Quantcast
Connect with us

BUSINESS-STORIES

Creta Farms | Καταγγελίες για όργιο κακοδιαχείρισης

Όργιο συνειδητής και σκόπιμης κακοδιαχείρισης, η οποία επέφερε ζημιά δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, έλαβε χώρα στην εισηγμένη αλλαντοβιομηχανία Creta Farms, τα τελευταία -τουλάχιστον- 18 χρόνια, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Δομαζάκη, μεγαλομέτοχο της εταιρείας και επί σειρά ετών διευθύνοντα σύμβουλό της.

Με επιστολή-καταγγελία προς τις πιστώτριες τράπεζες της Creta, με ημερομηνία 14 Μαΐου, την οποία έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr, ο πρόσφατα αποπεμφθείς από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου Κ. Δομαζάκης καταγγέλλει «βαρύτατες εγκληματικές πράξεις εις βάρος της εταιρικής περιουσίας», ζητώντας μεταξύ άλλων από τις τράπεζες να συνδράμουν στο αίτημα διαχειριστικού ελέγχου.

Για το σύνολο των εγκληματικών πράξεων ο Κ. Δομαζάκης κατηγορεί τον αδερφό του, Εμμανουήλ Δομαζάκη, προσάπτοντάς του, μάλιστα, δόλο, καθώς αναφέρει ότι τελέστηκαν «υπό τον διαρκή σχεδιασμό, καθοδήγηση και οργάνωση του Εμμ. Δομαζάκη, με τη συνδρομή πολλών προσώπων, εντός και εκτός εταιρείας».

Πρόκειται για βαρύτατες διατυπώσεις, που παραπέμπουν, χωρίς να αναφέρεται ευθέως, σε εγκληματική οργάνωση, η οποία δρούσε με στόχο να απομυζήσει την αλλαντοβιομηχανία.

Μιλώντας στο Euro2day.gr, πάντως, ο Εμμανουήλ Δομαζάκης αρνήθηκε κατηγορηματικά όσα βαρύτατα του καταλογίζει ο αδερφός του, συμπληρώνοντας ότι ενδέχεται να κινηθεί άμεσα, καταθέτοντας αγωγές εναντίον του.

Σημειώνεται ότι ο κ. Εμμ. Δομαζάκης αποτελεί επίσης μεγαλομέτοχο της Creta (Κων/νος και Εμμανουήλ Δομαζάκης κατέχουν έκαστος από 40,08%) και επί σειρά ετών εκτελεστικό μέλος της διοίκησης, με την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου, ακριβώς όπως και ο αδελφός του. Μετά την ανασυγκρότηση, δε, του Διοικητικού Συμβουλίου κατέχει τις θέσεις προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.

Γεγονός, πάντως, είναι ότι τα δύο αδέρφια συνδιοικούσαν την αλλαντοβιομηχανία, επί σειρά ετών, σε αγαστή συνεργασία. Υπό το παραπάνω πρίσμα, προκαλούνται εύλογα ερωτήματα για το πώς διενεργούνταν, επί τουλάχιστον 18 χρόνια, εγκληματικές ενέργειες εις βάρος της εταιρικής περιουσίας και υπήρχαν φαινόμενα σήψης, χωρίς ο Κ. Δομαζάκης να το αντιλαμβάνεται, όπως υποστηρίζει.

Ως άλλοι Διόσκουροι, οι δύο αδερφοί εμφανίζονταν σχεδόν πάντα μαζί στα σημαντικά επιχειρηματικά ραντεβού, διέθεταν βαθιά γνώση της εταιρείας, σύμφωνα με ανθρώπους που τους γνωρίζουν, κι όπως αποδεικνύεται από την επί σειρά ετών συγκατοίκησή τους στη διοίκηση της εταιρείας, συμφωνούσαν σε όλα τα σημαντικά θέματα.

Την παραπάνω δυσπιστία της αγοράς συμμερίζονται ως φαίνεται και οι τραπεζίτες-πιστωτές της εταιρείας, οι οποίοι, υπό το βάρος της όλης υπόθεσης, έχουν πλέον «μεγάλο έλλειμμα εμπιστοσύνης» απέναντι σε αμφότερους τους αδελφούς και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχουν στραφεί στην αναζήτηση τρίτης λύσης.

Ο ίδιος ο Κ. Δομαζάκης πάντως ισχυρίζεται ότι υπήρξε… «αφελής», καθώς εμπιστεύτηκε απόλυτα τον αδερφό του και υπέγραφε ό,τι χρειαζόταν, χωρίς κάποιες φορές να έχει ίδια γνώση. Δηλώνει ότι δεν είχε σχέση με την οικονομική διαχείριση, ούτε την ευθύνη των επενδύσεων και των αγορών εξοπλισμού, καθώς είχε επιφορτισθεί με τους τομείς παραγωγής, έρευνας-ανάπτυξης και πωλήσεων.

Ωστόσο, το ακριβώς αντίθετο υποστηρίζει ο αδελφός του, χρεώνοντας στον Κ. Δομαζάκη την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης. Θέμα που προφανώς θα ξεκαθαριστεί ως προς το τυπικό του μέρος, από το ποιες υπογραφές θα προκύψουν, σε ποιες συναλλαγές και δοσοληψίες, εφόσον λάβει χώρα διαχειριστικός ή άλλου τύπου αναλυτικός έλεγχος.

Αν, πάντως, αποδειχθεί ότι οι καταγγελίες ισχύουν, θα πρέπει να τεθεί σοβαρά επί τάπητος η αποτελεσματικότητα των εγχώριων ελεγκτικών μηχανισμών, προεξάρχουσας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνουν επί 18 χρόνια φαινόμενα κακοδιαχείρισης από βασικούς μετόχους σε εισηγμένη εταιρεία και αυτά να έρχονται στο φως ως αποτέλεσμα της μεταξύ τους διαμάχης και όταν πλέον η εταιρική περιουσία έχει λεηλατηθεί.

Μόνο η αναφορά ότι η Creta Farms  δούλευε την τελευταία 12ετία με μεσοσταθμικό μικτό περιθώριο κέρδους 47%, αλλά δεν εμφάνιζε κέρδη, ενώ αθροιστικά είχε πωλήσεις 1,1 δισ. θα πρέπει να προβληματίσει αρχές και τράπεζες.

Η ροή εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από Creta σε εταιρεία των αφών Δομαζάκη

Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα καταγγελία Κ. Δομαζάκη προς τις πιστώτριες τράπεζες της Creta Farms να αφορά στη μεταφορά χρημάτων από το ταμείο της αλλαντοβιομηχανίας στην εταιρεία Novaplot, η οποία ελέγχεται εξ ημισείας από τον ίδιο και τον αδερφό του, Εμμ. Δομαζάκη. Χωρίς να λέγεται ευθέως, αφήνεται να εννοηθεί ότι οι μεταφορές έγιναν χειροκίνητα από στελέχη της εταιρείας, τα οποία κατονομάζει στην επιστολή του.

Από τις 6 έως τις 23 Ιουλίου του 2015, την περίοδο, δηλαδή, της τραπεζικής αργίας (29/6-20/7) αμέσως μετά το Δημοψήφισμα, φέρονται να μεταφέρθηκαν από το ταμείο της αλλαντοβιομηχανίας στην Κύπρο 730.000 ευρώ.

Εξ αυτών, οι 650 χιλ. ευρώ κατατέθηκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς της Creta στην Κύπρο, ενώ οι υπόλοιπες 80 χιλ. ευρώ σε λογαριασμό της Novaplot, χωρίς η τελευταία να έχει καμία συμβατική σχέση με την Creta, ενώ δεν εκδόθηκε κανένα παραστατικό για τις καταβολές. Από το ποσό των 80 χιλ. ευρώ, οι 56.858,11 ευρώ εμβάστηκαν από τη Novaplot σε λογαριασμό του Εμμ. Δομαζάκη σε τράπεζα των ΗΠΑ.

Κατά τη διετία 17 Δεκεμβρίου 2015 με 11 Δεκεμβρίου 2017, πραγματοποιήθηκαν, σύμφωνα πάντα με τον Κ. Δομαζάκη, 18 αποστολές χρημάτων, μέσω εμβασμάτων, από την Creta στη Novaplot, συνολικής αξίας 410,2 χιλ. ευρώ. Οι αποστολές διενεργήθηκαν κατόπιν ενυπόγραφων εντολών του Εμμ. Δομαζάκη, χωρίς -όπως ισχυρίζεται ο αδελφός του- να διαπιστώνεται νόμιμη αιτία και με εμπλοκή προσώπων της οικονομικής διεύθυνσης.

Από το παραπάνω ποσό, που εμβάστηκε στη Novaplot, οι 318.116.65 ευρώ κατέληξαν σε προσωπικό λογαριασμό του Εμμ. Δομαζάκη στις ΗΠΑ, υποστηρίζει ο αδερφός του.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά και «καυτά». Πώς μεταφέρθηκαν 730 χιλ. ευρώ από το ταμείο της εταιρείας στην Κύπρο, στο διάστημα της τραπεζικής αργίας και ενόσω είχαν επιβληθεί τα capital controls;

Με ποια παραστατικά καταβάλλει η εισηγμένη εταιρεία στη Novaplot, που αποτελεί εταιρεία συμφερόντων των αφών Δομαζάκη, 80 χιλ. ευρώ στο διάστημα 6 με 23 Ιουλίου 2015 και άλλες 410 χιλ. ευρώ στη διετία 17/12/2015 με 11/12/2017;

Σημειώνεται ότι η ύπαρξη της Novaplot αποκαλύφθηκε μόλις πρόσφατα, ως απόρροια της οξύτατης διαμάχης μεταξύ των αδερφών Δομαζάκη. Έχει γραφτεί μάλιστα ότι η εταιρεία κατέχει ευρεσιτεχνίες και σήματα (τα «Εν Ελλάδι»;), που χρησιμοποιεί η Creta Farms, γεγονός που φαίνεται ναπαραδέχονται αμφότεροι οι αδελφοί.

Πρόσθετα ερωτήματα προκαλούν και οι πληροφορίες ότι είχαν αποκρύψει την ύπαρξή της ως «συνδεδεμένης εταιρείας» από τους ορκωτούς ελεγκτές, με αποτέλεσμα να μην καταγράφεται στις λογιστικές καταστάσεις!

Πρόκειται για πληθώρα ερωτημάτων που χρήζουν άμεσων απαντήσεων, καθώς οι καταγγελίες (τις οποίες προφανώς δεν μπορεί να επιβεβαιώσει το Euro2day.gr) αφορούν στο ταμείο εισηγμένης εταιρείας και καταρρίπτουν κάθε έννοια εταιρικής διακυβέρνησης και προστασίας των μετόχων μειοψηφίας από όσους κατέχουν δεσπόζουσα θέση.

Ζημιά 20 εκατ. ευρώ από δύο εστιατόρια «Ντάκος»!

Κατά την τριετία 2006-2009 ο όμιλος Creta Farms  λειτούργησε δύο εστιατόρια, με την επωνυμία«Ντάκος», τα οποία ειδικεύονταν στην κρητική διατροφή. Το εγχείρημα δεν είχε επιτυχία, αφού σε σύντομο χρονικό διάστημα τα εστιατόρια έκλεισαν.

Σύμφωνα όμως με την επιστολή του Κ. Δομαζάκη, τα εταιρικά κεφάλαια που έχασε ο όμιλος για μισθώματα, διαμορφώσεις χώρων, μισθούς, εξοπλισμό, προμήθειες κ.λπ. ανήλθαν σε περίπου… 20 εκατ. ευρώ. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του παραπάνω επιχειρηματικού σχεδίου έγινε, σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη, με αποκλειστική πρωτοβουλία και αποφάσεις του Εμμ. Δομαζάκη.

Είναι, πάντως, τουλάχιστον αξιοπερίεργο, η Creta να χάνει από μια επένδυση μόλις δύο εστιατορίων 20 εκατ. ευρώ και ο Κ. Δομαζάκης, ως βασικός μέτοχος και διευθύνων σύμβουλος, να μην αντιλαμβάνεται, αφενός, το μέγεθος της ζημιάς, αφετέρου, ότι αυτό δεν συνάδει με την εμβέλεια του εγχειρήματος.

Το 1,78 εκατ. για έργα που δεν έγιναν

Με βάση όσα αναφέρει στις τράπεζες ο Κ. Δομαζάκης, η Creta Farms  κατέβαλε 1,78 εκατ. ευρώ για έργα που ενώ τιμολογήθηκαν και εξοφλήθηκαν, δεν κατασκευάστηκαν ποτέ.

Αυτό προκύπτει, σύμφωνα με την επιστολή, από τεχνική έκθεση ποιοτικού και ποσοτικού ελέγχου, επιθεώρησης, κοστολόγησης και οικονομικού απολογισμού τεχνικού έργου, που ανέθεσε ο ίδιος ο Κ. Δομαζάκης στις 5 Νοεμβρίου 2018, όταν ήταν ακόμη διευθύνων σύμβουλος της αλλαντοβιομηχανίας, σε δύο πολιτικούς μηχανικούς.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα στη συγκεκριμένη καταγγελία είναι ο ισχυρισμός του Κ. Δομαζάκη ότι υπάρχει έκθεση του εσωτερικού ελεγκτή της Creta Farms Ν. Τσομάκου, που καταλήγει, κατόπιν αυτοψίας, στο ίδιο συμπέρασμα.

458 χιλ. ευρώ για σιλό που δεν παραλήφθηκαν

Επίσης η επιστολή υποστηρίζει ότι το 2012 ο όμιλος Creta κατέβαλε 458 χιλ. ευρώ για τιμολόγια, το ένα από τον προμηθευτή ΤΕΤΩΡΟ ΑΕ, αξίας 307,5 χιλ. ευρώ, και το άλλο από τη Μεταλλουργική Κρήτης, ποσού 150,6 χιλ. ευρώ, που αφορούσαν σε κατασκευή βιομηχανικών σιλό.

Κατόπιν έρευνας διαπιστώθηκε ότι τα σιλό πληρώθηκαν αλλά δεν παραλήφθηκαν από τη Φάρμα Θεσσαλίας, θυγατρική της Creta. Αυτό επιβεβαιώνεται, σύμφωνα με την επιστολή, και από έγγραφη απάντηση του υπεύθυνου της μονάδας.

Υπερκοστολογήσεις εξοπλισμού με ζημιά 1,5 εκατ. ευρώ

Τα έτη 2002-03 η Creta εντάχθηκε σε επιδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα για αγορά εξοπλισμού στο βασικό της εργοστάσιο. Ο εξοπλισμός υπερκοστολογήθηκε, μέσω τριγωνικών συναλλαγών με αγγλικές εταιρείες (Metalo Ltd, Food Processing – Engineering Ltd), οι οποίες, σύμφωνα με την επιστολή Κ. Δομαζάκη, συστήθηκαν επί τούτου και τερμάτισαν τη λειτουργία τους το 2005.

Για το παραπάνω θέμα υπάρχει, αναφέρει ο ίδιος, πόρισμα του ΣΔΟΕ που εκδόθηκε το 2013, με το οποίο έκλεισε η υπόθεση και επιβλήθηκε πρόστιμο 170 χιλ. στην Creta. Ο Κ. Δομαζάκης εκτιμά ότι από την όλη υπόθεση, η συνολική ζημιά για την εταιρεία ανήλθε σε 1,5 εκατ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, μετά από έλεγχο στα συστήματα λογιστικής απεικόνισης της Creta, που αφορούσε σε περατωμένα έργα, σε αντιπαραβολή με τις ημερομηνίες κλεισίματος προέκυψε, σύμφωνα πάντα με την επιστολή, ότι σε σειρά ολοκληρωμένων έργων συνεχιζόταν για μήνες η χρέωση ποσών. Σύμφωνα με στοιχεία που ισχυρίζεται ότι διαθέτει ο Κ. Δομαζάκης, η συνολική διαφορά ανέρχεται σε 581,8 χιλ. ευρώ.

Τι συνέβη με τις ενσώματες ακινητοποιήσεις και τα αποθέματα

Για τα αποθέματα, αναφέρεται ότι διενεργήθηκε η πρώτη απογραφή, μετά από μια πενταετία, στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, κατόπιν επίμονου αιτήματος του ίδιου. Από την απογραφή προέκυψαν σοβαρές διαφορές αποθεμάτων (έλλειμμα 90 τόνων έτοιμων και ημιέτοιμων προϊόντων αξίας περίπου 300 χιλ. ευρώ).

Ως προς τις ενσώματες ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση, ο Κ. Δομαζάκης εστιάζει τα βέλη του στο γεγονός ότι, ενώ ως το 2016 ανέρχονταν στα 12 εκατ. ευρώ, το 2017 έργα αξίας 11,5 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκαν και τα πάγια εντάχθηκαν στα χρησιμοποιούμενα.

Τέλος, καταγγέλλει σκόπιμη αποσάθρωση του λογιστικού συστήματος SAP, επικαλούμενος σχετική έκθεση της KPMG. Η έκθεση αναφέρει ότι είναι δεκάδες όσοι διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης και μπορούν να παρεμβαίνουν, αλλοιώνοντας ανά πάσα στιγμή τις λογιστικές εγγραφές της εταιρείας.

Οι κατηγορίες που εκτοξεύονται, εμπλέκουν και την εταιρεία συμβούλων Διαδικασία, η οποία σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη πληρώθηκε 574 χιλ. ευρώ από την Creta, τη διετία Δεκέμβριος 2013-Νοέμβριος 2015, χωρίς να παράσχει συγκεκριμένη υπηρεσία «πλην μιας γενικόλογης και άνευ λοιπών στοιχείων δήθεν μεσολάβησης για τη σύναψη σύμβασης αναδιάρθρωσης δανεισμού», όπως αναφέρει.

Κατά τον ίδιο, το παραπάνω ποσό κατευθύνθηκε σε άγνωστα πρόσωπα, που «θα αναδείξει η εισαγγελική έρευνα».

Σε άγνωστα πρόσωπα έχουν κατευθυνθεί, σύμφωνα με τον Κ. Δομαζάκη, και οι 124 χιλ. ευρώ που εισέπραξε από την Creta η μονοπρόσωπη ΙΚΕ K-Media, το διάστημα Σεπτέμβριος 2017-Φεβρουάριος 2018 για δήθεν, όπως ισχυρίζεται, παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών. Ο Κ. Δομαζάκης έχει καταθέσει για την υπόθεση μηνυτήρια αναφορά, ισχυριζόμενος ότι από τα στοιχεία που διαθέτει, καταδεικνύεται ότι το παραπάνω ποσό κατευθύνθηκε σε άγνωστα πρόσωπα.

euro2day

Click to comment

Απάντηση

BUSINESS-STORIES

Νέες επιχειρήσεις: Eως 50% επιχορήγηση μέσω ΕΣΠΑ | Ποιοι, πώς και πότε θα χρηματοδοτηθούν

Σπάνια ευκαιρία για να στήσουν τη δική τους επιχείρηση θα έχουν σε λίγες μέρες χιλιάδες νέοι επαγγελματίες σε ολόκληρη τη χώρα καθώς ανοίγει η πλατφόρμα των αιτήσεων, ώστε να τολμήσουν να κάνουν το ξεκίνημά τους, βάζοντας «μισά- μισά» τα λεφτά με το κράτος.

Για πρώτη φορά μετά το 2018 έρχονται προγράμματα ΕΣΠΑ που προσφέρουν άμεση χρηματική επιχορήγηση σε νέους επιχειρηματίες για να ανοίξουν καινούργια καταστήματα, καινούργιες επιχειρήσεις και τουριστικά καταλύματα.

Διαθέτοντας προσωπικό κεφάλαιο 20.000, 50.000 ή 100.000 ευρώ, θα λάβουν από το κράτος και επιχορήγηση άλλα τόσα ως ενίσχυση για να σταθούν στα πόδια τους.

