Connect with us

BUSINESS-STORIES

Τα προϊόντα που βρίσκονται στη λίστα των 12 «best of» των ελληνικών εξαγωγών

Δημοσιεύτηκε

στις

Τρόφιμα και ποτά, ορυκτά και μέταλλα κατέχουν εξέχουσα θέση στις 12 πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες προϊόντων για τις ελληνικές εξαγωγές.

Αυτό προκύπτει από έρευνα της ΕΥ για το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) με θέμα: «Η μεγέθυνση των ελληνικών επιχειρήσεων θα συμβάλει σημαντικά στην περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών».

Από τις κατηγορίες αυτές ξεχωρίζουν οι ακόλουθες τέσσερις ως περισσότερο δυναμικές, καθώς κατάφεραν να αυξήσουν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα και το μερίδιο αγοράς τους κατά την τελευταία δεκαετία (2008-2017):

  • Ρητίνες φυτών και φυτικά εκχυλίσματα
  • Λίπη και λάδια φυτικής και ζωικής παραγωγής
  • Αλάτι, θείο, πέτρες, γύψος, ασβέστης και τσιμέντο και
  • Αλουμίνιο

Οι υπόλοιπες οκτώ κατηγορίες, ενώ αύξησαν την αξία των εξαγωγών, απώλεσαν μέρος του συγκριτικού τους πλεονεκτήματος και μερίδιο αγοράς.

Οι 12 πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες προϊόντων είναι:

1. Ψάρια και οστρακοειδή

Η αξία των ελληνικών εξαγωγών σε ψάρια το 2017 ανήλθε σε 660 εκατ. ευρώ, κατέχοντας το 0,63% των παγκόσμιων εξαγωγών. Η Ιταλία είναι ο κυριότερος προορισμός των ελληνικών ψαριών, με 38,49% των εξαγωγών να καταλήγουν εκεί. Οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης και της ιβηρικής χερσονήσου αποτελούν τους κύριους ανταγωνιστές της Ελλάδας στα ψάρια. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με επενδύσεις που θα στοχεύουν στην αύξηση της παραγωγής και βελτίωση της τυποποίησης των προϊόντων.

2. Φρούτα και καρποί

Η αξία των εξαγωγών σε φρούτα και καρπούς το 2017 ανήλθε σε 848 εκατ. ευρώ.

Η Ελλάδα είναι μια οικονομία που παραδοσιακά στηρίζεται στον πρωτογενή τομέα παραγωγής και, συνεπώς, στην κατηγορία αυτή υπάρχουν πολλά προϊόντα που έχουν καλές εξαγωγικές επιδόσεις.

Κατέχουν το 0,80% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Οι κυριότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών είναι η Γερμανία, η Ρουμανία, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Βουλγαρία.

Σημαντικότεροι ανταγωνιστές είναι η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Ισπανία.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να στραφούν προς την εξυπηρέτηση εξειδικευμένων αγορών (niche markets) του κλάδου.

3. Ρητίνες φυτών και φυτικά εκχυλίσματα

Κατέχουν το 0,22% των παγκόσμιων εξαγωγών, με αξία 13 εκατ. ευρώ για το 2017.

Οι κυριότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών είναι οι ΗΠΑ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, η Γερμανία και η Τουρκία.

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν αναλογικά περισσότερο από τις παγκόσμιες και αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα.

4. Λίπη και λάδια ζωικής και φυτικής παραγωγής

Η αξία των εξαγωγών για το 2017 σε λίπη και λάδια ήταν 594 εκατ. ευρώ και καλύπτει το 0,68% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Είναι μία από τις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες για την Ελλάδα.

Ο κυριότερος προορισμός είναι η Ιταλία, με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους.

Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει σε στρατηγικές διαφοροποίησης του προϊόντος και στην προσπάθεια δημιουργίας περαιτέρω ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

5. Παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων.

Για το 2017, η αξία των εξαγωγών σε παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων ανήλθε σε 971 εκατ. ευρώ. Κατέχουν 1,78% των παγκόσμιων εξαγωγών.

Κυριότεροι προορισμοί είναι οι ΗΠΑ και η Γερμανία, παρότι τα προϊόντα αυτά εξάγονται σε πάνω από 23 χώρες.

Οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι ιδιαίτερα εξωστρεφείς και έχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης.

6. Καπνά και βιομηχανικά υποκατάστατα καπνού

Η καπνοβιομηχανία υπήρξε στο παρελθόν βασικός στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας και μία από τις πιο εξαγωγικές βιομηχανίες. Παρόλο που αυτή η εικόνα φαίνεται να έχει αλλάξει αρκετά, καθώς πολλές βιομηχανίες έχουν κλείσει, η εξαγωγική δυναμική των καπνών παραμένει σημαντική.

Κατέχουν το 1,20% των παγκόσμιων εξαγωγών, το οποίο αντιστοιχεί σε αξία 484 εκατ. ευρώ για το έτος 2017.

Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών καταλήγει σε αγορές της Ευρώπης, ενώ σημαντικούς προορισμούς, επίσης, αποτελούν οι μεγάλες αγορές του υπόλοιπου κόσμου, όπως είναι αυτές της Κίνας, της Κορέας και των ΗΠΑ.

7. Αλάτι, θείο, πέτρες, γύψος, ασβέστης και τσιμέντο

Σε αυτή την κατηγορία, η Ελλάδα φαίνεται να διαθέτει ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αφού οι ελληνικές εξαγωγές την περίοδο 2008- 2017 αυξήθηκαν αναλογικά περισσότερο σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο (62,4% και 15,1% αύξηση, αντίστοιχα).

