ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επίδομα θέρμανσης: Ποιοι και πώς θα πάρουν έως 1.200 ευρώ – Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι
Έως 6 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις, έως 23 Δεκεμβρίου η πληρωμή της προκαταβολής στους δικαιούχους – Ποιοι εξαιρούνται
“Βροχή” πέφτουν οι αιτήσεις των νοικοκυριών στην πλατφόρμα «myΘέρμανση» για το επίδομα θέρμανσης το οποίο τη φετινή χειμερινή περίοδο φτάνει τα 1.200 ευρώ από 1.000 ευρώ πέρυσι και είναι αυξημένο κατά 20% για όσους επιλέγουν να ζεστάνουν το σπίτι τους με ηλεκτρικό ρεύμα.
Με την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων να εκπνέει στις 6 Δεκεμβρίου 2024, οι δικαιούχοι θα δουν την προκαταβολή του επιδόματος θέρμανσης έως τις 23 Δεκεμβρίου 2024.
Τον δρόμο για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης συνολικού ύψους 270 εκατ. ευρώ σε πάνω από 1 εκατ. νοικοκυριά άνοιξε η δημοσίευση στο ΦΕΚ της ΚΥΑ που υπογράφουν οι Κωστής Χατζηδάκης, Θόδωρος Σκυλακάκης, Χρίστος Δήμας, Θάνος Πετραλιάς και Αλεξάνδρα Σδούκου. Στην απόφαση περιγράφονται τα κριτήρια, τα ποσά του επιδόματος, οι κρίσιμες ημερομηνίες και η διαδικασία για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης για τη σεζόν 2024-2025.
Για να λάβουν το επίδομα θέρμανσης τα νοικοκυριά θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
1. Οι αιτήσεις στην πλατφόρμα myΘέρμανση υποβάλλονται έως και τις 6 Δεκεμβρίου 2024.
2. Χορηγείται επίδομα θέρμανσης σε φυσικά πρόσωπα άγαμα ή έγγαμα ή σε κατάσταση χηρείας ή σε πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή εν διαστάσει ή διαζευγμένα, τα οποία για τη θέρμανσή τους καταναλώνουν πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης ή φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη) ή φυσικό αέριο ή υγραέριο ή καυσόξυλα ή βιομάζα (πέλετ) ή θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης ή ηλεκτρική ενέργεια και πληρούν τα κριτήρια. Για τους έγγαμους ή τα πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, δικαιούχος είναι ο υπόχρεος σε υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή ένας εκ των δύο σε περίπτωση υποβολής χωριστής δήλωσης.
3. Το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής του, πραγματικό και τεκμαρτό, ανέρχεται έως 16.000 ευρώ για άγαμο και 24.000 ευρώ για έγγαμο, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο. Για τη μονογονεϊκή οικογένεια το ως άνω εισόδημα ανέρχεται έως 29.000 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε τέκνο μετά το πρώτο. Για όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, τα συνολικά ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτωμένων, τέκνων, δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 80.000 ευρώ.
4. Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ για τους άγαμους, τους υπόχρεους σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και τα 260.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες. To ποσό προσαυξάνεται κατά 40.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.
5. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση μέσω εφαρμογής της ψηφιακής πύλης myAADE της Α.Α.Δ.Ε., για να ενταχθούν στο Μητρώο Δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης. Στην αίτηση αναγράφονται κατά περίπτωση τα ακόλουθα στοιχεία:
- αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του αιτούντος προσώπου – υπόχρεου φορολογικής δήλωσης,
- ονοματεπώνυμο,
- αριθμός εξαρτώμενων τέκνων,
- ένδειξη αν πρόκειται για πολυκατοικία,
- αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ακινήτου κύριας κατοικίας,
- ταχυδρομική διεύθυνση που αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, αν η κατοικία είναι ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρούμενη, καθώς και ο Α.Φ.Μ. του εκμισθωτή ή του δωρεάν παραχωρούντος,
- τετραγωνικά μέτρα κύριων χώρων της κύριας κατοικίας κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης,
- το είδος του επιθυμητού προς επιδότηση καυσίμου θέρμανσης ή θερμικής ενέργειας ή ηλεκτρικής ενέργειας,
- τα στοιχεία επικοινωνίας του (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αριθμός κινητού ή και σταθερού τηλεφώνου).
