Quantcast
Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα τιμολόγια ρεύματος: Τι αλλάζει από 1η Ιανουαρίου – Όσα πρέπει να ξέρετε σε 6 γραφήματα

Το νέο τοπίο στους λογαριασμούς ρεύματος ενόψει δύο κρίσιμων ημερομηνιών προσπαθεί να αποσαφηνίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Την 1η Δεκεμβρίου όλοι οι καταναλωτές θα κληθούν από τους παρόχους τους να επιλέξουν το πρόγραμμα ηλεκτρικής ενέργειας που επιθυμούν με βάση τις οικονομικές τους δυνατότητες.

Και αυτό οφείλουν να το κάνουν καθώς από την 1η Ιανουαρίου του 2024 παύει να ισχύει το έκτακτο καθεστώς των ρυθμιζόμενων τιμολογίων ρεύματος. Πλαίσιο το οποίο είχε θεσπιστεί το καλοκαίρι του 2022 μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης.

Για πρώτη φορά, κάθε καταναλωτής θα ξέρει με ακρίβεια τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας και σε ποιο είδος τιμολογίου βρίσκεται, καθώς εισάγεται χρωματική σήμανση, για κάθε τύπο τιμολογίου (μπλε τα σταθερά, πράσινο το ειδικό τιμολόγιο, κίτρινο τα κυμαινόμενα και πορτοκαλί τα δυναμικά).

Με το νόμο 5066/2023, θεσπίστηκε το ειδικό τιμολόγιο (με πράσινη σήμανση), το οποίο έχει κοινά χαρακτηριστικά για όλους τους παρόχους. Βασικά του πλεονεκτήματα είναι πως η τελική τιμή θα είναι γνωστή την 1η ημέρα κάθε μήνα κατανάλωσης, καθώς και ότι θα διευκολύνει τους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ των παρόχων, δίνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα στον καταναλωτή να κάνει την πιο συμφέρουσα επιλογή.

Παράλληλα με το ειδικό, πράσινο, τιμολόγιο, το 2024 θα συνεχιστούν οι στοχευμένες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των Κοινωνικά Ευάλωτων καταναλωτών, δηλαδή των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ), με σκοπό οι συμπολίτες μας, που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, να απολαμβάνουν προσιτές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, σε επίπεδα προ ενεργειακής κρίσης.

Επίσης, το πρώτο τρίμηνο του 2024 θα υπάρξει, για πρώτη φορά, έκτακτη ενίσχυση ύψους 45-480 ευρώ στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας για τους ενεργειακά ευάλωτους συμπολίτες μας (περίπου 1,2 εκατ. νοικοκυριά) που θερμαίνονται με ηλεκτρισμό, με αποτέλεσμα και για αυτή την ευρεία κατηγορία καταναλωτών οι τελικές χρεώσεις να «κατεβαίνουν» στο επίπεδο που βρίσκονταν πριν την ενεργειακή κρίση, στο πρώτο τρίμηνο του 2024.

Απαντήσεις σε μερικά βασικά ερωτήματα που προκύπτουν για τα νέα τιμολόγια ρεύματος στη χαμηλή τάση που αφορούν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις:

Ερωτήσεις – Απαντήσεις για νέα τιμολόγια

1. Γιατί έχουμε τόσα πολλά τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος;

Γιατί οι πάροχοι έχουν το δικαίωμα να έχουν όσα τιμολόγια θέλουν. Επίσης, γιατί η φύση του συστήματος αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σύνθετη. Υπάρχει μία αγορά χονδρικής που η τιμή είναι κυμαινόμενη (αλλάζει διαρκώς, ανά ημέρα και ώρα). Υπάρχουν οι πάροχοι λιανικής, που αγοράζουν στη χονδρική και πωλούν στη λιανική, με πολλές διαφορετικές, εμπορικές πολιτικές. Επιπλέον, γιατί οι ανάγκες και οι επιθυμίες των καταναλωτών είναι πολύ διαφορετικές, ανάλογα με το προφίλ κάθε καταναλωτή (νοικοκυριό, επιχείρηση, ενεργοβόροι καταναλωτές κ.λπ.).

2. Τί είδους τιμολόγια υπάρχουν;

Καταρχάς, υπάρχουν τριών ειδών τιμολόγια (σταθερά, κυμαινόμενα και δυναμικά) και ο καταναλωτής (είτε πρόκειται για νοικοκυριό είτε για επιχείρηση) επιλέγει αυτό που κρίνει ότι είναι το πιο συμφέρον για εκείνον. Πιο συγκεκριμένα:

  • Σταθερά είναι τα τιμολόγια ορισμένου χρόνου, με σταθερή τιμή χρέωσης για όλη την περίοδο της σύμβασης.
  • Κυμαινόμενα, είναι τα τιμολόγια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τιμή της χονδρεμπορικής στο Χρηματιστήριο ενέργειας. Αυτά, διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: i. με καθορισμό τιμής εκ των προτέρων της περιόδου κατανάλωσης και ii. με καθορισμό τιμής εκ των υστέρων.
  • Δυναμικά, τα οποία αφορούν στη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης, με διαφορετικές τιμές -ακόμα και μέσα στη διάρκεια της ημέρας- με βάση τις τιμές της αγοράς. Προϋπόθεση για την επιλογή αυτών των τιμολογίων συνιστά η λειτουργία έξυπνου τηλεμετρούμενου μετρητή στην παροχή των καταναλωτών.

Για τη διευκόλυνση του καταναλωτή, τα τιμολόγια συνδέθηκαν με ένα χρώμα. Με το μπλε τα σταθερά, με το κίτρινο τα κυμαινόμενα και με το πορτοκαλί τα δυναμικά.

Σε αυτά τα τιμολόγια προσθέτουμε ειδικό τιμολόγιο, πράσινου χρώματος, που το ειδικό χαρακτηριστικό του είναι πως η δομή του θα είναι απλή και κοινή, επιτρέποντας τη συγκρισιμότητα, για όλους τους παρόχους. Σε αυτό θα μεταπέσουν όλοι οι καταναλωτές, την 1η Ιανουαρίου του 2024, οι οποίοι δεν θα έχουν επιλέξει -μέσα στο 2023- κάποιο συγκεκριμένο είδος τιμολογίου για τη μετάβασή τους την 1.1.2024. Ωστόσο, με μία απλή δήλωση στον πάροχό τους έως 31/01/2024, μπορούν να παραμείνουν στο προηγούμενο τιμολόγιο. Επίσης, για όποιες αλλαγές τιμολογίων γίνουν στη συνέχεια ακολουθείται η συνήθης διαδικασία. Σημειώνεται πως το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο, που θα διατίθεται από κάθε πάροχο, θα είναι ομοιόμορφο για όλους τους παρόχους.

3. Για ποιο λόγο εισάγεται αυτό το ειδικό, πράσινο τιμολόγιο;

Το βασικό πλεονέκτημα του πράσινου τιμολογίου είναι πως διευκολύνει, για πρώτη φορά, τη σύγκριση των τιμών μεταξύ παρόχων και τη διαφανή και απλοποιημένη πληροφόρηση των καταναλωτών για τις τιμές των παρόχων. Την 1η ημέρα κάθε μήνα, η τιμή χρέωσης θα ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του εκάστοτε παρόχου και θα κοινοποιείται στην ΡΑΑΕΥ. Ο καταναλωτής θα γνωρίζει, στις αρχές του μήνα, τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, για τον επόμενο μήνα και το κυριότερο, τί τιμές προσφέρουν, όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι.

4. Στο πράσινο τιμολόγιο η τιμή μέσα στο μήνα θα αλλάζει;

Όχι, ο καταναλωτής θα βλέπει μία τιμή κάθε 1η του μήνα, η οποία θα είναι «κλειδωμένη» για όλη τη διάρκεια του μήνα.

5. Μπορεί ο καταναλωτής να επιλέξει κάποιο άλλο τιμολόγιο από αυτό που έχει;

Ναι, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα οποτεδήποτε το επιθυμεί να επιλέξει οποιοδήποτε προσφερόμενο τιμολόγιο, υπογράφοντας νέα σύμβαση με τον πάροχο της επιλογής του. Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα σταθερά τιμολόγια, που από τη φύση τους έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις. Η αλλαγή παρόχου ή τιμολογίου προμήθειας, δηλαδή, γίνεται οποτεδήποτε και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του παρόχου λόγω της πρόωρης αποχώρησης του πελάτη, εκτός των περιπτώσεων διακοπής σύμβασης τιμολογίου σταθερής τιμής.

6. Γιατί έχουμε διαφορετικά χρώματα στα τιμολόγια;

Για να διευκολυνθεί ο καταναλωτής, να κατανοήσει τη φύση των πολλών, διαφορετικών τιμολογίων, ώστε να μπορεί να συγκρίνει, καλύτερα, τα τιμολόγια μεταξύ των παρόχων.

7. Δεν είναι το σύστημα αυτό πολύ «μπερδεμένο»;

Ναι, το Ευρωπαϊκό σύστημα ενέργειας είναι πολυσύνθετο και για τον καταναλωτή είναι λογικό ότι δεν υπάρχει χρόνος και διάθεση να ασχολείται, διαρκώς, με τον ποιον πάροχο θα επιλέξει. Γι’ αυτό και εισάγεται το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο χωρίς να ασχολείται, ιδιαιτέρως, ξέρει τα δύο πιο θεμελιώδη που τον ενδιαφέρουν: Πρώτον, ποια είναι η τιμή τον επόμενο μήνα και δεύτερον ποιος είναι ο πιο φθηνός τον επόμενο μήνα.

8. Θα πρέπει να αλλάζω κάθε μήνα πάροχο για να βρω τον φθηνότερο;

Έχετε το δικαίωμα να το κάνετε. Στο πράσινο τιμολόγιο, παρακολουθείτε ποιος πάροχος είναι ο φθηνότερος κάθε μήνα και αν δεν είστε ευχαριστημένος κάποιον μήνα ή μετά από κάποιους μήνες με τις τιμές που δίνουν οι πάροχοι, μπορείτε πάντα να αλλάξετε. Είναι λογικό ο καταναλωτής να μην μπαίνει στη διαδικασία, διότι είναι ταλαιπωρία, να αλλάξει πάροχο για μία διαφορά της τάξεως του 1-2 ευρώ το μήνα. Είναι, επίσης, λογικό ότι αν βλέπει πως κάποιος είναι συστηματικά ακριβός, τον αφήνει και πάει σε κάποιον που είναι συστηματικά πιο φθηνός.

9. Γιατί εγώ που έχω σταθερό μπλε τιμολόγιο σε συγκεκριμένο πάροχο, δεν μπορώ να κάνω σύγκριση τιμών με τους υπόλοιπους παρόχους;

Σε αντίθεση με το ένα ειδικό (πράσινο) τιμολόγιο ανά πάροχο, στις υπόλοιπες κατηγορίες τιμολογίων, οι πάροχοι μπορούν να παρέχουν περισσότερα του ενός τιμολόγια σε κάθε κατηγορία, συνδεδεμένα, πολλές φορές, είτε με υπηρεσίες είτε και με άλλα προϊόντα είτε με συνδυασμό αυτών. Επιπλέον, το ύψος του παγίου μπορεί να διαφέρει, σημαντικά, ανά πάροχο, γεγονός που μειώνει το βαθμό συγκρισιμότητας των προσφερόμενων τιμών ενέργειας. Για τους λόγους αυτούς, η καθιέρωση του πράσινου τιμολογίου, καθιστά πιο άμεση, εύκολη και διαφανή τη σύγκριση των τιμολογίων των διαφορετικών παρόχων.

10. Θα είναι διαθέσιμο κάποιο εργαλείο επαλήθευσης και σύγκρισης τιμών;

Στους λογαριασμούς ρεύματος (ηλεκτρονικούς και έντυπους) και στα άλλα μηνύματα και e-mails που θα αποστέλλουν οι πάροχοι στους καταναλωτές, θα υπάρχει πλέον και ο κωδικός QR (θα σκανάρεται και θα διαβάζεται μέσω έξυπνου κινητού) και link, τα οποία θα παραπέμπουν στον ιστότοπο δημοσίευσης του εργαλείου σύγκρισης τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ). Εκεί, οι καταναλωτές θα μπορούν να ενημερώνονται, κάθε μήνα για την τιμή του ειδικού, κοινού τιμολογίου του παρόχου τους και να τη συγκρίνουν με το σύνολο των προσφερόμενων τιμολογίων.

 

Click to comment

Απάντηση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κικίλιας | Οι Κιτριές Μεσσηνίας θα κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης θα κηρυχτούν οι Κιτριές στη Μεσσηνία, όπως ανακοίνωσε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας.

«Η κακοκαιρία δεν έχει τελειώσει ακόμα και ο παγετός τις επόμενες ημέρες θα δημιουργήσει προβλήματα και θέλει προσοχή. Οι δήμαρχοι ενδεχομένως να κρατήσουν κάποια σχολεία κλειστά. Να ακούμε την Τροχαία, χιονολάστιχα και αλυσίδες, εκεί πού απαιτείται», ανέφερε ο κ. Κικίλιας αρχικά.

Για τις σοβαρές ζημιές στην Κιτριές ο κ. Κικίλιας ανέφερε πως επικοινώνησε με τον δήμαρχο και πως «τα φερτά κατέβηκαν προς τις οικίες και τους δρόμους. Θα κηρύξουμε τον δήμο σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Είχαμε και άλλα μικρά προβλήματα στην Ελλάδα αλλά όχι κάτι ανησυχητικό».

www.newsbeast.gr

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σεισμός 6,9 Ρίχτερ στην Ιαπωνία και προειδοποίηση για τσουνάμι

σχυρός σεισμός σημειώθηκε σήμερα με επίκεντρο την περιοχή Κιούσου στο νότιο τμήμα της Ιαπωνίας και εκδόθηκε προειδοποίηση για τσουνάμι.

Σύμφωνα με το αμερικανικό ινστιτούτο γεωλογικών μελετών (USGS) και την ιαπωνική μετεωρολογική υπηρεσία, το μέγεθος του σεισμού ανέρχεται σε 6,9 βαθμούς.

Η ιαπωνική υπηρεσία τόνισε ότι η προειδοποίηση για τσουνάμι αφορά τις επαρχίες Μιγιαζάκι και Κόιτσι. Η προκαταρκτική μέτρηση του σεισμού που ανακοίνωσε νωρίτερα η υπηρεσία ανέφερε μέγεθος 6,4 βαθμών.

Το Ευρωπαϊκό Μεσογειακό Σεισμολογικό Κέντρο (EMSC) έκανε λόγο για μέγεθος 6,6 βαθμών στην αρχική του εκτίμηση. Το εστιακό βάθος του σεισμού υπολογίζεται σε 37 χιλιόμετρα, σύμφωνα με το EMSC.

www.newsbeast.gr

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

SOS για νέα μεγάλη τηλεφωνική απάτη | Πώς αδειάζουν λογαριασμούς με «κλώνους» των τηλεφωνικών αριθμών τραπεζών

Διαρκώς νέα κόλπα μηχανεύονται απατεώνες που καταφέρνουν να αποσπάσουν τους κωδικούς πρόσβασης στους τραπεζικούς λογαριασμούς από ανυποψίαστους πελάτες τραπεζών.

Παραποιούν τους αριθμούς κλήσης ώστε να εμφανίζονται οι τηλεφωνικοί αριθμοί των τραπεζών ή δημιουργούν ιστοσελίδες κλώνους με τους πελάτες να θεωρούν πως κάνουν συναλλαγές στην τράπεζά τους.

Καθώς στις οθόνες εμφανίζεται ο επίσημος τηλεφωνικός αριθμός της τράπεζας και στην άλλη άκρη της γραμμής, μέλη κυκλωμάτων υποδύονται υπαλλήλους της, το ενδεχόμενο να «την πατήσει» κανείς είναι δυστυχώς πολύ πιθανό.

«Δεν είχα λόγο να μην τους πιστέψω, ήτανε πολύ επαγγελματίας αυτός, είδα και το νούμερο το σταθερό της τράπεζας» περιγράφει ενδεικτικά θύμα επιτηδείων.

«Κατάφερε να μου αποσπάσει κάποιους κωδικούς. Μπόρεσε αυτός να μπει από το κινητό του στον λογαριασμό μου, δημιούργησε μια προπληρωμένη κάρτα και σε αυτήν προσπάθησε να βάλει 1.000 ευρώ», προσθέτει.

Σε πολλές περιπτώσεις, η  πλαστογράφηση τηλεφωνικών αριθμών, κάνει τους πελάτες να μην ξέρουν ποιος από τους συνομιλητές τους είναι αληθινός υπάλληλος και ποιος ψεύτικος.

«Η πραγματική τράπεζα μπλόκαρε τους κωδικούς.  Με πήρε υπάλληλος της τράπεζας μου συστήθηκε και αυτός, με πήρε από το ίδιο νούμερο, στην αρχή και αυτόν δεν τον πίστευα, γιατί λέω ο ένας μου μιλάει στο σταθερό λίγο πριν, έχει πει το όνομα του, με παίρνετε εσείς τώρα από το ίδιο νούμερο μου λέτε άλλο όνομα. Ποιον να πρωτοπιστέψεις…», αναφέρει ενδεικτικά το θύμα της εν λόγω παγίδας.

Σε μια ακόμα πιο εξελιγμένη μορφή, τα θύματα απάτης μεταφέρονται σε σελίδες κλώνους των τραπεζών. Συνήθως μετά από ένα μήνυμα ότι έχει ακυρωθεί η κάρτα τους.

«Σε εμένα απέσπασαν 3 χιλιάδες ευρώ…Το πιο εντυπωσιακό ήταν το πόσο ίδια ήταν η σελίδα, τα μπάνερ, τα διαφημιστικά…
Μου είχε σταλεί ένα email, ακολούθησα τον σύνδεσμο και βρέθηκα σε εικονική ιστοσελίδα και εισήγαγα τους κωδικούς πρόσβασης μου για να εισέλθω στο internet banking», περιγράφει ο Χρήστος Παππάς, Δικηγόρος που έπεσε επίσης θύμα τραπεζικής απάτης.

Η αλλαγή του αριθμού κλήσης, όπως εξηγούν οι ειδικοί, είναι “παιχνιδάκι” για τους απατεώνες.

Όπως εξηγεί ενδεικτικά ο Δημήτρης Ευαγγέλου, Σύμβουλος Ηλεκτρονικής Ασφάλειας, υπάρχει μια τεχνολογία, που επιτρέπει σε απατεώνες και σε επιτήδειους να μιμηθούν άριστα, ακριβώς, το τηλέφωνο μιας τράπεζας, μιας δημόσιας υπηρεσίας, ίσως της Ελληνικής αστυνομίας.

Συγκεκριμένα, εφαρμογή μετατρέπει τον αριθμό σου σε οποιονδήποτε θέλεις και τα τηλεφωνήματα σου καταγράφονται ψηφιακά στην οθόνη της συσκευής όποιου καλείς με μια ψεύτικη αναγνώριση κλήσης που διαμορφώνεται αναλόγως.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπάρχουν μάλιστα, ακόμη και βίντεο-οδηγοί .

Δείτε πώς χτυπάει το τηλέφωνό μου δείχνοντας την ψεύτικη αναγνώριση κλήσης που διαμορφώσαμε…. Με αυτήν την εφαρμογή μπορείς να μετατρέψεις τον αριθμό σου σε οποιονδήποτε θέλεις…

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών τονίζει πως ποτέ οι τράπεζες δε θα ζητήσουν, όνομα χρήστη, κωδικούς πρόσβασης ή PIN καρτών και συνιστά σε τέτοιες περιπτώσεις οι πελάτες να κλείνουν το τηλέφωνο και να καλούν οι ίδιοι την τράπεζά τους.

Πηγή: skai.gr

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
text about elections
letters AG as logo
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
gear and tool as logo pavlidis
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en