Συνεπώς, το μερίδιο της Ελλάδας στις παγκόσμιες αγορές αυξήθηκε, φτάνοντας το 1,6% το 2017, το οποίο αντιστοιχεί σε 580 εκατ. ευρώ αξία εξαγωγών.

Η γεωγραφική διασπορά των ελληνικών εξαγωγών εκτείνεται και στις πέντε ηπείρους, αφού δεν αποτελούν ευπαθή προϊόντα και μεταφέρονται σχετικά εύκολα μέσω θαλάσσης.

Μεγάλα πλεονεκτήματα αποτελούν η κομβική γεωγραφική θέση της Ελλάδας, καθώς και ο σημαντικός ορυκτός της πλούτος.

Με τις ανάλογες επενδύσεις, ο κλάδος έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης.

8. Γούνες και τεχνητές γούνες

Οι γούνες είναι μια κατηγορία προϊόντων στην οποία η Ελλάδα έχει παράδοση.

Η αξία των εξαγωγών σε γούνες για το 2017 ανήλθε σε 234 εκατ. ευρώ.

Αυτό αποτυπώνεται και στο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς που κατέχει στην κατηγορία αυτή (2,9%).

Παρόλο που οι παγκόσμιες εξαγωγές εμφάνισαν αύξηση, οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν πτώση 19,1% μέσα στην τελευταία δεκαετία.

Πιο σημαντική χώρα προορισμού παραμένει η Ρωσία, παρόλο που η Ελλάδα έχει χάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς εκεί. Το γεγονός ότι, το 2008 το μερίδιο αγοράς της Ελλάδας στη Ρωσία ήταν 25% και το 2017 έπεσε στο 2%, πρέπει να αποτελέσει σημείο προβληματισμού.

Βασική προτεραιότητα, επομένως, θα πρέπει να αποτελέσει η επανάκτηση του μεριδίου αγοράς στη Ρωσία.

Ο κλάδος χρειάζεται επαναχάραξη της στρατηγικής, η οποία να ανταποκρίνεται στις νέες παγκόσμιες εξελίξεις.

9. Βαμβάκι

Η Ελλάδα παραδοσιακά παρουσιάζει μεγάλη εξαγωγική δραστηριότητα στο βαμβάκι και έχει υψηλό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά (0,8%), με αξία εξαγωγών για το 2017 στα 400 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, κατά την περίοδο 2008-2017, ο ρυθμός αύξησης των ελληνικών εξαγωγών αποτελούσε μόλις το 1/8 του ρυθμού αύξησης των παγκόσμιων εξαγωγών (4,5% και 39,8% αντίστοιχα).

Οι εξαγωγές βάμβακος κατευθύνονται κυρίως προς τις χώρες παραγωγής ενδυμάτων χαμηλού κόστους, όπως είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Ινδονησία, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και άλλες.

10. Ειδικά νήματα, σπάγκοι και σχοινιά

Κατέχουν το 0,58% των παγκόσμιων εξαγωγών, με αξία εξαγωγών για το 2017 129 εκατ. ευρώ.

Οι επιδόσεις των εξαγωγών σε αυτή την κατηγορία φαίνεται να είναι ικανοποιητικές τα τελευταία χρόνια, δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει αυξήσει το ποσοστό διείσδυσής της στο 70% των χωρών στις οποίες εξάγει (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Πολωνία).

Κυριότεροι ανταγωνιστές της Ελλάδας στην κατηγορία αυτήν είναι η Ιταλία, η Ισπανία και το Βέλγιο.

11. Χαλκός

Ο κλάδος των μετάλλων βρίσκεται σε μια αυξανόμενη εξαγωγικά πορεία.

Οι ελληνικές εξαγωγές χαλκού κατέχουν μερίδιο 0,5% στην παγκόσμια αγορά και η αξία εξαγωγών σε χαλκό για το 2017 ανέρχεται σε 599 εκατ. ευρώ.

Κατά την τελευταία δεκαετία, οι εξαγωγές χαλκού σημείωσαν μικρή αύξηση 5,4%, τη στιγμή που οι παγκόσμιες εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 26,7%.

Οι κυριότερες χώρες προορισμού είναι η Ιταλία, η Ρουμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Βουλγαρία και η Γαλλία, ενώ οι σημαντικότεροι ανταγωνιστές στην αγορά του χαλκού είναι η Γερμανία και η Τουρκία.

12. Αλουμίνιο

Η αξία των εξαγωγών για την κατηγορία του αλουμινίου το 2017 ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ

Το αλουμίνιο αποτελεί την αιχμή του δόρατος στις εξαγωγές μετάλλων και φαίνεται να κατέχει ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Ο ρυθμός αύξησης των ελληνικών εξαγωγών ξεπέρασε κατά πολύ τον παγκόσμιο (59,1% και 36,9% αντίστοιχα), με αποτέλεσμα να αυξηθεί το συγκριτικό πλεονέκτημα και το μερίδιο αγοράς για τα ελληνικά αλουμίνια.

Ο κύριος όγκος των ελληνικών αλουμινίων καταλήγει σε χώρες της Ευρώπης, όπου, στις περισσότερες από αυτές τις αγορές, η Ελλάδα αύξησε τον βαθμό διείσδυσής της από το 2008 μέχρι σήμερα.