- Για τους αιτούντες επιδόματος θέρμανσης για ηλεκτρική ενέργεια, ο αριθμός παροχής ρεύματος θα πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτόν της κύριας κατοικίας, όπως έχει δηλωθεί στη φορολογική αρχή έως τη λήξη της περιόδου υποβολής των αιτήσεων, και σε διαφορετική περίπτωση η αίτηση απορρίπτεται. Για τον έλεγχο των αγορών ηλεκτρικού ρεύματος της περιόδου επιδότησης και την καταβολή του επιδόματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο αριθμός παροχής ρεύματος που αναγράφεται στους έναντι ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της περιόδου της επιδότησης, να αντιστοιχεί στον αριθμό παροχής κύριας κατοικίας που δηλώθηκε κατά την αίτηση.
ΙΒΑΝ
Πριν από την οριστικοποίηση της αίτησης, θα πρέπει ο δικαιούχος να έχει έναν αριθμό λογαριασμού ΙΒΑΝ, στον οποίο είναι κύριος δικαιούχος ή συνδικαιούχος και στον οποίο επιθυμεί να πιστωθεί το ποσό του επιδόματος θέρμανσης.
Για τα λοιπά καύσιμα, εκτός του πετρελαίου θέρμανσης και της ηλεκτρικής ενέργειας, υποβάλλεται επιπρόσθετα ο αριθμός της απόδειξης αγοράς ειδών καυσίμων ή κατανάλωσης θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης, το ποσό/αξία της συναλλαγής, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου και η επωνυμία της επιχείρησης – πωλήτριας των ειδών καυσίμων θέρμανσης ή της θερμικής ενέργειας.
6. Για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης χρησιμοποιούνται συντελεστές που εκφράζουν τόσο τις κλιματικές όσο και τις τρέχουσες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στους οικισμούς της Ελληνικής Επικράτειας, βάσει του υπολογισμού των βαθμοημερών θέρμανσης, οι οποίες αποτελούν δείκτη για τη δριμύτητα του κλίματος και των καιρικών συνθηκών μιας περιοχής και επομένως της απαιτούμενης κατανάλωσης ενέργειας για θέρμανση. Το επίδομα βάσης ανέρχεται σε 380 ευρώ για χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, σε 360 ευρώ για χρήση βιομάζας (πέλετ), σε 350 ευρώ για χρήση θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης ή καυσόξυλων, σε 325 ευρώ για χρήση φυσικού αερίου, και σε 300 ευρώ για χρήση πετρελαίου εσωτερικής καύσης ή φωτιστικού πετρελαίου (μπλε κηροζίνη) ή υγραερίου. Το επίδομα βάσης προσαυξάνεται κατά 20% για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του δικαιούχου.
7. Το συνολικό ποσό του επιδόματος δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 100 ευρώ αλλά ούτε και να υπερβαίνει τα 800 ευρώ. Λόγω των αυξημένων ενεργειακών αναγκών σε οικισμούς (Ελάτη, Πάπιγκο, Κοζάνη κ.α.) των οποίων ο κλιματικός συντελεστής (ΣΚ) είναι μεγαλύτερος ή ίσος της μονάδας (1), το ύψος του επιδόματος, προσαυξάνεται κατά 25% και φτάνει τα 1.000 ευρώ κατ’ ανώτατο όριο. Λόγω των ακόμα υψηλότερων ενεργειακών αναγκών σε οικισμούς (Μέτσοβο, Βελούχι, Νυμφαίο, Νευροκόπι, Περτούλι κ.α.) όπου ο κλιματικός συντελεστής (ΣΚ) είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 1,2 το επίδομα προσαυξάνεται κατά επιπλέον 25% και φτάνει τα 1.200 ευρώ.
