Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Σύνορα της καρδιάς, Γαλάζιες πατρίδες και Πράσινα άλογα…

Η Τουρκία συνυπάρχει στον πλανήτη με εκατοντάδες ακόμα χώρες και δεν μπορεί να συμπεριφέρεται μόνιμα σαν κακομαθημένο παιδί που απαιτεί την ικανοποίηση κάθε αξίωσης – όσο εξωφρενικά παράλογη και αν είναι.

Ζούμε σε μια εποχή που επανεμφανίζεται στην γειτονιά μας ένας επικίνδυνος Χιτλερίσκος «παλιάς κοπής» ο οποίος ονειρεύεται την επανασύσταση της οθωμανικής αυτοκρατορίας κατά τα πρότυπα του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή (1494-1566).  

Δεν τον ενδιαφέρει που οι «κατακτήσεις» του επιφανέστερου των 36 σουλτάνων της αυτοκρατορίας κατέρρευσαν με την πάροδο του χρόνου, αλλά ότι συνέδεσε ιστορικά το όνομα του με την μέγιστη γεωγραφική επέκταση της οθωμανικής αυτοκρατορίας και το απόγειο της δύναμής της.

Στην σύγχρονη εποχή, ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας που ιδρύθηκε πάνω στα συντρίμμια της οθωμανικής αυτοκρατορίας επιθυμώντας διακαώς να συνδεθεί με τις «επιτυχίες» της αλλά απορρίπτοντας μετά βδελυγμίας τα αναρίθμητα εγκλήματα της, εξελίσσεται ραγδαία σε μια μέγιστη απειλή για την ειρήνη και την ασφάλεια ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής.

Αν και φανατικός ισλαμιστής, αφού καραδοκούσε υπομονετικά για πάρα πολλά χρόνια, υποδυόμενος τον «μετριοπαθή δημοκράτη», το 2016 με αφορμή ένα αμφιλεγόμενο «πραξικόπημα» έβαλε την Τουρκία στον γύψο με την επιβολή κατάστασης «έκτακτης ανάγκης» και το 2018 απέκτησε και τυπικά απεριόριστο πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχο κάνοντας «εκλογές» με σημαδεμένη τράπουλα.

Ήδη όμως από το 2016, όταν επέβαλε την «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», άρχισε να επιταχύνει το πρόγραμμα των Τουρκικών «κατακτήσεων» εν όψει του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας το 1923, μιλώντας ανοικτά και ξεδιάντροπα για τα «Σύνορα της καρδιάς» του.

Στον κατάλογο των Τουρκικών «κατακτήσεων» δεν είναι μόνο η Κύπρος όπου η εισβολή και η κατοχή Κυπριακών εδαφών έγινε από το 1974 με τις πανίσχυρες πλάτες διαφόρων «συμμάχων» μας, αλλά η Συρία (επίσης με τις πανίσχυρες πλάτες Αμερικής – Ρωσίας), τώρα η Λιβύη και φυσικά η Ελλάδα!

Ειδικότερα όσον αφορά την Ελλάδα, μετά την ταυτόχρονη ένταξη Ελλάδος & Τουρκίας στο ΝΑΤΟ (1952) και μέχρι την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο (1974) το Αιγαίο υπήρξε μια ειρηνική, Ελληνική λίμνη 6.000 περίπου νησιών και βραχονησίδων, με την Τουρκία να σέβεται υποδειγματικά την Ελληνική κυριαρχία. 

Μετά την «επιτυχία» στην Κύπρο, οι Τούρκοι παντουρκιστές άρχισαν να δημιουργούν μονομερώς προβλήματα στο Αιγαίο αν και η Τουρκία ήδη από το 1924 δεν περίμενε ούτε καν να στεγνώσει το μελάνι από τις υπογραφές που έβαλε στην Συνθήκη της Λωζάνης και άρχισε να την παραβιάζει ασύστολα, με την ένοχη ανοχή Ελλάδος, έξη ακόμα χωρών που την συνυπέγραψαν και βέβαια των μεγάλων «συμμάχων» μας.  

Βαρλίκι, Πογκρόμ, Απελάσεις* ήταν ένα μικρό μόνο δείγμα των ύπουλων Τουρκικών κτυπημάτων στον Ελληνισμό της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου. Όλα τα χτυπήματα συνοδευόταν από υποκριτικές διακηρύξεις «Ελληνοτουρκικής φιλίας» και πανέμορφα λόγια για την ανάγκη ειρηνικής συνύπαρξης. 

Το σκηνικό άλλαξε ριζικά όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, έχοντας υπό απόλυτο έλεγχο την Τουρκία, άρχισε να κάνει πράξη όλες τις φαντασιώσεις του παντουρκισμού όχι με τον μεθοδικό και ύπουλο τρόπο των προκατόχων του, αλλά με την αρρωστημένη μεγαλομανία ενός ηγέτη που επιβάλλεται με την βία!

Στο εσωτερικό της Τουρκίας, μια στυγνή και αμείλικτη δικτατορία για κάθε «αντιφρονούντα» γέμισε τις τουρκικές φυλακές με εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους και έστειλε στην αυτοεξορία δεκάδες χιλιάδες ακόμα Τούρκων πολιτών.

