Μόσιαλος | Από Οκτώβριο τα νέα εμβόλια για τις μεταλλάξεις Όμικρον 4 και 5

Από το φθινόπωρο αναμένονται τα νέα εμβόλια κατά του κορονοϊού. Αυτό αναφέρει ο Ηλίας Μόσιαλος, αναλύοντας όσα ξέρουμε μέχρι στιγμής.

Προειδοποιώντας πως θα υπάρξουν κι άλλες μεταλλάξεις του κορονοϊού, ο Ηλίας Μόσιαλος αναφέρεται κυρίως στα νέα εμβόλια που έρχονται από τον Οκτώβριο αλλά και τα εμβόλια «επόμενης γενιάς».

Η Pfizer ίσως διανείμει σημαντική ποσότητα εμβολίου κατά των μεταλλάξεων 4 και 5 την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, ενώ η Moderna δίνει βάθος χρόνου μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου πριν το τροποποιημένο εμβόλιο ετοιμαστεί, σύμφωνα με τον Ηλία Μόσιαλο.

Επίσης, σύμφωνα με τον καθηγητή της πολιτικής της υγείας στο London School of Economics η BioNTech μαζί με την Pfizer θα ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του έτους κλινικές δοκιμές για τα εμβόλια κορονοϊού επόμενης γενιάς. Τα νέα αυτά εμβόλια «επόμενης γενιάς» ξεπερνούν την τρέχουσα προσέγγιση στοχεύοντας στην ενίσχυση της κυτταρικής (Τ) ανοσίας, και τα εμβόλια παν-κορονοϊού θα μας προστατεύουν από την ευρύτερη οικογένεια των κορονοϊών και τις μεταλλάξεις τους.

Ο Ηλίας Μόσιαλος αναφέρει αναλυτικά:

«Με τις ΒΑ.4 και 5 να υποσκελίζουν σε πολλές χώρες τις ΒΑ.1 και 2 παραλλαγές της μετάλλακης Όμικρον του κορονοϊού, εταιρείες, κυβερνήσεις και θεσμικοί φορείς υγείας προσαρμόζονται στις δυναμικές απαιτήσεις της πανδημίας αναφορικά με τον εμβολιασμό, αλλά και γενικότερα προς αναζήτηση πιο αποτελεσματικών εργαλείων προστασίας.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο Αμερικανικός οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων (FDA) συνέστησε στους κατασκευαστές εμβολίων COVID-19 να αλλάξουν το σχεδιασμό των ενισχυτικών εμβολίων που περιμένουμε για το φθινόπωρο.

Τι ζήτησε λοιπόν ο FDA;

Στην ουσία αυτά που έγραφα πριν από 2 εβδομάδες, δηλαδή αποτελεσματικά εμβόλια για τις παραλλαγές που κυκλοφορούν τώρα. Ο FDA ζήτησε από τις οι εταιρείες να προσαρμόσουν τα εμβόλια ώστε να καταπολεμούν τις κυρίαρχες επί του παρόντος υποπαραλλαγές του κορωνοϊού, όμικρον BA.4 και BA.5. Και να αναφέρουμε εδώ πως τα νέα ενισχυτικά εμβόλια θα είναι δισθενή, δηλαδή θα στοχεύουν τόσο τον αρχικό ιό (όπως τα εμβόλια που ήδη κάναμε) όσο και τις υποπαραλλαγές της όμικρον BA.4 και BA.5.

Ναι αλλά δεν είχαμε ακούσει πως πολλές εταιρείες είχαν, ήδη ετοιμάσει εμβόλια για τις υποπαραλλαγές ΒΑ.1/2;

Ναι, και ο FDA τους συστήνει να καταθέσουν τα αποτελέσματα των κλινικών μελετών για τις υποπαραλλαγές ΒΑ.1/2 προς αξιολόγηση, αλλά δεν θα γίνει χρήση αυτών των εμβολίων.

Θα χρειαστούν εκτεταμένες κλινικές δοκιμές τα εμβόλια που αντιμετωπίζουν τις BA.4 και BA.5;

Όπως και με τα εμβόλια για την γρίπη που ανανεώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, δεν θα χρειαστούν εκτεταμένες κλινικές μελέτες Φάσης ΙΙΙ για να εγκριθεί το νέο εμβόλιο.

Το ίδιο δηλαδή αναμένουμε να γίνει σε όλες τις χώρες; Θα χρησιμοποιηθούν εμβόλια που αντιμετωπίζουν τις παραλλαγές BA.4 και BA.5;

Ορισμένες χώρες προσανατολίζονται στην χρήση του εμβολίου έναντι της υποπαραλλαγής ΒΑ.1. Το νέο εμβόλιο της Pfizer, φαίνεται να προκαλεί καλή ανοσοαπόκριση έναντι της BA.1, αλλά έχει χαμηλότερη απόκριση έναντι των BA.4 και BA.5.

Πότε να περιμένουμε να αρχίσει η διανομή;

Η Pfizer μετά την σύσταση του FDA, δήλωσε πως θα έχει ίσως την δυνατότητα να διανείμει σημαντική ποσότητα εμβολίου BA.4/BA.5 την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, ενώ η Moderna δίνει βάθος χρόνου μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου πριν το τροποποιημένο εμβόλιο ετοιμαστεί.

Θα κοστίσουν περισσότερο αυτά τα εμβόλια;

Τα νέα εμβόλια θα πρέπει να κοστίσουν λιγότερο καθότι δεν βασίζονται σε νέα τεχνολογία αλλά μικρή τροποποίηση της υπάρχουσας. Επίσης οι εταιρείες δεν θα κάνουν εκτεταμένες κλινικές μελέτες Φάσης ΙΙΙ που κοστίζουν πολύ. Πρέπει επομένως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διαπραγματευτεί σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές.

Οπότε θα περιμένουμε την διανομή των δόσεων από αυτές τις δύο εταιρείες;

Ξέρουμε πως και η Novavax δουλεύει προς την κατεύθυνση εμβολίου έναντι της Όμικρον και πως οι κλινικές δοκιμές και για στοχευμένο εμβόλιο κατά της όμικρον όσο και για δισθενές εμβόλιο (που συμπεριλαμβάνει το αρχικό και το στοχευμένο κατά της όμικρον) ξεκίνησαν στις 31 Μαΐου. Ταυτόχρονα από δεδομένα που έχει ανακοινώσει η Novavax (και δεν έχουμε δει ακόμα την δημοσίευση) η ενισχυτική δόση του εμβολίου, που χορηγήθηκε οκτώ μήνες μετά το αρχικό σχήμα εμβολιασμού, δημιουργεί ισχυρή ανοσολογική απόκριση έναντι όλων των παραλλαγών της όμικρον (και της ΒΑ.5). Άρα ίσως να έχει νόημα προς το παρόν το εμβόλιο της Novavax να χρησιμοποιείται για αναμνηστικές δόσεις.

Και τα ολιστικά η πολυδύναμα εμβόλια που ακούμε;

Παρόμοια νανοτεχνολογική βάση με της Novavax έχει και το εμβόλιο που έχουν αναπτύξει ερευνητές στον αμερικανικό στρατό (στο Emerging Infectious Diseases Branch, Walter Reed Army Institute of Research). Το εμβόλιο αυτό, το “SpFN” (που σημαίνει ‘spike ferritin nanoparticle” και διαβάζεται ”σπιφ-ιν”) στην ουσία αποτελείται από νανοσωματίδια φερριτίνης που ‘μεταφέρουν’ την ακίδα του ιού. Αλλά η διαφορά είναι πως δεδομένου του πολύεδρου σχεδιασμού του νανοσωματιδίου, μπορεί να μεταφέρει ποικίλες και πολυάριθμες μορφές της ακίδας, ώστε να ενεργοποιεί ανοσοπροστασία έναντι πολλών παραλλαγών και υποπαραλλαγών ταυτόχρονα. To SpFN επίσης μπορεί να διατηρηθεί στο ψυγείο έως και έξι μήνες και σε θερμοκρασία δωματίου έως και ένα μήνα.

Ξέρουμε επίσης πως η BioNTech, δήλωσε ότι μαζί με την Pfizer, θα ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του έτους κλινικές δοκιμές για τα εμβόλια κορονοϊού επόμενης γενιάς. Τα νέα αυτά εμβόλια ‘επόμενης γενιάς’ ξεπερνούν την τρέχουσα προσέγγιση στοχεύοντας στην ενίσχυση της κυτταρικής (Τ) ανοσίας, και τα εμβόλια παν-κορονοϊού θα μας προστατεύουν από την ευρύτερη οικογένεια των κορωνοϊών και τις μεταλλάξεις τους.

Αυτά είναι δηλαδή τα ολιστικά εμβόλια που προπορεύονται;

Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν και άλλα εμβόλια «επόμενης γενιάς» υπό ανάπτυξη. Τα ενδορινικά εμβόλια/σπρέι όπως έχουμε ξαναπεί, θα μπορούσαν να υπερτερούν όλων προστατεύοντάς μας από τον ιό, στοχεύοντας ακριβώς εκεί που εισέρχεται στο σώμα. Μπορεί επίσης να καταφέρουν να αποτρέψουν συνολικά τη μόλυνση και προφανώς χωρίς μόλυνση, δεν θα μεταδίδουμε τον ιό και θα προστατευόμαστε από το μακροχρόνιο COVID. Είναι λοιπόν επίσης αισιόδοξο πως υπάρχουν περισσότερες από δώδεκα κλινικές δοκιμές ενδορινικών εμβολίων ήδη σε εξέλιξη στις ΗΠΑ και παγκοσμίως.

Αναμένουμε και άλλες παραλλαγές τους επόμενους μήνες;

Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν νέες παραλλαγές. Το αν θα προέλθουν από την Όμικρον ή το αρχικό στέλεχος ή άλλο στέλεχος που δεν είναι πλέον διαδεδομένο δεν είναι γνωστό, ούτε μπορούμε να το προβλέψουμε. Ούτε μπορούμε να προβλέψουμε το αν μια μελλοντική παραλλαγή ή ένα νέο στέλεχος θα μεταδίδεται πιο εύκολα ή θα είναι πιο επικίνδυνο ή πιο ήπιο. Αυτή την περίοδο όμως έχουμε σε τουλάχιστον 10 χώρες την εμφάνιση της ΒΑ.2.75 που εντοπίστηκε για πρώτη φορά στην Ινδία. Αυτή η υποπαραλλαγή παρουσιάζει αλλαγές που οδηγούν κάποιους στο να συνιστούν αυξημένη επιδημιολογική επιτήρηση, θεωρώντας πως η BA.2.75 θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι πιο ανησυχητική από την υποπαραλλαγή BA.5. Αυτό όμως για να συμβεί θα πρέπει η ΒΑ.2.75 να είναι τόσο πολύ πιο μεταδοτική που να υπερσκελίσει την ΒΑ.5. Για την ώρα δεν έχουμε τέτοια στοιχεία όμως».

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ




Κορωνοϊός | Σύσταση για χρήση μάσκας και σε εξωτερικούς χώρους με συνωστισμό

Με τους σκληρούς δείκτες της πανδημίας να παρουσιάζουν από μικρή έως και μεγάλη αύξηση ο καθένας τους οι ειδικοί προτείνουν μέτρα για να ανακόψουν την ανοδική πορεία του κορωνοϊού.

Μάλιστα λόγω της αύξησης των νέων κρουσμάτων καθημερινά και των εισαγωγών στα νοσοκομεία οι ειδικοί προτείνουν πέρα από τη σύσταση για χρήση μάσκας σε εσωτερικούς χώρους που ήδη υπάρχει και στους εξωτερικούς χώρους όταν υπάρχει συνωστισμός με στόχο τη σταδιακή μείωση των κρουσμάτων.




Εξαδάκτυλος | Πιθανό να ξαναγίνει υποχρεωτική η χρήση της μάσκας

Ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνει ξανά υποχρεωτική η χρήση μάσκας κατά του κορονοϊού άφησε ο πρόεδρος Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος.

«Ποτέ δεν είπαμε ότι η μάσκα καταργείται. Υπάρχει μία παρεξήγηση. Το πρόστιμο καταργήθηκε. Μετά από 2,5 χρόνια θέλαμε να πιστεύουμε ότι μία επιστημονική συμβουλή μπορεί να ακολουθείται από τους ανθρώπους για το όφελός τους χωρίς να πρέπει να υπάρχει επιβολή προστίμου»

«Αυτό επιχειρήθηκε τη στιγμή που είχαμε την καλύτερη εικόνα της πανδημίας. Με διαφορά ενός μήνα διαπιστώνουμε ότι η μάσκα δεν χρησιμοποιείται όπως θα έπρεπε και το αποτέλεσμα είναι να έχουμε αυτή τη διαφορά» τόνισε ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος και εξήγησε πως δεν μπορεί να καταλάβει τους ανθρώπους που μπαίνουν σε ένα γεμάτο για παράδειγμα αεροπλάνο και δεν φορούν μάσκα.

«Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα ληφθεί κανένα μέτρο»

Απαντώντας στο εάν υπάρχει περίπτωση να έρθει ξανά η υποχρεωτικότητα της μάσκας ο πρόεδρος Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου είπε «ναι».

«Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα ληφθεί κανένα μέτρο εάν δούμε ότι αυτό δεν τηρείται. Δεν θα αφήσουμε την κατάσταση ανεξέλεγκτη, διότι ξέρετε, δεν είναι μόνο το αν θα γεμίσουν ή δεν θα γεμίσουν τα νοσοκομεία και οι εντατικές. Είναι το θέμα ανθρώπινων απωλειών (…) και είναι επίσης η αναστάτωση που προέρχεται στην κοινωνική και οικονομική ζωή από τους ανθρώπους που νοσούν», πρόσθεσε ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος.




Σαρηγιάννης | 25.000 κρούσματα την ημέρα έως τα μέσα Ιουλίου

Για χρήση των εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας και όχι για λήψη νέων μέτρων, για την ανάσχεση της διασποράς του κορωνοϊού, η οποία το τελευταίο διάστημα έχει πάρει την ανιούσα, κάνει λόγο σε συνέντευξή του στο enanews.gr, ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Ο ίδιος προβλέπει ότι μέχρι τις 16-17 Ιουλίου, θα έχουμε φτάσει κοντά στα 25.000 κρούσματα ημερησίως, κάτι το οποίο, όπως λέει, αρχίζει να «κλειδώνει» «όσο δεν κάνουμε τίποτα». Μάλιστα, λέει χαρακτηριστικά πως το πόσο γρήγορα θα μειωθεί και σε ποια επίπεδα, θα εξαρτηθεί και από τις τουριστικές ροές που θα έχουμε τότε.

Σχετικά με τα εργαλεία που διαθέτουμε, ο κ. Σαρηγιάννης τονίζει αρχικά πως πρέπει να αυξήσουμε τον αριθμό των τεστ και να επανέλθει η υποχρεωτικότητά τους στους χώρους εργασίας, αλλά και τις κατασκηνώσεις, ενώ είναι επίσης πολύ σημαντικό να υπάρχει δυνατότητα τέστινγκ στις περιοχές στις οποίες υπάρχει έντονη αυξητική δυναμική της πανδημίας, όπως είναι τα νησιά και οι μεγάλες πόλεις.

«Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, που σημαίνει να αυξήσουμε τον αριθμό των τεστ σημαντικά. Το γεγονός ότι οι άλλες χώρες έχουν μειώσει τα τεστ και ότι εμείς κάνουμε αρκετά, δεν είναι δικαιολογία. Έχουμε μειώσει τα τεστ και αυτό μας κάνει να μην διαβάζουμε καλά την κατάσταση, να μην ξέρουμε τι συμβαίνει ακριβώς, να μην έχουμε καλή επιτήρηση δηλαδή, και ταυτόχρονα δεν μπορούμε να σταματήσουμε τους ανθρώπους που είναι θετικοί, από το να μολύνουν τους άλλους», σημειώνει ο κ. Σαρηγιάννης και προσθέτει:

«Πρέπει να επανέλθει η υποχρεωτικότητα των τεστ και στους χώρους εργασίας, να υπάρχει υποχρεωτικότητα των τεστ, ενός ή 2-3 την εβδομάδα σε παιδικές κατασκηνώσεις και να υπάρχουν αυξημένα τεστ και δυνατότητα για τέστινγκ από τον ΕΟΔΥ, ειδικά μάλιστα στις περιοχές στις οποίες υπάρχει έντονη αυξητική δυναμική της πανδημίας, είτε είναι νησιά, είτε είναι η Χαλκιδική που συμβαίνει, είτε είναι μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα και τώρα δυστυχώς και η Θεσσαλονίκη. Να το κάνουμε στοχευμένα αυτό, να προλαμβάνουμε αυτή την ανάπτυξη».

Το δεύτερο εργαλείο στο οποίο αναφέρεται, είναι η χρήση της μάσκας σε κλειστούς χώρους, ακόμα και όταν δεν υπάρχει συγχρωτισμός, καθώς όπως λέει, το καλοκαίρι, και σε συνθήκες καύσωνα και υψηλών θερμοκρασιών, οι άνθρωποι κλείνουν τα παράθυρα και ανοίγουν τον κλιματισμό, που είναι «ό,τι χειρότερο μπορούμε να κάνουμε για να εξαερίσουμε τον χώρο.

«Να φοράμε τη μάσκα σε κλειστούς χώρους, και σε περιπτώσεις συγχρωτισμού. Το θέμα της μάσκας στους κλειστούς χώρους έχει τη σημασία του ακόμα και ανεξάρτητα από τις περιπτώσεις συγχρωτισμού, δηλαδή αν δεν είμαστε 10 σε ένα δωμάτιο αλλά δύο, τότε να φορέσουμε τη μάσκα, γιατί πέρα από την απευθείας μετάδοση, υπάρχει η αερογενής μετάδοση», αναφέρει χαρακτηριστικά και εξηγεί:

«Θεωρητικά όταν ανοίξουμε το παράθυρο και δημιουργήσουμε ρεύμα αέρα, εξαερίσουμε καλά τον χώρο, προφανέστατα μειώνεται πολύ σημαντικά η πιθανότητα μετάδοσης μέσω του αέρα. Αλλά σε συνθήκες καύσωνα και υψηλών θερμοκρασιών, αυτό που κάνουμε σαν πολίτες είναι κυρίως να κλείνουμε τα παράθυρα και να βάζουμε ερκοντίσιον, μάλιστα σε mode ανακύκλωση, για να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας δεδομένου του κόστους».

Παράλληλα, προσθέτει ότι το ίδιο ισχύει και για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, καθώς όπως λέει «Στο εσωτερικό των καραβιών πάλι οι συνθήκες εξαερισμού είναι πολύ κακές για τον ιό». «Δεν είναι μέτρα, χρησιμοποιώ αυτά που ξέρω και έχω», επισημαίνει.

Στα μέσα Ιουλίου η κορύφωση – Κοντά στις 25.000 τα κρούσματα

Ερωτηθείς για το αν θα δούμε περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων, απαντά κατηγορηματικά ναι:

«Αυτή τη στιγμή ο εβδομαδιαίος μέσος όρος των κρουσμάτων ειναι 13.246. Μέχρι τις 16-17 Ιουλίου, θα έχουμε φτάσει κοντά στις 25.000. Δυστυχώς όσο δεν κάνουμε τίποτα, αυτό αρχίζει να κλειδώνει, να μην μπορείς να το αποφύγεις. Θεωρώ ότι αυτή θα είναι η κορύφωση και μετά θα μειωθεί. Αλλά υπάρχει μια αβεβαιότητα για το πόσο θα μειωθεί ακριβώς. Τα μοντέλα δείχνουν ότι μπορεί να μειωθεί στη διάρκεια του Αυγούστου».

«Το θέμα είναι ότι το πόσο γρήγορα θα μειωθεί και σε ποια επίπεδα θα εξαρτηθεί και από τις τουριστικές ροές τότε από τέλος Ιουλίου και έπειτα, γιατί η αλήθεια είναι ότι οι τουρίστες που έρχονται, έρχονται σε μεγάλο ποσοστό από ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες αυτή τη στιγμή έχουν αύξηση», τονίζει ο καθηγητής και συμπληρώνει:

«Το πώς θα εξελιχθεί ο Αύγουστος, εξαρτάται όχι μόνο από το τι συμβαίνει στην Ελλάδα, όπου δεν πάμε καλά, αλλά και από το τι συμβαίνει στους ξένους που θα έρθουν».