Νέα συστήματα

Το σχέδιο της κυβέρνησης και του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση (φωτ.) αποβλέπει στην ενίσχυση της νέας επιχειρηματικότητας για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, προκειμένου νέες και νέοι να βρουν δουλειά ή να επιστρέψουν στην Ελλάδα αν έχουν φύγει στο εξωτερικό. Τα προγράμματα αναμένεται έτσι να γίνουν ανάρπαστα.

Εν συγκρίσει με το παρελθόν, όμως, θα διαθέτουν αυξημένη διαφάνεια και δικλείδες ασφαλείας για την τελική επιλογή των δικαιούχων. Ενα διαφοροποιημένο σύστημα εντάξεων θα δίνει δυνατότητα αυτοβαθμολόγησης στους υποψηφίους, προκειμένου να γνωρίζουν τις πιθανότητες επιτυχίας της αίτησής τους, προτού καλά-καλά τελειώσουν την αίτηση, ώστε να μη μένουν τελικά στα κρύα του λουτρού, αφού θα έχουν μπει σε τόσα έξοδα, κινήσεις και διαδικασίες υλοποίησης του στόχου τους.

Η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με συγκριτική αξιολόγηση βάσει βαθμολογίας επί συγκεκριμένων κριτηρίων. Δεν θα επαναληφθεί έτσι το «όποιος προλάβει – πρόλαβε» να κάνει πρώτος αίτηση, προτού εξαντληθούν τα κονδύλια.

Πώς και πότε θα χρηματοδοτηθούν

Στο α’ δεκαήμερο του Δεκεμβρίου θα ανοίξει η πλατφόρμα των αιτήσεων για εκατοντάδες ή χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, που θα λάβουν 45%-50% επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ και δημόσιους πόρους. Νωρίτερα την ίδια μέρα, στο espa.gr θα ανακοινωθούν οι τελικοί όροι συμμετοχής στο πρόγραμμα. Αιτήσεις θα γίνονται δεκτές ως τις αρχές Φεβρουαρίου.

Τα κονδύλια μοιράζονται σε δύο δεξαμενές, μία για επιχειρήσεις στην Αττική και μία στην Περιφέρεια. Η περίμετρος των δικαιούχων καθορίζεται από συγκεκριμένους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), ο κατάλογος των οποίων είναι ιδιαίτερα εκτεταμένος (εξαιρούνται οι κλάδοι του λιανικού εμπορίου και της Εστίασης). Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε σχεδίου κυμαίνεται από 80.000 έως 400.000 ευρώ στον τομέα του τουρισμού ή από 40.000 έως 400.000 ευρώ στον τομέα του εμπορίου, της μεταποίησης και των υπηρεσιών.

Επένδυση και αποπληρωμή θα γίνουν μέσα σε δύο χρόνια. Στην τελική προκήρυξη, όμως, θα μειώνεται από πέντε σε τρία χρόνια, η περίοδος μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, κατά την οποία απαγορεύεται η αλλαγή δραστηριότητας ή χρήσης της επένδυσης. Για παράδειγμα, δεν είναι επιτρεπτή η αλλαγή δραστηριότητας από ΚΑΔ Μεταποίησης σε ΚΑΔ Υπηρεσιών και το αντίστροφο.

Θα διατεθούν συνολικά 350 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις. Τα 190 αφορούν, κυρίως, τους κλάδους Υπηρεσιών και Μεταποίησης ή άλλες νεοσύστατες επιχειρήσεις και νέους επαγγελματίες εφόσον έχουν κάνει έναρξη εργασιών μέσα στους τελευταίους 12 μήνες, βρίσκονται υπό σύσταση ή θα προλάβουν να συστήσουν επιχείρηση μέσα στη χρονιά.

Εξαιρούνται όμως οι κλάδοι της εστίασης και του λιανεμπορίου. Τα υπόλοιπα 160 εκατ. ευρώ αφορούν τουριστικές επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, ένας νέος οδοντίατρος που χρειάζεται ιατρικό εξοπλισμό και μηχανήματα 40.000 ευρώ για να ανοίξει το ιδιωτικό ιατρείο του θα είναι επιλέξιμος και με την επιδότηση που θα πάρει το κόστος του θα μειωθεί στο μισό!

Ποιοι προηγούνται, ποιοι αποκλείονται

Σε σύγκριση με αντίστοιχα προγράμματα του παρελθόντος από Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και ΕΣΠΑ (έως το 2018 τουλάχιστον, όπου δίνονταν ακόμα χρηματοδοτήσεις 40% και άνω για νεοσύστατες επιχειρήσεις), το νέο πρόγραμμα θα έχει πιο «ευρωπαϊκά» κριτήρια διασφάλισης της ποιότητας, της ωριμότητας και της βιωσιμότητας του επενδυτικού σχεδίου, προκειμένου να καταθέσει ο υποψήφιος την πρόταση για δημιουργία της δικής του επιχείρησης.

Τη στιγμή υποβολής της αίτησης κάθε ενδιαφερόμενος θα γνωρίζει και θα αναγράφει στην αίτησή του πόσα μόρια υπολογίζει πως συγκέντρωσε. Θα μετράει η προηγούμενη εμπειρία ή σπουδές στον τομέα που επιλέγει, αλλά και ο υποψήφιος μπορεί να καλύψει το 50-55% της επένδυσης που απαιτείται με δικά του κεφάλαια. Αν δηλαδή κάποιος ζητάει επιχορήγηση, π.χ. 90.000 ευρώ, θα πρέπει να προκύπτει (από βεβαιώσεις ή συμφωνητικό με τράπεζα κ.λπ.) ότι διαθέτει και αντίστοιχο κεφάλαιο 90.000-100.000 ευρώ ή εξασφαλισμένο δάνειο για να καλύψει τη συμμετοχή του. Διαφορετικά θα αποκλείεται.

Τα στοιχεία που θα υποβληθούν ως τις αρχές Φεβρουαρίου θα ελεγχθούν μέσα σε ένα εξάμηνο, προκειμένου το καλοκαίρι να ανακοινωθεί η τελική λίστα των δικαιούχων. Σε περίπτωση που η αίτηση βαθμολογηθεί από τους αξιολογητές του ΥΠΕΘΟ με λιγότερα μόρια απ’ όσα υπολόγισε ο ίδιος ο υποψήφιος, θα λαμβάνει και αιτιολογημένη απάντηση πώς και γιατί δεν έπιασε τη βαθμολογία που περίμενε. Ετσι, γνωρίζοντας κάθε υποψήφιος τη δική του βαθμολογία, θα μπορεί να ελέγξει τις πιθανότητες και αν δικαιολογημένα βρέθηκε πιο χαμηλά στην κατάταξη, εν σχέσει με τους υπόλοιπους με περισσότερα μόρια.

Δεν αρκεί πάντως η απλή δήλωση προθέσεων. Τίθενται αυξημένα κριτήρια διασφάλισης της σοβαρότητας του επενδυτικού σχεδίου και απαιτείται να υπάρχουν ακριβή στοιχεία υλοποίησής του. Ο υποψήφιος δικαιούχος πρέπει να ορίσει ξεκάθαρα σε ποια ακριβώς περιοχή ενεργοποιείται εντός της περιφέρειας που επιλέγει. Και απαιτείται να το αποδεικνύει με έγγραφα ή άλλα στοιχεία (Ε1, Ε9, μισθωτήρια κ.λπ.).

Για παράδειγμα, αν δηλώσει επαγγελματική έδρα σε συγκεκριμένο ακίνητο πρέπει να εμφανίσει τίτλους ιδιοκτησίας ή μισθωτήριο μακροχρόνιας ενοικίασης του χώρου κ.λπ. Ή αν δηλώνει πως θα ανεγείρει ακίνητο, να καταθέσει στοιχεία ότι διαθέτει έκταση και είναι οικοδομήσιμη. Διαφορετικά, δεν θα αξιολογείται καν η πρόταση.

Από την άλλη, ακριβώς επειδή τα προγράμματα αφορούν νεοσύστατες επιχειρήσεις δεν θα τεθούν περιορισμοί ως προς τις θέσεις εργασίας, όπως ισχύει σε αντίστοιχα προγράμματα για υφιστάμενες επιχειρήσεις. Δίνεται έτσι η ευκαιρία σε νέους επιχειρηματίες να εκκινήσουν με προσωπική ατομική εργασία, χωρίς κανέναν υπάλληλο. Ωστόσο, σχεδιάζεται να μπορεί να λάβουν επιπλέον επιχορήγηση αν δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, τις οποίες θα διατηρήσουν. Στην περίπτωση αυτήν, η επιδότηση θα φτάνει στο 50%.

Για να συμμετάσχει κανείς πρέπει να επιλέξει ένα από τα δύο προγράμματα, με έναν μόνο Κωδικό Δραστηριότητος (ΚΑΔ) και σε μία μόνο περιφέρεια της χώρας. Στο πρόγραμμα τουριστικών καταλυμάτων θα χρηματοδοτείται η δημιουργία για ξενοδοχεία 4 αστέρων και άνω με τουλάχιστον 12 κλίνες, ξενοδοχειακά καταλύματα εντός παραδοσιακών κτισμάτων του Π.Δ. 33/197 ή κάμπινγκ 3 αστέρων και άνω. Καλύπτονται, όμως, και επιπλωμένες τουριστικές κατοικίες (τουλάχιστον τρεις στο ίδιο σήμα) ή ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα με ελάχιστη δυναμικότητα 12 κλινών, κατηγορίας από 4 κλειδιά και άνω.

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Έρχονται 3 προγράμματα για νέες και παλιές επιχειρήσεις με επιδότηση 45% | Αναλυτικά οι προϋποθέσεις

Ποιοι είναι οι δικαιούχοι και ποιες οι προϋποθέσεις συμμετοχής

Τρία νέα προγράμματα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα, με τα κεφάλαια που θα διατεθούν μέσω αυτών να ξεπερνούν τα 550 εκατομμύρια ευρώ.

Το πρώτο πρόγραμμα αφορά στην ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας μέσω της ίδρυσης και λειτουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε επιλεγμένους ΚΑΔ του τουρισμού.

Δικαιούχοι

Στην Δράση μπορούν να συμμετάσχουν υπό ίδρυση και νεοσύστατες πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του Τουρισμού, όπως αυτές ορίζονται από την Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ. Οι επιλέξιμοι ΚΑΔ της Δράσης θα ανακοινωθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης.

Ως νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις όπου δεν έχουν συμπληρώσει 12 μήνες συνεχούς λειτουργίας από την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης έως και την ημερομηνία προκήρυξης της Δράσης.

Προϋποθέσεις συμμετοχής

Ως προς τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, οι επιχειρήσεις πρέπει να καλύπτουν τις εξής προδιαγραφές:

Ξενοδοχεία

-Κατάταξη σε κατηγορία 4**** (τεσσάρων αστέρων) και άνω

-Δυναμικότητα 12 κλινών και άνω

Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping)

-Κατάταξη 3*** (τριών αστέρων) και άνω

Ως προς τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, οι επιχειρήσεις πρέπει να καλύπτουν τις εξής προδιαγραφές:

Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες

-Ελάχιστος Αριθμός Κατοικιών: Τρεις (3)

* Το σύνολο των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων – τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών υποχρεωτικώς θα πρέπει να ενσωματώνονται στο ίδιο Σήμα MHTE.

Ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα

-Κατάταξη σε κατηγορία 4 κλειδιών και άνω

-Ελάχιστη Δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλινών

*Το σύνολο των προϋποθέσεων συμμετοχής θα ορισθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης.

Επιλέξιμες δαπάνες

Οι βασικές κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις είναι οι εξής:

-Κτίρια, εγκαταστάσεις και περιβάλλων χώρος

-Μηχανήματα-Εξοπλισμός

-Ψηφιακός εξοπλισμός και λογισμικό

-Λοιπός εξοπλισμός

-Ενισχύσεις πρώτης λειτουργίας (εκκίνησης ΜΜΕ)

-Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας

-Τεχνικές Μελέτες

-Συμβουλευτικές Υπηρεσίες

-Μεταφορικά Μέσα

-Έμμεσες δαπάνες (έως 7% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου)

Ποσοστό επιχορήγησης

Η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών.

Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά:

(α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και

(β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη της κάλυψης του στόχου απασχόλησης τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Ελάχιστος/Μέγιστος επιχορηγούμενος προϋπολογισμός επενδυτικών σχεδίων

80.000€ έως 400.000€

Συνολικός προϋπολογισμός

160.000.000€

Το δεύτερο πρόγραμμα που αναμένεται αφορά στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μέσω της δημιουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε επιλεγμένους ΚΑΔ όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην της εστίασης, του λιανικού εμπορίου και του τουρισμού.

Δικαιούχοι

Στη Δράση δύναται να υποβάλλουν πρόταση υπό ίδρυση και νεοσύστατες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ.

Με τον όρο νεοσύστατες ορίζονται οι επιχειρήσεις για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας από την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης έως και την ημερομηνία προκήρυξης της δράσης.

Οι επιλεγμένοι επιλέξιμοι κωδικοί αριθμοί δραστηριοτήτων (ΚΑΔ) θα ορισθούν στην Αναλυτική Πρόσκληση της Δράσης. Σε αυτούς δεν θα περιλαμβάνονται εκείνοι που σχετίζονται με την ενίσχυση επιχειρήσεων στον κλάδο της Εστίασης, του Λιανικού Εμπορίου και του Τουρισμού.

Επιλέξιμες Δραστηριότητες

– Αγροδιατροφή/Βιομηχανία Τροφίμων

– Βιομηχανίες

– Κατασκευές

– Εφοδιαστική Αλυσίδα

– Ενέργεια

– Περιβάλλον

– Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας ΤΠΕ

– Υγεία

– Χονδρικό και Λιανικό Εμπόριο

– Υπηρεσίες

Επιλέξιμες Δαπάνες

Οι βασικές κατηγορίες των επιλέξιμων δαπανών που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι επιχειρήσεις είναι οι εξής:

-Κτίρια, Εγκαταστάσεις και Περιβάλλον Χώρος

-Μηχανήματα – Εξοπλισμός

-Ψηφιακός Εξοπλισμός και Λογισμικό

-Λοιπός Εξοπλισμός

-Ενισχύσεις πρώτης λειτουργίας (εκκίνησης ΜΜΕ)

-Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας

-Τεχνικές Μελέτες

-Συμβουλευτικές Υπηρεσίες

-Μεταφορικά Μέσα

-Έμμεσες δαπάνες (έως 7% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου)

Ποσοστό επιδότησης

Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό 45% επί των υποβαλλόμενων δαπανών.

Το ποσοστό ενίσχυσης δύναται να προσαυξάνεται κατά:

(α) 10% εφόσον η επένδυση πραγματοποιηθεί σε απομακρυσμένη ή πυρόπληκτη ή πλημμυροπαθή περιοχή ή μικρά νησιά και

(β) επιπλέον κατά 5% με την επίτευξη του στόχου της απασχόλησης τουλάχιστον 1 ΕΜΕ, τον πρώτο χρόνο μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης.

Επιχορηγούμενος προϋπολογισμός

Από 40.000€ έως 400.000€

Συνολικός προϋπολογισμός

190.000.000€

Το τρίτο πρόγραμμα αφορά στη σύνδεση της έρευνας και καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας προς τις διεθνείς αγορές έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να μεταβούν στην ποιοτική καινοτόμα επιχειρηματικότητα και να αυξήσουν την εγχώρια προστιθέμενη αξία τους.

Δικαιούχοι

Δικαιούχοι του προγράμματος είναι όλες οι επιχειρήσεις και οι ερευνητικοί φορείς από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.

Επιλέξιμοι Τομείς Δραστηριότητας

-Υλικά, Κατασκευές & Βιομηχανία

-Τουρισμός, Πολιτισμός & Δημιουργικές Βιομηχανίες

-Αγροδιατροφική Αλυσίδα

-Περιβάλλον & Κυκλική Οικονομία

-Βιοεπιστήμες, Υγεία, Φάρμακα

-Μεταφορές & Εφοδιαστική Αλυσίδα

-Αειφόρος Ενέργεια

-Ψηφιακές Τεχνολογίες

Παρεμβάσεις του Προγράμματος «Ερευνώ-Καινοτομώ»

Παρέμβαση Ι (Έρευνα και Ανάπτυξη από Επιχειρήσεις):

-Απευθύνεται στις υφιστάμενες επιχειρήσεις ανεξαρτήτου ημερομηνίας ίδρυσης.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 800.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται στα 60.000.000€.

Παρέμβαση ΙΙ (Συμπράξεις Επιχειρήσεων με Ερευνητικούς Φορείς):

-Αφορά συμπράξεις υφιστάμενων επιχειρήσεων (ανεξαρτήτου ημερομηνίας ίδρυσης) με ερευνητικούς φορείς. Απαραίτητη προϋπόθεση η σύμπραξη να αποτελείται από τουλάχιστον μία μικρομεσαία επιχείρηση και μία ή περισσότερες οντότητες που αντιμετωπίζονται σαν ερευνητικοί οργανισμοί.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 2.000.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 180.000.000€.

Παρέμβαση ΙΙΙ (Αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων):

-Αφορά μεμονωμένες μικρομεσαίες επιχειρήσεις

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ανέρχεται σε 2.000.000€.

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 39.000.000€.

Παρέμβαση IV (Σφραγίδα Αριστείας – Seal of Excellence):

-Αφορά μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν λάβει τη Σφραγίδα της Αριστείας (Seal of Excellence) για έργα έρευνας και ανάπτυξης στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας Ευρώπη» (Horizon Europe) της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά δεν έλαβαν χρηματοδότηση λόγω εξάντλησης του διαθέσιμου προϋπολογισμού.

-Το μέγιστο ποσό προϋπολογισμού ανά αίτηση ισούται με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του προγράμματος «Horizon Europe».

-Ο προϋπολογισμός της Παρέμβασης ανέρχεται σε 21.000.000€.

Συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος «Ερευνώ – Καινοτομώ»

300.000.000€

Continue Reading

BUSINESS-STORIES

Έλεγχος και από την ΣΔΟΕ για το είδος χρήσης μουσικής (εκπροσωπούμενο ή ελεύθερο)

Η ΣΔΟΕ πραγματοποιεί ελέγχους για το είδος της μουσικής που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις (ελεύθερο ή εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο).

Θα πρέπει η κάθε επιχείρηση εστίασης και γενικά κάθε χρήστης μουσικής να ακολουθεί πιστά για αποφευχθούν δυσάρεστα και εξοντωτικά πρόστιμα.

Ενημερώνουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει η άδεια μουσικής του φορέα που χρησιμοποιεί καθώς και το παραστατικό πληρωμής (τιμολόγιο).

Οι κυρώσεις είναι δυσβάσταχτες όταν δεν υπάρχει τιμολόγιο για την χρήση μουσικής.

Η χρήση μουσικής χωρίς ΑΔΕΙΑ (από τον φορέα που ανήκει η μουσική), σημαίνει κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και επιφέρει ποινές φυλάκισης από 1 έως 5 έτη και χρηματική ποινή από 2.900€ έως 15.000 ευρώ τούτο προκύπτει από τον Νόμο 2121/1993 άρθρο 66.

Continue Reading
Green logo ENA Club with text ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ

Κατοικία

a house with a green roof and road signs left and right
blue circle with steel construction
arrows as a circle symbol of recycling
paint cans
letters AG as logo
gear and tool as logo pavlidis

newsletter



Καιρος

Πρωτοσέλιδα

Χρήσιμα

Δρομολόγια Πλοίων από και προς Καβάλα

Γιατροί ΕΟΠΥΥ ΚΑΒΑΛΑΣ

espa logo

espa_logo_en