Λοιπά ανταγωνιστικά προϊόντα

Παρόλο που οι λοιπές κατηγορίες προϊόντων δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα ανταγωνιστικά προϊόντα που εμπίπτουν στις κατηγορίες αυτές και παρουσιάζονται συνοπτικά παρακάτω:

  • Τα φάρμακα είναι ένα από τα προϊόντα στα οποία θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη πως στην Ελλάδα υπάρχει σημαντική φαρμακοβιομηχανία, με πολλά περιθώρια για ανάπτυξη και εξαγωγές, κυρίως γενοσήμων φαρμάκων. Η Ελλάδα πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές σε φάρμακα, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 860 εκατ. ευρώ, κατατάσσοντάς τα ως το τρίτο περισσότερο εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν.
  • Η Ελλάδα διατηρεί μεγάλη εξειδίκευση και ανταγωνιστικότητα στα πλακάκια στέγασης και στα κατασκευαστικά τούβλα.
  • Συγκριτικό πλεονέκτημα διατηρούν, επίσης, τα προϊόντα από μάρμαρο, τραβερτίνη και αλάβαστρο, ο πετροβάμβακας, τα προκατασκευασμένα δομικά κομμάτια από τσιμέντο και ο επεξεργασμένος σχιστόλιθος.
  • Μερικά ακόμα ανταγωνιστικά προϊόντα είναι οι μετρητές ηλεκτρικού ρεύματος, οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές και οι ηλεκτρικοί αγωγοί υψηλής τάσης.
  • Εξίσου επιτυχημένα προϊόντα στις διεθνείς αγορές είναι οι ανελκυστήρες και οι ανυψωτές φορτίων με μερίδιο αγοράς 1,2%, καθώς και οι κυλιόμενες σκάλες με μερίδιο αγοράς 1,4%.
  • Η Ελλάδα διαθέτει επιπλέον σημαντική εξειδίκευση στους μη ηλεκτρικούς θερμαντήρες νερού και τα αλιευτικά σκάφη.
  • Τέλος, σημαντική εξαγωγική παρουσία έχει, επίσης, το λευκό χαρτί, οι κουβαρίστρες, τα πηνία και τα παρόμοια στηρίγματα χαρτιού.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα και αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, «από την παραπάνω χαρτογράφηση των ελληνικών εξαγωγών είναι προφανές ότι η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα στην εξαγωγή κατά βάση προϊόντων του πρωτογενούς τομέα παραγωγής, υστερώντας στις εξαγωγές προϊόντων εντάσεως τεχνολογίας. Από τη στιγμή που η πλειοψηφία των ελληνικών εξαγωγών δεν αφορά σε προϊόντα του μεταποιητικού τομέα, η προστιθέμενη αξία που πηγάζει από τις εξαγωγές αυτές είναι χαμηλή».

Ακόμη υπογραμμίζεται ότι: «Παρόλο που το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε, η Ελλάδα αδυνατεί να μεγεθύνει το μερίδιό της στο αυξανόμενο παγκόσμιο εμπόριο, διατηρώντας το ποσοστό της κατά μέσο όρο σταθερό στο 0,18%. Ανεξάρτητα από τους κλάδους, οι οποίοι συνεισφέρουν σημαντικά σε αξία εξαγωγών, θα πρέπει η ελληνική οικονομία να επικεντρωθεί σε επιμέρους προϊόντα και προορισμούς, με στόχο τη μεγιστοποίηση της προστιθέμενης αξίας».

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

Business

Θεαματικές εξελίξεις για το IQOS της Παπαστράτος Philip Morris στις ΗΠΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

Σπουδαία νέα για το IQOS από τις ΗΠΑ. Η πανίσχυρη και εξαιρετικά αυστηρή Επιτροπή Φαρμάκων και Τροφίμων ( U.S. Food and Drug Administration FDA ), μετά από έρευνες 2 ετών,  έδωσε την έγκριση για να ξεκινήσουν οι πωλήσεις των προϊόντων IQOS στην τεράστια αμερικανική αγορά.

Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι η απόφαση βασίζεται στην επιστημονική τεκμηρίωση πως τοIQOS είναι κατάλληλο για την προστασία της δημόσιας υγείας αφού παράγει λιγότερες τοξικές ουσίες από τα τσιγάρα.

Η απόφαση της Αμερικανικής Επιτροπής FDA εκτός του ότι μπορεί πραγματικά να αλλάξει θεαματικά τα οικονομικά δεδομένα και τα μεγέθη για την ελληνική ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ, αποτελεί και ένα είδος δικαίωσης για τον όμιλο Philip Morris που επένδυσε 300 εκατομμύρια Ευρώ στην Ελλάδα για την δημιουργία της μονάδας παραγωγής IQOS δημιουργώντας  400 θέσεις εργασίας στη χώρα μας…

…………………………

Η επίσημη ανακοίνωση της Philip Morris International

Η Philip Morris International ανακοίνωσε την έγκριση από τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (U.S. Food and Drug Administrationτης πώλησης του IQOS στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής

2 Μαΐου 2019

Ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) των Η.Π.Α. επιβεβαίωσε στις 30 Απριλίου ότι το IQOS, το ηλεκτρικά θερμαινόμενο σύστημα καπνού της Philip Morris International (PMI), είναι κατάλληλο για την προστασία της δημόσιας υγείας και ενέκρινε την πώλησή του στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Η απόφαση του FDA είναι αποτέλεσμα της ενδελεχούς αξιολόγησης της αίτησης της PMI προς τον Οργανισμό, που υποβλήθηκε το 2017, για την έγκριση της κυκλοφορίας του προϊόντος.

Σε αντίθεση με τα συμβατικά τσιγάρα, το IQOS θερμαίνει – αλλά δεν καίει – τον καπνό. Είναι το πρώτο ηλεκτρικά θερμαινόμενο προϊόν καπνού που λαμβάνει άδεια πώλησης στις Η.Π.Α., σε συνέχεια του νόμου του 2009, που εξουσιοδοτεί τον FDA να ρυθμίζει τα προϊόντα καπνού, συμπεριλαμβανομένης της εποπτείας των καινοτόμων προϊόντων.

Σχολιάζοντας την ανακοίνωση του FDA ο Ανδρέας Καλαντζόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της PMI, είπε:

“Η απόφαση του FDA να εγκρίνει την κυκλοφορία του IQOS στις Η.Π.Α. είναι ένα σημαντικό βήμα μπροστά για τους περίπου 40 εκατομμύρια Αμερικανούς, άνδρες και γυναίκες, που καπνίζουν. Κάποιοι θα διακόψουν το κάπνισμα. Οι περισσότεροι δεν θα το διακόψουν και για αυτούς το IQOS προσφέρει μια εναλλακτική επιλογή χωρίς τον καπνό του τσιγάρου. Μόνο μέσα σε δυο χρόνια, 7,3 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο εγκατέλειψαν εντελώς το τσιγάρο και το αντικατέστησαν με το IQOS. Η σημερινή απόφαση του FDA δίνει αυτή την ευκαιρία και στους Αμερικανούς ενήλικους καπνιστές. Όλοι μας στην PMI είμαστε αποφασισμένοι να αντικαταστήσουμε τα συμβατικά τσιγάρα με εναλλακτικά προϊόντα χωρίς τον καπνό του τσιγάρου, που συνδυάζουν προηγμένη τεχνολογία και αυστηρή επιστημονική τεκμηρίωση. Η ανακοίνωση του FDA είναι ένα ιστορικό ορόσημο.”

Πρόσθεσε, “Η απόφαση καθορίζει σαφείς οδηγίες για την κυκλοφορία του προϊόντος, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων μάρκετινγκ, που μεγιστοποιούν την ευκαιρία για τους ενήλικες να αντικαταστήσουν τα συμβατικά τσιγάρα, ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα την μη ενδεδειγμένη χρήση του. Υποστηρίζουμε πλήρως αυτόν τον στόχο. Ο FDA έχει θέσει υψηλές προδιαγραφές και θα δουλέψουμε μαζί του για να εφαρμόσουμε την απόφαση ώστε το IQOS να φτάσει στο κατάλληλο κοινό – τους ενήλικους καπνιστές.”

Η PMI θα διαθέσει το IQOS στην αγορά των Η.Π.Α. μέσω αποκλειστικής άδειας με την Altria Group, Inc., της οποίας η θυγατρική Philip Morris USA έχει την τεχνογνωσία της αγοράς και τις υποδομές για να διασφαλίσει την επιτυχημένη κυκλοφορία του. Η PM USA είναι έτοιμη να ξεκινήσει το πλάνο λανσαρίσματος του IQOS.

Η PMI υπέβαλε εμπεριστατωμένη επιστημονική τεκμηρίωση για την υποστήριξη αφενός της αίτησης άδειας κυκλοφορίας (Premarket Tobacco Product Application – PMTA) και αφετέρου της παράλληλης αίτησης για την έγκριση του IQOS ως «Προϊόν Καπνού Τροποποιημένου Κινδύνου» (Modified Risk Tobacco Product Application – MRTPA), που ο FDA συνεχίζει να εξετάζει.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Παπαστράτος, Χρήστος Χαρπαντίδης, σχολιάζοντας τις εξελίξεις αυτές, ανέφερε «Η απόφαση αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική για τους ενήλικους καπνιστές των ΗΠΑ οι οποίοι θα έχουν, πλέον, πρόσβαση σε καλύτερες εναλλακτικές σε σχέση με το τσιγάρο, όπως και τα 7,3 εκατομμύρια καπνιστές στον κόσμο. Στην Ελλάδα όλο και περισσότεροι καπνιστές στρέφονται αποκλειστικά στο IQOS, με σημαντικό μερίδιο αγοράς πανελλαδικά, καθιστώντας τη χώρα μας την 3η αγορά του IQOS παγκοσμίως μετά την Ιαπωνία και τη Λιθουανία, όπως ανακοίνωσε η ΡΜΙ στην χθεσινή ετήσια συνέλευση των μετόχων της. Το εργοστάσιο της Παπαστράτος είναι έτοιμο να ανταποκριθεί στις νέες παγκόσμιες προκλήσεις.»

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Έτσι κατάφερε από το τίποτα να φτιάξει μια περιουσία δισεκατομμυρίων

Δημοσιεύτηκε

στις

Σήμερα είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους των ΗΠΑ, σύμφωνα με το Forbes, ο Mark Cuban είναι ωστόσο πολλά περισσότερα από αυτό.

Βλέπετε περπάτησε έναν μακρύ και δύσκολο δρόμο ως τον πλούτο που μόνο στρωμένος με ροδοπέταλα δεν ήταν.

Το δικό του ταξίδι άρχισε από ένα «μικροσκοπικό διαμέρισμα», όπως το λέει χαρακτηριστικά, όπου ζούσε με φτερούγες κοτόπουλου και περνούσε μερόνυχτα μαθαίνοντας κώδικα.

 

 

Ο Mark Cuban μίλησε για τη ζωή του σε πρόσφατο συνέδριο τεχνολογίας στο Ντάλας, ξεκινώντας από τα χρόνια που ήταν άλλος ένας νεαρός επιχειρηματίας χωρίς τίποτα το αξιοσημείωτο να επιδείξει.

Όσο για το χαρακτηριστικό της επιτυχίας του; Πως δεν έκανε διακοπές για 7 ολόκληρα χρόνια, όπως ανέφερε ο ίδιος και καταγράφει η εφημερίδα «Dallas News»!

Τα ξενύχτια, οι θυσίες και η έλλειψη διακοπών απέδωσαν όμως και με το παραπάνω, όταν ο επιχειρηματίας έκανε μια σειρά δαιμόνιων συμφωνιών εκεί στις αρχές της δεκαετίας του 1990, με πρώτη και καλύτερη την πώληση της πλατφόρμας streaming που είχε φτιάξει (Broadcast.com) έναντι 5,7 δισ. δολαρίων.

 

 

Μετά, το 2000, αγόρασε τους Dallas Mavericks, μια ομαδούλα τότε του NBA που κατάφερε να μετατρέψει σε πρωταγωνιστή του αμερικανικού μπάσκετ. Έκτοτε έχει στα χέρια του μια πραγματική αυτοκρατορία, επενδύοντας πια σε πολλά και διάφορα και ξεκοκαλίζοντας τα λεφτά του σε ιδιωτικά αεροπλάνα, γιοτ και πολυτελείς επαύλεις.

Ο Cuban αποκάλυψε στο συνέδριο Dallas Startup Week πως όλα αυτά δεν ήρθαν εύκολα. Και απέδωσε μάλιστα την επιτυχία του στο γεγονός ότι δεν έκανε διαλείμματα για διακοπές!

Ο κροίσος ξεκίνησε την επιχειρηματική του πορεία στις αρχές της δεκαετίας του 1980, πουλώντας λογισμικό από μια εταιρία που είχε φτιάξει. Το 1982 την έκλεισε και ίδρυσε τη MicroSolutions, την οποία πούλησε 8 χρόνια αργότερα έναντι 6 εκατ. δολαρίων, μια κίνηση που του απέφερε 2 ολόκληρα εκατομμύρια δικά του.

 

 

Όνομα θα γινόταν με την επόμενη δουλειά του, ένα διαδικτυακό ραδιόφωνο (Audionet) που θα γινόταν τελικά η Broadcast.com, μια ιστοσελίδα με ποικίλο περιεχόμενο. Αυτή απέκτησε το 1999 η Yahoo έναντι του αστρονομικού ποσού των 5,7 δισ. δολαρίων. Κάτι που έκανε τον Cuban πλουσιότερο κατά… 1 δισεκατομμύριο.

Τους Dallas Mavericks τους αγόρασε το 2000 έναντι 285 εκατ. δολαρίων, όταν και θα γινόταν πλέον διαβόητος για τα απρεπή σχόλιά του στους διαιτητές. Μια δράση που του έχει κοστίσει μια μικρή περιουσία μέχρι σήμερα, πληρώνοντας στην πορεία πρόστιμα 2,6 εκατ. δολαρίων για τα «γαλλικά» του στη διαιτησία!

Οι Mavericks κοστολογούνται ωστόσο πια στα 2,3 δισ. δολάρια, 2 δισεκατομμύρια περισσότερα δηλαδή απ’ όσα τους αγόρασε πριν από 19 χρόνια, δείχνοντας και εδώ τα εμπορικά του χαρίσματα.

 

 

Πλέον είναι στους 500 πλουσιότερους Αμερικανούς και γνωστός ως ένας από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς επιχειρηματίες των ΗΠΑ…

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Mεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο στην περίοδο της κρίσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Η 21η Αυγούστου 2018 ήταν η τελευταία ημέρα των μνημονίων. Μία ημερομηνία ιστορική και καθοριστική για όλους, καθώς με τυπικό (και για κάποιους ουσιαστικό) η χώρα βγήκε από τη μέγγενη των μνημονιακών πολιτικών εποπτείας.

Η 21η Αυγούστου όμως ταυτόχρονα ήταν και η πρώτη μέρα της μετά μνημονίων εποχής. Μιας εποχής όπου περιλαμβάνει εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν και μεταρρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί και πρέπει να προχωρήσουν.

Αυτή η περίοδος των 9 ετών ωστόσο, που ήταν αυτά που βρισκόμασταν εντός προγραμμάτων επιτήρησης και δανεισμού, αλλά και τα τελευταία έτη πριν το 2010 όπου τα σημάδια της κρίσης άρχισαν να φαίνονται πολύ έντονα, άφησαν βαθιά λαβωμένο το «επιχειρείν» στην Ελλάδα. Μία ενασχόληση έτσι και αλλιώς ριψοκίνδυνη.

Άλλωστε δεκάδες χιλιάδες μικρές, αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο υπό το βάρος χρεών και του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος.

Ταυτόχρονα ορισμένες μεγάλες αλυσίδες πολυεθνικών εταιριών μπορεί να έφυγαν από την Ελλάδα, όσοι έμειναν όμως κατάφεραν να βγουν κερδισμένοι, αφού για κάθε έναν του κλάδου που κλείνει, οι πολυεθνικές μετρούν κέρδη.

Σε αυτά τα δέκα και βάλε χρόνια της ύφεσης πολλοί εγχώριοι επιχειρηματικοί κολοσσοί έβαλαν λουκέτο με χιλιάδες εργαζόμενους να χάνουν τις δουλειές τους, προμηθευτές να φεσώνονται και φορείς του κράτους να ζημιώνονται με τεράστια ποσά.

Ας δούμε μερικά από τα πολύ ηχηρά κλεισίματα που κλόνισαν τον κόσμο της εργασίας και της επιχειρηματικότητας.

Raxevsky

H εταιρεία σύμβολο, κάποτε, της δυτικοποίησης και εξευρωπαϊσμού της ελληνικής αγοράς γυναικείων ενδυμάτων, η Raxevsky έπεσε θύμα της εξέλιξης της βιομηχανίας, κακών επιλογών και του σφοδρού ανταγωνισμού από ξένες πολυεθνικές.

Η εταιρεία είναι η τελευταία, χρονικά, περίπτωση από αυτές που θα μας απασχολήσουν καθώς σύμφωνα με μία ανακοίνωση των εργαζομένων αλλά και τις εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας με τα μαγαζιά να αδειάζουν οι τίτλοι τέλους έπεσαν στις 26/2 του τρέχοντος έτους.

Παρά την προ διετίας προσπάθεια εξυγίανσης μέσα από το πτωχευτικό δίκαιο, που της επέτρεψε να ρυθμίσει σε πολλές δόσεις τις υποχρεώσεις της προς τράπεζες και Δημόσιο, η Raxevsky έκλεισε αφήνοντας χρέη προς εργαζομένους και πιστωτές.