«Οι δικοί μου υπολογισμοί δείχνουν ότι τον Σεπτέμβρη τα πράγματα θα πάνε καλύτερα στην πραγματικότητα. Τον Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη θα είναι αρκετά καλά, για να αρχίσουμε να έχουμε αυξητική τροχιά πάλι, σε ένα κύμα πάλι χειμερινού τύπου, ισχυρό, μέσα στο Νοέμβρη, για να κορυφωθεί σε πραγματικά υψηλά επίπεδα τον Δεκέμβριο», καταλήγει.

«Είμαστε όλοι διαθέσιμοι να κολλήσουμε»

Αναφορικά με τις υποπαραλλαγές της μετάλλαξης Όμικρον, (Ο4 και Ο5), ο καθηγητής τονίζει πως «Η Όμικρον 4 και 5 είναι πιο μεταδοτική, αλλά δεν είναι πολύ πιο μεταδοτική. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι ξεφεύγει πάρα πολύ της ανοσίας. Γι’αυτό λέω ότι χωρίς τη χρήση των εργαλείων, των όπλων που έχουμε, είμαστε όλοι διαθέσιμοι να κολλήσουμε. Έχουμε φαρμακευτικά όπλα, όπως το εμβόλιο και μη φαρμακευτικά όπλα. Τα φαρμακευτικά αυτή τη στιγμή λειτουργούν σε πολύ μικρό ποσοστό, οπότε μας μένουν τα μη φαρμακευτικά όπλα, τα οποία αυτή τη στιγμή εμείς επιλέγουμε να μην τα χρησιμοποιήσουμε, λανθασμένα».

Τέλος, σχετικά με την τέταρτη δόση του εμβολίου, ο ίδιος τη συνιστά σε ανθρώπους που θα αποφασίσουν κατόπιν συμβουλής του γιατρού τους. «Η τέταρτη δόση θα βοηθήσει στο να μην νοσήσουμε βαριά. Εγώ τη συνιστώ σε ανθρώπους που θα αποφασίσουν μετά τη συμβουλή του γιατρού τους, ο οποίος ξέρει το ιστορικό τους και σε τι κατάσταση βρίσκονται. Αυτό είναι το πιο σώφρον πράγμα που μπορείς να κάνεις. Στους πιο ηλικιωμένους και ευπαθείς που εκεί υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες για υποκείμενα νοσήματα, νομίζω ότι είναι χρήσιμο να υπάρχει η ανοσιακή κάλυψη, τουλάχιστον για τη σοβαρότητα της νόσησης. Αυτό είναι το βασικό».




Σαρηγιάννης | Τα κρούσματα κορονοϊού θα συνεχίσουν να αυξάνονται όσο δεν παίρνουμε μέτρα

Το καμπανάκι για την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού κρούει ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης.

Στο Forum του Λευκού Πύργου με θέμα «Η μετά COVID-19 εποχή – Υγιείς, βιώσιμες πόλεις: Προκλήσεις, δυνατότητες και προοπτικές», ο καθηγητής Σαρηγιάννης μιλώντας στο ThessToday.gr αναφορικά με την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού, τόνισε πως ο εφησυχασμός δεν είναι λύση.

Όπως επεσήμανε: «Είναι σημαντικό να το πάρουμε σοβαρά γιατί η αλήθεια είναι ότι τα κρούσματα θα συνεχίσουν να αυξάνονται εφόσον δεν παίρνουμε κανένα μέτρο αντιμετώπισης. Θα αρχίσει να πιέζεται το σύστημα υγείας σιγά σιγά. Καλό θα είναι να αντιδράσουμε και για την αντίδραση βασικές λέξεις κλειδιά είναι η αύξηση του αριθμού των τεστ, μάσκα και βεβαίως απολύμανση του αέρα στα ΜΜΜ».

Παράλληλα ο κ. Σαρηγιάννης επεσήμανε πως μπορούμε να κάνουμε «στοχευμένες δράσεις που να μη μας επηρεάσουν στην άνεση του καλοκαιριού αλλά ταυτόχρονα να μας δώσουν την προστασία που χρειαζόμαστε για να μην αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα», ενώ τόνισε πως θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα ήδη υπάρχοντα «όπλα» της μάσκας και των τεστ.

thesstoday.gr




Τζανάκης | Πάνω από 15.000 τα πραγματικά κρούσματα – «Υψηλός πυρετός για δύο ημέρες και μεγάλη κακουχία»

Προβληματισμό προκαλεί η αυξητική τάση στα κρούσματα κορονοϊού στη χώρα μας. Μάλιστα, ο καθηγητής Πνευμονολογίας Νίκος Τζανάκης μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, σημείωσε πως εάν γινόταν μεγάλος αριθμός τεστ κορονοϊού «είμαι σίγουρος ότι ο μέσος όρος (κρουσμάτων) θα ήταν πάνω από 15.000».

Δεν απέκλεισε μάλιστα εάν το τεστ ήταν του επιπέδου των μηνών Φεβρουαρίου – Μαρτίου – Απριλίου, τα κρούσματα κορονοϊού να έφταναν ακόμα και 25.000.

Ο καθηγητής ανέφερε, μιλώντας εμπειρικά, ότι για το 60% – 80% των περιστατικών νόσησης, ο κορονοϊός προκαλεί δύο ημέρες υψηλό πυρετό, για μια εβδομάδα πολύ μεγάλη κακουχία, για μια ακόμη εβδομάδα κακουχία σε μικρότερο βαθμό και έντονο πονοκέφαλο.

Οι τρεις συμβουλές προς τους πολίτες

Ο κ. Τζανάκης συμβούλευσε τους πολίτες να ακολουθούν τρεις βασικές οδηγίες προκειμένου να προστατευτούν:

  • Φοράμε τη μάσκα όπου νιώθουμε ανασφαλείς (αεροπλάνα, σουπερ μάρκετ, συναυλίες, παραλίες με συνωστισμό)
  • Προφυλάσσουμε ηλικιωμένους άνω των 75 ετών και άτομα με πολλά συνοδά νοσήματα ανεξαρτήτως ηλικίας. Θα πρέπει να κάνουν την τέταρτη δόση του εμβολίου.
  • Όσοι είναι θετικοί στον κορονοϊό να το δηλώνουν. Αποτελεί προϋπόθεση για να λάβουν αντιική αγωγή.



Πλεύρης | Θα υπάρξει θερινό κύμα κορωνοϊού

Δεν θα χρειαστεί επαναφορά μέτρων, υπογραμμίζει ωστόσο ο υπουργός Υγείας.

Καθησυχαστικός εμφανίστηκε, ο υπουργός Υγείας, για τη αύξηση των κρουσμάτων κορωνοϊού στην χώρα.

«Θα υπάρχει ένα θερινό κύμα που δεν θα μας επηρεάσει» δήλωσε το πρωί της Πέμπτης ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης κληθείς να σχολιάσει την αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού και στην Ελλάδα.

 




Ευλογιά των πιθήκων: Δεύτερο κρούσμα στην Ελλάδα μέσα σε τρεις ημέρες

Γιατί οι επιστήμονες φοβούνται μεγάλη αύξηση – Σε αυξημένη επιφυλακή βρίσκονται οι ελληνικές υγειονομικές αρχές

Αυξάνονται τα κρούσματα, αυξάνεται και η επιτήρηση στην Ελλάδα για την ευλογιά των πιθήκων με τον ΕΟΔΥ να ανακοινώνει χτες ακόμη ένα κρούσμα, το δεύτερο, στη χώρα μας.

Η αυξημένη επιτήρηση δικαιολογείται μάλιστα και από το γεγονός πως χτες ο ΕΟΔΥ ανέφερε ότι η ενημέρωση για την πορεία της νόσου στη χώρα θα πραγματοποιείται σε εβδομαδιαία βάση, δηλαδή κάθε Πέμπτη.

Στη χώρα μας λοιπόν έχουν διαγνωστεί με ευλογιά των πιθήκων δύο άνδρες.

Το πρώτο περιστατικό είναι ένας 59χρονος άνδρας που εξακολουθεί να νοσηλεύεται στο νοσοκομείο «Ανδρέας Συγγρός» και το δεύτερο ένας άνδρας 47 ετών ο οποίος διαγνώστηκε με τη νόσο της ευλογιάς των πιθήκων, μετά από πρόσφατο ταξίδι στην Ισπανία.

Ο ασθενής εμφάνιζε πυρετό και το χαρακτηριστικό εξάνθημα στο δέρμα, δηλαδή κλινική εικόνα συμβατή με ευλογιά των πιθήκων κι αυτό ήταν που σήμανε συναγερμό στους γιατρούς.

Η πρώτη εξέταση του γενετικού υλικού του ασθενή έγινε στο Κεντρικό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας του ΕΟΔΥ, το Σάββατο (11/6). Το αποτέλεσμα ήταν θετικό για την οικογένεια των ιών non-Variola Orthopox, στην οποία συγκαταλέγεται και ο ιός της ευλογίας των πιθήκων.

Ο επιβεβαιωτικός έλεγχος -σύμφωνα με το σχετικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ- θα γίνει τις επόμενες μέρες από το εργαστήριο Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ και περιλαμβάνει τη φυλογενετική ανάλυση του δείγματος, αλλά και την ταυτοποίηση του είδους του ιού.

Στο μεταξύ, ο ασθενής νοσηλεύεται σε απομόνωση και η κατάστασή του χαρακτηρίζεται από τους θεράποντες γιατρούς «σταθερή».

Θα αυξηθούν τα κρούσματα στην Ελλάδα

Την ώρα που τα κρούσματα αυξάνονται στην Ευρώπη, οι ειδικοί στη χώρα μας θεωρούν πως το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν κι άλλα κρούσματα.

«Θα έχουμε περισσότερα κρούσματα της ευλογιάς των πιθήκων, είναι δεδομένο αυτό. Φαίνεται ότι είναι μια νόσος που αυτή τη φορά ξέφυγε λίγο από τη συνήθη μετάδοσή της. Δεν πρέπει να ανησυχούμε ιδιαίτερα, η νόσος δεν έχει μεγάλη μεταδοτικότητα, είναι εύκολο σχετικά να περιοριστεί. Επίσης, δεν έχει ασυμπτωματική μετάδοση. Τα συμπτώματα κάνουν να εμφανιστούν 1-2 εβδομάδες, ενώ είναι εύκολο σε όσους εμφανίζουν συμπτώματα να εντοπίσουμε τις επαφές τους», ανέφερε μιλώντας στο MEGA ο καθηγητής Πνευμονολογίας – Εντατικής θεραπείας, Θεόδωρος Βασιλακόπουλος.

Δεν μεταδίδεται όπως ο κοροναϊός

Υπενθυμίζεται πως η ευλογιά των πιθήκων μπορεί να εξαπλωθεί μέσω του αέρα, αλλά μόνο μέσω της κοντινής, πρόσωπο με πρόσωπο επαφής με ένα μολυσμένο άτομο, ανέφεραν τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC), καθώς τα κρούσματα της νόσου αυξάνονται σε όλον τον κόσμο.

Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης την Παρασκευή, η Δρ. Rochelle Walensky, επικεφαλής των CDC, είπε ότι η ευλογιά των πιθήκων μεταδίδεται μέσω σωματικής επαφής με συμπτωματικούς ασθενείς και αγγίζοντας τα ρούχα και τα κλινοσκεπάσματα τους.

Προσπαθώντας όμως να διευκρινίσει εάν χρειάζονται μάσκες προσώπου για να αποφευχθεί η μόλυνση, η επιδημιολόγος εξήγησε ότι ο ιός που προκαλεί το εξάνθημα δεν θα «μείνει στον αέρα» όπως ο κοροναϊός.

«Η ασθένεια δεν μεταδίδεται μέσω περιστασιακών συζητήσεων, περνώντας για παράδειγμα σε ένα παντοπωλείο ή αγγίζοντας πράγματα όπως πόμολα πόρτας», δήλωσε. «Όλα τα κρούσματα που έχουμε δει μέχρι σήμερα σε αυτό το ξέσπασμα σχετίζονται με άμεση επαφή».

Κατά τη διάρκεια σχετικού συνεδρίου, οι υπεύθυνοι υγείας κάλεσαν επίσης τους Αμερικανούς με οποιαδήποτε σεξουαλικά μεταδιδόμενη λοίμωξη – συμπεριλαμβανομένης της σύφιλης, της γονόρροιας και των χλαμυδίων – να υποβληθούν σε εξετάσεις για ευλογιά των πιθήκων.

Ανέφεραν ότι πολλοί ασθενείς της ευλογιάς των πιθήκων παρουσίαζαν εξανθήματα και πληγές στα γεννητικά όργανα και τον πρωκτό, που έμοιαζαν με ΣΜΝ. Έχουν επίσης καταγραφεί αρκετές περιπτώσεις ταυτόχρονης μόλυνσης από ευλογιά των πιθήκων και σεξουαλικά μεταδιδόμενο νόσημα.

Κατά τη σημερινή ενημέρωση, η Walensky τόνισε ότι ο ιός μεταδίδεται μέσω του αέρα μόνο μέσω μεγάλων σταγονιδίων που αποβάλλονται από μολυσμένους ανθρώπους και πέφτουν γρήγορα στο έδαφος.

«Μπορεί να εξαπλωθεί μέσω των αναπνευστικών εκκρίσεων όταν οι άνθρωποι έχουν επαφή πρόσωπο με πρόσωπο», δοευκρίνησε. «Αλλά όλες οι περιπτώσεις που έχουμε δει μέχρι σήμερα σε αυτήν την επιδημία σχετίζονται με άμεση επαφή με ασθενείς, ή με αντικείμενα που έχουν αγγίξει.

Σημειώνεται, πως περισσότερα από 1.200 κρούσματα της ευλογιάς των πιθήκων έχουν επιβεβαιωθεί σε περίπου 30 χώρες, όπου η ασθένεια δεν είναι ενδημική, οι περισσότερες από αυτές στην Ευρώπη.

 Ποια συμπτώματα μπορεί να έχει κάποιος που νοσεί;

Τα συμπτώματα

Από τη στιγμή που κάποιος μολυνθεί με τον ιό της ευλογιάς των πιθήκων χρειάζεται να περάσουν 5 έως 21 μέρες για να εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα (συνήθως 6 με 13 ημέρες).

Αυτά μπορεί να είναι:

  • Πυρετός
  • Κεφαλαλγία
  • Μυαλγίες
  • Οσφυαλγία
  • Διογκωμένοι λεμφαδένες (χαρακτηριστικό σημείο διαφορικής διάγνωσης από την ευλογιά)
  • Ρίγος
  • Καταβολή δυνάμεων
  • Εξάνθημα (συνήθως παρουσιάζεται 1 με 3 ημέρες μετά την εμφάνιση του πυρετού). Συχνά προηγείται το δερματικού εξανθήματος, εμφάνιση βλαβών σε βλεννογόνους, όπως του στόματος. Το εξάνθημα εντοπίζεται αρχικά στο κεφάλι και στο πρόσωπο και στη συνέχεια επεκτείνεται σε άλλα σημεία του σώματος συμπεριλαμβανομένων των παλαμών και των πελμάτων. Αρχικά εμφανίζεται με τη μορφή κηλίδων και βλατίδων οι οποίες εξελίσσονται σε μικρές φυσαλίδες, φλύκταινες και έπειτα σε εφελκίδες που τελικά υποχωρούν.) Το εξάνθημά αυτό μερικές φορές συγχέεται με το εξάνθημα της ανεμευλογιάς.



Ευλογιά των πιθήκων | Σε εγρήγορση οι υγειονομικές αρχές μετά και το δεύτερο επιβεβαιωμένο κρούσμα

Πώς μεταδίδεται – Ποια τα συμπτώματα

Σε κατάσταση επιφυλακής για την ευλογιά των πιθήκων βρίσκεται και η Ελλάδα, έπειτα από την επιβεβαίωση και δεύτερου κρούσματος, που αφορά έναν άνδρα ηλικίας 47 ετών με πρόσφατο ταξίδι στην Ισπανία.

Σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, πραγματοποιήθηκε στο Κεντρικό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας, έλεγχος δείγματος ασθενούς με κλινική εικόνα συμβατή με ευλογιά των πιθήκων, για είδη non-variola orthopox ιών, στα οποία συγκαταλέγεται και ο ιός της ευλογιάς των πιθήκων και ήταν θετικός.

Γενετικό υλικό θα σταλεί στο εργαστήριο Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ για την ταυτοποίηση του είδους non Variola ORTHOPOX και την περαιτέρω φυλογενετικη ανάλυση.

Ο ασθενής νοσηλεύεται σε απομόνωση, σε σταθερή κατάσταση.

Σύμφωνα με τα έως τώρα διαθέσιμα επιδημιολογικά δεδομένα ο κίνδυνος για το γενικό πληθυσμό εξακολουθεί να είναι χαμηλός, καθώς η νόσηση είναι συνήθως ήπια και αυτοπεριοριζόμενη και το νόσημα χαρακτηρίζεται από μικρή σχετικά μεταδοτικότητα, αναφέρει ο ΕΟΔΥ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έχει βρεθεί μέχρι στιγμής στη χώρα μας περιστατικό της νόσου με εγχώρια μετάδοση.

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο κρούσμα ευλογιάς των πιθήκων επιβεβαιώθηκε την Τετάρτη και προέρχεται από την Ιβηρική Χερσόνησο (σ.σ. είχε ταξιδέψει στην Πορτογαλία).

Οι τρόποι μετάδοσης της ευλογιάς των πιθήκων

Τρεις είναι οι τρόποι μετάδοσης της ευλογιάς των πιθήκων σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση του ΕΟΔΥ. Συγκεκριμένα:

Οι τρόποι μετάδοσης της ευλογιάς των πιθήκων περιλαμβάνουν:

  • Στενή προσωπική επαφή
  • Έκθεση σε βιολογικά υγρά
  • Επαφή με μολυσμένες επιφάνειες ή αντικείμενα (π.χ. κλινοσκεπάσματα, είδη ρουχισμού/ιματισμού)

Ποια είναι τα συμπτώματα της ευλογιάς των πιθήκων

Η ευλογιά των πιθήκων έχει θέσει σε επιφυλακή τα υγειονομικά συστήματα της Ευρώπης γι’ αυτό η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών είχε εκδώσει έκτακτη απόφαση για εμβολιασμό, ενώ το Ινστιτούτο Παστέρ σημείωσε τα συμπτώματα και τα στάδια της νόσου, που χρειάζονται προσοχή.

Σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ (ΕΙΠ), η περίοδος επώασης -διάστημα από τη μόλυνση έως την έναρξη των συμπτωμάτων- της ευλογιάς των πιθήκων είναι συνήθως από 6 έως 13 ημέρες αλλά, μπορεί να κυμαίνεται και από 5 έως 21 ημέρες, ενώ η μόλυνση μπορεί να χωριστεί σε δύο στάδια.

Το πρώτο στάδιο (διαρκεί 0-5 ημέρες) χαρακτηρίζεται από πυρετό, έντονο πονοκέφαλο, λεμφαδενοπάθεια (πρήξιμο των λεμφαδένων), πόνο στην πλάτη, μυαλγία (μυϊκοί πόνοι) και έντονη εξάντληση (έλλειψη ενέργειας). Η λεμφαδενοπάθεια είναι ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της ευλογιάς των πιθήκων σε σύγκριση με άλλες ασθένειες που μπορεί αρχικά να εμφανίζονται με παρόμοια συμπτώματα (ανεμοβλογιά, ιλαρά, ευλογιά).

