ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καταγγελία ΙΚΚΙΚ για το ΕΟΚ

Με έντονη αγανάκτηση και βαριές αιχμές κατά των τοπικών και κρατικών αρχών, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Κοινωνικών Κινημάτων και Ιστορίας Καπνού Καβάλας (ΙΚΚΙΚ), Γιάννης Βύζικας, απηύθυνε επιστολή προς το Υπουργείο Πολιτισμού, τους βουλευτές Καβάλας και το Δημοτικό Συμβούλιο, αναδεικνύοντας μια υπόθεση που, όπως τονίζει, συνιστά «έγκλημα κατά της βιομηχανικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης».
Η επιστολή αφορά την απαξίωση και καταστροφή του μηχανολογικού εξοπλισμού του κτιρίου του πρώην ΕΟΚ, το οποίο επρόκειτο να μετατραπεί σε Μουσείο Βιομηχανικής Κληρονομιάς. Όπως αναφέρει, το ΙΚΚΙΚ από το 2014 είχε εκπονήσει σχέδιο αξιοποίησης των ορόφων του κτιρίου, με στόχο τη δημιουργία ενός μοναδικού βιωματικού μουσείου καπνού, στο οποίο τα παλιά μηχανήματα επεξεργασίας θα λειτουργούσαν και θα «διηγούνταν» την ιστορία του καπνεμπορίου στην Καβάλα.
Από τη Μελέτη στην Καταστροφή
Τα μηχανήματα, σύμφωνα με την επιστολή, λειτουργούσαν μέχρι και τον Ιούνιο του 2016 και απαιτούσαν μόνο στοιχειώδη συντήρηση. Ωστόσο, ο πρόεδρος του ΙΚΚΙΚ καταγγέλλει ότι με πρόσχημα την έλλειψη στατικής επάρκειας του κτιρίου – για την οποία, όπως σημειώνει, δεν υπάρχει καμία επίσημη μελέτη – ο Δήμος Καβάλας επέτρεψε την εγκατάλειψη, τη λεηλασία και τελικά την αποδόμηση των πολύτιμων ιστορικών μηχανών.
Η επιστολή αναφέρεται σε σειρά σοβαρών περιστατικών: την απομάκρυνση εμβόλων από τις πατητικές μηχανές, την εγκατάσταση αρχειοστασίου της Εφορίας στον ίδιο χώρο, αλλά και τους συστηματικούς βανδαλισμούς που – όπως τονίζεται – πραγματοποιήθηκαν χωρίς καμία αποτροπή, συνοδεία ή άδεια.
«Ο Δήμος Καβάλας κατέστη συνεργός στο έγκλημα της λεηλασίας των μηχανημάτων και στην απώλεια δια παντός της πολιτιστικής και βιομηχανικής του κληρονομιάς» αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΙΚΚΙΚ, κάνοντας λόγο για ένα «καλά ενορχηστρωμένο σχέδιο».
«Μουσείο-Γυάλα» ή Ζωντανή Ιστορία;
Ο Γιάννης Βύζικας εκφράζει ιδιαίτερη ανησυχία για την προτεινόμενη τοποθέτηση υαλοπινάκων γύρω από τα εναπομείναντα μηχανήματα, χαρακτηρίζοντας την κίνηση αυτή ως προσβολή:
«Τα μηχανήματα δεν είναι χρυσόψαρα σε γυάλα. Δεν αφηγούνται ιστορία όταν είναι ακινητοποιημένα. Η βιομηχανική κληρονομιά έχει αξία όταν ζωντανεύει μπροστά στον επισκέπτη».
Κατά τον ίδιο, η φιλοσοφία πίσω από ένα τέτοιο μουσείο δεν είναι να στήνεται ένα στατικό «παλιατζίδικο», αλλά να παρουσιάζεται ολόκληρη η κοινωνική, τεχνολογική και εργατική διάσταση της ιστορίας του καπνού στην Καβάλα.
«Οι Βάνδαλοι Ήταν Αόρατοι Φαντομάδες»
Με δραματικούς τόνους, ο πρόεδρος του ΙΚΚΙΚ περιγράφει την καταστροφή των λουτρών, των ιματιοθηκών και ακόμη και την αφαίρεση εξοπλισμού υγιεινής από τις τουαλέτες των εργατριών, αφήνοντας υπόνοιες για οργανωμένο πλιάτσικο υπό την ανοχή – ή και συμμετοχή – των αρμοδίων.
«Το ερώτημα είναι πώς εισήλθαν αυτοί οι άνθρωποι σε δημόσιο χώρο χωρίς άδεια και συνοδεία υπαλλήλων του Δήμου. Και πού ήταν οι αρχές;»
Παρά τις καταγγελίες στην αστυνομία και τη γνωστοποίηση περιστατικών στα ΜΜΕ, δεν υπήρξε καμία ουσιαστική αντίδραση. «Η υπόθεση μπήκε στο αρχείο. Η ατιμωρησία θα εμπνέει πάντα τους επόμενους βαρβάρους» σημειώνει πικρά ο κ. Βύζικας.
Έκκληση για Συμπαράσταση
Κλείνοντας την επιστολή του, ο πρόεδρος του ΙΚΚΙΚ καλεί όλους τους θεσμικούς φορείς, τις τοπικές αρχές και την κοινωνία των πολιτών να στηρίξουν τον αγώνα για τη δημιουργία ενός πραγματικού Μουσείου Βιομηχανικής Κληρονομιάς, αντάξιου της ιστορίας της Καβάλας – της «Μέκκας του Καπνού».
«Η ισχύς εν τη ενώσει. Αν δεν προστατεύσουμε την ιστορία μας, πώς θα εμπνευστούμε το μέλλον;»
ΔΡΑΜΑ
20 Νέες Θέσεις Ιατρών στο Νοσοκομείο Δράμας – Στοίχημα η Παθολογική Κάλυψη

Ανακοινώθηκε επίσημα από το Υπουργείο Υγείας η έγκριση της προκήρυξης 20 θέσεων ειδικευμένων ιατρών διαφόρων ειδικοτήτων για το Γενικό Νοσοκομείο Δράμας, στο πλαίσιο ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Η απόφαση αναρτήθηκε λίγες ώρες πριν και αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για την περιοχή, που τα τελευταία χρόνια έχει δοκιμαστεί έντονα λόγω της υποστελέχωσης.
Οι ειδικότητες που προκηρύχθηκαν
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν θέσεις στις εξής ειδικότητες:
-
1 Παιδιατρικής (Επιμ. Α)
-
1 Ακτινολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Μαιευτικής-Γυναικολογίας (Επιμ. Β)
-
3 ΤΕΠ (Επιμ. Β)
-
1 Εσωτερικής Παθολογίας (Διευθυντής)
-
1 Εσωτερικής Παθολογίας (Επιμ. Α)
-
2 Εσωτερικής Παθολογίας (Επιμ. Β)
-
2 ΜΕΘ (Επιμ. Β)
-
2 Πνευμονολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Δερματολογίας (Επιμ. Β)
-
1 ΩΡΛ (Επιμ. Α)
-
1 Ορθοπαιδικής (Επιμ. Β)
-
1 Χειρουργικής (Επιμ. Β)
-
1 Παθολογικής Ογκολογίας (Επιμ. Β)
-
1 Νευροχειρουργικής (Επιμ. Β)
Η πλήρωση αυτών των θέσεων θα ενισχύσει ουσιαστικά τη λειτουργία της Ιατρικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου, εφόσον βέβαια βρεθούν υποψήφιοι, κάτι που μέχρι σήμερα αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολο.
Το χρόνιο πρόβλημα στην Παθολογική Κλινική
Η Παθολογική Κλινική της Δράμας παραμένει εδώ και χρόνια η «ανοιχτή πληγή» του τοπικού νοσοκομείου. Μετά την περίοδο της πανδημίας και τις παραιτήσεις ιατρών, η κλινική βρέθηκε να λειτουργεί με μία μόνο διευθύντρια. Καμία από τις προηγούμενες προκηρύξεις για Παθολόγους δεν απέφερε καρπούς, αφού δεν υπήρξε καμία συμμετοχή από υποψήφιους.
Η κρίση κλιμακώθηκε στο τέλος του 2024, όταν 12 ιατροί του Παθολογικού Τομέα απείλησαν με μαζικές παραιτήσεις, καταγγέλλοντας αδυναμία συνέχισης της εφημεριακής κάλυψης. Η κατάσταση σωζόταν προσωρινά με μετακινήσεις ιατρών από γειτονικά νοσοκομεία (Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, ακόμα και από το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο).
Το Υπουργείο Υγείας, σε συντονισμό με τους τοπικούς βουλευτές που είχαν καταθέσει διαδοχικές επερωτήσεις, αναγκάστηκε τελικά να ανακοινώσει την ίδρυση Β΄ Παθολογικής Κλινικής, προκειμένου να εξισορροπηθεί η κατάσταση.
Κίνητρα χωρίς αντίκρισμα
Παρά τις οικονομικές παροχές που εξασφαλίστηκαν από τον Δήμο Δράμας και την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης – με 1.500€ μηνιαίως για σίτιση και διαμονή νέων Παθολόγων – οι προσπάθειες παρέμειναν άκαρπες. Η απουσία ενδιαφέροντος καθιστά σαφές ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά αφορά και τις γενικότερες συνθήκες εργασίας, υποδομών και προοπτικών στα περιφερειακά νοσοκομεία.
Ελπίδα αλλά και πρόκληση
Η νέα προκήρυξη αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τη Δράμα να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες υγείας της. Ωστόσο, η ουσιαστική επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από τη δυνατότητα προσέλκυσης των κατάλληλων επιστημόνων, ειδικά σε ειδικότητες «αιχμής» όπως η Παθολογία και η ΜΕΘ.
Το μεγάλο στοίχημα παραμένει: να γεμίσουν οι θέσεις και να μην μείνουν μόνο… στα χαρτιά.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το άγνωστο «γίγαντας των ωκεανών» – Το πιο βαρύ οστεώδες ψάρι του κόσμου

Ένα θαλάσσιο πλάσμα που ελάχιστοι γνωρίζουν, αλλά όσοι το αντικρίζουν μένουν κυριολεκτικά με το στόμα ανοιχτό, είναι το βαρύτερο οστεώδες ψάρι στον κόσμο. Με εντυπωσιακό μέγεθος που εντυπωσιάζει και τη σπανιότητά του να προκαλεί δέος, το ψάρι αυτό είναι γνωστό ως ο «γίγαντας των ωκεανών».
Το συγκεκριμένο είδος δεν συναντάται εύκολα, καθώς ζει κατά κύριο λόγο στα βάθη των ωκεανών. Η παρουσία του σε πιο παράκτιες περιοχές θεωρείται σπάνιο φαινόμενο και, σύμφωνα με τους επιστήμονες, πιθανότατα σχετίζεται με θαλάσσια ρεύματα που το μεταφέρουν μακριά από τον φυσικό του βιότοπο.
Σπάνιο και προστατευόμενο είδος
Λόγω της σπανιότητας και της ευαισθησίας του πληθυσμού του, το ψάρι αυτό έχει καταγραφεί στην Κόκκινη Λίστα της IUCN, εντασσόμενο στα προστατευόμενα είδη. Αυτό σημαίνει ότι απαγορεύεται η αλιεία του και θεωρείται κρίσιμο να διατηρηθεί η παρουσία του στα οικοσυστήματα όπου επιβιώνει.
Αν και το ακριβές όνομα του ψαριού δεν αναφέρεται στο ρεπορτάζ, ενδείξεις οδηγούν στο να πρόκειται για το Mola mola ή αλλιώς ήλιος-ψάρι (sunfish), το οποίο μπορεί να ξεπεράσει σε βάρος τον τόνο ή ακόμα και μικρού μεγέθους καρχαρίες.
Το σπάνιο αυτό θαλάσσιο είδος αποτελεί υπενθύμιση της πλούσιας αλλά εύθραυστης βιοποικιλότητας των ωκεανών μας και της ανάγκης για συνεχή προστασία των θαλάσσιων οργανισμών που απειλούνται από την κλιματική αλλαγή, την υπεραλίευση και τη ρύπανση.
Ένα ακόμα θαύμα της φύσης που μας καλεί να σεβαστούμε το θαλάσσιο περιβάλλον πριν να είναι πολύ αργά.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έγκριση για τον αγωγό Καρπερής–Κομοτηνής ύψους 310 εκατ. ευρώ

Σε φάση υλοποίησης εισέρχεται το μεγάλο ενεργειακό έργο κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού υψηλής πίεσης Καρπερή Σερρών – Κομοτηνή, μετά τις διαδοχικές θετικές γνωμοδοτήσεις της αρμόδιας επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ).
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 310,56 εκατομμυρίων ευρώ, σχεδιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ και αναμένεται να είναι έτοιμο τον Μάρτιο του 2027, εφόσον η τελική επενδυτική απόφαση, όπως αναφέρει το ypodomes.com, ληφθεί εντός των επόμενων δύο μηνών.
Ένας αγωγός 215 χλμ. με βλέμμα στο μέλλον
Ο νέος αγωγός μήκους 215 χιλιομέτρων θα κατασκευαστεί παράλληλα με την υφιστάμενη υποδομή φυσικού αερίου στην περιοχή και θα ξεκινά από τον νέο σταθμό ξέστρου αποστολής (SCL) U-9510, στο αγρόκτημα Καρπερής του Δήμου Ηράκλειας Σερρών. Η διαδρομή του αγωγού θα διασχίσει συνολικά 13 δήμους της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καταλήγοντας στο νέο βαλβιδοστάσιο και σταθμό ξέστρου SCR Κομοτηνής U-9660, στο Πάμφορο, κοντά στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής.
Τεχνολογικά προηγμένος και «πράσινος»
Το έργο δεν αφορά μόνο τη μεταφορά φυσικού αερίου. Πρόκειται για έναν τεχνολογικά εξελιγμένο αγωγό, σχεδιασμένο να υποστηρίζει μελλοντικά και τη μεταφορά υδρογόνου, είτε καθαρού (100%) είτε σε μορφή μίγματος με φυσικό αέριο.
Στο αρχικό στάδιο θα εξυπηρετεί την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ωστόσο η κατασκευή του είναι πλήρως συμβατή με τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης, χωρίς να απαιτούνται μελλοντικές παρεμβάσεις για τη μεταφορά υδρογόνου.
Περιβαλλοντική συμμόρφωση και ευρωπαϊκοί στόχοι
Η δυνατότητα μεταφοράς υδρογόνου δίνει στον αγωγό έναν ιδιαίτερα στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή μετάβαση και την απεξάρτηση από το ορυκτό αέριο, σε πλήρη εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τη διείσδυση των ανανεώσιμων αερίων στην αγορά ενέργειας.
Το έργο δεν περιορίζεται σε τεχνικό επίπεδο, αλλά αποτελεί και αναπτυξιακό μοχλό για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα, την ενεργειακή ασφάλεια και τις επενδυτικές προοπτικές.