Στην διεθνή σκηνή, τα καμώματα του Τουρκικού καθεστώτος οδήγησαν σε μια άγνωστη μέχρι σήμερα διεθνή απομόνωση της Τουρκίας, μηδενίζοντας το σύνολο της διπλωματικής επιρροής που ασκούσε για δεκαετίες προκειμένου να επικρατεί καθολική σιωπή για τα συνεχή εγκλήματα της κατά πολιτών, χωρών και εθνών. 

Το καθεστώς Ερντογάν ήδη από το 2012 άρχισε να «προσφέρει» παρασκηνιακά τον ενεργειακό πλούτο Ελλάδος και Κύπρου σε διάφορες χώρες της Μεσογείου(Λίβανο, Ισραήλ, Αίγυπτο, Λιβύη), προτείνοντας τον καθορισμό θαλασσίων ζωνών που θα αγνοούν την ύπαρξη ΑΟΖ Ελληνικών νησιών και Κυπριακής Δημοκρατίας με διάφορα ανόητα «επιχειρήματα», επισείοντας διαρκώς την «δύναμη του ισχυρότερου».  

Φυσικά, ουδείς ανταποκρίθηκε στις νέο-οθωμανικές «προτάσεις», όταν στις 28 Νοεμβρίου 2019 έγινε γνωστό πως Τουρκία και Λιβύη «υπέγραψαν μνημόνια συμφωνίας και για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών» χωρίς όμως να έχουν καν κοινά θαλάσσια σύνορα!

Το ένα «μνημόνιο» αφορά μια θαλάσσια περιοχή στην οποία υπάρχουν πολύ μεγάλα Ελληνικά νησιά (όπως Ρόδος, Λέσβος, Κρήτη) και πολλά άλλα μικρότερα, τα οποία δεν λαμβάνονται καθόλου υπ΄ όψη, ώστε η Ερντογανική Τουρκία να αποκτήσει ταχυδακτυλουργικά θαλάσσια σύνορα με την Λιβύη και να εγκατασταθεί σε περιοχές με τις οποίες δεν έχει καμιά απολύτως σχέση!

Τα «μνημόνια» στο όνομα της Λιβύης υπέγραψε ένα πρόσωπο που δεν είναι εκλεγμένο αλλά διορισμένο από τον ΟΗΕ με στόχο να πετύχει εθνική συμφιλίωση στην σπαρασσόμενη χώρα (Φαγιέζ Μουσταφά αλ-Σαράτζ) και όχι φυσικά να ξεπουλήσει τον εαυτό του και ολόκληρη την Λιβύη στους παντουρκιστές του Ερντογάν!

Ο Αλ-Σάρατζ με τον τίτλο «Πρόεδρος του Προεδρικού Συμβουλίου της Λιβύης», όπως και το συμβούλιο που τον περιβάλλει, εκπροσωπούν μόνο τον εαυτό τους στην Τρίπολη ενώ ολόκληρη σχεδόν η υπόλοιπη Λιβύη -σύντομα απ΄ ότι φαίνεται και η πρωτεύουσα Τρίπολη- ελέγχεται από τον (αναγνωρισμένο από Γαλλία, Αίγυπτο, Ρωσία κ.α.) στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ του Εθνικού Στρατού της Λιβύης! 

Η κραυγαλέα άκυρη υπογραφή «μνημονίων» στο όνομα της Λιβύης με ανθρώπους που εκπροσωπούν μόνο τα προσωπικά τους συμφέροντα προκειμένου να εξυπηρετηθεί η Ερντογανική μεγαλομανία της «γαλάζιας πατρίδας», οδήγησε σε μια πρωτοφανή διπλωματική απομόνωση της Τουρκίας με ομοβροντία διεθνών αντιδράσεων – μόνο δειγματοληπτικά:

Ο αξιωματούχος του στρατάρχη Χ. Χαφτάρ Δρ Aref Ali Nayed, πρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Προηγμένων Μελετών της Λιβύης, με επείγουσα επιστολή στον ειδικό απεσταλμένο του Γ. Γ. του ΟΗΕ στη Λιβύη Δρ Ghassan Salame, επισήμανε πως «το προεδρικό συμβούλιο της κυβέρνησης εθνικής συμφωνίας (GNA)  ποτέ δεν έχει εκλεγεί από τον λαό της Λιβύης και δεν έχει ορκιστεί ενώπιον της Λιβυκής Βουλής των Αντιπροσώπων (HoR), του μοναδικού νόμιμου κοινοβουλίου στη χώρα», ζητώντας την παρέμβαση του Γ.Γ. ώστε η υπογραφή τέτοιων συμφωνιών και μνημονίων να θεωρούνται άκυρες. 

Το Αιγυπτιακό Υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωσή του αναφέρει πως «Τα δύο μνημόνια δεν έχουν νομική ισχύ, δεν μπορούν να αναγνωρισθούν επισήμως υπό το πρίσμα του άρθρου 8 της Συμφωνίας Skhirat, το οποίο ορίζει ότι η Λιβυκή κυβέρνηση ή το Υπουργικό Συμβούλιο, και όχι ο πρωθυπουργός, έχουν την εξουσία να υπογράφουν διεθνείς συμφωνίες» καθώς επίσης πως «Αυτές οι δύο συμφωνίες δεν μπορούν να έχουν κανένα αντίκτυπο στα δικαιώματα των χωρών της Μεσογείου ή των θαλάσσιων συνόρων στην περιοχή της Μεσογείου».

Ακολούθησε (30 Νοεμβρίου 2019) ο Αντιπρόεδρος του Προεδρικού Συμβουλίου της Κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας της Λιβύης, Φατί αλ Μαϊμπάρι, απορρίπτοντας κατηγορηματικά την «συμφωνία» Αλ-Σαράτζ – Τουρκίας, κατηγορώντας τον τελευταίο πως «καταχράστηκε τη διεθνή αναγνώριση της διορισμένης από τον ΟΗΕ κυβέρνησης εθνικής συμφωνίας».

Ο Saad al-Jamal, αντιπρόεδρος του Αραβικού κοινοβουλίου το οποίο αποτελεί όργανο του Αραβικού Συνδέσμου των 22 χωρών-μελών, δήλωσε πως «Η συμφωνία αποτελεί την ύψιστη προδοσία για τον λαό της Λιβύης» (2 Δεκεμβρίου 2019).

Η Βουλή των Αντιπροσώπων της Λιβύης καταδίκασε την συμφωνία Αλ-Σάρατζ – Τουρκίας θεωρώντας την παράνομη επειδή δεν σέβεται τα δικαιώματα των υπόλοιπων χωρών της Α. Μεσογείου και παραβιάζει το διεθνές δίκαιο. Ο Πρόεδρος του σώματος Αγκίλα Σαλέχ, σε επιστολή του προς Γ. Γραμματέα του ΟΗΕ, ζητάει την καταδίκη της συμφωνίας σαν «απειλή προς το Λιβυκό κράτος, το μέλλον και την ασφάλεια» (3 Δεκεμβρίου 2019).

Το Αμερικανικό State Department ανακοίνωσε ότι το «μνημόνιο έχει προκαλέσει εντάσεις στην περιοχή, δεν είναι χρήσιμο και είναι προκλητικό», το Ισραηλινό Υπουργείο Εξωτερικών «επαναλαμβάνει την πλήρη υποστήριξή του και την αλληλεγγύη του προς την Ελλάδα στις θαλάσσιες ζώνες της και την αντίθεσή του σε κάθε απόπειρα παραβίασης αυτών των δικαιωμάτων», ενώ ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν,  αμέσως μετά τη λήξη της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ δήλωσε πως «Η Τουρκία οφείλει να σέβεται τα κυριαρχικά δικαιώματα των κρατών μελών του ΝΑΤΟ» εκφράζοντας «στήριξη στις ανησυχίες της Ελλάδας για τη συμφωνία Λιβύης-Τουρκίας» (4 Δεκεμβρίου 2019).

Την ίδια ημέρα, η εκπρόσωπος του Ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικώνέστειλε ένα αποκαλυπτικό μήνυμα: «Ευελπιστούμε ότι τα μέρη που υπέγραψαν τα προαναφερθέντα μνημόνια θα επιδείξουν πολιτική σύνεση και δεν θα προβούν σε βήματα τα οποία είναι ικανά να οξύνουν ακόμα περισσότερο την ούτως ή άλλως δύσκολη κατάσταση στη Λιβύη και συνολικά στη Μεσόγειο» και πως το μνημόνιο «έδωσε αφορμή για ισχυρισμούς περί αποπειρών της Τουρκίας να νομιμοποιήσει τη στρατιωτική της υποστήριξη προς την κυβέρνηση της Τρίπολης, στην αντιπαράθεσή της με τον Λιβυκό Εθνικό Στρατό του Χαφτάρ, όπως και μέσω της απροκάλυπτης παραβίασης του εμπάργκο όπλων».

Η εκπρόσωπος του Γερμανικού Υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Άνταμπαρ δήλωσε πως «την θέση αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την Ελλάδα και την Κύπρο συμμερίζεται ρητά το Βερολίνο» καλώντας Τουρκία και την Λιβύη «να σεβαστούν την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα όλων των κρατών μελών της ΕΕ και να ακολουθούν την οριοθέτηση θαλασσίων περιοχών σύμφωνα με το ισχύον διεθνές δίκαιο» (11 Δεκεμβρίου 2019).

Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταδίκασαν τη συμφωνία Τουρκίας-Λιβύης για τα θαλάσσια σύνορα, που θεωρούν ότι παραβιάζει το διεθνές δίκαιο. Το λεγόμενο μνημόνιο κατανόησης Αγκύρας-Τρίπολης «παραβιάζει κυριαρχικά δικαιώματα τρίτων κρατών, δεν συμμορφώνεται προς το δίκαιο της θάλασσας και δεν μπορεί να έχει νομικά δεσμευτικές συνέπειες για τρίτα κράτη», τονίζεται στο κείμενο συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής (13 Δεκεμβρίου 2019).

Ο Γ. Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, μετά από συνάντηση με τον Υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδος αποφάσισε «να παραπέμψει το θέμα στις νομικές υπηρεσίες του ΟΗΕ, ώστε να έχει και τη δική τους αντίληψη» (16 Δεκεμβρίου 2019).