Ηδη από το 2012 η λειτουργική κερδοφορία της ήταν αρνητική ενώ πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με κόστος που ξεπερνούσε σημαντικά τις αντίστοιχες πωλήσεις. Η ταυτόχρονη αδυναμία πληρωμής των προμηθευτών άρχισε να επηρεάζει τις πωλήσεις οι οποίες έπεσαν δραματικά. Το 2016 η Raxevsky προσέφυγε στο πτωχευτικό δίκαιο αιτούμενη επιμήκυνση έως και 16 ετών για την εξόφληση των υποχρεώσεων της αλλά και ενδιάμεση χρηματοδότηση.

Όπως ανέφεραν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι ωστόσο δεν καταβλήθηκαν τα κεφάλαια της ενδιάμεσης χρηματοδότησης που φέρεται να είχε συμφωνήσει η εταιρεία το 2016 με τις τράπεζες. Τραπεζικοί κύκλοι, όμως, εξηγούν πως οι στόχοι του επιχειρηματικού σχεδίου που πήρε την έγκριση της Δικαιοσύνης ουδέποτε επετεύχθησαν και γι’ αυτό τον λόγο δεν κατεβλήθη το σύνολο της συμφωνηθείσας χρηματοδότησης.

Χαλυβουργική

Η Χαλυβουργική ήταν μία εκ των ιστορικότερων εταιρειών στον κλάδο με ζωή άνω των 80 ετών. Μία ζωή πολυτάραχη ωστόσο, ειδικά στα τελευταία χρόνια της λειτουργίας της.

Ξεκίνησε ως εργοστάσιο παραγωγής ειδών συρματουργίας, στην οδό Πειραιώς 197, με την επωνυμία Ελληνικά Συρματουργεία Θ.Α. Αγγελόπουλος & Υιοί.

Το 1951 οι δραστηριότητες μεταφέρθηκαν στην Ελευσίνα, όπου το 1953 άρχισε η λειτουργία ηλεκτρικών κλιβάνων των 20 τόνων και το 1961 θεμελιώθηκε η πρώτη υψικάμινος στη χώρα.

Το 2001 ξεκίνησε επενδυτικό πρόγραμμα ριζικού εκσυγχρονισμού των παραγωγικών μονάδων, ύψους 250 εκατ. ευρώ που ολοκληρώθηκε το 2006. Η Χαλυβουργική είχε σημαντική συμμετοχή σε έργα υποδομής ενώ στις καλές της μέρες έφτασε να αριθμεί 2.500 υπαλλήλους.

Οι λόγοι που έσβησε η πρώτη υψικάμινος που σηκώθηκε ποτέ στην Ελλάδα, είναι αρκετοί και αλληλοδιαπλεκόμενοι. Από τη μία η μείωση της ζήτησης, από την άλλη οι ενδοοικογενειακές διαμάχες, το αποτέλεσμα είναι να κοπεί το ρεύμα στην ιστορική βιομηχανία.

Το κύκνειο άσμα για τον κολοσσό της χαλυβουργίας στη χώρα γράφτηκε στις 18 Δεκεμβρίου όταν και η ΔΕΗ διέκοψε την ηλεκτροδότηση των εγκαταστάσεων στην Ελευσίνα αποτέλεσμα του μη διακανονισμού ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 31,8 εκατ. ευρώ.

Ηλεκτρονική Αθηνών

Η ιστορία της πασίγνωστης εταιρείας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ξεκινά το 1950. Τότε το ξεκίνημα υπήρξε ως ένα κατάστημα ηλεκτρικών ειδών. Από το 1989 και μετά την εξαγορά της από τον Ιωάννη Στρούτση μπήκε στην σύγχρονη εμπορική της υπόσταση.

Το 1999 η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όμως από την 1η Οκτωβρίου 2012 είχε ανασταλεί η διαπραγμάτευση της μετοχής της.

Η επίσημη πτώχευση της εταιρείας έγινε μέσα σε πέντε ημέρες τον Απρίλιο του 2016 όταν και το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών κήρυξε την εταιρεία σε κατάσταση πτώχευσης και κλείνοντας έτσι τα 45 καταστήματα της αλυσίδας πανελλαδικά.

Η εταιρεία απέδωσε το «λουκέτο» στο γεγονός ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης που περιελάμβανε και νέο τραπεζικό δανεισμό ακυρώθηκε μετά τις δραματικές εξελίξεις εκείνου του αρκετά δύσκολου καλοκαιριού και την επιβολή των capital controls. Η πορεία της οικονομίας, η περαιτέρω αποδυνάμωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, τα capital controls σε συνδυασμό με την στάση των δανειστριών τραπεζών είναι οι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία στο λουκέτο.

Sprider Stores

H εταιρεία Sprider Stores ιδρύθηκε το 1971 από τους Αθανάσιο και Σπύρο Αργυρό, ενώ το 1999, το 80% εξαγοράστηκε από τον όμιλο Χατζηιωάννου.

Σιγά σιγά ξεκίνησε και η επέκτασή της και τα υποκαταστήματα στην Αθήνα και την επαρχία άνοιγαν το ένα το άλλο. Σε αρκετά μικρό χρονικό διάστημα έγινε «η μεγαλύτερη ελληνική πολυεθνική αλυσίδα “Οικονομικής Μόδας”, όπως ανέφερε και η ιστοσελίδα της.

Στα τέλη Αυγούστου του 2013 η Sprider Stores είχε 44 μαγαζιά στην Ελλάδα, 3 στη Ρουμανία και ένα στη Βουλγαρία, έχοντας ήδη κλείσει από την αρχή της χρονιάς 45 καταστήματα. Το οριστικό λουκέτο ήρθε την 1η Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς.