8. Το επίδομα χορηγείται για την κατανάλωση, θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης ή ηλεκτρική ενέργεια, για τα ακίνητα, τα οποία χρησιμοποιούν ως κύρια κατοικία κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, είτε αυτά μισθώνονται είτε είναι δωρεάν παραχωρούμενα ή ιδιοκατοικούνται. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές καυσόξυλων τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο των 10.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος κλιματικός συντελεστής των οικισμών της Ελληνικής Επικράτειας, να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές πέλετ τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε οικισμό με πληθυσμό ίσο ή κατώτερο των 25.000 κατοίκων και ο αντίστοιχος κλιματικός συντελεστής των οικισμών της Ελληνικής Επικράτειας, να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 0,8. Από τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης για κατανάλωση καυσόξυλων και πέλετ εξαιρούνται όλοι οι οικισμοί που περιλαμβάνονται στις μητροπολιτικές περιοχές Αθηνών – Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, καθώς και οι οικισμοί που περιλαμβάνονται στον Δήμο Ιωαννίνων. Ειδικά για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές θερμικής ενέργειας μέσω τηλεθέρμανσης τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση το ακίνητο να βρίσκεται σε έναν από τους Δήμους Σερρών, Εορδαίας, Κοζάνης, Αμυνταίου ή Μεγαλόπολης.
Εξαιρέσεις
9. Εξαιρούνται από τη χορήγηση του επιδόματος:
α) τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνονται στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως εξαρτώμενα μέλη του υπόχρεου.
β) τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνουν στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ότι φιλοξενούνται,
γ) τα φυσικά πρόσωπα που εμπίπτουν στο φόρο πολυτελούς διαβίωσης καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν περισσότερα των δύο Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων ή ποσοστά συνιδιοκτησίας, επί Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία αθροιζόμενα αντιστοιχούν σε περισσότερα των δύο αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των ευρισκόμενων σε καθεστώς εθελούσια ακινησία. Δεν συνυπολογίζονται Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα ευρισκόμενα σε αναγκαστική ακινησία, η οποία αναφέρεται σε περιπτώσεις καταστροφής ή κλοπής,
δ) τα φυσικά πρόσωπα για την επαγγελματική τους στέγη,
ε) τα ιδρύματα, οι οργανισμοί και κάθε είδους νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα ή νομικές οντότητες,
στ) οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, οι οποίοι υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, καθώς και ο/η σύζυγος αυτών ή το μέρος συμφώνου συμβίωσης με αυτούς.
Ηλεκτρικό ρεύμα
Ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα που αιτούνται επίδομα για κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιρούνται της χορήγησης οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου κατά την ημερομηνία λήξης υποβολής των αιτήσεων των δικαιούχων της παρούσας απόφασης.
10. Η πρώτη δόση του επιδόματος (συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ) θα καταβληθεί έως 23 Δεκεμβρίου 2024 ως εξής:
α) Σε περίπτωση που η αίτηση υποβληθεί από αιτούντα στον οποίο είχε καταβληθεί το επίδομα και κατά τη χειμερινή περίοδο 2023-2024 του επιδόματος θέρμανσης χορηγείται:
- το 60% του συνολικού ποσού του επιδόματος που του έχει καταβληθεί κατά τη χειμερινή περίοδο 2023-2024
- το 100% του επιδόματος που είχε καταβληθεί σε όσους χρησιμοποίησαν για θέρμανσης ηλεκτρικό ρεύμα. Η προκαταβολή για τους συγκεκριμένους δικαιούχους δεν δύναται να υπερβαίνει το 60% του ποσού του φετινού επιδόματος με ελάχιστο ποσό τα 80 ευρώ.
β) Για αιτούντα που δεν ήταν δικαιούχος της σεζόν 2023-2024, η προκαταβολή ορίζεται σε 50% του ποσού που προκύπτει από το γινόμενο του ποσού βάσης επί τον κλιματικό συντελεστή (ΣΚ) του οικισμού της κύριας κατοικίας του δικαιούχου και σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να υπολείπεται των 80 ευρώ.