Στο δεύτερο στάδιο, το εξάνθημα του δέρματος συνήθως εμφανίζεται μέσα σε 1-3 ημέρες από την εμφάνιση πυρετού. Το εξάνθημα τείνει να συγκεντρώνεται περισσότερο στο πρόσωπο και τα άκρα. Προσβάλλει δε, το πρόσωπο (στο 95% των περιπτώσεων) και τις παλάμες των χεριών και τα πέλματα των ποδιών (στο 75% των περιπτώσεων). Επίσης, επηρεάζονται οι στοματικοί βλεννογόνοι (στο 70% των περιπτώσεων), τα γεννητικά όργανα (30%), οι επιπεφυκότες (20%), καθώς και ο κερατοειδής. Το εξάνθημα εξελίσσεται διαδοχικά από κηλίδες (βλάβες με επίπεδη βάση) σε βλατίδες (ελαφρώς ανυψωμένες σταθερές βλάβες), κυστίδια (βλάβες γεμάτες με διαυγές υγρό), φλύκταινες (βλάβες γεμάτες με κιτρινωπό υγρό) και κρούστες που στεγνώνουν και πέφτουν. Το πλήθος των βλαβών κυμαίνεται από μερικές έως αρκετές χιλιάδες. Σε σοβαρές περιπτώσεις, οι βλάβες μπορεί να συνενωθούν μέχρι να απομακρυνθούν μεγάλα τμήματα του δέρματος.




ΕΛΣΤΑΤ | Εφιαλτική εκτίναξη των αιφνίδιων θανάτων παιδιών στην Ελλάδα

Οι αιφνίδιοι και χωρίς αιτία θάνατοι παιδιών και εφήβων εξελίσσονται στην ασθένεια της χρονιάς.

Το τελευταίο διάστημα, έχουν πεθάνει ανεξήγητα πέντε παιδιά σε ολόκληρη τη χώρα, γεγονός που διογκώνει το αίσθημα ανασφάλειας για την παρεχόμενη περίθαλψη.

Εάν αναλογιστεί κανείς ότι πέρσι οι θάνατοι ήταν 43, πρόπερσι 37 και ότι ακόμα είμαστε στα μισά του 2022, τότε κάτι ανησυχητικό συμβαίνει. Αν υποθέσουμε πως τα περιστατικά θανάτων θα παρουσιάσουν την ίδια συχνότητα μέχρι το τέλος του 2022, θα έχουμε να κάνουμε με τετραπλασιασμό  αιφνίδιων θανάτων παιδιών και εφήβων, σε σχέση με το 2020!

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, Στις ηλικίες 0-4 έχουν καταλήξει 82 παιδιά, στις ηλικίες 5-9 έχουν πεθάνει 12 παιδιά, 11 θάνατοι έχουν καταγραφεί στις ηλικίες 10-14 και 33 στις ηλικίες 15-19.

Τα στατιστικά που τρομάζουν – Χάθηκαν 138 παιδιά σε έξι μήνες

Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι το 2020 πέθαναν 33 παιδιά ηλικίας 5-9 χρόνων και το 2021 άλλα 37 παιδιά.

37 παιδιά ηλικίας 10-14 χρόνων είχαν καταλήξει το 2020 και 43 το 2021.

Συνολικά, λοιπόν, το 2020 χάθηκαν 70 παιδιά ηλικίας 5-15 ετών, ενώ το 2021 80 παιδιά.

Αυτό το έτος έχουν πεθάνει 138 παιδιά και έφηβοι ηλικίας 0 έως 19 χρόνων, με τα περισσότερα να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 0-4 χρόνων (82 θάνατοι).

Στην ομάδα 5-9 χρόνων καταγράφονται 12 απώλειες, άλλες 11 σε παιδιά ηλικίας 10-14 χρόνων και 33 στην ομάδα των εφήβων 15-19 χρόνων.

Συντετριμμένοι οι γονείς

Υπενθυμίζεται ότι μετά το Πάσχα κατέληξαν δύο παιδιά στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, ένα 3χρονο κοριτσάκι και ένα 7χρονο αγόρι, στις αρχές Μαΐου βρέθηκε νεκρή στην Πάτρα στο σπίτι από τη μητέρα της μία 12χρονη, στη συνέχεια έχασε τη ζωή του νοσηλευόμενος στο Παίδων ένας 16χρονος από τη Ρόδο και χθες κατέληξε μια 12χρονη στη Θεσσαλονίκη.

Πέντε θάνατοι παιδιών ηλικίας 3 έως 16 χρόνων που έχουν βυθίσει στο θρήνο τις οικογένειές τους, που γεννούν ερωτήματα και αγωνία σε όλους τους γονείς και απασχολούν τους επιστήμονες. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία της πλήρους ιατροδικαστικής έρευνας η οποία ελπίζεται να φωτίσει τις συνθήκες θανάτου των άτυχων παιδιών.

Η 12χρονη Δήμητρα

Ένα μήνα μετά τον θάνατο της μικρής Κατερίνας, χάθηκε η 12χρονη Δήμητρα. Ένα παιδί που δεν αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας και που το τελευταίο διάστημα έδειχνε καλά.

Η μαθήτρια της 6ης Δημοτικού πέθανε στον ύπνο της. Οι προσπάθειες ανάνηψης στο διαμέρισμα δεν απέδωσαν κι οι γιατροί στο νοσοκομείο, διαπίστωσαν τον θάνατό της.

Η ιατροδικαστής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης Λήδα Κοβάτση που ολοκλήρωσε τη νεκροψία αναφέρει την ανακοπή καρδιάς, αλλά δεν μπορεί ακόμα να μιλήσει για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα.

«Ούτε από την αυτοψία στο σπίτι, ούτε από την νεκροψία – νεκροτομή που διενεργήθηκε προέκυψαν στοιχεία για το πως προήλθε ο θάνατος του παιδιού. Σαφή συμπεράσματα θα προκύψουν από τη ιστολογική και τοξικολογική εξέταση που θα διενεργήθηκε», λέει η ιατροδικαστής.

Ο 16χρονος στη Ρόδο

Το δικό της Γολγοθά ανεβαίνει και η οικογένεια του 16χρονου Λευτέρη στη Ρόδο. Ενός παιδιού που υπέκυψε στο νοσοκομείο του νησιού, μετά από υψηλό πυρετό που εμφάνισε.

Στην υπόθεση έχει ήδη παρέμβει η Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών του νησιού, καθώς ο πατέρας του άτυχου μαθητή καταγγέλλει πως οι γιατροί αδιαφόρησαν.

Ο άτυχος Λευτέρης είχε υποβληθεί σε εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς σε μικρή ηλικία, αλλά όπως μας λέει ο πατέρας του, οι γιατροί δεν συγκινήθηκαν από το ιστορικό του.

Του έδωσαν εξιτήριο με αντιπυρετικά για το σπίτι, αλλά η κατάστασή του επιδεινώθηκε.

Η 3χρονη Κατερίνα

Αναπάντητα ερωτήματα και πίσω από τον θάνατο της 3χρονης Κατερίνας, που εισήχθη παραμονές του Πάσχα στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, με πρήξιμο στον αστράγαλο και χαμηλό πυρετό.

Μετά από 11 μέρες νοσηλείας στο Ιπποκράτειο, η μικρή Κατερίνα μεταφέρθηκε διασωληνωμένη στο Ιπποκράτειο, όπου και κατέληξε.

Κοινή συνισταμένη πίσω από τους 5 τελευταίους θανάτους παιδιών, το ότι οι γιατροί δεν έχουν καταλήξει σε ασφαλή συμπεράσματα για τα αίτια και περιμένουν απαντήσεις από τις ιστολογικές εξετάσεις.

Τι προκαλεί όμως όλους αυτούς τους θανάτους στα παιδιά; Ως τώρα οι επιστήμονες παρακολουθούν μάλλον «μουδιασμένα» το φαινόμενο, ικανοποιητικές απαντήσεις δεν δίνονται, και η λίστα του πένθους μεγαλώνει, με υγιέστατα παιδιά να χάνουν τη ζωή τους «ξαφνικά».

Ανδρέας Γιαννόπουλος, Καθηγητής Παιδιατρικής Καρδιολογίας του ΑΠΘ: Τα αίτια των αιφνίδιων θανάτων είναι κυρίως αρρυθμιολογικά κι έρχονται ακόμα και στον ύπνο των ατόμων

«Προερχόμαστε από μία πανδημία των προηγούμενων δύο ετών. Χάσαμε γενικά δεκάδες χιλιάδες Έλληνες, και μέσα σ’ αυτούς και παιδιά. Αυξάνονται λοιπόν οι θάνατοι, μην το ξεχνάμε. Μάλιστα, στο τελευταίο διάστημα είχαν προστεθεί ως αιτίες θανάτων τα πολυφλεγμονώδη σύνδρομα που χτυπούν παιδιά κι εφήβους είπε ο Ανδρέας Γιαννόπουλος, Καθηγητής Παιδιατρικής Καρδιολογίας του ΑΠΘ και πρόσθεσε: «Έπαιξε ρόλο και ο κορονοϊός, και ειδικά τελευταία με τις μεταλλάξεις του ιού. Τον πρώτο καιρό, δεν είχαμε παιδοκορονοϊό. Με τα νέα στελέχη, χτυπήθηκαν και τα παιδιά».

Διαχωρίζουμε τα περιστατικά των αιφνίδιων θανάτων των παιδιών σε παιδιά που είναι άρρωστα και πέθαναν αιφνίδια, αλλά ήδη ήταν άρρωστα. Αυτή είναι η μεγάλη κατηγορία. Πάμε και στο τελευταίο τραγικό γεγονός, που έχουμε αυτό το υγιέστατο κοριτσάκι που πεθαίνει αιφνιδίως στον ύπνο του. Στην περίπτωση αυτή, το γεγονός αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο. Ενας λόγος μπορεί να είναι τα καρδιακά αίτια. Τα περισσότερα πλέον τα “πιάνουμε”, αλλά δυστυχώς δεν θα φτάσουμε ποτέ σε μηδέν θανάτους. Ελαττώνονται σε σημαντικό βαθμό με την πρόοδο της Καρδιολογίας.

Τα αίτια των αιφνίδιων θανάτων είναι κυρίως αρρυθμιολογικά κι έρχονται ακόμα και στον ύπνο των ατόμων» τόνισε ο καθηγητής και προέτρεψε τους πολίτες να προβαίνουν σε συχνές προληπτικές καρδιολογικές εξετάσεις.




Μακάριος Λαζαρίδης |«Μετά από εννέα χρόνια, το Π.Π.Ι. Παραλίας Οφρυνίου έχει επιτέλους μόνιμη ιατρό»

Στον Αγιασμό που τελέστηκε στο Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο (Π.Π.Ι.) Παραλίας Οφρυνίου, με αφορμή την ανάληψη υπηρεσίας σε αυτό της νέας μόνιμης ιατρού, παρέστη χθες, Δευτέρα 6 Ιουνίου 2022, ο Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μακάριος Λαζαρίδης.

Αφού ευχήθηκε στη νέα Γενική Οικογενειακή Γιατρό, κυρία Στέλλα Καραγιώργη για τα νέα καθήκοντά της, ο κ. Λαζαρίδης, με δήλωσή του, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την θετική εξέλιξη της υπόθεσης, για την οποία συνέβαλε καταλυτικά με τις κινήσεις του και παρά τα εμπόδια που προέκυψαν στην πορεία, ικανοποιώντας τελικά το σχετικό, πάγιο και διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας για τη συνεχή παρουσία ιατρού στο Π.Π.Ι.

Όπως ανέφερε ο κ. Λαζαρίδης, «σήμερα είναι μια ιδιαίτερη μέρα για την περιοχή.

Χρειάστηκε μια δεκαετία, περίπου, για να καταλήξουμε επιτέλους εδώ, δηλαδή το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο της Παραλίας Οφρυνίου να έχει μόνιμη γιατρό. Έχουμε δουλειά ακόμα να κάνουμε, ούτως ώστε το Ιατρείο να γίνει πραγματικά Πολυδύναμο, ωστόσο, το πρώτο λιθαράκι έχει μπει. Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος και ικανοποιημένος που συνέβαλα καθοριστικά σε αυτή την προσπάθεια».

Παράλληλα, εξέφρασε τις ευχαριστίες του στον Δήμαρχο Παγγαίου, κ. Φίλιππο Αναστασιάδη «ο οποίος και αυτός με τις δικές του προσπάθειες, συνεισέφερε στην υλοποίηση του συγκεκριμένου στόχου. Και βεβαίως ευχαριστώ και τους αντιδημάρχους, τους δημοτικούς συμβούλους, τον πρόεδρο του χωριού, τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου της Παραλίας Οφρυνίου. Όλοι μαζί ενώσαμε τις δυνάμεις μας και τα καταφέραμε. Θα συνεχίσουμε σε αυτήν τη λογική και είμαι πεπεισμένος ότι στο τέλος της διαδρομής αυτής το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο της Παραλίας Οφρυνίου θα είναι ένα κόσμημα για την ευρύτερη περιοχή».

Στον Αγιασμό παρευρέθηκαν, επίσης, η αντιδήμαρχος Δ.Ε. Ορφανού κυρία Όλγα Αμπατζιά, ο αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑ Παγγαίου κ. Χρήστος Παρασκευάς, ο πρόεδρος της Τ.Κ. Οφρυνίου κ. Ευστράτιος Κυριαζής, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Χρήστος Γκέντζογλου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Παραλίας Οφρυνίου κ. Ηλίας Αντωνίου, η διευθύντρια του Κέντρου Υγείας Ελευθερούπολης κυρία Κιάρα Ντι Νάπολι, ο φαρμακοποιός του χωριού κ. Δημήτρης Βίτσιος και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής.




Οι μισοί ασθενείς με long covid εμφανίζουν διαταραχές στον ύπνο και κόπωση

Σύμφωνα με νέα αμερικανική μελέτη τουλάχιστον οι δύο στους τρεις ασθενείς ανέφεραν μέτρια κόπωση και το 22% σοβαρή κόπωση, αλλά και αϋπνία.

Σχεδόν οι μισοί ασθενείς με συμπτώματα μακρόχρονης Covid-19 εμφανίζουν μέτρια έως σοβαρή διαταραχή του ύπνου τους, ενώ σχεδόν όλοι νιώθουν μέτρια έως σοβαρή κόπωση, δείχνει μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές της Κλινικής Κλίβελαντ, με επικεφαλής τη δρα Σίνθια Πένα Ορμπέα, που έκαναν ανακοίνωση στο αμερικανικό συνέδριο “Sleep 2022” σχετικά με τον ύπνο, καθώς και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Sleep”, ανέλυσαν στοιχεία για 962 άτομα με μακρά Covid-19 κατά την περίοδο Φεβρουαρίου 2021-Απριλίου 2022.

Τουλάχιστον οι δύο στους τρεις (67%) ασθενείς ανέφεραν μέτρια κόπωση και το 22% σοβαρή κόπωση για αρκετό καιρό (εβδομάδες ή μήνες) μετά τη λοίμωξη από κορωνοϊό. Το 8% ανέφεραν επίσης επίμονες σοβαρές διαταραχές του ύπνου τους, ενώ το 41% μέτριες διαταραχές ύπνου (δυσκολία να αποκοιμηθούν, αϋπνία, ξύπνημα μέσα στη νύχτα ή πολύ νωρίς, κακή ποιότητα ύπνου κ.α.).

Μεγαλύτερη πιθανότητα για διαταραχές ύπνου μετά από Covid-19 έχουν οι υπέρβαροι και παχύσαρκοι, καθώς και εκείνοι με προϋπάρχουσα αγχώδη διαταραχή.




Ιατρικός Σύλλογος Καβάλας | Υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας στις δομές Υγείας

Ο Ιατρικός Σύλλογος Καβάλας, επισημαίνει ότι σύμφωνα με το τελευταίο ΦΕΚ 2676/31-5-2022, παραμένει υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας από τους Ιατρούς, προσωπικό, ασθενείς και επισκέπτες στα ιατρεία, Νοσοκομεία, κλινικές, διαγνωστικά κέντρα και κέντρα αποκατάστασης.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                       Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ                ΑΛΕΞΙΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ




Σύφιλη | Η «ξεχασμένη» ασθένεια που όμως ήταν πάντα εδώ

Ηπερίπτωση της 16χρονης που διαγνώστηκε με σύφιλη στην Πάτρα έγινε είδηση αυτή την εβδομάδα. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για ένα από τα εκατοντάδες κρούσματα που καταγράφονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα.

Η σύφιλη, βακτηριακή ασθένεια που μεταδίδεται συνήθως με τη σεξουαλική επαφή, σίγουρα δεν είναι τόσο κοινή στην Ευρώπη όσο τον 18ο και τον 190 αιώνα, όταν την αποκαλούσαν «μάστιγα της ανθρωπότητας».

Η ευρεία χρήση των αντιβιοτικών μείωσε τη συχνότητά της τον 20ό αιώνα, όμως τα κρούσματα άρχισαν και πάλι να αυξάνονται σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες μετά το 1990, και ενώ το βακτήριο είχε πια αποκτήσει ανθεκτικότητα σε ορισμένες θεραπείες.

Το 2015 εκτιμάται ότι πάνω από 45 εκατομμύρια άνθρωποι ζούσαν με σύφιλη, κυρίως σε αναπτυσσόμενες χώρες, και οι θάνατοι φτάνουν τις αρκετές δεκάδες χιλιάδες το χρόνο.

Δευτερογενής σύφιλη σε άσθενή που πάσχει και από ΗΙV. Οι δερματικές αλλοιώσεις είναι το πρώτο σύμπτωμα (Herbert L. Fred, Hendrik A. van Dijk / CC BY 2.0)

Σύμφωνα με επιδημιολογικά δεδομένα του ΕΟΔΥ,  το 2013 αναφέρθηκαν στην Ελλάδα 300 περιστατικά, από τα οποία τα 262 αφορούν άνδρες, κυρίως άνδρες που έχουν σεξουαλικές επαφές με άνδρες.

Η σύφιλη «δεν είναι ξεχασμένη ασθένεια» δήλωσε στο thebest.gr η Σοφία Γεωργίου, διευθύντρια της δερματολογικής κλινικής στο Νοσοκομείο Ρίου, όπου η 16χρονη ασθενής νοσηλεύεται σε μονόκλινο δωμάτιο.

«Τα περιστατικά σύφιλης δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Υπάρχουν περιπτώσεις και σε νέα παιδάκια ακόμα (…) Τα τελευταία 20 χρόνια στη δερματολογική κλινική του Ρίου έχουμε περίπου 2 περιστατικά την εβδομάδα και σε άτομα που έχουν ετεροφυλικές σχέσεις και ομοφυλοφιλικές» ανέφερε.

Μέχρι σήμερα, εμβόλιο για τη σύφιλη δεν υπάρχει και ο μόνος τρόπος πρόληψης είναι η αποφυγή του σεξ χωρίς προστασία. Το προφυλακτικό μειώνει τον κίνδυνο αλλά δεν τον μηδενίζει.

Ύπουλη ασθένεια

Η σύφιλη, η οποία προκαλείται από το βακτήριο ωχρά σπειροχαίτη (Treponema pallidum, κεντρική εικόνα) θεωρείται δύσκολο να διαγνωστεί κλινικά στα αρχικά στάδια, και η λοίμωξη μπορεί να επιβεβαιωθεί μόνο με αιματολογικές εξετάσεις ή εξέταση δείγματος στο μικροσκόπιο.

Σε προχωρημένο στάδιο η σύφιλη μπορεί να προκαλέσει σοβαρή παραμόρφωση. Έκθεμα από το Μουσείο Ανθρώπου στο Παρίσι (C0)

Στο πρώτο στάδιο της λοίμωξης, λίγες ημέρες έως ενάμισι μήνα μετά τη μόλυνση, εκδηλώνονται έλκη στην περιοχή της έκθεσης (κόλπος, πρωκτός, στόμα) αν και ορισμένοι ασθενείς δεν εμφανίζουν δερματικές αλλοιώσεις.

Στο δεύτερο στάδιο, έλκη εμφανίζονται σε άλλες περιοχές του σώματος όπως ο κορμός και τα άκρα, ορισμένες φορές μαζί με άλλα συμπτώματα όπως πυρετό, απώλεια βάρους και τριχόπτωση.

Στη λανθάνουσα φάση, λίγους μήνες έως λίγα χρόνια μετά το δεύτερο στάδιο, δεν εκδηλώνονται συμπτώματα και η λοίμωξη μπορεί να γίνει αντιληπτή μόνο με εξετάσεις.

Στο τριτογενές στάδιο, στο οποίο μπορεί να περάσει ο ασθενής 3 έως 15 χρόνια μετά την αρχική μόλυνση, η ασθένεια προκαλεί σοβαρές και δυνητικά θανατηφόρες βλάβες.

