ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κίνδυνος να μην εφαρμοστεί στην πράξη ο νέος Κ.Ο.Κ λόγω των υψηλών προστίμων

Στη σωστή κατεύθυνση, αλλά με σημαντικά κενά στην εφαρμογή του, κινείται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), σύμφωνα με φορείς και επιστημονικές ενώσεις που συμμετείχαν στη σχετική ακρόαση στη Βουλή. Αν και θετικά σχολιάστηκε η αναθεώρηση των ποινών και η ενσωμάτωση εννοιών όπως η υποτροπή, ο προβληματισμός επικεντρώθηκε στην ελλιπή αστυνόμευση, τη δυσκολία είσπραξης των υψηλών προστίμων και τα ασαφή όρια σε κρίσιμα ζητήματα.
Υψηλά πρόστιμα και ανησυχίες για εφαρμογή
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, σημείωσε ότι ενώ η νέα κατηγοριοποίηση ποινών είναι βελτιωμένη, τίθεται ζήτημα ρεαλιστικής επιβολής των προστίμων, όπως π.χ. το υπέρογκο πρόστιμο των 1.050 ευρώ για μη χρήση κράνους από δύο επιβαίνοντες σε δίκυκλο. Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ πιο χαμηλών, αλλά εφαρμόσιμων προστίμων με αυστηρότερες κυρώσεις σε περίπτωση υποτροπής.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ποινικές ευθύνες
Ο Γιώργος Κουβίδης από την οργάνωση «SOS Τροχαία Εγκλήματα» ζήτησε τη μείωση του ορίου κατανάλωσης αλκοόλ ακόμη και στο μηδέν, ενώ κατήγγειλε τη μη εφαρμογή του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα σε θανατηφόρα τροχαία, ακόμα και σε περιπτώσεις εξόφθαλμης παρανομίας. Συγκλονιστικά παραδείγματα από την Κρήτη δείχνουν σοβαρές καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης και ατιμωρησία.
Το κοινωνικό και οικονομικό κόστος των τροχαίων
Στοιχεία από το ΕΚΑΒ ανέδειξαν την τραγική διάσταση των τροχαίων:
-
Το 57% των θυμάτων ήταν οδηγοί.
-
Το 38% των θανάτων αφορούσε δικυκλιστές (διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο).
-
Το κόστος των τροχαίων εκτιμάται στα 2,4 δισ. ευρώ ετησίως.
-
Το 48% των θυμάτων ήταν ηλικίας 0–49 ετών.
Λεωφορειολωρίδες: Ηχηρή σύγκρουση και αλαλούμ
Η συζήτηση για τον νέο ΚΟΚ επισκιάστηκε από την έντονη αντιπαράθεση για τις λεωφορειολωρίδες. Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος επιτέθηκε στον αν. υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, καταγγέλλοντας προχειρότητα και ευνοϊκή μεταχείριση των ηλεκτρικών ταξί.
Το νέο πλαίσιο προβλέπει χρήση των λεωφορειολωρίδων από ταξί μόνο για 30 δευτερόλεπτα για επιβίβαση/αποβίβαση, με πλήρη δικαίωμα κίνησης μόνο σε ηλεκτρικά ταξί και οχήματα που μεταφέρουν ΑμΕΑ. Ο ΣΕΣ χαρακτήρισε το μέτρο πρόχειρο, προτείνοντας κυκλοφοριακή μελέτη και πιλοτική εφαρμογή.
Κριτική σε κυβέρνηση και Δικαιοσύνη
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων δεν προσήλθε στη Βουλή, προκαλώντας αντιδράσεις. Η επιστημονική κοινότητα προειδοποιεί ότι χωρίς ψηφιοποίηση και ενίσχυση της επιβολής, οι ρυθμίσεις κινδυνεύουν να μείνουν στα χαρτιά.
Το στοίχημα της αστυνόμευσης και της αλλαγής κουλτούρας
Το μεγάλο στοίχημα για την επιτυχία του νέου ΚΟΚ είναι η ικανότητα του κράτους να επιβάλει τους κανόνες και να αλλάξει την κυκλοφοριακή νοοτροπία. Χωρίς αποτελεσματική εφαρμογή, ακόμη και οι πιο αυστηρές διατάξεις δεν θα αποδώσουν καρπούς.
Ο ΣΕΣ καταλήγει: «Χρειαζόμαστε στρατηγική, συντονισμό, έλεγχο και κυρίως βούληση να αλλάξουμε πραγματικά τον τρόπο που κινούμαστε στους δρόμους. Αν όχι τώρα, πότε;»
ΕΠΙΚΑΙΡΑ
Πολλά τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στην αλάνα της Νέας Ηρακλείτσας

Το φαινόμενο του παράνομου παρκαρίσματος αποτελεί ένα διαρκές πρόβλημα σε πολλές τουριστικές περιοχές της χώρας, και η Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας δεν αποτελεί εξαίρεση.
Όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, αρκετά είναι τα οχήματα που έχουν σταθμεύσει αυθαίρετα στην αλάνα της Νέας Ηρακλείτσας, σε χώρο που είναι ιδιωτικός, και χωρίς να υπάρχει σχετική σήμανση που να επιτρέπει τη χρήση του ως δημόσιο χώρο στάθμευσης.
Μάλιστα για να φτάσουν εκεί περνάνε από το πεζοδρόμιο (!) κάνοντας και αλλη παρανομία.
Η συγκεκριμένη πρακτική παραβιάζει τα δικαιώματα του ενοικιαστή του χώρου (που τον νοικιάζει από τον Δήμο Παγγαίου).
Οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να μεριμνήσουν για την προστασία της περιοχής, την τήρηση της νομιμότητας και την ενημέρωση των επισκεπτών για τις προβλεπόμενες θέσεις στάθμευσης. Από την πλευρά τους, οι οδηγοί οφείλουν να δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στον χώρο και στους κατοίκους της περιοχής, αποφεύγοντας ενέργειες που δημιουργούν προβλήματα ή παρανομίες.
ΕΠΙΚΑΙΡΑ
Τέλος τα φοιτητικά πάρτι στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο

Ο Πρύτανης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), κ. Μάρης, ανακοίνωσε ότι το Πανεπιστήμιο δεν θα επιτρέπει πλέον τη διοργάνωση φοιτητικών πάρτι στους χώρους του. Το θέμα αυτό συζητήθηκε πρόσφατα σε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, όπου δόθηκε έμφαση στην ασφάλεια των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων και την ανάγκη για αύξηση της χρηματοδότησης ώστε να προσληφθεί επιπλέον προσωπικό ασφαλείας.
Ο κ. Μάρης τόνισε ότι το Πανεπιστήμιο δεν χορηγεί άδειες για τις μεγάλες εκδηλώσεις στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς, καθώς οι χώροι δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφάλειας και το ίδρυμα δεν διαθέτει τα μέσα για να ελέγξει τέτοιες εκδηλώσεις.
Επιπλέον, προειδοποίησε τις ιδιωτικές επιχειρήσεις που προμηθεύουν ποτά ή εξοπλισμό σε παράνομα πάρτι ότι το Πανεπιστήμιο θα ασκήσει νομικές ενέργειες κατά όσων δραστηριοποιηθούν χωρίς άδεια.
ΚΑΒΑΛΑ
Εντυπωσίασαν Στέφανος Κορκολής και Σοφία Μανουσάκη στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων

Γέμισε από κόσμο το βράδυ του Σαββάτου το Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων για την συναυλία του Στέφανου Κορκολή και της Σοφίας Μανουσάκη
Δείτε βίντεο :
Κεντρική φωτό : Λάσκαρης Τσούτσας