Ο Πρόεδρος της Τουρκίας, εκνευρισμένος από την εντεινόμενη διεθνή απομόνωση της Τουρκίας άρχισε να κατηγορεί την Ρωσία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Αίγυπτο ότι «υποστηρίζουν τις δυνάμεις του Στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ»! Ποιος; Αυτός που έσπασε πρώτος και αδιάντροπα το εμπάργκο όπλων των Ηνωμένων Εθνών στην Λιβύη για να υποστηρίξει τον «υποτακτικό» του, ο οποίος διορίστηκε από τον ΟΗΕ – για άλλο φυσικά σκοπό!   (20 & 24 Δεκεμβρίου 2019).

Σ Υ Μ Π Ε Ρ Α Σ Μ Α Τ Α: Η έξαλλη αντιμετώπιση των συνεπειών μιας προκλητικά επιθετικής πολιτικής με στόχο την ανασύσταση νέο-οθωμανικής αυτοκρατορίας και αρπαγής ξένου φυσικού πλούτου με την  επιβολή «τετελεσμένων», δεν αποτελεί παρά ένα ακόμα βήμα σε επικίνδυνα αδιέξοδα.

Οι άναρθρες κραυγές του τουρκικού καθεστώτος («Κόβουμε βυθοτεμάχια & ξεκινάμε σεισμικές έρευνες έξω από την Κρήτη», «Τον Γενάρη στέλνουμε στρατεύματα στη Λιβύη», «Για τον East Med πρέπει να πάρετε την άδεια μας», «Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι δικαστήριο», «Μπορούμε να κλείσουμε το Ινσιρλίκ» κ.ο.κ.ε.), δείχνουν την απελπιστική διπλωματική απομόνωση της σημερινής Τουρκίας.

Τα τεράστια, μυθικά ενεργειακά αποθέματα που διαθέτει η Ανατολική Μεσόγειος αποτελούν μαγνήτη για τους πολιτικούς και οικονομικούς γίγαντες του πλανήτη μας. Η φύση και το διεθνές δίκαιο δεν παραχωρούν στην Τουρκία κανένα απολύτως όφελος από τον πλούτο αυτό, κάτι που η Ερντογανική Τουρκία προσπαθεί να αποτρέψει με νέο-οθωμανικές φαντασιώσεις και την απειλή χρήσης βίας.  

Η.Π.Α. και Ρωσία είναι οι χώρες που μπορούν να «ελέγξουν» άμεσα και αποτελεσματικά την αχαλίνωτη επιθετικότητα του Ρ. Τ. Ερντογάν. 

Οι Η.Π.Α. παραμένουν ερωτηματικό κυρίως λόγω της στάσης του Ντόναλτ Τράμπ αλλά τα μεγάλα συμφέροντα των πετρελαϊκών εταιριών σε Κύπρο και Ελλάδα, δεν του αφήνουν μεγάλα περιθώρια ελιγμών.

Η Ρωσία έχει τα ίδια ακριβώς συμφέροντα με την Τουρκία όσον αφορά την ματαίωση ή την παρεμπόδιση του ανταγωνιστικού στην Ρωσία αγωγού φυσικού αερίου  East Med. Έχει όμως αντίθετα συμφέροντα όσον αφορά την υποστήριξη του στρατάρχη Χ. Χαφτάρ τον οποίο η Τουρκία πολεμά λυσσαλέα προς όφελος του υποτακτικού της ο οποίος πρέπει να παραμείνει στην τυπική του «εξουσία», ώστε να επικαλείται τα άκυρα «μνημόνια» που υπέγραψε μαζί του.

Όμως, κοντός ψαλμός αλληλούια:

Η Τουρκία συνυπάρχει στον πλανήτη με εκατοντάδες ακόμα χώρες και δεν μπορεί να συμπεριφέρεται μόνιμα σαν κακομαθημένο παιδί που απαιτεί την ικανοποίηση κάθε αξίωσης – όσο εξωφρενικά παράλογη και αν είναι.

Στις 2 Ιανουαρίου 2020 ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Β. Νετανιάχου, ο Έλληνας και ο Ιταλός ομόλογός του καθώς και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα υπογράψουν στην Αθήνα διακρατική συμφωνία για τον αγωγό East Med.

Στις 4 Ιανουαρίου 2020 θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο τετραμερής συνάντηση Υπουργών Εξωτερικών Αιγύπτου, Γαλλίας, Κύπρου και Ελλάδος με θέμα τις εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στις αρχές του 2020 εντατικοποιούνται οι εργασίες Ελλήνων, Αιγυπτίων και Ιταλών προκειμένου να καταλήξουν σε οριστική συμφωνία καθορισμού ΑΟΖ μεταξύ Αιγύπτου – Ελλάδος και Ελλάδος – Ιταλίας.

Στις 7 Ιανουαρίου 2020 θα γίνει η συνάντηση του Ν. Τράμπ με τον Έλληνα πρωθυπουργό στον Λευκό Οίκο. Εκεί αναμένεται να διαφανούν οι προθέσεις των Η.Π.Α. – ίσως και μερικά από όσα συζητήθηκαν και δεν ανακοινώθηκαν, στις πολύωρες συσκέψεις Αμερικανών και Τούρκων τον Νοέμβριο, σχετικά με την Ανατολική Μεσόγειο.  

