Quantcast
Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γιώργος Παπανδρέου: Νέος Πρόεδρος του Διεθνούς Κέντρου Ολυμπιακής Εκεχειρίας

Ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Α. Παπανδρέου ανέλαβε, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, τη θέση του Προέδρου του Διεθνούς Κέντρου Ολυμπιακής Εκεχειρίας (ΔΚΟΕ) για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, διαδεχόμενος τον απερχόμενο Πρόεδρο της ΔΟΕ, Thomas Bach.

Το ΔΚΟΕ, που ιδρύθηκε το 2000 έπειτα από πρωτοβουλία της Ελλάδας και της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, έχει ως στόχο την προώθηση της ειρήνης, της φιλίας και του Ολυμπιακού πνεύματος. Με ιστορική αναφορά στην αρχαία ελληνική παράδοση της εκεχειρίας κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, το Κέντρο επιδιώκει να κινητοποιήσει τη διεθνή κοινότητα για τον τερματισμό των συγκρούσεων, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και πέρα από αυτούς.

Η ανάληψη της προεδρίας από τον Γιώργο Παπανδρέου έρχεται σε μια εποχή διεθνούς αστάθειας και εντάσεων, ενισχύοντας τη σημασία του ρόλου του ΔΚΟΕ. Ο ίδιος έχει υπάρξει ένθερμος υποστηρικτής του Ολυμπιακού Ιδεώδους και έχει συμβάλει ουσιαστικά στη διεθνή ανάδειξη του θεσμού της Ολυμπιακής Εκεχειρίας.

Στόχος του νέου προέδρου είναι να ενισχύσει περαιτέρω τις δράσεις του Κέντρου, αναδεικνύοντας τη δύναμη του αθλητισμού και του πολιτισμού ως μέσα προώθησης της ειρήνης, του διαλόγου και της κατανόησης μεταξύ των λαών. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί στην ευαισθητοποίηση των νέων και στη διαπαιδαγώγησή τους με βάση τις αρχές του Ολυμπισμού, ώστε να καλλιεργηθεί μια παγκόσμια κουλτούρα συμφιλίωσης, συμπερίληψης και σεβασμού στη διαφορετικότητα.

Η ανάληψη της ηγεσίας του ΔΚΟΕ από τον Γιώργο Παπανδρέου προσδίδει νέο δυναμισμό στην προσπάθεια για την παγκόσμια προώθηση της Εκεχειρίας ως εργαλείου ειρήνης σε μια εποχή που η ανθρωπότητα δοκιμάζεται από διαρκείς συγκρούσεις και κρίσεις.

DNews Widget
Click to comment

Απάντηση

ΙΣΤΟΡΙΑ

Φεστιβάλ Φιλίππων: Η πολιτιστική ταυτότητα της Καβάλας

Γράφει ο Κώστας Παπακοσμάς

Οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος στην Καβάλα σημαίνουν ένα πράγμα: Φεστιβάλ Φιλίππων. Ένας θεσμός με μακρά ιστορία και βαθιές ρίζες, που από τις δεκαετίες του ’30 και του ’50 μέχρι και σήμερα παραμένει η κορυφαία πολιτιστική διοργάνωση της περιοχής — και μία από τις πιο σημαντικές σε όλη τη Μακεδονία και τη Θράκη.

Το εμβληματικό Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, χώρος αρχέγονης μνήμης και αισθητικής, έχει φιλοξενήσει αμέτρητες παραστάσεις αρχαίου δράματος, σύγχρονου θεάτρου, συναυλιών και πολλών ακόμα μορφών τέχνης. Η πρώτη προσπάθεια αναβίωσης θεατρικών παραστάσεων εκεί έγινε ήδη από το 1930, με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων του ελληνικού κράτους, όταν η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή έφερε στο φως μεγάλο μέρος του θεάτρου.

Από τους “Εορταί Φιλίππων – Θάσου” στο Φεστιβάλ Φιλίππων

Στο τέλος της δεκαετίας του ’50, προσωπικότητες όπως ο Χρήστος Λαλένης και ο Δημήτρης Λαζαρίδης, μέσα από τη Στέγη Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών, αποφάσισαν να δώσουν πνοή στον χώρο. Έτσι γεννήθηκαν οι “Εορταί Φιλίππων – Θάσου”, με τη στήριξη θιάσων από την Αθήνα και το καθοριστικό βάρος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), που ανέλαβε να «τρέχει» το φεστιβάλ για πάνω από δύο δεκαετίες.

Η μεγάλη καμπή ήρθε το καλοκαίρι του 1984. Τότε, για πρώτη φορά, η διοργάνωση του Φεστιβάλ πέρασε στον Δήμο Καβάλας, χάρη στη δυναμική πρωτοβουλία του τότε δημάρχου Λευτέρη Αθανασιάδη και της ομάδας του. Καθοριστικοί στην υλοποίηση αυτής της προσπάθειας ήταν οι δημοτικοί σύμβουλοι Νίκος Καραπιπερίδης και Ανδρέας Γράσος.

Με την υπογραφή της Μελίνας Μερκούρη

Η πολιτική στήριξη ήταν εξίσου σημαντική. Η Μελίνα Μερκούρη, τότε Υπουργός Πολιτισμού, αγκάλιασε το όραμα και βοήθησε το Φεστιβάλ να αποκτήσει την ταυτότητα που διατηρεί μέχρι και σήμερα: ένα πολιτιστικό γεγονός υψηλών προδιαγραφών, με διεθνή απήχηση.

Το Δημοτικό Θέατρο Καβάλας αποτέλεσε τον βασικό φορέα στήριξης και παραγωγής των πρώτων ανεξάρτητων φεστιβάλ. Από το 1993, τη σκυτάλη πήρε το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο (ΔΗΠΕΘΕ) Καβάλας, που μέχρι σήμερα φέρει την ευθύνη για τη διοργάνωση.

Ιστορικές αφίσες και μνήμες

Αναφορές σε εκείνα τα πρώτα χρόνια του «νέου» Φεστιβάλ σώζονται μέσα από πολύτιμα τεκμήρια, όπως οι αφίσες του 1984 — δίγλωσσες, στα ελληνικά και τα αγγλικά — σχεδιασμένες από την Έφη Χαλυβοπούλου και τυπωμένες στο τυπογραφείο του Θάνου Πολιτάκη. Η πρώτη παράσταση του Φεστιβάλ εκείνης της χρονιάς δόθηκε στις 14 Ιουλίου και η τελευταία στις 9 Σεπτεμβρίου.

Ένας θεσμός με διάρκεια και κύρος

Το Φεστιβάλ Φιλίππων είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια σειρά θεατρικών παραστάσεων. Είναι πολιτιστική παρακαταθήκη, μνήμη, και ταυτότητα. Έχει συνδέσει την Καβάλα με την ιστορική της κληρονομιά, με το αρχαίο δράμα, με τη δημιουργία και με τη φωνή των καλλιτεχνών όλης της χώρας.

Και όπως κάθε μεγάλη ιδέα, γεννήθηκε μέσα από πίστη, συνεργασία και μεράκι. Το Φεστιβάλ Φιλίππων δεν είναι μόνο ένα πολιτιστικό γεγονός. Είναι μια ζωντανή απόδειξη του τι μπορεί να πετύχει μια τοπική κοινωνία όταν πιστεύει στον πολιτισμό της.

DNews Widget
Continue Reading

ΑΠΟΨΕΙΣ

Καβάλα, 1950: Όταν έμπαινε ο θεμέλιος λίθος στον “Πυθαγόρα”

γράφει ο Κώστας Παπακοσμάς

Η 8η Ιουνίου 1950 αποτελεί σταθμό για την ιστορία της Καβάλας. Ήταν η ημέρα που τοποθετήθηκε ο θεμέλιος λίθος για τη δημιουργία της Τεχνικής Σχολής Μηχανικών «Ο Πυθαγόρας» στην οδό 7ης Μεραρχίας, στην περιοχή Φαλήρου. Ένα όνειρο δεκαετιών άρχιζε να γίνεται πραγματικότητα, χάρη στην επιμονή και το όραμα αξιόλογων Καβαλιωτών που δούλεψαν για ένα καλύτερο αύριο για τη νεολαία της πόλης.

Το ξεκίνημα της Σχολής

Η ίδρυση της σχολής ήταν καρπός κοινής προσπάθειας του Δήμου Καβάλας και του Επιμελητηρίου, σε μια δύσκολη μεταπολεμική περίοδο. Η λειτουργία της ξεκίνησε επισήμως τον Ιανουάριο του 1947, ενώ η διοικούσα επιτροπή περιλάμβανε εξέχουσες προσωπικότητες της εποχής. Οι πρώτοι μαθητές φορούσαν στολές που ράφτηκαν στο κατάστημα Κριτσίλα και παρέλαυναν με υπερηφάνεια στις δημόσιες εκδηλώσεις.

Τα μαθήματα γίνονταν απογευματινές ώρες, αφού οι περισσότεροι φοιτητές εργάζονταν το πρωί σε τοπικά εργαστήρια και βιοτεχνίες. Ήταν μια σχολή με έμφαση στη χειρωνακτική τέχνη και την πρακτική κατάρτιση, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ανάπτυξη τεχνιτών και επαγγελματιών που άφησαν το αποτύπωμά τους στην πρόοδο της πόλης.

Μνήμες αποφοίτων και πολιτών

Η ανάρτηση μου για τη σχολή προκάλεσε έντονη συγκίνηση και πλήθος αναμνήσεων από παλιούς αποφοίτους και συμπολίτες:

  • Ο Γιάννης Τζατζάρης σχολίασε πως η σχολή πρέπει να επαναλειτουργήσει με το ίδιο αντικείμενο, λόγω έλλειψης τεχνιτών σήμερα. Συμφώνησα, επισημαίνοντας πως δυστυχώς η ελληνική κοινωνία απομάκρυνε τα παιδιά από τις τέχνες, τις οποίες πια υπηρετούν κυρίως μετανάστες.

  • Ο Νικόλαος Κουτσουρέλιας θυμήθηκε τη δική του φοίτηση από το 1969 ως το 1973.