Η Sprider στην ακμή της είχε αναπτυχθεί σημαντικά, ανοίγοντας δεκάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και μπαίνοντας μάλιστα και στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2004.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας τότε κάποιοι από τους λόγους του λουκέτου ήταν «η αδιάλλακτη στάση και η άρνηση των τραπεζών, να συνεχίσουν την υφιστάμενη έως τώρα χρηματοδότηση. Παράλληλα, η παρατεταμένη ύφεση της ελληνικής οικονομίας η οποία έχει πλήξει σημαντικότατα και τον κλάδο μας, ο περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, η αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, οι καταστροφικές συνέπειες της πυρκαγιάς στις κεντρικές αποθήκες και εγκαταστάσεις της εταιρείας, η άρνηση των ασφαλιστικών εταιρειών να μας αποζημιώσουν έστω και μερικώς, αλλά και η αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε προμηθευτής της Sprider Stores».

Softex

Εταιρεία που έμεινε χαραγμένη στη συνείδηση των καταναλωτών ως μία από τις προεξέχουσες στον χώρο της χαρτοποιίας.

Tο ξεκίνημα της Softex, μας φέρνει πίσω στο 1936 όπου ιδρύθηκε από την οικογένεια Κεφάλα και στο 1937 που ξεκίνησε να λειτουργεί στο Βοτανικό. Η πορεία της από την αρχή ήταν ανοδική εκτινάσσοντας την παραγωγή χαρτιού από 1.250 τόνους το 1950 σε 59.000 τόνους το 1968.

Με συνεχή δάνεια και μεγάλες επενδύσεις μέχρι το 1974 η βιομηχανία θα έχει πλέον 9 μηχανές χαρτιού, ενώ οι 88 εργατοϋπάλληλοι του 1945, θα φθάσουν τους 1.030 το 1969, και οι 1.250 τόνοι χαρτιού του 1950 θα φθάσουν τους 59.000 περίπου το 1968 και τους 94.000 το 1972. Η πτώχευση της χαρτοβιομηχανίας ήρθε σε μια εποχή με έντονη κρατική παρέμβαση και πέρασε στον έλεγχο του Δημοσίου. Εξέλιξη που δεν βελτίωσε ιδιαίτερα την κατάστασή της.

Το 1999 μεταβιβάστηκε στην ιταλική πολυεθνική Bolton Group. Ούτε όμως αυτή η κίνηση απέδωσε καρπούς καθώς μέχρι το 2015 η εταιρεία είχε βάλει λουκέτο αφήνοντας άνεργους εκατοντάδες εργαζόμενους. Είχε προηγηθεί στον ίδιο κλάδο και το κλείσιμο της Diana το 2012, ύστερα από 32 χρόνια λειτουργίας.

Η Softex σαν επωνυμία είναι η μόνη από τις περιπτώσεις που καταπιαστήκαμε, που με άλλη σύσταση και νέα διοίκηση άνοιξε ξανά εν μέσω κρίσης. Η Intertrade Hellas, ιδρύοντας μια νέα εταιρεία με το όνομα Softex, ανέλαβε την ανάπτυξη του brand name της Softex ρίχνοντας και πάλι το όνομα στην ελληνική αγορά.

ΑΓΝΟ

Ανάλογη ήταν η τύχη μιας ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας, της ΑΓΝΟ, που έβαλε λουκέτο οδηγώντας στην ανεργία 375 εργαζομένους.

Η γαλακτοβιομηχανία οδηγήθηκε σε αυτή την κίνηση το 2012, καθώς τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπιζε, είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των πληρωμών προς τους παραγωγούς και τους εργαζόμενούς της.

Μέσα στα επόμενα χρόνια και από διάφορες δικαστικές διαμάχες του ιδιοκτήτη με πιστωτές, το κράτος και εργαζόμενους, η εταιρεία παραμένει ανενεργή και σε καθεστώς πτώχευσης, με τον τελευταίο πλειστηριασμό τον Νοέμβριο του 2018 να καταλήγει άκαρπος.

Σούπερ Μάρκετ «Ατλάντικ»

Την περίοδο της κρίσης ο χώρος των σούπερ μάρκετ δέχτηκε ένα καίριο πλήγμα. Όπως και οι περισσότεροι τομείς επιχειρηματικότητας στη χώρα άλλωστε.

Το μεγαλύτερο λουκέτο, που προκάλεσε αναστάτωση σε ολόκληρη την αγορά με την κατάρρευση ήταν αυτό της αλυσίδας Ατλάντικ.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1980 και το 1985 είχε 5 καταστήματα με τζίρο 16,7 εκατ. ευρώ ενώ το 2009 έκλεισε με τζίρο 573 εκατ. ευρώ.

Διέθετε 151 καταστήματα Ατλάντικ, είχε 21 cash & Carry και 545 καταστήματα franchise. Τα προβλήματα για την γνωστή αλυσίδα ξεκίνησαν το 2010 και η αυλαία έπεσε οριστικά το καλοκαίρι του 2011.

Fokas

H Fokas ήταν η μετεξέλιξη της εταιρείας ενδυμάτων «Βεργόπουλος» που είχε ιδρυθεί το 1936 από τρία αδέρφια, τον Απόστολο, τον Λέανδρο και τον Οδυσσέα Φωκά.

Η εταιρεία μετονομάστηκε το 1958 και το 1978 εγκαινίασε το πολυκατάστημα της οδού Τσιμισκή 7.500 τμ. Το 1990 η Φωκάς συνέχισε να επεκτείνεται και προχώρησε σε συμφωνία με την Esprit ενώ το 2000 η εταιρεία σχεδίαζε την είσοδο της στο Χρηματιστήριο.

Η επέλαση του μνημονίου ωστόσο ήταν σαρωτική και το 2014 οδήγησε μία από τις ισχυρότερες εταιρείες ένδυσης και υπόδησης στην πτώχευση τον Μάρτιο του 2014 αφήνοντας πολλά εκατομμύρια χρέη σε προμηθευτές, τραπεζες και εργαζόμενους.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κύμα Γερμανικών επενδύσεων στην βόρεια Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Το πιο hot όνομα που σκανάρει την αγορά της Βόρειας Ελλάδας είναι ο πολυεθνικός κολοσσός TeamViewer. Οι γερμανικές εταιρείες που έφθασαν ήδη.

Κάτι που μοιάζει με κύμα γερμανικών επενδύσεων στον κλάδο της πληροφορικής και του λογισμικού αρχίζει να διαμορφώνεται στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την πολυπόθητη αναστροφή του brain drain σε brain gain. Το πιο hot όνομα που σκανάρει την αγορά της είναι ο πολυεθνικός κολοσσός TeamViewer, γνωστός για το δωρεάν λογισμικό διασύνδεσης υπολογιστών που χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία ανήκει στο επενδυτικό fund Permira όπως και η πολυεθνική εταιρεία λογισμικού για τον δημόσιο τομέα P&I, που ίδρυσε θυγατρική στα Γιάννενα το 2017 και απασχολεί περίπου 48 άτομα.

Σύμφωνα με τον διευθυντή παραρτήματος Βορείου Ελλάδος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Ματίας Χόφμαν, η λειτουργία της P&I στα Γιάννενα και το αξιόλογο απόθεμα σε βιογραφικά λειτουργεί ως κίνητρο για την έλευση της TeamViewer στην Ελλάδα. Μία προοπτική που αν ευοδωθεί θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός τεχνολογικού πόλου στην περιοχή της Ηπείρου με τις δύο εταιρείες να απασχολούν μαζί περί τους 300-400 developers. Οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Εξάλλου, στη Θεσσαλονίκη ήδη δραστηριοποιείται η γερμανική εταιρεία σχεδιασμού και παραγωγής λογισμικού για επιχειρήσεις Prodyna, η οποία απασχολεί περί τα 15 άτομα και βρίσκεται σε αναζήτηση 50 νέων υπαλλήλων στον κλάδο του software engineering μεταξύ αυτών και senior developers.  Επίσης, γραφείο στη Θεσσαλονίκη στο Cosmos Center άνοιξε η γερμανική εταιρεία software testing Comquent, όπου απασχολεί προς το παρόν 6-7 άτομα.

Στη Θεσσαλονίκη επένδυσε και η Consolut, η οποία ειδικεύεται στην εγκατάσταση και διαχείριση των συστημάτων ERP της SAP.

Σημειώνεται ακόμη ότι από τον κλάδο της υποστήριξης επιχειρήσεων και call center έχουν επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη οι εταιρείες Exciting και Time Frame, που απασχολούν 70 άτομα περίπου έκαστη.

Για την εγκατάσταση των εταιρειών στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα μεσολαβεί υποβοηθητικά το Ελληνογερμανικό Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο. Όπως τόνισε ο ο κ.Χόφμαν στη διάρκεια συνάντησης των δημοσιογράφων με γερμανικούς φορείς στη Θεσσαλονίκη, οι θέσεις που προσφέρονται παρέχουν μισθούς υψηλότερους από τον μέσο όρο στην Ελλάδα.

Παράλληλα, επενδυτικό ενδιαφέρον από τη Γερμανία υπάρχει για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την αγορά βιοαερίου και την εξοικονόμηση ενέργειας στον τομέα των τροφίμων.

Τη στήριξη του Προξενείου της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη στην προώθηση των ελληνογερμανικών επιχειρηματικών σχέσεων εξέφρασε στη συνάντηση ο οικοδεσπότης της εκδήλωσης, πρόξενος Βάλτερ Στέχελ. Ο ίδιος αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του Προξενείου για τη σύσφιξη των σχέσεων των δύο χωρών και την ενίσχυση της κοινής μνήμης του παρελθόντος και την καλλιέργεια ελληνογερμανικής κουλτούρας μνήμης. Σε αυτή την κατεύθυνση στοχεύει, εξάλλου, και το Μουσείο Ολοκαυτώματος το οποίο θα ανεγερθεί στη Θεσσαλονίκη, έργο στο οποίο συμμετέχει η Γερμανία με χρηματοδότηση 10 εκατ.ευρώ.

Τις δράσεις και τα προγράμματα των γερμανικών φορέων της Θεσσαλονίκης για το 2019 εκτός από το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο παρουσίασαν και:
-η διευθύντρια της Γερμανικής Σχολής Θεσσαλονίκης Birgit Becker
-ο υπεύθυνος για πολιτιστικά θέματα Άρης Καλόγηρος

  • η διευθύντρια του Ιδρύματος Heinrich Boell, Όλγα Δρόσου
    -ο διευθυντής του γραφείου της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης για την Ελλάδα Χρήστος Λαζαρίδης
    και η ιερέας της Ευαγγελικής Εκκλησίας Γερμανόγλωσσων στη Θεσσαλονίκη, Brigitte Bittermann.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ
papadopoulos spot
Mouraidhs-Syxronos-Dhmos_banner
o-topos-tis-zois-mas_banner
stefanidoy-υποψήφια
AGANIKOLAS KARTA laos
ΓΚΡΙΤΖΕΛΑΚΗΣ ΚΑΡΤΑ
ypop-gior
GAKHS
dimotikos-symboulos
Talidhs_Akhs_banner
post_head_image
300x250_ANOIKSI

300x250_ANOIKSI

karta 1
geotech_banner
old_town_inn
ergasia_syn
epikairotita

Social

Facebook
INSTAGRAM
Twitter
YOUTUBE



ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ

Αρέσει σε %d bloggers: