ΔΕΘ: Ποιοι θα δουν μόνιμες αυξήσεις αποδοχών το 2025 και ποιοι έκτακτα επιδόματα φέτος

Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε ένα πακέτο μέτρων 1,4 δισ. ευρώ που θα εφαρμοστεί έως το τέλος του 2025. Αυτά περιλαμβάνουν μόνιμες αυξήσεις μισθών στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αυξήσεις σε επιδόματα, έκτακτες παροχές σε συνταξιούχους και φορολογικές ελαφρύνσεις για ελεύθερους επαγγελματίες.

Το Τέλος Ανθεκτικότητας για διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία και Airbnb θα αυξηθεί σε 2-8 ευρώ την ημέρα. Οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα δουν αύξηση στους καθαρούς μισθούς τους το 2025 λόγω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών.

Από την επόμενη άνοιξη, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν αυξήσεις στους μισθούς τους, έως 100 ευρώ τον μήνα, με στόχο να συγκλίνουν με τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα μέχρι το 2027.

  • Ένστολοι: 20% αύξηση στην αποζημίωση νυχτερινής εργασίας.
  • Γιατροί ΕΣΥ: Μείωση φορολογίας στις εφημερίες, με αύξηση αποδοχών 130 ευρώ τον μήνα και κίνητρο έως 7.200 ευρώ για απομακρυσμένες περιοχές.
  • Συνταξιούχοι: Νέα αύξηση στις συντάξεις το 2025, 2,2%-2,5%.
  • Ευάλωτοι και τρίτεκνοι: Αυξήσεις σε επιδόματα το 2025, με σύγκλιση παροχών τρίτεκνων και πολύτεκνων.

    Έκτακτα επιδόματα:

    • Συνταξιούχοι και ευάλωτα νοικοκυριά θα λάβουν έκτακτα βοηθήματα τα Χριστούγεννα.

    Ελεύθεροι επαγγελματίες:

    • Το Τέλος Επιτηδεύματος καταργείται το 2025, και μειώνονται τα τεκμήρια σε μικρές κοινότητες.

    Αγρότες:

    • Νέο σύστημα για τα «κόκκινα» δάνεια με ευνοϊκούς όρους και επιστροφή του φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο από το 2025.
    • Προγράμματα για ανάπτυξη θερμοκηπίων σε δημόσιες εκτάσεις.

    protothema.gr




Συντάξεις χηρείας | Η μείωση 50% μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε μηδενισμό των αποδοχών

Αμέσως μετά τις ευρωεκλογές τοποθετείται η περικοπή των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα (σε Δημόσιο και ΟΓΑ έχουν γίνει περικοπές την προηγούμενη τετραετία), που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πλήρη εξαφάνιση -σε ακραίες περιπτώσεις- των απολαβών που σήμερα έχουν χιλιάδες συνταξιούχοι.

Σύμφωνα με τον νόμο του 2016 (Κατρούγκαλου) αλλά και την ερμηνευτική εγκύκλιο Τσακλόγλου (τέλος 2023), οι συνταξιούχοι χηρείας θα υποστούν μείωση των αποδοχών τους τουλάχιστον κατά 50%. Και αυτό καθώς μετά το τέλος της τριετίας, στο οποίο ο δικαιούχος της σύνταξης χηρείας λάμβανε το 70%, θα πρέπει τώρα να λάβει το 35% και μόνο όμως του ανταποδοτικού σκέλους της σύνταξης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν οι συνταξιούχοι λαμβάνουν μια σύνταξη εξ ιδίου δικαιώματος, από τη σύνταξη χηρείας που εισπράττουν θα λάβουν το ποσό που υπερβαίνει τα 384 ευρώ της εθνικής σύνταξης, όπως ξεκαθαρίζει η ερμηνευτική εγκύκλιος Τσακλόγλου.

