Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν συζητάμε θέματα εθνικής κυριαρχίας και συνόρων με την Τουρκία

Ο πρώτος γύρος των εκλογών θα δείξει ποιον θέλουν Πρωθυπουργό οι Έλληνες

Μηνύματα προς την Τουρκία, τους πολιτικούς του αντιπάλους, αλλά και τους Έλληνες πολίτες εν όψει των εκλογών της 21ης Μαΐου έστειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το 8o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 26 – 29 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

«Με την Τουρκία δεν συζητάμε τίποτα όσον αφορά την εθνική μας κυριαρχία και τα σύνορα μας. Τελεία και παύλα. Δεν υπάρχει κάτι άλλο να συζητήσουμε πέρα από το θέμα των θαλάσσιων ζωνών. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός. Σημείωσε πως η Τουρκία πρέπει να αποφασίσει μετά τις εκλογές αν έχει πραγματική πρόθεση να έχει σχέσεις με τη Δύση ή θα στραφεί σε μια δική της πολιτική, που θα είναι πιο κοντά σε Κίνα ή Ρωσία. «Αυτό εν τέλει θα καθορίσει τις σχέσεις μας, αλλά και το Κυπριακό» συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Από τη συζήτηση που είχε με τον δημοσιογράφο των «Financial Times» υπεύθυνο για τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, Πίτερ Σπίγκελ, δεν απουσίασε η αναφορά στις επικείμενες εκλογές. Ο Πρωθυπουργός υποστήριξε πως οι πρώτες εκλογές είναι κρίσιμες γιατί θα δείξουν ποιο κόμμα και ποιον Πρωθυπουργό θέλει ο λαός. «Οι εκλογές αφορούν επιλογές. Στην περίπτωση της Ελλάδας, εμείς πετύχαμε σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας. Αντίθετα, ποια επιλογή δίνει η αντιπολίτευση; Το πρόγραμμα που παρουσίασε κοστίζει δεκάδες δισεκατομμύρια και θα οδηγήσει την χώρα στη χρεωκοπία» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.

Τόνισε ότι ο κόσμος με τον οποίο μιλάει κάθε μέρα του δίνει την αίσθηση ότι ο κόσμος θέλει σταθερότητα και άσκησε κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας ότι δεν έμαθε τίποτα από τα λάθη του και δεν καταλαβαίνει ότι ο κόσμος άλλαξε. «Δεν θα υποτιμήσω αντίπαλο. Ο Αλέξης Τσίπρας επέδειξε πολιτικές δεξιότητες αλλά την ίδια στιγμή ήταν πολύ κακός Πρωθυπουργός» υποστήριξε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι οι χειρισμοί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015 κόστισαν στην χώρα 100 δισ. ευρώ.

Στην ερώτηση του κ. Σπίγκελ αν φοβάται ότι η τραγωδία στα Τέμπη θα επηρεάσει τα ποσοστά της κυβέρνησης, απάντησε ότι ο κόσμος είχε δίκιο να είναι οργισμένος στην αρχή, να περιμένει περισσότερα από το κράτος. «Ανέλαβα την ευθύνη, ατυχήματα συμβαίνουν, τραγωδίες συμβαίνουν, το θέμα είναι πώς τα αντιμετωπίζεις. Οι εκλογές αφορούν το μέλλον και η παρούσα κυβέρνηση έκανε αυτά που υποσχέθηκε παρά τις κρίσεις που αντιμετώπισε» είπε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε πέρα από το να διορθώσουμε το πρόβλημα.

Αναφερόμενος στην οικονομία μίλησε για σημαντική πρόοδο, με τη χώρα να καταγράφει ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τους εταίρους της στην Ευρωζώνη. «Το χρέος μειώνεται και δημιουργούνται θέσεις εργασίας.

Σίγουρα μας απασχολεί που το ΑΕΠ είναι χαμηλότερο από το σημείο που βρίσκονταν στην αρχή της πολυετούς κρίσης. Η μόνη απάντηση σε αυτό είναι να κινηθεί ταχύτερα η οικονομία, όχι όμως με κατανάλωση, αλλά με επενδύσεις» σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, επαναλαμβάνοντας την εξαγγελία του για αύξηση των μισθών κατά 25% την επόμενη τετραετία. Προσέθεσε ότι υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω μείωση των φόρων, χωρίς όμως παρεκκλίσεις από τη δημοσιονομική πειθαρχία.

Ο Πρωθυπουργός παραδέχτηκε ότι στο Δημόσιο υπάρχουν ακόμα «θύλακες αντίστασης» στις αλλαγές, στόχος του όμως είναι να υπάρξει αξιολόγηση σε όλο το προσωπικό, με παράλληλη ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών μέχρι το 2027 και επιτάχυνση των ρυθμών απονομής δικαιοσύνης.

Ερωτηθείς για την υπόθεση των υποκλοπών τόνισε ότι ήταν κάτι απαράδεκτο και έπρεπε να αναληφθεί δράση.

«Είμαστε η μόνη χώρα που απαγόρευσε τα παράνομα λογισμικά, ενώ κάναμε αλλαγές στη ΕΥΠ. Προσπαθούμε να ελέγξουμε το παράνομο λογισμικό, που αποτελεί ωστόσο ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Στην παρατήρηση του κ. Σπίγκελ αν ως «αρχή» πρέπει να παρακολουθούν οι αρχές ένα πολιτικό αντίπαλο, ο Πρωθυπουργός δήλωσε ότι ποτέ δεν θεώρησε κάποιον «εκτός ορίων», ωστόσο σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να υπάρχουν επιπλέον φίλτρα για να ληφθεί η απόφαση.

Όσον αφορά τις σχέσεις Ελλάδας – ΗΠΑ, ο κ. Μητσοτάκης υποστήριξε πως η στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών είναι ζωτικής σημασίας και για τα αμερικανικά συμφέροντα.

Κληθείς να σχολιάσει τη στάση της Ελλάδας στον πόλεμο στην Ουκρανία, με δεδομένες τις παραδοσιακά καλές σχέσεις της Ελλάδας με τη Ρωσία, ο Πρωθυπουργός επισήμανε ότι έχουμε στενούς δεσμούς με τη Ρωσία και δεν έχουμε καμία εχθρότητα απέναντι στους Ρώσους πολίτες, αλλά έχουμε πρόβλημα με την επιθετικότητα του Πούτιν, που με τις ενέργειες του που προκάλεσε χάος στην Ευρώπη. «Η απόφαση να στηρίξουμε την Ουκρανία ήταν εύκολη.

Έτσι στέλνουμε κι ένα μήνυμα σε όποιες περιφερειακές δυνάμεις μπορεί να σκεφτούν κάτι ανάλογο με αυτό που έκανε η Ρωσία», τόνισε ο Πρωθυπουργός, δηλώνοντας αισιόδοξος για τη διατήρηση της ενότητας της συμμαχίας του ΝΑΤΟ.

Από αριστερά: o Πρόεδρος της Βουλγαρίας, Rumen Radev, ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας, Edi Rama, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών, Παναγιώτης Ροϊλός, ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών, Συμεών Τσομώκος




Παναγιωτόπουλος (ΥΕΘΑ): Δεν πιστεύω ότι οι στρατηγικοί στόχοι της Τουρκίας θα αλλάξουν

Τα F-35 είναι το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας

Ότι οι ελληνοτουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε καλύτερο σημείο από παλιότερα, αλλά και πως «δεν θα ακυρώσουμε καμία παραγγελία επειδή τώρα είμαστε καλύτερα με τους Τούρκους» ανέφερε ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος μιλώντας στο 8ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που διεξάγεται στους Δελφούς μεταξύ 26 και 29 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος του MEGA και της Βραδυνής, Ιορδάνης Χασαπόπουλος.

Για τις σχέσεις με την Τουρκία, ο υπουργός ανέφερε πως «Υπάρχουν κανάλια επικοινωνίας. Θεωρώ ότι αυτή η κατάσταση ίσως μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη συνεννόηση των δύο πλευρών. Όμως δεν πιστεύω πως μακροπρόθεσμα οι στρατηγικοί στόχοι της Τουρκίας στην περιοχή θα αλλάξουν.

Δεν θα ακυρώσουμε καμία παραγγελία επειδή τώρα είμαστε καλύτερα με τους Τούρκους. 