Το στάδιο αυτό χαρακτηρίζεται από τα «κομμιώματα», εξογκώματα που συνήθως προσβάλλουν το δέρμα, τα οστά και το ήπαρ, αν και μπορεί να εμφανιστούν σε οποιονδήποτε ιστό.

Το βακτήριο προσβάλλει επίσης το καρδιαγγειακό σύστημα, όπου μπορεί να προκαλέσει ανεύρυσμα της αορτής, αλλά και το νευρικό σύστημα, με τον ασθενή να παρουσιάζει απάθεια, επιληψία, γενική παράλυση και άνοια.

Χωρίς θεραπεία, η σύφιλη σκοτώνει το 8 με 58 τοις εκατό των ασθενών, με τους άνδρες να παρουσιάζουν υψηλότερη θνητότητα.




Μανωλόπουλος | Ποιο εμβόλιο θα κάνουμε το φθινόπωρο

Παρόλο που η πανδημία ακολουθεί πορεία συνεχούς αποκλιμάκωσης και από σήμερα αναστέλλεται η υποχρεωτικότητα της μάσκας, έχει ήδη προαναγγελθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας ως βέβαιος ο εμβολιασμός του συνόλου του πληθυσμού με την 4η δόση του εμβολίου το ερχόμενο Φθινόπωρο. Οι προσδοκίες πως αυτή θα μπορούσε να γίνει με τα εμβόλια νέας γενιάς που θα προσφέρουν μεγαλύτερη διάρκεια προστασίας και θα καλύπτουν τις μεταλλάξεις, φαίνεται πως διαψεύδονται.

Μιλώντας στο iatronet.gr, ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Ευάγγελος Μανωλόπουλος (φωτογραφία), εκτιμά πως η 4η δόση θα γίνει με το ίδιο εμβόλιο με το οποίο κάναμε και τις προηγούμενες ή ενδεχομένως από κάποια ελαφρώς βελτιωμένη του έκδοση, ενώ τοποθετεί στο 2023 τις σημαντικές εξελίξεις σε ό,τι αφορά τα εμβόλια νέας γενιάς.Remaining Time-0:00FullscreenMute

Ο καθηγητής στέλνει το μήνυμα πως δεν τελειώσαμε με την πανδημία και συνιστά τη συνέχιση της χρήσης μάσκας σε χώρους συνωστισμού.

Παράλληλα, κάνει αναφορά στα σημαντικά προληπτικά και θεραπευτικά όπλα που υπάρχουν σήμερα στη φαρέτρα της επιστήμης για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, αλλά και της ευλογιάς των πιθήκων, για την οποία ξεκαθαρίζει πως “δεν είναι κάτι για το οποίο θα χάσουμε τον ύπνο μας”.

Ανανέωση της ανοσίας

Τι μπορεί να αλλάξει τόσο δραματικά ως τον Σεπτέμβριο, ώστε να προαναγγέλλεται από τώρα ως βέβαιη η 4η δόση στο σύνολο του πληθυσμού; “Δεν θα αλλάξει κάτι δραματικά. Απλά, από το φθινόπωρο θα κλειστούμε μέσα και μπορεί να έχουμε νέες εξάρσεις, σε συνδυασμό και με τη μείωση της ανοσίας”, απαντά ο κ. Μανωλόπουλος και προσθέτει: “Με τα σημερινά δεδομένα, η ανοσία σε υγιείς εμβολιασμένους με τρεις δόσεις φαίνεται να κρατάει σε καλό επίπεδο στους 6 – 7 μήνες, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σοβαρή νόσο. Αλλά η υπόθεση που κάνουμε είναι ότι σε τρεις μήνες θα έχει ελαττωθεί σημαντικά και θα είμαστε όλοι πιο ευαίσθητοι απέναντι σε μια έκρηξη κρουσμάτων, ακόμη και με την Όμικρον. Οπότε, θα χρειαστούμε φρέσκο εμβολιασμό για να ανανεωθεί η ανοσία. Σε αυτήν την πολιτική κινούνται και άλλες χώρες της Ευρώπης“.

Με το ίδιο εμβόλιο

Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 200 ερευνητικές προσπάθειες για καλύτερα εμβόλια, κάποιες από τις οποίες είναι πολύ ώριμες. Ο στόχος είναι η ανάπτυξη εμβολίων που θα προκαλούν πιο μακρόχρονη ανοσία, που δεν θα είναι ευαίσθητα στις μεταλλάξεις και θα δρουν και πιο στοχευμένα στην είσοδο του ιού στο αναπνευστικό σύστημα. Ο καθηγητής δεν αναμένει πως αυτές οι προσπάθειες θα οδηγήσουν σε τελικό προϊόν μέσα στο τρέχον έτος.

“Πιστεύω ότι μέσα στο 2023 θα έχουμε νέα εμβόλια που θα είναι βελτιωμένα σε αυτές τις κατευθύνσεις. Τον Σεπτέμβριο, κατά πάσα πιθανότητα θα κάνουμε τα εμβόλια με τα οποία έχουμε ήδη εμβολιαστεί, δηλαδή τα δύο βασικά της Pfizer και της Moderna, τα οποία είναι πάρα πολύ καλά και σε αποτελεσματικότητα και σε ασφάλεια” σημειώνει, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο κάποιων μικρών αλλαγών: “Οι ίδιες οι εταιρείες ξέρουμε ότι έχουν σχεδιάσει λίγο τροποποιημένα τα εμβόλιά τους, ώστε να είναι και λίγο αποτελεσματικά στα στελέχη με τη μετάλλαξη Όμικρον. Δοκιμάζονται ήδη, αλλά είναι ακόμα ζητούμενο αν αυτές οι μικρές αλλαγές θα φέρουν καλύτερα αποτελέσματα, δεν έχουμε ακόμη αποτελέσματα των κλινικών μελετών. Άρα, κρατώ μια επιφύλαξη ότι τον Σεπτέμβριο μπορεί να μην είναι η εντελώς αρχική έκδοση, αλλά μια νέα ελαφρώς βελτιωμένη. Όμως, αυτό δεν αποτελεί μεγάλη εξέλιξη”, τονίζει.

Σε ό,τι αφορά το πολυσυζητημένο πολυδύναμο εμβόλιο που θα αντιμετωπίζει όλες τις παραλλαγές και θα γίνεται μία φορά το χρόνο, όπως αυτό της γρίπης, υποστηρίζει πως αυτό είναι προς το παρόν μια υπόθεση. “Μπορεί, τελικά, να αποδειχτεί ότι τα εμβόλια που έχουμε ήδη κάνει επαρκούν και καλύπτουν ικανοποιητικά με μια αναμνηστική δόση κάθε χρόνο. Εγώ δεν θα ξαφνιαζόμουν αν συνέβαινε αυτό”, σημειώνει, προσθέτοντας πως οι πιο προχωρημένοι στόχοι θα είναι για παράδειγμα το εισπνεόμενο ρινικό εμβόλιο που θα δρα στον ρινοφάρυγγα και στους πνεύμονες, μειώνοντας και την πιθανότητα να θετικοποιηθεί κάποιος.

Τα φαρμακευτικά όπλα κατά της COVID-19

Ο κ. Μανωλόπουλος επισημαίνει πως δεν έχουμε τελειώσει με τον κορωνοϊό, ούτε με τις μάσκες, ως μέσο ατομικής προστασίας εκεί που πρέπει, παρά την άρση της υποχρεωτικότητας. Δεν κρύβει, ωστόσο και την αισιοδοξία του για την επόμενη μέρα, με δεδομένη την ανοσία που έχει “χτιστεί” αλλά και τα φαρμακευτικά όπλα που υπάρχουν πλέον διαθέσιμα.

Σε θεραπευτικό επίπεδο, πρώτη επιλογή είναι το αντιιικό Paxlovid της Pfizer, με προστασία κατά 90% από τη βαριά νόσο. “Θέλει λίγη προσοχή σχετικά με αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα που παίρνει ο ασθενής, όπως για την χοληστερόλη, αλλά αυτό μπορεί να διαχειριστεί γιατί χορηγείται μόνο για πέντε μέρες και η θεραπεία μπορεί να διακοπεί για αυτό το διάστημα”, σημειώνει.

Ως δεύτερη επιλογή, για ομάδες υψηλού κινδύνου, παραμένει η ρεμδεσιβίρη, με παρόμοια επίπεδα προστασίας σε τρεις δόσεις, αλλά με την ιδιαιτερότητα ότι είναι ενδοφλέβιο και χρειάζεται τρεις επισκέψεις στα εξωτερικά ιατρεία για την χορήγησή του.

Το αντίσωμα της AstraZeneca που προστέθηκε πρόσφατα, μπορεί να χορηγηθεί τόσο προφυλακτικά – λειτουργώντας σαν εμβόλιο- όσο και θεραπευτικά, και δίνει σημαντική βοήθεια σε ανοσοκατεσταλμένα άτομα

Η μολνοπιραβίρη της Merck παραμένει ως λύση, αλλά τελευταία στη λίστα επιλογών λόγω χαμηλής αποτελεσματικότητας.

Ευλογιά πιθήκων: Δεν θα χάσουμε τον ύπνο μας

Αναφερόμενος στην ευλογιά πιθήκων ο κ. Μανωλόπουλος υπογραμμίζει πως δεν έχει την ίδια επικινδυνότητα με τον κορωνοϊό, καθώς είναι πολύ πιο δύσκολη η μετάδοσή του, πολύ πιο εμφανή τα συμπτώματα, ενώ υπάρχουν εμβόλια και φάρμακα που θα χρησιμοποιηθούν αν χρειαστεί.

“Δεν είναι κορωνοϊός, είναι κάτι που πρέπει να χάσουμε τον ύπνο μας. Ακόμα κι αν κάτι προκύψει έχουμε τα όπλα για να το διαχειριστούμε”, επισημαίνει.

Διευκρινίζει πως τα εμβόλια για την ευλογιά είναι λίγο “βαριά” και πρέπει να χορηγούνται με μεγαλύτερη ζύγιση κόστους – οφέλους. “Τα παλιότερα που έχουμε είναι από ζωντανό ιό, κι έτσι το ίδιο το εμβόλιο μπορεί να δώσει αρκετά συμπτώματα ευλογιάς στο άτομο. Υπάρχει και το νεότερο που έχει εγκριθεί στην Ε.Ε. το οποίο έχει τροποποιημένο ιό και είναι λιγότερο βαρύ. Η χορήγηση γίνεται μόνο στα άτομα που είναι γύρω από το κρούσμα και έχουν έρθει σε επαφή μαζί του”.

Σε ό,τι αφορά τα αντιιικά φάρμακα, το tecovirimat που έχει εγκριθεί στην Ευρώπη (2018) και στις ΗΠΑ (2019) δεν έχει δοκιμαστεί σε ανθρώπους, καθώς δεν υπάρχει ευλογιά για να γίνουν κλινικές δοκιμές, ενώ ένα άλλο σκεύασμα που υπάρχει ως δεύτερη επιλογή είναι επίσης ένα βαρύ φάρμακο που πρέπει να χορηγείται με προσοχή. “Τα φάρμακα και τα εμβόλια σε μεγάλο βαθμό υπάρχουν και σε στοκ στις μεγάλες χώρες, από φόβο για βιολογικό πόλεμο. Ο ιός της ευλογιάς είναι ένα από τα όπλα του βιολογικού πολέμου. Μπορεί να μη σκοτώνει, αλλά προκαλεί βλάβες για καιρό, τα εξανθήματα στο σώμα και άλλα πολύ δυσάρεστα συμπτώματα”, καταλήγει.




Πλεύρης | Από Σεπτέμβριο πάμε σε τέταρτη δόση εμβολίου για όλους

Τέταρτη δόση του εμβολίου κατά του κορονοϊού στον γενικό πληθυσμό βλέπει ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης.

Ο ίδιος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επαναφοράς κάποιων περιοριστικών μέτρων, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας.

«Θα θέλαμε και στον κορονοϊό να υπάρχει ένα εποχικό εμβόλιο, όπως της γρίπης, που να γίνεται μια φορά και να μη χρειάζεται να καλούμε επαναληπτικά τον πληθυσμό να εμβολιαστεί. Όμως το πιο πιθανό σενάριο για φέτος είναι να πάμε σε ενισχυτική δόση», δήλωσε στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Σήμερα» και πρόσθεσε ότι «θεωρώ δεδομένο ότι μπαίνοντας στο φθινόπωρο θα υπάρξει θέμα εμβολιασμού σίγουρα του ευάλωτου πληθυσμού, ενώ η αίσθησή μου είναι ότι θα πάμε και στον γενικό πληθυσμό».

Σύμφωνα με τον κ. Πλεύρη, πιθανότατα ο εμβολιασμός κατά του κορονοϊού θα γίνει με τη σειρά που γίνεται και στη γρίπη. Θα ξεκινήσει με βάση την ηλικία, θα επεκταθεί στις ευάλωτες ομάδες και στη συνέχεια στον γενικό πληθυσμό. Ωστόσο, επισήμανε ότι «αν θα είναι υποχρεωτική η τέταρτη δόση θα εξαρτηθεί από την πορεία της πανδημίας».

Σε ό,τι αφορά στην πορεία της πανδημίας, σχολίασε ότι υπάρχει μια ύφεση τονίζοντας ότι στους σκληρούς δείκτες βρισκόμαστε σε πολύ χαμηλή πληρότητα τις κλίνες ΜΕΘ και αντίστοιχα τα κρούσματα έχουν μια μειούμενη πορεία. «Αυτό μας δείχνει ότι το καλοκαίρι φαίνεται ότι δε θα μας πιέσει η πανδημία, ωστόσο όλη η επιστημονική κοινότητα λέει ότι θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί γιατί ακόμα και με αυτές τις συνθήκες, ακόμα και με την Όμικρον το φθινόπωρο θα έχουμε μια πίεση. Περιμένουμε ότι τον Σεπτέμβριο ακόμα και με τα χαρακτηριστικά που έχουν οι βαριές λοιμώξεις του αναπνευστικού προ Covid, θα υπάρξει μια πίεση».

Ερωτηθείς αν θα επανέλθουν και τα περιοριστικά μέτρα, ο υπουργός Υγείας υπογράμμισε ότι «κάποια μέτρα μπορεί να επανέλθουν, αλλά ευελπιστούμε ότι θα πάμε καλύτερα. Σίγουρα, η μάσκα που είναι και το τελευταίο μέτρο που φεύγει, είναι ένα μέτρο που έχει ήπια χαρακτηριστικά και σίγουρα τους χειμερινούς μήνες υπάρχουν χώροι που δε βρίσκω λόγο να μη διατηρήσουμε τη μάσκα».

Πρόσθεσε δε ότι η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων αυτή την εβδομάδα θα συζητήσει το πρωτόκολλο των πλοίων. «Όπου έχουμε αριθμημένες θέσεις, υπάρχει δυνατότητα να μείνουμε στη σύσταση. Σε άλλα ΜΜΜ, που δεν υπάρχουν τέτοιες θέσεις, η μάσκα είναι υποχρεωτική», εξήγησε.

Σχετικά με την κατάσταση στο ΕΣΥ, ο κ. Πλεύρης ανέφερε ότι λόγω της πανδημίας πολλά τακτικά χειρουργεία είχαν μείνει πίσω και πολλοί άνθρωποι δεν είχαν πάει στο ΕΣΥ για να κάνουν ιατρικές πράξεις και τώρα που υπάρχει κενό «δημιουργούνται συνθήκες πίεσης στα non covid περιστατικά».

«Αυτό προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε με τρεις τρόπους: Ο πρώτος είναι ότι παίρνουμε επικουρικό προσωπικό, ενώ θα βγουν και οι προκηρύξεις για το μόνιμο προσωπικό που αφορούν σε 4.000 νοσηλευτές και 700 γιατροί). Δεύτερον, είμαστε σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα σε τέτοια περιστατικά, όπου υπάρχουν μεγάλες λίστες, να μπορούν να μεταφέρονται και να γίνονται χειρουργεία χωρίς να πληρώνει ο πολίτης. Και τρίτον, συζητάμε, όπου έχουμε κενά στο σύστημα που δεν καλύπτονται από άγονες προκηρύξεις, θα υπάρχει και υποχρεωτικότητα σε ιδιώτες, οι οποίοι συμβάλλονται με τον ΕΟΠΠΥ», επισήμανε.




Καβάλα | Σε 3ήμερη απεργία τα διαγνωστικά και τα μικροβιολογικά εργαστήρια

Σε 3ήμερη απεργία τα διαγνωστικά και τα μικροβιολογικά εργαστήρια

Χωρίς δωρεάν διαγνωστικές εξετάσεις 26, 27 και 28 Μαΐου μένουν ι οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ, καθώς διαγνωστικά εργαστήρια, πολυϊατρεία και εργαστηριακοί γιατροί, προχωρούν σε κινητοποιήσεις.

 




Ευλογιά των πιθήκων | Για ποιους πολίτες εξετάζει εμβολιασμό η Εθνική Επιτροπή

Εχει αποκλειστεί για την ώρα ο μαζικός εμβολιασμός του πληθυσμού

Με βασικό θέμα διαφορετικό από τον κορωνοϊό, που μονοπωλεί τις συνεδριάσεις της επί πολλούς μήνες, προγραμματίστηκε η σημερινή εβδομαδιαία συνάντηση των μελών της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμού. Στο επίκεντρο θα βρίσκεται και πάλι ένα λοιμώδες μεταδοτικό νόσημα, η ευλογιά των πιθήκων, που έχει προκαλέσει ανησυχία παγκοσμίως και κινητοποίησε τους αρμόδιους υγειονομικούς φορείς μετά την ταχύτητα εξάπλωσής του.

Το ενδεχόμενο του εμβολιασμού κατά περίπτωση έναντι της νόσου θα εξεταστεί από τους ειδικούς, αφού εκτιμηθεί η σχέση κινδύνου-οφέλους από τη χορήγηση του εμβολίου, κατά τις πρόσφατες συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC). Σύμφωνα με πληροφορίες, θα συζητηθεί από την Επιτροπή ο εμβολιασμός των ατόμων που ανήκουν στις στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος, στους οποίους θα περιλαμβάνονται και οι υγειονομικοί.

Ωστόσο, έχει αποκλειστεί σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, που η επιδημιολογική επιτήρηση δεν δείχνει υψηλή μολυσματικότητα του ιού, ο μαζικός εμβολιασμός του πληθυσμού. Θα υιοθετηθεί η σύσταση για αυστηρή απομόνωση των ασθενών αλλά και για την εγρήγορση όσων είναι στενές επαφές κρουσμάτων ευλογιάς των πιθήκων για 21 ημέρες μετά την τελευταία έκθεσή τους σε άτομο που έχει μολυνθεί.

Σε ό,τι αφορά τον εμβολιασμό με το σκεύασμα κατά της ευλογιάς πιστεύεται ότι είναι εξαιρετικά αποτελεσματικός και στην πρόληψη της ευλογιάς των πιθήκων, αλλά επειδή η ευλογιά έχει εξαλειφθεί περισσότερα από 40 χρόνια, τα εμβόλια πρώτης γενιάς δεν είναι πλέον διαθέσιμα.

Ένα νεότερο εμβόλιο που αναπτύχθηκε από τη Bavarian Nordic για την πρόληψη της ευλογιάς και της ευλογιάς των πιθήκων έχει εγκριθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τις ΗΠΑ και τον Καναδά (με τις εμπορικές ονομασίες Imvanex, Jynneos και Imvamune), ενώ αντιιικά φάρμακα είναι επίσης υπό κλινική δοκιμή.

Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) αποσαφηνίζει πως η ευλογιά των πιθήκων μπορεί να μεταδοθεί μέσω του αναπνευστικού συστήματος κατόπιν εισπνοής μεγάλου μεγέθους σταγονιδίων και μέσω επαφής με δερματικές βλάβες πάσχοντος ή μολυσμένα υλικά (π.χ. κλινοσκεπάσματα ή πετσέτες που έχει χρησιμοποιήσει ασθενής. Μετάδοση καταγράφεται, επίσης, μέσω της επαφής με άγρια ζώα, συνήθως πρωτεύοντα και τρωκτικά, όπως αρουραίοι, ποντίκια και σκίουροι ή ακόμα και με ζώα συντροφιάς που έχουν μολυνθεί από τα προηγούμενα.