  • Ο Γιώργος Χαρπαντίδης μετέφερε μια ενδιαφέρουσα ιστορία για τον βουλευτή του Σουηδικού Κοινοβουλίου, Νικόλαο Παπαδόπουλο, του οποίου ο πατέρας είχε πρωτοστατήσει στην ίδρυση της σχολής.

  • Ο Χαράλαμπος Τσουρουκίδης έθεσε ερώτημα για πιθανή σύνδεση του σημείου θεμελίωσης της σχολής με την αρχαία Εγνατία Οδό, μια υπόθεση που προκαλεί ιδιαίτερο αρχαιολογικό και ιστορικό ενδιαφέρον.

Παρακαταθήκη για το μέλλον

Η Τεχνική Σχολή “Ο Πυθαγόρας” δεν ήταν απλώς ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα. Ήταν ένα κύτταρο ανάπτυξης, τεχνικής κατάρτισης και δημιουργίας. Ήταν ένας φάρος γνώσης για τους νέους της Καβάλας, που τους εξόπλιζε με δεξιότητες και επαγγελματική αξιοπρέπεια.

Οι παλιές φωτογραφίες και οι μαρτυρίες των συμπολιτών μας, που με εμπιστεύονται τα πολύτιμα αυτά τεκμήρια της τοπικής μας ιστορίας, αξίζουν να εκτεθούν και να διατηρηθούν. Είναι η συλλογική μας μνήμη και οφείλουμε να τη μεταδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Αυτός ο τόπος δικαιούται ένα μέλλον που θα τιμά την ιστορία του. Ένα μέλλον που δεν θα ξεχνά, αλλά θα εμπνέεται από το παρελθόν.

Η ανάρτηση αυτή είναι φόρος τιμής σε όλους εκείνους που συνέβαλαν στη δημιουργία και λειτουργία της Τεχνικής Σχολής Πυθαγόρας, αλλά και στους αποφοίτους της, που στήριξαν και στηρίζουν την τοπική κοινωνία με το έργο τους.

Continue Reading

ΚΑΒΑΛΑ

Έκθεση «Άβατο» στο Μουσείο Μοχάμετ Άλι: Η Μαύρη Ταυτότητα στο Προσκήνιο

Μια σημαντική έκθεση με τίτλο Άβατο εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μοχάμετ Άλι στην Καβάλα, φωτίζοντας μια λιγότερο γνωστή πτυχή της ελληνικής ιστορίας: την παρουσία και ταυτότητα των Μαύρων κατοίκων του χωριού Άβατο. Η έκθεση αποτελεί συνεργασία του Ερευνητικού Κέντρου MOHA και της Πρωτοβουλίας για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI) στο Πανεπιστήμιο Columbia.

Το εικαστικό δίδυμο Latent Community (Σωτήρης Τσιγγάνος και Ιώνιαν Μπισάι), με συνεπιμελητές την Ισμήνη Μίχα και τον Δημήτρη Αντωνίου, παρουσιάζει ένα έργο βαθιάς ανθρωπολογικής και πολιτικής ευαισθησίας, που εστιάζει στην πολύπλοκη σχέση των κατοίκων του Άβατου με την ταυτότητά τους – μια ταυτότητα που συχνά συνδέεται με το παρελθόν του δουλεμπορίου στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Η έκθεση, που φέρει την αποκλειστική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, αναδεικνύει την εμπειρία αυτών των κοινοτήτων και εξετάζει πώς οι αφηγήσεις για την ταυτότητα μπορούν να διαμορφωθούν – ή να αμφισβητηθούν – μέσω της τέχνης. Σε μια εποχή όπου η έννοια της εκπροσώπησης είναι πιο κρίσιμη από ποτέ, Άβατο θέτει ερωτήματα για το ποιος μιλά για ποιον, και με ποιο δικαίωμα.

Η εικαστική προσέγγιση των Latent Community επιδιώκει όχι να εξηγήσει, αλλά να δημιουργήσει χώρο για προβληματισμό: Πώς αντιμετωπίζουμε την αμφιθυμία και την πολυπλοκότητα της υποκειμενικής ταυτότητας όταν αυτή γίνεται αντικείμενο παρατήρησης και ερμηνείας; Πώς επαναδιαπραγματευόμαστε τον ιστορικό λόγο μέσα από σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές;

Ο σχεδιασμός και η γραφιστική επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στη Βίκυ Κατσαρού, ενώ το πρόγραμμα συνοδεύεται από ψηφιακό περιεχόμενο και παρεμβάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των διοργανωτών.

Μουσείο Μοχάμετ Άλι, Καβάλα
Facebook: SNFPHI
Instagram: @iii_snfphi

Η έκθεση Άβατο είναι ανοιχτή στο κοινό και αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία να έρθει κανείς σε επαφή με ιστορίες που παραμένουν στο περιθώριο της επίσημης ιστοριογραφίας, αλλά είναι αναγκαίες για να κατανοήσουμε το παρόν και να ξανασκεφτούμε το μέλλον.

DNews Widget
Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
worker and red cross as logo
text about elections
blue circle with steel construction
timetable

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en