Ενδεχόμενη επιμονή της Τουρκίας σε πειρατικές ενέργειες και επικίνδυνα αδιέξοδα, την οδηγεί ευθέως σε μια διαφαινόμενη από καιρό πορεία προς τα βράχια… 

 

*Ολόκληρη η Τουρκική στρατηγική αφελληνισμού, στο αυτοβιογραφικό βιβλίο «Το Θαύμα-Μια πραγματική ιστορία» το οποίο σύντομα θα είναι διαθέσιμο δωρεάν στο διαδίκτυο. Η Αγγλική έκδοση έτους 2019 του βιβλίου (The Miracle – A True Story), έχει ήδη αναρτηθεί δωρεάν στο διαδίκτυο.

 

Του Λεωνίδα Κουμάκη, analyst.gr

Click to comment

Απάντηση

ΑΠΟΨΕΙΣ

Δυο αγκάθια της χώρας | Δημόσιο Χρέος και Διαφθορά

*Γράφει ο Δημήτρης Μάρδας

-Ο εφιάλτης του άδειου κρατικού ταμείου δεν έχει χαθεί στα νέφη των ελλειμμάτων του κρατικού προϋπολογισμού και του δημοσίου χρέους. Το χρέος της χώρας ανέρχεται σε 380,79 δις ευρώ, με συνολική ετήσια εγχώρια παραγωγή (ΑΕΠ) 168 δις ευρώ.

Πρώτη δύσκολη χρονιά αποπληρωμής του χρέους μας είναι το 2023 και επόμενες υψηλές κορυφές αποπληρωμής του, το 2028, 2030, 2033, 2035, 2037. Πρωταγωνιστές στο μερίδιο του χρέους των εν λόγω περιόδων είναι τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) και τα διμερή δάνεια από Ευρωπαϊκές χώρες. Ετήσιο ποσό αποπληρωμής του, από 10,4 – 12,2 δις ευρώ, περίπου όσο θα στοιχίσει το νέο κανάλι του Ερντογάν στην Κωνσταντινούπολη. Οπότε εύκολα φαντάζεται κάθε άτομο τι χάνει η χώρα μας σε όρους ανάπτυξης με την αιμορραγία δισεκατομμυρίων κάθε έτος για τόκους και χρεολύσια.

Τον εφιάλτη του άδειου κρατικού ταμείου του 2015 (1,6 δις ευρώ τον Ιανουάριο εκείνου του έτους και με υποχρεώσεις 5 δις περίπου κάθε μήνα), ουδείς θέλει να τον ξαναζήσει. Η διόγκωση όμως του χρέους, παρά την ομαλοποίηση του και την απουσία υψηλών ετήσιων κορυφών ως προς την αποπληρωμή του, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα όχι μόνο στη δυσμενή διαχείριση των εσόδων-δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και αλλού. Έχει πρόσθετα ιδιαίτερα αντιαναπτυξιακές επιπτώσεις. Και το αγκάθι αυτό, δεν είναι το μόνο που οδηγεί σε απώλεια πόρων.

-Αδυνατώντας να βρεθούμε στις ελάχιστα διεφθαρμένες χώρες του πλανήτη (η 2 η πιο διεφθαρμένη εντός της ΕΕ) και παλεύοντας εδώ και μια δεκαετία την 57 η -67 η θέση ως πιο διεφθαρμένο κράτος σε σύνολο 180 χωρών, η χώρα δέχεται ραπίσματα από παντού. Σύμφωνα με τα ανωτέρω λοιπόν, η Διεθνής Διαφάνεια μας κατατάσσει σε όχι ιδιαίτερα καλή θέση ως προς την έκταση της διαφθοράς διαχρονικά. Και αυτή κινείται σε ένα πολιτικό περιβάλλον, που αποφασίζει να τη στιγματίσει περιπτωσιακά μόνο όταν ξεπεράσει κάποια υπερβολικά υψηλά όρια. Το νομικό μας καθεστώς, το χρονικά βραχύ καθεστώς των παραγραφών, το διαβόητο «πόθεν έσχες» υπουργών βουλευτών κ.λπ με τις ακατάλληλες διαδικασίες εποπτείας που το διαπερνούν, δεν δίνουν πολλά περιθώρια αποκάλυψης της διαφθοράς σε αιρετούς που πλούτισαν απότομα κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Και όλα αυτά συμπληρώνονται από εικόνες που μάλλον προσβάλλουν τη χώρα.

Αναλυτικότερα, το Global Competitiveness Report δίνει, εκτός των άλλων, μια απογοητευτική εικόνα για την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και του Τύπου που δεν μας τιμά φυσικά. Επίσης, πρόσφατα, ομόφωνο ψήφισμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Δικαστών με θέμα τον αποκλεισμό των Ελληνικών Δικαστικών Ενώσεων από επιτροπές του Υπουργείου Δικαιοσύνης θέτει εκ νέου πολλά ερωτήματα που αφορούν τον τρόπο διακυβέρνησης της χώρας…

Και βέβαια όλα τα προαναφερθέντα σε συνδυασμό με σωρεία υποθέσεων διαφθοράς (και με διεθνή εμβέλεια, βλ. Novartis) ευχόμαστε μην μας ταυτίσουν στο ελάχιστο με την Τουρκία κάποια εποχή…παρά την κακή θέση που κατέχουμε στο εξεταζόμενο θέμα! Να σημειώσουμε ότι σε παλιότερο τεύχος του στο Foreign Αffairs ο καθηγητής και συγγραφέας Ryan Gingeras, σημείωνε ότι η Τουρκία βρίσκεται στο δρόμο της μετατροπής της σε μαφιόζικο κράτος!

