Ελληνοτουρκικός διάλογος: Γιατί απομακρύνεται όλο και περισσότερο το σενάριο προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης

Παρά τη διατήρηση των διαύλων επικοινωνίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η προοπτική μιας κοινής προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για τον καθορισμό των θαλάσσιων ζωνών, όλο και περισσότερο απομακρύνεται. Οι θέσεις των δύο πλευρών παραμένουν αγεφύρωτες, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υπάρχει πρόοδος, αλλά να καταγράφονται πλέον και νέα επεισόδια έντασης.

Σύμφωνα με πηγές τόσο του Υπουργείου Εξωτερικών όσο και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τα γεγονότα αυτά, σε συνδυασμό με τις ανοιχτές διπλωματικές και στρατιωτικές διαφορές, καθιστούν όλο και πιο δύσκολη τη σύγκλιση απόψεων που θα μπορούσε να οδηγήσει στην επίλυση των διαφορών μέσω διεθνούς διαιτησίας. Η Αθήνα εμμένει στη θέση ότι μοναδική διαφορά που μπορεί να συζητηθεί είναι ο καθορισμός της υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), ενώ η Άγκυρα επιδιώκει να εντάξει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μια σειρά άλλων ζητημάτων, καθιστώντας τη διαδικασία ακόμα πιο περίπλοκη.

Το επεισόδιο με τουρκικό πλοίο κατά τις εργασίες ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου

Ένα από τα πιο πρόσφατα περιστατικά που ανέδειξε τη συνεχιζόμενη τουρκική αμφισβήτηση των ελληνικών θέσεων σημειώθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών του ιταλικού ερευνητικού πλοίου «Ievoli Relum», το οποίο πραγματοποιούσε βυθομετρήσεις για την πόντιση ηλεκτρικού καλωδίου που θα συνδέει την Κρήτη με την Κύπρο.

Τουρκικό πολεμικό πλοίο πλησίασε την περιοχή, φτάνοντας σε απόσταση 10 – 12 ναυτικών μιλίων από το ιταλικό σκάφος, ενώ ο κυβερνήτης της τουρκικής κορβέτας επικοινώνησε μέσω ασυρμάτου με το ιταλικό πλήρωμα, απαιτώντας την αναστολή των εργασιών με το επιχείρημα ότι βρίσκονταν σε περιοχή «μη καθορισμένης δικαιοδοσίας».

Η ελληνική πλευρά αντέδρασε άμεσα, με τη φρεγάτα «Σπέτσαι» να παρακολουθεί στενά τις κινήσεις του τουρκικού σκάφους. Παρότι τα ιταλικά ερευνητικά αποχώρησαν λόγω κακών καιρικών συνθηκών, αναμένεται να επιστρέψουν το επόμενο διάστημα για να συνεχίσουν τις εργασίες.

Η Άγκυρα θεωρεί ότι οι εργασίες αυτές υπονομεύουν τις διεκδικήσεις της στην Ανατολική Μεσόγειο και αντιβαίνουν στο πνεύμα της Διακήρυξης των Αθηνών, την οποία υπέγραψαν πρόσφατα οι δύο χώρες. Η ελληνική πλευρά, ωστόσο, ξεκαθαρίζει ότι το έργο έχει τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ και του Ισραήλ, και θα προχωρήσει κανονικά, παρά τις τουρκικές πιέσεις.

Διαφωνίες και για την ημερομηνία του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας

Η απόσταση μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας αντικατοπτρίζεται και στη δυσκολία προσδιορισμού ημερομηνίας για τη σύγκληση του 6ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας (ΑΣΣ). Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν δήλωσε ότι η συνάντηση θα γίνει τον Απρίλιο, ωστόσο η Αθήνα δεν έχει επιβεβαιώσει μέχρι στιγμής την συγκεκριμένη πληροφορία.

Διπλωματικές πηγές στην Αθήνα αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές εξετάζουν πάντως πιθανές ημερομηνίες μετά τα μέσα Μαρτίου. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση θέλει το συγκεκριμένο Συμβούλιο στο οποίο θα μετέχουν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον πρόεδρο της γείτονος Ταγίπ Ερντογάν να πραγματοποιείται αφού προηγηθεί η πενταμερής συνάντηση για το Κυπριακό στη Γενεύη, καθώς θεωρεί ότι η έκβαση των συνομιλιών εκεί θα επηρεάσει και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η Άγκυρα, από την άλλη, επιμένει ότι τα δύο θέματα είναι ανεξάρτητα.

Η ελληνική αντίδραση στην πιθανή πώληση πυραύλων Meteor στην Τουρκία

Στις ελληνοτουρκικές σχέσεις προστέθηκε ένα νέο στοιχείο έντασης: η πιθανότητα προμήθειας των γαλλικών πυραύλων Meteor από την Τουρκία. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για τους πανίσχυρους πυραύλους που φέρουν και τα υπερσύγχομα μαχητικά Rafale που έχουμε αγοράσει από το Παρίσι. Η Αθήνα εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της, με τον υπουργό Άμυνας Νίκο Δένδια να διαμαρτύρεται επίσημα καλώντας στο γραφείο του την πρέσβη της Γαλλίας στην Αθήνα για διάβη,α.

Ωστόσο, η πώληση των πυραύλων δεν είναι μόνο γαλλική υπόθεση, καθώς η κοινοπραξία MBDA που τους κατασκευάζει περιλαμβάνει έξι ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Σουηδία). Επομένως, η ελληνική προσπάθεια μπλοκαρίσματος της συμφωνίας συναντά εμπόδια, καθώς δεν εξαρτάται αποκλειστικά από την κυβέρνηση του Μανουέλ Μακρόν.

Πάντως, παρά τις συνεχιζόμενες διαφωνίες, ο ελληνοτουρκικός διάλογος δεν έχει διακοπεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη συνάντηση του Έλληνα ΥΠΕΞ Γιώργου Γεραπετρίτη με τον Τούρκο ομόλογό του στην Ντόχα του Κατάρ. Βάσει των εκτιμήσεων που υπάρχουν, η Τουρκία επιθυμεί να διατηρήσει την εικόνα μιας χώρας που επιδιώκει τη σταθερότητα στην περιοχή, γι’ αυτό και δεν θέλει να δείξει ότι η ελληνοτουρκική προσέγγιση έχει σταματήσει. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει αισιοδοξία για την πορεία των σχέσεων, καθώς η Άγκυρα δεν εμφανίζεται διατεθειμένη να εγκαταλείψει τις διεκδικήσεις της.

Ακόμα και αν υπήρχε κάποια σύγκλιση απόψεων, το πολιτικό κόστος μιας συμφωνίας που θα έστελνε τις διαφορές στη Χάγη είναι μεγάλο και για τις δύο πλευρές. Στην Αθήνα, οποιαδήποτε υποχώρηση σε κρίσιμα ζητήματα θα αντιμετωπιζόταν με αντιδράσεις, ενώ η Άγκυρα γνωρίζει ότι μια επίσημη διευθέτηση του θέματος της ΑΟΖ θα σήμαινε την απώλεια μεγάλου μέρους των διεκδικήσεών της.

Πηγή:newsbeast.gr




Παπαζάχος: «Απομακρύνεται όλο και περισσότερο το σενάριο μιας ισχυρότερης δόνησης»

Όλο και περισσότερο αισιόδοξοι είναι οι επιστήμονες καθώς η εξέλιξη της σεισμικής ακολουθίας στην Σαντορίνη καθιστά «όλο και πιο απίθανο το σενάριο μιας ισχυρότερης δόνησης», δήλωσε ο καθηγητής Κωνσταντίνος Παπαζάχος στο τέλος της σύσκεψης του Πρωθυπουργού με τους φορείς.

Όπως εξήγησε ο κ. Παπαζάχος:
«Έχουμε τρία διαφορετικά πράγματα. Σε σχέση με την ακολουθία: η ακολουθία συνεχίζει σε αυτές τις τέσσερις μέρες με την ίδια ένταση. Δημιουργούνται ψευδαισθήσεις καμιά φορά ότι η ακολουθία ηρεμεί. Έχει έναν τρόπο η ακολουθία, έχει ένα μηχανισμό μάλλον, που οφείλεται σε ρευστά και δίνει μεγάλες εξάρσεις σεισμών, μαζεμένων σε κάποιες ώρες. Έτυχε προχθές το βράδυ να γίνουν όλοι μεταξύ 03:00 και 05:30 τα ξημερώματα. Όσοι ήσασταν εδώ το βιώσατε, δύσκολα κοιμηθήκαμε. Χθες το βράδυ δεν έγινε. Έτυχε να γίνει σήμερα το πρωί πάλι μια μικρή ομάδα. Έτσι θα πορευτούμε και το επόμενο χρονικό διάστημα».
«Είμαστε όλο και πιο αισιόδοξοι γιατί βλέπουμε το κομμάτι του ρήγματος, το οποίο έχει πλέον πιο σαφή χαρακτηριστικά μετά την πύκνωση του δικτύου, να αρχίζει να «γεμίζει», δηλαδή να απομακρύνονται οι πιθανότητες όλο και περισσότερο, να γίνεται όλο και πιο απίθανο το σενάριο μιας ισχυρότερης δόνησης».

Νέοι σεισμογράφοι στη Νέα Καμμένη και Θηρασιά

«Να πούμε, όμως, ότι εκεί που είναι το επίκεντρο, και πλέον τα χαρακτηριστικά που έχει, ακόμα και μια ισχυρότερη δόνηση θα είχε σχετικά πλέον περιορισμένες επιπτώσεις στο νησί. Τα σενάρια που έχουμε «τρέξει» δεν δείχνουν κάτι το σημαντικό. Τίποτε δεν μπορεί να αποκλείσει τη φύση και εκπλήξεις. Κινούμαστε πάντα με στοιχεία, δεν κινούμαστε με υποθέσεις. Όπως είπα, δεν «ψυχανεμιζόμαστε» στην επιστήμη. Στοιχεία θέλουμε και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε. Ήδη απέναντι, στη Νέα Καμένη, εγκαθίστανται νέοι σεισμογράφοι. Το απόγευμα στο Γαβρίλο, εδώ, θα μπει ένας νέος σεισμογράφος».

«Στη Θηρασιά θα μπει νέος σεισμογράφος το Σάββατο. Κάνουμε ό,τι μπορούμε, και άλλοι συνάδελφοι, από διάφορα κέντρα, να βελτιώσουμε την παρακολούθηση για να σας δίνουμε και πιο αξιόπιστες πληροφορίες. Όμως, πιστεύω ότι τις επόμενες μέρες θα παραμείνουμε σε σχετικά συντηρητικά σενάρια. Είναι μια προσωπική άποψη. Η Επιτροπή, όμως, είναι πολυμελής και η μεσότητα κατά τον Αριστοτέλη είναι μάλλον η καλύτερη προσέγγιση».

«Γι’ αυτό και οι εθνικές επιτροπές, όπως πολύ σωστά είπατε, βγάζουν μία μέση άποψη η οποία είναι ψύχραιμη και ώριμη και συμφωνώ απόλυτα μαζί σας ότι δεν πρέπει ο κόσμος να ακούει τις φήμες που αναπτύσσονται. Δεν έχει αλλάξει κάτι δραματικά. Κάθε μέρα, νομίζω, πηγαίνουμε ελαφρά προς το καλύτερο, αλλά δεν θα είναι τόσο γρήγορη η απεμπλοκή μας. Θα πρέπει να κάνουν οι κάτοικοι εδώ μια μικρή υπομονή, ίσως και την επόμενη εβδομάδα. Ελπίζω τα πράγματα να πηγαίνουν προς το καλύτερο».

Πηγή:cnn.gr




Απομακρύνεται η μετασεισμική ακολουθία από τη Σαντορίνη – Σε ρυθμούς Ρίχτερ το Αιγαίο – Τι λένε οι σεισμολόγοι

«Μπορεί να έχουμε έναν σεισμό πάνω από 5 Ρίχτερ»

Σε ρυθμούς Ρίχτερ «χορεύει» τα τελευταία 24ωρα το Αιγαίο. Ευχάριστα όμως φαίνεται να είναι τα νέα για τη Σαντορίνη, καθώς φαίνεται η μετασεισμική ακολουθία να απομακρύνεται από το νησί που βρίσκεται σε επιφυλακή λόγω του ηφαιστείου.

Όπως δήλωσε σήμερα, Δευτέρα 3/2, το πρωί ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου της Αθήνας, Βασίλης Καραστάθης: «Απομακρύνεται βορειοανατολικά από τη Σαντορίνη το επίκεντρο της μετασεισμικής ακολουθίας κι αυτό είναι θετικό για το νησί και τις επιπτώσεις στα κτίριά του».

«Όσο μεγαλώνει η απόσταση από το νησί τόσο καλό είναι για τα κτίρια», σημείωσε ο κ. Καραστάθης και πρόσθεσε ότι όλη νύχτα συνεχίστηκε η σεισμική δραστηριότητα με μεγαλύτερο μέγεθος τα 4 Ρίχτερ.

«Η σεισμική δραστηριότητα δεν έχει σχέση με την ηφαιστειακή – Μπορεί να έχουμε έναν σεισμό πάνω από 5 Ρίχτερ», λέει ο Λέκκας

Το γεγονός πως «η σεισμική δραστηριότητα δεν έχει καμία σχέση με την ηφαιστειακή δραστηριότητα» ξεκαθάρισε μιλώντας στο ΕΡΤnews σήμερα το πρωί ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ), Ευθύμιος Λέκκας, διευκρινίζοντας μεταξύ άλλων πως η σεισμική δραστηριότητα εξελίσσεται έξω από την καλδέρα της Σαντορίνης, μακριά από το Κολούμπο, στον υποθαλάσσιο χώρο μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του η σεισμική δραστηριότητα θα συνεχιστεί και σήμερα και τις επόμενες ημέρες.

Αναφορικά με τους μετασεισμούς που σημειώνονται μέχρι στιγμής και πόσο πιθανό είναι το ενδεχόμενο ξεκαθάρισε πως «δεν μπορεί να γίνει πρόγνωση παρά μόνο κάποιες εκτιμήσεις» σημειώνοντας πως «μπορεί να υπάρξει και ένας σεισμός μεγαλύτερος των 5 Ρίχτερ, μικρή πιθανότητα το να εκδηλωθεί σεισμός των 5,5 Ρίχτερ, ενώ σε καμία περίπτωση και με μηδενικές πιθανότητες δεν θα γίνει σεισμός πάνω από 6 Ρίχτερ».

Ερωτηθείς για το ρήγμα μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού τόνισε μεταξύ άλλων πως δεν μπορεί να δώσει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα έναν σεισμό όπως το 7,6 Ρίχτερ που έδωσε όταν ενεργοποιήθηκε, το 1956.

«Η σεισμική ακολουθία δεν σχετίζεται με το ηφαίστειο της Σαντορίνης»

Καθησυχαστικός για το ηφαίστειο της Σαντορίνης εμφανίζεται ο δρ σεισμολογίας, Γεράσιμος Παπαδόπουλος, αναφερόμενος στους σεισμούς που σημειώνονται τα τελευταία 24ωρα στο νησί.

«Ήταν ένα δύσκολο 48ωρο, κυρίως για τους κατοίκους που έχουν ανησυχία. Η ανησυχία προκύπτει πρωτίστως από τα επιστημονικά δεδομένα, που αυτά ήταν που στήριξαν τις αποφάσεις για τα έκτακτα μέτρα αντισεισμικής προστασίας», είπε χαρακτηριστικά στο Mega και την εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ο δρ σεισμολογίας, Γεράσιμος Παπαδόπουλος.

«Οι σεισμοί έχουν απομακρυνθεί κατά κύριο λόγο από τη Σαντορίνη και έχουν πλησιάσει κάπως την Αμοργό. Οι αποστάσεις από τα επίκεντρα των σεισμών είναι 10 με 20 έως 40 χιλιόμετρα μακριά από Σαντορίνη και Αμοργό. Αυτό είναι το καλό νέο της ημέρας. Είναι μία απόσταση ασφαλείας που, ακόμα και αν μεγαλώσουν τα μεγέθη των σεισμών, νομίζω ότι πρέπει να μεγαλώσουν πολύ για να βλάψουν ουσιαστικά τα νησιά», δήλωσε.

«Το άσχημα νέα είναι ότι η σεισμική δραστηριότητα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Έχει αποκτήσει ξεκάθαρα χαρακτηριστικά προσεισμών κι αυτό το βλέπουμε στη σταδιακή αύξησή τους. Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά πλέον. Η σεισμική ακολουθία έχει όλα τα χαρακτηριστικά των προσεισμών: αύξηση πλήθους σεισμών, του μεγέθους τους και σταδιακή μετατόπιση των επικέντρων τους, που σημαίνει ότι διευρύνεται το ρήγμα που έχει ενεργοποιηθεί», υπογράμμισε.