Όλη η προσπάθεια αναβάθμισης και ενδυνάμωσης της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς. Το δόγμα της «γαλάζιας πατρίδας» ζει και βασιλεύει». Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να συνεχίσουμε την προσπάθεια να είμαστε μια χώρα άκρως αποτρεπτική».

Περιγράφοντας τους τέσσερις βασικούς άξονες της επόμενης ημέρας για το υπουργείο Άμυνας, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σημείωσε: «Αμυντική διπλωματία και εξοπλισμοί και αμυντική βιομηχανία και προσωπικό».

Ενώ ερωτώμενος σχετικά με τις αποδοχές του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, δήλωσε:

«Το προσωπικό έδειξε μέσα από σειρά αποστολές αποτελεσματικότητα. Έδειξε ότι αξίζει να αμειφθεί γι αυτό δεδομένου ότι και στα χρόνια της οικονομικής δυσκολίας οι περικοπές ήταν αναλογικά περισσότερες από αλλού. Αυτή η αδικία πρέπει να αρθεί και να προσελκύσουμε έμψυχο δυναμικό στις Ένοπλες Δυνάμεις. Κάναμε ό,τι μπορούσαμε με δεδομένο ότι η προτεραιότητα ήταν οι εξοπλισμοί. Δόθηκε μια σχετική οικονομική ενίσχυση. Ο πρωθυπουργός εξήγγειλε και υλοποιούμε κάποια οικονομικά κίνητρα.

Το νέο μισθολόγιο είναι υπό επεξεργασία.

Σύντομα ο πρωθυπουργός θα έχει την τελική πρόταση. Θα την υποβάλλουμε στο υπουργείο Οικονομικών. Θεωρώ ότι την επόμενη μέρα σύντομα θα είμαστε σε θέση κάνουμε ανακοινώσεις. Είναι ένα ειδικό ζήτημα που αφορά το νέο μισθολόγιο των Ενόπλων Δυνάμεων. Αποκαθιστά αδικίες, στρεβλώσεις και το δίκαιο».

Για τα 2+2 C-130 από τις ΗΠΑ, ο υπουργός Άμυνας, σημείωσε:

«Τα C-130 είναι ένας στόλος που εξαιτίας της αδυναμίας επαρκούς υποστήριξης, είχαν μειωθεί πολύ σε διαθεσιμότητες. Αναζητήσαμε και δρομολογήσαμε λύσεις, για να δούμε κατά πόσο υπήρχε η δυνατότητα απόκτησης κάποιων τέτοιων αεροσκαφών μέσω του προγράμματος πλεονάζοντας υλικού των ΗΠΑ. Βελτιώνουμε τους αριθμούς μας. Όταν οι ΗΠΑ σου προσφέρουν δύο από το απόθεμά τους δεν έχεις παρά να δεχθείς».

Όσο για τα F- 35, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σημείωσε:

«Τα F-35 είναι 5ης γενιάς. Είναι το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας με φοβερές δυνατότητες, ηλεκτρονική αναβάθμιση αυτών των αεροσκαφών και κάποια στοιχεία stealth. Βρισκόμαστε σε μια φάση που έχοντας πάρει το “πράσινο φως” για να μπούμε στο πρόγραμμα, έχει κατατεθεί η προσφορά και περιμένουμε την απάντηση για να ξεκινήσουμε την τελική διαπραγμάτευση, ώστε να τα πάρουμε το 2028 – 2029».

Τέλος, για το ρόλο της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας στο πλαίσιο των εξοπλιστικών προγραμμάτων που τρέχουν, για το οποίο έχει γίνει αρκετή κριτική, ο υπουργός ανέφερε: «Η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία είναι το κύριο ζήτημα σε ό,τι αφορά την ατζέντα της Άμυνας την επόμενη ημέρα.

Μέσα από τις δουλειές που κλείσαμε και τα καινούργια συστήματα και την προσπάθεια αναβάθμισης των υπαρχόντων μεγάλο κομμάτι είναι η ύπαρξη εξωστρεφούς ανταγωνιστικής παραγωγικής εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Αν τόσα χρόνια δεν υπήρχε έντονο αντικείμενο τώρα με όλα αυτά που γίνονται θεωρώ ότι η αναβάθμιση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας είναι αναγκαία προϋπόθεση».