…Και υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου που δεν έχουν μάθει να κλείνουν το στόμα τους…ούτε να εξαγοράζονται για να σωπαίνουν! Η θέση μας στην κλίμακα της διαφθοράς μας στοιχίζει σε όρους απώλειας Ακαθαρίστου Εγχωρίου Προϊόντος με ποσό που εκτιμάται στα 14 δις ευρώ ετησίως, ποσό που χάνεται στο βάραθρο μιας απερίγραπτης γραφειοκρατίας, αποτελώντας την κινητήρια δύναμη της διαφθοράς.

*Ο Δημήτρης Μάρδας είναι Καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών, π. Αν. Υπουργού Οικονομικών και Υφ/γού Εξωτερικών

Continue Reading

ΑΜΥΝΑ

Αντιμετώπιση απειλών, εξοπλιστική ενίσχυση, στήριξη της Πολιτείας

*Γραφει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος

Μετά την εκλογική νίκη της 7ης Ιουλίου 2019, η Νέα Δημοκρατία είχε να κερδίσει ένα μεγάλο στοίχημα. Έπρεπε να σταθεί με σοβαρότητα και ειλικρίνεια απέναντι στον Ελληνικό Λαό, να πείσει για το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμά της και να κερδίσει την εμπιστοσύνη όλων των Ελλήνων. Πρώτος απ’ όλους μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το παράδειγμα να εργαστούμε και να οικοδομήσουμε μια ισχυρή Πατρίδα, τιμώντας την καθαρή και ισχυρή εντολή που έδωσε ο λαός στη Νέα Δημοκρατία.

Σ’ αυτό το πλαίσιο εργαζόμαστε σκληρά, καθημερινά, αταλάντευτα στο στόχο μας να επαναφέρουμε την Ελλάδα στην κανονικότητα, τη σταθερότητα, την ανάπτυξη και την πραγματική ευημερία. Για να υλοποιηθεί αυτός ο αντικειμενικός σκοπός απαιτείται πρωτίστως η βασική συνθήκη ειρήνης, ασφαλείας και σταθερότητας μέσα από ένα ισχυρό μηχανισμό αποτροπής κάθε απειλής.

Αυτή είναι και η αποστολή της Πολιτικής Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης καθημερινώς, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα με την αμέριστη στήριξη της Στρατιωτικής Ηγεσίας, των αξιωματικών, των υπαξιωματικών και των οπλιτών.

Με απόλυτη επίγνωση του μεγάλου χρέους μας, από την πρώτη στιγμή ενημερωθήκαμε για την κατάσταση που παραλάβαμε, τις εκκρεμότητες και τις άμεσες ανάγκες ώστε οι Ένοπλες Δυνάμεις να επιτελέσουν το καθήκον τους τόσο σε στρατιωτικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Αυτό φάνηκε όταν το χειμώνα του 2020 η Πατρίδα μας κλήθηκε να αντιμετωπίσει σοβαρές εξωγενείς προκλήσεις, τόσο με την προσχεδιασμένη επιχείρηση αθρόας παράνομης εισόδου μεταναστών από τα χερσαία και τα θαλάσσιά σύνορά μας. Όσο και με την υγειονομική κρίση που προκάλεσε το στέλεχος του κορωνοϊού “Covid-19”.

Οι άνδρες και οι γυναίκες των Ενόπλων Δυνάμεις ήταν στις θέσεις τους. Απέκρουσαν με αποφασιστικότητα, ψυχραιμία, αλλά και ενεργοποίηση συμμαχιών την απόπειρα δημιουργίας τετελεσμένων στην Ανατολική Μεσόγειο. Διεθνοποιήσαμε την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο ως ζήτημα ζωτικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εντάσσοντάς την στο πλαίσιο των ευρωτουρκικών σχέσεων.

Ενισχύσαμε και διευρύναμε τις στρατηγικές συνεργασίες στην περιοχή. Καταδείξαμε ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης ενώ προωθήσαμε τη συνεργασία με άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής (όπως είναι η Γαλλία, η Κύπρος, το Ισραήλ, η Αίγυπτος, τα ΗΑΕ, η Σαουδική Αραβία) που όπως και η Ελλάδα επιζητούν την ειρήνη, την ασφάλεια και τη σταθερότητα.

Παράλληλα δώσαμε αγώνα να αντιμετωπίσουμε τη νέα παγκόσμια απειλή της πανδημίας. Το ιατρικό, νοσηλευτικό και επικουρικό υγειονομικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και τα στρατιωτικά εργοστάσια προσαρμόστηκαν σε ένα πρωτοφανές σχέδιο εκστρατείας για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Τα αποτελέσματα ως τώρα έδειξαν ότι τα πήγαμε καλά.