Το ποσό των υπόλοιπων δόσεων διαμορφώνεται με βάση τις καιρικές συνθήκες για το διάστημα από την 1η Οκτωβρίου 2024 μέχρι και την 31η Μαρτίου 2025, υπολογίζεται μετά την αφαίρεση της προκαταβολής και θα καταβληθεί:
- Έως 30 Μαΐου 2025 για αγορές που αφορούν καταναλώσεις από 1 Οκτωβρίου 2024 έως 31 Μαρτίου 2025 και των οποίων τα παραστατικά έχουν εκδοθεί έως την 15η Απριλίου 2025 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 30ή Απριλίου 2025.
- Έως 30 Ιουλίου 2025 για το φυσικό αέριο για αγορές που αφορούν καταναλώσεις από 1η Οκτωβρίου 2024 έως 31 Μαρτίου 2025 και των οποίων τα παραστατικά έχουν εκδοθεί έως την 30η Ιουνίου 2025 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 15η Ιουλίου 2025.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενοίκια | Τι αλλάζει με το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής»
«Τέλος εποχής» για το… τέλος χαρτοσήμου στις επαγγελματικές μισθώσεις, το οποίο αντικαταστάθηκε από την 1η Δεκεμβρίου 2024 από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής (ΨΤΣ). Πρόκειται για το φόρο ήδη επιβάλλεται σε εκμισθώσεις επαγγελματικών ακινητων και τώρα γινεται «ψηφιακός» . Συνήθως, το κόστος καλύπτεται από τον μισθωτή, ενώ η ευθύνη για τη δήλωση και την απόδοση του τέλους ανήκει στον εκμισθωτή. Υπάρχουν ειδικές προβλέψεις για μισθώσεις με το Δημόσιο, φορείς γενικής κυβέρνησης ή σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής δεν υποβάλλει φορολογική δήλωση.
Το νέο τέλος, με συντελεστή 3,6%, υπολογίζεται επί του συμφωνηθέντος μισθώματος και επιβάλλεται τόσο στα επαγγελματικά μισθώματα όσο και στις υπομισθώσεις. Ωστόσο, εξαιρούνται τα μισθώματα κατοικιών και οι μισθώσεις που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ΦΠΑ. Παράλληλα, δεν επιβάλλεται σε τεκμαρτά εισοδήματα από ιδιοκατοίκηση ή ιδιόχρηση.
Σύμφωνα με οδηγό που εξέδωσε η ΠΟΜΙΔΑ ευθύνη για την επιβάρυνση του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής καθορίζεται από τη συμφωνία μεταξύ των συμβαλλομένων, όπως ίσχυε με το τέλος χαρτοσήμου. Συνήθως, ο μισθωτής είναι αυτός που επωμίζεται την καταβολή του τέλους, είτε ολόκληρου είτε μερικώς, ενώ ο εκμισθωτής είναι υπεύθυνος για τη δήλωση και την απόδοσή του.
Ειδικές διατάξεις προβλέπουν ότι σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής δεν υποβάλλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος, όπως συμβαίνει για τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, η υποχρέωση καταβολής του τέλους μεταφέρεται στον μισθωτή.
Η διαδικασία απόδοσης του ΨΤΣ εξαρτάται από την ταυτότητα του υπόχρεου. Όταν ο εκμισθωτής έχει την ευθύνη, το τέλος καταβάλλεται ετησίως μαζί με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Αντίθετα, όταν υπόχρεος είναι ο μισθωτής, το τέλος πρέπει να αποδίδεται μηνιαία, έως την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα της συναλλαγής. Σε περιπτώσεις όπου ο εκμισθωτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, το ΨΤΣ καταβάλλεται εφάπαξ για το σύνολο των μισθωμάτων, μέχρι το τέλος του μήνα που έπεται της συναλλαγής.
Για τις συναλλαγές που αφορούν το Δημόσιο ή φορείς γενικής κυβέρνησης, η εφαρμογή του τέλους έχει συγκεκριμένες προβλέψεις. Όταν ο εκμισθωτής είναι ο αντισυμβαλλόμενος του Δημοσίου, το τέλος αποδίδεται ετησίως μέσω της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Αντίθετα, όταν αντισυμβαλλόμενος είναι ο μισθωτής, τότε το ΨΤΣ καταβάλλεται μηνιαία.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξοικονομώ 2025 | Εκδόθηκε η 1η επίσημη υπουργική απόφαση για το επερχόμενο πρόγραμμα
Με απόφασή του ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης, υπέγραψε την Ένταξη του Έργου «Ενεργειακή ανακαίνιση στον οικιακό κτιριακό τομέα (Εξοικονομώ, κύκλος 2025)» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο προτεινόμενος προϋπολογισμός ανέρχεται στα 434.000.000,00€.
Συνοπτική περιγραφή φυσικού αντικειμένου του έργου
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, το Πρόγραμμα που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στοχεύει στη βελτιστοποίηση του λειτουργικού ενεργειακού προφίλ των κτιρίων κατοικιών χρηματοδοτώντας ανακαινίσεις που σχετίζονται με την ενεργειακή απόδοση. Αφορά στην ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων κατοικιών, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης διαδικασίας επιλογής για τη διασφάλιση της μείωσης της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας από τις κατοικίες κατά τουλάχιστον 30 % σε σύγκριση με τις αρχικές επιδόσεις της κατοικίας, υπολογιζόμενες σε kWh/m2. Τα ενεργειακά φτωχά και ευάλωτα νοικοκυριά θα λάβουν στήριξη με τη μορφή αυξημένου ποσοστού επιχορηγήσεων.
Συνίσταται στην παροχή κινήτρων σε ιδιοκτήτες κατοικιών για παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια τα οποία υφίστανται νόμιμα και χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία (μονοκατοικίες, μεμονωμένα διαμερίσματα, πολυκατοικίες), με στόχο την αναβάθμισή τους τουλάχιστον κατά 3 ενεργειακές κατηγορίες, τη μείωση των ενεργειακών αναγκών και της κατανάλωσης συμβατικών καυσίμων». Υπάρχουν ξεχωριστοί υποπρουπολογισμοί για Οικογένειες με μέλος/μέλη ΑμεΑ, για τους Πληγέντες Θεσσαλίας, για οικογένειες με τέσσερα (4) εξαρτώμενα τέκνα και για ενεργειακά φτωχά και ευάλωτα νοικοκυριά.
Κάθε φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα εξετάζει εάν πληροί τα κριτήρια, συγκεντρώνει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και απευθύνεται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας του και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ). Κατόπιν, κατά το διάστημα υποβολής αιτήσεων, συμπληρώνει την αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος.
Μετά το πέρας του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο το πληροφοριακό σύστημα υποβολής των αιτήσεων θα παραμένει ανοιχτό, θα διενεργηθεί έλεγχος των στοιχείων που εισήχθησαν και οι αιτήσεις θα βαθμολογούνται, βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως αυτά αναγράφονται στον Οδηγό του Προγράμματος, λαμβάνοντας σειρά κατάταξης και θα χρηματοδοτούνται οι αιτήσεις στο πλαίσιο των αντίστοιχων πόρων του προγράμματος, όπως αυτοί κατανέμονται στον αντίστοιχο Οδηγό.
Μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων, διενεργείται επιθεώρηση από Ενεργειακό Επιθεωρητή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό επιθεωρητή που συνέταξε το Α’ ΠΕΑ), και εκδίδεται νέο ΠΕΑ. (Β’ ΠΕΑ). Βάσει του Β’ ΠΕΑ και κατόπιν της διαπίστωσης επίτευξης του ενεργειακού στόχου και της απαιτούμενης εξοικονόμησης ενέργειας, και του ελέγχου των δικαιολογητικών ολοκληρώνεται η καταβολή των κινήτρων του Προγράμματος στους Ωφελούμενους.
Τα έργα των Ωφελούμενων (φυσικό και οικονομικό αντικείμενο) θα πρέπει να ολοκληρώνονται σε διάστημα οκτώ (8) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής.
Κοινωνικές Κατηγορίες
Το Πρόγραμμα θα συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, που αφορούν στην μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Επίσης, θα συμβάλλει στην ενίσχυση της απασχόλησης στους τομείς που σχετίζονται με την οικοδομή (κατασκευές, μελέτες, υπηρεσίες) σε αγροτικές, αστικές και ημιαστικές περιοχές, δημιουργώντας νέες και ίσες ευκαιρίες απασχόλησης σε όλη τη χώρα, θα προωθηθεί η καινοτομία στην εγχώρια κατασκευαστική και μεταποιητική βιομηχανία, θα κινητοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια και θα δοθεί η δυνατότητα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους. Παράλληλα θα ενισχυθεί η συμμετοχή εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στη χρηματοδότηση παρεμβάσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.
Μπορείτε να κατεβάσετε τη νέα απόφαση από εδώ
Πηγή:news.b2green
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακρίβεια: Ο «Γολγοθάς» των καταναλωτών με τις τιμές στο ράφι | Τα «ταμπελάκια» και ο γρίφος των… μειώσεων
«Λερναία Ύδρα» η ακρίβεια δεν αφήνει τα νοικοκυριά να πάρουν ανάσα. Ανήμποροι να ανταπεξέλθουν οικονομικά στο υπέρογκο κόστος των βασικών αγαθών οι καταναλωτές.
Νούμερο ένα «αγκάθι» για τα νοικοκυριά παραμένει η ακρίβεια με τους καταναλωτές να ψάχνουν για «σανίδα σωτηρίας» στις προσφορές αλλά τα χτυπήματα που δέχονται είναι αλύπητα όταν προσεγγίζουν το ράφι.
Στο Μαξίμου αναζητούν τρόπους να ανατρέψουν την εικόνα, ανεπιτυχώς. Τα κατά καιρούς επικοινωνιακά τεχνάσματα περί φιλολαϊκών πολιτικών δεν φαίνεται να πιάνουν τόπο.
Η πρόσφατη δημοσκόπηση (Metron Analysis) για λογαριασμό του MEGA φανερώνει ότι η ελληνική κοινωνία παραμένει πλειοψηφικά δυσαρεστημένη με τις αυξήσεις των τιμών. Η Νέα Δημοκρατία εισπράττει τον «λογαριασμό». Τα δύο τρίτα των πολιτών (66%) πιστεύουν ότι τα πράγματα πηγαίνουν προς τη λάθος κατάσταση ενώ αναφορικά με τους λόγους της δυσαρέσκειας, στην πρώτη θέση βρίσκεται η ακρίβεια (41%) και ακολουθεί η Οικονομία με 26%.
Καθημερινή η μάχη με την ακρίβεια που δίνουν οι καταναλωτές. Δυσβάσταχτο μηνιαίο κόστος για τα αγαθά πρώτης ανάγκης.
«Ακριβά είναι όλα. Λένε προσφορές, αλλά έχουν ανεβάσει πρώτα τις τιμές και μετά σου κάνουν 10% έκπτωση», επισημαίνει (MEGA) καταναλωτής , βλέποντας το πορτοφόλι του να αδειάζει με ταχύτητα. «Έτσι όπως έχουν φτάσει οι οικονομικές συνθήκες οι τιμές είναι πάρα πολύ αυξημένες σε σύγκριση με αυτό που λαμβάνεις», συμπληρώνει, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εκπομπής «Εξελίξεις τώρα», με την αγωνία για να βγει ο μήνας να μεγαλώνει.
Οι καταναλωτές δηλώνουν πλέον ανήμποροι να διαχειριστούν το δυσβάσταχτο μηνιαίο κόστος για τα αγαθά πρώτης ανάγκης, αφού οι τιμές στα σούπερ μάρκετ έχουν χτυπήσει «κόκκινο».
«Κάθε φορά που έρχεσαι στο σούπερ μάρκετ βρίσκεις κι άλλες τιμές»
Παρ’ όλες τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για συγκράτηση της ανόδου των τιμών, οι Έλληνες δηλώνουν πως κάθε εβδομάδα βρίσκουν το ίδιο προϊόν σε υψηλότερη τιμή στο ράφι του σούπερ μάρκετ.
«Είναι δράμα! Κάθε φορά που έρχεσαι στο σούπερ μάρκετ βρίσκεις κι άλλες τιμές, προς τα πάνω βέβαια. Κρατούν ψηλά τις τιμές στα τυροκομικά, στα γαλακτοκομικά, τα είδη απορρυπαντικών, τα είδη καθαρισμού», είπε ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος Ινστιτούτου Καταναλωτών Ελλάδος.
Πλέον οι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν προϊόντα σε τιμή προσφοράς, προκειμένου να γλιτώσουν λίγα χρήματα από τον μηνιαίο προϋπολογισμό.
Όπως λένε οι καταναλωτές τρόφιμα, απορρυπαντικά και είδη πρώτης ανάγκης έχουν ανεβασμένες τιμές, εβδομάδα με την εβδομάδα στο ράφι του σούπερ μάρκετ. Όλοι προσπαθούν να ψωνίζουν με προσφορές που όμως – όπως λένε – δεν δίνουν τη λύση στο πρόβλημα.
Τα παράξενα… «ταμπελάκια»
Και επιπλέον οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι και με προσφορές… «άνθρακα» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως περιέγραψε ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΓΣΕΕ).
Οι καταγγελίες πέφτουν «βροχή» για τους εκπτωτικούς κωδικούς στα περίφημα «εθελοντικά ταμπελάκια». Σε ορισμένες περιπτώσεις οι τιμές αντί να μειώνονται, αυξάνονται… Ο «πονοκέφαλος» μεγαλώνει και μάλιστα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι «μόνιμες μειώσεις τιμών» μπορεί να υποκρύπτουν ακόμα και αυξήσεις.
Ο Απόστολος Ραυτόπουλος επανήλθε αναδεικνύοντας τις «παραφωνίες» με τα «ταμπελάκια» και σχολίασε στην Αναστασία Γιάμαλη τους δειγματοληπτικούς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν για τις ανάγκες του ρεπορτάζ. Μακαρόνια νούμερο δέκα, οικογενειακή συσκευασία (Χ4) κοστίζει 3,38 ευρώ. Η μονή συσκευασία κοστίζει 0,83 λεπτά του ευρώ. Αν κάνουμε τον πολλαπλασιασμό η οικογενειακή συσκευασία κοστίζει 0,6 λεπτά του ευρώ ακριβότερα.
Γιαούρτι που στις 16/11 (με μόνιμη μείωση τιμής) κόστιζε 3,01 ευρώ. Τέσσερις μέρες αργότερα υποχώρησε στα 2,9 ευρώ και στις 28/11 η τιμή ανήλθε στα 3,86 ευρώ, πάντα σε μόνιμη μείωση τιμής.
Είναι εθελοντική η μείωση της τιμής
Μια δικαιολογία είναι ότι η χαμηλότερη τιμή μπορεί να ήταν στο πλαίσιο προωθητικής ενέργειας κάποιου σούπερ μάρκετ, η οποία όμως διαρκεί για μικρό χρονικό διάστημα. Η μείωση τιμής με το «εθελοντικό ταμπελάκι» γίνεται με βάση την αρχική τιμή του τιμοκαταλόγου του προμηθευτή, και έχει μεγαλύτερη διάρκεια, τουλάχιστον δύο μηνών με προοπτική να παραταθεί για τουλάχιστον άλλους δύο.
Μια πρωτοβουλία η οποία όπως τονίζεται δεν αποτελεί παρέμβαση στην αγορά αλλά «εθελοντική» χειρονομία των προμηθευτών και των σούπερ μάρκετ – κάτι σαν «συμφωνία κυρίων».
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος,στις συναντήσεις του με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία για μειώσεις τιμών στα ράφια, με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας. O υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.
Πηγή: Στράτος Ιωακείμ/in.gr