέχρι το πρωί της Παρασκευής έχουν ξεπεράσει τις 700.000.
Οι πρώτες πληρωμές στους λογαριασμούς των δικαιούχων αναμένεται να καταβληθούν στις 22 Δεκεμβρίου.
Η διαδικασία
Οι δικαιούχοι του επιδόματος θα πρέπει να επισκεφθούν την πλατφόρμα myΘέρμανση της ΑΑΔΕ για να υποβάλουν την αίτησή τους και να ακολουθήσουν επτά βασικά βήματα:
Επιλέγω αν διαμένω σε μονοκατοικία ή πολυκατοικία
Επιλέγω αν είμαι ιδιοκτήτης ή ένοικος οπότε συμπληρώνω τον ΑΦΜ του ιδιοκτήτη
Επιλέγω είδος καυσίμου
Συμπληρώνω τον Αριθμό παροχής ρεύματος
Επιλέγω οικισμό
Συμπληρώνω τα τμ της κατοικίας
Συμπληρώνω τον IBAN στο myAADE
Οι δικαιούχοι
Δικαιούχοι του φετινού επιδόματος είναι φυσικά πρόσωπα άγαμα ή έγγαμα ή σε κατάσταση χηρείας ή σε πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή εν διαστάσει ή διαζευγμένα, τα οποία για τη θέρμανσή τους καταναλώνουν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης ή φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη) ή φυσικό αέριο ή υγραέριο ή καυσόξυλα ή βιομάζα (πέλετ) ή θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές καυσόξυλων και βιομάζας (πέλετ) τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο των 10.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος συντελεστής επιδότησης να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8.
Ο «χάρτης» των πληρωμών
Οι ημερομηνίες πληρωμής του επιδόματος έχουν ως εξής:
Έως 22 Δεκεμβρίου 2023 για αγορές έως 30 Νοεμβρίου 2023 και καταχώρηση των παραστατικών έως και 8 Δεκεμβρίου 2023.
Έως 29 Φεβρουαρίου 2024 για αγορές έως 31 Ιανουαρίου 2024 και καταχώρηση των παραστατικών έως και 15 Φεβρουαρίου 2024.
Έως 30 Απριλίου 2024 για αγορές έως 31η Μαρτίου 2024 και καταχώρηση παραστατικών έως και 15 Απριλίου 2024.
Τραγικό τροχαίο στη Βουλιαγμένη | Δύο γυναίκες ανασύρθηκαν νεκρές
Σοβαρό τροχαίο σημειώθηκε τη νύχτα επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος στη Βουλιαγμένη Αττικής, όταν δύο οχήματα συγκρούστηκαν μετωπικά με αποτέλεσμα δύο γυναίκες να χάσουν τη ζωή τους και να τραυματιστούν άλλα τρία άτομα, μια γυναίκα και δύο άνδρες.
Στο ένα όχημα επέβαιναν πέντε άτομα και στο άλλο δύο. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το ένα από τα δύο οχήματα πέρασε στο αντίθετο ρεύμα και η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή ώστε χρειάστηκε η συνδρομή της πυροσβεστικής για τον απεγκλωβιστούν.
Όλοι μεταφέρθηκαν με το ΕΚΑΒ στο Ασκληπιείο Βούλας όπου διαπιστώθηκε ο θάνατος των δύο γυναικών.
Οι ομάδες που έχουν προκριθεί στο EURO 2024
Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα 2024 θα διεξαχθεί στη Γερμανία από τις 14 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου και το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων παρουσιάζει τις 19 ομάδες που έχουν προκριθεί στη διοργάνωση:
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Προκρίθηκε ως «οικοδέσποινα»
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1972, 1980, 1996)
*Ως Δυτική Γερμανία
Προηγούμενες Συμμετοχές: 13
ΒΕΛΓΙΟ
Προκρίθηκε στις 13 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φιναλίστ (1980)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 6
ΓΑΛΛΙΑ
Προκρίθηκε στις 13 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1984, 2000)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 10
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Προκρίθηκε στις 13 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (2016)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 8
ΣΚΩΤΙΑ
Προκρίθηκε στις 15 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φάση των ομίλων (1992, 1996, 2020)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 3
ΙΣΠΑΝΙΑ
Προκρίθηκε στις 15 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1964, 2008, 2012)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 11
ΤΟΥΡΚΙΑ
Προκρίθηκε στις 15 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Ημιτελικά (2008)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 5
ΑΥΣΤΡΙΑ
Προκρίθηκε στις 16 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φάση των «16» (2020)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 3
ΑΓΓΛΙΑ
Προκρίθηκε στις 17 Οκτωβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φιναλίστ (2020)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 10
ΟΥΓΓΑΡΙΑ
Προκρίθηκε στις 16 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Τρίτη θέση (1964)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 4
ΣΛΟΒΑΚΙΑ
Προκρίθηκε στις 16 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φάση των «16» (2016)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 2
ΑΛΒΑΝΙΑ
Προκρίθηκε στις 17 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φάση ομίλων (2016)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 1
ΔΑΝΙΑ
Προκρίθηκε στις 17 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1992)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 9
ΟΛΛΑΝΔΙΑ
Προκρίθηκε στις 18 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1988)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 10
ΕΛΒΕΤΙΑ
Προκρίθηκε στις 18 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Προημιτελικά (2020)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 5
ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Προκρίθηκε στις 18 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Προημιτελικά (2000)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 5
ΣΕΡΒΙΑ
Προκρίθηκε στις 19 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Σαν ενωμένη Γιουγκοσλαβία ήταν φιναλίστ το 1960 και το 1968
Προηγούμενες Συμμετοχές: Σαν Γιουγκοσλαβία έχει 5 συμμετοχές.
ΣΛΟΒΕΝΙΑ
Προκρίθηκε στις 20 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Φάση ομίλων (2000)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 1
ΙΤΑΛΙΑ
Προκρίθηκε στις 20 Νοεμβρίου.
Καλύτερη Παρουσία: Νικήτρια (1968, 2020)
Προηγούμενες Συμμετοχές: 10
Πόλεμος στην Ουκρανία | Οι προτεινόμενες κυρώσεις της ΕΕ για τα διαμάντια θα έχουν «αποτέλεσμα μπούμερανγκ», λέει το Κρεμλίνο
Αντιμέτωπο με την προοπτική απαγόρευσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση των εισαγωγών ρωσικών διαμαντιών, το Κρεμλίνο δήλωσε σήμερα πως οι κυρώσεις της ΕΕ τείνουν να έχουν «αποτέλεσμα μπούμερανγκ» σε εκείνους που τις εφαρμόζουν.
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ σχολίαζε μια προτεινόμενη από την ΕΕ απαγόρευση των εισαγωγών διαμαντιών από τη Ρωσία στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου κυρώσεων εναντίον της Μόσχας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο παραγωγός ακατέργαστων διαμαντιών από άποψη όγκου. Ο Πεσκόφ δήλωσε στους δημοσιογράφους πως μια τέτοια κίνηση αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό, αλλά είναι πιθανό να αποτύχει. «Κατά κανόνα, αποδεικνύεται πως προκαλείται εν μέρει ένα αποτέλεσμα μπούμερανγκ: πλήττονται τα συμφέροντα των ίδιων των Ευρωπαίων. Μέχρι τώρα μπορέσαμε να βρούμε τρόπους να ελαχιστοποιήσουμε τις αρνητικές συνέπειες των κυρώσεων», είπε.
Διπλωματικές πηγές της ΕΕ δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα πως η υπό συζήτηση πρόταση έχει στόχο να απαγορευθούν οι απευθείας εισαγωγές διαμαντιών από τη Ρωσία από την 1η Ιανουαρίου, και πως από τον Μάρτιο θα τεθεί σε εφαρμογή μηχανισμός ανιχνευσιμότητας που θα εμποδίζει τις εισαγωγές ρωσικών πολύτιμων λίθων που επεξεργάζονται τρίτες χώρες.
Η Ρωσία εκφράζει τη λύπη της για την απόφαση της Φινλανδίας να κλείσει συνοριακά περάσματα
Εξάλλου, το Κρεμλίνο εξέφρασε λύπη για την απόφαση της Φινλανδίας να κλείσει σημεία διέλευσης στα σύνορά της με τη Ρωσία, μια κίνηση που, όπως είπε, αντανακλά την υιοθέτηση από το Ελσίνκι μιας αντιρωσικής στάσης.
Η Φινλανδία, χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, από φέτος, της στρατιωτικής συμμαχίας του ΝΑΤΟ, έκλεισε τέσσερα σημεία διέλευσης στα σύνορά της με τη Ρωσία προχθές, Σάββατο, καθώς επιδιώκει να αναχαιτίσει την εισροή αιτούντων άσυλο που όπως λέει υποκινείται από τη Μόσχα.
Τα συνοριακά σημεία διέλευσης που έκλεισαν είναι μακράν τα πιο πολυσύχναστα.
Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ, μιλώντας στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, αρνήθηκε και πάλι την κατηγορία της Φινλανδίας ότι η Ρωσία ωθεί σκόπιμα παράτυπους μετανάστες προς τα σύνορα και είπε πως οι Ρώσοι συνοριακοί φρουροί εκτελούν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τους κανόνες. Ερωτηθείς για το κλείσιμο των τεσσάρων σημείων διέλευσης, ο Πεσκόφ είπε: «Προκαλεί μόνο βαθιά λύπη, επειδή είχαμε μακροχρόνιες, πολύ καλές σχέσεις με τη Φινλανδία, ρεαλιστικές, στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού.
»Και, ασφαλώς, λυπούμαστε που οι σχέσεις αυτές έχουν αντικατασταθεί από μια τέτοια εντελώς ρωσοφοβική θέση, την οποία οι ηγέτες αυτής της χώρας άρχισαν να την εγκολπώνονται», είπε.
Η Φινλανδία μοιράζεται σύνορα μήκους 1.340 χλμ. με τη Ρωσία που χρησιμεύουν επίσης και ως το εξωτερικό σύνορο της ΕΕ, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Το Ελσίνκι έχει κατηγορήσει τις ρωσικές αρχές ότι διοχετεύουν μετανάστες στα περάσματα σε αντίποινα για την απόφασή του να αυξήσει τη στρατιωτική συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες, κατηγορία που απέρριψε το Κρεμλίνο.
Η Φινλανδία εξόργισε τη Μόσχα όταν, έπειτα από δεκαετίες ουδετερότητας, έγινε μέλος του ΝΑΤΟ τον Απρίλιο μετά την έναρξη του πλήρους κλίμακας πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία εναντίον της Ουκρανίας –επίθεση που η Μόσχα αποκαλεί “ειδική στρατιωτική επιχείρηση”.
Μανιός (Γρι-γρί) | “Έχουν σταματήσει αλιευτικά σκάφη στην Καβάλα, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις”
Μεγάλο είναι το πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες αλιείς και οι ιδιοκτήτες αλιευτικών σκαφών λόγω των πολλών υποχρεώσεων και της αύξησης των τιμών των καυσίμων.
Όπως μάλιστα τόνισε ο πρόεδρος των ιδιοκτητών γρι-γρι Καβάλας Γιάννης Μανιός αυτή την στιγμή λόγω της τρέχουσας κατάστασης έχουν σταματήσει 4-5 αλιευτικά σκάφη στην Καβάλα καθώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις πληρωμές των αλιεργατών και τις τιμές των καυσίμων.
7 στους 10 Έλληνες οδηγούς έχουν περάσει με πορτοκαλί-κόκκινο | Τι συμβαίνει στους δρόμους
Το Ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα της 3ης έκδοσης της έρευνας για την «Κοινή χρήση του οδικού δικτύου στην Ευρώπη». Σε συνέχεια του Βαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης, η έρευνα αυτή, που διεξήχθη από την Ipsos, εξετάζει συγκεκριμένα τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων που καλούνται να αντιμετωπίσουν τη συνύπαρξη διαφορετικών τρόπων μετακίνησης.
Πόσο προσέχουν τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου οι αυτοκινητιστές, οι οδηγοί μηχανοκίνητων δικύκλων, οι ποδηλάτες ή οι πεζοί; Σε ποιο βαθμό σέβονται τους κανόνες κοινής χρήσης του οδικού δικτύου; Επηρεάζεται η συμπεριφορά τους από τους διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης που χρησιμοποιούν;
Οι απαντήσεις των 12.400 Ευρωπαίων, καταδεικνύουν την ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων των χρηστών του οδικού δικτύου ως προς την ανάγκη σεβασμού των υπολοίπων και των κανόνων, ώστε να μπορούν να συμβιώνουν αρμονικά στον δρόμο.
Βασικό αποτέλεσμα της έρευνας είναι η απροθυμία των χρηστών να αφήσουν χώρο για τους άλλους, καθώς:
Το 26% των οδηγών αυτοκινήτου και το 57% των μοτοσικλετιστών καταπατά τους ποδηλατοδρόμους,
το 72% των ποδηλατών χρησιμοποιεί τα πεζοδρόμια,
το 85% των πεζών διασχίζει το δρόμο εκτός των προστατευμένων διαβάσεων
…και το 93% των χρηστών του οδικού δικτύου εξακολουθεί να φοβάται την επικίνδυνη συμπεριφορά των άλλων.
Πιο αναλυτικά, τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής: (Τα Ελληνικά αποτελέσματα με μαύρο χρώμα και υπογράμμιση)
Στην Ευρώπη, η τακτική χρήση των ενεργητικών τρόπων μετακίνησης αυξάνεται αλλά παραμένει πολύ χαμηλότερα από αυτή της πλειονότητας των ευρωπαϊκών χωρών.
Το αυτοκίνητο είναι το νούμερο ένα μέσο μετακίνησης στην Ευρώπη. Για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, οι Ευρωπαίοι επιλέγουν επίσης πρόθυμα ενεργητικούς τρόπους. Το 66% μετακινείται τακτικά με τα πόδια (78% των Ελλήνων), και το 22% (σταθερό έναντι 2022) χρησιμοποιεί τακτικά ποδήλατο. Το 8% χρησιμοποιεί τακτικά μηχανοκίνητο δίκυκλο (12%) και το 4% πατίνι ή hoverboard (4%).
Δεν προξενεί έκπληξη ότι οι πιο τακτικοί χρήστες του ποδηλάτου είναι οι Ολλανδοί (58%), με απόσταση μπροστά από τους Βέλγους (28%), τους Πολωνούς (27%) και τους Γερμανούς (26%). Οι Γάλλοι βρίσκονται στην 8η θέση μαζί με τους Έλληνες (από 11 ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα) (13%), ακριβώς πάνω από τους Βρετανούς (10%) και τους Ισπανούς (9%).
Όσον αφορά το περπάτημα, στην πρώτη θέση έρχονται οι Ισπανοί (78%) και στην τελευταία οι Βέλγοι (50%).
Όποιος κι αν είναι ο τρόπος μετακίνησης, η συνύπαρξη με τους άλλους χρήστες είναι πηγή άγχους και εντάσεων.
Η ποικιλομορφία των τρόπων μετακίνησης (αυτοκίνητα, μηχανοκίνητα δίκυκλα, ποδήλατα, περπάτημα) και η εξέλιξη του αντίστοιχου αριθμού των χρηστών τους στον περιορισμένο δημόσιο χώρο, καθιστούν πολύπλοκη και συχνά δύσκολη τη συνύπαρξη των διαφορετικών χρηστών.
Η πολύ ευρεία πλειονότητα των χρηστών του οδικού δικτύου αναφέρει πως στους δρόμους επικρατεί μια ιδιαίτερα αγχωτική ατμόσφαιρα.
Η ανησυχία αυτή μπορεί να συνδέεται με επικίνδυνες συμπεριφορές άλλων χρηστών. Αυτό αναφέρει το 93% όλων των χρηστών (94%), και πιο συγκεκριμένα:
το 92% των αυτοκινητιστών (92%),
το 88% των τακτικών ποδηλατών (93%),
το 87% των μοτοσικλετιστών (87%).
Οι πεζοί επηρεάζονται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τους κινδύνους που αναλαμβάνουν άλλοι χρήστες του οδικού δικτύου. Για παράδειγμα, το 89% φοβάται ότι ένας οδηγός δεν θα σταματήσει για να τους αφήσει να περάσουν όταν βρίσκονται σε διάβαση πεζών (93%).
Ο φόβος απέναντι στην επιθετικότητα των αυτοκινητιστών υπογραμμίζεται από όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου: το 84% των αυτοκινητιστών (86%), το 82% των μοτοσικλετιστών (88%) και το 78% των ποδηλατών (87%).
Η αντίσταση στην κοινή χρήση του οδικού δικτύου, αλλά και η αίσθηση κινδύνου που νιώθουν ορισμένοι, οδηγούν στη γενικευμένη έλλειψη σεβασμού των χώρων που προορίζονται για συγκεκριμένες κατηγορίες χρηστών.
Ο πολεοδομικός και οδικός σχεδιασμός πρέπει να εξασφαλίζει την αρμονική συνύπαρξη των διαφόρων τρόπων μετακίνησης, με ταυτόχρονη προσαρμογή στις αλλαγές της κινητικότητας. Ακόμη και σε περιορισμένα περιβάλλοντα, είναι κρίσιμο να διασφαλίζεται ο σεβασμός των χώρων που προορίζονται για τους πιο ευάλωτους χρήστες. Ωστόσο, η έλλειψη χώρου, η πυκνότητα της κυκλοφορίας ή ενίοτε απλώς η προσπάθεια για περισσότερη ασφάλεια οδηγούν στην καταπάτηση των χώρων που προορίζονται για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, με συνέπεια οι τελευταίοι να κινδυνεύουν. Κάθε τύπος χρήστη έχει τη δική του καθ’ ομολογίαν κακή συμπεριφορά:
Πεζοδρόμια χρησιμοποιούνται πολύ συχνά από ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές θέτοντας σε κίνδυνο τους πεζούς
Τα πεζοδρόμια είναι χώροι για τους πεζούς. Παρόλ’ αυτά, οι μοτοσικλετιστές και οι ποδηλάτες τείνουν πολύ συχνά να τα χρησιμοποιούν για στάθμευση (61% των μοτοσικλετιστών, 52%) ή για να κυκλοφορούν (45 % των μοτοσικλετιστών, 20% και 72 % των τακτικών ποδηλατών,80%). Αυτή η καταχρηστική κατάληψη του χώρου αποτελεί κίνδυνο για τους πεζούς, το 64% των οποίων δήλωσε πως τους έχει σκουντήξει τουλάχιστον μία φορά κάποιος χρήστης ποδηλάτου, πατινιού ή hoverboard ενώ περπατούσαν σε πεζοδρόμιο (89%).
Ζώνη ποδηλάτων και ποδηλατοδρόμοι: Η παραμελημένη προστασία των ποδηλατών
Ενώ οι ζώνες ποδηλάτων (τετράγωνη ζώνη ακριβώς μπροστά στο φανάρι) προορίζονται αποκλειστικά για ποδήλατα ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν μπροστά από τα αυτοκίνητα σε μια διασταύρωση με φανάρια, για να βλέπουν και να τους βλέπουν καλύτερα, το 57% των μοτοσικλετιστών (44%) και το 26% των αυτοκινητιστών (28%) παραδέχονται πως σταματούν εκεί. Οι ποδηλατοδρόμοι αποτελούν επίσης πεδίο κατάχρησης των οδηγών δικύκλων και αυτοκινήτων: το 50% των μοτοσικλετιστών παραδέχονται ότι τους χρησιμοποιεί (22%) και το 18% των αυτοκινητιστών τους χρησιμοποιεί είτε για στάση είτε για στάθμευση (20%).
Στάθμευση, ειδικές λωρίδες: ανάρμοστες και επικίνδυνες συμπεριφορές των οδηγών αυτοκινήτων
Πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν οι οδηγοί, οι οποίοι τις αντιμετωπίζουν συχνά ως ακίνδυνες πρακτικές, μπορούν να έχουν σοβαρές συνέπειες στους ευάλωτους χρήστες. Ενδεικτικά, το 32% των αυτοκινητιστών ομολογεί ότι διπλοπαρκάρει τακτικά (52%), το 21% παραδέχεται ότι χρησιμοποιεί τις λωρίδες των λεωφορείων (38%), το 14% αναγνωρίζει ότι παρκάρει στις θέσεις ατόμων με αναπηρία (12%) και το 15% σε θέσεις για ηλεκτρικά οχήματα (16%). Μια άλλη περίπτωση απροσεξίας ως προς τους ποδηλάτες, το 36% των αυτοκινητιστών παραδέχεται ότι ανοίγει την πόρτα χωρίς να ελέγχει αν πλησιάζει ποδήλατο (25%).
Η ανάληψη ρίσκων και η μη τήρηση βασικών κανόνων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας επηρεάζουν όλες τις κατηγορίες χρηστών του οδικού δικτύου.
Το 66% των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί το κινητό ενώ οδηγεί
Παρόλο που η χρήση του τηλεφώνου αναγνωρίζεται ως μία από τις κύριες πηγές απόσπασης της προσοχής και αιτία πολλών ατυχημάτων, περισσότεροι από τους μισούς οδηγούς αυτοκινήτων, μοτοσικλετιστές και πεζούς χρησιμοποιούν το τηλέφωνο ενώ οδηγούν ή περπατούν:
το 66% των οδηγών αυτοκινήτων (76%),
το 57% των πεζών (72%),
το 50% των μοτοσικλετιστών (31%),
το 34% των τακτικών ποδηλατών(41%).
Η παράβαση του κόκκινου, ή του κόκκινου «ανθρωπάκου» για τους πεζούς, μπορεί να αποδειχθεί θανάσιμη είτε για τον ίδιο τον παραβάτη, είτε για τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Παρόλ’ αυτά, το αδίκημα αυτό είναι ευρέως διαδεδομένο σε οδηγούς, ποδηλάτες και πεζούς.
Ενδεικτικά:
το 63% των οδηγών αυτοκινήτων παραδέχεται ότι περνά με πορτοκαλί ή κόκκινο (72%),
το 37% των τακτικών ποδηλατών παραδέχεται και εκείνο ότι το κάνει σε περιπτώσεις που δεν επιτρέπεται από τη σήμανση (32%),
το 56% των πεζών παραδέχεται πως διασχίζει διαβάσεις ενώ το φανάρι που το αφορά είναι κόκκινο (68%) και το 85% πως μερικές φορές διασχίζει το δρόμο εκτός προστατευμένης διάβασης (90%).
Η παράλειψη χρήσης τους φλας πριν την προσπέραση ή την αλλαγή κατεύθυνσης, στην οποία υποπίπτουν περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (52%, 50%) αποκαλύπτει την κυριαρχία του εγωισμού και της αδιαφορίας προς τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.
Το 72% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι περνά με πορτοκαλί ή κόκκινο φανάρι
Η υιοθέτηση διαφορετικών τρόπων μετακίνησης οδηγεί σε αύξηση του σεβασμού απέναντι στους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου;
Ένα από τα οφέλη της χρήσης ποικίλων τρόπων μετακίνησης είναι η ικανότητα να μπαίνεις στη θέση του άλλου και να κατανοείς τους περιορισμούς και την ευπάθειά του. Το 63% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί τουλάχιστον έναν ακόμα τρόπο μετακίνησης πέρα από το περπάτημα -μηχανοκίνητο δίκυκλο, ποδήλατο, πατίνι…- (56% των Ελλήνων, 85 % των Ολλανδών και 39% των Βρετανών). Το 73% αυτών των «πολυ-χρηστών» δηλώνει πως είναι πιο προσεκτικό απέναντι στους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου (ελέγχει τα τυφλά σημεία, σέβεται τους ποδηλατοδρόμους και τους χώρους που προορίζονται για άτομα με αναπηρία, είναι προσεκτικό όταν ανοίγει την πόρτα του αυτοκινήτου κ.λπ.) (79%).
Μεταξύ των οδηγών αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν συχνά το ποδήλατο, το 39% εκτιμά πως σέβεται περισσότερο την οδική σήμανση από όταν είναι με το αυτοκίνητο (62%) και το 64% θεωρεί πως μια διαδρομή με ποδήλατο απαιτεί περισσότερη προσοχή απ’ ό,τι με αυτοκίνητο (81%).
Ιδιαιτερότητες που αφορούν το ποδήλατο
Στην Ευρώπη, οι γυναίκες που χρησιμοποιούν τακτικά ποδήλατο είναι λιγότερες από τους άνδρες: (20% έναντι 25%, 10% έναντι 17%). Αντίθετα, στην περίπτωση της περιστασιακής χρήσης ποδηλάτου αυτή η διαφορά μειώνεται (38% έναντι 41%, 39% έναντι 38%).
Το αίσθημα ασφάλειας πάνω στο ποδήλατο, το οποίο αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη της ποδηλασίας, διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα. Στην Ευρώπη, ενώ κατά μέσο όρο το 80% των ποδηλατών αισθάνονται ασφαλείς, αυτή η αναλογία κυμαίνεται από το 93% στους Ολλανδούς, στο 65% για τους Έλληνες και μέχρι και 60% για τους Γάλλους (δηλαδή 33 πόντους διαφορά!). Οι τελευταίοι, μάλιστα, αισθάνονται λιγότερο ασφαλείς από όλους τους πολίτες των 11 χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα.
Χρήση κράνους
Η χρήση κράνους κατά την ποδηλασία δεν είναι υποχρεωτική για τους ενήλικες σε καμία από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, με την εξαίρεση της Ισπανίας όπου συνιστάται στις αστικές περιοχές και είναι υποχρεωτική έξω από αυτές. Στην Ευρώπη, το 28% των τακτικών ποδηλατών φορά συχνά κράνος (43%). Περισσότερο το φορούν οι Άγγλοι (60%) και οι Ισπανοί (51%), και λιγότερο οι Ολλανδοί (8%).
Περισσότεροι οι άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες που μετακινούνται με ποδήλατο στην Ευρώπη
Νεκρή γωνία
Στις αστικές περιοχές, η λάθος εκτίμηση της νεκρής γωνίας από τους οδηγούς βαρέων οχημάτων (φορτηγά, λεωφορεία, πούλμαν) ή από τους ποδηλάτες πολύ συχνά θέτει σε κίνδυνο κυρίως τους τελευταίους. Ωστόσο, το 52% (41%) των ποδηλατών δηλώνει πως προσπερνά από τα δεξιά λεωφορεία ή φορτηγά, παρότι εκτιμά πως προσέχει τις νεκρές γωνίες.
Νυκτερινή οδήγηση χωρίς φώτα
Η νυκτερινή οδήγηση απαιτεί να φαινόμαστε καλά για την ασφάλειά μας και για να μην αιφνιδιάσουμε τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου. Παρόλ’ αυτά, το 28% των Ευρωπαίων τακτικών ποδηλατών (30%) παραμελεί αυτό το ουσιαστικό μέτρο ασφάλειας.
Ζαχαράκη: Μέχρι το τέλος του 2024 πάνω από 18.000 πολίτες θα έχουν βρει σπίτι -Σύντομα το «Ανακαινίζω -Ενοικιάζω
Αυξάνουν οι εκταμιεύσεις στο πρόγραμμα «Σπίτι μου», ανέφερε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη.
«Σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 1.286 εκταμιεύσεις και έχουν εγκριθεί 1800 αιτήσεις και 9632 υπαγωγές. Μέχρι το τέλος του 2024, πάνω από 18.000 πολίτες θα έχουν βρει το σπίτι τους. Μετά από χρόνια, το κράτος λαμβάνει πρωτοβουλία για τη στέγη», υπογράμμισε η κα Ζαχαράκη στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Καλημέρα» με τον Γιώργο Αυτιά.
Ζαχαράκη: Σύντομα το «ανακαινίζω -νοικιάζω»
Επίσης, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ανακοίνωσε ότι «σύντομα θα τρέξει το πρόγραμμα ανακαινίζω – νοικιάζω. Δίνουμε περισσότερες επιλογές στον πολίτη και να νοικιάσει και να αγοράσει».
Επίσης, η κα Ζαχαράκη σημείωσε ότι «φέτος έχουμε δώσει πάνω από 360 εκατομμύρια για βρεφονηπιακούς σταθμούς και Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης. Και αυτή την κρατική ενίσχυση θα την αυξήσουμε κατά 15 εκατομμύρια το 2024 ώστε να έχουμε περισσότερα vouchers. Πρέπει να αυξηθεί η συμμετοχή των γυναικών στην αγορά εργασίας».
Αναφερόμενη στα επιδόματα, τόνισε ότι «δεν επηρεάζονται τα ΑμεΑ. Το 50% των επιδομάτων πηγαίνει στη χρεωστική κάρτα. Ήδη αυξήθηκαν τα αναπηρικά. Η χώρα μας είναι από τις πρώτες που έχουν την ψηφιακή κάρτα για τα ΑμεΑ και τον προσωπικό βοηθό».
Πηγή: iefimerida.gr
Πόλεμος στο Ισραήλ: Η εισβολή στη Γάζα σε δορυφορικές εικόνες – Πού έχουν πρόοδο και πού «δυσκολεύονται» οι IDF
Η 27η Οκτωβρίου, 20 μέρες δηλαδή μετά τις σφαγές της Χαμάς, ο ισραηλινός στρατός εισέβαλε στην περιοχή της Λωρίδας της Γάζας. Από τότε έχει προχωρήσει αρκετά χιλιόμετρα, έχει περικυκλώσει την πόλη της Γάζας και βομβαρδίζει συγκεκριμένους στόχους τους οποίους αποδίδει στη Χαμάςότι χρησιμοποιεί ως κρησφύγετα ή κέντρα επιχειρήσεων.
Η πρόοδος στο πεδίο της μάχης φαίνεται και σε φωτογραφικά ντοκουμέντα που δημοσιεύει η Washington Postκαι δείχνουν ουσιαστικά τους Ισραηλινούς να έχουν αποκόψει την πόλη της Γάζας από το νότο, όπως φαίνεται σε νέες δορυφορικές εικόνες.
Τα ίχνη των οχημάτων που έγιναν την περασμένη εβδομάδα και είναι ορατά στις εικόνες του Planet Labs που ελήφθησαν στις 3 Νοεμβρίου δείχνουν πρόοδο κατά μήκος τριών κύριων διαδρομών, από τα βορειοδυτικά, τα βορειοανατολικά και τα νότια. Παρόλο που οι ισραηλινές δυνάμεις κατά μήκος της νότιας διαδρομής έχουν προχωρήσει μέχρι τη Μεσόγειο, φαίνεται ότι δεν έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο κατά μήκος άλλων διαδρομών τις τελευταίες ημέρες, και βίντεο έδειξαν σφοδρές μάχες σε ορισμένες από αυτές τις τοποθεσίες.
Κατά μήκος της βορειοδυτικής διαδρομής, τα ισραηλινά στρατεύματα φαίνεται να έχουν σταματήσει στα περίχωρα του προσφυγικού καταυλισμού Shati, περίπου τρία μίλια από την καρδιά της πόλης, και έχουν κατεδαφίσει κτίρια και έχουν οργώσει αμμοθίνες για να παρατάξουν περιοχές στάθμευσης. Βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα η Χαμάςτο Σάββατο έδειξε μαχητές της να επιτίθενται σε ισραηλινά άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού στην περιοχή αυτή, γεγονός που υποδηλώνει ότι η μάχη μπορεί να έχει σταματήσει την προέλαση εκεί.
Αριστερά, 26 Οκτωβρίου, δεξιά 3 Νοεμβρίου – Οι διάδρομοι που έχουν χρησιμοποιήσει οι Ισραηλινοί για την προέλαση
Τα ισραηλινά στρατεύματα που έρχονται από τα βορειοανατολικά φαίνεται να έχουν σημειώσει τη μικρότερη πρόοδο, σταματώντας στα περίχωρα του χωριού Beit Hanoun. Ο ισραηλινός στρατός δημοσίευσε βίντεο με στρατιώτες να περπατούν σε εγκαταλελειμμένους δρόμους εκεί στις 31 Οκτωβρίου. Την 1η Νοεμβρίου, η Χαμάς δημοσίευσε ένα βίντεο που έδειχνε ένα εμπορικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος να ρίχνει εκρηκτικά σε μια ομάδα ισραηλινών στρατιωτών μέσα σε μια κοντινή περιοχή συγκέντρωσης που προστατεύεται από αναχώματα.
Αριστερά 26 Οκτωβρίου, δεξιά 3 Νοεμβρίου
Οι εικόνες δείχνουν ίχνη οχημάτων να εξελίσσονται σε όλο το πλάτος νότια της πόλης της Γάζας.Αυτή η προέλαση φαίνεται ότι διήρκεσε πολλές ημέρες και προηγούμενες δορυφορικές εικόνες έδειξαν πολλαπλά μεγάλα σύννεφα καπνού κατά μήκος της διαδρομής, γεγονός που υποδηλώνει σφοδρές μάχες.
Ναγκόρνο Καραμπάχ: Περισσότεροι από 84.700 πρόσφυγες έχουν περάσει στην Αρμενία
Περισσότεροι από 84.700 πρόσφυγες έχουν περάσει στην Αρμενία από την περιοχή του Καραμπάχ στο Αζερμπαϊτζάν, μετέδωσε σήμερα το πρακτορείο ειδήσεων RIA, επικαλούμενο την αρμενική κυβέρνηση.
Η έξοδος των Αρμενίων από το Καραμπάχ άρχισε μετά από την πτώση της αποσχιστικής κυβέρνησης της περιοχής, την προηγούμενη εβδομάδα.
Νέες ταυτότητες: Ανοίγουν ραντεβού και τον Δεκέμβριο λόγω αυξημένης ζήτησης – Έχουν κλείσει ήδη 60.000
Την Δευτέρα το πρωί, άνοιξε η πλατφόρμα για λειτουργία της πλατφόρμας για τον προγραμματισμό των ραντεβού των πολιτών για την έκδοση ή αντικατάσταση νέου τύπου δελτίου ταυτότητας και έκτοτε πολλοί είναι εκείνοι που έχουν κλείσει το ραντεβού τους για να βγάλουν τη νέα ταυτότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Αστυνομία, η διαδικασία έκδοσης νέων ταυτοτήτων κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής εξελίσσεται ομαλά και στα 367 σημεία ανά την επικράτεια. Σε αυτά τα σημεία λειτουργούν 429 θέσεις εξυπηρέτησης πολιτών που μπορούν να φέρουν εις πέρας περίπου 50.000 αιτήσεις ανά μήνα.
Αναφορικά με τα υπάρχοντα στοιχεία, μέχρι σήμερα είχαν… ανοίξει 98.241 ραντεβού διαθέσιμα έως τις 30 Νοεμβρίου. Μέχρι στιγμής έχουν κλείσει περίπου 60.000 (61%) ραντεβού, ενώ απομένουν προς χρήση για τους πολίτες περίπου 38.000 διαθέσιμα ραντεβού.
Έχει ήδη παρατηρηθεί από τις Αρχές ότι σε αστικές περιοχές όπως η Αττική και η Θεσσαλονίκη, καθώς και στα αστυνομικά τμήματα που βρίσκονται σε πρωτεύουσες Νομών τα διαθέσιμα ραντεβού έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Έτσι, από αύριο η ΕΛ.ΑΣ. σε συνεργασία με την ΓΓΠΣ θα εκκινήσει τη διάθεση ραντεβού και για τον μήνα Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, δηλαδή θα ανοίξουν ακόμα 49.335 ραντεβού.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛ.ΑΣ., παράλληλα, εξυπηρετεί αντίστοιχο αριθμό εκτάκτων ραντεβού για ειδικούς λόγους (απώλεια ή κλοπή) καθώς και ευάλωτους πολίτες ή πολίτες με αδυναμία μετακίνησης μέσω των 60 κινητών κλιμακίων.
Τις αμέσως επόμενες μέρες, η ΕΛ.ΑΣ θα προβεί σε διπλασιασμό των διαθέσιμων ραντεβού για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, λόγω της αυξημένης ζήτησης των πολιτών. Σύμφωνα με την Αστυνομία, η διαδικασία βρίσκεται σε συνεχή παρακολούθηση με στόχο να μπορεί να εξυπηρετείται όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός πολιτών.
Ελαιόλαδο: Έχουν κι άλλο πάνω οι τιμές – Οι 3 λόγοι
Ακόμη πιο ακριβό και λιγότερο θα είναι το ελληνικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο τους επόμενους μήνες, όταν στο ράφι ήδη κοστίζει 30% παραπάνω σε σχέση με πέρσι
Με τη μέση τιμή στη λιανική στα 12 ευρώ το λίτρο, ο κίνδυνος να μειωθεί η ζήτηση στην εσωτερική αγορά είναι προφανής, αν και προς το παρόν δείχνει να «αντέχει». Ταυτόχρονα, προβληματισμός επικρατεί και για τις εξαγωγές, δεδομένου ότι οι πληθωριστικές πιέσεις είναι εξίσου ισχυρές όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες προορισμού του ελληνικού ελαιολάδου, όπως π.χ. στη Γερμανία, όπου ο εγχώριος «υγρός χρυσός» καταγράφει το υψηλότερο μερίδιο εξαγωγικών πωλήσεων (14%).
Για την «τέλεια καταιγίδα» έκανε λόγο ο κος Μανόλης Γιαννούλης, πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου (ΕΔΟΕ), η οποία έχει ξεκινήσει από την περσινή ελαιοκομική περίοδο και θα συνεχιστεί και εφέτος.
Κύρια χαρακτηριστικά, όπως είπε ο ίδιος στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου με συνδιοργανωτές την ΕΔΟΕ), τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), την 4Ε (Επιστημονική Εταιρεία Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας) και τον Σύνδεσμο Τυποποιητών Ελαιολάδου Κρήτης (ΣΥΤΕΚ), είναι η μικρή παραγωγή, οι υψηλές τιμές, οι οποίες πιθανόν να ανέβουν κι άλλο -παρότι «η βιομηχανία δεν το εύχεται»- και τα ιστορικά χαμηλά αποθέματα που οδεύουν σε εξάντληση.
Σε δυσθεώρητα ύψη οι τιμές
Οι εξελίξεις αυτές συνηγορούν σε περαιτέρω άνοδο των τιμών. «Αν δεν αλλάξει κάτι ως προς τη ζήτηση, η τάση θα παραμείνει ανοδική τους επόμενους μήνες» υποστήριξε ο Κωνσταντίνος Κουτσιούμπης, πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ, επαναλαμβάνοντας τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις του συνδέσμου, πως δεν τίθεται ζήτημα ελλείψεων στην ελληνική αγορά.
Θέλοντας να εξηγήσει την άνοδο των τιμών σημείωσε ότι δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, αλλά διεθνές. Ανέφερε μάλιστα ότι η βιομηχανία αγοράζει ελαιόλαδο όλο τον χρόνο, ενώ αυτή τη στιγμή «ψωνίζει» από 8,50 έως 8,70 ευρώ το κιλό, επισημαίνοντας ότι υπάρχει συμπίεση στα περιθώρια κέρδους, «για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε αυτή την κατάσταση».
Όλα θα εξαρτηθούν από τη ζήτηση, όχι μόνο την εσωτερική αλλά και την ευρωπαϊκή σχολίασε.
Αξιοσημείωτο είναι όμως και το γεγονός οι τιμές παραγωγού και η τιμή διάθεσης του προϊόντος στο ράφι συγκλίνουν τους τελευταίους μήνες, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο αντιπρόεδρος του οργανισμού 4Ε, Βασίλης Ζαμπούνης.
Πώς διαμορφώνεται η παραγωγή
Για την επερχόμενη ελαιοκομική περίοδο 2023/24, που ξεκινά σε λίγες μέρες, εκτιμάται ότι η παραγωγή ελαιολάδου στο σύνολο της λεκάνης της Μεσογείου, δηλαδή στις κύριες παραγωγικές χώρες παγκοσμίως, θα είναι ακόμη πιο χαμηλή σε σχέση με την «κακή» περσινή χρονιά.
Κι αυτό γιατί υπολογίζεται ότι θα λείψουν περίπου 170 χιλιάδες τόνοι ελαιολάδου συγκριτικά με το 2022/23 (από 2,560 εκατ. τόνοι η συνολική παραγωγή εκτιμάται ότι «πέσει» στους 2,390 εκατ. τόνους).
Πιο αναλυτικά, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η ισπανική παραγωγή ελαιολάδου θα είναι χαμηλή περίπου στους 700.000 τόνους έναντι των 660.000 τόνων πέρυσι και 1.500.000 τόνων το 2021/22.
Σημειώνεται ότι στην Ισπανία, τη μεγαλύτερη παραγωγό χώρα στον κόσμο, που βιώνει έντονα τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, το ελαιόλαδο είναι τόσο ακριβό που έχει γίνει στόχος ακόμα και ληστών.
Η Ιταλία, αν και αναμένεται εφέτος να έχει αυξημένη παραγωγή περίπου στους 300.000 τόνους ελαιόλαδο από 230.000 τόνους την περίοδο 2022/23, δεν θα κάνει τη διαφορά, αφού με αυτές τις ποσότητες δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της, που φθάνουν τους 350.000 τόνους.
Ακολουθώντας τον κύκλο της ελιάς, η ελληνική παραγωγή ελαιολάδου θα είναι σημαντικά μειωμένη εφέτος. Με βάση της εκτιμήσεις της ΕΔΟΕ, η πτώση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί στο 43% σε σχέση με την προηγούμενη ελαιοκομική περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι θα παραχθούν περί τους 160.000 τόνους ελαιόλαδο από 350.000 τόνους πέρσι.
Μισθοί: Το 80% των εργαζομένων δεν έχουν δει αλλαγή στις αμοιβές τους
Οι μέσοι μισθοί δεν ακολουθούν τον κατώτατο – Μόνο 9 από τις 24 κλαδικές συμβάσεις που υπεγράφησαν το 2022 προβλέπουν αύξηση των αποδοχών
Ηκατάρρευση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας έχει ως αποτέλεσμα την απομείωση των μέσων μισθών λόγω του πληθωρισμού.
Ενδεικτικό αυτού είναι το γεγονός ότι από τις ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις που υπεγράφησαν το 2022 – συνολικά 24 – μόλις οι 9 προέβλεπαν αυξήσεις μισθών. Οι υπόλοιπες διατηρούν αμετάβλητες τις αμοιβές όπως είχαν διαμορφωθεί από τις προηγούμενες συμβάσεις.
Το γεγονός αυτό απεικονίζεται εύγλωττα στην έκθεση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, η οποία καταγράφει πως οι ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις που υπεγράφησαν στο μεγαλύτερο μέρος τους δεν επηρέασαν της αποδοχές των εργαζομένων, δηλαδή δεν προέβλεπαν αυξήσεις.
Η «επιστροφή»
Αυτό σημαίνει ότι η «επιστροφή των μισθών» με την αύξηση των μέσων αμοιβών – που προανήγγειλε η κυβέρνηση για την επόμενη τετραετία – προϋποθέτει την αναπροσαρμογή όχι μόνο του κατώτατου μισθού αλλά και των υπόλοιπων μισθών, στους οποίους έως τώρα δεν «περνούν οι αυξήσεις» που δίνονται στα κατώτατα όρια.
Μπορεί – μετά την τελευταία αύξηση – οι κατώτατοι μισθοί να επανήλθαν στα προ της κρίσης επίπεδα, αλλά οι λεγόμενοι «μέσοι μισθοί» ελάχιστα επηρεάστηκαν από τις αυξήσεις που δόθηκαν στα κατώτατα όρια των αμοιβών. Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο σύμφωνα με το οποίο 80% των εργαζομένων δεν έχουν δει καμία αλλαγή στις αμοιβές τους, παρά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις του κατώτατου μισθού.
Για να επιτευχθεί αυτό – όπως και για να φτάσει ο μέσος μισθός τα 1.500 ευρώ, κάτι που προανήγγειλε η Νέα Δημοκρατία – θα πρέπει να αποκατασταθεί το νομικό καθεστώς (που κατήργησαν τα μνημόνια), το οποίο ίσχυε για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Το νομικό πλαίσιο
Ωστόσο η έκθεση επισημαίνει ότι το 2022 δεν σημειώθηκε καμία πρόοδος στο θέμα της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου των συμβάσεων, ούτε αυξήθηκε ο αριθμός τους. Σημειώνεται ότι τα συνδικάτα ζητούν την επαναφορά του νομικού πλαισίου που ίσχυε πριν από την οικονομική κρίση.
Επίσης υπογραμμίζει το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/2041 για τους «επαρκείς κατώτατους μισθούς» προβλέπει ότι στα κράτη-μέλη (όπως η Ελλάδα) θα πρέπει να καλύπτεται το 70% των εργαζομένων τους από συλλογικές διαπραγματεύσεις. Σημειώνεται ότι η χώρα μας υπολείπεται αυτού του στόχου.
Ειδικότερα, κατά το 2022 υπογράφηκαν 25 ΣΣΕ κλαδικού ή ομοιοεπαγγελματικού, εθνικού ή τοπικού χαρακτήρα. Από αυτές, η μια σύμβαση αφορά την ανανέωση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) του 2022, η οποία περιλαμβάνει μόνο θεσμικούς όρους. Οι 16 είναι εθνικές, κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές και οι 8 είναι τοπικές, κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές.
Επιπλέον, κατά το ίδιο έτος υπογράφηκαν 217 επιχειρησιακές συμβάσεις. Η συντριπτική πλειονότητα των συμβάσεων αυτών, δηλαδή οι 137 επιχειρησιακές συμβάσεις (63%), οι οποίες καλύπτουν 140.993 μισθωτούς εργαζομένους, διατηρούν αμετάβλητες τις αποδοχές, ενώ οι υπόλοιπες 80 επιχειρησιακές συμβάσεις (27%) προβλέπουν μισθολογικές αυξήσεις και αφορούν 27.369 εργαζομένους.
Οι μισθολογικοί όροι
Οι 38 κλαδικές συμβάσεις που βρίσκονται σε ισχύ καλύπτουν δυνητικά και θεωρητικά περίπου 735.000 άτομα, αριθμός ο οποίος αντιστοιχεί περίπου στο 29% του συνόλου των μισθωτών εργαζομένων. Σε ό,τι αφορά τους μισθολογικούς όρους των συλλογικών συμβάσεων που υπογράφηκαν το 2022, προκύπτει ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό τους διατηρούν αμετάβλητες τις αποδοχές με βάση τις προηγούμενες συμβάσεις. Μόνο 9 από τις 24 κλαδικές συμβάσεις που υπεγράφησαν το 2022 προβλέπουν αύξηση των αποδοχών.
Οι τριετίες
Η πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «μεταφέρει» χρονικά την επαναφορά των τριετιών στο τέλος της επόμενης διετίας (2025) λόγω της προβλεπόμενης «αργής» αποκλιμάκωσης του ποσοστού της ανεργίας. Ωστόσο το θέμα έχει έλθει στο προσκήνιο μετά την πρόσφατη καταγραφή της ανεργίας στο 10,8% κατά τον μήνα Ιούλιο και στο 11% τον Ιούνιο.
Μητσοτάκης από Θεσσαλονίκη: Θα «τρέξουμε» για να έχουν όλοι οι Έλληνες πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας
Στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ενόψει της αποψινής του ομιλίας στη ΔΕΘ
Το μεσημέρι του Σαββάτου ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, επισκέφτηκαν το νοσοκομείο Παπανικολάου.
Στο Παπανικολάου ο Μητσοτάκης
Οπως αναφέρει το Voria o πρωθυπουργός αμέσως μετά την ενημέρωση που είχε για τη λειτουργία της Πνευμονολογικής Κλινικής η οποία ανακατασκευάστηκε πλήρως μετά την φωτιά που είχε ξεσπάσει πριν από 1,5 χρόνο, τον Απρίλιο του 2022, δήλωσε από τη Θεσσαλονικη :
«Δύσκολες ημέρες για τη χώρα να επισκέπτομαι το νοσοκομείο Παπανικολάου για να επιθεωρήσω έναν σημαντικό έργο την πλήρη ανακαίνιση της πνευμονολογικής κλινικής, η οποία είχε καταστραφεί από μια πυρκαγιά το 2022.
Ένα έργο που ολοκληρώθηκε μέσα σε λίγους μήνες. Να ευχαριστήσω τη διοίκηση του νοσοκομείου και τις διοικητικές υπηρεσίες και το ΤΑΙΠΕΔ που κινητοποίησαν πόρους του ταμείου ανάκαμψης προκειμένου από αύριο οι νοσηλευόμενοι να έχουν πρόσβαση σε καλύτερες υπηρεσίες υγείας με έναν υπερσύγχρονο όροφο ο οποίος ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ. Είναι μια εικόνα από το μέλλον, αλλά ένα μέλλον που πολύ γρήγορα ελπίζουμε να γίνει παρόν για το πώς αντιλαμβανόμαστε τις επενδύσεις που θα κάνουμε στις υποδομές του ΕΣΥ.
Μόνο στο νοσοκομείο Παπανικολάου θα διατεθούν πάνω από 17 εκατομμύρια ευρώ, τμήμα των οποίων θα κατευθυνθεί στη δημιουργία ενός καινούργιου κτηρίου για γονιδιακές και κυτταρικές θεραπείες.
Το νοσοκομείο αξίζει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας. Αυτό είναι ένα μικρό τμήμα των συνολικών έργων που δρομολογούνται στον τομέα της υγείας, από τη μεγάλη αναδιάρθρωση του ΕΚΑΒ μέχρι παρεμβάσεις σε τμήματα επειγόντων περιστατικών και Κέντρων Υγείας.
Δεσμευόμαστε για 10.000 νέες προσλήψεις για ένα νέο σύγχρονο σύστημα υγείας από τα καλύτερα στην Ευρώπη, το οποίο υλοποιείται βήμα βήμα υπό την καθοδήγηση του ηγεσίας του υπουργείου Υγείας. Θα τρέξουμε ακόμη πιο γρήγορα έτσι ώστε όλοι οι Έλληνες πολίτες να έχουν πρόσβαση στις ποιοτικές υπηρεσίες υγείας που τους αξίζουν».
Βορίδης για Θεσσαλία: Έχουν μαζευτεί έως 40.000 πνιγμένα ζώα – Πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία στην Εθνική Οδό
Τα άμεσα προβλήματα που απασχολούν τους πλημμυροπαθείς της Θεσσαλίας τέθηκαν κατά τη διάρκεια συνέντευξης του υπουργού Επικρατείας, Μάκη Βορίδη, στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1.
Ξεκινώντας από το ρεπορτάζ του σταθμού, σύμφωνα με το οποίο δέκα κάτοικοι του Βλοχού Καρδίτσας ζουν δίπλα στο νεκροταφείο, ο κ. Βορίδης διαβεβαίωσε πως «θα το δούμε αμέσως», προσθέτοντας: «Η γενικότερη εικόνα που έχω είναι ότι όποιος έχει ζητήσει να μετακινηθεί, να του βρεθεί κατάλυμα να μείνει, αυτά έχουν τακτοποιηθεί».
Εχουν μαζευτεί 40.000 ζώα, λέει ο Μ. Βορίδης
Όσον αφορά τα πνιγμένα ζώα, έως σήμερα «έχουν μαζευτεί 35.000 ως 40.000 ζώα», ενώ μέχρι στιγμής «τα δηλωμένα στον ΕΛΓΑ είναι 75.000, αυτά θέλουν και μία διασταύρωση». Υπογράμμισε, πάντως, τη δυσκολία πρόσβασης σε κάποια μαντριά. Από αυτά για τα οποία υπάρχει η δυνατότητα περισυλλογής, «ίσως υπάρχουν ακόμη 2.000 ζώα, αλλά θα μαζευτούν και αυτά σήμερα».
Boρίδης για Εθνικη Οδο
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης, ο υπουργός διαφώνησε με την παρατήρηση ότι δεν υπάρχει συντονισμός την επόμενη ημέρα. Η πραγματικότητα είναι, αντέτεινε, ότι «είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα και πολύ μεγάλες οι καταστροφές». Για την Εθνική Οδό φερ’ ειπείν, «το πλημμυρικό φαινόμενο είναι ακόμη εν εξελίξει και δεν μπορεί να γίνει κάτι», δήλωσε.
Σε ερώτηση εάν η πολιτεία ήταν έτοιμη, εάν αντί του «Daniel», την περιοχή έπληττε μία κακοκαιρία μεγέθους «Ιανού», ο κ. Βορίδης απάντησε: «Ναι ήμασταν, δεν θα είχαμε αυτές τις καταστροφές». Εξαιτίας, μάλιστα, των μέτρων που είχαν ληφθεί, «η Καρδίτσα επλήγη λιγότερο», σημείωσε. Σε αυτό το σημείο απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να έσπασαν σκοπίμως αναχώματα, ώστε να διοχετευθεί το νερό στον κάμπο, σώζοντας, έτσι, την πόλη της Καρδίτσας. Σε κάθε περίπτωση, «η κυρία εισαγγελεύς θα κάνει το έργο της», συμπλήρωσε.
Απαντώντας στο ερώτημα εάν η Νέα Δημοκρατία θα στηρίξει υποψηφίους στη Θεσσαλία, οι οποίοι ελέγχονται από τη δικαιοσύνη, ανέφερε πως άλλο πράγμα η εισαγγελική παραγγελία και άλλο η κατηγορία. Εάν και όταν φθάσουμε σε αυτό το επίπεδο, «βεβαίως και υπάρχουν ζητήματα για τα πολιτικά πρόσωπα, τα οποία βαρύνονται με τέτοιου είδους κατηγορίες», τόνισε.
Σε σχέση με τις λεγόμενες «κίτρινες κάρτες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα αντιπλημμυρικά έργα, ο υπουργός Επικρατείας διευκρίνισε: «Μας εγκαλούσαν όχι για απουσία αντιπλημμυρικών έργων αλλά για μια καθυστέρηση επικαιροποίησης σχεδίων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αντιπλημμυρικά έργα». Ειδικά για τη γέφυρα του Ξηριά, που κατασκευάσθηκε εκ νέου αλλά κατέρρευσε ξανά, επεσήμανε ότι θα πρέπει να δει κανείς τις προδιαγραφές της γέφυρας, για ποια φορτία, δηλαδή, ήταν φτιαγμένη.
Μητσοτάκης: Οι νέες ταυτότητες δεν έχουν ούτε κάμερες, ούτε μικρόφωνα, όπως διακινούν επιτήδειοι
«Μετά από ένα πραγματικά δύσκολο καλοκαίρι, νομίζω πως είναι καιρός να ξεκινήσω και πάλι να σας “ενοχλώ” κάθε Κυριακή» έγραψε στα social media ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης
«Επιστροφή σε μία αγαπημένη μου συνήθεια. Μετά από μια μακρά, διπλή προεκλογική περίοδο και ένα πραγματικά δύσκολο καλοκαίρι, νομίζω πως είναι καιρός να ξεκινήσω και πάλι να σας “ενοχλώ” κάθε Κυριακή με τον εβδομαδιαίο απολογισμό που ξεκινήσαμε τον προηγούμενο χειμώνα. Και λέω “ενοχλώ” γιατί υποψιάζομαι πως αυτά τα κείμενα θα συνεχίσουν να είναι μακροσκελή» έγραψε σε ανάρτησή του στο Facebook o πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στην μακροσκελή του ανάρτηση στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο πρωθυπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Ξέρω πως αρκετοί ίσως δεν τα διαβάζετε ολόκληρα, άλλοι καθόλου, οι περισσότεροι ίσως τα διαβάζετε διαγώνια. Όμως είναι σημαντικό για εμένα να αφιερώνω λίγο χρόνο για κάθε δράση, να εξηγώ γιατί είναι σημαντική, ποιους αφορά, πώς τους βοηθάει, με ποιον τρόπο συνεισφέρει στο να προχωρήσουμε ένα ακόμα βήμα μπροστά ως κοινωνία και ως χώρα.
Δείτε την ανάρτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη:
Στην μακροσκελή του ανάρτηση στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο πρωθυπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Ξέρω πως αρκετοί ίσως δεν τα διαβάζετε ολόκληρα, άλλοι καθόλου, οι περισσότεροι ίσως τα διαβάζετε διαγώνια. Όμως είναι σημαντικό για εμένα να αφιερώνω λίγο χρόνο για κάθε δράση, να εξηγώ γιατί είναι σημαντική, ποιους αφορά, πώς τους βοηθάει, με ποιον τρόπο συνεισφέρει στο να προχωρήσουμε ένα ακόμα βήμα μπροστά ως κοινωνία και ως χώρα.
Την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή μίλησα αναλυτικά για τις αντίξοες συνθήκες που κληθήκαμε να διαχειριστούμε φέτος το καλοκαίρι. Χωρίς να αποσιωπήσω τις αδυναμίες που διαπιστώθηκαν, ιδίως στον τομέα της πρόληψης και του έγκαιρου εντοπισμού των φωτιών με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας. Ούτε όμως να μηδενίσω τις τεράστιες προσπάθειες που έγιναν και γίνονται ακόμα σε μια άνιση μάχη, προσπάθειες που έσωσαν και ζωές και περιουσίες.
Και από αυτό το “βήμα” λοιπόν, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι με τις πρωτοβουλίες που ανακοινώσαμε θα εξασφαλίσουμε καλύτερη άμυνα για το αύριο, ταχεία καταβολή αποζημιώσεων και γρήγορη αποκατάσταση των τόπων που χτυπήθηκαν, ειδικά του Έβρου, στα πρότυπα της παρέμβασης που κάναμε -πιστεύω με αρκετή επιτυχία- στην Εύβοια.
Με την ευκαιρία αυτή, αξίζει να σας πω ότι προ ημερών εγκαινιάστηκε και επαναλειτουργεί το Δασικό Χωριό στους Παπάδες του Δήμου Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας που είχε σβηστεί από τον χάρτη στη μέγα-πυρκαγιά του 2021. Αξίζει να κάνετε μια αναζήτηση στο διαδίκτυο να δείτε τις εικόνες. Είναι εντυπωσιακές.
Καθώς μπαίνουμε στο φθινόπωρο (ημερολογιακά, αφού η τουριστική σεζόν συνεχίζεται) τα μέχρι τώρα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι το 2023, τα έσοδα από τον τουρισμό θα καταγράψουν νέο ρεκόρ, με αύξηση άνω του 10% και σημαντικά υψηλότερα από τα 19 δισ. του 2019.Καλύτερα είναι τα νέα και από το μέτωπο του πληθωρισμού, αφού τον Αύγουστο υποχώρησε στο 3,4% σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Η Ελλάδα σήμερα σημειώνει τον 4ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρώπη. Στην ευρωζώνη ο πληθωρισμός παρέμεινε στο 5,3% και, ενδεικτικά, στη Γερμανία είναι ακόμα πάνω από 6%.
Ξέρω βεβαίως ότι οι τιμές στα τρόφιμα δεν έχουν αποκλιμακωθεί. Γι’ αυτό ακριβώς και δώσαμε παράταση στο αναγκαίο «Καλάθι του Νοικοκυριού», που ασφαλώς δεν εξάλειψε την ακρίβεια, αλλά ήταν μια ανάσα για την ελληνική οικογένεια. Την περασμένη Τετάρτη ξεκίνησε και το «Καλάθι των Μαθητών», που περιλαμβάνει 11 βασικές κατηγορίες σχολικών ειδών. Αμείωτοι είναι οι έλεγχοι και οι ποινές σε όσες επιχειρήσεις και μεγάλες αλυσίδες επιχειρούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές με ψευδείς εκπτώσεις. Το προηγούμενο διάστημα επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 1.440.000 ευρώ από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) σε τρεις μεγάλες αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σε συνθήκες τόσο υψηλού εισαγόμενου πληθωρισμού κανείς δεν μπορεί να παίζει με τα εισοδήματα των νοικοκυριών.
Το έχω ξαναπεί: θα κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε εντός των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας για να στηρίξουμε την κοινωνία και ιδίως τους πιο ευάλωτους.
Καλά είναι τα νέα και από το μέτωπο της απασχόλησης. Τον Ιούλιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό της ανεργίας έπεσε στο 10,8% έναντι 12,5% τον Ιούλιο του 2022. Δηλαδή προστέθηκαν σχεδόν 103.000 εργαζόμενοι στους απασχολούμενους, που συνολικά έφτασαν τα 4.2 εκ. άτομα. Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση στην αγορά εργασίας από το 2010 και μετά!
Με ένα από τα πρώτα νομοσχέδια της δεύτερης θητείας μας ψηφίσαμε την ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας, υλοποιώντας έτσι το 50% του οικονομικού προγράμματος που παρουσιάσαμε προεκλογικά. Προς διάψευση λοιπόν των πολιτικών μας αντιπάλων που ισχυρίζονταν ότι δεν θα το υλοποιήσουμε, εμείς το είπαμε και το κάναμε.
Το φετινό καλοκαίρι έφερε κι ένα ακόμη ρεκόρ: από τις 20 Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου έγιναν τουλάχιστον 2.245 έλεγχοι σε αιγιαλούς και παραλίες. Διαπιστώθηκαν περίπου 750 παραβάσεις πάσης φύσεως και επιβλήθηκαν πρόστιμα. Η μάχη με την παραβατικότητα θα συνεχιστεί αμείωτη. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλω να στείλω και από εδώ.
Σε λίγες μέρες ανοίγουν και πάλι τα σχολεία. Φέτος, θα ανοίξουν με επιπλέον 3.913 μόνιμους εκπαιδευτικούς Γενικής Εκπαίδευσης, Ειδικής Αγωγής, Μουσικών Σχολείων και 150 Ψυχολόγους-Κοινωνικούς Λειτουργούς στα Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης των ΚΕΔΑΣΥ. Συνολικά τα τελευταία 4 χρόνια έχουν γίνει 28.000 προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση για πρώτη φορά από το 2010.
Σημαντικές θεωρώ και δύο παρεμβάσεις μας στον τομέα της υγείας. Πρώτον, τοποθετούνται οπλίτες θητείας που είναι πτυχιούχοι ιατρικής σε κενές θέσεις Πολυδύναμων Περιφερειακών Ιατρείων, Περιφερειακών Ιατρείων και Κέντρων Υγείας, άγονων, απομακρυσμένων και με προβληματική πρόσβαση περιοχών. Και δεύτερον, δώσαμε λύση και στην κατεπείγουσα ανάγκη να ενισχύσουμε με οδηγούς τα ασθενοφόρα των δομών υγείας των νησιωτικών και ορεινών περιοχών της χώρας, διαθέτοντας προσωπικό από το Πυροσβεστικό Σώμα μεταξύ άλλων. Έτσι, τουλάχιστον 60 περιοχές της χώρας μας απέκτησαν για πρώτη φορά πληρώματα για 2 ασθενοφόρα. Μια ασφαλώς προσωρινή λύση, καθώς άμεσα ξεκινάει ριζική αναμόρφωση του ΕΚΑΒ.
Αν επέλεγα δυο λέξεις για να σηματοδοτήσω τη δεύτερη τετραετία μας είναι «μεταρρυθμιστική επιτάχυνση». Έχουμε απόλυτη επίγνωση ότι το 41% που μας δώσατε δεν είναι λευκή επιταγή αλλά ισχυρό αίτημα να αλλάξουμε όσα μας ταλαιπωρούν, όσα μας πληγώνουν και όσα μας θυμώνουν.
Θα ήθελα σήμερα να ξεχωρίσω ειδικά την καθιέρωση δημοσίων δεικτών ποιότητας έργου σε Δήμους και σε Περιφέρειες, ώστε να απεικονίζονται δημόσια πλέον οι επιδόσεις των τοπικών αρχόντων σε τομείς που έχουν αρμοδιότητα, μεταξύ αυτών -για να το συνδέσω με την επικαιρότητα- τους καθαρισμούς οικοπέδων και ρεμάτων.
Μητσοτάκης: Οι νέες ταυτότητες δεν έχουν ούτε κάμερες ούτε μικρόφωνα όπως διακινούν επιτήδειοι
Μια μεγάλη αλλαγή που θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών θα είναι οι νέες ταυτότητες με τις νέες δυνατότητες που δημιουργούν, με πιο ασφαλείς συναλλαγές και με έγγραφα τα οποία δεν μπορούν να πλαστογραφηθούν και να χρησιμοποιηθούν εάν κλαπούν. Οι νέες ταυτότητες θα διευκολύνουν φυσικά και τις μετακινήσεις, καθώς αποτελούν μέρος ενός ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος ταυτοποίησης, το οποίο θα γίνει υποχρεωτικό.
Οι νέες ταυτότητες δεν έχουν ούτε κάμερες, ούτε μικρόφωνα, ούτε διάφορα άλλα ευτράπελα τα οποία ακούγονται και διακινούν διάφοροι επιτήδειοι. Μια πολύ μικρή μειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας τους έχει πιστέψει, αλλά να ξέρουν οι πολίτες ότι σε λίγο καιρό, οι παλαιού τύπου ταυτότητες (που υπάρχουν από το 1961!) δεν θα ισχύουν πια. Άρα άδικα μπαίνουν σε αυτή την ταλαιπωρία και επιβαρύνουν τα αστυνομικά τμήματα με μια πρόσθετη γραφειοκρατία.
Μητσοτάκης: Τέλος οι ουρές της ντροπής στο Κτηματολόγιο
Πρόοδο όμως έχουμε ήδη κάνει ως προς κάποιες άλλες «ουρές» της ντροπής, και εδώ μιλάω για το κτηματολόγιο. Πώς; Με τη νέα ηλεκτρονική υπηρεσία υποβολής αιτήσεων καταχώρισης για εγγραφή στο κτηματολόγιο συμβολαιογραφικών πράξεων και παραλαβή του πιστοποιητικού καταχώρισης σε μορφή pdf.
Δεν μπορώ να μην αναφέρω μια ακόμη πολύ σημαντική πρωτοβουλία μας, που έγινε πράξη στις πρώτες μέρες της νέας θητείας μας: να αρθούν όλοι οι περιορισμοί για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού. Και μαζί, η δημιουργία νέας ειδικής ενότητας «Απόδημοι Έλληνες» στο gov.gr για τους Έλληνες του Εξωτερικού.
Κλείνοντας αυτήν την μακρά ανασκόπηση θα ήθελα να επαναλάβω κάτι που είπα στις προγραμματικές δηλώσεις τον περασμένο Ιούλιο. Αντίπαλός μας σήμερα είναι τα προβλήματα της κοινωνίας και του τόπου. Και είναι δύσκολος αντίπαλος, με τον οποίον παλεύουμε κάθε μέρα. Βλέπουμε τα προβλήματα, ακούμε τον κόσμο και πάντα προσπαθούμε να βρούμε την καλύτερη δυνατή λύση. Οι μάχες που δώσαμε με τις ουρές στο κτηματολόγιο και η κατάληψη των αιγιαλών είναι δύο μόνο παραδείγματα του πώς αντιλαμβανόμαστε την πολιτική: ως υπηρεσία προς τον πολίτη και την πατρίδα. Και έτσι θα συνεχίσουμε.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο που αφιερώσατε. Και θα τα ξαναπούμε σε δύο βδομάδες, μετά δηλαδή το Σαββατοκύριακο της ΔΕΘ οπότε και θα έχουμε πολλά να πούμε σας διαβεβαιώ!».
Φωτιά στον Έβρο: Στο μέτωπο βόρεια του Σουφλίου έχουν επικεντρωθεί οι προσπάθειες της Πυροσβεστικής
Βόρεια του Σουφλίου, σε ρέμα στα όρια ευθύνης των δασαρχείων Σουφλίου και Διδυμοτείχου, εντοπίζεται σήμερα το μεγαλύτερο μέτωπο της πυρκαγιάς στον Έβρο.
Από τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου (2/9) στην περιοχή επιχειρούν ισχυρές δυνάμεις κατάσβεσης, επίγειες και εναέριες, προσπαθώντας με συνεχόμενες ρίψεις νερού να αναχαιτίσουν τη φωτιά, η ένταση της οποίας διαφοροποιείται ανά διαστήματα.
Φωτιά στον Έβρο: Οι άνεμοι πνέουν κόντρα στο πύρινο μέτωπο
Οι άνεμοι πνέουν βορειοανατολικοί -κόντρα- στο πύρινο μέτωπο, ενώ στον Νομό, σύμφωνα με τη γγ της Πολιτικής Προστασίας υπάρχει και σήμερα πολύ υψηλός κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς, κατηγορίας 4. Οι ρίψεις νερού συνεχίζονται και σε αρκετά σημεία από τα οποία έχει περάσει ήδη η πύρινη λαίλαπα για την αποτροπή του κινδύνου αναζωπυρώσεων. Τέλος, το μέτωπο του Σουφλίου μετακινήθηκε από χθες προς τη Δαδιά, ωστόσο δεν εμφανίζει ανησυχητική ένταση, καθώς καίει στην ήδη καμένη περιοχή.
Σημειώνεται ότι σήμερα στον Έβρο, για την κατάσβεση των δύο τελευταίων ενεργών μετώπων, επιχειρούν 582 πυροσβέστες με 122 οχήματα, 16 πεζοπόρα τμήματα, με τη συνδρομή από αέρος οκτώ αεροσκαφών και δύο ελικοπτέρων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ετσι θα είναι οι νέες ταυτότητες: Τι στοιχεία θα έχουν -Σε 367 σημεία στη χώρα η έκδοσή τους, όλη η διαδικασία
Στις 25 Σεπτεμβρίου ξεκινά η διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων, μια μεγάλη μεταρρύθμιση, αλλά και ανάγκη.
Ολοι οι Ελληνες πολίτες θα κληθούν στα επόμενα δυο χρόνια να αλλάξουν τις παλιές -απαρχαιωμένες- ταυτότητες που δεν συμβαδίζουν με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα ασφαλείας και να τις αντικαταστήσουν με τις ταυτότητες νέου τύπου που είναι πιο ασφαλείς, δεν μπορούν να πλαστογραφηθούν και συμβαδίζουν με τα σύγχονα πρότυπα ασφαλείας.
Η ημερομηνία λήξης των υπαρχουσών ταυτοτήτων είναι ο Αύγουστος του 2026, το ανώτατο περιθώριο που έχει δώσει η ΕΕ για τη συμόρφωση με τους κανόνες ασφαλείας. Από εκεί και μετά οι παλιές ταυτότητες δεν θα ισχύουν.
Μία επιλογή που θα παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια και θα διευκολύνει την καθημερινότητα στις συναλλαγές, μετακινήσεις και στη ζωή στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Σε 367 σημεία η έκδοση των νέων ταυτοτήτων
Η διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων είναι απλή και άμεση και θα πραγματοποιείται σε 367 σημεία. Οι πολίτες όλης της χώρα θα μπορούν από τις 25 του μήνα να προσέρχονται στα Αστυνομικά Τμήματα, κατόπιν ραντεβού -εκτός των εξαιρέσεων- και να προχωρούν στη διαδικασία έκδοσης του νέου δελτίου ταυτότητας.
Ποια στοιχεία θα είναι εκτυπωμένα στην ταυτότητα
Στο νέο δελτίο ταυτότητας θα εκτυπώνονται τα εξής στοιχεία:
Εμπρόσθια πλευρά: Φωτογραφία κατόχου, Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας,Επώνυμο, Όνομα, Φύλο, Ημ. Γέννησης, Ιθαγένεια, Ημ. Έκδοσης, Ημ. Λήξης, Αρχή Έκδοσης, Υπογραφή Κατόχου.
Πίσω πλευρά: Όνομα Πατέρα, Όνομα Μητέρας, Τόπος γέννησης, Ομάδα αίματος (προαιρετικά), Ύψος (υποχρεωτικά από το 24ο έτος). Εφόσον αποφασισθεί σχετικά, έχει προβλεφθεί χώρος για να τυπωθεί ο Προσωπικός Αριθμός πολίτη.
Ποιες πληροφορίες θα περιέχονται στην ταυτότητα
Στο ανέπαφο χώρο αποθήκευσης περιλαμβάνονται:
Φωτογραφία κατόχου σε ψηφιακή μορφή
Στοιχεία μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης
Δύο δακτυλικά αποτυπώματα
Επώνυμο πατρός
Επώνυμο μητρός
Δήμος εγγραφής και αριθμός δημοτολογίου
Τόπος έκδοσης
Από τι είναι φτιαγμένη η νέα ταυτότητα
Το νέο δελτίο ταυτότητας είναι διαστάσεων 85,6mm ± 0,75mm * 54,0mm ± 0,75mm και κατασκευάζεται από πολυανθρακικό υλικό.
Το νέο δελτίο ταυτότητας Ελλήνων πολιτών κατασκευάζεται από πολυκαρμπονικό υλικό και είναι μορφοτύπου ID1, τύπου πιστωτικής κάρτας, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα του ICAO και τις νομικές υποχρεώσεις της χώρας.
Οπως και στα διαβατήρια η εκτύπωση των νέων ταυτοτήτων
Μέθοδος εκτύπωσης. Η εκτύπωση γίνεται μέσω εγχάραξης laser. Όλα τα στοιχεία καθώς επίσης και η έγχρωμη φωτογραφία εκτυπώνονται με laser στο εσωτερικό στρώμα του δελτίου ταυτότητας καθιστώντας αδύνατη οποιαδήποτε προσπάθεια πλαστογράφησης.
Πώς η νέα ταυτότητα είναι πιο ασφαλής
Ενσωματώνει σύγχρονα μέτρα ασφαλείας που ενισχύουν την ασφάλεια και αποτρέπουν προσπάθειες πλαστογραφησης.
Περιλαμβάνει μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ)
Ενσωματώνει ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης, το οποίο λειτουργεί ανέπαφα (contactless)
Ποια είναι η διαδικασία έκδοσης του νέου δελτίου ταυτότητας
Πρόκειται για μία ασφαλή, εύκολη και άμεση διαδικασία. Σε όλη τη χώρα θα λειτουργούν 367 σημεία έκδοσης νέων δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, ενώ προβλέπεται και η λειτουργία 60 φορητών κλιμακίων. Για λόγους διευκόλυνσης, η διαδικασία έκδοσης θα γίνεται κατόπιν ραντεβού (στα πρότυπα των ραντεβού για τον εμβολιασμό). Τα ραντεβού θα κλείνονται μέσω πλατφόρμας και ο πολίτης θα λαμβάνει ενημερωτικά sms και email. Τα 60 φορητά κλιμάκια απευθύνονται σε κρατούμενους, νοσηλευόμενους, υπερήλικες και ΑμΕΑ με σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας.
Πότε θα ξεκινήσουν να εκδίδονται τα νέα δελτία ταυτότητας Ελλήνων πολιτών;
Οι πολίτες όλης της χώρα θα μπορούν από την 25η Σεπτεμβρίου 2023 να προσέρχονται στα Αστυνομικά Τμήματα, κατόπιν ραντεβού -εκτός των εξαιρέσεων- και να προχωρούν στη διαδικασία έκδοσης του νέου δελτίου ταυτότητας.
Ποιο είναι το κόστος έκδοσης νέου δελτίου ταυτότητας;
Για την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 10,00 €, το οποίο αντιστοιχεί:
α) στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου,
β) στα έξοδα εκτύπωσής του
γ) στη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του από και προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αθήνα
δ) στη φωτογραφία, εφόσον ο πολίτης επιθυμεί να την βγάλει στο τμήμα ασφαλείας.
Για τις περιπτώσεις έκδοσης δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος, θα καταβάλλεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 9,00€, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα.
Γιατί το κόστος έκδοσης βαραίνει τον πολίτη;
Η τεχνολογία που ενσωματώνεται στο νέο δελτίο ταυτότητας είναι αντίστοιχη των διαβατηρίων και έχει αυξημένο κόστος. Στην περίπτωση του νέου δελτίου ταυτότητας πετύχαμε το κόστος να είναι το ελάχιστο δυνατό και υποπολλαπλάσιο εκείνου της έκδοσης διαβατηρίων, συμπεριλαμβάνοντας και τη φωτογραφία.
Σε πόσες ημέρες θα βγαίνει η νέα ταυτότητα;
Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται, από την ημερομηνία της αίτησης στο Αστυνομικό Τμήμα μέχρι και την παραλαβή θα κυμαίνεται στις 7 ημέρες.
Οι νέες ταυτότητες θα ισχύουν για 10 χρόνια
Η διάρκεια ισχύος από την ημερομηνία έκδοσης είναι τα 10 έτη, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα. Η διάρκεια ισχύος αποτελεί ένα μέτρο που εξασφαλίζει την αξιοπιστία του δελτίου ταυτότητας, καθώς σε διάστημα 10 ετών επέρχονται φυσιογνωμικές αλλαγές στο πρόσωπο του κατόχου. Παράλληλα, η διάρκεια ισχύος των 10 ετών είναι η μέγιστη δυνατή διάρκεια που επιτρέπεται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό και συνίσταται από τον ICAO.
Είναι υποχρεωτική η αντικατάσταση του παλιού με νέου τύπου δελτίου ταυτότητας;
Σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1157, ταυτότητες κρατών μελών που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ), παύουν να ισχύουν την 3η Αυγούστου 2026.
Θα υπήρχε πρόβλημα στην ελεύθερη μετακίνηση των Ελλήνων Πολιτών στην Ε.Ε. αν δεν εκσυγχρονίζονταν τα δελτία ταυτότητας;
Σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1157, ταυτότητες κρατών μελών που δεν διαθέτουν μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη (MRZ), παύουν να ισχύουν την 3η Αυγούστου 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού τα δελτία ταυτότητας που δεν πληρούν τα ελάχιστα πρότυπα ασφαλείας που ορίζονται από τον ICAO ή που δεν περιλαμβάνουν MRZ παύουν να ισχύουν.Σε αυτήν την κατηγορία εγγράφων υπάγεται και το σημερινό ελληνικό δελτίο ταυτότητας, το οποίο δε διαθέτει μηχανικώς αναγνώσιμη ζώνη.
Live Βουλή – Μητσοτάκης: Οι φωτιές δεν έχουν κομματικό χρώμα, όλοι είμαστε πληγωμένοι
Στο βήμα της ολομέλειας της Βουλής βρίσκεται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για την ομιλία του στην προ ημερησίας συζήτηση για τις πυρκαγιές
Η συζήτηση πραγματοποιείται κατόπιν αιτήματος του Κυριάκου Μητσοτάκη, σύμφωνα με το άρθρο 142 Α του Κανονισμού της Βουλής, με αντικείμενο την ενημέρωση του Σώματος σχετικά με τις πρόσφατες πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν στη χώρα, τα μέτρα στήριξης των πληγέντων και τις πρωτοβουλίες που δρομολογεί η Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης.
Πριν από την ομιλία του πρωθυπουργού ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης ζήτησε από τον πρόεδρο της Βουλής να τηρηθεί ενός λεπτού σιγή πριν από την έναρξη της συζήτησης για τα θύματα από τις πυρκαγιές.
«Η κλιματική κρίση είναι εδώ απειλητική και επικίνδυνη για όλους. Η απάντηση πρέπει να δοθεί από όλους» τόνισε ο πρωθυπουργός κατά την έναρξη της ομιλίας του στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή για τις πυρκαγιές, για να υπογραμμίσει πως οι πολίτες αναμένουν από τους πολιτικούς λογοδοσία.
«Οι φωτιές δεν έχουν πολιτικό χρώμα και οι απαντήσεις μας θα πρέπει να είναι δοκιμασμένες στη ζυγαριά του ρεαλιστικού, του υπεύθυνου και του εφαρμόσιμου», συνέχισε ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας μάλιστα τη συμπαράσταση του προς όλους όσοι δοκιμάστηκαν από τις πυρκαγιές. Διαβεβαίωσε πως το Κράτος θα ολοκληρώσει άμεσα τις διαδικασίες αποζημιώσεων αλλά και αποκατάστασης των καμένων δασικών εκτάσεων.
«Οι κλιματικές απειλές, τα ακραία καιρικά φαινόμενα βρίσκονται συχνά ένα βήμα μπροστά από την άμυνα του ανθρώπου, αυτό βεβαίως δε σημαίνει πως δεν πρέπει εμείς να προσαρμοζόμαστε σε πρωτόγνωρα φαινόμενα», σημείωσε ο πρωθυπουργός και επικαλέστηκε τη φριχτή εμπειρία της Χαβάης, όπου κάηκε μία ολόκληρη πόλη χωρίς να προλάβουν οι Αρχές να την εκκενώσουν με εκατοντάδες θύματα και αγνοουμένους.
Ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε ότι η φετινή προετοιμασία ήταν καλύτερη, ωστόσο, ο κρατικός μηχανισμός βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα κοκτέιλ πρωτόγνωρων φαινομένων. «Υπήρξαν εβδομάδες με 500 πυρκαγιές, επίπεδα ακραία συναγερμού βαθμίδας 5 είχαμε 7 φόρες, το 2021 οι ανάλογες περιπτώσεις ήταν 4, πέρσι δεν είχαμε καμία, για να αντιληφθούμε το ακραίο, με το οποίο βρεθήκαμε αντιμέτωποι» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στη φωτιά της Πάρνηθας, τόνισε ότι εντοπίστηκε αμέσως από μία αστυνομική δύναμη και η πρώτη ρίψη από ελικόπτερο έγινε 5 – 6 λεπτά αφότου η φωτιά εντοπίστηκε, αλλά αυτό δεν στάθηκε αρκετό για να τη σβήσει.
Επίσης, ο πρωθυπουργός ευχήθηκε περαστικά στον ΓΓ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να ακουστούν προτάσεις ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες για την επόμενη ημέρα.
Να μην ισοπεδώνεται ο αγώνας όλων όσοι αγωνίζονται στην πρώτη γραμμή
Στη φωτιά του Έβρου παρατηρήθηκε το φαινόμενο του πυρονέφους της νύχτας, αυτή η πυρκαγιά θα μελετάται για χρόνια από τους επιστήμονες, τόνισε ο πρωθυπουργός και έδειξε φωτογραφίες με την αρχική εκδοχή της πυρκαγιάς και τη μετέπειτα για να καταδείξει την ταχύτητα εξάπλωσης της πυρκαγιάς. «Δεν επικαλούμαι τα παραπάνω για να δικαιολογήσω τους χειρισμούς, που έγιναν, εκ του αποτελέσματος αυτοί δεν βρέθηκαν στο ύψος των περιστάσεων»,υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
«Σήμερα το κράτος είναι παρόν αλλά η φωτιά επιμένει.Τίποτε πια δεν είναι όπως το ξέραμε σε σχέση με τις φυσικές απειλές. Να μη μηδενίσουμε όμως τα βήματα που έγιναν για τη θεμελίωση της Πολιτικής Προστασίας και να μην ισοπεδώνεται ο αγώνας όλων όσοι αγωνίζονται στην πρώτη γραμμή τους αξίζει ευγνωμοσύνη και τιμή και όχι εύκολη κριτική», τόνισε ο πρωθυπουργός
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του πρωθυπουργού
Καταρχάς να ευχηθώ περαστικά στον ΓΓ του ΚΚΕ
Προσέρχομαι στη συζήτηση πριν ακόμα κλείσει το καλοκαίρι και με τη φωτιά στον Εβρο να είναι ακόμα σε εξέλιξη. Να αναζητήσουμε τις αιτίες και να βρούμε λύσεις.
Συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις για την επόμενη ημέρα.
Η κλιματική κρίση είναι εδώ και η απάντηση πρέπει να δοθεί από όλους.
Οι πολίτες περιμένουν λογοδοσία, ωριμότητα και υπευθυνότητα και όχι κοκορομαχίες στη Βουλή.
Οι φωτιές δεν έχουν πολιτικό χρώμα, είμαστε όλοι πληγωμένοι
Οι προτάσεις πρέπει να είναι δοκιμασμένες, ζυγισμένες, κοστολογημένες
Θέλω να εκφράσω τη συμπαράσταση μου σε όσους δοκιμάζονται και δοκιμάστηκαν από την πύρινη λαίλαπα. Ολοι θα αποζημιωθούν άμεσα.
Ολοι είμαστε πληγωμένοι από όσα προηγήθηκαν και οφείλουμε να διδαχθούμε από τα λάθη μας
Η νέα κινητοποίηση μπορεί να είναι αρκετά για όσα συνέβεναν πριν λίγα χρόνια.
Κάθε χρόνο το φαινόμενο αλλάζει και αποκτά νέα δυναμική. Τα φαινόμενα είναι πρωτόγνωρα, ο μεσογειακός νότος δοκιμάστηκε από πυρκαγιές.
Στον καναδά έχουμε φωτιές πρωτοφανείς που πρακτικά δεν σβήνουν, διαρκούν μήνες, αυτή είναι η νέα πργαρματικότηα της κλιματικής κρίσης που είναι εδώ.
Αν και στον τόπο μας προετοιμαστήκαμε καλύτερα από κάθε άλλη χρονια βρεθήκαμε αντιμέτωποι με έναν συνδυασμό συνθηκών.
Ηταν το πιο θερμό καλοκαίρι, είχαμε έναν από τους πιο έντονους και διαρκείς καύσωνες που ακολουθησαν ισχυροι άνεμοι, ειχαμε τον επικίνδυνο συνδασμό του ζεστού με το ξηρό, hot-dry wind στον Εβρο.
Είχαμε ανέμους εξαιρετικά ασυνηθίστους ως προς την επιμονή τους και την διάρκειά τους Ειχαμε 48ωρα με 220 φωτιές που έπρεπε να διαχειριστούμε.
Οι φωτιές που βλέπουμε στην τηλεόραση είναι οι ελάχιστες που ξεφεύγουν και γίνονται mega πυρκαγιές. Για τις υπόλοιπες δεν θα μαθουμε τίποτα, γιατί έσβησαν το πρώτο δεκάλεπτο γιατί υπηρξε παρέμβαση.
Κλίμακα συναγερμού 5 σημαίνει ακραίως συναγερμός όχι σε μόνο μια περιοχή αλλά σε πολλές είχαμε σε 7 περιοχές το ’21 ήταν 4, πέρυσι σε καμία και η περσινή χρονιά ήταν καλή κάηκε το μισό από τον μέσο όρο ενώ φέτος
είχαμε περισσότερα μέσα στη διάθεσή μας σε σε σχέση με πέρυσι. Πρέπει να αντιληφθούμε το ακραίο των συνθηκών και αυτό είναι κάτι που επιβεβαιώνει το είδος του κινδύνου. Μικρές εστίες που παίρνουν εφιαλτικές διαστάσεις.
Στην περίπτωση της Πάρνηθας ήταν άμεση. Ελικόπτερο προσέγγισε σε 6 λεπτά
Στη φωτιά του Εβρου είχαμε το φαινόμενου το πυρονέφους της νύχτας
Η πυρκαγιά του Εβρου και της Αλεξανδρούπολης θα μελετάται για πολλά χρόνια από τους επιστήμονες
Σήμερα το κράτος είναι παρών αμέσως και παντού
Δεν μπορεί να ισοπεδώνεται ο αγώνας της πρώτης γραμμής.
Πυροσβέστες, αστυνομικοί, εθελοντές σώζουν ζωές. Τους αξίζει τιμή και όχι κριτική
Οταν θα αναρωτιέστε γιατί η φωτιά καίει για 12η ημέρα
Αναγνωρίζω ότι υπάρχουν πολλά ερωτήματα και θα πρέπει να απαντηθούν
Αν έλλειπε η φωτιά της Δαδιάς του Εβρου θα είμαστε λίγο κάτω από το ΜΟ των πυρκαγιών
Οι δυνάμεις που έχουμε δεν είναι ατελείωτες
Ας είμαστε λίγο προσεκτικοί στις εκτιμήσεις των απωλειών
Αυτό που μετρά αφορά τη συνολική περίμετρο της φωτιάς
Οταν θα κάνουμε την πλήρη αποτύπωση ελπίζουμε, όπως έγινε και πέρυσι ότι θα υπάρχουν κάποια άκαυτα κομμάτια
Ολες οι φωτιές δεν έχουν την ίδια οικολογική σημασία και την ίδια επίπτωση στο περιβάλλον
Την ώρα που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τη φωτιά στην Πάρνηθα κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε την φωτιά από εμπρησμό στον Αυλώνα
Τις mega πυρκαγιές δεν μπορούν να τις αντιμετωπίσουν ούτε χώρες με μεγαλύτερες οικονομικές δυνατότητες από ό,τι εμείς όπως ο Καναδάς, η Ιταλία.
Φαινόμενα αυτοδικίας και αυτόκλητοι σερίφηδες δεν θα γίνουν ανεκτά από την κυβέρνηση.
Όπως έγινε γνωστό, εκτός από τους 18 μετανάστες που βρέθηκαν νεκροί όπως ανακοίνωσε η πυροσβεστική κοντά σε παράπηγμα στην περιοχή του Άβαντα, εντοπίστηκαν και άλλοι 8 στην Λευκίμμη. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ενδέχεται ο αριθμός τους να αυξηθεί.
Νωρίτερα, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου της πυροσβεστικής είχε δηλώσει: «Στην πυρκαγιά της Αλεξανδρούπολης, σε επιτόπιο έλεγχο από στελέχη της Πυροσβεστικής στην ευρύτερη περιοχή του Άβαντα εντοπίστηκαν οι σοροί 18 ατόμων πλησίον παραπήγματος.
Με δεδομένο ότι από τις γύρω περιοχές δεν έχει υπάρξει καμία δήλωση εξαφάνισης ή αγνοουμένων κατοίκων διερευνάται το ενδεχόμενο να πρόκειται για ανθρώπους που εισήλθαν παράτυπα στη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι από χθες είχαν σταλεί μηνύματα 112 εκκένωσης της ευρύτερης περιοχής.
Σημειώνεται ότι, τα μηνύματα μεταδίδονται και σε κινητά από ξένα δίκτυα που βρίσκονται στην περιοχή. Ήδη από το αρχηγείο της ελληνικής αστυνομίας έχει ενεργοποιηθεί η ομάδας αναγνώρισης θυμάτων καταστροφών. Οι έρευνες σε όλο το μήκος της περιοχής που εκδηλώθηκε και βρίσκεται σε εξέλιξη η πυρκαγιά, συνεχίζονται».
«Κλείδωσαν» τα υπερσύγχρονα Canadair 515 για την Ελλάδα: Πότε θα έρθουν, τι δυνατότητες έχουν
Η αντίστροφη μέτρηση για τη ριζική ανανέωση του στόλου των Canadair που λειτουργούν στην Ελλάδα έχει ήδη ξεκινήσει.
Πρόκειται για ένα ζήτημα που επανέρχεται στην επιφάνεια σχεδόν κάθε χρόνο, τις περιόδους που εκδηλώνονται μεγάλες πυρκαγιές ή συμβαίνουν δυστυχήματα, όπως η πρόσφατη τραγωδία με το Canadair CL-215 που έπεσε στην Κάρυστο, στερώντας τη ζωή στους δυο χειριστές.
Το iefimerida.gr άνοιξε τον «φάκελο» των Canadair, με στελέχη των ενόπλων δυνάμεων να δηλώνουν αφενός ότι είναι αξιόπλοα τα παλαιότερα πυροσβεστικά CL-215, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί, επενδύοντας στα νεότερου τύπου Canadair DHC-515, που έχουν σημαντικά μεγαλύτερες δυνατότητες.
«Φάκελος» Canadair: Η De Havilland Canada ανοίγει τα χαρτιά της στο iefimerida
Εκπρόσωπος της De Havilland Canada που «τρέχει» το πρόγραμμα των Canadair μίλησε στο iefimerida.gr για τα νέου τύπου Canadair DHC-515, αλλά και το τι ισχύει για τα 215 και τα 415.
«Η παραγωγή των CL-415 σταμάτησε το 216. Σε αυτή τη φάση σχεδιάζουν την παραγωγή του νέου πυροσβεστικού αεροσκάφους DHC-515» λέει στο iefimerida.gr.
Στην ερώτηση αν η εταιρεία εξακολουθεί να υποστηρίζει τα πιο παλαιά CL-215, τα οποία εξακολουθούν να επιχειρούν στις μεγάλες πυρκαγιές που ξεσπούν στη χώρα, ο εκπρόσωπος της De Havilland Canada απαντά:
«Η De Havilland Canada υποστηρίζει τόσο τη συντήρηση όσο και τις εργασίες αναβάθμισης και για τα CL-215 καθώς και για τα CL-415. Αυτά τα αεροσκάφη είναι ενεργά στη “μάχη” κατά των πυρκαγιών εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα. Με τη διαρκή συντήρησή τους έχουν ακόμα πολλά χρόνια υπηρεσίας μπροστά τους»
Η μονάδα παραγωγής των Canadair / Φωτογραφία: De Havilland Canada
Προ της αντιπυρικής του 2027 τα νέα Canadair DHC-515 στην Ελλάδα
Αναφορικά με το αν οι ελληνικές κυβερνήσεις των τελευταίων ετών έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανανέωση του στόλου των Canadair και έχουν επικοινωνήσει με τους αρμοδίους, η De Havilland Canada υποστηρίζει ότι «(η De Havilland Canada) είναι σε επαφή με Έλληνες αξιωματούχους για τα νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη DHC-515, στο πλαίσιο των συζητήσεων που έχουμε με τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είμαστε επίσης σε τακτική επαφή με την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία για το ζήτημα προμήθειας ανταλλακτικών και υπηρεσιών στον υφιστάμενο στόλο των Canadair».
Εξυπηρέτηση με ένα «κλικ»: 200 Δήμοι έχουν ενταχθεί στο gov.gr – Τι αλλάζει για τους πολίτες
Με την ένταξη των Δήμων Σοφάδων και Νότιας Κέρκυρας, 200 Δήμοι πλέον έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ψηφιακές υπηρεσίες στους δημότες τους, μέσα από το σύγχρονο και ασφαλές περιβάλλον των Θυρίδων του gov.gr.
Τα πλεονεκτήματα του συστήματος της επικοινωνίας μέσα από ψηφιακές Θυρίδες είναι η επιτάχυνση και η απλοποίηση. Οι πολίτες μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη του αιτήματός τους από την αίτηση μέχρι τη διεκπεραίωσή του. Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα οφέλη και για τη Δημόσια Διοίκηση, καθώς καταπολεμάται η γραφειοκρατία και μειώνεται σημαντικά η διακίνηση εγγράφων σε έντυπη μορφή.
Τι αλλάζει για τους πολίτες:
● Οι πολίτες μπορούν, πλέον, να αιτούνται ψηφιακά μέσα από το gov.gr, υπηρεσίες που μέχρι σήμερα απαιτούσαν τη φυσική τους παρουσία, όπως η Βεβαίωση Μόνιμης Κατοικίας ή η Άδεια Πολιτικού Γάμου.
● Η αίτηση πραγματοποιείται με απλό τρόπο: ο πολίτης συνδέεται με τους κωδικούς Taxisnet και υποβάλλει την αίτηση ηλεκτρονικά στον Δήμο που επιθυμεί. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, το πιστοποιητικό/βεβαίωση αποστέλλεται ηλεκτρονικά στη θυρίδα του πολίτη, ο οποίος ταυτόχρονα ειδοποιείται με SMS και email ώστε να αποθηκεύσει ή να εκτυπώσει το έγγραφο μέσω του my.gov.gr. Το αντίγραφο ενσωματώνει όλα τα χαρακτηριστικά ασφαλείας (Κωδικός QR, Κωδικός ασφαλείας, Προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα) και μπορεί να προσκομιστεί για κάθε νόμιμη χρήση.
● Υπηρεσίες που μέχρι σήμερα ο πολίτης μπορούσε να τις αιτηθεί ηλεκτρονικά από τα ΚΕΠ, όπως για παράδειγμα ληξιαρχικές πράξεις πριν το 2013, πλέον εξυπηρετούνται απευθείας από τους Δήμους με αποτέλεσμα τη δραστική μείωση του χρόνου αναμονής για τον πολίτη και την ανάγκη μετάβασης τους σε ΚΕΠ, μειώνοντας ταυτόχρονα τον φόρτο εργασίας του ανθρωπίνου δυναμικού που τα στελεχώνει.
● Τέλος, υπηρεσίες που παρέχονται από τα ΚΕΠ με φυσική παρουσία οι οποίες απαιτούσαν δύο επισκέψεις (μία για την αίτηση και μία για την παραλαβή του πιστοποιητικού), πλέον εξυπηρετούνται σε μια επίσκεψη δεδομένου ότι το πιστοποιητικό αποστέλλεται ψηφιακά από τον Δήμο στην προσωπική Θυρίδα του πολίτη (my.gov.gr).
Τι αλλάζει για την δημόσια διοίκηση:
Για τα στελέχη των Δήμων, οι Θυρίδες του gov.gr προσφέρουν 4 βασικές λειτουργίες που εξοικονομούν χρόνο και προσφέρουν μεγαλύτερη αποδοτικότητα
● Υποδοχή και διεκπεραίωση αιτήσεων δημοτών από το gov.gr, με απάντηση στη Θυρίδα του πολίτη.
● Έκδοση πιστοποιητικών αρμοδιότητας των Δήμων χωρίς την ανάγκη φυσικών ή ηλεκτρονικών υπογραφών και σφραγίδων του Δήμου. Τα πιστοποιητικά αυτά έχουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του gov.gr, είναι έγκυρα σε φυσική αλλά και σε ψηφιακή μορφή και είναι υποχρεωτικά αποδεκτά από τη Δημόσια Διοίκηση και από τους ιδιωτικούς φορείς.
● Αυτεπάγγελτη αναζήτηση και έκδοση πιστοποιητικών που είναι απαραίτητα σε διαδικασίες των Δήμων, ετσι ώστε να μην ζητείται η προσκόμιση τους από τους πολίτες.
● Υποδοχή αιτήσεων μέσω των ΚΕΠ της χώρας με απάντηση στη Θυρίδα του πολίτη.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε: «Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας αξιοποιούν τα ψηφιακά εργαλεία προς όφελος των πολιτών, ενώ ταυτόχρονα εργάζονται προς την κατεύθυνση της μείωσης της γραφειοκρατίας και της ταχύτερης εξυπηρέτησης».
Μέχρι σήμερα, οι Δήμοι έχουν εξυπηρετήσει 226.939 υποθέσεις των δημοτών τους, μέσω των Θυρίδων του gov.gr. Συγκεκριμένα:
● 174.362 υποθέσεις, κατόπιν αίτησης του πολίτη από το gov.gr προς τον Δήμο.
● 15.966 υποθέσεις με χρήση των Θυρίδων για online έκδοση πιστοποιητικού κατά την αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη σε υπηρεσία του Δήμου
● 36.611 υποθέσεις, κατόπιν αίτησης του πολίτη σε ΚΕΠ προς τον Δήμο, με χρήση των θυρίδων gov.gr
Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τους Δήμους που έχουν ενταχθεί στο gov.gr στον παρακάτω σύνδεσμο: https://aitiseis-dhmoi.services.gov.gr/dhmoi/.
Με την υποστήριξη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, σταδιακά θα ψηφιοποιούνται νέες διαδικασίες οι οποίες και θα εντάσσονται στις Θυρίδες.
Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η διαχείριση των υπηρεσιών γίνεται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET), με την υποστήριξη του Υπουργείου Εσωτερικών και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Φωτιά στο Βελεστίνο Μαγνησίας – Στα σπίτια έχουν φτάσει οι φλόγες
Φωτιά ξέσπασε σήμερα το μεσημέρι σε αγροτοδασική έκταση στο Βελεστίνο Μαγνησίας
Οι συνθήκες είναι δύσκολες δεδομένου ότι στην περιοχή πνέουν ισχυροί άνεμοι και οι φλόγες έχουν φτάσει στα σπίτια.
Επί τόπου έχουν σπεύσει 18 πυροσβέστες με μία ομάδα πεζοπόρο και έξι οχήματα, ενώ από αέρος επιχειρούν δύο ελικόπτερα.
Μήνυμα 112 για να παραμείνουν σε ετοιμότητα εστάλη στους κατοίκους σε Βελεστίνο, Σέσκλο και Άγιο Γεώργιο Φερών. Ειδικότερα στο μήνυμα αναφέρεται το εξής: «Αν βρίσκεστε σε Βελεστίνο, Σέσκλο και Άγιο Γεώργιο Φερών παραμείνετε σε ετοιμότητα και ακολουθείτε τις οδηγίες των Αρχών».
Φωτιά έχει εκδηλωθεί και στον Αλμυρό, στην Εθνική Οδό, όπου οδηγοί παραμένουν ακινητοποιημένοι στα οχήματά τους, καθώς λόγω της φωτιάς δεν μπορούν να συνεχίσουν για τον προορισμό τους.