Δεν εφησυχάζουμε και προχωρούμε. Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν αναλάβει το κύριο βάρος της εμβολιαστικής επιχείρησης στη χώρα και συνεχίζουν να συνδράμουν στην εθνική προσπάθεια.

Άλλωστε οι πέντε βασικοί άξονες της πολιτικής μας είναι σταθεροί και πάνω σ’ αυτούς εξελίσσουμε τις πρωτοβουλίες και τις δραστηριότητές μας.

Συγκεκριμένα, εξασφαλίζουμε με την πολιτική μας την επάρκεια του αμυντικού εξοπλισμού δίδοντας Ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνολογική υπεροχή του και στην αξιοποίηση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων και συστημάτων διοικήσεως. Σ’ αυτό το πλαίσιο προχωρήσαμε την αναβάθμιση και την υποστήριξη βασικών οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων σε συνεννόηση με τα Γενικά Επιτελεία.

Προχωρούμε, παράλληλα, στην πρόσκτηση νέων οπλικών συστημάτων που θα αναβαθμίσουν την επιχειρησιακή δυνατότητα και τη λειτουργική ετοιμότητα, σε χρόνους – ρεκόρ, όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα.

Αυτές οι ενέργειες συνδυάζονται με την αναδιοργάνωση της δομής των Ενόπλων Δυνάμεων που βρίσκεται σε εξέλιξη. Μεταρρυθμίζουμε ένα ξεπερασμένο μοντέλο διοικήσεως αποβλέποντας σε αύξηση της διαθεσιμότητας σε έμψυχο δυναμικό.

Αφ’ ενός ενισχύουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις με το αναγκαίο στρατιωτικό προσωπικό, ενώ αφ’ ετέρου θεσμοθετούμε ένα αντικειμενικό σταθερό πλαίσιο σταδιοδρομικής εξελίξεως κι ένα σύστημα αξιολογήσεως των στελεχών, ώστε να εξασφαλίζεται με τον πιο αξιοκρατικό τρόπο η ιεραρχική εξέλιξή τους.

Υλοποιώντας με απόλυτη διαφάνεια και πλήρη ενημέρωση προς τη Βουλή, τις αρμόδιες Επιτροπές και τον ελληνικό λαό ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα που δίνει πνοή ζωής στις Ένοπλες Δυνάμεις, προχωρήσαμε και στη μεταρρύθμιση της αλλαγής του νομικού πλαισίου για τις αμυντικές προμήθειες.

Παράλληλα, κάνουμε τις σοβαρότερες προσπάθειες εδώ και δεκαετίες για την ενίσχυση της εγχώρια αμυντικής βιομηχανίας με βάση αντιλήψεις της σύγχρονης επιχειρηματικότητας και οικονομίας. Για να διατηρήσουμε υψηλές επιχειρησιακές δυνατότητες στο Στράτευμα θέλουμε νέα μοντέλα παραγωγής, υποστήριξης Logistics, τυποποίησης και ασφάλειας εφοδιασμού. Επίσης, εργαζόμαστε ώστε να γίνουν συμπράξεις και συνέργειες μεταξύ των επιχειρήσεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Όσον αφορά στη στρατιωτική εκπαίδευση, έχουμε αυξήσει το ποσοστό εισακτέων στις στρατιωτικές σχολές, ενισχύουμε τη συνεργασία των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και Σχολών με τα ΑΕΙ της χώρας και στην αξιοποίηση της σωρευτικής επιστημονικής γνώσης και εμπειρίας των δεξαμενών σκέψης, καθώς και με αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού, στο πλαίσιο διεθνών συνεργασιών.

Παράλληλα αναβαθμίζουμε τη στρατιωτική θητεία ως μηχανισμό απόκτησης καθοριστικών προσόντων από τους στρατεύσιμους ώστε να λάβουν τα κατάλληλα εμπόδιο για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας.

*Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, είναι υπουργός Εθνικής Άμυνας και βουλευτής Καβάλας.

Continue Reading

ΑΠΟΨΕΙΣ

Γιατί δεν επισκέφτηκε ποτέ το Κάστρο και το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας η Πρόεδρος της Δημοκρατίας;

*Γράφει ο Γιάννης Κιουρτσόγλου

Μέσα στην πόλη της Καβάλας, το μνημείο με την μεγαλύτερη επισκεψιμοτητα είναι το Κάστρο στην παλιά πόλη (χερσόνησος Παναγίας). Ο χώρος ο οποίος τελουσε για δεκαετίες αφυλαχτος, παραμελημενος και μόνιμα ανοιχτός, οπότε και όλα τα παιδιά της γειτονιάς μεγαλώσαμε παίζοντας σε όλη την διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας, κάποια στιγμή γνώρισε την μέριμνα και μετά από πρωτοβουλίες κάποιων ανθρώπων, “σουλουπωθηκε” και κατέστη επισκεψιμο μνημείο με το ανάλογο αντίτιμο εισόδου. Το “Φρούριο” όπως αποκαλείται από τς καβαλιωτς, τελεί υπό την ευθύνη του δήμου Καβάλας (Δημωφελεια), χωρίς να γνωρίζω λεπτομέρειες τί είδους δικαιοδοσία έχει η αρχαιολογική υπηρεσία στα της συντήρησης του. Εκείνο που γνωρίζω και μπορώ να πω με σιγουριά, είναι πως ο επισκέπτης που ανεβαίνει με κόπο να θαυμάσει την θέα, αντικρυζει έναν σχεδόν παρατημένο αρχαιολογικό χώρο. Αν δεν έχουν την τύχη να συνοδεύονται από έναν/μία ξεναγό, ώστε να καταλάβουν την σημασία της θέσης, την ιστορική συνέχεια και να ακούσει για το μνημείο ως φορέα συλλογικής μνήμης πολλών γενιών, οι επισκέπτες/-ριες θα αρκεστούν να βγάλουν φωτογραφίες, να επισκεφτούν διαφορετικά σημεία μετά από υπόδειξη του ευγενικου φυλακτικου προσωπικού και να αντικρυσουν την απαράδεκτη εικόνα γκρεμισμενων τοίχων του μικρού τεμένους των οθωμανικων χρόνων – συντρίμμια που κόβουν την θέα της υπέροχης δεξαμενής που υπάρχει από κάτω και πολύ φοβάμαι ότι θα την δούμε να καταρρέει από την αμέλειά μας τα επόμενα χρόνια. Για να μην γίνω προφήτης των χειρότερων, ελπίζω όχι με θύματα επισκέπτες με τα παιδιά τους, οι οποίοι κατά χιλιάδες συρρεουν κάθε χρόνο και τους οποίους αποτρέπει μία ντροπιαστική πλαστική αλυσίδα και πλαστικές ταινίες από το να πλησιάσουν.
Ταυτόχρονα, όλα τα προηγούμενα χρόνια, η “επιτακτική ανάγκη” να τοποθετηθούν στον δημόσιο χώρο της πόλης ανδριάντες διαφόρων μορφών της ιστορίας, τοπικής και εθνικής, εκφράστηκε κυρίως μετά από την συμφωνία των Πρεσπων και αποτελούν την μοναδική ίσως “έγνοια” γλυπτικής τέχνης στο δημόσιο χώρο αυτής της ελληνικής μεγαλούπολης – τα γεγονότα και η ιστορία καταγράφονται και ο χρόνος συνιστά καθαρότερη εξέταση από απόσταση για την εξαγωγή συμπερασματων. Αναφισβητητα ντροπή, όμως, αποτελεί το γλυπτό του στρατιώτη των βαλκανικών πολέμων στο κέντρο της πόλης – όχι μόνο γιατί είναι ένα κακό γλυπτό, το οποίο έστεκε στην πόλη παλιότερα αλλά καθαιρεθηκε και πετάχτηκε στην θάλασσα από τους Βούλγαρους κατακτητές στον Β παγκόσμιο πόλεμο, αλλά γιατί ξεκάθαρα και ανεξάρτητα από το κείμενο που απευθύνεται σε αφελείς, το 2016 εμφανίστηκε από το πουθενά στο κέντρο της Καβάλας συνοδευόμενο από πληροφορίες στα ελληνικά, αγγλικά και βουλγαρικα – ανορθόγραφη προχειροδουλεια που θυμίζει αυτόματη μετάφραση του διαδικτύου, αλλά φέρει το λογότυπο του φορέα που ειναι ο δήμος Καβάλας (αλλά όχι την υπογραφή των συντακτών και μεταφραστών).
Για να μην γίνει μεγαλύτερο το κείμενο, θα θέσω ένα ακόμη απλό ερώτημα δημόσια – γιατί δεν λειτουργεί η μόνιμη έκθεση του δεύτερου ορόφου του αρχαιολογικου μουσείου Καβάλας. Η επέκταση του κτηρίου με την ολοκληρωμένη πτέρυγα, κοντεύει να φτάσει σε κατάσταση ανάγκης βελτιωτικών παρεμβάσεων, κάποιοι ήμασταν νέοι και γεράσαμε και όμως ακόμη κάτι που θα χρειαζότανε, ένα; δύο; αντε τρία χρόνια, για να γίνουμε large επειδή είμαστε στην Ελλάδα δηλ η επανεκθεση των σπουδαίων αντικειμένων όπως τα διαβάζουμε στους παλιούς οδηγούς ή τα έχουμε δει σε προσωρινές εκθέσεις άλλων μουσείων, ακόμη δεν λέει να ολοκληρωθεί.
Μπορεί κάποιος/κάποια υπεύθυνα να δώσει κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα ή απλά θα πορευτουμε με το μίσος του βαλκανικου εκδικητικού συνδρόμου; Θα παραδώσει κάποιος στις επόμενες γενιές κάτι όμορφο για να γαλουχουνται αυτές με ουσιαστική γνώση που δεν θα οδηγεί στο μίσος αλλά στην αγάπη; Και τελικά θα μας κάνει το Ωραίο, το Καλό να θυμόμαστε ή μας φτάνει μόνο να θέλουμε σφιχτά χείλη και μισοκλειστα μάτια τυφλωμενων ανθρώπων ποτισμενων με τα συμπλέγματα της προηγούμενης γενιάς;

*Ο Γιάννης Κιουρτσόγλου είναι διπλωματούχος ξεναγός

Continue Reading

Κατοικία

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

Αρέσει σε %d bloggers: