ΠΟΛΙΤΙΚΑ
Ένταση στα Ελληνοτουρκικά για Θαλάσσια Πάρκα και Ενεργειακή Διασύνδεση
Η βήμα-βήμα προσπάθεια διατήρησης του ήπιου κλίματος και η διαχείριση των θεμάτων που μπορεί να προκαλέσουν εντάσεις το αμέσως προσεχές διάστημα είναι το πλαίσιο που κινείται η διαδικασία ελληνοτουρκικής προσέγγισης, καθώς φυσικά η διαπίστωση της μεγάλης απόστασης που χωρίζει τις δύο χώρες στο μείζον θέμα της οριοθέτησης βάζει και το πλαίσιο αλλά και τα όρια του δύσκολου εγχειρήματος.
Η Αθήνα και στις τελευταίες επαφές των δύο υπουργών Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν όσο και των υφυπουργών Εξωτερικών Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου και Μεχμέτ-Κεμάλ Μποζάι διαπιστώνει ότι η Τουρκία, χωρίς να απομακρύνεται από το πλαίσιο των θέσεών της, δείχνει διάθεση διατήρησης του ήπιου κλίματος λόγω και της περιρρέουσας διεθνούς κατάστασης.
Με όλα τα μέτωπα ανοιχτά και την αβεβαιότητα στη Συρία που αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα εθνικής ασφάλειας της Τουρκίας, να κορυφώνεται μετά την ανατροπή Άσαντ, εκτιμάται ότι η Αγκυρα δεν επιθυμεί να ανοίξει νέο μέτωπο με την Ελλάδα, το οποίο θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στις σχέσεις της με την Ε.Ε., αλλά και με την Ουάσινγκτον, και μάλιστα στην έναρξη της νέας θητείας του Ντόναλντ Τραμπ.
Αυτό πάντως δεν σημαίνει ότι η Τουρκία δεν θα συνεχίσει να αντιδρά, πολύ συχνά με ασύμμετρο τρόπο, σε κάθε κίνηση άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων και αρμοδιοτήτων της Ελλάδας τις οποίες εκλαμβάνει ως προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων εις βάρος της «Γαλάζιας Πατρίδας». Καθώς μάλιστα προχωράει η προετοιμασία για τη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας, που προγραμματίζεται πιθανότατα για τον Φεβρουάριο, θα πρέπει να υπερπηδηθούν οι «σκόπελοι» που αναδύονται.
Τα Θαλάσσια Πάρκα
Η θέσπιση των Θαλάσσιων Πάρκων σε Ιόνιο και Αιγαίο είναι στην τελική φάση τους και πλέον ο σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί και απομένει η έγκριση από την πολιτική ηγεσία, με τις όποιες προσαρμογές απαιτηθούν, ώστε να προωθηθεί η υπογραφή των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων. Η όλη διαδικασία πάντως έχει χρονικό ορίζοντα τις αρχές του 2025, πιθανότατα όμως θα ολοκληρωθεί μετά τη συνεδρίαση του ΑΣΣ στην Αγκυρα προκειμένου να αποφευχθούν αναταράξεις πριν από τη συνάντηση αυτή.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, τα δύο Θαλάσσια Πάρκα δεν έχουν ενιαία μορφή, καθώς καλύπτουν περιοχές αποκλειστικά των χωρικών υδάτων και αφορούν κατά βάση μικρά νησιά αλλά και νησίδες. Μεταξύ αυτών είναι και νησίδες τις οποίες η Τουρκία αυθαίρετα και παράνομα και κατά παράβαση των διεθνών συνθηκών συμπεριλαμβάνει στις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες» (όπως Σύρνα, Αυγό, Ζαφορά, Κανδελούσα, Λέβιθα κ.λπ.).
Να θυμίσουμε ότι τον Απρίλιο, όταν είχε ανακοινωθεί αρχικά η θεσμοθέτηση των Θαλάσσιων Πάρκων, είχε υπάρξει έντονη αντίδραση από την Τουρκία με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών στις 9 Απριλίου 2024. «Συνιστούμε στην Ελλάδα να μην εμπλέξει τα εκκρεμή ζητήματα του Αιγαίου και τα ζητήματα που αφορούν το καθεστώς ορισμένων νησιών, νησίδων και βράχων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει παραχωρηθεί στην Ελλάδα από τις διεθνείς συνθήκες, στο πλαίσιο της δικής της ατζέντας.
Θα θέλαμε επίσης να συμβουλέψουμε τρίτους, συμπεριλαμβανομένης της Ε.Ε., να μη γίνουν εργαλείο για τις πολιτικά υποκινούμενες προσπάθειες της Ελλάδας σχετικά με τα περιβαλλοντικά προγράμματα… Με την ευκαιρία επισημαίνουμε ότι δεν θα δεχθούμε τετελεσμένα γεγονότα που μπορεί να δημιουργήσει η Ελλάδα, σε γεωγραφικά χαρακτηριστικά των οποίων το καθεστώς αμφισβητείται…».
Οι ισχυρισμοί αυτοί απορρίφθηκαν ρητά και κατηγορηματικά τόσο από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών όσο και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που έχει δηλώσει ότι τα Θαλάσσια Πάρκα θα προχωρήσουν κανονικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρωθεί και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) και έχει ενημερωθεί υπηρεσιακώς η Κομισιόν, καθώς η χώρα μας βρίσκεται υπόλογη μια και η σχετική προθεσμία έχει λήξει από το 2021. Ο ΘΧΣ πλέον περιμένει τις τελευταίες παρατηρήσεις και από την πολιτική ηγεσία προκειμένου να ολοκληρωθεί και να κατατεθεί επίσημα στην Κομισιόν.
Ο σχεδιασμός του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού θέτει μια σειρά σοβαρών διλημμάτων με αφορμή και την πολύ έντονη αντίδραση της Τουρκίας στον χάρτη που συνοδεύει την ενημερωτική σελίδα για την Ελλάδα στην ιστοσελίδα της αρμόδιας υπηρεσίας της Κομισιόν και στον οποίο περιλαμβάνει το Αιγαίο με τα δυνητικά 12 ν.μ. χωρικών υδάτων, την ελληνική κηρυγμένη ΑΟΖ (ελληνοϊταλική και ελληνοαιγυπτιακή Συμφωνία), καθώς και την ΑΟΖ όπως περιγράφεται και από τη γνωστή τροπολογία Μανιάτη (που θεσμοθετεί ως εξωτερικό όριο της ελληνικής ΑΟΖ σε περίπτωση μη ύπαρξης συμφωνίας οριοθέτησης, τη μέση γραμμή).
Στον ΘΧΣ προφανώς θα συμπεριλαμβάνονται και όλα τα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες χωρίς καμία εξαίρεση, οι οποίες έτσι θα καταγραφούν σε ένα ακόμη κείμενο ως ευρωπαϊκό έδαφος (παλαιότερη καταγραφή στη Natura 2000). Το ερώτημα είναι αν θα περιοριστεί ο ΘΧΣ μόνο σε χωρικά ύδατα και κηρυγμένες ζώνες βάσει των συμφωνιών με την Ιταλία και την Αίγυπτο ή αν θα επεκταθεί σε θαλάσσιες περιοχές μεταξύ των διάσπαρτων ελληνικών νησιών.
Επίσης, ΘΧΣ δεν νοείται χωρίς τη συμπερίληψη των περιοχών εκτός χωρικών υδάτων εντός ελληνικής ΑΟΖ νοτίως της Κρήτης όπου ήδη έχουν εκδοθεί άδειες ερευνών για υδρογονάνθρακες, όπου η χωροθέτηση των οικοπέδων έγινε βάσει της τροπολογίας Μανιάτη. Και βεβαίως θα πρέπει να εξηγηθεί αν θα εξαιρεθούν άλλες περιοχές που έχει εφαρμογή ο νόμος 4001/2011 περί μέσης γραμμής.
Οι έντονες ανακοινώσεις του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και οι δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας της Τουρκίας, προδιαγράφουν και το πλαίσιο των αντιδράσεων της Τουρκίας στη θεσμοθέτηση των Θαλάσσιων Πάρκων αλλά και του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Και οι αντιδράσεις αυτές θα επαναφέρουν με οξύτητα στην επιφάνεια τον σκληρό πυρήνα των διεκδικήσεων της Τουρκίας έναντι της χώρας μας και της αμφισβήτησης όχι μόνο κυριαρχικών δικαιωμάτων, αλλά και της ίδιας της κυριαρχίας μέσω των «γκρίζων ζωνών».
Η πόντιση καλωδίου
Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται το «κρυφτούλι» με το θέμα των ερευνών για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, με την έκδοση από τον Σταθμό του Ηρακλείου μιας σειράς NAVTEX για την περιοχή νοτίως της Κάσου, που όλες όμως αφορούν περιοχή ελληνικών χωρικών υδάτων.
Στις συναντήσεις Γεραπετρίτη – Φιντάν, αλλά και στον πολιτικό διάλογο έχει τεθεί το θέμα ότι πρέπει να υπάρχει αυτοσυγκράτηση και δεν πρέπει να στρατιωτικοποιούνται θέματα στα οποία υπάρχει προφανής διάσταση θέσεων, πολύ περισσότερο όταν αφορούν δραστηριότητες όπως η έρευνα για την πόντιση καλωδίων, που εμπίπτει στις ελευθερίες που προβλέπει το Δίκαιο της Θάλασσας για τα διεθνή ύδατα.
Οπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, οι διαφορετικές θέσεις της Τουρκίας εκφράζονται και με τις ρηματικές διακοινώσεις και με τις (παράνομες) αντι-NAVTEX που εκδίδει και δεν υπάρχει κανένας λόγος, ούτε συμβάλλει στην ενίσχυση των θέσεών της η στρατιωτικοποίηση της κατάστασης, όπως έγινε με την αποστολή τουρκικών πολεμικών πλοίων τον Ιούλιο ή με την παρακολούθηση από απόσταση των εργασιών του «Ievoli Relume», όταν ακόμη αυτό κινούνταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Καθώς όμως δεν έχει υπάρξει σαφής εικόνα ότι η Τουρκία έχει πειστεί ώστε να αλλάξει τακτική, η έξοδος του ερευνητικού πλοίου σε διεθνή ύδατα, εντός ακόμη και της οριοθετημένης ΑΟΖ με την Αίγυπτο, προκαλεί προβληματισμό και διαρκή πηγή ανησυχίας.
Η μικρή ατζέντα
Η Αθήνα, πάντως, βλέποντας ότι τα μεγάλα θέματα δύσκολα θα προχωρήσουν, εκτιμά ότι μπορεί να αξιοποιηθεί και να δοκιμαστεί η καλή διάθεση που επιδιώκεται από τουρκικής πλευράς, τουλάχιστον για την αντιμετώπιση χρονιζόντων θεμάτων.
Ενα από αυτά είναι η μεγάλη εκκρεμότητα της χορήγησης άδειας για την ανέγερση νέου κτιρίου της ελληνικής πρεσβείας στην Αγκυρα, στο οικόπεδο που είχε παραχωρήσει στο ελληνικό κράτος ο ίδιος ο Κεμάλ Ατατούρκ, ένα θέμα στο οποίο δεν έχει δοθεί λύση από το…1938. Το οικόπεδο, ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, δεσπόζει στο κέντρο της τουρκικής πρωτεύουσας και αυτός ίσως είναι και ο λόγος που η Τουρκία για σχεδόν έναν αιώνα δεν έχει διευκολύνει την έκδοση αδειών για την ανέγερση του κτιρίου που θα στεγάσει την ελληνική πρεσβεία.
Επίσης η ελληνική πλευρά έθεσε στις τελευταίες επαφές με την τουρκική αντιπροσωπεία και το θέμα της επίσπευσης των διαδικασιών για την αγορά νέου κτιρίου που θα στεγάσει το ελληνικό Γενικό Προξενείο στην Κωνσταντινούπολη. Το παρόν παραδοσιακό κτίριο είναι μικρό και δεν μπορεί πλέον να καλύψει τις πρακτικές ανάγκες που προκύπτουν, όπως η υποχρεωτική διατήρηση των αρχείων για τις δεκάδες χιλιάδες θεωρήσεις που εκδίδονται για Τούρκους πολίτες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αθήνα έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον της στο ιστορικό και εμβληματικό κτίριο του Κεντρικού Παρθεναγωγείου Κωνσταντινούπολης, το οποίο παραμένει κλειστό εδώ και σχεδόν 35 χρόνια και έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του. Το κτίριο έχει αποχαρακτηριστεί από σχολείο και έχει μετατραπεί σε εμπορικό ακίνητο με αίτημα της Εφοροεπιτροπής του Βακουφίου, προκειμένου να μπορέσει να πωληθεί. Γι’ αυτού του είδους τα ακίνητα, το κατώτατο τίμημα καθορίζεται από αρμόδιο δικαστήριο, στο οποίο πρέπει να υποβληθεί σχετικό αίτημα από την Εφοροεπιτροπή.
Από ελληνικής πλευράς τίθεται και μια σειρά ακόμη αιτημάτων που αφορούν την ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης. Χρονίζον θέμα είναι η αναγνώριση του δικαιώματος συμμετοχής σε περισσότερα των δύο Δ.Σ. των βακουφίων, ώστε να αντιμετωπιστεί έτσι το πρόβλημα στελέχωσής τους λόγω και της συρρίκνωσης της μειονότητας, ενώ μεγάλο θέμα παραμένει η επίλυση της εκκρεμότητας με την αναγνώριση των κληρονομικών περιουσιακών δικαιωμάτων στους ομογενείς.
Θέμα «μειονότητας»
Στις συζητήσεις βεβαίως η Τουρκία επιμένει να θέτει θέματα «μειονότητας» στη Θράκη, με αιχμή το εκπαιδευτικό αλλά και της αναγνώρισης των ψευδομουφτήδων.
Σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς περί επιλεκτικού κλεισίματος μειονοτικών σχολείων, η ελληνική πλευρά έχει παρουσιάσει συγκεκριμένα στοιχεία με τον αριθμό μαθητών αλλά και με τον αριθμό των ελληνικών σχολείων που έχουν κλείσει λόγω απουσίας μαθητών. Εξετάζονται πάντως και ορισμένα μέτρα που, χωρίς να θίγουν τον σκληρό πυρήνα της μειονοτικής εκπαίδευσης, είναι βήμα εξορθολογισμού και μεγαλύτερης προσέγγισης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, δρομολογείται και η εφαρμογή του νόμου για τις Μουφτείες, με την προετοιμασία για την ανάδειξη του Μουφτή Διδυμοτείχου, όπου υπάρχει ένας υποψήφιος μέσω της εκλεκτορικής επιτροπής που προβλέπεται από τον νέο νόμο.
protothema.gr
ΠΟΛΙΤΙΚΑ
Μητσοτάκης: «Η Ελλάδα, νησίδα σταθερότητας και αισιοδοξίας στην Ευρώπη»
Το μήνυμα ότι «η Ελλάδα είναι χώρα σταθερότητας σε ασταθή κόσμο με μια οικονομία που αποτελεί αισιόδοξη εξαίρεση στην Ευρώπη» έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκηςστο πρώτο υπουργικό συμβούλιο για το 2025, χαρακτηρίζοντας την φετινή χρονιά «απολύτως κρίσιμη χρονιά στον κρίκο της αλυσίδας που τελικά θα μας οδηγήσει στις εκλογές του 2027».
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε, επίσης, στις αλλαγές που προωθούνται από το υπουργείο Εσωτερικών στα Πειθαρχικά Συμβούλιατου Δημοσίου λέγοντας ότι δεν είναι αποδεκτό να «λιμνάζουν» 2.500 υποθέσεις με χρόνο έκδοσης οριστικής απόφασης τα 5 έτη. Παράλληλα προανήγγειλε τη θεσμοθέτηση κινήτρων για την εισαγωγή και μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριοκαθώς και πλαίσιο ρύθμισης και προστασίας των καταναλωτών απέναντι στα κρυπτονομίσματα.
Ο κ. Μητσοτάκη αναφέρθηκε εμμέσως και στις δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ για τη Γροιλανδία, τη Διώρυγα του Παναμά, τον Καναδά και το Μεξικό, και τις παρεμβάσεις του Έλον Μασκ κάνοντας λόγο για «πρωτοφανείς εξαγγελίες για αλλαγές στη ζώνη επιρροής και πρωτοφανές σκηνικό όπου οικονομικοί παράγοντες προσπαθούν να επηρεάσουν τις πολιτικές εξελίξεις», ζητώντας να υπάρξουν απαντήσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Δύσκολη χρονιά το 2025»
«Μπροστά μας διαγράφεται μια δύσκολη χρονιά με πολεμικά μέτωπα, την κλιματική κρίση αλλά και τεκτονικές αλλαγές σε αυτό που γνωρίζουμε ως πολιτική αν αναλογιστούμε όσα συμβαίνουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού» ξεκίνησε ο κ. Μητσοτάκης κάνοντας λόγο για για «ένα τοπίο που δεν το σκιάζουν μόνο διακηρύξεις και πρωτοφανείς εξαγγελίες προαναγγέλλοντας γεωστρατηγικές μεταβολές και αλλαγές στις ζώνες επιρροής αλλά και ένα πρωτόγνωρο σκηνικό όπου παγκόσμιοι οικονομικοί παράγοντες διεκδικούν ρόλο διαμορφωτή κοινής γνώμης σε πολλές χώρες, ένα φαινόμενο και με συνδρομή ακόρεστης κατανάλωσης fake news που πολιορκεί τον δυτικό πολιτισμό του ορθού λόγου και της Δημοκρατίας
«Οι απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν μόνο από την πατρίδα μας αλλά απασχολούν και την ΕΕ σε ανώτατο επίπεδο και προφανώς πρέπει να λάβουν κεντρική θέση και στους δικούς μας προβληματισμούς» συνέχισε ο πρωθυπουργός υπενθυμίζοντας ότι «είμαστε μια χώρα που έχει δοκιμαστεί από τον λαϊκισμό πληρώνοντας ακριβά τις εύκολες λύσεις που αποδείχθηκαν ανέφικτες».
Όπως τόνισε στη συνέχεια «η Ελλάδα είναι χώρα σταθερότητας σε ασταθή κόσμο με μια κυβερνητική πλειοψηφία που εμπνέει σιγουριά εν μέσω όσων συμβαίνουν σε Γαλλία, Γερμανία και Καναδά. Με μια οικονομία που αποτελεί αισιόδοξη εξαίρεση στην Ευρώπη» κάνοντας αναφορά στην περαιτέρω αποκλιμάκωση στον πληθωρισμό και χαρακτηρίζοντας θετική ένδειξη την καλή κίνηση της εορταστικής αγοράς.
Τα νέα πειθαρχικά συμβούλια
Σημειώνοντας, δε, ότι «τα προβλήματα δεν λείπουν» αναφέρθηκε στην «πρωτοβουλία για εύρυθμη λειτουργια του κράτους ώστε οι επίορκοι να μην μένουν ατιμώρητοι και οι αστοχίες προς αποφυγή να διορθώνονται».
Αφού υπενθύμισε στη συνέχεια ότι οι αλλαγές στα Πειθαρχικά Συμβούλια «με είχαν απασχολήσει πριν 10 χρόνια όταν ήμουν υπουργός» έκανε λόγο για «2.500 υποθέσεις που λιμνάζουν στα πειθαρχικά συμβούλια και ο χρόνος απόφασης μπορεί να φτάσει τα 5 χρόνια. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Η νέα πρόταση θα εμπλέκει περισσότερους λειτουργούς του νομικού συμβουλίου του κράτους και θέτουμε καταληκτικά όρια για την τελεσίδικη έκδοση των αποφάσεων. Πρόκειται για μια βαθιά πολιτική επιλογή για ταχύτητα, διαφάνεια και πλήρη λογοδοσία στο Δημόσιο»
«Θα συζητήσουμε και το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την χρηματαγορά. Θα δώσουμε περισσότερα κίνητρα για εισαγωγή ειδικά μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο ώστε με τη σειρά τους να βοηθήσουν την αναπτυξιακή προοπτική της οικονομίας» είπε ακόμα ο κ. Μητσοτάκης. Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε ότι «θα βάλουμε μια τάξη στα κρυπτονομίσματα σε ένα τοπίο που σήμερα είναι θολό. Θα θεσπίσουμε προστασία του κοινού κυρίως μέσω της ενημέρωσης. Ευθυγραμμίζουμε το εθνικό πλαίσιο με το ευρωπαϊκό. Είναι εύκολο να ακούγονται φήμες για εύκολο κέρδος αλλά μια σοβαρή πολιτεία έχει χρέος να προειδοποιεί τους πολίτες για κινδύνους από καινοτόμα εργαλεία που πολλές φορές οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν τα γνωρίζουν καν».
Η εισήγηση του πρωθυπουργού έκλεισε με «μια ελαφρώς προσωπική αναφορά καθώς τέτοια μέρα πριν από 9 χρόνια μέλη και φίλοι της ΝΔ με τίμησαν με την εκλογή μου στη θέση του προέδρου. Ήταν η αρχή ενός συναρπαστικού ταξιδιού που έφερε την ΝΔ στην κυβέρνηση. Είμαστε μια πολιτική δύναμη ηρεμίας και ανάπτυξης. Καμία ηγετική θέση νομοτελειακά δεν είναι προδιαγεγραμμένη και εξαρτάται από την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου και την εργατικότητα. Το 2025 είναι απολύτως κρίσιμη χρονιά στον κρίκο της αλυσίδας που τελικά θα μας οδηγήσει στις εκλογές του 2027. Καλή χρονιά και καλή δουλειά σε όλους μας».
Τα θέματα της συνεδρίασης του υπουργικού Συμβουλίου είναι:
Παρουσίαση από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη του νομοσχεδίου για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς,
Παρουσίαση από τον Υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο και την Υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη του νομοσχεδίου για την αποτελεσματικότερη απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης και την ενίσχυση της εξωστρέφειας του Δημοσίου,
Παρουσίαση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταïκούρα, ερανιστικού νομοσχεδίου του Υπουργείου,
Εισήγηση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταïκούρα σχετικά με τη δημοπράτηση έργου σύνδεσης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων,
Ενημέρωση από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη για το Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους,
Εισήγηση από τον αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκο Παπαθανάση σχετικά με τη συμμετοχή της Ελληνικής Δημοκρατίας στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.
Ολόκληρη η εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου
Καλημέρα σας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και χρόνια πολλά, καλή χρονιά. H πρώτη μας συνεδρίαση για το 2025 είναι μία ευκαιρία να πιάσουμε το νήμα των καθηκόντων μας ακόμα πιο δυναμικά. Μπροστά μας, εξάλλου, διαγράφεται μία χρονιά δύσκολη, εκτός συνόρων με πολέμους, με οικονομική αβεβαιότητα, αστάθεια σε πολλές κοινωνίες, με την κλιματική κρίση να γίνεται ολοένα και πιο απειλητική, αν σκεφτούμε τις πρωτοφανείς ως προς την καταστροφικότητά τους φωτιές στην Καλιφόρνια, αλλά και με τεκτονικές, θα έλεγα, ανατροπές σε αυτό που κατανοούμε, ξέρουμε ως πολιτική, αν αναλογιστούμε και όσα διαδραματίζονται πέραν του Ατλαντικού.
Γιατί, πράγματι, βρισκόμαστε σε ένα τοπίο το οποίο δεν το σκιάζουν μόνο διακηρύξεις και, θα έλεγα, σχετικά πρωτοφανείς εξαγγελίες προαναγγέλλοντας και γεωστρατηγικές μεταβολές, αλλαγές στις ζώνες επιρροής. Μπροστά μας διαμορφώνεται και ένα πρωτόγνωρο σκηνικό όπου παγκόσμιοι οικονομικοί παράγοντες διεκδικούν τον ρόλο διαμορφωτή της κοινής γνώμης σε πολλές χώρες, ένα φαινόμενο το οποίο και με τη συνδρομή της ακόρεστης κατανάλωσης fake news πολιορκεί, θα έλεγα, τον δυτικό πολιτισμό του ορθού λόγου και της δημοκρατίας. Και προφανώς οι απαντήσεις σε αυτές τις προκλήσεις δεν μπορούν να δοθούν μόνο στο επίπεδο της πατρίδας μας. Ήδη αντιλαμβάνεστε ότι απασχολούν τα ζητήματα αυτά και την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ανώτατο επίπεδο, αλλά προφανώς πρέπει να λάβουν κεντρική θέση και στους δικούς μας προβληματισμούς, μάλιστα σε μία χώρα η οποία έχει δοκιμαστεί από τον λαϊκισμό, πληρώνοντας ακριβά τόσο τις εύκολες λύσεις οι οποίες αποδείχθηκαν, τελικά, παντελώς ανέφικτες, όσο και τα μεγάλα λόγια που ενίοτε έγιναν και οδυνηρές πράξεις. Και αυτά ως μία πρώτη σκέψη, σε μία διεθνή συγκυρία που δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι, παρά τις δυσκολίες που πάντα υπάρχουν, η Ελλάδα απαντάει θετικά ως μία χώρα σταθερότητας σε έναν ασταθή κόσμο και ως μία, νομίζω, πολιτική και κυβερνητική πλειοψηφία η οποία σήμερα εμπνέει μία σιγουριά εν μέσω απανωτών κυβερνητικών κρίσεων, από τη Γερμανία μέχρι πρόσφατα αυτά που είδαμε που συνέβησαν και στον Καναδά, άλλη μία G7 χώρα η οποία έχει εισέλθει σε τροχιά πολιτικής δοκιμασίας. Αλλά, βέβαια, και μία οικονομία η οποία εξακολουθεί να αποτελεί μία αισιόδοξη εξαίρεση στην Ευρώπη και είναι ένα δεδομένο το οποίο κατέγραψε και η περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, να έχουμε πια, για πρώτη φορά μετά από πάρα πολύ καιρό, έστω και λίγο αρνητικό πληθωρισμό τροφίμων, αλλά πιστεύω ότι είχαμε συνολικά και μία πολύ καλή κίνηση της εορταστικής αγοράς.
Αυτές είναι θετικές ενδείξεις. Ωστόσο, προφανώς τα προβλήματα δεν λείπουν και γι΄ αυτό και ξεκινάμε σήμερα τη χρονιά με μία πρωτοβουλία η οποία ουσιαστικά αφορά την εύρυθμη λειτουργία του κράτους, μία μεταρρύθμιση η οποία έχει ως σκοπό η πειθαρχική δικαιοσύνη στο Δημόσιο να απονέμεται πολύ πιο γρήγορα και προφανώς οι επίορκοι πάλι να μην μένουν ατιμώρητοι και ταυτόχρονα οι αστοχίες να γίνονται σημεία προς αποφυγή και ταυτόχρονα αντικίνητρα προκειμένου ο πολίτης να μπορεί να εξυπηρετείται καλύτερα. Θέλω να θυμίσω ότι το θέμα αυτό με είχε απασχολήσει και πριν από μία δεκαετία και κάτι.
Όταν ήμουν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, τότε για πρώτη φορά είχαμε καταγράψει όλα τα εκκρεμή πειθαρχικά περιστατικά. Όμως η αλήθεια είναι ότι παρά την πρόοδο η οποία έχει συντελεστεί, σήμερα έχουμε παραπάνω από 2.500 υποθέσεις οι οποίες εξακολουθούν να λιμνάζουν σε 92 πειθαρχικά συμβούλια. Στις μισές, μάλιστα, ακόμα δεν έχει εκκινήσει η διαδικασία, η ανακριτική διαδικασία, δεν έχει οριστεί εισηγητής και πολλές φορές ο χρόνος ολοκλήρωσης των διαδικασιών μπορεί να ξεπερνάει και τα πέντε χρόνια.
Προφανώς, αυτή η κατάσταση δεν είναι αποδεκτή, γι’ αυτό και θα ακούσουμε τον Υπουργό Εσωτερικών να εισηγείται ένα καινούργιο σχήμα, το οποίο θα εμπλέκει πολύ περισσότερο λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου που θα έχουν αυτό ως αποκλειστικό καθήκον και όχι πια συμβούλια των ιδίων των υπαλλήλων, διάσπαρτοι δικαστές, εισαγγελείς με παράλληλη απασχόληση, ενώ θέτουμε και καταληκτικά όρια για την έκδοση των τελεσίδικων αποφάσεων. Πιστεύω ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία συνιστά μια βαθιά πολιτική επιλογή που δηλώνει την άποψή μας για ταχύτητα, διαφάνεια, για πλήρη λογοδοσία στο Δημόσιο. Θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο ενισχύει την κεφαλαιαγορά.
Η κεφαλαιαγορά είναι βασικό εργαλείο ανάπτυξης της ιδιωτικής οικονομίας. Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο τρόπος με τον οποίο θα καθιερώσουμε πρόσθετα κίνητρα ειδικά για την εισαγωγή εταιριών στο χρηματιστήριο, και δίνουμε μια έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είναι σημαντικό οι δυναμικές ελληνικές επιχειρήσεις να μπορούν να αποκτήσουν καινούργια κανάλια χρηματοδότησης ώστε με τη σειρά τους να στηρίξουν τη συνολική αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας. Αλλά, βέβαια, ο Υπουργός μας θα μας μιλήσει και για έναν τομέα ο οποίος συζητείται ευρέως τελευταίως, και αυτό δεν είναι άλλο από το πεδίο των κρυπτονομισμάτων.
Θα επιχειρήσουμε να βάλουμε μια τάξη σε ένα πεδίο το οποίο παραμένει, εν πολλοίς, θολό και αρρύθμιστο. Δεν δαιμονοποιούμε μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά, ωστόσο επιχειρούμε να θεσπίσουμε κάποιους κανόνες προστασίας του κοινού και κυρίως δικλείδες ασφαλούς ενημέρωσης, προειδοποιήσεις για τα πολύ υψηλά ρίσκα που ενέχουν τέτοιου είδους επενδυτικές δραστηριότητες. Ευθυγραμμίζουμε ουσιαστικά το εθνικό πλαίσιο με το ευρωπαϊκό σχετικά με καταχρηστικές πρακτικές οι οποίες καταγράφονται σε αυτό το περιβάλλον. Είναι εύκολο να ακούγονται φήμες για «εύκολο και γρήγορο κέρδος», αλλά μια σοβαρή πολιτεία έχει χρέος να προειδοποιεί τους πολίτες, τους επενδυτές, ειδικά τους μικροεπενδυτές, για τους κινδύνους που καραδοκούν από διάφορα νέα και τελείως καινοτόμα εργαλεία που αναπτύσσονται από καιρού εις καιρόν και τα οποία πολλές φορές οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν τα καταλαβαίνουν καν. Επιτρέψτε μου, τέλος, και μια ελαφρώς προσωπική αναφορά, καθώς τέτοια μέρα πριν από εννέα χρόνια η παράταξή μας, χιλιάδες μέλη και οι φίλοι της με τιμούσαν με την εκλογή μου στην ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας. Ήταν νομίζω η αρχή μιας συναρπαστικής διαδρομής, πιστεύω για όλους μας, η οποία ανανέωσε τη Νέα Δημοκρατία, την έφερε στην κυβέρνηση για δύο συνεχόμενες θητείες, με πολύ υψηλά ποσοστά. Είμαστε μία ηγέτιδα δύναμη σήμερα σιγουριάς και ανάπτυξης. Μαζί οδηγούμε την Ελλάδα στην πρόοδο, αλλά πιστεύω ότι παίζουμε και έναν σημαντικό ρόλο στις ευρωπαϊκές εξελίξεις. Αλλά, βέβαια, καμία ηγετική θέση δεν είναι νομοτελειακά προδιαγεγραμμένη.
Εξαρτάται από τη συνέχιση της δουλειάς μας, από την εντατικοποίηση των ρυθμών μας και κυρίως από την υλοποίηση του προεκλογικού μας προγράμματος. Γι’ αυτό μας εμπιστεύτηκαν οι Έλληνες πολίτες πριν από 18 μήνες και αυτό έχουμε χρέος να υλοποιήσουμε και προφανώς το 2025 είναι μια απολύτως κρίσιμη χρονιά στον κρίκο της αλυσίδας η οποία τελικά θα μας οδηγήσει στις εθνικές εκλογές του 2027. Σταματώ εδώ, εύχομαι και πάλι καλή χρονιά και καλή δουλειά σε όλους μας.
protothema.gr
ΠΟΛΙΤΙΚΑ
Θεοδωρικάκος: Δεν θα γίνουν αποδεκτές υπέρογκες αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας
Αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των εταιρειών ασφαλιστικών συμβολαίων υγείας προανήγγειλε ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος στην Βουλή επισημαίνοντας πως οι υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλίστρων δεν είναι αποδεκτές από την κυβέρνηση.
«Για το 2025 στέλνω ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν είναι αποδεκτές από την κυβέρνηση αυξήσεις της τάξης του 14% και 15% που προβλέπει ο δείκτης του ΙΟΒΕ. Καλούμε τις εταιρείες να προσαρμοστούν σε αυτό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Ανάπτυξης προειδοποιώντας πως αν οι εταιρείες δεν προσαρμοστούν η κυβέρνηση θα λάβει μέτρα όπως έπραξε και στην περίπτωση με τις τραπεζικές προμήθειες.
Νέο θεσμικό πλαίσιο που θα λειτουργήσει από 1.1.2026 για τον προσδιορισμό του επιτρεπόμενου ύψους των αυξήσεων στα ιδιωτικά συμβόλαια με τον σχετικό δείκτη να ορίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ και όχι από τον ΙΟΒΕ όπως ισχύει
Μέτρα κατά όσων εταιρειών προχωρήσουν σε υπέρογκες αυξήσεις της τάξης του 14%-15% εντός του 2025 των συμβολαίων
«Η δική μας νομοθετική παρέμβαση που θα εκδηλωθεί το επόμενο διάστημα θα προβλέπει: Θέσπιση νέου δείκτη – αντικειμενικού κι επιστημονικά τεκμηριωμένου – που θα ισχύει από την 1.1.2026 και επαναξιολόγηση του υπάρχοντος. Ο νέος δείκτης που θα νομοθετήσει η κυβέρνηση και θα καλύπτει το επιτρεπτό ποσοστό αύξησης θα γίνει από την ΕΛΣΤΑΤ και θα παίρνει υπόψη το σύνολο των δεδομένων.
Παράλληλα, η κυβερνητική παρέμβαση θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την διαφάνεια στην τιμολόγηση των υπηρεσιών, σταθερή και διαρκή ενημέρωση των πολιτών – καταναλωτών για να κάνουν τις συγκρίσεις και να παίρνουν τις αποφάσεις τους».
Παράλληλα, ο Υπουργός ενημέρωσε πως θα ζητήσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού «την άμεση ολοκλήρωση των ελέγχων αναφορικά με τα καρτέλ στον χώρο της ιδιωτικής υγείας. Ταχύτατα να ολοκληρωθεί ο έλεγχος και να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις. Η κυβέρνηση μένει σταθερή και με ευαισθησία προς τους πολίτες σε μέτρα και πολιτικές που συμβάλουν στην μείωση του κόστους διαβίωσης και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος».
Πέραν αυτών ο κ. Θεοδωρικάκος περιγράφοντας την περίμετρο του προβλήματος είπε: «υπάρχουν περί τα 900 χιλ ιδιωτικά συμβόλαια υγείας και από αυτά τα 255 χιλ είναι συμβόλαια δια βίου για υπηρεσίες υγείας τα οποία πράγματι έχουν σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια για αυτό και οι άνθρωποι με τέτοια συμβόλαια έχουν μειωθεί. Το 2011 ήταν 711 χιλ. Το 2018 έμειναν 370 χιλ. Προφανώς η μεγάλη μείωση οφείλεται κυρίως στο ότι τα χρόνια της κρίσης, της χρεοκοπίας και μνημονίων οδήγησαν σε δραματικές μειώσεις εισοδημάτων και δεν μπόρεσαν οι άνθρωποι αυτοί να ανταποκριθούν. Οι συμπολίτες πήγαν στα δικαστήρια για τις αυξήσεις και τα δικαστήρια χωρίς να κρίνουν το ποσοστό αύξησης θεώρησαν καταχρηστική την συμπεριφορά των ασφαλιστικών εταιρειών και εκεί κρίθηκε αναγκαία η δημιουργία ενός δείκτη που θα συγκροτεί με συγκεκριμένο τρόπο ποια θα πρέπει να είναι η αύξηση. Οι αυξήσεις αυτές όμως είναι προφανές ότι είναι πολύ μεγάλες και τίθεται σοβαρό ζήτημα επαναξιολόγησης του δείκτη του ΙΟΒΕ».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Μητσοτάκης: Το “Εξοικονομώ” βελτιώνει ζωές και προωθεί την πράσινη ανάπτυξη»
Τη συμβολή στο στόχο τηςΠράσινης Ανάπτυξης επισήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αφορμή την έναρξη του προγράμματος «Εξοικονομώ 2025».
«Ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων για το πρόγραμμα exoikonomo2025.gov.gr. Δίνουμε δυνατότητα σε χιλιάδες νοικοκυριά να αναβαθμίσουν ενεργειακά τα σπίτια τους, μειώνοντας τους λογαριασμούς ενέργειας, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής και συμβάλλοντας στον στόχο για την πράσινη μετάβαση» αναφέρει μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Αναλυτικά η ανάρτησή του:
«Μία από τις πιο δημοφιλείς δράσεις μας, σύμφωνα με τα στοιχεία των αιτήσεων των προηγούμενων χρόνων, ξεκινά και φέτος. Ο λόγος για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2025»! Δίνουμε τη δυνατότητα σε χιλιάδες νοικοκυριά να αναβαθμίσουν ενεργειακά τα σπίτια τους, μειώνοντας τους λογαριασμούς ενέργειας, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους αλλά και συμβάλλοντας στον στόχο για την πράσινη μετάβαση της χώρας μας. Παράλληλα, στηρίζουμε την οικονομία μας και ιδιαίτερα τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα.