Quantcast
Connect with us

ΑΠΟΨΕΙΣ

Δεν γυρνάμε πίσω, αποφασίζουμε για τη ζωή μας, σχεδιάζουμε το μέλλον μας

Του Γιάννη Δραγασάκη

Το δίλημμα των εκλογών της 7ης Ιουλίου είναι σαφές και επιτακτικό: Νέα εποχή Δίκαιης και Βιώσιμης Ανάπτυξης για όλους, με κοινωνική συνοχή & αλληλεγγύη, χτίζοντας σε όσα πετύχαμε αυτά τα χρόνια ή επιστροφή στο παρελθόν που έφερε την κρίση, με «συνταγές» χρεοκοπίας που μεγεθύνουν τις ανισότητες, ευνοώντας λίγους και «ημέτερους»;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία διεκδικεί μια νέα τετραετία με την αυτοπεποίθηση ότι είναι η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί από τη μία να εγγυηθεί τις κατακτήσεις της προηγούμενης περιόδου και από την άλλη να προωθήσει τους μεγάλους προοδευτικούς μετασχηματισμούς που έχουμε ανάγκη  στο κράτος και την οικονομία. Για ένα νέο παραγωγικό υπόδειγμα που στηρίζεται και επενδύσει στη Γνώση, την Έρευνα και την Καινοτομία, με ισχυρό εξωστρεφή προσανατολισμό και έμφαση σε αγαθά και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας. Που βρίσκεται σε ρήξη με το κρατικοδίαιτο, άναρχο και αποσπασματικό μοντέλο μεγέθυνσης που οδήγησε στη χρεοκοπία, που είναι σε αντίθεση με τις «μεταρρυθμίσεις» λιτότητας του 1ου και 2ου Μνημονίου, όπως και με τις παρωχημένες νεοφιλελεύθερες δοξασίες που στην πράξη προοιωνίζουν μια νέα κοινωνική κρίση.

Το 2015 παραλάβαμε μια χώρα σε αδιέξοδο, στο χείλος του γκρεμού, με άδεια ταμεία, εκτός αγορών και χωρίς χρηματοδότηση. Τέσσερα χρόνια μετά, παρά τις αντιξοότητες, τα εμπόδια και τις αντιστάσεις, η Ελλάδα έχει μέλλον και προοπτική, η οικονομία έχει δυναμική και η κοινωνία αποκτά, ξανά, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της. Σήμερα είμαστε σε θέση να οικοδομούμε μια νέα συλλογική αυτοπεποίθηση ακριβώς γιατί την τετραετία που πέρασε διαμορφώσαμε τις προϋποθέσεις του μέλλοντος. Με την έξοδο από τα Μνημόνια και την επιτροπεία αποκτήσαμε βαθμούς ελευθερίας που μας επιτρέπουν οι ίδιοι να σχεδιάζουμε το μέλλον. Αυτή είναι η βάση πάνω στην οποία συζητούμε όλοι, και αντιπολίτευση μεταξύ όλων των άλλων, για τις δυνατότητες που έχουμε ως χώρα.

Διεκδικώντας και κατακτώντας αυξημένους βαθμούς αυτονομίας, αναλάβαμε και την ευθύνη των επιλογών μας. Για να αφήσουμε οριστικά πίσω μας την κρίση, να επουλώσουμε τις πληγές των Μνημονίων, να αναδείξουμε παραγωγικές διεξόδους και να προετοιμαστούμε για τις μεγάλες προκλήσεις όχι μόνο της εποχής μας, αλλά και των επόμενων δεκαετιών, όπως η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και η Κλιματική Αλλαγή, προτείνουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο εμπιστοσύνης προς τον ελληνικό λαό, με ορίζοντα την επόμενη δεκαετία. Το πρόγραμμά μας για το «αύριο» είναι συγκροτημένο, συγκεκριμένο, υλοποιήσιμο, με ποσοτικοποιημένους στόχους και καθορισμένα χρονοδιαγράμματα. Δεν εξαντλείται σε συνθηματολογία, αλλά αναπτύσσεται σε πέντε πυλώνες-στόχους:

  • Ανθεκτικότητα

Θωρακίσαμε τη χώρα έναντι εξωγενών κινδύνων: α) Βγήκαμε από τα Μνημόνια και την επιτροπεία, β) Δημιουργήσαμε ένα απόθεμα ρευστότητας-«μαξιλάρι ασφαλείας», για ν’ αποτρέψουμε νέα Μνημόνια ή πιστοληπτική γραμμή στήριξης, γ) Αναβαθμίσαμε τη διεθνή θέση της χώρας και αυξήσαμε την περιφερειακή ισχύ της. Με τη Συμφωνία των Πρεσπών επιλύσαμε ένα χρόνια πρόβλημα με τους βόρειους γείτονές μας και ιεραρχήσαμε ορθά τις προτεραιότητες, διαμορφώνοντας συνθήκες Βαλκανικής Συνανάπτυξης και Συνεργασίας, αλλά και απελευθερώνοντας δυνάμεις για ν’ αντιμετωπίσουμε άλλες, πραγματικές, απειλές.

  • Ανάπτυξη

Σήμερα σημειώνουμε 9 διαδοχικά τρίμηνα ανάπτυξης. Δεν αρκούμαστε σε αυτο όμως. Στόχος μας είναι η αντιμετώπιση της βασικής αιτίας της κρίσης, του παραγωγικού μοντέλου. Στην κατεύθυνση αυτή καταρτίσαμε, για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες, ένα ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης, την Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική που ενσωματώνει τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και ανταποκρίνεται στους ευρωπαϊκούς στόχους για την επόμενη δεκαετία.

  • Ανάκτηση

Αφήσαμε πίσω μας την ύφεση, τη σωρευτική απώλεια 25% του ΑΕΠ, την απώλεια 800.000 θέσεων εργασίας και τα 200.000 «λουκέτα» επιχειρήσεων. Έχουμε δημιουργήσει 300.000 νέες θέσεις εργασίας και στοχεύουμε σε 500.000 νέες μέχρι το 2023. Καταγράφεται θετικό ισοζύγιο στο άνοιγμα νέων επιχειρήσεων και στόχος είναι η περαιτέρω αύξηση του ειδικού βάρους της βιομηχανίας. Ο τουρισμός και οι εξαγωγές σημειώνουν ιστορικά υψηλά και έχουμε στόχο η εξωστρέφεια να συμβάλει κατά  50% στη σύνθεση του ΑΕΠ έως το 2025. Με την αύξηση του κατώτατου μισθού και μια σειρά στοχευμένων ελαφρύνσεων στη φορολογία στοχεύουμε στην ανάκτηση εισοδημάτων και επιπέδου ζωής με όρους μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας.

  • Αλληλεγγύη

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε θεωρήσαμε καθήκον μας να δώσουμε προτεραιότητα σε όσους η κρίση και τα Μνημόνια έπληξαν περισσότερο. Γι’ αυτό κάθε διαθέσιμο ευρώ το διοχετεύσαμε στην άμεση ανακούφιση της κοινωνίας. Παράλληλα και ειδικά μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος, ανασυγκροτούμε το Κοινωνικό Κράτος, μεταβαίνοντας από επί μέρους και εφάπαξ παρεμβάσεις σε ολοκληρωμένες πολιτικές με έμφαση στην κοινωνική προστασία, την Υγεία και την Παιδεία. Για εμάς αυτή η συνθήκη συνιστά τη νέα κανονικότητα.

  • Ασφάλεια

Εδραιώνουμε συνθήκες ασφάλειας για τη χώρα, την οικονομία και την κοινωνία, στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού κράτους και μιας ενεργού κοινωνίας. Όχι απλά ως καταστολή, διότι αυτό παράγει, συχνά, ακόμη μεγαλύτερη ανασφάλεια, αλλά ως έμπρακτη κατοχύρωση του δικαιώματος στη συλλογική και την ατομική ασφάλεια.

Αυτοί οι πέντε στόχοι, τα «πέντε Α» -ανθεκτικότητα, ανάπτυξη, ανάκτηση, αλληλεγγύη και ασφάλεια- είναι οι τίτλοι των βασικών κεφαλαίων του σχεδίου μας για την επόμενη τετραετία. Με αυτούς τους στόχους όλη την προεκλογική περίοδο επιδιώκουμε την προγραμματική αντιπαράθεση, βρίσκοντας απέναντί μας όμως μια πολιτική δύναμη, τη ΝΔ, προσπαθεί να «κρύψει» το πρόγραμμά της πίσω από ένοχες σιωπές, ενώ όταν το εμφανίζει το κάνει αποκαλύπτοντας το πραγματικό πρόσωπό της, όπως για παράδειγμα με την επίθεσή της στα «επιδόματα» που είναι επίθεση στο κοινωνικό κράτος και την κοινωνική συνοχή. 

Στις ευρωεκλογές ο κόσμος δεν μας εγκατέλειψε, έστειλε ενα μηνυμα. Στο διάστημα που μεσολάβησε ξαναχτίζουμε την εμπιστοσύνη μαζί του, συζητήσαμε εκ νέου, ακούσαμε τις αγωνίες του, αναγνωρίσαμε τις αδυναμίες, τα λάθη και τις παραλείψεις μας. Γιατί η αυτογνωσία είναι η στέρεη βάση της αυτοπεποίθησης. Στήριγμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ίδια η κοινωνία. Καλώντας κάθε προοδευτικό πολίτη ν’ αντισταθεί στην επάνοδο όσων λεηλάτησαν τη ζωή του, πιστεύουμε ότι η ανατροπή στις 7 Ιουλίου είναι ένα δύσκολο, αλλά εφικτό εγχείρημα και γι’ αυτό αγωνιζόμαστε. Εκείνο που το κάνει εφικτό είναι ότι ο λαός παίρνει την κατάσταση στα χέρια του και αποφασίζει για τη ζωή του.

Click to comment

Απάντηση

MEDIA

Έμφυλη Βία: Γυναικοκτονία

Ως γυναικοκτονία μπορούμε να πούμε ότι είναι ότι χειρότερο μπορεί να λάβει χώρα, ως βία κατά των γυναικών.  Η γενική έννοια της γυναικοκτονίας παραπέμπει στη δολοφονία μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού εξαιτίας του φύλου τους. Με τη Διακήρυξη της Βιέννης για τις Γυναικοκτονίες  ο ΟΗΕ, αναγνώρισε διαφορετικά είδη γυναικοκτονίας, όπως: η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα συντροφικής βίας, ο βασανισμός και η δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού,  η δολοφονία γυναικών και κοριτσιών εξαιτίας του σεξουαλικού προσανατολισμού τους και της ταυτότητας φύλου, και άλλες περιπτώσεις  γυναικοκτονίας οι οποίες συνδέονται με  το οργανωμένο έγκλημα, εμπόρους ναρκωτικών, ή την εμπορία γυναικών και κοριτσιών.

Ο όρος γυναικοκτονία, έρχεται από παλιά, όταν το 1976 τον κατέγραψε η κοινωνιολόγος Diana E. H. Russel, ορίζοντας έτσι το εγκληματολογικό και ανθρωπολογικό αυτό φαινόμενο. Ο όρος «γυναικοκτονία» έγινε ευρέως γνωστός και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992, έπειτα από μία συλλογή δεδομένων  που επιμελήθηκαν από κοινού η εγκληματολόγος Jill Radford,  και η κοινωνιολόγος  Diana. H. Russel.

Τα συστήματα συλλογής δεδομένων, ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από το ένα κράτος μέλος της ΕΕ στο άλλο, καθώς βασίζονται σε διάφορες πηγές. Για την Ελλάδα τα δεδομένα τα έχουμε από την Ελληνική Αστυνομία και εφόσον αυτά δημοσιοποιούνται. Έτσι υπολογίζεται ότι στην Ευρώπη το 30% των γυναικών ή / και κοριτσιών, που έχουν πέσει θύμα ανθρωποκτονίας, δολοφονούνται από πρόθεση από τον ερωτικό σύντροφο.

‘Όταν μιλάμε για ερωτικό σύντροφο, εννοούμε  τον  πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο δράστης μοιράζεται ή μοιραζόταν κατά το παρελθόν την ίδια στέγη με το θύμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας στην Ελλάδα,  το 2017,  το 35 % ήταν θύματα ανθρωποκτονίας που σχετιζόταν με ενδοοικογενειακή βία.

Ένα σημαντικό θέμα που έχει προκύψει, ώστε να επανασχεδιαστεί η νομοθεσία για να υπάρχει σημαντική αντιμετώπιση του προβλήματος, είναι η κατανόηση του προβλήματος ως προς την φύση του και την συχνότητά του, όπως επίσης και το κίνητρο της δολοφονίας.

Εάν γυρίσουμε λίγο το χρόνο προς τα πίσω, θα θυμόμαστε τα στυγερά εγκλήματα – γυναικοκτονίες  που διαπράχτηκαν στην Ελλάδα,  στο τέλος του 2018 και στην αρχή του 2019, και συγκεκριμένα  για το βιασμό και την γυναικοκτονία της Ελένης Τοπαλούδη στη Ρόδο, από δύο νεαρούς άντρες με τους οποίους αρνήθηκε να συνευρεθεί ερωτικά, και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα, από τον πατέρα της, ο οποίος δεν ενέκρινε  τη σχέση που είχε με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Συνοπτικά τα τελευταία 5 έτη, έχουμε αντίστοιχα από το έτος 2019, μέχρι και σήμερα, κατά έτος αντίστοιχα: 17, 19, 31, 26, 15, 6, με τελευταία την περίπτωση,  της 28ης έξω από το Αστυνομικό Τμήμα των Αγίων Αναργύρων και την στυγερή δολοφονίας της από τον πρώην σύντροφό της.

Παγκοσμίως,  κάθε  μέρα, σε όλο τον κόσμο, δολοφονούνται 137 γυναίκες, κατά μέσο όρο, από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή από κάποιο μέλος της οικογένειας τους, ενώ το 2017,  ένα ποσοστό  58% διαπράχθηκε από (πρώην ή νυν) συζύγους ή συντρόφους ή μέλη της οικογένειας τους, με βάση τα στοιχεία  του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC).

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ το 22% των γυναικών, έχει πέσει θύμα, σωματικής ή / και σεξουαλικής βίας. Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστό  γυναικοκτονιών,  είναι η Αργεντινή, το Ελ Σαλβαδόρ, η Ινδία, η Ονδούρα και το Μεξικό, ενώ υψηλά ποσοστά καταγράφονται και στη Γουατεμάλα, την Κολομβία, τη Βραζιλία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.  Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, EIGE:

  • Στην Βρετανία, κάθε τρεις μέρες δολοφονείται μία γυναίκα
  • Στη Σουηδία, κάθε δέκα μέρες κακοποιείται μέχρι θανάτου από το σύζυγο ή σύντροφό της
  • Στην Ισπανία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τέσσερεις μέρες, περίπου 100 τον χρόνο
  • Στην Γαλλία, μία γυναίκα δολοφονείται κάθε πέντε μέρες εξαιτίας κακοποίησης στο σπίτι
  • Στην Ελλάδα, την Πέμπτη 11/04/2024, καταγράφηκαν 103 περιστατικά, έγιναν 43 συλλήψεις με αυτόφωρη διαδικασία, ενώ 3 θύματα ζήτησαν να μεταφερθούν σε κατάλυμα, με την πλειονότητα των περιστατικών να έγιναν στη Αττική, και συγκεκριμένα έγιναν 47 καταγγελίες και 17 συλλήψεις.
  • Επίσης δημιουργήθηκε νέα πλατφόρμα, με το όνομα stop-bulling.gov.gr,  για την δημιουργία καταγγελιών φαινομένων bulling στα σχολεία, όπου γονείς και μαθητές, μπορούν να καταγράψουν τα φαινόμενα βίας όπου πέφτουν στην αντίληψή τους, ή είναι οι ίδιοι θύματα σχολικού εκφοβισμού
  • Επίσης με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κάθε 45 λεπτά η αστυνομία δέχεται μία καταγγελία για ενδοοικογενειακή βία, ενώ 270 γυναίκες χρησιμοποίησαν το panic button

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και την δημιουργία  ειδικών διαμορφωμένων χώρων  που θα λειτουργούν ως safe houses, για την βραχυπρόθεσμη ασφαλή φιλοξενία γυναικών – θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και μελών της οικογένειάς  τους, σε όλη την επικράτεια. Χώροι οι οποίοι θα φυλάσσονται από την ΕΛ.ΑΣ., ενώ σε συνεργασία με τις δομές του Υπουργείου Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς, θα παρέχεται κάθε είδους βοήθεια και στήριξη.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Σεξισμός, άγνοια ή παρανόηση

Πολλές φορές έχουμε ακούσει σε συνομιλίες, να αποκαλούν τον συνομιλητή σε μια συζήτηση σεξιστή. Αυτοί όμως που χρησιμοποιούν αυτήν την λέξη , γνωρίζουν την έννοια αυτής, ή πολύ περισσότερο, ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου με σεξιστική συμπεριφορά, πιο άτομο είναι πραγματικά σεξιστής και τη συνεπάγεται άραγε αυτή η συμπεριφορά στο άτομο – θύμα που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς. Τη να εννοούμε άραγε όταν αναφέρουμε αυτή την λέξη;  Γνωρίζουμε άραγε  τις προεκτάσεις αυτής, αλλά και της επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αβίαστη χρήση αυτής της λέξης

Με τον όρο Σεξισμό, εννοούμε,  κάθε έκφραση ή πράξη, λέξη, ή χειρονομία,  η οποία βασίζεται στην ιδέα ότι κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα. Αυτό προκύπτει  στην πεποίθηση ότι κάποια  άτομα, εξαιτίας του φύλου τους, ή της κοινωνικότητάς τους,  είναι διαφορετικά και συνήθως είναι τα ποιο ευάλωτα και τα πιο αδύναμα άτομα. Σε περισσότερο βαθμό επηρεάζονται οι γυναίκες και τα κορίτσια. Άρα αναφερόμαστε στην διαφορετικότητα του ατόμου τόσο ως προς το φύλλο, είτε αναφερόμαστε στην βιολογική του υπόσταση, είτε αναφερόμαστε στην κοινωνική υπόσταση. Συνδέεται άμεσα με τα στερεότυπα και τους ρόλους των φύλλων και αφορά στην πεποίθηση ότι το ένα φύλλο είναι ανώτερο από το άλλο. Η έννοια του φαινομένου αυτού περικλείει την έννοια ότι οι άνδρες είναι πιο σημαντικοί από τις γυναίκες και ότι οι γυναίκες είναι για να βοηθούν τους άνδρες.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να αναφερθούμε στον καλοήθη σεξισμό, κατά τον οποίο το ένα φύλο και ιδιαίτερα το γυναικείο, έχει ρόλους στερεότυπους και περιοριστικούς, οι οποίοι επιφανειακά φαίνονται θετικοί. Υπάρχει ένα κύμα ευγένειας προς το γυναικείο φύλλο, όμως στην πραγματικότητα οι εκφράσεις αυτές υπομονεύουν την ανωτερότητα του άνδρα. Οι υποτιθέμενες αρετές που αποδίδονται στη γυναίκα είναι πάντα αυτές που η πατριαρχία τις θέλει να έχουν, ήτοι υπομονή, αντοχή, ενσυναίσθηση, έτσι ώστε να μπορούν να επιτελούν την συναισθηματική εργασία για όλους τους άλλους, ενώ τα δικά της συναισθήματα αγνοούνται παντελώς.

Σοβαρές και βλαβερές συνέπειες, έχει το φαινόμενο του σεξισμού, τόσο σε γυναίκες, όσο και σε άνδρες, όταν αυτά τα φαινόμενα έχουν να κάνουν με εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, αναπηρία, θρησκεία ή άλλους παράγοντες.

Φαινόμενα σεξισμού συναντούμαι σε κάθε μορφή δημόσιας και ιδιωτικής δραστηριότητας. Στον χώρο της δημοσιογραφίας ένα ποσοστό 63% έχει υποστεί λεκτική βία, ενώ για τις οικιακές εργασίες οι γυναίκες αφιερώνουν διπλάσιο χρόνο από τους άνδρες. Ενώ όλες σχεδόν οι γυναίκες έχουν δεχτεί

το  φαινόμενο του mansplaining & του manterrupting,  στον χώρο εργασίας.

Ο σεξισμός βασικά ξεκινά βασικά, από την χρήση του αρσενικού γένους,  στην ομιλία. Έτσι από την ομιλία μπορούμε να συμπεράνουμε και να αναγνωρίσουμε την συγκεκριμένη συμπεριφορά, αφού εκφράζει τον τρόπο σκέψης  και τις πράξεις μας. Σημαντικό επίσης είναι και το φαινόμενο του σεξισμού στους χώρους εργασίας. Το φαινόμενο εμφανίζεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, και έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση ή τον τρόπο ντυσίματος. Ο σεξισμός στο εργασιακό περιβάλλον έχει να κάνει με την υπομονεύει  την αποτελεσματικότητα των θυμάτων.

Υπομονετικά σχόλια δημιουργούν εκφοβιστική & καταπιεστική ατμόσφαιρα για αυτούς που τα αντιμετωπίζουν και μπορούν να μετατραπούν σε βία ή παρενόχληση. Τα θύματα εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψη.

Σε πολλούς τομείς εμφανίζονται φαινόμενα σεξισμού, όπως, όταν γίνονται συνεντεύξεις σε αθλήτριες, δεν αναφερόμαστε στο κατόρθωμα των αθλητριών, στην δεξιότητα και δύναμη των αθλητριών,  αλλά στον οικογενειακό τους ρόλο. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η εμφάνιση των γυναικών σε πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπου οι γυναίκες εμφανίζονται με σέξι ενδυμασία και έχουν διακοσμητικό ρόλο. Τα σεξιστικά αστεία μπορούν να εκφοβίσουν και να κάνουν τους ανθρώπους να σωπάσουν και να υπoβαθμίσουν την σεξιστική συμπεριφορά.

Continue Reading

MEDIA

Έμφυλη Βία: Η δύναμη της δημοσιογραφίας στην αντιμετώπιση της Βίας

Τα ειδησεογραφικά κείμενα ή απλά ο λόγος και οι απόψεις που εκφράζουν οι δημοσιογράφοι έχει σοβαρό αντίκτυπο μεταξύ των αναγνωστών / στριών και της πραγματικότητας. Οι δημοσιογράφοι πλαισιώνουν γεγονότα και όψεις του γίγνεσθαι, ώστε να ενημερωθεί η κοινή γνώμη με τρόπο γλαφυρό και αντικειμενικό. Εδώ θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην μετάδοση των ειδήσεων που μεταφέρονται, να είναι μελετημένα σωστά και να μεταφέρουν αντικειμενικά την είδηση χωρίς υπερβολή και σκληρά λόγια και εικόνες, προστατεύοντας όχι μόνο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και το θύμα.

Ο δημοσιογραφικός λόγος πρέπει να είναι πληροφοριακός, το ύφος απρόσωπο και ουδέτερο, με αποστασιοποίηση του δημοσιογράφου από τα γεγονότα, ώστε να αποδίδεται αντικειμενικότητα, χωρίς υπερβολές και προσωπικές απόψεις, που θα βλάψουν όχι μόνο το θύμα, αλλά και την κοινωνία, ώστε να αποτελούν μέρος του προβλήματος και να συμβάλλουν στην λύση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση της έμφυλη βίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, που περιλαμβάνει ή την παρουσίαση ειδεχθών εγκλημάτων, ή εστιάζει στην διαφορετικότητα μεταξύ θύτη – θύματος, ή υπό την επήρεια διαφόρων άλλων παραγόντων, ή στο ασταθές οικογενειακό περιβάλλον του θύτη, εστιάζοντας οπτικά στο προσωπικό επίπεδο του θύτη και όχι στην κοινωνική διάσταση του προβλήματος.

Η αναπαράσταση των μορφών της βίας, θα πρέπει να γίνεται και να επικεντρώνεται στον αποτρεπτικό και προστατευτικό τρόπο αντιμετώπισης του συμβάντος από το θύμα, να μην εστιάζεται στο κάθε αυτό γεγονός αλλά να συνδυάζεται με πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση  της βίας.

Δεν θα πρέπει να αναφερόμαστε μόνο σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, με θύματα γυναίκες ( αν και κατέχουν ποσοστό 85% φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας ), αλλά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν θύματα άνδρες ή παιδία.

Παρουσιάζοντας φαινόμενα έμφυλης βίας, θα πρέπει να επικεντρωθούμε στα εξής:

  • Πως δομούνται και αναπαριστάνονται οι μορφές έμφυλης βίας;
  • Πως οι τρόποι αναπαράστασης της έμφυλης βίας συμβάλλουν στην διαιώνιση ή στην αντίσταση του φαινομένου της βίας;
  • Στερεότυπα που υποβόσκουν ή γεννούν αυτές τις συμπεριφορές;
  • Ευαισθητοποίηση και αντιμετώπιση των ακραίων κοινωνικών φαινομένων,
  • Υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
  • Εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ανισότητες των φύλων και τις διακρίσεις,
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων, με εξασφάλιση συγκατάθεσης (όπου είναι εφικτό), με ιδιαίτερη προσοχή στις ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες τόσο του θύματος όσο και του θύτη, με σεβασμό των δικαιωμάτων και των δύο μερών,
  • Τα φαινόμενα έμφυλης βίας θα πρέπει να τυγχάνουν χειρισμού άμεσα με ταχύτητα, σοβαρότητα και εμπιστευτικότητα

Η αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και ειδικότερα η βελτίωση της γνώσης σχετικά με το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα. Όμως δεν υπάρχουν συγκρίσιμα και αξιόπιστα δεδομένα, πέραν των περιστατικών που καθημερινά συμβαίνουν και καταγράφονται από την αστυνομία, γιατί υπάρχουν και περιστατικά που λόγω ιδιαίτερων δεδομένων και συνθηκών δεν βλέπουν ποτέ το φώς της δημοσιότητας, με άμεσο αποτέλεσμα να εμποδίζεται η λήψη μέτρων πολιτικής.

Τα τελευταία έτη, ιδίως μετά την πανδημία του COVID, έχουν γίνει μελέτες τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε  διεθνές επίπεδο, ώστε να βελτιωθεί η γνώση για αυτή την μάστιγα. Σε αυτό συνέβαλε και η  συνάντηση που έγινε στις 10 Μαρτίου 2016, όπου η Ομάδα Εργασίας για την Στατιστική του Εγκλήματος και της Ποινικής Δικαιοσύνης αποφάσισε να οργανώσει μια ειδική επιτροπή στο πλαίσιο της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης,  η οποία αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη διεθνή συνθήκη για την καταπολέμηση και την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας.

Βέβαια δεν θα πρέπει να παραλείπουμε και να ξεχνάμε ταυτόχρονα, ότι όλα τα άτομα  είναι εν δυνάμει ή μπορεί να γίνουν θύματα, αλλά και θύτες, κάποιας από όλες τις μορφές της βίας. Όμως οι  γυναίκες και τα κορίτσια όλων των ηλικιών, είναι πιο ευάλωτα και  θίγονται περισσότερο σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα. Ορθή λοιπόν αντιμετώπιση του προβλήματος, αντικειμενικότητα στην λήψη  και μετάδοση πληροφοριών, αναλυτική και εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των εν δυνάμει δεδομένων, για την ορθή μετάδοση της πληροφορίας, χωρίς λογοκρισία και τετελεσμένη απόφαση, χωρίς  γνώση των  πραγματικών συμβάντων, όπως επίσης σημαντικό είναι να  λαμβάνουμε  σοβαρή υπόψη  και την ιστορική αναδρομή των γεγονότων, που οδηγούν σε αποτρόπαιες και καταδικαστικές από όλους συμπεριφορές τέτοιου είδους, όσο ήπιας μορφής και εάν είναι.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en