Να σημειώσουμε ακόμα ότι όταν ξεκίνησαν οι πρώτες περικοπές (2020), οι αντιδράσεις των συνταξιούχων ήταν έντονες, υποχρεώνοντας μάλιστα τον ΕΦΚΑ να επιστρέψει πίσω τα ποσά που είχαν περικοπεί. Τώρα έρχεται η εφαρμογή του νόμου και για τις συντάξεις χηρείας των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα και, σύμφωνα με την πρόβλεψη του νόμου, οι συντάξεις αυτές, εφόσον έχει παρέλθει τριετία από την καταβολή τους, θα περικοπούν ως αποδοχές εις διπλούν.

Δραματικές περικοπές και επιστροφές ποσών

Οπως σωστά επισημαίνει το ΕΝΔΙΣΥ (Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων), υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να είναι δεκάδες χιλιάδες οι δικαιούχοι που θα τύχουν νέων περικοπών στις συντάξεις χηρείας που λαμβάνουν, ενώ θα κληθούν να επιστρέψουν και αναδρομικά ποσά προς τα δημόσια ταμεία, καθώς το μέτρο θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2020!

Μπροστά στο σοβαρό αυτό ενδεχόμενο ακόμα και να μηδενιστούν τα ποσά της σύνταξης χηρείας για κάποιους δικαιούχους, το Δίκτυο ζητά να μην εφαρμοστεί η νομοθεσία που περικόπτει στο μισό τις συντάξεις χηρείας εξ ιδίου δικαιώματος και για δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, ζητά από την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας να νομοθετήσει σχετικά ώστε να παραμείνει η καταβολή των συντάξεων χηρείας στο 70% των αρχικών ποσών, εφ’ όρου ζωής του κάθε δικαιούχου, σημειώνοντας ότι «πρόκειται για ένα άδικο μέτρο που κακώς εφαρμόστηκε σε χιλιάδες συνταξιούχους στο Δημόσιο και στον ΟΓΑ, και στους δικαιούχους αυτούς η κυβέρνηση οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα πίσω».

«Δεν μπορεί τώρα να γίνεται περικοπή της παροχής στο όνομα κάποιας δημοσιονομικής εξισορρόπησης» σημειώνει ακόμα το Δίκτυο των συνταξιούχων, υπενθυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο θεσμοθετήθηκε το 2016, εν μέσω Μνημονίων και βαθιάς οικονομικής κρίσης, και η κυβέρνηση «επιδιώκει να υφαρπάξει ένα μέρος του εισοδήματός τους από συνταξιούχους που διαβιούν μόνοι και έχουν απόλυτη ανάγκη την οικονομική ενίσχυση».

avgi.gr




Αυξάνονται οι αποζημιώσεις για εφημερίες και το ανώτατο όριο αποδοχών για τους γιατρούς του ΕΣΥ

Αυξάνονται αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2024 κατά 20% οι αποζημιώσεις για τις εφημερίες των γιατρών του ΕΣΥ, σύμφωνα με διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, που τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.

Με την ίδια ρύθμιση προβλέπεται ότι:

  •  Η αποζημίωση για τις εφημερίες θα καταβάλλεται και στους νόμιμους αναπληρωτές των δικαιούχων.
  • Αυξάνεται επίσης κατά 20%, από 530 σε 636 ευρώ, το μηνιαίο ποσό που καταβάλλεται στους διευθυντές γιατρούς που απαλλάσσονται από τις εφημερίες.
  • Αυξάνεται κατά 5 % το ανώτατο όριο αποδοχών για τους γιατρούς του ΕΣΥ.

   Ειδικότερα το νέο πλαίσιο αποδοχών διαμορφώνεται ως εξής:

  Το ωρομίσθιο για κάθε εφημερία, ανάλογα με τη διάρκειά της, προσδιορίζεται ως εξής:

  •  Για εφημερία ημέρας καθημερινής μέχρι την 22η ώρα το ωρομίσθιο επί τις αντίστοιχες ώρες απασχόλησης.
  •  Για νυκτερινή εφημερία καθημερινής, από 22η ώρα μέχρι 6η πρωινή, το ωρομίσθιο αυξημένο κατά 15% επί τις αντίστοιχες ώρες νυκτερινής απασχόλησης.
  •   Για εφημερία ημέρας Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών, από 6η πρωινή μέχρι 22η, το ωρομίσθιο αυξημένο κατά 25% επί τις αντίστοιχες ώρες απασχόλησης.
  •  Για νυκτερινή εφημερία Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών, από 22η μέχρι 6η πρωινή, το ωρομίσθιο αυξημένο κατά 30% επί τις αντίστοιχες ώρες απασχόλησης.

 Τα ανωτέρω προκύπτοντα συνολικά ποσά αμοιβής δεκαεπτάωρης ή εικοσιτετράωρης ενεργού εφημερίας, κατά περίπτωση, προσαυξάνονται κατά 31,80 ευρώ.

  Το ωρομίσθιο των εφημεριών ορίζεται, ανά βαθμό ή βαθμίδα, ως εξής:

  •   Συντονιστής Διευθυντής και Καθηγητής Πανεπιστημίου, 8,90 ευρώ.
  •   Διευθυντής και Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου, οκτώ ευρώ και σαράντα έξι λεπτά (8,46 )
  • Επιμελητής Α΄ και Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου, 8,08 ευρώ.
  • Επιμελητής Β’, Λέκτορας και ειδικευμένοι ιατροί που αμείβονται με ενιαίο μισθολόγιο, 7,06 ευρώ.
  • Έμμισθος ειδικευόμενος, 5,38 ευρώ.

   ε. Στους ιατρούς που υπηρετούν με βαθμό Συντονιστή Διευθυντή σε Νοσοκομεία της Α΄ Ζώνης και στους Διευθυντές των πανεπιστημιακών κλινικών εργαστηρίων και μονάδων, σε όσους ιατρούς υπηρετούν με το βαθμό του Διευθυντή και απαλλάσσονται από την υποχρέωση συμμετοχής στο πρόγραμμα εφημεριών, καθώς και σε όσους ιατρούς νομίμως αναπληρώνουν ελλείποντες Συντονιστές Διευθυντές και Διευθυντές που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων αυτών, αντί αποζημίωσης εφημεριών καταβάλλεται μηνιαίο ποσό 636 ευρώ. Η απουσία των Διευθυντών και των νόμιμων αναπληρωτών τους για υπηρεσιακούς λόγους, εφόσον δεν υπερβαίνει τις δεκαπέντε ημέρες μηνιαίως, δεν επηρεάζει την καταβολή της αποζημίωσης των εφημεριών. Σε περίπτωση απουσίας για οποιονδήποτε άλλο λόγο η αποζημίωση αυτή μειώνεται αναλόγως.»

Ως ανώτατο όριο αποδοχών για τους ιατρούς του Ε.Σ.Υ. ορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στον εκάστοτε καταληκτικό βασικό μισθό (Μ.Κ. 16) του Συντονιστή Διευθυντή, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 2,163 (έως τώρα το ποσό πολλαπλασιαζόταν με συντελεστή 2,06). Στα ανώτατα όρια αποδοχών δεν συνυπολογίζονται οι αμοιβές των ιατρών από τη συμμετοχή τους σε ερευνητικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από διεθνείς ή ιδιωτικούς πόρους των ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων των Ε.Λ.Κ.Ε.Α. των Υγειονομικών Περιφερειών».

πηγή: newsbeast.gr




Πρόεδρος ΟΕΕ: Άμεση ανακοίνωση της μετάθεσης προθεσμίας υποβολής δηλώσεων – 4 προτάσεις για αύξηση αποδοχών στο Δημόσιο

Η αύξηση του εισοδήματος των δημοσίων υπαλλήλων κινείται αναμφίβολα προς τη σωστή κατεύθυνση

Αυτό σχολίασε ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κόλλιας, στην τοποθέτησή του στην Βουλή, επί του Νομοσχεδίου, «Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων, της οικογένειας και της εργασίας – συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις».

Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ κατέθεσε και τέσσερις συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με την αύξηση των αποδοχών και των αποζημιώσεων των δημοσίων υπαλλήλων. Αυτές είναι:

  • Η άμεση εφαρμογή των αυξήσεων των απολαβών των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα από την δημοσίευση του νόμου,
  • Η αύξηση της αμοιβής της υπερωριακής εργασίας, η οποία σήμερα είναι αποτρεπτική για τους υπαλλήλους του Δημοσίου να εργαστούν πέραν του ωραρίου τους, όποτε απαιτείται για την αντιμετώπιση έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών.
  • Η αύξηση της χιλιομετρικής αποζημίωσης των υπαλλήλων για μετακινήσεις που αφορούν υπηρεσιακές ανάγκες από τα 0,15 ευρώ στα 0,20 ευρώ να ισχύσει από τη δημοσίευση του νόμου.
  • Η αύξηση της ημερήσιας αποζημίωσης για τον υπάλληλο που μετακινείται εκτός έδρας για υπηρεσιακές ανάγκες.

Όπως είπε, «Γίνεται αντιληπτό ότι οι προβλεπόμενες αυξήσεις των αποδοχών είναι σημαντικές, εντός του δημοσιονομικού χώρου που έχει φυσικά η Κυβέρνηση, όμως πρέπει να πούμε ότι δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τη μείωση των απολαβών που έχουν υποστεί οι εργαζόμενοι του δημοσίου τομέα από το 2011.

Μετά από σειρά ετών εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου πιστεύουμε ότι πρέπει να εξεταστεί η κατάρτιση ενός μισθολογίου με νέο σύστημα αμοιβών, δεδομένου ότι οι αλλαγές αφορούν στο ήδη ισχύον, λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχή αύξηση των κενών θέσεων των οργανισμών του δημοσίου και την προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού, ειδικότερα στον τομέα της Πληροφορικής, για τη στήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας μας. Δεν είναι εύκολο εγχείρημα αλλά θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης».

Το ΟΕΕ χαιρετίζει την αύξηση του αφορολόγητου για φορολογούμενους με εξαρτώμενα μέλη, «αφού τέτοιες πρωτοβουλίες τονώνουν το εισόδημα των πολιτών και δη των οικογενειών».

Ο κ. Κόλλιας χαρακτήρισε εξίσου σημαντική τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, κατά 10%, για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρα, καθώς και την  παράταση του Market Pass μέχρι τον Οκτώβριο, αλλά και την οικονομική ενίσχυση των νέων με 150 ευρώ μέσω του Youth Pass.

Σχετικά με την ποσοτικοποίηση των προγραμμάτων των πολιτικών κομμάτων από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ο Πρόεδρος του ΟΕΕ τόνισε ότι είναι απαραίτητο να γνωρίζουν οι πολίτες το κόστος των προγραμμάτων των κομμάτων, αφού πολλές φορές στο παρελθόν έχουμε ζήσει ακατάσχετη παροχολογία κατά τη διάρκεια των προεκλογικών περιόδων. «Το ΟΕΕ συντάσσεται σε αυτή την προσπάθεια και τίθεται στη διάθεση της Πολιτείας για να βοηθήσει και από την πλευρά του μαζί με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην κοστολόγηση των προγραμμάτων».

Τέλος, ο κ. Κόλλιας τόνισε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ανακοινωθεί σήμερα κιόλας η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, καθώς και δέσμη μέτρων για τους κατοίκους, τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις των πυρόπληκτων περιοχών με ταυτόχρονη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής όλων των δηλωτικών τους υποχρεώσεων, φορολογικών και ασφαλιστικών.