Connect with us

BUSINESS-STORIES

Mεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις που έβαλαν λουκέτο στην περίοδο της κρίσης

Δημοσιεύτηκε

στις

Η 21η Αυγούστου 2018 ήταν η τελευταία ημέρα των μνημονίων. Μία ημερομηνία ιστορική και καθοριστική για όλους, καθώς με τυπικό (και για κάποιους ουσιαστικό) η χώρα βγήκε από τη μέγγενη των μνημονιακών πολιτικών εποπτείας.

Η 21η Αυγούστου όμως ταυτόχρονα ήταν και η πρώτη μέρα της μετά μνημονίων εποχής. Μιας εποχής όπου περιλαμβάνει εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν και μεταρρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί και πρέπει να προχωρήσουν.

Αυτή η περίοδος των 9 ετών ωστόσο, που ήταν αυτά που βρισκόμασταν εντός προγραμμάτων επιτήρησης και δανεισμού, αλλά και τα τελευταία έτη πριν το 2010 όπου τα σημάδια της κρίσης άρχισαν να φαίνονται πολύ έντονα, άφησαν βαθιά λαβωμένο το «επιχειρείν» στην Ελλάδα. Μία ενασχόληση έτσι και αλλιώς ριψοκίνδυνη.

Άλλωστε δεκάδες χιλιάδες μικρές, αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο υπό το βάρος χρεών και του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος.

Ταυτόχρονα ορισμένες μεγάλες αλυσίδες πολυεθνικών εταιριών μπορεί να έφυγαν από την Ελλάδα, όσοι έμειναν όμως κατάφεραν να βγουν κερδισμένοι, αφού για κάθε έναν του κλάδου που κλείνει, οι πολυεθνικές μετρούν κέρδη.

Σε αυτά τα δέκα και βάλε χρόνια της ύφεσης πολλοί εγχώριοι επιχειρηματικοί κολοσσοί έβαλαν λουκέτο με χιλιάδες εργαζόμενους να χάνουν τις δουλειές τους, προμηθευτές να φεσώνονται και φορείς του κράτους να ζημιώνονται με τεράστια ποσά.

Ας δούμε μερικά από τα πολύ ηχηρά κλεισίματα που κλόνισαν τον κόσμο της εργασίας και της επιχειρηματικότητας.

Raxevsky

H εταιρεία σύμβολο, κάποτε, της δυτικοποίησης και εξευρωπαϊσμού της ελληνικής αγοράς γυναικείων ενδυμάτων, η Raxevsky έπεσε θύμα της εξέλιξης της βιομηχανίας, κακών επιλογών και του σφοδρού ανταγωνισμού από ξένες πολυεθνικές.

Η εταιρεία είναι η τελευταία, χρονικά, περίπτωση από αυτές που θα μας απασχολήσουν καθώς σύμφωνα με μία ανακοίνωση των εργαζομένων αλλά και τις εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας με τα μαγαζιά να αδειάζουν οι τίτλοι τέλους έπεσαν στις 26/2 του τρέχοντος έτους.

Παρά την προ διετίας προσπάθεια εξυγίανσης μέσα από το πτωχευτικό δίκαιο, που της επέτρεψε να ρυθμίσει σε πολλές δόσεις τις υποχρεώσεις της προς τράπεζες και Δημόσιο, η Raxevsky έκλεισε αφήνοντας χρέη προς εργαζομένους και πιστωτές.

Ηδη από το 2012 η λειτουργική κερδοφορία της ήταν αρνητική ενώ πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με κόστος που ξεπερνούσε σημαντικά τις αντίστοιχες πωλήσεις. Η ταυτόχρονη αδυναμία πληρωμής των προμηθευτών άρχισε να επηρεάζει τις πωλήσεις οι οποίες έπεσαν δραματικά. Το 2016 η Raxevsky προσέφυγε στο πτωχευτικό δίκαιο αιτούμενη επιμήκυνση έως και 16 ετών για την εξόφληση των υποχρεώσεων της αλλά και ενδιάμεση χρηματοδότηση.

Όπως ανέφεραν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι ωστόσο δεν καταβλήθηκαν τα κεφάλαια της ενδιάμεσης χρηματοδότησης που φέρεται να είχε συμφωνήσει η εταιρεία το 2016 με τις τράπεζες. Τραπεζικοί κύκλοι, όμως, εξηγούν πως οι στόχοι του επιχειρηματικού σχεδίου που πήρε την έγκριση της Δικαιοσύνης ουδέποτε επετεύχθησαν και γι’ αυτό τον λόγο δεν κατεβλήθη το σύνολο της συμφωνηθείσας χρηματοδότησης.

Χαλυβουργική

Η Χαλυβουργική ήταν μία εκ των ιστορικότερων εταιρειών στον κλάδο με ζωή άνω των 80 ετών. Μία ζωή πολυτάραχη ωστόσο, ειδικά στα τελευταία χρόνια της λειτουργίας της.

Ξεκίνησε ως εργοστάσιο παραγωγής ειδών συρματουργίας, στην οδό Πειραιώς 197, με την επωνυμία Ελληνικά Συρματουργεία Θ.Α. Αγγελόπουλος & Υιοί.

Το 1951 οι δραστηριότητες μεταφέρθηκαν στην Ελευσίνα, όπου το 1953 άρχισε η λειτουργία ηλεκτρικών κλιβάνων των 20 τόνων και το 1961 θεμελιώθηκε η πρώτη υψικάμινος στη χώρα.

Το 2001 ξεκίνησε επενδυτικό πρόγραμμα ριζικού εκσυγχρονισμού των παραγωγικών μονάδων, ύψους 250 εκατ. ευρώ που ολοκληρώθηκε το 2006. Η Χαλυβουργική είχε σημαντική συμμετοχή σε έργα υποδομής ενώ στις καλές της μέρες έφτασε να αριθμεί 2.500 υπαλλήλους.

Οι λόγοι που έσβησε η πρώτη υψικάμινος που σηκώθηκε ποτέ στην Ελλάδα, είναι αρκετοί και αλληλοδιαπλεκόμενοι. Από τη μία η μείωση της ζήτησης, από την άλλη οι ενδοοικογενειακές διαμάχες, το αποτέλεσμα είναι να κοπεί το ρεύμα στην ιστορική βιομηχανία.

Το κύκνειο άσμα για τον κολοσσό της χαλυβουργίας στη χώρα γράφτηκε στις 18 Δεκεμβρίου όταν και η ΔΕΗ διέκοψε την ηλεκτροδότηση των εγκαταστάσεων στην Ελευσίνα αποτέλεσμα του μη διακανονισμού ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 31,8 εκατ. ευρώ.

Ηλεκτρονική Αθηνών

Η ιστορία της πασίγνωστης εταιρείας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ξεκινά το 1950. Τότε το ξεκίνημα υπήρξε ως ένα κατάστημα ηλεκτρικών ειδών. Από το 1989 και μετά την εξαγορά της από τον Ιωάννη Στρούτση μπήκε στην σύγχρονη εμπορική της υπόσταση.

Το 1999 η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όμως από την 1η Οκτωβρίου 2012 είχε ανασταλεί η διαπραγμάτευση της μετοχής της.

Η επίσημη πτώχευση της εταιρείας έγινε μέσα σε πέντε ημέρες τον Απρίλιο του 2016 όταν και το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών κήρυξε την εταιρεία σε κατάσταση πτώχευσης και κλείνοντας έτσι τα 45 καταστήματα της αλυσίδας πανελλαδικά.

Η εταιρεία απέδωσε το «λουκέτο» στο γεγονός ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης που περιελάμβανε και νέο τραπεζικό δανεισμό ακυρώθηκε μετά τις δραματικές εξελίξεις εκείνου του αρκετά δύσκολου καλοκαιριού και την επιβολή των capital controls. Η πορεία της οικονομίας, η περαιτέρω αποδυνάμωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, τα capital controls σε συνδυασμό με την στάση των δανειστριών τραπεζών είναι οι λόγοι που οδήγησαν την εταιρεία στο λουκέτο.

Sprider Stores

H εταιρεία Sprider Stores ιδρύθηκε το 1971 από τους Αθανάσιο και Σπύρο Αργυρό, ενώ το 1999, το 80% εξαγοράστηκε από τον όμιλο Χατζηιωάννου.

Σιγά σιγά ξεκίνησε και η επέκτασή της και τα υποκαταστήματα στην Αθήνα και την επαρχία άνοιγαν το ένα το άλλο. Σε αρκετά μικρό χρονικό διάστημα έγινε «η μεγαλύτερη ελληνική πολυεθνική αλυσίδα “Οικονομικής Μόδας”, όπως ανέφερε και η ιστοσελίδα της.

Στα τέλη Αυγούστου του 2013 η Sprider Stores είχε 44 μαγαζιά στην Ελλάδα, 3 στη Ρουμανία και ένα στη Βουλγαρία, έχοντας ήδη κλείσει από την αρχή της χρονιάς 45 καταστήματα. Το οριστικό λουκέτο ήρθε την 1η Οκτωβρίου της ίδιας χρονιάς.

Η Sprider στην ακμή της είχε αναπτυχθεί σημαντικά, ανοίγοντας δεκάδες καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και μπαίνοντας μάλιστα και στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2004.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας τότε κάποιοι από τους λόγους του λουκέτου ήταν «η αδιάλλακτη στάση και η άρνηση των τραπεζών, να συνεχίσουν την υφιστάμενη έως τώρα χρηματοδότηση. Παράλληλα, η παρατεταμένη ύφεση της ελληνικής οικονομίας η οποία έχει πλήξει σημαντικότατα και τον κλάδο μας, ο περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, η αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, οι καταστροφικές συνέπειες της πυρκαγιάς στις κεντρικές αποθήκες και εγκαταστάσεις της εταιρείας, η άρνηση των ασφαλιστικών εταιρειών να μας αποζημιώσουν έστω και μερικώς, αλλά και η αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε προμηθευτής της Sprider Stores».

Softex

Εταιρεία που έμεινε χαραγμένη στη συνείδηση των καταναλωτών ως μία από τις προεξέχουσες στον χώρο της χαρτοποιίας.

Tο ξεκίνημα της Softex, μας φέρνει πίσω στο 1936 όπου ιδρύθηκε από την οικογένεια Κεφάλα και στο 1937 που ξεκίνησε να λειτουργεί στο Βοτανικό. Η πορεία της από την αρχή ήταν ανοδική εκτινάσσοντας την παραγωγή χαρτιού από 1.250 τόνους το 1950 σε 59.000 τόνους το 1968.

Με συνεχή δάνεια και μεγάλες επενδύσεις μέχρι το 1974 η βιομηχανία θα έχει πλέον 9 μηχανές χαρτιού, ενώ οι 88 εργατοϋπάλληλοι του 1945, θα φθάσουν τους 1.030 το 1969, και οι 1.250 τόνοι χαρτιού του 1950 θα φθάσουν τους 59.000 περίπου το 1968 και τους 94.000 το 1972. Η πτώχευση της χαρτοβιομηχανίας ήρθε σε μια εποχή με έντονη κρατική παρέμβαση και πέρασε στον έλεγχο του Δημοσίου. Εξέλιξη που δεν βελτίωσε ιδιαίτερα την κατάστασή της.

Το 1999 μεταβιβάστηκε στην ιταλική πολυεθνική Bolton Group. Ούτε όμως αυτή η κίνηση απέδωσε καρπούς καθώς μέχρι το 2015 η εταιρεία είχε βάλει λουκέτο αφήνοντας άνεργους εκατοντάδες εργαζόμενους. Είχε προηγηθεί στον ίδιο κλάδο και το κλείσιμο της Diana το 2012, ύστερα από 32 χρόνια λειτουργίας.

Η Softex σαν επωνυμία είναι η μόνη από τις περιπτώσεις που καταπιαστήκαμε, που με άλλη σύσταση και νέα διοίκηση άνοιξε ξανά εν μέσω κρίσης. Η Intertrade Hellas, ιδρύοντας μια νέα εταιρεία με το όνομα Softex, ανέλαβε την ανάπτυξη του brand name της Softex ρίχνοντας και πάλι το όνομα στην ελληνική αγορά.

ΑΓΝΟ

Ανάλογη ήταν η τύχη μιας ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας, της ΑΓΝΟ, που έβαλε λουκέτο οδηγώντας στην ανεργία 375 εργαζομένους.

Η γαλακτοβιομηχανία οδηγήθηκε σε αυτή την κίνηση το 2012, καθώς τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπιζε, είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των πληρωμών προς τους παραγωγούς και τους εργαζόμενούς της.

Μέσα στα επόμενα χρόνια και από διάφορες δικαστικές διαμάχες του ιδιοκτήτη με πιστωτές, το κράτος και εργαζόμενους, η εταιρεία παραμένει ανενεργή και σε καθεστώς πτώχευσης, με τον τελευταίο πλειστηριασμό τον Νοέμβριο του 2018 να καταλήγει άκαρπος.

Σούπερ Μάρκετ «Ατλάντικ»

Την περίοδο της κρίσης ο χώρος των σούπερ μάρκετ δέχτηκε ένα καίριο πλήγμα. Όπως και οι περισσότεροι τομείς επιχειρηματικότητας στη χώρα άλλωστε.

Το μεγαλύτερο λουκέτο, που προκάλεσε αναστάτωση σε ολόκληρη την αγορά με την κατάρρευση ήταν αυτό της αλυσίδας Ατλάντικ.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1980 και το 1985 είχε 5 καταστήματα με τζίρο 16,7 εκατ. ευρώ ενώ το 2009 έκλεισε με τζίρο 573 εκατ. ευρώ.

Διέθετε 151 καταστήματα Ατλάντικ, είχε 21 cash & Carry και 545 καταστήματα franchise. Τα προβλήματα για την γνωστή αλυσίδα ξεκίνησαν το 2010 και η αυλαία έπεσε οριστικά το καλοκαίρι του 2011.

Fokas

H Fokas ήταν η μετεξέλιξη της εταιρείας ενδυμάτων «Βεργόπουλος» που είχε ιδρυθεί το 1936 από τρία αδέρφια, τον Απόστολο, τον Λέανδρο και τον Οδυσσέα Φωκά.

Η εταιρεία μετονομάστηκε το 1958 και το 1978 εγκαινίασε το πολυκατάστημα της οδού Τσιμισκή 7.500 τμ. Το 1990 η Φωκάς συνέχισε να επεκτείνεται και προχώρησε σε συμφωνία με την Esprit ενώ το 2000 η εταιρεία σχεδίαζε την είσοδο της στο Χρηματιστήριο.

Η επέλαση του μνημονίου ωστόσο ήταν σαρωτική και το 2014 οδήγησε μία από τις ισχυρότερες εταιρείες ένδυσης και υπόδησης στην πτώχευση τον Μάρτιο του 2014 αφήνοντας πολλά εκατομμύρια χρέη σε προμηθευτές, τραπεζες και εργαζόμενους.

ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Απάντηση

BUSINESS-STORIES

Ανοίγουν αύριο Δευτέρα εστιατόρια, καφετέριες | Οδηγίες από τον ΕΦΕΤ

Δημοσιεύτηκε

στις

Ανοίγουν από αύριο, Δευτέρα 25 Μαΐου, τα εστιατόρια και οι καφετέριες.

Ωστόσο, ναι μεν ανοίγουν τα καταστήματα εστίασης, θα πρέπει όμως να είναι προσαρμοσμένα σε νέα δεδομένα λειτουργίας, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΕΦΕΤ σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και την Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) εξέδωσε τον «Οδηγό Επανεκκίνησης για τη Μαζική Εστίαση» με σκοπό την παροχή απλών και πρακτικών οδηγιών προσαρμογής στο πλαίσιο της νέας πραγματικότητας που έχει δημιουργηθεί από τη νόσο COVID-19.

Οι οδηγίες βασίζονται στην ανάλυση του προφίλ επικινδυνότητας του ιού για τους χώρους εστίασης και στις βέλτιστες πρακτικές όπως αυτές αποτυπώνονται σε διεθνείς και εθνικές συστάσεις. Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες και χώροι απασχόλησης όπου μπορεί να υπάρξει έκθεση στον COVID-19 είναι: προμήθεια και παραλαβή πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, αποθήκευση και μεταφορά στον χώρο επεξεργασίας, επεξεργασία τροφίμων/προετοιμασία γευμάτων/κουζίνα (back of the store), λάντζα (σημεία πλύσης σκευών), αποστολή προς διανομή (delivery), πωλήσεις/service, προσέλευση και αποχώρηση προσωπικού, ύποπτο/επιβεβαιωμένο κρούσμα στο προσωπικό, επίσκεψη και παραμονή εξωτερικών συνεργείων και συνεργατών / επισκεπτών/φορέων ελέγχου, γραφεία (χρήση κοινών εργαλείων, αντιμετώπιση επισκεπτών), τουαλέτες και χώροι διαλείμματος προσωπικού.

Οδηγίες για την εστίαση:

  • Αποφυγή συγχρωτισμού και τήρηση των απαιτήσεων «απόστασης» με αναδιάταξη του εργασιακού χώρου και αναδιοργάνωση των τραπεζοκαθισμάτων των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων με βάση τις συστάσεις των αρμόδιων φορέων.
  • Διαμόρφωση προγράμματος σταδιακής προέλευσης /αποχώρησης των εργαζομένων με δημιουργία ομάδων εργασίας ώστε να υπάρχει περιορισμένη αλληλεπίδραση μεταξύ τους.
  • Διαμόρφωση προγράμματος ελεγχόμενης πρόσβασης των υπαλλήλων της επιχείρησης σε κοινόχρηστους χώρους (χώροι διαλειμμάτων, αποδυτήρια, λουτρά, τουαλέτες κ.ά.)
  • Συναλλαγές σε ταμείο: 1. ενθάρρυνση πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών, 2. Τοποθέτηση αντισηπτικού στη θέση του ταμία και στη θέση του πελάτη, 3. Τοποθέτηση σήμανσης στο δάπεδο για την οριοθέτηση αποστάσεων για την αποφυγή σχηματισμού ουράς πελατών και ορισμός υπεύθυνου για συνεχή εποπτεία, 4. Τοποθέτηση plexiglas αν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
  • Προτροπή πελατών και εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις σκάλες και να αποφεύγουν τους ανελκυστήρες στο μέτρο του δυνατού.
  • Ανάρτηση πινακίδων ενημέρωσης – υπενθύμισης για την ατομική υγιεινή και τα προληπτικά μέτρα για όλους τους χώρους (σωστή χρήση γαντιών, μάσκας, σωστό πλύσιμο χεριών και τήρηση αποστάσεων).
  • Ρύθμιση της προσέλευσης τρίτων (συνεργατών, διανομέων κ.ά) στον χώρο εργασίας ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να εξασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων και η χρήση μέτρων ατομικής προστασίας.
  • Ενημέρωση οδηγών, προμηθευτών, εξωτερικών συνεργατών, πελατών, επισκεπτών με κάθε πρόσφορο μέσο για τις οδηγίες των αρμόδιων κρατικών αρχών.
  • Μέριμνα για επαρκή επαρκή αερισμό (με έμφαση στον φυσικό αερισμό) όλων των χώρων και την αποφυγή του συγχρωτισμού των ατόμων σε κλειστούς χώρους χωρίς επαρκή ανανέωση του αέρα. Απαιτείται τακτική συντήρηση των συστημάτων εξαερισμού/κλιματισμού.
  • Τα πάσης φάσης συνεργεία θα πρέπει να εισέρχονται στους χώρους εργασίας με χρήση προστατευτικού ρουχισμού (πλαστική ποδιά μιας χρήσης, μάσκες και γάντια).
  • Μέριμνα για ένα οργανωμένο πρόγραμμα διαχείρισης απορριμάτων.
  • Λήψη μέτρων για την υγεία και την υγιεινή του προσωπικού, των χώρων και του εξοπλισμού. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, παροχή και εφοδιασμός στα σημεία πλυσίματος σαπουνιών, υλικών για στέγνωμα χεριών, αντισηπτικών διαλυμάτων καθώς επίσης και παροχή στους εργαζόμενους ρουχισμού και γαντιών.
  • Λήψη ειδικών μέτρων για το service, την παραλαβή από το κατάστημα (takeaway), τη διανομή (delivery), τους προμηθευτές και τα συνεργεία συντηρήσεων.
  • Αναγκαία κρίνεται η εκπαίδευση προσωπικού και μέσω γραπτών οδηγιών σχετικά με την ατομική υγιεινή, πλύσιμο χεριών, ορθή χρήση γαντιών και μάσκας, αποφυγή συγχρωτισμού καθώς και η καθοδήγησή του για τα συμπτώματα της νόσου ώστε να είναι σε θέση να τα αναγνωρίζει νωρίς και να μπορεί να ζητήσει ιατρική βοήθεια και εξετάσεις.
  • Αν ένας εργαζόμενος εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με τη νόσο COVID-19, ο υπεύθυνος της επιχείρηση πρέπει να απομονώσει το ύποπτο περιστατικό, να καλέσει τον ΕΟΔΥ για οδηγίες, να ενημερώσει τους άλλους υπαλλήλους και να φροντίσει για την απολύμανση του χώρου εργασίας.
  • Αναγκαία κρίνεται η ενίσχυση προγραμμάτων καθαρισμού των σταθμών εργασίας επειδή οι επιφάνειες μπορεί να αποτελέσουν πηγές μετάδοσης του ιού. Πρέπει να διασφαλίζεται ότι όλες οι επιφάνειες και οι κοινόχρηστοι χώροι καθαρίζονται συχνά, ιδανικά ανά δύο ώρες όπου αυτό είναι εφικτό. Στα σημεία καθαρισμού/απολύμανσης περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, διακόπτες, χειρολαβές θυρών, κουπαστές σκάλας, επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα και τουαλέτες προσωπικού/πελατών.
ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Πυρετωδώς προετοιμάζονται τα καταστήματα εστίασης για την επαναλειτουργία τους

Δημοσιεύτηκε

στις

Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την επαναλειτουργία των καταστημάτων εστίασης και την προσαρμογή τους στη νέα πραγματικότητα, την Δευτέρα, καθώς έχουν περάσει περισσότεροι από δύο μήνες από την ημέρα που κατέβασαν ρολά λόγω της πανδημίας του COVID-19.

Οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις καθώς οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι στα καταστήματα εστίασης καλούνται να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα τηρώντας τις αποστάσεις και τα μέτρα προστασίας που έχουν οριστεί.

Σημειώνεται ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης ανακοίνωσε ότι οι εσωτερικοί χώροι των καταστημάτων εστίασης θα ανοίξουν μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, με βάση συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι θα προσδιοριστούν σύντομα.

Αθήνα: Προετοιμασίες από την προηγούμενη εβδομάδα

Στο κέντρο της Αθήνας κυριαρχεί τις τελευταίες μέρες, ο ήχος από τα ηλεκτρικά τρυπάνια ενώ οι σκάλες και οι μεζούρες συνθέτουν το σκηνικό που επικρατεί έξω από τα καταστήματα εστίασης.

Στην Κολοκοτρώνη, στη Μητροπόλεως, στην Πλάκα, στο Ψυρρή, όπου υπάρχουν εστιατόρια, καφέ και μπαρ έχουν τοποθετηθεί ταινίες σήμανσης που καθορίζουν το χώρο όπου θα καταλάβει κάθε μαγαζί ενώ ήδη κάποια καταστήματα έχουν τοποθετήσει τραπεζοκαθίσματα των 2, 4 και 6 ατόμων, τηρώντας πάντα την προβλεπόμενη απόσταση, η οποία σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων, θα πρέπει να είναι από 0,70 εκατ. έως 1,70 εκατ. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι θα είναι τα έξι άτομα.

Η κ. Μπέττυ και η κ. Αμάντα είναι ιδιοκτήτριες καταστήματος εστίασης (καφετέρια-μπαρ) στην πλατεία Μερκούρη στα Πετράλωνα. Όπως εξηγούν στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων από την αρχή της εβδομάδας έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες αραιώνοντας τα τραπεζοκαθίσματα και προσπαθώντας να υπολογίσουν πόσα τελικά θα τοποθετήσουν στο χώρο που τους έχει επιτραπεί. «Έχουμε αραιώσει τα καθίσματα σύμφωνα με τις οδηγίες δηλαδή δύο μέτρα το κάθε τραπέζι από το άλλο. Στον εσωτερικό χώρο θα είναι ανοιχτοί οι υαλοπίνακες πάντα για να εξαερίζεται το κατάστημα να μπορούν να κάτσουν οι πελάτες, ενώ στον εξωτερικό χώρο τα τραπεζοκαθίσματα θα είναι πάλι στην προβλεπόμενη απόσταση», αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ενώ προσθέτουν ότι τα τραπεζοκαθίσματα που έχουν τοποθετηθεί πάνω στην πλατεία καταλαμβάνουν όσο χώρο τους έχει δοθεί. «Μας έχει δώσει ο δήμος κάποιο κομμάτι αλλά θα πρέπει να κατανεμηθεί με τα υπόλοιπα καταστήματα που υπάρχουν γύρω από την πλατεία. Eλπίζουμε ο δήμος, το τρίτο δημοτικό διαμέρισμα του δήμου Αθηναίων, να μας επιτρέψει λίγο παραπάνω χώρο», λένε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όσον αφορά τα υπόλοιπα μέτρα προστασίας, σύμφωνα με τις ιδιοκτήτριες του καταστήματος εστίασης, όλοι οι εργαζόμενοι θα φορούν μάσκες, γάντια , θα υπάρχουν αντισηπτικά για τους πελάτες κοντά στο ταμείο και στην τουαλέτα, ενώ έχει πραγματοποιηθεί γενική απολύμανση. Στο κατάστημα χωρούσαν μαζί με τους όρθιους μέχρι και 100 άτομα, τώρα, όπως επισημαίνουν, η χωρητικότητα θα μειωθεί ραγδαία. «Είναι δύσκολο για εμάς όλο αυτό διότι δεν έχουμε εισπράξεις καθόλου , δεν έχουμε χρήματα, καθώς μείναμε τόσους μήνες κλειστά με λογαριασμούς να τρέχουν», τονίζει η κ. Μπέττυ.

Παρόμοια είναι η εικόνα και στο Κολωνάκι, περιοχή του κέντρου της Αθήνας που είναι γεμάτη με εστιατόρια, καφέ, μπάρ. Όπως επισημαίνει ο Ανδρέας Τζούκας- υπεύθυνος καταστήματος εστίασης (εστιατορίου) στο Κολωνάκι, η κατάσταση που επικρατεί είναι τελείως πρωτόγνωρη και καινούρια καθώς ούτε οι ίδιοι δεν γνωρίζουν τι πρόκειται να συναντήσουν από τις 25 Μαΐου. «Θα τηρήσουμε τις αποστάσεις που έχον οριστεί, δύο μέτρα δηλαδή απόσταση τα τραπέζια μεταξύ τους. Ο χώρος είναι έτσι διαμορφωμένος έτσι που έχουμε μόνο έναν χώρο έξω που θα μπορούμε να βγάλουμε κάποια τραπέζια, ενώ στον εσωτερικό χώρο έχουμε πόρτες και παντζούρια που θα ανοίγουν, οπότε θα κρατήσουμε κάποια τραπέζια μέσα», αναφέρει χαρακτηριστικά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τζούκας, ενώ εξηγεί ότι θα διατηρήσουν ουσιαστικά τον χώρο που διέθεταν πάνω στον πεζόδρομο με λιγότερα τραπέζια, όπως προβλέπουν τα μέτρα προστασίας. Ακόμη, οι εργαζόμενοι θα σερβίρουν φορώντας μάσκες και γάντια ενώ στην είσοδο του καταστήματος θα υπάρχουν δύο σταντ που θα έχουν αντισηπτικά πάνω, όπως επίσης και στις τουαλέτες και πάνω στο μπαρ του μαγαζιού.

Ο κ. Σταύρος διαθέτει καφέ- μπαρ κοντά στην Πλατεία Κολοκοτρώνη και όπως αναφέρει θα βγάλουν κάποια τραπεζοκαθίσματα πάνω στην πλατεία όπως έβγαζαν αλλά με μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα τους. «Δεν ξέρουμε πολλές λεπτομέρειες παρά μόνο τα βασικά. Το σίγουρο είναι ότι κοιτάζουμε να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις μεταξύ των τραπεζιών καθώς επίσης και να φορούν οι εργαζόμενοι μάσκες και γάντια. Στο κατάστημα θα υπάρχουν αντισηπτικά και από εκεί και πέρα θα δούμε πώς θα κυλήσει η κατάσταση», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ .

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης από τις αρχές της εβδομάδας προετοιμάζονται συνεχώς κάνοντας ανακαινίσεις, βαφές ώστε να υποδεχτούν τους πελάτες τους, αλλά και την καινούρια πραγματικότητα που διαμορφώθηκε μετά τον κορονοϊό.

Θεσσαλονίκη: Με προσδοκίες, αλλά κι αυξημένο άγχος, ετοιμάζονται να ανοίξουν τα καταστήματά τους τη Δευτέρα οι επιχειρηματίες εστίασης

Σαν γιορτή, αλλά και με αυξημένο άγχος, αντιμετωπίζουν την επανέναρξη λειτουργίας των καταστημάτων τους από τη Δευτέρα 25 Μαΐου, μετά το δίμηνο lockdown λόγω πανδημίας, οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Θεσσαλονίκη. Για ορισμένους εξ αυτών, το άνοιγμα της αγοράς δημιουργεί προσδοκίες για σταδιακή επάνοδο σε μια -έστω νέα- κανονικότητα, για αρκετούς υπάρχει έντονος προβληματισμός, γιατί στην «εξίσωση» της επαναλειτουργίας των εστιατορίων και ψητοπωλείων, εξακολουθούν να υπάρχουν άγνωστοι «x», όπως το πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές και πώς θα εφαρμοστούν στην πράξη τα μέτρα, ενώ για κάποιους ισχύουν και τα δύο μαζί: αισιοδοξία και άγχος.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών Καφέ Μπαρ, Γιάννης Φιλοκώστας, επισημαίνει ότι «μετά από μια καραντίνα δύο μηνών, η επαναλειτουργία των καταστημάτων μας είναι μια γιορτή, έτσι το βλέπω εγώ και αυτή τη στιγμή δεν με απασχολεί κάτι άλλο».

Ερωτηθείς πότε αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς το πόσα εστιατόρια πιθανώς δεν θα επαναλειτουργήσουν, επισημαίνει πως είναι πολύ νωρίς για να διατυπωθούν τέτοιες εκτιμήσεις και προσθέτει ότι πιο καθαρή εικόνα πιθανώς θα υπάρχει σε έναν μήνα από σήμερα, προς το τέλος Ιουνίου. Σύμφωνα με τον κ.Φιλοκώστα, η Ένωση αριθμεί 1200 επιχειρήσεις-μέλη σε σύνολο 5000-6000 στον νομό Θεσσαλονίκης.

Πιθανώς δεν θα ανοίξει το 30%

Την εκτίμηση ότι τρία στα δέκα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Θεσσαλονίκη πιθανώς δεν θα ανοίξουν τη Δευτέρα, διατυπώνει από την πλευρά του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νίκος Νυφούδης, εκπρόσωπος της «Πρωτοβουλίας Εστίασης Θεσσαλονίκης». Όπως επισημαίνει, αφενός μόνο περίπου 2000 καταστήματα στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν άδεια για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων σε υπαίθριο χώρο. Αφετέρου, κάποια καταστήματα θα εξακολουθήσουν πιθανώς να λειτουργούν με take away ή οι επιχειρηματίες θα τηρήσουν στάση αναμονής, κρατώντας τα κλειστά για ένα διάστημα, μέχρις ότου γίνει εμφανές πώς λειτουργούν στην πράξη τα μέτρα σε άλλα εστιατόρια. «Οι επιχειρηματίες του χώρου», σημειώνει, «έχουν μεγάλο και ειλικρινές άγχος για το τι θα γίνει», αφενός επειδή τα εστιατόρια έχουν υψηλά και ανελαστικά κόστη λειτουργίας («είτε σερβίρεις δέκα άτομα είτε 50 έχεις το ίδιο προσωπικό πάνω-κάτω, αλλά όχι τα ίδια έσοδα») και αφετέρου επειδή δεν μπορούν να προδικάσουν πώς θα κινηθούν οι καταναλωτές, αν δηλαδή θα επιστρέψουν στα εστιατόρια ή αν αντίθετα θα προτιμήσουν να τα αποφύγουν είτε για υγειονομικούς λόγους είτε λόγω οικονομικής δυσχέρειας.

Κατά τον κ. Νυφούδη, ενώ οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού «δημιούργησαν θετική αύρα», ωστόσο ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων εστίασης. «Για παράδειγμα, για τις τουριστικές επιχειρήσεις τα μέτρα για τα ενοίκια ισχύουν ώς και τον Αύγουστο, ενώ η εστίαση καλύπτεται μέχρι και τον Ιούνιο. Επιπλέον, η πρόσβαση των επιχειρήσεων εστίασης στον τραπεζικό δανεισμό δεν είναι εξίσου ευχερής, κι αυτό είναι θέμα, άσχετα από το ότι πιστεύω πως ο δανεισμός δεν είναι πάντα η σωστή λύση» επισημαίνει.

Υποστηρίζει δε ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει, σε επίπεδο μηχανισμών δήμων, το τοπίο γύρω από το τι μέλλει γενέσθαι με τα τραπεζοκαθίσματα. «Μέχρι προχτές δεν είχε φτάσει η νέα κανονιστική για την τροπολογία Θεοδωρικάκου για τα τραπεζοκαθίσματα και τις πεζοδρομήσεις» υποστηρίζει και διερωτάται πώς θα λειτουργήσουν στην πράξη τη Δευτέρα οι μηχανισμοί των δήμων σχετικά με τα ζητήματα αυτά. Προσθέτει πως, σε ό,τι αφορά τους κλειστούς χώρους, οι επιχειρηματίες έχουν αφαιρέσει τραπέζια και καθίσματα, ώστε τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να είναι έτοιμα να λειτουργήσουν με βάση όσα προβλέπονται για την τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, αν και -σύμφωνα με τον κ.Νυφούδη- δεν έχουν μέχρι στιγμής γίνει πρόσθετες επενδύσεις, π.χ., για τοποθέτηση πλέξιγκλας ως διαχωριστικών μεταξύ τραπεζιών. «Παράλληλα, έχουμε όλοι προμηθευτεί ό,τι προβλέπεται σε αντισηπτικά και απολυμαντικά, κάτι που συνιστά ένα σημαντικό πρόσθετο κόστος για τις επιχειρήσεις κάθε μήνα, αφού πρόκειται για αναλώσιμα, που πρέπει να αγοραστούν ξανά και ξανά» καταλήγει.

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της τροπολογίας του υπουργείου Εσωτερικών, που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή, προβλέπεται -μεταξύ άλλων- η παραχώρηση πρόσθετου εμβαδού στους κοινόχρηστους χώρους όπου αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να είναι βιώσιμη η λειτουργία τους και ταυτόχρονα να τηρούνται και οι αναγκαίες αποστάσεις για τον περιορισμό της διασποράς της πανδημίας του νέου κορονοϊού.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

BUSINESS-STORIES

Η επόμενη μέρα στις επιχειρήσεις εστίασης, διασκέδασης και φιλοξενίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Άκρως ενδιαφέροντα τα συμπεράσματα που βγήκαν μετά το μαραθώνιο διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο «Πορεία σε Αχαρτογράφητα Νερά», το οποίο έλαβε χώρα την προηγούμενη Δευτέρα μετά από πρωτοβουλία της βραβευμένης Ελληνικής Ζυθοποιίας ΝΗΣΟΣ και της μεγαλύτερης και παλαιότερης εταιρείας διανομής αλκοολούχων ποτών, οίνων και μπύρας AΜΒΥΞ.

Συνολικά 600 επαγγελματίες του χώρου «επισκέφτηκαν» διαδικτυτακά την Τήνο και την Αίθουσα Γιαννούλη Χαλεπά του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού. Εκτός από αυτούς, τις παρεμβάσεις τους στην συζήτηση έκαναν και οι Υπουργός Οικονομικών κος Χρήστος Σταϊκούρας, Υφυπουργός Οικονομικών αρμόδιος για την δημοσιονομική πολιτική κος Θόδωρος Σκυλακάκης και ο Πρόεδρος του ΕΟΔΥ Παναγιώτης Αρκουμανέας.

Από την πλευρά του ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων σε τρεις κατευθύνσεις:

1. Επιδότηση της πλεονάζουσας εργασίας για τις ώρες εργασίας που δεν μπορούν να απορροφήσουν οι επιχειρήσεις στα πλαίσια της ενδεχόμενης μειωμένης λειτουργίας τους μέσω του Ευρωπαϊκού προγράμματος SURE. Αποτέλεσμα θα είναι να μην υπάρξει μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων λόγω μειωμένης εργασίας.
2. Ενίσχυση της ρευστότητας, μέσω δευτέρου προγράμματος επιστροφής της προκαταβολής για τις επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου τον Απρίλιο και τον Μάιο και επιπλέον δεύτερου ΤΕΠΙΧ και ακόμα ενός προγράμματος «μπαζούκα» όπως χαρακτηριστικά είπε, με δανεισμό εγγυημένο από το Ελληνικού Δημόσιο σε ποσοστό έως και 30 με 40%.
3. Έκτακτες φορολογικές μειώσεις για πεπερασμένο διάστημα.

Στη συζήτηση που διήρκησε 5 ώρες, σε γενικές γραμμές συζητήθηκε η παρακάτω θεματολογία:

• Όλοι όσοι συγκροτούμε το «οικοσύστημα της εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας» έχουμε την υποχρέωση αλλά και το άμεσο κίνητρο να λάβουμε αποτελεσματικά μέτρα πρόληψης! Μπορούμε να σώσουμε πολλές ζωές και πολλές περιουσίες, τρίτων και τις δικές μας!

• Το καλό σενάριο είναι οι νέες πρακτικές που καλούμαστε να υιοθετήσουμε σήμερα σε αυτό το δύσκολο ενδιάμεσο διάστημα να ξεχαστούν μόλις όλοι μας εμβολιαστούμε και αποκτήσουμε ανοσία. Με άνεση τότε θα επιστρέψουμε στο χθες, στη λειτουργία μας πριν τον COVID 19.  Ακόμα καλύτερο όμως, και πλέον ιδανικό σενάριο θα ήταν να βγούμε από αυτή την περιπέτεια καλύτεροι και ωφελημένοι. Αυτή η «κρίση» είναι μια θαυμάσια ευκαιρία να γίνουμε καλύτεροι! Να εφαρμόσουμε τα πρότυπα που όπως ακούσαμε και από τους ειδικούς οφείλουμε  να εφαρμόζουμε ανεξάρτητα από τον Ιό. Να βάλουμε στην λειτουργία μας τεχνολογία τόσο για να προστατευθούμε όσο και για να βελτιώσουμε τις διαδικασίες μας να ρίξουμε το κόστος και να μην ξοδεύουμε πόρους. Ανέπαφη διάδραση σε κοινόχρηστους χώρους ή ένα καλά σχεδιασμένο και ασφαλές σύστημα κλιματισμού είναι επενδύσεις που θα βρούμε μπροστά μας ανεξάρτητα από τον COVID19.

• Οι νέες καθολικές απαιτήσεις της μέτα-COVID19 εποχής: 1.Ασφάλεια 2.Απόσταση, 3. Ανέπαφη διάδραση, 4. Υγιεινή και Προστασία, 5. Έλεγχος, 6. Προσωπική Ευθύνη και 7. Αλληλεγγύη.

• Η τρίμηνη διακοπή και οι νέες απαιτήσεις για μεγαλύτερο χώρο ανά πελάτη, επενδύσεις σε επιπλέον εξοπλισμό καθώς και η πιο σύνθετη και αργή λειτουργία των καταστημάτων εστίασης, φιλοξενίας και ψυχαγωγίας επιβαρύνουν σημαντικά το κόστος λειτουργείας. Την ίδια στιγμή όμως προστατεύουν την ελληνική κοινωνία και μειώνουν το κόστος των υπηρεσιών υγείας καθώς και το ενδεχόμενο οικονομικό κόστος μίας νέας οικονομικής στάσης! Μία έστω και προσωρινή μείωση των έμμεσων φόρων δηλαδή του φόρου προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) και των ειδικών φόρων κατανάλωσης στην αλκοόλη και την ενέργεια ώστε να ενισχυθούν άμεσα τα λειτουργικά έσοδα των επιχειρήσεων είναι απαραίτητη.

• Δεν είναι λογικό να πληρώσουμε ούτε ένα ευρώ προκαταβολή φόρου με βάση τα κέρδη του 2019 για τα ανύπαρκτα κέρδη του 2020.

• Το «οικοσύστημα της εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας, τα  καταστήματα κάθε είδους, οι παραγωγοί, οι μεταποιητές,  Οινοποιεία,  Ζυθοποιεία και άλλα εργοστάσια-προμηθευτές είμαστε ο μεγαλύτερος εργοδότης στην Ελληνική Οικονομία από τον οποίο εξαρτώνται εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι και η περίφημη «Ελληνική Τουριστική Εμπειρία» που αποτελεί την αιχμή της Ελληνικής Οικονομίας. Πρέπει να υποστηριχθούμε όπως τόσα χρόνια υποστηρίζουμε!

• Περιμένουμε την εφαρμογή ενός ειδικού για την κρίση, ενιαίου (για όλα τα προϊόντα, κρασί, μπύρα κτλ) μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση που θα απελευθερώσει άμεσα επιπλέον λειτουργικά μας έσοδα. Ο Ειδικός Φόρος στην μπύρα διπλασιάστηκε το 2016, μέσα στην οικονομική κρίση για να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τα έσοδα του κράτους.

• Καιρός να μειωθεί, έστω και προσωρινά, καθώς η «τουριστική» χώρα μας έχει έναν από του υψηλότερους συντελεστές φόρου στην ΕΕ. Παράδειγμα, στην τιμή ραφιού της ΝΗΣΟΣ στο Σουπερ Μάρκετ που είναι 1,82 τα 45 λεπτά είναι έμμεσοι φόροι, ΦΠΑ και ΕΦΚ, η αφαίμαξη είναι δραματική!

• Η μείωση του  ΦΠΑ μόνο στον καφέ είναι αδιάφορη για όλα τα καταστήματα εκτός από τα καφέ. Ο καφές είναι 100% εισαγόμενος, σε αντίθεση με τα κρασιά, μπύρες και παραδοσιακά αποστάγματα, ούζο και τσίπουρο που αποτελούν πάνω από το 25% του λειτουργικού κέρδους ενός εστιατορίου.

• Οι τράπεζες φαίνεται να μην ακολουθούν την βούληση της κυβέρνησης για «εύκολα» δάνεια. Επιπλέον δεν μπορούν να ανταποκριθούν στους αναγκαίους χρόνους. Το αποτέλεσμα είναι πολλές επιχειρήσεις να μην καταφέρουν να πάρουν χρήματα για να καλύψουν τις υποχρεώσεις του Ιουνίου (που ξεπαγώνουν οι επιταγές).

• Δεν έχουν δοθεί ακόμη συγκεκριμένα πρωτόκολλα για την ασφάλεια του προσωπικού και των πελατών στα καταστήματα εστίασης, της διασκέδασης και της φιλοξενίας

• Οι περισσότεροι στον κλάδο πάσχουμε από κατάθλιψη. Πολλοί τα παράτησαν και «γύρισαν στα χωριά τους». Θα χάσουμε πολύτιμο ταλέντο που ανεβάζει το επίπεδο του κλάδου.

• Χρειάζονται να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για αδειοδότηση επιπλέον δραστηριοτήτων από τα καταστήματα.

• Μείωση ενοικίων, δεν βγαίνουν πλέον τα νούμερα. Κάτι πρέπει να γίνει. Η μείωση 40% για δύο μήνες, δεν λύνει τα προβλήματα.

• Χαμένη χρονιά για συνέδρια, εκθέσεις και κοινωνικές εκδηλώσεις

• Το Delivery δεν σταμάτησε, αλλά υπέστη μείωση.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιστρεπτέα προκαταβολή | Ένα χρήσιμο χρηματοδοτικό “εργαλείο”

Δημοσιεύτηκε

στις

Μέχρι την Παρασκευή 15/3 όσες επιχειρήσεις είχαν κάνει την αρχική αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το πρόγραμμα “επιστρεπτέα προκαταβολή” μπορούν να μπουν στην πλατφόρμα mybusinesssupport της ΑΑΔΕ, να δουν τι ποσό δικαιούνται να εισπράξουν και να επιλέξουν αν θέλουν να το πάρουν όλο, ένα μέρος του ή να μην κάνουν χρήση του προγράμματος.

Τι είναι η επιστρεπτέα προκαταβολή;

Η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι δάνειο που χορηγείται απευθείας από  το κράτος και το οποίο θα αρχίσει να αποπληρώνεται από τον Ιανουάριο του 2020 σε 40 δόσεις. Οι δόσεις αυτές θα εμφανίζονται στην εικόνα της επιχείρησης στην ΑΑΔΕ όπως όλες οι άλλες φορολογικές υποχρεώσεις. Η δέσμευση που έχει η επιχείρηση που το λαμβάνει είναι να διατηρήσει τον ίδιο μέσο όρο προσωπικού που είχε στις 31/3/2020 μέχρι και την 31/10/2020

Το ποσό της επιστρεπτέας προκαταβολής καθορίζεται κυρίως από την πτώση του τζίρου που υπήρξε τον μήνα Μάρτιο σε σχέση με τον μέσο όρο του τζίρου του Μαρτίου τις προηγούμενες χρήσεις. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που το ποσό που μπορούν να εισπράξουν είναι δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Το ενδιαφέρον είναι ότι σε επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 20 άτομα προσωπικό, θα χαριστεί το 40% του κεφαλαίου, με την προϋπόθεση ότι δεν θα μειώσουν το μέσο όρο του προσωπικού τους για τον επόμενο χρόνο, μέχρι τις 31/3/2021.

Κάθε επιχείρηση μπορεί να επιλέξει να αντλήσει το δάνειο είτε μέσω του προσωρινού πλαισίου στήριξης είτε μέσω του πλαισίου “de minimis”. Η σημαντικότερη διαφορά είναι ότι στο πλαίσιο “de minimis” μπορούν να ενταχθούν και επιχειρήσεις οι οποίες έχουν απωλέσει πάνω από το μισό του κεφαλαίου τους λόγω ζημιών.

Επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με εντολή δημόσιας αρχής είναι δικαιούχοι του προγράμματος ακόμα και στην περίπτωση που δεν είχαν πτώση τζίρου. Στην περίπτωση αυτή δικαιούνται το minimum ποσό το οποίο καθορίζεται από τους υπαλλήλους που απασχολούνται. Επιχειρήσεις που δεν απασχολούν προσωπικό παίρνουν δικαιούνται τουλάχιστον 2.000 ευρώ, από ένα έως πέντε άτομα προσωπικό 4.000, από έξι έως είκοσι 8.000, από είκοσι έναν έως πενήντα 15.000 και από πενήντα ένα και πάνω 30.000 ευρώ.

Οι δικαιούχοι του προγράμματος

Δικαιούχοι του προγράμματος μπορεί να είναι ακόμα και επιχειρήσεις που δεν έχουν ενταχθεί στη λίστα των πληττόμενων βάσει ΚΑΔ, αρκεί να έχουν πτώση τζίρου.

Αυτό που εκπλήσσει θετικά, είναι ότι η πλατφόρμα αντλεί τις πληροφορίες που βρίσκονται στις φορολογικές δηλώσεις και στο ΕΡΓΑΝΗ, ώστε να κάνει τους απαραίτητους υπολογισμούς για να διαπιστώσει τους δικαιούχους και να καθορίσει το μέγιστο ύψος του δικαιούμενου ποσού, αυτόματα. Ας γίνει αυτό ένα παράδειγμα προς άλλες υπηρεσίες, π.χ. τον ΕΦΚΑ που ενώ οι απαραίτητες πληροφορίες βρίσκονται παντού στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες των ΥΜΣ και του ΓΕΜΗ εξακολουθεί να απαιτεί ταυτοπρόσωπη παρουσία του ασφαλισμένου προκειμένου να γίνει απογραφή του.

Τα προβλήματα

Φυσικά δεν λείπουν τα προβλήματα. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν εμφανίζεται ο σωστός αριθμός προσωπικού ή που εμφανίζονται ως μη δικαιούχοι επιχειρήσεις οι οποίες εντάχθηκαν στον ΦΠΑ μετά τον Μάρτιο του 2019. Επίσης ενώ η προθεσμία υποβολής της αίτησης είναι ασφυκτική ζητούνται στην αίτηση πληροφορίες που δεν είναι πάντα εύκολο να βρεθούν γρήγορα και με ακρίβεια. Αναφέρομαι στην υποχρέωση να γραφτούν οι ενισχύσεις που έχουν πάρει οι επιχειρήσεις από το προσωρινό πλαίσιο ή από το “de minimis”, ακόμα και σε περιπτώσεις που είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν εξαντλείται το όριο χρηματοδότησης. Η πληροφόρηση αυτή θα έπρεπε να αντλείται άμεσα από το “Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων” και να ελεγχθούν από τις δημόσιες αρχές.

Τέλος θα πρέπει να δοθούν διευκρινίσεις σχετικά με το τι σημαίνει διατήρηση του ίδιου μέσου όρου προσωπικού. Τι θα συμβεί στις περιπτώσεις που στις 31/3/2020 που είναι η ημερομηνία αναφοράς για την διατήρηση του προσωπικού υπήρχαν συμβάσεις ορισμένου χρόνου; Τι θα γίνει στις περιπτώσεις οικειοθελών αποχωρήσεων; Γνώμη μου είναι ότι όπως στην περίπτωση της αναστολής συμβάσεων, η λήξη συμβάσεων ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς αποχωρήσεις δεν λογίζονται ως μείωση προσωπικού, το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει και στην περίπτωση της επιστρεπτέας προκαταβολής.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

.

Menoume Spiti

Monopolio Delivery

Popular posts:

PABTEBOY ME GIATRO

Mladen Group 01

Mladen Group 02

Mladen Group 03

Mladen Group 04

Mladen Group 05

Mladen Group 06

Mladen Group 07

Mladen Group 08

Mladen Group 09

Mladen Group 10

Mladen Group 11

Mladen Group 12

Mladen Group 13

Mladen Group 14

Mladen Group 15

Mladen Group 16

Free Group 01

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠIΣHΣ