Στην Καβάλα, την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β’ αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ.). Η τελετή πραγματοποιήθηκε παρουσία πλήθους κόσμου, ανάμεσα στους οποίους πολιτικοί, κληρικοί, ακαδημαϊκοί και εκπρόσωποι τοπικών αρχών.
Την εκδήλωση προλόγισε ο Πρύτανης του Δ.Π.Θ., καθηγητής Φώτιος Μάρης, ο οποίος εξήρε την προσφορά του Αρχιεπισκόπου στην Ορθόδοξη Εκκλησία και την κοινωνία, ακολουθούμενος από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών, καθηγητή Κωνσταντίνο Ταρχανίδη. Ο καθηγητής Δημήτριος Μπαντέκας, από το Τμήμα Φυσικής, παρουσίασε το έργο του τιμωμένου, ενώ ο Πρόεδρος του Τμήματος, αν. καθηγητής Νικόλαος Βορδός, ανέγνωσε το ψήφισμα και παρέδωσε στον Αρχιεπίσκοπο τα τιμητικά διασήματα.
Η τελετή είχε ως κεντρικό γεγονός την ομιλία του Αρχιεπισκόπου με θέμα «Ο κόσμος ως έκπληξη», η οποία πρόσφερε μια θεολογική ανάλυση της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, στο πλαίσιο της Ορθόδοξης Θεολογίας. Ο Ιερώνυμος τόνισε τη θεμελιώδη σημασία της ύλης στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αναδεικνύοντας την έννοια της ενσάρκωσης του Χριστού ως κεντρικό σημείο της θεολογίας και της λατρείας της Εκκλησίας. Υπογράμμισε ότι η ύλη, όντας δημιούργημα του Θεού, δεν απορρίπτεται ούτε υπερτονίζεται, αλλά αναγνωρίζεται ως μέσο που οδηγεί τον άνθρωπο στη θεϊκή αλήθεια.
Στην ιστορική αναδρομή που έκανε, αναφέρθηκε στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, και ειδικά στους Ίωνες φυσικούς φιλοσόφους, τον Αριστοτέλη, τον Δημόκριτο και τον Πλάτωνα, οι οποίοι επιδίωξαν να κατανοήσουν τον κόσμο. Παράλληλα, σημείωσε ότι η επιστημονική έρευνα μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει οριστικές απαντήσεις για την προέλευση του κόσμου, δείχνοντας έτσι την ανάγκη για ανοιχτό διάλογο μεταξύ θρησκείας και επιστήμης.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος επεσήμανε τον ρόλο των θρησκειών στην καθοδήγηση του ανθρώπου για την κατανόηση της φύσης και της ύπαρξης. Όπως υποστήριξε, η Ορθόδοξη θεολογία βλέπει τον κόσμο όχι ως τυχαίο γεγονός, αλλά ως δημιούργημα του Τριαδικού Θεού, που βασίζεται στην αγάπη και την ελευθερία. Ο Θεός δεν μπορεί να αποδειχθεί με επιστημονικούς όρους, τόνισε, καθώς αυτό θα τον υποβίβαζε σε επίπεδο είδωλου.
Η ομιλία του ολοκληρώθηκε με μια ενδιαφέρουσα αναφορά στην εξέλιξη της αντίληψης για τη δημιουργία του κόσμου από τον Μεσαίωνα έως τη σύγχρονη εποχή, επισημαίνοντας τη μετάβαση από τη θεοκρατία στην ανθρωποκρατία, και την επίδραση του Διαφωτισμού και της φιλοσοφίας του Νίτσε, έως τη σημερινή τεχνολογική εποχή του «μετανθρώπου».
Η τελετή αποτέλεσε ένα σημαντικό γεγονός για την ακαδημαϊκή κοινότητα και ανέδειξε τον συνεχιζόμενο διάλογο ανάμεσα στη θρησκεία και την επιστήμη, όπως και τον καθοριστικό ρόλο της θεολογίας στην κατανόηση της φύσης και της ανθρώπινης ύπαρξης.
Μου αρέσει αυτό:
Like Φόρτωση...