Το ύποπτο κρούσμα ευλογιάς των πιθήκων που καταγράφηκε το περασμένο Σάββατο και στη χώρα μας σήμανε επισήμως και τον εγχώριο συναγερμό για το λοιμώδες νόσημα που μέχρι τώρα ήταν ενδημικό στην Αφρική. Η επιβεβαίωση ότι ο 29χρονος αλλοδαπός τουρίστας νοσεί τελικά με ανεμοβλογιά έγινε δεκτή με ανακούφιση από τις υγειονομικές αρχές, ωστόσο ουδείς αποκλείει ότι η Ελλάδα δεν θα αποτελέσει κρίκο στην αλυσίδα των εννέα ευρωπαϊκών χωρών όπου καταγράφηκαν 67 κρούσματα το τελευταίο 15νθήμερο

Η χθεσινή έκθεση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) για την αξιολόγηση του κινδύνου από την ευλογιά των πιθήκων χαράσσει το πλαίσιο στο οποίο πρέπει να κινηθούν οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΟΧ. Συγκεκριμένα, καλούνται να επικεντρωθούν στον έγκαιρο εντοπισμό, τη διαχείριση και την αναφορά νέων κρουσμάτων ευλογιάς των πιθήκων αλλά και στον εντοπισμό των επαφών τους.

Οι χώρες θα πρέπει επίσης να ενημερώσουν τους μηχανισμούς ανίχνευσης, πχ η Ελλάδα τον σχετικό μηχανισμό στον ΕΟΔΥ και την Πολιτική Προστασία, τη διαγνωστική ικανότητα για τους ιούς orthopox και να επανεξετάσουν τη διαθεσιμότητα εμβολίων κατά της ευλογιάς, αντιικών φαρμάκων και ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού για επαγγελματίες υγείας.

Το σενάριο της εξάπλωσης της ευλογιάς των πιθήκων στο γενικό πληθυσμό δεν συγκεντρώνει προς το παρόν πολλές πιθανότητες κατά τους ειδικούς του ECDC. «Οι περισσότερες από τις τρέχουσες περιπτώσεις έχουν εμφανιστεί με ήπια συμπτώματα και για τον ευρύτερο πληθυσμό η πιθανότητα εξάπλωσης είναι πολύ χαμηλή», δήλωσε η διευθύντρια του ECDC, Άντρεα Αμόν. «Ωστόσο, η πιθανότητα περαιτέρω εξάπλωσης του ιού μέσω της στενής επαφής, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια σεξουαλικών δραστηριοτήτων μεταξύ ατόμων με πολλαπλούς σεξουαλικούς συντρόφους, θεωρείται υψηλή», συμπλήρωσε.

Επιπλέον, το ECDC διευκρίνισε πως ο ιός της ευλογιάς των πιθήκων μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ασθένεια σε ορισμένες ομάδες πληθυσμού, όπως είναι τα παιδιά μικρής ηλικίας, οι έγκυες, και ανοσοκατασταλμένα άτομα.

Υπό τις εξελίξεις αυτές οι επιστήμονες του Κέντρου συστήνουν στα άτομα που νοσούν επιβεβαιωμένα με ευλογιά των πιθήκων να παραμένουν απομονωμένα έως ότου υποχωρήσουν τα εξανθήματα τους, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να αποφεύγουν επαφές με ανοσοκατασταλμένα άτομα και κατοικίδια. Παράλληλα, θα πρέπει να απέχουν από τη σεξουαλική δραστηριότητα. Υπογραμμίζουν δε, πως οι περισσότερες περιπτώσεις μπορούν να παραμείνουν στο σπίτι με υποστηρικτική φροντίδα. Αναφορικά με τις στενές επαφές προτείνουν τα άτομα να παρακολουθούν την εξέλιξη της υγείας τους, με έμφαση σε ύποπτα συμπτώματα, για 21 ημέρες.




Τζανάκης | Δεν είναι απίθανο να επανέλθουν ξεχασμένες αρρώστιες

Δεν είναι απίθανο να επανέλθουν ξεχασμένες αρρώστιες, σημείωσε μιλώντας στο Mega ο καθηγητής Πνευμονολογίας Νίκος Τζανάκης.

«Η κοινωνία και τα ΜΜΕ είναι σε μια κατάσταση έκτακτη, οπότε τα μικρά γεγονότα τα τονίζουν. Ξεχασμένες αρρώστιες δεν είναι καθόλου απίθανο να επανέλθουν, από τη στιγμή που η ανοσία τείνει να πέσει εφόσον τα εμβόλια δε γίνονται. Το επίπεδο της ανησυχίας πρέπει να είναι επιστημονικό», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τζανάκης.

Αναφερόμενος στην ευλογιά των πιθήκων ο καθηγητής τόνισε ότι είναι τελείως διαφορετική νόσος από την παιδική ανεμοβλογιά. «Η ευλογιά των πιθήκων είναι μια τελείως διαφορετική νόσος από την παιδική ανεμοβλογιά. Η προσβολή ενηλίκων με ανεμοβλογιά σε ένα ποσοστό 10-15% οδηγεί σε βαριές πνευμονίες. Εμβόλια για την ανεμοβλογιά γίνονται στην παιδική ηλικία. Για αυτό δεν πρέπει να ξεχνάμε τα παιδικά εμβόλια», σημείωσε ο κ. Τζανάκης.

«Δεν υπάρχει εμβόλιο για την ευλογιά των πιθήκων, παρά μόνο το κλασικό εμβόλιο της ευλογιάς»

«Η ευλογιά των πιθήκων είναι ξαδερφάκι της γνωστής ιστορικής νόσου, της ευλογιάς. Για την ευλογιά των πιθήκων αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει επιτρεπόμενο εμβόλιο. Υπάρχει ένα εμβόλιο από τη Δανία, αλλά δεν έχει επιτραπεί γιατί έχουμε μειωμένες κλινικές δοκιμές. Έτσι ο ECDC προτείνει να εκπονηθούν στρατηγικά προγράμματα εμβολιασμού για την ευλογιά των πιθήκων με το κλασικό εμβόλιο της ευλογιάς, το παλιό», εξήγησε ο καθηγητής.

«Πρέπει να δούμε πώς η ευλογιά των πιθήκων πέρασε από την Αφρική στην Ευρώπη»

«Το εμβόλιο της ευλογιάς το έχουν κάνει οι άνθρωποι άνω των 50. Πιθανότατα αυτοί που το έχουν κάνει να είναι προστατευμένοι από τη βαριά νόσο αν τυχόν προκύψει πρόβλημα στην κοινότητα από αυτή την καινούργια αρρώστια. Τα προγράμματα εμβολιασμού για την ευλογιά έχουν σταματήσει από το 1980, που η νόσος κηρύχτηκε ιστορική. Υπάρχουν, όμως, αποθέματα εμβολίων. Περιμένουμε με αγωνία το report από τον ECDC για να δούμε τα πρώτα επιδημιολογικά στοιχεία. Πρέπει να δούμε το πώς πέρασε η ευλογιά των πιθήκων από τους κατοίκους της Αφρικής, σε Ευρωπαίους που δεν έχουν ταξιδέψει στην Αφρική. Το 2003 στο Ιλινόι των ΗΠΑ ο ιός μεταφέρθηκε μέσω αρουραίων σε κατοικία σκυλιά και μετά προκάλεσε 70 κρούσματα», τόνισε ο κ.Τζανάκης.

«Η ευλογιά των πιθήκων μεταδίδεται πάρα πολύ δύσκολα και με πολύ στενή σωματική επαφή»

Αναφερόμενος στο που εντοπίζονται μέχρι στιγμής τα κρούσματα, αλλά και στο πώς μεταδίδεται η ευλογιά των πιθήκων, ο ίδιος εξήγησε ότι «Πρώιμες ανακοινώσεις και από τον ECDC, μιλούν για νέους άνδρες κυρίως κάτω των 50 ετών που είναι είτε ομοφυλόφιλοι, είτε αμφιφυλόφιλων, που αυτό δείχνει ότι κατά πάσα πιθανότητα χρειάζεται πολύ στενή σωματική επαφή για να μεταδοθεί αυτή η αρρώστια. Περιμένουμε να δούμε με αγωνία το γιατί μεταφέρθηκε στην Ευρώπη σε ανθρώπους που δεν είχαν ταξιδέψει ποτέ στην Αφρική. Αν απαντηθεί αυτό, πολλά προβλήματα θα λυθούν».

voria.gr




Σαρηγιάννης | Βρισκόμαστε σταδιακά σε φάση αποκλιμάκωσης κρουσμάτων

Οι προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE (που λαμβάνουν υπόψη την διασπορά όλων των μεταλλαγμένων στελεχών του SARS-CoV-2) είναι 3.900 (ημερήσια νέα κρούσματα) και 4.459 (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) αντίστοιχα. Ο αριθμός των τεστ που πραγματοποιήθηκαν ήταν 83.171 και σε συνδυασμό με τον αριθμό των κρουσμάτων, ο δείκτης θετικότητας διαμορφώθηκε στο 4,5 %. Η πραγματοποίηση αριθμού τεστ σε επίπεδα άνω των 150.000 την ημέρα, συντελεί στο να εξάγουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την πορεία της πανδημίας, αλλά και να εντοπίζονται περισσότεροι ασυμπτωματικοί και προσυμπτωματικοί, συντελώντας στην ανάσχεση ή έστω στον μετριασμό πιθανής έξαρσης που μπορεί να συμβεί λόγω της εμφάνισης ολοένα και ταχύτερα μεταδιδόμενων στελεχών, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα ανοίγματα. Σημαντικοί σύμμαχοι σε αυτή την προσπάθεια αύξησης του αριθμού των τεστ ανίχνευσης του SARS-CoV-2 αποτελούν εκτός από τα rapid και τα self-test, για να καταπολεμηθεί η δυναμική αύξησης της διασποράς στις περιοχές όπου μια τέτοια αύξηση διαφαίνεται από τα μέχρι τώρα δεδομένα και την υπολογιστική πλατφόρμα CORE.

Ο αριθμός ημερήσιων θανάτων (21) που καταγράφηκε είναι ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με την Παρασκευή (16). Όπως είχαμε προβλέψει ο κυλιόμενος εβδομαδιαίος μέσος όρος που είναι 19,1 επανήλθε σε πτωτική πορεία και σε λίγες ημέρες θα πέσει κάτω από τους 20 σύμφωνα με τους υπολογισμούς του μοντέλου CORE.

Όσον αφορά στους ασθενείς σε κρίσιμη κατάσταση (διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ), ο αριθμός είναι ελαφρά μειωμένος σε σχέση με την Παρασκευή (156 από 159). Η καμπύλη εξέλιξης του αριθμού των ασθενών που νοσηλεύονται σε κλίνες ΜΕΘ με βάση τις προσομοιώσεις της πλατφόρμας CORE, παρουσιάζεται στο Σχήμα 1, των ασθενών που νοσηλεύονται σε απλές κλίνες στο Σχήμα 2, ενώ η εκτίμησή μας για την πορεία των θανάτων ανά ημέρα παρουσιάζεται στο Σχήμα 3.

Σχήμα 1. Αριθμός κρουσμάτων σε κρίσιμη κατάσταση (ΜΕΘ) σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ και τις προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE.

Σχήμα 2. Αριθμός κρουσμάτων σε σοβαρή κατάσταση (νοσηλευόμενοι σε απλές κλίνες) σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ και τις προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE.

Σχήμα 3. Αριθμός θανάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ και τις προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE.

Η πορεία της μέσης εβδομαδιαίας τιμής των κρουσμάτων, καθώς και του κυλιόμενου μέσου όρου 7 ημερών του αριθμού των κρουσμάτων ανά 100.000 πληθυσμού, όπως έχουν καταγραφεί από τον ΕΟΔΥ και η αναμενόμενη πορεία τους, όπως προδιαγράφεται από την υπολογιστική πλατφόρμα CORE για την Ελληνική επικράτεια (όπως και στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη) μέχρι τις 31 Μαΐου, αποτυπώνονται στο Σχήμα 4. Αυτή η προβλεπόμενη πορεία, που αφορά τα κρούσματα, τους νοσηλευόμενους σε απλές κλίνες, όσο και σε ΜΕΘ, καθώς επίσης και τους θανάτους, βασίζεται στις ακόλουθες παραδοχές:

– 120.000 rapid και PCR test πραγματοποιούνται ημερησίως κατά μέσο όρο, και οι φορείς που εντοπίζονται θετικοί και θα επιβεβαιώνονται και με τεστ του ΕΟΔΥ, θα εισέρχονται σε καραντίνα 14 ημερών και θα ακολουθεί ιχνηλάτηση των επαφών τους. Σε αυτή τη βάση πιστεύουμε να γίνεται κατανοητή η σημασία του μέτρου, αφού συντελεί αποφασιστικά στη διακοπή αλυσίδων μετάδοσης από ασυμπτωματικούς και προσυμπτωματικούς που χωρίς να έχουν αντιληφθεί ότι είναι φορείς, θα μετέδιδαν τον ιό.

– Τα ισχύοντα ανοίγματα δραστηριοτήτων πραγματοποιούνται με τους προγραμματισμένους όρους προφύλαξης, λαμβάνοντας υπόψη και τα πιο πρόσφατα μέτρα που ισχύουν από 01/05/2022, ενώ ταυτόχρονα δε θα παρατηρηθούν εικόνες αδικαιολόγητης συρροής. Χρειάζεται λοιπόν προσοχή, υπευθυνότητα και σύνεση ώστε να τηρηθούν οι παραπάνω όροι.

– Ο ρυθμός εμβολιασμών θα συνεχιστεί με το ρυθμό που πραγματοποιείται τώρα, δηλαδή περίπου 6.500 ημερησίως, και θα περιλαμβάνει τόσο νέους εμβολιασμούς, όσο και αναμνηστικές δόσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση του ρυθμού εμβολιασμού με την αναμνηστική δόση, συντελεί καθοριστικά στην επιβράδυνση της αποκλιμάκωσης και ότι η διατήρηση του τείχους ανοσίας, είναι υψίστης σημασίας για την πορεία της πανδημίας.

Ο αριθμός των κρουσμάτων που παρατηρείται, είναι σημαντικά υψηλότερος από αυτόν που αναμέναμε όταν ξεκίνησε η αποκλιμάκωση του 5ου κύματος και υποδηλώνει διαφυγή ανοσίας. O κυρίως λόγος που συμβαίνει αυτή η διαφυγή ανοσίας, είναι η καθυστέρηση της εφαρμογής της αναμνηστικής δόσης, με δεδομένη τη σημαντική διαφορά στην αποτελεσματικότητα προστασίας μεταξύ εμβολιασμένων με 2 δόσεις και με 3. Επίσης, σημαντική διαφυγή ανοσίας υπάρχει λόγω του αυξημένου ρυθμού επαναμολύνσεων ακόμα και σε σύντομο διάστημα από προηγούμενη μόλυνση, που αποτελεί χαρακτηριστικό του νέου υποστελέχους της Ο (Β.Α.2, ή παραλλαγή Ο-2), το οποίο εικάζεται ότι είναι ακόμη πιο μεταδοτικό από την παραλλαγή Ο κατά 33% μεσοσταθμικά. Συνεπώς, ο συνδυασμός επιβράδυνσης της 3ης δόσης και της παρουσίας του νέου στελέχους, οδήγησαν σε ένα νέο κύμα που έχει ήδη καθυστερήσει επιπλέον την ταχύτερη αποκλιμάκωση. Πλέον, ενώ συνολικά παρατηρείται πτωτική πορεία, έχοντας ξεπεράσει την ανοδική διακύμανση που παρατηρήθηκε πριν 2 εβδομάδες λόγω των αυξημένων επαφών του Πάσχα και του τριημέρου της Πρωτομαγιάς, τις προηγούμενες ημέρες παρατηρήθηκε σημαντική επιβράδυνση της πορείας αποκλιμάκωσης, με επιμέρους ανοδικές διακυμάνσεις, που διαμορφώνονταν κυρίως από την ήπια ανοδική τάση στην Αττική.

Σχήμα 4. Πορεία του ημερησίου αριθμού των κρουσμάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) στην Ελληνική επικράτεια.

 

Στις επιμέρους περιοχές με υψηλό υγειονομικό κίνδυνο, παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός κρουσμάτων στη Θεσσαλονίκη με 257 κρούσματα (255 κρούσματα την Παρασκευή ), ενώ στην Αττική, με 1.922 κρούσματα (2.124 κρούσματα την Παρασκευή ), ο ημερήσιος αριθμός κρουσμάτων είναι μικρότερος σε σχέση με την Παρασκευή . Η Αττική αντιπροσωπεύει περίπου το 50,9% των κρουσμάτων, και εμφανίζει 7,5 φορές περισσότερα κρούσματα από τη Θεσσαλονίκη. Η πορεία των κρουσμάτων στην Αττική, παρουσιάζεται σταθεροποιημένη και αναμένουμε να καμφθεί τις επόμενες ημέρες (Σχήμα 5), ενώ η πορεία των κρουσμάτων σε κρίσιμη κατάσταση (διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ) συνεχίζει πτωτικά και παρουσιάζεται στο Σχήμα 6.

Σχήμα 5. Πορεία του ημερησίου αριθμού των κρουσμάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) στην Αττική

Σχήμα 6. Αριθμός κρουσμάτων σε κρίσιμη κατάσταση (ΜΕΘ) σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ και τις προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE στην Αθήνα

Στη Θεσσαλονίκη η πορεία συνεχίζει να είναι πτωτική (Σχήμα 7), ενώ η πορεία των κρουσμάτων σε κρίσιμη κατάσταση (διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ) συνεχίζει ήπια πτωτικά και παρουσιάζεται στο Σχήμα 8.

Σχήμα 7. Πορεία του ημερησίου αριθμού των κρουσμάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) στη Θεσσαλονίκη

Σχήμα 8. Αριθμός κρουσμάτων σε κρίσιμη κατάσταση (ΜΕΘ) σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΔΥ και τις προβλέψεις της υπολογιστικής πλατφόρμας CORE στη Θεσσαλονίκη

Συμπεράσματα: Με βάση τα αποτελέσματα, σε σχέση με την Παρασκευή , παρατηρήθηκε μικρότερος αριθμός ασθενών σε κρίσιμη κατάσταση (διασωληνωμένοι σε ΜΕΘ) και μεγαλύτερος αριθμός θανάτων από COVID-19. Σε πανελλαδικό επίπεδο ο κυλιόμενος εβδομαδιαίος μέσος όρος του δείκτη θετικότητας διαμορφώθηκε στο 5,8% (η ημερήσια τιμή  είναι 4,5%) ενώ ο κυλιόμενος εβδομαδιαίος μέσος όρος του πραγματικού αριθμού αναπαραγωγής Rt (δηλαδή ο αριθμός των ατόμων που ένας φορέας μπορεί να επιμολύνει) μειώθηκε στο 0,92 (Rt κάτω από τη μονάδα υποδηλώνει καθαρή μείωση της διασποράς του ιού στην κοινότητα). Συνολικά, ο αριθμός των κρουσμάτων (όπως αποτυπώνεται στον κυλιόμενο μέσο όρο 7 ημερών) παραμένει υψηλός, και οφείλονταν αρχικά στις αυξημένες επαφές τις ημέρες του Πάσχα και του τριημέρου της Πρωτομαγιάς, έχοντας συντελέσει σε ανατροπή της πορείας αποκλιμάκωσης, ενώ η πρόσφατη προσωρινή αναστροφή, συντηρήθηκε τόσο από την απώλεια ανοσίας λόγω της παρόδου μεγάλου χρονικού διαστήματος σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού από τον τελευταίο εμβολιασμό, όσο και από νόσηση, καθώς και από τη χαλάρωση των μέτρων σε συνδυασμό με την κατάργηση των self-test. Συνεπώς, ενώ πρακτικά η πτωτική πορεία έχει επανέλθει στις περισσότερες περιφερειακές ενότητες, υπάρχουν περιοχές στις οποίες παρατηρείται ξανά προσωρινή ανοδική πορεία. Σε αυτό το πλαίσιο δεν συνιστάται η άρση της υποχρεωτικής χρήσης μέτρων προσωπικής προστασίας όπως η μάσκα σε κλειστούς χώρους.

O πραγματικός αριθμός αναπαραγωγής Rt ανά περιφερειακή ενότητα της χώρας παρουσιάζεται στο Σχήμα 58.

Σχήμα 58. Πραγματικός αριθμός αναπαραγωγής Rt

Σταθεροποιητική είναι πλέον η πορεία στην Αττική, και όπως είχαμε προβλέψει, η αναστροφή που παρατηρήθηκε δεν είχε διάρκεια, οπότε στο σύνολο της χώρας η πορεία είναι ξανά ήπια πτωτική, και αντικατοπτρίζεται και στον ημερήσιο αριθμό των κρουσμάτων (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών), ο οποίος και εμφανίζει μικρή πτώση σε σχέση με την Παρασκευή , και πέρασε κάτω από τις 4500 (4.466). Για να επανέλθει η συστηματική αποκλιμάκωση της πανδημίας, πέρα από την εφαρμογή των μέτρων (σε συνδυασμό με την σημαντική συνειδητοποίηση εκ μέρους του πληθυσμού ότι χρειάζεται προσοχή και σύνεση για την αντιμετώπιση της διασποράς της παραλλαγής Ο), θα πρέπει να στοχεύσουμε στη διατήρηση και την επέκταση της επίκτητης ανοσίας του πληθυσμού, αλλά και στον μεγάλο αριθμό των τεστ συνολικά (μοριακά, rapid και self-test) που πραγματοποιούνται καθημερινά. Για αυτό το λόγο και με δεδομένη τη μεγάλη διασπορά στα σχολεία θεωρούμε πρόωρη την κατάργηση των self-test στα παιδιά σχολικής ηλικίας με την επιστροφή τους μετά την Πρωτομαγιά, ειδικά σε συνδυασμό με την ανοδική διακύμανση που παρατηρήθηκε.

Παρόλο που, η συνολική ανοσία στον πληθυσμό, τόσο τεχνητή, όσο και φυσική μετά από νόσηση, τα πολλά τεστ (αν και μειωμένα σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες) καθώς και η άνοδος της θερμοκρασίας συντελούν στην αποκλιμάκωση της πανδημίας, όπως αποδείχθηκε, συνεχίζει να χρειάζεται προσοχή, έτσι ώστε να αποφευχθεί η παρατεταμένη επιβράδυνση της πορείας αποκλιμάκωσης, όπως δυστυχώς καταδεικνύεται.

Όσον αφορά στη διαμόρφωση της ανοσίας, αξίζει να επισημανθεί ότι μέχρι την Παρασκευή φτάσαμε στο να είναι πλήρως εμβολιασμένοι με 2 δόσεις το 75% του πληθυσμού. Αντίστοιχα όμως, θα πρέπει να εξασφαλιστεί η διατήρηση της ανοσίας στους ήδη εμβολιασμένους που έχουν ξεπεράσει το εξάμηνο από τον εμβολιασμό και με τη δεύτερη δόση με τη χορήγηση της ενισχυτικής τρίτης δόσης, έτσι ώστε να μην αντισταθμιστούν οι νέοι εμβολιασμοί, από άτομα στα οποία θα έχει παρέλθει η ανοσία. Σήμερα έχει εμβολιαστεί με 3 δόσεις περίπου το 55% του πληθυσμού. Είναι κρίσιμο για την επιτυχή αντιμετώπιση της κλιμάκωσης της διασποράς του στελέχους Ο να επιταχυνθεί ο εμβολιασμός με τη 3η δόση και ο εμβολιασμός των παιδιών σχολικής ηλικίας (5-18). Επιπλέον, η αποτελεσματικότητα των συνδυαστικών αυτών εργαλείων πρόληψης της διασποράς, θα πρέπει να αποτελέσει οδηγό για την αντιμετώπιση του κύματος της μετάλλαξης Ο.

Η επιδημιολογική εικόνα σε σχέση με την εικόνα το προηγούμενο Σάββατο, παρουσιάζεται στα συγκριτικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα που δίνονται στο Σχήμα 59.

Σχήμα 59. Συγκριτικά αποτελέσματα της επιδημιολογικής εικόνας του Σαββάτου (21/05/2022) σε σχέση με το προηγούμενο (14/05/2022)

Η συγκεντρωτική εικόνα των νέων κρουσμάτων ανά 100.000 κατοίκους (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) των επιμέρους περιοχών παρουσιάζεται στο Σχήμα 60. Όλες οι περιοχές παραμένουν πάνω από το όριο ανησυχίας, με εξαίρεση την Ευρυτανία και το Κιλκίς.

Σχήμα 60. Συγκεντρωτική εικόνα των νέων κρουσμάτων ανά 100.000 κατοίκους (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) των επιμέρους περιοχών

Η αποτύπωση των τάσεων στις επιμέρους περιοχές, παρουσιάζεται στο Σχήμα 61, όπου παρουσιάζεται ο ρυθμός μεταβολής των νέων κρουσμάτων ανά 100.000 κατοίκους (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) των επιμέρους περιοχών. Θετικές τιμές του ρυθμού μεταβολής υποδηλώνουν άνοδο, ενώ αρνητικές τιμές υποδηλώνουν πτωτική πορεία.

Σχήμα 61. Συγκεντρωτική εικόνα του ρυθμού μεταβολής των νέων κρουσμάτων ανά 100.000 κατοίκους (κυλιόμενος μέσος όρος 7 ημερών) των επιμέρους περιοχών

Με βάση το Σχήμα 61, αλλά και τη συνολικότερη πορεία των τελευταίων ημερών όπως αυτή αποτυπώνεται στο Σχήμα 58 (πραγματικός αριθμός αναπαραγωγής Rt ανά περιοχή), σε όλες σχεδόν τις περιοχές υπάρχει πτωτική πορεία, εκτός από το Ρέθυμνο, τη Ροδόπη και τη Ρόδο. Όσον αφορά στις μεγάλες πόλεις, στην Αττική η προσωρινή ανοδική αναστροφή περιήλθε σε σταθεροποίηση και διαβλέπουμε την κάμψη της πολύ σύντομα, ενώ η Θεσσαλονίκη παραμένει σε πτωτική πορεία.

Με βάση και τα σημερινά αποτελέσματα, επιβεβαιώνεται η θεωρία της δυναμικής ισορροπίας που έχει ήδη διατυπωθεί από την ομάδα μας και αφορά την πορεία της πανδημίας τους τελευταίους 3 μήνες. Στην προκειμένη περίπτωση, η χαλάρωση των μέτρων, έδωσε το χώρο στην πιο μεταδοτική μετάλλαξη Ο-2 να αναπτυχθεί και να δώσει μια επιπλέον κύμανση, καθυστερώντας την ταχεία αποκλιμάκωση. Η διαμόρφωση ενός υψηλού κύματος αποφεύχθηκε από την επιπλέον φυσική ανοσία που διαμορφώθηκε (και που προστίθενται στη συνολική επίκτητη και ήδη υπάρχουσα φυσική ανοσία), ακριβώς λόγω της κύμανσης αυτής. Όπως όμως αναφέρθηκε, επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας είναι οι επαναμολύνσεις (γύρω στο 10% των μετρούμενων μολύνσεων), ενώ αξίζει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να υπάρχει μειωμένη ανοσία σε άτομα που είχαν εμβολιαστεί με την τρίτη δόση προ 4 μηνών. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι ενώ η αύξηση της θερμοκρασίας συνεργεί στη μείωση των κρουσμάτων, είναι λάθος να αποδίδεται η υπάρχουσα αποδρομή στη λεγόμενη «εποχικότητα». Αυτό εξάλλου διαπιστώθηκε και το καλοκαίρι του 2021, όπου η εμφάνιση της μετάλλαξης Δ συντέλεσε σε κατακόρυφη αύξηση των κρουσμάτων στα τέλη Ιουνίου, αλλά και το ότι η αποδρομή αυτής είχε ξεκινήσει στα μέσα Νοέμβρη, πριν εμφανιστεί και κυριαρχήσει η μετάλλαξη Ο. Αυτό είναι σημαντικό να το έχουμε κατά νου, με δεδομένη την περαιτέρω απώλεια ανοσίας από τον Σεπτέμβριο, που θα έχουν παρέλθει ακόμα περισσότεροι μήνες, οπότε και μια επιπλέον αναμνηστική δόση ίσως καταστεί αναγκαία. Αντίστοιχα θα πρέπει να αυξηθεί έγκαιρα ξανά και ο αριθμός των τεστ συνολικά (μοριακά, rapid και self-test) που θα πραγματοποιούνται καθημερινά. Όμως ακόμη και τώρα, η ανοδική πορεία και η σταθεροποίηση σε κάποιες περιοχές, δείχνουν ότι η μη τήρηση των μέτρων, είναι εφικτό να δώσει είτε ανοδικές διακυμάνσεις, είτε τάσεις σταθεροποίησης που επιβραδύνουν περαιτέρω τη συστηματική αποκλιμάκωση.

Για να περιοριστεί ο κίνδυνος αναζωπύρωσης της πανδημίας της παραλλαγής Ο-2 και άλλων μετέπειτα παραλλαγών του στελέχους Ο και να επανέλθει με ταχύ ρυθμό η αποκλιμάκωση, προϋποθέσεις είναι:

(α) να συνεχισθεί με υψηλό ρυθμό τόσο ο εμβολιασμός με την αναμνηστική δόση, όσο και να ολοκληρωθεί γρήγορα ο εμβολιασμός των παιδιών σχολικής ηλικίας

(β) λόγω της αναστροφής που παρατηρήθηκε τις τελευταίες ημέρες, θα ήταν καλό να γίνει τουλάχιστον ένα τεστ την εβδομάδα στα σχολεία, αλλά και στους εργαζομένους.




Ευλογιά των πιθήκων | Φόβοι για τη μετάδοση το καλοκαίρι και συστάσεις στην ΕΕ για νέο εμβόλιο

Ο ιός της ευλογιάς των πιθήκων προκαλεί τρόμο εξαιτίας των αντιαισθητικών εξανθημάτων στο δέρμα

Εν μέσω έντονης ανησυχίας για την μετάδοση της ευλογιάς των πιθήκων ευλογιάς των πιθήκων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, και ενώ όλο και περισσότερα κρούσματα εντοπίζονται πλέον καθημερινά σε όλες τις χώρες, ο οργανισμός μολυσματικών ασθενειών της ΕΕ προτείνει στα κράτη μέλη να προετοιμάσουν στρατηγικές για πιθανά προγράμματα εμβολιασμού.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC) γνωστοποίησε ότι θα προβεί στη σύσταση σε μία έκθεση αξιολόγησης κινδύνου που αναμένεται να δημοσιευτεί εντός της ημέρας.

Οποιοδήποτε πλάνο εμβολιασμού θα χρησιμοποιήσει το υπάρχον εμβόλιο ευλογιάς, καθώς δεν υπάρχει εγκεκριμένος εμβολιασμός κατά της ευλογιάς των πιθήκων.

Τι γίνεται με το εμβόλιο

Σύμφωνα με τον Ηλία Μόσιαλο, το υπάρχον εμβόλιο της ευλογιάς είναι περίπου 85% αποτελεσματικό στην πρόληψη σοβαρής νόσου και μπορούν να το λάβουν και ανοσοκατεσταλμένοι. Ο πρότερος εμβολιασμός κατά της ευλογιάς μπορεί να οδηγήσει σε πιο ήπια ασθένεια, όπως επισημαίνει.

Η ανοσία κατά της ευλογιάς έχει αποδειχθεί ότι προσφέρει προστασία έναντι της ευλογιάς των πιθήκων. Η ευλογιά κηρύχθηκε εξαλειφθείσα το 1980, αλλά διατηρήθηκαν αποθέματα εμβολίων για λόγους προστασίας από μία πιθανή αναζωπύρωση.

Ο εμβολιασμός κατά της ευλογιάς, ωστόσο, με ζωντανό τροποποιημένο ιό δαμαλίτιδας (γι’ αυτό και ονομάζεται δαμαλισμός) σε κάποιες περιπτώσεις έχει βαριές παρενέργειες.

Γι’ αυτό και η πρόεδρος της αρμόδιας Επιτροπής για τη χάραξη της πολιτικής των εμβολίων στην Ελλάδα, ομότιμη Καθηγήτρια Παιδιατρικής, Μαρία Θεοδωρίδου, εμφανίζεται εντελώς αντίθετη με την οριζόντια χορήγηση του εμβολίου κατά της ευλογιάς στον πληθυσμό.

«Για όνομα του Θεού. Η ευλογιά έχει εκριζωθεί και όταν εκριζώθηκε ο ιός, σταμάτησε και ο εμβολιασμός. Ένας εμβολιασμός, μάλιστα, ο οποίος είχε και σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες. Εντάξει, υφίστατο ο εμβολιασμός όσο απειλούσε η νόσος, τώρα γιατί να εμβολιαστούμε; Ούτε κατά διάνοια», τονίζει στο iatropedia.gr.

Παρά το γεγονός ότι ο ιός της ευλογιάς των πιθήκων προκαλεί τρόμο εξαιτίας των αντιαισθητικών εξανθημάτων στο δέρμα, η καθηγήτρια εξηγεί πως όχι μόνο δεν είναι βαριά, αλλά είναι και αυτοϊάσιμη νόσος.

Όχι πανικός

«Το νόσημα δεν χαρακτηρίζεται από σοβαρή νόσηση. Μπορεί να είναι αντιαισθητικό, απεχθές έτσι όπως το βλέπει κανείς, αλλά δεν είναι σοβαρό. Υπάρχει βέβαια 1% θνητότητα στην Αφρική, αλλά εκεί υπάρχουν κι άλλες συνθήκες. Είναι γενικά ένα νόσημα που αυτοϊάται», αναφέρει, στην ίδια πηγή.

Αν και η ίδια παραδέχεται πως η νόσος μπορεί να επιφέρει σημαντική επιβάρυνση στον άνθρωπο που θα προσβληθεί, ωστόσο σε καμία περίπτωση, όπως λέει, δεν δημιουργεί συνθήκη που προκαλεί πανικό.

«Αν οι φλύκταινες -αυτό είναι το χαρακτηριστικό- ξυστούν, μπορεί να αφήσουν ουλές. Δεν είναι εντελώς αμελητέες οι επιπτώσεις. Κάνουμε εμβόλιο ακόμη και για την ανεμοβλογιά που ξέρουμε εξαρχής ότι είναι μια καλοήθης νόσος, γιατί κάθε νόσημα για κάθε συγκεκριμένο άτομο μπορεί να είναι σοβαρό. Ακόμη κι αν κάνει και δύο σημαδάκια. Ακόμη κι αν χάσει και 10 μέρες από τη δουλειά του. Αλλά τουλάχιστον ξέρουμε με την ευλογιά των πιθήκων, πως δεν είναι νόσημα να μας βάλει σε πανικό», καταλήγει η καθηγήτρια Μαρία Θεοδωρίδου.

Οι συστάσεις

Όπως αποκαλύπτουν οι Financial Times, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC), αναμένεται να ζητήσει από τα κράτη μέλη της ΕΕ, να προετοιμάσουν στρατηγικές για πιθανά προγράμματα εμβολιασμού.

Το ECDC σημείωσε ότι, σε αυτό το στάδιο, δεν ήταν «εύκολη απόφαση» να συστήσει τον εμβολιασμό κατά της ευλογιάς σε στενές επαφές ανθρώπων που νόσησαν από την ευλογιά των πιθήκων. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να γίνει ανάλυση κινδύνου-οφέλους για κάθε προσβεβλημένο άτομο.

Το εμβόλιο που διατίθεται στην ΕΕ από την δανέζικη φαρμακοβιομηχανία Bavarian Nordic’s Imvanex δεν είναι εγκεκριμένο για χρήση κατά της ευλογιάς των πιθήκων και δεν υπάρχουν δεδομένα ασφάλειας για τη χρήση του σε άτομα με ανοσοκαταστολή ή σε μικρά παιδιά, εκείνα που διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο από τη νόσο, ανέφερε το ECDC.

Η προσέγγιση, γνωστή ως προφύλαξη μετά την έκθεση, συνιστάται επειδή η ασθένεια εξαπλώνεται σε άτομα χωρίς γνωστές επαφές με άλλο επιβεβαιωμένο κρούσμα ή πληγείσα περιοχή. Το εμβόλιο είναι επίσης διαθέσιμο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι υγειονομικές αρχές έχουν συστήσει παρόμοια στρατηγική.

Ανεμοβλογιά το «ύποπτο» κρούσμα στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, επίσημα έχει επιβεβαιωθεί ότι ο 29χρονος Βρετανός, που είχε ταξιδέψει στην Κεφαλονιά και εισήχθη σε θάλαμο αρνητικής πίεσης στο «Αττικόν», δεν βρέθηκε θετικός στην ευλογιά των πιθήκων αλλά στην ανεμοβλογιά. Το αποτέλεσμα των δύο ελέγχων δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ.

Εξηγώντας τις διαφορές ανάμεσα στην ευλογιά των πιθήκων και την ανεμοβλογιά, ο ΕΟΔΥ επισημαίνει ότι ο ιός της ανεμοβλογιάς παρότι περιλαμβάνει το συνθετικό -pox είναι διαφορετικός από τον ιό που προκαλούν ευλογιά ή ευλογιά των πιθήκων. Υπάρχει συνάφεια αναφορικά με τα συμπτώματα και την εμφάνιση δερματικών αλλοιώσεων που προκαλούνται από την ανεμοβλογιά και την ευλογιά, ευλογιά των πιθήκων.

Όπως προσθέτει ο οργανισμός, η ευλογιά έχει εκριζωθεί από τον ανθρώπινο πληθυσμό από το 1980 ενώ η ανεμοβλογιά αποτελεί μια συχνή νόσο που προκαλεί περίπου 4 εκατομμύρια λοιμώξεις σε παιδιά. Για την ανεμοβλογιά υπάρχει διαθέσιμο εμβόλιο και προκαλεί ηπιότερη νόσο από την ευλογιά.

Κρούσματα σε 12 χώρες – Φόβοι για τη μετάδοση το καλοκαίρι

Την ίδια ώρα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει τεθεί σε επιφυλακή για την ευλογιά των πιθήκων μετά τις ανησυχίες που εξέφρασε ο περιφερειακός διευθυντής του Οργανισμού για την Ευρώπη, Χανς Κλούγκε ότι ο ιός είναι πιθανό να επιταχυνθεί στη Γηραιά Ήπειρο μέσα στο καλοκαίρι.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνεδριάζει καθημερινά για να αξιολογήσει τα δεδομένα, τα οποία αλλάζουν διαρκώς. Μέχρι αυτή την ώρα, Ισπανία, Πορτογαλία και Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό επιβεβαιωμένων κρουσμάτων, που είναι δεκάδες. Στο Βέλγιο έχουν επιβεβαιωθεί 4 κρούσματα, ενώ η Ιταλία και η Γερμανία έχουν καταγράψει από 3 μολύνσεις. Τουλάχιστον ένα έχει εντοπιστεί σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Στην Ολλανδία μάλιστα έχουν βρει περισσότερα κρούσματα της ευλογιάς των πιθήκων όμως θα δώσουν τα συνολικά στοιχεία τη Δευτέρα.

Οι επιστήμονες και οι υγειονομικές αρχές δίνουν μάχη το τελευταίο διάστημα ώστε να κατανοήσουν επαρκώς το ξέσπασμα, το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα εκτός των περιοχών όπου είναι ενδημικό.

Μέχρι το Σάββατο, 92 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα είχαν αναφερθεί στον ΠΟΥ από 12 χώρες όπου ο ιός κανονικά δεν κυκλοφορεί. Το Ισραήλ, η Αυστρία και η Ελβετία δήλωσαν ότι επιβεβαίωσαν τα πρώτα τους κρούσματα την Κυριακή.

Η ευλογιά των πιθήκων είναι μια ιογενής ασθένεια και οι περισσότερες περιπτώσεις μέχρι στιγμής, αν και όχι όλες, έχουν παρατηρηθεί σε άνδρες που είχαν ομοφυλοφιλικές ερωτικές επαφές.

Σύμφωνα με το ECDC, η μετάδοση μεταξύ των ανθρώπων γίνεται κυρίως μέσω μεγάλων αναπνευστικών σταγονιδίων. Επειδή αυτά τα σταγονίδια δεν έχουν τη δυνατότητα να μεταφερθούν μακριά, απαιτείται παρατεταμένη επαφή. Ο ιός μπορεί επίσης να μεταδοθεί μέσω άλλων σωματικών υγρών.

Ο ΕΟΔΥ έχει εκδώσει ερωτήσεις και απαντήσεις για τη λοίμωξη

Τι είναι η ευλογιά των πιθήκων;

– Είναι μια σπάνια ιογενής λοίμωξη που εμφανίζεται κυρίως σε τροπικές περιοχές της Δυτικής και Κεντρικής Αφρικής.

Πώς μπορεί να νοσήσει κάποιος από ευλογιά των πιθήκων;

– Μπορεί να μεταδοθεί μέσω του αναπνευστικού συστήματος κατόπιν εισπνοής μεγάλου μεγέθους σταγονιδίων και μέσω επαφής με δερματικές βλάβες πάσχοντος ή μολυσμένα υλικά (π.χ. κλινοσκεπάσματα ή πετσέτες). Μετάδοση καταγράφεται επίσης μέσω της επαφής με άγρια ζώα, συνήθως πρωτεύοντα και τρωκτικά, όπως αρουραίοι, ποντίκια και σκίουροι, ή ακόμη και με ζώα συντροφιάς που έχουν μολυνθεί από τα προηγούμενα. Μπορεί σπάνια να μεταδοθεί με την κατανάλωση κρέατος από μολυσμένο ζώο που δεν έχει μαγειρευτεί επαρκώς ή με την επαφή με δέρμα ή τρίχωμα μολυσμένου ζώου.

Τι πρέπει να κάνω για να μη νοσήσω;

– «Ο κίνδυνος για τον γενικό πληθυσμό είναι χαμηλός, καθώς η νόσηση είναι συνήθως ήπια και αυτοπεριοριζόμενη, με μικρή μεταδοτικότητα», τονίζει ο ΕΟΔΥ. Απαιτείται τακτικό πλύσιμο των χεριών ή χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού, αποφυγή κατανάλωσης μη επαρκώς μαγειρεμένου κρέατος, τήρηση απόστασης από άγρια ζώα και αποφυγή επαφής με άτομα που δεν αισθάνονται καλά και παρουσιάζουν δερματικές βλάβες.

Ποια συμπτώματα μπορεί να έχει κάποιος που νοσεί;

– Από τη στιγμή που κάποιος μολυνθεί με τον ιό της ευλογιάς των πιθήκων χρειάζεται να περάσουν 5 έως 21 ημέρες για να εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα. Αυτά μπορεί να είναι πυρετός, κεφαλαλγία, μυαλγίες, οσφυαλγία, διογκωμένοι λεμφαδένες, ρίγος, καταβολή δυνάμεων, εξάνθημα το οποίο παρουσιάζεται συνήθως μία με τρεις ημέρες μετά την εμφάνιση του πυρετού. Το εξάνθημα εντοπίζεται αρχικά στο κεφάλι και στο πρόσωπο και στη συνέχεια επεκτείνεται σε άλλα σημεία του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των παλαμών και των πελμάτων. Αρχικά εμφανίζεται με τη μορφή κηλίδων και βλατίδων, οι οποίες εξελίσσονται σε μικρές φυσαλίδες, φλύκταινες και έπειτα σε εφελκίδες που τελικά υποχωρούν. Μερικές φορές συγχέεται με το εξάνθημα της ανεμευλογιάς.

Πότε να επικοινωνήσετε με τον γιατρό σας;

– Εάν έχετε ένα εξάνθημα με φυσαλίδες και έχετε επιστρέψει από τη Δυτική ή Κεντρική Αφρική τις τελευταίες 3 εβδομάδες ή έχετε έρθει σε επαφή με κάποιον που είχε ευλογιά των πιθήκων τις τελευταίες 3 εβδομάδες, ή έχετε έρθει σε επαφή με κάποιον που είχε δερματικές βλάβες τις τελευταίες 3 εβδομάδες.

Ποια είναι η θεραπεία για την ευλογιά των πιθήκων;

– Η αντιμετώπιση της νόσου αποσκοπεί στη βελτίωση των συμπτωμάτων. Συνήθως η πορεία είναι ήπια και οι περισσότεροι ασθενείς αναρρώνουν σε δύο με τέσσερις εβδομάδες. Συχνά χρειάζεται παραμονή στο νοσοκομείο προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα συμπτώματα, αλλά και να αποτραπεί η μετάδοση της νόσου.

Πόσο μεταδοτικός είναι ο ιός σε σχέση με τον κοροναϊό;
Δεν είναι τόσο μεταδοτικός όσο ο κοροναϊός, και έχει διαφορετική καμπύλη μετάδοσης. Δηλαδή είναι πολύ λιγότερο μολυσματικός στην αρχική -ασυμπτωματική- φάση και γίνεται περισσότερο μολυσματικός όταν αρχίζουν τα συμπτώματα, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Είναι δηλαδή μεταδοτική πραγματικά από τη στιγμή που εμφανίζονται συμπτώματα και μετά. Και ο ορισμός της «πορείας της ασθένειας» είναι μέχρι να επουλωθούν οι πληγές και να σχηματιστεί ένα νέο στρώμα δέρματος. Αυτό μπορεί να πάρει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, ίσως και αρκετές εβδομάδες.




Ευλογιά των πιθήκων | Στην αναμονή ο ΠΟΥ – Περιμένει κι άλλα κρούσματα σε όλο τον κόσμο

Έτοιμος για τον εντοπισμό και νέων κρουσμάτων της ευλογιάς των πιθήκων είναι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κι αναμένεται να δώσει νέες οδηγίες μέσα στις επόμενες ημέρες για τον περιορισμό της. Μέχρι στιγμής, έχουν αναφερθεί 92 επιβεβαιωμένα και 28 ύποπτα κρούσματα σε 12 χώρες.

«Οι διαθέσιμες πληροφορίες υποδεικνύουν ότι η μετάδοση μεταξύ ανθρώπων γίνεται όταν υπάρχει στενή επαφή με ασυμπτωματικούς μολυσμένους ανθρώπους», επισήμανε ο ΠΟΥ.

Η ευλογιά των πιθήκων, μολυσματική ασθένεια που συνήθως έχει ήπια συμπτώματα, είναι ενδημική σε τμήματα της δυτικής και της κεντρικής Αφρικής. Εξαπλώνεται μέσω της στενής επαφής, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να περιοριστεί σχετικά εύκολα, με απομόνωση και τήρηση των κανόνων υγιεινής.

«Αυτό που μοιάζει να συμβαίνει είναι ότι μεταδόθηκε στον πληθυσμό ως σεξουαλικά μεταδιδόμενο νόσημα, και εξαπλώνεται, όπως συμβαίνει γενικά με τα σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα (…) σε όλο τον κόσμο», εξήγησε στο Reuters ο Ντέιβιντ Χέιμαν, ειδικός στις μολυσματικές νόσους στον ΠΟΥ.

Ο κ. Χέιμαν είπε ότι διεθνής επιτροπή ειδικών συνεδρίασε μέσω βιντεοδιάσκεψης για να συζητήσει τι χρειάζεται να μελετηθεί για το ξέσπασμα και για ποια στοιχεία χρειάζεται να ενημερωθούν οι πολίτες, ανάμεσά τους το εάν υπάρχει ασυμπτωματική εξάπλωση του ιού, ποιοι διατρέχουν κίνδυνο και ποιοι είναι οι τρόποι μετάδοσης.

Πρόσθεσε ότι η συνεδρίαση συγκλήθηκε εξαιτίας της «επείγουσας φύσης της κατάστασης». Η συγκεκριμένη επιτροπή δεν είναι αυτή που θα προτείνει την κήρυξη διεθνούς κατάστασης υγειονομικής έκτακτης ανάγκης, το υψηλότερο επίπεδο συναγερμού του ΠΟΥ, όπως όταν εκδηλώθηκε η πανδημία του νέου κορονοϊού.

Ο κ. Χέιμαν σημείωσε πως η στενή επαφή είναι η κυριότερη οδός μετάδοσης, καθώς τα δερματικά εξανθήματα που προκαλούνται είναι ιδιαίτερα μολυσματικά. Ειδικά οι γονείς που φροντίζουν παιδιά που ασθενούν διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο, όπως και οι υγειονομικοί, που εξηγεί γιατί κάποιες χώρες εμβολιάζουν το προσωπικό που φροντίζει ασθενείς με εμβόλια για την ευλογιά, συγγενικό ιό.

Αρκετά κρούσματα έχουν εντοπιστεί σε κλινικές σεξουαλικής υγείας.

Η αρχική αλληλούχηση του γονιδιώματος με βάση δείγματα μερικών κρουσμάτων στην Ευρώπη έδειξε ότι το στέλεχος του ιού έχει ομοιότητες με εκείνο που είχε εξαπλωθεί με πιο περιορισμένο τρόπο στη Βρετανία, στο Ισραήλ και στη Σιγκαπούρη του 2018.

Ο ειδικός εκτίμησε πως είναι «εύλογη» η υπόθεση που ο ιός κυκλοφορούσε ήδη εκτός των κρατών όπου είναι ενδημικός αλλά δεν υπήρξαν ξεσπάσματα λόγω των lockdowns, της κοινωνικής απόστασης και των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού.

Επέμεινε πως η κατάσταση δεν είναι παρόμοια με εκείνη το πρώτο διάστημα μετά τον εντοπισμό του νέου κορονοϊού, διότι η ευλογιά των πιθήκων δεν μεταδίδεται με τέτοια ευκολία. Όσοι υποπτεύονται πως μπορεί να έχουν εκτεθεί στον ιό, ή έχουν συμπτώματα, όπως πυρετό ή εξανθήματα, πρέπει να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άλλους, υπογράμμισε.

«Υπάρχουν διαθέσιμα εμβόλια, αλλά το πιο σημαντικό μήνυμα είναι πως μπορείτε να προστατευθείτε», κατέληξε ο Ντέιβιντ Χέιμαν.




Ευλογιά των πιθήκων | Η εξάπλωση στην Ευρώπη προκαλεί ανησυχία

Συναγερμός έχει σημάνει και στην Ευρώπη για την εξάπλωση της ευλογιάς των πιθήκων. Ισπανία, Πορτογαλία, Βρετανία είναι κάποιες από τις χώρες όπου έχουν καταγραφεί περιστατικά, ενώ κρούσμα διαγνώστηκε στην Ιταλία. Στη Γαλλία, το πρώτο πιθανό κρούσμα ευλογιάς των πιθήκων εντοπίστηκε στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού.

Ο ΕΟΔΥ έστειλε εγκύκλιο στα νοσοκομεία σχετικά με την ευλογιά των πιθήκων. Ο ΕΟΔΥ βρίσκεται σε ετοιμότητα και ήδη έχει αποσταλεί και εγκύκλιος στα νοσοκομεία της χώρας, ιδιαίτερα από τη στιγμή που εντοπίστηκε κρούσμα στη γειτονική Ιταλία.

Σημειώνεται, ότι η ευλογιά των πιθήκων είναι μια σπάνια λοιμώδης ασθένεια, παρόμοια με την ανθρώπινη ευλογιά που εξαλείφθηκε το 1980. Μολονότι είναι πιο ήπια και οι περισσότεροι ασθενείς αναρρώνουν μέσα σε μερικές εβδομάδες, σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να αποδειχθεί μοιραία.

Τα συμπτώματά της περιλαμβάνουν πυρετό, πονοκέφαλο, μυικούς πόνους, πρήξιμο στους λεμφαδένες, ρίγη και κόπωση. Επίσης οι ασθενείς μπορεί να εμφανίσουν δερματικά εξανθήματα, τα οποία συχνά ξεκινούν από το πρόσωπο και εξαπλώνονται σε άλλα σημεία του σώματος, περιλαμβανομένων των γεννητικών οργάνων.

Υπάρχουν δύο βασικά στελέχη του ιού. Το πιο απειλητικό είναι το στέλεχος του Κονγκό, με θνητότητα έως και 10%. Το δεύτερο είναι το στέλεχος της Δυτικής Αφρικής, του οποίου η θνητότητα κυμαίνεται γύρω στο 1%.

Δεν υπάρχει θεραπεία για την ευλογιά των πιθήκων, η οποία μεταδίδεται από την επαφή με τον μολυσμένο ασθενή ή με τα σωματικά υγρά του, περιλαμβανομένου του σάλιου. Η ασθένεια συνήθως υποχωρεί από μόνη της.

Οι αρχές προσπαθούν γενικά να είναι καθησυχαστικές, υπογραμμίζοντας ότι η ασθένεια δεν είναι ιδιαίτερα μεταδοτική μεταξύ των ανθρώπων.

Ωστόσο η αύξηση των εστιών της προκαλεί ανησυχία και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι εξετάζει προσεκτικά το γεγονός ότι κάποια από τα κρούσματα στη Βρετανία φαίνεται να μεταδόθηκαν μέσα στην κοινότητα των ομοφυλόφιλων.

«Παρατηρούμε μεταδόσεις μεταξύ ανδρών που είχαν σεξουαλικές σχέσεις με άνδρες», κάτι που αποτελεί «μια νέα πληροφορία την οποία πρέπει να εξετάσουμε σωστά ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τη δυναμική» της μετάδοσης, δήλωσε ο Ιμπραϊμά Σοσέ Φαλ, αναπληρωτής γενικός διευθυντής αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων στον ΠΟΥ.

Όμως «οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού μπορεί να μεταδώσει την ευλογιά των πιθήκων», υπογράμμισαν στις ΗΠΑ τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC).




SOS για τους παχύσαρκους καπνιστές | Κινδυνεύουν να πεθάνουν από καρκίνο του προστάτη

Την ανησυχία τους για τους παχύσαρκους που καπνίζουν εκφράζουν μέσω νέας επισημονικής μελέτης οι ειδικοί. Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν οι καπνιστές έχουν μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρκίνο του προστάτη, όμως έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πεθάνουν από αυτόν αν αρρωστήσουν, ιδίως εάν έχουν αρκετά περιττά κιλά.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Λουντ, με επικεφαλής τη δρα Σίλβια Γιόχεμς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ευρωπαϊκό ουρολογικό περιοδικό «European Urology», ανέλυσαν στοιχεία για 351.448 άνδρες σε βάθος δεκαετιών. Στη διάρκεια της μελέτης 24.731 άνδρες εμφάνισαν καρκίνο του προστάτη και 4.322 πέθαναν από τη νόσο.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως ο κίνδυνος θανάτου ήταν περίπου 20% μεγαλύτερος στους καπνιστές, σε σχέση με τους μη καπνιστές. Ο κίνδυνος όμως ήταν ακόμη μεγαλύτερος για τους καπνιστές που ήταν υπέρβαροι (δείκτης μάζας σώματος 25-30) ή παχύσαρκοι (δείκτης άνω του 30).

Αν και είναι γνωστό ότι οι καπνιστές έχουν υψηλότερο κίνδυνο για διάφορους καρκίνους, βρέθηκε, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι οι καπνιστές έχουν γενικά μικρότερη πιθανότητα για θετικό τεστ PSA και διάγνωση καρκίνου του προστάτη. Αυτό ισχύει πρωτίστως για τον χαμηλότερου κινδύνου τοπικό (μη μεταστατικό) καρκίνο του προστάτη, τη μορφή που συχνότερα ανιχνεύεται μέσω τεστ PSA χωρίς την ύπαρξη άλλων συμπτωμάτων.

«Οι καπνιστές έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου»

Η επικεφαλής της έρευνας Σίλβια Γιόχεμς δήλωσε ότι «οι καπνιστές έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του προστάτη ανεξάρτητα από το στάδιο του καρκίνου που έγινε η διάγνωση, συνεπώς αφορά όλες τις μορφές της νόσου, από καρκίνους χαμηλού κινδύνου μέχρι μεταστατικούς».

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Τάνια Στοκς από την πλευρά της επεσήμανε ότι «ένα σημαντικό ερώτημα προς απάντηση είναι κατά πόσο η πρόγνωση για έναν ασθενή μπορεί να βελτιωθεί αν σταματήσει να καπνίζει μετά τη διάγνωση καρκίνου του προστάτη».




Καταργείται η μάσκα στα καταστήματα | Που παραμένει

Nέα χαλάρωση των μέτρων κατά του κορωνοϊού ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλέυρης.

Σύμφωνα με τον κ. Πλεύρη καταργείται η υποχρεωτικότητα της χρήσης μάσκας σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους από την 1η Ιουνίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου 2022.

Μιλώντας για τις αποφάσεις της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, ο υπουργός είπε ότι η μάσκα καταργείται και στα αεροπλάνα αλλά και στις υπεραστικές συγκοινωνίες όπου υπάρχει αριθμημένη θέση, όπως τα τρένα και τα υπεραστικά λεωφορεία. Η μάσκα καταργείται και για τότε εργαζόμενους στους χώρους αυτούς.

Η μάσκα παραμένει στις νοσοκομειακές μονάδες και στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων, αλλά και σε άλλες δομές Υγείας όπου η παρουσία της κρίνεται απαραίτητη προς το παρόν, ενώ με μάσκα θα πρέπει να μετακινούνται όσοι χρησιμοποιούν αστικές συγκοινωνίες όπως είναι τα αστικά λεωφορεία, το μετρό, τα τρόλεϊ, το τραμ και ο ηλεκτρικός.

Όσον αφορά τις δομές εκπαίδευσης, ο υπουργός Υγείας είπε ότι η επιτροπή θα αποφασίσει την ερχόμενη εβδομάδα για το τι ακριβώς θα εφαρμοστεί αφού μελετήσει όλα τα δεδομένα.

Ο Κ. Πλεύρης έκανε ξεκάθαρο ότι η άρση της υποχρεωτικότητας της μάσκας σημαίνει ότι δεν θα επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο. Όποιοι επιθυμούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη μάσκα θα μπορούν να το κάνουν και συστήνεται να γίνεται ιδίως από άτομα που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου αλλά και σε χώρους όπου ο κάθε πολίτης κρίνει ότι θα μπορούσε να υπάρξει διασπορά του ιού.




Μάσκα | Αποφασίζουν σήμερα οι ειδικοί – Τι θα ισχύσει για ΜΜΜ, σχολεία, καταστήματα

Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας θα αποφασίσει σε ποιους χώρους θα απαιτείται μάσκα και πού θα καταργηθεί

Με την 1η Ιουνίου, τον δεύτερο, μετά την Πρωτομαγιά, βασικό κόμβο της πορείας εξόδου της χώρας από τα μέτρα του πανδημικού κλοιού, να απέχει μόλις δύο εβδομάδες, το θέμα των χώρων, όπου θα απαιτείται η μάσκα, θα μονοπωλήσει τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας.

Το έναυσμα έχει δοθεί άλλωστε και από την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) για την άρση του μέτρου της υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας τόσο εντός των αεροδρομίων, όσο και κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Η σχετική σύσταση ισχύει από προχθές, Δευτέρα 16 Μαΐου, για τις πτήσεις και τα αεροδρόμια, με τις κατά τόπους αρμόδιες αρχές να έχουν την ευθύνη για την εξειδίκευση και εφαρμογή της.

Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων θα εξετάσει την άρση της υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας κατόπιν εισήγησης που έχει γίνει και από τα υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού, δεδομένης της ανάγκης να υπάρχει μια στοιχειώδη κοινή γραμμή σε αυτό το πεδίο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, η Ισπανία υιοθέτησε από προχθές την άρση του μέτρου.

«Η απόφαση των ευρωπαϊκών οργάνων δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα. Ως προς την εξειδίκευσή της εναπόκειται στο κάθε κράτος-μέλος τι θα ισχύσει. Μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν στην Επιτροπή των ειδικών είναι και αυτό το σκέλος, αλλά αντιλαμβάνεσθε ότι είναι σημαντικό τουλάχιστον οι ευρωπαϊκές χώρες να προσπαθήσουμε να έχουμε μια κοινή γραμμή σε αυτό» ανέφερε χθες σε τηλεοπτική του εμφάνιση ο υπουργός Υγείας, κ. Θάνος Πλεύρης.

Τι θα ισχύσει στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με τα οποία μετακινούνται καθημερινά δεκάδες χιλιάδες άτομα η εισήγηση της Επιτροπής ήταν -και είναι- να απαιτείται η χρήση μάσκας και η μη εφαρμογή της να συνεπάγεται πρόστιμο στους επιβάτες, όπως ισχύει και σήμερα.

Η ασπίδα προστασίας που υψώνει η μάσκα έναντι του κορωνοϊού και της λοίμωξης covid-19 σε όσους μετακινούνται με τα ΜΜΕ θεωρείται πολύ σημαντική στο πεδίο της δημόσιας υγείας. Ο όγκος των επιβατών αποτρέπει οποιαδήποτε χαλάρωση στο συγκεκριμένο μέτρο προστασίας. Συνεπώς, η μετακίνηση με λεωφορεία, τρόλεϋ, τραμ, μετρό, ηλεκτρικός, προαστιακός θα συνεχίσει να γίνεται με την υποχρεωτική χρήση της μάσκας. Αντίθετα, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη από υγειονομικής πλευράς τι θα ισχύσει με τα πλοία και με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ.

Ενδέχεται στα πλοία η χρήση της μάσκας να είναι υποχρεωτική στους κλειστούς χώρους, ενώ στα υπεραστικά λεωφορεία να γίνει σύσταση για τη χρήση της λόγω του περιορισμένου αριθμού επιβατών. Ομοίως στα ιδιωτικά τουριστικά λεωφορεία στα οποία θα υπάρχει συγκεκριμένη λίστα επιβατών κάθε φορά.

Στα νοσοκομεία και τα γηροκομεία

Σε ό,τι αφορά τους πιο ευάλωτους χώρους στην εισβολή, και μάλιστα καταστροφική, του κορωνοϊού, δηλαδή τις δομές υγείας και τις Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΜΦΗ) η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων έχει δώσει το σαφές στίγμα της από τη συνεδρίασή της πριν από το Πάσχα.

Σύμφωνα με όσα έχουν αναφέρει τα μέλη της, η χρήση της μάσκας θα είναι υποχρεωτική για όλους σε όλα τα νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, διαγνωστικά εργαστήρια, πολυιατρεία, σε κάθε δομή υγείας στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Η ανάγκη να προστατευθούν οι ασθενείς και όσοι νοσηλεύονται είναι προφανής. Ήδη μικρές εστίες διασποράς που καταγράφηκαν σε αρκετά νοσοκομεία τις τελευταίες εβδομάδες έδωσαν το αρνητικό μήνυμα στις διοικήσεις των νοσοκομείων ώστε να αυστηροποιήσουν τα μέτρα για τους συνοδούς. Εκτός από την υποχρεωτική χρήση της μάσκας ζητείται και το αρνητικό τεστ για όσους επισκέπτονται τα νοσηλευτικά ιδρύματα.

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται η εισήγηση και για τις ΜΦΗ. Οι χιλιάδες ηλικιωμένοι ένοικοι πρέπει να προστατευθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η χρήση της μάσκας θα παραμείνει υποχρεωτική για εργαζόμενους και επισκέπτες.

Εμπορικά καταστήματα, φαρμακεία, κομμωτήρια

Η υποχρεωτικότητα της χρήσης της μάσκας θα ανασταλεί από την 1η Ιουνίου και μέχρι τέλος Αυγούστου για όλους τους κλειστούς χώρους των εμπορικών δραστηριοτήτων. Από τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα του λιανεμπορίου μέχρι τα φαρμακεία και τα κομμωτήρια, μια σειρά από χώροι όπου η επίσκεψή μας μέχρι τώρα είναι συνυφασμένη με τη μάσκα, αλλάζουν υγειονομικό πλαίσιο. Πλέον σε όλους τους προαναφερθέντες ενδεικτικά χώρους η μάσκα δεν θα είναι υποχρεωτική και η σύσταση για τη χρήση της θα καλύπτει τους ευάλωτους λόγω ηλικίας και ασθένειας.

Σχολεία

Η υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας σε όλους τους εσωτερικούς χώρους των σχολικών μονάδων μέχρι το τέλος του σχολικού έτους και την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας κατόπιν της σχετικής εισήγησης της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων της προηγούμενης εβδομάδας.

Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν μέριμνα για τον επαρκή φυσικό αερισμό των αιθουσών και για την εξασφάλιση καθαριότητας των σχολικών μονάδων και φυσικά των εξεταστικών κέντρων.

Υπενθυμίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί που δεν έχουν εμβολιασθεί, ή νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο, και συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, υποχρεούνται και στη διενέργεια εργαστηριακού ελέγχου για κορωνοϊό COVID-19 (PCR ή rapid test, με δαπάνη τους) μία φορά την εβδομάδα, έως 48 ώρες πριν από την προσέλευση τους στις εκπαιδευτικές δομές.




Κορονοϊός | Όσοι νοσηλεύτηκαν με σοβαρή φλεγμονή κινδυνεύουν να πεθάνουν μέσα στον επόμενο χρόνο

Τι δείχνει αμερικανική έρευνα

Οι ασθενείς που όταν νοσηλεύθηκαν λόγω Covid-19 είχαν εμφανίσει σοβαρή συστημική φλεγμονή κινδυνεύουν να πεθάνουν μέσα στους επόμενους 12 μήνες μετά τη φαινομενική ανάρρωσή τους, σύμφωνα με μία νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη, πάντως, δείχνει ότι αν παίρνουν συστηματικά στεροειδή φάρμακα μετά το εξιτήριο από το νοσοκομείο ο κίνδυνος πρόωρου θανάτου τους λόγω σοβαρής «μακράς Covid-19» μειώνεται στο μισό.

Οι ερευνητές του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, με επικεφαλής τον καθηγητή Αρτς Μάινους, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Frontiers in Medicine», μελέτησαν 1.207 ενήλικες που είχαν νοσηλευθεί κατά τη διετία 2020-21 μετά από λοίμωξη Covid-19 και οποίοι είχαν παρακολουθηθεί για χρονικό διάστημα έως ενός έτους μετά το εξιτήριο από το νοσοκομείο.

Ως δείκτης για τη σοβαρότητα της φλεγμονής τους κατά τη νοσηλεία τους χρησιμοποιήθηκε το επίπεδο της C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP) στο αίμα τους, η οποία εκκρίνεται από το ήπαρ ως αντίδραση στο σήμα της φλεγμονής. Όσο πιο αυξημένη ήταν η συγκέντρωση της CRP σε έναν ασθενή τόσο πιο βαριά ήταν η κατάστασή του κατά τη νοσηλεία του.

Η μελέτη έδειξε, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι οι ασθενείς με τα υψηλότερα επίπεδα CRP κατά την παραμονή τους στο νοσοκομείο είχαν 61% μεγαλύτερο κίνδυνο να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία μέσα στο επόμενο έτος μετά το εξιτήριό τους, σε σχέση με εκείνους που είχαν το μικρότερο επίπεδο CRP κατά τη νοσηλεία τους. Παράλληλα, όμως, διαπιστώθηκε ότι ο κίνδυνος θανάτου που σχετιζόταν με τη σοβαρή φλεγμονή μειωνόταν ξανά έως κατά 51%, αν ο ασθενής είχε πάρει αντιφλεγμονώδη στεροειδή φάρμακα αμέσως μετά την έξοδό του από το νοσοκομείο και την ανάρρωσή του από την οξεία φάση της Covid-19.

Όπως είπε ο δρ Μάινους «πολλές λοιμώδεις νόσοι συνοδεύονται από μία αύξηση στη φλεγμονή. Τις περισσότερες φορές, αυτή η φλεγμονή είναι εστιασμένη τοπικά εκεί που βρίσκεται η λοίμωξη. Όμως, η Covid-19 είναι διαφορετική επειδή δημιουργεί φλεγμονή σε πολλά μέρη του σώματος πέρα από τους αεραγωγούς των πνευμόνων, για παράδειγμα στην καρδιά, στον εγκέφαλο και στα νεφρά. Οι υψηλοί βαθμοί φλεγμονής μπορεί να οδηγήσουν σε βλάβη των ιστών».

Οι Αμερικανοί ερευνητές επεσήμαναν ότι η Covid-19 πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μία δυνητικά χρόνια νόσος, ιδίως αν είχε προηγηθεί σοβαρή φλεγμονή κατά τη φάση της νοσηλείας. Γι’ αυτό συστήνουν να γίνεται πιο ευρεία συνταγογράφηση στεροειδών λαμβανόμενων από το στόμα σε αυτούς τους ασθενείς με κορονοϊό που παίρνουν εξιτήριο.

Σύμφωνα με τον Μάινους, «όταν κάποιος έχει κρυολόγημα ή ακόμη και πνευμονία, συνήθως θεωρούμε ότι η αρρώστια του έχει τελειώσει μόλις ο ασθενής αναρρώσει. Αυτό είναι διαφορετικό από μία χρόνια νόσο, όπως η καρδιακή ανεπάρκεια ή ο διαβήτης, που συνεχίζουν να επηρεάζουν τους ασθενείς μετά από ένα οξύ επεισόδιο. Κατά παρόμοιο τρόπο, είναι ανάγκη να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε ότι η Covid-19 μπορεί να έχει επιπτώσεις διαρκείας σε πολλά μέρη του σώματος μετά την ανάκαμψη των ασθενών από το αρχικό επεισόδιο».

Οι ίδιοι ερευνητές είχαν δείξει πέρυσι τον Δεκέμβριο ότι οι άνθρωποι που νοσηλεύθηκαν με βαριά Covid-19 και φαινομενικά ανάρρωσαν, αντιμετωπίζουν υπερδιπλάσιο κίνδυνο να πεθάνουν μέσα στο επόμενο έτος μετά το εξιτήριό τους, σε σύγκριση με όσους είχαν μόνο ήπια ή μέτρια συμπτώματα Covid-19 και δεν είχαν νοσηλευθεί. Η νέα μελέτη επιβεβαιώνει ότι για μερικούς ασθενείς η λεγόμενη «μακρά Covid-19» μπορεί να αποβεί ακόμη και θανατηφόρα.

Πηγή: https://www.newsbeast.gr/




Κορονοϊός: 3.195 νέα κρούσματα σήμερα στην Ελλάδα – 29 κρούσματα στην Καβάλα

3.195 νέα κρούσματα σήμερα στην Ελλάδα ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ. 204 διασωληνώσεις, 23 θάνατοι συμπολιτών μας από κορονοϊό. Ποια είναι η κατάσταση σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) ανακοίνωσε το απόγευμα της Κυριακής (08/05) ότι τα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα νέα κρούσματα του κορονοϊού είναι 3.195.

Ο συνολικός αριθμός των ατόμων που νόσησαν ανέρχεται σε 3.361.779 (ημερήσια μεταβολή +0.1%), εκ των οποίων 48.9% άνδρες. Ο αριθμός πιθανών νέων επαναλοιμώξεων που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες ήταν 269 ενώ από την αρχή της πανδημίας SARS-CoV-2 ο συνολικός αριθμός εκτιμάται σε 125.954(3.6% του συνολικού αριθμού των θετικών αποτελεσμάτων).

Τα κρούσματα σήμερα στην Αττική

Στην Αττική σήμερα, 08/05/2022 εντοπίστηκαν 1.375 νέα κρούσματα σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ. Η κατανομή των κρουσμάτων σήμερα είναι η εξής:

  • Ανατολική Αττική 173
  • Βόρειος Τομέας Αθηνών 202
  • Δυτική Αττική 41
  • Δυτικός Τομέας Αθηνών 172
  • Κεντρικός Τομέας Αθηνών 381
  • Νότιος Τομέας Αθηνών 196
  • Πειραιάς 173
  • Νήσοι 37

Αναλυτικά η διασπορά των νέων κρουσμάτων σήμερα στην Ελλάδα

Η κατανομή των νέων κρουσμάτων σήμερα του κορονοϊού στην Ελλάδα, ανά περιφερειακή ενότητα, είναι η εξής:

Κορονοϊός: 3.195 νέα κρούσματα σήμερα στην Ελλάδα - 23 νεκροί και 204 διασωληνωμένοι

Οι νέοι θάνατοι ασθενών με COVID-19 είναι 23, ενώ από την έναρξη της επιδημίας έχουν καταγραφεί συνολικά 29.392 θάνατοι. Το 95.6% είχε υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.

Ο αριθμός των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι είναι 204 (65.7% άνδρες). Η διάμεση ηλικία τους είναι 70 έτη. To 93.1% έχει υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω. Μεταξύ των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι, 105 (51.47%) είναι ανεμβολίαστοι ή μερικώς εμβολιασμένοι και 99 (48.53%) είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Από την αρχή της πανδημίας έχουν εξέλθει από τις ΜΕΘ 4.629 ασθενείς.

Οι εισαγωγές νέων ασθενών Covid-19 στα νοσοκομεία της επικράτειας είναι 121 (ημερήσια μεταβολή +0.83%). Ο μέσος όρος εισαγωγών του επταημέρου είναι 135 ασθενείς.Η διάμεση ηλικία των κρουσμάτων είναι 36 έτη (εύρος 0.2 έως 112 έτη), ενώ η διάμεση ηλικία των θανόντων είναι 79 έτη (εύρος 0.2 έως 106 έτη).

Διενέργεια τεστ

Το τελευταίο 24ωρο πραγματοποιήθηκαν 7.203 μοριακά τεστ και 44.208 rapid test. Σε σύνολο 51.411 τεστ η θετικότητα υπολογίζεται σε 6,21%.

www.news247.gr



Έπεσαν κάτω από τους μισούς οι ασθενείς που νοσηλεύονται με κορωνοϊό

Στους 1.486 οι νοσηλευόμενοι – Πέντε εβδομάδες νωρίτερα ξεπερνούσαν τους 3.532

Ταχεία είναι η επιστροφή στην κανονικότητα πλέον και για τα νοσοκομεία της χώρας καθώς οι ασθενείς με λοίμωξη covid-19 σε απλές και ειδικές κλίνες ΜΕΘ μειώνονται συνεχώς, επιτρέποντας την κάλυψη των αναγκών όλων των non covid ασθενών.

Η ανοσία του πληθυσμού, μέσω του εμβολιασμού ή μέσω της φυσικής νόσησης, συγκρατεί τις νοσηλείες λόγω κορωνοϊού. Σημαντικός είναι και ο καιρικός παράγοντας – οι καιρικές συνθήκες συντηρούν τα εξαιρετικά επιδημιολογικά δεδομένα και κρατούν χαμηλά τις νέες εισαγωγές ασθενών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το protothema.gr, το περασμένο 24ωρο οι νοσηλευόμενοι στα νοσοκομεία είχαν υποχωρήσει στους 1.486. Οι 1.095 νοσηλεύονται σε απλές κλίνες και οι 391 σε ειδικές Μονάδες, με τους 231 από αυτούς να είναι διασωληνωμένοι.

Τα νοσοκομεία με σημαντικό αριθμό ασθενών με covid στις MΕΘ είναι τα μεγάλα της Αττικής όπως το Σωτηρία (48 ασθενείς), το Λαϊκό (45), το Γενικό Κρατικό Νίκαιας (15), ο Ευαγγελισμός (13), το Αττικόν (12) και το Γεννηματάς (10). Από τα νοσοκομεία της υπόλοιπης χώρας διψήφιος αριθμός ασθενών στις ΜΕΘ covid απαντάται στο ΑΧΕΠΑ (29), το Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης (11), το Πανεπιστημιακό Λάρισας (14), το Πανεπιστημιακό Ιωαννίνων (17), το Πανεπιστημιακό Πάτρας (20) και το νοσοκομείο Ρεθύμνου (12).

Πέντε εβδομάδες νωρίτερα οι νοσηλευόμενοι ξεπερνούσαν τους 3.532, με εκείνους που βρίσκονταν στις Μονάδες να ανέρχονται στους 750. Όπως συνάγεται, η μείωση των ασθενών στα νοσοκομεία από τα τέλη Μαρτίου αγγίζει το 58%.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταγραφεί ακόμη πιο μεγάλη μείωση στον αριθμό των νοσηλευόμενων καθώς φθίνουν σταθερά και οι νέες εισαγωγές – δεν ξεπερνούν τις 150 ημερησίως. Χθες ενδεικτικά καταγράφηκαν 138 ασθενείς με covid-19 που χρειάστηκαν εισαγωγή σε νοσοκομείο.

Το 80% των νέων εισαγωγών αφορά άτομα άνω των 60 ετών, ενώ 3 στους 4 νοσηλευόμενους είναι ηλικίας άνω των 65 ετών. Οι ανεμβολίαστοι δίνουν πολύ σκληρή και συχνά άνιση μάχη για τη ζωή τους κατά τη νοσηλεία τους. Στις ΜΕΘ δίνουν επίσης τη μάχη τους και αρκετοί εμβολιασμένοι, ηλικιωμένοι ή με πολύ σοβαρές ασθένειες, οι οποίοι χάνουν σταδιακά την προστασία τους έναντι του κορωνοϊού.

Η σύσταση για την αναγκαιότητα της δεύτερης αναμνηστικής δόσης (ή τέταρτης δόσης) εμβολίου που έγινε στις αρχές Απριλίου από την Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών για τους πολίτες ηλικίας άνω των 60 χρόνων, έγινε δεκτή με χαλαρό ρυθμό. Η αποδρομή της επιδημίας και η αναστολή των μέτρων που ίσχυαν το προηγούμενο διάστημα έχουν επηρεάσει τους πολίτες που φαίνεται να…αναστέλλουν τον εμβολιασμό τους, παρά το τεκμηριωμένο όφελος για αυτούς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, από τους περίπου 1,5 εκατομμύριο δικαιούχους αυτής της ηλικιακής ομάδας έχουν εμβολιαστεί περί τους 200.400 πολίτες και έχουν προγραμματιστεί περίπου 48.500 ραντεβού. Υπενθυμίζεται ότι δικαιούχοι είναι όσοι έχουν λάβει τις τρεις δόσεις, δεν έχουν νοσήσει μετά την τρίτη δόση και έχει παρέλθει διάστημα τεσσάρων μηνών από αυτήν.




Επιπλέον χρηματοδότηση στις έρευνες για το ελληνικό «φυσικό» φάρμακο κατά του κορονοϊού

Ο ρόλος των Τ-λεμφοκυττάρων

Εκ νέου θα ενισχύσει η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» τις προσπάθειες για την παραγωγή του ελληνικού «φυσικού» φαρμάκου κατά της Covid-19. Η Επιτροπή στις 30 Δεκεμβρίου του 2020 είχε αρχικά προχωρήσει στη χρηματοδότηση με 230.000 ευρώ, της έρευνας ομάδας ιατρών της Αιματολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Παπανικολάου στη Θεσσαλονίκη.

Αξιοποιώντας το οικονομικό πλεόνασμα του Νομισματικού της Προγράμματος, η Επιτροπή θα δώσει αυτή τη φορά 100.000 ευρώ για τη διεξαγωγή της τρίτης φάση των κλινικών δοκιμών του φαρμάκου.

Το ελληνικό φυσικό φάρμακο κατά της Covid-19

Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι ασθενείς των οποίων ο οργανισμός πολλαπλασιάζει τα ειδικά για τον ιό Τ-λεμφοκύτταρα, αντεπεξέρχονται με καλά αποτελέσματα στη νόσο, ενώ, αντιθέτως, ασθενείς που δεν μπορούν να τα πολλαπλασιάσουν οδηγούνται συχνά στις ΜΕΘ ή μπορεί και να καταλήξουν.

Τα αποτελέσματα από τις δύο πρώτες φάσεις των κλινικών μελετών ήταν εντυπωσιακά: μείωση της θνητότητας κατά 52% στους βαριά νοσούντες και ταχύτερη ανάρρωση. Στην έρευνα συμμετείχαν 90 ασθενείς από τους οποίους οι 60 έλαβαν τη θεραπεία με τα Τ-λεμφοκύτταρα και οι 30 έλαβαν μόνο την πρότυπη φροντίδα.

Χάρη στα κυτταρικά προϊόντα των Τ-λεμφοκυττάρων, τα οποία παρήχθησαν από δότες οι οποίοι είχαν νοσήσει και ανέρρωσαν, σώθηκαν δεκάδες ζωές. Το Νοσοκομείο Παπανικολάου διαθέτει μεγάλο αριθμό κυτταρικών προϊόντων που ξεπερνά τις 300 δόσεις και η έρευνα εισέρχεται πλέον στην τρίτη φάση των κλινικών δοκιμών.